We hebben een grote U vormige woonkamer/keuken/kantoor, waarbij keuken/kantoor in de punten van de U zitten en de woonkamer in de ronding. In de woonkamer hangt de Zehnder CO2 sensor. In de keuken en in het kantoor heb ik Netatmo sensoren staan. De WTW blaast in in het kantoor en zuigt af in de keuken.
Als ik naar de CO2 waarden kijk liggen de Netatmo sensoren dicht bij elkaar: na een dag werken wordt er meer CO2 gemeten op kantoor dan in de keuken, maar dat is logisch. De Zehnder sensor wijkt echter flink af: ondanks dat de curve klopt is de waarde meestal ongeveer 40% lager dan de Netatmo sensoren. Zehnder meet tussen de 400-500ppm en beide Netatmo's zitten tussen de 800-1000ppm.
Kan iemand dit verklaren? 400-500ppm lijkt me erg weinig voor een woonkamer, dus ik vermoed een probleem met de Zehnder sensor. Ik zou deze softwarematig kunnen corrigeren als dat nodig blijkt te zijn.
Met de Netatmo's heb ik overigens al jaren goede ervaringen. Ze vallen s'nachts netjes terug naar ~500ppm en overdag kun je duidelijk zien als er iemand thuis is.
P.s. op basis van de Zehnder sensor specs pak ik uitgangssignaal (0-10v) * 200 = ppm.
Misschien heeft iemand een zelfknutseloplossing voor CO2 meting voor Zehnder? Daar ben ik ook wel benieuwd naar voor een locatie die nog geen CO2 meter heeft. Die dingen van Zehnder zijn nogal duur, ook nadat er korting vanaf is gegaan.
Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.
En de installateur staat zich helemaal duizelig te blazen op dat ding, zodat er een LEDje gaat branden.
Dus conclusie is dat het werkt en dat was het.
Hier ben ik er in elk geval klaar mee.
Die CO2 meters van Zehnder werken echt totaal niet.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Hiermee stuur ik onze Itho naar stand 2 en 3
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
SenseAir eSENSE FAI3TD-er schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:26:
Welke SenseAir gebruik je dan?
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik heb het nagevraagd bij Awair Support, en hij mag dus wel degelijk uitgetrokken worden zonder de calibratie te verliezen:Capt Waffles schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:03:
[...]
Volgens de documentatie duurt de ABC (automatic background calibration) logic 2 weken om z'n volledige calibratiecyclus te draaien, en moet hij ~1x per week aan background CO2 niveau blootgesteld worden (dus buitenlucht, ~415ppm, hoewel de Awair dat als 400ppm zal aangeven). Hij mag wel naar buiten, maar de/mijn vraag is ook of hij uitgetrokken mag worden om naar buiten verplaatst te worden, of dat dat de ABC cyclus onderbreekt.
Da's fijn om te weten, want als het vriest buiten is de suggestie om een raam open te houden toch minder interessantThank you for following up! To confirm, unplugging the Awair Element doesn't reset the ABC logic, but missing data over a 14-day period can result in an arbitrary shift in the CO2 sensor readings over time. You can definitely remove it from power temporarily to move it to a new location if you'd like, though for the purpose of helping your device define an accurate CO2 baseline, your best bet is to just open a window more frequently and introduce more fresh air to your space!

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit
ze zijn flink duur, maar mijn ervaring is ook: reageert veel trager dan een z19b of een sense-air s8.TD-er schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:02:
Wij hebben hier ook zo'n zelfde systeem.
En de installateur staat zich helemaal duizelig te blazen op dat ding, zodat er een LEDje gaat branden.
Dus conclusie is dat het werkt en dat was het.
Hier ben ik er in elk geval klaar mee.
Die CO2 meters van Zehnder werken echt totaal niet.
"veel trager" is redelijk een understatement...Dala schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:07:
[...]
ze zijn flink duur, maar mijn ervaring is ook: reageert veel trager dan een z19b of een sense-air s8.
Die ventilator is hooguit 2x vanzelf aangegaan op basis van CO2 concentratie... in het afgelopen jaar.
Wacht dus nog op de ventilatie van midden juni, toen we veel bezoek hadden

Wat je kan doen is de co2 meter opnieuw callibreren. Zover ik weet doen al die sensoren (net zoals SenseAir) autocalibratie.mrmrmr schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:17:
@Supermario16 Ik zou bij Zehnder ondersteuning navragen hoe dit zit. Mijn ervaring met meewerking naar een oplossing voor een ander probleem is goed.
Misschien heeft iemand een zelfknutseloplossing voor CO2 meting voor Zehnder? Daar ben ik ook wel benieuwd naar voor een locatie die nog geen CO2 meter heeft. Die dingen van Zehnder zijn nogal duur, ook nadat er korting vanaf is gegaan.
Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs
Hier gaat ie wel iets vaker aan. Het is wel niet de allerlaatste generatie van hun serie.TD-er schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 00:27:
[...]
"veel trager" is redelijk een understatement...
Die ventilator is hooguit 2x vanzelf aangegaan op basis van CO2 concentratie... in het afgelopen jaar.
Wacht dus nog op de ventilatie van midden juni, toen we veel bezoek hadden
Die Zehnder unit in onze woonkamer krijgt regelmatig nagenoeg "400 ppm" voor de kiezen, en dan nog werkt het niet goed.Killerbert schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 02:33:
[...]
Wat je kan doen is de co2 meter opnieuw callibreren. Zover ik weet doen al die sensoren (net zoals SenseAir) autocalibratie.
Als ik zelf 1500+ ppm meet, springt die ventilatie nog steeds niet aan.
Geen idee of het "de laatste generatie is", het is wat er pak 'm beet anderhalf jaar geleden een courant model was.Dala schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:58:
[...]
Hier gaat ie wel iets vaker aan. Het is wel niet de allerlaatste generatie van hun serie.
Die van ons is 8 jaar geleden geplaatsts. Ik heb hem eens opgemaakt, en dit lijkt toch wel op een of ander NDIR achtige iets.TD-er schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:18:
[...]
Geen idee of het "de laatste generatie is", het is wat er pak 'm beet anderhalf jaar geleden een courant model was.
Hier gaat ie wel aan (ook lampje oranje en soms als het heel druk is, zelfs rood) maar ik het wel gevoel dat het stuk later is. Maar oranje gaat ook pas om 1200ppm aan meen ik.Als ik zelf 1500+ ppm meet, springt die ventilatie nog steeds niet aan.
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
Nog niet, een FTDI eraan hangen en eens kijken klinkt heel interessant. Maar het lijstje van interessante dingen is nu een beetje hoog, dus ik zet het op de lijst, maar ik zal er niet de komende maanden aan toe komen.ThinkPad schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:24:
@TD-er Ik zie op de foto hierboven een 4 pin aansluiting zitten. Al eens gekeken of je de Zehnder CO2-sensor kunt uitlezen met ESPEasy? RX/TX/GND/VCC zou wellicht op die header zitten?
Misschien eens opvragen bij Zehnder.
Ik denk dat Zehnder om gezeik van consumenten te voorkomen pas gaat extra ventileren bij >800 ppm of zelfs 1200 ppm.
Laatst hoorde ik dat de ventilatie s nachts in de slaapkamer wat hoger stond obv de CO2 meter, helaas geen andere CO2 meter maar die is nu gekocht (awair). Zal eens terugkijken als deze s nachts aanspringt bij welke meting dat is.

https://www.theverge.com/...tor-release-date-features
[Voor 14% gewijzigd door Tomino op 18-02-2023 09:25]
Staat niet bij dat het ook co2 zal doenTomino schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:25:
Nieuwe “slimme” meter van Ikea
Inderdaad:
VINDSTYRKA features a display that shows PM2.5 levels, humidity, temperature, and TVOC**.
https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence
Past beter hier: Fijnstof meters (zelf meten luchtkwaliteit)Tomino schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:25:
Al vind ik dat we eigenlijk beter een algemeen 'Luchtkwaliteit meten'-topic kunnen hebben, waarbij we CO2, fijnstof, voc, temperatuur en luchtvochtigheid meepakken. Vaak combineren we dat toch in onze sensoren, ik in ieder geval wel

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Die viel me ook op, ik zag ook geen CO2 staan. Maar je kan er al wel wat mee denk ikTomino schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:25:

Ik ben benieuwd wat de prijs wordt.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Is dit een whitelabel of rebrand CO2 meter? Zoeken op 'flinq' in de 115 pagina's van dit topic levert namelijk niets op.
Wat ik online vindt is dat ze (FlinQ) gewoon Chinese tech met hun eigen label voorzien en doorzetten.
edit:
Gevonden: aliexpress.com/item/1005004438678762.html
[Voor 12% gewijzigd door True op 18-02-2023 15:49]
Ben je zeker dat 't geen kaascrematie was

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit
Ja, niets was aangebrand. Duidelijk de alcohol uit de Kirsch en de witte wijn.Capt Waffles schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:45:
[...]
Ben je zeker dat 't geen kaascrematie was
https://www.millstore.nl/product/mill-sense/ ?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Gizz schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:00:
@rterhofte omdat hij geen CO2 meet zou ik hem links laten liggen.
Is eco2 dan war anders?
Oftewel "we meten een hoop gassen en in een bepaalde situatie zal dat enigszins evenredig zijn met de CO2 concentratie"
Maar dergelijke VOC sensoren zijn absoluut geen CO2-sensoren.
in mijn ogen is het ook zeer bedriegelijk om zulke dingen aan te prijzen als zijnde bruikbaar voor het meten van CO2-concentraties.
Ja. Er is geen gas dat eCO2 heet en dat je kunt meten.
eCO2 is (kort door de bocht): we meten iets totaal anders: VOC. Die meetwaarde gooien we in een formule en wat daaruit komt presenteren we als een geschatte CO2-waarde.
Je denkt dan misschien dat door iets heel anders te meten je nooit echt kunt weten hoeveel CO2 er in de lucht zit. En dat klopt! Soms komt de eCO2-waarde enigzins overeen met de echte CO2-waarde, maar vaak zit de eCO2-waarde er flink naast. En met flink bedoel ik niet 100ppm verschil, maar een eCO2-waarde van 500ppm terwijl er in de kamer 1200ppm CO2 is, of juist andersom.
Realtime voorbeeldje van mijn kantoor waar ik nu zit:
eCO2 (sensor BME680): 1325ppm
CO2 (sensor Senseair S8): 787ppm
[Voor 8% gewijzigd door Gizz op 23-02-2023 08:48]
De CO2-sensor zal hooguit reageren op je eigen uitgeademde lucht in de buurt, maar die eCO2 sensor zal volledig op hol slaan.
Een lage waarde is dan weer geen reden om niet te ventileren, dus de inzetbaarheid is imo laag.
- knip -
Die Mill van 90 euro is toch ook al aardig geprijsd...
- knip -

Ik kom vooral de awair tegen maar die kosten per stuk +/- 150 euro. Hoop dat iemand een goedkope oplossing heeft wat het liefst geen zelfbouw is.Gizz schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:14:
@rterhofte misschien helpt het als je een beetje terugleest in dit topic? Wat een goede CO2-meter is (kant-en-klaar, dan wel zelfbouw) is hier continu onderwerp van gesprekDus lees een stukje terug en je komt vanzelf allemaal goede suggesties tegen.
Beter dit topic dan even doorlezen of zoeken op Awair in dit topic.rterhofte schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:34:
Ik kom vooral de awair tegen maar die kosten per stuk +/- 150 euro. Hoop dat iemand een goedkope oplossing heeft wat het liefst geen zelfbouw is.
Is dit een bug of doe ik iets niet goed? De Awair staat als veredelde klok in de woonkeuken.
ericplan in "CO2-meters voor in huis"
[Voor 7% gewijzigd door ericplan op 25-02-2023 13:51]
Je moet er soms een paar keer op klikken, ik heb dat ook. Dan staat het op de app ingesteld maar niet in de awair, nog een keer klikken, nog steeds niet, nog een keer klikken, ah nu wel.ericplan schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:50:
Beetje zitten spelen met de settings in de Awair Element app op de IPhone en nu is de tijdweergave versprongen naar 12u. Met geen mogelijkheid krijg ik deze terug op 24u. Niet als ik de display in settings van de app op clock zet, niet als ik de clock keuze 12u/24u kies en het vinkje bij 24u zet.
Is dit een bug of doe ik iets niet goed? De Awair staat als veredelde klok in de woonkeuken.
/▌
Ik heb 2 types co2 meters (eventueel aangevuld met temperatuur, RH, luchtdruk, IAQ en fijnstof) ontwikkeld die te koppelen zijn aan Home Assistant (via autodiscovery MQTT). Ze zijn ook te koppelen aan Homey en Domoticz. Ik ben natuurlijk niet objectief maar de reacties op dit topic zijn overwegend positief. Ik gebruik voor deze sensoren alleen goede componenten zoals SenseAir, Bosch en Sensirion.rterhofte schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:48:
Wat zou dan een goede co2 meter zijn die ook goed in home assistant te integreren is en betaal is wil graag 3 slaapkamers en de woonkamer monitoren
*knip*, het is niet helemaal de bedoeling om hier je eigen producten aan te bieden.
Op de "Döner Kebab" (MS-04 RGB Led Panel) uitvoering kan je ook je eigen lichtkranten en infoschermen toevoegen. Zo kan je bijvoorbeeld de waardes van andere sensoren weergeven.
[Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 02-03-2023 10:02]
Je schreef op MP:
Zulke presets instellen kan dat alleen via een webserver?Alarmsignaal bij overschrijden zelf in te stellen drempelwaarde CO2
We hebben geen Homey oid, maar vind dit toch een interessant apparaat.
Is er een handleiding pdf beschikbaar hoe je er mee om kunt gaan? Dat zou handig zijn om even door te nemen. Ik heb nu vooral losse meters, wat ook wel handig is: De RH-meter met een sensor via een draad voor lastige plekken ivm vochtproblemen te vinden en effect van isoleren als dat wenselijk is te monitoren. En heb al een aantal jaren een HT2000 die ook een SenseAir S8 CO2 sensor heeft .
Tnx, anders via een PB?
Je eigen geluk bepaal je zelf!
De handleidingen zijn eventueel hier te downloaden: https://moresense-nl.com/DOWNLOADS/route99 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:05:
@LarsMachiels Ziet er goed uit.
Je schreef op MP:
[...]
Zulke presets instellen kan dat alleen via een webserver?
We hebben geen Homey oid, maar vind dit toch een interessant apparaat.
Is er een handleiding pdf beschikbaar hoe je er mee om kunt gaan? Dat zou handig zijn om even door te nemen. Ik heb nu vooral losse meters, wat ook wel handig is: De RH-meter met een sensor via een draad voor lastige plekken ivm vochtproblemen te vinden en effect van isoleren als dat wenselijk is te monitoren. En heb al een aantal jaren een HT2000 die ook een SenseAir S8 CO2 sensor heeft) .
Tnx, anders via een PB?
PB: mag altijd natuurlijk
Zodra ik op de clock setting 12/24 klik, springt de display terug naar Awair score. Ook al staat het bij displaysettings op clockMarzman schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:54:
[...]
Je moet er soms een paar keer op klikken, ik heb dat ook. Dan staat het op de app ingesteld maar niet in de awair, nog een keer klikken, nog steeds niet, nog een keer klikken, ah nu wel.
Tnx, interressant, de komende dagen eea uitzoeken.
Vraagje alvast: De MoreSense MS-02 heeft een eigen server via Wifi te benaderen maar heb je die losse server (met mSD kaartje) nodig om data weg te schrijven? Of wordt dat bij de sensoren op een flash geheugen gezet en kan dat tijdelijk op geslagen en gedownload worden (tot is vol is)?
Tnx so far.
Je eigen geluk bepaal je zelf!
De waardes worden weggeschreven naar het interne flash geheugen dus er is geen server nodig.route99 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:43:
@LarsMachiels
Tnx, interressant, de komende dagen eea uitzoeken.
Vraagje alvast: De MoreSense MS-02 heeft een eigen server via Wifi te benaderen maar heb je die losse server (met mSD kaartje) nodig om data weg te schrijven? Of wordt dat bij de sensoren op een flash geheugen gezet en kan dat tijdelijk op geslagen en gedownload worden (tot is vol is)?
Tnx so far.
Een fake CO2-sensor waarin een VOC-sensor zit die wel erg gevoelig is voor alcohol, maar niet voor CO2. Opletten dus als je een goedkope sensor op het oog hebt.
[Voor 20% gewijzigd door _Richie_ op 04-03-2023 19:44]
Voorheen stond hij daar trouwens een hele tijd op 125 (zonder korting)
Ik stel voor dat er voor verdere posts over die aanbieding even een topic wordt gemaakt in Aanbiedingen en kortingscodesTrue schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:16:
Hoe werkt die coupon dan? Heeft iemand een linkje?

Awair element en andere CO2 meter kortingscodes
(indien iemand mede-auteur wil zijn geef je maar seintje)
[Voor 27% gewijzigd door bomberboy op 05-03-2023 11:41]
@ThinkPad misschien een verwijzing in de TW naar dat topic: Awair element en andere CO2 meter kortingscodes gezien die actie (en vergelijkbare acties) nog weleens voor lijken te komen als ik zo zoek op zowel Amazon als op Awair in dit topic.
[Voor 15% gewijzigd door True op 05-03-2023 12:22]
Zoekopdracht: CO2-meters voor in huisManiacsHouse schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:52:
Hier een raar dingetje met mijn Awair. Sinds een week vertikt hij het om 24-uurs formaat tijd aan te geven. Als ik het wijzing reageert de display door naar de score weergave te gaan, maar vervolgens als ik de clock wil weergeven blijft hij 12-uurs formaat aangeven. Bug?
Ben dus niet de enigeericplan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:34:
@ManiacsHouse Zelfde probleem hier. Ticket ingeschoten, nog geen oplossing.

Is er een update geweest recentelijk?

- knip -
Dit is overigens de eerste keer dat ze echt een tijdje (inmiddels >week) naast elkaar liggen. Ik moet ze nog vergelijken met andere sensoren. Maar op school was de waarde altijd "binnen 100ppm" van de aangeschafte CO2 sensoren. "Goed genoeg" dus. Deze afwijking lijkt ook prima.
Anyway, ik ga ze voorlopig thuis gebruiken, via MQTT aan HA. Maar ik wil eigenlijk de software aanpassen zodat het display "uit" kan, voor 's nachts. In de nacht wil ik geen knipperend display. De eventuele ventilatie maatregelen regel ik via Home Assistant.
Iemand dit "toevallig" al gedaan?
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
(Met een DHT22 temp/hum sensor eraan gebeund, let niet op de flux klodders)
EDIT: S1 button voor display aan/uit: Github commit
Helaas kan de blauwe LED niet uit... Alleen met een soldeerbout.
[Voor 18% gewijzigd door vliegnerd op 12-03-2023 07:48]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Zelfde probleem hier.ManiacsHouse schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:52:
Hier een raar dingetje met mijn Awair. Sinds een week vertikt hij het om 24-uurs formaat tijd aan te geven. Als ik het wijzing reageert de display door naar de score weergave te gaan, maar vervolgens als ik de clock wil weergeven blijft hij 12-uurs formaat aangeven. Bug?
Daarnaast is ook de trend data niet te zien in het week overzicht. Wel in het dag overzicht.
[Voor 10% gewijzigd door driesktweak op 13-03-2023 23:16]
https://status.getawair.com/
Kwam hier net even kijken want mijn 2 Awair meters staan ook disconnected in de app. Terwijl in home assistant de data netjes binnen komt via de lokale API.sambalbaj schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 00:16:
Vroeg me al af waarom m'n Awair Element steeds disconnected is vandaag.
https://status.getawair.com/
Hopelijk is het snel opgelost.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450

https://campaign.aliexpre..._group2&o_s_id=1085100208
ik had er per ongeluk maar 1 besteld en nu zijn ze €325 per stuk.Tivo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:14:
Bij Ali is de Awair Element nu wel heel goedkoop, 53,83 euro. En als je er 5 koopt krijg je er drie bij cadeau, dan zouden ze 33,65 per stuk zijn. Nog 0 bestellingen, te mooi om waar te zijn? Staat wel de Ali waarborg bij. Het is dat ik er al 2 heb, maar wie pakt het lefje?
https://campaign.aliexpre..._group2&o_s_id=1085100208
13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
Ik heb intussen ook maar eens een ticket ingeschoten. Maar tot op heden geen enkele reactie...ericplan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:34:
@ManiacsHouse Zelfde probleem hier. Ticket ingeschoten, nog geen oplossing.
Ik heb deze op Amazon.de gekocht voor 100 euro trouwens. Met Ali is het altijd afwachten of het geen namaak is.Tivo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:14:
Bij Ali is de Awair Element nu wel heel goedkoop, 53,83 euro. En als je er 5 koopt krijg je er drie bij cadeau, dan zouden ze 33,65 per stuk zijn. Nog 0 bestellingen, te mooi om waar te zijn? Staat wel de Ali waarborg bij. Het is dat ik er al 2 heb, maar wie pakt het lefje?
Hij werkt prima, maar het was wel vervelend dat je een account moet maken om hem in te stellen. Ik wil hem gewoon lokaal uitlezen via home assistant en niet al mijn data naar een cloud service lekken. Maargoed, de meeste "IoT" spullen hebben dit probleem tegenwoordig.
Je kunt 'm natuurlijk instellen, local API activeren en dan op een VLAN gooien waar die geen internet toegang heeft.GekkePrutser schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:17:
[...]
Ik heb deze op Amazon.de gekocht voor 100 euro trouwens. Met Ali is het altijd afwachten of het geen namaak is.
Hij werkt prima, maar het was wel vervelend dat je een account moet maken om hem in te stellen. Ik wil hem gewoon lokaal uitlezen via home assistant en niet al mijn data naar een cloud service lekken. Maargoed, de meeste "IoT" spullen hebben dit probleem tegenwoordig.
Klopt inderdaad. Ik moet alleen het hele vlan gebeuren een keer inrichten hierTrue schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:49:
[...]
Je kunt 'm natuurlijk instellen, local API activeren en dan op een VLAN gooien waar die geen internet toegang heeft.

Ik zag trouwens dit artikel gisteren dat een vergelijking doet tussen fotoakoestische en traditionele NDIR sensoren:
https://www.airgradient.c...s-photo-acoustic-vs-ndir/
[Voor 22% gewijzigd door GekkePrutser op 24-03-2023 09:52]
Hier zelfde probleem.ericplan schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:50:
Beetje zitten spelen met de settings in de Awair Element app op de IPhone en nu is de tijdweergave versprongen naar 12u. Met geen mogelijkheid krijg ik deze terug op 24u. Niet als ik de display in settings van de app op clock zet, niet als ik de clock keuze 12u/24u kies en het vinkje bij 24u zet.
Ook als ik vanuit de app de lucht weergaves op de element wil wijzigen doet hij dit niet. Hij blijft op de awair score staan. Ik heb een mailtje gestuurd naar Awair. Kijken hoe lang het duurt.
Overigens wel tevreden, hij reageert best snel op raam open of dicht, of zelfs 2 kiepraampjes iets verder open, meteen VOC waarde omlaag.
Ik dacht dat deze ook op accu kon, zou wel handig zijn met verplaatsen naar een andere kamer. Maar ach, geen ramp. Dan maar ergens een 2e vanaf toveren

Vreemd verhaal. Ik kreeg nog een betaalverzoek omdat ik er nog 5 in de winkelwagen heb staan. Zou bijna benieuwd worden wat er gebeurd als ik betaal. Overigens ook gevraagd aan de verkoper.wiljums schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:56:
[...]
ik had er per ongeluk maar 1 besteld en nu zijn ze €325 per stuk.
l
[Voor 0% gewijzigd door Tivo op 24-03-2023 10:51. Reden: typo]
Dit had ik ook maar na een paar keer heen en weer veranderen blijft het wel staan, zelfs na een reboot.LDriessen schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:02:
[...]
Ook als ik vanuit de app de lucht weergaves op de element wil wijzigen doet hij dit niet. Hij blijft op de awair score staan. Ik heb een mailtje gestuurd naar Awair. Kijken hoe lang het duurt.
Heb je mijn post ook gelezen? Ik dacht ook dat het niet werkte maar je moet het een paar keer proberen (een beetje vreemd is dat wel natuurlijk)LDriessen schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:02:
[...]
Hier zelfde probleem.
/▌
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes