Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Volgens de eerder geposte datasheet zit deze in de E-96 serie. Komt inderdaad overeen met de 3,48k ohm! Bedankt mannenOnbekend schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:12:
[...]
Dacht ik eerst ook, maar deze zit niet in de E12 of E24-reeks. Maar misschien dus toch deze waarde.
[ Voor 58% gewijzigd door EG Mike op 26-05-2015 19:14 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dacht ik eerst ook, maar deze zit niet in de E12 of E24-reeks. Maar misschien dus toch deze waarde.LED-Maniak schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:06:
3,48k Ohm weerstand array.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Hier nog wat meer voorbeelden van smd code.

E48 reeksOnbekend schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:12:
[...]
Dacht ik eerst ook, maar deze zit niet in de E12 of E24-reeks. Maar misschien dus toch deze waarde.
Weer wat geleerd.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ja nou zie ik het. Goed gespot!pryth schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:08:
Zoals je ziet is boven pin 1 iets afgebroken. Valt dit te repareren met 1 (of 4) losse weerstanden, of kom ik hier niet mee weg?
Met een beetje geluk is er maar een weerstand stuk, maar als je het zo laat zitten kan het af en toe contact maken en dan heb je kans op rare storingen. Ik zou minimaal dat hoekje verwijderen, maar het hele ding vervangen is het mooist natuurlijk.
Zonder microscoop had ik het nooit gezien hoorPloink schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:30:
[...]
Ja nou zie ik het. Goed gespot!![]()
Met een beetje geluk is er maar een weerstand stuk, maar als je het zo laat zitten kan het af en toe contact maken en dan heb je kans op rare storingen. Ik zou minimaal dat hoekje verwijderen, maar het hele ding vervangen is het mooist natuurlijk.
Ik heb nog een 3,40k ohm weerstandje liggen; even kijken of ik die ertussen gepropt kan krijgen!
Nu is mijn vraag; hoe duur is het om een degelijke quadcopter te bouwen? Ik zie op internet dat het redelijk goedkoop kan (voor rond de 200 euro), maar ik vraag me daarbij heel erg af hoe de kwaliteit is.
Ik heb helaas niet heel veel geld dat ik op het moment kan uitgeven; ik wil namelijk een bedrag achter de hand houden voor als ik ga studeren volgend jaar.
Toch lijkt me dit heel leuk om te doen. Morgen begint mijn vakantie van drie maanden (ik doe dit jaar eindexamen) en dan heb ik dus tijd genoeg om er aan te werken.
Google ook eens naar Arduino projectjes voor multicopters, dan heb je een basis.
pryth schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:35:
[...]
Zonder microscoop had ik het nooit gezien hoor
Ik heb nog een 3,40k ohm weerstandje liggen; even kijken of ik die ertussen gepropt kan krijgen!
Dat is een 3.3kΩ weerstand
Of heb je 'm doorgemeten? Het gouden bandje geeft aan dat de waarde tot 5% kan afwijken.
En, werkt het? Hij zit er netjes op, maar je had hem ook aan de via's kunnen solderen denk ik.
Ik heb geen idee wat voor apparaat het is en of de nauwkeurigheid en hoogfrequent eigenschappen hier van belang zijn.
Het is inderdaad een 3,3k weerstand volgens mijn multimeter (Fluke), maar de weestandsarray gaf ook 3,35k ohm aan met dezelfde multimeter ipv de eigenlijke 3,48k.Ploink schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:05:
[...]
[...]
Dat is een 3.3kΩ weerstand![]()
Of heb je 'm doorgemeten? Het gouden bandje geeft aan dat de waarde tot 5% kan afwijken.
En, werkt het? Hij zit er netjes op, maar je had hem ook aan de via's kunnen solderen denk ik.
Ik heb geen idee wat voor apparaat het is en of de nauwkeurigheid en hoogfrequent eigenschappen hier van belang zijn.
Het betreft een motorcomputer van een Volvo v70. De ingangsspannins van de module was weg te laag. De auto is inmiddels alweer weg, en storingsvrij, dus het lijkt allemaal goed te zijn!
Bedankt voor de hulp mannen!
Mooi dat het werkt
Voor in de auto zou ik nog even een klodder lijm over die weerstand gooien om te voorkomen dat het stuk trilt op den duur.
Verwijderd
om is mee te spelen zoiets ?WouterT13 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 20:15:
Ik heb even een kort vraagje en ik weet niet waar ik hem anders moet stellen. Ik wil graag een drone/quadcopter bouwen. Ik vind het leuk om zelf te doen. Het plan is om zelf uiteindelijk een flightcontroller te ontwerpen/maken (maar eerst wil ik een drone maken met een gekochte flight controller). Het lijkt me een leuk en leerzaam project.
Nu is mijn vraag; hoe duur is het om een degelijke quadcopter te bouwen? Ik zie op internet dat het redelijk goedkoop kan (voor rond de 200 euro), maar ik vraag me daarbij heel erg af hoe de kwaliteit is.
Ik heb helaas niet heel veel geld dat ik op het moment kan uitgeven; ik wil namelijk een bedrag achter de hand houden voor als ik ga studeren volgend jaar.
Toch lijkt me dit heel leuk om te doen. Morgen begint mijn vakantie van drie maanden (ik doe dit jaar eindexamen) en dan heb ik dus tijd genoeg om er aan te werken.
Oeps, die heb ik helemaal over het hoofd gezien. Je hebt helemaal gelijkLED-Maniak schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 20:19:
Dan kan je beter hier terecht: Het Grote Drone / Multirotor topic - deel I

Thanks zal ik zeker doen!memphis schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:04:
Snuffel eens rond op de site van Hobbyking. Goedkope frames en elektronica.
Google ook eens naar Arduino projectjes voor multicopters, dan heb je een basis.
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:26:
[...]
Zoiets zou ook kunnen natuurlijk, om een kleine start mee te maken. Eventueel wat electronica hergebruiken voor wat probeersels. Zeker een goed idee
om is mee te spelen zoiets ?
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
Is maar een tip, en wellicht heb het laten nog gedaan na het nemen van deze foto, maar zou hem de volgende keer even vastlijmen als het voor in een auto is. Al denk ik dat dit wel goed zal gaan, maar trillingen zijn soms verwoesten voor solderingen. Met dit gewicht zal het denk ik wel goed gaan, maar iets van gewicht van middelmaat elco is soms al genoeg om de boel te slopen.
Edit/
Dat zei Ploink dus ook al.
Tip aan mezelf, voortaan even doorlezen voordat ik reageer.
[ Voor 8% gewijzigd door mad_max234 op 28-05-2015 20:39 ]
De 9V is voor een H-brug (L293DD) die een motorfader bestuurt. De 5V is voor een FRDM-K64F (mbed) microcontroller. Nu zit ik wel te twijfelen hoe ik dit het best zou doen.
Ik zou het zo proberen doen: 12V->9V met een switching voltage regulator en dan 9V naar 5V met een 7805 lineaire regulator.
Is dit "cascaden" van voltage regulators een goed idee? (qua ripple en dergelijke) of zou ik het toch anders doen?
Een lineaire regulator voor gevoelige schakelingen is vaak wel beter gezien de veel zuivere spanning die ze verzorgen. Zeker bij lage stromen is het een makkelijke keuze.
Verwijderd
ik weet niet wat het voor een examen is maar toch gefeliciteerdmace schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 00:39:
Heb vandaag examen gedaan voor N-licentie, en geslaagd.Nu op naar F (die een stuk pittiger is)....
Thanks!
Dank!Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:15:
ik weet niet wat het voor een examen is maar toch gefeliciteerd
http://www.agentschaptele...s/radiozendamateur-worden
Verwijderd
ik wilde graag A worden maar dat morse he .. dat lag me niet zo

Klopt het is nu alleen N en F, en morse hoeft niet meer.Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:42:
ah ok.. in ' mijn tijd' (was VERON lid) had je alleen nog A / B / C en toen kwam net D
ik wilde graag A worden maar dat morse he .. dat lag me niet zo

Het meeste ook nog M3 getapt.
En er moeten er nog meer in, en dat allemaal voor een paar LED stripjes.
Proficiat, nu niet de hele dag gaan zitten zenden.mace schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 00:39:
Heb vandaag examen gedaan voor N-licentie, en geslaagd.Nu op naar F (die een stuk pittiger is)....
@memphis
Wat is dat? Koeling voor power leds of zo?
[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 29-05-2015 15:14 ]
Van 12V -> 5V zou ik een Recom R-785 gebruiken, iemand ervaringen met dit soort regulators?
Ook eens een eerste poging tot het maken van een pcb, graag wat kritiek zodat ik weet wat ik moet veranderen
Formaat is ongeveer hetzelfde als een arduino shield.

(er staan nog 3 airwires op, maar deze componenten zijn verbonden???
[ Voor 6% gewijzigd door alfaleader op 29-05-2015 16:15 ]
Het wordt een complete behujizing voor een F1 style startlicht voor buiten plaatsing. Een proefopstelling:mad_max234 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:12:
@memphis
Wat is dat? Koeling voor power leds of zo?
YouTube: F1 style starting light
In de proefopstelling zit er een 9v - 700mA (130 lumen) LED strip per lamp, in het uiteindelijke model zitten er 2 LED strips per lamp.
De behuizing wordt helemaal van aluminium welke ook in een goede alu primer en verf wordt gezet om het geheel weersbestendig en stootbestendig te krijgen. Inderdaad moeten de LED strips gekoeld worden dus alles op 1 aluminium plaat.
Een eerdere indoor verzie: YouTube: F1 starting light in use
Voor buiten worden er per lam ook super heldere 5mm LED's (26.000mcd) geplaatst welke gezamelijk een groen startsignaal geven en parallel daaraan een 110dB sirene als acoustisch signaal.
Het moment van het oplichten van de 5e lamp tot aan het startsignaal is geheel variabel en stuurt daarmee ook een signaal naar de telcomputer om de race te starten
De basis is deze schakeling:
http://pic-microcontrolle...t-lights-using-pic16f684/
Met heel veel eigen zaken er omheen.
Losliggende groundplanes. Je componenten zitten aan de planes, die 3 planes zitten nergens aan verderalfaleader schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:14:
(er staan nog 3 airwires op, maar deze componenten zijn verbonden???
Hoe hard gaan die autootje op dat rechte stuk? Vind het altijd zeer knap dat ze dat op deze snelheden lukt, voor mijn is echte weg nog niet breed zat, heb heel wat bumpers en spoilers geplakt van mijn RC autootjes.
Wat bedoel je? De verschillende ground planes zijn normaal gezien gekoppeld via een spoortje en 2 vias (ik weet niet of dit de gangbare gang van zaken is. Zou ik ook de bottom layer een ground plane maken?CrashOverDrive schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:42:
[...]
Losliggende groundplanes. Je componenten zitten aan de planes, die 3 planes zitten nergens aan verder
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Lijken de sporen ver genoeg van elkaar te liggen (voor de ground plane 16 mil genomen en minimum width is 12 mil)? De pcbs zouden bij dirtypcb besteld worden. Ook eens proberen om die rare stukken ground plane weg te doen.
(Schrik om iets verkeerd te doen en zo met 10 nutteloze pcbs te hebben xD )
[ Voor 11% gewijzigd door alfaleader op 29-05-2015 17:04 ]
Die via's lopen nergens heen?alfaleader schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:57:
Wat bedoel je? De verschillende ground planes zijn normaal gezien gekoppeld via een spoortje en 2 vias (ik weet niet of dit de gangbare gang van zaken is. Zou ik ook de bottom layer een ground plane maken?
Rechtsonder button 1 bijvoorbeeld zie ik een via in dat groundplane. Maar ik zie er niks onder zitten. Zo sluit hij aan de onderkant aan op niks. Daar moet je een spoortje trekken naar een groundwire, of een groundplane maken. (of ben ik nou zo scheel en zit hij er wel?)
Die kwamen onlangs nog ter sprake meen ik.alfaleader schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:14:
De voltage regulator heb ik maar van 12V->9V met een 7809 gedaan (is een motorfader, dus die staat niet constant aan).
Van 12V -> 5V zou ik een Recom R-785 gebruiken, iemand ervaringen met dit soort regulators?
edit: gevonden: 7805 replacement voor OpenTherm gateway
Ik ken ze van een ander merk, maar zelfde idee, prima dingen. Je moet wel even de datasheet lezen om te zien of er nog bepaalde eisen zijn aan input/output caps.
Groundplane, via en trace even controleren dat ze met hetzelfde net zijn verbonden en dan F5 drukken om airwires opnieuw te berekenen.
edit: oh nou zie ik het. Bij R4, C5 en R2 loopt het spoortje of de grondplane wel onder de pad, maar er moet echt een spoortje of segment van een spoortje aangesloten worden op het midden van de pad. Even opnieuw aansluiten en dan slikt hij het wel
[ Voor 16% gewijzigd door Ploink op 29-05-2015 19:19 ]
Valt mee hoor, De voorplaat is 10 x 80 cm, de 5 gaten zijn 64mm in diameter vanwege zonekappen van alu maar ik denk dat ik die weg laat. Het geheel komt in een evengrote behuizing van 8cm diep. Ik was op zoek naar helder rode LED spots maar die vind je niet zomaar in een betaalbare klasse totdat ik deze tegen kwam, OK, 10 strips voor 140 euro is prijzig maar ik verwacht dat ze zelfs in zonlicht goed zichtbaar zullen zijn.mad_max234 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:47:
Dat is een groter stukje aluminium dan dat ik dacht, en ze geven behoorlijke bal licht.
Hoe hard gaan die autootje op dat rechte stuk? Vind het altijd zeer knap dat ze dat op deze snelheden lukt, voor mijn is echte weg nog niet breed zat, heb heel wat bumpers en spoilers geplakt van mijn RC autootjes.
Hier een filmpje van de 1e wedstrijd voor het NK dit jaar.
https://www.youtube.com/w...I&feature=player_embedded
Deze jongen had een zonnebril met camera op, hij rijdt met de blauwe auto. Ik kom met regelmaat goed in beeld met een zwart-witte auto.
Deze auto's doen 0-100 binnen 2 sec met een top van een 110 einde rechte stuk
Hier een telemetrie opname van mijn auto:
https://www.youtube.com/watch?v=cwkVENYaK-k
Ergens bij 4.20 doe ik een start en tik op een stukje van 40 meter tik ik de 100km/u aan
110km/u dat is niet mis, en dan nog op tijd de bocht nemen op meest gunstige manier, tof om te zien hoor!
edit/
Even vraagje over Eagle, heb nieuwe micro usb gekocht en deze hebben pinnetjes die door de pcb heen, heb alles volgens specificaties getekend. Alleen twijfel ik over of de pcb bakkers begrijpen wat de bedoeling is.
Er moet dus sleuf in de pad komen ipv rond gat, heb de pad getekend na de specs en daar vervolgens in de milling layer een rechthoekje in gemaakt van wat de binnen maken van de sleuf moeten zijn. Gaat dat goed komen op deze manier?

Ik denk dat ik het goed heb gedaan maar twijfel beetje.
[ Voor 60% gewijzigd door mad_max234 op 30-05-2015 17:51 ]
Ik had dit circuit al gevonden (nu zelf getekend):

De accuspanning is 12V, DC weerstand van de spoel ongeveer 80Ohm. Wat relais die ik gegoogled heb zijn bekrachtigd binnen 10ms, als je dat als time constant neemt:
T = RC
0,010 = 80*C
C = 1,3e-4 F = 0,13 mF = 130 µF.
In die 10 ms zou de spanning over de condensators dus 68% van 12V moeten zijn, als je R verwaarloosd.
Maar nu de vragen, heb ik dit goed berekend? En kan een autorelais in die 10ms met deze stroom bekrachtigd worden? Hoe groot moet R ongeveer zijn? Bedankt
Zo wordt het vaak gedaan voor power jack connectoren, dus dat kennen ze wel.mad_max234 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 19:58:
Dat is zeker prijzig, maar soms kom je daar gewoon niet onderuit als je iets specifieks nodig heb en kwaliteit wilt.
110km/u dat is niet mis, en dan nog op tijd de bocht nemen op meest gunstige manier, tof om te zien hoor!
edit/
Even vraagje over Eagle, heb nieuwe micro usb gekocht en deze hebben pinnetjes die door de pcb heen, heb alles volgens specificaties getekend. Alleen twijfel ik over of de pcb bakkers begrijpen wat de bedoeling is.
Er moet dus sleuf in de pad komen ipv rond gat, heb de pad getekend na de specs en daar vervolgens in de milling layer een rechthoekje in gemaakt van wat de binnen maken van de sleuf moeten zijn. Gaat dat goed komen op deze manier?
[afbeelding]
Ik denk dat ik het goed heb gedaan maar twijfel beetje.
Kijk voor de zekerheid nog even bij de printboer op de website voor eventuele aanwijzingen. De milling tool heeft bijvoorbeeld een minimale diameter en dat bepaalt de minimale slot breedte en afronding van de hoeken.
Ik heb zelf aan beide zijden een SMD pad als basis genomen. Dit was voor een 7mm slot voor direct solderen op een solenoid.
Zo ging het ook goed. Sloten waren netjes through-hole plated.

ps. Bovenstaande geldt voor de Chinese printbakkers. Eurocircuits bijvoorbeeld kan andere regels hebben en die zijn strenger in het naleven daarvan.
[ Voor 4% gewijzigd door Ploink op 30-05-2015 20:21 ]
Gaat trouwens om deze micro usb, hoop dat die iets steviger zijn dan volledige smd zonder pootjes.
http://s3.tupianku.com/view/large/6090/micro-usb-smt-5p.jpg
[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 30-05-2015 20:34 ]
Je wilt de stroom begrenzen? Dan is weerstand alleen toch voldoende?marcop23 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 19:36:
Ik wil misschien een simpel circuitje maken dat de stroomopname van een autorelais verminderd als die eenmaal bekrachtigd is. Op dit moment trekt die namelijk 24/7 ongeveer 0,2A uit een accutje die overdag geladen wordt door een zonnepaneel, en dat is misschien te veel.
Ik had dit circuit al gevonden (nu zelf getekend):
[afbeelding]
De accuspanning is 12V, DC weerstand van de spoel ongeveer 80Ohm. Wat relais die ik gegoogled heb zijn bekrachtigd binnen 10ms, als je dat als time constant neemt:
T = RC
0,010 = 80*C
C = 1,3e-4 F = 0,13 mF = 130 µF.
In die 10 ms zou de spanning over de condensators dus 68% van 12V moeten zijn, als je R verwaarloosd.
Maar nu de vragen, heb ik dit goed berekend? En kan een autorelais in die 10ms met deze stroom bekrachtigd worden? Hoe groot moet R ongeveer zijn? Bedankt
Nee, want dan is de stroom niet groot genoeg om het relais aan te laten gaan. Er is een grotere stroom nodig om het relais 'op te laten komen' dan om hem daarin te houden, met een C in serie zal bij het aanzetten een grotere stroom lopen die het relais aanzet, en daarna loopt er alleen nog stroom door de R.mad_max234 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 21:13:
[...]
Je wilt de stroom begrenzen? Dan is weerstand alleen toch voldoende?
Ik hoop dat ik duidelijk ben
En je berekening is overigens goed, kom ongeveer op hetzelfde uit, al weet ik niet of 0.00936J wel voldoende is om de relais in te schakelen.
Hoezo een "autorelais"?marcop23 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 19:36:
Ik wil misschien een simpel circuitje maken dat de stroomopname van een autorelais verminderd als die eenmaal bekrachtigd is. Op dit moment trekt die namelijk 24/7 ongeveer 0,2A uit een accutje die overdag geladen wordt door een zonnepaneel, en dat is misschien te veel.
Ik ken je toepassing niet, maar er zijn relais die zo weinig gebruiken dat je die direct kan schakelen met een 5V arduino/atmega output pin.
Er bestaan ook bistabiele varianten die alleen stroom nodig hebben om ze van positie te veranderen en de houd-stroom is dan nul komma niks.
Ik kan wel typenummers opgraven als je daar wat aan hebt.
Het is bediend met alleen een vlotter, zonder verdere microcontroller ofzo. Een bistabiel relais zou dus een tweede vlotter nodig hebben, dat is niet handig. Leuke bijkomstigheid is dat je er zo een kabelschoen overheen schuift zonder printje nodig te hebben, en ze behoorlijk (helemaal?) waterdicht zijn.
Bedankt voor het aanbod trouwens
[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 30-05-2015 22:55 ]
[ Voor 5% gewijzigd door lutkeveld op 30-05-2015 22:57 ]
druk en typefouten voorbehouden
Ah ik snapmarcop23 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 22:53:
Het is een relais bij de Automat vandaan, bedoeld voor auto;s, vandaar een autorelais
Het is bediend met alleen een vlotter, zonder verdere microcontroller ofzo. Een bistabiel relais zou dus een tweede vlotter nodig hebben, dat is niet handig. Leuke bijkomstigheid is dat je er zo een kabelschoen overheen schuift zonder printje nodig te hebben, en ze behoorlijk (helemaal?) waterdicht zijn.
Bedankt voor het aanbod trouwens
Die truuk met de condensator zal zeker werken, maar de betrouwbaarheid is wel wat minder. Als de voeding niet helemal betrouwbaar is of het relais blijft een beetje plakken naarmate het veroudert of de vlotter schakelaar klappert een beetje, dan heb je kans dat hij een keer niet schakelt.
Ik gebruik meestal Farnell, daar kun je vrij uitgebreid selecteren en die hebben ook de datasheets bij elk produkt, maar hun database is helaas niet 100% correct of volledig. Daarnaast eventueel de websites van de fabrikanten.lutkeveld schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 22:55:
Hoe doen jullie je FET selectie? Bestaat er een tool om de 1001 opties te filteren?

Kan nu in een oogopslag zien of ik hem wel uit heb gezet
My favorite programming language is solder.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Hoe soldeer jij aan je soldeerstation als je die uit moet zetten om aan te solderen?
Netjes gedaan met die kabelbindertjes, zelfs een stukkie krimpkous over die fuse gedaan zie ik
[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 31-05-2015 01:00 ]
Ik dus wel, meerdere keren al. Zit al hele tijd te denken om daar iets voor te maken, en die van mij heeft wel gewoon lampje waar je prima op kan zien dat die aan staat, maar dan moet je niet iets anders gaan doen en dan vergeten dat die aan stond, heb mijn hobby ruimte op de tweede verdieping waar ik verder niet kom behalve de was doen en zo.Puch-Maxi schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 23:38:
Als je el cheapo soldeerstation eenmaal op temperatuur is, dan is het soms niet goed te zien of hij nu uit of aan staat... heb hem gelukkig nog nooit een nacht aan laten staan.
Zat denken om er timer(met ATtiny5 of zo) in te bouwen met reset knopje, relay en Piëzo. Laat na elke uur het een alarm afgaan, elke minuut piepje voor 15minuten lang, dan moet ik op het resetknopje drukken of anders gaat de relays uit.
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Digitale tijdklokken, van die dingen die je tussen stekker en stopcontact doet, hebben vaak ook een timer functie. Knopje indrukken en hij blijft een bepaalde tijd aan.
Deze dingen hebben ook de mogelijkheid om alleen UIT tijden te programmeren, bijvoorbeeld dat hij elke dag om 23:00 uit gaat. Je moet dan een knopje drukken om hem weer aan te zetten.
Daar kun je eventueel ook een stekkerdoos op aansluiten waar je labvoeding, skoop, functie generator etc in zit.
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Ik ken er velen. Hoeveel werk is het denk je ?|sWORDs| schreef op maandag 01 juni 2015 @ 17:08:
Kent iemand een bedrijf wat tegen betaling SMD wil solderen? Ik ben al tijden aan het zoeken, maar ik heb tot alleen een bedrijf gevonden zonder contact gegevens.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
[ Voor 15% gewijzigd door |sWORDs| op 01-06-2015 17:25 ]
Dat is goed te doen door een lokale hobbyist / reparatiehuis. Ik dacht dat je op zoek was naar een kleine productie serie...|sWORDs| schreef op maandag 01 juni 2015 @ 17:19:
Het gaat in dit geval om het aanpassen van weerstanden op een videokaart (770>K5000, of te wel twee 25K weerstanden desolderen en een 40K en 15K solderen), maar ik heb vaker dit soort dingen waar ik een plek om het te laten doen voor zoek.
vb: http://www.elicom.nl/Winkel/Reparatie/Laptop_reflow.html
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Verwijderd
je kan is kontakt zoeken met medetweaker Sebastius ..|sWORDs| schreef op maandag 01 juni 2015 @ 17:19:
Het gaat in dit geval om het aanpassen van weerstanden op een videokaart (770>K5000, of te wel twee 25K weerstanden desolderen en een 40K en 15K solderen), maar ik heb vaker dit soort dingen waar ik een plek om het te laten doen voor zoek.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2015 17:50 ]
Nee, het wordt zelfs sneller.memphis schreef op maandag 01 juni 2015 @ 17:39:
Zelf draaiend met een echte K5000 zit het er interessant uit maar het zal nooit een echte K5000 worden denk ik....
Maar ik wil daarna in de bios de clocks verlagen om een kaart identiek aan een K5000 te creeren. Ik heb een echte K2 en ik wil met wat benchmarks de verschillen zien, ook met vGPU.
Verwijderd
hij werkt semi professioneel heb ik wel is begrepen.. ik denk dat een elektonica produktie bedrijf niet zit te wachten op een paar videokaartjes, of zijn het er een paar honderd|sWORDs| schreef op maandag 01 juni 2015 @ 18:13:
Ik zoek eigenlijk een bedrijf, ik wil niet steeds een persoon lastig vallen.
[...]
Nee, het wordt zelfs sneller.
Maar ik wil daarna in de bios de clocks verlagen om een kaart identiek aan een K5000 te creeren. Ik heb een echte K2 en ik wil met wat benchmarks de verschillen zien, ook met vGPU.
En dan als een echte K5000 voor 2000 euro verkopen zeker|sWORDs| schreef op maandag 01 juni 2015 @ 18:13:
Ik zoek eigenlijk een bedrijf, ik wil niet steeds een persoon lastig vallen.
[...]
Nee, het wordt zelfs sneller.
je mag mij altijd contacten, ik soldeer veel en graag. Als de prijs er naar is doe ik het met liefde en goed.|sWORDs| schreef op maandag 01 juni 2015 @ 17:19:
[ Voor 8% gewijzigd door lutkeveld op 02-06-2015 18:23 ]
Na even googelen, heeft deze gast je vraag beantwoord.Pizza_Boom schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:48:
Ik heb toch ook iedere keer ruzie met mijn caps waardes. 103 C5K. Zou 10.000 pF moeten zijn, maar wat die C5K betekent kan ik eigenlijk niet doorgronden. Evenals 104 E5M, zou 100.000 pF moeten zijn, maar ik kan nou nergens lekker vinden wat dat E5M betekent. Of is dat gewoon een reeks, vergelijkbaar met de E12 reeks e.d. in de weerstanden?
http://www.electronics-re...ronics.basics/67073-1.php
Je hebt een 10nF X7R 50V 10% cap en een 100nF Z5U 50V 20%
Die Z5U en Y5V probeer ik altijd te vermijden, inferieur dielectric. Bij veel toepassingen is dat echter geen probleem, maar ik houd liever alleen kwalitatief goede caps op voorraad.
Wikipedia: Ceramic capacitor
[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 02-06-2015 19:41 ]
Een output pin van een AVR zoals de ATTiny kan maximaal 20mA sturen.lutkeveld schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 17:27:
Kan een 200mW relais op een 200mW uitgang van een ATTiny of moet daar een transistortje tussen?
* RobV haalde even mW en mA door de war
[ Voor 8% gewijzigd door RobV op 02-06-2015 21:41 ]
Een Axicom V23079 series relais heeft maar 140mW nodig (28mA @5V), ook een beetje veel voor een tiny, maar daar kom je vast nog wel mee weg.
De bistabiele variant (latching single coil) heeft zelfs genoeg aan 70mW. Zo'n bistabiel relais kun je makkelijk aansturen met een condensator in serie of tussen twee i/o pinnen. Dit scheelt een hoop stroom verbruik, maar hij valt niet automatisch af als de voeding wegvalt.
http://www.farnell.com/datasheets/1717898.pdf
ps: ik zie dat er relais zijn die nog minder verbruiken.
[ Voor 50% gewijzigd door Ploink op 02-06-2015 21:41 ]
Als je het een beetje betrouwbaar wilt houden zou ik nooit relais rechtstreeks aan een Microcontroller hangen (al helemaal niet zonder diode). Bovendien weet ik niet welke werkspanning dat relais heeft maar ik vermoed meer als die microcontroller mag aansturen.lutkeveld schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 17:27:
Kan een 200mW relais op een 200mW uitgang van een ATTiny of moet daar een transistortje tussen?
Beter zoals hier: https://electrosome.com/i...with-pic-microcontroller/

Oh wacht, het was ook een onderdeel van mijn opleiding....
Mijn record was een relay bordje voor de arduino, dat was 6 dagenPizza_Boom schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 00:49:
Ebay is ook snel. Eerste batch headerstrips, besteld ca. 2 weken terug, is al binnen.
Verwijderd

enfin, voor een knutsel ideetje (wifi weegschaaal) bestelde ik er 1

eindelijk is hij binnen, mijn nieuwe ' multipurose personal electrnic scale'

en ik heb gewoon maatje 42 ..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2015 12:55 ]
dat fotootje met die blote voeten ziet er ook wel heel erg geshopped uit. Max capacity, 150 x 0.1Kg is ook maar 15Kg dus ik zou er ueberhaupt niet op gaan staan..
Verwijderd
Ze zijn wel de eerste die een hobbit zover hebben gekregen om op de foto te staan (oh nee, die hebben juist hele grote voeten).Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:29:
vond het al verdacht dat het door de brievenbus pasteLOL wat een boeven, en er staan er HEEL veel op ebay

Weet iemand trouwens hoe dat zit met die Karma punten, gaat dat automatisch of doet een moderator dat?
* RobV snapt überhaupt niet waarom hij in de lijst staat
Via banggood had ik mijn weerstanden en joystickjes ook in zoiets, 7 en 9 dagen volgens mij.Djesse8999 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 07:55:
[...]
Mijn record was een relay bordje voor de arduino, dat was 6 dagen
Ha dat verbaasde mij ook
Stond ineens zo'n irritant ding onder mijn naam, ik dacht WTF?? Ik heb teveel zitten spammen hier
Evengoed bedankt voor de worshippy smiley
Is misschien een te algemene term omdat het vaak gebruikt wordt als benaming voor elektronische gadgets enzo?waarom noemen ze dat geen ' electronica ' ???
Die weegschaal....

Noem het een ultralight en ultraportable vakantie weegschaal en doe alsof het geweldig is
Die weegschaal is wel hilarisch, maar wat ik me dan afvraag, waarom van ebay? Voor hetzelfde geld koop je er ook één bij de blokker.
Verwijderd