Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:00
Mijn vraag
Heeft iemand anders awair elements en ervaar een kapotte app en hele rare readings.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Awair app en homeassistant om de waarde uit te lezen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gegoogled op een mogelijk nieuwe update of firmware update maar kan niets vinden hierover. Playstore zegt ook laatste update september.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsF0D_XZ6yeB9cKhX0pdhTnIT6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdKycL7PgI274V9EiD5Efjgg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHXPo23oHhz9NrsTgGRggK40n5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keAqIpuuiyo0mqfHxi7S8QNY.jpg?f=fotoalbum_large

Printscreens wat er gaande is. Scores kloppen niet meer met de waardes.

Iemand anders die dit heeft gehad ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:25

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Heb je niet gewoon daadwerkelijk slechte luchtkwaliteit aangezien beide het zeggen?

Wat ik wel ervaar is dat dat ding zo nu en dan vastloopt, even van de stroom helpt daar tegen.

Heb recent onze nieuwe bank geimpregneerd, toen kwam ik ook vrij snel op dit soort scores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Beekforel schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:30:
Heb je niet gewoon daadwerkelijk slechte luchtkwaliteit aangezien beide het zeggen?

Wat ik wel ervaar is dat dat ding zo nu en dan vastloopt, even van de stroom helpt daar tegen.

Heb recent onze nieuwe bank geimpregneerd, toen kwam ik ook vrij snel op dit soort scores.
Ik heb printscreens bijgevoegd zoals je kan zien wat de sensoren zeggen.

Nu is tvoc wat hoog, dit komt door af en toe deurtje los van de houtkachel.
Ik heb ze nu al een beste poos maar nog nooit zulke waardes gehad met deze waarden.

Vanmorgen zelfs de 00 aangetikt.... bedoel dat is nog nooit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wat stook je in je houtkachel als de VOC's (Volatile Organic Compounds) daarvan omhoog gaan? VOC's zijn chemicaliën... Dat de PM2.5 op de houtkachel reageert zou ik nog wel in kunnen komen.

Een score van 00 herken ik niet in elk geval. Ik gebruik die Awair app niet, maar zonet even geinstalleerd en daar ziet het er prima uit (zelfde waardes als ik in Home Assistant zie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLA NL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:21
Ik heb het hetzelfde probleem. Er lijkt een firmware update te zijn geweest. Temperatuur wordt een stuk slechter beoordeeld normaal een Awair score van 80+ s'avonds nu onder de 50.

Hij zit nu op versie 1.4.0, op mijn router kan ik zien dat er vanmorgen meer data verbruikt is dan normaal, dus ik vermoed een brakke update.

[ Voor 28% gewijzigd door FLA NL op 20-12-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik zie het probleem niet? Je tvoc's zijn heel veel te hoog. Gooi eens je ramen open en je zult zien dat ie weer omhoog gaat

Bij mij zit het meestal tussen de 150 en de 360 in de winter. In de zomer veel lager (meer ventileren).

Hier ook 1.4.0.
Dat je de 00 hebt aangetikt is wel extreem trouwens

[ Voor 42% gewijzigd door EWK op 20-12-2023 19:46 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

FLA NL schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:42:
Ik heb het hetzelfde probleem. Er lijkt een firmware update te zijn geweest. Temperatuur wordt een stuk slechter beoordeeld normaal een Awair score van 80+ s'avonds nu onder de 50.

Hij zit nu op versie 1.4.0, op mijn router kan ik zien dat er vanmorgen meer data verbruikt is dan normaal, dus ik vermoed een brakke update.
Hm, ik zit ook op 1.4.0 maar hier zie ik 1.2.0 van 05/11/2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLA NL
Yep zat ook al te zoeken op hun support website maar daar staat idd 1.2.0 als laatste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLA NL
Ik vermoed dat de interest optie kapot is, waar je kan kiezen voor General, Allergy, Sleep etc. Normaal beïnvloede dat de score maar dat heeft nu geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Beekforel schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:41:
Wat stook je in je houtkachel als de VOC's (Volatile Organic Compounds) daarvan omhoog gaan? VOC's zijn chemicaliën... Dat de PM2.5 op de houtkachel reageert zou ik nog wel in kunnen komen.

Een score van 00 herken ik niet in elk geval. Ik gebruik die Awair app niet, maar zonet even geinstalleerd en daar ziet het er prima uit (zelfde waardes als ik in Home Assistant zie).
Puur eiken hout haha, verder geen idee waarom die anders omhoog moet gaan derhalve de houtkachel.

Pm2.5 is altijd laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
EWK schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:43:
Ik zie het probleem niet? Je tvoc's zijn heel veel te hoog. Gooi eens je ramen open en je zult zien dat ie weer omhoog gaat

Bij mij zit het meestal tussen de 150 en de 360 in de winter. In de zomer veel lager (meer ventileren).

Hier ook 1.4.0.
Dat je de 00 hebt aangetikt is wel extreem trouwens
Ja dat het te hoog is snap ik, maar die score die erbij hangt klopt niet met wat het normaal is. Alles is prima behalve de tvoc dan hoort het geen score van 40 te zijn. De score in verhouding met de sensoren zijn helemaal zoek vergeleken met normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
FLA NL schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:47:
Yep zat ook al te zoeken op hun support website maar daar staat idd 1.2.0 als laatste versie.
Klopt dat had ik ook gevonden.
In ieder geval blij dat ik niet de enige ben met het probleem. Als dit aanhoud stuur ik ze alsnog retour.

In de slaapkamer een temperatuur van 16 en vocht van 64% ( douche zit er naast) en die was vanmorgen op een score van 10 en daarna 00. Dat is zwaar overdreven lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Als ik historische data bekijk is de score wel wat lager sinds vanmorgen inderdaad. Ook volatieler lijkt het.

Misschien was de score nooit goed en nu wel? Of ze zijn gewoon wat kritischer geworden.

De sensoren lijken niet echt andere waardes te geven zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLA NL
Beekforel schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:46:
Als ik historische data bekijk is de score wel wat lager sinds vanmorgen inderdaad. Ook volatieler lijkt het.

Misschien was de score nooit goed en nu wel? Of ze zijn gewoon wat kritischer geworden.

Wat op de sensor staat is iig niet meer hetzelfde als in de app, 18,2 graden is in de app groen en op de sensor 2 puntjes. Dat was eerst niet zo. Volgens de schaal verdeling in de app zit dat ook in de groene zone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppekroezen
Beekforel schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:46:

Klopt waardes kloppen inderdaad. Die lijken nog correct.

Als ze strenger zijn geworden dat kan uiteraard ook maar dat verklaar niet waarom 16 graden en 65% vocht een 30 score moet krijgen. Terwijl de rest groen is. Ik denk dat er wat anders speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Hier nog een update over de score gekoppeld aan de waarden.

Alles is perfect behalve de tvocs maar die zijn niet schokkend hoog. En nog steeds maar 64 score.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lgMV_No1bQFLHJzNWwDQPEdmoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csPEpXZnOX0I6X16j9kFXGGu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trubo
  • Registratie: April 2005
Heb je de Awair al van de stroom afgehaald? Hier namelijk ook een merkwaardige score. Na opnieuw opgestart te zijn zag dat er weer normaal uit.

Overigens zijn je TVOCs beduidend hoger, hier een dag gemiddelde tussen de 225 en 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Trubo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:45:
Heb je de Awair al van de stroom afgehaald? Hier namelijk ook een merkwaardige score. Na opnieuw opgestart te zijn zag dat er weer normaal uit.

Overigens zijn je TVOCs beduidend hoger, hier een dag gemiddelde tussen de 225 en 150.
In de slaapkamer wel gedaan maar geen verschil. Misschien even wat langer, ga het morgen even proberen.

Tvocs zijn alleen in de woonkamer aan de hoge kant. Ik vermoed de houtkachel, iets anders zou ik niet weten.
Slaapkamer is nu 163 en gedurende de dag maximaal 200. Woonkamer ook tot de houtkachel aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:08
Hier hetzelfde probleem sinds 9:28 in de ochtend.

Scores zijn aanzienlijk lager. Als je de legende bekijkt zie je ook dat temperatuur en humidity strenger beoordeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Bij mij is de Awair score vandaag ook fors lager dan de afgelopen dagen terwijl de afzonderlijke meetwaarden nauwelijks anders zijn. Firmware 1.4.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTu6BmYtpzCBHBj53iaWfFywKU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vetfG4db36Wisju5r1OvWwrT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trubo
  • Registratie: April 2005
Zie hier nu ook dat de score sterk afneemt bij verandering van de onderliggende waarden. Het komt op mij over dat het te sensitief is afgesteld in de huidige firmware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeppekroezen
Ik had een ticket ingeschoten bij hun helpdesk en het is inderdaadeem update geweest waarbij ze dingen hebben veranderd.

Mail:
Now, you may have noticed a significant change in your Awair Score that could cause for some alarm. To give you a little insight here, in light of new research conducted by global health organizations like WHO, EPA, and OSHA, user feedback, and internal research conducted by our engineers, we have decided to revise our Awair Score to align with these new global Indoor Air Quality (IAQ) standards and to make the Awair Score's IAQ calculation more relevant. Our goal is to produce a more stringent scoring system in order to bring more accurate awareness to actual IAQ and better account for deviations from the optimal ranges recommended by standard organizations.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeppekroezen
Hier info over het nieuwe systeem
https://support.getawair....s/articles/18981325693207

En hier info over de nieuwe kleuren met de nieuwe waarden
https://support.getawair....s/articles/19504367520023

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-m8sjzPZsnG6yDwutKXzpkpmk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3l9YEWGnP0H6GEoARVlmwFl.jpg?f=fotoalbum_large

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bij IAQ geldt hoe lager het getal hoe beter. Het tegenovergestelde van de Awair score dus.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:51
Ik heb mijn eerste Awair ooit bij Awair zelf aangeschaft en kreeg dan ook begin november al een mail met een vooraankondiging van deze wijziging die in eerste instantie per 11 december actief zou worden maar toen op het laatste moment is uitgesteld. Vervolgens gisteren, 20 december, een mail gehad dat de nieuwe firmware live was en dat connected apparaten deze automatisch zouden ophalen. En inderdaad gisteravond beide naar de nieuwe firmware.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 15:35

ericplan

5180 Wp PV

Net een verzoek ingediend of de comfort sensors met een vinkje uit de overall score en het ledje gehaald kunnen worden. In de zomer is het hier (appartement, onder het dak) vaak veel te warm. Dat betekent in de praktijk dat overdag de ramen zoveel mogelijk dicht blijven en ‘s nachts open om te koelen. Maar ik krijg wel graag overdag een visuele waarschuwing over CO2.

Zelfde geldt voor langdurige regen buiten het stookseizoen. Relatieve vochtigheid loopt dan flink op, laatst langdurig 65%. Vervelend, kans op schimmel, maar niet heel veel aan te doen behalve ventileren en opletten.

A'dam PVOutput

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het valt me nu ook op, paars lampje op het ding. Slecht luchtkwaliteit in de app, terwijl die voorheen een stuk beter was. De metingen zijn niet heel veel anders. Wel meer VOC's, dat zal vanwege de winter zijn maar ook niet zo veel (zit in het oranje in de app, maar de reading geeft rood in de app en paars op de awair als algemene waarde).
ericplan schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:40:
Net een verzoek ingediend of de comfort sensors met een vinkje uit de overall score en het ledje gehaald kunnen worden. In de zomer is het hier (appartement, onder het dak) vaak veel te warm. Dat betekent in de praktijk dat overdag de ramen zoveel mogelijk dicht blijven en ‘s nachts open om te koelen. Maar ik krijg wel graag overdag een visuele waarschuwing over CO2.

Zelfde geldt voor langdurige regen buiten het stookseizoen. Relatieve vochtigheid loopt dan flink op, laatst langdurig 65%. Vervelend, kans op schimmel, maar niet heel veel aan te doen behalve ventileren en opletten.
Ik vind de CO2 ook het belangrijkste, maar ik heb ook dat getal dan ingesteld op de display. Je kan gewoon kiezen wat hij laat zien.

Voor de vochtigheid heb ik een luchtontvochtiger, maar bij ons loopt die wel hoger op dan 65 procent in de wnitter. Ik zet die smorgens (na het wakker worden) en savonds (na het douchen) even aan, tegenwoordig boven in de gang met alle deuren open (vroeger individueel in de kamers).

[ Voor 66% gewijzigd door Marzman op 21-12-2023 10:51 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Marzman schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:41:

[...]

Ik vind de CO2 ook het belangrijkste, maar ik heb ook dat getal dan ingesteld op de display. Je kan gewoon kiezen wat hij laat zien.

Voor de vochtigheid heb ik een luchtontvochtiger, maar bij ons loopt die wel hoger op dan 65 procent in de wnitter. Ik zet die smorgens (na het wakker worden) en savonds (na het douchen) even aan, tegenwoordig boven in de gang met alle deuren open (vroeger individueel in de kamers).
Hij staat hier als veredelde klok, ook ivm WAF en bovendien functioneel. Maar als meer mensen aan Awair de vraag stellen of voor de score de comfort sensors uitgevinkt kan worden in de instellingen maak ik meer kans :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mf42LGRpKNs4d3Ih_SpmgBlnHU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQiBDYsNXcxKajqcCIquxWRP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door ericplan op 21-12-2023 11:26 . Reden: Typo ]

A'dam PVOutput

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat bedoel je met comfort sensor? Luchtvochtigheid? Daar heb ik geen problemen mee.

Maar als je CO2 wilt monitoren zou ik de tijd gewoon aanpassen in de CO2 waarde. De tijd zie ik wel op mijn pc, smartphone, smartwatch :p

[ Voor 63% gewijzigd door Marzman op 21-12-2023 11:29 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Marzman schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:27:
Wat bedoel je met comfort sensor? Luchtvochtigheid? Daar heb ik geen problemen mee.

Maar als je CO2 wilt monitoren zou ik de tijd gewoon aanpassen in de CO2 waarde. De tijd zie ik wel op mijn pc, smartphone, smartwatch :p
Van de Awair site, link uit eerdere post.

The new system categorizes sensors into two groups:

Comfort-Based Sensors: Temperature and Humidity
Health-Based Sensors: VOC, CO2, and PM2.5

De comfort-based sensors wil ik wel meten en loggen, maar niet betrekken in de score en het ledje rechtsboven. Bijvoorbeeld door bij instellingen de comfort based sensors uit te ✔️ ✔️ De Awair staat in de eetkeuken en hij is daar echt functioneel als klok.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 06:06
Hier het zelfde probleem, hele lage scores en zelfs de Awair een aantal uren bij een open raam gezet geeft maar een score van maximaal 55.
Is er een manier om die update terug te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FLA NL
Ben-i schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:45:
Hier het zelfde probleem, hele lage scores en zelfs de Awair een aantal uren bij een open raam gezet geeft maar een score van maximaal 55.
Is er een manier om die update terug te draaien?
Open raam helpt niet echt omdat het nu erg vochtig is buiten en vochtigheid telt nu ook veel zwaarder mee. Hier zitten we op 70 s'ochtends, als het huis door de verwarming op begint te warmen, wordt het even 90+, maar door de co² die we zelf veroorzaken door te ademen zakt het al weer snel, en gisteravond door koken was de score 22, maar met ventilatie aan heeft het er de hele avond over gedaan om op 70 te komen.

Ze zeggen dat de score nu beter afgestemd is op aanbeveling zoals van het WHO, dus ik denk dat het makkelijkst is om je erbij neer te leggen dat vooral in de winter je vaak slechte scores hebt. Wat heb je aan een score die vaak onterecht groen is.

Het enige wat denk ik niet realistisch is, is dat er overal op de wereld dezelfde aanbeveling zou gelden. Het wordt een beetje gek als je in een gebied waar nu continue een hoge vochtigheid is mensen aan te sporen om zich gek te stoken om de vochtigheid omlaag te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Awair vindt mijn eetkeuken te koud met 19,6 graden en te vochtig met 58%, dus beide geel. Ik heb er geen moeite mee, maar het leidt wel een beetje af van de zaken waar het echt om draait. Dus een keuze (zou bij interests onder instellingen kunnen) om temperatuur en vochtigheid niet in de score te betrekken zou ik heel graag zien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:07

paQ

Awair heeft me wel eens gezegd dat je (om te calibreren) het apparaat gewoon even 10 min buiten kunt leggen. Daarna opstarten en dan zou het binnen 15 min weer in orde moeten zijn.
De TVOC sensor is gevoelig, maar slaat niet zomaar aan met dergelijke waarden mijns inziens. (Alhoewel ik die sensor wel een keer vervangen heb, maar toen pikte hij helemaal niets meer op)
Ik zit overigens op 1.8.0 :?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 23-12-2023 10:33 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ze hebben inderdaad zowel de grenzen anders gelegd, als de kleuren een upgrade gegeven:

Oud:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_x9BXUVzLqP304GDL14_lCR8Ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctEh1nRICnTvl8iF909dCxOA.jpg?f=fotoalbum_large

En de nieuwe dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2_p-kR8bB6EVkPQVWq9uer9IQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2VkN7fY6zTAZHXPM6Kh4RF5.jpg?f=fotoalbum_large

Doordat paars erbij is gekomen als kleur, is lichtorange nu oranje geworden. De beoordeling is dus met 1 stap opgeschoven. Wat oranje was is nu rood, en wat rood was is nu paars. En daarbij zijn sommige grenzen dus bijgesteld.

Groen en geel lijken ongewijzigd en/of licht gewijzigd.

Dat dit een lagere score oplevert is niet vreemd.

Ik zal mijn colorstops in Home Assistant ook moeten wijzigen om weer up-to-date te zijn 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het eind is nabij (volgens Awair). Er wordt gekookt aan het kerstdiner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyRYGhaHTNhdEms1oDO4N80Sp5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPFDSyQr91tr4FR4EZGXhCUH.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
ericplan schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:30:
Het eind is nabij (volgens Awair). Er wordt gekookt aan het kerstdiner.

[Afbeelding]
Klopt hier ook regelmatig wordt de 00 aangetikt.
Bijvoorbeeld bij het kerst diner, of tijdens een gezellige avond met kaarsjes aan in combinatie met lekkernijen.

En de douche als de vrouw de föhn aanheeft en allerlij andere dingen doet ( god mag weten wat allemaal) dan is de temperatuur slecht is, vochtigheid is slecht. Tvocs schieten de lucht in. En bedenkt de rest maar.

In ieder geval heb ik de hazard suits al besteld voor straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLA NL
jeppekroezen schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:04:
[...]

Klopt hier ook regelmatig wordt de 00 aangetikt.
Bijvoorbeeld bij het kerst diner, of tijdens een gezellige avond met kaarsjes aan in combinatie met lekkernijen.

En de douche als de vrouw de föhn aanheeft en allerlij andere dingen doet ( god mag weten wat allemaal) dan is de temperatuur slecht is, vochtigheid is slecht. Tvocs schieten de lucht in. En bedenkt de rest maar.

In ieder geval heb ik de hazard suits al besteld voor straks.
Haha ja, zie het al helemaal voor me, een nieuwe reclame foto, met een Awair element met score 0 en dan iemand in zijn hazard suit met zijn duim omhoog waarbij de nieuwe hazard suit addon van Awair alles groen aangeeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Tsja leuk dat ze anders zijn gaan meten, maar de noodzaak van een extra kleur waardoor de bandbreedtes kleiner worden zie ik gewoon niet.

Vooral temperatuur is echt veel te krap geworden. Met deze bandbreedte ben ik het ook gewoon oneens. Rijmt ook totaal niet met 'zet de cv een graadje lager'. Luchtvochtigheid vond ik hiervoor altijd al krap.

Co2 is voor mij wel de belangrijkste maar de rest toch ook een goede aanvulling.

Ga nu toch wel flink twijfelen aan de betrouwbaarheid van Awair omdat ze na ruim een jaar gebruik ineens doodleuk verder gaan op deze manier. Wat zegt dat dan over hiervoor en eigenlijk ook over nu? Volgend jaar weer anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@sambalbaj Stuur net als ik een verzoek in om temperatuur en relatieve vochtigheid (comfort based sensors) optioneel te maken voor de Awair score. Procedure is simpel, wel je serienummer bij de hand houden. Gewoon de link volgen:
https://support.getawair.com/hc/en-us/requests/new

ericplan in "Awair Element update??"

[ Voor 12% gewijzigd door ericplan op 27-12-2023 11:55 . Reden: link toegevoegd ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ericplan @sambalbaj Kunnen jullie niet beter aansturen op een betere toepassing van temperatuur en relatieve luchtvochtigheid dan het compleet negeren van deze data? Wat Awair volgens mij onhandig doet is het gebruiken van vaste bandbreedtes, terwijl je niet los naar de temperatuur en de relatieve luchtvochtigheid kan kijken; juist de onderlinge samenhang bepaalt of iets prettig is of niet.

Zelf heb ik helemaal geen Awair (knoop liever zelf m'n sensoren aan een microcontroller), maar ik gebruik in HA wel Thermal Comfort. Daarbij wordt gebruik gemaakt van onder andere Humidex en Heat index om te bepalen hoe iets voelt voor een gemiddelde persoon. Daar komt dan deze lijst aan data uit op basis van één temperatuurwaarde in combinatie met relatieve luchtvochtigheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNo062wxyVwbqCtXke9joLp-RXg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jfM5miLXfQCb99zaejAeDdoQ.png?f=fotoalbum_large

Die gebruik ik niet allemaal, maar bijvoorbeeld de Thermal Perception wel. Die is namelijk interessant omdat hij aangeeft of de lucht te droog is, te vochtig of precies goed. En daarbij wordt dus niet simpelweg naar de relatieve luchtvochtigheid gekeken, maar juist vooral hoe dat ervaren wordt in combinatie met de temperatuur.

Daar komt bijvoorbeeld uit dat toen de temperatuur buiten gisteren flink zakte (en er weinig vocht in de buitenlucht zat, terwijl er wel geventileerd en gestookt werd dat de luchtvochtigheid in huis eigenlijk te laag werd om prettig aan te voelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9zlCAqpk4OUxUP7SwWjtr4FoQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VYx6kSbzcwysbR0d3hlOrVUf.png?f=fotoalbum_large

TL;DR alleen maar een stoplichtkleurensysteem hangen aan los temperatuur en los luchtvochtigheid is niet handig.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het viel ons ook al op dat de zich in de slaapkamer bevindende Awair sneller geel/oranje/rood werd. Hij staat daar enkel om de CO2 te meten; het ledje is daarvoor nu onzinnig.

Een temperatuur van 20 graden halen we daar de helft van het jaar niet: 15-18 is ideaal voor ons.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gizz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:48:
@ericplan @sambalbaj Kunnen jullie niet beter aansturen op een betere toepassing van temperatuur en relatieve luchtvochtigheid dan het compleet negeren van deze data? Wat Awair volgens mij onhandig doet is het gebruiken van vaste bandbreedtes, terwijl je niet los naar de temperatuur en de relatieve luchtvochtigheid kan kijken; juist de onderlinge samenhang bepaalt of iets prettig is of niet.
[...]
De Awair staat er bij mij niet voor het comfort, maar voor de luchtkwaliteit. Een comfortabele temperatuur is iets persoonlijks en ook niet over de hele dag hetzelfde. Luchtvochtigheid kan ik maar heel beperkt reguleren, zeker buiten het stookseizoen. Daar wil ik dus ook niet op sturen.

Wel op een hoge CO2 of fijnstof, daar acteer ik op door extra te ventileren of juist het raam dicht te doen als de buurman z'n houtkachel stookt. En ik wil dat het ledje aangeeft wanneer ik moet acteren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Gizz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:48:

Zelf heb ik helemaal geen Awair (knoop liever zelf m'n sensoren aan een microcontroller), maar ik gebruik in HA wel Thermal Comfort. Daarbij wordt gebruik gemaakt van onder andere Humidex en Heat index om te bepalen hoe iets voelt voor een gemiddelde persoon. Daar komt dan deze lijst aan data uit op basis van één temperatuurwaarde in combinatie met relatieve luchtvochtigheid:

[Afbeelding]

Die gebruik ik niet allemaal, maar bijvoorbeeld de Thermal Perception wel. Die is namelijk interessant omdat hij aangeeft of de lucht te droog is, te vochtig of precies goed. En daarbij wordt dus niet simpelweg naar de relatieve luchtvochtigheid gekeken, maar juist vooral hoe dat ervaren wordt in combinatie met de temperatuur.

Daar komt bijvoorbeeld uit dat toen de temperatuur buiten gisteren flink zakte (en er weinig vocht in de buitenlucht zat, terwijl er wel geventileerd en gestookt werd dat de luchtvochtigheid in huis eigenlijk te laag werd om prettig aan te voelen:

[Afbeelding]

TL;DR alleen maar een stoplichtkleurensysteem hangen aan los temperatuur en los luchtvochtigheid is niet handig.
Ik gebruik die Awair score ook niet, en het ledje valt mij meestal niet op. Heb hem in mijn kantoor staan als klok en handig dat hij dan ook wat sensoren heeft.

De score is bij mij nog niet onder de 70% geweest op de nieuwe firmware overigens.

Ik gebruik die Thermal Comfort integratie trouwens ook, maar zijn dan weer net wat te veel perceptions ofzo. Het dauwpunt en de humidex temperatuur vind ik wel handig

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

sambalbaj schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:13:
Tsja leuk dat ze anders zijn gaan meten, maar de noodzaak van een extra kleur waardoor de bandbreedtes kleiner worden zie ik gewoon niet.

Vooral temperatuur is echt veel te krap geworden. Met deze bandbreedte ben ik het ook gewoon oneens. Rijmt ook totaal niet met 'zet de cv een graadje lager'. Luchtvochtigheid vond ik hiervoor altijd al krap.

Co2 is voor mij wel de belangrijkste maar de rest toch ook een goede aanvulling.

Ga nu toch wel flink twijfelen aan de betrouwbaarheid van Awair omdat ze na ruim een jaar gebruik ineens doodleuk verder gaan op deze manier. Wat zegt dat dan over hiervoor en eigenlijk ook over nu? Volgend jaar weer anders?
Het zegt dat, zoals bij zoveel diensten rond door software ondersteunde apparaten, je niet meer de eigenaar bent van wat je in huis haalt, maar speelbal van de leverancier en licentienemer van diens diensten. Zorgwekkend, maar niets nieuws onder de zon.

Ik gebruik de local API om de data in Home Assistant in te lezen, maar zelfs dan kun je het internetverkeer van het ding niet blokkeren, want dan stopt hij na een week met werken (van horen zeggen).

Anyhow, holy boilerplate, de helpdesk heeft m'n volledige mail genegeerd en geantwoord:
Hello,

Thanks for reaching out to Awair! My name is José and I'm happy to assist. We appreciate your patience in awaiting our response.

I wanted to quickly let you know that in order to properly leverage the newly updated Awair Score system rolled out in the latest firmware (version 1.4.0), you’ll need to be sure your Awair Home App is currently up to date! Please visit your app store (version 4.14.13 on Google Play store for Android, and version 4.7.3 on Apple Store for iOS) to ensure your app is currently up to date so that all is reflected in your App properly. [Deze versie is geïnstalleerd, staat ook genoemd in de vanuit de app opgestelde initiële mail.]

Now, you may have noticed a significant change in your Awair Score that could cause for some alarm. To give you a little insight here, in light of new research conducted by global health organizations like WHO, EPA, and OSHA, user feedback, and internal research conducted by our engineers, we have decided to revise our Awair Score to align with these new global Indoor Air Quality (IAQ) standards and to make the Awair Score's IAQ calculation more relevant. Our goal is to produce a more stringent scoring system in order to bring more accurate awareness to actual IAQ and better account for deviations from the optimal ranges recommended by standard organizations.

For more information on the internal research that contributed to the Awair Score revision, as well as a more comprehensive article that explains the new system and provides tips on how to improve the air quality in your space, please see the resources below and let us know if you have any other questions:

https://support.getawair....s/articles/18981325693207
https://support.getawair....s/articles/19504367520023

Breathe easy,

José

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-09 16:03
CodeCaster schreef op donderdag 28 december 2023 @ 03:19:
[...]

Ik gebruik de local API om de data in Home Assistant in te lezen, maar zelfs dan kun je het internetverkeer van het ding niet blokkeren, want dan stopt hij na een week met werken (van horen zeggen).

[...]
Ik blokeer gewoon het internetverkeer van mijn drie awair elements. Het enigste nadeel dat ik zie is dat ze regelmatig eens herstarten. Maar ze komen altijd weer op. De laatste update nog niet gedaan.

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

De sensoren zelf geven gelukkig nog dezelfde waarden weer. Daarop wordt gestuurd.

De totaalscore is wel een heel stuk lager, en komt nauwelijks nog in het groen. Zoals anderen ook hebben gemeld is dit oa in de slaapkamer waar de temperatuur rond de 16-17 graden zit. Met een beetje verhoging van de CO2 zit je dan zo in het oranje... (dus onder de 60).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTUNkqHWk80jO1pdtOiYZIs5a1I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IqACK1q1rdagAWsV4W4kTrV5.png?f=fotoalbum_large

In de woonkamer wordt als er niemand is ook laag gestookt, dus...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxL29kClmWljt8DDKzZE_8HLzJk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8oVB4nPTmjQd3xQ2kJ2maADB.png?f=fotoalbum_large

De zaken waar het voor mij voornamelijk om draait (CO2, Chemicals en Pm2.5) zijn allemaal goed, dus het zou inderdaad fijn zijn als daar een splitsing gemaakt kan worden.

Desnoods 2 verschillende "scores". Dus voor Temp/Humi en voor CO2/VOC/PM2.5. Aan de hoge luchtvochtigheid kan ik nu niks veranderen met die regenbuien.

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

De sensoren zelf geven gelukkig nog dezelfde waarden weer. Daarop wordt gestuurd.

De totaalscore is wel een heel stuk lager, en komt nauwelijks nog in het groen. Zoals anderen ook hebben gemeld is dit oa in de slaapkamer waar de temperatuur rond de 16-17 graden zit. Met een beetje verhoging van de CO2 zit je dan zo in het oranje... (dus onder de 60).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTUNkqHWk80jO1pdtOiYZIs5a1I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IqACK1q1rdagAWsV4W4kTrV5.png?f=fotoalbum_large

In de woonkamer wordt als er niemand is ook laag gestookt, dus...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxL29kClmWljt8DDKzZE_8HLzJk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8oVB4nPTmjQd3xQ2kJ2maADB.png?f=fotoalbum_large

De zaken waar het voor mij voornamelijk om draait (CO2, Chemicals en Pm2.5) zijn allemaal goed, dus het zou inderdaad fijn zijn als daar een splitsing gemaakt kan worden.

Desnoods 2 verschillende "scores". Dus voor Temp/Humi en voor CO2/VOC/PM2.5. Aan de hoge luchtvochtigheid kan ik nu niks veranderen met die regenbuien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppekroezen
Ja waarden zijn drama,

Ik heb in de woonkamer ook Tvocs altijd wel rondt de 600/1200.

Iemand enig idee hoe dit kan ? Snap der niets van. Zelfs met ramen open

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jeppekroezen schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:25:
Ja waarden zijn drama,

Ik heb in de woonkamer ook Tvocs altijd wel rondt de 600/1200.

Iemand enig idee hoe dit kan ? Snap der niets van. Zelfs met ramen open
Dat is best hoog inderdaad.

Volgens mij zag ik hier op GoT een keer een post voorbij komen van iemand die een glas whisky had laten staan wat verhoging van de VOC's veroorzaakte. Kan ook iets van deodorant of parfum zijn vermoed ik. Of iets anders chemisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb met support gemaild vanuit de app, en m'n firmwareversie op hun aanbod laten terugzetten naar 1.3.0.

Daarna de internetverbinding van de Element geblokkeerd in m'n router. Local API via Home Assistant werkt nog.

Edit: maar nu knippert de led oranje of groen... Hij knippert om aan te geven dat er geen verbinding is.

[ Voor 18% gewijzigd door CodeCaster op 05-01-2024 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeppekroezen
De awair in de woonkamer was niet helemaal correct met de TVOCs sensor dus die is opnieuw gekalibreerd.

Nu heeft de woonkamer eigelijk gewoon weer goeie cijfers.

Het blijft wel jammer dat de temperatuur en vochtigheid zo zwaar meetelt want de slaapkamer is de hele dag rond de 50/60% terwijl alles goed is behalve die 2.

* edit typfoutje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxolmR9WRgmNDixk6pIA27xVGCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXMEpFaEDFzXgo79NdPuX6QM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQBZ-_Boz-LgdfwyToddVlwi1vI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmtR8In75C2irShgHiLEgjcZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door jeppekroezen op 05-01-2024 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:03
Vandaag zijn mijn awair elements geupdate naar 1.4.1 en alles lijkt weer normaal. Van gemiddelde awair scores van 60 terug naar in de 90.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:08
Hier ook inderdaad, viel me vanochtend op dat alles opeens weer in het groen staat. Hopelijk gaan ze het niet maandelijks aanpassen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:29
Beekforel schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:37:
[...]

Dat is best hoog inderdaad.

Volgens mij zag ik hier op GoT een keer een post voorbij komen van iemand die een glas whisky had laten staan wat verhoging van de VOC's veroorzaakte. Kan ook iets van deodorant of parfum zijn vermoed ik. Of iets anders chemisch...
@jeppekroezen

Ook wij hebben hier last van. Op de een of andere manier lopen de VOC's hier enorm snel op.

Voorheen konden we gerust de score ergens in de 90 houden. Nu is dat bijna onmogelijk.

Het blijft ook enorm vervelend zoals @ericplan al meermaals aangeeft, dat je niet de temperatuur en luchtvochtigheid als optioneel kan laten meewegen in de score. Wij vinden 18 een prima temperatuur, en de luchtvochtigheid kun je niet altijd wat aan doen.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Wachten... schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:39:
[...]

@jeppekroezen

Ook wij hebben hier last van. Op de een of andere manier lopen de VOC's hier enorm snel op.

Voorheen konden we gerust de score ergens in de 90 houden. Nu is dat bijna onmogelijk.

Het blijft ook enorm vervelend zoals @ericplan al meermaals aangeeft, dat je niet de temperatuur en luchtvochtigheid als optioneel kan laten meewegen in de score. Wij vinden 18 een prima temperatuur, en de luchtvochtigheid kun je niet altijd wat aan doen.
De lage score is hier wel zo goed als opgelost.
zeker in de badkamer sochtens loopt de VOC op door deo/parfum vermoed ik. maar an kort luchten is de gehele dag 90% + score.
Zelfs de woonkamer:
temp: 20 (groen)
Hum: 52 ( geel)
Co2: 655 (geel)
TVOC: 516 (orange)
PM 2.5 (groen)

met een score van 92%
Pagina: 1