Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:44
@TD-er Die sensor loopt heet (NB 388 nog geen ervaring mee). Luchtvochtigheid is daardoor amper bruikbaar.
Toen ik er een aantal had hangen kon ik m'n vriendin volgen door het huis en heb er een letterlijk als aanvullende aanwezigheid detectie gebruikt.
Een zuchtje wind of lichaamswarmte reageert 'ie dus gelijk op. Wil je dat (compleet) wegfilteren dan moet je veel vaker pollen, en dan warmt de sensor zichzelf meer op.
Voor luchtdruk ideaal, ik kan meten wanneer een deur dicht slaat een verdieping hoger.

Die sensors zijn ook bedoeld voor toepassingen waar je micro fluctuaties bij wilt houden en de relatieve verandering tov vorig meetpunt belangrijker zijn dan een absolute offset van base value.
Je kunt het wel redelijk ok krijgen (zie graph) maar dan kreupel je feitelijk die sensor. Zonde als je 'm niet in een constante flow monteert...

Het meten van temperatuur doen ze uitstekend, maar het meten van kamertemperatuur is een andere sport.

(Aanvullend: 05:50 is m'n vriendin door de woonkamer gelopen, 06:20 heb ik een kop koffie gezet in de keuken, dat is altijd terug te vinden. )

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 11-09-2023 09:09 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Die sensoren zijn inderdaad 'nogal rap', maar precies om die reden zit er een IIR filter in de sensor zelf :)
En als je de sensor na elke read weer in slaap zet warmt 'ie niet merkbaar op.

N.B. Bij alle Bosch sensoren is het belangrijk dat je alle benodigde registers in 1 enkele I2C call uitleest.
Als je dat niet doet, dan loop je kans dat je registerwaarden niet allemaal van dezelfde sample zijn en dat zie je bij de BME280 terug doordat de temperatuur steevast zo'n 2 graden hoger lijkt.

De BMP3xx serie kan in low-power mode zelfs ingesteld worden om X metingen per sec te doen en de sensor past dan zelf de IIR filtering toe.
Sterker nog, je kunt zelfs een (512 byte) buffer laten vullen met samples en die dan periodiek uitlezen.
Dan kun je dus zelf de filtering doen en heb je ook de ongefilterde data.

En om weer een beetje on-topic te gaan :)

Bij CO2 sensoren, zoals de MH-Z19 (en dan vooral de eerste versie) moet je zelf ook een IIR filter implementeren.
De "A" versie van die sensoren geeft hiervoor zelfs een fractie suggestie in de data.

Bij VOC sensoren (niet echt CO2-sensoren, maar komen hier met enige regelmaat voorbij aangezien ze "eCO2" in de datasheet hebben staan) moet je ook echt filteren aangezien die waarden continue op en neer springen.

TL;DR
Bij alle sensor-data moet je filteren en dan ook weten wat die filters doen, aangezien vrijwel elk filter een vertraging veroorzaakt.

Zoals altijd: Meten is weten als je weet wat je meet :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsMachiels
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-04 21:14
Alicanto schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:17:
Hallo,

Wie helpt mij een apparaat/sensor te kiezen voor het meten van CO2, PPM2.5, temperatuur en luchtvochtigheid? Ik ben vandaag namelijk (opnieuw) in de rabbithole van sensoren beland.
Ik maak al enkele jaren diverse sensoren die o.a. co2 en fijnstof meten op basis van de SenseAir S8, de Bosch BME680 en de Sensirion SPS30. Alles is te koppelen met HA/Domoticz/Homey/MQTTJe zou eens kunnen kijken op: <knip> Promotie niet toegestaan

Maar verwacht geen labresultaten van deze (SenseAir/Bosch) sensoren. Maar voor de prijsklasse zijn dit wel de betere.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 04-10-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@TD-er Yes, vooral dat laatste. M'n verwarmingsalgoritme heeft er geen boodschap aan als de BME280 de hete damp van m'n vriendin meet die net uit bad stapt of als er visite binnen komt. Real-life scenarios...
Feitelijk gezien heeft de sensor absoluut gelijk, maar het effect op de hele kamer is natuurlijk minuscuul.
Een SHT41 reageert stabiel, voorspelbaar en redelijk accuraat. Dat is in zo'n geval een veel betere match.

Mgoed, daarom plak ik altijd overal een ds18b20 bij. Een fluctuerende Delta T is ruk. :)

Bij het meten van CO2 (en VOC) lijkt dit veel minder te spelen, ik kan zo nu en dan wel duidelijk een "pocket" meten maar als er een kleine beweging van iemand is wordt dat duidelijk gebroken en vermengd.
Tegelijkertijd maakt dat ook minder uit.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Het simpelste "filter" voor een temperatuursensor is simpelweg de sensor tegen een groter blok metaal te klemmen.
Bijvoorbeeld een simpel koelblokje of een metalen strip ofzo.
Dat kost meer energie om op te warmen (en koelt ook minder snel af), dus is wat dat betreft een heel simpel passief IIR filter.

En zoals ik al zei, je kunt heel simpel zelf ook een IIR filter in software maken.

In de basis is het niet veel meer dan dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
float filterIIR(float dataFilteredOld, float newValue) {
  const float iir_coef = 3.0f;
  float res = iir_coef * dataFilteredOld;
  res += newValue;
  res /= (iir_coef +1);

return res;
}

Je moet er alleen wel even rekening mee houden dat je de eerste sample niet filtert, of met zichzelf.
Anders heb je de eerste paar samples een waarde die flink kan afwijken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@TD-er Yep, als je een stukje alu/koper erbovenop (niet onder) plakt en/of softwarematig filtert dan heb je die sensor bruikbaar gemaakt voor het meten van kamertemperatuur (en dat heb ik ook onder controle). Het rap reageren en daarmee de uniekheid van de sensor ben je kwijt als je meer gaat filteren/bufferen. :)

Je ziet hopelijk wel in waarom ik 'm niet geschikt vind als thermometer? Legio sensors die goedkoper zijn én dat out of the box al doen.
De sensor is initieel bedoeld als context awareness sensor en als barometrische altimeter voor gebruik in drones en soortgelijk. Daar blinkt 'ie ook echt in uit.
Ik ben een enorme fan van tweaken en dingen doen die niet de bedoeling zijn, maar de rariteiten die ik de afgelopen 7 jaar ermee heb gezien wordt niet iedereen vrolijk van. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik was gewoon verbaasd, mede omdat het zo'n beetje de meest gebruikte sensor lijkt te zijn onder ESPEasy gebruikers.
Aangezien ik zelf de filtering bepaal in de sensor en er heel veel extra filtering opties zitten in ESPEasy, kun je dus zowel de rappe response gebruiken, als ook gefilterde data.

Dat de BME280 sinds Covid aanzienlijk duurder ie geworden en ook dat er best wel veel clones (of eigenlijk afgekeurde exemplaren) verkocht worden staat buiten kijf. En ook heel veel BMP280 is verkocht als BME280.

Maar dat speelt met DS18B20 sensoren nog veel meer.
Daarvan is het nog veel lastiger om een gegarandeerd niet-fake exemplaar te krijgen bij "de Chinezen".
En als je de prijzen moet betalen bij de resellers waarvan je toch echt wel mag verwachten dat ze direct bij Maxim inkopen, dan is 't niet echt een goedkope sensor meer.
Ik heb best wel veel tijd gestoken in de implementatie van de 1Wire sensoren.
Mede omdat de timing ervan nogal kritisch is, maar ook omdat met de gebruikelijke libraries de 'namaak' sensoren nogal problematisch zijn.
Ik heb hier dus ook bakken vol met de goedkoopste bagger liggen wat verkocht wordt als DS18B20 en ik kan met recht zeggen dat ze (vrijwel) allemaal nu redelijk stabiel werken met mijn code. Zelfs als je er veel op dezelfde bus zet en zelfs met 'interleaved meten' (dus meting starten van N sensoren, wachten tot meting klaar is en data uitlezen van alle sensoren)

Maar dat gezegd hebbende, je kan wel degelijk verschil "zien" tussen echte en namaak.
Zo heb ik wel eens een stuk of 12 van die bagger dingen thermisch aan elkaar geknoopt (op een strip aluminium, in een afgesloten bak) en temperatuurverschil tussen die exemplaren was > 3 graden tussen de hoogste en de laagste waarde.
Als je alleen naar de veranderingen keek, dan liepen ze wel aardig in sync. Tenminste als je die sensoren die telkens weer terugvallen naar 9 bit mode even een extra zetje geeft en bij elke meting de resolutie weer op 12 bit zet.

Dit met 'namaak' of 'afgekeurd spul' speelt ook met CO2 sensoren.
Laat ik het zo zeggen, het is nogal "apart" dat je soms SenseAir sensoren kunt kopen voor minder dan de laagste bulk-prijs die SenseAir rekent.
Nu kan het prima zijn dat er af en toe een partij van een oude voorraad gedumpt wordt, maar niet in die aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Klopt. Ik snap ook niet waarom 'ie zo populair is, maar als ik daar dieper op in ga kom ik meestal in een discussie waarin uiteindelijk blijkt dat er 1 sensor in een ruimte hangt en mijn huis besmeurd is met verschillende types/merken op verschillende plekken.
Als je de sterke en zwakke punten van een sensor kent kan je dat uiteraard uitbuiten en aanvullen.
En zolang je weet wat je meet is dat m.i. allemaal prima, maar vaak is het op advies van een ander of internet zonder verdere kennis of achtergrondinfo.

Een batch brakke ds18b20 kan je meestal wel uniform krijgen als je de offset bepaalt. Maar zo gebruik ik ze niet helemaal. Voor mij is zo'n (kale) ds18b20 gelijk aan een buffer zoals een blokje alu of koper, maar dan goedkoper en praktischer. Ze zijn langzaam en reageren voorspelbaar.
(Fwiw, ik heb ook goede, wellicht zelfs echte, van Reichelt in gebruik. Alle bme280's die ik nog in gebruik heb zijn van m'n eerste aankoop, vlak nadat 'ie uit kwam, en zijn vrijwel zeker echt.)

Dat is wel geregeld meer echte namaak incl besparingen ipv een fab die na een (sub)order de lijn een uurtje langer heeft laten lopen wat, volgens mij, gangbaarder is bij prijzige sensors zoals CO2.
M'n ali scd41 geeft exact dezelfde waarden als de veel duurdere van Seeed. De mh-z19c wijkt daar overigens nauwelijks vanaf.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ja op zich werkt die MH-Z19 best wel goed.
Alleen de A en B versies "verouderen" wel een beetje beroerd.
Naarmate ze ouder worden, lijkt het alsof de ABC steeds grotere sprongen maakt.
Geen idee hoe dat bij de C-versie is, want die ligt bij mij nog steeds ongebruikt in de lade.

Wat betreft de 'namaak' DS18B20 sensoren.
Er is een duidelijk verschil tussen "fabriek draait iets langer door" en "zeker namaak".
Die eerste groep heeft vaak niet een fabriekskalibratie gehad, wat de offset zou kunnen verklaren.
De 2e groep reageert gewoon echt anders.
Zoals ik al zei, vergeten ze bijv. de ingestelde resolutie, of werken ze gewoon heel brak bij > 3 op dezelfde bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De C draait hier al zeker twee jaar, wel zonder ABC.
Van degradatie lijkt ook nog geen sprake te zijn, en de offset blijft stabiel vergeleken met de scd41 waarop ABC wel aan staat.
Hoe oud zijn die A/B's?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_p4LlFu0R9ZmSwtGRRpJMBe4O4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cISxHF5B4kSHxhtNFyJtqMrV.png?f=user_large

Of dat representatief is durf ik niet te zeggen, ik ga ervan uit dat het filtertje/membraan een deel fijnstof en vetten tegenhoudt en dat alle NDIR sensors uiteindelijk resolutie/bereik verlies hebben door zulke aanslag.
Er wordt hier niet gerookt en de binnenkomende lucht is relatief schoon in m'n hoge appartement tussen groen. Als het enigsinds vergelijkbaar is met de ouderwetse aanslag op lenzen van cd-spelers zal het hier nog wel even los lopen.

Ik ben ook wel benieuwd wat een IPA soak van het membraan zou doen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Die sensoren zijn inmiddels al zo'n 6 jaar oud, maar de merkbare degradatie begon al pak 'm beet 2 a 3 jaar geleden.
En hier is ook geen gerook en we hebben hier in Groningen (provincie) best wel schone lucht dus ook geen overdreven veel fijnstof.

Volgens mij is de veroudering meer vergelijkbaar met een lamp die minder fel gaat branden na verloop van tijd.
Ik weet niet zeker hoe de MH-Z19 intern precies werkt, maar ik zie het zo voor me dat de sensor intern een IR lichtbron heeft.
Als deze steeds minder licht uitzend, dan zal de sensor minder intensiteit meten en dus zal het bereik aan moeten worden gepast.

Wat ik zie gebeuren is dat naarmate deze sensoren ouder worden, ze bij een ABC-correctie veel grotere sprongen maken.

Net alsof de raw meetwaarde behorende bij 400 ppm een steeds kleiner bereik heeft.
Bijv. bij een nieuwe sensor zit de meetwaarde rond 400 (even voor het idee) en als je dan 1 ADC stap corrigeert is dat een correctie van minder dan 1%.
Als de sensor ouder is zou dat op een gegeven moment een ADC waarde van 40 kunnen zijn en dan is 1 ADC stap al 2.5%.
Nog verder en je zit op een ADC waarde van 10 en dan is de ruis van 1 ADC stap al zo'n 10% correctie.

Zoals gezegd, dit is even een abstract voorbeeld, maar heb het idee dat het ofwel zoiets is, of dat de meetwaarde op een gegeven moment zover gezakt is dat de te meten waarde wellicht gewoon "clipt", oftewel buiten het bereik van de ADC valt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:33
@TD-er bedankt voor de suggesties. Ik ga nog even verder googlen naar de verschillen tussen de sensoren, maar ga in ieder geval zelf wat bouwen. Ik wist ook niet dat inmiddels de S3 variant van de esp32 bestond. Laatste keer dat ik me erin verdiepte was de originele net uit. Direct besteld :) En dan zet ik er idd ESP-Easy op.

@Raymond P Ik had de Ikea sensor ook gezien, maar de reviews lijken niet erg veelbelovend. Heb je hem zelf?
Ik heb inderdaad ook eens geprobeerd met een BME680, maar ga nu ook eens met de SHT40 of SHT41 proberen. Als ik het me goed herinner had ik ook last van opwarmen van de sensor door het meten zelf.
Ds18b20 heb ik ook nog wel ergens. Weet niet of het een originele is, of namaak en of ze ook last van self-heating hebben, maar ik hang hem er wel bij.
Ik zie wel dat jij er drie van in je woonkamer hebt met twee graden verschil ertussen. Is daar een logische verklaring voor? Mijn doel is toch wel om alle temperatuursensoren op dezelfde positie binnen een range van een halve graad te krijgen.

@TD-er Ik heb me nooit verdiept in IIR filters of het uitlezen van alle registers in een enkele call. Ik heb nog wel een ongebruikte Rpi pico liggen te verstoffen. Als ik eens microPython ga leren, is dit misschien een leuke usecase om ook verstand te krijgen van het filteren. Ik heb Arduino libraries gebruikt om wat mee te testen, maar uiteindelijk voor de BME680 ESPeasy gebruikt en ook wel eens een Dht22 of Ds18b20 aan een Sonoff basic met Tasmota gehangen. Weet jij of het in zulke kant- en klare firmware al goed is geïmplementeerd? En waar koop jij je het best sensoren voor een redelijke prijs als je geen afgekeurd / namaak spul wil?

@LarsMachiels, goed werk. Ziet er erg netjes uit! Nog een optie er bij haha.

----------------
Even een overzicht, correct me if I'm wrong ;) Prijzen zijn ter indicatie, maar geef het gerust aan als ik er ver naast zit. Tuurlijk kan je ze goedkoper van AliExpress halen, maar mijn doel is hier even om een indicatie van de prijzen te geven om makkelijker te kunnen vergelijken.

CO2
Opties:
Senseair
  • S8
  • - €43 (of €25 op Ali) -> Voorkeur TD-er en LarsMachiels ([url="https://moresense-nl.com/"]MoreSense[/url])
Sensirion
  • SCD30
  • - €57 -> Wordt gebruikt in [url="https://github.com/smoca-ag/m5stack_co2_sensor"]dit m5stack project[/url]
  • SCD40
  • - €27 los, €41 op Adafruit boardje.
  • SCD41
  • - €34 los, €55 op Adafruit boardje -> Voorkeur Raymond P?
Overig (Goedkoper)
  • Mh-z19A
  • Mh-z19B
  • €18 Ali. A en B ook wel goed (C onbekend) volgens TD-er, maar ze verouderen snel.
  • Mh-z19C
  • Ook best goed volgens Raymond P.
Fijnstof
  • Senserion SPS30
  • - €43 -> Voorkeur Larsmachiels (MoreSense)
  • Plantower PMS5003
  • - €34 -> Voorkeur TD-er. Wordt ook gebruikt in [url="https://www.airgradient.com/indoor/"]AirGradient[/url]
  • Ikea Vindstyrka (met Sensirion SEN54)
  • - €40 -> aanrader Raymond P
Temperatuur en Luchtvochtigheid
  • DHT22
  • - €5.50
  • BME280
  • - €7.50 -> Voorkeur TD-er, liefst combi met DS18B20. ±1°C
  • BME680
  • - €14 -> Voorkeur LarsMachiels (MoreSense)
  • DS18B20
  • - €4.50 -> ±0.5°C
  • SHT40
  • - €10.50
  • SHT41
  • - €? -> Voorkeur Raymond P (liefst combi met DS18B20) met duidelijke voorkeur over BME280.
  • BMP388
  • - €7.50 -> Ook een tip van TD-er

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
@Alicanto Ik heb hier een overzicht gemaakt van alle ESP chips die te krijgen zijn.
De 3 kolommen aan de rechter kant zijn nog niet in ESPEasy ondersteund.
Let er wel op welke versie je installeert op een S3, aangezien de SPI bus nogal verschillend moet worden aangestuurd afhankelijk van de grootte van de flash en PSRAM.
Verkeerde build = bootloop crashes.

[ Voor 30% gewijzigd door TD-er op 12-09-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Let trouwens op dat de BMP388 alleen temperatuur en luchtdruk meet, geen luchtvochtigheid.

Die DHTxx sensoren kun je beter helemaal links laten liggen.
De DHT22 is al een heel stuk minder erg dan de DHT11, maar dan nog is het niet echt geweldig.

Die prijs van de BME280 en PMS5003 kan wel lager hoor, nog even zoeken :)

Die SHT series zijn prima. Sowieso maakt Sensirion over het algemeen prima spul.
Een extra DS18B20 ernaast (of eigenlijk niet ernaast maar zoveel mogelijk buiten de behuizing) is op zich een prima idee.
De luchtvochtigheid die gemeten is door een te warme sensor kun je wel compenseren als je weet wat de offset moet zijn.

Mocht je gaan voor de Plantower dust particle sensoren, let er dan wel op dat je er een kabeltje bij hebt zitten. (sommige verkopers hebben het kabeltje er niet bij zitten)
Die kabeltjes hebben aan beide kanten een witte JST connector zitten.
Dus of je knipt er aan een zijde de connector af, of je bestelt een klein converter-printje erbij die het omzet naar een pin-header.
Als je zelf een printje gaat maken, kan ik wel de JST header voor je opzoeken die JLCLCB kan monteren.
De 7000-serie heeft een hele compacte 2x7 (??) header, wat 'm wat minder bruikbaar maakt voor gaatjesprint.

De SenseAir S8 heeft eigenlijk maar 1 nadeel en dat is dat de beide pin-headers niet op een veelvoud van 2.54 mm afstand zitten. (MH-Z19 heeft "toevallig" exact dezelfde afmetingen en dus ook dat euvel)

Weet trouwens niet of je uberhaupt nog de A en B versie van de MH-Z19 kunt kopen (en of je dat moet willen)

[ Voor 3% gewijzigd door TD-er op 12-09-2023 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Alicanto Ik heb de Ikea Vindstyrka inderdaad zelf in huis, inclusief esptje erin verwerkt (parasitair) voor comms. Die meet fijnstof, naar mijn idee goed genoeg en enorm snel. Ik heb geen false negatives voor zover ik weet.
De temperatuur gaat met het esptje wel wat omhoog, maar ik ben ook heel hebberig op data (lees: esp is erg actief). Voordat ik ging klooien was temp/hum spot on.
Het VOC gedeelte reageert net zo rap als een SGP40 maar is iets minder gevoelig (vooral alcohol-verbindingen).
Ik wilde eigenlijk de SEN55 halen (want NOx), maar die was behoorlijk slecht leverbaar en Ikea had de SEN54 op voorraad. Ik was eigenlijk van plan om de sensor eruit te peuteren maar dat bleek niet echt nodig.

Het enige vervelende aan de Vindstyrka is dat het display vast loopt als ppm boven de 999 uit komt.
Als het rap genoeg stijgt dan kan 'ie op iets onzinnigs blijven steken, zoals 10, totdat de sensor iets rapporteert wat binnen de range valt wat het display kan weergeven.

Wat betreft de DS18B20: ik heb er nog wel een aantal meer in de woonkamer maar niet graphed in Grafana. Het verschil is voor mij (bewust) te verklaren door de plaatsing van de sensors (west/midden/oost <>6m).
Ik gebruik ze wel echt ondersteunend (of als alarmsensors waar ik enkel geïnteresseerd ben in harde thresholds zoals >50C of <0C).

Aanvullend: de SCD4* heeft ook temperatuur/luchtvochtigheid ingebouwd. Degene die nu in m'n woonkamer hangt zit in een pakketje met andere meuk wat lekker warm wordt. Zou je 'm netjes wegwerken heb ik er alle vertrouwen in dat die ook een fatsoenlijk resultaat zal geven.
In een normaal huishouden heb je geen SCD41 nodig en volstaat een SCD40. Let wel op dat je, bij voorkeur, de revisie 2 koopt. Revisies zijn bijna altijd beter in sensorwereld.

Extra aanvullend, als @TD-er hier stelt dat iets op een bepaalde manier gedaan zou moeten worden kan je er ook wel van uit gaan dat dat zo gedaan wordt binnen esp-easy. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Nog vergeten... de lijst van ondersteunde sensoren in ESPEasy: https://espeasy.readthedo...#list-of-official-plugins

Als je een 16M flash ESP32 variant hebt, kun je de "MAX" build nemen, daar zit alles in :)
Anders moet je kiezen tussen de verschillende builds, aangezien het anders allemaal niet meer past.
(Ton is al een aardig eind gevorderd met de buildservice opzetten, dus dat je moet kiezen is binnenkort hopelijk verleden tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:33
Update :) Excuus voor mijn enorme lappen tekst :)

CO2
Opties:
Senseair
  • S8
  • - €36 bij TinyTronics. Via mail bevestigd dat het geen clone is. €25 op Ali) -> Voorkeur TD-er en LarsMachiels (MoreSense)
Sensirion
Zie https://www.symmetryelect...equently-asked-questions/ voor uitleg over de verschillende sensoren.
  • SCD30
  • - €57 -> Dual channel. Wordt gebruikt in dit m5stack project: https://github.com/smoca-ag/m5stack_co2_sensor
  • SCD40
  • - €27 los, €41 op Adafruit 5187 boardje. -> Zelfde performance als SCD30, maar veel kleiner en ook nog goedkoper. ±(50 ppm + 5 % of reading) for the range of 400 ppm to 2000 ppm
  • SCD41
  • - €34 los, €46 op Adafruit 5190 boardje -> Vrijwel gelijk aan de SCD40, maar iets accurater en grotere meetrange ±(40 ppm + 5 % of reading) for an extended range of 400 ppm to 5000 ppm. Voorkeur Raymond P ?
Overig
  • Mh-z19C
  • €18 Ook best goed volgens Raymond P. De vorige versies A en B zijn ook wel goed volgens TD-er (C onbekend) volgens TD-er, maar zijn ervaring is dat ze snel verouderen.
Fijnstof
  • Senserion SPS30
  • - €43 -> Voorkeur Larsmachiels (MoreSense).
  • Plantower PMS5003
  • - €34 (Schijnt ook goedkoper te kunnen...) -> Voorkeur TD-er. Wordt ook gebruikt in AirGradient.
  • Ikea Vindstyrka (met Sensirion SEN54)
  • - €40 -> aanrader Raymond P
Temperatuur en Luchtvochtigheid
  • DHT22
  • - €5.50
  • BME280
  • - €7.50 -> Voorkeur TD-er, liefst combi met DS18B20. ±1°C. Hij schijnt goedkoper te zijn dan dit, maar als ik incl. breakout board en niet op Aliexpress zoek, kom ik hier op.
  • BME680
  • - €14 -> Voorkeur LarsMachiels (MoreSense)
  • DS18B20
  • - €4.50 -> ±0.5°C
  • SHT40
  • - Zit op de Adafruit 4885 van €6.63 - ∆RH = ± 1.8% RH, ∆T = ± 0.2°C
  • SHT41
  • - Zit op de Adafruit 5766 van €6.63 - ∆RH = ± 1.5% RH, ∆T = ± 0.2°C. -> Voorkeur Raymond P (liefst combi met DS18B20) met duidelijke voorkeur over BME280. [b]Mijn keuze is hier nu ook op gevallen in combinatie met een DS18B20.[/b]
  • SHT45
  • - Zit op de Adafruit 5665 van €11.51- ∆RH = ± 1% RH, ∆T = ± 0.1°C
  • BMP388
  • - €7.50 -> Ook een tip van TD-er
Ik zit nu te denken om het volgende te kopen:
CO2: Adafruit 5190 (met SCD-41) -> @Raymond P , weet jij of die de revisie 2 heeft? Ik wil ook wel een Senseair S8 LP. Leuk om ze te vergelijken.
Fijnstof: Een Senserion SP30. Misschien later nog eens een PMS5003, wanneer ik ze goedkoop origineel/geen clone gevonden heb.
Temperatuur / luchtvochtigheid: Adafruit 5665 (met SHT45) - al zou ik denk ik de sht40 kiezen bij meerdere sensoren.

Ik stond nu op het punt een deel te bestellen bij Digikey.nl, maar blijkbaar wordt dat uit de US verzonden en zonder VAT nummer, komt er nog VAT bij. Dan hier waarschijnlijk nog BTW en inklaringskosten. Misschien beter ergens anders bestellen.
Een ander deel zou ik dan bij TinyTronics bestellen. Zie:
Hebben jullie suggesties waar ik de onderdelen die ik bij Digikey wilde bestellen, tegen een redelijke prijs kan kopen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2M7L5VeZEsHNw_DdbVCoiCLVLbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1zl5H4EVXp2zy7TIpI2rfRTX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmbsIZ5PTVpy2Lhl-GkdUsiaWQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pTRv7yoQwzHtPWQGJsbYZvwh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
De nieuwe lichting SCD4* is van begin dit jaar.

Vroegah had Adafruit "spaces" waar de bordjes geproduceerd/gesoldeerd werden.
Je kunt hun producten nog steeds op meerdere locaties kopen. En met meerdere productielocaties zal er geen immens grote voorraad zijn, kans dat er een nieuwe op je bordje zit is dus aanwezig.
Die kennis is van heel lang geleden, wellicht steekt het zo niet meer in elkaar. Een mailtje zal niet onbeantwoord blijven.

Als ik naar je lijstje kijk zou ik bij Kiwi Electronics kijken.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
En M5stack spul kun je prima bij Ali bestellen.
Zal niets anders zijn dan M5stack spul wat je elders koopt.

• LarsMachiels
Bij de SCD4x wordt gesproken over revisie 1 en 2. Ik heb hier ook naar gezocht maar heb hier niets over kunnen vinden. Zouden die R1 en R2 niet te maken kunnen hebben met reel 1 en reel 2? Reel 1 heeft 60 stuks en reel 2 heeft 600 stuks op de rol.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@LarsMachiels In feb-23 zaten ze op Revision 1.4. Zie bron op p26/27

• Raymond P
Afaik wordt er geen ander productnummer gevoerd.
Verschil kan je vinden in de datasheet historie, de SCD41 heeft nu een (veel) hogere nauwkeurigheid bij lagere waarden.

Er heeft een poos geleden nog een improved message gestaan op de website van sensirion.
(en inmiddels kan je ook "upgraded version" op Ali vinden)

Edit: Farnell heeft netjes een change notice (pdf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LG0bqB8Zy0ADdpPc-ExBwmO-3nw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VJOaWNMohvKw7yaLrzQ4zyje.png?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door Raymond P op 13-09-2023 12:59 ]

- knip -

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Verplaatst!

[ Voor 105% gewijzigd door plaspvd op 20-09-2023 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Daiov97 schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:08:
[...]

Ik heb ze zelf ook besteld. Eentje lijkt soms aardig van slag met een waarde van 400, maar ook soms extreem hoge waardes in een redelijke geventileerde ruimte (de ander geeft 715 aan). Ze zouden zichzelf moeten kalibreren, dus weet niet zo goed wat ik er aan zou moeten kunnen doen.
Om hier even op terug te komen, deze meters doen aan ABC (Automatic Baseline Correction) maar dat duurt wel iets van 24 uur. De melding "Calibrating" die aftelt als je ze uit en weer aanzet doet niet zo heel veel. Ze geven nu ook laag in de 4xx aan in de buitenlucht. Bij hogere concentraties verschillen de waardes ook niet heel veel meer bij mij, valt binnen de spec. Ik ben er tevreden mee :) Het stroomverbruik is ook heel laag met 0.4W aan het stopcontact. Misschien dat ik ze nog een keer ombouw met een ESP module voor uitlezen op afstand.

Ze zijn ook weer beschikbaar bij iBood: https://www.ibood.com/nl/...2-monitor-detector/887218

[ Voor 4% gewijzigd door Erik1 op 20-09-2023 21:04 ]

• Raymond P
@Erik1 Als je ze toch open maakt, welke sensor wordt gebruikt?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:07:
@Erik1 Als je ze toch open maakt, welke sensor wordt gebruikt?
Heeft vorig jaar al eens iemand gedaan en hier gepost: hapklaar in "CO2-meters voor in huis"

• Raymond P
Duidelijk, dat was ik niet tegengekomen.

- knip -

• 4alexi
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 11:05
Hier nog wat meer plaatjes van de binnenkant.
https://gathering.tweakehttps://gathering.tweaker...message/71304448#71304448

Qua RF: dit lijkt een set met dezelfde hardware icl. RF https://www.elro.eu/nl/el...ter-k2-connector-sf500co2

Rebrand van honeywell van chinees ontwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzko_The2nd
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-09-2023
Hey iedereen,

Ik ben ik op zoek naar een CO2 sensor die ik kan koppelen met mijn Homey en die niet al te duur is.
Nou zag ik laatst deze onderstaande MoreSense sensor.

https://www.marktplaats.n...er-mqtt-ha-domoticz-homey

Ik zag dat er al wat gepost was over de andere Moresense meter en ben benieuwd of iemand toevallig intussen ervaring heeft met deze; de combi van de Sensirion SCD40 en de prijs zien er namelijk heel gunstig uit.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-05 19:06
Ontdek ik net vandaag dit topic;
Een paar weken geleden twee Senseair tsense CO@ vocht meters gekocht, staan sindsdien naast elkaar, verschillen CO2: nú 776 en 851 ppm, richting de 1000 wordt het verschil 150ppm.
Vocht: 64 en 66%: prima.
Temperatuur: 0.3°C verschil: ok.
Ik ga één inzetten met een Brink Excellent Plus WTW (0-10 volt)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LarsMachiels
natural colour schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:41:
Ontdek ik net vandaag dit topic;
Een paar weken geleden twee Senseair tsense CO@ vocht meters gekocht, staan sindsdien naast elkaar, verschillen CO2: nú 776 en 851 ppm, richting de 1000 wordt het verschil 150ppm.
Vocht: 64 en 66%: prima.
Temperatuur: 0.3°C verschil: ok.
Na verloop van tijd zullen de verschillen door de automatische kalibratie zeer waarschijnlijk een stuk kleiner worden. Mijn ervaring is wel dat er geen 2 sensors helemaal gelijk zijn aan elkaar, ongeacht of ze van hetzelfde merk en type zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@natural colour Volgens product spec zou je na 3 weken aan staan de opgegeven accuracy moeten halen.
3 Accuracy is defined after minimum three weeks of continuous operation with ABC enabled (default configuration)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-05 19:06
Raymond P schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:31:
@natural colour Volgens product spec zou je na 3 weken aan staan de opgegeven accuracy moeten halen.

[...]
waar staat ABC voor? ik zie wel in de manual staan dat deze functie in of uit gezet kan worden, maar wat is de betekenis?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:56

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@natural colour automatic baseline correction.

[ Voor 42% gewijzigd door Gizz op 01-10-2023 10:00 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@natural colour Een algoritme die de sensorwaarden kalibreert met laagst gemeten waarden binnen een periode.
Dat kan erg rigoureus, als in laagst gemeten waarde = nieuwe zero point (400ppm) of elegant waarbij de factory setpoint een incrementele offset krijgt.

Senseair doet dat elegant, nadeel is dat als er een grote afwijking is er wel wat tijd overheen gaat.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

natural colour schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:41:
Heeft deze ook modbus? Zoja, zou je er een ESP-gateway aan kunnen hangen en bv koppelen met Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:39
_Arthur schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:10:
[...]

Heeft deze ook modbus? Zoja, zou je er een ESP-gateway aan kunnen hangen en bv koppelen met Home Assistant.
Ik heb zelf een Brink Renovent Excellent WTW (de non-plus), deze heeft alleen ebus. Dankzij deze eBUS Adapter heb ik 'm ook kunnen koppelen aan Home Assistant. Aan de hand van de gemeten co2-niveaus (en luchtvochtigheid) in de woning zet ik de wtw op stand 3 (maximum) of op stand 2 (middel - default).

Ik zou hierbij ook het debiet van stand 3 kunnen aanpassen zodat de wtw niet direct van 150m³/u naar 300m³/u schakelt bij een kleine overschrijding van een arbitraire grenswaarde. Nog niet aan toegekomen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Niet helemaal CO2 gerelateerd, maar wel over gezond binnenklimaat.
How To Protect Yourself From Your 3D Printer & VOC's
Vooral het punt van "als je de concentratie laat oplopen, is het veel lastiger de luchtkwaliteit weer goed te krijgen".

Ik zal hier ook eens kijken wat ik kan vinden/meten. (heb hier 3 3D-printers + soldeerstation staan en nog wel wat sensoren in de lade liggen en kan die sensoren wel aan elkaar knopen)
Wellicht kunnen we die VOC-sensoren toch nog nuttig inzetten ipv. de geadverteerde "eCO2" die in de specs van die sensoren staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik merk met mijn 3d-printer zowel met PLA als PETG geen verandering in VOCs. Tot mijn verbazing overigens.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Welke betaalbare co2 meter is aan te raden?

Is dit wat?

https://a.aliexpress.com/_mt25CTc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:50
NicoHF schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:56:
Welke betaalbare co2 meter is aan te raden?

Is dit wat?

https://a.aliexpress.com/_mt25CTc
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Welke betaalbare dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:26
NicoHF schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:18:
[...]

Welke betaalbare dan wel?
Wat is voor jou betaalbaar? :)
Voor zeven tientjes heb je sowieso een goede, maar ik weet niet of dat bij jou onder betaalbaar valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
vinom schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:51:
[...]

Wat is voor jou betaalbaar? :)
Voor zeven tientjes heb je sowieso een goede, maar ik weet niet of dat bij jou onder betaalbaar valt.
Dat vind ik nog best duur eigenlijk.

Is er geen goedkopere optie? Het hoeft niet tot in de komma perfect te zijn.
Enige wat ik wil weten is hoe hoog ongeveer de co2 gehalte is na een nacht slapen in de slaapkamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@NicoHF Je kunt aan de slag met een MH-Z19C en een ESPtje.

Dan kun je voor grofweg 30 euro klaar zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:16:
@NicoHF Je kunt aan de slag met een MH-Z19C en een ESPtje.

Dan kun je voor grofweg 30 euro klaar zijn.
Rond de 30 is een prima prijs.
Hoe werkt dit? Heb zelf geen verstand van Arduino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Daar zul je je even op in moeten lezen. Er zijn ontzettend veel voorbeelden op internet te vinden, inclusief bijna kant-en-klaar oplossingen zoals espeasy en tasmota.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Deze komt kennelijk ook steeds terug voor €40 voor twee stuks en is kant en klaar

plaspvd in "Awair element en andere CO2 meter kortingscodes"

2x Honeywell (Resideo) CO2-Monitor & -Detector voor 4 tientjes.

[ Voor 16% gewijzigd door NicoHF op 05-10-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Raymond P schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:12:
Daar zul je je even op in moeten lezen. Er zijn ontzettend veel voorbeelden op internet te vinden
Niet in de laatste plaats ook gewoon in dit topic, het staat hier vol met zelfbouwvoorbeelden. Bijvoorbeeld mijn kort-door-de-bocht stappenplan van drie jaar geleden: Gizz in "CO2-meters voor in huis" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gizz De insteek was een beetje eigen inzet op te wekken. Ik heb over het algemeen geen moeite info te vinden. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Was vanuit mij ook meer bedoeld voor @NicoHF die nog weinig van dit topic bekeken lijkt te hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
@Raymond P @Gizz

Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel zin om een hele studie CO2 meter te gaan doen op dit moment, mede door tijdgebrek.

Werd verwezen naar dit topic om te vragen wat een goede goedkope manier van meten is, dus vandaar dat ik het hier vroeg.

Wil best een bergje spullen bestellen desnoods op aliexpres en in elkaar zetten, maar zie het niet zitten om alles door te lezen hier en dan nog steeds niet snappen hoe ik het kan uitlezen met de kans dat het niet werkt omdat dit niet m'n expertise is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Als je eenmaal voldoende door hebt gelezen en nog steeds denkt dat je kans op succes discutabel is dan is er (hier of ergens anders) vrijwel zeker iemand te vinden die je kan helpen met het specifieke vraagstuk waar je dan mee zit.

Dat je daar geen zin in hebt is begrijpelijk. Dan kan je beter een compleet product kopen.
Een 'nadeel' is wel dat je dan iemand anders compenseert die er wel zin in had. En als dat goedkoper is dan zelf doen krijg ik zo'n rare kriebel in de buik.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

NicoHF schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:53:
[...]Is er geen goedkopere optie? Het hoeft niet tot in de komma perfect te zijn. Enige wat ik wil weten is hoe hoog ongeveer de co2 gehalte is na een nacht slapen in de slaapkamer is.
Waarom leen je er niet even eentje in je omgeving? Dat past mogelijk beter bij jouw wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003

Mars Warrior

Earth, the final frontier

NicoHF schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:15:
Deze komt kennelijk ook steeds terug voor €40 voor twee stuks en is kant en klaar

plaspvd in "Awair element en andere CO2 meter kortingscodes"

2x Honeywell (Resideo) CO2-Monitor & -Detector voor 4 tientjes.
Let wel op dat zo’n Honeywell tot 1000ppm groen blijgt aangeven, waar andere meters zoals de Awair dat tot 600ppm doen. Bij waardes van 1000ppm gaat die al naar rood!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:21:
Als je eenmaal voldoende door hebt gelezen en nog steeds denkt dat je kans op succes discutabel is dan is er (hier of ergens anders) vrijwel zeker iemand te vinden die je kan helpen met het specifieke vraagstuk waar je dan mee zit.

Dat je daar geen zin in hebt is begrijpelijk. Dan kan je beter een compleet product kopen.
Een 'nadeel' is wel dat je dan iemand anders compenseert die er wel zin in had. En als dat goedkoper is dan zelf doen krijg ik zo'n rare kriebel in de buik.
Heb je een linkje met de spullen die ik moet bestellen toevallig?
Dan bestel ik dat en zet ik het in elkaar.

Gaat er alleen puur om dat ik wil weten hoe het met de co2 in de slaapkamer is om erachter te komen of ik de Balanssysteem iets moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
route99 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:06:
[...]
Waarom leen je er niet even eentje in je omgeving? Dat past mogelijk beter bij jouw wensen?
Ik ken echt niemand die dat zou moeten hebben😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Mars Warrior schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:15:
[...]

Let wel op dat zo’n Honeywell tot 1000ppm groen blijgt aangeven, waar andere meters zoals de Awair dat tot 600ppm doen. Bij waardes van 1000ppm gaat die al naar rood!
Dat is opzich geen probleem.
Het probleem is wel dat die kennelijk een redelijke grote afwijking van 150 heeft dat is best veel in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 10:09

Superbeagle

Always smile

NicoHF schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:37:
[...]

Ik ken echt niemand die dat zou moeten hebben😅
Dan koop je een kant en klare en zet hem in V&A of Marktplaats na de meting. Of als je minder last hebt van je geweten maak je gebruik van je herroepingsrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

NicoHF schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:37:
[...]Ik ken echt niemand die dat zou moeten hebben😅
Mss wel mbv van iemand hier? Als je heel globaal aangeeft welke streek/gemeente je woont? Niet geschoten is altijd mis...........
Of hebben jullie een wijk- of stad-energiewerk groep waar je dat iig kunt proberen te vragen dan is het ook nog om de hoek ook qua afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
route99 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:58:
[...]
Mss wel mbv van iemand hier? Als je heel globaal aangeeft welke streek/gemeente je woont? Niet geschoten is altijd mis...........
Of hebben jullie een wijk- of stad-energiewerk groep waar je dat iig kunt proberen te vragen dan is het ook nog om de hoek ook qua afstand.
Geen idee of er zo een groep is, ff denken.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Superbeagle schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:48:
[...]

Dan koop je een kant en klare en zet hem in V&A of Marktplaats na de meting. Of als je minder last hebt van je geweten maak je gebruik van je herroepingsrecht.
Wou ook een kant en klare halen maar welke?

Is er een betaalbare goede?

Welke wordt er geadviseerd als ik er een wil hebben met CO2, vocht en temp?
Het hoeft niks aan te sturen enkel af te lezen meer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Sure.
Een leuke Wemos S2 Mini
Wellicht dat de nieuwere S3 mini ook al support heeft onder espeasy, tasmota en soortgelijk.
Als je niet kunt/wilt solderen kan je uitwijken naar een bordje met voorgesoldeerde headers.

Een hippe SCD40
Of een MH-Z19C met een verloop kabeltje

Voor beide NDIR sensors heb ik supportpages gevonden voor zowel espeasy als tasmota.
Op voorraad bij een Nederlandse shop.

Een bosje dupont/jumper kabels is handig.

Voeden kan met een usb-(c) kabeltje.
Verder heb je optioneel een stukje kabelgoot, een hete lijmpistool en een ijzerzaagje nodig.
Of als je voor de retro look gaat een eind hout, wat spijkers en een hamer.

Reken een uurtje of twee geklooi erbij (waarna je 't waarschijnlijk in 5 minuten kan reproduceren) en je hebt voor 3 tientjes je zelfbouw.

Wil je het sexy met display en geprinte case dan neemt de prijs en configuratiegeneuzel natuurlijk toe.
Een ledje en weerstandje kost je pakweg 20ct extra en vertelt grofweg hetzelfde.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Doe maar niet die paarse ESP32-S2 mini dingen.
De WiFi stabiliteit daarvan is nogal wisselend.

En qua flashen van ESPEasy zou je deze pagina kunnen bezoeken https://td-er.nl/ESPEasy/
(gebruik Chrome, want bijv. Firefox ondersteunt niet flashen via de browser)
Web flasher detecteert welk ESP bordje je hebt, dus hoef je niet te kijken welke binary je nodig hebt qua ESP platform.
Alleen welke build (welke plugins erin zitten) en flash grootte hoef je te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:17:
Sure.
Een leuke Wemos S2 Mini
Wellicht dat de nieuwere S3 mini ook al support heeft onder espeasy, tasmota en soortgelijk.
Als je niet kunt/wilt solderen kan je uitwijken naar een bordje met voorgesoldeerde headers.

Een hippe SCD40
Of een MH-Z19C met een verloop kabeltje

Voor beide NDIR sensors heb ik supportpages gevonden voor zowel espeasy als tasmota.
Op voorraad bij een Nederlandse shop.

Een bosje dupont/jumper kabels is handig.

Voeden kan met een usb-(c) kabeltje.
Verder heb je optioneel een stukje kabelgoot, een hete lijmpistool en een ijzerzaagje nodig.
Of als je voor de retro look gaat een eind hout, wat spijkers en een hamer.

Reken een uurtje of twee geklooi erbij (waarna je 't waarschijnlijk in 5 minuten kan reproduceren) en je hebt voor 3 tientjes je zelfbouw.

Wil je het sexy met display en geprinte case dan neemt de prijs en configuratiegeneuzel natuurlijk toe.
Een ledje en weerstandje kost je pakweg 20ct extra en vertelt grofweg hetzelfde.
toon volledige bericht
Bedankt!

Dus dit kopen en dan in elkaar zetten?
Maar hoe lees ik de data dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@TD-er De non-clones uit de officiele wemos shop (ali) zijn allemaal prima imo. (Ik heb zelf best goede ervaringen met tinytronics.)

Probleem is dat ik geen idee heb of zoiets als een Lilygo of Firebeetle ook breed supported wordt. :)

@NicoHF Uitlezen kan op ontiegelijk veel manieren. Je kunt bijvoorbeeld je data periodiek naar grafana cloud (gratis) pompen. Of lokaal naar homeassistant.
Of gewoon via de webinterface van de software die je op de ESP mikt voor zover die logging biedt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
NicoHF schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:36:
[...]

Bedankt!

Dus dit kopen en dan in elkaar zetten?
Maar hoe lees ik de data dan uit?
Even voor het idee, hoe ESPEasy globaal de data flow verwerkt: https://espeasy.readthedo...PEasy/FunctionBlocks.html
Lijstje van plugins: https://espeasy.readthedo...#list-of-official-plugins
Daarin zie je ook welke build je nodig hebt voor een bepaalde sensor/display etc.

Als je een 16MB flash versie van ESP32 of ESP32-S3 neemt, kun je gewoon een "Max" build erop zetten en heb je alle ondersteunde plugins erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Raymond P schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:45:
@TD-er De non-clones uit de officiele wemos shop (ali) zijn allemaal prima imo. (Ik heb zelf best goede ervaringen met tinytronics.)
[...]
Met TinyTronics heb ik ook alleen maar goede ervaringen.
Maar neemt niet weg dat zij ook maar gewoon spul inkopen en met name die paarse PCB-versies van de S2 zijn nogal wisselend.
Heb er hier een stuk of 15 liggen, waaronder ook spul van TinyTronics.
Sowieso is de ESP32-S2 een beetje 'funky' aangezien 'ie echt op heel veel vlakken heel anders is dan alle andere ESP32-varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@TD-er Eens hoor. Maar het is wat makkelijker om de dag erna een wél werkende in huis te hebben mocht het zo ver komen.
Ik heb begin dit jaar nog een batch Wemos S2 mini's met brakke PCB/antennes gehad via een ali reseller. Dat duurde ietwat langer om opgelost te krijgen. :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Tsja, bestellen via Ali resellers is sowieso een beetje tricky soms.
Zo had ik dus van die S2's besteld met en zonder PSRAM en ben "opgelicht" doordat ze mij alleen maar versies met PSRAM opgestuurd hebben.
Dit tot 2x toe bij verschillende resellers.

Valt niet mee om specifiek die dingen te kunnen kopen die niet goed werken aldus gebruikers zodat je het kunt fixen.

Maar heb hier ook regelmatig post van TinyTronics. :)
Is regelmatig zelf goedkoper dan via Ali Express en bijna oneindig veel sneller bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

NicoHF schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:14:
[...]
Wou ook een kant en klare halen maar welke?

Is er een betaalbare goede?

Welke wordt er geadviseerd als ik er een wil hebben met CO2, vocht en temp?
Het hoeft niks aan te sturen enkel af te lezen meer niet.
Tsja, als je dit eenvoudig wilt doen dan zou je ook via Amazon een nieuwe Awair voor €99 (aanbiedingsprijs als je je geluk hebt) kunnen kopen, en hem daarna op marktplaats/tweakers zetten voor €100. Deze dingen zijn nieuw vaak €160, dus zo'n tweedehands prijs is geen probleem...

De app op je mobiel is gratis, dus je hebt altijd inzicht in de waardes, inclusief een stukje historie.

Er staan nu een aantal Awair Elements voor €80-€90 op marktplaats overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Die van Amazon is al weer €199...
https://www.spydeals.nl/a...eur99-bij-amazonnl-660006
Klik daar maar naar Amazon door....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

route99 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:18:
Die van Amazon is al weer €199...
https://www.spydeals.nl/a...eur99-bij-amazonnl-660006
Klik daar maar naar Amazon door....
Als je van .nl gewoon ff .de maakt dan is dat ding €120 + €7 verzenden. Nog geen top-deal, maar al een stuk beter.

En nogmaals: op marktplaats rond de €80-€90. Als je hem daarna weer 2dehands verkoopt, dan zal het je hooguit een paar tientjes kosten, maar ik vermoed dat je enkel de verzendkosten kwijt bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-Jansen
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 08-10-2023
Deze CO2 meter werkt prima en is betaalbaar:

We doen niet alleen aan linkdrops

[ Voor 35% gewijzigd door Septillion op 07-10-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Jeroen-Jansen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:56:
Deze CO2 meter werkt prima en is betaalbaar:
En hoe verschilt die van de eerder gelinkte esp + scd40 voor 30 euro?
Behalve dan de plastic case natuurlijk...

Ik snap best dat dat product verkocht moet worden, maar post er dan eens gedetailleerde info over ipv dat gepush.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-Jansen
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 08-10-2023
NicoHF schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:18:
@Raymond P @Gizz

Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel zin om een hele studie CO2 meter te gaan doen op dit moment, mede door tijdgebrek.

Werd verwezen naar dit topic om te vragen wat een goede goedkope manier van meten is, dus vandaar dat ik het hier vroeg.

Wil best een bergje spullen bestellen desnoods op aliexpres en in elkaar zetten, maar zie het niet zitten om alles door te lezen hier en dan nog steeds niet snappen hoe ik het kan uitlezen met de kans dat het niet werkt omdat dit niet m'n expertise is
Sorry, maar ik schijn niet te mogen reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Mawlana schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:33:
[...]

Ik heb zelf een Brink Renovent Excellent WTW (de non-plus), deze heeft alleen ebus. Dankzij deze eBUS Adapter heb ik 'm ook kunnen koppelen aan Home Assistant. Aan de hand van de gemeten co2-niveaus (en luchtvochtigheid) in de woning zet ik de wtw op stand 3 (maximum) of op stand 2 (middel - default).

Ik zou hierbij ook het debiet van stand 3 kunnen aanpassen zodat de wtw niet direct van 150m³/u naar 300m³/u schakelt bij een kleine overschrijding van een arbitraire grenswaarde. Nog niet aan toegekomen. :P
Inmiddels heb ik laatstgenoemde gedaan.

Normale instelling:
Stand 1/2/3: 75 m³/h, 150 m³/h en 300 m³/h

De regeling is nu als volgt:
Wanneer vraaggestuurde ventilatie aan staat, dan wordt stand 2 via eBus veranderd. Wanneer het uitstaat, gaat het terug naar 150 m³/h. Bij vraaggestuurde ventilatie heb ik 110 m³/h en 295 m³/h als respectievelijk minimum en maximum ingesteld, er is dus een regelruimte van 185m³/h.

Afhankelijk van de luchtvochtigheid (meet ik met Aqara sensoren in zo'n beetje elke ruimte in huis) en CO2 (3 sensoren: woonkamer, slaapkamer en zolder) bepaal ik het gewenste debiet. Voor beide parameters heb ik een onder- en bovengrens:
luchtvochtigheid: bereik 50-80 % (bereik = 30%)
CO2: bereik 500-1200 ppm (bereik = 700 ppm)

Ik bereken voor zowel de luchtvochtigheid als CO2 de overschrijding van de ondergrens ten opzichte van het bereik (800 ppm = 300 overschrijding --> 300/700 = 43%).

Deze overschrijding vermenigvuldig ik met een correctiefactor, anders zit ik al heel snel op 295 m³/h. :D Een overschrijdign van de luchtvochtigheid in de badkamer tel ik iets zwaarder (dus correctiefactor gaat omhoog) omdat ik het daar weer snel droog wil hebben. ;) Een overschrijding van het co2-niveau in de slaapkamer gedurende nacht telt iets minder zwaar, anders zit ik ook weer gauw op 250-300 m³/h wat niet nodig is.

Met de huidige opstelling komt co2 's nachts niet boven de 800ppm op de slaapkamer. Op standje 3 (daar kwam ie voorheen op bij een co2 > 700ppm) kwam ik ook niet onder de 800ppm.

Vooralsnog wel blij. :Y

De komende tijd even de onder- en bovengrenzen + correctiefactoren verder finetunen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Mawlana schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:45:
[...]

Inmiddels heb ik laatstgenoemde gedaan.

Normale instelling:
Stand 1/2/3: 75 m³/h, 150 m³/h en 300 m³/h

De regeling is nu als volgt:
Wanneer vraaggestuurde ventilatie aan staat, dan wordt stand 2 via eBus veranderd. Wanneer het uitstaat, gaat het terug naar 150 m³/h. Bij vraaggestuurde ventilatie heb ik 110 m³/h en 295 m³/h als respectievelijk minimum en maximum ingesteld, er is dus een regelruimte van 185m³/h.

Afhankelijk van de luchtvochtigheid (meet ik met Aqara sensoren in zo'n beetje elke ruimte in huis) en CO2 (3 sensoren: woonkamer, slaapkamer en zolder) bepaal ik het gewenste debiet. Voor beide parameters heb ik een onder- en bovengrens:
luchtvochtigheid: bereik 50-80 % (bereik = 30%)
CO2: bereik 500-1200 ppm (bereik = 700 ppm)

Ik bereken voor zowel de luchtvochtigheid als CO2 de overschrijding van de ondergrens ten opzichte van het bereik (800 ppm = 300 overschrijding --> 300/700 = 43%).

Deze overschrijding vermenigvuldig ik met een correctiefactor, anders zit ik al heel snel op 295 m³/h. :D Een overschrijdign van de luchtvochtigheid in de badkamer tel ik iets zwaarder (dus correctiefactor gaat omhoog) omdat ik het daar weer snel droog wil hebben. ;) Een overschrijding van het co2-niveau in de slaapkamer gedurende nacht telt iets minder zwaar, anders zit ik ook weer gauw op 250-300 m³/h wat niet nodig is.

Met de huidige opstelling komt co2 's nachts niet boven de 800ppm op de slaapkamer. Op standje 3 (daar kwam ie voorheen op bij een co2 > 700ppm) kwam ik ook niet onder de 800ppm.

Vooralsnog wel blij. :Y

De komende tijd even de onder- en bovengrenzen + correctiefactoren verder finetunen... :)
toon volledige bericht
Doe je de automatisering in Home Assistant? Ik ben wel geïnteresseerd in de yaml hiervan!

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
manusjevanalles schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:49:
[...]

Doe je de automatisering in Home Assistant? Ik ben wel geïnteresseerd in de yaml hiervan!
Ik gebruik hiervoor zowel Home Assistant als Node-RED. Home Assistant voor de states (sensoren), en Node-RED voor de logic. En een tweetal input buttons in Home Assistant om vraaggestuurde/maximale ventilate aan- en uit te zetten uiteraard. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fce773febc139c7
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-05 11:41
Mag ik dit topic ook misbruiken voor aankoopadvies? Ik slaap tegenwoordig slecht en wil de CO2 in mijn slaapkamer meten. Ik heb helaas niet de energie om zelfs iets te knutselen dus wil toch iets kant en klaars kopen. Ik zie hier de Awair langskomen (rond 100 euro) maar bijv bol.com heeft een Rovary RV2000P voor 75 of zelfs een Heuts Goods voor 50 euro, allebei met goede (maar niet veel) reviews. Wat is dan het verschil? Ik vind het geen probleem om 100 euro te betalen als het meerwaarde heeft.

Ik hoef alleen maar uit te lezen, er hoeft niks aangestuurd te worden. Ik heb een 24/7 linux server draaien als dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@fce773febc139c7 Zijn je twee voorbeelden uit te lezen? Bij die Rovary is de historie iig wel afleesbaar en wordt er een NDIR CO2 sensor genoemd.
Dikke kans dat die andere geen CO2 sensor onboard heeft maar een vanuit VOC geschatte waarde toont, in de praktijk is dat niet echt nauwkeurig.

Sensors moeten ononderbroken gevoed worden om de automatische kalibratie correct te laten werken. Units die aan de hier geldende normen voldoen hebben zo'n functie en dus ook een accu/batterij onboard.
Dat kost allemaal iets meer.

Zo'n Awair heeft WiFi en een lokaal toegankelijke API waar je je data vanaf kunt trekken, als je minder happig bent op het delen van je data zul je wel uitgaand verkeer moeten (kunnen) blokkeren op firewall niveau.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fce773febc139c7
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-05 11:41
Raymond P schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:13:
@fce773febc139c7
Dikke kans dat die andere geen CO2 sensor onboard heeft maar een vanuit VOC geschatte waarde toont, in de praktijk is dat niet echt nauwkeurig.
Maar hoe onnauwkeurg is het? Ik wil weten of het 400, 800, 1200, of 2000 is, nauwkeuriger hoeft eigenlijk niet. Dus als ie er 20% naast zit is het nog steeds goed, als je maar weet dat het niet meer dan 20% wordt. Is daar iets over te zeggen?
Sensors moeten ononderbroken gevoed worden om de automatische kalibratie correct te laten werken. Units die aan de hier geldende normen voldoen hebben zo'n functie en dus ook een accu/batterij onboard.
Dat kost allemaal iets meer.

Zo'n Awair heeft WiFi en een lokaal toegankelijke API waar je je data vanaf kunt trekken, als je minder happig bent op het delen van je data zul je wel uitgaand verkeer moeten (kunnen) blokkeren op firewall niveau.
Bedankt, goede punten, daar kan ik wat mee. Data delen is geen probleem, mijn CO2 niveaus zijn geen geheim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@fce773febc139c7 De nauwkeurigheid hangt af van een hoop factoren. In grote lijnen stoot een mens een berg VOC's uit, als je die meet kan je calculeren hoeveel CO2 er ongeveer uitgestoten is.
Een (schoon) lekkende CV afvoer of gasfornuis gebruik ga je daarmee bijvoorbeeld niet meten.
Een geurkaarsje stoot relatief weinig CO2 uit, maar wel een berg VOCs. Daar kan zo'n sensor op trippen. (sterker nog, zo'n kaarsje hoeft daarvoor niet eens te branden)

In praktijk zijn zulke sensors imo niet nutteloos. Bij een hoge meting is het tijd om te luchten, of dat nu TVOC, eCO2 of een AQI is maakt dan niet uit.
Het probleem is dat die sensors bij het gebrek aan VOCs maar een overvloed aan (enkel) CO2 vrolijk +/-400ppm eCO2 kunnen rapporteren.

Hier in huis merk ik dat ik vrij makkelijk van 1500 naar 500 ppm CO2 kom met wat frisse lucht. Om de AQI sensors ook kalm te krijgen moet ik soms, afhankelijk van wat de bron is geweest, rigoureus luchten.
Met een restjes bruislijm op m'n handen zijn die sensors dagen lang onbruikbaar tenzij ik buiten ga staan. :+

Idealiter gebruik je zulke sensors dus complimenteus ten behoeve van de algehele luchtkwaliteit en niet als vervanger voor een CO2 sensor.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
VOC sensoren zijn meer "aanwezigheidssensoren" of "niet echt lekkere bosgeur hier".
Wat ze meten is namelijk een mengeling van "vluchtige gassen".
Dat kun je vrij breed interpreteren, van chemische luchtjes van verf tot alcohol dampen als je een flesje drank opentrekt tot jouw eigen flatulente uitingen :)
Daarbij zit toevallig ook CO2 en in bepaalde omstandigheden kan de concentratie daarvan wellicht correleren met de gemeten waarde.

Maar ik ben eigenlijk van mening dat fabrikanten die dat vermarkten als "eCO2" eigenlijk de boel aan het oplichten zijn.

VOC-sensoren zijn geen CO2 sensoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

TD-er schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:22:
VOC sensoren zijn meer "aanwezigheidssensoren" of "niet echt lekkere bosgeur hier".
Wat ze meten is namelijk een mengeling van "vluchtige gassen".
Dat kun je vrij breed interpreteren, van chemische luchtjes van verf tot alcohol dampen als je een flesje drank opentrekt tot jouw eigen flatulente uitingen :)
Yep. Ik kan niet eens meer ongezien een Kasteelbiertje nemen. De VOC bolletjes op mijn Awair Element gaan meteen door het dak namelijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

fce773febc139c7 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:36:
Data delen is geen probleem, mijn CO2 niveaus zijn geen geheim :)
Bij een enkele sensor misschien niet, maar bij mij thuis waar alle verblijfsruimtes worden gemeten kun je aan het CO2-niveau vrij goed zien of ons huis verlaten is of niet :) En bijvoorbeeld ook of we al meerdere dagen weg zijn.

De kans dat iemand dit actief misbruikt is erg klein natuurlijk, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mars Warrior schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:27:[...]Yep. Ik kan niet eens meer ongezien een Kasteelbiertje nemen. De VOC bolletjes op mijn Awair Element gaan meteen door het dak namelijk 8)
Dat lijkt erop dat het sensor systeem geen smalle bandfilters voor de detector heeft zitten maar alles wat er binnen de spectrale gevoeligheid van de NDIR sensor allemaal op één hoop als CO2 concentratie weergeeft.
Zie voorbeeld van zo een spectrum waar je ziet dat van tot ca allemaal gemeten wordt.
Bron
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WxW0Ww9bguLfoq6iD-WQTCWM70=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hZqASxrg9fr5rzoiwIAklf97.png?f=user_large

Bij betere CO2-modules zit er een optisch bandbreedte beperkend filter voor de detector en dan valt vnl alleen het CO2 signaal binnen het filter. Het signaal van CO2 zit in de range van ~4200 tot ~4350 nm (4,20-4,35 μm) en het storende signaal uit het vorige plaatje zit op ~4500 nm (~4,50μm)
Bron
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCvLnIJOMGDl-7xwNASCwEbz1eE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SOepeUqSQdRt9PvFf5MZTimo.png?f=user_large
Er staat bij dat het filter de volgende eigenschappen heeft:
Het centrum v/h filter: 4,26 μm of wel 4260 nm
De breedte van het filter op halve hoogte: 180 nm of wel 0,1 μm

Het lijkt me zeer aannemelijk dat de Awair Element Sensors die een Amphenol-Telaire T6703 sensor bevatten, geen of hele brede filters bevatten en mogelijk dus daarom zo reageren zoals vandaag genoemd werd waar niet alleen CO2 in het spel was maar andere "VOC". Daar lijkt dus een goedkopere NDIR systeem in te zitten o.b.v. .die genoemde Amphenol-Telaire T6703? In de datasheet vind je niks over bandfilters.

Ik kon nu niet zo snel vinden of bijvoorbeeld de Senseair S8 CO2 en de LP versie wel die optische band filters hebben. Ik heb een HT2000 meter obv van die S8, heb het zelf nog nooit getest of geurtjes oid storen.

Schematisch ziet het er met een optisch filter een NDIR concept er zo uit (bekend plaatje van deze bron)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUF7x2zrK0e46IbpDlyY8-J0BdY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BCJNeW0QuikrosrtR4kbCWx9.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 18-10-2023 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@route99 volgens mij heeft @Mars Warrior het over een VOC-sensor, niet over een NDIR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Gizz Klopt, maar ik ben geïnteresseerd hoe de CO2 meting dan beïnvloed wordt.

Dus: Ben dan benieuwd als de CO2 waarden laag zijn en dan wordt in die ruimte het "Kasteelbiertje" los gemaakt of de CO2 waarden dan ook heel hard omhoog gaan, meer dan dat je met een glas Spa (Intense ofwel Spa Groen) ook zou kunnen meten door de CO2 uit het glas?

Als er geen optisch filter in zit dan zouden de CO2-waarden verhoogd kunnen worden door een deel van de VOC die de CO2 sensor ook kan meten, Je meet dan te hoge CO2 waarden.

Nu wat duidelijker?

@Mars Warrior Lijkt me een leuk experiment! Heb je er zin in/tijd voor, bijvoorbeeld voor en tijdens een "Kasteelbiertje "... _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
fwiw: een fles champagne of prosecco ontkurken kan ik hier terugzien op SGP40, maar niet op SCD41.
Het spuiten van gedenatureerde alcohol of het verdampen van azijn heeft hier nul effect op CO2 meting.

Zoiets basic lijkt mij wel vanzelfsprekend bij een prijzigere sensor anno '23, en als CO2 ook zou stijgen had @Mars Warrior dat vast benoemd. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:57

ericplan

5180 Wp PV

Thuis een Awair, waar ik tevreden over ben, met teveel bolletjes gaat het raam even open. Maar mijn vrouw zoekt iets om de luchtkwaliteit op haar werk te monitoren. Meer aanvullend, want gebouwbeheer meet uiteraard ook. Het is een hoog flatgebouw met centrale luchtbehandeling en geen ramen die open kunnen.

Medewerkers hebben dus weinig aan het advies om een raam open te zetten als dat niet kan. En het is dus ook niet handig als elke “scheet” voor co2 wordt aangezien, want dat zorgt voor onrust. Terwijl het doel van de meting juist is om te kijken of het een beetje klopt met wat gebouwbeheer zegt.

Het lijkt me dat de Awair dus niet voor dit doel geschikt is? Wat dan wel?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ericplan Die meet toch exact wat je zou willen meten.
Een stukje strategisch geplaatst plakband een optie?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Over ca een week krijg ik mijn meter met de Senseair S8 als NDIR weer terug. Zal eens kijken wat ik verzinnen kan met luchtjes die niet CO2 bevatten of er afwijkingen zijn die je eigenlijk niet verwacht, aanvullend op wat hier al voorbij kwam, zoals het vergelijk van de SGP40 en de SCD41.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:57

ericplan

5180 Wp PV

Raymond P schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:11:
@ericplan Die meet toch exact wat je zou willen meten.
Een stukje strategisch geplaatst plakband een optie?
Ik begrijp het even niet. Belangrijkste voor m’n vrouw is dat de CO2 en fijnstof klopt. Temperatuur deugt toch nooit, voor de ene helft is het te koud, voor de andere helft is het te warm. Luchtvochtigheid is niet heel spannend. Maar de rest moet wel kloppen, ook om eventueel naar de verhuurder te kunnen stappen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ericplan Dat meet een Awair toch ook? Het stukje plakband is voor over het display/ledjes om massahysterie te ontwijken.

Waarom zou 'ie niet geschikt zijn? Als je hier terugleest is het enkel een bijzonder slechte klok. :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
De SenseAir S8 (de ouderwetse) had een "gloeilamp" aan boord, wat zeker niet een heel smal spectrum aan licht geeft. (niet echt een gloeilamp, maar noem het zo omdat het niet echt een heel smal spectrum licht is)
Maar er zit wel een filter in.
Alleen dus niet erg energie-efficient op deze manier om licht op te wekken en dan een groot deel ervan eruit te filteren.

De ouderwetse SenseAir LP (dus niet de S8 LP) had een eigen laser-LED aan boord en die LP staat dus ook voor Low-Power.
Was alleen niet echt populair, want idioot duur en zeker niet nauwkeuriger dan de S8.
Wel heel erg low-power.
Ander nadeel is dat de LP zeker niet pin-compatible is met de S8, dus je moet je product aanpassen om 'm te kunnen gebruiken.

De huidige S8-LP lijkt een nieuwere revisie te zijn van de S8, maar dan nu met een wat zuiniger lamp oplossing.
Ik weet niet of deze beter of slechter is dan de ouderwetse S8. Is wel zuiniger.
Deze is ontwikkeld na de S11 sunrise, die een speciaal hiervoor ontwikkelde laser LED heeft (laser als in monochromatisch).
Dus ik vermoed dat ze die kennis (en wellicht ook die LED) nu gebruiken in de S8-LP.
SenseAir is een verregaande samenwerking aangegaan met Asahi Kasei en die weten wel wat van LEDs zeg maar (uitvinder van de blauwe LED als ik mij niet vergis)
Uit deze samenwerking is dus de gebruikte LED voor de S11 voortgekomen.

In deze sensoren zit een kamer met aan diverse zijden een spiegel.
Hierdoor gaat de lichtstraal van de LED naar de fotodiode letterlijk enkele meters door de te meten lucht heen.
Een deel van de factory kalibratie bestaat er dus ook uit het vastleggen hoeveel attenuation je krijgt bij een bepaald gas. Feitelijk heb je namelijk te maken met productie-verschillen per LED, maar ook hoe vaak de lichtstraal op en neer gaat door de lucht. Een fractie van een mm verschuiven kan maar zo tientallen tot 100-en keren heen en weer kaatsen verschillen.
Dit maakt die S11 (Sunrise) sensoren ook iets minder geschikt voor omgevingen waarbij je veel mechanische trillingen hebt.
Maar nu weet ik uit ervaring dat dat op zich nog wel mee valt, aangezien ik kastjes heb waarbij ze op/in voertuigen zitten.

Inmiddels hebben ze ook al een opvolger van de "Sunrise", genaamd de "Sunlight".
Deze is er ook in een variant die geen CO2 meet, maar bijv. R32 "refrigerant" om lekken van de koelvloeistof te detecteren in airco's enz.
Ik kende deze sensor nog niet, maar gezien wat 'ie doet en hoe de "Sunrise" sensoren werken, heb ik wel een idee hoe deze werkt.
Ik vermoed dat het amper meer is dan simpelweg een andere golflengte LED gebruiken en de firmware in de sensor tweaken.
Doordat men tegenwoordig in staat is om LEDs te maken met hele specifieke golflengtes, kun je dit soort dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@ericplan Op een werkplek is de werkgever verantwoord voor de juiste luchtkwaliteit. Bij twijfel zou de werkgever een meting moeten laten uitvoeren, lijkt mij. Thuis is het anders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
@Superbeagle Maar heel vaak zie je ook dat ze geen meting willen (laten) doen, omdat ze dan weten dat het niet goed is en actie moeten ondernemen. En soms kan dat best wel een forse investering vergen.
Wat niet weet, wat niet deert zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

TD-er schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:50:
De SenseAir S8 (de ouderwetse) had een "gloeilamp" aan boord, wat zeker niet een heel smal spectrum aan licht geeft. (niet echt een gloeilamp, maar noem het zo omdat het niet echt een heel smal spectrum licht is)
Maar er zit wel een filter in.
Dat er een filter met een beperkte optische bandbreedte inzit bepaalt sterk de selectiviteit van de S8 om vnl alleen CO2 te kunnen meten en dat lijkt me een nuttig aspect van een meetinstrument. Dat maakt de S8 en vrijwel zeker de opvolgers ervan veel beter geschikt voor CO2 metingen dan de T6703 sensor waar zo'n selectief filter wrs niet of met een veel bredere bandbreedte in zit.
Alleen dus niet erg energie-efficient op deze manier om licht op te wekken en dan een groot deel ervan eruit te filteren.
Dat heeft niets met de selectiviteit van de sensor te maken, maar is wel belangrijk als die sensor in een apparaat zit die op een accu oid werkt. Dat er vervolgens een LP (Low Power) versie komt ligt dan voor de hand, het is het voortschrijdend inzicht v/d technologie waarmee je dan ook nog meer markten mee kunt bedienen. Bij heel veel andere apparaten zie je toch ook een dergelijke ontwikkeling.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 19-10-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

TD-er schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:34:
@Superbeagle Maar heel vaak zie je ook dat ze geen meting willen (laten) doen, omdat ze dan weten dat het niet goed is en actie moeten ondernemen. En soms kan dat best wel een forse investering vergen.
Wat niet weet, wat niet deert zeg maar.
Maar als later blijkt dat iemand vanwege slechte luchtkwaliteit gezondsheidsklachten krijgt, dan moeten ze die ‘forse’ investeringen alsnog doen naast eventuele boetes en schadevergoedingen.
Pagina: 1 ... 32 ... 39 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes