• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:22

hneel

denkt er het zijne van

Ik kwam laatst deze pagina tegen, en dat zag er wel mooi uit vond ik. Dus zelf ook eens aan de slag gegaan. Toch ook maar S8 sensoren besteld. Die lijken het inderdaad beter te doen dan die MZH-19. De GUI heb ik afgekeken van KrL

Het leek me ook wel leuk om er een DHT bij te doen, die had ik toch nog liggen. Maar die gaf zulke rare waardes aan dat ik die maar niet meer in de software heb gebruikt. (temp 27 graden, terwjl het ong 20 a 21 was)

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:41
1100 PPM op een open zolder waar niemand een hele dag aanwezig is. Is vrij hoog toch? Ik vind de waardes op mijn MH-Z19C vrij hoog...ik ga hem vanavond naar de woonkamer verplaatsen nu hij twee dagen op zolder heeft gelegen.

EDIT: ik denk dat hij zich zojuist gekalibreerd heeft aangezien PPM daalde naar 478 en hij schommelt wat daar tussen.

[Voor 21% gewijzigd door vinom op 21-02-2022 10:18]

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:12:
Ik had nooit verwacht dat ik zoveel lucht moet verversen om de Co2 structureel onder de 800ppm te krijgen - het huis waarin ik ben opgegroeid had enkel glas en hielden we potdicht in de winter omdat het anders stervenskoud werd.
wat! :| Ik moet even nagaan hoeveel m3 mn woning betreft, maar mijn wtw staan inmiddels op 150m3/h en ik woon alleen in een klein huis. De co2 waarde komt meestal niet ver boven de 600 ppm (geijkt). Zelfs met 100m3/h kom ik rond de 800ppm. Ik heb het idee dat jij het beter doet dan ik. Wel ben ik erachter dat je de afzuigpunten aardig moet openzetten voor een goede doorstroming.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:32
DR!5EQ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:55:
[...]

wat! :| Ik moet even nagaan hoeveel m3 mn woning betreft, maar mijn wtw staan inmiddels op 150m3/h en ik woon alleen in een klein huis. De co2 waarde komt meestal niet ver boven de 600 ppm (geijkt). Zelfs met 100m3/h kom ik rond de 800ppm. Ik heb het idee dat jij het beter doet dan ik. Wel ben ik erachter dat je de afzuigpunten aardig moet openzetten voor een goede doorstroming.
Wat helpt is dat ik hetelucht verwarming heb - die blaast altijd. Dus de ventilatie in elke ruimte staat dus altijd aan, de verversing is maar een deel van de totale luchtverplaatsing in huis. Kan dus zijn dat ik profiteer van dat principe. Maar met 2 mensen op ons ruime kantoor loopt het ook wel rap op tot 800-900ppm, wat op zich geen ramp is.

Wat mij verbaast is dat we komen van woningen met nauwelijks ventilatie.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:11:
[...]

Wat helpt is dat ik hetelucht verwarming heb - die blaast altijd. Dus de ventilatie in elke ruimte staat dus altijd aan, de verversing is maar een deel van de totale luchtverplaatsing in huis. Kan dus zijn dat ik profiteer van dat principe. Maar met 2 mensen op ons ruime kantoor loopt het ook wel rap op tot 800-900ppm, wat op zich geen ramp is.

Wat mij verbaast is dat we komen van woningen met nauwelijks ventilatie.
Nu ik er wat meer over nadenk is het ook helemaal niet zo gek. Co2 is een gas en dat vermengt zich heel goed. Vandaar dat het aantal ppm heel geleidelijk omhoog gaat. Het is afhankelijk van de inhoud en hoeveel mensen er aanwezig zijn in een ruimte en dan hebben we het nog niet eens over de plaatsing van de afzuigpunten. Hoe kleiner de ruimte, hoe meer je dus moet verversen. Ik heb zelf ook luchtverwarming en naast het verwarmen blijft hij doorventileren. Dat moet wel in balans zijn, anders krijg je te maken met verschillen in luchtdruk, wat funest is voor je gevoel voor comfort.

• Riechard
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-02 13:59
hneel schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:33:
Ik kwam laatst deze pagina tegen, en dat zag er wel mooi uit vond ik. Dus zelf ook eens aan de slag gegaan. Toch ook maar S8 sensoren besteld. Die lijken het inderdaad beter te doen dan die MZH-19. De GUI heb ik afgekeken van KrL

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het leek me ook wel leuk om er een DHT bij te doen, die had ik toch nog liggen. Maar die gaf zulke rare waardes aan dat ik die maar niet meer in de software heb gebruikt. (temp 27 graden, terwjl het ong 20 a 21 was)
werkt de s8 er goed mee ipv de senserion?
Ziet er idd leuk uit! Hoe lang doet hij het op de standaard-batterij?

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Riechard schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:02:
[...]

werkt de s8 er goed mee ipv de senserion?
Ziet er idd leuk uit! Hoe lang doet hij het op de standaard-batterij?
Senserion?
Bedoel je mischien senseair? Dat is de S8. Hij doet het naar mijn idee wel beter dan de mhz19. Ik zie in de logs minder gekke afwijkingen.

Hij draait niet op batterij, maar op USB voeding. In de originele achterkant van de M5 zit inderdaad wel een baterij, maar ik heb die achterkant vervangen door PLC module, net als in het voorbeeld.. Dat was wel een relatief dure, maar het voordeel is dat die van binnen lekker ruim is. Daardoor blijft het kastje ook makkelijk rechtop staan. En die PLC module zit vol met lompe gaten, maar dat is juist goed voor de sensor. De originele inhoud van die PLC module heb ik er uit gehaald.

[Voor 8% gewijzigd door hneel op 21-02-2022 11:27]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
vinom schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:12:
[...]
Ik heb hem nog niet in een case zitten dus hij ligt nog los,
[...]
vinom schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:34:
[...]
Ik vind de waardes op mijn MH-Z19C vrij hoog...
[...]
Houd er rekening mee dat IR (dus zon-/daglicht) de metingen beïnvloedt! Het is dus belangrijk dat de sensor in het donker in een behuizing zit, wel met openingen voor lucht natuurlijk. Zo heb ik het: ThinkPad in "CO2-meters voor in huis"

Zorg dus eerst dat je dat op orde hebt, daarna de sensor opnieuw kalibreren en mogelijk wil je de ABC-autocorrectie ook uitzetten (zoek op 'ABC' in dit topic voor meer info).

Zie dat ik mijne al weer 5 jaar heb. Werkt nog steeds prima, herken er netjes ons leefpatroon in. Hij stuurt bij mij de mechanische ventilatie aan. Ik heb ABC uit staan, 's nachts zakt hij terug naar 430ppm en komt uiteindelijk op 400 ppm terecht. Misschien in de lente/zomer weer eens buiten laten kalibreren. Is met de huidige temperaturen niet handig, dan gaat hij ook afwijken heb ik gemerkt. Beter om buiten te kalibreren als het buiten ook rond de 19-20°C is.

[Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 21-02-2022 11:34]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• vinom
ThinkPad schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:24:
[...]

[...]

Houd er rekening mee dat IR (dus zon-/daglicht) de metingen beïnvloedt! Het is dus belangrijk dat de sensor in het donker in een behuizing zit, wel met openingen voor lucht natuurlijk. Zo heb ik het: ThinkPad in "CO2-meters voor in huis"

Zorg dus eerst dat je dat op orde hebt, daarna de sensor opnieuw kalibreren en mogelijk wil je de ABC-autocorrectie ook uitzetten (zoek op 'ABC' in dit topic voor meer info).

Zie dat ik mijne al weer 5 jaar heb. Werkt nog steeds prima, herken er netjes ons leefpatroon in. Hij stuurt bij mij de mechanische ventilatie aan. Ik heb ABC uit staan, 's nachts zakt hij terug naar 430ppm en komt uiteindelijk op 400 ppm terecht. Misschien in de lente/zomer weer eens buiten laten kalibreren. Is met de huidige temperaturen niet handig, dan gaat hij ook afwijken heb ik gemerkt. Beter om buiten te kalibreren als het buiten ook rond de 19-20°C is.
Ik had hem gelukkig wel in het donker gelegd op zolder, dus ik denk dat de kalibratie wel goed gegaan is. Nu net beneden gelegd, met iets eroverheen tegen het daglicht maar nog wel genoeg ventilatie en de waarde zit op 541 met twee thuiswerkende mensen. Klinkt goed natuurlijk, maar wel weer erg laag :9 Enige verschil tussen de zolder en beneden is temperatuur en luchtvochtigheid.

Doosje ga ik naar kijken! En die MoreSense die hier getoond was vind ik ook wel een mooi ding, maar ik ben nog aan het uitvogelen hoe die in Domoticz gehangen kan worden.

[Voor 5% gewijzigd door vinom op 21-02-2022 11:59]

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In wat voor behuizing hebben jullie de CO2 meter zitten? Heb een 3D printer, dus kan iets op maat printen, maar zijn er soort van richtlijnen/adviezen voor ruimte/vrije lucht, etc. voor die sensoren?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-03 09:27
weekend warrior schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:35:
Sinds gisteren heb ik drie Senseair S8LP sensoren draaien. Ze lijken goed te werken maar in de nacht zag ik een verspringing bij mijn thuiswerkplek die ik niet kan verklaren. Rond 00:30 verspringt de sensor van 540 naar 410. Dit lijkt meer te zijn dan op basis van ABC mogelijk is. Alle sensoren heb ik aangesloten op een Wemos D1 mini voorzien can ESP Easy. Heeft iemand een suggestie wat dit kan zijn?

[Afbeelding]

***members only***

Edit: @TD-er De sensor in de slaapkamer laat geen sprongen zien maar die in de woonkamer wel. In het onderstaande figuur zie je een verspringen van 50 omlaag en 30 omhoog. Deze verschillen zijn volgens mij minder opvallend. Een power-cycle heb ik nog niet uitgevoerd, ik dacht; eerst maar eens kijken hoe de sensoren zich gedragen.

[Afbeelding]
Ik heb even mijn contact bij SenseAir gemaild hierover en kreeg vanmorgen mail terug.
I’ve talked with some people, and it is hard to say anything about power issues. I’ve attached the Product Specification + the Modbus documentation for S8 LP.

You could ask your user to check how the bCAL_in pin is wired? This pin is used for “forcing” background and zero calibrations (see page 5 of PSP126).

You could also ask your user to check the ABC period which is set in Modbus HR32 (see page 7 of TDE2067).
Ik kan nu even niet die documenten online gooien, maar volgens hem zouden ze ook op de SenseAir site moeten staan.
Ik wil binnenkort nog wel even de waarde uit Modbus HoldingRegister 32 toevoegen aan de ESPEasy plugin, zodat we makkelijk kunnen zien hoe deze ingesteld staat.
Geen idee of dat voor elke SenseAir module werkt, maar kennelijk sowieso voor de S8LP

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:07

FutureCow

(C) FutureCow 2004

ModBus doc van de S8(LP) is idd gewoon op de site te vinden:
https://rmtplusstoragesen...ev/publicerat/TDE2067.pdf
Ik weet niet op welke waarde HR32 standaard staat? Wat ik zo lees staat deze standaard op 2 weken, wat het idee een stuk zinvoller maakt dan 24 uur lijkt mij?

[Voor 32% gewijzigd door FutureCow op 21-02-2022 23:26]

Vakmanschap is meesterschap

• Riechard
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-02 13:59
Dit is ook een interessante oplossing die minimaal stroom verbruikt:
https://www.bing.com/vide...CCD1109C23464EE2F983&q=m5 core ink co2&shtp=GetUrl&shid=2be4e6c2-d969-4630-8526-83b1380a8e44&shtk=SG93IHRvIG1ha2UgYSBwb3J0YWJsZSBDTzIgZGV2aWNlIHdpdGggTTVDb3JlSW5rIGFuZCBTZW5zaXJpb24gU0NEMzA%3D&shdk=RmVhdHVyZXM6IC0gQmx1ZXRvb3RoL1dpZmkgc3VwcG9ydCAtIExvdyBwb3dlciBjb25zdW1wdGlvbiAobWF5YmUgMSBtb250aCBvciBtb3JlKSAtIEJlZXAgYWxhcm0gaW4gaGlnaCBsZXZlbHMgLSBXaGF0IGV2ZXIgeW91IHRoaW5rLCBpdCBpcyBvcGVuIHNvdXJjZSBoYXJkd2FyZSAqKiBQbGVhc2Ugc3Vic2NyaWJlIG9uIG15IGNoYW5uZWwgZm9yIG1vcmUgdXBkYXRlcyoqIDNkcHJpbnQgZmlsZXMgYW5kIHNvdXJjZSBjb2RlOiBodHRwczovL2dpdGh1Yi5jb20vaHBzYXR1cm4vY28yX201Y29yZWluayBUaGlnaXZlcnNlOiBodHRwczovL3d3dy50aGluZ2l2ZXJzZS5jb20vdGhpbmc6NDc1Mjg1NSAuLi4%3D&shhk=zrwwFfcS8m633a4BfDy3o%2F7XHKuBhf4maBgkzUpCIak%3D&form=VDSHOT&shth=OVP.2-SxeBMsi1mbK-cq1USYXwEsCo

• Gizz
  • Laatst online: 20:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Riechard zo is het iets handiger ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• vinom
ThinkPad schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:24:
[...]

[...]

Ik denk dat ik wel snap waarom je ABC uit zou willen zetten. Zie hier waarom:

Ik ben al die tijd thuis geweest en ineens net voor 14:00 beslist de meter om te kalibreren en blijft hier nu rond de 400 schommelen. Dat kan natuurlijk nooit. Ik vertrouw de waardes nog van geen meter.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@vinom als je in een studio of iets dergelijks woont en 24 uur achter elkaar in dezelfde ruimte bent is ABC inderdaad niet handig. Maar in de meeste situaties (zoals een woning met aparte huiskamer en slaapkamer) zal elke ruimte elke dag meerdere uren 'onbewoond' zijn en is ABC helemaal niet zo gek :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• vinom
Gizz schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:18:
@vinom als je in een studio of iets dergelijks woont en 24 uur achter elkaar in dezelfde ruimte bent is ABC inderdaad niet handig. Maar in de meeste situaties (zoals een woning met aparte huiskamer en slaapkamer) zal elke ruimte elke dag meerdere uren 'onbewoond' zijn en is ABC helemaal niet zo gek :)
De woonkamer is 's nachts meerdere uren onbewoond, maarja dan doet ie zijn kalibratie niet. Dan zou ik het precies moeten timen wanneer ik hem aanzet en 24 uur (volgens mij) later de kalibratie doet als het nacht is.

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 15:27
Zerobase schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:21:
Ik heb de sensor van Airgradient gebouwd:

[Afbeelding]

Meet Temperatuur/Luchtvochtigheid, CO2 en fijnstof (PM 2.5).

De printen (3 stuks) zijn 'gratis', je betaalt alleen verzendkosten ($ 8,50). De printen komen gewoon uit China, dus reken nog BTW en inklaringskosten. Ik was totaal iets van E 12,- kwijt voor 3 printen.

De Plantronics fijnstof-sensor (blauwe blokje) kun je met dubbelzijdige tape vastzetten, maar veel mooier is om dit met 4 zelftappende schroefjes te doen (2mm zelftappers van 5mm lengte).

Voor de aansluiting van de fijnstofsensor adviseert Airgradient om de meegeleverde kabel doormidden te knippen en 4 draden direct op de print te solderen. Wat mooier werkt is een 8-polige JST micro connector (1,25mm pitch) op de print solderen. Kabel is dan wel veel te lang, maar die raak je makkelijk kwijt.

De software voorziet standaard in het pushen van de data naar Airgradient (via HTTP), maar is redelijk eenvoudig aan te passen voor bijv koppelen met Domoticz (via de Domoticz API). Wil je met MQTT aan de slag dan zul je de software wat meer moeten aanpassen.

Helaas doet de WiFi van mijn Wemos D1 mini het niet (Hebben meer kloonbordjes uit China last), dus de koppeling met Domoticz heb ik nog niet kunnen testen.

Totale bouwkosten van deze sensor bedraagt +/- E 60,-

Duurste onderdelen zijn de Sensair S8 CO2 sensor (Bijna E 30,-) en de Plantronics PMS5003 fijnstofsensor (E 15,-).
Ik vond dit een mooie oplossing, want een kabel kapot knippen zodat je 4 van de 8 aders vast kunt solderen stond mij al tegen.

Wel was het lastig om een JST connector te vinden, uiteindelijk in China besteld. Daarna verder gezocht, en toen ik deze informatie tegen: https://romkey.com/2018/1...s5003-pms7003-connectors/

De PM sensor heeft dus een Molex 530470810 connector nodig, welke gewoon bij Conrad te bestellen is.

ESPhome op de Wemos D1, gekoppeld aan Home Assistant en alle metingen doorgezet naar InfluxDB voor grafiekjes in Grafana. Eindelijk inzicht in hoe de luchtkwaliteit is en zich ontwikkeld op mijn werkkamer thuis. En ik ben aan het overwegen er nog twee te maken. Een voor in de slaapkamer, en 1 voor in de woonkamer. Gecombineerd met wifi module uit dit topic kan ik binnenkort de ventilatie aansturen op basis van CO2 metingen.

Behuizing moet ik nog 3D printen, dus dat komt ook nog goed :)

• JBS
  • Niet online
Wolfensteijn schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:43:
[...]

Ik vond dit een mooie oplossing, want een kabel kapot knippen zodat je 4 van de 8 aders vast kunt solderen stond mij al tegen.

Wel was het lastig om een JST connector te vinden, uiteindelijk in China besteld. Daarna verder gezocht, en toen ik deze informatie tegen: https://romkey.com/2018/1...s5003-pms7003-connectors/

De PM sensor heeft dus een Molex 530470810 connector nodig, welke gewoon bij Conrad te bestellen is.

ESPhome op de Wemos D1, gekoppeld aan Home Assistant en alle metingen doorgezet naar InfluxDB voor grafiekjes in Grafana. Eindelijk inzicht in hoe de luchtkwaliteit is en zich ontwikkeld op mijn werkkamer thuis. En ik ben aan het overwegen er nog twee te maken. Een voor in de slaapkamer, en 1 voor in de woonkamer. Gecombineerd met wifi module uit dit topic kan ik binnenkort de ventilatie aansturen op basis van CO2 metingen.

[Afbeelding]

Behuizing moet ik nog 3D printen, dus dat komt ook nog goed :)
Heb je dat bordje waar je alles op geprikt hebt zelf ontworpen en laten maken?

Ah, zie nu de links in de post die je quote.

Vraag me nog wel af of het de meetresultaten beïnvloed door de S8 in die orentiatie te monteren, met het deel dat meet naar beneden, op/richting de printplaat?

[Voor 6% gewijzigd door JBS op 23-02-2022 18:40]

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-03 23:59
Gizz schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:26:
[...]

Dat is echt niet zo makkelijk :)

Zoek even op youtube op 'pin headers soldering', dan vind je veel tutorials zoals:

[YouTube: Pin Headers - soldering, cutting, male, female, etc.]

[...]

Vergeet niet een setje dupont-kabels te bestellen zodat je iets hebt om op de pin headers te schuiven en de boel te verbinden. Zie ook bovenstaand filmpje.
Ik denk dat het goed gegaan is

• HF5236
Het lukt helaas niet om de esphome te flashen, krijg de volgende melding in de ESPHome flasher
Krijg onderstaande foutmelding
Using '/dev/cu.usbmodem52BC0193501' as serial port.
Connecting....
Detecting chip type... Unsupported detection protocol, switching and trying again...
Connecting.....
Detecting chip type... ESP32
Connecting....

Chip Info:
- Chip Family: ESP32
- Chip Model: ESP32-D0WDQ6 (revision 1)
- Number of Cores: 2
- Max CPU Frequency: 240MHz
- Has Bluetooth: YES
- Has Embedded Flash: NO
- Has Factory-Calibrated ADC: YES
- MAC Address: 34:86:5D:3A:3C:10
Uploading stub...
Unexpected error: Error putting ESP in stub flash mode: Failed to write to target RAM (result was 01070000: Operation timed out)

• HF5236
Had de espinterface in docker geinstalleerd en vergeten de usb port te mappen |:(

Morgen maar eens proberen dit opnieuw er op te zetten met de juiste mapping en kijken of ik mn esp wel kan flashen via mn nas

• Wolfensteijn
JBS schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:29:
[...]

Heb je dat bordje waar je alles op geprikt hebt zelf ontworpen en laten maken?

Ah, zie nu de links in de post die je quote.

Vraag me nog wel af of het de meetresultaten beïnvloed door de S8 in die orentiatie te monteren, met het deel dat meet naar beneden, op/richting de printplaat?
Zodra er een behuizing omheen zit maakt het volgens mij sowieso weinig uit omdat je dan afhankelijk bent van luchtverplaatsing de behuizing in.

Verder is dit hoe Airgradient het bordje ontworpen heeft, dus andersom monteren gaat uberhaupt niet werken: https://www.airgradient.com/diy/

Alleen als ik dan de Senseair S8 datasheet er bij pak laten ze duidelijk het diffusion area als bovenkant zien. Ik denk dat ik er binnenkort eens een berichtje naar Airgradient aan waag met deze vraag :)

• HF5236
Yes, het is gelukt om ESP interface opnieuw in docker te zetten met de juiste USBportaanwijzing, ESP is correct geflast en na wat stoeien met de connectie met home assistant is het ook gelukt om deze nu te linken in HA.

Deze handleiding gehanteerd, bedankt daarvoor
quizzical in "CO2-meters voor in huis"

Nu cases bestellen en nog een paar meters solderen :) Heb de smaak te pakken

• JBS
  • Niet online
Wolfensteijn schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:57:
[...]

Alleen als ik dan de Senseair S8 datasheet er bij pak laten ze duidelijk het diffusion area als bovenkant zien. Ik denk dat ik er binnenkort eens een berichtje naar Airgradient aan waag met deze vraag :)
Ben benieuwd naar hun advies/gedachten.

• Wolfensteijn
JBS schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:58:
[...]
Ben benieuwd naar hun advies/gedachten.
Ze zijn bezig met een nieuwe versie van hun DIY kit, zie deze forum thread: https://forum.airgradient...ack-and-discussion/146/54

Daar zie je ook dat de Senseair S8 omgedraaid op het PCB zit, maar dat kan ook zijn omdat de achterkant van het PCB tegen de voorkant van de behuizing zit. Omdat je deze sensor unit in principe tegen de muur zou monteren maakt het volgens mij ook weinig uit waar het diffusiegebied zit. Mits er maar genoeg ruimte is om de lucht te kunnen samplen.

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:50

Consulectro

Lekker bezig...

Misschien hier nog niet bekend, een sensor van Infineon: SP005577475, EVAL_PASCO2_MINIBOARD
Ook een leuke niet al te dure CO2 sensor.
Te koop bij o.a. Farnell. Wellicht is de sensor zelf ook los te koop.

https://nl.farnell.com/in...ard-co2-sensor/dp/3779651
of deze.....
https://nl.farnell.com/in...3889255RL?st=co2%20sensor

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:58
Ik heb hier twee MHZ19B sensoren hangen waarvan ik de waardes al een tijd niet meer vertrouw (gedraaid met ABC, zonder ABC en gekalibreerd in de buitenlucht waarvan de bodemwaarde geen 400ppm is. Nu lees ik dat de Senseair S8 in dat opzicht een sensor is die je aan zet en 15 jaar kan vergeten.
Klopt dat? En kan die er wel tegen dat hij af en toe even zonder stroom zit?

• TD-er
De SenseAir sensoren hebben een veel praktischer ABC periode van 180 uur (7.5 dagen)
Dus tenzij je de sensor in een min of meer gesloten omgeving hebt, waar je ruim een week niet goed kunt ventileren danwel altijd een behoorlijke offset hebt, kun je die sensoren prima laten draaien met ABC enabled.

Een grote offset in CO2 concentratie kan bijvoorbeeld voorkomen in plekken waar de luchtkwaliteit sowieso slecht is (grote stad, industriegebied, etc)
In dergelijke situaties kun je nog steeds zo'n sensor gebruiken, echter zal de sensor dan gaan afwijken door veroudering.

Even zonder stroom kan wel, maar als dat eerder de standaard is dan "af en toe", dan zal je effectief geen ABC correctie krijgen en dus een afwijking gaan zien door veroudering.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:05

route99

just passionately curious...

@Jesse- https://emariete.com/en/c...s-mh-z19b-vs-senseair-s8/
Die Sensair kan idd wel >15 jaar mee terwijl die z19b > 5 jaar.....
Kweet nu niet wat het prijsverschil is maar op het moment v/h artikel was het niet schokkend...

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:58
TD-er schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:57:
De SenseAir sensoren hebben een veel praktischer ABC periode van 180 uur (7.5 dagen)
Dus tenzij je de sensor in een min of meer gesloten omgeving hebt, waar je ruim een week niet goed kunt ventileren danwel altijd een behoorlijke offset hebt, kun je die sensoren prima laten draaien met ABC enabled.

Een grote offset in CO2 concentratie kan bijvoorbeeld voorkomen in plekken waar de luchtkwaliteit sowieso slecht is (grote stad, industriegebied, etc)
In dergelijke situaties kun je nog steeds zo'n sensor gebruiken, echter zal de sensor dan gaan afwijken door veroudering.

Even zonder stroom kan wel, maar als dat eerder de standaard is dan "af en toe", dan zal je effectief geen ABC correctie krijgen en dus een afwijking gaan zien door veroudering.
Het verhoogde ABC interval klinkt in ieder geval als een grote verbetering. Eéns per week goed ventileren moet wel lukken, al moet de sensor daar natuurlijk de aanleiding voor geven :P. De luchtkwaliteit is waar ik woon helaas wel matig (grote stad, industrie nabij) volgens de Atlas Leefomgeving.

Zonder stroom zal echt af en toe zijn, per ongeluk uit het stopcontact trekken bij het schoonmaken. Dat soort zaken.

Dank voor je reactie, ik ga er een paar bestellen!

• JBS
  • Niet online
Iemand een tip voor een te printen behuizing voor een SenseAir S8 met Wemos D1?

De behuizing van de (nieuwe) Airgradient ziet er wel netjes uit, maar daar is helaas (nog) een STL voor zie ik.
https://forum.airgradient...edback-and-discussion/146

[Voor 58% gewijzigd door JBS op 04-03-2022 19:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
TD-er schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:57:

Wat is eigenlijk het issue van stroom onderbreking? Dat de ABC periode in de war raakt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
JBS schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:12:
[...]
Wat is eigenlijk het issue van stroom onderbreking? Dat de ABC periode in de war raakt?
Als je ABC window groter is dan de duur dat je sensor "aan" staat, dan krijg je nooit een volledige ABC, dus staat 'ie effectief uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
TD-er schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:03:
[...]

Als je ABC window groter is dan de duur dat je sensor "aan" staat, dan krijg je nooit een volledige ABC, dus staat 'ie effectief uit.
Ah ja, duidelijk. Doelde meer op een incidentele verplaatsing, maar begrijpelijk dat de ABC niet functioneert wanneer ie de tijd die ie daarvoor nodig heeft niet onafgebroken aanstaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:54
Mijn esp’s rebooten wel eens, stroom gaat er dan niet af werkt de abc van een Senseair dan wel gewoon?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
TheMystery schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:17:
Mijn esp’s rebooten wel eens, stroom gaat er dan niet af werkt de abc van een Senseair dan wel gewoon?
Yep, aangezien de ABC gewoon draait op de sensor zelf.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• polyfloyd
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10-2022

polyfloyd

ʢ◉ᴥ◉ʡ

Hey! Ik zag dit topic op de voorpagina voorbij komen :) Dat is leuk, met CO2 sensoren heb ik inmiddels wel wat ervaring opgedaan.

Vorig jaar heb ik 6 van deze units gemaakt met het doel om in de lokale Hackerspace te kunnen zien of er genoeg geventileerd werd:

De basis is een gerecyclede SHA2017 badge met MH-Z19b CO2 sensor met nog een BME280 thermometer/barometer/hygrometer omdat ik toch bezig was. De software is een stukje (Micro)Python om de sensoren uit te lezen en over MQTT voor centrale grafiekjes enzo :P

Ik had er ook een wat uitgebreider stukje dan bovenstaand over geschreven: https://polyfloyd.net/post/co2-sensors-against-covid/

https://polyfloyd.net/

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:50

Consulectro

Lekker bezig...

Ik kom net uit een webpresentatie van Infineon. Dit ging over hun nieuwe CO2 PAS sensor.
Hieronder wat screenshots......

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• JBS
  • Niet online
Hoe kun je eigenlijk vaststellen/bepalen of een CO2 meter de juiste PPM waardes meet? Na een kalibratie buiten zit de SenseAir S8 netjes op 400. In de nacht daalt de PPM waarde ook weer tot 400. Dat is niet per se een goed criteria om vast te stellen dat de gemeten PPM waardes gedurende dag correct zijn?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JBS daarvoor heb je een gecontroleerde omgeving nodig: een gas waarvan je zeker weet hoeveel ppm CO2 het bevat.

Voor thuisgebruik kun je je afvragen hoe relevant het is om de meter zeer nauwkeurig te kalibreren. Of een meter bij een werkelijke waarde van 1200ppm nou 1100 of 1300 aangeeft: het is duidelijk dat de waarde hoger dan wenselijk is en dat je meer moet ventileren.

• JBS
  • Niet online
Gizz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:08:
@JBS daarvoor heb je een gecontroleerde omgeving nodig: een gas waarvan je zeker weet hoeveel ppm CO2 het bevat.

Voor thuisgebruik kun je je afvragen hoe relevant het is om de meter zeer nauwkeurig te kalibreren. Of een meter bij een werkelijke waarde van 1200ppm nou 1100 of 1300 aangeeft: het is duidelijk dat de waarde hoger dan wenselijk is en dat je meer moet ventileren.
Eens. Wanneer je kunt vaststellen dat een eventuele afwijking maar pakweg 100 is, dan is dat natuurlijk prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• TD-er
Een indicatie of de kalibratie een beetje 'zinnig' is, is door te kijken op een grafiek hoe de sensor uit komt op het laagste niveau.
in principe zou de daling in CO2-concentratie steeds langzamer moeten gaan tot 'ie op een minimum uitkomt.
Tenminste uitgaande van een relatief gesloten ruimte waar mensen uit vertrekken.
De curve zou dus heel vloeiend naar het laagste punt moeten gaan.

Als je in een ruimte ramen en deuren tegen elkaar open zet, krijg je veel sneller de afname tot 400 ppm en dus wel een scherpe knik, uitgaande van een sample-interval van enkele minuten.

• JBS
  • Niet online
TD-er schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:52:
Een indicatie of de kalibratie een beetje 'zinnig' is, is door te kijken op een grafiek hoe de sensor uit komt op het laagste niveau.
in principe zou de daling in CO2-concentratie steeds langzamer moeten gaan tot 'ie op een minimum uitkomt.
Tenminste uitgaande van een relatief gesloten ruimte waar mensen uit vertrekken.
De curve zou dus heel vloeiend naar het laagste punt moeten gaan.

Als je in een ruimte ramen en deuren tegen elkaar open zet, krijg je veel sneller de afname tot 400 ppm en dus wel een scherpe knik, uitgaande van een sample-interval van enkele minuten.
Dan zit deze grafiek er eigenlijk best goed uit, op basis van dat criteria. Dal bereik op pakweg 06:30, twee keer te zien in deze selectie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
Lijkt me prima.
Als dat 'minimum' op zeg 300 of 500 ppm uit zou komen, dan was de ABC verkeerd gegaan en als je de waarden ziet 'clippen' (langzaam afnemen en 'ineens' op 400 ppm blijven hangen) op 400 ppm, dan is 'ie ook niet goed.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:48
JBS schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:12:
Iemand een tip voor een te printen behuizing voor een SenseAir S8 met Wemos D1?

De behuizing van de (nieuwe) Airgradient ziet er wel netjes uit, maar daar is helaas (nog) een STL voor zie ik.
https://forum.airgradient...edback-and-discussion/146
Als je heel even geduld hebt, ik ben er net mee bezig voor mijn eigen setup :P

Prototype om te testen of alles past, daarna komt nog wat refinement, ophangpunt, klepje etc.

I'm a photographer, not a terrorist

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:45
Welk PCB ontwerp gebruik je?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• citruspers
Wemos D1 Mini (zonder headers) + SenseAir S8. Het was even puzzelen, vooral hoe ik de D1 Mini vast klem zonder druk op de PCB componenten te zetten, maar in het kader van "beter goed gejat dan slecht verzonnen" heb ik het schuif/klem mechanisme van een populair weerstation ontwerp op thingiverse geleend :+

UPDATE: done 8)

Files zijn hier te vinden: https://www.prusaprinters...osure-d1-mini-senseair-s8
Geen supports of bevestigingsmateriaal nodig, alles schuift en klemt in elkaar.

[Voor 30% gewijzigd door citruspers op 27-03-2022 16:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Mocht er nog iemand een Aranet4 zoeken, op Marktplaats wordt er op dit moment eentje aangeboden.
Heb een aantal weken terug van deze zelfde persoon ook eentje gekocht, die was nieuw in doos voor een stuk minder dan wat ze in een willekeurige webshop kosten.

Ik ken deze persoon verder niet en ook geen belangen bij o.i.d. :)

De Aranet4 kan ik trouwens via https://kasparsd.github.io/sensor-pilot/ uitlezen op m'n laptop. Ik moet nog even iets zoeken om hem bijv. via Node-RED naar Grafana te krijgen.

[Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 31-03-2022 12:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:42
Per toeval kom ik deze CO2 meter tegen bij de Action: https://shop.action.com/n...626/luchtkwaliteitsmelder

De grote vraag is wat voor sensor er in zit. Als het een NDIR sensor is dan vind ik het een mooie prijs hebben. Als het een andere sensor is, dan is het wel een duur ding. Wie gaat de gok wagen om het te kopen en hem open te schroeven? >:)

• citruspers
De goedkopere sensoren kunnen ook fijnstof en/of VOCs meten, toch? Aangezien deze sensor die functie niet heeft kan het best wel eens een "fatsoenlijke" sensor zijn lijkt me.

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
ranjo schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:28:
Per toeval kom ik deze CO2 meter tegen bij de Action: https://shop.action.com/n...626/luchtkwaliteitsmelder

De grote vraag is wat voor sensor er in zit. Als het een NDIR sensor is dan vind ik het een mooie prijs hebben. Als het een andere sensor is, dan is het wel een duur ding. Wie gaat de gok wagen om het te kopen en hem open te schroeven? >:)
Leef je uit www.smartwares.eu en stel je vraag daar😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

De handleiding heeft het over de 'Smartwares FGA-13900' (even genoteerd voor de zoekmachine). pricewatch unsorted: Smartwares - Luchtkwaliteitsalarm en - Sensor - Detectee...
This product has a high precision carbon dioxide infrared sensor,
Dat scheelt, qua CO2 zal hij dus waarschijnlijk wel vrij betrouwbaar zijn. Hij voldoet ook aan een Europese standaard: 'BS EN 50543-2011 AC-2014'. Als ik daar op zoek dan moet je voor de documentatie hierover betalen helaas. Was wel benieuwd naar de testmethodes. Maar lijkt dus best een redelijke sensor te zijn. Zoekende op die norm zie ik dat hij ook verkocht wordt onder de naam 'Resideo R200C2'. Zal een whitelabel Chinees apparaatje zijn.

Ik kan in de handleiding alleen niks vinden over kalibratie. Als je hem koopt zet hem dan eerst een poosje buiten in je tuin om te zien of je rond de 420-430ppm uit komt (tenzij je aan een drukke weg of naast industrie woont).

Misschien kan er een ESP8266 in worden gestopt, kun je hem mooi in je home automation integreren.

[Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 19-04-2022 18:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
ThinkPad schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:52:
[...]

Ik kan in de handleiding alleen niks vinden over kalibratie. Als je hem koopt zet hem dan eerst een poosje buiten in je tuin om te zien of je rond de 420-430ppm uit komt (tenzij je aan een drukke weg of naast industrie woont).
[...]
Ach dat is zeker niet beperkt tot de goedkopere meters, ben ik laatst achter gekomen.
In onze nieuwbouwwoning zit CO2-gestuurde ventilatie.
Per CO2-stuurunit betaal je alleen al wat meerprijs best wel veel.
En nu ben ik er dus achter gekomen dat deze net zo gevoelig zijn voor beroerde ABC als een hoop andere sensoren.
Heb de woning nu ruim een week zeer bewust zover moeten ventileren dat deze zeer lange tijd onder de 500 ppm zat en nu pas (oplevering woning was mid februari) heb ik deze week voor het eerst meegemaakt dat de CO2-sturing ook echt de ventilatie aan zet als de CO2-waarde in de huiskamer boven de 750-ish ppm uitkomt (zou moeten schakelen op 700 ppm, maar locatie van meters verschilt, dus lastig exact te vergelijken)

Dit zou ik letterlijk zelf beter kunnen voor aanzienlijk minder geld. (grote kans dat ik dat ook ga doen ook...)

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:08

Zoekende op die norm zie ik dat hij ook verkocht wordt onder de naam 'Resideo R200C2'. Zal een whitelabel Chinees apparaatje zijn.
Wikipedia: Resideo

"Resideo Technologies, Inc. is a publicly traded U.S.-based company formed in 2018 out of a spin off from Honeywell."

• ThinkPad

ThinkPad

@TD-er Interessant verhaal, klinkt ook wel logisch. Als z’n ondergrens veel te hoog ligt dan gaat de fan ook veel te laat naar een hogere stand. De sensor een week buiten leggen aan een verlengsnoer was geen optie?

En je zult het t.z.t. opnieuw moeten uitvoeren vrees ik? Of heb je de ABC uit kunnen schakelen?

• TD-er
ThinkPad schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:57:
@TD-er Interessant verhaal, klinkt ook wel logisch. Als z’n ondergrens veel te hoog ligt dan gaat de fan ook veel te laat naar een hogere stand. De sensor een week buiten leggen aan een verlengsnoer was geen optie?

En je zult het t.z.t. opnieuw moeten uitvoeren vrees ik? Of heb je de ABC uit kunnen schakelen?
Nope, buiten leggen is niet echt een optie.
Zit een woning aan vast.

De woning staat dan wel los van de grond (iets met aardbevings in Groningen) maar dan nog is het verplaatsen van die sensor best wel een gedoe zeg maar ;)

Is een systeem behorende bij de hele installatie, wat dan ook de enige reden is dat het nog niet uit elkaar gehaald is en aangepast :)

De enige input optie is een tip-toets waar je voor je gevoel zo hard op moet drukken dat je bijna de hele woning op de base-isolation heen en weer verwacht te schuiven.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:19
TD-er schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:16:
[...]

Zit een woning aan vast.

De woning staat dan wel los van de grond (iets met aardbevings in Groningen) maar dan nog is het verplaatsen van die sensor best wel een gedoe zeg maar ;)

Is een systeem behorende bij de hele installatie, wat dan ook de enige reden is dat het nog niet uit elkaar gehaald is en aangepast :)

De enige input optie is een tip-toets waar je voor je gevoel zo hard op moet drukken dat je bijna de hele woning op de base-isolation heen en weer verwacht te schuiven.
welk merk is dat? :)

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:51

Goede prijs, is overal 2 tot 3x zo duur.

• TD-er
Stork Comfofan S CO2
Dat is een heel systeem met losse modules, waaronder dus een variant die reageert op CO2-concentratie.
Even gezocht en het zou volgens mij dit moeten zijn: https://www.zehnder.nl/ht...-flow-extract-or-supply-0

Ziet er naar uit dat de basis-module in de woonkamer de centrale ontvanger is die dus ook op de module reageert in de badkamer waarmee je een timer zet.
Maar die basis-module doet gewoon een 0-10V waarde, dus hoe moeilijk kan het zijn :)
Weet alleen niet of je dat makkelijk kunt overriden zonder de rest op te blazen. Zal waarschijnlijk een soort van verschilversterkertje moeten worden bij de ventilator om met een eigen unit die stuurspanning te overriden.

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Zoekende op die norm zie ik dat hij ook verkocht wordt onder de naam 'Resideo R200C2'. Zal een whitelabel Chinees apparaatje zijn.
Het valt me wel op dat Resideo een levensduur van 10 jaar specificeert en de Action 5 jaar.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:19
TD-er schreef op woensdag 20 april 2022 @ 00:23:
[...]

Stork Comfofan S CO2
Dat is een heel systeem met losse modules, waaronder dus een variant die reageert op CO2-concentratie.
Even gezocht en het zou volgens mij dit moeten zijn: https://www.zehnder.nl/ht...-flow-extract-or-supply-0

Ziet er naar uit dat de basis-module in de woonkamer de centrale ontvanger is die dus ook op de module reageert in de badkamer waarmee je een timer zet.
Maar die basis-module doet gewoon een 0-10V waarde, dus hoe moeilijk kan het zijn :)
Weet alleen niet of je dat makkelijk kunt overriden zonder de rest op te blazen. Zal waarschijnlijk een soort van verschilversterkertje moeten worden bij de ventilator om met een eigen unit die stuurspanning te overriden.
Dankjewel. Wij krijgen (ook) een Zehnder systeem met een aantal losse CO2 sensoren, benieuwd hoe dat zal werken. :)

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:03
TD-er schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:16:
[...]

Zit een woning aan vast.

Buitenlucht naar binnen brengen met een lange geïsoleerde ventilatieslang. :+

:D Dat herken ik van een (qua nuttigheid vrijwel waardeloze) bedieningsunit in de badkamer.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 12:11

Leuk apparaatje voor het geld. Heeft zo te zien een Cubic CU-1106H NDIR sensor aan boord. Paar pics:

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• 4alexi
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-03 17:50
Stokertje schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:11:
[...]

Goede prijs, is overal 2 tot 3x zo duur.
@Stokertje Bij deze

Cubic sensor
CU-1106SL-N 0-5,000ppm, super low power version with wide voltage range designed for battery-operated devices. The footprint is compatible with SenseAir S11 Sunrise CO2 Sensor. Includes UART. With pins.
first post :)

• vinom
Hoe makkelijk zou zoiets uit te lezen zijn in Domoticz/Home Assistant? Hangt natuurlijk geen bekend ESP bordje tussen.

• ranjo
Daar ben ik ook benieuwd naar, kunnen jullie (twee posts bijna gelijktijdig) kijken welke microprocessor er op zit? En welke IC zit er bij dat display? een optie is natuurlijk om de main processor er af te slopen en daar een ESP aan vast te maken, dan is het wel leuk dat alle hardware er omheen het ook goed doet.

• TD-er
Je zou natuurlijk de pinnen van de CO2 sensor aftappen en gewoon lezen wat er door het bordje aangevraagd wordt en de antwoorden interpreteren.
Lijkt ruimte genoeg in te zitten voor een ESP.

• 4alexi
ranjo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:01:
Daar ben ik ook benieuwd naar, kunnen jullie (twee posts bijna gelijktijdig) kijken welke microprocessor er op zit? En welke IC zit er bij dat display? een optie is natuurlijk om de main processor er af te slopen en daar een ESP aan vast te maken, dan is het wel leuk dat alle hardware er omheen het ook goed doet.
Display

• ThinkPad

ThinkPad

Ben ook wel benieuwd naar de main CPU, die zal op de grote printplaat zitten, wordt nu bedekt door het printplaatje met het schermpje.

De losse CO2-module uitlezen zal wel lukken, dat lijkt qua vorm/aansluitingen wel aardig op MH-Z19. En in dat witte schuim zal de temp/humidity zitten, vermoedelijk iets van BME280/AHT10 achtigs. Leukste is wel als je temp/hum en het display ook werkend krijgt natuurlijk als je er een ESP8266 in schroeft. Anders kun je net zo goed een MH-Z19 en een behuizing kopen, ben je goedkoper uit :P

[Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 21-04-2022 14:54]

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:51
Best leuk ding, ook geen flutsensor ze te zien. Temperatuur sensor netjes geïsoleerd tegen opwarming door andere componenten. (Alhoewel dat niet altijd afdoende is)

Heb er zojuist ook een besteld. Op de website met de ndir sensor data geven ze een levensduur van 10 jaar op voor de sensor, ipv de 5 jaar die op de Action website staat. Bedankt voor het delen van deze foto’s!

• 4alexi
ThinkPad schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:45:
Ben ook wel benieuwd naar de main CPU, die zal op de grote printplaat zitten, wordt nu bedekt door het printplaatje met het schermpje.

De losse CO2-module uitlezen zal wel lukken, dat lijkt qua vorm/aansluitingen wel aardig op MH-Z19. En in dat witte schuim zal de temp/humidity zitten, vermoedelijk iets van BME280/AHT10 achtigs. Leukste is wel als je temp/hum en het display ook werkend krijgt natuurlijk als je er een ESP8266 in schroeft. Anders kun je net zo goed een MH-Z19 en een behuizing kopen, ben je goedkoper uit :P

Cpu lijkt deze te zijn: CPU
Weet niet of dat een speciaal ding is.

Lijkt ook een sdcard houder op te kunnen (rechtsonder), voor logging?

Qua waarden een korte test gedaan. Buiten 430 ppm, binnen 735 ppm.
Temperatuur ca 2 graden te hoog (zoals verwacht).
Lijkt prima te werken.

update

lijkt een soort antenne aan de achterzijde te zitten, ook de text ant1 op de print. Wifi/BT?

[Voor 12% gewijzigd door 4alexi op 21-04-2022 16:54]

• ranjo
Interessant. Ik ben wel benieuwd op welk voltage dit allemaal draait. De CO2 sensor en processor kunnen beide zowel 3.3 als 5 volt. ESP technisch zou 3.3 natuurlijk wel tof zijn.
Denk dat ik hem ook maar moet bestellen, ook al heb ik nog een ongebruikte senseair liggen en ook pas nog een aranet4 binnen (@ThinkPad nog bedankt voor de tip.. :P )
Maar dit ding ziet er gewoon betaalbaar én mogelijk tweakbaar uit

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

The Lord schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:10:
[...]
Buitenlucht naar binnen brengen met een lange geïsoleerde ventilatieslang. :+
Of buiten een grote vuilniszak vullen met lucht. Dichtknijpen en mee naar binnen brengen. Dan snel de sensor er in.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
hneel schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:48:
[...]

Of buiten een grote vuilniszak vullen met lucht. Dichtknijpen en mee naar binnen brengen. Dan snel de sensor er in.
_O- _O-

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TOMMY1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:45
Weer iemand of dit een echte NDIR sensor heeft voor die 25 euro?
https://www.bol.com/nl/nl...g67Ray-AV0gAaAkSsEALw_wcB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:00
Zou behoorlijke valse reclame zijn als ze liegen over die sensor, maar het lijkt me zeker goed om dit daadwerkelijk te controleren. Ik kan via Google weinig over dit merk vinden iig, maar een andere sensor van dit merk die ooit via bol werd verkocht heeft nogal een paar matige reviews.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• route99

route99

Zo'n sensor kost al het nodige, hoe kun je dan voor 25 euro dit in de markt zetten....
Ga af op echte reviews oa die hier voorbij kwamen waarvan je zeker weet dat er een NDIR sensor in zit.
Vaak.... als het te mooi is om waar te zijn... dan kan dat zo maar waar zijn....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• indian
  • Laatst online: 28-03 19:57
hapklaar schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:53:
[...]

Leuk apparaatje voor het geld. Heeft zo te zien een Cubic CU-1106H NDIR sensor aan boord. Paar pics:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook twee van deze Action apparaten besteld. Bij hogere waarden wijken ze een beetje van elkaar af (zeg 770 en 750), maar volgens mij zijn zulke verschillen in de marge. Dus voor nu goede ervaringen, zeker voor deze prijs.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• hapklaar
Heb nog wat leuke zelfbouw projectjes gevonden, op basis van de Lilygo TTGO T-Display:

https://github.com/melkati/CO2-Gadget
https://github.com/hapklaar/canairio_firmware

Heb ze beide draaien hier. De eerste met een MH-Z19B, de tweede met een SCD30 sensor, in een kastje met een 18650. Leuk speelgoed!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hapklaar
route99 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:51:
Zo'n sensor kost al het nodige, hoe kun je dan voor 25 euro dit in de markt zetten....
Ga af op echte reviews oa die hier voorbij kwamen waarvan je zeker weet dat er een NDIR sensor in zit.
Vaak.... als het te mooi is om waar te zijn... dan kan dat zo maar waar zijn....
Ik vraag het me ook af. Feit dat ook TVOC wordt genoemd in de beschrijving zet me wel aan het twijfelen. Ik heb hem besteld en zal het eens even aan een onderzoekje onderwerpen ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Weekje weg geweest. Dus CO2 niveau's daalden gestaag. Zo te zien was die van de slaapkamer niet meer helemaal goed gecalibreerd. (Is een Senseair S8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
Hmm dat zijn best wel snelle opeenvolgende correcties die de S8 daar uitvoert.
Uit ervaring kan ik zeggen dat de correctie de andere kant op in een stuk grotere intervallen plaatsvind.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• hapklaar
hapklaar schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:35:
[...]

Ik vraag het me ook af. Feit dat ook TVOC wordt genoemd in de beschrijving zet me wel aan het twijfelen. Ik heb hem besteld en zal het eens even aan een onderzoekje onderwerpen ;)
Het ding bevat echt een NDIR sensor, lijkt pin compatible met de MH-Z19B. Geen markeringen of andere kenmerken waaraan het merk of type is te zien. Onder de CO2 sensor zit nog een IC, heb niet direct kunnen zien wat het is. Misschien soldeer ik de sensor er later nog even af om dat te bekijken.

Het display is op basis van ledjes en ziet er in werkelijkheid beter uit dan op foto. De foto toont meer 'light bleed' tussen segmenten dan eigenlijk te zien is.

Verder zit er een USART en SLINK(?) poort op, waarmee het wellicht mogelijk is een ESP te voeden voor IoT doelen.

Na kort testen lijken de temp en CO2 waardes redelijk te kloppen. Het is mogelijk een offset te configureren voor temp en humidity en handmatige calibratie van de CO2 sensor is mogelijk.

• route99

route99

@hapklaar Je zou het haast denken. Tis wel zo dat andere devices ook vergelijkbare functies hebben met vergelijkbare minimale poorten die via de pinnetjes op de printplaat uitkomen.
En ze hebben vast allemaal een cel waar de lucht door heen gaat, conceptmatig kun je dan al qua uiterlijk al snel op zo'n blokje uit komen....

Dit is de MH-Z19B

Wat me meteen opvalt is dat de kant met de 5 aansluitingen precies omgekeerd is als bij die van jou als ik dat witte vlak als essentieel beschouw (de referentie). Wat niet waar hoeft te zijn....
Ik weet echter niet of er MH-Z19B types (of een kloon daarvan) zijn waar het zit zoals het bij jouw zit.

Edit:
Er zijn idd fake types... en of die dan wel NDIR zijn... wat denk je zelf.... ?
Ik vind het wel erg leuk/interessant dat je zo open bent en dit zo tentoonstelt. (y) 8)

Bron: https://emariete.com/en/co2-mh-z19b-fake-sensors-2/
Er is ook een video met het vergelijk van een echte en een fake type.
YouTube: 🥇 Descubre los sensores de CO2 MH-Z19B falsos. ¡Qué no te la cuelen! ✔

[Voor 44% gewijzigd door route99 op 11-05-2022 13:35]

• hapklaar
route99 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:10:
@hapklaar Je zou het haast denken. Tis wel zo dat andere devices ook vergelijkbare functies hebben met vergelijkbare minimale poorten die via de pinnetjes op de printplaat uitkomen.
En ze hebben vast allemaal een cel waar de lucht door heen gaat, conceptmatig kun je dan al qua uiterlijk al snel op zo'n blokje uit komen....
Klopt, maar het feit dat het erg op een NDIR sensor lijkt en ze zelf beweren dat deze er in zit, maakt het toch wel erg aannemelijk dat het ook zo is. Meest gebruikelijke alternatieve (goedkope) manier om CO2 niveau vast te stellen is met een VOC sensor, degenen die ik ken zien er anders uit. Het gaat mij wat te ver om te denken dat ze zo hun best doen om ons op deze manier voor de gek te houden. ;)
Dit is de MH-Z19B
[Afbeelding]
Wat me meteen opvalt is dat de kant met de 5 aansluitingen precies omgekeerd is als bij die van jou als ik dat witte vlak als essentieel beschouw (de referentie). Wat niet waar hoeft te zijn....
Ik weet echter niet of er MH-Z19B types (of een kloon daarvan) zijn waar het zit zoals het bij jouw zit.

Edit:
Er zijn idd fake types... en of die dan wel NDIR zijn... wat denk je zelf.... ?

Bron: https://emariete.com/en/co2-mh-z19b-fake-sensors-2/
Er is ook een video met het vergelijk van een echte en een fake type.
YouTube: 🥇 Descubre los sensores de CO2 MH-Z19B falsos. ¡Qué no te la cuelen! ✔

[Afbeelding]
Ik ken het artikel, maar die bewering klopt m.i. niet. Bijna overal waar je de MH-Z19B kan kopen is deze van het gladde type, zelfs in de documentatie van Winsen staat een plaatje van de sensor met een gladde buitenkant.
https://www.winsen-sensor...s/co2-sensor/mh-z19b.html

• route99

route99

@hapklaar Dit is de datasheet, jij zou de puntjes op de i kunnen zetten met aanvullende waarnemingen.
https://www.winsen-sensor.com/d/files/MH-Z19B.pdf
De toleranties van o.a. de afmetingen staan er zelfs bij.
Neem de fake link data als extra referentie mee.

[Voor 10% gewijzigd door route99 op 11-05-2022 13:35]

• hapklaar
route99 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:33:
@hapklaar Dit is de datasheet, jij zou de puntjes op de i kunnen zetten met aanvullende waarnemingen.
https://www.winsen-sensor.com/d/files/MH-Z19B.pdf
De toleranties van o.a. de afmetingen staan er zelfs bij.
Neem de fake link data als extra referentie mee.
Ik begrijp niet waar je op doelt en wat de datasheet toevoegt. Ik zeg alleen dat de bewering dat MH-Z19B's met gladde buitenkant fake zijn klaarblijkelijk niet klopt...

• ThinkPad

ThinkPad

Als ik die link over die fake sensor bekijk dan lijkt die veel te laag aan te geven: 1500ppm waar twee goeie 2600ppm aangeven. Misschien even flink ademen in een boterhamzakje en daar de sensor in doen :+

En zet hem ook eens een halfuurtje buiten (niet in de zon), je zou dan een 420-440ppm moeten zien (tenzij je aan drukke weg/bij industrie woont).

[Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 11-05-2022 13:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hapklaar
Leuk om te zien dat er idd een licht emitter in zit.

• route99

route99

Leuk om te zien! 8) (y)

Voor veel andere metingen heb je dit ook nodig: Laser-based light .... dat is dus geen bewijs maar dat claim je ook niet zo.
Je schreef eerder dit:
hapklaar schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:35:
[...]Ik vraag het me ook af. Feit dat ook TVOC wordt genoemd in de beschrijving zet me wel aan het twijfelen. Ik heb hem besteld en zal het eens even aan een onderzoekje onderwerpen ;)
Waar zit op je printplaat dan je TVOC chip?
Of is het alleen wat op het doosje staat "CO2 detector + T + LV" ?
Dan heeft jouw TVOC opmerking iig mij op extra scherp gezet. Maar dat zou wel eens niet kunnen kloppen gezien de tekst op jouw doosje.
Waar kwam je TVOC achteraf gezien dan vandaan? In de specs?

Ben nog even verder wezen zoeken:
https://revspace.nl/MH-Z19B#Fake_MH-Z19B_.28black_PCB.29\
Wrs zijn de fakes wel NDIR maar worden ze fake genoemd omdat ze heel erg instabiel zijn volgens dit verhaal en ook volgens deze video.
YouTube: Fake (?) MH-Z19 CO2 sensors unusable (part 1: fluctuations)
Edit er tussen gezet:
YouTube: Fake (?) MH-Z19 CO2 sensors unusable (part 2: drift)
Daar zie je een veel grotere drift voor de fakes.

Het is uiteraard niet uit te sluiten dat je wel een goed hebt. In de revspace link hierboven staan nog meer punten waar je de originaliteit op kunt checken.
En het kan ook nog zijn dat er betere fakes komen, maar die hadden zij blijkbaar niet.
Ben benieuwd naar meer onderzoek, want zo weinig voor zo'n CO2-mater als er echt een MH-Z19B in zit is niet erg duur.
Tis wel zo in mijn herinnering dat de Sensair S8 & S8 LP (low power) veel meer meeturen maken eer ze een stuk minder worden of stuk gaan en voor ook de wat "betere fakes" zou dat verschil nog een stuk groter kunnen zijn.

Gezien de prijs is dus nog wat extra aandacht/onderzoek toch wel interessant.

[Voor 6% gewijzigd door route99 op 11-05-2022 19:30]

• route99

route99

Jouw doosje lijkt merkloos?
O.b.v de code op je printplaat
code:
1
abh102-c02-led-v.1
kom ik bij dit apparaat terecht: "ABH102 Air Quality Tester Carbon Dioxide Detector"
http://www.bjzetron.com/carbonmonoxidealarm/41-201.html
Daarvan wordt iig beweerd dat er een NDIR sensor in zit.
Wellicht komt er in NL of in de EU een ander merkje op (gebeurt vaker).
Met de code abh-102 ook bij Amazon te koop.
https://www.amazon.com/iM...echargeable/dp/B09DG7LK37

[Voor 15% gewijzigd door route99 op 11-05-2022 20:18]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• ranjo
Even een update met de Action CO2 sensor. Ik heb een logic analyzer geleend van een vriend en ben nog wat verder in de hardware gaan duiken. De temperatuur sensor blijkt een CHT8305 te zijn die praat met de i2c bus. Er is niet super veel over te vinden, maar heb gelukkig wel een chinese datasheet gevonden en een verdwaald stuk C code. Inmiddels heb ik het voor elkaar om met een Arduino de temperatuur en luchtvochtigheid uit te lezen :*) (terwijl de processor zelf ook nog draait, dus ik ben eigenlijk met 2 i2c masters 1 slave aan het uitlezen..)

Ook zijn de 2 "knoppen" redelijk goed uit te lezen, er zit een touch sensor op die een zuiver signaal naar de processor stuurt.

Wat betreft de batterij zit er ergens een battery management chip.

De CO2 sensor uitlezen zou met ESPhome al moeten lukken met deze oplossing.

Dus ik denk dat ik van dit apparaatje wel een "slimme" CO2 sensor kan maken die met home assistant kan praten. Liefste deactiveer ik de ingebouwde processor, dan kan ik ook meer met het display doen. D

Todo:
  • Voeding processor deactiveren, tbv debuggen
  • Arduino code voor temp sensor omschrijven naar ESPhome module
  • Display en leds aansturen
  • Battery management chip uitlezen. Wifi deactiveren wanneer op accu en periodiek waardes sturen
  • Spraak IC bypassen en luidspreker rechtstreeks met ESPhome RTTTL gebruiken. Dan kan ik dit ding ook gebruiken als extra gong voor de deurbel
Aandachtspunten:
  • Geen SMD solderen, kan ik niet. :P
  • Foto's maken
Een ding vraag ik me nog af, weet iemand wat dit witte ding is? het zit dus vlak naast de temperatuur / luchtvochtigheid sensor (achter het isolerende schuim) en volgens de logic analyzer staat hier een blokgolf op met telkens 1 sec hoog en 1 sec laag signaal. Ik moet dit ding nog analoog uitlezen, het lijkt op een led ofzo :?

;w Ik zie trouwens dat dit apparaatje niet meer leverbaar is op de Action site. :-(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hapklaar
Lekker bezig!

Leuk spul zo'n logic analyzer. Koop je al voor 12 euro ofzo op amazon. Had er ook een gebruikt om de TX van de CO2 sensor uit te lezen. Output komt als me goed herinner overeen met een MH-Z19 en is wel beschreven.
Deze zou je in principe zo quick & dirty op een ESP32 aan kunnen sluiten die het vervolgens via MQTT weer naar bijv. Home Assistant stuurt.

Dat witte ding is volgens mij een lichtsensor, die ervoor zorgt dat het display dimt als het donker wordt.

[Voor 9% gewijzigd door hapklaar op 27-05-2022 15:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-03 22:48
Heeft iemand ervaring met deze meter? Er staat dat er een ndir meter in zit maar kan dit voor deze prijs?

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Ook is deze variant er nog maar volgens mij is het verschil alleen de app functie.

Ik ben namelijk opzoek naar een CO2 meter. Er is namelijk een airco opgehangen in ons huis om te koelen en te verwarmen. Airco blaast tegen de richting in waar de mv zijn lucht vandaan trekt. Ik ben dus benieuwd of dit geen invloed heeft op de luchtkwaliteit. Maar wil hier niet al teveel geld voor kwijt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
vangoghnl schreef op zondag 26 juni 2022 @ 00:34:
Heeft iemand ervaring met deze meter? Er staat dat er een ndir meter in zit maar kan dit voor deze prijs?

Als ik goed lees kun je maar 1 dag meten en moet je alweer opladen. Dat hoge verbruik zou betekenen dat er een ndir inzit.
Ook is deze variant er nog maar volgens mij is het verschil alleen de app functie.

Ik ben namelijk opzoek naar een CO2 meter. Er is namelijk een airco opgehangen in ons huis om te koelen en te verwarmen. Airco blaast tegen de richting in waar de mv zijn lucht vandaan trekt. Ik ben dus benieuwd of dit geen invloed heeft op de luchtkwaliteit. Maar wil hier niet al teveel geld voor kwijt.
Je airco circuleert dezelfde lucht.
Je mechanische ventilatie onttrekt lucht wat via roosters en spleten weer aangevoerd wordt. Er is dus niets verandert. Hoogstens dat de lucht beter door de hele kamer verdeelt wordt.

Als je geen geld wilt besteden aan een goede co2 meter dan zou ik er helemaal niet aan beginnen.

[Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 26-06-2022 10:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-03 22:48
Seafarer schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:37:
[...]

Je airco circuleert dezelfde lucht.
Je mechanische ventilatie onttrekt lucht wat via roosters en spleten weer aangevoerd wordt. Er is dus niets verandert. Hoogstens dat de lucht beter door de hele kamer verdeelt wordt.

Als je geen geld wilt besteden aan een goede co2 meter dan zou ik er helemaal niet aan beginnen.
Maar hoeveel geld moet je uitgeven aan een goede c02 meter? Ik zie ze staan van €10 t/m €500. Waar kan ik aan zien dat eentje voldoet? Ze hebben namelijk allemaal een NDIR sensor.

Om een voorbeeld te geven ik heb in mijn huis rookmelders hangen van €80 maar ook van €5. Toen er brand was gingen ze allemaal af. Je zou dus kunnen zeggen dat €80 zwaar overdreven is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Seafarer schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:37:
[...]
Wat is er volgens jou mis met de NDIR-sensor in dit specifieke product? Ook op de site wordt expliciet gesproken over dedicated NDIR ipv een VOC-sensor misbruiken voor een CO2 schatting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
vangoghnl schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:30:
[...]

Maar hoeveel geld moet je uitgeven aan een goede c02 meter? Ik zie ze staan van €10 t/m €500. Waar kan ik aan zien dat eentje voldoet? Ze hebben namelijk allemaal een NDIR sensor.

Om een voorbeeld te geven ik heb in mijn huis rookmelders hangen van €80 maar ook van €5. Toen er brand was gingen ze allemaal af. Je zou dus kunnen zeggen dat €80 zwaar overdreven is.
Zo snap ik je dilemma.

Ik heb zelf een sense air (nee geen aandelen van) ben er tevreden over. Gaat even over de 100 euro.
Zonder bewijs lijken de duurdere het ook beter en langer vol te houden.
Boven de 150 euro krijg je allemaal extra opties. Zoals data opslaan en teruglezen dat maakt het duurder en metingen worden nog steeds met dezelfde sensor gemaakt.
Zelfbouw zie ik niet zitten. Teveel gedoe.

Pagina: 1 ... 23 ... 30 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee