@Superbeagle Een vergelijk met een NDIR type sensor zoals wij ze kennen van Sensair S8 e.d.:
https://www.wikiwand.com/en/Carbon_dioxide_sensor
https://www.wikiwand.com/en/Carbon_dioxide_sensor
Beetje cryptisch omschreven inderdaad. Ik bedoel hiermee dat ik de sensor van de Wemos weg trek waarbij de draadjes langgerekt worden in plaats van op elkaar gefrommeld. Zo dus:Raymond P schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:44:
@JBS Wat bedoel je exact met "uit elkaar trekken"?
Hoe voorzie je de bordjes van prik?
[ Voor 74% gewijzigd door TD-er op 31-10-2022 10:22 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
- knip -
Kan ik eens proberen, hoewel die ook gevoed wordt door een (Samsung) telefoonlader.Raymond P schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:21:
Met @TD-er Telefoonladers zijn niet ideaal voor zulke toepassingen. Je vraagt de lader +/- 50mA te leveren op een constante (stabiele) spanning...
Kan je de bron wisselen met je andere sensor om te zien of dat het probleem verplaatst?
De draadjes komen uit een UTP kabel. Wat voor draden kan ik hiervoor beter gebruiken?TD-er schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:19:
Is de spanning die je richting de sensor levert wel constant/stabiel?
Edit:
Gezien de foto, zou ik zeggen dat de gebruikte draadjes al redelijk dun zijn, en ook de soldeerverbinding ziet er niet heel erg jofel uit.
Meet voor de gein eens de spanning aan de sensor zijde tijdens een meet-cyclus.
Als je een multimeter hebt die ook de min/max waarde kan bijhouden, zou dat helemaal perfect zijn. (even aangenomen dat je de probes er stabiel op kunt houden)
[ Voor 41% gewijzigd door JBS op 31-10-2022 10:27 ]
Die Wemos zelf trekt al zo tussen de 70 en 100 mA.Raymond P schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:21:
Met @TD-er Telefoonladers zijn niet ideaal voor zulke toepassingen. Je vraagt de lader +/- 50mA te leveren op een constante (stabiele) spanning...
Kan je de bron wisselen met je andere sensor om te zien of dat het probleem verplaatst?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Als het haalbaar is (lastiger te solderen aan de Wemos-zijde) zou je ook 2 draadjes uit de UTP kabel parallel kunnen zetten.JBS schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
De draadjes komen uit een UTP kabel. Wat voor draden kan ik hiervoor beter gebruiken?
Soldeerverbindingen van de draadjes op de headers van de SenseAir zijn inderdaad niet erg netjes, kan de boel eens loshalen en opnieuw beginnen, maar dan idealiter ook meteen met betere bedrading.
Heb een eenvoudige multimeter, zal de spanning eens meten aan sensor zijde tijdens een meet-cyclus.
Die bordjes hebben een lineaire voltage regulator, dus de 5V stroom is gelijk aan de 3V3 stroom.Raymond P schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:41:
[...]
@TD-er Snelle rekensom met gemiddelden (zo'n esptje trekt niet continue 70mA).
KloptRaymond P schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:41:
@JBS De kans op draadbreuk was je ergens anders al op gewezen geloof ik.
Een niet ideale lijn kan issues inderdaad versterken, of zelfs veroorzaken.
(fwiw ik gebruik ook oude utp kabel, let wel op de dikte.)
Zekers, aangezien de kabel ook "een beetje" gebroken kan zijn.JBS schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:59:
[...]
Klopt![]()
Wat moet ik me bij dergelijke kabelbreuk voorstellen? Breuk klinkt als defect, maar kan dit ook onvoorspelbaar/onregelmatige voeding/signaal tot gevolg hebben?
Tjah, hoeveel zo'n chip gebruikt hangt een beetje af van de programmeur.TD-er schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
Die bordjes hebben een lineaire voltage regulator, dus de 5V stroom is gelijk aan de 3V3 stroom.
Alleen als je regelmatig (zeg maar elke loop() call) een delay() call doet, dan zal na verloop van tijd het stroomverbruik wat dalen.
Maar als je dat niet doet, dan zit 'ie wel degelijk op 60-70 mA continue op die bordjes. (met wifi aan)
- knip -
Duidelijk advies.Raymond P schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:40:
@JBS Jazeker. Daarom wordt solid core eigenlijk alleen gebruikt bij vaste installaties.
De volgende keer een printplaatje gebruiken zodat het gefixeerd is, female headers zodat je je spul erop kunt drukken en wellicht een voeding erbij.
De traces kan je dan met een stukje kabel trekken, en daar is die UTP best prima voor.
[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 31-10-2022 11:49 ]
I know, dat is precies wat de "ECO mode" setting in ESPEasy (al ruim 3 jaar) doet.Raymond P schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:40:
[...]
Tjah, hoeveel zo'n chip gebruikt hangt een beetje af van de programmeur.
Een delay van 1ms is al voldoende om constant <33mA te zitten als er geen traffic is.
Dan kun je wellicht ook gewoon even de soldering opnieuw maken als deze draadjes in de juiste houding zitten.JBS schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:44:
[...]
@TD-er Net even gechecked, en het betreft solid wires uit de UTP kabel.
Ik doe het zoals onderstaand, en dat wert.Horla schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:49:
Ik ben een beetje in de war. Dit is mijn eerste soldeer projectje en ik wil de CO2 sensor (senseair 8 lp) connecteren op een wemos D1 mini + oled scherm. ESPHome lijkt mij het gemakkelijkst om vervolgens in HA alles te krijgen?
Probleem: Op de ESPHome site staat dat je de Rx met de Tx van de Wemos en vice-versa moet verbinden maar in hun configuration voorbeeld staat "rx_pin: D0 en tx_pin: D1" Wat is het nu?
1
2
3
4
| uart: rx_pin: D2 tx_pin: D3 baud_rate: 9600 |
De draadjes zitten aan de D2 en D3 van de Wemos.Horla schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:10:
Ja maar heb je dan effectief de kabels gesoldeerd aan de D2 en D3 headers van de Wemos of aan de Rx en Tx ervan?
Als ik toch ESPeasy zou gebruiken, heb ik begrepen dat ik de MEGA branch moet nemen en 8266_4M maar als ik een display wil aansluiten, moet ik hier display kiezen of zit dit ook in normal?
[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 02-11-2022 11:21 ]
De RX/TX pins op je wemos zijn verbonden aan een hardware UART. Dat is voornamelijk sneller.Horla schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:10:
Ja maar heb je dan effectief de kabels gesoldeerd aan de D2 en D3 headers van de Wemos of aan de Rx en Tx ervan?
[...]
- knip -
Hardware UART is niet zozeer sneller, want dat maakt met de snelheden van die sensor niet echt uit.Raymond P schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:33:
[...]
De RX/TX pins op je wemos zijn verbonden aan een hardware UART. Dat is voornamelijk sneller.
Maar een ESP8266 kan dat ook softwarematig als je niet al te hoge verwachtigen hebt, je kan dan elke (safe) pincombinatie gebruiken.
maw: beiden kan. Voor de beginner is softwarematig wel aan te raden.
Ik welRaymond P schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:33:
[...]
ESPeasy specifiek heb ik geen kennis van.
Volgens mij bedoelen we uiteindelijk hetzelfdeRaymond P schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:51:
@TD-er Natuurlijk is hardware wel sneller. Niet dat dat verder uit maakt.
[...]
We bedoelen inderdaad hetzelfde, mijn post was wat meer generiek in info. Daarmee zou hij, ongeacht de gekozen route, verder moeten kunnen en/of bij interesse meer vragen kunnen stellen.TD-er schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:22:
[...]
Volgens mij bedoelen we uiteindelijk hetzelfde
Mijn punt was dat de sensor de beperkende factor is hier qua snelheid, dus je sensor zal niet sneller gelezen worden.
- knip -
Dat is ook precies het idee erachter; Een tool om mensen zonder kennis van programmeren en/of electronica toch in staat te stellen zaken te meten en monitoren en zaken te automatiseren.Raymond P schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:53:
[...]
Zelf zou ik geen serial opofferen voor een enkele sensor, pwm of voltage is in dit geval ook een optie.
Mja een ESP per sensor icm ESPeasy is wel enorm laagdrempelig, en dat vind ik super want we worden er allemaal beter van als meer mensen de mogelijkheid hebben om vanalles te meten.
- knip -
[ Voor 38% gewijzigd door Horla op 02-11-2022 16:46 ]
- knip -
Hmm, we zullen zienRaymond P schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:45:
@Horla De handling manual heb je wel gelezen?
https://rmtplusstoragesen...ocs/publicerat/ANO102.pdf
Max 2 mississippi's dus, en als je ertegenaan moet stoten dan alleen tegen het stukje printplaat graag.
[ Voor 30% gewijzigd door Horla op 02-11-2022 18:03 ]
Ik begin te denken dat ik ergens een fout in de configuratie moet hebben want ik heb de tweede senseair s8 lp gesoldeerd en deze keer absoluut heel voorzichtig geweest met de handlingTD-er schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:12:
Even aangenomen dat je de TX en RX wel hebt aangesloten op die pinnen, zou je ze kunnen omwisselen in de configuratie?
De label notatie "GPIO -> RX" wil dus zeggen: GPIO is aan de RX van de sensor aangesloten.
Kun je anders ook een foto posten van hoe het gesoldeerd is? Dan kunnen we de pinnen even nalopen.
[ Voor 7% gewijzigd door Horla op 02-11-2022 20:45 ]
[ Voor 21% gewijzigd door TD-er op 02-11-2022 21:08 ]
- knip -
Omdat ik er geen had van 4 of 2TD-er schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:05:
Waarom heb je niet een pin header op de SenseAir module gesoldeerd en dan met dupont headers verbinden naar de ESP?
Ik zal morgen mijn multimeter eens zoeken maar als er een amber lampje op de senseair s8 lp (ja, het is die versie, gekocht bij TinyTronics) dan veronderstel ik dat die stroom krijgt.[b]TD-er in "CO2-meters voor in huis"
Meet voor de zekerheid ook de spanning op de 5V pin. Zou niet de eerste zijn die geen 5V heeft op die pin.
Is een oled schermpje dat via i2c kabel zit aangesloten (en werkt). Gebruik ik voor het IP adres op weer te geven en in theorie de CO2 waarde als dat zou werken[b]TD-er in "CO2-meters voor in huis"
Wat zit er op die JST connector aangesloten? Via welke pinnen is dat aangesloten op de ESP?
gesoldeerdRaymond P schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:17:
Zitten de pin headers op de wemos ook gesoldeerd of heb je die los erop geprikt?
[ Voor 8% gewijzigd door Horla op 02-11-2022 22:01 ]
- knip -
i2c op die d1 mini is zeer gemakkelijk bij ESPeasy: tools -> i2c scan geeft je een adres (in mijn geval 0x3D) en bij devices gebruik je gewoon dat adres en dat vertaalt in het overzicht idd naar GPIO 4 & 5. Dat kon ik zelfsTD-er schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:05:
Welke pinnen gebruik je voor I2C?
De default die ik in ESPEasy gebruik voor een nieuwe config file zijn GPIO 4 & 5.
Maar weet niet of dergelijke bordjes ook die pinnen gebruiken naar die header.
- knip -
- knip -
Op de werkende meet ik 5v op die pinnen, op de andere niets. Foto van diegene die niets meet:Raymond P schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:39:
@Horla Dan zal je een stapje terug moeten. Meet je wel iets als er (buiten de voeding, usb gok ik) niets gekoppeld is?
Heb je een foto van de wemos van de andere kant, het liefst met focus op je soldeerwerk?
Als er op de ene spanning staat en op de andere niet dan veronderstel ik dat dit hier niet het geval is.TD-er schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:50:
Er zijn ESP bordjes (geen idee of dat hier ook zo is) die een diode hebben geplaatst zodat alleen de USB naar serieel en de 3V3 regulator spanning krijgen van de USB.
- knip -
[ Voor 28% gewijzigd door Horla op 03-11-2022 11:22 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 03-11-2022 11:29 ]
- knip -
[ Voor 19% gewijzigd door Horla op 03-11-2022 11:48 ]
[ Voor 81% gewijzigd door Raymond P op 03-11-2022 11:56 ]
- knip -
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
| esphome: name: co2-living esp8266: board: d1_mini # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "" ota: password: "" wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Co2-Living Fallback Hotspot" password: "wJa2n7jRxX37" captive_portal: uart: rx_pin: GPIO12 tx_pin: GPIO13 baud_rate: 9600 sensor: - platform: senseair co2: name: "SenseAir CO2 Value" update_interval: 60s i2c: sda: GPIO4 scl: GPIO5 font: - file: "gfonts://Roboto" id: roboto size: 10 display: - platform: ssd1306_i2c model: "SSD1306 128x64" address: 0x3D lambda: |- // Aligned on left by default it.print(0, 0, id(roboto), "Left aligned"); text_sensor: - platform: wifi_info ip_address: name: ESP IP Address ssid: name: ESP Connected SSID bssid: name: ESP Connected BSSID mac_address: name: ESP Mac Wifi Address |
1
2
3
4
| mqtt: sensor: - state_topic: "CO_slaapkamer/CO2/co2" name: co2_slaapkamer |
[ Voor 68% gewijzigd door Horla op 03-11-2022 15:04 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Zou je de code hiervan kunnen delen? Ik ging eerst met grafana werken maar ik kom tot de conclusie dat ik daarvoor nog een extra poort moet openzetten om het via mijn mobiel ook goed te kunnen zien en daar heb ik geen zin in. Dit is het beste dat ik al ben tegen gekomen. Ik weet dat het Apexcharts is maar de code zou fijn zijn.TheMystery schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:04:
Ik heb nu 2 dagen een mh-z19c en een senseair s8 langs elkaar draaien:
Eerste dag ging de s8 wel erg laag, met 380
[Afbeelding]
Offtopic, maar kijk eens naar een reverse proxy zoals Traefik, dan zijn al die extra porten niet nodig.Horla schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:58:
[...]
Zou je de code hiervan kunnen delen? Ik ging eerst met grafana werken maar ik kom tot de conclusie dat ik daarvoor nog een extra poort moet openzetten om het via mijn mobiel ook goed te kunnen zien en daar heb ik geen zin in. Dit is het beste dat ik al ben tegen gekomen. Ik weet dat het Apexcharts is maar de code zou fijn zijn.
Ik heb eigenlijk niets speciaals ingesteld, hier mijn code nu met 3 Senseair sensors de mhz19 heb ik niet meer:Horla schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:58:
[...]
Zou je de code hiervan kunnen delen? Ik ging eerst met grafana werken maar ik kom tot de conclusie dat ik daarvoor nog een extra poort moet openzetten om het via mijn mobiel ook goed te kunnen zien en daar heb ik geen zin in. Dit is het beste dat ik al ben tegen gekomen. Ik weet dat het Apexcharts is maar de code zou fijn zijn.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| type: custom:apexcharts-card graph_span: 1d header: show: true title: CO2 show_states: true apex_config: chart: height: 600 series: - entity: sensor.woonkamer_senseair_co2 show: extremas: true - entity: sensor.slaapkamer_senseair_co2 show: extremas: true - entity: sensor.kantoor_senseair_co2 show: extremas: true |
Als ik de code zo bekijk had ik dat idd wel zelf kunnen vinden maar ik had er al (volgens mijn vrouw toch) te veel tijd in gestokenTheMystery schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:27:
[...]
Ik heb eigenlijk niets speciaals ingesteld, hier mijn code nu met 3 Senseair sensors de mhz19 heb ik niet meer:
- knip -
Zie ook de hele sector over "Exposure to Chemicals".Prolonged exposure to high concentrations of
volatile organic compounds such as solvents
should be avoided.
Ik heb 3x scd41 op breakout printjes (uit China) sinds een paar weken. Op zich wel tevreden omdat de scd41 in een relatief zuinige modus met 1x meten in de 5 minuten best zuinig is en op een accu kan werken.Raymond P schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:30:
@koelkast Beschikbaarheid vooral, denk ik. En ze zijn tiny, dus eigenlijk wil je ze het liefst op een breakout bordje als je niet zelf een bordje gaat maken.
Dan is het aanbod ineens nog beperkter en kost 'ie over de 60 euro, imho niet interessant meer voor enkel CO2.
De scd40 vind ik prima functioneren, ik wacht nog op delivery van een scd41 (vanuit China).
Ik zag trouwens in een van de reviews van de Voltcraft CO 60, dat deze geen zelf kalibrerende functie heeft. Iets wat volgens het bouwbesluit, aldus de review, zou moeten. Hier in het topic zijn we vooral niet blij met de ABC auto kalibratie. Waar komt dat verschil vandaan, of trek ik de verkeerde conclusie dat 'zelf kalibratie' gelijk is aan de ABC methodiek?hneel schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:13:
Ik ben ooit begonnen met een Voltcraft CO 60. Later ook een paar S8 en MZH-19 aangeschaft. Aanvankelijk had ik met die laatsten flinke problemen qua nauwkeurigheid. De laatste tijd had ik echter het idee dat ze inmiddels toch wel stabiel draaiden. Dus bij allemaal die ABC uit gezet. Tot laatst weer zo'n S8 sensor een meetwaarde van onder de 200 aangaf. Toen was ik er helemaal klaar mee. Dus toch maar een paar extra Voltcrafts aangeschaft. Koste wel een rib uit mijn lijf, maar dan heb je tenminste iets wat een juiste waarde aangeeft.
Ze hebben een handige externe poort waar je zo een ESP bordje aan kan hangen. Het komt nu netjes binnen in Home Assistant.
Het enige nadeel is dat het display nogal fel is, vooral 's nachts. Hiervoor had ik een paar M5 Stack doosjes gemaakt met een display wat je kon dimmen. Die hadden wel een iets hogere WAF.
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Rare waarden komt door auto-calibratie (default on, 1 week interval), vermoedelijk icm atmosferische druk, en suboptimale aanvoer van verse buitenlucht.twhb schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:41:
[...]
Ik heb 3x scd41 op breakout printjes (uit China) sinds een paar weken. Op zich wel tevreden omdat de scd41 in een relatief zuinige modus met 1x meten in de 5 minuten best zuinig is en op een accu kan werken.
Module is ook vrij klein, werkt op 3.3V dus dat is wel fijn. Ik heb ze aan wat ESP32 bordjes gehangen en ze rapporteren via MQTT aan HA.
Ik had alleen een probleem met 1 sensor die waardes onder de 400ppm rapporteerde, 1 keer zelfs 152ppm! Klopte dus niet echt. Auto-calibratie leek niet te werken. Maar na een forced recalibratie in de buitenlucht kwamen er weer dezelfde waardes uit als bij de andere sensoren.
Heb helaas geen andere type CO2 meters om mee te vergelijken. Ik heb dus ook geen idee hoe ik drift over langere tijd kan vaststellen/corrigeren.
- knip -
- knip -
Zat nog even aan deze opmerking te denken...Pruimenvlaai schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:34:
[...]
Maar hier op kantoor willen we juist de CO2 op ~1000 ppm houden om niet onnodig te ventileren, dus gaat het hier tot de lente geen 400 ppm worden.
Ah lastig, je wil natuurlijk niet mensen een onbruikbare sensor krijgen doordat ze gewoon op een optie klikken.TD-er schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:03:
Ik zou een feature toe kunnen voegen om die ABC uit te zetten.
Maar ik weet niet goed hoe ik kan zien of de sensor deze bug heeft of niet.
Dus vind het een beetje tricky.
Maak je dan niet ook onbedoeld een corona incubator?Pruimenvlaai schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:34:
Maar hier op kantoor willen we juist de CO2 op ~1000 ppm houden om niet onnodig te ventileren, dus gaat het hier tot de lente geen 400 ppm worden.
- knip -
Dat riep de WHO in het begin, maar hun standpunt is inmiddels veranderd, het lijkt erop dat de meeste besmettingen via aerosols gaan: https://www.wired.com/sto...p-that-helped-covid-kill/wlmpie schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:17:
[...]
Maak je dan niet ook onbedoeld een corona incubator?
De meeste besmettingen gaan via contact of druppeltjes die snel uitzakken, maar aerosol besmettingen komen zeker ook voor.
Thanks! Ik zal de releases-pagina in de gaten houden.TD-er schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:58:
Mijn ervaring is dat wanneer mensen het "echt te muf" vinden, dat ze dan al ruim over de 1500 ppm zitten.
Diverse scholen zitten ook op dusdanige CO2 concentraties dat je het ook echt in de gemiddelde CITO scores kunt aflezen.
Ik denk dat ik de gevaarlijke SenseAir commando's alleen in een 'custom' build beschikbaar maak en dan ook alleen als commando. Niet via de webinterface.
Zal ook bij SenseAir even informeren hoe ik kan zien welke revisie een sensor heeft qua firmware.
Wellicht is een range van serienummers ook al afdoende.
[ Voor 4% gewijzigd door Pruimenvlaai op 24-11-2022 00:47 ]
Een luchtreiniger doet zover ik weet helaas niks met CO2.Pruimenvlaai schreef op donderdag 24 november 2022 @ 00:38:
[...]
We hebben wel een aantal luchtreinigers met HEPA-filters (winix zero pro op standje low), dat zou ook een hoop moeten helpen!
[...]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Interessant artikel. Jammer dat de discussie indertijd zo is gepolariseerd. (Marice de Hond vs Jaap van Dissel) De NL overheid loopt nu nog steeds een beetje achter want die denken dat de ventilatienormen uit het bouwbesluit samen met de basismaatregelen voldoende zijn om corona te voorkomen. Het geblaat van Maurice de Hond heeft averechts gewerkt terwijl hij wel een beetje gelijk had.Pruimenvlaai schreef op donderdag 24 november 2022 @ 00:38:
[...]
Dat riep de WHO in het begin, maar hun standpunt is inmiddels veranderd, het lijkt erop dat de meeste besmettingen via aerosols gaan: https://www.wired.com/sto...p-that-helped-covid-kill/
Dank voor de tip. Voor dat geld wil ik het wel eens proberen dus besteld 👍🏻JeroenVerweij schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:47:
@Markos net iets duurder dan je zoekt maar die van Netatmo is nu met 50% korting te koop: https://shop.netatmo.com/nl-nl/aircare/home-coach/homecoach
Deze wordt in dit topic echter wel wisselend beoordeeld maar kan prima volstaan voor basis informatie over de luchtkwaliteit. Echt goede CO2-meters zijn over het algemeen een stuk duurder.
Ik zal ze eens blokkeren in m'n firewall. Kom er later op terug.Mr_Kite schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:15:
Vraagje voor de mensen met een Awair Element (@Regor @marvel27 @_Arthur): zien jullie ook meetafwijkingen ontstaan wanneer het internet van de sensor wordt geblokkeerd?
Ik vermoedde ook al iets als een timeout / gemist sample. Ik ben alleen bang dat ik de oplossing die je voorstelt niet helemaal snap (mijn netwerk kennis is beperkt). Ik heb de blokkade nu in Unifi met een simpele block rule gedaan.TD-er schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:21:
Maar zou het kunnen zijn dat 'ie ergens een timeout heeft bij een netwerk-aanvraag, waardoor 'ie een sample mist en dan bij het berekenen van een gemiddelde deelt door een groter aantal dan het werkelijk aantal samples?
Je zou de DHCP (of static IP config) voor zo'n unit wellicht zo kunnen instellen dat 'ie als DNS de router neemt ipv. een externe DNS.
[ Voor 39% gewijzigd door Mr_Kite op 28-11-2022 12:50 ]
Hier hetzelde gedrag nadat ik de outbound connecties had geblokkeerd.Mr_Kite schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:15:
Vraagje voor de mensen met een Awair Element (@Regor @marvel27 @_Arthur): zien jullie ook meetafwijkingen ontstaan wanneer het internet van de sensor wordt geblokkeerd?
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Meter is weten, gewoon wat langer data verzamelen.Headshot_NL schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:09:
Sinds een aantal dagen heb ik een awair element in gebruik. Toch wel bijzonder hoe snel je de co2 ziet oplopen bij meerdere mensen in 1 ruimte.
Echter is de meter nu een beetje van slag, tenminste, dat denk ik.
Hij stond hier eerst in de woonkamer om eens te meten hoe dat gaat. Daarna is hij verplaatst naar de slaapkamer en bleek een raam op een kleine ventilatiestand best een groot effect te maken. Dus de sensor reageerde wel op wijzigingen.
Alleen daarna is hij weer verplaatst naar de woonkamer en ging hij direct naar 400ppm en stond daar de hele dag op. Ook toen de ventilatieroosters dicht gingen en er 1 persoon en 1 dier in de ruimte was. Ik dacht dat zelfs buiten de 400ppm amper haalbaar is.
Als ik er even voor ga ademen zie je heb wel oplopen, ook wel naar 3000ppm als je er een tijdje in aan het ademen bent. Maar daarna zakt hij gelijk weer naar 400ppm.
Hij is 3 dagen oud, zou het een foutje zijn?
Zoals altijd: Meten is weten, als je weet wat je meet_Arthur schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:33:
[...]
Meter is weten, gewoon wat langer data verzamelen.
[...]
Van wat ik zo snel even gelezen heb doen ze de eerste dagen veelvuldig een calibratie om een goede basiswaarde te nemen.When you connect your product for the first time, the CO2 sensor will use the first 14 days (or less) of operation to calibrate itself to local background levels. You should not be concerned if readings on the sensors appear unusually high or low, or if a lack of agreement between sensors is found. Each sensor has gone through a complete quality check and factory calibration.
[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 02-12-2022 10:06 ]
- knip -
[ Voor 0% gewijzigd door Raymond P op 04-12-2022 11:58 . Reden: typo ]
- knip -
Ik heb zelf ook een Q450 en was van plan om zelf een 0-10V dimmer met een ESP32 te gebruiken i.c.m. Home Assistant. Als ik de handleiding lees lijkt het er op dat ik dan alsnog een Zehnder Option Box nodig heb, enkel voor 1 analoge 0-10V aansluiting?Gizz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:55:
@brutus26 handigst is om je ventilatie aan te sturen met en 0-10V signaal. Met die Comfoconnect lan-optie zit je vast aan software van Zehnder. Met een 0-10V dimmer kun je gebruiken wat je wilt, bijvoorbeeld Home Assistant, node-red, Domoticz etc.
[ Voor 7% gewijzigd door Flipmo2K op 04-12-2022 09:08 ]
Wat is daar het nut van?TD-er schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:54:
[...]
Ik heb zelf een SenseAir S8 voor in mijn Volvo gehad, achter de gril, voor de radiator, steunend op de bumper.
[...]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq