Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-05 13:55

JayPe

Ondertitel

Grrr.

Ik heb nu geen tijd om goed in te lezen in dit topic, maar ik ben blij dat ik 't gevonden heb.

Probeer een PIR, een Senseair S8 en een BME280 aan de praat te krijgen met ESPHome binnen HomeAssistant, maar die toch simpele temp + rv meting blijft roet in het eten gooien. Een DHT22 als RV/T sensor blijft niet stabiel (valt gewoon uit), maar een BME280 blijkt ook niet gemakkelijk aan de praat te krijgen/houden.

Zit ik met rommel-sensoren te pielen, of is ESPhome niet zo stabiel?

Ik wil eigenlijk in ELKE ruimte in mijn huis een CO2 + RV/T + PIR plaatsen. Een stabiel sensor cluster voor elke ruimte, inzetbaar voor bijvoorbeeld aanwezigheid, luchtkwaliteit, verwarming, ventilatie sturing, etc, etc.

De DHT22 op de badkamer stopt er mee, en nu is de ventilatie regeling uit nood via CO2 concentratie gestuurd.

Is een Wemos D1 mini soms (sterk?) afhankelijk van de USB voeding? (ik gebruik gewoon een oplaadblokje van een telefoon als voeding: dat is toch genoeg?)

Is het uberhaupt mogelijk om die die sensoren aan één ESP te hangen? ( PIR + CO2 + RV/T en eventueel nog een Sension SPS30 )

(ik heb een stel S8 'en liggen, een een paar van die MH-Z19(c) 's )

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

TD-er schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:51:
Das wel lekker scherp geprijsd als ik de andere prijzen zo zie als ik erop zoek met Google.

Is het bekend welke sensor erin zit?
Ha, die vraag stelde ik mij ook toen ik gisteren voor 't eerst las over de Birdie / Canairi: Die meet ook de CO2 concentratie, maar hoe accuraat? Welke sensor zit daarin?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
JayPe schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:19:
Grrr.

Ik heb nu geen tijd om goed in te lezen in dit topic, maar ik ben blij dat ik 't gevonden heb.

Probeer een PIR, een Senseair S8 en een BME280 aan de praat te krijgen met ESPHome binnen HomeAssistant, maar die toch simpele temp + rv meting blijft roet in het eten gooien. Een DHT22 als RV/T sensor blijft niet stabiel (valt gewoon uit), maar een BME280 blijkt ook niet gemakkelijk aan de praat te krijgen/houden.

Zit ik met rommel-sensoren te pielen, of is ESPhome niet zo stabiel?

Ik wil eigenlijk in ELKE ruimte in mijn huis een CO2 + RV/T + PIR plaatsen. Een stabiel sensor cluster voor elke ruimte, inzetbaar voor bijvoorbeeld aanwezigheid, luchtkwaliteit, verwarming, ventilatie sturing, etc, etc.

De DHT22 op de badkamer stopt er mee, en nu is de ventilatie regeling uit nood via CO2 concentratie gestuurd.

Is een Wemos D1 mini soms (sterk?) afhankelijk van de USB voeding? (ik gebruik gewoon een oplaadblokje van een telefoon als voeding: dat is toch genoeg?)

Is het uberhaupt mogelijk om die die sensoren aan één ESP te hangen? ( PIR + CO2 + RV/T en eventueel nog een Sension SPS30 )

(ik heb een stel S8 'en liggen, een een paar van die MH-Z19(c) 's )
Ik draai al een aantal jaar BME280 + S8 op (aliexpress) Wemos D1 mini. Met net als jij oude telefoonopladers. Dat is bij mij heel stabiel. Enige irritante is dat de BME 280 niet in dezelfde behuizing kan zitten, omdat de behuizing wat opwarmt door de Wemos + S8.
DHT22 ben ik snel mee gestopt, die zijn lang niet zo precies als de BME 280.
Ik heb er geen PIR bij, die heb ik via Zigbee (Hue/Aqara).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JayPe er zijn enkele jaren terug een aantal Wemos D1 mini-clones geweest met een onderbemeten 3,3V voltage regulator: deze konden net de ESP8266 voeden, maar als je een paar sensoren had die ook 3,3V gebruikte, dan bleef de boel crashen door spanningsdipjes. Wellicht heb jij ook een ESP met onderdelen voor de 3,3V?

Zelf heb ik totaal geen problemen met het aan elkaar knopen van meerdere sensoren aan een ESP. Ik heb hier modellen waarbij een BME680 en S8 zijn gecombineerd, of een PIR + BME680 + SDS011 fijnstofsensor. In de tuin heb ik nu al een aantal jaar een SDS011 en BME280 draaien als weerstation/fijnstofmeter. Allemaal super stabiel.

Ik zou de oorzaak in de eerste instantie niet in de software zoeken, maar in de hardware.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Enige wat ik kan zeggen over de Bosch sensoren is dat je de meetwaarden uit de registers in 1 enkele I2C call moet lezen.
Anders krijg je een mengelmoes van 2 metingen en dat kan een nogal instabiel gedrag vertonen en sowieso dat de temperatuur een aantal graden te hoog lijkt.

Ik heb geen idee hoe ze het in ESP-home geimplementeerd hebben, maar in ESPEasy zit er in elk geval al sinds 2018 (of was het 2017?) code die dat voor de BME280 op deze manier doet.

Kijk wel uit dat je de temperatuur-sensor niet opwarmt door alles wat verder op je bordje zit zoals een ESP, lineaire voltage regelaar etc.

Maar goed, al dat spul kun je prima op 1 ESP uitlezen.
De enige beperking op een ESP8266 is het aantal beschikbare pinnen. (en dat je sketch binnen de 1M moet blijven, daar loop ik steeds tegenaan)
Er zijn zat gebruikers van ESPEasy die een aangepaste versie draaien voor ESP8266 zodat ze > 12 sensoren kunnen aansluiten.
En er zijn er zelfs die > 32 sensoren willen op een ESP32-variant. (classic/S2/S3/C2/C3/C6)
Grootste probleem is soms het aantal seriele poorten of vrije pinnen voor die sensoren/displays die eigen pinnen nodig hebben.
Maar op een gedeelde bus (bijv. I2C, 1-wire, Modbus) is er vrijwel geen limiet wat je op een ESP kunt uitlezen of aansturen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Hmm.

Ik ga eens meten wat het voltage precies is, en/of met frisse Wemos D1 mini's aan de slag

Ik heb gemerkt/verdenk het voltage wel eens vaker omdat soms een set sensoren niet lijkt te werken maar afzonderlijk aangesloten wel. Afkoppelen en weer aansluiten werkt soms ook, maar is allemaal niet heel duurzaam/stabiel.

Ik heb de meeste spullen van TinyTronics vandaan: is dat een beetje een gerenommeerde toko?

Die BME280 en andere sensoren bouw ik in een elektra doos in, waarbij de de sensoren door de deksel naar buiten laat steken/voor een opening/uitsnede in de deksel plaats.
Ik ben mij bewust dat de elektronica zelf ook warmte veroorzaakt en de temperatuur metingen kunnen worden verstoord.

Ik lees soms wel dat sommige mensen met ESPeasy wèl een stabiele bme280 hebben, en met de zelfde hardware op esphome niet. Maar ik vind ESPhome wel fijn geïntegreerd in HomeAssistant, vandaar dat ik inmiddels overal aan twijfel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 14:22
Ok heb een bme 680 een radar sensor en een lux sensor op 1 esp en dat werkt perfect via esphome

Ik koop veel bij tinytronic nog nooit problemen mee gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ach gewoon niet twijfelen en in de wereld van ESPEasy duiken :)
Doe ik ook al jaaaaren :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNKgOdlPEo2LYGXKckX3C-Gk0hE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjgl6xdqOO6ZFxqRTL4rBfv8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yA4E-n5I6bSflqi1XJQeYf8TdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAubxfVL04dEDVAutk4OJRiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cp4gF87rbBOwPJ3tVnNONBGG7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OE61pRPiOBoyeFMLNChymX6m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wE0umWF12HzlI32bGa9pAd4gLX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7fl8FJ9uI7uCX8Y1g7lxaGs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ho_6o2qs6bbGWJbX5jlg1FXCZxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMH97CjdVeOuY3ig6rVX3Ega.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bx-7ZKHemwhY9XkKJhPQ6FnBLto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wo4ljCfDwVGv3ETe6NolRoTQ.jpg?f=fotoalbum_large

En deze staat op tafel

Esp8266 zelfs volgens mij

Bme680
Fijnstof
En scherm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
En TinyTronics is een meer dan uitstekende toko.
Ze leveren extreem snel en niet zelden zijn ze zelfs nog goedkoper dan Ali.

Neemt niet weg dat zij de spullen niet zelf maken, dus als er ergens een keer een slechte batch in omloop is, kan het ook zijn dat zij er ook wat van binnenkrijgen via hun leveranciers.
Het is niet dat ze die printjes zelf maken ofzo.

Kijk ook naar de bedrading van je ESP bordje naar je sensoren toe en de kwaliteit van je USB kabel enzo.
Een ESP kan soms pieken tot 500 mA als de WiFi actief is en sommige sensoren zoals een CO2-sensor kan soms ook 100 - 200 mA trekken als korte piek.

Als je dan brakke kabeltjes hebt voor de stroomvoorziening dan zakt die 5V wel aardig snel in en krijg je instabiel gedrag. Daar kan zelfs ESPEasy niets aan veranderen, al doe ik nog zo m'n best om de software ook stabiel te laten werken met de meest brakke bagger die ik bij Ali & co kan vinden.

Ik koop regelmatig spul waarvan je eigenlijk wel zeker zou moeten zijn dat het afgekeurde of namaak zooi is, zodat ik kan testen wat het doet.
Niet zelden krijg ik het dan toch stabiel werkende, of kan ik uitvogelen wat er anders is dan het origineel en dan krijg je dat ook te zien in de user interface wat er gedetecteerd is.

Bijv. BME/BMP is heel vaak anders dan wat je denkt besteld te hebben.
Of van de DS18b20 is het inmiddels knap lastig geworden om via de Chinezen geen namaak te kopen. (Farnell enzo verkopen wel origineel, maar eigenlijk alles van die sensoren via Ali & co is namaak)
ADS1x15 ADC chips zijn vrijwel zeker niet wat je denkt te kopen via Ali & co.
Dus daarvan laat ik zien wat ik detecteer en dat is echt niet altijd gebaseerd op chip-ID.

Voor CO2-sensoren zitten er ook wat checks in die niet gedocumenteerd zijn door de fabrikanten.

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Sinds gisteren geven mijn drie Awair Elements een veel lagere totaalscore weer, ook al zijn de individuele metingen nagenoeg ongewijzigd. Zijn er meer die hier mee te maken hebben?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:35

ericplan

5180 Wp PV

rgras schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:17:
Sinds gisteren geven mijn drie Awair Elements een veel lagere totaalscore weer, ook al zijn de individuele metingen nagenoeg ongewijzigd. Zijn er meer die hier mee te maken hebben?
Nieuwe firmware. Zie dit topic: Awair Element update??

A'dam PVOutput

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-04 14:42
Aan het begin van deze thread o.a. discussie over de Aurair-sensor voor meten van binnenhuis-luchtkwaliteit.

Altijd DHZer geweest, maar voor 'apparaten-in-het-zicht' begint WAF een steeds grotere rol te spelen,
;-) dus misschien eerst in rubriek kant-en-klaar kijken voordat ik een sensor opzet.
Online verbinding met Domoticz is een pluspunt.
Sensorlevensduur van >5 jaar is geen eis, want de ontwikkelingen gaan verder:
mogelijkheid van uitwisseling met een andere sensor is in dat opzicht wel een pluspunt.

Hoe zit de Aurair Model2 momenteel in het speelveld?
Andere, betere alternatieven opgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik weet niet hoe het met de huidige AurAir modellen is, maar in elk geval de eerste prototypes hadden een losse voet waar de CO2 module in zit, achter een klepje met een normaal schroefje.
Lisa (de ontwikkelaar) vertelde me dat dit een bewuste keuze was, dus kan me haast niet voorstellen dat ze dat later veranderd zou hebben.

De eerste versies hadden een MH-Z19 erin zitten, maar ik weet dat ze bezig is geweest met de SenseAir S8, dus verwacht dat er nu een S8 in zal zitten (en misschien een S11/Sunrise in een nieuwere versie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Gizz schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:49:
@JayPe er zijn enkele jaren terug een aantal Wemos D1 mini-clones geweest met een onderbemeten 3,3V voltage regulator: deze konden net de ESP8266 voeden, maar als je een paar sensoren had die ook 3,3V gebruikte, dan bleef de boel crashen door spanningsdipjes. Wellicht heb jij ook een ESP met onderdelen voor de 3,3V?

<QUOTE KNIP>
Ik zou de oorzaak in de eerste instantie niet in de software zoeken, maar in de hardware.
Nou, die noname D1 Mini op micro-USB ( V3.0.0 ) eens vervangen voor een andere Lolin Wemos D1 mimi v4.0.0 met USB-C aansluiting: Werkt!

(hoewel voorzien van Lolin opdruk, door de tikfout verwacht ik toch ook gewoon cheap-ass namaak)

[ Voor 35% gewijzigd door JayPe op 25-12-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik ben in de markt voor een CO2-sensor, maar dan wel eentje die ook VOC's en PM2.5 meet.
Is dan de Awair Element nog steeds de go-to sensor?
Ik krijg maar weinig (goede) reviews gevonden eigenlijk, en van de hierboven genoemde Aurair al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En is zelfbouw dan een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Is wel een optie denk ik. Weinig elektronica ervaring, maar weet niet in hoeverre dat vereist is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TD-er
Ach zo zijn we allemaal begonnen.
Wel een waarschuwing vooraf, het is wel verslavend om iets wat je zelf gebouwd hebt te zien werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 12:32
Trasos schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:39:
Ik ben in de markt voor een CO2-sensor, maar dan wel eentje die ook VOC's en PM2.5 meet.
Is dan de Awair Element nog steeds de go-to sensor?
Ik krijg maar weinig (goede) reviews gevonden eigenlijk, en van de hierboven genoemde Aurair al helemaal niet.
Ik heb er een en ben er heel tevreden over voor het meten van CO2. Fijnstof detecteert hij echter bijna nooit bij mij. De waarde komt zelden boven de 10 ug/m3, terwijl ik wel op gas kook. Ik heb m’n twijfels over de betrouwbaarheid, maar heb het nog niet goed getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-05 10:48

Devil103

Coffee need more coffee

TD-er schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:41:
Ach zo zijn we allemaal begonnen.
Wel een waarschuwing vooraf, het is wel verslavend om iets wat je zelf gebouwd hebt te zien werken :)
Dat kan ik alleen maar beamen :Y
Momenteel twijfel ik om toch een maar enkele zelfbouw sensors te maken mbv een e-ink display.
Beetje op het idee van een Aranet4. Echter die batterijspanning blijft een dingetje. 2 AA cellen nemen best veel plaats in als je het in een compacte behuizing wilt hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Laatst online: 22:59
@Alicanto Je warmtebron draagt weinig bij aan fijnstof. Iets bakken in een heet vet op inductie zonder afzuiging zou een duidelijk meetbare verhoging moeten geven.

Een stukje vlees schroeien met afzuiging op 600m3/u meet ik een kamer verder ook nog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pH5B8u20lyzMlJUzlSP2Q8KQ5P8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CmRLAxnBWSuEvmFIHERV56SM.png?f=fotoalbum_large
( Sensirion sen54 in de VINDSTYRKA, IKEA)

Vlees schroeien + pansaus geeft altijd soortgelijke pieken hier, of ik op inductie of gas kook maakt geen verschil voor fijnstof. Wel voor CO2 natuurlijk. En NOX, maar die meet ik (nog) niet.
Kook ik clean dan blijft het meestal wel <50 µg/m3.

@Devil103 Waarom moet het compact zijn? WAF? M'n laatste knutselwerk heb ik in een grote led-kaars geschoven, dat is nu gewoon een interieurstuk. :)

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TD-er
Raymond P schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:22:
@Alicanto Je warmtebron draagt weinig bij aan fijnstof.
[...]
't is er niet helemaal de tijd van 't jaar voor, maar een op kolen gestookte BBQ doet toch aardig z'n best om meetbaar te zijn door de fijnstofmeter. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@TD-er Lmao, ja daar heb je helemaal gelijk in. :+
Wellicht had ik erbij moeten zetten dat ik reguliere fornuizen bedoelde. Als in gas/vitrokeramisch/inductie.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 14:28
TD-er schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:02:
't is er niet helemaal de tijd van 't jaar voor, maar een op kolen gestookte BBQ doet toch aardig z'n best om meetbaar te zijn door de fijnstofmeter. :)
De meeste BBQ's draaien tegenwoordig op gas, of zelfs op elektriciteit. De wat oudere (en veel minder milieuvriendelijke) op houtskool. Maar een BBQ op kolen ben ik nog nooit tegengekomen... ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Houtskool/briquetten. :)

Maar die ouderwetse eierkolen zal een BBQ ook prima op werken.
Vroeger heb ik die best vaak gevonden bij kluswerk bij het huis van mijn ouders.
Was vrij duidelijk waar ooit het 'kolenhok' moet zijn geweest.

[ Voor 77% gewijzigd door TD-er op 27-12-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

@Alicanto Je warmtebron draagt weinig bij aan fijnstof. Iets bakken in een heet vet op inductie zonder afzuiging zou een duidelijk meetbare verhoging moeten geven.

Een stukje vlees schroeien met afzuiging op 600m3/u meet ik een kamer verder ook nog:
[Afbeelding]

Vlees schroeien + pansaus geeft altijd soortgelijke pieken hier, of ik op inductie of gas kook maakt geen verschil voor fijnstof. Wel voor CO2 natuurlijk. En NOX, maar die meet ik (nog) niet.

@Devil103 Waarom moet het compact zijn? WAF? M'n laatste knutselwerk heb ik in een grote led-kaars geschoven, dat is nu gewoon een interieurstuk. :)
Ja dat piekt bij mij ook als mijn vrouw kookt (werkkamer boven de keuken, volgens mij lopen er ook geen verwarmingsbuizen naar beneden). Het is ook maar kort, zou dat zo schadelijk zijn? Het lijkt me sterk eigenlijk het is iets dat mensen al eeuwen (of langer zo doen).

Misschien voor een kok die 12 uur per dag werkt dat het erger is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Marzman schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:14:
Het is ook maar kort, zou dat zo schadelijk zijn?
Yup!. Mocht je tegen de paywall aanlopen, dan werkt waarschijnlijk deze link.
Het lijkt me sterk eigenlijk het is iets dat mensen al eeuwen (of langer zo doen).

Misschien voor een kok die 12 uur per dag werkt dat het erger is.
Dat we iets al heel lang doen betekent niet dat het gezond is :P

Verder is het probleem dat men tegenwoordig vaak een recirculatie-afzuigkap heeft (doet vrij weinig tegen fijnstof..), in combinatie met een open keuken (yes, al het fijnstof in de ruimte waar je ook de uren na het koken verblijft!), men te kort de mechanische ventilatie op standje turbo zet (mag best een half uur of langer op turbo blijven nadat je klaar bent met koken) en dat er vaak geen raampje opengezet wordt (of kan worden).

Koken op gas doet er nog een schepje bovenop vanwege de stikstofoxides. (Tienduizenden kinderen hebben mogelijk astmasymptomen door koken op gas)

Het blijft iets om goed op te letten. Ook bij mij (mechanische ventilatie gekoppeld aan CO2 en fijnstofsensor is de lucht vaak nog lang slecht. Van 500um PM2.5 naar 50um PM2.5 gaat het wel vrij snel als je de bron van de fijnstofproductie uitschakelt (lees: hamburger is klaar, inductiekookplaat uit), maar met alle ramen dicht kan het echt makkelijk een uur of langer duren voordat je een beetje bij de veilige grens van 10um PM2.5 komt. Daarom doe ik tegenwoordig vaak een raam open en probeer ik zoveel mogelijk te koken/bakken met deksels (deels) op de pan.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 27-12-2023 12:38 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja, wij hebben ook gas en recirculatie. Klinkt wel als de ideale combinatie als ik jou post lees. Als die afzuigkap dat echt niet filterd verplaatst hij het in elk geval goed door de ruimte door het bovenaan er uit te blazen :p

Fijnstof niveau is hier meestal overigens wel ok (volgens mijn awair, alleen kort na of tijdens het koken niet)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik heb inderdaad ook niet de beste longen, dat is ook de reden dat ik meet en echt een eye-opener geweest voor mij. :) Als ik een paar uur in >50µg zit dan heb ik het daarna merkbaar moeilijker met ademhalen. Bij >100 gaat dat heel wat sneller.
Kan mij voorstellen dat een gezonder mens zich ook, wellicht onopgemerkt, frisser voelt. :P

In realiteit is het hier een afweging tussen comfort en gezond leefklimaat. De afzuiger (in de open keuken) blaast naar buiten en hoor je. Dat betekent (geautomatiseerd) verse koude lucht en gezoem totdat co2 acceptabel is en fijnstof overgenomen kan worden door de circulatiefilters.
VOC staat meestal tot de volgende ochtend in het rood als er een alcohol of azijn is gebruikt, om daarvan af te komen moet ik echt grondig luchten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:05
Gizz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:34:
[...]

Verder is het probleem dat men tegenwoordig vaak een recirculatie-afzuigkap heeft (doet vrij weinig tegen fijnstof..), in combinatie met een open keuken (yes, al het fijnstof in de ruimte waar je ook de uren na het koken verblijft!), m
Waardeloos inderdaad, als ik 1 ding anders had willen doen in ons nieuwbouwhuis...

Bakken met deksel op de pan, WTW op max en luchtzuiveraar aan tijdens koken hebben het wel beheersbaar gemaakt gelukkig.

Gemeten overigens met MoreSense co2/fijnstof/.. meter, en aangestuurd met Home Assistant, werkt super :)

[ Voor 7% gewijzigd door - J.W. - op 27-12-2023 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Met deksel op de pan koken/bakken is ook nog eens een stuk efficienter.
Alles is sneller klaar/gaar en vlees is beter doorbakken.

Wij hebben in onze recirculatie een plasma-filter. zitten dat helpt goed tegen de luchtjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-04 18:33
Vandaag de Winsen WS1308B CO2 monitor binnen gekregen. Het lijkt hetzelfde tezijn als de BreeRainz BR1308B (goh waar zou BR en WS toch voor staan. ;)). Deze is echter niet meer verkrijgbaar op Amazon....

Een soortgelijke variant was de BreeRainz DM1308A. Leuke is dat iemand deze een keer uit elkaar gehaald heeft. Zie: https://spezifisch.codebe...nsor-reverse-engineering/

We zullen zien hoe het verder gaat! :)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• Alicanto
  • Laatst online: 04-05 12:32

[Afbeelding]

Ah goed om te weten! Ik zal binnenkort eens meetwaarden posten op verschillende afstanden bij het braden van vlees.
Mijn vermoeden was dat de sensor in de Awair air er niet zo gevoelig voor is, maar hij ligt dan ook in een kamer verderop. Ik heb ook een sensor van Senserion, dus kan dan mooi de verschillen zien.
Maar eerst nog een ander klusje afmaken, dus dat wordt pas over een maand, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 12:55
Ik ben al een tijdje op zoek naar een betrouwbare luchtkwaliteit-meter. Ik heb op dit moment temperatuur en luchtvochtigheidsmeters, maar deze vertrouw ik niet helemaal. Daarnaast wil ik ook de luchtkwaliteit kunnen meter.

Ik twijfel tussen de Awair en Aranet4. Ik heb thuis home-assistant draaien en ik kan me voostellen dat ik in de toekomst het apparaat graag wil kunnen uitlezen via HA, maar dat is geen must.
Aranet4 schijnt betrouwbaar te zijn, maar Awair meet volgens mij ook fijn-stof? Het feit dat de aranet4 lang op batterij werkt is een voordeel, maar ook weer geen must. Lastige afweging. Hoe verhoud de Awair zich tov de Aranet4 qua betrouwbare metingen?

Geen zelf-bouw, wel leuk, maar daar heb ik op dit moment geen tijd voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 10:09

Superbeagle

Always smile

De Resideo’s zijn tot vanavond 23:59 weer in de aanbieding op iBOOD voor 2 voor net geen €40.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdVnfhadtPztq30fXpuTPlshgCE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3Ou0ps68eubvQxcAtefiQIa2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Superbeagle schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:59:
De Resideo’s zijn tot vanavond 23:59 weer in de aanbieding op iBOOD voor 2 voor net geen €40.
[Afbeelding]
Link zou wel handig zijn...
https://www.ibood.com/nl/...2-monitor-detector/920372

Mooie aanbieding. Zou helemaal fantastisch zijn als er een 0-10V uitgang op zou zitten. Die heeft ie helaas niet. En de voedingsspanning is ook wat vaag. Volgens iBood draait op op 12V, maar volgens de manual die ik online vond op 5V....

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 30-12-2023 12:36 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:48

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:29:
[...]

Mooie aanbieding. Zou helemaal fantastisch zijn als er een 0-10V uitgang op zou zitten. Die heeft ie helaas niet. En de voedingsspanning is ook wat vaag. Volgens iBood draait op op 12V, maar volgens de manual die ik online vond op 5V....
Dacht dat zo'n ding gewoon op batterijen werkte.
Niet dus.
Maakt het nog iets uit of het de sensor op 12V of 5V werkt?
Zou er een adaptor bijzitten? Dat zie ik niet in de omschrijving.
Weet jij dat, @Superbeagle ?

[ Voor 24% gewijzigd door Rzaan op 30-12-2023 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Rzaan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:41:
Dacht dat zo'n ding gewoon op batterijen werkte.
Vanwege het stroomverbruik van de sensor draait een CO2-sensor eigenlijk nooit op batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Laatst online: 05-05 10:03
Superbeagle schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:59:
[Afbeelding]
Dit apparaat werkt alleen stand alone als ik het goed begrijp. Geen interfaces met de buitenwereld behalve het display en de speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:29

thof

FP ProMod
Zie ik nou goed dat de 10 jaar levensduur keihard ingeprogrammeerd is? -O-
Levensduur sensor: 10 jaar (display toont: ‘End’ aan het einde van de levensduur)

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Die Resideo (Honeywell) R200C2-A is volgens mij identiek aan de Smartwares FGA-13900 die vorig jaar april bij Action te koop was (prijs kan ik zo niet terugvinden). Denk dat het een whitelabel Chinees product is wat onder meerdere merken verkocht wordt.

Zie hier teardown/reverse-engineering foto's:
hapklaar in "CO2-meters voor in huis"
4alexi in "CO2-meters voor in huis"
ranjo in "CO2-meters voor in huis"

Denk dat de CO2-sensor wel op een ESP kan worden aangesloten, is gewoon serieel en protocol staat in de datasheet (als ze nog dezelfde sensor gebruiken als wat @hapklaar toen aangaf in zijn post. Display wordt wat lastiger, ik zie zo voor de TM1652 display chip geen ondersteuning in bijv. ESPHome, maar wel voor andere TM16xx chips.

Ik ga er eentje bestellen.

@hapklaar en @Anoniem: 1808420 nog tevreden erover? En @ranjo kun je bevestigen dat het je destijds gelukt is om de CO2-sensor met ESPHome uit te lezen? Ben ook wel benieuwd of je het display aan de gang hebt gekregen via ESPHome/Tasmota o.i.d.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Laatst online: 21:20
ThinkPad schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:18:
Die Resideo (Honeywell) R200C2-A is volgens mij identiek aan de Smartwares FGA-13900 die vorig jaar april bij Action te koop was (prijs kan ik zo niet terugvinden).
€50 heeft die destijds gekost voorzover ik kan terugvinden.

https://www.1folders.nl/i...htkwaliteitsmelder-772780

https://manly.nl/lidl-action-aldi-deals-week-15-2022

Ik weet ook niet hoe iBood er 2 voor €40 kan aanbieden als een beetje CO2 sensor al richting de €15 gaat, maar ik klaag niet :D

[ Voor 5% gewijzigd door HallonRubus op 30-12-2023 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-05 17:12
ThinkPad schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:18:
Die Resideo (Honeywell) R200C2-A is volgens mij identiek aan de Smartwares FGA-13900 die vorig jaar april bij Action te koop was (prijs kan ik zo niet terugvinden). Denk dat het een whitelabel Chinees product is wat onder meerdere merken verkocht wordt.

Zie hier teardown/reverse-engineering foto's:
hapklaar in "CO2-meters voor in huis"
ranjo in "CO2-meters voor in huis"

Denk dat de CO2-sensor wel op een ESP kan worden aangesloten, is gewoon serieel en protocol staat in de datasheet (als ze nog dezelfde sensor gebruiken als wat @hapklaar toen aangaf in zijn post. Display wordt wat lastiger, ik zie zo voor de TM1652 display chip geen ondersteuning in bijv. ESPHome, maar wel voor andere TM16xx chips.

Ik ga er eentje bestellen.

@hapklaar en @Anoniem: 1808420 nog tevreden erover? En @ranjo kun je bevestigen dat het je destijds gelukt is om de CO2-sensor met ESPHome uit te lezen? Ben ook wel benieuwd of je het display aan de gang hebt gekregen via ESPHome/Tasmota o.i.d.
Mooie verzameling aan linkjes en bevindingen hier, dank daarvoor!

Heb deze vanochtend ook besteld en hoop met wat soldeer werk en een ESP dingetje het geheel in HA te krijgen, als eventueel het display daarom niet meer gaat werken is dat acceptabel. Mooi dat het er ook twee zijn, kan ik er met eentje kuntselen en de andere heel houden ;)

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
Abom schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:01:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een betrouwbare luchtkwaliteit-meter. Ik heb op dit moment temperatuur en luchtvochtigheidsmeters, maar deze vertrouw ik niet helemaal. Daarnaast wil ik ook de luchtkwaliteit kunnen meter.

Ik twijfel tussen de Awair en Aranet4. Ik heb thuis home-assistant draaien en ik kan me voostellen dat ik in de toekomst het apparaat graag wil kunnen uitlezen via HA, maar dat is geen must.
Aranet4 schijnt betrouwbaar te zijn, maar Awair meet volgens mij ook fijn-stof? Het feit dat de aranet4 lang op batterij werkt is een voordeel, maar ook weer geen must. Lastige afweging. Hoe verhoud de Awair zich tov de Aranet4 qua betrouwbare metingen?

Geen zelf-bouw, wel leuk, maar daar heb ik op dit moment geen tijd voor.
Geen ervaring hier met de Aranet4 (stond wel op mijn wenslijstje, maar vind het te duur). Heb echter wel de Awair en ben er erg blij mee. Dat ding meet alles wat je eigenlijk wilt, en ik kan de data prima uitlezen in HA. Het fijnste vind ik het display dat enorm duidelijk is en er ook nog eens strak uit ziet, kan die echt wel aanraden.

Nadeel van de Awair is wellicht dat je niet zeker kan weten of je altijd de data uit kan blijven lezen. Het is altijd maar afwachten of een bedrijf niet plotseling een update uitbrengt dat lokale data uitlezing eruit sloopt. Ik denk dat je daar met de Aranet4 wel zeker van kan zijn (soort van hun missie geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Soepstengel schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:34:
[...]

Mooie verzameling aan linkjes en bevindingen hier, dank daarvoor!

Heb deze vanochtend ook besteld en hoop met wat soldeer werk en een ESP dingetje het geheel in HA te krijgen, als eventueel het display daarom niet meer gaat werken is dat acceptabel. Mooi dat het er ook twee zijn, kan ik er met eentje kuntselen en de andere heel houden ;)
Ik hoop dat ik hem as-is kan houden, maar wel met extra feature van doorzetten data naar HASS.
Misschien kan dat wel heel simpel door alleen GND en RX aan te sluiten op de CO2-sensor. Dan krijgt de ESP wel de meetwaardes door, maar zit hij verder niet de CPU van de meter zelf in de weg en zou alles gewoon moeten blijven werken. Temperatuur-/vochtigheidssensor gaat via I2C dus dan gaat dat niet zo makkelijk geloof ik. Als het display ook valt aan te sturen dan wil ik dat ook via ESP laten doen, dan kun je er evt. ook nog andere data op tonen.

We gaan het zien. Heb overigens een Aranet4 en MH-Z19 om de meetwaardes mee te vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsmade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 28-09-2024
ThinkPad schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:46:
[...]

Ik hoop dat ik hem as-is kan houden, maar wel met extra feature van doorzetten data naar HASS.
Misschien kan dat wel heel simpel door alleen GND en RX aan te sluiten op de CO2-sensor. Dan krijgt de ESP wel de meetwaardes door, maar zit hij verder niet de CPU van de meter zelf in de weg en zou alles gewoon moeten blijven werken. Temperatuur-/vochtigheidssensor gaat via I2C dus dan gaat dat niet zo makkelijk geloof ik. Als het display ook valt aan te sturen dan wil ik dat ook via ESP laten doen, dan kun je er evt. ook nog andere data op tonen.

We gaan het zien. Heb overigens een Aranet4 en MH-Z19 om de meetwaardes mee te vergelijken :)
Je zou het I2C verkeer ook kunnen sniffen: https://github.com/WhitehawkTailor/I2C-sniffer.
Als je ze gaat vergelijken, laat ze dan 24 uur aan staan (waarvan liefst een half uurtje in de buitenlucht), om te kalibreren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:11
TLDR: de CO2 meter van Honeywell/Action is een mooi betaalbaar ding. Maar er is nog wel wat hackwerk nodig om hem goed uit te kunnen lezen aansturen met een ESP chip. Inmiddels heb ik een Aranet4 wat gewoon werkt.

Het is allemaal alweer even geleden. Met mijn redelijk amateuristische ervaring heb ik het met Arduino code voor elkaar gekregen om de CO2 meter en temperatuur/luchtvochtigheid sensor uit te lezen. (dus niet met ESPhome). De CO2 sensor heb ik uit kunnen lezen terwijl de processor zelf ook nog draait. Zolang beide processors niet precies op het zelfde moment een waarde uitvragen gaat het prima.

De temperatuurmeter gaat inderdaad via I2C. Ik heb nog een stuk hacky code gevonden waarmee ik de temperatuur en luchtvochtigheidswaardes via de seriele poort terugstuur.
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
#include <Wire.h>

#define DEV_ADDR  0x40

byte configReg; //higher 8 bits of the configuration register

byte buf[4];

void setup() {
  configReg = 0x10; //POR default

Wire.begin();

Serial.begin(9600);
  while (!Serial);             // Leonardo: wait for serial monitor
  Serial.println("\nI2C Scanner");
}

void loop() {
unsigned int th, tl, hh, hl;
float t, h;

Wire.requestFrom(DEV_ADDR,4); // request bytes from register XY
   byte buff[4];    
   Wire.readBytes(buff, 4);

th = buff[0];

tl = buff[1];

hh = buff[2];

hl = buff[3];

t = (th << 8 | tl) * 165.0 / 65535.0 - 40.0 - 1.3;

h = (hh << 8 | hl) * 100.0 / 65535.0 + 2.0;

Serial.println("Gelezen:");
Serial.println(t);
Serial.println(h);

delay(1000);

}

LET op, deze code is mogelijk (deels) gebaseerd op een code wat ik ergens gevonden heb. Vooral de formule bij t = en h= heb ik volgens mij aangepast. Uiteraard heb ik dit stuk uitgevoerd zonder de hoofdprocessor te laten draaien.

Dat display was de grootste uitdaging en heb ik ook niet voor elkaar gekregen. Helaas matcht de manier van aansturen van de TM1652 chip niet met de andere TM16xx reeks. Het enige wat ik had was een chinese datasheet die ik met translate vertaald heb. Ook heb ik nog een hoop verkeer geprobeerd te sniffen en heb ik letterlijk het “gesnifde” verkeer geprobeerd te bitbangen. Helaas zonder gewenst resultaat, er werden allemaal karakters zichtbaar, maar niet de juiste. Ik ben er ook niet achter gekomen met wat voor protocol dit display eigenlijk werkt.

Het leukste gedeelte was ik nog niet eens aan toe gekomen. Deze CO2 meters hebben ook een speakertje waarin een techy dame bepaalde meldingen kan uitroepen. Aanrader bij de unboxing en eerste keer aanzetten is om even flink in dat ding te hijgen. En je dan een sirene hoort met: “warning: high co2 level detected”. Ik heb de specsheet van die spraakchip toen volgens mij nog gevonden. De gesproken teksten zijn niet opnieuw te flashen, maar je kan de verschillende teksten wel weer met een bepaald signaal aanroepen. Overigens zou je ook prima een vrije GPIO van de ESP aan de versterker chip kunnen hangen, waarmee je dan eigen WAV bestanden kan afspelen.

Deze CO2 meter werkt overigens met een ingebouwde batterij, die z’n 12 uur mee gaat. Op het moment dat de batterij leeg is wordt je op vriendelijke doch dringende wijze door dezelfde techy dame erop gewezen dat de batterij leeg is en dat deze weer aan de meegeleverde later moet. (hij werkt ook prima met lader aangesloten) Ook de batterij chip is overigens uit te lezen. Volgens mij is het ergens een GPIO input die hoog/laag wordt op het moment dat de batterij onder een bepaalde grens komt.

Hopelijk kunnen jullie er iets mee 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
ranjo schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:54:
[...]
Dat display was de grootste uitdaging en heb ik ook niet voor elkaar gekregen. Helaas matcht de manier van aansturen van de TM1652 chip niet met de andere TM16xx reeks. Het enige wat ik had was een chinese datasheet die ik met translate vertaald heb. Ook heb ik nog een hoop verkeer geprobeerd te sniffen en heb ik letterlijk het “gesnifde” verkeer geprobeerd te bitbangen. Helaas zonder gewenst resultaat, er werden allemaal karakters zichtbaar, maar niet de juiste. Ik ben er ook niet achter gekomen met wat voor protocol dit display eigenlijk werkt.
[...]
Heb net even de datasheet erbij gezocht en zelfs zonder het Chinees door een online vertaal-tool te halen lijkt het erop dat ze in principe UART/Serieel ondersteunen. Alleen zijn ze dan wel wat creatief met de naamgeving van de RX pin door deze SDA te noemen.

Maar aangezien ze geen clock pin hebben, noch een TX pin, vermoed ik dat het simpelweg gewoon alleen serieel ontvangen.

Wel zie ik vrij vaak 5V genoemd worden, dus weet niet of je de bitbang replay via 3V3 of 5V deed?
Lijkt me in elk geval niet echt een complexe chip om te ondersteunen.

Heb je toevallig ook andere bordjes gezien die deze chip hebben, zodat ik 'm bij ESPEasy kan toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:11
Het klopt inderdaad dat er geen clock pin aanwezig is en dat communicatie eenzijdig verloopt via de RX lijn. Het zou goed kunnen dat het seriële verkeer is (hier houd mijn kennis op.) Ergens kon ik aan het gesnifde verkeer al wel de checksum herleiden.

Wat betreft de voltages heb ik destijds met een Arduino Uno zitten experimenteren en dat ging via 3v3. Ik zou nog eens moeten kijken of ik de logs van de logic analyzer nog heb. Volgens mij zat het gesnifde verkeer ook op 3v3.

Ik kan verder maar bar weinig vinden over deze display controller. Dus geen idee of deze ook in andere apparaten voorkomt. Gezien de beperkte Engelse documentatie zal het vooral veel in Chinese hardware zitten.

Overigens als ik me goed herinner is de bediening via twee touch / tiptoetsen. Deze hebben hun eigen ic die vanuit aanraking een mooi hoog/laag signaal geeft wat je evt ook prima aan een gpio kan hangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wuniek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-03 22:16
Hier gaat ie dan, eerste post ;-)

afgelopen dagen een seriële monitor aan de TX ping van de CM1106 gehangen die in de Honeywell Resideo zit. Dit geeft precies de informatie terug die in de datasheet te vinden is voor deze module. Blijkt dus dat de microcontroller die op de display print zit het na 150s regelmatig via serieel 9600n81 het opvraagt. De output van de sensor is dan ook volgens de documentatie:

16 05 01 02 B1 00 D6 5B
02 B1 = CO2 measured result = DF1*256+DF2 = 2*256 + 177 = 689 CO2 waarde (is hoog, maar lijkt me normaal als je met je neus er hoven hangt ;) )

Die kun je natuurlijk ook met ESPHOME uitlezen met bv een ESP8266.
De ESP8266 hangt aan de 5V (niet aan de 3V3), TX ping van de sensor hangt aan D2, gnd aan gnd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# Honeywell Resideo CM1106 serial CO2 sensor
uart:
  rx_pin: D2
  baud_rate: 9600
  debug:
    direction: RX
    dummy_receiver: true
    after:
      delimiter: "\r\n"
    sequence:
      - lambda: |-
          UARTDebug::log_hex(direction, bytes, ':');
          UARTDebug::log_string(direction, bytes);
          // Hier moet nog iets gebeuren waar:
          // - de eerste 3 bytes worden getest op 16 05 01
          // - eventueel de checksum controleren van het bericht voor stabiliteit van de metingen.
          // - de byte 4 en 5 worden gebruikt om het CO2 gehalte naar een interger om te zetten.
          // - publish de waarde naar Home assistant.

code:
1
2
Debug output:
[uart_debug:114]: <<< 16:05:01:02:4B:00:70:27

Het laatste stukje is lastig omdat ik geen ster ben in C++ programmeren...

Temperatuur en %RH gaat iets gelijks zijn door de I2C bus te monitoren.

Overigens, de grote PCB heeft ook een soort bus die wellicht bruikbaar is om met het apparaat te praten. de aansluitingen D C G V lijken te duiden op Data/Clock/Ground/+V.
Ben er nog niet achter wat voor soort protocol die zou moeten zijn en of het wel in gebruik is op de PCB. Er mist nog een printplaatje op de PCB dat waarschijnlijk bij sommige andere modellen door Honeywell gebruikt wordt voor WiFi communicatie.
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@wuniek deze gezien? https://github.com/esphom...92#issuecomment-771267395

[ Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuniek
Thanks @ThinkPad, die had ik nog niet gezien. Zal eens kijken of hier wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Als de temperatuur-/luchtvochtigheidssensor nog steeds een CHT8305 is zoals @ranjo aangaf dan lijkt het erop dat deze hdc1080 library voor ESPHome gebruikt kan worden. Ze gaan daar alleen uit van 0x40 als register, maar in het code voorbeeld van @ranjo zie ik dat hij 0x10 gebruikt wordt. Nouja dat zien we gauw genoeg of er data tevoorschijn komt.

Blijft waarschijnlijk alleen het display nog over, die zou ik ook graag met ESPHome willen aansturen. Ik zie dat er wel Arduino code is voor de TM1652 chip, je zou verwachten dat het er voor ESPHome ook moet zijn :P En de speaker, maar die vind ik minder belangrijk.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 01-01-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuniek
Ben nog in tweestrijd hoe dit aan te pakken met de Resideo doosjes.

1. alle bestaande electronica in tact laten en met een esp8266 de UART en I2C bussen monitoren en exporteren met ESPHome naar Home Assistant. Dan kan het display niet veranderd worden in gebruik.
Dit is moeilijker te programmeren omdat bestaande libraries niet gebruikt kunnen worden.
De doosjes kunnen dan wel nog los gebruikt worden.

2. de sensoren en display los koppelen van de microcontroller en alle controle overnemen met een esp8266/esp32. Op deze manier kunnen bestaande libraries gebruikt worden, maar dan gaat het lastig worden om alles aan te sturen (andere LEDs dan het display).
Ook het schema van de accu en lader moet dan uitgezocht worden of dit nog wel zin heeft of voldoende (piek) stroom kan leveren.

Beste methode zou een PCB maken voor optie 2, maar dat is een berg werk.

Voorlopig zal het bij optie 1 blijven denk ik gezien tekort aan tijd.
Als ik de ESPHome code voor UART/I2C monitor voor elkaar heb zal ik hem hier en/of op github posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@wuniek Hecht(en) je/jullie dan echt meerwaarde aan die schermpjes en ledjes als je het toch koppelt aan de rest? Ik ervaar het als intrusive en erg onwenselijk.

Ik heb hier de waarden zichtbaar op dashboards in HomeAssistant en Grafana. En bij grote veranderingen in trends en/of overschrijden thresholds stuur ik een Telegram naar de huis automation groep.
Of het nu 600 of 1100 ppm is heb ik geen boodschap aan. Enkel als er een menselijke actie nodig is wil ik een melding.
Los van hoe visite reageert op audio/visuele signalen... :+

Ik zie dat die CM1106 ook een PWM output heeft, wellicht kan je daar gewoon op inhaken zonder I²C/UART in de weg te zitten. Dat heb ik in het verleden ook gedaan met een MH-Z19 product en een esptje.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:29:
[...]
En de voedingsspanning is ook wat vaag. Volgens iBood draait op op 12V, maar volgens de manual die ik online vond op 5V....
Ik heb mijne zojuist ontvangen. Er zit een 5V 1A adapter bij. Helaas wel met een (hele kleine) DC-barrel connector. Ik had liever USB-C gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0Ctsm3rxD64GeiXQRIvpLmt6Dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xKT6kumKapJnh4cRNljc1Agz.png?f=fotoalbum_large
Door de compressie is rechts niet goed leesbaar, maar ze gaven beiden 841 ppm. aan. De MH-Z19 een meter verderop aan de muur gaf 877 ppm aan. De Resideo's waren hier net 3 min. aangesloten, ik zal over een uurtje nog eens vergelijken. Maar lijkt prima vooralsnog. Na een halfuur in de schuur met deur open gaven ze beiden 400 ppm aan en de Aranet4 gaf 423 ppm aan.

De speaker ga ik wel loskoppelen denk ik, dat gebrabbel ("Thank you for choosing our product", "Now calibrating") bij aansluiten heb ik liever niet.

@Raymond P Ik vind juist een schermpje om ze standalone te kunnen bekijken ook wel handig. Dan hoef ik niet altijd op PC/telefoon de waarde op te zoeken ergens in een dashboardje.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hoop dat iemand hier weet wat er aan de hand is met Netatmo. Ik heb nu 3 jaar zo'n Home Coach en werkte altijd voorbeeldig, ook via Domoticz. Nu kan ik sinds 07 december geen data meer ontvangen in Domoticz. Je zou denken ligt aan Domoticz, krijg daar melding dat inlog gegevens niet kloppen. Maar dat klopt dus niet want de app doet het nog wel, maar vreemd genoeg krijg ik na inlog op de site van Netatmo een melding van een installatiewizard om een weerstation te installeren (die ik niet heb). Ik kan dat ook niet wegklikken dus kom niet in het overzicht veld van Netatmo.

Iemand die hier weet wat er aan de hand is? Er is wel een melding op hun site https://helpcenter.netatm...-incident-6-Desember-2023 maar je mag toch verwachten dat dat ondertussen is opgelost.

Iemand een oplossing? Hoor hem graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 16:26
@MotorBeast Denk dat dat in Domoticz zit, heb je de laatste versie? zie ook deze reactie op de laatste Domoticz update.
Ik kon een tijd geleden ook via Home Assistent de Netatmo koppeling niet maken en dat was na een update van HA ook opgelost.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
GWBoes schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:19:
@MotorBeast Denk dat dat in Domoticz zit, heb je de laatste versie? zie ook deze reactie op de laatste Domoticz update.
Ik kon een tijd geleden ook via Home Assistent de Netatmo koppeling niet maken en dat was na een update van HA ook opgelost.
Ik denk van niet. Kan ook niet normaal inloggen op hun site. Staat compleet los van Domoticz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 21:24
Doet het nog altijd prima en blijkt ook nog eens zeer nauwkeurig. Zeker een aanrader!

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
ThinkPad schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:52:
[...]

@Raymond P Ik vind juist een schermpje om ze standalone te kunnen bekijken ook wel handig. Dan hoef ik niet altijd op PC/telefoon de waarde op te zoeken ergens in een dashboardje.
Komt dat dan voort uit nieuwsgierigheid of kijk je voor je gemoedsrust?
Ik snap best dat je kijkt als het scherm er is (doe ik ook), maar dat is hier dus deels de reden dat ik displays et al hier liever niet meer doe.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
hapklaar schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:21:
[...]

Doet het nog altijd prima en blijkt ook nog eens zeer nauwkeurig. Zeker een aanrader!
Heb je hem nog smart gemaakt met een ESP of gebruik je hem standalone?
Raymond P schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Komt dat dan voort uit nieuwsgierigheid of kijk je voor je gemoedsrust?
Ik snap best dat je kijkt als het scherm er is (doe ik ook), maar dat is hier dus deels de reden dat ik displays et al hier liever niet meer doe.
Voor gemoedsrust, nieuwsgierigheid is niet echt sprake meer van na al een aantal jaren een CO2-sensor in bezit te hebben. Als ik in een ruimte ga zitten met ramen/deuren dicht dan weet ik dat na één uur de luchtkwaliteit al >800 ppm gaat.

Deze Resideo komt in m'n thuiswerkkantoor. Ik ga hem achter mij hangen, want de meetinterval (en daarmee dus wijzigen van het scherm) is te hoog om in blikveld te hebben hangen. In de woonkamer hangt een MH-Z19 om de mechanische ventilatie aan te sturen en nog een Aranet4 op het dressoir voor inzicht. Maar die heeft een e-ink schermpje en ververst maar om de 5 min. dus dat kijkt veel rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsmade
Ik had ze bij ibood besteld en inmiddels binnen. De cpu bij die van mij is deze: https://www.32mcu.com/pdf.../pdf/PDF_23/KF8L23Z20.pdf en het display hangt daar direct aan. De co2 sensor is de cubic cm1106, en de temp/vocht sensors zijn onbekend. 1 daarvan lijkt op een sht3x. De co2 sensor wordt serieel (niet I2C) gebruikt en kun je zo op inprikken op de achterkant (D, C, en G). De andere twee sensors zijn wel I2C.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@hsmade De temp/vochtigheid is waarschijnlijk CHT8305, zie ThinkPad in "CO2-meters voor in huis"

Ik ben as we speak bezig om de boel aan de praat te krijgen. Ik wil eigenlijk niet dat de ESP de controle overneemt over de CO2-sensor (want waarom ook? Ik wil alleen meeluisteren en info doorsluizen naar Home Assistant) dus heb alleen de TX van CO2 naar RX van ESP aangesloten.

Daarna de inhoud van cm1106.h in ChatGPT geplakt en gevraagd of hij de code wil aanpassen zodat het script zonder TX-commando ("Hey sensor, geef mij je data") gedeelte kan werken. Daar kwam deze code uit.

Dat leek zowaar te werken (beetje hijgen in de sensor om verschillende waardes te krijgen hehehe :D ), maar op een gegeven moment loopt de boel scheef (buffer vol o.i.d. ?) en snapt hij het niet meer:

20:36:00	[D]	[cm1106:018]	
CM1106 Received CO₂=935ppm DF3=00 DF4=5D
20:36:00	[D]	[sensor:093]	
'CO₂ Sensor': Sending state 935.00000 ppm with 0 decimals of accuracy
20:36:10	[D]	[cm1106:018]	
CM1106 Received CO₂=931ppm DF3=00 DF4=60
20:36:10	[D]	[sensor:093]	
'CO₂ Sensor': Sending state 931.00000 ppm with 0 decimals of accuracy
20:36:20	[W]	[cm1106:025]	
Got wrong UART response: 05 01 03 93...
20:36:30	[W]	[cm1106:025]	
Got wrong UART response: 05 01 03 87...
20:36:40	[W]	[cm1106:025]	
Got wrong UART response: 05 01 03 78...
20:36:50	[W]	[cm1106:025]	
Got wrong UART response: 05 01 03 6A...

Als ik de ESP herstart dan werkt het weer even, maar de waardes die op het display komen (sensor lijkt elke 10s te updaten) zie ik niet allemaal in ESPHome voorbijkomen, dat zou volgens mij wel moeten. De door mij aangepaste cm1106.h driver stuurt 3x eenzelfde waarde uit (820, 820, 820) terwijl het display bijv. van 817 naar 819 naar 818 springt). Helaas ben ik geen programmeur dus die code helemaal doorgronden is mij wat te ingewikkeld :P

Het zou in theorie wel moeten kunnen, want dit is ook ongeveer een slimme meter werkt: die spuugt met vaste intervallen z'n data uit, de code ziet dat voorbijkomen, checkt de CRC of het een geldig bericht is en verwerkt dan de inhoud. Dat willen we met die CO2 (en de temp/vochtigheid ook, maar dat is stap 2 voor mij).

N.B. Ik moest van de originele cm1106.h regel #116 t/m #135 eruit laten, anders wilde hij sowieso niet compileren in ESPHome. Gelukkig is dat iets voor calibratie wat je voor uitlezen niet nodig hebt.

@wuniek jij een idee?

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsmade
wuniek schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:09:
Overigens, de grote PCB heeft ook een soort bus die wellicht bruikbaar is om met het apparaat te praten. de aansluitingen D C G V lijken te duiden op Data/Clock/Ground/+V.
Ben er nog niet achter wat voor soort protocol die zou moeten zijn en of het wel in gebruik is op de PCB.
.
Ik heb er een analyzer aan gehangen, en dit is de seriele communicatie van de cm1106.
D=TX, C=RX, G=GND. 9600 baud, 8 bits, 1 stop bit.
De data die er uit komt is zoals je al gevonden had (16 05 01 <2 bytes humidity> <1 byte status> <1 byte onbekend> <1 byte checksum>.

Je zou dus achterop een esp32 / esp8266 ofzo kunnen plakken en het meelezen. Die 'V' pin staat een voedingsspanning op (vddcore), maar ik weet niet hoeveel die leveren kan (heb m nog niet gebacktraced).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Het mooiste is om een pin te vinden waar (genoeg) prik op zit als het apparaat op batterij draait, dan kun je het draagbare aspect van de sensor (12u battery life las ik in de handleiding, zal met een ESP die mee-parasiteert op de batterij natuurlijk minder zijn) in stand houden. Mogelijk de voedingspin van de CO2-sensor?

Ik heb nu voor testen mijn ESP (Wemos D1 Mini, ESP8266) aan de 5V en GND van de DC-jack hangen.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2024 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsmade
Het lijkt er veel op, maar is het niet helemaal. Er komt bij een write naar 0x40 met data 0x00 een getal uit van 4 bytes. De eerste twee zijn de temperatuur, en de laatste 2 de humidity. Als ik de formules van de cht8305 op los laat, kom ik met de temperatuur er 1.5 graden te hoog op uit (elke keer) en met de humidity 2% te laag (behalve bovenin, op 99.9%).
Maar ik kom een heel eind dus.
Nu nog code schrijven en een printje bakken (ik weet dat anderen ook bezig zijn, maar het is gewoon leuk om te doen :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37

orf

ThinkPad schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:52:
[...]

Ik heb mijne zojuist ontvangen. Er zit een 5V 1A adapter bij. Helaas wel met een (hele kleine) DC-barrel connector. Ik had liever USB-C gezien.

[Afbeelding]
Door de compressie is rechts niet goed leesbaar, maar ze gaven beiden 841 ppm. aan. De MH-Z19 een meter verderop aan de muur gaf 877 ppm aan. De Resideo's waren hier net 3 min. aangesloten, ik zal over een uurtje nog eens vergelijken. Maar lijkt prima vooralsnog. Na een halfuur in de schuur met deur open gaven ze beiden 400 ppm aan en de Aranet4 gaf 423 ppm aan.

De speaker ga ik wel loskoppelen denk ik, dat gebrabbel ("Thank you for choosing our product", "Now calibrating") bij aansluiten heb ik liever niet.

Ik heb ze sinds vanmiddag ook binnen. De CO2 kan ik niet vergelijken, maar de temperatuur wordt 2 graden te hoog weergegeven volgens mij ( ten opzichte van thermostaat en losse thermometer in de woonkamer). Heb jij dat ook? 2 graden vind ik nogal fors. Al heb ik ze daar niet voor gekocht, ik weet niet of het iets zegt over de andere sensors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@orf Ik kan daar nu niet goed antwoord op geven. De ene sensor ligt helemaal open met ESP (=warmte) vlakbij de temperatuursensor en de andere ligt (niet aangesloten) in een koude kamer waar ik ook geen andere thermometer heb ter referentie. Kan dat wel een keer voor je nakijken, maar dat wordt op een later moment. Voor het meten van temperatuur in diverse ruimtes gebruik ik Xiaomi LYWSD03MMC. Deze werken via Bluetooth, maar las laatst dat je ze ook kunt omflashen naar Zigbee _O_ Zijn erg compact (niet veel groter dan de CR2032 die erin gaat) en geven accurate metingen.

Ondertussen iets verder, ik heb ChatGPT zo ver gekregen om een driver te schrijven die luistert naar de UART en dán iets gaat doen. De originele driver was op afroep basis (vraag elke xx seconden de waarden op bij de sensor) maar dat werkt niet als de ESP niet met de sensor mag praten. Ik heb nu code waarbij de CO2-waarde in ESPHome netjes meeloopt met wat het display aangeeft, het 'minimum viable product' is er nu dus oOo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lIlZvLFCglgFWxwEg9q1ceW-U4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PdlLgFayBgG8ZUKZPuboNhMb.png?f=fotoalbum_large
Deze driver spuit alleen de logs wel helemaal vol warnings (kijk maar naar de timestamps, de logging vliegt razendsnel voorbij), maar de ESP blijft wel gewoon draaien.

Grappig detail is dat ESPHome nu sneller update dan het display. Het lijkt erop dat het display elke tweede meting laat zien.

Dit is de cm1106.h die ik tot nu toe heb: klik. Zoals gezegd is deze aangepast om een 'sniffer' te zijn, alleen de TX pin van de CM1106 heb ik aangesloten op de ESP.
Ik hoop dat er iemand met íets meer programmeerkennis kan helpen om dit netter te maken voor gebruik in ESPHome.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuniek
@ThinkPad In eerste instantie dacht ik met behulp van de info van de CM1106 driver van LeoDJ een oplossing te hebben, maar krijg het toch niet aan de gang.
Dus na lezen van je eerdere post toch maar de library gebruikt en alle onnodige zaken eruit gehaald.
Dit resulteert in een stabiele polling van de Co2. Tot nu toe werkt het snelste met 3s interval (3000 in de yaml). Sneller dan dit en er wordt blijkbaar gelezen van de UART ergens midden in een berricht, wat verkeerd geïnterpreteerd wordt.
Verwijderen van lijnen 10-32, 61,62,75-84,116-135 was voldoende om zenden van commandos en calibratie er uit te slopen (uit cm1106.h).

In de Yaml heb ik ook de kalibratie switch verwijderd, en de polling interval op 3000 gezet.

Na een aantal reboots van de esp8266 draait de sensor zo'n 30min stabiel. Morgen vroeg nog eens kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door wuniek op 03-01-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Welke library doel je dan op? Kun je wellicht (een deel van) je config posten wat je hebt? :)

En in jouw geval (gezien je polling noemt) mag de ESP dus wel met de CO2-sensor praten (doordat TX van ESP aan RX van CO2 hangt?). Ik probeer dat eigenlijk te voorkomen, dingen als kalibratie blijf ik liefste ver weg van als het niet nodig is, doet vaak meer kwaad dan goed omdat ze in fabriek al goed gekalibreerd worden.

Hoe gaat de CPU van de Resideo er mee om als de ESP ook tegen de CO2-sensor praat? Heb je dan niet dat er updates vlak na elkaar kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuniek
Ter verduidelijking:
De ESP hangt met D2 aan de TX van de sensor. De RX is niet verbonden.
De library is die van LeoDJ, voor de cm1106:
https://github.com/LeoDJ/...ee/main/CM1106_CO2_Sensor
Ik geloof dat je die zelf ook gebruikt.
Yaml stuk is vrijwel gelijk aan die van LeoDJ:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# Honeywell Resideo CM1106 serial CO2 sensor
uart:
  rx_pin: D2
  tx_pin: D3
  id: cm1106_uart

sensor:
- platform: custom
  lambda: |-
    auto cm1106Sensor = new CM1106Sensor(id(cm1106_uart), 3000);
    App.register_component(cm1106Sensor);
    return {cm1106Sensor};
  sensors:
  - name: "CO₂ Sensor"
    accuracy_decimals: 0
    unit_of_measurement: "ppm"
    icon: "mdi:molecule-co2"

Je hebt gelijk dat met twee controllers naar dezelfde sensor praten vast fout gaat.
Verwijderen van lijnen 10-32, 61,62,75-84,116-135 is uit de cm1106.h.

[ Voor 4% gewijzigd door wuniek op 03-01-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
MotorBeast schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:12:
Hoop dat iemand hier weet wat er aan de hand is met Netatmo. Ik heb nu 3 jaar zo'n Home Coach en werkte altijd voorbeeldig, ook via Domoticz. Nu kan ik sinds 07 december geen data meer ontvangen in Domoticz. Je zou denken ligt aan Domoticz, krijg daar melding dat inlog gegevens niet kloppen. Maar dat klopt dus niet want de app doet het nog wel, maar vreemd genoeg krijg ik na inlog op de site van Netatmo een melding van een installatiewizard om een weerstation te installeren (die ik niet heb). Ik kan dat ook niet wegklikken dus kom niet in het overzicht veld van Netatmo.

Iemand die hier weet wat er aan de hand is? Er is wel een melding op hun site https://helpcenter.netatm...-incident-6-Desember-2023 maar je mag toch verwachten dat dat ondertussen is opgelost.

Iemand een oplossing? Hoor hem graag.
Domoticz upgraden naar 2024.1. De inlogmethode die Domoticz gebruikte bij NetAtmo in eerdere versies (2023.2 en eerder) wordt niet meer ondersteund door NetAtmo.

Vervolgens in Domoticz moet je andere inlog credentials gebruiken dan je standaard username en wachtwoord. Zie voor instructies:

https://www.domoticz.com/wiki/Netatmo

Note: In stap 1 wordt gesproken over het Netatmo developers portal. Dat is: https://dev.netatmo.com/.

Het lijkt ingewikkeld, maar het kan in 5 minuten gepiept zijn.

Bij mij draait het zo intussen weer in Domoticz.

(Afgelopen maand had ik de boel gefixt door met Node-Red de NetAtmo interface te benaderen en de gegevens met MQTT naar Domoticz te sturen. Het is dus geen storing bij NetAtmo, maar te wijten aan het stopzetten van de verouderde inlogmethode bij NetAtmo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Strontvlieg schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:23:
[...]

Domoticz upgraden naar 2024.1. De inlogmethode die Domoticz gebruikte bij NetAtmo in eerdere versies (2023.2 en eerder) wordt niet meer ondersteund door NetAtmo.

Vervolgens in Domoticz moet je andere inlog credentials gebruiken dan je standaard username en wachtwoord. Zie voor instructies:

https://www.domoticz.com/wiki/Netatmo

Note: In stap 1 wordt gesproken over het Netatmo developers portal. Dat is: https://dev.netatmo.com/.

Het lijkt ingewikkeld, maar het kan in 5 minuten gepiept zijn.

Bij mij draait het zo intussen weer in Domoticz.

(Afgelopen maand had ik de boel gefixt door met Node-Red de NetAtmo interface te benaderen en de gegevens met MQTT naar Domoticz te sturen. Het is dus geen storing bij NetAtmo, maar te wijten aan het stopzetten van de verouderde inlogmethode bij NetAtmo.)
Dan wordt het tijd voor een andere oplossing. Kan niet updaten. Draait op Synology. Ds414 kan geen docker.

Bedankt voor je toelichting. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
MotorBeast schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:26:
[...]

Dan wordt het tijd voor een andere oplossing. Kan niet updaten. Draait op Synology. Ds414 kan geen docker.

Bedankt voor je toelichting. d:)b
Succes ermee.

Als je ergens (bestaande Synology?) of een Raspberry Pi, Node-Red en een MQTT broker op kan draaien dan kun je de gegevens zo weer in je bestaande Domoticz krijgen. Node-Red is sowieso leuk speelgoed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ThinkPad schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:44:
[...]
Daar kwam deze code uit.

Dat leek zowaar te werken (beetje hijgen in de sensor om verschillende waardes te krijgen hehehe :D ), maar op een gegeven moment loopt de boel scheef (buffer vol o.i.d. ?) en snapt hij het niet meer:
[...]
Goed te weten dat een beetje ervaring nog steeds nuttig is met al dat AI geweld :)

C++:
1
2
3
4
5
6
7
private:
    CM1106 *cm1106;

public:
    CM1106Sensor(UARTComponent *parent, uint32_t update_interval) : PollingComponent(update_interval) {
        cm1106 = new CM1106(parent);
    }

Zou je niet ook gewoon even een destructor aanmaken die cm1106 weer netjes opruimt?
Anders lek je geheugen en dan moet je bitjes dweilen :)

C++:
1
virtual ~CM1106Sensor() { delete cm1106; }

[ Voor 0% gewijzigd door TD-er op 04-01-2024 00:17 . Reden: virtual destructor, ivm. inheritance ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsmade
@ThinkPad
ThinkPad schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:44:
Heb een werkende versie gemaakt en als comment gepost op je gist: https://gist.github.com/T...e4e06a96de0182c8369063111

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@orf De sensor lijkt hier 0,9 - 1,0 °C teveel aan te geven vergeleken met de eerder genoemde Xiaomi die 60cm verderop staat.

@TD-er Dank voor je reactie, maar ik heb geen kennis van C++ dus geen idee wat je probeert uit te leggen :P

@hsmade Dank voor je bijgewerkte driver, de logs blijven nu vrij van errors/warnings _O_ Maar de metingen in ESPHome lopen nu niet meer synchroon met wat het display aangeeft. De waardes die ESPHome doorkrijgt lijken wat achter te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsmade
ThinkPad schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:42:
@orf De sensor lijkt hier 0,9 - 1,0 °C teveel aan te geven vergeleken met de eerder genoemde Xiaomi die 60cm verderop staat.

@TD-er Dank voor je reactie, maar ik heb geen kennis van C++ dus geen idee wat je probeert uit te leggen :P

@hsmade Dank voor je bijgewerkte driver, de logs blijven nu vrij van errors/warnings _O_ Maar de metingen in ESPHome lopen nu niet meer synchroon met wat het display aangeeft. De waardes die ESPHome doorkrijgt lijken wat achter te lopen.
1) en 3) hebben met elkaar te maken denk ik. Volgens mij laat de cpu niet de waarden zien die binnen komen, maar gaat er nog iets van processing overheen (gemiddelde oid?). Als je de waarden die uit de sensoren komt vergelijkt met het display, zie je hetzelfde.

Over 2) heeft TD-er uiteraard gelijk, zal het straks nog even aanpassen. --edit-- aangepast inmiddels

[ Voor 5% gewijzigd door hsmade op 04-01-2024 11:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TD-er
ThinkPad schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:42:
[...]
[...]
Met 'new' alloceer je geheugen op de heap.
Dit moet je alleen wel weer opruimen als je klaar bent anders blijft dit geheugenruimte bezet houden en is er sprake van een "memory leak".
Als je dit maar 1x doet en verder nooit meer gedurende de run van je programma, is het niet zo'n punt, maar ik vermoed dat ze dit doen per call om data te lezen en dan loopt het snel op.

Binnen C++ maak je objecten aan (dit is bijv. een class of struct) en die hebben sowieso een constructor en een destructor.
Als je die niet definieert, dan doet de compiler dat voor je.
Stel een class heeft meerdere member variabelen die elk ook een class/struct zijn, dan roept de destructor van jouw object eerst de destructor van alle members aan.
Echter van een pointer is er geen destructor, mede ook omdat je niet weet of anderen ook nog die pointer gebruiken.
Dus dat moet je dan zelf doen en dus moet je een destructor aanmaken die voor jou het gealloceerde geheugen opruimt.

Verder heb je nog te maken met erving binnen C++.
Qua concept is het het beste om te bedenken dat je binnen dit soort "Object georienteerde talen" eigenlijk maar 2 manieren zijn om tegen datastructuren aan te kijken:
  • Je hebt iets
  • Je bent iets
Member variabelen binnen een class/struct zijn dus dingen die je hebt.
Maar voor veel dingen die hetzelfde zijn voor diverse classes is het wel handig als je niet steeds hetzelfde hoeft te doen.
Dus ik ben bijv een class Man.
Maar om nou te definieren dat ik armen, benen etc. heb kun je beter een class Mens definieren en dan zeggen dat class Man erft van class Mens.
Dus de class Man heeft als members alle mannelijke kenmerken en is een Mens.

Nu is het moreel een tikkeltje ongemakkelijk om het te hebben over het destructen van een mens, maar beschouw het maar even als een programmeervoorbeeld :)

Stel een andere class heeft een object van het type Mens (kan dus vrouw/man/etc zijn).
Als je daarvan de destructor wilt aanroepen, moet je dus eigenlijk eerst de destructor van Man/Vrouw/etc aanroepen.
Maar om nou overal eerst alle types bij langs te gaan om te kijken of het overeenkomt, kun je het beste het woordje "virtual" bij de destructor zetten. In elk geval bij classes waarvan een andere class zou kunnen erven.
Dus in dit voorbeeld is het niet echt noodzakelijk, omdat er geen classes zijn die van jouw class erft.
De compiler weet dan dat 'ie de types van objecten moet bijhouden zodat 'ie de juiste destructor aanroept.

Klein beetje kort door de bocht hier en daar, maar dit is in grote lijnen wat ik probeerde te zeggen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@TD-er @hsmade Fijn dat jullie wilden meedenken. Het werkt nu stabiel voor mij _O_ CO2 metingen lijken elke 3 seconden langs te komen in de ESPHome logs. Dat is blijkbaar de interval waarop de interne CPU van de Resideo de sensor raadpleegt? Opzich hoeft elke 3s van mij ook weer niet, als ik bijv. elke 5 min. de waarde doorkrijg in HASS is voor mij vaak genoeg. Jullie daar nog ideeën over?

Nu de temperatuur-/luchtvochtigheidssensor nog in ESPHome krijgen. Heb je daar nog vorderingen mee gemaakt @hsmade ? Ik heb net met een loep nog even gekeken, de opdruk op het zwarte componentje is S8305
036T1V

Die S is twijfel, het staat in een vierkantje: [S], zou ook een logotje kunnen zijn. Het witte componentje zal de lichtsensor zijn, die is ook I2C ?

Kunnen we hier wat mee? https://github.com/sensylink/CHT8305 al lijken ze voor temp/humidity dezelfde berekening te gebruiken als in die hdc1080 library...

@ranjo Je geeft hier aan dat je de formule voor temp en hum. hebt aangepast, welke waardes reken jij nu mee? ranjo in "CO2-meters voor in huis"

[ Voor 115% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2024 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Voor de volledigheid nog even de werkende cm1106.h die @hsmade op de GitHub gist had gezet (met suggestie van @TD-er erin verwerkt) voor iemand die hier ook mee aan de slag wil:

Ik gebruik een Wemos D1 Mini, deze voed ik met 5V & GND van de DC-connector en de RX pin hangt aan de TX pin van de CO2-sensor. Met onderstaande code luistert de ESP mee en stuurt niet zelf de CO2-sensor aan.
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
// put this file in your esphome folder
// protocol implemented as described in https://en.gassensor.com.cn/Product_files/Specifications/CM1106-C%20Single%20Beam%20NDIR%20CO2%20Sensor%20Module%20Specification.pdf

#include "esphome.h"

class CM1106 : public UARTDevice {
public:
    CM1106(UARTComponent *parent) : UARTDevice(parent) {}

int16_t getCo2PPM() {
        byte expectedBytes[] = {0x16, 0x05, 0x01};
        int currentPos = 0;
        uint8_t response[8] = {0};

while (readUartResponse(response+currentPos, 1)) {
          if (response[currentPos] == expectedBytes[currentPos]) {
              currentPos++;
          }

if (currentPos != sizeof(expectedBytes)) continue; // haven't read them all yet
          readUartResponse(response+3, sizeof(response)-3);
          uint8_t checksum = calcCRC(response, sizeof(response));
          int16_t ppm = response[3] << 8 | response[4];
          if (response[7] == checksum) {
              ESP_LOGD(TAG, "CM1106 Received CO₂=%uppm DF3=%02X DF4=%02X", ppm, response[5], response[6]);
              return ppm;
          } else {
              ESP_LOGW(TAG, "Got wrong UART checksum: 0x%02X - Calculated: 0x%02X, ppm data: %u", response[7], checksum, ppm);
              return -1;
          }
        }
        return -1;
    }

private:
    const char *TAG = "cm1106";

// Checksum: 256-(HEAD+LEN+CMD+DATA)%256
    uint8_t calcCRC(uint8_t* response, size_t len) {
        uint8_t crc = 0;
        // last byte of response is checksum, don't calculate it
        for (int i = 0; i < len - 1; i++) {
            crc -= response[i];
        }
        return crc;
    }

bool readUartResponse(uint8_t *response, size_t responseLen) {
        return read_array(response, responseLen);
    }
};

class CM1106Sensor : public PollingComponent, public Sensor {
private:
    CM1106 *cm1106;

public:
    CM1106Sensor(UARTComponent *parent, uint32_t update_interval) : PollingComponent(update_interval) {
        cm1106 = new CM1106(parent);
    }

float get_setup_priority() const { return setup_priority::DATA; }

void setup() override {
        // Perform an initial measurement during setup
        delay(5000);
        int16_t ppm = cm1106->getCo2PPM();
        if (ppm > -1) {
            publish_state(ppm);
        }
    }

void update() override {
        int16_t ppm = cm1106->getCo2PPM();
        if (ppm > -1) {
            publish_state(ppm);
        }
    }

virtual ~CM1106Sensor() { delete cm1106; }
};
En een deel van m'n YAML code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
esphome:
  name: resideo-co2
  platform: ESP8266
  board: d1_mini
  includes:
    - "cm1106.h"

logger:
  baud_rate: 0 #disable serial logging, because we need RX/TX for the sensor.

uart:
  rx_pin: RX
  id: cm1106_uart

- platform: custom
  lambda: |-
    App.register_component(cm1106Sensor);
    return {cm1106Sensor};
  sensors:
  - name: "CO₂ Sensor"
    accuracy_decimals: 0
    unit_of_measurement: "ppm"
    state_class: measurement
    device_class: carbon_dioxide
    icon: "mdi:molecule-co2"

[ Voor 105% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Ik hem de Resideo R200C2-A binnen en ze lijken goede waardes te geven. Maar ik krijg regelmatig nu door de speaker te horen "Low battery" terwijl het ding gewoon in het stopcontact zit. De installatie en setup guide zegt er niets over, iemand een idee hoe ik uberhaubt die stem uit kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@Soepstengel Handleiding gelezen? Je moet het schakelaartje achterop naar 'on' zetten zodat de interne batterij kan worden opgeladen (ik vermoed dat hij door het schakelaartje fysiek wordt losgekoppeld om battery drain te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
ThinkPad schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:26:
@Soepstengel Handleiding gelezen? Je moet het schakelaartje achterop naar 'on' zetten zodat de interne batterij kan worden opgeladen (ik vermoed dat hij door het schakelaartje fysiek wordt losgekoppeld om battery drain te voorkomen).
Zeker de handleiding gelezen, maar ik was niet van plan om de batterij te gebruiken dus heb ik hem op "off" laten staan. Beetje raar dat die blijft zeuren om een low batterij als die uitstaat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb het stekkertje van het speakertje inmiddels al ontkoppeld, dat gebrabbel hoeft van mij ook niet. Laat staan de harde piep als de CO2 te hoog oploopt :+ De LED's op het display is voldoende voor mij.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2024 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hsmade
ThinkPad schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:58:
Nu de temperatuur-/luchtvochtigheidssensor nog in ESPHome krijgen. Heb je daar nog vorderingen mee gemaakt @hsmade ? Ik heb net met een loep nog even gekeken, de opdruk op het zwarte componentje is S8305
036T1V

Die S is twijfel, het staat in een vierkantje: [S], zou ook een logotje kunnen zijn. Het witte componentje zal de lichtsensor zijn, die is ook I2C ?
Ik zie hetzelfde inderdaad. Alleen wat ik met de i2c analyzer zie klopt niet met de datasheet. Maakt verder niet veel uit, ik weet inmiddels wel wat ie moet doen. De master stuurt een read voor 0x40, register 0 en krijgt 4 bytes terug. Die bytes lijken te kloppen met temp+hum zoals beschreven in de datasheet van de cht8305. Alleen de originele cht8305 kent 2 aparte commando's voor temp en hum, met elk 2 bytes als antwoord.

Het probleem nu is nog, hoe deze data ofwel te sniffen ofwel op te vragen met een esp-tje.
Ik moet zo nog weer even de analyzer er aan hangen om te kijken wat de bus snelheid is (max 400kHz zegt de datasheet), en kijken of dat te sniffen valt met interrupts (of de esp8266 snel genoeg is, of anders de esp32).
Een andere mogelijkheid, is dat ik de esp een tweede master laat zijn, en gewoon hetzelfde commando stuur. Op zich is er (kwa tijd), ruimte genoeg op de bus om dat te doen zonder dat ze elkaar in de weg zitten.

Wordt vervolgd dus.

Overigens: ik voedt nu zowel de wemos als de sensor zelf met usb (zonder dat de batterij is aangesloten, dat zou te veel zijn denk ik). En dat gaat prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TD-er
Het is niet ongebruikelijk dat sensoren een 'mirror address' hebben waar de meest gebruikte sensor data direct achter elkaar staat zodat het in 1 call gelezen kan worden.
En het is nog veel gebruikelijker (helaas) dat dit niet gedocumenteerd staat in de datasheets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsmade
Het ding is alleen dat dit op register 0 is, waar de alleen de temperatuur zou moeten zitten.
Maar opzich maakt 't niet uit, want ik weet wat ik zou moeten sturen, en wat ik mag verwachten te ontvangen.
Wat wel heel raar is, is dat de clockspeed tussen de 11 (data) en 30 (ack) kHz ligt. Ik zal zo eens wat plaatjes posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op zich kan de I2C klok van bijna DC tot 100 (of 400) kHz varieren.
Een I2C slave device kan ook aan clock-stretching doen waarbij 'ie de boel vast houd als 'ie het niet bij kan houden.
Maar ik zou zeggen dat alle devices die dat doen in de praktijk ook vreselijk zijn om mee te werken icm. andere I2C devices op dezelfde bus.
Wel is het zo dat de master de klok bepaalt (en een slave de klok kan vertragen). Dus wellicht dat je in wat meer detail naar de klok kunt kijken of dat het geval is?
Het zou namelijk vreemd zijn als de master de klokfrequentie steeds loopt aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsmade
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFDffJZ9ia-khnF3o4wjUMGiR-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LqGipgN985aZykkGLYsZiKUi.png?f=fotoalbum_large

De gehele conversatie. Hier is te zien dat de master (de MCU) een read request doet, en na ongeveer 30ms antwoordt krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RcbgAA6ypVPZe0VzzItDBsG67k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oXLabzhXLQ39jADrREcQ4Dh8.png?f=fotoalbum_large

Het read request van de master. Register 0 op adres 0x40

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvKGnTSYLOkptLF8QxJHtqlAR-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lb46W2bcTbM0VBsC2IG0gD8A.png?f=fotoalbum_large

En het 4 bytes lange antwoord van de slave, op adres 0x40.

Ik vind vooral de clock (SCL) timing wat traag, normaal is dit 100 of 400kHz, en geen 10-30 kHz.
Voordeel is wel, dat ik denk dat we zo meer kans hebben dat de ESP het kan bijbenen met interrupts.
Ik kreeg geen antwoord als ik de ESP de requests liet doen, maar dat was met de default snelheid.
Ik zal morgen eens proberen wat t doet als ik dat naar die 10-30 kHz zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsmade
TD-er schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:32:
Op zich kan de I2C klok van bijna DC tot 100 (of 400) kHz varieren.
Een I2C slave device kan ook aan clock-stretching doen waarbij 'ie de boel vast houd als 'ie het niet bij kan houden.
Maar ik zou zeggen dat alle devices die dat doen in de praktijk ook vreselijk zijn om mee te werken icm. andere I2C devices op dezelfde bus.
Wel is het zo dat de master de klok bepaalt (en een slave de klok kan vertragen). Dus wellicht dat je in wat meer detail naar de klok kunt kijken of dat het geval is?
Het zou namelijk vreemd zijn als de master de klokfrequentie steeds loopt aan te passen.
Waar ik aan zat te denken, is dat ze mss i2c bitbangen. Maar dan moet ik de datasheet van die MCU er even bijpakken en kijken aan welke pootjes de bus hangt.

Ik zou ook even de 8305 los kunnen halen, en kijken of de SCL dan sneller is (en de slave dus stretched inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm tenzij ik die scope-beelden verkeerd interpreteer dan heb je 6.25 msec/div, dus 3 blokjes is 18.75 msec.
Op een van die plaatjes heb je ongeveer 9 klokpulsen in 3 blokken, dus ongeveer 2 msec per puls van de klok.
Dan zit je op maar liefst 480 a 500 Hz.
Mis ik iets of is het gewoon echt zo idioot traag voor I2C?
En de klok is inderdaad nogal onregelmatig, dus als ze dat al niet voor elkaar krijgen met een beetje regelmaat op 500 Hz, vraag ik me echt af wat die code dan doet.
Zelfs op een MSX uit '83 kon je met die op 3.58 MHz lopende Z80 in Basic nog met grotere regelmaat pulsjes op de printerpoort zetten op 500 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsmade
TD-er schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:57:
Hmm tenzij ik die scope-beelden verkeerd interpreteer dan heb je 6.25 msec/div, dus 3 blokjes is 18.75 msec.
Die 6.25 msec/div loopt niet mee met inzoomen, dus die vertrouw ik niet.

[ Voor 47% gewijzigd door hsmade op 04-01-2024 22:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Hier overigens nog vergelijking van de Resideo (paars) met een MH-Z19 (blauw) in dezelfde kamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdtndukV2QW548cBfX2GMclupvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2QyIIiJgQRNw7UaM9QM9XrZv.png?f=fotoalbum_large
De MH-Z19 staat ABC uit en heeft al een aantal jaren geen buitenlucht meer geroken, dus ik denk dat die inmiddels ook wel wat hoog aangeeft.
ThinkPad schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:58:
[...]
CO2 metingen lijken elke 3 seconden langs te komen in de ESPHome logs. Dat is blijkbaar de interval waarop de interne CPU van de Resideo de sensor raadpleegt? Opzich hoeft elke 3s van mij ook weer niet, als ik bijv. elke 5 min. de waarde doorkrijg in HASS is voor mij vaak genoeg. Jullie daar nog ideeën over?
Dit heb ik ook al gevonden, dat is de '3000' die in de YAML staat bij het CM1106 component. Als ik dat aanpas naar 300000 dan komen de metingen elke 5 min. door, wat voor mij prima is.

Before:
YAML:
1

After:
YAML:
1
auto cm1106Sensor = new CM1106Sensor(id(cm1106_uart), 300000);

Na een herstart van de ESP duurde het dan wel 5 min. voor ik de eerste meting doorkreeg. Dat heb ik ook gefixed, door in de setup() in de cm1106.h eerst een delay van 5s te zetten (om de boel even wat tijd te geven, anders werkte het alsnog niet) en daarna een uitlezing van de sensor te doen. Nu is er na het herstarten ook gelijk weer een sensorwaarde beschikbaar. Ik heb de cm1106.h bijgewerkt in m'n eerdere bericht.

@hsmade wat voor apparatuur gebruik je om die signalen zo uit te lezen? Is dat een USB logic analyzer?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsmade
Ik gebruik een Adalm2000, van analog devices. De software, Scopy, is wat.. raar. Maar de hardware doet t uitstekend, en kan een hoop.

Ik heb even het mcu printje er bij gepakt en de datasheet. De SDA/SCL zitten op regular gpio pinnen, want de enige I2C poort op de mcu is in gebruik voor het display (multi-functie pinnen, ze zijn ook voor het led display).

Dus dat zou de traagheid en varieerende clockspeed kunnen verklaren.
Pagina: 1 ... 34 ... 39 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes