• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Broodro0ster schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:51:
Gisteren toch nog de Awair Element besteld en deze ochtend al aangekregen. Op het eerste zicht vind ik het een completer toestel dan de Netatmo. Voor Netatmo heb ik 12euro meer betaald en is een stuk beperkter. Ook die vage kleurtjes vind ik maar niks als je een melding krijgt. Dat is op de Awair wel duidelijker.

Ik laat ze beiden nog een weekje staan, maar ik heb het gevoel dat de Netatmo zal terug gaan.
Zag de Awair bij Amazon voor 100 euro, dus die is nu ook onderweg. :9

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-02 23:33
Beekforel schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:02:
[...]

Zag de Awair bij Amazon voor 100 euro, dus die is nu ook onderweg. :9
Actie is tot 31/12. zag ik.
Ik zet de mijne vannacht even op de slaapkamer en als die fan niet stoort bestel ik misschien nog wel een.
In de woonkamer hoor ik hem niet tenzij ik mijn oor er tegen leg.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:48
Ik heb twee stuks awair element gekocht. Iemand ervaring met de nauwkeurigheid van de temperatuur? Beide geven een graad kouder aan dan mijn pt1000 sensoren van de automatisatie.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-02 18:22
Onk_the_Monk schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:21:
Ik heb twee stuks awair element gekocht. Iemand ervaring met de nauwkeurigheid van de temperatuur? Beide geven een graad kouder aan dan mijn pt1000 sensoren van de automatisatie.
De Awair Element hier geeft 0,3 graad minder aan dan mijn Xiamoi Aqara sensor die er naast ligt.

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:05
Hier 0,5 kouder.

• Nickr92
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:32
Broodro0ster schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:19:
[...]

Actie is tot 31/12. zag ik.
Ik zet de mijne vannacht even op de slaapkamer en als die fan niet stoort bestel ik misschien nog wel een.
In de woonkamer hoor ik hem niet tenzij ik mijn oor er tegen leg.
Sinds kort heb ik ook de Awair Element maar ik kan hem in mijn slaapkamer op een paar meter afstand toch behoorlijk goed horen. Klinkt alsof het meer is dan alleen de ventilator, soort fluittoon

Is dit normaal? Ik lees namelijk verschillende verhalen op internet. De een hoort hem wel en voor de ander is de Element nagenoeg stil.

Ik denk dat ik hem maar terugstuur. Zijn er alternatieven die geen ventilator aan boord hebben? Ik ben nogal gevoelig voor geluid en dit had ik me even niet gerealiseerd. Of hebben dit soort apparaten altijd een ventilator nodig voor de nauwkeurigheid?

Ik zag de Aranet4 hierboven genoemd worden, zo te zien heeft deze geen ventilator aan boord. Is zoiets te vergelijken met de Awair?

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Nee, want die meet geen fijnstof.

- knip -

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:42

route99

just passionately curious...

Onk_the_Monk schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:21:Ik heb twee stuks awair element gekocht. Iemand ervaring met de nauwkeurigheid van de temperatuur? Beide geven een graad kouder aan dan mijn pt1000 sensoren van de automatisatie.
Je kunt imho er alleen wat over zeggen als je het vergelijkt met een recent gekalibreerde T-meter.
dat afzetten tegen de specificaties lijkt me de beste benadering, de rest blijven indrukken, die wel nuttig kunnen zijn bij grote verschillen om vervolgens er nauwkeuriger naar te kijken.
Specs: https://support.getawair....-of-Awair-Element-Sensors

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nickr92 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:49:
[...]

Sinds kort heb ik ook de Awair Element maar ik kan hem in mijn slaapkamer op een paar meter afstand toch behoorlijk goed horen. Klinkt alsof het meer is dan alleen de ventilator, soort fluittoon
Ik hoor niks, ik lees dit wel bij andere mensen in reviews.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Nickr92
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:32
Ik had iets verder moeten kijken dan mijn neus lang is. Ik begrijp nu dat je een bepaalde airflow moet hebben om fijnstof te kunnen meten, vandaar de fan.
Marzman schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:21:
[...]

Ik hoor niks, ik lees dit wel bij andere mensen in reviews.
Uit nieuwsgierigheid heb ik de Awair even opengemaakt (ging verbazend makkelijk). Er zit een losse Honeywell sensor op die je gemakkelijk los kunt maken (Honeywell HPMA115S0).

Nadat ik de module uit de behuizing had gehaald was deze nauwelijks hoorbaar. Het lijkt erop alsof de behuizing een soort resonantie veroorzaakt die het geluid flink versterkt. Ik heb geprobeerd om de module te "ontkoppelen" van de behuizing doormiddel van een paar rubber strips maar helaas is er te weinig ruimte om dit goed te doen. Geen verschil dus helaas

Voor nu heb ik de sensor maar even losgekoppeld. De Awair geeft dan een waarde van 0 ug/m3 door, de rest van de metingen worden nog wel netjes doorgegeven.

[Voor 4% gewijzigd door Nickr92 op 31-12-2022 13:40]

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03:18
ThinkPad schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:55:
Voor €149 kun je ook een Aranet4 kopen, die gaat vermoedelijk ook nog eens veel langer mee op batterij :)
Waar kan je deze voor die prijs kopen? Kom ze overal alleen voor 200+ tegen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:03

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
TeutonMartin schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Waar kan je deze voor die prijs kopen? Kom ze overal alleen voor 200+ tegen.
Ik zie het. Meen dat ik hem in de officiële shop voor €149 zag staan, maar in september was hij daar ook al €199 volgens InternetArchive. Kan hem idd niet voor die prijs vinden, sorry voor de dooie mus :>

Op Marktplaats zie ik iemand staan die hem voor €120 aanbied.

Vind het een fijne sensor, duidelijk e-ink schermpje en batterijduur prima. Zit een Senseair sensor in waardoor de waardes ook goed accuraat zijn.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:56
Omdenken: Zijn je pts gecalibreerd en geven ze dezelfde waarden? Heb ervaring met pt100's, die verschilden vaak onderling ook een paar graden al. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 19:57
Dat niet alleen, meten is alleen maar weten als je weet wat je meet.
Bijv. een kastje verkeerd om hangen zodat de dingen die warm worden onder de temp sensor hangen, of een temp sensor in een klein kastje met andere onderdelen die warmte geven, is redelijk funest voor wat je denkt te meten.
Dan kun je nog zo goed gekalibreerd spul hebben, maar als je feitelijk iets anders meet dan je denkt te meten, dan weet je nog niets.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Onk_the_Monk
FitTiv schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Omdenken: Zijn je pts gecalibreerd en geven ze dezelfde waarden? Heb ervaring met pt100's, die verschilden vaak onderling ook een paar graden al. :)
Ik heb die in het verleden eens allemaal met elkaar vergeleken en toen in de software gelijk gezet. Maar heb dus geen idee of ze dicht bij de reëele waarde liggen. Maar als de awairs correcter zijn, dan pas ik ze naar deze aan. Moet niet perfect de exacte temperatuur zijn. Maar wel liefst in de buurt en wel allemaal dezelfde ten opzichte van elkaar. Vervelend om allemaal verschillende waardes te hebben die je niet onderling kan vergelijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:43
Ik zie de Awair nog op op amazon.de voor 199 - 100 + 5,50 = €104,50 staan tot 31-01-23.

Awair op amazon.de

Is dit nou ook gelijk aan die Awair elements?

[Voor 51% gewijzigd door Theswitch op 01-01-2023 20:45. Reden: amazon link en vraag]

• Raymond P
  • Nu online
@Onk_the_Monk Yep, vervelend:

Het meten van omgevingstemperatuur is ook een beetje een dingetje. Met 5 sensors (enkel in m'n woonkamer) weet ik nog niet hoe warm het is. :+
Een pcb mounted sht3x/4x zoals in de die Awair gebruikt is heeft de neiging op te warmen door de traces, maar als ik het design bekijk lijkt mij dat prima opgelost (flatcable + eigen pcb recht in de airflow).

De typische afwijking van die sensor is imho overigens dikke prima.

- knip -

• FitTiv
Onk_the_Monk schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Ik heb die in het verleden eens allemaal met elkaar vergeleken en toen in de software gelijk gezet. Maar heb dus geen idee of ze dicht bij de reëele waarde liggen. Maar als de awairs correcter zijn, dan pas ik ze naar deze aan. Moet niet perfect de exacte temperatuur zijn. Maar wel liefst in de buurt en wel allemaal dezelfde ten opzichte van elkaar. Vervelend om allemaal verschillende waardes te hebben die je niet onderling kan vergelijken.
Als ze 100+ C aankunnen kan je ze eens in kokend water ijken. Is maar een puntmeting en geen ijklijn, maar geeft je in ieder geval een idee.

EDIT: en let op de hysterese / traagheid van de sensor. Wij moesten altijd minimaal een stabiele waarde +-0.1C hebben tot het meetpunt 'ok' was bevonden.

[Voor 9% gewijzigd door FitTiv op 01-01-2023 20:22]

• TD-er
FitTiv schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:21:
[...]

Als ze 100+ C aankunnen kan je ze eens in kokend water ijken. Is maar een puntmeting en geen ijklijn, maar geeft je in ieder geval een idee.

[...]
Nogmaals, meten is weten als je weet wat je meet....
Kookpunt hangt af van luchtdruk.

Als je losse Dallas sensoren wilt vergelijken zou je ze kunnen vastmaken aan dezelfde metalen strip.
Dan heb je een beetje een idee of ze bij dezelfde temperatuur hetzelfde aangeven.
Zolang de massa van je strip maar significant meer is dan je sensoren en je thermisch goed kunt verbinden met die strip en die strip niet aan 1 kant veel meer koelt dan aan een andere kant.

Het enige wat je dan kunt stellen is dat je de offset tussen sensoren weet voor die temperatuur.
Als ze lineair gedrag vertonen, zou je dat nog kunnen extrapoleren.

Het is echt heel tricky om sensoren goed te kalibreren en ook nog goed te gebruiken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-02 12:34
Theswitch schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:15:
Ik zie de Awair nog op op amazon.de voor 199 - 100 + 5,50 = €104,50 staan tot 31-01-23.

Awair op amazon.de

Is dit nou ook gelijk aan die Awair elements?
Dit is de Awair Elements ja. Die 3rd-party seller Atlantic verkocht hem ook op Amazon Nederland voor 149-50 euro, nu dus op Duitsland 199-100 euro. Ik heb hem hier ook staan en het is een goed ding, maar inderdaad door de PM2.5-sensor met ventilatorgeluid dus op het nachtkastje heb ik hem weer weggehaald. Twijfel of ik daarvoor zelf ga hobbyen met een MH-Z19 en een ESP8266.

De Awair Elements integreert ook ideaal via local API in Home Assistant :)

[Voor 5% gewijzigd door MacorgaZ op 01-01-2023 21:14]

Tesla Model 3 SR+ 2020 | Midnight Silver

• Theswitch
  • Laatst online: 10:43
MacorgaZ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:13:
[...]

Twijfel of ik daarvoor zelf ga hobbyen met een MH-Z19 en een ESP8266.

De Awair Elements integreert ook ideaal via local API in Home Assistant :)
Dan heb je niet alle sensors maar alleen CO2? Zelfbouw misschien met al die sensors ook richting de 100 euro misschien? Die ventilator kan je misschien wel zelf eruit halen? Ik twijfel nog, wel een HA user hier.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FitTiv
TD-er schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:56:
[...]

Nogmaals, meten is weten als je weet wat je meet....
Kookpunt hangt af van luchtdruk.

Als je losse Dallas sensoren wilt vergelijken zou je ze kunnen vastmaken aan dezelfde metalen strip.
Dan heb je een beetje een idee of ze bij dezelfde temperatuur hetzelfde aangeven.
Zolang de massa van je strip maar significant meer is dan je sensoren en je thermisch goed kunt verbinden met die strip en die strip niet aan 1 kant veel meer koelt dan aan een andere kant.

Het enige wat je dan kunt stellen is dat je de offset tussen sensoren weet voor die temperatuur.
Als ze lineair gedrag vertonen, zou je dat nog kunnen extrapoleren.

Het is echt heel tricky om sensoren goed te kalibreren en ook nog goed te gebruiken.
Ik ben bekend met de materie. Het gaat erom dat de 100 graden methode in een huis tuin keuken situatie nauwkeuriger zal zijn dan ijken naar 1 'random' of 'gemiddelde' meetwaarde van een sensor (zoals de post van @Onk_the_Monk doet vermoeden). Ik stel feitelijk jouw ijkstrip methode voor, maar dan in water. Dan heb je namelijk mi minder last van omgevingseffecten zoals thermische verbondenheid, omdat je ze onderdompelt. Zoals ik stel kan je daar inderdaad niet aan ijken. Pt100s zijn wel vrijwel lineair (vaak).

Wil je het goed doen, stuur je de pts jaarlijks naar de calibratie 8)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TD-er
Heb net even wat lopen zoeken om een idee te krijgen van wat je, puur gelet op luchtdrukverandering door het weer, kunt verwachten.
Hier in NL hebben we niet echt een groot hoogteverschil, dus de luchtdruk verandering door 't weer zal meer invloed hebben dan hoogte.

Even aangenomen dat we ruwweg van 970 mBar tot 1030 mBar gaan (uitzonderingen daargelaten, even een ruwe schatting)
Dan zitten we op een equivalent in hoogteverschil van ruwweg +/- 250 meter.tov. zeeniveau.

Bij puur water, zou je bij beide uitersten ongeveer 0.9 graden afwijking hebben.
Weet nog niet hoeveel afwijking de "verontreiniging" van 't water heeft.
Zou zomaar een veel groter verschil kunnen zijn :)

Anyway, bij gebruik van puur water bij een luchtdruk van 1000 mBar zit je aardig goed op 100 graden :)
Op hoogte en/of flink afwijkende luchtdruk zit je al snel boven de gemiddelde afwijking van de onderlingen sensoren.

• MacorgaZ
Theswitch schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Dan heb je niet alle sensors maar alleen CO2? Zelfbouw misschien met al die sensors ook richting de 100 euro misschien? Die ventilator kan je misschien wel zelf eruit halen? Ik twijfel nog, wel een HA user hier.
Klopt, voor in de slaapkamer is voor mij CO2 genoeg, daarmee kan ik de verversing via HA en een Zigbee-plug aan en uit zetten als ik het op die manier wil sturen. Temperatuur en LV heb ik al, TVOC is niet zo boeiend, PM2.5 kan eventueel via de IKEA Vindriktning waar je met een ESP8266 ook een WiFi-mogelijkheid hebt. Daarbij kan je de ventilator op 3.3V aansluiten zodat je hem niet hoort trouwens :)
Als je zelf wel alle sensoren wil hebben dan is de Elements voor 100 euro eigenlijk een no-brainer, zelfs tweedehands is die niet echt zo goedkoop te krijgen (zelfs na de crypto-dump). Die van mij was 150 euro nog voordat die 50 euro instant-coupon beschikbaar was dus moet ik die eigenlijk retour doen en een nieuwe bestellen….

Als ik met een MH-Z19 en ESP8266 voor 25 euro een HA-compatible CO2-meter heb is dat voor mij al genoeg.

[Voor 6% gewijzigd door MacorgaZ op 01-01-2023 23:02]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@FitTiv & @TD-er Leuk zo'n gekalibreerde sensor, vervolgens meet je doodleuk de koudeval aan de muur...
Een 'kale' pt100 reageert daar anders op dan een sht3x (niet waterproof overigens) in een behuizing met geforceerde flow.

Persoonlijk vind ik voor het managen van een binnenklimaat een relatieve verandering in temperatuur veel interessanter om te meten dan een absolute waarde. Zolang de afwijking redelijk constant is maakt het ook niet echt veel uit.

- knip -

• Broodro0ster
Ik heb de Awair Element nu 2 dagen op de slaapkamer. Ik hoor hem zeer lichtjes zoomen zeg maar, maar ik moet er goed op letten. Hij staat ongeveer 1.5m verder dan m’n hoofd. Met een verlengsnoer achter de kast krijg ik hem nog iets verder.

Ik merkte wel dat deze nacht de TVOC hoog opliep tijdens het slapen. Misschien zat er veel alcohol in m’n uitgeademde lucht 😅

Ik ben er ook van verbaast hoe snel de CO2 waardes oplopen. Raam op een kier in de slaapkamer en toch 1200ppm. Zet ik hem in de living met de ramen dicht (wel enkel glas daar) dan blijft het rond de 800-900ppm met 3 personen. Werk aan de winkel dus om een gezondere leefomgeving te creëren.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
Broodro0ster schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:29:
[...]

Ik merkte wel dat deze nacht de TVOC hoog opliep tijdens het slapen. Misschien zat er veel alcohol in m’n uitgeademde lucht 😅
[...]
Vergeet niet de nogal vluchtige gassen die je lichaam weet te produceren na het eten van goede oliebollen :)

• Onk_the_Monk
Raymond P schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:27:
@FitTiv & @TD-er Leuk zo'n gekalibreerde sensor, vervolgens meet je doodleuk de koudeval aan de muur...
Een 'kale' pt100 reageert daar anders op dan een sht3x (niet waterproof overigens) in een behuizing met geforceerde flow.

Persoonlijk vind ik voor het managen van een binnenklimaat een relatieve verandering in temperatuur veel interessanter om te meten dan een absolute waarde. Zolang de afwijking redelijk constant is maakt het ook niet echt veel uit.
Klopt daar gaat het mij vooral om. Maar ze zelfs goed relatief van elkaar krijgen is niet zo heel eenvoudig. De PT's zitten wel allemaal in behuizingen op binnen muren geplaatst zodat ze zo weinig mogelijk last hebben van de omgeving. Want er zijn veel zaken die de metingen kunnen beïnvloeden.

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zoek voor thuis een co2 meter (eventueel ook fijnstof) om te zien wanneer ik mijn MV wat hoger moet zetten.

De Awair Element is nu slechts 100 euro via Amazon, maar ik vind de weergave via ledjes niet echt mijn ding.

Nu zag ik bijvoorbeeld de Vision CO2 monitor met datalogger, deze kun je aan de muur bevestigen. Heeft een display met kleurindicatie.

Cubic luchtkwaliteit meter heeft dan weer een zelf-kalibrerende NDIR sensor.. Weet niet wat de andere hebben.

Uiteindelijk gaat het mij om de kwaliteit van het apparaat. Het zou handig zijn als ik hem aan de muur kan bevestigen, maar het hoeft niet perse.

Iemand nog suggesties? Is de Awair Element echt top?

[Voor 9% gewijzigd door darkdesign op 03-01-2023 09:58]

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:27
darkdesign schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:54:
Ik zoek voor thuis een co2 meter (eventueel ook fijnstof) om te zien wanneer ik mijn MV wat hoger moet zetten.

De Awair Element is nu slechts 100 euro via Amazon, maar ik vind de weergave via ledjes niet echt mijn ding.

Nu zag ik bijvoorbeeld de Vision CO2 monitor met datalogger, deze kun je aan de muur bevestigen. Heeft een display met kleurindicatie.

Cubic luchtkwaliteit meter heeft dan weer een zelf-kalibrerende NDIR sensor.. Weet niet wat de andere hebben.

Uiteindelijk gaat het mij om de kwaliteit van het apparaat. Het zou handig zijn als ik hem aan de muur kan bevestigen, maar het hoeft niet perse.

Hier is ie net in huis, de standaard weergave vind ik bagger.
Je kunt instellen dat je 1 waarde wilt zien, dat komt dan hierop uit:

Dan toont ie dus alleen de waarde die je wilt zien

• route99

route99

@DaWizza Via https://www.google.com/search?q=Awair+Element+picture zou je vooraf toch een indruk kunnen krijgen van hoe het ongeveer er uit zou zien?
Het lijkt vnl via app uitgebreider te zien te zijn. Leek mij iig geen verrassing.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Op het ding zelf? Het valt inderdaad nogal op. Ik denk dat iedereen gaat vragen wat het voor iets is, met die balkjes en dat veranderende getal. Ze zouden eigenlijk iets moeten maken dat je dat ook uit kunt zetten dan is het net een speaker.
DaWizza schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:03:
[...]

[Afbeelding]

Ah, dat had ik nog niet ontdekt. Je kan ook een klok laten zien :p

[Voor 41% gewijzigd door Marzman op 03-01-2023 10:40]

/▌

• darkdesign
  • Niet online
DaWizza schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:03:
[...]

[Afbeelding]

Dat scheelt wel iets, maar ik ben er niet enthousiast over. De Aranet4 die een aantal keer wordt aangehaald spreekt mij eigenlijk heel erg aan, met wall mount mooi centraal in de woonkamer te bevestigen. 4 Jaar op 1 accu en NDIR sensor. Alleen geen fijnstof meting, maar ik vraag mij af wat de meerwaarde daarvan is.. Of is dat wel echt handig om te hebben?

• DaWizza
darkdesign schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Dat scheelt wel iets, maar ik ben er niet enthousiast over. De Aranet4 die een aantal keer wordt aangehaald spreekt mij eigenlijk heel erg aan, met wall mount mooi centraal in de woonkamer te bevestigen. 4 Jaar op 1 accu en NDIR sensor. Alleen geen fijnstof meting, maar ik vraag mij af wat de meerwaarde daarvan is.. Of is dat wel echt handig om te hebben?
Fijnstofmeting is handig, of je er wat mee doet is een 2e.
Voor 2x zoveel geld heb je een mooier display en de ophangmogelijkheid. Dan is een keuze die je zelf mag maken of je dat wilt.

[Voor 6% gewijzigd door DaWizza op 03-01-2023 10:42]

• FitTiv

Paar paginas terug heb ik een review gepost van verschillende meters.
Daar kwam oa TFA goed uit die heb ik gekocht voor 60,- NDIR met stoplichtscherm en weergave. Maar kan ook uit.

Beperkte datalogging mogelijk.

FitTiv in "CO2-meters voor in huis"

[Voor 20% gewijzigd door FitTiv op 03-01-2023 10:49]

• darkdesign
  • Niet online
FitTiv schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:44:
[...]

Paar paginas terug heb ik een review gepost van verschillende meters.
Daar kwam oa TFA goed uit die heb ik gekocht voor 60,- NDIR met stoplichtscherm en weergave. Maar kan ook uit.

Beperkte datalogging mogelijk.

FitTiv in "CO2-meters voor in huis"[Afbeelding]
Ook niet verkeerd, voor die prijs. Ik ga eens kijken.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

darkdesign schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Ook niet verkeerd, voor die prijs. Ik ga eens kijken.
Vind je die weergave wel goed? Het zijn dezelfde balkjes alleen zijn het geen witte ledjes maar zwarte blokjes :+

/▌

• Raymond P
  • Nu online
@Marzman Juh, ik gok dat 'ie een voorkeur heeft voor donkere ontwerpen... :+

Zonder gekheid: die witte meuk met ledjes zou hier niet al te lang blijven hangen, als het gaat vergelen is het al snel exit hier.
Wel heel wat meer non-intrusive dan die TFA met [MODE] knop op de voorkant en verlicht scherm.

- knip -

• darkdesign
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Vind je die weergave wel goed? Het zijn dezelfde balkjes alleen zijn het geen witte ledjes maar zwarte blokjes :+
Beter dan die ledjes, maar in deze gaat het dan vooral ook om de lage prijs ;)

Ik heb alleen de Aranet4 nog niet afgeschreven. Waarschijnlijk wordt het die. Geen draden, mooi strak aan de muur. :P

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

darkdesign schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:35:
[...]
Alleen geen fijnstof meting, maar ik vraag mij af wat de meerwaarde daarvan is.. Of is dat wel echt handig om te hebben?
Met een fijnstofmeter kun je goed de luchtkwaliteit meten in de ruimte waar gekookt wordt (bij veel mensen dus de open keuken en huiskamer). Zou je alleen op basis van CO2 bepalen wat de luchtkwaliteit is, dan ga je er ten onrechte vanuit dat de luchtkwaliteit prima is tijdens en geruime tijd na het koken. Bij koken komt (zeker bij inductie) nauwelijks CO2 vrij en wel gigantisch veel ongezond fijnstof.

Dus de meerwaarde is dat je alleen met een fijnstofsensor naast je CO2-sensor een goed beeld krijgt van de luchtkwaliteit in de ruimte waar gekookt wordt. Op basis van alleen CO2 mis je een erg groot deel van de puzzel.

Meer info: Fijnstof meters (zelf meten luchtkwaliteit)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• _Arthur
De Awair Element was tijd terug voor 50 Euro te vinden op MP + het feit dat zijn CO2 sensor 'fatsoenlijk' is en dat hij erg makkelijk met Home Assisant te koppelen is, was voor mij de reden om het ding te kopen.

De LED's kan je trouwens uitzetten of alleen aan laten gaan als het 'licht' is.

• Broodro0ster
Marzman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:31:
Ze zouden eigenlijk iets moeten maken dat je dat ook uit kunt zetten dan is het net een speaker.
Je kunt de brightness op manueel zetten en dan de slider op minimum zetten. Dan is het display gewoon helemaal uit.
Of je zet er een klok op. Dat heb ik ook gedaan in de woonkamer.

• route99

route99

Heb je een weblink er van (met de complete test) of de webpagina met dezelfde strekking? Tnx.
Ik vond alleen deze 2 beperkte pdfs, wel van 2022.
https://www.test.de/files...5A1C2BC0EA4659A43B8B1FADB
https://www.test.de/files...BDD6A1B5626EFEF1D0CA25138

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-02 19:56

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Nadat bij mij twee MHZ-19B sensoren i.c.m. ESPeasy na verloop van tijd het vertikken om boven de 400 ppm weer te geven, heb ik mezelf ook een AwAir Element cadeau gedaan :) . Voorlopig staat ie in de huiskamer. Ik heb het idee dat de AwAir een wat optimistische temperatuur weergeeft.

De local API ge-enabled en toegevoegd in HA. Vervolgens dit stukje code in de config file van Telegraf toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Read AwAir CO2 sensor
[[inputs.httpjson]]
  name = "AwAir"
  servers = [
    "http://<IP.VAN.AWAIR>/air-data/latest",
  ]
  response_timeout = "10s"
  method = "GET"

De data wordt weggeschreven naar Influx.
Vven snel wat grafiekjes in Grafana gemaakt. tot nu toe best wel tevreden :) .

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• _Arthur
Aegle schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:29:
De local API ge-enabled en toegevoegd in HA. Vervolgens dit stukje code in de config file van Telegraf toegevoegd:
HA heeft een Awair Element Integration. Hoef je niet in de weer met een agent :)

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

_Arthur schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:38:
[...]

HA heeft een Awair Element Integration. Hoef je niet in de weer met een agent :)
Ja, weet ik. dat werkt ook out of the box :) . Telegraf gebruik ik voor Grafana. Niet alleen voor AwAir..

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Voorlopig staat ie in de huiskamer. Ik heb het idee dat de AwAir een wat optimistische temperatuur weergeeft.
Ik had het idee dat hij juist te weinig aangeeft. Vergeleken met mijn thermostaat en andere apparaten die de temperatuur aangeven. De vochtigheid lijkt dan wel weer meer :p

Maar dat blijf je altijd houden denk ik, als je een nieuwe weegschaal koopt zit er ook een verschil in je gewicht vergeleken met de oude. En dan weet je ook niet welke er klopt :p

[Voor 3% gewijzigd door Marzman op 04-01-2023 12:43]

/▌

• TD-er
Nadat bij mij twee MHZ-19B sensoren i.c.m. ESPeasy na verloop van tijd het vertikken om boven de 400 ppm weer te geven, [...]
Heb je ABC aan staan?
Hoe oud zijn de sensoren?

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

TD-er schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Heb je ABC aan staan?
Hoe oud zijn de sensoren?
Ja. ABC staat/stond aan. Hieronder staan de settings en Device waarden. Ik heb de adviezen van jou (en anderen) hier gevolgd. Beide vertoonden hetzelfde gedrag na een week of 3, 4 liep de waarde langzaam terug tot 400. Wat ik ook deed, de waard blijft 400.

Het vreemde is dat ik de sensoren apart van elkaar besteld heb. De eerste begin 2021, de tweede een paar maanden later. Nadat de eerste niet meer boven de 400 kwam. Zou wel erg toevallig zijngeweest als ze uit dezelfde productie batch kwamen.

• TD-er
Ik denk dat die sensoren in jouw situatie nooit op de 400ppm uitkomen gedurende een etmaal.
Dus dan blijft 'ie zich steeds maar corrigeren naar een nog beroerdere waarde.

Ik zou zeggen, hang ze eens in een ruimte die wel voldoende geventileerd wordt en kijk of de waarde na enkele dagen/weken wel weer boven de 400 ppm uitkomt.

Ik neem aan dat je de sensor op 5V aangesloten hebt en niet op 3V3?
Er zijn wel berichten online te vinden waarin men aangeeft dat 3V3 ook zou moeten werken, maar ik heb serieus mijn twijfels hierover.

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Het eerste snap ik niet. Ik verwacht nooit op 400 ppm uit te komen. Wat ik uit de discussies begrijp is dat zo'n lage waarde in Nederland niet of nauwelijks voorkomt.

Ik heb er een zwaar hoofd in, maar ik zal hem eens aanslingeren en een paar dagen op de logeerkamer leggen. Daar staan de ventilatie roosters altijd open. Hopelijk is het niet te koud voor de calibratie...

De sensor, en ESP, is aangesloten op 5VDC. Voeding kan 1,5A leveren. Dat is wel voldoende.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:40
Lager dan zo'n 417ppm CO2 zou je in elk geval nooit moeten tegenkomen op een CO2-meter, want dat is meteen de hoogte van de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer in ppm ;)

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 22:57
marvel27 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:31:
Lager dan zo'n 417ppm CO2 zou je in elk geval nooit moeten tegenkomen op een CO2-meter, want dat is meteen de hoogte van de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer in ppm ;)
True. Mijn Awair in de woonkamer zit na een nacht ook vaak rond de 410-420.

Ik gebruik de Awair om mijn WTW harder te laten draaien op moment dat de Bioethanol haard aan gaat. Als ik die haard een uur aanzet, dan stijgt CO2 zo boven de 2000 Ppm.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• TD-er
marvel27 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:31:
Dat is onjuist.
Ook nu nog kun je prima een CO2 concentratie krijgen die beduidend lager is dan 400 ppm.
Planten nemen namelijk CO2 op onder invloed van (zon)licht.

Dus lokaal is het zeker nog wel mogelijk om onder de 400 ppm uit te komen.

Waar ik op doelde is dat als de MH-Z19 serie sensoren een dag lang (wat veel te kort is IMHO als ABC-periode) in een slecht geventileerde ruimte zit, dat deze het 400-ppm niveau op totaal onrealistische waardes gaat zetten en daar uiteindelijk niet meer uit gaat komen.

Volgens mij zit er namelijk een soort van threshold in dat 'ie een lagere waarde pas accepteert als deze voldoende afwijkt van de vorige "400 ppm" waarde.

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

TD-er schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:11:
[...]

<snip>
Waar ik op doelde is dat als de MH-Z19 serie sensoren een dag lang (wat veel te kort is IMHO als ABC-periode) in een slecht geventileerde ruimte zit, dat deze het 400-ppm niveau op totaal onrealistische waardes gaat zetten en daar uiteindelijk niet meer uit gaat komen.

Volgens mij zit er namelijk een soort van threshold in dat 'ie een lagere waarde pas accepteert als deze voldoende afwijkt van de vorige "400 ppm" waarde.
Begrijp ik hieruit dat de ABC-calibratie uitgeschakeld worden na een periode in een goed geventileerde ruimte? Ik had hem constant ingeschakeld.

• TD-er
Aegle schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Begrijp ik hieruit dat de ABC-calibratie uitgeschakeld worden na een periode in een goed geventileerde ruimte? Ik had hem constant ingeschakeld.
Als je de sensor sowieso in een slecht geventileerde ruimte hebt, is het wellicht beter de ABC uit te zetten.
Echter de ABC is wel degelijk noodzakelijk om voor veroudering van de sensor te compenseren.

Kortom, als je de waarden na verloop van tijd ziet "clippen" rond de 400 ppm, dan moet 'ie weer een ABC hebben.

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:18
Nadat bij mij twee MHZ-19B sensoren i.c.m. ESPeasy na verloop van tijd het vertikken om boven de 400 ppm weer te geven, heb ik mezelf ook een AwAir Element cadeau gedaan :) . Voorlopig staat ie in de huiskamer. Ik heb het idee dat de AwAir een wat optimistische temperatuur weergeeft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Read AwAir CO2 sensor
[[inputs.httpjson]]
  name = "AwAir"
  servers = [
    "http://<IP.VAN.AWAIR>/air-data/latest",
  ]
  response_timeout = "10s"
  method = "GET"

De data wordt weggeschreven naar Influx.
Vven snel wat grafiekjes in Grafana gemaakt. tot nu toe best wel tevreden :) .

[Afbeelding]
hoe heb je die vierkantjes boven aangemaakt in grafana

• Raymond P
  • Nu online
@Aegle Ter verduidelijking: die ABC doet niets anders dan de laagst gemeten waarde van de afgelopen 24 uur de nieuwe '400ppm' dopen.

Nieuwe sensoren met slimmere software onboard gaan er ietwat anders mee om. Bij zo'n model zet je imho ABC gewoon uit en doe je eens per kwartaal handmatig een calibratie.

@vonkkie Visualisation. Ik gok dat dat 'stat' is.

- knip -

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:04
Bij ons gaat die VOC aardig omhoog gedurende de nacht en neemt ook weer af.
Afgelopen nacht had ik er 2 op de slaapkamer naast elkaar en er zit best een groot verschil tussen de 2.

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 14:37
Broodro0ster schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:46:
Zijn jullie van mening dat de Awair Element beter is dan Netatmo Home Coach?
Ik heb de Netatmo een week geleden gekocht en zie nu de Awair Element voor 100euro op Amazon. Die lijkt me meer functies te hebben en mogelijks nauwkeuriger.

Ik vind Netatmo een vrij beperkt apparaat en had liever een lokale API gezien om te koppelen met Home Assistant.

Wat is jullie mening? Retour sturen en de Awair aanschaffen?
Ik zit ook met deze twijfel, heb sinds kort het weerstation van Netatmo (indoor en outdoor module).
Een extra indoor module om ook op de slaapkamer te meten zou van Netatmo 80 euro kosten.
Aan 100 euro is de Awair interessant en ik verkies ook het lokaal uitlezen van de sensor ipv cloud van Netatmo (integratie met HA).

Als iemand meer info heeft, denk dat meerdere nu twijfelen tussen beide.

• Broodro0ster
BlackShadow schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Ik zit ook met deze twijfel, heb sinds kort het weerstation van Netatmo (indoor en outdoor module).
Een extra indoor module om ook op de slaapkamer te meten zou van Netatmo 80 euro kosten.
Aan 100 euro is de Awair interessant en ik verkies ook het lokaal uitlezen van de sensor ipv cloud van Netatmo (integratie met HA).

Ik heb ze nu een weekje beiden naast elkaar draaien. HA haalt elke 30 seconden de data van de Awair op indien je voor lokale API kiest. Ook geen gemiste datapunten meer. Met de Netatmo had ik regelmatig wel hier en daar een datapunt ontbrak.

Alleen voor op de slaapkamer zou ik de Awair niet gebruiken want het ventilatortje kun je 's nachts horen als het muisstil is. Het apparaat staat wel maar op 1.5m van mijn hoofd.
In de woonkamer ik hem helemaal niet.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:42
BlackShadow schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Waar kan jij de Awair vinden voor 100 euro? Ik zou hem ook graag kopen.

• BlackShadow
Maeslant schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Waar kan jij de Awair vinden voor 100 euro? Ik zou hem ook graag kopen.
Was hier reeds gepost in het topic: https://www.amazon.de/AWA...mluftsensor/dp/B08VWQBPRD
Voucher van 100 aanklikken en dan heb je hem voor 199 - 100 euro.

• DaWizza
Als goedkope optie heb ik gisteren een scd30 met esp bordje aangesloten, dat kost zo'n 35 euro in totaal via Ali.

In Home Assistant komt dat er dan zo uit te zien:

Als uiterlijk niet belangrijk is, is dit leuk spul.

• Superbeagle
  • Laatst online: 11:50

Superbeagle

Always smile

@DaWizza De rel. vochtigheidsgraad en de temperatuur wil ik best geloven maar een CO2 ppm van <400 wat minder…

• DaWizza
Superbeagle schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:52:
@DaWizza De rel. vochtigheidsgraad en de temperatuur wil ik best geloven maar een CO2 ppm van <400 wat minder…
Dat ding heeft even nodig om te kalibreren, over een paar dagen moet alles goed zijn.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@DaWizza Ja, ik lees in de kalibratiehandleiding dat automatische kalibratie zo’n 7 dagen kost. Je kunt het ook buiten zetten en binnen 2 minuten handmatig kalibreren. ;)

• TD-er
Superbeagle schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:32:
@DaWizza Ja, ik lees in de kalibratiehandleiding dat automatische kalibratie zo’n 7 dagen kost. Je kunt het ook buiten zetten en binnen 2 minuten handmatig kalibreren. ;)
Dat heeft alleen zin als je zeker weet dat de CO2 concentratie buiten rond de 400-ish is.
Als je langs een drukke weg woont of bij een industrie-terrein, of het is windstil en de zon is onder, dan weet ik vrij zeker dat die concentratie niet rond de 400 zal zijn.
Andersom, in een ruimte/gebied met veel planten/bomen en zonlicht, kan de concentratie maar zo onder de 400 zitten.

N.B. sommige (ver)bouw-activiteiten, kunnen ook invloed hebben op de CO2-concentratie. Bijv. drogende verf kan een CO2-meting lager laten uitvallen. Ik weet alleen niet of het dan daadwerkelijk een lagere concentratie betreft of dat het een chemische reactie geeft waardor een NDIR-CO2 sensor een lagere waarde geeft.

• Raymond P
  • Nu online
@TD-er In zo'n omgeving is die laag/hoog inderdaad gewoon je nieuwe '400'. Ook met ABC (al duurt dat langer).

Zolang je geen dubbele span calibration doet is een kleine afwijking ook niet heel spannend in een thuissituatie.

- knip -

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik dacht dat mijn Awair al kapot was, hij ging niet meer aan.Maar de voeding klikt nogal snel uit elkaar (dat stuk dat je kan schuiven waarschijnlijk voor VS/EU stekker en daardoor maakte dat geen contact. Had al een paar keer de stekker en de usb connecties er in en er uit getrokken voor het me opviel :p

/▌

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:04
Heb ik ook last van, waardeloos systeem.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Megalomania schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:09:
Heb ik ook last van, waardeloos systeem.
Ik denk dat je er gewoon elke willekeure stekker waar een usbkabel in kan voor kunt gebruiken? Ik heb er zat liggen, en dan kan hij ook nog op een powerbank werken.

/▌

• _Arthur
Marzman schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:13:
[...]

Ik denk dat je er gewoon elke willekeure stekker waar een usbkabel in kan voor kunt gebruiken? Ik heb er zat liggen, en dan kan hij ook nog op een powerbank werken.
Ik heb willekeurige USB-voedingen hangen aan mijn Awair's. De originele hoef je niet perse te gebruiken.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:42
BlackShadow schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:20:
[...]

Was hier reeds gepost in het topic: https://www.amazon.de/AWA...mluftsensor/dp/B08VWQBPRD
Voucher van 100 aanklikken en dan heb je hem voor 199 - 100 euro.
Misschien doe ik iets fout, maar ik kan het niet vinden helaas.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Maeslant Het lijkt erop dat ie op Amazon.de en .nl niet meer te verkrijgen is onder de €149.

Probeer het eens op Amazon.es

• BlackShadow
Maeslant schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:34:
[...]

Misschien doe ik iets fout, maar ik kan het niet vinden helaas.
De voucher is inderdaad verdwenen.
amazon.es zoals hierboven of amazon.fr: https://www.amazon.fr/dp/B08VWQBPRD

• _Arthur
D'r staat er voor 75 op MP

• Twpk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-02 20:07
Vandaag zonder voucher voor €100 op Amazon.de: https://www.amazon.de/gp/product/B08VWQBPRD

• MacorgaZ
En met de instant voucher ook voor 99 euro op Amazon.nl!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

offtopic:
Hmm, dat zijn geen tijdelijke kortingen meer. Ik gok dat de PlanetWatch fiasco heeft geleid tot een Bullwhip effect waardoor sommige leveranciers met overtollige voorraden zitten die ze niet aan de straatstenen kwijt kunnen. Daar kan de Tweaker nu de vruchten ervan plukken. :)

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-02 00:42
Wat is een goede standalone co2-sensor die voor vrienden en kennissen makkelijk te gebruiken is? Eentje die standaard ABC uit heeft (want in de meeste huizen wordt het never nooit 400ppm), met een redelijke kwaliteit sensor?

De AWAIR heeft een fan die herrie maakt, een MoreSense is €120 dus beetje duur en komt met ABC aan, een Aranet4 is €216, die van NetAtmo heeft geen display...

• marvel27
Ik moet zeggen dat ik de herrie van de fan van de Awair echt wel te doen vind. In mijn ervaring is die enkel te horen als het helemaal stil is, en de CO2-meter op pakweg een meter afstand op mijn nachtkastje staat. Als je die wat verder kan zetten, of achter je nachtkastje ofzo is volgens mij de kans dat je het hoort minimaal.
Qua gebruiksvriendelijkheid is de Awair top door het aantrekkelijke uiterlijk en de handige app vind ik.

[Voor 14% gewijzigd door marvel27 op 11-01-2023 16:45]

• TD-er
Hmm dat zet me wel een beetje aan het denken, al die aandacht voor zo'n stand-alone sensor.

Even voor mijn idee, wat zou een goede prijs zijn voor een stand-alone kastje met SenseAir CO2 sensor, displaytje en de optie voor verbinden met welk domotica-systeem dan ook?

Ik kan zulke dingen namelijk prima ontwikkelen, maar aangezien ik als zelfstandige absoluut niet me bezig kan houden met voorraden, shipping, etc. zou ik daarvoor anderen in de arm moeten nemen. (contacten genoeg in die wereld)
Dus puur even voor mijn idee, wat zou een acceptabele prijs zijn?
En hoeveel goedkoper zou het moeten zijn als het een soort van bouwpakken zou zijn?

• BlackShadow
Pruimenvlaai schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:22:
Wat is een goede standalone co2-sensor die voor vrienden en kennissen makkelijk te gebruiken is? Eentje die standaard ABC uit heeft (want in de meeste huizen wordt het never nooit 400ppm), met een redelijke kwaliteit sensor?

De AWAIR heeft een fan die herrie maakt, een MoreSense is €120 dus beetje duur en komt met ABC aan, een Aranet4 is €216, die van NetAtmo heeft geen display...
Ik heb de Awair net binnen en die fan is nauwelijks hoorbaar, voor mij zou het zelfs geen issue zijn op de slaapkamer.
Hij staat hier nu in de woonkamer met een vriendin die gevoelig is aan geluidjes en zij heeft nog niets opgemerkt :*)

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
TD-er schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:51:
Hmm dat zet me wel een beetje aan het denken, al die aandacht voor zo'n stand-alone sensor.

Even voor mijn idee, wat zou een goede prijs zijn voor een stand-alone kastje met SenseAir CO2 sensor, displaytje en de optie voor verbinden met welk domotica-systeem dan ook?

Ik kan zulke dingen namelijk prima ontwikkelen, maar aangezien ik als zelfstandige absoluut niet me bezig kan houden met voorraden, shipping, etc. zou ik daarvoor anderen in de arm moeten nemen. (contacten genoeg in die wereld)
En hoeveel goedkoper zou het moeten zijn als het een soort van bouwpakken zou zijn?
Dat is eigenlijk precies wat de bouwer van MoreSense nu doet. Bouwt ze zelf met een SenseAir en eventueel andere meters erin en in een behuizing met display. Dan zit je op een vanaf prijs van €111,- volgens mij. Ik heb er nu twee daarvan, en ik moet eigenlijk nog een derde hebben voor de slaapkamer van de kinderen, maar ik zou rond de 80 Euro wel mooi vinden. Of dat haalbaar is, geen idee :9

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb echt nog niet ontdekt dat er een fan in mijn awair zit (ook nog niet speciaal op gaan letten), die is of zo stil, of ik maak zelf te veel lawaai, of ik ben doof, of hij is kapot en draait niet ;)

/▌

• JorisV
  • Laatst online: 10:16
TD-er schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:51:

Is dat er niet al? https://www.airgradient.com/open-airgradient/kits/

• TD-er
Hmm inderdaad.
Kende die nog niet... althans niet echt van naam.
Die bordjes heb ik al wel veel vaker gezien, namelijk in issues en forum-vragen van ESPEasy :)

Kan zo even niet zien welke firmware ze gebruiken, of dat ze zelf wat gemaakt hebben.
Zou dus maar zo kunnen dat het gebruikers waren van die bordjes die er ESPEasy op gingen installeren.

• Pruimenvlaai
  • Laatst online: 03-02 00:42
Vrij vage website, ik kan nergens vinden hoeveel hun cloud platform kost om te gebruiken, het product wat ze op de homepage adverteren (de ONE) kan je geen prijs van zijn, het is 'contact us for pricing'.

De DIY kits zit een oled bij, maar het is niet duidelijk wat er nou op de OLED komt te staan. Als je het gebeuren assembled wil hebben is het $128, plus nog $17.50 shipping (binnen 1-3 weken), zo te zien uit Thailand?

Ik denk dat het nog wel even duurt voordat deze de markt overneemt.

• JorisV
  • Laatst online: 10:16
Pruimenvlaai schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:03:
[...]

Vrij vage website, ik kan nergens vinden hoeveel hun cloud platform kost om te gebruiken, het product wat ze op de homepage adverteren (de ONE) kan je geen prijs van zijn, het is 'contact us for pricing'.

De DIY kits zit een oled bij, maar het is niet duidelijk wat er nou op de OLED komt te staan. Als je het gebeuren assembled wil hebben is het $128, plus nog $17.50 shipping (binnen 1-3 weken), zo te zien uit Thailand?

Ik denk dat het nog wel even duurt voordat deze de markt overneemt.
Ik heb twee van deze diy kits. Geprogrammeerd met esphome, alles bijzonder makkelijk.

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 22:05

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Voordat ik de Awair kocht had ik een HAMA. Volgens de Duitse Consumentenbond een uitstekende meter. Kost minder dan €60. Inmiddels doet die van ons de ronde bij vrienden en familie die uit nieuwsgierigheid wat thuis willen meten.

[Voor 5% gewijzigd door Mr_Kite op 11-01-2023 22:31]

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
TD-er schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:19:
[...]

Hmm inderdaad.
Kende die nog niet... althans niet echt van naam.
Die bordjes heb ik al wel veel vaker gezien, namelijk in issues en forum-vragen van ESPEasy :)

Kan zo even niet zien welke firmware ze gebruiken, of dat ze zelf wat gemaakt hebben.
Zou dus maar zo kunnen dat het gebruikers waren van die bordjes die er ESPEasy op gingen installeren.
Ik heb er ook 3 besteld in december. Helaas nog niet verstuurd. Ze leveren een firmware mee, maar volgens mij kan je er net zo makkelijk esphome op zetten. De sensoren zijn redelijk standaard en je kan er altijd extra aansluiten via i2c. De meest bekende sensoren worden ook gewoon ondersteund door esphome.

• marvel27
Ik ben volledig overgestapt op Awair Elements. *knip*, dit is niet de bedoeling

[Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2023 13:31]

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-02 20:26
Aegle schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:04:
(...) Ik verwacht nooit op 400 ppm uit te komen. Wat ik uit de discussies begrijp is dat zo'n lage waarde in Nederland niet of nauwelijks voorkomt.
Ik meet dat toch dagelijks. Nu woon ik wel in een bosrijke omgeving :D

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:38
Weet iemand hoe je het scherm van de await element kan vast zetten? Je kan achterop kiezen tussen wat hij op het display weergeeft. Probleem is dat hij bij mij naar 10 seconden altijd weer terugspringt naar het totaal overzicht waar die er en cijfer geeft.

• DaWizza
vangoghnl schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:52:
Weet iemand hoe je het scherm van de await element kan vast zetten? Je kan achterop kiezen tussen wat hij op het display weergeeft. Probleem is dat hij bij mij naar 10 seconden altijd weer terugspringt naar het totaal overzicht waar die er en cijfer geeft.
Dat ging met de app (op een irritante manier)
Start de app
klik op je CO2 meter
ga naar de instellingen
ga naar Awair Display
tik aan wat je wilt zien
sluit de app (druk niet op terug)

• _Arthur
De AWAIR heeft een fan die herrie maakt
Herrie? Het is geen straaljager die opstijgt oid. Staat het ding naast je oor tijdens het slapen zal je hem vermoedelijk wat horen ja. Maar anders, denk t niet.

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:38
DaWizza schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:57:
[...]

Dat ging met de app (op een irritante manier)
Start de app
klik op je CO2 meter
ga naar de instellingen
ga naar Awair Display
tik aan wat je wilt zien
sluit de app (druk niet op terug)
Bedankt dit werkt inderdaad!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:36
BlackShadow schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:41:
[...]

De voucher is inderdaad verdwenen.
amazon.es zoals hierboven of amazon.fr: https://www.amazon.fr/dp/B08VWQBPRD

[Afbeelding]
Overigens lijkt de voucher vandaag weer terug zijn op Amazon.nl. Heb er ook maar één besteld nu ik toch sinds de kerstvakantie weer in de domotica-flow ben :+

• Maarten_tzr
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-01 22:50
Ik ben al een tijdje aan het oriënteren voor een co2 meter. Ik heb - anders dan wat KAKU spul - geen domotica. Wel wil ik graag weten hoe het met de luchtkwaliteit is en wanneer we (beter) moeten ventileren. Ik heb gelezen over de verschillende typen co2 meters en dat de NDIR het beste is.

Maar het gaat mij dus vooral om de 'luchtkwaliteit' en nu las ik dat met het meten van co2 vooral nodig is omdat een hoge co2 betekent dat op andere vlakken de kwaliteit ook onvoldoende is.

Nu is mijn vraag of dat klopt. Ik lees hier ook over de VINDRIKTNING van Ikea. Dat ding kost een fractie van een goede co2 meter en is dus specifiek voor de luchtkwaliteit.

Klopt het dat je met enkel de VINDRIKTNING van Ikea al een goed idee hebt van of en wanneer je meer moet ventileren?

Ps; aansluiten op domotica heeft geen zin. Ventileren kan bij ons alleen door deuren/ramen te openen.
Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee