Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:00
@Superbeagle Zo snel loopt dat niet los, zelfs niet als je als grondpersoneel op een luchthaven werkt en dagelijks naast draaiende straalmotoren staat.
Als er daadwerkelijk een systeem is ten behoeve van verbetering van de luchtkwaliteit in een kantoorpand heeft zo'n werkgever al snel voldoende inzet getoond.

Doorwerken terwijl je langzaam wegkwijnt is ook meer regel dan uitzondering.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:16

ericplan

5180 Wp PV

@superbeagle Er klaagt wel eens iemand over hoofdpijn. Toevallig ook degene die acht uur achter het beeldscherm zit en niet even een wandelingetje maakt. Dat kwam in een werkoverleg naar voren en dan gaat zoiets z’n eigen leven leiden en heeft iedereen opeens hoofdpijn. Dan is een CO2 meter op de werkplek, zoals een Awair handig. Mits de resultaten betrouwbaar zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:47
Bij het verven (met hoog gehalte vluchtige middelen) van de buitenkant van ons (oude) huis vroeg ik mij recent af of er eigenlijk ook dampen/vluchtige middelen onze slaapkamer binnentreden. Ik ben extra voorzichtig, omdat er ook een baby op de slaapkamer slaapt.

Wellicht valt het mee omdat het buiten geverfd is, maar ik zou het graag willen meten. We ventileren de woning wel vanaf de zijde waar het geverfd is middels een rooster en er zijn ook wel kleine kiertjes bij de balkondeur. We gaan later het balkon zelf ook verven, dus dan wil ik het goed kunnen meten.

Kunnen jullie een betrouwbare sensor adviseren voor mijn doeleinde? Qua prijs dacht ik tussen de €50-€200, maar goedkoper (mits betrouwbaar) is beter. Ik zag de Awair Element, maar deze is nog best prijzig vind ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Belecthor op 19-10-2023 12:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:27

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik zal eens kijken of ik een zo objectief mogelijke meting kan doen met mijn Awairs. Ik heb er 3. 1 op elke verdieping...

De kunst is om de sensor die je wilt beoordelen eruit te halen, en de rest zo stabiel mogelijk te houden...
En dat is soms wat lastig.

Kijk maar naar onderstaand plaatje. Dit is van vandaag. Het verloop van vandaag zie je onderaan. Als je niet beter zou weten dan zou je kunnen beweren dat:
  • De PM2.5 sensor beinvloed wordt door de temperatuur
  • De CO2 sensor ook
  • VOC vind dan weer zijn eigen weg, al loopt die wel net wat op...
Kortom: aantonen dat een sensor onafhankelijk werkt is niet zo simpel. (screenshot van een kaart in Home Assistant).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94BT0QoBzL_c8HQ_RjaMsqSvF7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/orkunCbdslSfL2ooE6UOE20Q.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik in het begin al mijn Awairs in 1 ruimte gehad: daaruit bleek dat er een zeer geringe afwijking zit op temperatuur en luchtvochtigheid (zeg 0.1 graden en 1-2%). Voor PM2.5 gold hetzefde: afwijking van ca 1ug/m3. De enige iets grotere afwijkingen geven de CO2 en VOC sensor, maar nog steeds binnen een paar % in mijn geval.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:27

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Nog even ter aanvulling...
route99 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:45:
@Gizz Klopt, maar ik ben geïnteresseerd hoe de CO2 meting dan beïnvloed wordt.

Dus: Ben dan benieuwd als de CO2 waarden laag zijn en dan wordt in die ruimte het "Kasteelbiertje" los gemaakt of de CO2 waarden dan ook heel hard omhoog gaan, meer dan dat je met een glas Spa (Intense ofwel Spa Groen) ook zou kunnen meten door de CO2 uit het glas?
Zowel kruidenthee als een kasteelbiertje laten de VOC waardes flink omhoog gaan. Of de CO2 daardoor ook omhoog gaat moet ik ff goed bekijken.

Typisch kasteelbiertijd is namelijk tijdens de F1, samen met wat lekkere kaas en mosterd.
Omdat de Awair naast de TV staat stijgen automatisch de CO2 en VOC waarden tijdens het TV kijken, oftewel het is logisch dat beiden stijgen...
@Mars Warrior Lijkt me een leuk experiment! Heb je er zin in/tijd voor, bijvoorbeeld voor en tijdens een "Kasteelbiertje "... _/-\o_
As weekend is weer F1, maar de tijden zijn niet echt kasteelbiertijd, maar wie weet :+
Raymond P schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:28:
fwiw: een fles champagne of prosecco ontkurken kan ik hier terugzien op SGP40, maar niet op SCD41.
Het spuiten van gedenatureerde alcohol of het verdampen van azijn heeft hier nul effect op CO2 meting.

Zoiets basic lijkt mij wel vanzelfsprekend bij een prijzigere sensor anno '23, en als CO2 ook zou stijgen had @Mars Warrior dat vast benoemd. :)
Ik zie inderdaad niet de CO2 waarde flink stijgen als de VOC naar een paar duizend ppm gaat. De CO2 blijft in de regel op 2 bolletjes staan, hetgeen niet vreemd is met dit weer en dus minder ventilatie dan in de zomer als de achterdeur openstaat.

Maar dat wil niet zeggen dat die stabiel is als de VOC sterk stijgt van zeg 1 bolletje naar 3 of zelfs 4. Voor 4 bolletjes zijn twee kasteelbiertjes nodig (en 2 mensen hè. Ik zuip er geen twee tegelijk :X )

Ik ga de grafiekjes in Home Assistant gewoon ff bekijken en screenshotten voor het nageslacht.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-08 14:23
Belecthor schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:06:
Bij het verven (met hoog gehalte vluchtige middelen) van de buitenkant van ons (oude) huis vroeg ik mij recent af of er eigenlijk ook dampen/vluchtige middelen onze slaapkamer binnentreden. Ik ben extra voorzichtig, omdat er ook een baby op de slaapkamer slaapt.

Wellicht valt het mee omdat het buiten geverfd is, maar ik zou het graag willen meten. We ventileren de woning wel vanaf de zijde waar het geverfd is middels een rooster en er zijn ook wel kleine kiertjes bij de balkondeur. We gaan later het balkon zelf ook verven, dus dan wil ik het goed kunnen meten.

Kunnen jullie een betrouwbare sensor adviseren voor mijn doeleinde? Qua prijs dacht ik tussen de €50-€200, maar goedkoper (mits betrouwbaar) is beter. Ik zag de Awair Element, maar deze is nog best prijzig vind ik.
Verf heeft een heel onverwacht effect op de CO2-concentratie.
Niet als je buiten geverfd hebt, maar drogende verf in een relatief kleine ruimte zal de gemeten CO2-concentratie doen afnemen.
Weet niet of het met alle verf zo is, maar toen ik dus bij SenseAir op kantoor was, stonden daar in elke ruimte van die stand-alone meters van ze en het viel me dus meteen op dat er in een kantine een CO2-concentratie was van < 400 ppm.
Nu is Zweden best wel bosrijk enzo, maar bij het oude station in Delsbo is het echt niet zo groen.
Toen werd mij verteld dat ze de boel net geverfd hadden en dat dit dus ook effect heeft op de meting.
Dus meerdere sensoren erbij gehaald en inderdaad in die ruimte gingen ze allemaal netjes onder de 400 ppm.

Een VOC sensor zal echter juist het omgekeerde effect laten zien en behoorlijk "op hol slaan".

De ruwe sensor data van een VOC sensor is ook behoorlijk onbruikbaar, aangezien de meetwaarde op en neer vliegt.

Het enige wat je kunt concluderen uit de data van een VOC sensor is dat het wellicht geen "verse lucht" is.
Met alleen data van zo'n sensor is het extreem lastig om te kunnen duiden wat je nu echt meet.
Alleen in combinatie met meerdere sensoren die vrij specifiek bepaalde stoffen kunnen meten, zou een VOC sensor toegevoegde waarde kunnen hebben.
Voor de rest is het meer zo van "ik meet iets, kan vanalles zijn, maar er is wel iets".
Genoeg voor een "nare luchtjes verwijderaar" om te weten wanneer 'ie aan moet springen, of een ventilator.
Maar meer ook niet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

TD-er schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:46:
[...]Verf heeft een heel onverwacht effect op de CO2-concentratie.
Niet als je buiten geverfd hebt, maar drogende verf in een relatief kleine ruimte zal de gemeten CO2-concentratie doen afnemen.
Weet niet of het met alle verf zo is, maar toen ik dus bij SenseAir op kantoor was, stonden daar in elke ruimte van die stand-alone meters van ze en het viel me dus meteen op dat er in een kantine een CO2-oncentratie was van < 400 ppm.
Nu is Zweden best wel bosrijk enzo, maar bij het oude station in Delsbo is het echt niet zo groen.
Toen werd mij verteld dat ze de boel net geverfd hadden en dat dit dus ook effect heeft op de meting.
Dus meerdere sensoren erbij gehaald en inderdaad in die ruimte gingen ze allemaal netjes onder de 400 ppm.
Interessant.
Gaat het dan om verf op waterbasis of om op oplosmiddel basis?
Bij een verf op waterbasis kan ik het me voorstellen dat dit gebeurt, bij verven op oplosmiddel basis (nog) niet.

Bij verf op waterbasis kan er ammonia of een andere basische stof in zitten om verf in het blik stabiel te houden. Wordt dat in een ruimte gebruikt om te verven dan kan de CO2 uit de lucht chemisch gebonden worden aan de ammonia, wat in de natte verse verflaag al kan gebeuren maar het ammonia kan als vrij ammoniak uit de verflaag verdampen en dan in de lucht reageren met CO2 reageren waardoor je dus CO2 aan de lucht onttrekt. Ergo: Je ziet lagere waarden op je CO2-meter.
Als dat om grote oppervlakken gaat dan zou die CO2 daling hierdoor significant kunnen zijn.
Zolang de film nog nat is zou er in de natte film ook nog wat CO2 in het water kunnen oplossen maar dat gaat zover ik weet trager dan de ammoniak + CO2 reactie.
Zal eens kijken of dit in de literatuur bekend is; helaas beschik ik als jonge pensionado niet meer over de ingangen tot die literatuur als voorheen. Hopelijk vind ik via andere wel beschikbare kanalen nog iets of... toch niets..

Scherp waargenomen ! 8) (y) :Y
Mocht je meer weten over die verven dan is er mogelijk meer duiding mogelijk is dit effect werkelijk optreedt. Het is nu nog een aanname! Het gebruik van ammonia in verf staat al een tijd onder druk, er zijn ook andere systemen en of die dit effect ook geven?
Een VOC sensor zal echter juist het omgekeerde effect laten zien en behoorlijk "op hol slaan".
[...]
De ruwe sensor data van een VOC sensor is ook behoorlijk onbruikbaar, aangezien de meetwaarde op en neer vliegt.
Om daar iets meer over te kunnen zeggen is er meer info over de situatie nodig als je deze opmerking aan het verven koppelt
Het enige wat je kunt concluderen uit de data van een VOC sensor is dat het wellicht geen "verse lucht" is. Met alleen data van zo'n sensor is het extreem lastig om te kunnen duiden wat je nu echt meet.
Klopt, mee eens.
Alleen in combinatie met meerdere sensoren die vrij specifiek bepaalde stoffen kunnen meten, zou een VOC sensor toegevoegde waarde kunnen hebben.
Draeger detectie buisjes daar kun je groepen vergelijkbare stoffen van andere groepen stoffen met een ander chemisch kenmerk mee onderscheiden en ook nog een zekere mate van het gehalte in de lucht mee bepalen.
Van welke stoffen er snelle analyses gedaan kunnen worden met een mobiel apparaat, dat weet ik vnl van diverse gevaarlijke gassen (bijv chloorgas) en o.a. formaldehyde. Bij de brandweer hebben ze vaak snel toegang tot die meters of ze hebben ze zelf.

Bij die meters is selectiviteit een belangrijk punt. Soms worden er luchtmonsters genomen en in een laboratorium zeer specifieke metingen gedaan welke stof het exact is en hoe hoog de concentratie in de lucht was.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 19-10-2023 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Bij gebruik van latex muurverf heb ik hetzelfde effect op CO2 gezien. :)
Moderne watergedragen lak doet hier niets zichtbaars met CO2 en is na een dag of 5 ook wel compleet uitgedampt volgens de VOC sensors.

Dat VOC sensors enkel een waarde hebben in niet fris ruikende huizen ben ik het niet mee eens, zat VOCs die irriterend of schadelijk zijn maar verder amper/niet te ruiken zijn.
En belangrijker voor mijzelf, zulke sensors trippen ook op VOCs die wel geroken worden maar waar men zich niet bewust van is zoals die verdoemde geurkaarsen of bepaalde cosmetica.

Een breedspectrum sensor heeft hier in huis iig wel een plekje. De exacte stof is niet altijd belangrijk, de bron wel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
route99 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:44:
[...]
Interessant.
Gaat het dan om verf op waterbasis of om op oplosmiddel basis?
Bij een verf op waterbasis kan ik het me voorstellen dat dit gebeurt, bij verven op oplosmiddel basis (nog) niet.
[...]
Ik vermoed dat ze in Zweden net zoals hier binnenmuren voornamelijk verven met verf op waterbasis.
Ik zal ze eens vragen of ze wat linkjes hebben over welke soorten verf vergelijkbaar effect laten zien op de CO2-concentratie.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Raymond P schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:17:
Bij gebruik van latex muurverf heb ik hetzelfde effect op CO2 gezien. :)
Moderne watergedragen lak doet hier niets zichtbaars met CO2 en is na een dag of 5 ook wel compleet uitgedampt volgens de VOC sensors.
Veel latex technologie, zeker voor binnen, dat is van een andere orde dan de "moderne watergedragen lak". Meestal mag het niet te duur zijn en ammonia technologie is spotgoedkoop om de zuurtegraad en daarmee de latex stabiliteit in te stellen. Er worden ook emulgatoren toegevoegd, die geen ammonia bevatten, om de gewenste latex stabiliteit te krijgen. Die additieven business is een apart vak en de markt is best groot. Niet alleen in verf maar in heel veel producten, ook voeding waar het dan eerst door instanties goedgekeurd moet worden.

https://waarzitwatin.nl/producten/latexverf
Dit is wel aardig om voor een consument te lezen wat er zoal in een latex kan zitten. Je ziet ook dat er nog een klein beetje organisch oplosmiddel kan/mag zitten, maar dat is echt heel veel minder dan in een oplosmiddel verf (1-2% versus rond de 25%, soms tot 30% organisch oplosmiddel voor een oplosmiddel gedragen lak). De naam VOS is eigenlijk een containerbegrip, daar valt niet alleen het organisch oplosmiddel dat in de watergedragen lak/latex zit onder maar ook de verfadditieven die vluchtig zijn onder.
Als je met een organisch oplosmiddel gedragen buitenlak schildert en het raam of deur moet open blijven dat de lak daarvoor ver genoeg gedroogd/uitgehard is, kan er bij ongunstige omstandigheden ook VOS naar binnen komen/waaien. Dus de VOC meter, al die in dat bereik staat, kan dat meten.
Info buitenlak: https://waarzitwatin.nl/producten/buitenlak

Die 1-2% organisch oplosmiddel kan toch een trigger zijn dat de VOC-meter bij bepaalde watergedragen lakken je een verhoging ziet. Zit er in zo'n lak ook nog ammonia dan kan die nog bijdragen aan wat verlaging van die meting. E.e.a. hangt uiteraard volledig samen met de ratio van die twee componten als functie van de tijd vanaf dat de verf aangebracht is.

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 20-10-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@route99 Yes. Ik bedoelde het ook als twee aparte producten mocht dat niet duidelijk zijn.
Watergedragen muurverf (volgens mij heet dat acryllatex), mag afaik op Europees niveau niet zo heel veel meer dampen.
Lak is idd een ander beest. Watergedragen is iig wel relatief snel hard, solventgedragen kan bij lage temperaturen nog weken dampen.

Ik heb twee weken geleden m'n keukenplafond afgestoken en opnieuw gelatext. Het voorbehandelen zorgt voor ontiegelijk veel meer luchtverontreiniging (fijnstof, VOS) dan de uiteindelijke verf.
Mgoed, daar heb ik minder last van dan de wierook van de buren.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Raymond P schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:20:
@route99 Yes. Ik bedoelde het ook als twee aparte producten mocht dat niet duidelijk zijn.
Was OK.
Watergedragen muurverf (volgens mij heet dat acryllatex), mag afaik op Europees niveau niet zo heel veel meer dampen.
Klopt dat ligt via de EU vast net als de type VOS (in water & organisch oplosmiddel verf), want daar zit nl nog een staartje aan vast dat je anders moet labelen en dat ligt bij de consument gevoelig, dus proberen ze onder die grenzen te blijven, op consumentenverf liever geen geen kruis en vlammetje label. Eea is nog steeds in beweging.
Lak is idd een ander beest. Watergedragen is iig wel relatief snel hard, solventgedragen kan bij lage temperaturen nog weken dampen.
Klopt. Die uitstoot bij solventgedragen komt niet van het organisch oplosmiddel, maar van de uithardingsbijproducten. Om bijvoorbeeld die vaak gevraagde VOC 250g/l te halen zijn de alkydharsen opnieuw ontwikkeld met een veel groter gehalte (deels) oxidatief drogende olien/vetzuren waarbij, niet al te technisch omschreven, het gemiddelde molecuulgewicht (MW) en de molecuulgewichtverdeling van de hars veel lager is dan vroeger om die 250 g/l te halen. Harsen waarvan dit lager is zijn veel minder viskeus na de bereiding en behoeven om geschikt te zijn om te schilderen, minder organisch oplosmiddel dan de klassieke/oude lakken.
Maar die nieuwe harsen zelf plakken zonder wat extra hulp veeeel te lang.... dat grotere gehalte drogende olie is nodig om toch nog een voldoende snelle uitharding te krijgen zodat aan het eind van de dag de deur of het raam toch dicht kan.... Die uitharding stopt dan nog niet en kan weken en nog langer doorgaan, waarbij agv de uithardingsreactie VOS vrijkomt, vaak zijn dat aldehyde moleculen en die ruik je dan nog weken en wat jij dus meet.
Er zijn ook aldehydes die prettig ruiken... en de zitten dan in onze verzorgingsproducten zodat je bijv de hele dag okselfris blijft ruiken.... *O* _O-
. Het voorbehandelen zorgt voor ontiegelijk veel meer luchtverontreiniging (fijnstof, VOS) dan de uiteindelijke verf.
Das een en als mensen uitgebreid hun kwasten onder kraan gaan uitspoelen... dat wordt een deel van de milieuwinst weer weggegooid....

[ Voor 1% gewijzigd door route99 op 20-10-2023 11:13 . Reden: kleine aanvullingen/verbeteringen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@route99 Van deodorant spuiten (en bepaalde parfums, schoonmaakmiddelen) ga ik direct op m'n knieën, niets prettigs aan voor mij. Als het gerold wordt gaat het nog wel, maar ook niet fantastisch. Vanuit mijn oogpunt is het ook ondenkbaar dat zulke dingen gezond zijn voor 'gezondere' mensen. :+

Een paar uurtjes blootstelling aan hogere CO2 concentraties heb ik dan weer nul last van, mogelijk omdat ik gewend ben aan een hogere opstapeling in het bloed (hypercapnie).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShoarmaJunkie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-10-2023
Het staat misschien ergens in dit 129 pagina's lange topic, maar weet iemand waar je co2 kalibratie kits kan kopen? Zoiets als wat Bapi heeft, maar dan enkel gas en die kap die over de sensor moet worden gezet? https://www.bapihvac.com/product/co2-sensor-calibration-kit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ShoarmaJunkie Bij een labsupply shop of horticultuur specialist kan je ijkgassen kopen. Denk aan een kleine duizend euro voor een aantal driepuntskalibraties en benodigde reductieventielen.

Mocht dat daadwerkelijk nodig zijn dan is het wellicht handiger een partij te zoeken die de kalibratie voor je uit kan voeren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShoarmaJunkie
Laten kalibreren is idd een optie, maar ik wil de sensoren voor gebruik kalibreren en dit moet je eigenlijk ook 1 tot 2x per jaar opnieuw doen. Dus zelf doen zou veel makkelijker zijn. Zelf iets in elkaar knutselen is ook mogelijk natuurlijk. Een plee ontstopper met een slang er op. Enkel het 400ppm gas is dan nog de uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShoarmaJunkie
Ik heb er 1 gevonden :) Voor de geinteresseerden:

https://www.aquaelshop.nl...co2-systemen-accessoires/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Die 400ppm haal je, bij benadering, gratis uit de buitenlucht.

Als je enkel een container CO2 wilt zonder verdere specificaties van concentratie of puurheid kan je idd naar een aquariumshop, drankgroothandel of langs de HEMA. Daarmee kalibreren gaat natuurlijk nooit goed (zonder geijkte unit).

De ins en outs vind je wel in die 129 pagina's, of de datasheet van je sensor. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Raymond P schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:00:
@route99 Van deodorant spuiten (en bepaalde parfums, schoonmaakmiddelen) ga ik direct op m'n knieën, niets prettigs aan voor mij. Als het gerold wordt gaat het nog wel, maar ook niet fantastisch. Vanuit mijn oogpunt is het ook ondenkbaar dat zulke dingen gezond zijn voor 'gezondere' mensen. :+
+1 ik hou van naturel, het rollen doe ik zelfs ook nog zelden. Tis imho zijn zulke stoffen voor niemand echt gezond, lekker ruiken is echt geen synoniem voor "gezond", daar zit een behoorlijk perceptie manco in. De overheid zou veel meer aan voorlichting moeten doen op dit soort gebieden, maar de lobby v/d cosmetica en andere industrieën waar dit relevant is, zal daar vast flink tegengas geven. Neem nu bijvoorbeeld de terpenen, als je ze in een dennenbos ruikt dan staan de meesten mensen er niet bij stil dat het gewoon een VOS is. De belasting er van is zo kort en de concentraties niet extreem hoog. Sommige terpenen worden bij lage concentraties medicinaal ingezet, lees dat in het verhaal over terpentijn, dat vroeger veel gebruikt werd en dan wel een schadelijke VOS is, maar de terpenen daar uit worden blijkbaar nog steeds medicinaal ingezet in (medicinale) cannabis olie zit dat ook.
De voorlichting zou er dus op gericht moeten zijn dat de consument beter door heeft wanneer het wel en wanneer het niet een punt is om een bepaald type VOS te vermijden of je er tegen te beschermen. De voorlichting van de fabrikanten laat nog wel eens te wensen over.
Een paar uurtjes blootstelling aan hogere CO2 concentraties heb ik dan weer nul last van, mogelijk omdat ik gewend ben aan een hogere opstapeling in het bloed (hypercapnie).
Bijzonder, elk nadeel heeft zijn voordeel maar kan me inleven dat je liever geen hypercapnie gehad zou willen hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 20-10-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShoarmaJunkie
Raymond P schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:33:
Die 400ppm haal je, bij benadering, gratis uit de buitenlucht.

De ins en outs vind je wel in die 129 pagina's, of de datasheet van je sensor. :)
Ik kan ze idd buiten leggen, uit de wind en dan gokken op 410ppm. Maja, dan zit ik nog steeds met de reeds geplaatste sensoren, die moet ik dan 'steeds' demonteren en weer kalibreren met de natte duim methode. Nou komt het niet op een paar ppm aan, maar ik wil wel graag dat het klopt. Voor je het weet heb je een drift van 100ppm of meer. Zie net dat het aquarium gas 5000ppm is, beetje hoog :X
Ben inmiddels wel redelijk op de hoogte van co2, sensoren en alles wat er bij komt kijken, maar kalibratiegas is in NL lastig. In de US kan je het zo bestellen. Maja, dan zit je weer met transport....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@route99 Echt bijzonder is het niet, bekend fenomeen bij COPD. Maar er wordt hier natuurlijk niet voor niets gemeten, daarbovenop heb ik het beste voor met m'n vriendin. :)
Eea zal voor mij ook samenhangen met ademhalingstechnieken, 't is dat ik thuis geen bloedgasanalyse kan doen...

@ShoarmaJunkie Welke sensors heb je exact?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShoarmaJunkie
@Raymond P Sensirion SCD30

[ Voor 31% gewijzigd door ShoarmaJunkie op 20-10-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Die heeft een ASC/ABC periode van 7 dagen. Als je ruimte in zo'n tijdspanne niet één keertje richting de +/-400ppm gaat dan zou je inderdaad drift kunnen krijgen. Maar m.i. ben je met handmatige kalibratie dan het verkeerde probleem aan het oplossen.

Als je er meerdere hebt en een aantal ruimten problematisch zijn kan je ze ook rouleren. Daar kan je natuurlijk rekening mee houden bij montage, bijvoorbeeld door gebruik van een magneetje als je ze aan de muur wilt hebben.
Je kunt ASC ook gewoon uitzetten, dan heb je enkel te maken met het verval van de sensor.

Je sensors één voor één periodiek al hangende voor een aantal minuten bloot gaan stellen aan 400ppm uit een busje in een lekvrije omgeving lijkt mij ietwat gecompliceerder dan een verzameling sensors in een afgesloten trommel met vers geschepte buitenlucht leggen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShoarmaJunkie
Klopt, maar ASC wordt niet echt aangeraden. Om een redelijke ASC te hebben moeten ze gedurende 5 dagen minimaal 1u per dag 400ppm meten. FRC met een betrouwbare bron is het beste. ASC staat standaard uit. Het is niet zo dat ik de sensoren niet vertrouw, want ze worden als één van de meest precieze sensoren bejubeld, het is enkel zo dat ik ze wil checken zodat ik zeker weet dat wat ik meet overeenkomt met de realiteit. Als je deze sensor google'd dan zie je toch wel verschillende resultaten. De metingen komen vrijwel altijd overeen, enkel moet je de offset instellen. En om dat te doen moet je een ijkpunt hebben.
Heb ze nu idd op de buitenlucht gekalibreerd, maar als autistische IT nerd zijnde zit ik steeds met het onprettige gevoel, klopt dit wel? Het is allemaal relatief natuurlijk, we hebben het over CO2, niet over CO ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ShoarmaJunkie op 20-10-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Weten dat het niet klopt maar bij benadering goed genoeg is voor een thuissituatie is stap 1 van acceptatie. :p
Maar als je echt wilt zijn er meer dan genoeg aanbieders van ijkgassen in Nederland.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShoarmaJunkie
Kun je er 1 noemen? 😬
Stomme vraag...google ;)

[ Voor 35% gewijzigd door ShoarmaJunkie op 20-10-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Je zou natuurlijk ook af en toe even eentje kunnen omwisselen en die dan gecontroleerd laten ventileren om te zien of deze dan een flinke afwijking laat zien.
Of andersom, je hangt er tijdelijk een andere erbij en kijkt of ze het nog met elkaar eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShoarmaJunkie
Probleem blijf natuurlijk, welke geeft de juiste waarde aan. Ik kalibreer ze wel op 410 buiten in een doosje zodat de volle wind er niet op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Degene die +/- 410 aangeeft op een pufje lucht uit een ballon die buiten is opgepompt met een ballonnenpomp? :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Heeft er iemand een lijstje met modellen die kant en klaar zijn van goede co2 meters voor een betaalbare prijs?
De OP is niet up to date en en op de laatste pagina's wordt alleen de awair maar er moeten toch nog wel meer modellen zijn die goed zijn?

Heb nagedacht over een DIY maar zie dat toch nog niet zo zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:41
Ik werk de OP graag bij en/of maak iemand mede auteur. Dus mocht er info voorhanden zijn die erin kan, tag mij dan even in het bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:43
Ik probeer redelijk door het toppic heen te spitten, maar 1 ding kom ik niet helemaal uit:

zit er nu nog een noemswaardig kwaliteits verschil tussen de Senseair s8 en de MH-Z19B/C?
hier en daar lijkt het er op dat de senseair iets beter is (Vooral de ABC eleganter?)

Maar ik zie een MH-Z19C voor 20 euro en die S8 rustig voor 40 gaan.

doel: Zelfbouw CO2 sensor met een ESP chip (of iets in die richting)

Mocht iemand nog een leuk DIY projectje kennen waar ze zonder schermpje werken (alleen sensor) en een behuizing hebben, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Hier al jaren een MH-Z19B in gebruik, sinds het weekend stuurt deze ook de ventilatie traploos aan (naast luchtvochtigheid en nog wat andere zaken). De MH-Z19B werkt prima, misschien niet zo nauwkeurig als een Senseair, maar voor de toepassing echt goed genoeg en een stuk goedkoper. Voor het verschil in prijs kan je er nog een tweede van kopen, wat mij een stuk nuttiger lijkt.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

manusjevanalles schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:56: De MH-Z19B werkt prima, misschien niet zo nauwkeurig als een Senseair, maar voor de toepassing echt goed genoeg en een stuk goedkoper. Voor het verschil in prijs kan je er nog een tweede van kopen, wat mij een stuk nuttiger lijkt.
Of je legt het verschil aan de kant want de S8 LP en de S8 gaan ca 15 jaar mee en de MH-Z19B maar ca 5 jaar. Dat lijkt me wel een relevant argument om mee te wegen.
Dat kwam al eerder in het forum voorbij, zie deze zoekactie. Zoals hier.

Heb er snel nog een tabel bij gezet, die ~15 jaar geldt ook voor de S8. Er zijn vast tabellen waar de S8 ook bij staat.
Bron: https://canair.io/docs/co2_comparative.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUlzk6zDySOWsWw62G7_46d-rnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fHQlwpaZVZWK1uNrb2AB1VfN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 30-10-2023 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Dat wist ik niet, weer wat geleerd :). Dan is een andere sensor voor de lange termijn dus toch een betere keus.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Een goede reden hebben om over 5 jaar weer iets anders te kopen is ook wat waard.
Zeker als je niet vrijgezel (meer) bent en geen oneindige stroom van pakketjes met sensors meer binnen "mag" laten komen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-08 19:40

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Raymond P schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:44:
Zeker als je niet vrijgezel (meer) bent en geen oneindige stroom van pakketjes met sensors meer binnen "mag" laten komen.
Is dat echt een ding? Wat flauw, dit is juist zo'n betaalbare én nuttige hobby!

Ok, ik moet toegeven dat mijn vriendin wel een beetje zo 8)7 keek toen de geigerteller dit weekend binnen kwam :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gizz Yep, de hobby an sich zit ze niet in de weg maar nieuwe modellen/types van wat ik al heb wordt zeker wel moeilijk over gedaan. :p
Een geigerteller zou bijvoorbeeld prima zijn, bij de derde mag ik uitleggen wat er dan beter aan is. En dat laatste lukt natuurlijk niet altijd even goed...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Je moet van meet-apparatuur altijd meerdere exemplaren hebben.
Al was het alleen al om te kijken of de meetwaarde begint af te wijken.

Nu is dat bij een Geigerteller wel wat lastig, alleen al omdat je een bekende bron moet hebben.
Al heb ik hier wel van die "Anti EMF radiation necklace" dingen liggen die gewoon ronduit gevaarlijk zijn als je ze gebruikt waar ze voor bedoeld zijn. Namelijk als hangertje of armband.
Gelukkig zijn ze inmiddels bijna niet meer te vinden op Ali Express en ze liggen hier opgeslagen in een oude chips-zak, ver weg in een hoekje.
Had die dingen gekocht om te kijken of mijn Geigerteller werkte en hij werkt :)
Maar ik heb geen referentie-meter en ik weet niet goed of het sensor-type wat mijn meter gebruikt uberhaupt alfastraling kan meten.
Dus dat alleen al zou een goed excuus zijn om die buis-meter die Gizz postte ook te kopen ;)

Tsja, zoals altijd, meten is weten als je weet wat je meet en de onzekerheid van de mogelijke fout van 1 meter is natuurlijk een hele grote onbekende die je wel _moet_ uitsluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-08 19:43
Even een vraagje over een meting over een heel jaar. Ik heb een Winsen MH-Z19 en een awair naast elkaar liggen in de woonkamer. De Awair heeft standaard ABC enabled, bij de winsen heb ik dat UIT gezet in het begin.

Nu naar een jaar zijn de verschillen duidelijk zichtbaar, er is een veel hogere minimum waarde zichtbaar bij de Winsen sensor. In eerste instantie zou ik zeggen dat dat gewoon sensor drift is, die je prima kunt wegkalibreren.

Echter, wij zijn bij de duidelijke dip (groene lijn tussen sept en oktober) op vakantie geweest, dat is opvallend. Net als bij het openen van een deur gaat de laagste waarde van 800 naar 400/450...

Oftewel, ventileren we te weinig of is de sensor daadwerkelijk zover weggedrift van de waarheid?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTR-cxu-KP1rYOnxebXMmmYKS4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RJZEvoqaYQV3h1joyvPsMUx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Thomox schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:02:
Even een vraagje over een meting over een heel jaar. Ik heb een Winsen MH-Z19 en een awair naast elkaar liggen in de woonkamer. De Awair heeft standaard ABC enabled, bij de winsen heb ik dat UIT gezet in het begin.

Nu naar een jaar zijn de verschillen duidelijk zichtbaar, er is een veel hogere minimum waarde zichtbaar bij de Winsen sensor. In eerste instantie zou ik zeggen dat dat gewoon sensor drift is, die je prima kunt wegkalibreren.

Echter, wij zijn bij de duidelijke dip (groene lijn tussen sept en oktober) op vakantie geweest, dat is opvallend. Net als bij het openen van een deur gaat de laagste waarde van 800 naar 400/450...

Oftewel, ventileren we te weinig of is de sensor daadwerkelijk zover weggedrift van de waarheid?[Afbeelding]
Komt die sensor überhaupt wel eens bij de 400 ppm? Ik zie onze Awair elke ochtend op 400 staan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-08 19:43
Zeker, zie hier het plotje van een week..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRRCcGyvq8QKHV18F_Zc-EvHpek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huA3UAWZyXanCthCQpzWSKP8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Thomox schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:34:
Zeker, zie hier het plotje van een week..[Afbeelding]
Geen idee dan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Thomox Wat zeggen de sensors als je ze een minuut of tien buiten laat meten? En wat zeggen ze daarna binnen? Het liefst 1 voor 1, niet voor de deur, afgedekt uit de zon.

Lijkt mij dat er inderdaad te weinig geventileerd wordt. ABC kan rete vervelend zijn. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zou inderdaad die sensor bij een open raam leggen (probeer 'm niet te rebooten bij het verleggen) en kijk of 'ie weer netjes richting de 400 gaat.

Dat je in de koudere maanden eigenlijk te weinig ventileert is heel begrijpelijk en juist daarom is het zaak dat je inderdaad niet de laagste waarde voor "waar" aanneemt en je meter daarop laat bijsturen.
In principe is elke meting die in de grafiek een vrij scherpe hoek bij 400 ppm laat zien een indicatie dat de ABC roet in het eten heeft gegooid.
Zoals je zo mooi kunt zien in die laatste grafiek op 3 nov.
Wanneer 'ie een mooie kromme laat zien zoals op de lijn bij "November" zegt alleen maar wat over dat je mogelijk niet genoeg geventileerd hebt, maar eigenlijk weet je niet of je 50 ppm te hoog zit met je minimum of 500 bij wijze van spreken.
Bij die scherpe hoek van 3 november weet je in elk geval zeker dat je niet uit kunt gaan van de meetwaarde omdat er sowieso een afwijking in zit, veroorzaakt door de ABC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-07 16:20

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

<knip> Nee, linken naar eigen verkoop is niet toegestaan. Mag wel in je onderschrift.

[ Voor 102% gewijzigd door Septillion op 19-11-2023 11:18 ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:26
Die Resideo CO2 meter is nu in de aanbieding voor €55 bij Bol

https://www.bol.com/nl/nl...dioxide/9300000069437524/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 08:46

Superbeagle

Always smile

Niet een heel goede aanbiedingen als je ze in het verleden 2 voor €40 kon halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als dat de prijs is, vraag ik me serieus af wat voor sensor er in zit.
Grote kans dat er een VOC sensor in zit dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

TD-er schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:12:
Als dat de prijs is, vraag ik me serieus af wat voor sensor er in zit.
Grote kans dat er een VOC sensor in zit dan.
Er schijnt een NDIR sensor in te zitten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:36
route99 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:35:
[...]
Of je legt het verschil aan de kant want de S8 LP en de S8 gaan ca 15 jaar mee en de MH-Z19B maar ca 5 jaar. Dat lijkt me wel een relevant argument om mee te wegen.

Heb er snel nog een tabel bij gezet, die ~15 jaar geldt ook voor de S8. Er zijn vast tabellen waar de S8 ook bij staat.
[Afbeelding]
Ik heb een aantal MH-Z19B die nu 5 jaar oud zijn, maar ook veel Sense Air S8 (Orcon sensoren). Bouwkwaliteit van de S8 is wel stukken beter. Ze doen het beide prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
Wellicht het delen waard; Aranet4 in de blackfriday actie.
129ex btw (156,09 na de douane?) geen verzendkosten.
Elders 204,50

https://shop.aranet.com/europe/product/aranet4-home

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn Aranet4. De batterijen (2xAA) gaan ook erg lang mee, volgens mij al meer dan een jaar geleden dat ik ze heb moeten vervangen. Hij update bij mij elke 5 min. Mooi helder e-ink schermpje die goed afleesbaar is. Alleen de prijs, tsja... het is echt een vrij profi standalone apparaatje dus ik vond het het geld wel waard.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:37
pffff ... wat n prijzen zeg ....

waar is de MHZ19 gebleven ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:26
Wolfram55 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:07:

Zo'n losse sensor kost je ook al zomaar 20 tot 30 euro, dan is het niet heel gek dat een kant en klaar product over de €100 heen gaat toch?

Ik heb onlangs een DIY kit samengesteld op basis van deze kit https://www.airgradient.c...362982/category=155176011

PMS5003 PM2.5 sensor€16,68
SHT30 temp/humid. sensor€1,55
SCD40 CO2 sensor€18,62
Totaal€36,85

De CO2 sensor zelf en de fijnstof sensor zijn dan wel de duurste onderdelen, maar dit is nog zonder PCB/breadboard, geen scherm, geen microcontroller, geen behuizing, geen support, geen garantie. Een markup van 100% bovenop de componenten is wel redelijk gangbaar, zeker bij iets wat nog niet echt een massaproduct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
HallonRubus schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:47:
[...]

Zo'n losse sensor kost je ook al zomaar 20 tot 30 euro, dan is het niet heel gek dat een kant en klaar product over de €100 heen gaat toch?

Ik heb onlangs een DIY kit samengesteld op basis van deze kit https://www.airgradient.c...362982/category=155176011

PMS5003 PM2.5 sensor€16,68
SHT30 temp/humid. sensor€1,55
SCD40 CO2 sensor€18,62
Totaal€36,85

De CO2 sensor zelf en de fijnstof sensor zijn dan wel de duurste onderdelen, maar dit is nog zonder PCB/breadboard, geen scherm, geen microcontroller, geen behuizing, geen support, geen garantie. Een markup van 100% bovenop de componenten is wel redelijk gangbaar, zeker bij iets wat nog niet echt een massaproduct is.
Normaal €20,- nu 17.50 vanuit NL :

https://www.tinytronics.n...z19c-co2-sensor-met-kabel

Geen aandelen :)

En wat betreft fijnstof :

https://www.ikea.com/nl/n...eitsensor-smart-00498231/

EDIT
Is wel de 'C' versie en zit er al n jaar of 6 niet meer in maar heb hier de 'B' versie.
Weet de verschillen niet, buiten de aansluiting.

EDIT2

https://www.tinytronics.n...z19b-co2-sensor-met-kabel

B-versie €21,-

EDIT3
De Vindstyrka heeft de https://esphome.io/components/sensor/sen5x.html sensor

[ Voor 10% gewijzigd door Wolfram55 op 22-11-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Wolfram55 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:07:

Vergeet niet dat in die Aranet4 ook een luchtdruksensor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:14:
[...]

Vergeet niet dat in die Aranet4 ook een luchtdruksensor zit.
Uhhhh ja en ... ?

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Had je link niet gevolgd maar begrijp dat het van belang is voor de juiste waarde ...

Ik vind dat voor mij niet zo relevant.
Het gaat bij mij niet om de absolute waarde maar om inzicht te krijgen hoe de waardes 'bewegen' ...

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Fuzzems schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:54:
Wellicht het delen waard; Aranet4 in de blackfriday actie.
129ex btw (156,09 na de douane?) geen verzendkosten.
Elders 204,50

Geen douanekosten etc. Wel BTW. Bedrijf zit gewoon in Letland dat lid is van de EU.

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
besteld, ben benieuwd 😁

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:39
TD-er schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:46:

Al heb ik hier wel van die "Anti EMF radiation necklace" dingen liggen die gewoon ronduit gevaarlijk zijn als je ze gebruikt waar ze voor bedoeld zijn. Namelijk als hangertje of armband.
Gelukkig zijn ze inmiddels bijna niet meer te vinden op Ali Express en ze liggen hier opgeslagen in een oude chips-zak, ver weg in een hoekje.
Had die dingen gekocht om te kijken of mijn Geigerteller werkte en hij werkt :)
Busje lo-salt van de super, of een gaskousje werkt ook uitstekend om een een functietest op een besmettingsmeter uit te voeren.
Verder een marmeren keukeblblad, tros bananen en nog best veel ander huis-tuin en keuken spul kan een verhoogde activiteit weergeven. Voor absolute waarden uiteraard een bekende bron maar je zou een (officiele meter bij bijvoorbeeld NRG kunnen laten kalibreren. De printes van ome Ali weet ik niet of ze daaraan zullen beginnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:31
Inmiddels een beetje ingelezen in de CO2 materie. Ik dacht even snel een CO2 meter te kopen, totdat je je er in gaat verdiepen.
Zelfbouw hoeft niet voor mij, koppeling aan HA en andere systemen hoeft ook niet voor mij.
Ik lees her en der dat wanneer de automatische kalibratie op een onjuist moment wordt uitgevoerd, dit kan leiden tot een onjuiste weergave.
Wat is dan gewenst ? Dat je dit moment van kalibratie zelf kunt bepalen ?
Waarom zijn er dan zoveel positieve reacties over de aranet4, waar je niets in kunt stellen.

Op dit moment mijn keuze beperkt tot : Awair, Airthings, Moresense of the plug and play aranet4.
Jullie advies gevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

pjotter1965 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:31:
[…]
Waarom zijn er dan zoveel positieve reacties over de aranet4, waar je niets in kunt stellen.
[…]
Ik heb een paar van die dingen hier in huis. Wat zou je willen instellen waarvan je zegt dat het niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Superbeagle schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:49:
[...]

Ik heb een paar van die dingen hier in huis. Wat zou je willen instellen waarvan je zegt dat het niet kan?
Oh, ik zie dat je veel kunt instellen via de app.
Mijn vraag gaat voornamelijk over de mogelijke gevolg van een automatische kalibratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

pjotter1965 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 07:35:
[...]

Oh, ik zie dat je veel kunt instellen via de app.
Mijn vraag gaat voornamelijk over de mogelijke gevolg van een automatische kalibratie
Heeft ie niet. Kan gewoon handmatig met de app. Ding gewoon buiten of voor een open raam zetten en op rode knop in app drukken. Absolute Nauwkeurige CO2 waarde is voor mij niet van belang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIx3kYHGBmRZQfQ46Oy5NE6v2Ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9soHgzIHKWNrYew1NF8hYsD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Superbeagle Zit er geen dipswitch op die van jou om auto-calibration / ABC aan te zetten?
Geen [A] op het display?

@pjotter1965
Als dat aan staat heeft de unit volgens de manual een cyclus/window van 7 dagen waarin 'ie een korte periode blootgesteld moet worden aan +/-400ppm.
Simpel gezien is de laagst (stabiel) gemeten waarde binnen die cyclus de nieuwe 400ppm voor de unit.
Over een week zal dat wel loslopen en je afwijking waarschijnlijk niet al te groot zijn. Er zijn ook units waarbij dat maar 1 dag is en kan de meting al snel onbruikbaar zijn.

Als dat een issue is kan je ervoor kiezen om ABC volledig uit te zetten of te kiezen voor een sensor die per cyclus een procentuele of gelimiteerde correctie op de af-fabriek gekalibreerde waarde doorvoert.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Raymond P Ja, dat heeft ie. Alleen moet je hem bij automatische kalibratie wekelijks buiten zetten en daar ben ik te lui voor. Zoals ik al zei hoef ik geen absolute nauwkeurige waarde te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Superbeagle op 02-12-2023 10:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:47
Ik heb sinds een week de MoreSense MS-05 (€ 63,00) CO2 meter draaien en wilde toch even mijn positieve ervaring delen.
Ik was eigenlijk op zoek naar een CO2 sensor met zigbee2mqtt mogelijkheid, maar bij gebrek aan een goede optie, kwam ik via dit topic uit op de nieuwe sensor van MoreSense. Ondanks dat die geen Zigbee ondersteund, is de sensor wel heel gemakkelijk te koppelen via mqtt in Home Assistant en dat was voor mij het belangrijkste.

Positieve punten:
- Hele soepele communicatie met de verkoper via Markplaats, beantwoord vragen snel
- Al na 1 dag na bestellen, werd het product verzonden
- De handleiding legt heel duidelijk stap voor stap uit hoe de sensor geconfigureerd moet worden en eventueel met mqtt in Home Assistant is te koppelen
- Sensor software (zoals het dashboard waar de sensor is uit te lezen) ziet er netjes en overzichtelijk uit

Link naar product:
https://www.marktplaats.n...er-mqtt-ha-domoticz-homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-08 23:33
Zit vanavond naar Radar te kijken en de deskundige van TNO daar gebruikt de IQair sensor. https://www.iqair.com/air-quality-monitors. Maar zie dat deze wel +€300 is. Iemand ervaring mee?

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
onzichtbaar schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:03:
Zit vanavond naar Radar te kijken en de deskundige van TNO daar gebruikt de IQair sensor. https://www.iqair.com/air-quality-monitors. Maar zie dat deze wel +€300 is. Iemand ervaring mee?
Zelf geen ervaring mee.
Wel een kritische review gevonden :
YouTube: IQAir AirVisual Pro RETURNED // Not Accurate? // Horrible Customer S...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-08 23:33
Ja, maar er zijn ook genoeg positieve reviews. En de actieve zuiveraars worden overel bejubeld. Mag toch aannemen dat TNO haar spullen weloverwogen selecteert.

[ Voor 25% gewijzigd door onzichtbaar op 04-12-2023 22:27 ]

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjotter1965
Zie vaak in de reviews dat er bij een test op juiste waarden, er wordt vergeleken met de Aranet4.
Blijkbaar is de Aranet4 zeer betrouwbaar.
Voor mij een aanwijzing om niet meer verder te zoeken, ik heb de Aranet4 besteld.

Nu 20% kerst-korting : https://shop.aranet.com/europe/product/aranet4-home

[ Voor 12% gewijzigd door pjotter1965 op 04-12-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@pjotter1965 Ik gok dat dat te maken zal hebben dat Aranet zich primair richt op de (landbouw)industrie als je een blik werpt op hun assortiment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
De Radar aflevering van gisteren ging over koken als ik het goed heb. CO2 tijdens koken valt reuze mee zolang je actief afzuigt.
@onzichtbaar zal dan ongetwijfeld fijnstof willen meten...

Geen ervaring met iqair, maar de fijnstofsensor die in de luchtkwaliteitmeter van Ikea zit werk goed.

@Superbeagle Eens per week buiten naar binnen halen werkt natuurlijk ook. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Jammer net aranet4 besteld, nu staat er eentje te koop op MP voor €125 ( nieuw )
Voor diegene die er nog eentje zoekt…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tgif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-07 16:00
Wat vragen voor degene die onlangs een Aranet4 hebben aangeschaft via hun shop (https://shop.aranet.com/europe/product/aranet4-home):
- Is het bestellen en verzenden goed gegaan?
- Hoe lang nadat je de bestelling had geplaatst, werd de Aranet4 geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
tgif schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 01:53:
Wat vragen voor degene die onlangs een Aranet4 hebben aangeschaft via hun shop (https://shop.aranet.com/europe/product/aranet4-home):
- Is het bestellen en verzenden goed gegaan?
- Hoe lang nadat je de bestelling had geplaatst, werd de Aranet4 geleverd?
Bestellen ging zonder problemen, betaald via Paypal
5 december besteld, 8 december thuis ontvangen

Gratis geleverd via DHL economy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:20
Ik heb gisteren een CO2 sensor gekocht op Marktplaats, de Netatmo Home Coach.
https://www.marktplaats.n...tmo-home-coach-co2-sensor
Het ziet er degelijk uit, het heeft een app en het kan in HA geïntegreerd worden. De reviews zijn ook goed.
Incl. verzendkosten was ik 45 euro kwijt. Deze verkoper heeft er veel en het kan kan goedkoper, voor 10 stuks betaal je bv 250 euro.

Sinds ik met een AC verwarm wil ik het aanzuigen van koude binnenlucht via de raamroosters optimaliseren op basis van de CO2 concentratie.

Het is wel ongeveer een jaar gebruikt. Lijkt mij dat er weinig kan 'slijten' aan een zo'n apparaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Nomind op 09-12-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Das wel lekker scherp geprijsd als ik de andere prijzen zo zie als ik erop zoek met Google.

Is het bekend welke sensor erin zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:20
@TD-er
Ik weet niet welke sensor erin zit. Ik zie wel op de Netatmo site staan dat er een zelf calibrerende functie inzit.
https://helpcenter.netatm...calibrate-the-CO2-sensor-

Veel ervaringen, van o.a. Netatmo, zijn in het topic CO2 meters voor in huis te vinden. Wellicht kan je daartussen het antwoord vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik gok een analoge, welke is mij onbekend.
https://fcc.report/FCC-ID/N3A-NHC01/3138292

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Nomind schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:05:
@TD-er
Ik weet niet welke sensor erin zit. Ik zie wel op de Netatmo site staan dat er een zelf calibrerende functie inzit.
https://helpcenter.netatm...calibrate-the-CO2-sensor-

Veel ervaringen, van o.a. Netatmo, zijn in het topic CO2 meters voor in huis te vinden. Wellicht kan je daartussen het antwoord vinden.
Voor mij waren juist deze reviews de reden om deze niet te kopen.
Sensordrift is een probleem dat bij iedere CO2 meter kan voorkomen. Dat is de reden om de automatische kalibratie uit te zetten. Dit kan bij de Netatmo, dit is een plus-punt. Maar een handmatige kalibratie duurt 6 uur ??

Toch lees ik her en der problemen met kalibratie

[ Voor 8% gewijzigd door pjotter1965 op 09-12-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommerd
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-06 19:11
Aranet4 20% kerstkorting op hun website (160€)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tgif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-07 16:00
pjotter1965 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:01:
[...]

Bestellen ging zonder problemen, betaald via Paypal
5 december besteld, 8 december thuis ontvangen

Gratis geleverd via DHL economy
Bedankt voor je reactie.
Ik ga de Aranet4 ook bestellen. In de toekomst wil ik deze met een rpi verbinden.

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:19
route99 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:35:
[...]

[Afbeelding]
Ik weet zo niet wat de bron is van deze lijst. Maar de Winsen MH-Z19C heeft een levensduur van > 10 jaar. Zie deze link

De Winsen MH-Z19B heeft inderdaad wel een levensduur van >5 jaar. Zie deze link.

Ik zit zelf te denken om deze Winsen CO2 monitor aan te schaffen. Is rond de 38 euro exclusief verzending op Aliexpress. Denk dat Winsen redelijk betroubare NDIR sensor is?

Hier is de monitor op de Winsen site zelf te vinden:

En hier de link van de Official store op Aliexpress.

[ Voor 14% gewijzigd door Henkie-Jan op 14-12-2023 23:22 ]

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Trouwens op de Senseair S8 website hebben ze het over kalibreren met en zonder referentie gas met een development kitje en software van hun. Zie https://senseair.com/know...s/gas-sensor-calibration/

Is dit ook mogelijk met de software zonder zo'n speciale kit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Henkie-Jan Ja hoor, de modbus documentatie kan je gewoon downloaden. Als je de Senseair software wilt gebruiken weet je dan ook gelijk wat je te doen staat. :)

Maareh, met zo'n sensor is dat traject niet echt aan te raden. De af-fabriek kalibratie is gedaan tegen een bekende waarde en Senseair gebruikt met ABC voor zover ik hier (en daar) mee heb gekregen een offset op die waarde.
Enkel als je veel rookt of het filtertje/membraan op een andere manier beschadigd raakt zou dat nodig moeten zijn.

Gezien je historie hier: leg ze gewoon ff een aantal weken op een plek waar wel/vaker de +/-400ppm gehaald wordt. Veel goedkoper dan een bus ijkgas.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Wat je met SenseAir software doet is feitelijk zeggen "wat je nu ziet is xxx ppm"
Dus stel je maakt daar een typefoutje en typt "500" ipv. "400", dan zal je sensor gewoon doodleuk "500" aangeven als 'ie in de verse buitenlucht ligt.

Maar zoals al vaker gezegd, de buitenlucht is niet gegarandeerd "400 ppm".
In gebieden met veel groen zal de buitenlucht overdag waarschijnlijk wel aardig richting die 400 ppm gaan, maar zodra de zon onder gaat (en het een beetje windstil is), kan de CO2-concentratie in de buitenlucht maar zo oplopen tot 700 a 800 ppm.

In stedelijk gebied zal de buitenlucht een CO2-concentratie hebben die vrijwel altijd hoger ligt dan 400 ppm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@TD-er Goed punt. Eigenlijk wel jammer dat RIVM die data niet beschikbaar maakt, ik ben best nieuwsgierig naar vergelijkingen tussen gebieden.

Bijna windstil, aan de rand van stedelijk tegen groen aan, zit ik momenteel ook rond de 600ppm overdag.
In de nacht, met een beetje wind uit de juiste richting, daalt dat vaak wel naar laag (<+/-450ppm).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zit hier zeg maar 10km ten noord-oosten van Stad (Groningen dus), omgeven door landerijen en bos enzo.
Oftewel zo'n beetje het minst vervuilde gebied van NL qua CO2.
Hier heb ik al wel eens 's nachts de CO2-concentratie op mijn oprit (sensor gemonteerd in de auto, onder de motorkap vanwege een project) op zien lopen tot boven de 600 ppm.

Echter toen we in de wisselwoning zaten (Groningen, iets met aardbevings, sloop/nieuwbouw woningen enzo) zaten we zelfs nog een beetje buiten het dorp en daar liep de CO2-concentratie nog wel verder op, zo midden tussen de landerijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Pakweg 15km ten westen van mij ligt de Noordzee en daartussen vrijwel zeker meer plantjes dan elke andere 15km in Nederland. :+
Het kan hier best ruk zijn, maar ook erg goed. Geen idee hoeveel invloed nachtrespiratie heeft op m'n metingen, ik gok een stuk minder dan in een bosrijk gebied in de zomer.
Wat wel meetbaar is is wanneer de stad wakker wordt en er verkeer gaat rijden. Zondag 05:00 en maandag 07:00 zit in deze periode makkelijk (en structureel) 200ppm tussen.

Ik meet wel binnen en relatief ver van de grond af, wellicht speelt dat nog mee. Ik heb gemerkt dat het dauwpunt wel een dingetje is met NDIR.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Yep, vocht is zeker wel een issue met NDIR sensoren.
Mijn opstelling had een lineaire voltage regulator en een ESP8266 bij die sensoren in een compacte behuizing en dus was de temperatuur bij de sensor een paar graden hoger dan de rest, dus vrijwel nooit condensatie.
Lang leve de inefficientie van die ESP zullen we maar zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik vraag mij dan wel af waarom je zo'n flinke verhoging meet in de nachten.
Is dat niet te wijten aan composterende plantenresten op de velden (die heb ik niet)? Of meet je dat jaar-rond?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Nee, meet dat zeker niet het jaar rond en eigenlijk is het mij maar een paar keer echt opgevallen. (ik houd het niet dagelijks in de gaten)
Telkens als het nagenoeg windstil was en geen mist. (zoals nu)
Voordat onze woning gesloopt werd en we dus naar de wisselwoning gingen (aardbevings enzo) hadden we best wel veel planten naast de auto op de oprit staan.
Wellicht dat die vrij directe nabijheid het effect versterkte.

Op de parkeerplaats van de wisselwoningen hadden we heel veel grasland rondom en ook slootjes rondom die weilanden en een soort van "vijver" achter de woningen waar regenwater opgevangen werd.

Dus wellicht dat je daardoor wat meer last had van rottende planten en dus misschien wat meer CO2?

In elk geval had ik dat dus doorgegeven aan mijn contact bij SenseAir (ik heb die kastjes voor in voertuigen gemaakt voor SenseAir en er dus zelf ook een in mijn auto)
Hij is daarop in de literatuur gedoken en er loopt (voor zover ik weet loopt dat nog steeds) een trial om te kijken of ze ook voorspellingen kunnen doen over de gezondheid van bossen aan de hand van CO2-metingen het hele jaar door. Dit is ook aan de hand van hoeveel de CO2-concentratie stijgt/daalt zodra de zon opkomt of ondergaat.
In Zweden heb je zeg maar wel wat bos, maar met weet eigenlijk niet goed hoe gezond die bossen zijn.
Dergelijke metingen zijn best wel tricky te interpreteren, omdat je namelijk met best wel veel factoren rekening moet houden.
Wind, temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid zijn daarin zeer belangrijk.
Je hebt dus best wel veel meetdata nodig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Maar aangezien ik (helaas) niet betrokken ben bij dat specifieke onderzoek, weet ik niet wat daarvan de status is.

We zijn eind 2019 naar de wisselwoningen vertrokken en begin 2022 dus weer terug.
Dat is dus ruwweg de tijdsspanne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:14
Raymond P schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:44:
Ik vraag mij dan wel af waarom je zo'n flinke verhoging meet in de nachten.
Is dat niet te wijten aan composterende plantenresten op de velden (die heb ik niet)? Of meet je dat jaar-rond?
Composterende plantenresten op de velden bij deze buitentemperaturen is 'natuurlijk' bijna niet mogelijk.
Naarmate de temperatuur daalt daalt ook de snelheid van het composteringsproces en daarmee ook de uitstoot van CO2 (zo de invloed van composterende plantendelen op een veld überhaupt al invloed kunnen hebben daarop).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Yaksa Vandaar de vraag wanneer. ;)
Heb je een idee wat anders de bron zou kunnen zijn van zo'n meting?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:14
Raymond P schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:05:
@Yaksa Vandaar de vraag wanneer. ;)
Heb je een idee wat anders de bron zou kunnen zijn van zo'n meting?
In een hoogzomer bij (warme) vochtige lucht groeien bomen en planten (onder invloed van zonlicht) redelijk snel. Dat doen ze onder meer door overdag CO2 op te nemen en 's nachts CO2 uit te ademen. In de zomer is er dus een groter verschil dan in de winter.
Maar ik vraag me af of dat meetbare invloed heeft op de atmosfeer zelf. Ik denk eerder dat het aan het vochtpercentage in de lucht zit of een plotselinge verhoging van (ultra)fijnstof of zoiets.
Correct één bepaalde stof uit de omgevingslucht (blijven) meten is gewoon lastig te doen met consumenten elektronica.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Fwiw Bij zonlicht stoot een plant ook (pakweg net zo veel) CO2 uit als in het donker, Bij zonlicht neemt het wel meer op. Op een eentonige veldje groene planten heb je in de nacht, als ik het mij goed herinner, +/-40m2 nodig om de uitstoot van 1 mens te evenaren.
In een meerlaags gebied als de Amazone is het zeker meetbaar, waarschijnlijk op de Veluwe ook nog wel. :)

Ik vermoed ook dat die grote afwijkingen waarschijnlijk een andere oorzaak hebben.

@TD-er Zweden heeft een paar hele mooie stukken oerbos met wat ik heb ervaren als de meest sterke bosgeur die ik in Europa geroken heb. Maar ook heel veel meters met niets dan (opnieuw) aangeplante bomen en droge heide wat m.i. wat minder biodivers was.

Ik zit hier omringd met een buffer van +/-20m en +/-100m diep aan bomen en kijk in de zomer direct tegen een muur van groen aan maar meet nauwelijks verschillen met de kale meuk in de winter.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
@Raymond P @TD-er @Yaksa heb nog eens wat informatie opgezocht over ABC calibratie hoe dat werkt bij de Senseair S8. En kwam ook deze filmpjes tegen in dit artikel met een vergelijking met een hoogtemeter in een vliegtuig als een metafoor. Beter voor mensen zoals mij denk ik :P

https://senseair.com/know...y/senseair-abc-algorithm/

Edit: na even sporen op Aliexpress lijkt dit de store van de fabrikant te zijn. Maken meer monitors waarschijnlijk ook met Winsensors?

[ Voor 20% gewijzigd door Henkie-Jan op 27-12-2023 23:03 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 39 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes