Ah, ik was altijd in de veronderstelling dat ABC alleen om de X werd uitgevoerd en niet (ook) als ie onder de 400ppm raakt.TD-er schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:53:
Ziet eruit als een ABC die gaandeweg steeds weer verder gecorrigeerd wordt.
Oftewel de periode hiervoor had 'ie waarschijnlijk de waarden te laag weergegeven na een tijd lang niet aan voldoende geventileerde lucht te zijn blootgesteld.
Ik was ook niet bekend met dit specifieke gedrag van de SenseAir sensoren, maar het is de enige verklaring die ik kan verzinnen
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Dit schrijven ze erover in de technical datasheet:JBS schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:49:
[...]Ah, ik was altijd in de veronderstelling dat ABC alleen om de X werd uitgevoerd en niet (ook) als ie onder de 400ppm raakt.
Hoe je dat moet vermijden bij <400 ppm, staat er niet bij....Sensor is designed to measure in the range 0 to 20000 ppm with specified in the table accuracy. Nevertheless exposure to concentrations below 400 ppm may result in incorrect operation of ABC algorithm and shall be avoided for model with ABC on
Lijkt me dat ze bedoelen dat je ABC uit moet zetten bij toepassingen die redelijkerwijs onder de 400 ppm uit kunnen komen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
@JBS Die Senseair s8 zou dat niet uit zichzelf moeten doen.
In de historie lees ik dat je een wemos d1 gebruikt, welke software staat daarop?
Edit; esphome dus. Ik ga zo ff in de source kijken indien beschikbaar. Ben wel benieuwd wat ze doen.
In de historie lees ik dat je een wemos d1 gebruikt, welke software staat daarop?
Edit; esphome dus. Ik ga zo ff in de source kijken indien beschikbaar. Ben wel benieuwd wat ze doen.
[ Voor 26% gewijzigd door Raymond P op 24-04-2023 16:35 ]
- knip -
wanneer, waar en hoeveel?
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
@JBS In de source zie ik helemaal niets gebeuren wat dat zou moeten faciliteren.
Wat wel jammer is is dat ze geen diagnose function erbij geplakt hebben. Deze arduino lib heeft dat wel, maar je verliest de errors bij een power toggle.
Van wat ik zo lees gaat er dus echt iets niet goed met de sensor zelf. Wellicht een ABC fail > recovery loopje.
Ik ga er dan wel van uit dat je ABC niet op een paar uurtjes hebt gezet...
Wat wel jammer is is dat ze geen diagnose function erbij geplakt hebben. Deze arduino lib heeft dat wel, maar je verliest de errors bij een power toggle.
Van wat ik zo lees gaat er dus echt iets niet goed met de sensor zelf. Wellicht een ABC fail > recovery loopje.
- knip -
Let wel op bij het interpreteren van die sensor status waarde.Raymond P schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:53:
@JBS In de source zie ik helemaal niets gebeuren wat dat zou moeten faciliteren.
Als alle bitjes op "1" staan, dan staat 'ie eigenlijk nog in de "factory default" toestand (zou ook zo moeten zijn na een "factory reset").
In elk geval is dat wel zo bij een S11 (Sunrise) sensor, volgens mij ook voor een S8.
@TD-er Ik zocht eigenlijk specifiek naar de self diagnostic (P#7).
Alle error bitjes zouden ge(re)set moeten worden na een power toggle, die functionaliteit zie ik niet terug bij S11. Maar tegelijkertijd vind ik het ook raar om je error bitjes "handmatig" op 0 te moeten zetten.
Ik heb overigens beide sensors niet in de handen gehad, wel interessant om te lezen wat/hoe het fout gaat.
Alle error bitjes zouden ge(re)set moeten worden na een power toggle, die functionaliteit zie ik niet terug bij S11. Maar tegelijkertijd vind ik het ook raar om je error bitjes "handmatig" op 0 te moeten zetten.
Ik heb overigens beide sensors niet in de handen gehad, wel interessant om te lezen wat/hoe het fout gaat.
- knip -
Nee je moet ze niet handmatig op 0 zetten.
Alle bits 1 = Factory default settings actief
Dat wil dus eigenlijk zeggen dat je de modes actief moet zetten (althans op een S11), omdat anders de ABC niet eens actief is.
Heb hier een gloednieuwe S11 draaien die nu ongeveer 4 weken draait.
Zeg maar rechtstreeks vanuit de fabriek, dus productie-datum hooguit een week eerder.
Ik heb het idee dat de CO2-concentratie van de lucht dus kennelijk wel degelijk < 400 kan zijn geweest afgelopen weken, aangezien de laagst gemeten waarde van die sensor 377 ppm was in de afgelopen weken.
Nu woon ik wel in een extreem "schoon" stukje van NL en er is best wel veel "groen" rondom en ook best wel wat zonnige dagen geweest de laatste weken.
Dus helemaal ondenkbaar is het niet als je < 400 ppm gemeten zou hebben de laatste tijd.
Alle bits 1 = Factory default settings actief
Dat wil dus eigenlijk zeggen dat je de modes actief moet zetten (althans op een S11), omdat anders de ABC niet eens actief is.
Heb hier een gloednieuwe S11 draaien die nu ongeveer 4 weken draait.
Zeg maar rechtstreeks vanuit de fabriek, dus productie-datum hooguit een week eerder.
Ik heb het idee dat de CO2-concentratie van de lucht dus kennelijk wel degelijk < 400 kan zijn geweest afgelopen weken, aangezien de laagst gemeten waarde van die sensor 377 ppm was in de afgelopen weken.
Nu woon ik wel in een extreem "schoon" stukje van NL en er is best wel veel "groen" rondom en ook best wel wat zonnige dagen geweest de laatste weken.
Dus helemaal ondenkbaar is het niet als je < 400 ppm gemeten zou hebben de laatste tijd.
@TD-er Ah je bedoelt dat diagnostic helemaal niet draait.
Daar zal dan, zoals ik het lees, inderdaad een verschil zitten tussen S8 en S11.
Ik had hier gisteren een onlogisch melding rond 14:00 met 394ppm. Een stuk A20 afgesloten met regen en zon zal een beetje meegeholpen hebben.
Een meetmoment later +20ppm is m.i. wel raar in een huis zonder activiteit.
Wellicht kan je het ook nog in de stabiliteit van de voeding vinden, geen idee hoe gevoelig die sensors daarvoor zijn.
Daar zal dan, zoals ik het lees, inderdaad een verschil zitten tussen S8 en S11.
Ik had hier gisteren een onlogisch melding rond 14:00 met 394ppm. Een stuk A20 afgesloten met regen en zon zal een beetje meegeholpen hebben.
Wellicht kan je het ook nog in de stabiliteit van de voeding vinden, geen idee hoe gevoelig die sensors daarvoor zijn.
- knip -
Ben er wel mee bezig maar er komt veel tussendoor. Dus het kan nog een paar weekjes duren. Bedankt voor het geduld in ieder geval.
Volgens mij kunnen co2 waardes wel degelijk onder de 400ppm komen. Die +/- 400 waardes in de buitenlucht zijn een gemiddelde. Ik heb er echter nog geen wetenschappelijke literatuur over kunnen vinden. Misschien dat iemand hier duidelijkheid over kan geven?Raymond P schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:32:
@TD-er Ah je bedoelt dat diagnostic helemaal niet draait.
als ik wat zoek, zal het niet snel onder de 400 zijn.LarsMachiels schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:05:
[...]
Volgens mij kunnen co2 waardes wel degelijk onder de 400ppm komen. Die +/- 400 waardes in de buitenlucht zijn een gemiddelde. Ik heb er echter nog geen wetenschappelijke literatuur over kunnen vinden. Misschien dat iemand hier duidelijkheid over kan geven?
zelfs op praktisch onbewoonde plekken:
https://research.noaa.gov...ows-rising-carbon-dioxide
is het 400 (en elk jaar stijgend door uitstoot). Ook in grote bossen ligt het rond de 400. Dat gemiddelde is dus aardig goed verdeeld over de aarde.

Ongetwijfeld mogelijk om kort extreem laag te meten, al dan niet met veel groen en/of een mooie vijver vol algen.LarsMachiels schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:05:
[...]
Volgens mij kunnen co2 waardes wel degelijk onder de 400ppm komen. Die +/- 400 waardes in de buitenlucht zijn een gemiddelde. Ik heb er echter nog geen wetenschappelijke literatuur over kunnen vinden. Misschien dat iemand hier duidelijkheid over kan geven?
Het kan ook 50 graden of 5 graden worden in mijn keuken. Binnen mijn huisautomatisering zijn zulke extremen voldoende om een onlogisch pushmessage (lees: Telegram) te geven. Ik bepaal dan wel of het daadwerkelijk onlogisch is...
Die 380ppm van @JBS is dan ook niet wat ik in twijfel trek, het is die 400ppm de meting direct erna.
De exacte waarde vind ik zelfs helemaal niet interessant (want thuis meet je toch nooit, je krijgt een impressie). Als die sensor hetzelfde gedrag vertoont tussen 500 en 600 vind ik het net zo vreemd, al dan niet vreemder.
edit: @Waah De dagelijkse gemiddelden liggen wereldwijd inmiddels ook wel wat hoger. Je kunt de trend volgen op een aantal plekken, maar die is de afgelopen 40 jaar geloof ik niet veranderd: https://gml.noaa.gov/ccgg/trends/gl_trend.html
[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 25-04-2023 20:52 ]
- knip -
Mijn Awair Element gaat regelmatig offline de laatste dagen. Niet alleen de cloud functionaliteit, maar ook de lokale API is regelmatig niet beschikbaar. Nog mensen die hier last van hebben?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
@Broodro0ster : Ja, heb ik ook last van. Maar toegegeven, de laatste tijd had ik sowieso veel wifi verbindingsproblemen (ook op andere devices). Afgelopen weekend heb ik daarom de modem/router gereset en sindsdien zijn de verbindingsproblemen op de lokale API niet meer opgetreden. De cloudfunctionaliteit lijkt echter nog niet helemaal in orde en valt toch af en toe heel even weg.
A'dam PVOutput
Ik heb al mijn netwerk apparatuur herstart en mijn Awair. Tot nu toe geen uitval mee gehad. Hopelijk komt het probleem niet meer terug.Managelorian schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:02:
@Broodro0ster : Ja, heb ik ook last van. Maar toegegeven, de laatste tijd had ik sowieso veel wifi verbindingsproblemen (ook op andere devices). Afgelopen weekend heb ik daarom de modem/router gereset en sindsdien zijn de verbindingsproblemen op de lokale API niet meer opgetreden. De cloudfunctionaliteit lijkt echter nog niet helemaal in orde en valt toch af en toe heel even weg.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Nog een keuze gemaakt? Ben benieuwd.Xqlus1ve schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:40:
[...]
Display nee, Home Assistant een must (slaapkamer ook maar die hoeft enkel CO2 te zijn).
Budget heb ik nog niet, ben nog aan het orienteren of het de kosten waard zijn, het liefst een combineerde met 2,5 PM, ethanol, etc.
Nee nog niet, heb er momenteel ook even geen tijd in gestoken.
Deze komen toch ook goed uit de testen? (ik zag ergens een duits review tabelletje)ThinkPad schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:06:
Ik ben tevreden met mijn Aranet4. Duidelijk afleesbaar e-ink scherm, batterij (2xAA) gaat erg lang mee en de metingen zijn ook betrouwbaar. Kan evt. via BLE gekoppeld worden aan smarthome, maar dat gebruik ik niet.
Kost wel €200 (al was het een jaar of 2 stuk goedkoper). Je hebt ook nog de Awair Element die ook wel betaalbaar is rond de €100.
Als je (veel) goedkoper wil (<€50) dan zul je zelf iets moeten bouwen met een MH-Z19 / SCD40 o.i.d.
FitTiv in "CO2-meters voor in huis"
https://www.amazon.de/-/n...af%2Caps%2C77&sr=8-2&th=1
https://www.amazon.de/dp/B00TH3OW4Q
https://www.amazon.de/dp/B07R4XM9Z6?th=1
Ik zoek ook nog 1 of 2 co2 meters, voor in huis, niks fancy of domotica, wel goede co2 waarde. Liefst met de correcte sensor. 70 euro or less
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
https://www.amazon.de/dp/B07R4XM9Z6?th=1PCJR schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:14:
[...]
Deze komen toch ook goed uit de testen? (ik zag ergens een duits review tabelletje)
FitTiv in "CO2-meters voor in huis"
https://www.amazon.de/-/n...af%2Caps%2C77&sr=8-2&th=1
https://www.amazon.de/dp/B00TH3OW4Q
Ik zoek ook nog 1 of 2 co2 meters, voor in huis, niks fancy of domotica, wel goede co2 waarde. Liefst met de correcte sensor. 70 euro or less
Ik kwam op deze uit, werkt goed! Ook een subtiel ding en goed in te stellen.
Thx.Whiskey48 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:23:
[...]
Ik kwam op deze uit, werkt goed! Ook een subtiel ding en goed in te stellen.
Ik heb nu de eerste gekocht, de Hama bij Conrad. Ook nog wat goedkoper. En iets beter in de duitse test !
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
En het probleem is terug... Unifi AP's herstart en het probleem is terug opgelost.Broodro0ster schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:56:
[...]
Ik heb al mijn netwerk apparatuur herstart en mijn Awair. Tot nu toe geen uitval mee gehad. Hopelijk komt het probleem niet meer terug.
Ik heb het idee dat na een update van de AP's de Awair na enkele dagen/weken niet meer correct verbindt. Ook via de lokale API is valt de verbinding continue weg.
Iemand die toevallig dezelfde hardware heeft en dit probleem ook heeft?
Tja .. welke AP's en welke versie draai je dan? Volgens mij snapt Awair alleen 2,4Ghz maar dat is ook nog eentje welke het vermelden waard is. En ik neem aan dat je het hebt over Awair Element?Broodro0ster schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:38:
[...]
En het probleem is terug... Unifi AP's herstart en het probleem is terug opgelost.
Ik heb het idee dat na een update van de AP's de Awair na enkele dagen/weken niet meer correct verbindt. Ook via de lokale API is valt de verbinding continue weg.
Iemand die toevallig dezelfde hardware heeft en dit probleem ook heeft?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Inderdaad. Awair Element (2 stuks) en Unifi AP AC Lite (ook 2 stuks).
Laatste firmware versie staat er op, maar versie nummer moet ik even checken achter de computer. In ieder de eerste 2 maand geen problemen gehad en nu sinds een maandje wel. Het lichtje op de Awair gaat langzaam knipperen en ik zie veel drop-outs ik Home Assistant die via de lokale API gaat.
Laatste firmware versie staat er op, maar versie nummer moet ik even checken achter de computer. In ieder de eerste 2 maand geen problemen gehad en nu sinds een maandje wel. Het lichtje op de Awair gaat langzaam knipperen en ik zie veel drop-outs ik Home Assistant die via de lokale API gaat.
Ik had een vergelijkbare ervaring, maar sinds ik in Unify Network voor het Draadloos netwerk de Minimum Data Rate Control handmatig ingesteld heb (2G data rate control op 1Mbs) is de verbinding stabiel.Broodro0ster schreef op maandag 5 juni 2023 @ 00:08:
Inderdaad. Awair Element (2 stuks) en Unifi AP AC Lite (ook 2 stuks).
Ik heb sinds gisteren ook voor dat de Awair gewoon verdwenen is (display op het toestel werkt nog, maar App en ha krijgen geen info meer). Zou er toevallig een firmware update gepushed zijn?
Ik ben sinds kort de M5Stack tegengekomen, en die hebben een CO2 sensor van $33, met daarin een Sensirion SCD40 sensor. Dat lijkt me een echte CO2 sensor toch? Niet een VOC. Als je daar een ATOM S3 controller met klein schermpje aan toevoegd (voor $16) dan heb je volgens mij voor onder de €50 een echt CO2 sensor toch? Of zie ik iets over het hoofd?
Die SCD40 is inderdaad geen VOC sensor.
Het is geen NDIR sensor die licht absorbtie meet, zoals de MH-Z19 en de SenseAir sensoren, maar een photoacoustic NDIR sensor.
Heel interessant meet-principe en inderdaad een "echte" CO2 sensor.
Voordeel van dit principe is dat het veel kleiner kan.
Wat ik alleen wel een beetje apart vind is dat die sensor vaak zo goedkoop verkocht kan worden.
Op zich is die 33$ die je linkt nog wel redelijk verklaarbaar gezien de prijs van de sensor op Mouser in grote aantallen aardig richting de 20 euro per stuk gaat.
Maar je ziet ze ook wel voor aanzienlijk minder, zoals deze: https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
En ik vraag me dus serieus af in hoeverre dat echte Senserion sensoren zijn, oftewel hoe algemeen zijn de 'fake' sensoren van deze SCD40?
Die van de m5stack shop zal echt wel een echte zijn en Senserion maakt echt mooie en goede sensoren.
Het is geen NDIR sensor die licht absorbtie meet, zoals de MH-Z19 en de SenseAir sensoren, maar een photoacoustic NDIR sensor.
Heel interessant meet-principe en inderdaad een "echte" CO2 sensor.
Voordeel van dit principe is dat het veel kleiner kan.
Wat ik alleen wel een beetje apart vind is dat die sensor vaak zo goedkoop verkocht kan worden.
Op zich is die 33$ die je linkt nog wel redelijk verklaarbaar gezien de prijs van de sensor op Mouser in grote aantallen aardig richting de 20 euro per stuk gaat.
Maar je ziet ze ook wel voor aanzienlijk minder, zoals deze: https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
En ik vraag me dus serieus af in hoeverre dat echte Senserion sensoren zijn, oftewel hoe algemeen zijn de 'fake' sensoren van deze SCD40?
Die van de m5stack shop zal echt wel een echte zijn en Senserion maakt echt mooie en goede sensoren.
offtopic:
Die AtomS3 kende ik nog niet, erg leuk 'blokje'.
Die AtomS3 kende ik nog niet, erg leuk 'blokje'.
De sensors van Sensirion zijn altijd een stuk goedkoper als je daar bestelt. Ik ga er maar van uit dat ze gewoon een extra batch hebben gedraaid in de pauze.
(Een jaar geleden was het daar ook gewoon > 30 euro.)
Er is ook een nieuwe hardware iteratie van de SCD4x met wat verbeteringen, dat zal vast ook helpen de prijs te drukken in combinatie met het vervagen van Corona.
(Een jaar geleden was het daar ook gewoon > 30 euro.)
Er is ook een nieuwe hardware iteratie van de SCD4x met wat verbeteringen, dat zal vast ook helpen de prijs te drukken in combinatie met het vervagen van Corona.
- knip -
Vanwege een wtw-systeem dat - naar mijn idee - niet goed functioneert en we (partner en ik) thuis wel vaker last hebben van hoofdpijn en slecht concentratievermogen besloten om een CO2-meter te halen. Aangezien ik thuis nog een paar ESP8266'jes heb liggen heb ik onlangs een MH-Z19C besteld.
Aangesloten en gecalibreerd (na een halfuur in de buitenlucht): in de buitenlucht blijft ie nu hangen op 500ppm (zou toch 400ppm moeten zijn?). Maar goed, binnen haal ik waardes rond de 850ppm. Straks maar even in de slaapkamer neerzetten en eens kijken wat de co2-waarde doet over langere tijd.
Aangesloten en gecalibreerd (na een halfuur in de buitenlucht): in de buitenlucht blijft ie nu hangen op 500ppm (zou toch 400ppm moeten zijn?). Maar goed, binnen haal ik waardes rond de 850ppm. Straks maar even in de slaapkamer neerzetten en eens kijken wat de co2-waarde doet over langere tijd.
Hehe, de waarde die je nu zult krijgen in de slaapkamer, doe dat maal 2 voor de herfst en winter.Mawlana schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:13:
Vanwege een wtw-systeem dat - naar mijn idee - niet goed functioneert en we (partner en ik) thuis wel vaker last hebben van hoofdpijn en slecht concentratievermogen besloten om een CO2-meter te halen. Aangezien ik thuis nog een paar ESP8266'jes heb liggen heb ik onlangs een MH-Z19C besteld.
De puzzelstukjes vallen op hun plaats... Op zolder waar ik mijn thuiswerkplek heb (en waar ik makkelijk 30u per week werk) meet ik ~950ppm.Whiskey48 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:27:
[...]
Hehe, de waarde die je nu zult krijgen in de slaapkamer, doe dat maal 2 voor de herfst en winter.

De niveaus zijn enigszins discutabel, maar van 950ppm krijg je normaliter geen hoofdpijn hoor.Mawlana schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:31:
[...]
De puzzelstukjes vallen op hun plaats... Op zolder waar ik mijn thuiswerkplek heb (en waar ik makkelijk 30u per week werk) meet ik ~950ppm.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Is die ook uit te lezen via USB?PCJR schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:59:
[...]
Thx.
Ik heb nu de eerste gekocht, de Hama bij Conrad. Ook nog wat goedkoper. En iets beter in de duitse test !
Die gezondheidsklachten kunnen ook ergens anders vandaan komen. Even aankijken.evleerdam schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:41:
[...]
De niveaus zijn enigszins discutabel, maar van 950ppm krijg je normaliter geen hoofdpijn hoor.
[Afbeelding]

Die 950ppm is van de zolder is trouwens met een raam op een kier (voor de afvoerslang van de airco). Ik ben benieuwd naar de slaapkamer.
@evleerdam : als je buiten loopt en de CO2 waarde meet 350 ppm dan denk ik dat er wel wat aan de hand is. Of de buitenlucht dan wel helemaal gezond is durf ik dan wel te betwijfelen, want in de natuur komt het vziw nooit significant onder de 400 ppm.
Overigens wel mee eens dat 950 ppm geen bijzondere gezondheidseffecten zou moeten hebben.
Overigens wel mee eens dat 950 ppm geen bijzondere gezondheidseffecten zou moeten hebben.
[ Voor 15% gewijzigd door Managelorian op 29-06-2023 16:55 ]
nee zo ver ik weet/zie niet
Stoppen met werken, probleem opgelost!Mawlana schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:31:
[...]
De puzzelstukjes vallen op hun plaats... Op zolder waar ik mijn thuiswerkplek heb (en waar ik makkelijk 30u per week werk) meet ik ~950ppm.
Plaatje wat ik postte zal wel een jaartje of 25 oud zijn. Is flink opgelopen in de afgelopen jaren!Managelorian schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:54:
@evleerdam : als je buiten loopt en de CO2 waarde meet 350 ppm dan denk ik dat er wel wat aan de hand is. Of de buitenlucht dan wel helemaal gezond is durf ik dan wel te betwijfelen, want in de natuur komt het vziw nooit significant onder de 400 ppm.

Maar als je in de extreem lange geschiedenis kijkt dan valt het nu allemaal wel weer mee

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Laat ik maar niet slapen, want in de slaapkamer meet ik 1200ppm. Ben benieuwd naar het verloop gedurende de nacht.
Waarom, waarom, waarom????Mawlana schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:13:
[...]
Aangesloten en gecalibreerd (na een halfuur in de buitenlucht): in de buitenlucht blijft ie nu hangen op 500ppm (zou toch 400ppm moeten zijn?). [...]
Waarom gaat werkelijk iedereen die een CO2 sensor bouwt gelijk een sensor die vanaf de fabriek gekalibreerd is "kalibreren"?
Ik snap het echt oprecht niet, heb dat al tig keer mezelf afgevraagd en keer op keer blijft men dat doen.
Bij een thermometer doe je dat ook niet, waarom dan uitgerekend bij een sensor die je zelf niet kunt kalibreren zonder voldoende kennis en materiaal, doet werkelijk iedereen dat wel en dan dus gelijk de fabriekskalibratie om zeep helpen.
Of in het iets gunstiger geval dat je die niet meteen om zeep helpt, toch op z'n minst een enorme offset introduceren door de ABC verkeerd te forceren.
@Mawlana Dat totaalplaatje is niet ideaal als je vanuit je slaapkamer aan het werk gaat. 
Houd er rekening mee dat je lichaam een kwartiertje tot half uur nodig heeft op <450 ppm na een langdurige blootstelling aan hogere waarden om te normaliseren.
Als je er gevoelig voor bent dan kan zo'n stapeling absoluut wel klachten geven, maar om een hypercapnie te ontwikkelen moet er een onderliggende aandoening zijn.
Het 24-uurs gemiddelde in een ruimtestation is afaik nog steeds tussen de 2200 en 5000 ppm, mja daar tref je geen astronauten aan die door de reuma hun astma inhalator niet ingedrukt krijgen om een voorbeeld te noemen.
Mgoed, de MH-Z19 zal je 'handmatig' een kalibratie signaal moeten geven als je direct resultaat wilt (lees: 400ppm in de buitenlucht).
De ABC functie vind ik niet fantastisch, die gaat over een tijdspanne van 24 uur wat soms veel te kort is voor gebruik in huis.
edit: @TD-er Deze las ik wel als 'gewoon buiten gelegd', zonder software trigger want: 500ppm.
(en aanvullend: het gaat om een MH-Z19, handmatig en automatisch doet dezelfde 'harde' waarde pakken als zero-point voor 400ppm)
Houd er rekening mee dat je lichaam een kwartiertje tot half uur nodig heeft op <450 ppm na een langdurige blootstelling aan hogere waarden om te normaliseren.
Als je er gevoelig voor bent dan kan zo'n stapeling absoluut wel klachten geven, maar om een hypercapnie te ontwikkelen moet er een onderliggende aandoening zijn.
Het 24-uurs gemiddelde in een ruimtestation is afaik nog steeds tussen de 2200 en 5000 ppm, mja daar tref je geen astronauten aan die door de reuma hun astma inhalator niet ingedrukt krijgen om een voorbeeld te noemen.
Mgoed, de MH-Z19 zal je 'handmatig' een kalibratie signaal moeten geven als je direct resultaat wilt (lees: 400ppm in de buitenlucht).
De ABC functie vind ik niet fantastisch, die gaat over een tijdspanne van 24 uur wat soms veel te kort is voor gebruik in huis.
edit: @TD-er Deze las ik wel als 'gewoon buiten gelegd', zonder software trigger want: 500ppm.
(en aanvullend: het gaat om een MH-Z19, handmatig en automatisch doet dezelfde 'harde' waarde pakken als zero-point voor 400ppm)
[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 29-06-2023 21:42 ]
- knip -
Omdat ik de waardes binnenhuis wat aan de hoge kant vond ging ik buitenshuis ook even meten. Daar zag ik waardes rond de 650ppm terwijl ik een waarde tussen 400 en 500 verwachtte. Vandaar dat ik besloot 'm te kalibreren. Begrijp ik het goed dat ik dat beter niet had kunnen doen?TD-er schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:34:
[...]
Waarom, waarom, waarom????
Waarom gaat werkelijk iedereen die een CO2 sensor bouwt gelijk een sensor die vanaf de fabriek gekalibreerd is "kalibreren"?
Ik snap het echt oprecht niet, heb dat al tig keer mezelf afgevraagd en keer op keer blijft men dat doen.
Bij een thermometer doe je dat ook niet, waarom dan uitgerekend bij een sensor die je zelf niet kunt kalibreren zonder voldoende kennis en materiaal, doet werkelijk iedereen dat wel en dan dus gelijk de fabriekskalibratie om zeep helpen.
Of in het iets gunstiger geval dat je die niet meteen om zeep helpt, toch op z'n minst een enorme offset introduceren door de ABC verkeerd te forceren.
Buiten kun je ook prima waardes krijgen die een stuk hoger zijn dan 400 ppm.
Bijvoorbeeld, wanneer je in een stad woont, langs een drukke weg of nabij een industriegebied.
En zelfs als je niet nabij dat alles zit, maar op het schone platte land, in de buurt van allerlei groen en andere planten, dan kan de CO2-concentratie ongemerkt prima oplopen tot 600 a 700 ppm als de zon onder is gegaan.
Planten nemen CO2 op onder invloed van zonlicht, maar stoten dat doodleuk weer uit als de zon onder is gegaan.
Ander probleem met NDIR gebaseerde CO2-sensoren is dat ze meten op basis van absorptie van IR licht.
Oftewel zo'n sensor geeft mogelijk compleet verkeerde meetwaarden als deze nogal wat IR te verwerken krijgt.
Denk hierbij aan direct zonlicht. Andere IR bronnen zijn wat minder waarschijnlijk in de zomer
Verder kan een vuurtje, of meer waarschijnlijk in de zomer, een BBQ, ook bijdragen aan een verhoogde CO2-concentratie. (N.B. ook koken op gas zal de CO2-concentratie binnen flink doen toenemen)
Dit alles is precies de reden dat je niet zomaar zelf een CO2-meter kunt kalibreren, omdat je niet weet welke CO2-concentratie je mee te maken hebt.
SenseAir heeft bijvoorbeeld (of althans had ze in 't verleden) kitjes om CO2 meters te kalibreren. Hierin zitten chemicalien om een bekende CO2-concentratie te maken.
De ABC functie van CO2 sensoren is wat dat betreft een stuk vriendelijker voor je fabriekskalibratie.
Wat deze doet is kijken wat de laagst gemeten waarde is gedurende X uur en besluit dat dat dan het nieuwe 400 ppm is.
Oftewel een dag niet goed ventileren, met ABC enabled, en je weet zeker dat de dagen erna de metingen niet meer kloppen.
De MH-Z19, maar ook de SenseAir S8, kan je forceren om de huidige concentratie hard in te stellen als xxx ppm (bijv. 400ppm, maar bij de S8 kan je eigenlijk elke waarde forceren als je de juiste tools hebt)
Dit verwijdert dus netjes de fabriekskalibratie en met een beetje pech pas je niet alleen dat level aan, maar ook de 0 ppm waarde en dan ben je nog veeeeeel verder van huis. (en ja, dat kan ook met beide genoemde sensoren)
Dus ik ben heel erg benieuwd waar staat dat je een CO2 sensor zou moeten kalibreren als deze net uit de fabriek komt, want er zijn zo ongelooflijk veel mensen die dat meteen willen doen met CO2 sensoren en zoals ik al zei niemand denkt erover na om dat bij bijv. een temperatuur sensor te doen. (waarbij je dat wel redelijk makkelijk zelf zou kunnen doen)
Zie dit niet als direct verwijt naar jou toe, maar meer als pure verbazing en ongeloof van mijn kant, omdat ik dit al jaren zie gebeuren en keer-op-keer zie ik posts voorbij komen waarbij men meteen wil kalibreren bij CO2 sensoren en ik snap oprecht niet waar dit vandaan komt.
Bijvoorbeeld, wanneer je in een stad woont, langs een drukke weg of nabij een industriegebied.
En zelfs als je niet nabij dat alles zit, maar op het schone platte land, in de buurt van allerlei groen en andere planten, dan kan de CO2-concentratie ongemerkt prima oplopen tot 600 a 700 ppm als de zon onder is gegaan.
Planten nemen CO2 op onder invloed van zonlicht, maar stoten dat doodleuk weer uit als de zon onder is gegaan.
Ander probleem met NDIR gebaseerde CO2-sensoren is dat ze meten op basis van absorptie van IR licht.
Oftewel zo'n sensor geeft mogelijk compleet verkeerde meetwaarden als deze nogal wat IR te verwerken krijgt.
Denk hierbij aan direct zonlicht. Andere IR bronnen zijn wat minder waarschijnlijk in de zomer
Verder kan een vuurtje, of meer waarschijnlijk in de zomer, een BBQ, ook bijdragen aan een verhoogde CO2-concentratie. (N.B. ook koken op gas zal de CO2-concentratie binnen flink doen toenemen)
Dit alles is precies de reden dat je niet zomaar zelf een CO2-meter kunt kalibreren, omdat je niet weet welke CO2-concentratie je mee te maken hebt.
SenseAir heeft bijvoorbeeld (of althans had ze in 't verleden) kitjes om CO2 meters te kalibreren. Hierin zitten chemicalien om een bekende CO2-concentratie te maken.
De ABC functie van CO2 sensoren is wat dat betreft een stuk vriendelijker voor je fabriekskalibratie.
Wat deze doet is kijken wat de laagst gemeten waarde is gedurende X uur en besluit dat dat dan het nieuwe 400 ppm is.
Oftewel een dag niet goed ventileren, met ABC enabled, en je weet zeker dat de dagen erna de metingen niet meer kloppen.
De MH-Z19, maar ook de SenseAir S8, kan je forceren om de huidige concentratie hard in te stellen als xxx ppm (bijv. 400ppm, maar bij de S8 kan je eigenlijk elke waarde forceren als je de juiste tools hebt)
Dit verwijdert dus netjes de fabriekskalibratie en met een beetje pech pas je niet alleen dat level aan, maar ook de 0 ppm waarde en dan ben je nog veeeeeel verder van huis. (en ja, dat kan ook met beide genoemde sensoren)
Dus ik ben heel erg benieuwd waar staat dat je een CO2 sensor zou moeten kalibreren als deze net uit de fabriek komt, want er zijn zo ongelooflijk veel mensen die dat meteen willen doen met CO2 sensoren en zoals ik al zei niemand denkt erover na om dat bij bijv. een temperatuur sensor te doen. (waarbij je dat wel redelijk makkelijk zelf zou kunnen doen)
Zie dit niet als direct verwijt naar jou toe, maar meer als pure verbazing en ongeloof van mijn kant, omdat ik dit al jaren zie gebeuren en keer-op-keer zie ik posts voorbij komen waarbij men meteen wil kalibreren bij CO2 sensoren en ik snap oprecht niet waar dit vandaan komt.
Een span-point calibration moet je thuis niet proberen nee. 
Fwiw: temperatuur vind ik knap lastig kalibreren thuis, vooral omdat niet alle sensors waterproof zijn. Een zero-point doen op een Co2 sensor is dan weer relatief vrij makkelijk zolang je er meer dan 1 hebt.
Tijdens koken is Co2 je (mijn) laatste zorg zolang de afzuiging werkt, gisteren ultraheet sugarsnaps geroerbakt:
Fwiw: temperatuur vind ik knap lastig kalibreren thuis, vooral omdat niet alle sensors waterproof zijn. Een zero-point doen op een Co2 sensor is dan weer relatief vrij makkelijk zolang je er meer dan 1 hebt.
Tijdens koken is Co2 je (mijn) laatste zorg zolang de afzuiging werkt, gisteren ultraheet sugarsnaps geroerbakt:
/f/image/rb9SA6Er2tsIXpHsDQ7Sc4jV.png?f=fotoalbum_large)
- knip -
Zeer verhelderend, dank hiervoor. 👍
Vlak voor ik naar bed ging was het ~900ppm, even later werd het ~1150ppm. Mijn vrouw kwam er later bij liggen: ~1400ppm.
Ik schrik hier wel van.
Vlak voor ik naar bed ging was het ~900ppm, even later werd het ~1150ppm. Mijn vrouw kwam er later bij liggen: ~1400ppm.

Ik schrik hier wel van.

Als die 900 was voordat je in de slaapkamer was moet je beter ventileren denk ik.Mawlana schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:49:
Ik schrik hier wel van.
1400 met twee mensen in een slaapkamer (hoe groot en hoe geventileerd?) schrik ik niet van.
Mijn Awair Element heeft weer nieuwe kuren: hij loopt vast. De klok op het display staat dan gewoon stil... Lijkt erop dat de API het wel blijft doen.
Heb mijn zelfbouw metertjes al een tijd niet meer in gebruik. Na een jaar monitoren weet ik wel aardig hoe het zit en wat we daaraan kunnen doen. Alleen nog een meter met display in de woonkamer staan (en de Awair in m'n kantoor als klok
Ik weet wel zeker dat er beter geventileerd moet worden, er is duidelijk iets mis met de wtw(-unit). Daarvoor moet de huisbaas de wtw-unit even laten fixen (en waarschijnlijk ook de ventielen opnieuw inregelen). Afspraak staat voor komende woensdag.Beekforel schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:12:
[...]
Als die 900 was voordat je in de slaapkamer was moet je beter ventileren denk ik.
1400 met twee mensen in een slaapkamer (hoe groot en hoe geventileerd?) schrik ik niet van.

offtopic:
De afvoer blijft hangen op 150m³/h (toevoer gaat tot 300m³/h). Zo'n laag debiet voor de afvoer is volgens mij niet oké voor een eengezinswoning. De slaapkamer is trouwens 14m² met één inblaasventiel. Maar goed, dit is voer voor een ander topic.
De afvoer blijft hangen op 150m³/h (toevoer gaat tot 300m³/h). Zo'n laag debiet voor de afvoer is volgens mij niet oké voor een eengezinswoning. De slaapkamer is trouwens 14m² met één inblaasventiel. Maar goed, dit is voer voor een ander topic.
Hier had ik 2 of 3 dagen geleden ook last van. D.w.z. ik gebruik de display niet als klok, maar als CO2 meter en deze was bevroren terwijl de API het wel gewoon bleef doen. Ik zag het aan het begin vd avond en toen aan het eind van de avond het probleem niet was opgelost heb ik een power cycle gegeven. Vanaf dat moment was alles weer in orde.Beekforel schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:12:
[...]
Als die 900 was voordat je in de slaapkamer was moet je beter ventileren denk ik.
Mijn Awair Element heeft weer nieuwe kuren: hij loopt vast. De klok op het display staat dan gewoon stil... Lijkt erop dat de API het wel blijft doen.
Heb mijn zelfbouw metertjes al een tijd niet meer in gebruik. Na een jaar monitoren weet ik wel aardig hoe het zit en wat we daaraan kunnen doen. Alleen nog een meter met display in de woonkamer staan (en de Awair in m'n kantoor als klok).
Anoniem: 156329
Dat dacht ik laatste tijd ook dus met onze Awair totdat mijn vrouw met wat Rituals parfum thuis kwam en toch wel handig is nog widgets op mijn homescreen te hebben. Met ppb voor eerst sinds tijden in oranje boven en rood in woonkamer zag in de Awair Home app, en ik maar denken ook alles al te weten
)
spoiler:
Uiteindelijk compromis met twee van acht geurstokjes erin te laten zodat zowel de Awair als vrouwlief tevreden zijn en weer luchtkwaliteit weetje geleerd
Deze bijvoorbeeld?Anoniem: 156329 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:49:
Rituals parfum thuis
Bevat aardige wat VOS (of VOC's in het Engels)...
Zie sectie "WAARSCHUWING".
Veel parfums zijn eigenlijk gewoon aldehydes, die lekker kunnen ruiken, maar in feite blijven het (vaak) vluchtige organische stoffen net als organische oplosmiddelen. Zou je teveel parfum binnen krijgen, dan kan dat dus ook schadelijk zijn... dus terecht een oranje en rode waarschuwing.
WAARSCHUWING. Bevat Piperonal,Cyclamen Aldehyde,Geraniol,Linalool,Rose Ketone,Benzyl Salicylate,Isoeugenol,Carvone (Iso),Acetyl Diisoamylene. Licht ontvlambare vloeistof en damp. Kan een allergische huidreactie veroorzaken. Veroorzaakt ernstige oogirritatie. Schadelijk voor in het water levende organismen, met langdurige gevolgen. Bij het inwinnen van medisch advies, de verpakking of het etiket ter beschikking houden. Buiten het bereik van kinderen houden. Verwijderd houden van warmte, hete oppervlakken, vonken, open vuur en andere ontstekingsbronnen. Niet roken. BIJ CONTACT MET DE HUID: met veel water/ zeep wassen. BIJ CONTACT MET DE OGEN: voorzichtig afspoelen met water gedurende een aantal minuten; contactlenzen verwijderen, indien mogelijk; blijven spoelen. Bij huidirritatie of uitslag: een arts raadplegen. Bij aanhoudende oogirritatie: een arts raadplegen. Inhoud/verpakking afvoeren naar een erkend afvalverwerkingsbedrijf. Vermijd contact van geurstof met meubilair, leer of bewerkte houten oppervlakken. Indien er vloeistof gemorst zou worden, onmiddellijk schoonmaken.
Valt nog wel mee hoor.Mawlana schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:49:
Ik schrik hier wel van.
En in de slaapkamer is het op zich niet heel erg als je minder alert bent door de hogere CO2-concentratie.
Je rust wel veel minder goed uit, dus dat is dan wel weer een dingetje...
Wat veel meer een probleem is, is dat er nog maar weinig auto's zijn die de 'binnencirculatie' automatisch afzetten na een bepaalde tijd.
Met 2 volwassenen in een auto met binnencirculatie aan zit je na 20 a 25 minuten al makkelijk boven de 2500 ppm (uiteraard beetje afhankelijk van auto)
En langdurig in zo'n hoge concentratie CO2 zitten doet echt wel wat met je reactievermogen.
Vergelijkbaar met het drinken van een paar biertjes.
Dat zijn echt zaken waar wat mij betreft wel meer aandacht voor mag komen.
Met dank aan de post in: _Arthur in "WTW leidingenwerk"
Ga ik deze setup proberen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/yVTJsN16OPPcl5bPb4NyfHXD.png?f=user_large)
RV voor badkamer (stop ik in de badkamer luchtafvoerbuis waarbij het ventiel boven de douche zit) en dan CO2 sensoren voor slaapkamers en woonkamer/keuken.
Ik verbind alles (plus wat extra caps om ripple te verminderen), en maak wel een programmatje waarbij elke sensor rapporteert naar 1 "hoofd" ESP32 die dan de WTW met de 'hoogste geldende vraag' aanstuurt. Ik print er wel wat mooie (geventileerde) enclosures omheen zodat ik die dan overal makkelijk kan inprikken en het 't gewoon moet doen.
160 eur 1 "kant en klare" sensor (of max 3), of 5 zelf maken voor 160~
Ga ik deze setup proberen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/yVTJsN16OPPcl5bPb4NyfHXD.png?f=user_large)
RV voor badkamer (stop ik in de badkamer luchtafvoerbuis waarbij het ventiel boven de douche zit) en dan CO2 sensoren voor slaapkamers en woonkamer/keuken.
Ik verbind alles (plus wat extra caps om ripple te verminderen), en maak wel een programmatje waarbij elke sensor rapporteert naar 1 "hoofd" ESP32 die dan de WTW met de 'hoogste geldende vraag' aanstuurt. Ik print er wel wat mooie (geventileerde) enclosures omheen zodat ik die dan overal makkelijk kan inprikken en het 't gewoon moet doen.
160 eur 1 "kant en klare" sensor (of max 3), of 5 zelf maken voor 160~
Nou, ik snap het wel.TD-er schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:34:
[...]
Waarom, waarom, waarom????
Tijd waarover gemeten is (s), co2_ppm waarde, relatieve luchtvochtigheid, temperatuur C:
:fill(white):strip_exif()/f/image/CcvJZHzZJDKRJcG11LKQWUeE.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/hp5bdqwQcbQXHDeOfhG9tK4C.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/QZDZCHUtvcCLHOLt3GdEBo6J.jpg?f=fotoalbum_large)
https://github.com/grasmanek94/wtw-sensor-system
:fill(white):strip_exif()/f/image/7pv72iBCZ6dXpIz9mG7Yg72o.png?f=user_large)
Is toch gewoon zo raar dat ze fabrieks-af zo verschillen *op dezelfde plek*?!
Ik ga ze zeker wel kalibreren wanneer het morgen niet regent.
Maar ik heb nu mijn twijfels of ik die sensoren - eventueel na kalibratie - wel kan vertrouwen. Onder de post heb ik de gemiddeldes over een hele minuut per minuut toegevoegd van alle sensoren (1 minuut = 4 metingen).
Ook nog even een behuizing ontwerpen en 3d printen zodat ze makkelijk aan./in een WCD gestopt kunnen worden. Dan heb ik iig 4 co2 sensoren in huis en een badkamer RV sensor die mijn HRU350 aansturen via de Itho wifi module van NRG Watch
Zit nog wel te twijfelen over de min/medium/max waardes en algoritme.. maarja dat wordt meten = weten. Mijn software houdt iig 24 uur bij in increments van 15 minuten en de laatste 15 minuten om de minuut, en de laatste minuut om de 15s om ruimte te besparen (115 entries dus ipv 5760 om de 15s).
Heb zo even uit mijn duim dit gezogen:
code:
1
2
3
4
5
6
| "co2_ppm_high": 1150, "co2_ppm_medium": 950, "co2_ppm_low": 750, "rh_high": 80.0, "rh_medium": 70.0, "rh_low": 60.0, |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| template<typename T> // kan int zijn voor co2 of float voor rh, super simpel hysterese algoritme requested_ventilation_state determine_current_ventilation_state(requested_ventilation_state current, T measured, T low, T medium, T high) const { switch (current) { case requested_ventilation_state_low: if (measured > high) { return requested_ventilation_state_high; } if (measured > medium) { return requested_ventilation_state_medium; } return requested_ventilation_state_low; case requested_ventilation_state_medium: if (measured < low) { return requested_ventilation_state_low; } if (measured > high) { return requested_ventilation_state_high; } return requested_ventilation_state_medium; case requested_ventilation_state_high: if (measured < low) { return requested_ventilation_state_low; } if (measured < medium) { return requested_ventilation_state_medium; } return requested_ventilation_state_high; } return requested_ventilation_state_low; } |
Sensor 0 RH:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| relative_time, co2_ppm, rh, temp_c, state_at_this_time 1552, 0, 49.59, 24.85, 2 1613, 0, 49.31, 24.94, 2 1673, 0, 49.26, 24.99, 2 1732, 0, 49.37, 25.03, 2 1793, 0, 50.03, 25.13, 2 1853, 0, 49.00, 25.22, 2 1912, 0, 48.96, 25.23, 2 1973, 0, 48.72, 25.26, 2 2032, 0, 48.45, 25.32, 2 2093, 0, 48.36, 25.36, 2 2153, 0, 48.81, 25.41, 2 2212, 0, 48.49, 25.44, 2 2273, 0, 48.30, 25.47, 2 2333, 0, 48.10, 25.49, 2 2392, 0, 48.08, 25.52, 2 |
Sensor 1 CO2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| relative_time, co2_ppm, rh, temp_c, state_at_this_time 1570, 1042, 0.00, 26.73, 3 1630, 1079, 0.00, 26.80, 3 1690, 1119, 0.00, 26.84, 3 1750, 1099, 0.00, 26.90, 3 1810, 1583, 0.00, 26.91, 3 1870, 1391, 0.00, 26.96, 3 1930, 1180, 0.00, 27.00, 3 1990, 1144, 0.00, 27.04, 3 2050, 1078, 0.00, 27.09, 3 2110, 1044, 0.00, 27.11, 3 2170, 1096, 0.00, 27.12, 3 2230, 1204, 0.00, 27.17, 3 2291, 1077, 0.00, 27.20, 3 2351, 1059, 0.00, 27.23, 3 2411, 1039, 0.00, 27.25, 3 |
Sensor 2 CO2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| relative_time, co2_ppm, rh, temp_c, state_at_this_time 1573, 1269, 0.00, 25.48, 3 1633, 1245, 0.00, 25.56, 3 1693, 1303, 0.00, 25.62, 3 1753, 1272, 0.00, 25.68, 3 1813, 1427, 0.00, 25.75, 3 1873, 1384, 0.00, 25.77, 3 1933, 1317, 0.00, 25.78, 3 1993, 1260, 0.00, 25.79, 3 2053, 1233, 0.00, 25.82, 3 2113, 1282, 0.00, 25.83, 3 2173, 1323, 0.00, 25.85, 3 2233, 1330, 0.00, 25.89, 3 2294, 1398, 0.00, 25.92, 3 2354, 1271, 0.00, 25.94, 3 2414, 1277, 0.00, 25.94, 3 |
Sensor 3 CO2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| relative_time, co2_ppm, rh, temp_c, state_at_this_time 1602, 884, 0.00, 26.16, 3 1663, 1150, 0.00, 26.20, 3 1723, 1050, 0.00, 26.24, 3 1783, 1617, 0.00, 26.25, 3 1843, 987, 0.00, 26.26, 3 1903, 1030, 0.00, 26.31, 3 1963, 889, 0.00, 26.34, 2 2023, 796, 0.00, 26.40, 2 2083, 887, 0.00, 26.44, 2 2143, 894, 0.00, 26.46, 2 2203, 1257, 0.00, 26.48, 3 2263, 1165, 0.00, 26.51, 3 2323, 915, 0.00, 26.54, 3 2383, 918, 0.00, 26.57, 3 2443, 857, 0.00, 26.61, 1 |
Sensor 4 CO2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| relative_time, co2_ppm, rh, temp_c, state_at_this_time 1611, 891, 0.00, 26.26, 2 1671, 901, 0.00, 26.33, 2 1731, 885, 0.00, 26.39, 2 1791, 1035, 0.00, 26.46, 3 1851, 1142, 0.00, 26.52, 3 1911, 942, 0.00, 26.55, 3 1971, 922, 0.00, 26.58, 2 2031, 885, 0.00, 26.61, 2 2091, 871, 0.00, 26.65, 2 2151, 884, 0.00, 26.68, 2 2211, 915, 0.00, 26.73, 2 2271, 884, 0.00, 26.76, 2 2331, 865, 0.00, 26.78, 2 2391, 852, 0.00, 26.80, 2 2451, 850, 0.00, 26.83, 2 |
Raar toch zulke uiteenlopende waardes.. letterlijk op dezelfde plek hebben we sensoren waarbij op 1 moment zelfs de conclusie is dat ventilatie LOW, MEDIUM en HIGH mag zijn / ze zijn het niet eens met elkaar

Als na kalibratie dit niet opgelost is zal ik deze maar proberen te retourneren (denk niet dat dat lukt, weggegooid geld dus), en zal ik eens een andere proberen.
Of evt dat het nog helpt wat caps ergens te solderen aan de stroomtoevoer naar de sensoren? Weet niet of dat ESP32 bordje een stabiel genoeg-e stroom kan verzorgen. Ergens op de zolder heb ik vast nog wel wat LDO's liggen die een stabiele stroomtoevoer kunnen verzorgen, alleen ellende want het voltage IN moet hoger zijn dan OUT met best wat verschil - dus meer prutswerk en simpeler zal het dan niet worden... verze lees ik dat de MH-Z19C al een LDO zelf heeft die de CPU en componenten van 3.3V voorziet (daarom dus 4.5-5.5V input). Van een kant dus onnodig om nog een LDO in serie te schakelen..
[ Voor 74% gewijzigd door grasmanek94 op 05-07-2023 01:10 ]
@grasmanek94 Je relatieve tijd is seconden? Heb je de manual gelezen?
- knip -
Al zicht op toevallig?LarsMachiels schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:58:
[...]
Ben er wel mee bezig maar er komt veel tussendoor. Dus het kan nog een paar weekjes duren. Bedankt voor het geduld in ieder geval.
Die heb ik zelf bepaald/geprogrammeerd ja, relatieve tijd in seconden sinds boot. Geen NTP want wil die apparaten niet afhankelijk van 't internet.Raymond P schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:14:
@grasmanek94 Je relatieve tijd is seconden? Heb je de manual gelezen?
/f/image/fjffbAMyDerkKiEYfusku7Ee.png?f=fotoalbum_large)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
| #1 relative_time, co2_ppm, rh, temp_c, state_at_this_time 909, 1402, 0.00, 24.16, 3 1810, 1185, 0.00, 26.41, 3 2711, 1133, 0.00, 27.20, 3 3612, 1076, 0.00, 27.59, 3 4513, 1107, 0.00, 27.60, 3 5414, 1128, 0.00, 27.65, 3 6315, 1084, 0.00, 27.68, 3 7215, 1099, 0.00, 27.69, 3 8116, 1104, 0.00, 27.70, 3 9017, 1146, 0.00, 27.70, 3 9918, 1200, 0.00, 27.64, 3 10819, 1185, 0.00, 27.59, 3 11720, 1145, 0.00, 27.60, 3 12621, 1077, 0.00, 27.47, 3 13522, 1039, 0.00, 27.31, 3 14423, 1023, 0.00, 27.23, 3 15323, 1005, 0.00, 27.13, 3 16224, 989, 0.00, 27.03, 3 17125, 987, 0.00, 26.95, 3 18026, 974, 0.00, 26.81, 3 18927, 972, 0.00, 26.69, 3 19828, 970, 0.00, 26.60, 3 20729, 970, 0.00, 26.51, 3 21630, 986, 0.00, 26.50, 2 22531, 975, 0.00, 26.43, 2 23432, 972, 0.00, 26.37, 2 24332, 972, 0.00, 26.32, 2 25233, 977, 0.00, 26.32, 2 26134, 964, 0.00, 26.24, 2 27035, 961, 0.00, 26.18, 2 27936, 1003, 0.00, 26.27, 2 28837, 1229, 0.00, 26.58, 3 29738, 1222, 0.00, 26.77, 3 30639, 1254, 0.00, 26.89, 3 31540, 1284, 0.00, 27.01, 3 #2 relative_time, co2_ppm, rh, temp_c, state_at_this_time 1153, 1406, 0.00, 24.01, 3 2053, 1289, 0.00, 25.49, 3 2954, 1300, 0.00, 26.07, 3 3855, 1326, 0.00, 26.42, 3 4756, 1264, 0.00, 26.15, 3 5657, 1304, 0.00, 26.17, 3 6558, 1266, 0.00, 26.23, 3 7459, 1311, 0.00, 26.22, 3 8368, 1239, 0.00, 26.23, 3 9269, 1330, 0.00, 26.17, 3 10170, 1393, 0.00, 26.12, 3 11071, 1334, 0.00, 26.08, 3 11972, 1305, 0.00, 26.11, 3 12876, 1155, 0.00, 25.89, 3 13777, 1219, 0.00, 25.79, 3 14685, 1157, 0.00, 24.88, 3 15585, 1175, 0.00, 30.98, 3 16486, 1169, 0.00, 30.80, 3 17387, 1131, 0.00, 30.00, 3 18288, 1118, 0.00, 29.53, 3 19189, 1110, 0.00, 29.00, 3 20090, 1128, 0.00, 29.00, 3 20994, 1083, 0.00, 25.20, 3 21895, 1121, 0.00, 24.96, 3 22796, 1122, 0.00, 24.87, 3 23696, 1126, 0.00, 24.84, 3 24598, 1153, 0.00, 24.79, 3 25498, 1142, 0.00, 24.77, 3 26399, 1161, 0.00, 24.72, 3 27300, 1153, 0.00, 24.67, 3 28201, 1237, 0.00, 24.84, 3 29102, 1481, 0.00, 25.08, 3 30003, 1413, 0.00, 25.24, 3 30904, 1515, 0.00, 25.35, 3 31804, 1564, 0.00, 25.42, 3 #3 relative_time, co2_ppm, rh, temp_c, state_at_this_time 1242, 1053, 0.00, 24.31, 3 2143, 984, 0.00, 26.18, 3 3044, 1128, 0.00, 26.64, 3 3945, 966, 0.00, 26.42, 3 4846, 983, 0.00, 26.39, 3 5747, 943, 0.00, 26.63, 3 6647, 904, 0.00, 26.76, 3 7548, 886, 0.00, 26.76, 3 8449, 975, 0.00, 26.79, 3 9350, 957, 0.00, 26.79, 3 10251, 1000, 0.00, 26.76, 3 11152, 954, 0.00, 26.68, 3 12053, 931, 0.00, 26.64, 3 12954, 853, 0.00, 26.41, 2 13855, 868, 0.00, 26.34, 3 14755, 847, 0.00, 26.19, 2 15657, 795, 0.00, 26.02, 2 16557, 863, 0.00, 25.92, 3 17458, 786, 0.00, 25.81, 2 18359, 793, 0.00, 25.65, 2 19260, 782, 0.00, 25.55, 2 20161, 789, 0.00, 25.39, 2 21062, 811, 0.00, 25.36, 3 21963, 782, 0.00, 25.37, 2 22863, 804, 0.00, 25.31, 2 23765, 773, 0.00, 25.20, 2 24665, 828, 0.00, 25.17, 2 25566, 794, 0.00, 25.12, 2 26467, 808, 0.00, 25.07, 2 27368, 785, 0.00, 24.97, 2 28269, 833, 0.00, 25.29, 2 29170, 1056, 0.00, 25.60, 3 30071, 1011, 0.00, 25.74, 3 30972, 1049, 0.00, 25.85, 3 31873, 1093, 0.00, 25.95, 3 #4 relative_time, co2_ppm, rh, temp_c, state_at_this_time 1310, 925, 0.00, 23.90, 3 2211, 911, 0.00, 26.39, 3 3112, 867, 0.00, 27.00, 2 4013, 874, 0.00, 27.11, 2 4927, 858, 0.00, 26.79, 2 5828, 879, 0.00, 26.89, 2 6729, 870, 0.00, 26.90, 2 7630, 868, 0.00, 26.88, 2 8531, 874, 0.00, 26.90, 2 9432, 911, 0.00, 26.85, 2 10333, 919, 0.00, 26.80, 2 11233, 889, 0.00, 26.77, 2 12134, 876, 0.00, 26.76, 2 13035, 814, 0.00, 26.52, 2 13936, 814, 0.00, 26.44, 2 14837, 804, 0.00, 26.34, 2 15738, 796, 0.00, 26.26, 2 16639, 798, 0.00, 26.19, 2 17540, 786, 0.00, 26.05, 2 18441, 774, 0.00, 25.89, 2 19341, 775, 0.00, 25.79, 2 20242, 771, 0.00, 25.68, 2 21143, 778, 0.00, 25.62, 2 22044, 783, 0.00, 25.59, 2 22945, 778, 0.00, 25.50, 2 23846, 781, 0.00, 25.47, 2 24747, 781, 0.00, 25.42, 2 25648, 783, 0.00, 25.43, 2 26549, 778, 0.00, 25.37, 2 27449, 781, 0.00, 25.36, 2 28351, 848, 0.00, 25.64, 2 29251, 961, 0.00, 25.91, 2 30152, 923, 0.00, 26.04, 2 31053, 973, 0.00, 26.14, 2 |
Heel de nacht laten meten en ze wijken wel veel af van elkaar zeg. Het is bewolkt / geen zon, en droog dus later misschien even kalibreren.
[ Voor 3% gewijzigd door grasmanek94 op 05-07-2023 09:11 ]
@grasmanek94 Dat valt toch binnen de verwachtingen? Zeker zo bloot...
Vergeet ook niet dat er een afwijking is van +/-50ppm +5% van de meting.
Winsen kalibreert de sensoren niet, transport/opslag/handling zorgt voor afwijkingen, de zelf-kalibratie neemt de laagst gemeten waarde in 24 uur als zero-point voor 400ppm.
Dus als je de MH-Z19C net in gebruik neemt is het normaal dat ze niet allemaal hetzelfde vertellen.
Winsen adviseert om een kalibratie te doen nadat de sensor stabiliseert, <30 minuten uit de verpakking is m.i. net wat te snel.
Je hoeft ook niet te wachten totdat het stopt met regenen, voor een handmatige kalibratie dien je 20 minuten stabiel +/-400ppm te hebben. Een afgesloten (en afgedekte) container met buitenlucht werkt prima, als je die redelijk lekdicht hebt kan je 'm ook binnen leggen.
Let wel op (en hier doelt @TD-er volgens mij op): het is een NDIR sensor, infrarood licht beïnvloedt de metingen en je weet niet waar je op kalibreert.
Waar het op neer komt:
Doe je niets dan doen ze automagisch allemaal de laagst gemeten waarde pakken na een 24 uur cyclus (tenzij je dat uit zet). Als de low toevallig een dagje 800ppm is dan is dat de nieuwe 400ppm.
Cycli lopen niet synchroon na power-on. Effectief moet je de sensors dus 48 uur bij elkaar laten liggen om grofweg dezelfde kalibratie te krijgen.
Persoonlijk vind ik dat een bijzonder ruk proces en die 24 uur is niet instelbaar dus staat auto-calibration hier uit. Er zijn slimmere manieren om daarmee om te gaan en er zijn sensors die wel af-fabriek gekalibreerd worden en een relatieve afwijking t.o.v. die kalibratie gebruiken.
M.i. heb je dat niet echt nodig in huis, al is het wel rete handig om er ten minste 1 te hebben als je overal goedkope sensors zoals de MH-Z19C wilt hangen.
Vergeet ook niet dat er een afwijking is van +/-50ppm +5% van de meting.
Winsen kalibreert de sensoren niet, transport/opslag/handling zorgt voor afwijkingen, de zelf-kalibratie neemt de laagst gemeten waarde in 24 uur als zero-point voor 400ppm.
Dus als je de MH-Z19C net in gebruik neemt is het normaal dat ze niet allemaal hetzelfde vertellen.
Winsen adviseert om een kalibratie te doen nadat de sensor stabiliseert, <30 minuten uit de verpakking is m.i. net wat te snel.
Zoals gewoonlijk niet de meest duidelijke vertaling uit het Chinees, maar duidelijk genoeg.4- Are the sensors calibrated before outgoing?
The sensor has been fully tested (not calibrated) before leaving the factory. However, after transportation and storage, the environment conditions change, and the surface of the sensor absorbs moisture, mixed gas, pollution matters, etc. It is recommended that customers perform aging and calibration after sensors become stable according to the program and use occasions of the whole device.
Je hoeft ook niet te wachten totdat het stopt met regenen, voor een handmatige kalibratie dien je 20 minuten stabiel +/-400ppm te hebben. Een afgesloten (en afgedekte) container met buitenlucht werkt prima, als je die redelijk lekdicht hebt kan je 'm ook binnen leggen.
Let wel op (en hier doelt @TD-er volgens mij op): het is een NDIR sensor, infrarood licht beïnvloedt de metingen en je weet niet waar je op kalibreert.
Waar het op neer komt:
Doe je niets dan doen ze automagisch allemaal de laagst gemeten waarde pakken na een 24 uur cyclus (tenzij je dat uit zet). Als de low toevallig een dagje 800ppm is dan is dat de nieuwe 400ppm.
Cycli lopen niet synchroon na power-on. Effectief moet je de sensors dus 48 uur bij elkaar laten liggen om grofweg dezelfde kalibratie te krijgen.
Persoonlijk vind ik dat een bijzonder ruk proces en die 24 uur is niet instelbaar dus staat auto-calibration hier uit. Er zijn slimmere manieren om daarmee om te gaan en er zijn sensors die wel af-fabriek gekalibreerd worden en een relatieve afwijking t.o.v. die kalibratie gebruiken.
M.i. heb je dat niet echt nodig in huis, al is het wel rete handig om er ten minste 1 te hebben als je overal goedkope sensors zoals de MH-Z19C wilt hangen.
- knip -
Hmm dat is dan wel nieuw, dat Winsen expliciet opneemt dat ze de sensoren niet kalibreren.
Dat heb ik nog nooit gezien in hun documentatie.
Al moet ik wel zeggen dat ik hun documentatie niet meer gelezen heb sinds ik support voor die sensoren ingebouwd heb ergens in 2017/2018.
Ander puntje van aandacht voor dit soort sensoren is de stroomvoorziening van de sensor.
Een NDIR CO2 sensor kan redelijke stroompieken geven tijdens de meting.
Als de spanning dan te ver inzakt, geeft dat nogal random meetwaarden.
Gebruik dus niet te dunne kabeltjes, plaats desnoods nog een concensator vlak bij de sensor en zorg ervoor dat je voeding toch zeker 700+ mA kan leveren zonder spanningsdip (en dus ook de stekkers/kabeltjes en printsporen waar die stroom langs gaat)
De ESP trekt makkelijk pieken van 500 mA bij WiFi activiteit en de sensor ongeveer 200 mA.
Nu zullen die pieken lang niet altijd samenvallen, maar indien wel dan kan dat leiden tot nogal fluctuerende meetwaarden.
Dat heb ik nog nooit gezien in hun documentatie.
Al moet ik wel zeggen dat ik hun documentatie niet meer gelezen heb sinds ik support voor die sensoren ingebouwd heb ergens in 2017/2018.
Ander puntje van aandacht voor dit soort sensoren is de stroomvoorziening van de sensor.
Een NDIR CO2 sensor kan redelijke stroompieken geven tijdens de meting.
Als de spanning dan te ver inzakt, geeft dat nogal random meetwaarden.
Gebruik dus niet te dunne kabeltjes, plaats desnoods nog een concensator vlak bij de sensor en zorg ervoor dat je voeding toch zeker 700+ mA kan leveren zonder spanningsdip (en dus ook de stekkers/kabeltjes en printsporen waar die stroom langs gaat)
De ESP trekt makkelijk pieken van 500 mA bij WiFi activiteit en de sensor ongeveer 200 mA.
Nu zullen die pieken lang niet altijd samenvallen, maar indien wel dan kan dat leiden tot nogal fluctuerende meetwaarden.
De quote is van hun website, in de manual wordt dat niet benoemd. Afaik is er in het verleden ook niet benoemd dat sensors wel gekalibreerd waren.
Ergens ook logisch voor een sensor waar geen span-calibration uitgevoerd kan worden.
Ergens ook logisch voor een sensor waar geen span-calibration uitgevoerd kan worden.
- knip -
Geen span-kalibratie inderdaad, maar je kunt wel degelijk de 0-ppm waarde instellen op die sensor.
Dat is hoe ik een van mijn sensoren heb weten te slopen.
Althans op de A-versie kan dat.
Ook kun je het bereik instellen en als je dat aanpast, is de ingestelde 400-ppm volstrekt verkeerd.
Ik weet eerlijk gezegd niet of de 0-ppm ook aangepast moet worden als je het bereik aanpast, want vond het toen al aardig prijzig worden met onbruikbaar gemaakte sensoren...
In het kader van "laat het slopen door gebruik van verkeerde (ongedocumenteerde) settings aan de professional over"
Ook kun je het bereik instellen en als je dat aanpast, is de ingestelde 400-ppm volstrekt verkeerd.
Ik weet eerlijk gezegd niet of de 0-ppm ook aangepast moet worden als je het bereik aanpast, want vond het toen al aardig prijzig worden met onbruikbaar gemaakte sensoren...
In het kader van "laat het slopen door gebruik van verkeerde (ongedocumenteerde) settings aan de professional over"
Ik had ook S8 sensoren binnen gekregen gisteren, en ze liepen ook uiteen, in de waardes (buiten!) van 1200 tot 3500 ppm, dus ook moeten calibreren - en het wordt _ook_ in de documentatie gezegd dat dat moet als iemand niet wil wachten op de autocalibratie.TD-er schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:53:
Geen span-kalibratie inderdaad, maar je kunt wel degelijk de 0-ppm waarde instellen op die sensor.
Dat waren nieuwe S8 sensoren?
Zou je mij foto's van die sensoren kunnen sturen waarop het serienummer te zien is?
Bij voorkeur via een DM, dan stuur ik die door naar iemand die ik ken bij SenseAir om te vragen of dat uberhaupt kan.
Ik weet namelijk niet anders dan dat die sensoren vele uren in een soort van "kluis" zitten waar ze blootgesteld worden aan diverse gassen, temperatuurschommelingen, etc.
Daar zitten ze op van die trays die dan erin geschoven worden en met serieus dikke koper-staven voor de stroomvoorziening aangezien 1000 stuks nogal wat stroom trekken
Wat daar uitkomt zou compleet gekalibreerd moeten zijn en wat ook maar een beetje niet voldoet gaat een hele grote bak in.
Heb hier zelf een paar doosjes vanuit die bak voor test-doeleinden en zelfs die afgekeurden vertonen niet zo'n groot verschil.
De auto-kalibratie kan wel even duren met die S8, aangezien die correctie niet in hele grote stappen gaat.
SenseAir heeft wel aparte kalibratie-tools en software waarmee je gewoon de sensor kunt vertellen welke waarde 'ie zou moeten hebben op dat moment. Maar voor zover ik weet, staan die tools niet gewoon op hun site ter download.
Zou je mij foto's van die sensoren kunnen sturen waarop het serienummer te zien is?
Bij voorkeur via een DM, dan stuur ik die door naar iemand die ik ken bij SenseAir om te vragen of dat uberhaupt kan.
Ik weet namelijk niet anders dan dat die sensoren vele uren in een soort van "kluis" zitten waar ze blootgesteld worden aan diverse gassen, temperatuurschommelingen, etc.
Daar zitten ze op van die trays die dan erin geschoven worden en met serieus dikke koper-staven voor de stroomvoorziening aangezien 1000 stuks nogal wat stroom trekken
Wat daar uitkomt zou compleet gekalibreerd moeten zijn en wat ook maar een beetje niet voldoet gaat een hele grote bak in.
Heb hier zelf een paar doosjes vanuit die bak voor test-doeleinden en zelfs die afgekeurden vertonen niet zo'n groot verschil.
De auto-kalibratie kan wel even duren met die S8, aangezien die correctie niet in hele grote stappen gaat.
SenseAir heeft wel aparte kalibratie-tools en software waarmee je gewoon de sensor kunt vertellen welke waarde 'ie zou moeten hebben op dat moment. Maar voor zover ik weet, staan die tools niet gewoon op hun site ter download.
Toch voor de SenseAir S8 gegaan. Eindelijk eerste prototype klaar:
/f/image/Bxf3JBoXtVWY8qeTm3Tv9m5M.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vBWEk3icOIrK0NoUkz9Lqg2u.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eXlK8BmuRhDi3q37PmuE4QT7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QerJqMN6uNZMPBn1zPcZwi0K.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xsv5rhSIXUnabhCjupW949yj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GS55IMFbwD9xxaNHO5VFGjHR.png?f=fotoalbum_large)
~20u printen. BOM per sensor komt dan op:
38.00 eur S8
5.50 eur ESP32
5.75 eur PSU
20u printer @ 100W = 2kWh (<1 eur)
185g plastic @ 30eur/kg = 5.55 eur
----
55.80 eur. .. plus 8 schroefjes en wat solderen, plus verzendkosten eventueel. Ofwel te doen voor 60 eur inc BTW. Dat scheelt wel met.. https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00045 - 180 eur. Voor 1x sensor van Itho maak ik er zelf 4
Die schuine muren en "dotje" op de cover zijn er om de IR en ESP32 Led licht te blokkeren zodat deze niet lekt. Als er iets is wat ik irritant vind is het wel in de nacht een lichtshow. Bij mij thuis geen lampjes in de nacht.
Ik heb ze manueel gekalibreerd en werkt goed, maar na initiele "turn on" als ze lang niet aan staan dan begint het wel op 5000+ en gaat het langzaam naar 850 (denk 5 min ofzo). Maar het was niet out of the box gekalibreerd, die bleven uren lang op 2000+ hangen.TD-er schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:48:
Dat waren nieuwe S8 sensoren?
Heb je 3 van de 4 serials gestuurd.
Als er letterlijk nul foutmarge mag zitten met het solderen zou kunnen dat er daar nog iets fout ging, ik kan niet met mijn hoofd en solderen, en 2-3s 'exact' per pin tellen. Plus sommige pinnen moest ik even 10min wachten en wat soldeer corrigeren. Maar dan heb ik het natuurlijk zelf veroorzaakt.
Edit: heb nog wel de oplader moeten vervangen voor een 3A variant want de 1A liet de ESP32 soms resetten.
Edit2: Ook nog een opzetstuk gemaakt voor de anemometer om heel het WTW systeem te balanceren, is wel een klein beetje relevant hier denk ik
grasmanek94 in "WTW leidingenwerk"
Edit3:
Heb ook nog erg hard de Coordinator en Sensor bordjes software goed zitten uitkloppen, debuggen en verbeteren.
Plus ook een C# viewer applicatie gemaakt:
/f/image/KW1odWxa2QjZfuPPTeVb47Gu.png?f=fotoalbum_large)
Alles in de GitHub (src)
Heb ook nog wat optimalisaties gedaan en moet nu minimaal 7 dagen aan data kunnen bewaren op de Coordinator ESP zelf. Misschien dat twee weken ook kan.
Metingen worden om de 15s verzonden, om de 4x worden deze metingen allemaal samengevat in een "om de minuut"-meting, dus een gemiddelde over 1 minuut elke 15s gemeten.
Daarnaast worden er ook gemiddeldes over 15min genomen (met de data uit de 1-min gemiddeldes). Deze zijn juist 7 dagen terug beschikbaar (of meet, kan aangepast worden).
Ofwel afgelopen minuut is te bekijken met 15s intervals, afgelopen 15 minuten met 1-minuut intervals, en laatste 7 dagen is te bekijken in 15m intervals.
Uiteindelijk voor de S8 CO2 sensor gegaan en in elk doosje met zo'n sensor heb ik ook een SHT40 aangesloten om relatieve vochtigheid en temperatuur te meten. De PSU's waren niet voldoende dus zijn vervangen voor 3A exemplaren (*was 1A). Moet wel een beetje extra solderen en met de doosjes spelen want die nieuwe paste niet perfect.
[ Voor 43% gewijzigd door grasmanek94 op 29-07-2023 04:43 ]
@grasmanek94 Ziet er netjes uit! Zou je je 3D ontwerp willen delen?
https://github.com/grasma...r-system/tree/master/CaseJBS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:19:
@grasmanek94 Ziet er netjes uit! Zou je je 3D ontwerp willen delen?
Hoi, ik heb een zelfbouw oplossing gemaakt met een Senseair K30. Hiervoor heb ik een uitgebreide tutorial geschreven die je hier kunt vinden: https://community.home-as...eair-k30-co2-meter/593808
Hierbij een foto van mijn laatste project. Het gaat om een CO2/Temperatuur/Luchtvochtigheids meter op basis van de Sensirion SCD40. De sensor kan via WiFi koppelen aan o.a. Home Assistant, Homey en Domoticz. Verder beschikt hij over een MQTT client waardoor deze sensor aan tal van andere geautomatiseerde systemen is te koppelen. De Sensirion SCD40 meet tot 2000ppm CO2 wat normaal gesproken meer dan genoeg is. De ingebouwde RGB LED kleurt groen, oranje of rood al naar gelang de CO2 waarde.
Wat ik tot nu toe gezien heb presteert de SCD40 goed. Vergeleken met een SenseAir S8 komen de waardes vrijwel altijd overeen. Maar verdere testen moeten uitwijzen hoe stabiel de sensor werkelijk is.
Ik verwacht dat hij binnen enkele weken helemaal klaar is.
Wat ik tot nu toe gezien heb presteert de SCD40 goed. Vergeleken met een SenseAir S8 komen de waardes vrijwel altijd overeen. Maar verdere testen moeten uitwijzen hoe stabiel de sensor werkelijk is.
Ik verwacht dat hij binnen enkele weken helemaal klaar is.
:strip_exif()/f/image/30TXBTxV6TOnmHulb1lYTBgz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door LarsMachiels op 30-07-2023 12:19 ]
*knip*, dit is meer iets voor Vraag & Aanbod
In dit topic verwijzen naar je advertentie is ok.
In dit topic verwijzen naar je advertentie is ok.
[ Voor 88% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2023 08:44 ]
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Het viel me net op dat de ventilator van mijn Awair Element die ik begin dit jaar gekocht heb niet meer draait.
In het begin draaide dat fannetje naar mijn idee continu maar ik heb er niet heel vaak naar gekeken dus misschien zijn er ook momenten dat hij niet draait.
Iemand die dat weet?
Ik heb met een satestokje geprobeerd de fan een zetje te geven om te testen of de lagers wat versleten waren maar er is geen beweging in te krijgen.
Zou verwachten dat wanneer die fan niet aan staat hij gewoon met de hand te bewegen zou moeten zijn.
In het begin draaide dat fannetje naar mijn idee continu maar ik heb er niet heel vaak naar gekeken dus misschien zijn er ook momenten dat hij niet draait.
Iemand die dat weet?
Ik heb met een satestokje geprobeerd de fan een zetje te geven om te testen of de lagers wat versleten waren maar er is geen beweging in te krijgen.
Zou verwachten dat wanneer die fan niet aan staat hij gewoon met de hand te bewegen zou moeten zijn.
@Vliegvlug hij draait niet constant. Maar weet niet precies wanneer wel/niet.
Het display loopt hier wel vaak vast.
Het display loopt hier wel vaak vast.

@Beekforel Bedankt, dan ga ik eens goed in de gaten houden of ik die fan van mij op enige beweging kan betrappen. 
Vastlopers van het display zijn mij nooit opgevallen maar ik gebruik ook meestal de app.
Hoe zit een vastgelopen display er uit?
Vastlopers van het display zijn mij nooit opgevallen maar ik gebruik ook meestal de app.
[ Voor 35% gewijzigd door Vliegvlug op 19-08-2023 21:06 ]
Ik heb hem altijd op de tijd staan en dan stopt de tijd (op het display dusVliegvlug schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:05:
@Beekforel Bedankt, dan ga ik eens goed in de gaten houden of ik die fan van mij op enige beweging kan betrappen.
Dat valt wel op ja!Beekforel schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:35:
[...]
Ik heb hem altijd op de tijd staan en dan stopt de tijd (op het display dus).
Die van mij staat nog op de standaard instelling dat hij de balkjes en de Awair score weergeeft, is me nooit opgevallen dat die vastloopt.
Zou natuurlijk ook kunnen dat dat soms wel gebeurd voor enige tijd maar ik kijk of op de app of op het apparaat en leg ze niet naast elkaar dus dan merk ik het natuurlijk niet.
Als de CO2 oploopt krijg je meteen beslagen ramen als de airco niet aan staat, dat moet opvallen.TD-er schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:16:
[...]
Valt nog wel mee hoor.
En in de slaapkamer is het op zich niet heel erg als je minder alert bent door de hogere CO2-concentratie.
Je rust wel veel minder goed uit, dus dat is dan wel weer een dingetje...
Wat veel meer een probleem is, is dat er nog maar weinig auto's zijn die de 'binnencirculatie' automatisch afzetten na een bepaalde tijd.
Met 2 volwassenen in een auto met binnencirculatie aan zit je na 20 a 25 minuten al makkelijk boven de 2500 ppm (uiteraard beetje afhankelijk van auto)
En langdurig in zo'n hoge concentratie CO2 zitten doet echt wel wat met je reactievermogen.
Vergelijkbaar met het drinken van een paar biertjes.
Dat zijn echt zaken waar wat mij betreft wel meer aandacht voor mag komen.
(Ik heb het over een auto met enkelglas).
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Wat is dan de relatie tussen het dauwpunt van water en co2 concentratie in lucht?mr_evil08 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:38:
[...]
Als de CO2 oploopt krijg je meteen beslagen ramen als de airco niet aan staat, dat moet opvallen.
- knip -
Hoeft op zich niet.mr_evil08 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:38:
[...]
Als de CO2 oploopt krijg je meteen beslagen ramen als de airco niet aan staat, dat moet opvallen.
Dat hangt er maar net van af hoeveel vocht er in de lucht zit en hoeveel kouder het glas is.
Met HR++ glas is dat niet zo'n groot temperatuurverschil meer.
En met gordijnen ervoor hoef je de beslagen ramen niet te zien
Ik hoop dat de meeste mensen geen gordijnen voor de ramen in de auto hebben 😇TD-er schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:50:
[...]
En met gordijnen ervoor hoef je de beslagen ramen niet te zien
(en luchtvochtigheid gaat ook wel omhoog door de uitgeademde lucht en recirculatie)
Dat ze in de auto vrij 1 op 1 lopen gezien het om een kleine ruimte gaat met enkelglas en aan de buitenkant ijskoud vanwege rijwind, binnen 10 minuten heb je al beslagen ramen, het is niet vergelijkbaar met een woning.Raymond P schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:41:
[...]
Wat is dan de relatie tussen het dauwpunt van water en co2 concentratie in lucht?
Maar terug on-topic, hier in huis staat ook een co-2 meter die hoofdzakelijk in het stookseizoen wordt gebruikt, daarbuiten heeft het geen zin gezien er dan altijd voldoende ramen contineu open staan op een kier.
[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 20-08-2023 09:41 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
@mr_evil08 Ah, mijn auto brengt standaard verse lucht binnen. Het recirculatie knopje gaat ook stiekem op non-actief na x minuten.
Gisteren had ik wel een beslagen achterruit, maar is gerelateerd aan de vapende schoonmoeder op de achterbank.
Gisteren had ik wel een beslagen achterruit, maar is gerelateerd aan de vapende schoonmoeder op de achterbank.
- knip -
Serieus? Volgens mij ben je nog steeds rotzooi in de lucht aan het blazen met een e-sigaret. Waar je niet mag roken mag je over het algemeen ook niet vapen.Raymond P schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:25:
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Yep, natte aanslag in de vorm van een vettig laagje. Logisch ook, dat spul wordt in de voedingsindustrie gebruikt om vocht vast te houden en wordt gewoon uitgeademd inclusief de toxics van de verbrande aroma's.Marzman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:14:
[...]
Serieus? Volgens mij ben je nog steeds rotzooi in de lucht aan het blazen met een e-sigaret. Waar je niet mag roken mag je over het algemeen ook niet vapen.
Ze mag niet vapen (of roken) in mijn auto, en ik mocht haar van mijn vriendin niet achterlaten op het Franse platteland waarna ze vrolijk door ging met vapen. De heenweg uiteraard zonder enig conflict.
Het doet overigens niets (extra) met CO2 waarden...
- knip -
@LarsMachiels Heb je al meer zicht op wanneer je nieuwe CO2 meter klaar is voor de verkoop?
Stuur mij een PB s.v.p.CarpeVentum schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:28:
@LarsMachiels Heb je al meer zicht op wanneer je nieuwe CO2 meter klaar is voor de verkoop?
Volgens mij is deze Resideo vandaag in de aanbieding op iBood. Twee stuks voor €40: https://www.ibood.com/nl/...&utm_campaign=webgains_nlThinkPad schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:52:
De handleiding heeft het over de 'Smartwares FGA-13900' (even genoteerd voor de zoekmachine). pricewatch unsorted: Smartwares - Luchtkwaliteitsalarm en - Sensor - Detectee...
[...]
Dat scheelt, qua CO2 zal hij dus waarschijnlijk wel vrij betrouwbaar zijn. Hij voldoet ook aan een Europese standaard: 'BS EN 50543-2011 AC-2014'. Als ik daar op zoek dan moet je voor de documentatie hierover betalen helaas. Was wel benieuwd naar de testmethodes. Maar lijkt dus best een redelijke sensor te zijn. Zoekende op die norm zie ik dat hij ook verkocht wordt onder de naam 'Resideo R200C2'. Zal een whitelabel Chinees apparaatje zijn.
Ik kan in de handleiding alleen niks vinden over kalibratie. Als je hem koopt zet hem dan eerst een poosje buiten in je tuin om te zien of je rond de 420-430ppm uit komt (tenzij je aan een drukke weg of naast industrie woont).
Misschien kan er een ESP8266 in worden gestopt, kun je hem mooi in je home automation integreren.
Lijkt mij een goede deal voor een NDIR-sensorDaiov97 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:34:
[...]
Volgens mij is deze Resideo vandaag in de aanbieding op iBood. Twee stuks voor €40: https://www.ibood.com/nl/...2-monitor-detector/877671
[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 05-09-2023 15:46 ]
Hè hè, hij is eindelijk af. Lang geduurd maar het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf. Het betreft een CO2/Temp/LV sensor op basis van de Sensirion SCD40. De behuizing is geprint met een Bambu Lab P1P. Lekker snel en een goed resultaat. De sensor is te koppelen aan een MQTT server en m.b.v. autodiscovery eenvoudig te koppelen aan Domoticz of Home Assistant. Ook kan hij aan de Homey gekoppeld worden. Hoewel er verschillen zijn met de SenseAir S8 lopen deze niet heel ver uiteen. Qua trends lopen ze gelijk in ieder geval. /f/image/czC2wodYSUSPdkX8dBSAkeg2.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yk13ZmJBtjHSipwKm5LvfXgB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YxhN0gbn4ujmPXXxN5UQrM5S.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/czC2wodYSUSPdkX8dBSAkeg2.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yk13ZmJBtjHSipwKm5LvfXgB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YxhN0gbn4ujmPXXxN5UQrM5S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u3f8NfVNc0O78h9PPlcjjcsy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze besteld en de 2 meters die ik heb ontvangen geven verschillende waardes. De precisie zou "± 50PPM ± 5%" moeten zijn. Vanmorgen in goed geventileerde ruimte gaven ze 512 en 400 aan. Dat zou nog net binnen de toleranties kunnen vallen, maar 400 is de bodemwaarde. Nu in een minder geventileerde ruimte waar ik zelf ben meet ik 906 en 594. Eentje lijkt dus in ieder geval te weinig aan te geven. Misschien corrigeert het zich nog als ze een tijdje staan...Daiov97 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:34:
[...]
Volgens mij is deze Resideo vandaag in de aanbieding op iBood. Twee stuks voor €40: https://www.ibood.com/nl/...&utm_campaign=webgains_nl
En misschien is het gewoon troep van iBood, zal niet de eerste keer zijn dat ze inferieure producten verkopen waar half Nederland opgewonden van raakt want 'korting'.Erik1 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:43:
[...]Eentje lijkt dus in ieder geval te weinig aan te geven. Misschien corrigeert het zich nog als ze een tijdje staan...

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
In ieder geval wel handig om ze dan per 2 te verkopen zodat je daar makkelijk achter kan komenTrue schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:51:
[...]
En misschien is het gewoon troep van iBood, zal niet de eerste keer zijn dat ze inferieure producten verkopen waar half Nederland opgewonden van raakt want 'korting'.
Ik heb ze zelf ook besteld. Eentje lijkt soms aardig van slag met een waarde van 400, maar ook soms extreem hoge waardes in een redelijke geventileerde ruimte (de ander geeft 715 aan). Ze zouden zichzelf moeten kalibreren, dus weet niet zo goed wat ik er aan zou moeten kunnen doen.Erik1 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:43:
[...]
Ik heb deze besteld en de 2 meters die ik heb ontvangen geven verschillende waardes. De precisie zou "± 50PPM ± 5%" moeten zijn. Vanmorgen in goed geventileerde ruimte gaven ze 512 en 400 aan. Dat zou nog net binnen de toleranties kunnen vallen, maar 400 is de bodemwaarde. Nu in een minder geventileerde ruimte waar ik zelf ben meet ik 906 en 594. Eentje lijkt dus in ieder geval te weinig aan te geven. Misschien corrigeert het zich nog als ze een tijdje staan...
Hallo,
Wie helpt mij een apparaat/sensor te kiezen voor het meten van CO2, PPM2.5, temperatuur en luchtvochtigheid? Ik ben vandaag namelijk (opnieuw) in de rabbithole van sensoren beland
Ik wil graag binnenkort de luchtvochtigheid monitoren in mijn kruipruimte, omdat ik van plan ben de vochtigheid omlaag te brengen door het aanbrengen van een bodemfolie.
Ook zou ik CO2 op mijn slaapkamer en kantoor willen meten. Ik wil misschien ooit eens een CO2 gestuurd balansventilatiesysteem installeren en wil ik mijn afzuigkap automatisch aan laten springen op fijnstofdetectie.
Ik heb een Raspberry met Home Assistant, welke voornamelijk apparaten aanstuurt via Zigbee2Mqtt. Een van mijn wensen is om de nieuwe sensor hier ook aan te kunnen koppelen. De nieuwe sensor moet vooral accuraat zijn en dienen als referentie.
Ik heb meerdere goedkope sensoren, maar als bijv. ik van mijn Anna Thermostaat, Aqara sensoren, wakeuplight etc allemaal verschillende temperatuurwaarden binnen krijg, welke spreekt dan de 'waarheid'? Het zou mooi zijn als ik de goedkope apparaten (ook bijv. een BME680 sensor) kan kalibreren met de nieuwe sensor.
Ik vond dit wel een leuk project: https://www.airgradient.com/indoor/ en twijfelde of ik die zou bestellen. Ik nijg nu echter toch meer naar zelfbouw op basis van Arduino/Raspberry/ESP of misschien deze: https://github.com/smoca-ag/m5stack_co2_sensor.
Voor het meten van CO2 zat ik te denken aan de Senseair S8 LP, Sensirion SCD30 of SCD4x. Daarnaast bestel ik misschien een Senserion SP30 fijnstofsensor en DFRobot Fermion SHT40 Temperatuur- en Luchtvochtigheidssensor. Waarschijnlijk via Tinytronics (bang voor replica's op Aliexpress).
Nu ben ik een beetje bang dat als ik zelf iets bouw, ik weer geen goede referentie heb.
Wat zijn jullie ervaringen in deze prijsklasse van sensoren? Het kopen van goedkope sensoren is mij tot nu toe niet zo goed bevallen en ik heb nu het gevoel dat ik met bijv. de SenseAir S8 (€36), Senserion SP30 (€43) en SHT40 (€10) wel redelijk goed zit. Kan ik er in deze prijsklasse dan wel van uit gaan dat de meetwaarden bruikbaar zijn? Is de accuracy dan zoals in de specs staat?
Het kan natuurlijk altijd goedkoper (bijv. MH-Z19C) of duurder (bijv. de SenseAir K30, waar @PimW voor heeft gekozen ), maar wat is de sweet spot voor mijn toepassingen? Zouden jullie andere sensoren kiezen?
Denken jullie dat het voldoende is alleen de sensoren te kopen en met een ESP32 een zelfbouw apparaat te maken of is het nodig om er nog een kant en klare oplossing naast te houden om de zelfbouwoplossing te kalibreren? In het geval dat nodig is, zat ik te denken aan een Awair Element of een SenseAir Aranet4. Zit er veel verschil tussen die twee, behalve de prijs?
Wie helpt mij een apparaat/sensor te kiezen voor het meten van CO2, PPM2.5, temperatuur en luchtvochtigheid? Ik ben vandaag namelijk (opnieuw) in de rabbithole van sensoren beland
Ik wil graag binnenkort de luchtvochtigheid monitoren in mijn kruipruimte, omdat ik van plan ben de vochtigheid omlaag te brengen door het aanbrengen van een bodemfolie.
Ook zou ik CO2 op mijn slaapkamer en kantoor willen meten. Ik wil misschien ooit eens een CO2 gestuurd balansventilatiesysteem installeren en wil ik mijn afzuigkap automatisch aan laten springen op fijnstofdetectie.
Ik heb een Raspberry met Home Assistant, welke voornamelijk apparaten aanstuurt via Zigbee2Mqtt. Een van mijn wensen is om de nieuwe sensor hier ook aan te kunnen koppelen. De nieuwe sensor moet vooral accuraat zijn en dienen als referentie.
Ik heb meerdere goedkope sensoren, maar als bijv. ik van mijn Anna Thermostaat, Aqara sensoren, wakeuplight etc allemaal verschillende temperatuurwaarden binnen krijg, welke spreekt dan de 'waarheid'? Het zou mooi zijn als ik de goedkope apparaten (ook bijv. een BME680 sensor) kan kalibreren met de nieuwe sensor.
Ik vond dit wel een leuk project: https://www.airgradient.com/indoor/ en twijfelde of ik die zou bestellen. Ik nijg nu echter toch meer naar zelfbouw op basis van Arduino/Raspberry/ESP of misschien deze: https://github.com/smoca-ag/m5stack_co2_sensor.
Voor het meten van CO2 zat ik te denken aan de Senseair S8 LP, Sensirion SCD30 of SCD4x. Daarnaast bestel ik misschien een Senserion SP30 fijnstofsensor en DFRobot Fermion SHT40 Temperatuur- en Luchtvochtigheidssensor. Waarschijnlijk via Tinytronics (bang voor replica's op Aliexpress).
Nu ben ik een beetje bang dat als ik zelf iets bouw, ik weer geen goede referentie heb.
Wat zijn jullie ervaringen in deze prijsklasse van sensoren? Het kopen van goedkope sensoren is mij tot nu toe niet zo goed bevallen en ik heb nu het gevoel dat ik met bijv. de SenseAir S8 (€36), Senserion SP30 (€43) en SHT40 (€10) wel redelijk goed zit. Kan ik er in deze prijsklasse dan wel van uit gaan dat de meetwaarden bruikbaar zijn? Is de accuracy dan zoals in de specs staat?
Het kan natuurlijk altijd goedkoper (bijv. MH-Z19C) of duurder (bijv. de SenseAir K30, waar @PimW voor heeft gekozen ), maar wat is de sweet spot voor mijn toepassingen? Zouden jullie andere sensoren kiezen?
Denken jullie dat het voldoende is alleen de sensoren te kopen en met een ESP32 een zelfbouw apparaat te maken of is het nodig om er nog een kant en klare oplossing naast te houden om de zelfbouwoplossing te kalibreren? In het geval dat nodig is, zat ik te denken aan een Awair Element of een SenseAir Aranet4. Zit er veel verschil tussen die twee, behalve de prijs?
Ik zou persoonlijk gaan voor een SenseAir S8, PMS5003 en bijv. een BME280.
Aangezien de SenseAir en de PMSx003 beide al serial nodig hebben, zou ik gewoon gaan voor een ESP32-variant.
Kan ook een ESP32-S3 of ESP32-C3 zijn.
En er lekker ESPEasy op zetten, maar dat laatste is maar een suggestie hoor
Aangezien de SenseAir en de PMSx003 beide al serial nodig hebben, zou ik gewoon gaan voor een ESP32-variant.
Kan ook een ESP32-S3 of ESP32-C3 zijn.
En er lekker ESPEasy op zetten, maar dat laatste is maar een suggestie hoor
Dat is nogal een berg eisen. 
Ikea verkoopt een fijnstof meter waar een Sensirion SEN54 in zit. Veel bang for the buck en als je nog geen platform voor connectie hebt dan kan je relatief simpel een esptje erbij solderen.
(En met een beetje proppen krijg je er denk ik ook wel een SCD40 bij)
De BME280/680 vind ik totaal niet geschikt voor het meten van omgevingstemperatuur. Ze zijn wel goed in het bijzonder snel registreren van temperatuurvariaties.
Een SHT41 (of 40) in combinatie met een ds18b20 doet dat veel beter.
Tinytronics is een fijne winkel maar verkoopt ook gewoon clones (en b-stock), net zoals je op Ali kan vinden. Of dat voor de specifieke sensors die je wilt aanschaffen ook van toepassing is kan je ze natuurlijk wel eerst even vragen.
Thuis meet je bij benadering. De exacte temperatuur, luchtvochtigheid, co2 etc ga je niet achter komen. Wil je een betere benadering dan neem je meer sensors, doe je meer metingen, en calculeer je het gemiddelde.
Mja, dat is vaak thuis helemaal niet nodig. Een trendline is vaak voldoende icm een arbitrair nummertje plus een goed/slecht emoticon.
Als je er een hobby van maakt en uiteindelijk een scala aan sensoren hebt hangen dan kan je zinnige dingen gaan zeggen over de temperatuur in de woonkamer.
Edit: voor de duidelijkheid, ik kan dus makkelijk een uurtje vol praten over de temperatuur in mijn woonkamer. Maar wat de temperatuur exact is weet ik niet.
Ikea verkoopt een fijnstof meter waar een Sensirion SEN54 in zit. Veel bang for the buck en als je nog geen platform voor connectie hebt dan kan je relatief simpel een esptje erbij solderen.
(En met een beetje proppen krijg je er denk ik ook wel een SCD40 bij)
De BME280/680 vind ik totaal niet geschikt voor het meten van omgevingstemperatuur. Ze zijn wel goed in het bijzonder snel registreren van temperatuurvariaties.
Een SHT41 (of 40) in combinatie met een ds18b20 doet dat veel beter.
Tinytronics is een fijne winkel maar verkoopt ook gewoon clones (en b-stock), net zoals je op Ali kan vinden. Of dat voor de specifieke sensors die je wilt aanschaffen ook van toepassing is kan je ze natuurlijk wel eerst even vragen.
Thuis meet je bij benadering. De exacte temperatuur, luchtvochtigheid, co2 etc ga je niet achter komen. Wil je een betere benadering dan neem je meer sensors, doe je meer metingen, en calculeer je het gemiddelde.
Mja, dat is vaak thuis helemaal niet nodig. Een trendline is vaak voldoende icm een arbitrair nummertje plus een goed/slecht emoticon.
Als je er een hobby van maakt en uiteindelijk een scala aan sensoren hebt hangen dan kan je zinnige dingen gaan zeggen over de temperatuur in de woonkamer.
Edit: voor de duidelijkheid, ik kan dus makkelijk een uurtje vol praten over de temperatuur in mijn woonkamer. Maar wat de temperatuur exact is weet ik niet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/oNpfeheblnYx4R2Sxt4LTQLq.png?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Raymond P op 11-09-2023 07:57 ]
- knip -
Just curious, waarom je de Bosch sensoren minder geschikt vind voor temperatuur-meting?
De reden dat ik de BME280 suggereerde is dat deze ook luchtvochtheid meet.
Zoals met alle sensoren is het belangrijk ze zodanig te plaatsen dat ze niet opwarmen door de rest van de componenten en zodanig uit te lezen dat ze zichzelf niet opwarmen.
Dat eerste is ook met een 1-wire sensor zoals de DS18B20 het geval, al zijn die vaak prima verkrijgbaar met een hulsje eromheen en een draadje zodat ze wat verder weg geplaatst kunnen worden.
Sowieso als je luchtvochtigheid meet, moet je ook weet hebben van eventuele temperatuur-offset van die sensor tov. de temperatuur in de rest van die kamer en die eventueel compenseren.
Dus wat dat betreft zou een BME280 + DS18B20 in combinatie ook wel handig zijn.
Heb trouwens laatst ook met de BMP388 van Bosch zitten spelen en die is indrukwekkend qua resolutie (zowel luchtdruk als temperatuur), waarbij je veranderingen in microbar en minder dan milli-graad C kunt meten. (en niet naar ruis zit te kijken)
Blijft de vraag wat de offset is natuurlijk.
Maar zo los van alle andere electronica lijkt 'ie het in een afgesloten ruimte aardig eens te zijn met diverse andere temperatuursensoren die ik had liggen.
De reden dat ik de BME280 suggereerde is dat deze ook luchtvochtheid meet.
Zoals met alle sensoren is het belangrijk ze zodanig te plaatsen dat ze niet opwarmen door de rest van de componenten en zodanig uit te lezen dat ze zichzelf niet opwarmen.
Dat eerste is ook met een 1-wire sensor zoals de DS18B20 het geval, al zijn die vaak prima verkrijgbaar met een hulsje eromheen en een draadje zodat ze wat verder weg geplaatst kunnen worden.
Sowieso als je luchtvochtigheid meet, moet je ook weet hebben van eventuele temperatuur-offset van die sensor tov. de temperatuur in de rest van die kamer en die eventueel compenseren.
Dus wat dat betreft zou een BME280 + DS18B20 in combinatie ook wel handig zijn.
Heb trouwens laatst ook met de BMP388 van Bosch zitten spelen en die is indrukwekkend qua resolutie (zowel luchtdruk als temperatuur), waarbij je veranderingen in microbar en minder dan milli-graad C kunt meten. (en niet naar ruis zit te kijken)
Blijft de vraag wat de offset is natuurlijk.
Maar zo los van alle andere electronica lijkt 'ie het in een afgesloten ruimte aardig eens te zijn met diverse andere temperatuursensoren die ik had liggen.
Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes