Accretion schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:14:
[...]
Hmm.
Dus het zegt iets over de luchtkwaliteit maar niet 'direct' over CO2?
Maar wel indirect en semi-indicatief?
Wat mij betreft goed genoeg voor 20eu

Maar inderdaad, wellicht moet ik 't ventiel op de slaapkamer toch wat verder open zetten

CO
2 is de belangrijkste waarde om in een huis/kantoor/school in de gaten te houden. Een hoog CO
2-niveau is ongezond én wordt snel bereikt bij onvoldoende ventilatie. Vandaar dat ventilatie op die plekken op basis van CO
2-meters wordt aangestuurd en niet VOC.
VOC is voornamelijk afkomstig van uitdampende chemische stoffen (off gassing). Denk daarbij bijvoorbeeld aan meubels (lijm, verf, vuilafstotende coating). Mensen stoten maar een geringe hoeveelheid VOC uit, waardoor het op basis van VOC lastig te bepalen is of je voldoende ventileert in een ruimte.
Samengevat: ventileer je op basis van CO
2, dan zul je ook voor het achtergrondniveau van VOC's vrijwel altijd voldoende ventileren. Bij ventileren op basis van VOC zul je vrijwel altijd te weinig ventileren voor een gezond CO
2-niveau.
Daarom ben ik niet zo'n fan van louter kijken naar VOC. Het kan zorgen voor een vals gevoel van veiligheid en te weinig ventilatie. Omdat een echte CO
2-sensor geen honderden euro's hoef te kosten (voor €25 zet je er zelf een in elkaar, kant-en-klaar lukt je voor <€100) raad ik iedereen graag aan om het stapje te zetten naar een sensor die wel een redelijke indicatie geeft van het CO
2-niveau in je kamer

Seafarer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 00:00:
[...]
Wat gebeurt er nu als raam en rooster dicht zijn op je badkamer? Je badkamer wordt nog steeds afgezogen door de mechanische ventilatie en lucht komt van onder de deur en dus uit de slaapkamers. Die worden dus automatisch beter geventileerd.
Dit doe ik al 25 jaar.
Helemaal mee eens. Het voorkomt/vermindert ook schimmel in je badkamer, omdat je met opgewarmde lucht (lage relatieve luchtvochtigheid) de waterdamp uit je badkamer ventileert. Met een open raam haal je koude vrij verzadigde lucht binnen, die kan niet zoveel waterdamp uit je badkamerlucht meer opnemen. Daar komt nog bij dat door de koude buitenlucht je badkamer afkoelt en je condensatie krijgt op o.a. je tegels.
@
Kaaschef wat ook veel kan helpen (naast het rooster in de slaapkamer
niet sluiten natuurlijk

) is kijken naar de airflow van kamer naar kamer.
In mijn huis zat er een goede kier onder de badkamerdeur. Maar de deuren van de slaapkamers sloten vrijwel luchtdicht. Dat schiet dan niet op, want de lucht in de slaapkamer kan dan niet richting afzuigpunt in de badkamer. Het inkorten van de deuren of het toevoegen van een rooster in de deur kan veel schelen. Zelf heb ik, omdat het slaapkamers betreft,
deurroosters met geluidsisolatie geplaatst.
[
Voor 33% gewijzigd door
Gizz op 10-02-2022 09:53
]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX