Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@Maarten_tzr Zo'n IKEA unit meet je fijnstof mee. Als die te hoog is weet je inderdaad zeker dat de luchtkwaliteit brak is en (mogelijk als de bron niet van buiten komt) moet ventileren. Fijnstof is schadelijk voor je, een gebrek aan fijnstof staat niet gelijk aan gezonde lucht.

Als je te veel CO2 meet dan weet je zeker dat er te weinig luchtverversing is. En bij te weinig verversing is er een aanzienlijke kans op een te hoge concentratie andere ongewenste gassen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-10-2024
Raymond P schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:05:
@Maarten_tzr Zo'n IKEA unit meet je fijnstof mee. Als die te hoog is weet je inderdaad zeker dat de luchtkwaliteit brak is en (mogelijk als de bron niet van buiten komt) moet ventileren. Fijnstof is schadelijk voor je, een gebrek aan fijnstof staat niet gelijk aan gezonde lucht.

Als je te veel CO2 meet dan weet je zeker dat er te weinig luchtverversing is. En bij te weinig verversing is er een aanzienlijke kans op een te hoge concentratie andere ongewenste gassen.
Dank voor de uitleg. Klopt het dan dat als je voldoende ventileert op basis van een co2 meter, dat het apparaatje van de ikea dan geen meerwaarde heeft? Tenzij de fijnstof van buiten komt natuurlijk... maar dat lijkt me lastig balanceren, ventileren vanwege teveel co2, maar de ventilatie afsluiten door te hoge fijnstof? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:34

hneel

denkt er het zijne van

De Vindriktning slaat alleen maar uit als je bv eten laat aanbranden o.i.d.

Er zijn eigenlijk 3 dingen die van belang zijn voor luchtkwaliteit.
- CO2
- Luchtvochtigheid
- Fijnstof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Maarten_tzr Nee. Fijnstof kan neerslaan en weer opwaaien. Bij het stofzuigen zonder HEPA filter bijvoorbeeld.
Als je gevoelige longen hebt is het meten van fijnstof prettig. Na wat ervaring is de meerwaarde wel wat lager, je eigen fijnstofproductie leer je snel te herkennen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Maarten_tzr schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Dank voor de uitleg. Klopt het dan dat als je voldoende ventileert op basis van een co2 meter, dat het apparaatje van de ikea dan geen meerwaarde heeft? Tenzij de fijnstof van buiten komt natuurlijk... maar dat lijkt me lastig balanceren, ventileren vanwege teveel co2, maar de ventilatie afsluiten door te hoge fijnstof? :?
Ik denk in een normale situatie dat het Ikea apparaatje alleen wat aangeeft tijdens het koken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Die Awair Element ziet er voor € 99 interessant uit, maar is er nog een mogelijkheid om het ding lokaal uit te lezen en je data niet nóg een cloud in te slingeren?

Edit: ah, "Local API (Beta)", een HTTP-server die op je eigen netwerk is uit te lezen. Top, besteld.

[ Voor 41% gewijzigd door CodeCaster op 13-01-2023 14:49 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Marzman schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:00:
[...]

Ik denk in een normale situatie dat het Ikea apparaatje alleen wat aangeeft tijdens het koken.
Andere veroorzakers van fijnstof:
  • 3D printers (ja echt)
  • BBQ-en/vuurkorf/open haard/kachel
  • Paasvuren (extreem duidelijk meetbaar en te ruiken als de oosterburen de paasvuren aansteken)
  • Klussen (al is dat vaker grotere stofdeeltjes)
  • Langs een snelweg wonen of in de buurt van industrie.
En afhankelijk van de bron kan het dus handig zijn om juist meer of minder te ventileren.
Maar het beste is eigenlijk om niet te lang in een ruimte te zijn met een hoge fijnstof-concentratie.
Ook kan ventileren (al dan niet tijdelijk) ervoor zorgen dat je gemeten fijnstofconcentratie omhoog schiet. Dit omdat er dan meer circulatie optreed.

CO2 meet je voornamelijk om een indicatie te krijgen van of je wel voldoende ventileert.
Bij hoge(re) CO2 concentratie kun je namelijk sneller last krijgen van vermoeidheid en slechter concentreren of 's nachts minder goed slapen. Scholen met een hoge CO2-concentratie in de klassen, presteren aantoonbaar lager bijv. Ook neemt je reactievermogen af bij hoge CO2-concentratie, dus interne circulatie constant aan hebben staan in de auto is eigenlijk best wel gevaarlijk. Na 20 a 30 minuten zal in een auto met 2 volwassenen en interne circulatie actief, de CO2-concentratie oplopen naar zo'n 2500 ppm. Dit is wat betreft invloed op reactiesnelheid vergelijkbaar met het het drinken van 2 biertjes. (afhankelijk van de persoon uiteraard)

In de "Covid-periode" werden veel CO2-meters geplaatst omdat ze een goede graadmeter zijn als je wilt weten of je voldoende ventileert.

Wat ik vooral merk is dat je met een CO2-meter met display in de huiskamer bijv. een goed idee krijgt wanneer je eigenlijk een raampje of rooster open zou moeten zetten. Voorheen deed je dat namelijk eigenlijk altijd een stuk later en zit je dus effectief veel te lang in een onprettige atmosfeer.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 10:09

Superbeagle

Always smile

TD-er schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:50:
[...]
  • 3D printers (ja echt)
[…]
Vergeet de gewone printer niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ja inderdaad die was ik inderdaad even vergeten erbij te zetten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
En de gezellige kaarsjes.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TD-er
Die zijn "multifunctioneel", aangezien die ook goed bijdragen aan de CO2-concentratie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 21:52

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb de Aqara S1 Air Quality Monitoring Panel volgens mij nog niet langs zien komen in dit topic. Wellicht voor iemand interessant (ik heb zelf ondertussen meer dan genoeg sensoren :P )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDZoP0GOvmH_o3C6WCQI9N98DPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0SHL7GoyUXCIXpOaU6Gn0fv.jpg?f=fotoalbum_large

Specs:
  • Zigbee (op dit moment volledig ondersteund door Z2M, vrijwel volledig door ZHA)
  • Fijnstof, PM2.5 (Plantower PMST003)
  • CO2 (Sensirion SCD40)
  • Temperatuur
  • Luchtvochtigheid
  • Proximity sensor voor display
Hier een review. Op Aliexpress te krijgen voor zo'n €95 €145 inclusief verzendkosten.

edit: verkeerde prijs, er zijn meerdere Aqara-producten die S1 heten.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 13-01-2023 17:51 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-02 11:28

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

CodeCaster schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:41:
Die Awair Element ziet er voor € 99 interessant uit, maar is er nog een mogelijkheid om het ding lokaal uit te lezen en je data niet nóg een cloud in te slingeren?

Edit: ah, "Local API (Beta)", een HTTP-server die op je eigen netwerk is uit te lezen. Top, besteld.
Ik gebruik deze ook lokaal, in combinatie met Home Assistant, maar hij heeft wel een bug dat hij zonder internetverbinding elke ~45minuten volloopt of vastloopt (zie deze post) en dan even een 0 waarde voor een aantal van de sensoren geeft, waarvan hij dan moet 'herstellen'. Ik heb dit aan Awair gemeld en ze hebben geantwoordt dat het is gerapporteerd aan het development team maar ik heb geen idee of dat ook maar iets betekent. Misschien helpt het als meer mensen hierover klagen? O+

Totdat dit is opgelost blijft die van mij dus nog even de data met de cloud delen (waar ik op zich overigens geen problemen mee heb zolang ik er maar niet van afhankelijk ben... dus ik hoop dat ze dit oplossen voordat ze het product sunsetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

DaWizza schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Dat ding heeft even nodig om te kalibreren, over een paar dagen moet alles goed zijn.
En is het inmiddels goed? 7 dagen zijn nu voorbij. ;)
Ben benieuwd wat ie aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Superbeagle schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:12:
[...]

En is het inmiddels goed? 7 dagen zijn nu voorbij. ;)
Ben benieuwd wat ie aangeeft.
Structureel 300 te laag (er staat een awair naast)

Het is op te lossen door de calibratie handmatig aan te passen,l met een script. Handig is anders.

Als er geen andere meter naast stond zou je er weinig erg in hebben dat het niet klopt. Afgezien van de <400 waarde.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-05 18:44
Ik heb sinds een paar dagen een Awair Element (bedankt voor het highlighten van de 50 euro coupon!) en meteen aan het meten geslagen.

Deze ochtend zie ik ineens 'no data' staan bij de historische data, de trends. Heeft hier vandaag nog iemand last van? Met googlen kom ik snel bij een reddit thread uit van een maandje geleden waar mensen hetzelfde probleem rapporteren.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:11
Capt Waffles schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:00:
Ik heb sinds een paar dagen een Awair Element (bedankt voor het highlighten van de 50 euro coupon!) en meteen aan het meten geslagen.

Deze ochtend zie ik ineens 'no data' staan bij de historische data, de trends. Heeft hier vandaag nog iemand last van? Met googlen kom ik snel bij een reddit thread uit van een maandje geleden waar mensen hetzelfde probleem rapporteren.
Ja, idem hier, geen grafiekjes meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 22:42

Ja hier hetzelfde probleem. Maar wordt vanzelf weer gemaakt. Dus gewoon morgen weer kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:14
Ook hier het geval, wellicht storing bij Awair. Ik benader in HA de meters via de Awair cloud. Hebben ook mensen die de meters lokaal uitlezen hier ook last van?

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Baxx
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:00
De Awair meet hier (lokaal) vrolijk door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-02 11:28

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Heb je een link naar die Reddit thread? Ik heb hetzelfde probleem hier (hoewel ik m primair lokaal uitlees en dus lokaal wel gewoon data heb).
Op hun status pagina staat alles op groen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Mr_Kite schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Heb je een link naar die Reddit thread? Ik heb hetzelfde probleem hier (hoewel ik m primair lokaal uitlees en dus lokaal wel gewoon data heb).
Op hun status pagina staat alles op groen...
https://www.reddit.com/r/...jgb0e/no_historical_data/

In de reddit thread zeggen ze ook dat de Awair status pagina alles op groen had staan terwijl ze het probleem ondervonden, dus die pagina lijkt in ieder geval wat te optimistisch :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Eigenlijk zouden zulke bedrijven verplicht moeten worden om langer dan een paar weken of een maand de data vanaf het apparaat zelf te kunnen downloaden.

https://support.getawair....oading-Awair-Element-Data
De export is nog steeds: "Awair Data Export Beta. "

Met mijn Garmin Forerunner sport horloge werkt dat ook zo.
Op mijn tablet kan ik dan ook alleen maar data zien die online gesynct zijn, het zien van dezelfde data offline syncen met een app kan zelden of nooit als online eruit ligt. Zulke apps zijn bijna altijd alleen in staat om online data te laten zien.

Dat dit niet altijd op mijn sport horloge kan snap ik, daar loop je wel snel tegen een geheugenbeperking aan, anders zou het ook een heel stuk duurder worden.

Het is de prijs die we betalen, de praktische nadelen die we ondervinden dat al die services on line gegaan zijn. Ik was met de offline Sporttracks best tevreden, maar die zijn ook online gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

ericplan

5180 Wp PV

Net m’n Awair binnen via Amazon voor net iets meer dan €100,-. Maar waar is de beste plaats? Ik heb keuze uit drie plekken in de woonkeuken, wat betreft verdeling in de ruimte ongeveer even goed ten opzichte van deuren.
Plaatsen zijn 90, 130 en 170 cm van de grond. Ruimte is circa 25 m2 groot en heeft een hoogte van 245 cm. De plek van 90 cm is het meest handig met de WCD.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ericplan maakt niet zoveel uit, CO2 mengt goed in de lucht. Wat wel belangrijk is om een plek te kiezen waar geen direct zonlicht op kan vallen of waar de sensor tegen iets warms (bijvoorbeeld verwarming) hangt, want dat verstoort de infraroodmeting.
route99 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:38:
Eigenlijk zouden zulke bedrijven verplicht moeten worden om langer dan een paar weken of een maand de data vanaf het apparaat zelf te kunnen downloaden.
Je kunt toch altijd data van het apparaat zelf downloaden met de local API? Het is een eigen keuze van de gebruiker om dit niet te doen, maar dat kun je de fabrikant niet aanrekenen denk ik :)

[ Voor 51% gewijzigd door Gizz op 16-01-2023 12:01 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gizz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:57:
@ericplan maakt niet zoveel uit, CO2 mengt goed in de lucht. Wat wel belangrijk is om een plek te kiezen waar geen direct zonlicht op kan vallen of waar de sensor tegen iets warms (bijvoorbeeld verwarming) hangt, want dat verstoort de infraroodmeting.
Dan is het simpel. De ramen zijn op het noorden, dus geen directe zon. De plek op 90 cm van de grond is een lage boekenkast, geen verwarming binnen twee meter afstand. Dank.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26

_Arthur

blub

Zwengel de lokale API van die Awair Element aan en haal lokaal met je Home Automation systeem de data op. Ben je gelijk van de cloud beschikbaarheid / afhankelijkheid af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Gizz @_Arthur
Goed punt, maar dan is het bizar dat dit niet bij de redit input stond
Heb zelf niet zo'n Awair Element en ben positief verrast dat er een local API is.

Voor mijn Garmin Forerunner lijkt ie echt niet te bestaan: https://www.google.com/se...n+forerunner"+"local+api"

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 16-01-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
Een restrisico is dat Awair de local access in de toekomst door een update onmogelijk maakt. Dan moet je eigenlijk de Awairs op een eigen VLAN laten draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

route99 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:21:
@Gizz @_Arthur
Goed punt, maar dan is het bizar dat dit niet bij de redit input stond
Heb zelf niet zo'n Awair Element en ben positief verrast dat er een local API is.
Dat het ding een lokale API heeft en een kant en klare integratie in Home Assisant heeft, is voor velen hier de reden om er een te kopen. O.a. door mij (ik heb er 3) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zo staat dat ding nog wat nuttigs te doen. Met een betere WAF.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDJz8I7N5wMe_NxpcwaFMuPctWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIgDPuHevK1blPf9k8XYKY3Z.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:21
Ik heb zitten zoeken maar kan nog weinig terug vinden over onderstaande vraag (behalve de standaard google antwoorden: ventileren)

Ik heb een Awair gekocht en schrok een beetje van de CO2 waarde bij mijn thuiswerkplek (kleine ruimte waar ook de CV ketel staat). Deze is na een uur rond de 3000 PPM. Ik merk het lichamelijk ook. Nu zit ik naast een deur, die kan ik openzetten, echter wordt het dan echt snel koud in mijn werkkamer.

Als ik ventilatie rooster openzet (Raam) en de deur op een kiertje gaat het al wel snel naar 2000PPM maar schiet de luchtvochtigheid naar ~67% (en temperatuur schiet omlaag van 18 naar ~15 graden).

Ben dus een beetje zoekende wat ik kan doen om de luchtkwaliteit beter te reguleren. Zat te denken, planten, doen die veel met CO2 opname of is dat te verwaarlozen in een kamer?

Hoor graag jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:04
De invloed die planten gaan hebben op dergelijk hoge waardes is te verwaarlozen. Wat ik zelf doe is twee ramen tegen elkaar open zetten (beiden aan andere kant van de ruimte, dus er is een luchtstroom door de kamer). Allebei op een klein kiertje is voldoende om de lucht dan vers te houden.

En rond lunchtijd als je weg bent van je werkplek de boel even doorluchten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@bertuslambertus Ik zou zsm een kachel halen bij de bouwmarkt en zowel de deur als de ventilatieroosters open zetten.

Dit voorkomt dat de temperatuur te veel zakt en omdat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht, zal de relatieve luchtvochtigheid niet zo hoog worden.

Dat beetje extra energie weegt niet op tegen de verlaagde gezondheidsrisico’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
bertuslambertus schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:47:
Ik heb zitten zoeken maar kan nog weinig terug vinden over onderstaande vraag (behalve de standaard google antwoorden: ventileren)

Ik heb een Awair gekocht en schrok een beetje van de CO2 waarde bij mijn thuiswerkplek (kleine ruimte waar ook de CV ketel staat). Deze is na een uur rond de 3000 PPM. Ik merk het lichamelijk ook. Nu zit ik naast een deur, die kan ik openzetten, echter wordt het dan echt snel koud in mijn werkkamer.

Als ik ventilatie rooster openzet (Raam) en de deur op een kiertje gaat het al wel snel naar 2000PPM maar schiet de luchtvochtigheid naar ~67% (en temperatuur schiet omlaag van 18 naar ~15 graden).

Ben dus een beetje zoekende wat ik kan doen om de luchtkwaliteit beter te reguleren. Zat te denken, planten, doen die veel met CO2 opname of is dat te verwaarlozen in een kamer?

3000, maar ook 2000, is echt veel te hoog. Probeer het, met inderdaad ventileren, onder de 1000 te houden.
Dus gewoon verwarmen die ruimte, en inderdaad de deur open.
Overigens is 15 graden met 67% luchtvochtigheid (en dikke kleren) nog altijd veel gezonder dan 18 graden en 3000 ppm CO2...
Maar als het al zo snel 15 graden wordt in je studeerkamer. Hoe koud is de rest van je huis dan wel niet? Dat zal dan rond de 10 graden zijn? Wordt het dan niet eens tijd om over isolatie te gaan nadenken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Kan iemand me vertellen wat ik moet doen om trendgegevens in de Awair iPhone-app werkend te krijgen? De app werkt, ik zie wel de actuele waarde, maar niets van een hele dag. Awair Element is sinds afgelopen maandag 08:00 online.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mr_Kite schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:58:
[...]

Ik gebruik deze ook lokaal, in combinatie met Home Assistant, maar hij heeft wel een bug dat hij zonder internetverbinding elke ~45minuten volloopt of vastloopt (zie deze post) en dan even een 0 waarde voor een aantal van de sensoren geeft, waarvan hij dan moet 'herstellen'. Ik heb dit aan Awair gemeld en ze hebben geantwoordt dat het is gerapporteerd aan het development team maar ik heb geen idee of dat ook maar iets betekent. Misschien helpt het als meer mensen hierover klagen? O+

Totdat dit is opgelost blijft die van mij dus nog even de data met de cloud delen (waar ik op zich overigens geen problemen mee heb zolang ik er maar niet van afhankelijk ben... dus ik hoop dat ze dit oplossen voordat ze het product sunsetten).
ericplan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:49:
Kan iemand me vertellen wat ik moet doen om trendgegevens in de Awair iPhone-app werkend te krijgen? De app werkt, ik zie wel de actuele waarde, maar niets van een hele dag. Awair Elment is sinds afgelopen maandag 08:00 online.
Sinds ik de Local API heb aangezet, werkt de trend-data niet meer in de app, maar dat lijkt dus ongerelateerd aan elkaar.

Ik heb dat één keer zien werken, de tien minuten nadat het ding binnenkwam en ik hem in gebruik heb genomen (zondagmiddag).

Sowieso is die app ook gaar, regelmatig blijven waarden die in een oranje bereik vallen, getoond worden als één groen bolletje.

Gisteren ook een nieuwe Itho Daalderop-ventilator gekocht en aangesloten, de WiFi/I2C/RF-module van @arjenhiemstra valt morgen op de deurmat, dan ga ik de boel in Home Assistant aan elkaar knopen. oOo

De Amazon-aanbieding van de Awair Element is ook hard gegaan, nu is 'ie weer € 149 na toepassing van de voucher van € 50.

Wel mooi voor op de slaapkamer is de instelling "LED Brightness: sleep", waarbij het ledscherm uitgaat als 'ie onvoldoende licht detecteert. De bedlamp of telefoonzaklamp is genoeg om het scherm van drie meter afstand weer aan te laten springen.

[ Voor 14% gewijzigd door CodeCaster op 17-01-2023 20:21 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
bertuslambertus schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:47:

Over wat voor CV ketel hebben we het? Een hele hele oude?
Hoeveel personen zijn er in die kamer aanwezig? En hoe groot is die kamer? Met welke waarde begin je? Wat meet je 'buiten'?

Het klinkt voor mij alsof je een verkeerd geïnstalleerde of lekke rookgasafvoer hebt.
Een CV aan of uit zou (idealiter) geen meetbaar verschil in CO2 (of CO) moeten geven.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Raymond P schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:06:
[...]

Hoeveel personen zijn er in die kamer aanwezig? En hoe groot is die kamer? Met welke waarde begin je? Wat meet je 'buiten'?

Het klinkt voor mij alsof je een verkeerd geïnstalleerde of lekke rookgasafvoer hebt.
Een CV aan of uit zou (idealiter) geen meetbaar verschil in CO2 (of CO) moeten geven.
Precies!

Even heel simpel gezegd, als het echt zo is dat de ruimte waarin de CV ketel hangt in no-time zo'n snelle stijging in CO2 waarde geeft als deze aanspringt, dan zou ik _NU!!!_ de installateur en service-monteur bellen.
Niet alleen de rookgasafvoer is dan niet goed, maar je kunt er donder op zeggen dat er qua verbranding dan ook dingen niet goed zijn en dat is levensgevaarlijk.

Even een stukje van deze site:
Hoe herken ik koolmonoxide in huis?
Koolmonoxide kun je niet zien, ruiken of proeven. Symptomen die kunnen duiden op een koolmonoxidevergitiging zijn: Verwardheid, hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, kortademigheid en krampen. In een later stadium lopen lippen en wangen felrood aan en raak je bewusteloos. Dit laatste stadium is extreem gevaarlijk en zelfs dodelijk, een koolmonoxidemelder is dus een absolute aanrader.
Oftewel als je je in die ruimte ook maar een beetje herkent in die symptomen, dan raam open zetten.
Nu is er wel enige overlap met de effecten van een (zeer) hoge CO2-concentratie, maar gegeven dat er kennelijk erg slecht geventileerd wordt in die stookruimte, zou ik uiterlijk morgenochtend vroeg een monteur laten komen kijken en vannacht met raampje open slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@TD-er Even ter nuancering, in tegenstelling tot koolstofmonoxide CO is koolstofdioxide CO2 niet levensgevaarlijk.

CO2 verdringt geleidelijk het zuurstof dat ingeademd wordt en leidt tot de volgende klachten op korte termijn: hoofdpijn, vermoeidheid, irritaties, sufheid (veelal toenemend tijdens de dag) en slijmvliesirritaties zoals hier te lezen valt.

Edit:
Bij CO-vergiftiging zou hij het nu niet na kunnen vertellen. Mogelijk staat de ketel zo afgesteld dat het zuurstof uit de binnenruimte trekt?

Het is echter geen slecht idee om sowieso een CO-melder in het CV-hok te plaatsen.

[ Voor 21% gewijzigd door Superbeagle op 18-01-2023 06:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb een Envisense, het heeft deze specificaties:

• CO2 meting
• temperatuur meting
• luchtvochtigheid meting
NDIR sensor, nauwkeurigheid volgens handleiding 5% tot 3000ppm, daarna 7%, meetbereik 0-5000 ppm
• nauwkeurigheid temperatuurmeter en luchtvochtigheidmeter niet gespecificeerd
• automatische co2 calibratie, handmatige calibratie van de 3 sensors
• instelbare grenswaarden, standaard 800 en 1200. LED kleurcodes groen (<800), oranje en rood (≥1200).
• documentatie legt uit hoe te handelen bij de ppm waarden
• logging resolutie: eens per 5 minuten
Online inlezen van de logfile, weergave in grafiek van co2, temperatuur en vochtigheidsgraad met selecteerbare resolutie.
• audio alarm, uitschakelbaar
• storage (DATALOG.CSV logfile), interne 1.81 GB flash drive, toegankelijk via USB, geen draadloze communicatie.
• opstarttijd 30 seconden
• verbruik: 0,6W
• kabel: mini USB naar USB2, stekkertype A
• 230V 5V adapter met mini USB aansluiting
• datum/tijd retentie zonder gekoppelde voeding is 3 tot 7 dagen
• voldoet aan eisen bouwbesluit.
Nederlandstalige handleiding.
documentatie
• artikelnummer 19100090, ean/gtin 8719544220042
• prijs online momenteel € 111 tot 130, exclusief verzendkosten.

Ik zocht een co2-meter voor thuis, en ik had er nog geen ervaring mee. Voor mij was van belang dat de data van de meter kan worden ingelezen. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoever en in welk tempo het co2 gehalte oploopt in een slaapkamer met een gesloten raam. Dat blijkt lineair met de tijd te stijgen. Ook kun je goed zien wat het effect is van het openen van een deur, een raam, etc.

De nauwkeurigheid is niet zo goed als duurdere meters op de spec sheet hebben. Bijvoorbeeld de Aranet 4 Pro heeft 3% of 30ppm.

Chinese noname-meters zijn typisch veel minder nauwkeurig en informatievoorziening is niet altijd betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Superbeagle schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 06:21:
@TD-er Even ter nuancering, in tegenstelling tot koolstofmonoxide CO is koolstofdioxide CO2 niet levensgevaarlijk.

CO2 verdringt geleidelijk het zuurstof dat ingeademd wordt en leidt tot de volgende klachten op korte termijn: hoofdpijn, vermoeidheid, irritaties, sufheid (veelal toenemend tijdens de dag) en slijmvliesirritaties zoals hier te lezen valt.

Edit:
Bij CO-vergiftiging zou hij het nu niet na kunnen vertellen. Mogelijk staat de ketel zo afgesteld dat het zuurstof uit de binnenruimte trekt?

Het is echter geen slecht idee om sowieso een CO-melder in het CV-hok te plaatsen.
Yep, al mag je ook een tijdschaal erbij zetten. Een hele dag blootstelling aan 3000 ppm met daarna een recovery time van een kwartiertje in 400 ppm normaliseert de opbouw van co2 in het bloed (hypercapnia) volledig (bij een verder gezond persoon).
De bloedwaarde is leidend, je valt niet dood neer als je vier keer in een zakje in en uit ademt (>100.000 ppm co2). :)

NASA vindt daar ook wat van (recente publicatie): https://www.nasa.gov/site...technical_brief_ochmo.pdf
In de ruimte (en onder zee) is co2 echt een dingetje...

Wat imho wel zorgwekkend is:
Als het daadwerkelijk een ouderwetse open ketel is en co2 klimt zo hard in die ruimte dan kan je er vrijwel zeker van zijn dat CO ook aanwezig is door gebrek aan zuurstof. En dat is niet fijn en wel al heel snel schadelijk.
Een moderne(re) ketel heeft altijd een gesloten systeem, haalt de benodigde zuurstof van buiten en dumpt het rookgas ook buiten.
Imo linksom of rechtsom dus een penibele situatie áls die ketel bijdraagt aan opbouw van co2.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb zojuist de Awair Elements besteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grsr4tfh0SL5fiJOlhEaCopeFjA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rwyGsVg6mBTFeGSPt0R1xxdG.jpg?f=user_large
Ding ziet er goed uit en toen ik hier las dat hij aan Home Assistent gekoppeld kan worden was dat wel de reden om hem ook echt te kopen. :)

Prijs was ook goed: €99 bij Amazon.de, met €3,49 verzendkosten en Nederlandse btw was ik uiteindelijk €105,17 kwijt.
Komt zaterdag binnen als het goed is dus ik ben benieuwd.

Hij komt op de plek van de Hti HT-2000 in de woonkamer want die is niet zo fotogeniek :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGbuG3YYtMd7cMlYzj6W59DELJQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/STyGBhbVoqL91026faIywWu3.jpg?f=user_large
(die is nu trouwens paar procent goedkoper, betaalde er oktober vorig jaar nog €94,19 voor maar is nu €83,79 bij Amazon.nl zonder verzendkosten want ik heb Prime)

Die HT 2000 wil ik nu tijdelijk in de slaapkamer gaan zetten om het CO2 verloop in de nacht te meten.
Maar wat is een goede plek om het apparaat te plaatsen?

Op mijn nachtkastje lijkt me niet zo handig omdat die aan het bed vast zit vlak naast mijn hoofd op dezelfde hoogte als het matras en dan beïnvloed mijn adem vast de meeting.

Zou op de grond naast het bed kunnen?
De ene kant van het bed is dan direct onder het raam met het ventilatie rooster, aan de andere kant zit de deur waar de gebruikte lucht onder de deur wordt afgezogen door de mechanische ventilatie.

Welke plek zou beter zijn?
Aan de deurkant zou ik de meter nog op een tafeltje naast de deur kunnen plaatsen indien het beter is de meter hoger te hebben en niet op de grond.
Aan de andere kant van het bed kan dat tafeltje niet want dat is het te smal en kan ik er niet meer langs lopen.
Aan het voeteneinde van het bed kan ik ‘m ook nog wel op de grond kwijt trouwens maar ook hier past geen tafeltje vanwege de loopruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Vliegvlug Normaliter meet je (alles) op 150cm hoogte tenzij je een reden hebt om af te wijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 18-01-2023 10:15 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Raymond P schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:15:
@Vliegvlug Normaliter meet je (alles) op 150cm hoogte tenzij je een reden hebt om af te wijken.
Goed om te weten!
Dus een tafeltje naast de deur zou in mijn geval het beste zijn in de slaapkamer met een flinke doos erop om de 1,5m te halen.

Heeft dat trouwens te maken met de ademhoogte als je staat?
Want als dat zo is zou ik in de slaapkamer juist lager moeten zitten en op iets boven matrashoogte moeten meten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:08:
Op mijn nachtkastje lijkt me niet zo handig omdat die aan het bed vast zit vlak naast mijn hoofd op dezelfde hoogte als het matras en dan beïnvloed mijn adem vast de meeting.
Eens.
Zou op de grond naast het bed kunnen?
De ene kant van het bed is dan direct onder het raam met het ventilatie rooster, aan de andere kant zit de deur waar de gebruikte lucht onder de deur wordt afgezogen door de mechanische ventilatie.
Ik heb op de grond gemeten op 50cm aan het voeteneinde. Het idee was dat de lucht toch wel mengt gedurende de meettijd (7+ uur).
Welke plek zou beter zijn?
Aan de deurkant zou ik de meter nog op een tafeltje naast de deur kunnen plaatsen indien het beter is de meter hoger te hebben en niet op de grond.
Aan de andere kant van het bed kan dat tafeltje niet want dat is het te smal en kan ik er niet meer langs lopen.
Aan het voeteneinde van het bed kan ik ‘m ook nog wel op de grond kwijt trouwens maar ook hier past geen tafeltje vanwege de loopruimte.
Als je nog nauwkeurig wil meten dan op dezelfde hoogte als het hoofd met ongeveer dezelfde afstand tot muren en andere obstakels. Als je ventilatie of verwarming aan hebt heeft dat effect op luchtstromen in de kamer. Warme lucht stijgt en wtw ventilatie in het plafond stuurt warme lucht de kamer in en zuigt het elders weer op. Mensen warmen de lucht ook op, o.a. omdat de uitgeademde lucht warm is. Ik kon proefondervindelijk in een cirkel van een paar meter de lucht met 0,6 graad laten stijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Vliegvlug in mijn ervaring maakte de hoogte niet echt uit (wel eens gemeten met twee verschillende sensoren op dezelfde plek maar andere hoogte). CO2 mengt best goed, het zakt niet naar de grond of zo. In mijn kantoor ligt de sensor op een plank (1,80m schat ik), in de slaapkamer achter het hoofdbord van het bed (40cm hoog) en in de huiskamer ligt de sensor op een laag stopcontact (20cm). Werkt allemaal prima.

Wat meer uitmaakt is de inval van zonlicht /warmte (zie ook Gizz in "CO2-meters voor in huis"). En uiteraard is direct erop uitademen of in een luchtstroom leggen die niet representatief voor de rest van de kamer niet handig. Dus in de luchtstroom die de kamer uitgaat is prima (want dat is een mooi gemiddelde van de lucht in de kamer). Direct bij de inlaat van schone lucht is niet handig.

Maar mijn ervaring is dus dat de hoogte niet echt uitmaakt voor CO2 :)
Voor het meten van de temperatuur maakt het uiteraard wel uit, want warme lucht stijgt.
mrmrmr schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:26:
Ik heb op de grond gemeten op 50cm aan het voeteneinde. Het idee was dat de lucht toch wel mengt gedurende de meettijd (7+ uur).
Dat mengen gaat echt vliegensvlug. Als ik mijn slaapkamer inloop, de deur sluit en zo ver mogelijk van de sensor ga staan die achter mijn bed verstopt zit op 40cm hoogte zie je binnen een minuut de gemeten CO2-waarde omhoog vliegen :)

Je eigen beweging, uitademingen, lucht door ventilatieroosters en andere kieren, temperatuurverschillen, diffusie van gassen: de lucht in een kamer is continu in beweging, ook al voel je dat zelf niet direct. De kans dat je in een hoek van de kamer uitademt en dat er dan een 10 minuten een bel met CO2 in die hoek blijft hangen is 0, alleen al door diffusie.

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 18-01-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Vliegvlug schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Goed om te weten!
Dus een tafeltje naast de deur zou in mijn geval het beste zijn in de slaapkamer met een flinke doos erop om de 1,5m te halen.

Heeft dat trouwens te maken met de ademhoogte als je staat?
Want als dat zou is zou ik in de slaapkamer juist lager moeten zitten en op iets boven matrashoogte moeten meten. ;)
Nee, simpelweg een standaard hoogte zodat wat je meet ook vergelijkbaar is. Co2 normaliseert (uiteindelijk) wel op elke hoogte, maar op de vloer of aan plafond zal je eerder luchtstromen te pakken hebben.
Die awair meet ook fijnstof, temperatuur en luchtvochtigheid...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@mrmrmr @Gizz Bedankt voor de toelichting!
Is me nu duidelijk dat de hoogte dus weinig tot niets uitmaakt en dat het vooral om de luchtstromen gaat.

Dan kan ik de meter in mijn geval het beste aan de deurkant plaatsen denk ik, voeteneinde kan ik ook nog proberen om te zien of het uitmaakt maar het gaat me in eerste instantie erom om te zien of er wel genoeg ventilatie is in de slaapkamer dus dat zal niet op een paar procent afwijking hangen.

Direct zonlicht zal ik in de slaapkamer geen last van hebben, ik heb verduisterende gordijnen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Raymond P schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Nee, simpelweg een standaard hoogte zodat wat je meet ook vergelijkbaar is.
Maar als je in een andere ruimte ook op een andere hoogte ademt is het toch juist beter vergelijkbaar als je de metingen steeds op ademhoogte doet?

Maar als ik over die snelle verspreiding van CO2 hoor zal het waarschijnlijk erg weinig uitmaken.
Zou de meetnauwkeurigheid van twee verschillende meters niet al meer afwijking veroorzaken vraag ik me af?
Co2 normaliseert (uiteindelijk) wel op elke hoogte, maar op de vloer of aan plafond zal je eerder luchtstromen te pakken hebben.
Die luchtstromen zullen voor mijn gevoel inderdaad meer invloed hebben dus dat is wel een goed argument om de meter niet op de grond te plaatsen.
Die awair meet ook fijnstof, temperatuur en luchtvochtigheid...
Dat had ik ook gezien ja, was naast de looks ook een argument om die Awair te kopen ter vervanging van de HT2000, die overigens wel relatieve luchtvochtigheid en temperatuur meet maar geen fijnstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Als je enkel interesse hebt in co2 dan hoef je alleen rekening te houden met de stroming invoer>extractie. Hoe die flow exact is verschilt per ruimte.
Wil je ook de kamertemperatuur hebben dan gewoon op 150cm.

Met gesloten deuren meet ik een verschil van +/- 75ppm op 800 ppm tussen de unit naast de tv en die naast de kamerthermostaat, daar zit pakweg 4 meter en een nis tussen (70cm hoogte).
Met meer personen in de woonkamer stijgt dat verschil exponentieel, totdat ik een ventilator aan zet op standje 1 of een Italiaan op visite heb (laatste is écht meetbaar).

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TD-er

Edit:

Ik weet het verschil tussen CO en CO2 maar al te goed en ook uit ervaring dat je het wel na zou kunnen vertellen, mits je nog helder genoeg bent om zo gauw mogelijk een raam open te zetten.
CO is echt super gevaarlijk mede ook omdat het zo verradelijk is.
Toen we namelijk in dec. '82 verhuisden zaten er nog gaskachels in die woning. Echter na de eerste nacht hebben mijn ouders meteen een monteur ingeschakeld. Toen deze langs kwam merkte hij doodleuk op: "He, zijn die er nog? Die had ik de vorige keer afgekeurd wegens onvolledige verbranding"
Heb dit verhaal pas jaren later meegekregen waarom mijn vader dus 's nachts in de vrieskou alle ramen en deuren open had gezet.

Maar goed, mijn punt was meer dat als een verwarmingsketel onvoldoende verse lucht krijgt, wat te merken is doordat de CO2 concentratie veel sneller stijgt dan je zou mogen verwachten, dan is de kans op CO zeer aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Er is deze week een gezin overleden aan CO vergiftiging in Belgie en vorige week of de week daarvoor een gezien er net aan ontsnapt.

Als je luchtkwaliteit verder ok is, dan lijkt de kans op CO vergiftiging me klein (want dan zal er toch wel meer niet in orde zijn?), maar CO heb je apparte alarmen voor (als het nodig is, als je apparaten met open vlam hebt), net als rookmelders. Die zijn een stuk goedkoper dan CO2 meters dus als je dat zoekt gewoon een CO melder kopen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Marzman Aardgas (koolwaterstof) brandt erg schoon op. Dwz water(damp) en CO2, of CO als er te weinig zuurstof is voor een volledige verbranding.
Dus nee, dat kan je niet meten met een andere sensor dan CO, CO2 of O2. De luchtkwaliteit kan verder prima in orde zijn, deels de reden waarom CO2 sensors zo handig zijn.

Wellicht dat als de situatie enorm uit de hand loopt je ook roetdeeltjes of het aardgas zelf kunt gaan meten... :+

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raymond P schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:28:
@Marzman Aardgas (koolwaterstof) brandt erg schoon op. Dwz water(damp) en CO2, of CO als er te weinig zuurstof is voor een volledige verbranding.
Dus nee, dat kan je niet meten met een andere sensor dan CO, CO2 of O2. De luchtkwaliteit kan verder prima in orde zijn, deels de reden waarom CO2 sensors zo handig zijn.

Wellicht dat als de situatie enorm uit de hand loopt je ook roetdeeltjes of het aardgas zelf kunt gaan meten... :+
Ik bedoel andersom, als je veel CO hebt verwacht ik dat je ook meer CO2 hebt. Maar een CO sensor zou ik sowieso niet op besparen als die van nut is in de ruimte :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Tjah, als je meer dan 5 ppm CO meet is imho de rest direct niet relevant meer.

Verder overigens eens, als je een CV ketel hebt dan doe je er goed aan een CO melder bij te hangen. Meer dan een paar tientjes hoeft dat niet te kosten.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TD-er
Net even gezocht op welke CO-concentratie eigenlijk acceptabel is en vanaf wanneer gevaarlijk.
Kwam toen dit handige overzicht tegen:
https://www.antigifcentru...-toxische-gehaltes-aan-co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 13:45
Ik heb deze van smartwares bij de action, geeft ook de concentratie weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Ik krijg nog steeds 'no data' bij de Trends van de Awair Element, die functie is nu al sinds maandag stuk. Onder 'Tips' geeft hij wel vergelijkingen met de vorige dag, dus er is wel degelijk historische data beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Capt Waffles schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:21:
Ik krijg nog steeds 'no data' bij de Trends van de Awair Element, die functie is nu al sinds maandag stuk. Onder 'Tips' geeft hij wel vergelijkingen met de vorige dag, dus er is wel degelijk historische data beschikbaar.
Ik heb net een supportticket ingeschoten vanwege hetzelfde.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-05 12:52
Ik houd van home automation en gebruik HomeAssistant. Via dit topic vond ik als tip de kant-en-klare oplossing van MoreSense.
Het idee van kant-en-klaar, met display en met MQTT sprak me wel aan (home automation is leuk, maar ik ben lui).

Inmiddels heb ik deze iets meer dan een week in huis, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Afwerking van het product, de bediening, de firmware en de handleiding is erg netjes.
Het enige wat ontbrak was 'auto discovery' voor HomeAsisstant. In overleg met de maker heeft hij dit inmiddels toegevoegd aan de firmware.

Dus ik hem nu mooie metertjes en grafiekjes in m'n HA. Mogelijk in de toekomst maar eens kijken of er iets te automatiseren valt qua ventilatie (mortortje op ventilatierooster van raam?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWIL-In7cfwTj1hpehY0_AH_mh0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TaURrr78eFwUnUVg2TPFPEee.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:33
Marq schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:48:
Ik houd van home automation en gebruik HomeAssistant. Via dit topic vond ik als tip de kant-en-klare oplossing van MoreSense.
Het idee van kant-en-klaar, met display en met MQTT sprak me wel aan (home automation is leuk, maar ik ben lui).

Inmiddels heb ik deze iets meer dan een week in huis, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Afwerking van het product, de bediening, de firmware en de handleiding is erg netjes.
Het enige wat ontbrak was 'auto discovery' voor HomeAsisstant. In overleg met de maker heeft hij dit inmiddels toegevoegd aan de firmware.

Dus ik hem nu mooie metertjes en grafiekjes in m'n HA. Mogelijk in de toekomst maar eens kijken of er iets te automatiseren valt qua ventilatie (mortortje op ventilatierooster van raam?).

[Afbeelding]
Dat ziet er vrij ideaal uit zeg, bedankt voor de tip :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:00
Marq schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:48:

[Afbeelding]
Yep, heb er ook twee! Heel tevreden mee, goed te integreren en goede ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:34:
[...]
Ik heb net een supportticket ingeschoten vanwege hetzelfde.
En opeens doet de trend het. Gegevens sinds de ingebruikname te zien. Als ik slaap werken ze in Amerika, handig :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
ericplan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:19:
[...]

En opeens doet de trend het. Gegevens sinds de ingebruikname te zien. Als ik slaap werken ze in Amerika, handig :)
Mooi, en bedankt! Hier werkt ‘t ook weer. Als ‘t nog een keer gebeurt weet ik wat doen, support ticket openen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeldunes
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-04 14:25
Gisteravond ook hier de Awair Element ontvangen. Mooi apparaat om te zien moet ik zeggen!
Heeft nu ongeveer 12u op dezelfde plek gestaan. Weet nog niet of ik de huidige waardes als waarheid kan zien, want het voelt wel erg positief.
Awair score:97
Temp:18.8
Hum:40%
CO2:400
TVOC:24
PM2.5:5

Saying "um" is the human equivalent of buffering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
CO2 van 400 lijikt mij niet helemaal correct, tenzij je bv erg veel planten hebt staan. Maar de rest lijkt mij niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Steeldunes schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:57:
Gisteravond ook hier de Awair Element ontvangen. Mooi apparaat om te zien moet ik zeggen!
Heeft nu ongeveer 12u op dezelfde plek gestaan. Weet nog niet of ik de huidige waardes als waarheid kan zien, want het voelt wel erg positief.
Awair score:97
Temp:18.8
Hum:40%
CO2:400
TVOC:24
PM2.5:5
Ik heb in de eerste 24 uur een firmware-update gehad en een reboot. Zou gewoon wachten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
En de ABC (Automatic Background Calibration) logic doet er ook 14 dagen over om helemaal gecalibreerd te zijn, dus gewoon even wachten. Tenzij je echt ontzettend goede (overgedimensioneerde) ventilatie hebt zal ie wel omhoog gaan.

Volgens de instructies moet hij ook 1x per week blootgesteld zijn aan achtergrond-CO2 niveau, wat ook weer volgens de instructies ~400ppm is, vermoedelijk om de ABC logic goed te doen werken. Hier heb ik hem op dag 2 een uurtje buitengezet en dan geeft hij ook effectief 400ppm aan. In werkelijkheid is de buitenlucht tegenwoordig al richting de 415-420 (gaat hard met dat antropoceen), dus ik denk dat hij geprogrammeerd/hardcoded is om 'achtergrond' als 400 ppm te calibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Vliegvlug Jouw tweede meter met industriele look heeft een NDIR sensor met goede nauwkeurigheid. De eerste (Awair Element) heeft ook een NDIR sensor, maar met ruime nauwkeurigheidmarges.

CO2 400-5,000ppm ±75ppm / or 10% (sensor Amphenol-Telaire T6703)
PM2.5 0-1,000 µg/m³ ±15 µg/m³ / or ±15% (sensor Honeywell HPMA115S0)
VOC 0-60,000 ppb / ±10% (sensor Sensirion SGP30)
Bron

Als het percentage groter is, is dat de geldende marge.

Fijnstof meters hebben ook goede sensors nodig. Die maken een apparaat dat goed meet duurder.

Voor de Envisense heb ik het verbruik gemeten: 0,6W. Als energiebesparingfan ben ik daar wel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeldunes
ericplan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:26:
[...]
Ik heb in de eerste 24 uur een firmware-update gehad en een reboot. Zou gewoon wachten.
Ja, die firmware update kreeg ik ook meteen tijdens de setup, heb die meteen geïnstalleerd.
marvel27 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:06:
CO2 van 400 lijikt mij niet helemaal correct, tenzij je bv erg veel planten hebt staan. Maar de rest lijkt mij niet zo gek.
2 grote kamerplanten, maar naar mijn idee niet veel.
Capt Waffles schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:07:
[...]
Tenzij je echt ontzettend goede (overgedimensioneerde) ventilatie hebt zal ie wel omhoog gaan.
[...]
Dit zou inderdaad wel een belangrijke factor zijn. In de woonkamer, zitten aan de ene zijde 3 raamroosters voor frisse lucht en aan de andere kant zit de afzuiging van de Duco mechanische ventilatie. Dus ik denk inderdaad dat er continu een goede aanvoer is van frisse lucht. Zou als test die raamroosters is kunnen sluiten, neem aan dat het dan redelijk snel iets zou moeten klimmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

De Awair Elements heeft een minimum waarde van 400; lager kan hij niet weergeven.

De SenseAir sensor (in dit geval in een MoreSense zelfbouw apparaat van Marktplaats), zakte hier zelfs tot 351. De Awair's blijven 400 aangeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mx9jJa7vHmNVIs2j3gQUREdM2Fc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bCuTZfFpcPubNjS4rZoW86mP.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik de apparaten vooral om een idee te krijgen; niet als absolute wetenschap. Alles tussen de 400 en de 800 acht ik als prima. Tussen de 800 en de 1200 moet er een deur open / verder open. En daarboven een raam / ventilatie hoger / etc.

[ Voor 36% gewijzigd door _Arthur op 19-01-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:28
Meer mensen die hun awair element niet gekoppeld krijgen aan google home? Elke keer als ik hem ik toevoegen. Selecteer ik vanuit de home app await, vervolgens log ik in bij awair (zelfde Gmail account). Hij gaat laden en geeft de foutmelding couldn't reach awair try again. Maar dat zegt die dus al erg lang. Iemand een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:21
ericplan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:49:
Kan iemand me vertellen wat ik moet doen om trendgegevens in de Awair iPhone-app werkend te krijgen? De app werkt, ik zie wel de actuele waarde, maar niets van een hele dag. Awair Element is sinds afgelopen maandag 08:00 online.
Hier werkt het ook weer sinds een paar dagen. In het begin (heb hem pas sinds begin deze week).
Raymond P schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:06:
[...]

Nee is een Nefit van ong 8 jaar oud? Heb er ook een CO melder naast hangen. Ik zal de awair eens s'nachts op de kamer zetten (nadat ik de kamer goed geventileerd heb (half uurtje alles open).. Als bovenstaand Trendgegevens werken kan ik zien of het oploopt als er niemand in de kamer is. Verwacht eerlijk gezegd van niet, maar better safe than sorry :)
Ik zit er in mijn eentje, kamer is 3x2,8 (8,4m2).
Zal hem dit weekend eens buiten zetten.
@TD-er
Die heb ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@bertuslambertus Een 8 jaar oude CV ketel zal 100% een gesloten systeem zijn en mag dus absoluut geen CO2 lekken in de binnenruimte.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Superflip

*pwiet*

Vliegvlug schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:08:
Ik heb zojuist de Awair Elements besteld:

Prijs was ook goed: €99 bij Amazon.de, met €3,49 verzendkosten en Nederlandse btw was ik uiteindelijk €105,17 kwijt.
Komt zaterdag binnen als het goed is dus ik ben benieuwd.
HOe komt het dat die eigenlijk zo goedkoop is terwijl die op andere plekken ronde de 200-300 euro gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Superflip schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:34:
[...]

HOe komt het dat die eigenlijk zo goedkoop is terwijl die op andere plekken ronde de 200-300 euro gaat?
Die 300 euro prijs is denk ik van de tijd dat het nog een cryptominer was ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

En: Mss kopen die andere winkels een doos met ervan 10 stuks en Amazon laat er bijv 1000 of meer komen..... Schaalgrootte bepaalt vaak mede een prijs,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-05 11:24
Vraag aan de Netatmo Healthy Home Coach bezitters.

Ik heb zojuist de mijne ontvangen, maar krijg em niet geconnect met mijn Android telefoon.
In mijn wifi en bluetooth op mijn telefoon zie ik het apparaat wel verschijnen.

Volgens de beschrijving en internet moet er bij het aanraken van de bovenste knop de led wit gaan branden.
Dit is bij mij niet het geval. Hij wordt eventjes blauw en gaat dan over in een soort roze knipperende led.
Bij het proberen te koppelen ervan in de app geeft ie eerst aan dat de Health Coach aan het opstarten is en na een paar minuten dat de telefoon op dit moment geen verbinding kan maken met de Health Coach.

Wifi thuis is 2.4 en 5.0 ghz.
Telefoon op een gegeven moment met de 2.4 verbinding laten maken, ook dat hielp niets.
Resetten van het apparaat (12 sec indrukken, knipperend rood, dan 1 maal drukken, solide rood, daarna even blauw) een aantal maal geprobeerd. Stroom eraf enkele malen gedaan.
App eraf gegooid en opnieuw geïnstalleerd...

Doe ik iets fout of heb ik een niet werkend apparaat ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Marzman schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:02:
Die 300 euro prijs is denk ik van de tijd dat het nog een cryptominer was ;)
.. een apparaat was waarmee je crypto-tokens (PlanetWatch) kon verdienen door het aanleveren van je luchtkwaliteits-data...

Het ding zelf is/was geen miner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

_Arthur schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:22:
[...]

.. een apparaat was waarmee je crypto-tokens (PlanetWatch) kon verdienen door het aanleveren van je luchtkwaliteits-data...

Het ding zelf is/was geen miner.
I know :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

bertuslambertus schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:05:
[...]
Ik zit er in mijn eentje, kamer is 3x2,8 (8,4m2).
Zal hem dit weekend eens buiten zetten.
Als ik uitga van een hoogte van 2,5 m dan is het volume max 21 m³. Als ik deze site mag geloven dan heb je per uur 36 m³ aan verse lucht nodig om het gezond te houden.

Als je daar structureel in thuiswerkt zul je eens moeten gaan nadenken aan permanente ventilatie met warmteterugwinning of zo. Maar daar zijn hier op GoT andere topics voor.
Die heb ik :)
Gelukkig! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

[...]

Ja, het is hoe route99 het omschreef. In de supplychain wereld hebben ze daar zelfs een naam voor. Het “bullwhip effect”. Zie:

Superbeagle in "CO2-meters voor in huis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

mrmrmr schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:03:
@Vliegvlug Jouw tweede meter met industriele look heeft een NDIR sensor met goede nauwkeurigheid. De eerste (Awair Element) heeft ook een NDIR sensor, maar met ruime nauwkeurigheidmarges.

CO2 400-5,000ppm ±75ppm / or 10% (sensor Amphenol-Telaire T6703)
PM2.5 0-1,000 µg/m³ ±15 µg/m³ / or ±15% (sensor Honeywell HPMA115S0)
VOC 0-60,000 ppb / ±10% (sensor Sensirion SGP30)
Bron

Als het percentage groter is, is dat de geldende marge.
In de handleiding van de Hti HT-2000 staan de volgende specs:
CO2
Range: 0-9999 (out of scale)
Accuracy: ±50ppm ±5%rdg (0~2000)
Response time: 10s

Dan is die HT2000 inderdaad wel een stukje nauwkeuriger en meet ook een veel bredere range.
Had ik nog niet bij stil gestaan maar goed om te weten.
Fijnstof meters hebben ook goede sensors nodig. Die maken een apparaat dat goed meet duurder.
Die van de Awair Element is ook niet zo heel goed zeker?
Ach ik had hiervoor niets qua fijnstofmeting dus dit is in elk geval iets.
Hetzelfde geldt voor VOC’s.
Heb die Awair primair voor de koolstofdioxide meting gekocht en omdat hij er beter uitzag en aan HA gekoppeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Ik heb werkelijk geen idee en vind het ook vreemd.
Vooral ook dat precies hetzelfde apparaat welke ook door Amazon geleverd en door Atlantic Access Store verkocht wordt op Amazon.nl €199 moet kosten hoewel je daar nu tijdelijk een coupon van €50 korting op kan activeren.
Op Amazon.de staat die €99 nu zelfs als reguliere prijs zonder enige korting terwijl die toen ik ‘m kocht nog op flinke korting op de geadverteerde prijs stond maar zonder een coupon nodig te hebben.

Het zal wel een Amazon dingetje zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
_Arthur schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:40:
De Awair Elements heeft een minimum waarde van 400; lager kan hij niet weergeven.

De SenseAir sensor (in dit geval in een MoreSense zelfbouw apparaat van Marktplaats), zakte hier zelfs tot 351. De Awair's blijven 400 aangeven.
Om 351 ppm te kunnen meten moet je eerst in de teletijd machine naar eind jaren ‘80, het laagste wat je nu zou moeten kunnen meten in een huis-tuin-keuken omgeving is ~415.

https://www.climate.gov/media/13611

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Steeldunes schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:32:
[...]

2 grote kamerplanten, maar naar mijn idee niet veel.

[...]

Dit zou inderdaad wel een belangrijke factor zijn. In de woonkamer, zitten aan de ene zijde 3 raamroosters voor frisse lucht en aan de andere kant zit de afzuiging van de Duco mechanische ventilatie. Dus ik denk inderdaad dat er continu een goede aanvoer is van frisse lucht. Zou als test die raamroosters is kunnen sluiten, neem aan dat het dan redelijk snel iets zou moeten klimmen.
Hoe wordt je Duco gestuurd, altijd aan, op CO2 niveau,..? Dat + roosters zal inderdaad de reden zijn waarom je zo’n goed CO2 niveau hebt. En inderdaad, dat is snel getest met de roosters een paar uurtjes dicht te zetten en de Duco uit. Aan de kamerplanten zal het niet liggen, je moet er al honderden hebben om een wezenlijk verschil te maken.

Wij hebben hier geen ventilatie en geen roosters, ik kom er nu ook achter dat ons CO2 niveau gedurende de dag boven de 1000 gaat, maar een paar minuten de dampkap aanzetten op de laagste stand doet het CO2 niveau al snel dalen. Een beetje ventilatie doet al wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Capt Waffles schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:03:
Om 351 ppm te kunnen meten moet je eerst in de teletijd machine naar eind jaren ‘80, het laagste wat je nu zou moeten kunnen meten in een huis-tuin-keuken omgeving is ~415.

https://www.climate.gov/media/13611
Vertel dat tegen de SenseAir sensor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@_Arthur Dat kan je zelf toch ook vertellen? :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry-
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-01 16:04
Wij hebben sinds gisteren de Netatmo is huis staan. Momenteel met z'n tweeen in de woonkamer van 50 M2, ventilatierooster open en stand ventilatie op 2. Gashaard en 8 waxinelichtjes branden. Tot m'n verbazing kreeg ik zojuist een pushmelding dat het aandeel PPM tot boven de 1600 is gestegen in de woonkamer. Gaat dat werkelijk zo snel? Ik krijg bijna het idee dat de gashaard een hoge hoeveelheid CO2 de ruimte in brengt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
YoupDeBoer schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:21:
Vraag aan de Netatmo Healthy Home Coach bezitters.

Ik heb zojuist de mijne ontvangen, maar krijg em niet geconnect met mijn Android telefoon.
In mijn wifi en bluetooth op mijn telefoon zie ik het apparaat wel verschijnen.

Volgens de beschrijving en internet moet er bij het aanraken van de bovenste knop de led wit gaan branden.
Dit is bij mij niet het geval. Hij wordt eventjes blauw en gaat dan over in een soort roze knipperende led.
Bij het proberen te koppelen ervan in de app geeft ie eerst aan dat de Health Coach aan het opstarten is en na een paar minuten dat de telefoon op dit moment geen verbinding kan maken met de Health Coach.

Wifi thuis is 2.4 en 5.0 ghz.
Telefoon op een gegeven moment met de 2.4 verbinding laten maken, ook dat hielp niets.
Resetten van het apparaat (12 sec indrukken, knipperend rood, dan 1 maal drukken, solide rood, daarna even blauw) een aantal maal geprobeerd. Stroom eraf enkele malen gedaan.
App eraf gegooid en opnieuw geïnstalleerd...

Doe ik iets fout of heb ik een niet werkend apparaat ontvangen?
toon volledige bericht
24 uur later Netatmo weer aangezet, app geopend, Netatmo werd direct gekoppeld, gekoppeld aan de wifi, update installeren en klaar. Snap er niks van, maar goed, hij werkt 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Jerry- schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:49:
k krijg bijna het idee dat de gashaard een hoge hoeveelheid CO2 de ruimte in brengt..
Als dat zo is.... dan haalt gashaard vrijwel zeker ook de nodige zuurstof uit de kamer, waarmee je ook daar mee in de gevarenzone zou kunnen komen.
Heel veel meer buitenlucht ventileren lijkt me zeker raadzaam ivm je gezondheid.

En laat je gashaard installatie eens nakijken. Bij een CV ketel is het inmiddels al jaren verplicht dat die de buitenlucht echt van buiten moet halen met een dubbelwandige pijp gewchakt voor aanvoer en afvoer van lucht en verbrandingsgassen e.d. . Dus de CV mag geen lucht uit de ruimte halen waar de CV-ketel staat!

Hoe is dat bij jouw gashaard geregeld? Zoek de wetgeving/iig de adviezen daar over eens op, voor een gashaard heb ik ze niet paraat.

[ Voor 34% gewijzigd door route99 op 21-01-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
Wij hebben sinds gisteren de Netatmo is huis staan. Momenteel met z'n tweeen in de woonkamer van 50 M2, ventilatierooster open en stand ventilatie op 2. Gashaard en 8 waxinelichtjes branden. Tot m'n verbazing kreeg ik zojuist een pushmelding dat het aandeel PPM tot boven de 1600 is gestegen in de woonkamer. Gaat dat werkelijk zo snel? Ik krijg bijna het idee dat de gashaard een hoge hoeveelheid CO2 de ruimte in brengt..
Ook de gashaard eens aangezet n.a.v. jouw bericht. CO2 waarde is in die anderhalf uur afgenomen van ongeveer 950 naar 875.
N=1 natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Bij mijn meting komt het CO2 ppm niveau binnenshuis niet lager dan ongeveer 650 na het openen van een raam van 1,5m2, op een afstand van 3 meter op de vloer. Wat zien jullie als minimumwaarden voor binnen?

@Jerry- Mensen produceren veel CO2: 3,8% van uitgeademde lucht, 500 liter per dag lees ik. 1600 ppm in jouw situatie is wel hoog voor deze ruimte. Dan moet je er wel langdurig zijn geweest.

Kaarslicht produceert ook wat CO2. Het zou niet zo moeten zijn dat een goed geinstalleerde gashaard CO2 in de lucht brengt, de CO2 hoort te worden afgevoerd, samen met het gevaarlijke gas CO.

Er zijn kachels die zuurstof uit de kamer halen (afrader) en gesloten kachels met zowel toevoer als afvoer gescheiden van de kamer.

Bij een gesloten kachel zou je de CO2 productie van de kachel in de kamer kunnen testen door een paar uur weg te gaan en alleen de gaskachel aan te laten staan met kamerventilatie gesloten. Gaat het consequent omhoog, dan heb je mogelijk een lek. Doordat een huis vaak niet luchtdicht is, zou het CO2 niveau juist iets omlaag moeten gaan. Planten kunnen het CO2 niveau ook verlagen via fotosynthese.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55
Probeer het vanavond nog eens zonder de waxinelichtjes (ok, iets minder gezellig misschien). Hebben bij ons vaak ook een forse impact op de CO2. En bij het uitblazen mag je nog enige tijd nagenieten van de flinke hoeveelheid fijnstof die er vandaan komt. ;)
YoupDeBoer schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:51:
[...]

Ook de gashaard eens aangezet n.a.v. jouw bericht. CO2 waarde is in die anderhalf uur afgenomen van ongeveer 950 naar 875.
N=1 natuurlijk...
Is op zich ook wel te verklaren. De gaskachel zal 'vieze' lucht (met 950 ppm CO2) uit de kamer naar binnen trekken en dus vervolgens als rookgassen naar buiten afvoeren.
De lucht in de kamer moet weer aangevuld moeten worden, meest waarschijnlijk met verse lucht van buiten (via gaten, kieren, ventilatie-openingen etc), resulterende in een netto CO2 van 875.

[ Voor 28% gewijzigd door jj85 op 22-01-2023 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Kaarsen zijn killing voor je CO2 (lees; die laten je CO2 waarden snel stijgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 11-05 09:37
jj85 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:30:
[...]

Probeer het vanavond nog eens zonder de waxinelichtjes (ok, iets minder gezellig misschien). Hebben bij ons vaak ook een forse impact op de CO2. En bij het uitblazen mag je nog enige tijd nagenieten van de flinke hoeveelheid fijnstof die er vandaan komt. ;)

[...]

Is op zich ook wel te verklaren. De gaskachel zal 'vieze' lucht (met 950 ppm CO2) uit de kamer naar binnen trekken en dus vervolgens als rookgassen naar buiten afvoeren.
De lucht in de kamer moet weer aangevuld moeten worden, meest waarschijnlijk met verse lucht van buiten (via gaten, kieren, ventilatie-openingen etc), resulterende in een netto CO2 van 875.
Ik ben na het ophangen van CO2 en fijnstof meters ook meteen gestopt met kaarsjes...
Heb ze gekoppeld aan de ventilatie. En als ik kaarsjes aan had ging die meteen maximaal zuigen. Vooral vanwege de fijnstof.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

jj85 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:30:
[...]Probeer het vanavond nog eens zonder de waxinelichtjes (ok, iets minder gezellig misschien). Hebben bij ons vaak ook een forse impact op de CO2. En bij het uitblazen mag je nog enige tijd nagenieten van de flinke hoeveelheid fijnstof die er vandaan komt. ;)
En met veel kaarsjes krijg je ook veel roetaanslag.. ook in je longen?
[...]Is op zich ook wel te verklaren. De gaskachel zal 'vieze' lucht (met 950 ppm CO2) uit de kamer naar binnen trekken en dus vervolgens als rookgassen naar buiten afvoeren.
Mee eens.
@YoupDeBoer uit jouw input hier YoupDeBoer in "CO2-meters voor in huis" zou je naast het feit dat je zelf aangaf dat bij jou de CO2 gelukkig dan geen probleem lijkt, maar er kan wel wat anders aan de hand zijn.

Imho zou je het ook zo kunnen zien dat je huis daar mogelijk zo lek als een mandje is (eventueel te checken met een blower test), dus als je een ander soort verwarming kiest of de buitenlucht via een dubbele buis naar binnenhaalt, zou je ook veel minder warmte verliezen en je verdere ventilatie dan via bijv een (decentrale) WTW kunnen regelen, dan krijg je schone maar voorverwarmde lucht van buiten. Tis ook voor de meelezers bedoeld want ik kan op afstand totaal niet inschatten wat er bij jou wel of niet kan. Dat lek zijn vooral een punt van duurzaamheid en het is aan jezelf hoe daar mee om te gaan, er zijn immers duurzame oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
route99 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:59:
[...]
En met veel kaarsjes krijg je ook veel roetaanslag.. ook in je longen?
[...]
Mee eens.
@YoupDeBoer uit jouw input hier YoupDeBoer in "CO2-meters voor in huis" zou je naast het feit dat je zelf aangaf dat bij jou de CO2 gelukkig dan geen probleem lijkt, maar er kan wel wat anders aan de hand zijn.

Imho zou je het ook zo kunnen zien dat je huis daar mogelijk zo lek als een mandje is (eventueel te checken met een blower test), dus als je een ander soort verwarming kiest of de buitenlucht via een dubbele buis naar binnenhaalt, zou je ook veel minder warmte verliezen en je verdere ventilatie dan via bijv een (decentrale) WTW kunnen regelen, dan krijg je schone maar voorverwarmde lucht van buiten. Tis ook voor de meelezers bedoeld want ik kan op afstand totaal niet inschatten wat er bij jou wel of niet kan. Dat lek zijn vooral een punt van duurzaamheid en het is aan jezelf hoe daar mee om te gaan, er zijn immers duurzame oplossingen.
Dank voor je zorgen, maar ons huis is gelukkig niet zo lek als een mandje, al stonden er wel 2 roosters open 😉.
CO2 daalde nog nadat we met 6 personen naar 2 zijn gegaan in de woonkamer. Ik was benieuwd of de gashaard de CO2 zou verhogen, n.a.v. het berichtje hierboven. Niet het geval dus.

Moet eerlijk zeggen dat ik een CO2- meter heb aangeschaft na eerst het hele CV Tuning en HR++(+) topic te hebben doorgelezen afgelopen tijd. Grootste warmteverlies zit in ons gewone dubbele glas op de benedenverdieping (meer dan 20 m2 glas).
Wil ik dat gaan vervangen door HR++ dan rest de vraag wat ik met de roosters moet.

Decentraal of WTW beneden gaat em niet worden helaas. Maar nu zijn er 3 roosters, waarvan 1 altijd dicht zit, want die zit achter de bank. Dus wil meer inzicht in de luchtkwaliteit i.c.m. de huidige mechanische ventilatie.

Een aparte WTW voor de slaapkamers boven via de vlizo zou we kunnen mss. Maar goed, boven vind ik die frisse lucht uit de roosters meestal wel prettig 😀.
Eerst maar eens meten dus en de fora rondom deze topics zijn bijzonder nuttig om bij te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeldunes
Capt Waffles schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:10:
[...]
Hoe wordt je Duco gestuurd, altijd aan, op CO2 niveau,..? Dat + roosters zal inderdaad de reden zijn waarom je zo’n goed CO2 niveau hebt. En inderdaad, dat is snel getest met de roosters een paar uurtjes dicht te zetten en de Duco uit. [...]
Na een paar dagen lijkt ie inderdaad al iets meer gekalibreerd te hebben en staat niet meer standaard op 400, maar meer tussen de 400 en 600.

Klopt inderdaad ja, Duco heeft zelf ook een CO2 sensor (waar ik de waarde helaas nog niet van kan zien), dus die regelt zichzelf op automatische modus. Staat altijd aan op de zachtste stand en gaat harder naarmate te CO2 stijgt. In het weekend een beetje in de gaten gehouden, en die gaat rond de CO2 900+ op een hardere stand.
In ieder geval goed om bevestigd te hebben, dat het voor de woonkamer in ieder geval goed werkt.
Komende week maar is kijken hoe het in het kantoor is tijdens aan dagje thuiswerken.

Pagina: 1 ... 28 ... 39 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes