Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:49

Seafarer

XXX

Gizz schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Wat is er volgens jou mis met de NDIR-sensor in dit specifieke product? Ook op de site wordt expliciet gesproken over dedicated NDIR ipv een VOC-sensor misbruiken voor een CO2 schatting.
Ik heb de website bekeken, ziet er inderdaad betrouwbaar uit. Maar als ik review of testen probeer te googlen dan vind ik niet zoveel. Of jullie wel?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Seafarer schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:21:
[...]

Ik heb de website bekeken, ziet er inderdaad betrouwbaar uit. Maar als ik review of testen probeer te googlen dan vind ik niet zoveel. Of jullie wel?
Bij de reviews op bol.com zie ik mensen, die er iets van lijken te snappen, benoemen dat er een echte NDIR in zit en dat ze tevreden zijn met de resultaten. Ik heb niets gevonden over welke sensor er precies in zit, maar het komt op mij niet meteen over als troep. Daarom was ik een beetje verbaasd over je opmerking dat je dit product beter niet kan kopen en je flink wat meer uit moet geven.

De NDIR is het duurste onderdeel in dit apparaatje, maar het zou me niets verbazen als je als fabrikant iets als een MH-Z19 voor maximaal een tientje per stuk kan krijgen als je er duizenden tegelijk van aanschaft. Dan vind ik €40 voor het eindproduct niet geheel ondenkbaar. Maar goed, ik ben ook geen expert in massafabricatie en bijbehorende prijzen en marges :)
Dit topic staat vol met zelfbouw tutorials. Maar er is nou eenmaal een groep mensen die het niet ziet zitten om een rijtje pinheaders te solderen en zelf firmware te uploaden via een usb-kabel. Daar verandert een extra tutorial niet zo heel veel aan :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gizz schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:30:
[...]

Bij de reviews op bol.com zie ik mensen, die er iets van lijken te snappen, benoemen dat er een echte NDIR in zit en dat ze tevreden zijn met de resultaten. Ik heb niets gevonden over welke sensor er precies in zit, maar het komt op mij niet meteen over als troep. Daarom was ik een beetje verbaasd over je opmerking dat je dit product beter niet kan kopen en je flink wat meer uit moet geven.

De NDIR is het duurste onderdeel in dit apparaatje, maar het zou me niets verbazen als je als fabrikant iets als een MH-Z19 voor maximaal een tientje per stuk kan krijgen als je er duizenden tegelijk van aanschaft. Dan vind ik €40 voor het eindproduct niet geheel ondenkbaar. Maar goed, ik ben ook geen expert in massafabricatie en bijbehorende prijzen en marges :)

[...]

Dit topic staat vol met zelfbouw tutorials. Maar er is nou eenmaal een groep mensen die het niet ziet zitten om een rijtje pinheaders te solderen en zelf firmware te uploaden via een usb-kabel. Daar verandert een extra tutorial niet zo heel veel aan :)
toon volledige bericht
Oh moet ik er eerlijk bij zeggen, die reviews van BOL sla ik meteen over.
Ik heb liever ergens een test van verschillende meters.

Met teveel gedoe, had ik beter "kost teveel tijd" op moeten schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:21
Het is jammer dat die Co2 meter van de Action niet meer verkocht wordt. Die had ik er graag bij willen hebben voor op de slaapkamers. En die was betaalbaar en met een goede sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:17
Thanks voor de info. Ik ga nog eens kijken. Misschien dat ik maar gewoon die van €40 aanschaf dat smart gedeelte is niet zo heel boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:19
Heb zelf deze aangeschaft https://www.bol.com/nl/nl...t-alarm/9300000082025696/

Aangezien ik geen gekalibreerd CO2 meter heb is het lastig beoordelen hoe precies het is, maar het ging me er alleen om een trend vast te kunnen stellen. En dat gaat volgens mijn verwachting.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Regor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 19:21
Heb zelf een netatmo en de awair element, leuk apparaatje en er is een add-onn voor home Assistant. Toen nog gekocht voor de crypto hype (planetwatch), nu die niet meer toepasbaar is daarvoor zijn ze vaak goedkoop op marktplaats te vinden

Saus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:17
Regor schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:15:
Heb zelf een netatmo en de awair element, leuk apparaatje en er is een add-onn voor home Assistant. Toen nog gekocht voor de crypto hype (planetwatch), nu die niet meer toepasbaar is daarvoor zijn ze vaak goedkoop op marktplaats te vinden
Bedankt voor de top tip. Net een awair element via marktplaats gekocht.

Geseald en al voor €60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Regor
  • Laatst online: 28-04 19:21
vangoghnl schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:24:
[...]

Bedankt voor de top tip. Net een awair element via marktplaats gekocht.

Geseald en al voor €60
Kijk dat is een erg mooi bedrag. Heerlijk die scalpers die er nu vanaf moeten voor bodemprijzen.

Saus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimpossibru
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-10-2023
hapklaar schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:30:
[...]
Verder zit er een USART en SLINK(?) poort op, waarmee het wellicht mogelijk is een ESP te voeden voor IoT doelen.
Ik heb de "LUSQ" CO2 meter ook in huis, mede omdat er een USART op zit zoals jouw post ook al aangaf. Het leek me tof om in elk geval de CO2 waarde ergens in een Home Assistant dashboardje te krijgen en tzt onze ventilatiebox aan te sturen obv CO2 waarden. Er nog plek in de behuizing voor een NodeMCU denk ik. De USB poort is trouwens charge only :)

Ik heb bij de USART wat draadjes op gesoldeerd en probeer er mee te interfacen met een NodeMCU. Het vierkantje ("pin 1") is VCC, gevolgd door TX, RX, GND... denk ik. Werkt op 3.3V net als NodeMCU dus perfect. Echter krijg ik er helaas niets uit. De USART op het PCB is niet de USART van de "MH-Z14B", er zit denk ik nog een MCU, vermoedelijk onder de sensor. Ik kan alleen nergens informatie hier over vinden.

Ik zou de MH-Z14B er gewoon af kunnen halen en dan bijv deze code kunnen gebruiken:
https://diyi0t.com/mh-z14a-co2-meter-arduino-esp8266-esp32/
Maar dat vind ik zonde, want dan werkt het display natuurlijk niet meer :)

Ik weet ook niet wat SLINK is. Heb ik hier nog iets aan, denken jullie?

Ik heb 'm hier gevonden en de verkoper een berichtje gestuurd.. ik gok dat ik geen nuttige info zal krijgen, maar nooit geschoten is altijd mis.

Heeft iemand tips om deze CO2 monitor de laten interfacen met een NodeMCU? Uiteraard wil ik de code best delen als 't werkt. Kunnen we voor < €30 een WiFi CO2 detector bouwen... hoe cool zou dat zijn? :D
Tips zijn in elk geval welkom!

Als ik niets hoor en niemand verder tips/ideeën heeft ga ik misschien proberen de sensor er af te halen en direct daarmee te proberen te interfacen. De NodeMCU heeft 2 UARTS, dus ik zou de NodeMCU als gateway kunnen gebruiken...dwz zelf de UART van de sensor zelf uitlezen en doorsturen naar de MCU van dit apparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimpossibru
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-10-2023
Overigens heb ik interfacen met de LUSQ CO2 meter vooralsnog opgegeven. De sensor er afhalen kan natuurlijk, maar in plaats daar van heb ik een losse MH-Z14C gekocht die ik aan een NodeMCU ga hangen icm ESPHome net als enkele andere tweakers al gedaan hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Kimpossibru ben wel benieuwd waarom je specifiek voor de MH-Z14C bent gegaan? In dit topic zie je voornamelijk de MH-Z19 of Senseair S8 langskomen :)

Edit: bij esphome zie ik de Z14 ook niet staan als ondersteund apparaat. Wel de Z19 natuurlijk, waarbij wordt opgemerkt dat het ook voor de Z16 werkt. De Z14 staat nergens.

[ Voor 43% gewijzigd door Gizz op 16-07-2022 08:50 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:08
Als ik bijv een senseair wil inbouwen in de inbouw elektradoos en met een aangepaste versie van deze https://www.thingiverse.com/thing:4799316/makes wil afsluiten.

Hoeveel ventilatie moet er precies in, wat streepjes in de rand of ook bovenop?

15x330 SW38

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Zie de instructies op de site van SenseAir: Handling Manual
Link afkomstig van de S8 commercial product page: https://senseair.com/products/size-counts/s8-commercial/

Oh en als je dingen gaat printen, gebruik dan geen resin printer.
Prints van een resin printer "ademen" nogal een tijdje door en dat beinvloed de werking van een CO2 sensor.
Dit zal namelijk residu achterlaten in de sensor en sowieso de meetwaarden beinvloeden.

[ Voor 34% gewijzigd door TD-er op 19-07-2022 15:44 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Heb een tweetal SenseAir S8's in gebruik, beide aangesloten op een eigen Wemos D1 Mini voorzien van ESPHome (ESPHome version 2022.2.6).
Eén van die twee geeft na enige tijd (soms een paar uur, soms 24+) problemen rondom het uitlezen van de SenseAir waardes. Tot dat moment werkt het probleemloos.
De Wemos blijft online, maar uitlezen van de SenseAir geeft foutmeldingen. Ogenschijnlijk uit het niets, zonder tussentijds reboot, verplaatsing of iets dergelijks.

In de ESPHome log zie ik onderstaande meldingen voorbij komen op het moment dat de SenseAir niet meer juist wordt uitgelezen/herkend. Herkent iemand dit?

code:
1
2
3
[W][senseair:029]: Invalid preamble from SenseAir! 00000ca5 000080e0 0000802d ff
[E][uart:015]: Reading from UART timed out at byte 8!
[W][senseair:023]: Reading data from SenseAir failed!

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 02-08-2022 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Hoe is die SenseAir aangesloten?
Lange draden?
Software serial of hardware serial?

Hoe heb je de stroomvoorziening geregeld?

Vrijwel elke NDIR CO2 sensor (MH-Z19, SenseAir S8) heeft een beste piekstroom nodig tijdens de meting.
Als de draadjes naar de CO2 sensor wat minder zijn (soldeerverbinding, dikte draad) dan kan de spanning inzakken.
Aan de andere kant, de S8 is enigszins gevoelig voor piekspanning. Dus beter geen el-cheapo USB adapter gebruiken. Die willen nogal eens pieken ruim over de 5.2V.

Ik heb geen idee wat de code van ESPhome doet, dus geen idee hoe deze code om gaat met foutsituaties.
Kan ESPHome ook de ABC periode instellen? Dit kan met oudere SenseAir S8 modules problemen geven door een bug in de firmware. Dus beter die ABC periode niet aanpassen bij S8 modules (oudere modules)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TD-er schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:14:
Kan ESPHome ook de ABC periode instellen? Dit kan met oudere SenseAir S8 modules problemen geven door een bug in de firmware. Dus beter die ABC periode niet aanpassen bij S8 modules (oudere modules)
Volgens mij kan dat niet bij ESPHome. Het zit wat gek in elkaar, er zijn commando's om de ABC in te schakelen, uit te schakelen en om te checken hoe lang de ABC-periode duurt. Maar blijkbaar niets om de ABC-periode te definiëren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

TD-er schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:14:
Hoe is die SenseAir aangesloten?
Lange draden?
Software serial of hardware serial?

Hoe heb je de stroomvoorziening geregeld?

Vrijwel elke NDIR CO2 sensor (MH-Z19, SenseAir S8) heeft een beste piekstroom nodig tijdens de meting.
Als de draadjes naar de CO2 sensor wat minder zijn (soldeerverbinding, dikte draad) dan kan de spanning inzakken.
Aan de andere kant, de S8 is enigszins gevoelig voor piekspanning. Dus beter geen el-cheapo USB adapter gebruiken. Die willen nogal eens pieken ruim over de 5.2V.

Ik heb geen idee wat de code van ESPhome doet, dus geen idee hoe deze code om gaat met foutsituaties.
De SenseAir zit met jumper wires (~10cm) aangesloten op de Wemos D1 middels aan de SenseAir en Wemos gesoldeerde headers en is middels onderstaande ESPHome configuratie actief:

code:
1
2
3
4
uart:
  rx_pin: D2
  tx_pin: D3
  baud_rate: 9600

Voeding verloopt via een originele Samsung USB adapter.

Jumper wires zijn natuurlijk niet de beste wijze, maar het opvallende hierin vind ik dat het een periode (zelfs tot 24+ uur) probleemloos werkt. Het is dus niet zo dat de SenseAir direct issues heeft, maar deze onstaan ogenschijnlijk uit het niets en na de de genoemde periode. Is het issue er eenmaal, dan lost een herstart of herflash van de Wemos dat niet op. Een powercycle moet ik nog proberen.
Kan 'iets' zich ophopen en dit issue na enige tijd veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Moest ff de "ESP8266" pinnrs opzoeken, want die D-notatie is extreem verwarrend.
Zie mijn lijstje van pins: https://espeasy.readthedo...st-pins-to-use-on-esp8266

D2 = GPIO-4
D3 = GPIO-0

Sowieso zijn dit geen pinnen die op een ESP8266 te gebruiken zijn via hardware serial.
Dus het moet wel SW serial zijn.

GPIO-0 heeft als grote nadeel dat de pin state hoog MOET zijn bij booten, anders komt de ESP in flash mode te staan bij een reboot.
Er zit dan ook een pull-up weerstand aan.

Ik neem aan dat de ESP nog wel reageert, aangezien je benoemt dat een herstart het niet fixt. (dus een warme boot)

Probleem met SW serial is dat de kans op errors aanzienlijk groter is dan bij HW serial.
Dit omdat de timing tijdens het ontvangen en zenden van data nogal kan varieren.
Dus zowel de SenseAir kan in de war raken door bogus data, maar ook kan de ESP bogus data binnenkrijgen.
In dat laatste geval hangt het er dus vanaf of de software van ESPhome zich daarvan goed kan herstellen.
Maar aangezien een warme reboot het kennelijk niet fixt, vermoed ik dat de SenseAir module in een onbekende toestand is gekomen.

Dat het vaker voorkomt bij de een dan bij de ander kan allerlei oorzaken hebben.
Bijv. dat er meer (sterkere) stoorsignalen zijn bij die module, of dat de voedingsspanning wat meer fluctueert of als de WiFi ontvangst slechter is.

Veruit het beste is om te kijken of je hardware serial zou kunnen gebruiken.
ESP8266 kan ook Serial0 omlussen naar GPIO13 en 15. (in ESPEasy noem ik dat "Serial0 swapped")
Echter GPIO-15 moet ook een specifieke state hebben bij booten. Dus dan moet je een PNP transistor gebruiken zodat die pin niet hoog getrokken kan worden bij boot.

Je zou ook GPIO 1 en 3 kunnen gebruiken, waar Serial0 op zit, maar ik weet niet of ESPhome die poort gebruikt voor logging of andere dingen erheen stuurt waardoor de SenseAir module in de war kan raken.
Ook zit de SenseAir dan in de weg als je wilt flashen via serial (USB) dus dat maakt het ook ietwat complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@TD-er Dank voor je uitgebreide toelichting. Stof tot nadenken, en uitzoeken.
Valt me overigens inmiddels op dat de Wemos nu vrij frequent aan het herstarten is sinds het issue is ontstaan.

Tevens is één van de meldingen inhoudelijk wat veranderd naar:

code:
1
2
3
[13:46:26][VV][uart.arduino_esp8266:180]:     Flushing...
[13:46:26][VV][uart.arduino_esp8266:180]:     Flushing...
[13:46:26][W][senseair:029]: Invalid preamble from SenseAir! 00000000 00000000 00000000 00

Ik denk dat ik de draadjes maar eens ga vervangen, hoewel ik me nog steeds afvraag waarom een dergelijk issue pas na 24+ uur ontstaat en niet direct/sneller. Alsof er iets 'volloopt' wat met, in ieder geval een warme, herstart niet geleegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JBS schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:49:
[...]
Ik denk dat ik de draadjes maar eens ga vervangen, hoewel ik me nog steeds afvraag waarom een dergelijk issue pas na 24+ uur ontstaat en niet direct/sneller. Alsof er iets 'volloopt' wat met, in ieder geval een warme, herstart niet geleegd wordt.
Nee, er loopt niet iets vol, er ontstaat -at random- een fout in de transmissie van data van de ESP naar de SenseAir module.
Afhankelijk van welk bitje er omvalt, lijkt de CO2 sensor ermee te stoppen.
Wellicht is er per ongeluk iets gestuurd wat toevallig een correct checksum heeft en ook een commando is waar de sensor iets mee doet. (crashen of in slaap stand gaan, of wat dan ook waar ESPHome niet op rekent)
Maar hoe dan ook, het lijkt er sterk op dat de SenseAir sensor in een dusdanige toestand komt waar de commando's van ESPHome 'm niet meer uit weten te krijgen.

Dus ofwel de sensor crasht, of in een of andere slaapstand, of wellicht staat de sensor te wachten op een vervolgcommando. Wat ook mogelijk is, is dat de sensor een modbus adres toegewezen heeft gekregen en dan niet meer reageert op "broadcast" commados.
Ik zou hiervoor in de protocol datasheet moeten kijken, maar vermoedelijk moeten er dan best wel wat bitjes "omvallen" om dat voor elkaar te krijgen.

Hoe dan ook, SW serial is verre van optimaal en zeker op zo'n relatief lage baudrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

TD-er schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:54:
[...]

Nee, er loopt niet iets vol, er ontstaat -at random- een fout in de transmissie van data van de ESP naar de SenseAir module.
Afhankelijk van welk bitje er omvalt, lijkt de CO2 sensor ermee te stoppen.
Wellicht is er per ongeluk iets gestuurd wat toevallig een correct checksum heeft en ook een commando is waar de sensor iets mee doet. (crashen of in slaap stand gaan, of wat dan ook waar ESPHome niet op rekent)
Maar hoe dan ook, het lijkt er sterk op dat de SenseAir sensor in een dusdanige toestand komt waar de commando's van ESPHome 'm niet meer uit weten te krijgen.

Dus ofwel de sensor crasht, of in een of andere slaapstand, of wellicht staat de sensor te wachten op een vervolgcommando. Wat ook mogelijk is, is dat de sensor een modbus adres toegewezen heeft gekregen en dan niet meer reageert op "broadcast" commados.
Ik zou hiervoor in de protocol datasheet moeten kijken, maar vermoedelijk moeten er dan best wel wat bitjes "omvallen" om dat voor elkaar te krijgen.

Hoe dan ook, SW serial is verre van optimaal en zeker op zo'n relatief lage baudrate.
toon volledige bericht
Duidelijk. Ik zie vooralsnog niet dat je met ESPHome iets kunt beïnvloeden rondom software of hardware serial. Daarbij moet ik ook toegeven dat ik juist voor ESPHome gekozen hebben omdat het zo lekker laagdrempelig is, en ik niet eerder van een dergelijk verschil gehoord heb.

Aangezien de andere Wemos met SenseAir probleemloos werkt, acht ik de kans groot dat het iets in draadjes moet zijn, die ga ik dus als eerste eens vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zoals ik al zei, kunnen meerdere aspecten van invloed zijn.
Zelfs WiFi signaal-sterkte kan meespelen aangezien die best wel wat invloed heeft op interrupt-gedrag en veroorzaken van stoorsignalen doordat WiFi nogal wat stroompieken veroorzaakt tijdens het zenden.

Wat hierbij kan helpen is een 470 a 500 Ohm weerstand in serie tussen de ESP TX pin en de CO2 sensor RX pin.
Dat kan ook stoorsignalen voorkomen danwel dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
dunklefaser schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:17:
@BasvanS De genoemde aranet4 kan bijvoorbeeld in de Homey domotica wereld geïntegreerd worden.
En anders via Bluetooth LE uitlezen (kan bijvoorbeeld onder Linux en met de Chrome browser onder Windows)
Niet schrikken: de Aranet4 kost ca. € 200,-
[...]
Ik heb ook een Aranet4 en die bevalt mij prima. Goed leesbaar scherm, lange batterijduur en betrouwbare waardes voor zover ik kan oordelen. De app vond ik matig, maar heeft onlangs een update gehad (voor iOS iig) en werkt nu goed.

Heb mijn Aranet van Marktplaats, ene 'David' bied ze aan voor €50. Geen connecties mee/belangen bij overigens.

In de woonkamer heb ik een zelfbouw sensor met een MH-Z19 en een ESP8266 om de ventilatie aan te sturen. De Aranet verhuist tussen slaapkamer en thuiswerkplek.
@ThinkPad Ik zie de advertentie staan, maar de uit de tekst maak ik op dat ze niet nieuw zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
vinom schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:47:
[...]

[...]

@ThinkPad Ik zie de advertentie staan, maar de uit de tekst maak ik op dat ze niet nieuw zijn?
Klopt, mijne had een dot lijm-/kitresten achterop en was inderdaad gebruikt. De herkomst weet ik verder ook niet, zou je de verkoper kunnen vragen. Hij was sinds hij uit de fabriek kwam ook niet meer gekalibreerd, in de buitenlucht gaf hij daardoor iets te hoog aan. Even gekalibreerd en werkte weer oké.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:55
Regor schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:15:
Bedankt voor de tip inderdaad! 4 gekocht op marktplaats, voor tussen de 70 en 80€. Mooi ding dus kan in het zicht liggen, goede app, gemakkelijk te integreren in home assistant, en kwalitatief blijkbaar prima.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:24

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ThinkPad Wat is volgens jou "iets te hoog" in de buitenlucht (welke buitenlucht?).
Ik heb mijn beide meters nog nooit hoeven te "kalibreren" (wat dat dan ook is).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
dunklefaser schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:12:
@ThinkPad Wat is volgens jou "iets te hoog" in de buitenlucht (welke buitenlucht?).
Ik heb mijn beide meters nog nooit hoeven te "kalibreren" (wat dat dan ook is).
Is al even geleden, heb even teruggezocht in m'n foto's en weet nu weer hoe het zat. Ik had al een Aranet4 en wou er nog eentje bij voor de slaapkamer. Die heb ik toen via MP gehaald en is diegene waar ik het hierboven over had. Ik zag toen ook dat die van MP een iets ouder model is (indicators op het schermpje iets anders). Ik heb ze toen naast elkaar een halfuurtje buitengezet, de ene (MP) gaf 465 ppm aan en degene die ik al had 426ppm. De afwijking was dus maar klein. Na kalibratie waren ze op +/- 1ppm gelijk.

Uiteindelijk bleken de waardes in de slaapkamer vrij 'voorspelbaar' (raam open: slechte ventilatie en waardes >1100ppm, met raam open: in orde: 750 ppm max). Daarom de meter weer doorverkocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Nb4A-Cba7Uk_JZ_q1vBKBVq1hM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EFXHZz478PVDY5gIB53Ndb1B.png?f=user_large
Links op de foto diegene die ik van bovengenoemde MP user heb gekocht. Rechts het iets nieuwere model die ik nu nog steeds in gebruik heb.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@teacher tSense (2018) en aranet4 (2021) hebben bij mij een onderlinge afwijking van ca. 20 ppm af fabriek,
welke de "juiste" waarde toont durf ik niet te zeggen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Ook een Awair element op MP op de kop getikt voor een net bedrag (55 inc verzenden). Ik zal deze komende week eens vergelijken met de SenseAir S8 CO2 sensor die ik al in gebruik heb.

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 15-08-2022 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
De Awair Element heeft zijn geld al opgebracht. Paar gekocht voor in de slaapkamers, geen bijzondere dingen gemerkt. Maar vandaag ook een in mijn werkkamer op zolder geplaatst, en dit was het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPCaUL6HheOQBrTs6heEAjvn89E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/poTYdUujBIY0IqYYjZF2u89N.jpg?f=fotoalbum_large

De veilige drempelwaarde voor pm 2.5 is 20, en ik zit op een gemiddelde van 163, met pieken tot 270. Dit komt waarschijnlijk door de bakstenen die bloot liggen, waar we de schouw hebben verwijderd en een systeem c ventilator in de plaats hebben aangebracht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfGzwixx427-UzYoiJPe8BjdsyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36Vv6fyO9OiSivnodYu3CcQO.jpg?f=fotoalbum_large

De meter hangt een metertje (hihi) meer naar links.

Zonder co2 meter had ik hier de komende maanden niks aan gedaan, en was ik elke dag 8u lang niet zo fijn stof blijven inademen.

Zo zie je maar weer: luchtverontreiniging is onzichtbaar, en je weet het pas door het te meten!

[ Voor 20% gewijzigd door marvel27 op 16-08-2022 17:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

_Arthur schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:54:
Ook een Awair element op MP op de kop getikt voor een net bedrag (55 inc verzenden). Ik zal deze komende week eens vergelijken met de SenseAir S8 CO2 sensor die ik al in gebruik heb.
Ondertussen de Awair draaiend. Ik heb hem naast mijn SenseAir S8 geplaatst waar ook nog een Xiaomi Aqara temperatuur sensor ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UPZX7WHML63zwFtZ7LbWMRMZ9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CXJymGeArLUEpJLex0GTGSmR.png?f=fotoalbum_large
Klik voor groot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PUVQGkHLqCoXKU-pywhP1yk6S0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NoMS1HOrlUeHRBLzBHrOj4xi.png?f=user_large

CO2 Awair vs SenseAir S8: 833 vs 756 ppm
PM 2.5 Awair vs Sensirion SPS30: 5 vs 8.01 μg/m³

In CO2 een verschil van 10,1% hoger voor de Awair
In PM 2.5 een verschil van 62% lager voor de Awair

Temperatuur is maar een erg klein verschil wat ik verwaarloosbaar vindt.

Dit is nog een iets te korte test en ik heb de Awair nog niet buiten gezet voor een calibratie.

Ding in Home Assistant hangen is trouwens erg eenvoudig na aanzetten van de lokale API.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mu5EqXGwaeA4_i2AiEcIOwIoVkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PIl04FSbKJ38hF3x2QIYpsvI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAiTSd3NVKptNIHxHAZZdoW0J4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gs9qrsaHKilcOFAUC4GgleUq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5Di1H_78xvGMYzm4j0AfJQ_FzM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GsWOkRi5zPkA9RNhBLOjCcxJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-05 19:25
_Arthur schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:41:

CO2 Awair vs SenseAir S8: 833 vs 756 ppm
PM 2.5 Awair vs Sensirion SPS30: 5 vs 8.01 μg/m³

In CO2 een verschil van 10,1% hoger voor de Awair
In PM 2.5 een verschil van 62% lager voor de Awair
Verschillen vind ik aardig groot.. wilde er ook een aanschaffen op marktplaats maar twijfel toch door jouw vergelijking.

De David van Aranet op marktplaats reageert helaas nog niet op mijn bericht haha.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64kGEBajFGWhs0bsBjEMFdg0qy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/97mFOnZXvAOPXrW7E256qLqe.png?f=fotoalbum_large

Grafiekje nu ik de Awair wat langer heb draaien; begin van de grafiek heeft hij zichzelf naarbeneden bijgesteld. Nu zijn de waardes van de SenseAir en de Awair redelijk gelijkwaardig. Maximale afwijking is nu 26 ppm op waardes van 644 vs 670 (ongeveer 4%). Ik zal tzt nog wel eens posten of er hij hogere meetwaardes en hogere afwijking is.

De Awair reageert even snel als de SenseAir wanneer de CO2 omhoog of omlaag gaat.

Voor nu doet de Awair eigenlijk prima wat ik zoek; aangeven of de CO2 waarden goed genoeg zijn. Of deze dan 620 of 640 zijn, is minder relevant voor mij.

[ Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 21-08-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Ik ben wel redelijk gecharmeerd van de Awair Element, dus heb er nog 2 bij gekocht (heb er nu 3). Kom ik er vandaag toevallig achter dat Home Assistant gewoon een integratie heeft voor die dingen; dus hop alle getalletjes zo HA in en straks weer mooie grafiekjes maken met Grafana ;)

Mochten er meer mensen naar die Awair Element's zoeken; maak een zoekopdracht aan op Marktplaats, maar ook op www.2dehands.be. In Belgie heb ik recent 2 stuks gekocht voor 130 inc verzenden. Eentje was nog geheel nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-04 18:33
Heeft iemand een idee hoe dit kan? Heb een jaar of twee terug een SenseAir S8 gekocht op Aliexpress. Geruime tijd in gebruik en lijkt goed te werken. Aangezien ik nog twee sensors in huis wil heb ik dus er twee bijgekocht bij de zelfde verkoper op Aliexpress. So far so good: ook deze werkt. Verbonden met een TTGO T7 V1.5 net als de andere. Zelfde ESP home software er op. Alleen de nieuwe geeft structureel een hogere CO2 waarde aan.

Bijvoorbeeld:
code:
1
2
Senseair S8 1: 682ppm
Senseair S8 2: 828ppm

Niet echt een klein verschil! zou er een sensor defect zijn? Moet hij nog gecalibreerd of ingebrand worden?

Edit: antwoord op mijn eigen vraag gevonden: https://forum.airgradient...ting-the-s8-co2-sensor/33

[ Voor 8% gewijzigd door Henkie-Jan op 21-09-2022 11:17 ]

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TD-er
Henkie-Jan schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:40:
[...]
Niet echt een klein verschil! zou er een sensor defect zijn? Moet hij nog gecalibreerd of ingebrand worden?

Edit: antwoord op mijn eigen vraag gevonden: https://forum.airgradient...ting-the-s8-co2-sensor/33
Let op wat je daar doet zou niet nodig moeten zijn!
De SenseAir sensoren zijn in de fabriek al "ingebrand" en gekalibreerd.
Ze worden daar in trays gedurende lange tijd in een afgesloten kamer (soort van kluis lijkt het op) gezet en met gecontroleerde gas-concentraties getest.
Hierbij valt er een deel van de sensoren uit en ik heb naast een paar van die containers gestaan met afgekeurde sensoren. Dat is zeg maar een paar kuub aan sensoren. (geen idee hoe lang het duurt om dat vol te krijgen)

In elk geval zou het dus absoluut niet nodig moeten zijn om nieuwe SenseAir sensoren te "kalibreren"
Als een nieuwe een afwijking toont tov. een oudere sensor, zou ik eerder denken dat die oude sensor door slechte ventilatie een "verkeerde afslag" heeft genomen bij de ABC, of wellicht beschadigd is geraakt door een te hoog voltage.
De S8 kan bijv. echt niet goed tegen een spanning > 5.2V, wat je met goedkope USB laders makkelijk kunt halen.

Ik heb het al vaker gezegd, nogmaals benadrukt en wederom herhaald, maar een goede CO2 sensor zou je niet moeten kalibreren en indien wel, dan kan je dat niet omdat je simpelweg niet de middelen in huis hebt om een nauwkeurig bekende CO2 concentratie te maken.
Ik snap echt niet dat de standaard reactie van zovelen is dat je CO2 sensoren maar meteen vanuit de verpakking moet kalibreren.

Daarnaast speelt bij mij nog steeds de gedachte dat ik oprecht niet snap hoe sommige AliExpress verkopers de sensoren goedkoper kunnen (konden?) aanbieden dan dat je bij SenseAir in bulk in kunt kopen.
Zeg maar alles onder de 22 euro (ex. BTW) voor de S8 is op z'n minst "verdacht" te noemen aangezien dat ruwweg de bulkprijs is voor > 10'000 stuks.

Enige uitzondering zou kunnen zijn wanneer je de speciale versies hebt zoals deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005001398537365.html
Dan is het grote kans dat ze ofwel uit afgedankte apparatuur komen of oude voorraden van een bedrijf wat ze niet meer nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 16:52
Ik gebruik een MHZ-19B sensor voor in huis, maar bemerk dat deze al tijden lang niet meer ~400 ppm heeft gemeten. Ik heb deze daarom vanaf gistermiddag in de schuur gehangen met de deur open en daarbij zie ik ook een vreemd resultaat, hoewel dit wellicht ook aan de temperatuur ligt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/799zbrtn59NKNXNkggbkP3KF5Z8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DBWFVJK3tHBbfbARvdD2DSoK.png?f=fotoalbum_large

Bij de drop naar ~460 ppm heb ik de sensor in de schuur gehangen. En je ziet dat de meting weer omhoog kruipt.

Via ESPEasy heb ik geprobeerd om handmatig een calibratie commando te sturen, maar daar reageert hij niet op. Dus nu heb ik ABC aanstaan en laat ik hem in de schuur hangen voor de komende 2 dagen in de hoop dat die dan kalibreert, maar ik vraag me af of de sensor niet gewoon aan vervanging toe is. Iemand enig idee wat de levensduur van zo'n sensor is? Ik gebruik de sensor nu 4 jaar lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
FunFair schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:42:
[...]
Via ESPEasy heb ik geprobeerd om handmatig een calibratie commando te sturen, maar daar reageert hij niet op.[...]
Klopt, die commando's staan "uit" voor de reguliere builds, precies vanwege de reden die ik hierboven noemde.

Ik heb er ook een paar van deze die nu zo'n 4 a 5 jaar draaien.
Wat ik zie is dat de ABC veel "wispelturiger" lijkt.
Het lijkt erop dat de gevoeligheid flink is afgenomen en dat bij wijze van spreken een kleine jump in de minimaal gemeten waarde ineens voor een enorme correctie kan zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

FunFair schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:42:
Iemand enig idee wat de levensduur van zo'n sensor is?
Volgens de datasheet minimaal 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
TD-er schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:14:
[...]

Klopt, die commando's staan "uit" voor de reguliere builds, precies vanwege de reden die ik hierboven noemde.

Ik heb er ook een paar van deze die nu zo'n 4 a 5 jaar draaien.
Wat ik zie is dat de ABC veel "wispelturiger" lijkt.
Het lijkt erop dat de gevoeligheid flink is afgenomen en dat bij wijze van spreken een kleine jump in de minimaal gemeten waarde ineens voor een enorme correctie kan zorgen.
Ik heb ABC niet eerder geactiveerd op de sensor, dus dit is de eerste keer, omdat de sensor dus 'onbetrouwbaar' meet.
Ondertussen een nieuwe besteld bij tinytronics. Het is sowieso voor een iets netter systeempje in een doosje ipv los op de kast :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Let er sowieso op dat er geen direct zonlicht op de sensor mag vallen.

En zonder ABC gaat de sensor sowieso (aanzienlijk) slechter presteren doordat de sensor minder gevoelig wordt.
Geen idee wat het scheidundige proces is, maar ik neem aan dat de lichtopbrengst van het lampje intern afneemt gedurende de levensduur en wellicht zal de optische sensor ook wat afnemen doordat er stof, vettigheid, etc. kan neerslaan op de optics.

Nadeel van de Winsen sensors is echter wel de relatief onbruikbare ABC-periode van 24h. Daardoor moet je de ABC dus eigenlijk niet continue aan hebben staan. Maar "af en toe" moet je wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Nou abc heeft niets geholpen. Niveau kwam niet lager dan 550ppm bij een open deur in de schuur.

Ter vervanging een MH-Z19C gekocht, maar die registreert zelfs 700+ ppm buiten en schiet heel snel omhoog naar z'n max... Alsof die helemaal fout gekalibreerd is...

Vanmiddag wordt het weer wel aardig, dus dan ga ik een hardware calibratie uitvoeren, maar voor nu heb ik er dus weinig aan. De ventilatie staat nu praktisch altijd op stand 2 gezien beide sensoren continue boven de 1000 ppm meten, ook al ben ik alleen in de huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als je in de stad woont, of bij een drukke weg of bedrijventerrein, is het niet ondenkbaar dat de buitenlucht 700 ppm kan zijn.
In landelijk gebied, met erg rustige atmosfeer, kan je buiten ook prima een concentratie van 700 ppm hebben als de zon onder is. Dan gaan alle planten/bomen enzo de CO2 weer uitstoten.
Aangezien het nogal mistig was, kun je wel stellen dat er sprake is van een "zeer rustige atmosfeer".

Dingen te checken in je setup:
- Geen direct IR licht wat in de sensor kan schijnen? (N.B. speksteenkachel doet ook breed spectrum IR)
- stabile voedingspanning voor je CO2 sensor (dus ook geen dunne draadjes ernaartoe)
- voedingspanning van 5V? MH-Z19A/B vereisen 3.6 - 5.5V, MH-Z19C vereist 5V +/- 0.1V

Let wel, gebruik van dunne draadjes van je 5V regulator naar de sensor zal leiden tot een behoorlijke schommeling in de spanning bij de sensor.
Dus ook de USB kabel als je die gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb ook al een paar MHZ19 sensoren gehad die absoluut ruk waren. Veel te hoog/laag meten, uitschieters naar 1.5k ppm om dan terug te vallen naar 600ppm, ~400ppm blijven aangeven terwijl je d'r in staat te blazen, dat soort dingen. De enige oplossing was om ze te vervangen.

Lag niet aan de bedrading of voeding; die zijn gewoon 1 op 1 hergebruikt geweest en nieuwe sensoren werken wel zoals het hoort. Ik vermoed dat het gewoon een QA probleem is. Soms heb je pech, soms heb je geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeAllerlangste
  • Laatst online: 18-04 09:06
Ben ook zeer geinteresseerd in die Awair Element. Enig idee waarom die krengen ineens 2x zo duur zijn, vergeleken met die van jou, op MP?!? Goedkoopste die ik nu kan vinden is 110 euro!
_Arthur schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:54:

[ Voor 3% gewijzigd door DeAllerlangste op 30-09-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

DeAllerlangste schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:43:
Ben ook zeer geinteresseerd in die Awair Element. Enig idee waarom die krengen ineens 2x zo duur zijn, vergeleken met die van jou, op MP?!? Goedkoopste die ik nu kan vinden is 110 euro!
Vraag en aanbod ;)

Zoekopdracht plaatsen en gewoon wachten tot iets voorbij komt met een betere vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeAllerlangste
_Arthur schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:50:
[...]

Vraag en aanbod ;)

Zoekopdracht plaatsen en gewoon wachten tot iets voorbij komt met een betere vraagprijs.
Hehe, ik ben altijd wat ongeduldig. Er is 1 aanbieder die er (zo beweert hij) 45 heeft. Dus ben bang dat ik toch nog even moet wachten... Op tweedehands.be staat er nog 1 die wat goedkoper is, voormalige PlanetWatch editie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Daar zijn die Awair's allemaal min of meer voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeAllerlangste
_Arthur schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:57:
[...]

Daar zijn die Awair's allemaal min of meer voor gebruikt.
Blijkbaar is de prijs in zeg maar een jaar ongeveer verdubbeld als ik de comments op amazon zo lees... Zal ook wel impact hebben op de MP prijs vermoed ik zomaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

DeAllerlangste schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:02:
Blijkbaar is de prijs in zeg maar een jaar ongeveer verdubbeld als ik de comments op amazon zo lees... Zal ook wel impact hebben op de MP prijs vermoed ik zomaar ;)
Die Awair Element's kosten nieuw 300 piek. Juist omdat ze initieel voor crypto mining iets gedoe gebruikt konden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Kan best dat die 45 klopt hoor, werd tot de crash van een aantal maanden geleden gebruikt also crypto miner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Ik heb zowel de MH-Z19B en de MH-Z19C een hardware calibratie gegeven door ze in de buitenlucht te resetten (eerst 30min laten 'opwarmen'). Buitentemperatuur 16-17 graden, dus niet optimaal, maar goed genoeg.

Beide sensoren lopen nu in ieder geval gelijk op en de waarden komen weer overeen met toen ik de B sensor net had.

Ik gebruik overigens zon ikea 3xUSB lader van een paar jaar oud. Merk niet dat de C sensor hier last van heeft, grafiek komt nagenoeg overeen met de B sensor.

[ Voor 3% gewijzigd door FunFair op 01-10-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-05 22:33
TD-er schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:54:
[...]

Daarnaast speelt bij mij nog steeds de gedachte dat ik oprecht niet snap hoe sommige AliExpress verkopers de sensoren goedkoper kunnen (konden?) aanbieden dan dat je bij SenseAir in bulk in kunt kopen.
Zeg maar alles onder de 22 euro (ex. BTW) voor de S8 is op z'n minst "verdacht" te noemen aangezien dat ruwweg de bulkprijs is voor > 10'000 stuks.

Enige uitzondering zou kunnen zijn wanneer je de speciale versies hebt zoals deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005001398537365.html
Dan is het grote kans dat ze ofwel uit afgedankte apparatuur komen of oude voorraden van een bedrijf wat ze niet meer nodig heeft.
En wat vindt je van deze CO2 meter van Bol.com dan?

https://www.bol.com/nl/nl...bFJA6g_0_4.7.ProductTitle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TD-er
Gezien de prijs (ze zijn voor vergelijkbare prijs ook elders te krijgen zoals AliExpress) kan dit simpelweg geen NDIR CO2 sensor zijn.
Hoogstwaarschijnlijk is dit een VOC sensor, zoals bijv. de CCS811 TVOC/eCO2 sensor.

Dat is geen echte CO2 sensor, maar een sensor die reageert op zeer veel "vluchtige gassen".
De meetwaarde van zo'n sensor is niet een goede weergave van de CO2 concentratie.
Of het een slechte sensor is om een idee te krijgen van "nu kan ik beter even ventileren", durf ik niet te zeggen.

Mocht het wel een echte NDIR CO2 sensor zijn, dan is het een koopje, maar gezien het feit dat je voor die prijs niet eens een dergelijke sensor kunt kopen, laat staan met alles erop en eraan, is het voor mij wel duidelijk dat er zeer waarschijnlijk iets anders in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De reviews laten weinig goeds zien, dus links laten liggen Ik sluit me bij @TD-er aan.
Ik heb tijden geleden de HT-2000 gekocht, ach niet zo flitsend mooi als zo'n Bol.com kastje van daarnet, maar deze heeft wel een NDIR-sensor, de Senseair S8 (nog niet de LP versie), die 15 j gegarandeerd wordt.
En die HT werkt nog prima, reële waarden met data die je ook wel verwacht. Met LV- en T-meter er bij.

[ Voor 36% gewijzigd door route99 op 01-10-2022 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
TD-er schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:54:
[...]

Let op wat je daar doet zou niet nodig moeten zijn!
De SenseAir sensoren zijn in de fabriek al "ingebrand" en gekalibreerd.
Ze worden daar in trays gedurende lange tijd in een afgesloten kamer (soort van kluis lijkt het op) gezet en met gecontroleerde gas-concentraties getest.
Hierbij valt er een deel van de sensoren uit en ik heb naast een paar van die containers gestaan met afgekeurde sensoren. Dat is zeg maar een paar kuub aan sensoren. (geen idee hoe lang het duurt om dat vol te krijgen)

In elk geval zou het dus absoluut niet nodig moeten zijn om nieuwe SenseAir sensoren te "kalibreren"
Als een nieuwe een afwijking toont tov. een oudere sensor, zou ik eerder denken dat die oude sensor door slechte ventilatie een "verkeerde afslag" heeft genomen bij de ABC, of wellicht beschadigd is geraakt door een te hoog voltage.
De S8 kan bijv. echt niet goed tegen een spanning > 5.2V, wat je met goedkope USB laders makkelijk kunt halen.

Ik heb het al vaker gezegd, nogmaals benadrukt en wederom herhaald, maar een goede CO2 sensor zou je niet moeten kalibreren en indien wel, dan kan je dat niet omdat je simpelweg niet de middelen in huis hebt om een nauwkeurig bekende CO2 concentratie te maken.
Ik snap echt niet dat de standaard reactie van zovelen is dat je CO2 sensoren maar meteen vanuit de verpakking moet kalibreren.

toon volledige bericht
Tja, ik durf het niet te zeggen hoe het allemaal zit. Het vreemde is wel dat vrijwel al die tijd de beide Senseair S8 sensor exact de zelfde grafiek laten zien. Dus de zelfde pieken en dalen alleen de waarden van de nieuwe sensor lagen gewoon hoger. Nu na twee weken lijken ze wel het zelfde te zijn.

Maar ik las deze handleiding van de Senseair S8 (wat volgens mij een officiele handleiding is) en ik denk dat men ´automatic baseline configuration ABC´ bedoeld. Er staat ook bij:
Rough handling and transportation might result in a reduction of sensor reading accuracy. With time,
the ABC function will tune the readings back to the correct numbers. For post calibration convenience,
in the event that one cannot wait for the ABC algorithm to cure any calibration offset, switch input is
defined for the operator or master system to select one out of two prepared calibration codes. One of
internal calibration codes is bCAL (background calibration), in which case it is assumed that the
sensor is operating in a fresh air environment (400 ppm CO2).
Maar goed veel meer weet ik er ook niet van. Lijkt dat de ABC klaar is maar heb de sensor net even niet aangesloten dus moet dan nog verifieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TD-er
De ABC functie (wat vrijwel overeen lijkt te komen met bCAL in die text) kijkt wat de laagst gemeten concentratie is in een bepaalde periode (bijv. 7 dagen, of 24h bij de goudkleurige MH-Z19 serie)
Die waarde gebruiken ze dan om aan te nemen dat dat 400 ppm moet zijn geweest.

Verschil tussen de SenseAir sensoren en de MH-Z19 is dat die laatste de waarde meteen aanpast. De SenseAir neemt het verschil tussen de bekende "400 ppm" waarde en de laagst gemeten waarde en past dan een fractie van die correctie toe. (volgens mij 1/4e)
Dus stel de sensor moet "100" corrigeren om de laagst gemeten waarde op "400 ppm" te krijgen, dan past 'ie een correctie van een kwart daarvan toe, dus corrigeert met "25"
Dat is simpelweg hoe het ongeveer werkt.
Ik weet dat de SenseAir sensoren nog wat andere dingen toepassen om bekende verouderingseffecten mee te nemen, maar dat doet niets af aan het basis-principe.

Persoonlijk vind ik het nogal vreemd dat een (SenseAir) sensor direct vanuit de fabriek een afwijking vertoont.
Klinkt eerder alsof je in jouw ruimte vrijwel nooit voldoende geventileerd hebt gedurende meerdere ABC-perioden.
Ik weet namelijk dat die sensoren met heel veel tegelijk (2000 stuks uit m'n hoofd) in een soort van luchtdichte kluis zitten gedurende langere tijd waarbij temperatuur, luchtdruk, en gasconcentraties heel nauwkeurig geregeld worden.
Dit is zeg maar een burn-in periode, maar ook tegelijkertijd kalibratie en testen of alles naar behoren werkt.
Daarbij is er behoorlijk wat uitval door de nogal strikte kwaliteitseisen.
Ik heb hier zelf een doosje met zo'n 50 van die "uitval" sensoren voor test-doeleinden (mag en wil ze dus ook niet verkopen) en op een enkeling na waren ze vrijwel niet te onderscheiden in gedrag en meetwaarden van de goedgekeurde versies.
Uiteindelijk zullen ze zich wellicht toch wel anders gaan gedragen, want ze zijn niet voor niets afgekeurd.

Maar goed, mijn punt is, dat ik er erg zeker van ben dat wat er van de fabriek komt zeer uitgebreid gekalibreerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-05 21:03
Ik zoek een goede co2 meter die ik kan koppelen via homekit. Nu lijkt de Netatmo een mooi (en redelijk betaalbaar) apparaat, maar ik lees wisselende verhalen over de betrouwbaarheid van de co2 meter. Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:08
NEOeo schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:53:
Ik zoek een goede co2 meter die ik kan koppelen via homekit. Nu lijkt de Netatmo een mooi (en redelijk betaalbaar) apparaat, maar ik lees wisselende verhalen over de betrouwbaarheid van de co2 meter. Wat zijn jullie ervaringen?
Zolang je idee is 'waarde hoog, raam open', is de Netatmo prima. Mocht je belang hechten aan het verschil tussen 800 en 850 ppm CO2, dan kan je eerst flink onderzoek gaan doen naar alle apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Wat is jullie ervaring wat betreft een te hoge waarde en het open zetten van een raam, duurt het enkele seconden of minuten om weer op een goed niveau te zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Amtelode schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:06:
Duurt het enkele seconden of minuten om weer op een goed niveau te zitten?
Seconden? Tijdens een orkaan misschien, maar dan zou ik mijn venster niet open zetten :P
Als het redelijk winstil is kom je er zelfs niet met een paar minuten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:19
Wat is jullie ervaring wat betreft een te hoge waarde en het open zetten van een raam, duurt het enkele seconden of minuten om weer op een goed niveau te zitten?
Hangt af van de mate van:

- menging
Al is het windstil en je staat op een plek buiten; de CO2 verdund automatisch (die moleculen 'botsen weg').

- luchtstroom
De CO2 wordt 'weg getransporteerd' .

Beiden kunnen ook 'binnen' plaatsvinden.

Schuif je een grote pui open dan zal bij windstil weer en eenzelfde binnen- en buitentemperatuur vrij snel (enkele minuten) de CO2 naar een acceptabel niveau gaan. Doe je onder deze condities een raam op een kier dan kan het heel lang duren of het zakt niet eens, omdat je meer CO2 toevoegt dan met de buitenlucht mengt.

Zoals @Slonzo zegt zal bij een orkaan (of iets minder sterke wind dan) snel kunnen gaan, omdat er dan snel verdunning ontstaat door transport van lucht met de CO2 (ventilatie).

Die natuurlijke ventilatie kan ook plaatsvinden door een groot temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Is het binnen 20°C en buiten 5°C, dan zal door een relatief kleine kier vrij snel koude verse lucht naar binnen vallen en de warme lucht aan de bovenkant wegstromen. Dat levert dus ook transport van lucht op. In dit geval kan ten opzichte van de eerste geschetste situatie binnen een paar minuten zomaar de CO2 concentratie weer op acceptabel niveau zijn.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

de Peer

under peer review

denk eerder aan minimaal een uur. Maar het hangt inderdaad helemaal af van de wind/luchtbeweging.

sowieso is een raam opzetten niet echt een oplossing natuurlijk, je hebt actieve ventilatie nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 10-10-2022 10:32 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Onze mechanische ventilatie bij ons in de woonkamer doet op stand 2 (van de 3) ongeveer 100 ppm per 20 a 30 minuten.
Dit is dan met 3 personen in de ruimte en ventilatieroosters bij de ramen open. Die 100 ppm drop is dan van ruwweg 1000 naar 900.
De "snelheid" waarmee de waarde naar beneden gaat hangt niet alleen af van hoeveel lucht je ververst, maar ook van het verschil in concentratie van de "vieze" en "verse" lucht.
1000 ppm lucht verversen met 400 ppm lucht zal de concentratie sneller laten dalen dan 700 ppm lucht verversen met 600 ppm lucht van buiten. (bijv. langs een drukke weg, bij industrieterein of 's nachts met veel planten buiten en weinig wind)

Aangezien de capaciteit van mechanische ventilatie als het goed is afgestemd is op de grootte van de ruimte, zou dat aardig overeen moeten kunnen komen met andere woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeAllerlangste
_Arthur schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:06:
[...]

Die Awair Element's kosten nieuw 300 piek. Juist omdat ze initieel voor crypto mining iets gedoe gebruikt konden worden.
Uiteindelijk via 2dehands.be één gekocht voor weinig, blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
@Slonzo @The Lord @de Peer @TD-er

Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb hier expres bepaalde "verplichte" cruciale ventilatiemogelijkheden niet afgedicht zoals de voordeur en de pui achter. Op de slaapkamers altijd het raam op een kier en de badkamer met vochtsensor heb ik op het randje ingesteld, ook deze zuigt vaak lucht af zonder aan te slaan i.v.m. dicht bij het water te wonen en plaatsing ventilatie, daardoor gaat ie zuigen zonder stroom te verbruiken zeg maar.

Nu ik de gevel aan de voorzijde vanaf binnen aan het isoleren ben en ook het raam af ga kitten i.p.v. die kansloze rubbers :P , valt er weer een heel klein beetje natuurlijke ventilatie weg.
Ik ga toch maar zo'n mobiele sensor aanschaffen, zeker omdat we nu ook 3 katten en een hond hebben.

Ik heb eigenlijk ook altijd de afzuiger op standje 1 in de keuken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-04 22:09
Ik krijg binnekort een Zehnder 471502131 ComfoAir Q350 R VV RF ST ERV
met enthalpiewisselaar, met een besturing zie onderstaan die wil ik aansturen met een Awair Element of een
Netatmo op c02 via de homey, wie heeft een goede oplossing of dit werkt

655011100
ComfoConnect LAN-C
De ComfoConnect LAN-C maakt
het mogelijk om de ComfoAir Q unit
aan te sturen met de Zehnder
ComfoControl app.
De LAN-C dient met een 4-aderige
zwakstroom kabel (0,8 mm2)
aangesloten te worden op de
ComfoAir Q unit en met een LAN
kabel RJ45) aangesloten te worden
op het netwerk (router).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Slaut schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

Zolang je idee is 'waarde hoog, raam open', is de Netatmo prima. Mocht je belang hechten aan het verschil tussen 800 en 850 ppm CO2, dan kan je eerst flink onderzoek gaan doen naar alle apparaten.
Is er niet iets van een BBG / executive summary? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@brutus26 handigst is om je ventilatie aan te sturen met en 0-10V signaal. Met die Comfoconnect lan-optie zit je vast aan software van Zehnder. Met een 0-10V dimmer kun je gebruiken wat je wilt, bijvoorbeeld Home Assistant, node-red, Domoticz etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Laatst online: 11-05 22:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1wNgDVJDKFy7dhNuWHULP3E46U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9wggms6n5pLkm7FWsrg0w6Mj.png?f=user_large

Blauw in SenseAir S8 en paars is een MH-Z19B. Staan nu naast elkaar op de kast in de woonkamer.

Iemand engige verklaring hiervoor? na gelijktijdige calibratie blijven ze enige tijd bijna gelijk te lopen. SenseAir geeft een veel onrustiger beeld dan de MH-Z19B. na 2 dagen geven ze spontaan weer bijna gelijke waarden om vervolgens weer uit elkaar te lopen. Ik snap het niet. Ik ben geneigd om de MH-Z19B het meest te vertrouwen.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

RaymondD schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:04:
[Afbeelding]

Blauw in SenseAir S8 en paars is een MH-Z19B. Staan nu naast elkaar op de kast in de woonkamer.

Iemand engige verklaring hiervoor? na gelijktijdige calibratie blijven ze enige tijd bijna gelijk te lopen. SenseAir geeft een veel onrustiger beeld dan de MH-Z19B. na 2 dagen geven ze spontaan weer bijna gelijke waarden om vervolgens weer uit elkaar te lopen. Ik snap het niet. Ik ben geneigd om de MH-Z19B het meest te vertrouwen.
Deels ABC, deels moving averaging, deels... ? Het lijkt me niet abnormaal dat de meetwaardes een beetje grillig kunnen zijn; het zijn immers allemaal momentopnames. Je kan de SenseAir zelf door een low pass filter halen in HASS, dan krijg je ook 'rustigere' waarden.

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 13-10-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zoals je kunt zien aan je meetwaarden, komt de CO2-concentratie eigenljk zelden echt tot 400 ppm.
De ABC-periode van de MH-Z19 is 24h en die van de SenseAir is (default) langer.
Een ABC-periode van 24h is heel onpraktisch wanneer je niet in de gelegenheid bent om elke dag voldoende te ventileren.
Dan zie je dus precies gebeuren wat je terugziet in je grafiek.

Wat je hierin ook ziet is dat de ABC correctie van de MH-Z19 in best wel forse stappen gebeurt.
Bij die 2e gele cirkel zie je namelijk dat je in de dagen ervoor best wel hoog zat met de minimale waarde en toch corrigeert 'ie vrij fors omhoog om de dag erna weer behoorlijk naar beneden te corrigeren.
Ik heb het idee dat hoe ouder de MH-Z19 units worden, des te groter dit "springerige gedrag" is bij de correcties.

Naast dat de SenseAir een stuk langere ABC periode heeft, corrigeert deze ook anders.
De SenseAir past namelijk maar een fractie van de berekende correctie toe. Dit om een "fluke" in de laagst gemeten waarde niet gelijk een enorme afwijking te laten geven.
Je kunt namelijk prima in de praktijd een CO-2 concentratie hebben die lager is dan 400 ppm. Bijv. drogende verf kan ook (tijdelijk) de CO2 concentratie omlaag brengen.

Welke software gebruik je voor het uitlezen van de MH-Z19?
ESPEasy past bijv. een averaging filter toe gebaseerd op de "onzekerheidsfactor" die de sensor zelf meegeeft. (MH-Z19A sensor) De MH-Z19B sensor lijkt deze routine zelf intern te gebruiken en geeft die onzekerheidsfactor niet meer mee naar buiten.

Het is prima mogelijk om een nogal "springerig" gedrag te zien in de metingen. Blaas er maar eens op en je ziet de waarde omhoog schieten.
Zo kun je in huis ook best wel wat wervelingen hebben door bijv. rond te lopen of een deur te openen.
CO2 is zeker niet "gelijk verdeeld" in de ruimte. Dat duurt best wel lang voordat het overal in de ruimte dezelfde concentratie heeft (op dezelfde hoogte) en dan moet de lucht ook nog stil staan.
CO2 is namelijk zwaarder dan lucht, dus door rond te lopen geeft dat wervelingen en dus zal lokaal de CO2 concentratie snel kunnen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Laatst online: 11-05 22:55
TD-er schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:49:
Zoals je kunt zien aan je meetwaarden, komt de CO2-concentratie eigenljk zelden echt tot 400 ppm.
De ABC-periode van de MH-Z19 is 24h en die van de SenseAir is (default) langer.
Een ABC-periode van 24h is heel onpraktisch wanneer je niet in de gelegenheid bent om elke dag voldoende te ventileren.
Dan zie je dus precies gebeuren wat je terugziet in je grafiek.

Wat je hierin ook ziet is dat de ABC correctie van de MH-Z19 in best wel forse stappen gebeurt.
Bij die 2e gele cirkel zie je namelijk dat je in de dagen ervoor best wel hoog zat met de minimale waarde en toch corrigeert 'ie vrij fors omhoog om de dag erna weer behoorlijk naar beneden te corrigeren.
Ik heb het idee dat hoe ouder de MH-Z19 units worden, des te groter dit "springerige gedrag" is bij de correcties.

Naast dat de SenseAir een stuk langere ABC periode heeft, corrigeert deze ook anders.
De SenseAir past namelijk maar een fractie van de berekende correctie toe. Dit om een "fluke" in de laagst gemeten waarde niet gelijk een enorme afwijking te laten geven.
Je kunt namelijk prima in de praktijd een CO-2 concentratie hebben die lager is dan 400 ppm. Bijv. drogende verf kan ook (tijdelijk) de CO2 concentratie omlaag brengen.

Welke software gebruik je voor het uitlezen van de MH-Z19?
ESPEasy past bijv. een averaging filter toe gebaseerd op de "onzekerheidsfactor" die de sensor zelf meegeeft. (MH-Z19A sensor) De MH-Z19B sensor lijkt deze routine zelf intern te gebruiken en geeft die onzekerheidsfactor niet meer mee naar buiten.

Het is prima mogelijk om een nogal "springerig" gedrag te zien in de metingen. Blaas er maar eens op en je ziet de waarde omhoog schieten.
Zo kun je in huis ook best wel wat wervelingen hebben door bijv. rond te lopen of een deur te openen.
CO2 is zeker niet "gelijk verdeeld" in de ruimte. Dat duurt best wel lang voordat het overal in de ruimte dezelfde concentratie heeft (op dezelfde hoogte) en dan moet de lucht ook nog stil staan.
CO2 is namelijk zwaarder dan lucht, dus door rond te lopen geeft dat wervelingen en dus zal lokaal de CO2 concentratie snel kunnen veranderen.
toon volledige bericht
Ik gebruik ESPHOME en heb op de MH-Z19B ABS uit staan. "automatic_baseline_calibration: false"

De MH-Z19B zit ingebouwd in een IKEA VINDRIKTNING kastje samen met de PM2.5 fijnstofsensor. Wllicht dat het ventilatortje in het kastje nog invloed heeft op de meting. Zorgt in ieder geval voor wat airflow. De Senseair-S8 is ingebouwd in een kartonnen doosje met gaten samen met een ESP32.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Geen idee hoe ESPhome het geimplementeerd heeft, maar het ABC off commando moet je elke keer weer geven als je detecteert dat de MH-Z19 opnieuw opstart.
Bij het opstarten zie je nogal extreem afwijkende waarden gerapporteerd worden, zoals 15000 ppm.
Die grafiek doet echter wel vermoeden dat ABC aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 21:15
Kan een MH-Z19B na twee jaar opeens kapot zijn? Ik heb in huis meerdere MH-Z19B sensoren met Esphome in gebruik en die deden het altijd prima. Echter sinds gisteren is één van de sensoren heel vreemd aan het doen. Meet CO2 waardes van boven de 1800. Ook als hij buiten ligt onder de veranda.

Ik heb de sensor al 12 uur buiten gelegd met ABC aan. Ik heb ook al een keer de manuaal calibration gebruikt door de HD pin en GND 7 sec te verbinden.

Temperatuur meting doet het wel zoals altijd. Redelijk accuraat, maar wel betrouwbaar nu. Iemand enig idee wat te proberen?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TD-er
GAEvakYD schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:56:
[...]
Ik heb de sensor al 12 uur buiten gelegd met ABC aan. Ik heb ook al een keer de manuaal calibration gebruikt door de HD pin en GND 7 sec te verbinden.
[...]
Nogmaals, waarom grijpt menigeen naar dergelijke middelen met CO2 sensoren?
Een CO2 sensor kun je niet zomaar zelf "manual kalibreren".

Uit de datasheet:
HD (zero calibration, low level above
7 seconds) (Factory Reserved)
Oftewel met die pin > 7 sec "low" houden, geef je aan wat het 0-ppm niveau is.
Staat niet voor niets achter dat het "Factory reserved" is.

Persoonlijk vermoed ik dat je sensor nu vrijwel onbruikbaar is geworden en een nogal "binair" gedrag zal laten zien.

De ABC periode van de MH-Z19 is 24 uur en dat is dus met 24h continue aan staan.
Dus 12 uur buiten leggen is niet voldoende om de ABC z'n werk te laten doen.

D'r is een aantal oorzaken waardoor een CO2 sensor "ineens" vreemde waarden kan tonen:
- Viezigheid in de sensor (vettige- of rook-aanslag kan ook)
- Direct IR licht op de sensor (zonlicht, maar mogelijk ook sommige warmte bronnen, afhankelijk van de "frequentie")
- Te hoge spanning (of te laag). Al heeft de MH-Z19 minder last van spanningspieken dan een SenseAir S8. Te lage spanning heeft wel degelijk invloed op de meetwaarde.
- Dagen/wekenlang te weinig geventileerd en ineens een dag ertussen met voldoende ventilatie waardoor de ABC erg veel moet compenseren.
- Crashen van de firmware in de sensor => power cycle is dan de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
TD-er schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:31:
[...]

Nogmaals, waarom grijpt menigeen naar dergelijke middelen met CO2 sensoren?
Een CO2 sensor kun je niet zomaar zelf "manual kalibreren".

Uit de datasheet:

[...]

Oftewel met die pin > 7 sec "low" houden, geef je aan wat het 0-ppm niveau is.
Staat niet voor niets achter dat het "Factory reserved" is.

Persoonlijk vermoed ik dat je sensor nu vrijwel onbruikbaar is geworden en een nogal "binair" gedrag zal laten zien.

De ABC periode van de MH-Z19 is 24 uur en dat is dus met 24h continue aan staan.
Dus 12 uur buiten leggen is niet voldoende om de ABC z'n werk te laten doen.

D'r is een aantal oorzaken waardoor een CO2 sensor "ineens" vreemde waarden kan tonen:
- Viezigheid in de sensor (vettige- of rook-aanslag kan ook)
- Direct IR licht op de sensor (zonlicht, maar mogelijk ook sommige warmte bronnen, afhankelijk van de "frequentie")
- Te hoge spanning (of te laag). Al heeft de MH-Z19 minder last van spanningspieken dan een SenseAir S8. Te lage spanning heeft wel degelijk invloed op de meetwaarde.
- Dagen/wekenlang te weinig geventileerd en ineens een dag ertussen met voldoende ventilatie waardoor de ABC erg veel moet compenseren.
- Crashen van de firmware in de sensor => power cycle is dan de oplossing.
toon volledige bericht
"Nogmaals, waarom grijpt menigeen naar dergelijke middelen met CO2 sensoren?"
Puur uit onwetendheid en omdat de Co2 dus sowieso al onbruikbaar was met de waardes die hij doorgaf

Of het apparaat onbruikbaar is geworden vraag ik mij af. Ook na die reset geeft die sensor waardes van rond de 1450-1600 ppm. Eigenlijk het gedrag wat hij ook voor de reset al deed.

Zal het nog helpen om die ABC methode nu nog 24uur te doen? Ik heb hem vanmiddag weer buiten gelegd en zal hem deze keer 24uur laten liggen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
GAEvakYD schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:18:
[...]

"Nogmaals, waarom grijpt menigeen naar dergelijke middelen met CO2 sensoren?"
Puur uit onwetendheid en omdat de Co2 dus sowieso al onbruikbaar was met de waardes die hij doorgaf
[...]
Mijn verbazing hierover is meer dat het echt opvallend is dat weet ik hoeveel mensen meteen roepen dat ze de CO2 sensor nog moeten kalibreren en dat ook prompt proberen te doen met alle gevolgen van dien als ze dat ook echt doorzetten.
Het is echt opvallend, temeer ook omdat niemand dat zal roepen als je een thermometer neemt, of een lichtmeter. En dat terwijl dat juist sensoren zijn die nogal gevoelig zijn voor foute montage.

Ik snap dat echt oprecht niet, waar dat vandaan komt, dat juist bij het soort sensors wat je niet zelf kunt kalibreren zo ongelooflijk veel mensen gelijk grijpen naar het zelf willen kalibreren en daar waar het relatief makkelijk is om de meetwaarde te controleren de gemeten waarde zonder blikken of blozen voor waar wordt aangenomen.

Het is dus niet een verwijt naar jou toe, maar echt oprechte verbazing van mijn kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:45
Bijna nul (<10ppm) lukt wel met een beetje creativiteit, een ballon en een lachgaspatroontje.

Maar dat is niet nodig.
0x87-ZERO POINT CALIBRATION
[...]
NOTE:ZERO POINT is 400PPM, PLS MAKE SURE THE SENSOR HAD BEEN WORKED UNDER 400PPM FOR OVER 20MINUTES
Als je dat gedaan hebt moet je ook wel een span point calibration doen. En waarschijnlijk had dat ook wel voldoende geweest.

@Megalomania Leuk topic, thx :)
Je SGP30 in de slaapkamers, heb je nagellakgebruikers in huis? M'n SGP40's pakken uitdampende nagellak een flinke periode later ook nog op.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@RaymondD
Ik heb een Aranet4 (2021) en een tSense display (2018) in gebruik,
helaas weet ik niet welke sensor in de Aranet4 zit.

Af en toe hang ik beide "multimeters" voor de gein naast elkaar aan de muur op.
Op dit moment (na ca. 30 minuten):
Aranet4: 835 ppm +/-20 (r.v. 61-62%; 19,4°C)
tSense: 819 ppm +/- 20 (r.v. 64,6%; 19,5°C)

Tot nu toe absoluut (en relatief gezien) geen aanleiding om een eerder twijfelachtige "kalibratie" uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@dunklefaser Mogelijk een Senseair sunrise, of een andere uit die lijn waar hij heel erg op lijkt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@route99 Bedankt voor de info.
Trouwens, sinds de recente firmware update v1.2.0 van de Aranet4 in september
wordt de Aranet4 niet meer van de "Sensor Pilot" van Kaspars Dambis onder WIN10/Chrome herkent.
Bericht heb ik gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Yep, dat is de Sunrise (intern ook wel bekend onder de naam "S11")
Mooie van de Sunrise is dat 'ie een veelvoud van 1/10" afstand heeft tussen de pin rijen.
Daarmee kun je 'm ook op "gaatjesprint" gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Wat doet het huidige weer met de Co2 waardes? Het vrij vochtig buiten, maar ik merk dat mijn Co2 harder oploopt en minder hard zakt dan normaal. Normaal tik ik +-425 wel aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvOakvJyGLsIWVvciUsaoVH_BHA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ex8zbU9lOXzondszgHuEEDDM.jpg?f=user_large
Of er staat minder wind, waardoor er minder door mijn roosters heen komt en mijn decentrale WTW niet voldoende is. Ik merk dit overigens op bij alle drie mijn Co2 sensoren.

[ Voor 8% gewijzigd door vinom op 18-10-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Gisteren was het ook aanzienlijk minder zonnig en vannacht was het ook heel erg mistig.
Ik kan mij voorstellen dat de planten in de omgeving op zulke dagen minder CO2 uit de lucht zullen halen.
Het feit dat het mistig is, geeft ook aan dat er vrijwel geen luchtverplaatsing is, dus wellicht kan de CO2 dan wat meer dalen en dus minder goed vermengen met andere luchtlagen.

Maar dat is een vermoeden, kan ik zo snel niet onderbouwen met feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 10:33
Ik zie exact hetzelfde fenomeen de laatste paar dagen.
Normaal haal ik ook wel de 400-450 aan, maar nu kom ik amper/niet onder de 500. Terwijl de mechanische ventilatie juist een standje hoger staat (omdat ik het snel vond oplopen en dat ik 's ochtends niet op een lage waarde uitkwam)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie-Jan
TD-er schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:02:
De ABC functie (wat vrijwel overeen lijkt te komen met bCAL in die text) kijkt wat de laagst gemeten concentratie is in een bepaalde periode (bijv. 7 dagen, of 24h bij de goudkleurige MH-Z19 serie)
Die waarde gebruiken ze dan om aan te nemen dat dat 400 ppm moet zijn geweest.

Verschil tussen de SenseAir sensoren en de MH-Z19 is dat die laatste de waarde meteen aanpast. De SenseAir neemt het verschil tussen de bekende "400 ppm" waarde en de laagst gemeten waarde en past dan een fractie van die correctie toe. (volgens mij 1/4e)
Dus stel de sensor moet "100" corrigeren om de laagst gemeten waarde op "400 ppm" te krijgen, dan past 'ie een correctie van een kwart daarvan toe, dus corrigeert met "25"
Dat is simpelweg hoe het ongeveer werkt.
Ik weet dat de SenseAir sensoren nog wat andere dingen toepassen om bekende verouderingseffecten mee te nemen, maar dat doet niets af aan het basis-principe.

Persoonlijk vind ik het nogal vreemd dat een (SenseAir) sensor direct vanuit de fabriek een afwijking vertoont.
Klinkt eerder alsof je in jouw ruimte vrijwel nooit voldoende geventileerd hebt gedurende meerdere ABC-perioden.
Ik weet namelijk dat die sensoren met heel veel tegelijk (2000 stuks uit m'n hoofd) in een soort van luchtdichte kluis zitten gedurende langere tijd waarbij temperatuur, luchtdruk, en gasconcentraties heel nauwkeurig geregeld worden.
Dit is zeg maar een burn-in periode, maar ook tegelijkertijd kalibratie en testen of alles naar behoren werkt.
Daarbij is er behoorlijk wat uitval door de nogal strikte kwaliteitseisen.
Ik heb hier zelf een doosje met zo'n 50 van die "uitval" sensoren voor test-doeleinden (mag en wil ze dus ook niet verkopen) en op een enkeling na waren ze vrijwel niet te onderscheiden in gedrag en meetwaarden van de goedgekeurde versies.
Uiteindelijk zullen ze zich wellicht toch wel anders gaan gedragen, want ze zijn niet voor niets afgekeurd.

Maar goed, mijn punt is, dat ik er erg zeker van ben dat wat er van de fabriek komt zeer uitgebreid gekalibreerd is.
toon volledige bericht
Oprecht interessant om te lezen en bedankt voor je toelichting en visie! Moet zeggen dat inderdaad na twee weken beide Seseair S8 sensors vrijwel de zelfde waarden aangeven. Of die waarden nu correct zijn of niet is weer een ander verhaal.

Kwam trouwens toevallig net deze site tegen (toen dacht ik ook even aan dit verhaal hier). https://www.co2meter.com/...ion-what-you-need-to-know

Die zeggen er het volgende over:
All carbon dioxide sensors need calibration. Depending on the application, this can be accomplished by calibrating the sensor to a known gas or using the automatic baseline calibration (ABC) method. Both have pros and cons you should know.

Most of our CO2 products use a non-dispersive infrared (NDIR) carbon dioxide sensor. These rely on an infrared light source and detector to measure the number of CO2 molecules in the sample gas between them. Over many years, both the light source and the detector deteriorate, resulting in slightly lower CO2 molecule counts. The industry calls this "drift".

To combat sensor drift, during calibration a sensor is exposed to one or more known gases with different amounts of CO2. The difference between the new reading and the original reading when the sensor was originally calibrated at the factory is stored in EPROM memory. This “offset” is then automatically added or subtracted to any subsequent readings taken by the sensor during use.
Het gaat me helemaal niet om te discussieren of iets maar ben gewoon benieuwd hoe het zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Henkie-Jan Volgens de datasheet wordt de nauwkeurigheid van +/-30ppm +/-3% behaald na 3 ABC cycles. Na 24 dagen aan staan met ABC aan zouden die sensors dus praktisch hetzelfde moeten meten.

Als je ABC uit hebt staan (wat in sommige gevallen wenselijk is), of geen meervoud van 8 dagen wilt wachten op een drift-fix van 50ppm per ABC cycle, dan kan je ook gewoon handmatig kalibreren. Seseair S8 heeft (ook) een 400ppm kalibratie (bCAL) net zoals vrijwel elke andere CO2 sensor (maar ik kan geen span kalibratie vinden).
Het verschil tussen bCAL en ABC is dat bCAL 'direct' de nieuwe 400ppm wegschrijft en ABC maximaal 50ppm van de vorige 400ppm af zit en de weegfactor van de af-fabriek setting dus zwaar weegt.

Voor thuisgebruik waar je (hopelijk) voldoende frisse lucht binnen krijgt om eens in de zoveel dagen een waarde te meten die dicht bij de +/-400ppm van buiten ligt werkt ABC natuurlijk gewoon prima. Maar dan moet je de sensors dus wel 24/7/365 laten draaien.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Bij ons zijn alle ramen/kozijnen vervangen. De oude sloten totaal niet goed af waardoor we altijd wel iets van ventilatie hadden, nu is het potdicht.
Nu verwacht ik dat de slaapkamer al snel een te hoog co2 niveau heeft, maar meten is weten.
Na lang zoeken kom ik er toch niet helemaal uit, ik ben op zoek naar een meter met deze eisen:

- Koppelbaar met Home Assistant (waardoor ik iets van ventilatie kan aansturen bij een bepaald co2 niveau).
- Niet al te prijzig, hij hoeft geen enorm fancy display te hebben.
- Wifi of zigbee (voor gebruik met zigbee2mqtt)

Iemand tips en advies?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Headshot_NL schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:37:
Bij ons zijn alle ramen/kozijnen vervangen. De oude sloten totaal niet goed af waardoor we altijd wel iets van ventilatie hadden, nu is het potdicht.
Nu verwacht ik dat de slaapkamer al snel een te hoog co2 niveau heeft, maar meten is weten.
Na lang zoeken kom ik er toch niet helemaal uit, ik ben op zoek naar een meter met deze eisen:

- Koppelbaar met Home Assistant (waardoor ik iets van ventilatie kan aansturen bij een bepaald co2 niveau).
- Niet al te prijzig, hij hoeft geen enorm fancy display te hebben.
- Wifi of zigbee (voor gebruik met zigbee2mqtt)

Iemand tips en advies?
Ik heb zelf recent een tweede gekocht van deze, omdat ik er zo tevreden over ben:
https://moresense-nl.com/PRODUCTEN/

Of op Marktplaats (zelfde persoon)
https://link.marktplaats....al&utmcampaign=socialbutt

Naar wens samen te stellen met andere sensors. Fijnstof meter in de woonkamer is ook erg fijn bijvoorbeeld. En het zijn betrouwbare sensors en gemakkelijk aan Home Assistant te koppelen via MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Headshot_NL is zelfbouw een optie? Dan kun je, net als veel tweakers, een esp pakken en daar een MH-Z19 of SenseAir S8 aanhangen. ESPHome erop en gaan met die banaan sensor. Dan ben je voor zo'n €30 (MH-Z19) tot €45 (SenseAir) per sensor kwijt als je de onderdelen koopt bij Nederlandse shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Of een Awair Element 2ehands op MP scoren (te vinden voor 50-70 euro als je wat gedult hebt); _Arthur in "CO2-meters voor in huis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Bedankt voor de reacties. Zelfbouw is een optie, ben alleen nieuw met ESPHome.
Marktplaats zal ik ook eens in de gaten houden. Die Awair element is ook goed/makkelijk te integreren in Home Assistant. En kant en klaar voor 70 euro is ook niet gek.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Best een grappig apparaat via kickstarter. Ik kan helaas niet direct zien welke sensor er exact in zit en hoe makkelijk dat ding is uit te lezen buiten de default app om.

https://www.kickstarter.c...build-air-quality-monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 10:09

Superbeagle

Always smile

@GAEvakYD Ze hebben het over een:
AirNotis uses the photoacoustic sensor measuring up to 40,000ppm with the error range +- 50 ppm + 5%
Photo is licht en acoustic is geluid. Iemand enig idee wat voor sensor ze hiermee bedoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P

- knip -

Pagina: 1 ... 24 ... 39 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes