Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
Heb je een hetelucht station? Zoja, dan is QFN goed te doen. Wat ook belangrijk is, heeft ie een thermal pad (gok van wel?) mocht hij deze niet hebben kan je zelfs met een normale soldeerbout met fijne punt een QFN wel plaatsen. Ideaal is het niet, maar voor 20 stuks nog wel te doen.

Wat hier ook weleens voorbij komt is stencillen en daarna zeer goedkoop reflowen in een simpel oventje of op een pannetje of iets dergelijks.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Voor prototype en een laag aantal productiewerk (in de loze uurtjes) zou ik zelf voor een hete-lucht station met hotplate en eventueel simpele pcb warmte-isolatie kiezen. Een reflow oven is fantastisch, maar alleen als de productie parameters nauwkeurig geregeld kunnen worden. Dat is iets wat bij kleine (zelfbouw) oventjes en handwerk tinapplicatie vaak te wensen overlaat. Dat geeft alsnog handwerk tot gevolg wat je met thermal pads juist wilt voorkomen. Lekkere pad-marge aanhouden, opstoken en je vlamt ze met gerichte hete lucht er zo op.

[ Voor 5% gewijzigd door Oyster op 18-05-2015 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:06:

Eerst volgende serie is een nulserie van 20 stuks, maar die gaat lekker machinaal :). Als daar geen gekke dingen meer uitkomen gaat ie door voor de productieserie.
Ben je daar een TPA3116 versterker met bluetooth aan het bouwen?
Ziet er netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
2 TPA3118's met onboard DAC, filtering en wat afhandeling van zaken via een µC :)

[ Voor 43% gewijzigd door wesleytjuh op 18-05-2015 19:16 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
Even een kort vraagje tussendoor over ledjes. Ben een achterlamp aan het repareren, daarvan zijn een aantal leds kapot. Nu wil ik ze allemaal gaan vervangen. Het gaat om rode, transparante leds van 5mm. Ik meet zo'n 15mA bij 1.5V. Maar hoe zoek je daar nu ooit vervangende leds voor? De webshops hebben het allemaal over "super bright" en zoveel mcd, daar heb ik dus niets aan :P.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De stroom regel je met een weerstand, en de spanning is gelijk.

Lees bijv eens : http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Stroom en spanning wordt geregeld door een driver chip (blob), daar kan ik dus niets aan doen. Het probleem is meer dat ik geschikte ledjes probeer te vinden. Dankzij je link weet ik dat ik GaAsP leds moet hebben, hoewel de forward voltage daarvan 1.8V is terwijl de driver voorziet in 1.5V hmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

De driver is als het goed is stroomgestuurd: hij regelt de spanning bij adhv de stroom die er loopt. Even meten wat die stroom is (zal wel 20mA zijn ofzo) en LEDs vinden die die stroom lekker vinden. Verder kan 't zijn dat die chip geen 2.8V oid kan leveren, blauwe LEDs erinflikkeren gaat dus waarschijnlijk niet werken :) maar zolang de forward voltage iets zinnigs is gaat 't waarschijnlijk wel werken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Puch-Maxi schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 00:22:
Even een kort vraagje tussendoor over ledjes. Ben een achterlamp aan het repareren, daarvan zijn een aantal leds kapot. Nu wil ik ze allemaal gaan vervangen.
Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ledjes bij normaal gebruik stuk gaan. Weet je zeker dat het probleem niet zit in soldeer verbindingen of mechanische contacten ofzo? Even opnieuw solderen helpt misschien.

Maar als je gaat vervangen, let vooral op kijkhoek (Viewing Angle) en minder op de intensiteit in mcd.
Die intensiteit zegt alleen hoe fel de led is als je er op een afstand recht voor staat, maar dat is natuurlijk hoger als het licht sterk gebundeld is.

Doorgaans wordt de hoek t.o.v de normaal opgegeven, dus 35 en 45° in deze afbeelding. Je kan de kijkhoek van de bestaande leds inschatten door de vorm van de lens te vergelijken of de hoek ongeveer opmeten als je een led op de muur schijnt. Bestel desnoods eerst een paar verschillende leds en kies dan wat het beste overeen komt.

Afbeeldingslocatie: http://www.grandwell.com/images/resource/vw_angle1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Bedankt, daar heb ik wat aan. De pootjes van de leds waren doorgeroest, nu zijn ze te kort geworden. Ik heb de kijkhoek opgemeten en die is ongeveer 25-30°, als ik dan leds neem met een normaal van 12-15° dan zit ik ongeveer goed, wist dat trouwens niet! Ik ging er vanuit dat de opgegeven hoek altijd de kijkhoek was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Zo, ik heb eindelijk m'n search-as-you-type Farnell resistor picker af. Wat heeft dat project lang stilgelegen. Het is bijzonder cool voor degenen hier die regelmatig ontwerpwerk doen, voor anderen is het wellicht een wat niche tooltje...

http://www.enijssen.com/publish/rpicker.html

Wat het doet:
- De hele Farnell SMD weerstandendatabase hangt hierachter, wordt dagelijks geüpdatet
- je typt in de zoekvelden naar je gewenste weerstandswaarde, evt. de maat en de hoeveelheid die je ervan nodig hebt
- javascript-magie zoekt voor jou automatisch de goedkoopste keuze uit de hele database

Naast die filtermogelijkheden kun je ook wat grove filters toepassen, sommigen staan by default aan:
- Geen (re-)reeled parts weergeven (met -RL suffix, voor prototypes wil je die nooit bestellen omdat ze extra geld vragen voor het reelen)
- Alleen op voorraad
- Alleen UK/Liège-stock (geen Amerikaanse of andere voorraad, waarvoor je extra moet betalen en die langer duurt om te leveren)
- Geen uitlopende producten (not recommended for new designs, op de Nederlandse farnell te herkennen aan 'beschikbaar tot einde voorraad') - zodat je bij productie er niet achter komt dat je onderdeel niet meer beschikbaar is
- Zoeken beperken tot 0402, 0603 en 0805 (ik gebruik zelden andere maten, dus vandaar dat deze ertussen zit)
- Resultaten beperken tot onderdelen die een lage minimum order quantity (MOQ) hebben, zodat je niet 100 weerstandjes krijgt als je er maar één nodig hebt.

Het script houdt verder rekening met tiered pricing, dwz stel dat je 70 weerstandjes nodig hebt en een part heeft een gunstige price break bij 100 stuks waardoor 100 bestellen goedkoper is dan 70, dan zet hij de gunstigste optie in de resultaten.

Daarnaast kun je ook 'fuzzy' zoeken, dwz als je een weerstand nodig hebt waarvan de waarde niet zoveel boeit (bijv. een pull-up), dan kun je hem ook weerstanden laten zoeken die een paar procent naast de gewenste waarde zitten. Kan een hoop schelen in prijs voor grote hoeveelheden.

Weer een tool die makkelijk 30 minuten van ieder ontwerp afschaaft. Het heeft me altijd al ontzettend gestoord dat de zoekfunctie op Farnell zo traag is en niet rekening houdt met reeled parts/MOQ en niet correct sorteert op prijs. Ieder ontwerp heeft wel een paar verschillende weerstanden waarvoor ik per stuk zo een paar minuten bezig ben met sourcen.

Feedback is welkom, gelieve niet al te commercieel gebruiken (het is in principe een interne tool, ik heb maar beperkt bandbreedte beschikbaar op m'n site).

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 20-05-2015 15:36 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Cool! Ik wist al langer dat je hier mee bezig was, goed dat hij er eindelijk is :). Gaat me veel werk schelen met dit soort uitzoek werk. Ben je ook van plan een condensator selector erbij te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yep, er is een hele zoot code weggecomment om het inladen van willekeurige databases mogelijk te maken.

Het is één van die projecten die ik heel lang heb laten liggen 'omdat het moeilijk is' - en uiteindelijk blijkt het een dag werk te zijn.

Ik had al een hele lange tijd (pf, meer dan 2 jaar?) een scraper in gebruik die ik intern gebruikte, maar die werkt lang niet zo fijn als search-as-you-type spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wat wellicht ook nog fijn is, is om de titel die Farnell aan het component meegeeft in te laden, naast total price. Zodat je vrij snel ziet welke serie het is en zo bijvoorbeeld een hele rits van dezelfde serie/hetzelfde merk kan selecteren. Kan natuurlijk ook simpelweg fabrikant nummer zijn, is misschien handiger. Zelf neem ik bv vaak weerstanden van Vishay, omdat ik die later ook weer op rol bij ecomal haal.
Dit gaat in ieder geval veel irritatie schelen, want wat is Farnell _gigantisch_ traag met dit soort filter werk.

[ Voor 19% gewijzigd door wesleytjuh op 20-05-2015 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat kan ik helaas niet doen (of beter gezegd: heb ik bewust voor gekozen om niet te doen). Om de database een beetje behapbaar te houden en daadwerkelijk in sub-100ms doorzoekbaar te houden wil ik hem als het even kan onder de 10MB houden. Momenteel is hij 8.22MB, de titelinfo alleen al zou daar 3MB aan toevoegen.

Maar ik houd de feedback in de gaten, als dit door meer mensen gewenst wordt zal ik eens kijken wat eraan te doen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

OMG, het is ongeveer 1 miljoen keer sneller als de farnell website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 11:50
+1 voor de resistor picker. Heerlijk snel ook.

Nou nog voor de rest van de componenten =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Puch-Maxi schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:12:
Bedankt, daar heb ik wat aan. De pootjes van de leds waren doorgeroest, nu zijn ze te kort geworden. Ik heb de kijkhoek opgemeten en die is ongeveer 25-30°, als ik dan leds neem met een normaal van 12-15° dan zit ik ongeveer goed, wist dat trouwens niet! Ik ging er vanuit dat de opgegeven hoek altijd de kijkhoek was.
Nu ga ik toch weer twijfelen.
Dit plaatje geeft ook aan dat men de halve hoek opgeeft, maar als ik kijk bij Farnell dan zijn er ook fabrikanten die wel de hele kijkhoek opgeven. Raadpleeg dus de datasheet voor de zekerheid.
Afbeeldingslocatie: http://www.thedoityourselfworld.com/img/LED-Viewing-Angle-Diagram.jpg

@mux:
Mooie snelle weerstand selector!
Als ik bij Farnell sorteer op prijs dan staan altijd de grote aantallen bovenaan, handig dat je die er uit filtert.

[ Voor 10% gewijzigd door Ploink op 20-05-2015 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
mux schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:34:
Zo, ik heb eindelijk m'n search-as-you-type Farnell resistor picker af.
Hulde en Waardering!

Zelf zit ik met mijn nek in de datasheets en de Google Translator om een arduino driver voor een niet-NRF-compatible 2.4Ghz radio moduletje te bouwen. Belachelijk om daar energie in te steken zou je zeggen, want deze modules zijn maar €0,02 cent goedkoper dan fatsoenlijke NRF'jes. Maar ja, je moet wat met je tijd.

De reden? Welnu, ik had niet goed gelezen en heb nu 20 LT8910 modules liggen waar geen Arduino driver voor bestaat. Het enige dat ik heb is een Chinees lapje sourcecode voor LT8900 chip en een PDF vertaald uit het Chinees.

De bovenste is een LT8910 en de onderste is een NRF24L01+. Ik vraag me echt af waarom ze zo op elkaar lijken want het zijn echt 2 totaal verschillende dingen, die echt niet met elkaar uitwisselbaar zijn (of ueberhaupt met elkaar kunnen babbelen).
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nsfJ06Jl.jpg?1

Bevindingen tot nu toe:
  • Hoewel de module bijzonder op een NRF24L01+ lijkt, is het het niet.
  • Hoewel de pinout bijzonder lijkt op een NRF24L01+, is die niet zo. De SS zit namelijk op een ander pinnetje. Bij gods gratie zitten MISO/MOSI/SCK/VCC/GND wél op de dezelfde plek.
  • SPI bus werkt in MODE1 (dat wil zeggen clock high = 1) and data on falling clock.
  • De NRFjes werken met een 8-bit register SPI. Deze LT8900's werken met een 16-bit SPI bus.
  • De LT8900 doet niet moeilijk met node addresses en zo, je gooit een packet op een channel en verder zoek je het zelf maar uit of het voor jouw bestemd is of niet.
  • Er zit gelukkig wel hardwarematige CRC en ACK enzo op.
  • Google Translate is geweldig in het vertalen van chinese sourcecode documentatie.
  • Ik kan registers lezen en schrijven!
Voorbeeld van de vertaalde code
code:
1
// Software Copyright: Shenzhen Shun Technology Co., Ltd. can be November 27, 2013 issue

Het kan dus ook december of maart zijn... :D

code:
1
spiWriteReg (7, 0x01, 0x30); // allow emission enable

Gelukkig doen ze niet aan milieuheffing daar.

Het is me nog niet gelukt om daadwerkelijk data heen en weer te zenden, maar ik heb goede hoop!

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik wil een object op een plateau laten draaien en continu van stroom voorzien, maar ik weet niet wat de beste manier is.

Ik heb even een zij en bovenaanzicht gepaint:
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/plateau.png

Het plateau wordt van hout, in het midden komt denk ik een taatslager/druklager en om de bovenkant verder te ondersteunen een paar half verzonken lagers op asjes aan de buitenkant.
Ik heb nog een zwik kleine 624 lagers liggen, en de grote in het midden kan ik eventueel maken van 2x de vierkante plaat van een zwenk wiel uit de eurowinkel, of iets anders kopen/fabrieken

De contacten moeten iets van 12v, 4A kunnen overbrengen. En de elektronica die bovenop het plateau komt gaat ook de aandrijving regelen, maar ik moet nog bedenken hoe ik dat precies ga doen (tandwielen/tandkrans of aandrijfriem).
Ik weet nog niet hoe hard ik het plateau rond kan laten draaien met belasting er op maar het zullen eerder omwentelingen per minuut zijn dan per seconde, maar hoe harder hoe beter

Nu zie ik een paar opties:
A: iets met contacten (koolborstels?) op een as.
Ik kan een as en een paar busjes draaien die mooi in elkaar passen en daar stroom op zetten. En daar op een of andere manier contact mee maken (de as hoeft niet per se een centrerende functie te hebben)

B: iets met sleepcontacten op een ring.
Ik heb dunne koperen en messing folie waar ik een rondje uit kan knippen en die kan lijmen
of ik maak iets kleiners van van een printplaat

C: contact direct via de grote lager
Werkt dit? De kleine lagers zijn dicht en ik denk dat de olie het contact een beetje verstoort

D: een combinatie van bovenstaande dingen
Het liefst heb ik nog twee signaal contacten ook, maar als dat te moeilijk wordt laat ik dat zitten, want ik heb een deadline

E: Iets compleet anders.
Iets waar ik nog niet aan gedacht heb.

Wat zou ik het beste kunnen kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Twee spoelen die boven elkaar zitten? Dan kan je door de opgewekte energie ook nog data sturen. Voordeel is dat het draadloos is en het minste geluid produceert. Weet alleen niet of je daar zomaar 4A doorheen krijgt though..

Als je de motor op de vaste wereld zet, dan kan je met een simpel PWM signaal de rotatiesnelheid regelen.

[ Voor 35% gewijzigd door LED-Maniak op 20-05-2015 21:02 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Misschien zeg ik nu iets geks, maar wat als je nou een coaxial power connector pakt en deze in het midden vastzet? Wikipedia: Coaxial power connector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NEXTION :P

op de valreep nog even meegedaan.. ben benieuwd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
LT8910 update:

Houston we have lift-off *O*

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1lbK2dCl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/s/pompom.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Onder de noemer: Dat had ik kunnen zien aankomen. Een drietal powerleds gekocht voor een projectje, inclusief een drietal heatsinks. Netjes de handel met warmte geleidende lijm op de heatsinks geplakt, en dan kunnen we gaan testen even aan de voeding in stroombegrenzings mode.

Enkel nog de aansluitdraden eraan solderen. Conclusie: De heatsink doet zijn werk prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Anthor schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:46:
Ik wil een object op een plateau laten draaien en continu van stroom voorzien, maar ik weet niet wat de beste manier is.
[...]
Wat zou ik het beste kunnen kiezen?
Sleepring.

http://www.sleepringen.nl/miniatuur.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 21:00:
Twee spoelen die boven elkaar zitten? Dan kan je door de opgewekte energie ook nog data sturen. Voordeel is dat het draadloos is en het minste geluid produceert. Weet alleen niet of je daar zomaar 4A doorheen krijgt though..

Als je de motor op de vaste wereld zet, dan kan je met een simpel PWM signaal de rotatiesnelheid regelen.
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat daar bij komt kijken, hoe precies moeten die spoelen dan zijn?.
Het is wel een mooie oplossing maar wil voorlopig even een mechanisch iets. Het is voor dit ding: https://hackaday.io/project/5227-infinity-cube Ik kan hem over een paar weken ergens showen, en dan zou het erg mooi zijn als hij kan draaien boven op een sokkel. Maar naast een sokkel en draaiplateau moet ik ook nog iets gaan bedenken en maken waardoor dat ding een beetje te bekijken is bij een buiten evenement. De elektronica is al af dus, dus het liefst ga ik daar zo min mogelijk aan doen.

Mijn idee was juist een stappenmotor te gebruiken omdat ik met een beetje geluk en rekenwerk de rotatie precies kan laten samenvallen met de varierende snelheid van de lichteffecten zonder sensors te gebruiken. Een stepperdriver heb ik nog wel liggen, dus dat is het probleem niet.
(En het zoemen van de stepper zie ik even als bonus ;) )
Puch-Maxi schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 21:33:
Misschien zeg ik nu iets geks, maar wat als je nou een coaxial power connector pakt en deze in het midden vastzet? Wikipedia: Coaxial power connector
Dat idee kwam bij mij ook even op, maar het lijkt me niet robuust genoeg (zo makkelijk kan het toch niet zijn? was m'n eerste reactie ;) )
Dat ziet er uit als een mooie oplossing, daar moet ik maar even achteraan

tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Soortgelijke sleepringen kwam ik ook tegen in China :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Sissors schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:44:
Onder de noemer: Dat had ik kunnen zien aankomen. Een drietal powerleds gekocht voor een projectje, inclusief een drietal heatsinks. Netjes de handel met warmte geleidende lijm op de heatsinks geplakt, en dan kunnen we gaan testen even aan de voeding in stroombegrenzings mode.

Enkel nog de aansluitdraden eraan solderen. Conclusie: De heatsink doet zijn werk prima...
Grotere soldeerbout kopen :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puch-Maxi schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 23:06:
Soortgelijke sleepringen kwam ik ook tegen in China :)
heb ze ook wel eens gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Het wordt makkelijker zoeken als je "weet hoe het heet" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ja dat is inderdaad waar, zolang je de juiste benaming maar weet (wat soms nog knap lastig is). Soms bedenken onze Chinese vrienden ook eigen benamingen voor bepaalde dingen. Zo zocht ik een wipschakelaar (rocker switch) kwamen ze met "boatlike switch" waarop ebay aangaf "Did you mean: catlike switch?" :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Zucht...

Afbeeldingslocatie: https://www.evernote.com/l/ATQp73zbtllHza5UOsIaRT0zagazOskCgQIB/image.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik had 10 2.4Ghz modules besteld. Blijkt dat het 6x blanco en 4x LT8910s te zijn. De blanco's gedragen zich als LT8900 dus niet geheel nutteloos. Maar wel waardeloos.

disclaimer: eigen schuld. Ik had beter moeten opletten bij het bestellen. Maar zéker een goed leermoment nu ik uiteindelijk een driver heb kunnen bouwen voor deze modules. Vandaag code opschonen, documenteren en een strik erom voor later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ik heb een tijdje terug al laten weten, maa nu is ie officieel in open beta! http://www.circuitmaker.com/#bring_your_ideas_to_life

vandaag maar eens uitproberen.

edit: lijkt erop dat ze issues hebben met register server, dus straks pas testen....

[ Voor 21% gewijzigd door lordprimoz op 21-05-2015 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Erg mooie tool!

Op het werk houd ik mijn workflow vrij tool-less (enkel een gerber renamer/sorter), deels zodat ik collega's niet hoef uit (of op..) te leggen hoe mijn tools fungeren.
Thuis heb ik wel diverse tools om het leven gemakkelijker te maken, met name CAD library en leverancier info (+BOM). Ik zie op je site ook tooltje om schema uit TinyCad te droppen en vervolgens bestellijst te generen bij Farnell, zoiets dus kan erg handig zijn :)

Opzich vind ik het niet super erg 100pcs te bestellen van de goedkoopste Multicomp variant. Die krengen kost tiende centen bij 100 stuks. Als andere weerstanden centen kosten bij 10 stuks, bestel ik er liever 100 (kan altijd nog eens van pas komen).

Tenzij je bewust geen multicomp wil (BOM's die rusten Manufacturer Part Numbers en 2nd sources nodig hebben).. dan heb je die keuze niet.

Misschien idee om de links naar Farnell met target="_blank" te genereren, dan openen ze in een nieuw tabblad. Ik kan ook gewoon middle mouse click doen, maar op notebook touchpads is dat lastig (hoewel; wie doet veel tekenwerk op een notebook zonder muis?).
Case sizes (bvb enkel 0402) lijkt in Firefox niet te werken? In Chrome wel gelukkig, dus gebruik ik die browser wel.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar je scraper. Vraagt die letterlijk gewoon alle product pagina's op van Farnell in de categorie 0402/0603/0805 weerstanden? Of is er een "shortcut" om snel alle product info op te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het doel is om tools te maken die je niet hoeft uit te leggen, om integratie zodanig makkelijk te maken dat je ze automatisch gebruikt. Da's ook wat de tinyCAD-naar-bestellijst-tool doet: ik hoef alleen mn bestand(en) er naartoe te slepen en hij doet alles automatisch voor me, inclusief een link naar quick paste. Sleep, wacht, klik, klaar. 5 seconden werk voor wat ooit een uur duurde.

In principe kan hetzelfde ook met de resistor tool worden gedaan, maar ik heb nu even geen tijd om dat te bouwen. De bedoeling is dat ik m'n .dsn file er gewoon in plop, tool zoekt automatisch de beste matches op basis van de parameters, gooit het in het schema en biedt mij de nieuwe .dsn ter download aan.

De scraper is helaas een monster, daar is niks aan te doen. Farnell heeft een REST API die... niet wordt onderhouden sinds 2012 en beperkt is tot 500 requests per dag (en elke request is beperkt tot iets van 25 producten?). Dus de enige manier is dus om pagina voor pagina (met wat andere trucs) alle componenten binnen te hengelen. Kost een halfuur, maar dan heb je ook wat :P

Scraper staat op een cronjob en stuurt me een e-mailtje als hij klaar is.

Ik zal eens kijken wat het probleem is in firefox en de links naar _new gooien.

edit: het probleem in firefox is dat ze String.prototype.includes() nog niet ondersteunen (https://developer.mozilla...l_Objects/String/includes). Da's brak, het is één van de grote performance-verbeteraars. Eens kijken hoe erg het is als ik substr gebruik.

edit 2: fixed, werkt nu in firefox. Includes heet blijkbaar contains() in firefox <= 39

[ Voor 11% gewijzigd door mux op 21-05-2015 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Het is gelukt met de ledjes de kijkhoek was wel een beetje anders, maar uiteindelijk kwam het allemaal niet zo precies (er zit toch een diffuser voor). 68mA @3V voor 5 ledjes (13,6mA) de oude waren ongeveer 15mA :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Hoe houden jullie bij wat jullie eigenlijk aan onderdelen "op voorraad" hebben? Ik blijf tegen 2 problemen aanlopen:

1) "Ik dacht dat ik dat al had", het nodig hebben en het dan niet hebben
2) "Oh dat heb ik nog niet / niet meer", inkopen en dan erachter komen dat je er nog plenty had

Ik ben nu aan 't klooien om PartKeepr (een variatie op part-db) aan de praat te krijgen, een open-source pakket dat specifiek daarvoor ontworpen is. Ik kan niet echt zeggen of 't wat is want de demosite van partkeepr ligt op z'n gat door een migratie 8)7

Ik ben benieuwd wat jullie gebruiken of hoe jullie die problemen oplossen.

[ Voor 0% gewijzigd door C.44 op 21-05-2015 20:00 . Reden: typo ]

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
excel sheetje met type, aantal, prijs, linkje naar datasheet, linkje naar winkel, datum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Daar had ik idd ook al aan gedacht. Ik houd 't op dit moment even als last resort in gedachten (ik heb op de Mac geen MS Office geinstalleerd en ook nooit gemist, uiteraard kan ik 't altijd nog met Google Docs doen maar da's weer andere koek)

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
C.44 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:01:
Daar had ik idd ook al aan gedacht. Ik houd 't op dit moment even als last resort in gedachten (ik heb op de Mac geen MS Office geinstalleerd en ook nooit gemist, uiteraard kan ik 't altijd nog met Google Docs doen maar da's weer andere koek)
Markdown document? Numbers? .txt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
C.44 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 19:42:
Hoe houden jullie bij wat jullie eigenlijk aan onderdelen "op voorraad" hebben?
....
Ik ben benieuwd wat jullie gebruiken of hoe jullie die problemen oplossen.
Elk onderdeel heeft een bakkie met een net stikkertje. Zit er niks in 't bakkie, dan is het op :)
Ik probeer het aantal verschillende onderdelen te beperken, zo gebruik ik vrijwel uitsluitend 0805 formaat weerstanden en caps.

Let wel op met die SMD storage boxes. Bestel je ze drie keer, dan zijn ze drie keer anders en passen ze niet lekker op elkaar!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TbjUVuel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ploink schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:46:
[...]

Elk onderdeel heeft een bakkie met een net stikkertje. Zit er niks in 't bakkie, dan is het op :)
Ik probeer het aantal verschillende onderdelen te beperken, zo gebruik ik vrijwel uitsluitend 0805 formaat weerstanden en caps.

Let wel op met die SMD storage boxes. Bestel je ze drie keer, dan zijn ze drie keer anders en passen ze niet lekker op elkaar!

[afbeelding]
Ik gebruik momenteel nog steeds voornamelijk PTH componenten, die zullen wat moeilijker passen in die doosjes. Ik denk dat ik er evengoed binnenkort een paar ga bestellen. Zijn dat soort modulaire bakjes er ook voor wat grotere componenten, zoals PTH?

Ik gebruik nu een simpel kunststof rekje met uittrekbakjes van Allit (Varioplus 33). Die zijn een paar keer per jaar in de aanbieding bij de duitse Aldi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
C.44 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:48:
[...]

Ik gebruik momenteel nog steeds voornamelijk PTH componenten, die zullen wat moeilijker passen in die doosjes. Ik denk dat ik er evengoed binnenkort een paar ga bestellen. Zijn dat soort modulaire bakjes er ook voor wat grotere componenten, zoals PTH?
Die groene drievoudige containers op de foto zijn geschikt voor axiale weerstanden en diodes enzo. Ze zijn er ook in andere maten, 1x2 of 2x2..., maar ze zijn allemaal relatief klein en niet geschikt voor grote componenten of grote hoeveelheden.
Voor schroeven, spijkers enzo gebruik ik assortimentsdozen van de Action, ongeveer zoals deze, met losse tussenschotjes. Ik gebruikte dit soort dozen vroeger op het werk ook voor through hole componenten.

Afbeeldingslocatie: http://www.ts24.nl/images/product_images/popup_images/120355_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 22:38

BoAC

Memento mori

Die heb ik hier ook. Die tussenschotjes zijn alleen vervelend.. want die gaan telkens omhoog zodat de componentjes eronderdoor rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
BoAC schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 06:58:
Die heb ik hier ook. Die tussenschotjes zijn alleen vervelend.. want die gaan telkens omhoog zodat de componentjes eronderdoor rommelen.
Ik ken het fenomeen, voor SMD zijn aparte bakjes dan ook noodzakelijk. Het kan helpen als je de gietrandjes er af snijdt/vijlt, dan passen ze beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 22:38

BoAC

Memento mori

Ploink schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 07:19:
[...]

Ik ken het fenomeen, voor SMD zijn aparte bakjes dan ook noodzakelijk. Het kan helpen als je de gietrandjes er af snijdt/vijlt, dan passen ze beter.
SMD componenten (waar ik er niet zoveel van heb) laat ik altijd in de band zitten waarin ze worden geleverd. Probleem opgelost :)

[ Voor 33% gewijzigd door BoAC op 22-05-2015 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:57
BoAC schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 06:58:
Bij de action hebben ze voor een paar euro een vergelijkbare koffer met vaste tussenschotjes.
Let wel op: doos is dubbelzijdig en heeft aan twee kanten een verschillende layout, zo kwam ik er achter dat de achterkant een betere layout had voor mijn pth weerstanden, nadat ik ze allemaal verdeeld en gelabeld had.

[ Voor 24% gewijzigd door erik23 op 22-05-2015 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
erik23 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 07:25:
[...]

Bij de action hebben ze voor een paar euro een vergelijkbare koffer met vaste tussenschotjes.
Let wel op: doos is dubbelzijdig en heeft aan twee kanten een verschillende layout, zo kwam ik er achter dat de achterkant een betere layout had voor mijn pth weerstanden, nadat ik ze allemaal verdeeld en gelabeld had.
Vroegâh was de B-kant ook wel eens beter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Als er nog iemand veel 10K weerstanden nodig heeft. Banggood heeft ze nu voor nog geen 4 dollar. Per 1000... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
RobV schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 00:42:
Het wordt makkelijker zoeken als je "weet hoe het heet" :P
Idd, maar dan zou je nog verwachten dat je zoiets kan vinden bij bedrijven als farnell, rs, digikey maar daar heb ik niks gevonden. Het liefst heb ik er zo snel mogelijk eentje, dus ik heb informatie gevraagd bij sleepringen.nl, maar voor de zekerheid ook alvast eentje besteld in China.
Een dubbele zal vast wel eens van pas komen, ben al vaker tegen het probleem van continu roterende dingen en kabels aangelopen.

Met al die opties heb ik ook veel meer mogelijkheden qua ontwerp, nu kan de motor, zoals Led_Maniak zei, ook veel makkelijker onderin het platform dat scheelt wel een hoop geklooi met ruimte. En met een model 18 draden kan ik ook zelfs alle elektronica onderin stoppen.

Ik vind het wel vreemd dat die dingen allemaal rated zijn voor 2A per draad terwijl ze 26 awg draden (0,13 mm2) hebben. Dat lijkt mij een beetje krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Pizza_Boom schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:47:
Als er nog iemand veel 10K weerstanden nodig heeft. Banggood heeft ze nu voor nog geen 4 dollar. Per 1000... :P
De Conrad geeft alleen vandaag 15% korting. Toevallig was ik een complete lijst aan het opmaken, vanavond maar even er doorheen jassen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Pizza_Boom schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:47:
Das nog duur zeg :+. Wij betalen geloof ik zo'n ~€6-7 voor een gemiddelde rol van 5000 stuks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
wesleytjuh schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 16:07:
[...]

Das nog duur zeg :+. Wij betalen geloof ik zo'n ~€6-7 voor een gemiddelde rol van 5000 stuks :P
Goedkoper dan die 5 tot 9 cent per stuk die je in de vakhandel ervoor betaald. :P En het is geen SMD hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
In dat geval heb ik niks gezegd, zou niet eens weten wat een rolletje 10K weerstanden conventioneel moet kosten hier, dat spul wordt enkel maar duurder eigenlijk. En terecht natuurlijk ;)

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 22-05-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Een pootje van een LEDje afbreken dat al ingebouwd en ingelijmd zit is nooit slim. :F :F Maar eens kijken of ik hem er uit kan boren. :/ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Een product ontwerpen waar LED's in verlijmd moeten worden is nooit slim :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
True, maar voor een demonstratiedingetje was een goedkoop bakje (40 cent) en een boor even de makkelijkste en snelste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Heb eindelijk PartKeepr aan de praat. Goeie god wat heeft dat ding een hoop dependencies... pear dit, pear dat, module hier, module daar... en omdat er sinds 2013 geen onderhoud meer is geweest aan 't geheel zit je dus ook nog dat de helft van die modules dan slecht te vinden is. Maar als 't geheel dan eindelijk loopt dan heb je wel een leuk pakket. Het enigste wat ik mis is een manier om aan te geven wat besteld en onderweg is maar goed da's tot daar aan toe.

Vanmorgen nog 3 samples gekregen, 2 AD7731's en 1 ADXL375. Die eerste zijn gewoon in PDIP package maar die andere is weer wat aparts, 14-lead LGA. Eens kijken of ik daar op eBay een proto-adapterboard voor kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Pizza_Boom schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 16:10:
[...]
Goedkoper dan die 5 tot 9 cent per stuk die je in de vakhandel ervoor betaald. :P En het is geen SMD hè ;)
Mja, wat heet goedkoop, als je er 1000 koopt en 800 liggen bij je pensioen nog te verstoffen moet je wel afvragen of je goedkoop uit bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
memphis schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 19:03:
Mja, wat heet goedkoop, als je er 1000 koopt en 800 liggen bij je pensioen nog te verstoffen moet je wel afvragen of je goedkoop uit bent geweest.
Dan heb je quitte gedraaid. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
memphis schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 19:03:
[...]

Ik heb dat gevoel ook als ik mensen zie lopen als de toiletrollen in de aanbieding zijn.

Afbeeldingslocatie: http://g02.s.alicdn.com/kf/HT1nGkXFOpdXXagOFbXX/220522213/HT1nGkXFOpdXXagOFbXX.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Heeft iemand toevallig een reference design van een PCB antenne voor 868MHz? Ik heb een vlak van 45x3mm waar ik een antenne in wil plaatsen voor een RFM69. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Kijk eens naar Z-Wave spul, dat werkt ook op 868Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Bedankt voor je suggestie! Helaas levert het op google images weinig resultaten op. ;(

Ik had al ontwerpen gezien als dit:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4149/5047119442_bf1f7a3120.jpg

Ook Texas Instruments heeft mooie reference designs gemaakt voor die frequentie:
http://www.ti.com/lit/an/swra161b/swra161b.pdf

Helaas zijn ze allemaal te breed. Het is een beetje abacadabra op het moment maar waarom werkt een los draadje wél, maar een PCB trace van dezelfde lengte niet en moet het met vreemde bochten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik gok dat met een bochtje hij beter omnidirectioneel is. Maar qua antenne performance zou het weinig moeten uitmaken. De eigenschappen van je PCB spelen ook een rol natuurlijk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Rechte antenne zal ook werken, zolang die maar uitstrekt van de grondvlak zal die werken als een antenne. PCB trace is niks meer dan stukje draad, dus dat zal elkaar niet zoveel ontlopen. Moet geen trace vlak langs de grond trace/plane leggen dan zal die niet goed werken.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
lordprimoz schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:17:
Ik heb een tijdje terug al laten weten, maa nu is ie officieel in open beta! http://www.circuitmaker.com/#bring_your_ideas_to_life

vandaag maar eens uitproberen.

edit: lijkt erop dat ze issues hebben met register server, dus straks pas testen....
Ik zie veel potentie. Goede GUI, beetje Office achtig. Hopelijk groeit de community snel.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
lutkeveld schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 22:38:
[...]

Ik zie veel potentie. Goede GUI, beetje Office achtig. Hopelijk groeit de community snel.
ik heb het even geprobeerd, maar ik mis toch echt de parts wizard =/
Maar goed, als ze dat zouden implementeren dan kunnen ze met hun betaalde versie niks meer verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
mad_max234 schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 22:11:
Rechte antenne zal ook werken, zolang die maar uitstrekt van de grondvlak zal die werken als een antenne. PCB trace is niks meer dan stukje draad, dus dat zal elkaar niet zoveel ontlopen. Moet geen trace vlak langs de grond trace/plane leggen dan zal die niet goed werken.
Sissors schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 20:13:
Ik gok dat met een bochtje hij beter omnidirectioneel is. Maar qua antenne performance zou het weinig moeten uitmaken. De eigenschappen van je PCB spelen ook een rol natuurlijk,
Als ik naslagwerk lees over PCB antennes kom ik voor 868MHz bij totale lengtes van tussen de 62mm(met FR4 rekening gehouden) en 86mm(kwart lambda) uit. De waarheid zal er ergens tussenin liggen dus er zal een en ander getuned moeten worden.

Ik kan mij zo moeilijk voorstellen dat iets als dit gaat werken(komen nog ground planes omheen):
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/v96tuqdjr/Screen_Shot_2015_05_24_at_00_14_21.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 17:49:
Heeft iemand toevallig een reference design van een PCB antenne voor 868MHz? Ik heb een vlak van 45x3mm waar ik een antenne in wil plaatsen voor een RFM69. :)
als je in google zoekt op "868 mhz trace" kom je al redelijk wat info tegen.
o.a. deze application note van TI
http://www.ti.com/lit/an/swra227e/swra227e.pdf

of
http://www.silabs.com/Sup...s/TechnicalDocs/an768.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door M a r c o op 24-05-2015 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
M a r c o schreef op zondag 24 mei 2015 @ 10:37:
[...]

als je in google zoekt op "868 mhz trace" kom je al redelijk wat info tegen.
o.a. deze application note van TI
http://www.ti.com/lit/an/swra227e/swra227e.pdf

of
http://www.silabs.com/Sup...s/TechnicalDocs/an768.pdf
In de post die je quote zie je al een linkje naar die application note(met meer antenne configuraties). Mijn probleem is dat ik geen ruimte heb voor de vorm die ze daar getest hebben(zie plaatje hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik heb hier nog een leuk documentje over degelijke antenners:
http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/antenna.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Die is erg leuk! Thanks, erg informatief.

In veel meander of strip ontwerpen is de lengte helemaal geen kwart golflengte. Als ik dat document van jou lees, dan kiezen ze bij een short stub antenne een semi willekeurige lengte en breedte en tunen ze de antenne met een inductor.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 24-05-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

LED-Maniak schreef op zondag 24 mei 2015 @ 00:19:
[...]

[...]

Ik kan mij zo moeilijk voorstellen dat iets als dit gaat werken(komen nog ground planes omheen):
[afbeelding]
Ik denk dat ik je verkeerd begrijp maar voor de zekerheid er mag absolute geen groundplane om een antenne heen zitten, dan werkt die niet, dan is de antenne net zo groot als de ruimte tussen de trace en groundplane.

Ik ben niet op de hoogte van alle hocus pocus van antennes, mijn kennis hou op bij rechte antenne en base eronder voor de grond om golf uit te zenden van de lengte van de antenne, zeer basic dus.

Maar zoals al eerder werd getipt hierboven, is een smd ceramische antenne geen optie, dingen zijn zeer klein en doen het zeer goed voor hun geringe maat.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wat ik van een monopole antenne(waaronder meanders) begrijp is dat deze een dipool antenne simuleert door de lengte van de antenne zelf en de ground plane. Deze plane zit natuurlijk op een bepaalde afstand van de trace.

Antennes komen mij ook een beetje over als hocus pocus. :+

Ceramische antenne kan, maar ik heb iets van 20~40 van deze modules in huis nodig en met 2~3 euro stuk tikt dat lekker aan.

Ik probeer nu de "Medium Size Printed ILA (or optionally IFA) around the PCB circumference (WES0031-01-APL868M-01)" in het ontwerp te passen van dit document: http://www.silabs.com/Sup...s/TechnicalDocs/an768.pdf en dan met een spoel de antenne te tunen voor een correcte match.

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 24-05-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op zondag 24 mei 2015 @ 13:43:
Antennes komen mij ook een beetje over als hocus pocus. :+
Meer een soort van necromantie :+
Ceramische antenne kan, maar ik heb iets van 20~40 van deze modules in huis nodig en met 2~3 euro stuk tikt dat lekker aan.
Die van Johanson kost nog geen euro (ex btw) als je er 10 koopt.
Apart is wel dat er alsnog een stukkie trace aan moet, maar het is allemaal erg klein en gain -1.0 dBi max is erg goed.
http://www.johansontechno...ntennas/0868AT43A0020.pdf
http://www.johansontechnology.com/tuning.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Samsung stap ook in de IoT markt.

Afbeeldingslocatie: https://s3-us-west-1.amazonaws.com/ssic-iot/hardware/artik-1/artik-1.png?mtime=20150511234813

ARTIK1
12mm x 12mm
Dual Core @ 250MHz and 80MHz
1MB on-chip + 4 MB SPI Flash
Bluetooth Low Energy (BLE) with Chip Antenna
9-axis Motion Sensor

Afbeeldingslocatie: https://s3-us-west-1.amazonaws.com/ssic-iot/hardware/artik-5/artik-5.png?mtime=20150511220638
ARTIK5

29mm x 25mm
ARM based Dual Core @1GHz each ARM Mali 400 MP2
512MB LPDDR3 + 4GB eMMC
WiFi/BT/BLE + ZigBee/Thread (802.11 b/g/n)
Secure Element, TEE (TrustZone)
H.263/H264/MPEG-4/VP8 (720p) @30fps and decoding of MPEG-2/VC1/Xvid (720p)@30fps

De rest kan je hier vinden.
https://www.artik.io/blog/2015/hello-world

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Prachtig!
We've joined with Arduino, heroes of the maker community, to work on getting ARTIK Arduino Certified and integrated with the Arduino IDE. You won't have to be a professional developer to build with ARTIK; all you need is an idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ze worden verscheept met voor geïnstalleerde Temboo firmware, ben niet echt bekend met Temboo maar ze zouden out of the box dus makkelijk te programmeren zijn.

https://www.artik.io/inspiration/temboo

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Heeft iemand toevallig ervaring met de Saleae Logic 8 clones die je links en rechts op eBay kan vinden? Ik heb een projectje (zie 't arduino topic) waarbij ik geen flauw idee heb wat er over een spi MISO lijn gestuurd word. Uiteraard heb ik wel een beetje een idee wat er zou moeten zijn, maar daar houd het eigenlijk ook op.

Van daaruit ben ik bij een pagina van Nick Gammon terecht gekomen (SPI - Serial Peripheral Interface - for Arduino) waarbij hij als allereerst een log van een logic analyzer laat zien. Toevallig is dat ook de Logic software van Saleae.

Toen ben ik een beetje gaan rondzoeken en de officiele Logic 8 en 16 (laat staan de pro versies) zijn me nou net wat te duur om een enkele keer een signaal mee te bekijken. 'T zelfde geldt voor een "normale" logic analyzer / oscilloscope.

Ik heb ook al een beetje verder zitten zoeken naar alternatieven, zelfs 1 waarbij ik een Arduino in een doorvoerluik kan omtoveren en de data vervolgens in Logic Sniffer kan zien, alleen werkt dat niet echt optimaal.

Zijn dit soort clones de 18 euro waard of kan ik m'n centen beter in m'n zak houden?
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/Compatible-With-Saleae-USB-Logic-24MHz-8Ch-Logic-Analyzer-for-ARM-FPGA-/00/s/ODAwWDgwMA==/z/dzoAAOSwv0tVUiVc/$_12.JPG

link naar eBay: Compatible With Saleae USB Logic 24MHz 8Ch Logic Analyzer for ARM FPGA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Neu, want je kan ze ook voor 8 dollar krijgen: http://www.ebay.com/itm/2...ain_0&hash=item2c75e5f822 :P. Beetje googlen levert het me voor 11 euro op als je hem in NL wil bestellen (bij microkloon.nl bijvoorbeeld, beetje aparte site verder, maar goed).

Verder werken ze prima, dus zijn hun geld wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Sissors schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 07:34:
Afbeeldingslocatie: http://s2.quickmeme.com/img/1b/1b338818e097f664b83a31fd2d507cdbe6d96a50090dbb7a111a116c646b6aa0.jpg

Vorige week nog een SPI-bus geanalyseerd, blijkt dat de SPI mode verkeerd stond (de chip wilde data lezen op falling edge, niet op rising). Daar komt je zonder analyser niet zo snel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
RobV schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 07:52:
[...]

[afbeelding]

Vorige week nog een SPI-bus geanalyseerd, blijkt dat de SPI mode verkeerd stond (de chip wilde data lezen op falling edge, niet op rising). Daar komt je zonder analyser niet zo snel achter.
Nope, dat heeft mij inderdaad twee dagen gekost. Data komt verkeerd geshift aan. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

[...]

[afbeelding]

Hoezo niet? Test de vier modes en kijk wat die uitspuugt via serial, bij één(of twee) van die modes zal die dus geen bagger teruggeven, zo heb ik het de eerste jaren gedaan zonder analyzer. Er zijn maar vier mode voor CPOL en CPHA, 00 01 10 11

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mad_max234 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:59:
[...]

Hoezo niet? Test de vier modes en kijk wat die uitspuugt via serial, bij één(of twee) van die modes zal die dus geen bagger teruggeven, zo heb ik het de eerste jaren gedaan zonder analyzer. Er zijn maar vier mode voor CPOL en CPHA, 00 01 10 11
"Nooit" is ook een beetje gechargeerd. Maar als je van het bestaan van verschillende modi niet afweet, en ook niet weet of je datasheet überhaupt bij je chip hoort (blanco chip) wordt het heel lastig gokken... Meten is weten en door het monitoren van de response met de analyser was ik er supersnel achter omdat de software een instelling toonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

RobV schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:22:
[...]

"Nooit" is ook een beetje gechargeerd. Maar als je van het bestaan van verschillende modi niet afweet, en ook niet weet of je datasheet überhaupt bij je chip hoort (blanco chip) wordt het heel lastig gokken... Meten is weten en door het monitoren van de response met de analyser was ik er supersnel achter omdat de software een instelling toonde.
Als je niet weet wat die twee optie doen dan ben je al stap te ver en moet je eerst terug naar leren hoe SPI werkt. Kwestie van trial and error, en met maar 4 mogelijkheden ben je daar zo mee klaar.

Maar goed, een analyzer is altijd wel makkelijk, ik gebruik hem vooral voor protocollen(software) om die goed te krijgen, niet om hardware werken te krijgen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mad_max234 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:23:
[...]

Als je niet weet wat die twee optie doen dan ben je al stap te ver en moet je eerst terug naar leren hoe SPI werkt. Kwestie van trial and error, en met maar 4 mogelijkheden ben je daar zo mee klaar.
Neem me niet kwalijk zeg, ik zit hier om te leren en te delen, en niet om eerst 300 boeken door te worstelen. Ik leer door dingen uit te proberen met een beperkte hoeveelheid gezond verstand. Ik heb veel tutorials over SPI en verwante dingen doorgenomen maar er komt een punt dat je draadjes moet gaan aansluiten om te kijken of wat je bedacht hebt werkt. Ik vind dat ik goed werk heb geleverd door driver te schrijven voor een LT8900/LT8910 omdat die gewoonweg niet bestaan. 'Trial en error' is 1 van de tools, net als 'Meten-is-Weten'. Als ik mijn research kan versnellen door het pakken van een $8 logic sniffer dan doe ik dat. Nu weet ik dat er 4 modi zijn voor SPI dus zal ik dat de volgende keer kunnen gebruiken als ik een nieuw project heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Sissors schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 07:34:
Neu, want je kan ze ook voor 8 dollar krijgen: http://www.ebay.com/itm/2...ain_0&hash=item2c75e5f822 :P. Beetje googlen levert het me voor 11 euro op als je hem in NL wil bestellen (bij microkloon.nl bijvoorbeeld, beetje aparte site verder, maar goed).

[...]

[afbeelding]

Mooi =) Ik heb even gekeken op microkloon.nl maar die gasten hebben dat ding niet op voorraad, anders had ik 'm daar waarschijnlijk wel besteld. Ik ben zelf even aan 't zoeken gegaan in Duitsland (daar woon ik nu eenmaal :P maar heb wel nog een nederlandse postbus) ivm verzendkosten en tijd. Goedkoper dan 14 euro vind ik em via idealo niet helaas. Even verder zoeken nog.

Edit: net gesproken met de mensen achter Microkloon, blijkbaar heeft ie vanmorgen naar aanleiding van dat linkje z'n voorraad er doorheen gejaagd. Ben dus weer net te laat xD

Edit 2: heb em maar gewoon via eBay besteld voor die 18 euro. Met een beetje geluk issie er dan donderdag =)

[ Voor 9% gewijzigd door C.44 op 26-05-2015 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

RobV schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:34:
[...]

Neem me niet kwalijk zeg, ik zit hier om te leren en te delen, en niet om eerst 300 boeken door te worstelen. Ik leer door dingen uit te proberen met een beperkte hoeveelheid gezond verstand. Ik heb veel tutorials over SPI en verwante dingen doorgenomen maar er komt een punt dat je draadjes moet gaan aansluiten om te kijken of wat je bedacht hebt werkt. Ik vind dat ik goed werk heb geleverd door driver te schrijven voor een LT8900/LT8910 omdat die gewoonweg niet bestaan. 'Trial en error' is 1 van de tools, net als 'Meten-is-Weten'. Als ik mijn research kan versnellen door het pakken van een $8 logic sniffer dan doe ik dat. Nu weet ik dat er 4 modi zijn voor SPI dus zal ik dat de volgende keer kunnen gebruiken als ik een nieuw project heb...
Ik bedoel dat niet verkeerd, alleen dat je dan een eerste even een stap terug moet doen om dat eerst even goed aan te leren. Je begint ook niet gelijk op de snelweg met autorijden toch? Je leert eerst hoe de auto werkt en gaat dan pas rijden.

Je hebt helemaal geen 300 boeken nodig, dat is onzin, SPI modes is gewoon basis van SPI instellingen, zal bij elke simpele tutorial op het internet al vooraan behoren te staan.

Edit/
Eerste link die google mij gaf, eerste wat ze bespreken is CPOL en CPHA. Zonder dat kan je namelijk je spi niet goed werkend krijgen of je moet geluk hebben dat default mode nu net de mode is die je nodig hebt.
http://www.corelis.com/education/SPI_Tutorial.htm

En nogmaals was niet lullig bedoeld en was ook niet naar jou gericht maar in algemeen dat je dan stapje terug moet doen om wat kennis op te doen.

Edit/2
En voor het helpen van het schrijven van de protocol voor LT8900 is het zeker handig, daarvoor gebruik ik het ook, zoals ik al aangaf. Ik beweer ook nergens dat analyzer niet handig is, wat ze zijn verdomd handig.

[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 26-05-2015 12:42 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Kan iemand mij helpen met het identificeren van dit SMD component (als dat überhaupt mogelijk is)?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OgKIpQs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

Dat is een weerstandarray.
Zo te zien 4 parallel staande weerstanden, maar de opdruk kan ik nog niet plaatsen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Laatst online: 20:13
Ik denk ook een weerstandsarray, meer specifiek deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
3,48k Ohm weerstand array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat denk ik ook, 3.48K zegt de opdruk als ik me niet vergis.

Edit/
Oeps te laat.

Opdruk werkt als volgt, 348 + 1 keer 0 = 3480 ohm
Als er 3482 zou staan dan zou het 348 + 2 keer 0 = 34800 = 34.8K

[ Voor 54% gewijzigd door mad_max234 op 26-05-2015 19:11 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Thanks!

Zoals je ziet is boven pin 1 iets afgebroken. Valt dit te repareren met 1 (of 4) losse weerstanden, of kom ik hier niet mee weg?
Pagina: 1 ... 23 ... 113 Laatste