Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Samen met nog een aantal sensoren en een GPS unit.
Combineer dat met een grote 16M flash chip en je kunt de luchtvervuiling in kaart brengen.
Was voor een project, wat nog steeds loopt waarbij een hele vloot aan "public transport" voertuigen geregeld dezelfde routes rijd gedurende de dag en dan kun je de vervuiling analyseren gedurende de dag, maar ook per seizoen.

Big data begint met kleine kastjes die data verzamelen :)

Zo heb ik wel meer projecten, waarmee ik dus indirect mijn tijd die ik in ESPEasy kan steken kan financieren :)
En de software die ik hiervoor moet ontwikkelen komt daarmee ook in de OpenSource terecht.
Zo zijn er best wel wat plugins voor ESPEasy ontwikkeld voor bedrijven die daar mij dus voor betalen.
Elektronika ontwikkeling + dingen specifiek voor hun project 100% uurloon, dingen die in de OpenSource komen, 50%.

Een business model wat je niet in de economie-boeken tegen zal komen, maar wat op kleine schaal verrassend goed werkt :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-05 21:51
Goed topic, ik weet niet of mijn vraag al beantwoord is, of niet.

TLDR: opzoek voor een CO2-meter voor Asthma + slecht slaap kwaliteit + dicht ramen

In mijn slaapkamer wil ik meten van CO2 die ik uitadem. Ik ben geboren in een warm land waar de raam nooit dicht gemaakt was, in de winter. Hier in NL voel ik vaak benauwd in de winter met dicht ramen. En nu verwarming is duur dus zo min mogelijk ramen openen is het beste.

Huis is Mechanische geventileerd alleen in de keuken en toilet / badkamers.

Ik ben aan het testen of de hoge concentratie van CO2 rondom mijn neus de reden van mijn slecht slaap kwaliteit is. Ik heb geen geblokeerd neus, mijn bed partner kan wel slapen met een deken over haar hoofd, terwijl ik kan alleen goed slapen met de slaapkamer raam open.

Sinds 1 week, slaap ik met een badkamer ventilator naast mijn hoofd, die zuigt de CO2 af de gebied rondom mijn hoofd. Slaap kwaliteit lijkt beter, maar misschien is het alleen een illusie .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:40
@noucmen Een CO2 sensor meet natuurlijk enkel CO2.
Wat voor effect dat heeft kan je beter zelf bekijken, normaliter zijn personen met astma wat toleranter tegen (langdurig) hoge CO2 concentraties.

In een minimaal geventileerde slaapkamer van +/- 50 m3 (50% doorstroom) zal je met twee personen na 8 uur makkelijk over de 4000 ppm komen.

Meten is altijd tof natuurlijk. Als de slaapkamer niet dagelijks goed doorgelucht wordt, wat ik mij voor kan stellen met huidige variabelen, dan doe je er goed aan een sensor te nemen die een lange ABC periode heeft of een unit die handmatig kalibreren toelaat.

[ Voor 49% gewijzigd door Raymond P op 08-12-2022 07:27 . Reden: Vroegtijdige enter ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Bedankt,
Welke CO2 meter klinkt goed tot nu toe, volgens ons gebruikers, voor het meten in de range 400 ppm --> 40'000 (40 duizenden) ppm ?
Thanks

------+----------

Indoor and outdoor air has between 400 ppm and 2,000 ppm CO2 by volume. This means that for projects measuring indoor air quality to measuring atmospheric CO2, a 0-1% (0-10,000 ppm) CO2 sensor is your best solution.

For applications like CO2 safety monitoring for restaurants, breweries, indoor agriculture or industrial settings, a 5% CO2 sensor is used. This is because OSHA requires safety monitoring sensor devices to be present at 1.5% and 3% CO2.

[ Voor 61% gewijzigd door noucmen op 08-12-2022 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
40'000 ppm is ongeveer de CO2 concentratie als je adem je mond verlaat.
Als je in een ruimte zit met een dergelijke concentratie, overleef je dat niet echt lang.

De meeste CO2 sensoren hebben een bereik van 400 - 2000 ppm of 400 - 5000 ppm.
10'000 ppm is al voor specifieke toepassingen, niet voor het meten van een ruimte waar mensen verblijven.
Eigenlijk is alles > 2000 ppm al vrij ongezond als je daarin lang verblijft, maar niet ondenkbaar dat je dat kunt halen.
Voor monitoring van verblijfruimten zou een bereik tot 5000 ppm prima toereikend zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
TD-er schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:29:
40'000 ppm is ongeveer de CO2 concentratie als je adem je mond verlaat.
Als je in een ruimte zit met een dergelijke concentratie, overleef je dat niet echt lang.

De meeste CO2 sensoren hebben een bereik van 400 - 2000 ppm of 400 - 5000 ppm.
10'000 ppm is al voor specifieke toepassingen, niet voor het meten van een ruimte waar mensen verblijven.
Eigenlijk is alles > 2000 ppm al vrij ongezond als je daarin lang verblijft, maar niet ondenkbaar dat je dat kunt halen.
Voor monitoring van verblijfruimten zou een bereik tot 5000 ppm prima toereikend zijn.
Inderdaad, is 400 - 4000 ppm al een goede bereik voor het meten, nu ben en op zoek naar een goed en betaalbaar meter. Ik weet nog niet welke gebruiksscenarios zou ik nodig hebben, naast het nauwkeurig kunnen meten, maar: opnamen, bluetooth of wifi ?, USB leesbaarheid, etc ???

CONCENTRATION EFFECT
400 ppm Typical atmospheric concentration
600-800 ppm Acceptable indoor air quality
1,000-1,200 ppm Tolerable indoor air quality
5,000 ppm Maximum average exposure limit over 8 hours (OSHA)
6,000-30,000 ppm Concern, short-term exposure only
3-8% Increased respiration rate, headache
> 10% Nausea, vomiting, unconsciousness
> 20% Rapid unconsciousness, death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
_Arthur schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:33:
[...]

Meter is weten, gewoon wat langer data verzamelen.

Gister ging mijn SenseAir sensor ook naar 391 rond 17:45. De Awair naar 400 (ze staan naast elkaar).
Ik ben nieuw hier,

Is dit je SenseAir https://senseair.com en https://www.airsain.nl/senseair-co2-meters/ ?

, en dit je Awair ? https://www.amazon.nl/Luc...vochtigheid/dp/B08VWQBPRD
uitvoering: Awair

Ik zoek ook iets voor mijn Asthma en slecht slaap kwaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:39
Ik heb sinds vanavond twee mh-z19 sensoren in huis. Ik heb er 1 aangesloten op een wemos D1 mini via Tx, Rx, +5V en ground, dat lees ik uit via Home Assistant icm esphome. De baudrate op 9600 ingesteld en ABC op false.

Nu komt de vraag, is het normaal dat de sensoren out of the box niet gekalibreerd zijn? Althans, ik heb beide sensoren voor tien minuutjes buiten gelogd en kreeg waarden ruim in de 1100ppm. Vergeet ik iets in te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:01

vliegnerd

Nintendo fan.

Thomox schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:59:

Nu komt de vraag, is het normaal dat de sensoren out of the box niet gekalibreerd zijn? Althans, ik heb beide sensoren voor tien minuutjes buiten gelogd en kreeg waarden ruim in de 1100ppm. Vergeet ik iets in te stellen?
Dit is ook mijn ervaring. Ik heb ze met ABC aan eerst een week (4 of 5 dagen?) in de schuur gelegd voordat ze 450 ppm aangaven buiten.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Thomox Ja. Je kan ze gewoon buiten een paar minuten laten draaien en kalibratie command geven.

Doe dat wel in een stabiele omgeving, dus afgeschermd van wind.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
En afgeschermd van zon-/daglicht… dat is misschien nog wel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zonder behuizing is inderdaad niet aan te raden. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Buiten kalibreren met deze temperaturen rond het vriespunt vind ik ook twijfelachtig. Heb dat ook eens gedaan en had het idee dat de sensor toen alleen maar meer van slag was omdat de temperatuur ook van invloed is bij het kalibratieproces schijnbaar.

Misschien beter in een kamer waar hij in de buurt van een open raam ligt en waar bijv. al 2h niemand meer is geweest.

Als ik mijn sensoren kalibreer doe ik dat het liefste in het voorjaar, als het buiten 19-20°C is, net als binnen.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2022 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Luchtvochtigheid heeft ook invloed op de meting.
Het beste is inderdaad om base calibration te laten doen in een ruimte binnenshuis.
Naast dat het weer nu nogal tricky is om met elektronica bezig te gaan gezien de extreem droge (vorst)lucht en dus statische elektriciteit.

Let wel, alleen base calibration, dus het vastleggen van het "400 ppm punt", niet een volledige kalibratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@ThinkPad Mogelijk niet lang genoeg de tijd genomen om te laten acclimatiseren?
Het huidige weer buiten valt binnen de specs van de sensor maar als je condensatie hebt dan kan je niet nauwkeurig meten.

Je kan ook een hap buitenlucht in een container pakken, afgedekt binnnen acclimatiseren en (even buiten) je sensors erin plaatsen.
Het gaat immers enkel om de +/-400ppm.

Omslachtig, maar imho een fijner idee dan 2 uur een raam open met dit weer. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-05 13:06
Sinds deze maand ondersteund Home Assistant de Sensirion SCD4x CO2 Gadget. Een bluetooth stickje waar een SCD41 op zit. Voor rond de 60 euro heb je dus een meetapparaatje met behuizing die je met een app of dus home assistant kan uitlezen. https://nl.mouser.com/Pro...LtPJG0i1pEATCxzfRPw%3D%3D Volgens mij is de SCD41 best ok toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtmgqzMSWakbBBg0SZNUZTSdUzk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ceRUqiujntOxa7i64cbji5ai.png?f=fotoalbum_tile

Voor dit bedrag heb ik eigenlijk weinig zin meer om zelf met losse sensoren en ESP's aan de slag te gaan en behuizingen te 3D printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ranjo Ik ben positief, al heb ik nog geen idee hoe die presteert over langere tijd.

Het nadeel van een usb dongle is dat je lastiger een uniforme hoogte voor metingen aan kunt houden. Of het op zijn minst aantrekkelijk is om gewoon ergens in te pluggen.
Dat kan afwijkingen geven in wat je meet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@ranjo Tis wel een leuk ding, je zou hem zo in een USB adapter of kleine powerbank die je mogelijk hebt kunnen pluggen waar mee je toch die mobiliteit creëert.
In jou link staan daarvoor de specs (link naar pdf)
2.1 Power SCD4x CO2 Gadget via standard USB port
The CO2 Gadget is powered via a standard USB port. The USB port should support a peak current of 200 mA and have a nominal voltage of 5 V
Ff in de gaten houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:27

Sabbi

je denkt aan mij.

ranjo schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:14:
Sinds deze maand ondersteund Home Assistant de Sensirion SCD4x CO2 Gadget. Een bluetooth stickje waar een SCD41 op zit. Voor rond de 60 euro heb je dus een meetapparaatje met behuizing die je met een app of dus home assistant kan uitlezen. https://nl.mouser.com/Pro...LtPJG0i1pEATCxzfRPw%3D%3D Volgens mij is de SCD41 best ok toch?

[Afbeelding]

Voor dit bedrag heb ik eigenlijk weinig zin meer om zelf met losse sensoren en ESP's aan de slag te gaan en behuizingen te 3D printen.
Maar losse sensoren en ESPs en behuizingen printen is toch zeker driekwart van de lol :P

* Sabbi s huis hangt lichtelijk vol met oude usb-laders waar bundeltjes printplaatjes aan hangen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:27
ranjo schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:14:

[Afbeelding]

Voor een tientje meer heb je op marktplaats met wat zoeken een Awair Element die veel meer kan meten en je lokaal in HA kan uitlezen.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 10:09

Superbeagle

Always smile

marvel27 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:40:
[...]

Voor een tientje meer heb je op marktplaats met wat zoeken een Awair Element die veel meer kan meten en je lokaal in HA kan uitlezen.
Ik hou MP al een tijdje in de gaten, maar de minimale prijs ligt rond de €120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:45
Superbeagle schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:12:
[...]

Ik hou MP al een tijdje in de gaten, maar de minimale prijs ligt rond de €120.
Ik had ook ongeveer 2-3 weken nodig om er eentje te scoren. Ik heb er toen eentje kunnen kopen voor 85 euro. Voorheen gingen ze wel voor minder geld weg, maar 85 euro is nu wel de bodem lijkt het.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Flipmo2K schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:07:
[...]

Ik heb zelf ook een Q450 en was van plan om zelf een 0-10V dimmer met een ESP32 te gebruiken i.c.m. Home Assistant. Als ik de handleiding lees lijkt het er op dat ik dan alsnog een Zehnder Option Box nodig heb, enkel voor 1 analoge 0-10V aansluiting?
Heb inmiddels zelf het antwoord gevonden: voor een 0-10V aansluiting heb je inderdaad de Option Box nodig. Er is echter een goedkopere optie: de ComfoConnect poorten zijn gewoon CAN bus aansluitingen, daar kan je een ESP32 op aansluiten en uitlezen in HA via bijv. deze of deze code. Nu kan ik met m'n luchtkwaliteit & CO2 sensors op afstand m'n Zehnder uitlezen en instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:45
Flipmo2K schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:51:
[...]

Heb inmiddels zelf het antwoord gevonden: voor een 0-10V aansluiting heb je inderdaad de Option Box nodig. Er is echter een goedkopere optie: de ComfoConnect poorten zijn gewoon CAN bus aansluitingen, daar kan je een ESP32 op aansluiten en uitlezen in HA via bijv. deze of deze code. Nu kan ik met m'n luchtkwaliteit & CO2 sensors op afstand m'n Zehnder uitlezen en instellen.
Ik heb een Zehner ComfoAir E 400 en die heeft geen optionele module nodig. Die heeft bovenop 4 in/uitgangen. Voor 0-10v, voor badkamer schakelaar en een status uitgang. Die 0-10V stuur ik met een Zwave LED dimmer die ik met 33%-66%-99% stuur en dat werkt als een trein.

Aansturing op basis van diverse Awair CO2 metingen en vochtmeting voor de badkamer. Een van mijn fijnste automatiseringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJEtX0WWkCoJ2GvC_bHGEORzG5Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hr5suAj9s9OwcSClXRNeodYU.png?f=fotoalbum_large

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ja leuk spul om te automatiseren inderdaad, werkt top! De mijne is overigens een ComfoAir Q450.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 22:01
GAEvakYD schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:34:
[...]

Ik had ook ongeveer 2-3 weken nodig om er eentje te scoren. Ik heb er toen eentje kunnen kopen voor 85 euro. Voorheen gingen ze wel voor minder geld weg, maar 85 euro is nu wel de bodem lijkt het.
Er komt weer een batch veelste dure aan wss, ze zijn bij Amazon 149.. dus vermoedelijk gaan mensen die weer proberen te slijten. 110-125 lijkt echt de MP prijs te zijn afgelopen weken

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-02 11:28

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

skai21 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:46:
[...]

Er komt weer een batch veelste dure aan wss, ze zijn bij Amazon 149.. dus vermoedelijk gaan mensen die weer proberen te slijten. 110-125 lijkt echt de MP prijs te zijn afgelopen weken
Ik heb er twee weken geleden 1 voor €90 gekocht, vraagprijs was 125, maar volgens mij duurt het lang voordat een verkoper m daarvoor kwijt raakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-05 21:32
Nav dit topic tot aanschaf van een Awair over gegaan, die is vandaag binnengekomen. Niet de goedkoopste, maar was wel erg benieuwd omdat wij zeer weinig luchten met dit koude weer. En dat blijkt ook want CO2 waarde was 1.9xxppm zojuist..

Gelijk maar raam open gezet om te luchten en ons gerealiseerd dat we dit waarschijnlijk structureel dagelijks moeten gaan doen.

Wel opvallend. Raam open betekent stijging van PM2.5 waarde en de luchtreiniger is ook aangesprongen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@VidaR-9 Dat is 'normaal' met dit weer als je in de buurt van (onervaren) houtkachel fanatiekelingen woont.
Ik zit hier nu ook met 1200ppm omdat de buitenlucht te verontreinigd is om naar binnen te laten. :)

- knip -

• TD-er
Vergeet niet dat je met het open zetten van een raam eigenlijk luchtcirculatie op gang brengt.
Dus alle neergedaalde stof gaat dan ronddwarrelen.
Je zult dat ook zien bij het stofzuigen.
Maar ook bij "convectie-radiatoren" als je die hebt en ze zijn aanzienlijk warmer dan de omgeving.

• Raymond P
@TD-er Het is wel écht het weer ervoor.

Op dagen zoals nu heb ik geen sensors nodig, voordat die binnen iets oppikken bij het openzetten van een deur of raam heb ik al lichamelijke klachten. :)
Normaliter meet ik (mede) daarom ook buiten eea maar die unit heeft vochtschade en is buiten gebruik.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TD-er
Ja, dat schreef je al, dat 'ie buiten gebruikt werd _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMMY1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 06:54
Een Alecto CO2 meter met NDIR voor 79 euro in de nu.nl shop.
https://shop.nu.nl/produc...trequiem-concertenenshows

Lisse Live 4400Wp ZZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
TD-er schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:26:
[...]

Ja, dat schreef je al, dat 'ie buiten gebruikt werd _O-
:+ Dat was inderdaad niet ondubbelzinnig.
De glazenwasser heeft m'n prutsdoosje gevuld met water. :')

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Dat is een leuke uitdrukking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Maakt de intentie duidelijk. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:27
Wat zijn een beetje realistische CO2 waardes die je in een woonkamer hoort te meten?

Als ik wat blogs moet geloven, dan moet je rond de 600ppm zitten, maar als ik hier alle ramen open gooi, dan komt de meter niet onder de 500ppm (Itho Daalderop RFT CO2 meter).

Gooi ik de ramen op winterstand, dan kom ik rond de 900 a 950ppm uit.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dat zijn wel realistische waarden.
Geen ideale waarden, maar wel realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Wachten... Ook afhankelijk van het aantal personen in de ruimte en hoe snel je op 950 uitkomt.
(In de documentatie van die unit kan ik geen target level vinden waar naar gestreefd wordt.)

M.i. is < 1200 ppm een realistische waarde om mee te leven, maar niet de hele dag door, als je in een leeg huis thuis komt met 950 op de meters dan is er vast ruimte voor verbetering.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@TD-er @Raymond P

Dank voor jullie reactie. Ons huis is ook goed geïsoleerd en we wonen in de randstad. Dat zal niet mee helpen.

Zijn de waarde nog verder omlaag te brengen met planten. Of helpen planten echt minimaal in de CO2 waarde? Ik weet namelijk ook dat planten in de avond weer CO2 verbruiken, dus vraag je af hoeveel nut het überhaupt heeft.

Jammer dat het in ieder geval zo lastig is om de CO2 zo laag te krijgen. Met (realistisch) ventileren, zonder dat het hier -4 graden wordt, kom ik niet veel lager dan 850ppm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 22:54
Onze Velux dakramen kwam met een Co2 metende afstandsbediening. We hebben een huis met hetelucht verwarming en een WTW en heb die al aangepast op een soort m3-per-bewoner-per-etmaal formule die ik online vond om de luchtkwaliteit optimaal te houden. Dat werkt goed, in de ruimtes waar we zijn loopt het soms op tot 700-900 (tijdens sport in m'n homegym). Hoger eigenlijk nooit.

Enige uitdaging die zoveel verse lucht met zich meebrengt met vorst is de droogte. Ik raak niet alleen alle Co2 kwijt, maar ook alle vocht. Dus ik gebruik (centraal) weer een luchtbevochtiger om het boven de 40% te houden bij 19% met dit weer. Zullen meer mensen met een WTW unit last van hebben.

Ooit wil ik de WTW afzuiging/verversing automatisch op basis van Co2 laten werken, maar dan moet ik de interface van de unit gaan bedienen en het aan m'n homey pro koppelen en daar heb ik nog geen zin in gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-12-2022 14:29 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TD-er
Planten zullen nu ook niet heel veel helpen vermoed ik.
Die zetten namelijk onder invloed van licht, CO2 en water om in suikers, waarbij zuurstof vrij komt.
In het donker gaat dit de ander kant op.

Maar de laatste tijd is het nou niet heel erg zonnig te noemen, dus denk dat het eerder averechts zou kunnen werken. (al "werken" planten ook wel op verlichting in de kamer)

Het is best een beetje tricky om in deze periode de CO2 concentratie een beetje goed te krijgen.

Wij hebben hier in huis een CO2-gestuurde mechanische ventilatie. Maar volgens mij had ik die beter zelf kunnen bouwen (de aansturing), want ik merk vrijwel nooit dat deze aan springt terwijl dat zeker wel zou moeten.
De installateur "controleert" het door zich bijna duizelig te blazen tot er een lampje gaat branden en concludeert dan dat het wel werkt.
Als ik dan mijn mooie zelfbouw breadboard test setup tevoorschijn haal, is het nogal lastig de beste man te overtuigen van de nauwkeurigheid ervan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Je kunt je afvragen of dat ook wel handig is.

CO2 is vooral een mooie indicator van luchtkwaliteit in het algemeen, als je met planten of een hippe spirulina CO2 scrubber (praktisch alleen) de koolstof uit de lucht trekt krijg je een vertekend beeld.
Je zult dan eigenlijk ook actief andere dingen moeten gaan meten om te weten of er voldoende geventileerd wordt.

Planten nemen in het donker inderdaad ook weer O2 op, dus sowieso liever niet op de slaapkamer. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-05 20:38
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:29:
Enige uitdaging die zoveel verse lucht met zich meebrengt met vorst is de droogte. Ik raak niet alleen alle Co2 kwijt, maar ook alle vocht. Dus ik gebruik (centraal) weer een luchtbevochtiger om het boven de 40% te houden bij 19% met dit weer. Zullen meer mensen met een WTW unit last van hebben.
Daar hebben wij idd ook last van. Welk merk en type luchtbevochtiger heb je?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 22:54
wiljums schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:37:
[...]

Daar hebben wij idd ook last van. Welk merk en type luchtbevochtiger heb je?
Ik heb Venta gekozen vanwege de natuurlijke verdamping:

https://www.venta-air.com...-Luchtbevochtiger/7025501

Hij staat in de ruimte waar de lucht aangezogen wordt voor de verwarming en kan daar momenteel 2-4 liter water per dag in kwijt om het rond de 40% luchtvochtigheid te houden. Wellicht vul ik hem niet vaak genoeg want zo te zien hebben we een veel te klein model om het hele huis mee te doen :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AustinRivers
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 21:57
Ik probeerde te googlen op Alecto AQ30 review maar ik kon niks zinnigs vinden.

Zal deze beter werken dan de gemiddelde goedkope ndir sensor op bol.com?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Momenteel is de Awair voor £100 verkrijgbaar bij Amazon UK, wel externe verkoper. Is inclusief shipping en alle belastingen etc ongeveer €120. Gelijk aan wat je nu op Marktplaats betaalt.

https://bstore.nl/amazon/Awair%20element/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Klopt het dat bij de Awair Element een kleine ventilator continue draait?

Ik heb een Awair element nu naast mijn bed (ook als klok), maar ik hoor continue een fan draaien. Ik heb dit niet met andere co2 sensoren.

Ik lees ook wisselende verhalen online, de ene heeft het wel, en de andere weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:27
Ja klopt, is ook bij mij het geval. Best irritant om eerlijk te zijn. Ik zou hem daarom niet aanraden voor op je nachtkastje. Ik heb'm achter mijn nachtkastje op de grond gezet: niet in het zicht, en niet meer te horen. In mijn ervaring hoor je hem op een meter afstand (maar wel in het zicht) ook al niet meer.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Wachten... Die Awair meet ook fijnstof, bij zulke sensors is het gebruikelijk om een airflow te hebben.
De gebruikte Honeywell HPMA115S0 heeft iig een fan. :)

Edit: geen ervaringen met het product zelf, maar wellicht kan je fijnstofmetingen uit zetten op bepaalde tijdstippen?

[ Voor 27% gewijzigd door Raymond P op 19-12-2022 17:08 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Yep, fijnstof moet een bepaalde (bekende) hoeveelheid luchtcirculatie hebben.
Die sensor zal waarschijnlijk niet de hele tijd "aan" staan, want dat is een beetje onzinnig.
Daarnaast is de levensduur van de laser in zo'n sensor vaak maar zo'n 8000 uur (+/- 1 jaar)
Door deze zeg maar elke 5 minuten 30 sec te laten meten, heb je de laser maar 10% van de tijd aan staan.

Heb de specs van die Awair even snel bekeken en zag de 'gevreesde' VOC benoemd, maar het lijkt erop dat ze ook een echte CO2 sensor hebben :)

Wat betreft de stofsensor.
Beetje vreemd dat 'ie maar 1 particle grootte lijkt te meten.
Punt is namelijk dat bij verschillende luchtvochtigheid, je eigenlijk een verschuiving krijgt van de grootte van stofdeeltjes.
Er zit ook een hygrometer in, maar als 'ie maar 1 grootte meet, dan valt er weinig te compenseren.
Zie stukje hierover wat ik voor ESPEasy gedocumenteerd heb: https://espeasy.readthedo....html#effects-of-humidity

Sowieso kunnen al die stofsensoren niet grotere deeltjes dan 2.5 micron meten. Dit kan dus nogal een vertekend beeld geven dat in sommige situaties de gemeten hoeveelheid fijnstof anders (zowel erger als minder erg) kan lijken als gevolg van verandering in vochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@TD-er Voor de volledigheid: ik bedoelde natuurlijk gewoon geen metingen uitvoeren op de tijdstippen dat dat je stoort.

Eenmaal in slaap gevallen zal je er bijvoorbeeld vast niet wakker van worden. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Raymond P @marvel27

Helaas kan de fan niet uitgezet worden (althans de fijnstof meter).

Het zal dan denk ik met de fijnstof meter te maken hebben inderdaad, jammer alleen dat je die niet uit kunt schakelen snachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Omdat de Kaiterra laser egg CO2 End of life is, zijn ze nu voor een kleine €120 verkrijgbaar excl. verzendkosten.

Er zit een S8 sensor in uit de analyse van @route99 met een goede nauwkeurigheid uit de analyse van @Remco45 en HA integratie.

Goede deal of toch de Awair Element?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crevatsch
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 18:21
Superbeagle schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:50:
Omdat de Kaiterra laser egg CO2 End of life is, zijn ze nu voor een kleine €120 verkrijgbaar excl. verzendkosten.

Er zit een S8 sensor in uit de analyse van @route99 met een goede nauwkeurigheid uit de analyse van @Remco45 en HA integratie.

Goede deal of toch de Awair Element?
Ik ben sinds kort ook op zoek naar een meter, ben benieuwd wat de rest van deze aanbieding denkt!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Voor mensen die nog een Awair zoeken, @MrAngry heeft een dealtje voor jullie :)
MrAngry schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:55:
Awair Element Lucht(kwaliteit)sensor met CO2 meting bij Amazon voor 99 euro na het aanvinken van het vakje coupon 50,-. Dit is nieuw de prijs waar ze ongeveer 2ehands voor gaan in Nederland.
https://www.amazon.nl/Luc...ochtigheid/dp/B08VWQBPRD/

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:58
TD-er schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:38:
Yep, fijnstof moet een bepaalde (bekende) hoeveelheid luchtcirculatie hebben.
Die sensor zal waarschijnlijk niet de hele tijd "aan" staan, want dat is een beetje onzinnig.
Daarnaast is de levensduur van de laser in zo'n sensor vaak maar zo'n 8000 uur (+/- 1 jaar)
Door deze zeg maar elke 5 minuten 30 sec te laten meten, heb je de laser maar 10% van de tijd aan staan.
Interessant om dit te lezen. Ik heb inmiddels een jaar een Sensirion SPS30 fijnstofmeter en die claimen een lifetime te hebben van tien jaar met 24/7 gebruik: https://sensirion.com/pro...ories/particulate-matter/

Is dat marketing praat?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ook die Awair besteld, ik was benieuwd naar de luchtkwaliteit omdat een laserkacheltje dat ik geleend heb aangeeft dat ik meer moet ventileren terwijl ik denk dat voldoende te doen. Ik ben benieuwd wat het kacheltje doet met de luchtkwaliteit (en eigenlijk ook wel of er fijnstof uit komt, daar is zeer weinig over te vinden).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@vinom De laser gaat alleen aan als er een meting gedaan wordt. Default voor SPS30 is 1 sample per seconde, een meting duurt een fractie van een seconde.
M.a.w. als je netjes programmeert en de diode z'n rust geeft gaan ze behoorlijk lang mee. Het gemiddelde van een paar samples en dan een minuut niets is prima imo.

@Marzman Als je die binnen gebruikt heb je een goede kans dat CO2 buiten de range van de Awair valt. :+

Voor de impact op luchtkwaliteit kan je afkijken bij de Belgen (of eigenlijk de Denen): https://www.bondbeterleef...zonder-stookolieketels-te
Belangrijk om te onthouden is dat die ketels hun uitstoot niet direct in de woonkamer doen maar via een afvoerkanaal wordt geloost.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
vinom schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:09:
[...]

Interessant om dit te lezen. Ik heb inmiddels een jaar een Sensirion SPS30 fijnstofmeter en die claimen een lifetime te hebben van tien jaar met 24/7 gebruik: https://sensirion.com/pro...ories/particulate-matter/

Is dat marketing praat?
Tuurlijk is dat marketingpraat, maar soms he, soms is marketing praat ook nog wel eens realistisch ;)

Van Sensirion heb ik zeker niet het idee dat ze bagger leveren.
En het is maar net hoe ze de firmware intern regelen.
Van de SDS011 en de Plantower sensoren weet ik dat de default settings de laser niet uitzetten.
Of althans bij de Plantower hangt het er maar net vanaf hoe je de meting initieert en afsluit.

Ik vermoed (dus zonder de datasheet te lezen) dat ze de levensduur bedoelen met een 30 sec meting per 5 minuten. Dat zou namelijk prima rond die 10 jaar uitkomen.
En hier komt dus de "marketingpraat" om de hoek kijken.. Die opgegeven levensduur hangt heel erg af van hoe je de sensor gebruikt.
Stel je zou continue meten, dan gaat 'ie veel eerder al dusdanig onnauwkeurig worden dat 'ie onbruikbaar is.
Maar de andere kant op kan ook een probleem zijn.
Bijvoorbeeld als 'ie heel lang niet een meting doet, kan stof zich nestelen en dan is ofwel de luchtflow anders, of de laserstraal is geblokkeerd.

Kortom, 1 getalletje qua levensduur zegt helemaal niets. Je moet de context weten.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raymond P schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:49:
@Marzman Als je die binnen gebruikt heb je een goede kans dat CO2 buiten de range van de Awair valt. :+

Voor de impact op luchtkwaliteit kan je afkijken bij de Belgen (of eigenlijk de Denen): https://www.bondbeterleef...zonder-stookolieketels-te
Belangrijk om te onthouden is dat die ketels hun uitstoot niet direct in de woonkamer doen maar via een afvoerkanaal wordt geloost.
Het zijn ook wel andere vermogens en een andere (viezere) brandstof bij die ketels :) Maar ik ben benieuwd wat hij meet.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Marzman Een beetje meer zwavel en aromaten bij normale stookolie. Wellicht kan je dat meten met die VOC sensor. :)

Je kunt het uitrekenen (want ik denk echt dat je het niet kunt meten :+), 1 liter stookolie levert ongeveer 2.5 kg CO2 op, in een ruimte van 100m3 is dat 25000 mg/m3 ((24.45*mg/m3)/44.01) = 13800 ppm bij nul ventilatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 22-12-2022 16:02 ]

- knip -

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Misschien heb je gelijk hoor. Maar je moet ventileren met die kacheltjes, met een liter doe je een dag, ik denk dat hij vrij snel terugschakeld naar 0,8 KW om te verwarmen. Het kacheltje meet zelf ook CO2, maar er staat nergens bij welke waardes hij het een probleem vindt.

/▌

• Raymond P
@Marzman Welk merk en typenummer? Ik ben nieuwsgierig naar de gebruikte sensor.

- knip -

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raymond P schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:26:
@Marzman Welk merk en typenummer? Ik ben nieuwsgierig naar de gebruikte sensor.
De kachel? Een geleende Zibro LC320. Er is weinig te vinden denk ik over de sensor.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Marzman Thx. De manual heeft het iig over een NDIR sensor, geen schatting dmv VOC meting. Dat zou je dus serieus mogen nemen.
Ik ben benieuwd naar je conclusie en de drempelwaarde voor het aansporen tot ventilatie.

Gezien je opgegeven verbruik gok ik dat dat 2000 ppm is en de ruimte waarin je stookt een stukje kleiner is dan 100 m3. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Raymond P Ik zal de resultaten wel posten als ik de meter heb :) De ruimte is ongeveer 30m2, of 40 als een extra deur open staat. Verbruik scheelt ook met de buitentemperatuur natuurlijk, dat het kacheltje in de beveiliging sprong was wel met de koude periode.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 23-12-2022 09:03 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Raymond P schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:57:
@Marzman Thx. De manual heeft het iig over een NDIR sensor, geen schatting dmv VOC meting. Dat zou je dus serieus mogen nemen.
@Marzman Ik zou liever een CO (koolmonoxide) meter willen hebben dan een CO2.
Als zo'n kachel was minder goed brandt om een of andere reden, wat ook bij een lage stand kan zijn, dan kan de CO2 waarde nog relatief laag zijn, maar door de slechte verbranding neemt de kans op CO vorming juist sterk toe en CO ruik je niet en is levensgevaarlijk giftig.
Of: Je koopt en installeert op de aanbevolen plaats een zelf gekochte CO-meter, iets dat ik zelf in zo'n geval absoluut zou doen.

Kreeg afgelopen week van een family lid zo'n vraag om er over mee te denken. Toen hij het bij de huurbaas aankaartte heeft deze gratis direct een CO-meter in die ruimte laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@route99 Bedankt, maar daar heb ik al losse alarmen (net als rookalarmen) van en in de kacheltjes zit het ook ingebouwd. Bij CO springt het ook in de beveiliging.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Marzman Prima, ik zag zo links en rechts vooraf het woord zuurstofbeveiliging wat niet hoeft te betekenen dat er een CO alarm in zou zitten. Met zelf al losse goede CO-meters ben je ook al prima bezig. (y)
Maar dat kon ik niet uit de context opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Marzman Nee, er zit een zuurstofgebrek beveiliging in. Bij onvoldoende zuurstof zal er zeker weten CO vormen, maar ook met voldoende zuurstof kan een verbranding niet optimaal zijn.
Bij die kachel wordt CO niet met een sensor gemeten.

Niet dat dat zo veel uit maakt, als die kachel vroeg genoeg gaat piepen om ventilatie dan middelt dat zich wel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Raymond P Eea lijkt mijn vermoedens te bevestigen, @Marzman kan nu vast zelf wel zijn acties kiezen.
Ik blijf zelf erbij om dan een CO-meter te nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 23-12-2022 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Ik ben vooral benieuwd naar z'n conclusie, mijn vragen komen overeen met die van hem.
Sensoren om te meten zat hier, maar geen laser petroleum kachel (en dat blijft zo).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Volgens mij gaan die laserkachels gewoon uit bij slechte ontbranding (E6 error), over de CO sensor zie ik inderdaad ook niks staan bij de fabrikant (dat staat wel op de websites van sommige verkopers), maar goed ik heb nog twee losse CO alarmen, eentje had ik speciaal daarvoor en eentje heeft de overheid gegeven samen met een rookmelderpakket.

Dus ik ben vooral benieuwd naar de luchtkwaliteit (ook los van het kacheltje overigens) :)

[ Voor 33% gewijzigd door Marzman op 23-12-2022 11:22 ]

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:25
Ter info de TFA Dostmann Coach is in de aanbieding op Amazon.de (niet NL) voor 61 euro: https://www.amazon.de/dp/B07R4XM9Z6

TFA scoort consistent hoog en de Coach en mini kan je blijkbaar via een github software link ook uitlezen. https://github.com/JsBergbau/TFACO2AirCO2ntrol_CO2Meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oSX-cxs9jDciG6t2j6hjI9TnKE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DPqTeEKN8BltMDBu0itwupxe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door FitTiv op 23-12-2022 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tivo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-04 09:26
Net een Awair Element gekocht op amazon.nl voor149,- euro minus een voucher van 50,- Uiteindelijk met verzendkosten 103,- euro. Hij is verder op het moment even slecht verkrijgbaar.
https://www.amazon.nl/Luc...ix=awa%2Caps%2C290&sr=8-5

Update 17:10, sorry zag net dat dit gisteren al gedeeld was 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Tivo op 23-12-2022 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:12
Tivo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:31:
Net een Awair Element gekocht op amazon.nl voor149,- euro minus een voucher van 50,- Uiteindelijk met verzendkosten 103,- euro. Hij is verder op het moment even slecht verkrijgbaar.

Update 17:10, sorry zag net dat dit gisteren al gedeeld was 8)7
Ook maar een gekocht uiteindelijk!
Marktplaats verkopers wilden niet verkopen onder de 75€, dus dan maar een spiksplinternieuwe voor 102,95€. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb wat Youtube filmpjes bekeken terwijl ik wacht op die Awair Element (die gaat van amazone warehouse naar amazon warehouse ;) ), maar het valt me wel op dat de meeste mensen hem hebben gekocht hebben als cryptominer (je kreeg cryptocoins voor je data over luchtkwaliteit) en dat kan schijnbaar niet meer en daarom vragen ze zich af of het nog waarde heeft :p

Waarschijnlijk kun je ze op de Amerikaanse ebay of amazon dan heel goedkoop tweedehands kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 27-12-2022 15:07 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 22:15

_Arthur

blub

Marzman schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:06:
Waarschijnlijk kun je ze op de Amerikaanse ebay of amazon dan heel goedkoop tweedehands kopen.
Daarom dat ze tijdje geleden op MP ook voor 50,- te vinden waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Marzman De echt goedkope deals op eBay uit de VS zijn voorbij. Onder de €100 vind je ze niet meer, en kijk eens naar de verzendkosten..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUFsxk5lYhHRYy0R7qaULXRBUWs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4YcrAkhK344yoQ7Ws2SyuKTs.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-02 11:28

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Superbeagle schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:21:
@Marzman De echt goedkope deals op eBay uit de VS zijn voorbij. Onder de €100 vind je ze niet meer, en kijk eens naar de verzendkosten..

[Afbeelding]
Op ebay.de zeker wel onder de €100 en een vriend van mij in Portugal kocht er vorige week 1 op olx.pt voor €60. De markt verschilt nogal per land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Superbeagle schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:21:

[Afbeelding]
Volgens de Youtube filmpjes die ik zag gingen ze voor 30 dollar weg (in de VS, dat zal dan inderdaad voorbij zijn).

Er staan er twee op Ebay.com uit cyprus/malta, maar met verzendkosten erbij kun je hem dan bijna nieuw kopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n102jX5BG43zXTEr8eWyJ0XoSAI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RFEjRFcwEK4wJCwSVrT8J0A8.png?f=user_large

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Mr_Kite @Marzman Het verschilt inderdaad per land. Op co.uk kost deze uit Cyprus uitgerekend net geen €85. Geen idee over douanekosten etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUmb2PE2St9_Lj9w50UAjRrb0MM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/74yiIuDtWK8Moy9j3F4OkOAa.jpg?f=user_large

Edit: gaat om hetzelfde zie ik nu en prijs komt overeen met bedrag in Dollar.

[ Voor 9% gewijzigd door Superbeagle op 28-12-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Als dat ding zo goed is kun je je afvragen waarom de persoon van de "pre-owned" hem weg doet...? Het gebrek aan garantie vind ik persoonlijk wel een ding gezien het pre-owned zijn en dat het niet in NL is.
Ik zou als het nog lukt voor deze gaan met coupon.
Tivo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:31:
Net een Awair Element gekocht op amazon.nl voor149,- euro minus een voucher van 50,- ............
Als je naar de advies prijs kijkt en wat het apparaat kan... dan is 149 nog niet eens zo'n slechte prijs, zeker bij zo'n marktvraag en je wilt toch echt geen "fancy" toestel waar geen NDIR in zit en waar ook veel van te koop is wat mooi lijkt tussen de 50 en 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Voor €149 kun je ook een Aranet4 kopen, die gaat vermoedelijk ook nog eens veel langer mee op batterij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 22:15

_Arthur

blub

route99 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:50:
Als dat ding zo goed is kun je je afvragen waarom de persoon van de "pre-owned" hem weg doet...?
Dat is hier al meerdere malen vermeld; tot 1 april 2022 kon je met een Awair Element mee doen met PlanetWatch en hiermee crypto-tokens verdienen. Sinds die tijd niet meer en is het 'alleen' nog maar een CO2 / PPM-sensor geworden. Daarom worden ze nu gedumpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@_Arthur Je hebt altijd last van zgn meelifters op zoiets, zo'n type verkoop wave, .... en de blauwe ogen kun je zo niet zien....

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 28-12-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

route99 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:58:
@_Arthur Je hebt altijd last van zgn meelifters op zoiets, zo'n type verkoop wave, .... en de blauwe ogen kun je zo niet zien....
Hetzelfde met Stadia (RIP Stadia) toen ze 22 euro vroegen voor een Chromecast en Stadiacontroller, de meesten mensen kochten dat voor de Chromecast en zette de controller op marktplaats voor 30 euro. Dit werd dan vooral gekocht als 'miner'.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raymond P schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:57:
Gezien je opgegeven verbruik gok ik dat dat 2000 ppm is en de ruimte waarin je stookt een stukje kleiner is dan 100 m3. :)
Je hebt gelijk, het blijft nu hangen op 2200 ppm. Begon op 800 vanmorgen, steeg tot 2600 en ging daarna weer dalen, maar ik denk dat het nu redelijk stabiel is. Geen fijnstof en geen VOC's.

Een slechte waarde volgens de meter, niet heel veel verschil met de slaapkamer s' morgens (waar geen kacheltjes staan, maar ik in de winter ook geen ramen open heb).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Marzman schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:22:
[...]

Je hebt gelijk, het blijft nu hangen op 2200 ppm. Begon op 800 vanmorgen, steeg tot 2600 en ging daarna weer dalen, maar ik denk dat het nu redelijk stabiel is. Geen fijnstof en geen VOC's.

Een slechte waarde volgens de meter, niet heel veel verschil met de slaapkamer s' morgens (waar geen kacheltjes staan, maar ik in de winter ook geen ramen open heb).
2200 ppm als in CO2?
Dat is best wel ongezond hoog.

Zie bijv.: https://scientias.nl/opge...ogen-drastisch-aantasten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Als je buiten 1000 ppm gaat meten dan zit je binnen met zo'n kachel ver over de 3500.

Op het ISS is 3000 ppm doodnormaal, maar als je de mogelijkheid hebt niet al te lang in >2000 ppm te blijven hangen en geregeld 10 minuten 400 ppm 'frisse neus' haalt zou dat voldoende moeten zijn om snel te detoxen en mentaal fit te blijven.

- knip -

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:38
Marzman schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:22:
[...]

2000 ppm CO2 is echt wel heel hoog hoor! Dan moet je echt meer ventileren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zie het ook meteen boven in huis stijgen als mijn vrouw beneden in de keuken aan het koken is (ze heeft de deur naar de gang open gezet), nu is ze klaar met koken en daalt het weer. Als dat invloed heeft kan ik misschien ook ventileren via andere kamers, dat eens proberen :)

/▌

• TD-er
Als je kookt op gas, dan is het inderdaad logisch dat je meer CO2 in de lucht krijgt.
Iets verbranden levert namelijk CO2 op.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

TD-er schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:12:
Als je kookt op gas, dan is het inderdaad logisch dat je meer CO2 in de lucht krijgt.
Iets verbranden levert namelijk CO2 op.
Dat snap ik, maar ik meet niet in de keuken :) Die is een verdieping lager, en daar zit nog twee keer een gang en een trap tussen. Nu is mijn vrouw gaan werken en ook dat levert een daling op van 200 ppm terwijl ze niet in de ruimte geweest was waar ik meet. Voor jullie misschien logisch omdat je al langer zo'n meter hebt maar ik vind het opmerkelijk :)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:45
Zijn jullie van mening dat de Awair Element beter is dan Netatmo Home Coach?
Ik heb de Netatmo een week geleden gekocht en zie nu de Awair Element voor 100euro op Amazon. Die lijkt me meer functies te hebben en mogelijks nauwkeuriger.

Ik vind Netatmo een vrij beperkt apparaat en had liever een lokale API gezien om te koppelen met Home Assistant.

Wat is jullie mening? Retour sturen en de Awair aanschaffen?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De Netatmo kun je toch lokaal uitlezen via de HomeKit-integratie van HomeAssistant?

Ik heb al jaren een HomeCoach, en die doet het op zich prima. Dat denk ik althans.
Die Awair lijkt me ook wel interessant, maar weet eigenlijk niet of ik er überhaupt iets mee opschiet.
Precieze CO2-getallen ga je toch nooit krijgen met die auto-calibratie, dus wat is dan het voordeel?
De extra sensoren zijn wel leuk, maar het is qua grootte ook wel een flinke unit ten opzichte van de HomeCoach.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb niks om hem mee te vergelijken. Hij heeft de grote en het design van een klein speakertje (met die gaatjes en dan een groter gat voor de bassen ;) ). Hij is wel heel snel, als ik hem in een andere kamer zet kan ik vrijwel meteen daar de waardes zien (waar al mijn thermometers en hygrometers dan heel traag hun waardes gaan veranderen tot het weer klopt)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TD-er
Marzman schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:14:
[...]

Dat snap ik, maar ik meet niet in de keuken :) Die is een verdieping lager, en daar zit nog twee keer een gang en een trap tussen. Nu is mijn vrouw gaan werken en ook dat levert een daling op van 200 ppm terwijl ze niet in de ruimte geweest was waar ik meet. Voor jullie misschien logisch omdat je al langer zo'n meter hebt maar ik vind het opmerkelijk :)
Tsja, gassen mengen uiteindelijk.
Als er uitwisseling is met de lucht in de andere kamers met de ruimte waar gekookt wordt, dan zal ook in die andere kamers de CO2 concentratie toenemen.
Het is niet zo dat wanneer je "beneden" een raampje open zet, dat er geen uitwisseling meer is tussen de andere ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:45
Gisteren toch nog de Awair Element besteld en deze ochtend al aangekregen. Op het eerste zicht vind ik het een completer toestel dan de Netatmo. Voor Netatmo heb ik 12euro meer betaald en is een stuk beperkter. Ook die vage kleurtjes vind ik maar niks als je een melding krijgt. Dat is op de Awair wel duidelijker.

Ik laat ze beiden nog een weekje staan, maar ik heb het gevoel dat de Netatmo zal terug gaan.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Pagina: 1 ... 26 ... 39 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes