Ah, ik was altijd in de veronderstelling dat ABC alleen om de X werd uitgevoerd en niet (ook) als ie onder de 400ppm raakt.TD-er schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:53:
Ziet eruit als een ABC die gaandeweg steeds weer verder gecorrigeerd wordt.
Oftewel de periode hiervoor had 'ie waarschijnlijk de waarden te laag weergegeven na een tijd lang niet aan voldoende geventileerde lucht te zijn blootgesteld.
Ik was ook niet bekend met dit specifieke gedrag van de SenseAir sensoren, maar het is de enige verklaring die ik kan verzinnen 

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Dit schrijven ze erover in de technical datasheet:JBS schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:49:
[...]Ah, ik was altijd in de veronderstelling dat ABC alleen om de X werd uitgevoerd en niet (ook) als ie onder de 400ppm raakt.
Hoe je dat moet vermijden bij <400 ppm, staat er niet bij....Sensor is designed to measure in the range 0 to 20000 ppm with specified in the table accuracy. Nevertheless exposure to concentrations below 400 ppm may result in incorrect operation of ABC algorithm and shall be avoided for model with ABC on
Je eigen geluk bepaal je zelf!
Lijkt me dat ze bedoelen dat je ABC uit moet zetten bij toepassingen die redelijkerwijs onder de 400 ppm uit kunnen komen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
@JBS Die Senseair s8 zou dat niet uit zichzelf moeten doen.
In de historie lees ik dat je een wemos d1 gebruikt, welke software staat daarop?
Edit; esphome dus. Ik ga zo ff in de source kijken indien beschikbaar. Ben wel benieuwd wat ze doen.
In de historie lees ik dat je een wemos d1 gebruikt, welke software staat daarop?
Edit; esphome dus. Ik ga zo ff in de source kijken indien beschikbaar. Ben wel benieuwd wat ze doen.
[Voor 26% gewijzigd door Raymond P op 24-04-2023 16:35]
- knip -
wanneer, waar en hoeveel?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
@JBS In de source zie ik helemaal niets gebeuren wat dat zou moeten faciliteren.
Wat wel jammer is is dat ze geen diagnose function erbij geplakt hebben. Deze arduino lib heeft dat wel, maar je verliest de errors bij een power toggle.
Van wat ik zo lees gaat er dus echt iets niet goed met de sensor zelf. Wellicht een ABC fail > recovery loopje.
Ik ga er dan wel van uit dat je ABC niet op een paar uurtjes hebt gezet...
Wat wel jammer is is dat ze geen diagnose function erbij geplakt hebben. Deze arduino lib heeft dat wel, maar je verliest de errors bij een power toggle.
Van wat ik zo lees gaat er dus echt iets niet goed met de sensor zelf. Wellicht een ABC fail > recovery loopje.
- knip -
Let wel op bij het interpreteren van die sensor status waarde.Raymond P schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:53:
@JBS In de source zie ik helemaal niets gebeuren wat dat zou moeten faciliteren.
Als alle bitjes op "1" staan, dan staat 'ie eigenlijk nog in de "factory default" toestand (zou ook zo moeten zijn na een "factory reset").
In elk geval is dat wel zo bij een S11 (Sunrise) sensor, volgens mij ook voor een S8.
@TD-er Ik zocht eigenlijk specifiek naar de self diagnostic (P#7).
Alle error bitjes zouden ge(re)set moeten worden na een power toggle, die functionaliteit zie ik niet terug bij S11. Maar tegelijkertijd vind ik het ook raar om je error bitjes "handmatig" op 0 te moeten zetten.
Ik heb overigens beide sensors niet in de handen gehad, wel interessant om te lezen wat/hoe het fout gaat.
Alle error bitjes zouden ge(re)set moeten worden na een power toggle, die functionaliteit zie ik niet terug bij S11. Maar tegelijkertijd vind ik het ook raar om je error bitjes "handmatig" op 0 te moeten zetten.
Ik heb overigens beide sensors niet in de handen gehad, wel interessant om te lezen wat/hoe het fout gaat.
- knip -
Nee je moet ze niet handmatig op 0 zetten.
Alle bits 1 = Factory default settings actief
Dat wil dus eigenlijk zeggen dat je de modes actief moet zetten (althans op een S11), omdat anders de ABC niet eens actief is.
Heb hier een gloednieuwe S11 draaien die nu ongeveer 4 weken draait.
Zeg maar rechtstreeks vanuit de fabriek, dus productie-datum hooguit een week eerder.
Ik heb het idee dat de CO2-concentratie van de lucht dus kennelijk wel degelijk < 400 kan zijn geweest afgelopen weken, aangezien de laagst gemeten waarde van die sensor 377 ppm was in de afgelopen weken.
Nu woon ik wel in een extreem "schoon" stukje van NL en er is best wel veel "groen" rondom en ook best wel wat zonnige dagen geweest de laatste weken.
Dus helemaal ondenkbaar is het niet als je < 400 ppm gemeten zou hebben de laatste tijd.
Alle bits 1 = Factory default settings actief
Dat wil dus eigenlijk zeggen dat je de modes actief moet zetten (althans op een S11), omdat anders de ABC niet eens actief is.
Heb hier een gloednieuwe S11 draaien die nu ongeveer 4 weken draait.
Zeg maar rechtstreeks vanuit de fabriek, dus productie-datum hooguit een week eerder.
Ik heb het idee dat de CO2-concentratie van de lucht dus kennelijk wel degelijk < 400 kan zijn geweest afgelopen weken, aangezien de laagst gemeten waarde van die sensor 377 ppm was in de afgelopen weken.
Nu woon ik wel in een extreem "schoon" stukje van NL en er is best wel veel "groen" rondom en ook best wel wat zonnige dagen geweest de laatste weken.
Dus helemaal ondenkbaar is het niet als je < 400 ppm gemeten zou hebben de laatste tijd.
@TD-er Ah je bedoelt dat diagnostic helemaal niet draait.
Daar zal dan, zoals ik het lees, inderdaad een verschil zitten tussen S8 en S11.
Ik had hier gisteren een onlogisch melding rond 14:00 met 394ppm. Een stuk A20 afgesloten met regen en zon zal een beetje meegeholpen hebben.
Een meetmoment later +20ppm is m.i. wel raar in een huis zonder activiteit.
Wellicht kan je het ook nog in de stabiliteit van de voeding vinden, geen idee hoe gevoelig die sensors daarvoor zijn.
Daar zal dan, zoals ik het lees, inderdaad een verschil zitten tussen S8 en S11.
Ik had hier gisteren een onlogisch melding rond 14:00 met 394ppm. Een stuk A20 afgesloten met regen en zon zal een beetje meegeholpen hebben.

Wellicht kan je het ook nog in de stabiliteit van de voeding vinden, geen idee hoe gevoelig die sensors daarvoor zijn.
- knip -
Ben er wel mee bezig maar er komt veel tussendoor. Dus het kan nog een paar weekjes duren. Bedankt voor het geduld in ieder geval.
Volgens mij kunnen co2 waardes wel degelijk onder de 400ppm komen. Die +/- 400 waardes in de buitenlucht zijn een gemiddelde. Ik heb er echter nog geen wetenschappelijke literatuur over kunnen vinden. Misschien dat iemand hier duidelijkheid over kan geven?Raymond P schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:32:
@TD-er Ah je bedoelt dat diagnostic helemaal niet draait.
als ik wat zoek, zal het niet snel onder de 400 zijn.LarsMachiels schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:05:
[...]
Volgens mij kunnen co2 waardes wel degelijk onder de 400ppm komen. Die +/- 400 waardes in de buitenlucht zijn een gemiddelde. Ik heb er echter nog geen wetenschappelijke literatuur over kunnen vinden. Misschien dat iemand hier duidelijkheid over kan geven?
zelfs op praktisch onbewoonde plekken:
https://research.noaa.gov...ows-rising-carbon-dioxide
is het 400 (en elk jaar stijgend door uitstoot). Ook in grote bossen ligt het rond de 400. Dat gemiddelde is dus aardig goed verdeeld over de aarde.

Ongetwijfeld mogelijk om kort extreem laag te meten, al dan niet met veel groen en/of een mooie vijver vol algen.LarsMachiels schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:05:
[...]
Volgens mij kunnen co2 waardes wel degelijk onder de 400ppm komen. Die +/- 400 waardes in de buitenlucht zijn een gemiddelde. Ik heb er echter nog geen wetenschappelijke literatuur over kunnen vinden. Misschien dat iemand hier duidelijkheid over kan geven?
Het kan ook 50 graden of 5 graden worden in mijn keuken. Binnen mijn huisautomatisering zijn zulke extremen voldoende om een onlogisch pushmessage (lees: Telegram) te geven. Ik bepaal dan wel of het daadwerkelijk onlogisch is...
Die 380ppm van @JBS is dan ook niet wat ik in twijfel trek, het is die 400ppm de meting direct erna.
De exacte waarde vind ik zelfs helemaal niet interessant (want thuis meet je toch nooit, je krijgt een impressie). Als die sensor hetzelfde gedrag vertoont tussen 500 en 600 vind ik het net zo vreemd, al dan niet vreemder.

edit: @Waah De dagelijkse gemiddelden liggen wereldwijd inmiddels ook wel wat hoger. Je kunt de trend volgen op een aantal plekken, maar die is de afgelopen 40 jaar geloof ik niet veranderd: https://gml.noaa.gov/ccgg/trends/gl_trend.html
[Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 25-04-2023 20:52]
- knip -
Mijn Awair Element gaat regelmatig offline de laatste dagen. Niet alleen de cloud functionaliteit, maar ook de lokale API is regelmatig niet beschikbaar. Nog mensen die hier last van hebben?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450
@Broodro0ster : Ja, heb ik ook last van. Maar toegegeven, de laatste tijd had ik sowieso veel wifi verbindingsproblemen (ook op andere devices). Afgelopen weekend heb ik daarom de modem/router gereset en sindsdien zijn de verbindingsproblemen op de lokale API niet meer opgetreden. De cloudfunctionaliteit lijkt echter nog niet helemaal in orde en valt toch af en toe heel even weg.
Ik heb al mijn netwerk apparatuur herstart en mijn Awair. Tot nu toe geen uitval mee gehad. Hopelijk komt het probleem niet meer terug.OscarK schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:02:
@Broodro0ster : Ja, heb ik ook last van. Maar toegegeven, de laatste tijd had ik sowieso veel wifi verbindingsproblemen (ook op andere devices). Afgelopen weekend heb ik daarom de modem/router gereset en sindsdien zijn de verbindingsproblemen op de lokale API niet meer opgetreden. De cloudfunctionaliteit lijkt echter nog niet helemaal in orde en valt toch af en toe heel even weg.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450
Nog een keuze gemaakt? Ben benieuwd.Xqlus1ve schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:40:
[...]
Display nee, Home Assistant een must (slaapkamer ook maar die hoeft enkel CO2 te zijn).
Budget heb ik nog niet, ben nog aan het orienteren of het de kosten waard zijn, het liefst een combineerde met 2,5 PM, ethanol, etc.
Nee nog niet, heb er momenteel ook even geen tijd in gestoken.
Deze komen toch ook goed uit de testen? (ik zag ergens een duits review tabelletje)ThinkPad schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:06:
Ik ben tevreden met mijn Aranet4. Duidelijk afleesbaar e-ink scherm, batterij (2xAA) gaat erg lang mee en de metingen zijn ook betrouwbaar. Kan evt. via BLE gekoppeld worden aan smarthome, maar dat gebruik ik niet.
Kost wel €200 (al was het een jaar of 2 stuk goedkoper). Je hebt ook nog de Awair Element die ook wel betaalbaar is rond de €100.
Als je (veel) goedkoper wil (<€50) dan zul je zelf iets moeten bouwen met een MH-Z19 / SCD40 o.i.d.
FitTiv in "CO2-meters voor in huis"
https://www.amazon.de/-/n...af%2Caps%2C77&sr=8-2&th=1
https://www.amazon.de/dp/B00TH3OW4Q
https://www.amazon.de/dp/B07R4XM9Z6?th=1
Ik zoek ook nog 1 of 2 co2 meters, voor in huis, niks fancy of domotica, wel goede co2 waarde. Liefst met de correcte sensor. 70 euro or less

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||
https://www.amazon.de/dp/B07R4XM9Z6?th=1PCJR schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:14:
[...]
Deze komen toch ook goed uit de testen? (ik zag ergens een duits review tabelletje)
FitTiv in "CO2-meters voor in huis"
https://www.amazon.de/-/n...af%2Caps%2C77&sr=8-2&th=1
https://www.amazon.de/dp/B00TH3OW4Q
Ik zoek ook nog 1 of 2 co2 meters, voor in huis, niks fancy of domotica, wel goede co2 waarde. Liefst met de correcte sensor. 70 euro or less
Ik kwam op deze uit, werkt goed! Ook een subtiel ding en goed in te stellen.
Thx.Whiskey48 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:23:
[...]
Ik kwam op deze uit, werkt goed! Ook een subtiel ding en goed in te stellen.
Ik heb nu de eerste gekocht, de Hama bij Conrad. Ook nog wat goedkoper. En iets beter in de duitse test !
|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||
Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes