TD-er schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:46:
[...]Verf heeft een heel onverwacht effect op de CO2-concentratie.
Niet als je buiten geverfd hebt, maar drogende verf in een relatief kleine ruimte zal de gemeten CO2-concentratie doen afnemen.
Weet niet of het met alle verf zo is, maar toen ik dus bij SenseAir op kantoor was, stonden daar in elke ruimte van die stand-alone meters van ze en het viel me dus meteen op dat er in een kantine een CO2-oncentratie was van < 400 ppm.
Nu is Zweden best wel bosrijk enzo, maar bij het oude station in Delsbo is het echt niet zo groen.
Toen werd mij verteld dat ze de boel net geverfd hadden en dat dit dus ook effect heeft op de meting.
Dus meerdere sensoren erbij gehaald en inderdaad in die ruimte gingen ze allemaal netjes onder de 400 ppm.
Interessant.
Gaat het dan om verf op waterbasis of om op oplosmiddel basis?
Bij een verf op waterbasis kan ik het me voorstellen dat dit gebeurt, bij verven op oplosmiddel basis (nog) niet.
Bij verf op waterbasis kan er ammonia of een andere basische stof in zitten om verf in het blik stabiel te houden. Wordt dat in een ruimte gebruikt om te verven dan kan de CO2 uit de lucht chemisch gebonden worden aan de ammonia, wat in de natte verse verflaag al kan gebeuren maar het ammonia kan als vrij ammoniak uit de verflaag verdampen en dan in de lucht reageren met CO2 reageren waardoor je dus CO2 aan de lucht onttrekt. Ergo: Je ziet lagere waarden op je CO2-meter.
Als dat om grote oppervlakken gaat dan zou die CO2 daling hierdoor significant kunnen zijn.
Zolang de film nog nat is zou er in de natte film ook nog wat CO2 in het water kunnen oplossen maar dat gaat zover ik weet trager dan de ammoniak + CO2 reactie.
Zal eens kijken of dit in de literatuur bekend is; helaas beschik ik als jonge pensionado niet meer over de ingangen tot die literatuur als voorheen. Hopelijk vind ik via andere wel beschikbare kanalen nog iets of... toch niets..
Scherp waargenomen !
Mocht je meer weten over die verven dan is er mogelijk meer duiding mogelijk is dit effect werkelijk optreedt. Het is nu nog een aanname! Het gebruik van ammonia in verf staat al een tijd onder druk, er zijn ook andere systemen en of die dit effect ook geven?
Een VOC sensor zal echter juist het omgekeerde effect laten zien en behoorlijk "op hol slaan".
[...]
De ruwe sensor data van een VOC sensor is ook behoorlijk onbruikbaar, aangezien de meetwaarde op en neer vliegt.
Om daar iets meer over te kunnen zeggen is er meer info over de situatie nodig als je deze opmerking aan het verven koppelt
Het enige wat je kunt concluderen uit de data van een VOC sensor is dat het wellicht geen "verse lucht" is. Met alleen data van zo'n sensor is het extreem lastig om te kunnen duiden wat je nu echt meet.
Klopt, mee eens.
Alleen in combinatie met meerdere sensoren die vrij specifiek bepaalde stoffen kunnen meten, zou een VOC sensor toegevoegde waarde kunnen hebben.
Draeger detectie buisjes daar kun je groepen vergelijkbare stoffen van andere groepen stoffen met een ander chemisch kenmerk mee onderscheiden en ook nog een zekere mate van het gehalte in de lucht mee bepalen.
Van welke stoffen er snelle analyses gedaan kunnen worden met een mobiel apparaat, dat weet ik vnl van diverse gevaarlijke gassen (bijv chloorgas) en o.a. formaldehyde. Bij de brandweer hebben ze vaak snel toegang tot die meters of ze hebben ze zelf.
Bij die meters is selectiviteit een belangrijk punt. Soms worden er luchtmonsters genomen en in een laboratorium zeer specifieke metingen gedaan welke stof het exact is en hoe hoog de concentratie in de lucht was.
[
Voor 3% gewijzigd door
route99 op 19-10-2023 22:53
]