Thanks! Ga ik eens hobbyen! Las hier en daar dat het ook kan zonder solderen? of moet je dan dus wel alsnog de pinnen erop solderen?Gizz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:21:
@crimby Dat is het zo ongeveer wel. Qua sensoren zijn er niet veel keuzes, in dit topic wordt vooral geschreven over de MH-Z19 en Senseair S8. Extreem samengevat: de eerste is wat goedkoper, de S8 blijft het langer betrouwbaar doen. Om gedoe te voorkomen neem je daarom een S8.
Verder bestel je voor de zekerheid wat male-male pin headers (die worden niet altijd meegeleverd).
En wat female-female kabeltjes om op de pin headers te schuiven.
Als je verder al een soldeerbout en soldeertin hebt (of kunt lenen), dan heb je met bovenstaande spullen alles in huis om aan de slag te gaan.
Er zijn / waren bedrijfjes die eerst de pin headers voor je solderen voordat ze de boel opsturen. Maar het is echt een klusje van niks, je soldeerbout aansluiten en de onderdelen klaarleggen duurt langer dan die paar makkelijk toegankelijke pin headers solderen
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
dan wordt 2022 het jaar van nieuwe skills haha! Even een leuke soldeerbout zoeken, boardjes en kabels bestellen en de sensor natuurlijk. Thanks!Gizz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:27:
Er zijn / waren bedrijfjes die eerst de pin headers voor je solderen voordat ze de boel opsturen. Maar het is echt een klusje van niks, je soldeerbout aansluiten en de onderdelen klaarleggen duurt langer dan die paar makkelijk toegankelijke pin headers solderen
ik draai nu al bijna een jaar een wtw unit met zelf gemaakte co2 sturing.
Zelf printje ontworpen --> 11euro voor een boel
doosje voor 4euro
espeasy+MHz19 --> +- 25euro
Los nog een relay doosje welke de wtw aan/uit/stand2/stand3 zet.
En met hulp van medetweakers een simpel scriptje gemaakt.
Metingen voldoen (komt ook niet op een paar ppm) en als we met het gezin thuis zijn is max stand 2 voldoende om <800ppm te blijven.
zo'n zelfde sensor heb ik op de slaapkamer, daar houd ik de waarde <1200ppm.
Voor mij is dit een goedkope manier om toch een goede luchtkwaliteit te hebben in huis.
Nadeel is dat ik wel erg veel ververs in de nacht (woonkamer loopt natuurlijk ook op stand 2 door).
Maar om daar wat voor te maken moet ik echt een klep in een buis gaan zetten (waar ik eigenlijk niet meer fatsoenlijk bij kom.
Voordeel is ook dat wanneer er niemand thuis is, de unit nu uit gaat wanneer CO2 <500ppm is
Zelf printje ontworpen --> 11euro voor een boel
doosje voor 4euro
espeasy+MHz19 --> +- 25euro
Los nog een relay doosje welke de wtw aan/uit/stand2/stand3 zet.
En met hulp van medetweakers een simpel scriptje gemaakt.
Metingen voldoen (komt ook niet op een paar ppm) en als we met het gezin thuis zijn is max stand 2 voldoende om <800ppm te blijven.
zo'n zelfde sensor heb ik op de slaapkamer, daar houd ik de waarde <1200ppm.
Voor mij is dit een goedkope manier om toch een goede luchtkwaliteit te hebben in huis.
Nadeel is dat ik wel erg veel ververs in de nacht (woonkamer loopt natuurlijk ook op stand 2 door).
Maar om daar wat voor te maken moet ik echt een klep in een buis gaan zetten (waar ik eigenlijk niet meer fatsoenlijk bij kom.
Voordeel is ook dat wanneer er niemand thuis is, de unit nu uit gaat wanneer CO2 <500ppm is
Hmm, tja qua kosten is het eigenlijk wel logisch.darklord007 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:03:
ik draai nu al bijna een jaar een wtw unit met zelf gemaakte co2 sturing.
Ja, dat is natuurlijk de volgende stap in afzuiging/wtw overdag hoeft er praktisch alleen op de begane grond geventileerd te worden en 's nachts alleen op de slaapkamers (de verdieping erboven. Dan zou je aan een klep genoeg hebben.
Wellicht kun je op een DIY manier de ventielen zelf open/dicht doen? Dat je bij wijze van op elke kamer een actuator achter de klep hebt?
nah dat gaat een paar stappen te ver en is helaas ook niet practisch uitvoerbaar.Accretion schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:06:
[...]
Hmm, tja qua kosten is het eigenlijk wel logisch.
Ja, dat is natuurlijk de volgende stap in afzuiging/wtw overdag hoeft er praktisch alleen op de begane grond geventileerd te worden en 's nachts alleen op de slaapkamers (de verdieping erboven. Dan zou je aan een klep genoeg hebben.
Wellicht kun je op een DIY manier de ventielen zelf open/dicht doen? Dat je bij wijze van op elke kamer een actuator achter de klep hebt?
Tevens zou je niet allen de toevoer, maar ook de afvoer moeten afsluiten om de balans te houden.
Eigenlijk zou ik in de koof achter het toilet in de standleiding 2 kleppen moeten zetten.
Helaas is het toilet een paar jaar geleden vernieuwd en ga ik daar echt niet meer in breken

.
[ Voor 99% gewijzigd door Aziraphale op 22-12-2021 21:48 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Voor de zelf- en auto-calibreerders (MHZ19 etc.) hier:
In een andere draad heeft medetweaker @Chris_82 een relevante link genoemd.
Een schatting met de actuele CO2-concentratie per locatie (hier voor mijn locatie).
Op dit moment is ca. 425 ppm de laagste waarde aan de kust.
Een schatting met de actuele CO2-concentratie per locatie (hier voor mijn locatie).
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Op zich een hele interessante en handige link.... maar...dunklefaser schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:22:
Voor de zelf- en auto-calibreerders (MHZ19 etc.) hier:
Zelf kalibreren van een CO2 sensor gaat je niet lukken.
Dat je een idee krijgt van de ppm waarde aldus die site, wil niet zeggen dat het ook bij jou die waarde is.
Het is heel lastig om zelf een setup te maken die niet een hogere (of lagere) CO2 concentratie heeft.
Ja ook lager is prima mogelijk. Bijvoorbeeld met veel planten in de buurt die in zonlicht staan.
Ook kan je in de buitenlucht in 't open veld prima een CO2 concentratie hebben die een paar-100 ppm hoger is dan wat die site aangeeft.
Bijvoorbeeld 's nachts als het windstil is met veel planten in de buurt.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Zelf calibreren heb ik ook niet voorgesteld en zou ik ook niet aanbevelen, integendeel.TD-er schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:03:
[...]
Op zich een hele interessante en handige link.... maar...
Dat je een idee krijgt van de ppm waarde aldus die site, wil niet zeggen dat het ook bij jou die waarde is.
Het is heel lastig om zelf een setup te maken die niet een hogere (of lagere) CO2 concentratie heeft.
Ja ook lager is prima mogelijk. Bijvoorbeeld met veel planten in de buurt die in zonlicht staan.
Ook kan je in de buitenlucht in 't open veld prima een CO2 concentratie hebben die een paar-100 ppm hoger is dan wat die site aangeeft.
De vaak gebruikte 400 ppm als doelwaarde dat is mijn punt.
In de winter heb ik trouwens niet zoveel last van fotosynthese of het omgekeerde proces

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Maar wel van langer gesloten ramen overdagdunklefaser schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:53:
[...]
In de winter heb ik trouwens niet zoveel last van fotosynthese of het omgekeerde proces.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Kan ik dan mijn CO2 's nachts compenseren door een muur van planten?TD-er schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:03:
[...]
Op zich een hele interessante en handige link.... maar...
Mits je een plant komt die s nachts CO2 omzet ipv produceertbanaliteit schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:07:
[...]
Kan ik dan mijn CO2 's nachts compenseren door een muur van planten?
Tomba in "CO2-meters voor in huis"
Ik plan binnen enkele maanden een kamer in huis om te laten bouwen naar quasi geluidsdicht. Ik was hierbij eigenlijk al vergeten om ook nog wat van ventilatie ter voorzien (bij deze gecorrigeerd). Het leek me wel leuk om deze aan te sturen op basis van echte meetwaarden.
Ik was eerst aan het kijken naar de Aeropac SN die een Aerosense module heeft die op basis van meetwaarden de ventilatie stuurt. Ding lijkt echter nergens te bestellen en ik heb nog tijd en ruimte om de ventilatie in de muur te verwerken.
Vervolgens op zoek gegaan naar een losse meter om de toekomstige ventilatie mee te sturen, via Home Assistant koppel in beide wel aan elkaar. Voorwaarde is wel dat de sensor local polling ondersteunt en niet "cloud only" is. Z-Wave, Wifi of Ethernet dus.
Vervolgens in dit topic geleerd dat ik best voor iets met een NDIR sensor ga. Sensors genoeg op het eerste zicht... dat blijkt uiteindelijk toch tegen te vallen.
Ik ben volgende tegengekomen:
Iemand dus nog suggesties voor een kant en klare sensor voor aan de muur? Hoeft verder geen display op. Enige voorwaarde is dat hij lokaal uit te lezen is 😀
Ik was eerst aan het kijken naar de Aeropac SN die een Aerosense module heeft die op basis van meetwaarden de ventilatie stuurt. Ding lijkt echter nergens te bestellen en ik heb nog tijd en ruimte om de ventilatie in de muur te verwerken.
Vervolgens op zoek gegaan naar een losse meter om de toekomstige ventilatie mee te sturen, via Home Assistant koppel in beide wel aan elkaar. Voorwaarde is wel dat de sensor local polling ondersteunt en niet "cloud only" is. Z-Wave, Wifi of Ethernet dus.
Vervolgens in dit topic geleerd dat ik best voor iets met een NDIR sensor ga. Sensors genoeg op het eerste zicht... dat blijkt uiteindelijk toch tegen te vallen.
Ik ben volgende tegengekomen:
- De hier vaak vermelde Netatmo, maar die werkt enkel via de cloud.
- MCO Home Z-Wave: beperkte metingen en de waarden van VOC die op de display staan zijn via Z-Wave niet op te vragen
- Renson Sense: geen info te vinden over hoe deze kan uitgelezen worden, vermoed Health hub nodig die enkel via de cloud werkt.
- Edimax meter (bv. de EDI AI-2002W) maar onduidelijk of deze NDIR gebruikt en hoe deze uitgelezen kan worden.
Iemand dus nog suggesties voor een kant en klare sensor voor aan de muur? Hoeft verder geen display op. Enige voorwaarde is dat hij lokaal uit te lezen is 😀
Hi Allen,
Ik lees al een tijd mee, en heb laatst de stap genomen om zelf een tweetal CO2 meters te bouwen. Ik heb deze DIY gevolgd:
https://emariete.com/en/diy-co2-monitor-wifi/
Was goed te doen, en leuk om een keer met dit soort electronica te werken! Heb zelf voor de Senseair gekozen als CO2 sensor.
De setup werkt voor mij als volgt:
1. Sensor & NodeMCU, stuurt de waarden naar ->
2. MQTT Broker (Pi4 in Docker)
3. HomeAssistant (Pi4 in Docker) luistert naar de MQTT broker & schrijft waarden weg naar de InfluxDB
4. InfluxDB (Pi4 in Docker) opslag voor de waarden
5. Grafana (Pi4 in Docker) leest de InfluxDB en kan mooie grafiekjes maken
Vervolgens de grafiekjes van Grafana weer in HomeAssistant op een tabblad! De stap via Grafana is niet perse nodig, maar was leuk om op te zetten.
Mocht je iets soortgelijks van plan zijn, ik was niet gehinderd door enige voorkennis van NodeMCU/ESPeasy. Dus laat je niet afschrikken, met google kom je er wel.
Nou zie ik wel wat vreemde 'drops' in de grafiek. Weet iemand waar dit door komt, of hoe ik het kan voorkomen?
Ben er zelf al achter geloof ik, andere oplader gebruikt en nu zijn de drops weg..
Ik lees al een tijd mee, en heb laatst de stap genomen om zelf een tweetal CO2 meters te bouwen. Ik heb deze DIY gevolgd:
https://emariete.com/en/diy-co2-monitor-wifi/
Was goed te doen, en leuk om een keer met dit soort electronica te werken! Heb zelf voor de Senseair gekozen als CO2 sensor.
De setup werkt voor mij als volgt:
1. Sensor & NodeMCU, stuurt de waarden naar ->
2. MQTT Broker (Pi4 in Docker)
3. HomeAssistant (Pi4 in Docker) luistert naar de MQTT broker & schrijft waarden weg naar de InfluxDB
4. InfluxDB (Pi4 in Docker) opslag voor de waarden
5. Grafana (Pi4 in Docker) leest de InfluxDB en kan mooie grafiekjes maken
Vervolgens de grafiekjes van Grafana weer in HomeAssistant op een tabblad! De stap via Grafana is niet perse nodig, maar was leuk om op te zetten.
Mocht je iets soortgelijks van plan zijn, ik was niet gehinderd door enige voorkennis van NodeMCU/ESPeasy. Dus laat je niet afschrikken, met google kom je er wel.
Nou zie ik wel wat vreemde 'drops' in de grafiek. Weet iemand waar dit door komt, of hoe ik het kan voorkomen?
Ben er zelf al achter geloof ik, andere oplader gebruikt en nu zijn de drops weg..
:strip_exif()/f/image/DKuMupVl45qs2P0jkLY63NnN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb vandaag een Netatmo Healthy Home Coach geïnstalleerd en het valt me op dat toen ik hem aanzette ik een co2 van zo'n 2700ppm scheen te hebben. Vond ik wat bijzonder met 4 personen in huis en de ventilatieroosters open, maar goed. Ik heb direct wat ramen open gezet en toen daalde het naar net onder de 2000. Daar is hij tot 18:30 rond blijven schommelen is toen ineens omlaag geklapt en zit het laatste uur tussen de 460 en 510.
Is dit normaal gedrag bij het eerste gebruik? Of moet ik hem morgen even bij een open raam zetten en kalibreren? Het komt mij namelijk wat vreemd voor dat de luchtkwaliteit in de woonkamer de hele middag beroerd is en letterlijk van de ene meting op de andere perfect.
Is dit normaal gedrag bij het eerste gebruik? Of moet ik hem morgen even bij een open raam zetten en kalibreren? Het komt mij namelijk wat vreemd voor dat de luchtkwaliteit in de woonkamer de hele middag beroerd is en letterlijk van de ene meting op de andere perfect.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Het beste is het apparaat gewoon met rust te laten en na ongeveer een week de waardes serieus te gaan nemen. Het apparaat gaat ervan uit dat de CO2 regelmatig op het laagste punt komt (iets van 430ppm) bijvoorbeeld 's nachts (huiskamer) of overdag (slaapkamer). Werkt prima.Aziraphale schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:37:
Ik heb vandaag een Netatmo Healthy Home Coach geïnstalleerd en het valt me op dat toen ik hem aanzette ik een co2 van zo'n 2700ppm scheen te hebben. Vond ik wat bijzonder met 4 personen in huis en de ventilatieroosters open, maar goed. Ik heb direct wat ramen open gezet en toen daalde het naar net onder de 2000. Daar is hij tot 18:30 rond blijven schommelen is toen ineens omlaag geklapt en zit het laatste uur tussen de 460 en 510.
Is dit normaal gedrag bij het eerste gebruik? Of moet ik hem morgen even bij een open raam zetten en kalibreren? Het komt mij namelijk wat vreemd voor dat de luchtkwaliteit in de woonkamer de hele middag beroerd is en letterlijk van de ene meting op de andere perfect.![]()
André Huisman (www.new-line.nl)
Prima, dan doe ik dat. Begon me al zorgen te maken dat ik een vreselijk ongezond binnenklimaat heb.HuismAndré schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:39:
[...]
Het beste is het apparaat gewoon met rust te laten en na ongeveer een week de waardes serieus te gaan nemen. Het apparaat gaat ervan uit dat de CO2 regelmatig op het laagste punt komt (iets van 430ppm) bijvoorbeeld 's nachts (huiskamer) of overdag (slaapkamer). Werkt prima.
Misschien als je 20 kaarsen had branden ofzo, anders klinkt het waarschijnlijker dat het ding zichzelf moet kalibreren nog.Aziraphale schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:46:
Prima, dan doe ik dat. Begon me al zorgen te maken dat ik een vreselijk ongezond binnenklimaat heb.
Er brande niks. Nu is de houtkachel aan en zit ik op 466ppm. Zal dus idd kalibreren zijn.Wilke schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:50:
[...]
Misschien als je 20 kaarsen had branden ofzo, anders klinkt het waarschijnlijker dat het ding zichzelf moet kalibreren nog.
Zonder wind er pal op of mechanische ventilatie doen ventilatieroosters niet zo gek veel, dus ik zou me nog niet rijk rekenen.
Dat doe ik ook niet, maar ik vond dit gewoon opvallend. We wachten even af en anders kan ik hem altijd een keer buiten of bij een open raam kalibreren.
Wij hebben inmiddels al jaren thuis een Voltcraft CO-60 staan, waar ik destijds een zelfbouw arduino printje met 433 transmitter aan gekoppeld heb. Daar loggen we nu al geruime tijd de waarden van.
Onlangs weer eens verder gaan knutselen en gisteren een mhz19 aan een esp bordje gekoppeld. Via esphome was het zo gepiept.
Maar als ik de 2 apparaten naast elkaar leg lopen de meetwaarden nogal uiteen. De mhz19 heb ik gisteravond buiten gecalibreerd. Daarna heb ik ze naast elkaar gelegd.

De blauwe lijn is de Voltcraft.
Is die Voltcraft eventueel ook te calibreren? Ik kan daar zo snel niks over vinden.
Edit:
Net de Voltcraft even buiten gezet. Die meet daar 441 ppm. Dat lijkt een realistische waarde. Beter dan die 400 ppm waar die mhz19 van uit gaat. Maar het verschil binnen blijft te groot.
Onlangs weer eens verder gaan knutselen en gisteren een mhz19 aan een esp bordje gekoppeld. Via esphome was het zo gepiept.
Maar als ik de 2 apparaten naast elkaar leg lopen de meetwaarden nogal uiteen. De mhz19 heb ik gisteravond buiten gecalibreerd. Daarna heb ik ze naast elkaar gelegd.

De blauwe lijn is de Voltcraft.
Is die Voltcraft eventueel ook te calibreren? Ik kan daar zo snel niks over vinden.
Edit:
Net de Voltcraft even buiten gezet. Die meet daar 441 ppm. Dat lijkt een realistische waarde. Beter dan die 400 ppm waar die mhz19 van uit gaat. Maar het verschil binnen blijft te groot.
[ Voor 12% gewijzigd door hneel op 31-12-2021 11:28 ]
Via het andere topic waar @dunklefaser na refereert ook hier gekomen. Helaas heb ik nu geen tijd en zin om zelf een co2 meter te maken, wat overigens wel reuze interessant is.
Ik zoek dus een effectieve en doeltreffende co2 meter voor in het huis. De TFA Dostmann AirCO2ntrol werd daar aangeraden doordat deze wel met een NDIR sensor meet. Sta op het punt om deze aan te schaffen, lijkt betaalbaar en effectief. Of zijn er nog (nieuwere) betere alternatieven? Enige wat ook leuk zou zijn is een vochtgehalte meting.
Ik zoek dus een effectieve en doeltreffende co2 meter voor in het huis. De TFA Dostmann AirCO2ntrol werd daar aangeraden doordat deze wel met een NDIR sensor meet. Sta op het punt om deze aan te schaffen, lijkt betaalbaar en effectief. Of zijn er nog (nieuwere) betere alternatieven? Enige wat ook leuk zou zijn is een vochtgehalte meting.
Ik zoek ook een simpele maar betrouwbare co2 meter. Hoeft geen wifi of wat dan ook. Heeft iemand een goede tip? Goedkoop maar betrouwbaar.
Ik heb een paar jaar de TFA Dostmann CO2-monitor AIRCO2NTROL MINI gebruikt. Bevalt prima en geeft waarden die aardig overeenkomen met de Netatmo units die ik eind vorig jaar gekocht heb. Je kunt ze zelfs uitlezen via de PC (ik dacht altijd dat de USB aansluiting alleen voor voeding was maar bleek dus ook voor uitlezing gebruikt te kunnen worden). Voeden doe ik met een simpele powerbank (moet wel een simpele zijn, de luxere versies gaan na een tijdje uit omdat het apparaatje vrij weinig stroom trekt).Johan Bogle schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:19:
Ik zoek ook een simpele maar betrouwbare co2 meter. Hoeft geen wifi of wat dan ook. Heeft iemand een goede tip? Goedkoop maar betrouwbaar.
André Huisman (www.new-line.nl)
Voor wie een kant en klare CO2 meter overweegt: dan is wellicht onderstaande test zinvol om te bekijken.
https://www.test.de/CO2-M...elle/?sort=gesamtErgebnis
https://www.test.de/CO2-M...elle/?sort=gesamtErgebnis
Nog een 3e meter toegevoegd: ook een mh-z19, maar dan ongecalibreerd (lichtblauw)

De afwijkingen zijn nogal fors.
Blijkbaar is de sensor ook gemaximaliseerd op 2000, zo te zien.
Hoe krijg ik dit goed?
Eventueel in HA een template aanmaken en zelf een offset in de berekening toevoegen?

De afwijkingen zijn nogal fors.
Blijkbaar is de sensor ook gemaximaliseerd op 2000, zo te zien.
Hoe krijg ik dit goed?
Eventueel in HA een template aanmaken en zelf een offset in de berekening toevoegen?
Wat bedoel je met "ongekalibreerd" ?
De sensoren zijn vanuit de fabriek gekalibreerd, dus als die sensor ooit een juiste waarde zou geven is het wel als 'ie voor het eerst gebruikt wordt.
De sensoren zijn vanuit de fabriek gekalibreerd, dus als die sensor ooit een juiste waarde zou geven is het wel als 'ie voor het eerst gebruikt wordt.
Ja, ik bedoel: nog niet door mezelf gecalibreerd.
Ik zal hem zo eens even buiten zetten om te zien wat voor waarde hij dan aangeeft.
Ik zal hem zo eens even buiten zetten om te zien wat voor waarde hij dan aangeeft.
Ik zou dat "nog" maar weglaten. Zelf kalibreren gaat de sensor niet beter maken.hneel schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:53:
Ja, ik bedoel: nog niet door mezelf gecalibreerd.
[...]
Tenzij je afgestudeerd bent in scheikunde/natuurkunde, want dan heb ik niets gezegd
Hij ligt nu al een half uurtje buiten en schommelt nu tussen de 610 en 620.
Dat lijkt me toch wat aan de hoge kant?
Inmiddels is de zon al onder en ik vond het vandaag nou niet echt zonnig weer.hneel schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:43:
Hij ligt nu al een half uurtje buiten en schommelt nu tussen de 610 en 620.
Geen idee of je veel planten in de buurt hebt, maar die zullen vandaag niet echt geholpen hebben de CO2 concentratie omlaag te brengen.
Eerder omhoog, maar daarvoor was het wat te winderig vermoed ik.
Andere oorzaken voor een hogere CO2 waarde:
- Veel verkeer/industrie
- Veel mensen in de buurt
Ik weet alleen niet goed of dit de waarde hoger of lager maakt.
Dat hangt ongetwijfeld af van diverse factoren, hoe het invloed heeft op de meting.
Wat ook invloed kan hebben, is een hoge luchtvochtigheid en/of lage temperatuur, echter 10 graden zou nog niet echt een probleem moeten zijn.
Hoeveel kan de waarde in de praktijk ongeveer afwijken van het gemiddelde?
In mijn geval staat het in een dorp, met ruime tuinen. Wel wat groen, maar niet echt veel. Nu het donker is geworden geeft hij nog steeds dezelfde waardes aan.
Edit. Hij lijkt nu langzaam wat op te lopen.
In mijn geval staat het in een dorp, met ruime tuinen. Wel wat groen, maar niet echt veel. Nu het donker is geworden geeft hij nog steeds dezelfde waardes aan.
Edit. Hij lijkt nu langzaam wat op te lopen.
[ Voor 9% gewijzigd door hneel op 02-01-2022 19:45 ]
Hoogste wat ik gezien heb hier op de parkeerplaats met een SenseAir sensor is 850 ppm.
Echter dat was midden in de nacht, perfect windstil en best wel wat struiken en andere vegetatie enzo rondom.
In deze wijk is geen gas en toen was het ook geen BBQ-weer en niemand hier heeft een open haard. Dus geen CO2 door verbranding in de buurt.
Veel schonere lucht dan hier in Groningen, in de provincie, zal het waarschijnlijk niet worden.
Maar goed, dat is echt wel een uitzondering.
Het beste kun je overdag meten in een voldoende geventileerde ruimte waar geen mensen (of dieren) verblijven en ook geen planten zijn.
Echter dat was midden in de nacht, perfect windstil en best wel wat struiken en andere vegetatie enzo rondom.
In deze wijk is geen gas en toen was het ook geen BBQ-weer en niemand hier heeft een open haard. Dus geen CO2 door verbranding in de buurt.
Veel schonere lucht dan hier in Groningen, in de provincie, zal het waarschijnlijk niet worden.
Maar goed, dat is echt wel een uitzondering.
Het beste kun je overdag meten in een voldoende geventileerde ruimte waar geen mensen (of dieren) verblijven en ook geen planten zijn.
Hoe geweldig ik jullie zelfbouw meters ook vind, daar heb ik jammer genoeg niet meteen de tijd voor en het zal ook nooit echt mooi zijn voor iets dat ik aan de muur of plafond moet hangen.
Ben uiteindelijk voor een Airthings Wave Plus gegaan. Jammer genoeg geen Wi-Fi maar ze hebben zelf instructies op hun website hoe deze met Bluetooth en Linux uit te lezen is. Ook een cloud-based API een ondersteuning in Home Assistent is al aanwezig. Als ik er tevreden van ben kan ik altijd een tweede aanschaffen en een hub.
Zonde van het geld, voldoende andere goede sensors tegengekomen waar de fabrikant voor een paar euro wifi had kunnen aan toevoegen.
Ben uiteindelijk voor een Airthings Wave Plus gegaan. Jammer genoeg geen Wi-Fi maar ze hebben zelf instructies op hun website hoe deze met Bluetooth en Linux uit te lezen is. Ook een cloud-based API een ondersteuning in Home Assistent is al aanwezig. Als ik er tevreden van ben kan ik altijd een tweede aanschaffen en een hub.
Zonde van het geld, voldoende andere goede sensors tegengekomen waar de fabrikant voor een paar euro wifi had kunnen aan toevoegen.
Die sensor die niet heb gecalibreerd lijkt langzamerhand steeds meer richting de oude Voltcraft te gaan.

(Ik weet het; we moeten dringend iets aan ventilatie gaan doen)
Het verschil lijkt minder te worden. Die andere, die ik buiten een zero-cailbratie had gegeven, wijkt nog steeds honderden ppm's af van de anderen (deze stond tijdens de laatste meting uit). Ik vraag me af of dat ooit nog goed gaat komen.
Het gaat hier trouwens om sensors van het type C. Zijn die misschien op een of andere manier verbeterd t.o.v. type B? (Ik lees in dit topic toch eigenlijk voornamelijk over type B )

(Ik weet het; we moeten dringend iets aan ventilatie gaan doen)
Het verschil lijkt minder te worden. Die andere, die ik buiten een zero-cailbratie had gegeven, wijkt nog steeds honderden ppm's af van de anderen (deze stond tijdens de laatste meting uit). Ik vraag me af of dat ooit nog goed gaat komen.
Het gaat hier trouwens om sensors van het type C. Zijn die misschien op een of andere manier verbeterd t.o.v. type B? (Ik lees in dit topic toch eigenlijk voornamelijk over type B )
Heb je die recent geprobeerd te kalibreren? Met andere woorden: met de huidige temperaturen buiten? Een kalibratie bij andere temperaturen dan je de sensor uiteindelijk gaat gebruiken (lees: kamertemperatuur) werkt vaak érg slecht, afgaande op ervaringen in dit topic.hneel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:05:
Die andere, die ik buiten een zero-cailbratie had gegeven, wijkt nog steeds honderden ppm's af van de anderen (deze stond tijdens de laatste meting uit). Ik vraag me af of dat ooit nog goed gaat komen.
Is de afwijking constant t.o.v. je beter kloppende sensoren? Dan is het natuurlijk eenvoudig in de software op te lossen door de afwijking van de gemeten waarde af te halen
Andere optie is wachten tot het buiten weer 20 graden is (en 400ppm CO[sub]2[sub], succes met dat laatste) en opnieuw kalibreren.
En sensoren in de toekomst niet standaard zelf kalibreren, want dat hebben ze in de fabriek al voor je gedaan. Alleen als een sensor op een gegeven moment helemaal de weg kwijt is zou ik dat overwegen
Schijnt iets stabieler te zijn en heeft net wat andere specificaties. Bij Tinytronics hebben ze de belangrijkste specs naast elkaar gezet ter vergelijking.Het gaat hier trouwens om sensors van het type C. Zijn die misschien op een of andere manier verbeterd t.o.v. type B? (Ik lees in dit topic toch eigenlijk voornamelijk over type B )
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Bij de ene een zero-calibrtation toegepast (buiten, na een half uurtje rust)
Bij de andere niet. ABC staat (als het goed is) bij beiden uit. ("automatic_baseline_calibration: false" in het yaml script)
Bij de andere niet. ABC staat (als het goed is) bij beiden uit. ("automatic_baseline_calibration: false" in het yaml script)
De MH-Z19B en MH-Z19C zie ik veel voorbij komen in dit topic. De MH-Z19D nog niet.
Het is en blijft wat lastig te bepalen welke het 'beste' is, iemand hier toevallig al wel ervaring met de MH-Z19D?
Het is en blijft wat lastig te bepalen welke het 'beste' is, iemand hier toevallig al wel ervaring met de MH-Z19D?
Hmm dat is de eerste keer dat ik de "D" überhaupt genoemd zie worden.
De "C" versie heb ik al wel binnen, maar zelf nog niet mee gespeeld om te kijken wat er precies allemaal anders aan zou zijn.
De "C" versie heb ik al wel binnen, maar zelf nog niet mee gespeeld om te kijken wat er precies allemaal anders aan zou zijn.
Als ik de Specs bekijk is de levensduur van 5 naar 10 jaar gegaan en de opwarm tijd wat omlaag.
[ Voor 18% gewijzigd door TheMystery op 07-01-2022 16:55 ]
De "A" en "B" versie was na 3 a 4 jaar gebruik al beduidend minder dan eerst.TheMystery schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:53:
Als ik de Specs bekijk is de levensduur van 5 naar 10 jaar gegaan en de opwarm tijd wat omlaag.
https://www.bol.com/nl/nl...er/9300000021643600/?s2a=
Ik heb dit speeltje, bij niemand aanwezig in de ochtens geeft hij rond 450ppm aan wat prima is, als er mensen aanwezig zijn tussen de 800-1200ppm.
Ik woon dan wel in het Noorden waar de luchtkwaliteit gemiddeld genomen veel beter is dan elders in het land.
Hier 1 ventilatierooster open + mechanische ventilatie.
Als je 1 zoekt neem dan ook gelijk 1 die de luchtvochtigheid ook kan meten, doorgaans is de lucht te droog hier en dat herinnert mij eraan om bij te gaan bevochtigen.
Ik heb dit speeltje, bij niemand aanwezig in de ochtens geeft hij rond 450ppm aan wat prima is, als er mensen aanwezig zijn tussen de 800-1200ppm.
Ik woon dan wel in het Noorden waar de luchtkwaliteit gemiddeld genomen veel beter is dan elders in het land.
Hier 1 ventilatierooster open + mechanische ventilatie.
Als je 1 zoekt neem dan ook gelijk 1 die de luchtvochtigheid ook kan meten, doorgaans is de lucht te droog hier en dat herinnert mij eraan om bij te gaan bevochtigen.
[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2022 17:05 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Vond je de A of B in het begin wel accuraat?TD-er schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:00:
[...]
De "A" en "B" versie was na 3 a 4 jaar gebruik al beduidend minder dan eerst.
[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 07-01-2022 20:08 ]
ik heb de c variant gehad (liggen nu in de la )
maar vond ze niet echt geloofwaardig
heb ze vervangen door de scd30 en krijg nu veel geloofwaardiger waardes
maar vond ze niet echt geloofwaardig
heb ze vervangen door de scd30 en krijg nu veel geloofwaardiger waardes
[ Voor 4% gewijzigd door vonkkie op 07-01-2022 20:11 ]
Ze volgen de SenseAir units redelijk, mits de ABC geen roet in het eten gooit.
Maar de resolutie neemt merkbaar af, net alsof de sensor nu een veel kleiner stuk van het bereik van een ADC pakt.
Stel, je hebt een 10 bit ADC en je bereik van 400 ppm ... 2000 ppm ligt in het begin op ruwweg 200 - 1000 ADC waarden.
Dan kun je de concentratie ruwweg in stapjes van 2 ppm aflezen.
Maar als de sensor-output gedept wordt (door veroudering, viezigheid, etc) dan zit je na verloop van tijd op een ADC-bereik van zeg 100 ... 500. Dan zit je al op zo'n 4 ppm per ADC stapje.
Met de MH-Z19 sensoren van pak 'm beet 4 jaar oud heb ik het idee dat de stapjes meer in de orde van 50 ppm zitten.
Die ene sensor waar ik onlangs een zero-calibratie had uitgevoerd, heb ik een paar dagen geleden een etmaal buiten gelegd met ABC aan. Dat heeft gelukkig geholpen! Aanvankelijk gaf die strak 400 aan, vanaf een bepaald moment schoot die zogezegd los op de grafiek en begon hij net boven de 400 te schommelen.
Inmiddels heb ik hem binnen naast mijn oude co2 meter gelegd, en de grafieken lopen nu nauwelijks meer uiteen. In elk geval minder dan 100 punten verschil.
Op een of andere manier lijkt het alsof die nieuwe sensors gaandeweg leren.
Inmiddels heb ik hem binnen naast mijn oude co2 meter gelegd, en de grafieken lopen nu nauwelijks meer uiteen. In elk geval minder dan 100 punten verschil.
Op een of andere manier lijkt het alsof die nieuwe sensors gaandeweg leren.
Op aanraden van dit topic gisteren ook aan de slag gegaan met de Winsen MH-Z19B. Momenteel hangt ie samen met een DHT22 en een multi-color led aan een Wemos D1 mini, welke ik via ESPhome aanstuur. So far so good: ik zie waardes binnenkomen. Het idee is om nog een klein oled schermpje toe te voegen en middels de LED te communiceren of er geventileerd moet worden (geen bedienbare ventilatie aanwezig). Voor de kleuren gebruik ik het mooie voorbeeld van @quizzical, dat werkt (op de clamp() functie na, goed).
Nu heb ik twee vragen;
1. Welke triggers waardes gebruikt men hier? Is dit een goede referentie;
:strip_exif()/f/image/zCMrGjqH2CeNkr5X2YYXnzYC.png?f=user_large)
De waardes die ik nu uitlees zijn wel behoorlijk hoog, dus vraag me af of ik iets met de calibratie moet doen. Met andere woorden: To ABC or not to ABC? Ik lees hier over dat het 's nachts naar 400 zou moeten zakken, maar is dat ook echt een wetmatigheid? Mijn 'low' vannacht was 600...
Nu heb ik twee vragen;
:strip_exif()/f/image/zCMrGjqH2CeNkr5X2YYXnzYC.png?f=user_large)
De waardes die ik nu uitlees zijn wel behoorlijk hoog, dus vraag me af of ik iets met de calibratie moet doen. Met andere woorden: To ABC or not to ABC? Ik lees hier over dat het 's nachts naar 400 zou moeten zakken, maar is dat ook echt een wetmatigheid? Mijn 'low' vannacht was 600...
[ Voor 0% gewijzigd door dicespark op 13-01-2022 20:43 . Reden: typo ]
Ligt dat nou aan mij of dat plaatje gewoon totaal onduidelijk? Welke kleur en omschrijving horen er nu bij een PPM-waarde van bijvoorbeeld 1100?dicespark schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:43:
[Afbeelding]
Die getallen horen bij de overgang tussen de kleuren te staan, en niet midden op een vlakje.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Blij dat je mijn voorbeeld kon gebruiken!dicespark schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:43:
Voor de kleuren gebruik ik het mooie voorbeeld van @quizzical, dat werkt (op de clamp() functie na, goed).
Ik herinner met inderdaad dat ik mijn clamp functionaliteit heb moeten aanpassen na een update van ESPHOME.
Hier is de nieuwe code die ik gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| - platform: senseair #Setup the sensair sensor id: '${device_name}CO2' co2: name: '${device_name_friendly} CO2' id: '${device_name}co2state' on_value: then: - light.turn_on: id: rgblicht state: on # brightness: 100% need to make this dependent on light sensor, otherwise too bright at night. # Objective: 400ppm=Green; 900ppm=Yellow; 1200ppm=Red with transitions in between # -->Between 400ppm and 900ppm Red should gradually increase from 0 to 1: Formula: (X-400)/(900-400) & clamp function will restrict result to be between 0 and 1. # -->Between 900ppm and 1200ppm Green should gradually decrease from 1 to 0: Formula: 1-(X-900)/(1200-900) & clamp function will restrict result to be between 0 and 1. red: !lambda |- static float red_intense = 0.0; static float red_max = 1.0; static float red_min = 0.0; ESP_LOGD("main", "Input Number is: %f", x); red_intense = ((x-400.0) / 500.0); ESP_LOGD("main", "Red Number is: %f", red_intense); red_intense = clamp(red_intense,red_min,red_max); ESP_LOGD("main", "Red Number clamped is: %f", red_intense); return red_intense; green: !lambda |- static float green_intense = 0.0; static float green_max = 1.0; static float green_min = 0.0; ESP_LOGD("main", "Input Number is: %f", x); green_intense = (1 - (x-900.0) / 300.0); ESP_LOGD("main", "Green Number is: %f", green_intense); green_intense = clamp(green_intense,green_min,green_max); ESP_LOGD("main", "Green Number clamped is: %f", green_intense); return green_intense; blue: 0.0 filters: - delta : 4.0 #only send the result if the parts per million difference with the last sent result is higher than this update_interval: 4s #delta filter above will prevent too many updates |
Ik heb ondertussen nog toegevoegd:
* Vochtigheid en temperatuurmeting (de DHT22 die jij noemt zou trouwens niet zo goed zijn, maar ik heb ook wel wat problemen met de verschillende sensors die ik hiervoor heb gekocht. Mogelijks omdat de mijne van aliexpress zijn en dus waarschijnlijk namaak. Als iemand er een goeie heeft en niet te duur hoor ik het graag. Heb er nog wat liggen die ik wil uittesten als ik tijd heb.
* Lichtsensor
* Microgolfsensor (bewegingsdetectie)
* PIRsensor (ook bewegingsdetectie, pas als beide sensors beweging detecteren zal mijn alarm afgaan, dit voorkomt false alarms).
* OLED schermpje om de waarden op het apparaat zelf af te lezen. Het schermpje is wel erg klein, een grotere was beter geweest.
Op mijn schermpje toon ik al deze waarden en ook een grafiekje om de evolutie van de CO2 waarde te tonen, alsmede de buitentemperatuur (buiten heb ik een ander apparaatje met temperatuurmeting en die geeft dit via HomeAssistant doornaar ESPHome).
Mocht je de code daarvoor willen moet je het maar laten weten.
Ivm je vragen: Ik heb ingesteld dat mijn ventilatiesysteem de CO2 waarde onder de 950 moet proberen te houden.
Ik haal nooit 400ppm tenzij we meerdere dagen uit huis zijn. Als je de ramen openzet zal het snel zakken maar daarna gaat het langzamer en om echt richting de waarde van buiten te komen moeten de ramen erg lang open. Ik heb daarom ABC uitgezet. Af en toe zet ik de sensors is buiten en na 10 minuten laat ik ze dan manueel calibreren.
[ Voor 23% gewijzigd door quizzical op 13-01-2022 21:32 ]
Hej bedankt voor de code update. Ik lees nu ook dat de MH-Z19b graag in het donker leeft, dus zal nog een behuizing moeten gaan fixen, maar t zit nu nog allemaal in de breadboard fase.
De DHT22 is op zich een goede en betrouwbare sensor, accurater dan z'n kleine broertje de DHT11. Mijn laatste batch komt van tinytronics, net als de MH-Z19b trouwens.
De DHT22 is op zich een goede en betrouwbare sensor, accurater dan z'n kleine broertje de DHT11. Mijn laatste batch komt van tinytronics, net als de MH-Z19b trouwens.
Hiervoor draai je dan even een separaat kalibratie script neem ik aan?quizzical schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:19:
[...]
Af en toe zet ik de sensors is buiten en na 10 minuten laat ik ze dan manueel calibreren.
Niet echt, onderstaande code zorgt ervoor dat ik in home assistant een switch heb die een manuele calibratie start (werkt voor mijn Senseair S8, bij jouw MH-Z19b is dat anders uiteraard). Na 10 minuutjes buiten activeer ik die switch.dicespark schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:06:
Hej bedankt voor de code update. Ik lees nu ook dat de MH-Z19b graag in het donker leeft, dus zal nog een behuizing moeten gaan fixen, maar t zit nu nog allemaal in de breadboard fase.
[...]
Hiervoor draai je dan even een separaat kalibratie script neem ik aan?
code:
1
2
3
4
5
| switch: - platform: template name: "Trigger background calibration" turn_on_action: - senseair.background_calibration: '${device_name}CO2' |
Het is zeker geen wetmatigheid.dicespark schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:43:
[...]
Als je planten in huis hebt, zal de laagste waarde niet 's nachts zijn.
Feit is dat de mondiale CO2-concentratie al wat boven de 400 ppm zit, echter het is nog steeds mogelijk om lokaal een lagere CO-concentratie te krijgen.
Bijvoorbeeld planten die onder invloed van zonlicht CO2 uit de lucht halen. (en die 's nachts weer uit te stoten, als de zon niet schijnt)
De beste manier om de CO2-concentratie gedurende een etmaal omlaag te krijgen is door overdag goed te ventileren en dan moet je niet in een industrie-gebied of langs een drukke weg wonen zeg maar
Mooi verwoord. Aan die twee voorwaarden voldoe ikTD-er schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:57:
[...]
De beste manier om de CO2-concentratie gedurende een etmaal omlaag te krijgen is door overdag goed te ventileren en dan moet je niet in een industrie-gebied of langs een drukke weg wonen zeg maar
Ik merk dat er veel kennis en ervaring in dit topic zit en zou zelf wel behoefte hebben aan een duidelijk OP (openingspost) waarin de opties, randvoorwaarden en best practices uiteen gezet worden... Vrijwilligers?
Het is heel tegenstrijdig, waarbij je denkt ik stook voor de buitenlucht.
Maar sinds ik de co2 hier in de woonkamer in de gaten houd, heb ik bewuster roosters open gezet en af en toe (in de avond of met visite) de centrale afzuiging hoger gezet. En dat zie je terug in de co2 waardes.
Maar sinds ik de co2 hier in de woonkamer in de gaten houd, heb ik bewuster roosters open gezet en af en toe (in de avond of met visite) de centrale afzuiging hoger gezet. En dat zie je terug in de co2 waardes.
Wat ik trouwens zelf merk is dat sensors erg gevoelig zijn voor mensen in de buurt. Bij ons in de woonkamer staat de sensor net naast de bank. Zodra daar iemand gaat zitten schiet de waarde omhoog, en zodra de bank weer leeg is zakt het ook weer snel.
Ik wil nu eigenlijk ook permanent op de slaapkamers gaan meten. Maar de wandcontactdozen zitten daar eigenlijk overal bij het hoofdeinde van het bedden. Bij de deuren zit overal ook wel 1 wcd bij het lichtknopje, maar die willen we vrij houden voor stofzuigers e.d.
Ik wil nu eigenlijk ook permanent op de slaapkamers gaan meten. Maar de wandcontactdozen zitten daar eigenlijk overal bij het hoofdeinde van het bedden. Bij de deuren zit overal ook wel 1 wcd bij het lichtknopje, maar die willen we vrij houden voor stofzuigers e.d.
Dubbele stopcontact van makenhneel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:11:
Wat ik trouwens zelf merk is dat sensors erg gevoelig zijn voor mensen in de buurt. Bij ons in de woonkamer staat de sensor net naast de bank. Zodra daar iemand gaat zitten schiet de waarde omhoog, en zodra de bank weer leeg is zakt het ook weer snel.
Dysonhneel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:11:
En op zich is dat nog steeds niet heel gek om zo te meten, bij het hoofdeind.hneel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:11:
Even aangenomen dat je een echte CO2 sensor gebruikt, en niet zo'n VOC sensor die een of andere eCO2 waarde laat zien.
Wat je meet is dus ook wat je inademt aangezien dat de luchtkwaliteit is rondom je hoofd.
Dus als je wilt zien of je voldoende ventileert op de slaapkamer om een goede nachtrust te pakken, is het niet zo handig om ergens te meten waar je eigenlijk meer de rest van het huis meet.
Dit moet ja natuurlijk wel een beetje nuanceren, want wat er uit je mond komt (op het moment dat het je mond verlaat) is soms wel 40'000 ppm.
Maar dat verdunt dan heel snel.
Dus als je meet een paar cm van je hoofd, dan moet je niet gaan proberen dat op max 700 ppm te krijgen bijvoorbeeld.
Maar pak 'm beet een metertje van je hoofd is al wel een goede indicatie van wat je daadwerkelijk inademt tijdens je slaap.
Ik heb de sensor van Airgradient gebouwd:
:strip_exif()/f/image/oDLqFcAxpDjQbfxXKJ1MLfgn.jpg?f=fotoalbum_medium)
Meet Temperatuur/Luchtvochtigheid, CO2 en fijnstof (PM 2.5).
De printen (3 stuks) zijn 'gratis', je betaalt alleen verzendkosten ($ 8,50). De printen komen gewoon uit China, dus reken nog BTW en inklaringskosten. Ik was totaal iets van E 12,- kwijt voor 3 printen.
De Plantronics fijnstof-sensor (blauwe blokje) kun je met dubbelzijdige tape vastzetten, maar veel mooier is om dit met 4 zelftappende schroefjes te doen (2mm zelftappers van 5mm lengte).
Voor de aansluiting van de fijnstofsensor adviseert Airgradient om de meegeleverde kabel doormidden te knippen en 4 draden direct op de print te solderen. Wat mooier werkt is een 8-polige JST micro connector (1,25mm pitch) op de print solderen. Kabel is dan wel veel te lang, maar die raak je makkelijk kwijt.
De software voorziet standaard in het pushen van de data naar Airgradient (via HTTP), maar is redelijk eenvoudig aan te passen voor bijv koppelen met Domoticz (via de Domoticz API). Wil je met MQTT aan de slag dan zul je de software wat meer moeten aanpassen.
Helaas doet de WiFi van mijn Wemos D1 mini het niet (Hebben meer kloonbordjes uit China last), dus de koppeling met Domoticz heb ik nog niet kunnen testen.
Totale bouwkosten van deze sensor bedraagt +/- E 60,-
Duurste onderdelen zijn de Sensair S8 CO2 sensor (Bijna E 30,-) en de Plantronics PMS5003 fijnstofsensor (E 15,-).
:strip_exif()/f/image/oDLqFcAxpDjQbfxXKJ1MLfgn.jpg?f=fotoalbum_medium)
Meet Temperatuur/Luchtvochtigheid, CO2 en fijnstof (PM 2.5).
De printen (3 stuks) zijn 'gratis', je betaalt alleen verzendkosten ($ 8,50). De printen komen gewoon uit China, dus reken nog BTW en inklaringskosten. Ik was totaal iets van E 12,- kwijt voor 3 printen.
De Plantronics fijnstof-sensor (blauwe blokje) kun je met dubbelzijdige tape vastzetten, maar veel mooier is om dit met 4 zelftappende schroefjes te doen (2mm zelftappers van 5mm lengte).
Voor de aansluiting van de fijnstofsensor adviseert Airgradient om de meegeleverde kabel doormidden te knippen en 4 draden direct op de print te solderen. Wat mooier werkt is een 8-polige JST micro connector (1,25mm pitch) op de print solderen. Kabel is dan wel veel te lang, maar die raak je makkelijk kwijt.
De software voorziet standaard in het pushen van de data naar Airgradient (via HTTP), maar is redelijk eenvoudig aan te passen voor bijv koppelen met Domoticz (via de Domoticz API). Wil je met MQTT aan de slag dan zul je de software wat meer moeten aanpassen.
Helaas doet de WiFi van mijn Wemos D1 mini het niet (Hebben meer kloonbordjes uit China last), dus de koppeling met Domoticz heb ik nog niet kunnen testen.
Totale bouwkosten van deze sensor bedraagt +/- E 60,-
Duurste onderdelen zijn de Sensair S8 CO2 sensor (Bijna E 30,-) en de Plantronics PMS5003 fijnstofsensor (E 15,-).
Alles wat je op je bordje hebt (incl Domoticz MQTT) kun je ook gebruiken vanuit ESPEasy, wellicht dat dat makkelijker is om te testen?
En mogelijk dat ik in ESPEasy voldoende work-arounds heb zitten dat je WiFi het dan wel doet.
En mogelijk dat ik in ESPEasy voldoende work-arounds heb zitten dat je WiFi het dan wel doet.
@TD-er: Ik heb verschillende firmwares geprobeerd, zonder succes. Heb een test-sketch gemaakt en aan de hand van de seriele debugging zie je dat de wifistack geinitialiseerd wordt, maar er komt geen wifi signaal in de lucht.
Met hetelucht heb ik de esp-chip opnieuw op de print gezet (om uit te sluiten dat er ergens een losse soldering zat) maar ook dat had geen effect.
Ben nu in afwachting van een paar orignele Lolin Wemos D1 mini bordjes, hopelijk doen die het beter. Voor nu heb ik een werkende meet-installatie, alleen even zonder wifi,
Met hetelucht heb ik de esp-chip opnieuw op de print gezet (om uit te sluiten dat er ergens een losse soldering zat) maar ook dat had geen effect.
Ben nu in afwachting van een paar orignele Lolin Wemos D1 mini bordjes, hopelijk doen die het beter. Voor nu heb ik een werkende meet-installatie, alleen even zonder wifi,
Misschien interesseert het sommigen om te zien hoe mijn zelfgebouwde sensors er nu uitzien.quizzical schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:19:
[...]
Blij dat je mijn voorbeeld kon gebruiken!
Ik herinner met inderdaad dat ik mijn clamp functionaliteit heb moeten aanpassen na een update van ESPHOME.
:strip_exif()/f/image/H0wOWeoCtII57NNfIKIhyIGB.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zit er in:
* ESP32
* USB-C aansluiting: Als ik rechtstreeks de ESP32 (via microUSB) van stroom voorzie en daar dan stroom aftap voor de sensors krijg ik problemen met te weinig voltage en brownouts. Dus ik voorzie alles (ESP32 en de sensors) van stroom via deze USB-C aansluiting. Niet alle USB-laders werken hier goed mee samen, MicroUSB en oude laders werken vaak beter.
* Sensair S8 LP co2 sensor Ik heb code om de automatische calibratie uit te zetten (omdat ik binnen zo goed als nooit 400PPM te halen) en zet deze dan soms is buiten en doe dan manueel een calibratie (daar heb ik ook een switch voor gemaakt in de code). Het enige kleine probleem dat ik hierbij heb is dat de calibratie enkel werkt als ik de logs in very verbose mode zet. Geen idee waarom.
* Vochtigheid en temperatuurmeting. Ik voeg geen link toe want ik heb er eigenlijk nog geen goeie gevonden. Heb er nog wat liggen waar ik mee wil testen wanneer ik tijd/zin heb. Je ziet hem linksonder op de foto (hij steekt uit het doosje omdat het natuurlijk heet wordt in het doosje)
* Lichtsensor Deze zie je rechtsonder op de foto uit het doosje steken.
* Microgolfsensor bewegingsdetectie: deze zit in het doosje want werkt perfect door het plastic doosje heen
* PIRsensor ook bewegingsdetectie, pas als beide sensors beweging detecteren zal mijn alarm afgaan, dit voorkomt false alarms. Dit is de witte ronde bol op de foto.
* RGB LED om op basis van CO2 sensor luchtkwaliteit weer te geven met kleuren (groen=goed ; rood =slecht). Hij kan wat fel zijn dus ik heb hem zo ingesteld dat hij minder fel is als het donker is (op basis van de lichtsensor).
* OLED schermpje om de waarden op het apparaat zelf af te lezen. Het schermpje is wel erg klein, een grotere was beter geweest. Ik laat het schermpje aangaan als de microwave of PIR sensor beweging zien (en na een delay weer uit indien geen beweging).
* Behuizing met gaten zodat CO2meter goed kan meten. Deze is groter dan degene in mijn vroegere post hier. Dat werkt een stuk fijner met zo veel sensors.
Op mijn schermpje toon ik al deze waarden:
:strip_exif()/f/image/OSKidNQpj6KdfqpVV3TpXmLg.jpg?f=fotoalbum_large)
OUT is de temperatuur buiten (die haal ik via Home Assistant van een temperatuursensor buiten).
P1M1 betekend dat de PIR en Motionsensor beiden beweging zien. Bij P0M0; P1M0 of P0M1 zien niet beide sensors beweging en dan toon ik een foto van het mannetje met een schuine streep erdoor.
Ik toon om de zoveel tijd ook even een grafiekje met de evolutie van de CO2 waarde:
:strip_exif()/f/image/cbYeUDXwXGLUkBQYDEdBmlVe.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit werkt nog niet altijd 100% soms ziet het grafiekje er raar uit. Ik vermoed dat het te maken heeft met wat text dat hij buiten de rand van het scherm probeerd te tonen en dat ik dus beter moet instellen zodat het er binnen valt.
Hier is de code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
| # The Variables for this device are here AND in the secrets file! substitutions: device_name_friendly: 'Kamer Jane' device_name: 'kamerjane' #DNS NAME! #More changes after here required. esphome: name: ${device_name} platform: ESP32 board: mhetesp32minikit # arduino_version: dev #deze lijn mag gewist on_boot: #For fun let the light transition trough random colours when booting - light.turn_on: id: rgblicht brightness: 100% red: 0% green: 0% blue: 100% - delay: 1s - light.control: id: rgblicht effect: "Random Effect" - delay: 10s - light.control: id: rgblicht effect: "none" - if: #Turn off the screen after booting if microwave and pir sensor don't see motion. condition: and: - binary_sensor.is_off: microwave - binary_sensor.is_off: pir then: - lambda: id(scherm).turn_off(); wifi: ssid: !secret wifi_ssid_iot password: !secret wifi_password_iot fast_connect: true #probably not necessary reboot_timeout: 45min #probably not necessary # power_save_mode: none #fixed regular disconnects causing sensor data to be 'unavailable'. No longer necessar # Optional manual IP manual_ip: static_ip: 192.168.0.25 #Necessary to be able to read the logs and update the device over wifi rather than using an USB cable gateway: 92.168.0.1 #probably not necessary subnet: 255.255.255.0 #probably not necessary dns1: 195.130.130.1 #probably not necessary dns2: 195.130.131.1 #probably not necessary # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: '${device_name_friendly}Fallback' password: !secret wifi_fallback_password captive_portal: # Enable logging logger: level: DEBUG # level: VERY_VERBOSE I can only get the CO2 sensor manual calibration to work in very verbose mode # Enable Home Assistant API api: password: !secret esphome_local ota: password: !secret esphome_local light: - platform: fastled_clockless chipset: WS2812 pin: GPIO23 num_leds: 1 rgb_order: GRB name: '${device_name_friendly} RGB LED' id: rgblicht effects: - random: name: "Random Effect" transition_length: 1s update_interval: 1s # Define pins to be used on the ESP32 for UART which is used by the senseair platform to provide the data uart: rx_pin: GPIO16 tx_pin: GPIO17 baud_rate: 9600 # setup ic bus i2c: sda: 21 scl: 22 scan: True id: bus_a #Probably not necessary sensor: # - platform: wifi_signal # name: '${device_name_friendly} WiFi Signal' # update_interval: 60s - platform: bh1750 #setup illuminance sensor id: luminosity name: '${device_name_friendly} illuminance' address: 0x23 measurement_duration: 254 #Higher value allows to measure darker scenes and probably also more accurate but reduces Max range. filters: - delta : 0.5 update_interval: 5s on_value: then: - light.turn_on: id: rgblicht brightness: !lambda |- //sets the brightness of the LED based on luminosity sensor. 0LUX sets brightness to 20% (below that my LED flickers) while 200LUX or higher sets brightness to 100% static float brightness_intense = 0.0; static float brightness_max = 1.0; static float brightness_min = 0.0; brightness_intense = (x / 250.0) + 0.2; brightness_intense = clamp(brightness_intense,brightness_min,brightness_max); return brightness_intense; - platform: aht10 #setup temperature & humidity sensor. temperature: id: '${device_name}temp' name: "${device_name_friendly} Temperature" filters: - offset: +0.5 - delta : 0.25 humidity: id: '${device_name}hum' name: "${device_name_friendly} Humidity" filters: - offset: -4.0 - delta : 0.5 update_interval: 5s - platform: senseair #Setup the sensair sensor id: '${device_name}CO2' co2: name: '${device_name_friendly} CO2' id: '${device_name}co2state' on_value: then: - light.turn_on: id: rgblicht state: on # brightness: 100% #Already defined this based on luminosity sensor # Objective: 400ppm=Green; 900ppm=Yellow; 1200ppm=Red with transitions in between # -->Between 400ppm and 900ppm Red should gradually increase from 0 to 1: Formula: (X-400)/(900-400) & clamp function will restrict result to be between 0 and 1. # -->Between 900ppm and 1200ppm Green should gradually decrease from 1 to 0: Formula: 1-(X-900)/(1200-900) & clamp function will restrict result to be between 0 and 1. red: !lambda |- static float red_intense = 0.0; static float red_max = 1.0; static float red_min = 0.0; ESP_LOGD("main", "Input Number is: %f", x); red_intense = ((x-400.0) / 500.0); ESP_LOGD("main", "Red Number is: %f", red_intense); red_intense = clamp(red_intense,red_min,red_max); ESP_LOGD("main", "Red Number clamped is: %f", red_intense); return red_intense; green: !lambda |- static float green_intense = 0.0; static float green_max = 1.0; static float green_min = 0.0; ESP_LOGD("main", "Input Number is: %f", x); green_intense = (1 - (x-900.0) / 300.0); ESP_LOGD("main", "Green Number is: %f", green_intense); green_intense = clamp(green_intense,green_min,green_max); ESP_LOGD("main", "Green Number clamped is: %f", green_intense); return green_intense; blue: 0.0 filters: - delta : 4.0 #only send the result if the parts per million difference with the last sent result is higher than this update_interval: 4s #delta filter above will prevent too many updates - platform: homeassistant #Get value of my outdoor temperature sensor from home assistant id: outdoor_temperature entity_id: sensor.temperature_buiten internal: true binary_sensor: - platform: gpio #Microwave technology motion sensor pin: GPIO36 name: '${device_name_friendly} Microwave' id: microwave internal: true #Don't expose this sensor to Home Assistant device_class: motion on_state: #turns on the OLED display if microwave motion is detected and turns it off 15 seconds after PIR and Microwave sensors stop detecting motion then: - if: condition: - binary_sensor.is_on: microwave then: - lambda: id(scherm).turn_on(); else: #The microwave sensor is not detecting motion (anymore) - wait_until: #This will stop waiting after 15 seconds or as soon as motion is detected. condition: or: - binary_sensor.is_on: microwave - binary_sensor.is_on: pir timeout: 15s - if: #If wait_untill finished due to the timeout it means the motion sensors have not detected any motion for 15s and thus the screen can be turned off. As we don't know whether this is the reason wait_untill finished we need to check whether indeed both sensors are off. condition: and: - binary_sensor.is_off: microwave - binary_sensor.is_off: pir then: - lambda: id(scherm).turn_off(); - platform: gpio #PIR technology motion sensor pin: GPIO19 id: pir internal: true #Don't expose this sensor to Home Assistant name: '${device_name_friendly} PIR' device_class: motion on_state: #turns on the OLED display if PIR motion is detected and turns it off 15 seconds after PIR and Microwave sensors stop detecting motion then: - if: condition: - binary_sensor.is_on: pir then: - lambda: id(scherm).turn_on(); else: #The pir sensor is not detecting motion (anymore) - wait_until: #This will stop waiting after 15 seconds or as soon as motion is detected. condition: or: - binary_sensor.is_on: microwave - binary_sensor.is_on: pir timeout: 15s - if: #If wait_untill finished due to the timeout it means the motion sensors have not detected any motion for 15s and thus the screen can be turned off. As we don't know whether this is the reason wait_untill finished we need to check whether indeed both sensors are off. condition: and: - binary_sensor.is_off: microwave - binary_sensor.is_off: pir then: - lambda: id(scherm).turn_off(); - platform: template #Create virtual motion sensor that is only triggered if both Microwave and PIR sensor see motion id: motion name: '${device_name_friendly} Motion' device_class: motion lambda: !lambda |- if ((id(microwave).state) and (id(pir).state)) { return true; } else { return false; } switch: - platform: template name: "Trigger background calibration" turn_on_action: - senseair.background_calibration: '${device_name}CO2' - platform: template #result will be printed in the logs name: "Get background calibration result" turn_on_action: - senseair.background_calibration_result: '${device_name}CO2' - platform: template #result will be printed in the logs name: "Get ABC Period" turn_on_action: - senseair.abc_get_period: '${device_name}CO2' - platform: template name: "Disable ABC" turn_on_action: - senseair.abc_disable: '${device_name}CO2' - platform: template name: "Enable ABC" turn_on_action: - senseair.abc_enable: '${device_name}CO2' font: #Define fonts to be used for the display. font file is to be stored in Home Assistant in folder config/esphome - file: 'BebasNeue-Regular.ttf' id: font0 size: 14 - file: 'BebasNeue-Regular.ttf' id: font1 size: 20 - file: 'BebasNeue-Regular.ttf' id: font2 size: 26 image: #Define images to be used for the display. Image file is to be stored in Home Assistant in folder config/esphome - file: "nomotion.png" id: nomotionimage resize: 35x35 - file: "motion.png" id: motionimage resize: 35x35 graph: # Define auto-ranged CO2 graph - id: ${device_name}co2graph sensor: ${device_name}co2state #sensor to be used duration: 1h #show range of 1 hour width: 128 height: 64 border: false x_grid: 10min #show 1 gridline per 10 minutes y_grid: 100 #show 1 gridline per 100PPM co2 display: #Set up the display - platform: ssd1306_i2c model: "SSD1306 128x64" id: scherm # reset_pin: D0 #Optionally you can also connect the RESET pin to a pin on the ESP which may improve reliability. My display doesn't have this pin. # address: 0x3C #defaults to 0x3C which should be the right address. Otherwise check the logs. update_interval: never #The interval to re-draw the screen. Defaults to 5s. Set to never as I control the updates separately futher below. pages: #Insteadf of 1 screen that never changes this defines pages that you can transition between - id: page1 #Page with values of all my sensors lambda: |- // Als buitensensor HomeAssistant beschikbaar: Print Temp gemonteerde sensor + buitensensor van HomeAssistant; anders print enkel temp gemonteerde sensor. if (id(outdoor_temperature).has_state()) { it.printf(0, 0, id(font1), "°C In:%.1f Out:%.1f", id(${device_name}temp).state, id(outdoor_temperature).state); } else { it.printf(0, 0, id(font1), "%.1f°C", id(${device_name}temp).state); } // Print Humidity & LUX value (%% prints %) it.printf(0, 20, id(font1), "%.0f%% %.0fLUX", id(${device_name}hum).state, id(luminosity).state); // Print CO2 value it.printf(0, 40, id(font2), "%.0fppmCO2", id(${device_name}co2state).state); //print motion state using an image if (id(motion).state) { it.image(100, 20, id(motionimage)); } else { it.image(100, 20, id(nomotionimage)); } //Print on bottom right P0M1 if microwave triggered, P1M0 if PIR trigered, P1M1 if both triggered and P0M0 if none triggered it.printf(it.get_width(), 50, id(font0), TextAlign::TOP_RIGHT, "%s%s", id(pir).state ? "P1" : "P0", id(microwave).state ? "M1" : "M0"); - id: page2 # Page with CO2 sensor graph. SHows that gridlines are 10 minues and 100PPm each. Also show the CO2 value on top right. lambda: |- // Draw the graph at position [x,y] it.graph(0, 0, id(${device_name}co2graph)); it.print(0, 48, id(font0), "10min"); it.print(0, 0, id(font0), "100ppm"); it.print(60, 0, id(font0), "CO2"); it.printf(it.get_width(), 0, id(font1), TextAlign::TOP_RIGHT, "%.0f", id(${device_name}co2state).state); # cycle through pages on a timer and regularly update the content. In practice this shows page2 for 3 seconds and then page1 for 10 seconds. Not sure why it's not 7 seconds for page1. interval: - interval: 10s then: - display.page.show: page2 - component.update: scherm - delay: 3s - display.page.show: page1 - component.update: scherm - delay: 1s - component.update: scherm - delay: 1s - component.update: scherm - delay: 1s - component.update: scherm - delay: 1s - component.update: scherm - delay: 1s - component.update: scherm |
[ Voor 14% gewijzigd door quizzical op 16-01-2022 20:25 . Reden: Toevoeging van code om scherm aan/uit te zetten als er beweging is. ]
Dat is wel gek, want volgens mij doet deze aansluiting niets anders dan de aansluiting op de ESP32 zelf? Het is puur een fysieke connectie, er zitten geen voltage regulators in. Dus de 5V en ground van de betreffende usb-pinnen gaan nog steeds direct naar de 5V en ground van de ESP32 en de 3,3V wordt nog steeds gemaakt door de voltage regulator op het ESP-bordje.quizzical schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:49:
* USB-C aansluiting: Als ik rechtstreeks de ESP32 (via microUSB) van stroom voorzie en daar dan stroom aftap voor de sensors krijg ik problemen met te weinig voltage en brownouts. Dus ik voorzie alles (ESP32 en de sensors) van stroom via deze USB-C aansluiting. Niet alle USB-laders werken hier goed mee samen, MicroUSB en oude laders werken vaak beter.
Misschien een halfgare micro-usb connector op dit bordje met een te hoge weerstand? Anders zou het echt niks uit moeten maken dat je de ene usb-stekker voor de andere omwisselt
Je kan bij de sensair ook een andere waarde instellen dan 400 als basis voor calibratie. bv 430 of 450 ofzo + een voldoende lange calibratitijd). Dat kan je wat werk besparen om hem regelmatig buiten te moeten leggen.quizzical schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:49:
[...]
* Sensair S8 LP co2 sensor Ik heb code om de automatische calibratie uit te zetten (omdat ik binnen zo goed als nooit 400PPM te halen) en zet deze dan soms is buiten en doe dan manueel een calibratie (daar heb ik ook een switch voor gemaakt in de code). Het enige kleine probleem dat ik hierbij heb is dat de calibratie enkel werkt als ik de logs in very verbose mode zet. Geen idee waarom.
Je kan dat allemaal instellen via de UIP software van Sensair (ABC interval en ABC target). Ook kan je daar de ABC uitzetten en dan blijft die in principe ook uit tot die weer aan gezet.
Pas op met bovenstaande: zie waarschuwing van @TD-er in volgende post
maar wel heel mooi allemaal
[ Voor 3% gewijzigd door bomberboy op 16-01-2022 18:38 ]
Ja mijn vermoeden is inderdaad dat het pad van de MicroUSB aansluiting naar het 5V gaatje waar ik op kan solderen te veel weerstand heeft om al deze sensoren enz van stroom te voorzien ;-)Gizz schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:54:
[...]
Misschien een halfgare micro-usb connector op dit bordje met een te hoge weerstand?
Dan moet je veronderstel ik 1 of andere hardware interface bouwen om de senseair met je computer te verbinden en dan die UIP software draaien? Via ESPHome heb ik misschien niet zoveel functionaliteit maar het is wel veel makkelijker om gewoon in Home Assistant met een simpele klik te kiezen of ik ABC aan wil of uit wil en een manuele calibratie te startenbomberboy schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:15:
[...]
Je kan dat allemaal instellen via de UIP software van Sensair (ABC interval en ABC target).
Even een hele dikke waarschuwing hier.bomberboy schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:15:
[...]
Je kan dat allemaal instellen via de UIP software van Sensair (ABC interval en ABC target). Ook kan je daar de ABC uitzetten en dan blijft die in principe ook uit tot die weer aan gezet.
[...]
Oudere versies van de SenseAir S8 sensor hebben een bug in de firmware, waardoor je sensor problemen kan krijgen als je de ABC periode aanpast.
Heel in het kort, die bug zorgt ervoor dat je in bepaalde omstandigheden de ABC-waarde alleen maar kunt verlagen en niet meer kunt verhogen.
Dat is precies de reden dat ik die functie in ESPEasy eruit gehaald heb, omdat het zou kunnen leiden tot onbruikbare sensoren door een ongemerkt veel te korte ABC periode.
Als je de sensor recent nieuw gekocht hebt (en het was niet een oude batch, maar dat is tegenwoordig niet waarschijnlijk meer) dan is het geen probleem.
Maar bij sensoren die al 2 jaar oud zijn, of ouder, dan zou ik dat niet doen.
De reden dat je waarschijnlijk geen oude voorraad meer zult vinden van CO2 sensoren is dat ze langere tijd lastiger leverbaar waren ivm. Corona.
CO2 sensoren zijn namelijk een prima indicator om te kijken of je voldoende ventileert in een ruimte en zodoende zijn ze in korte tijd extreem veel meer verkocht dan pre-Corona.
Ok, daar was ik niet van op de hoogte. Bedankt voor de heads-up! (ik verwijs naar je post in mijn eerdere)TD-er schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:49:
[...]
Even een hele dikke waarschuwing hier.
Oudere versies van de SenseAir S8 sensor hebben een bug in de firmware, waardoor je sensor problemen kan krijgen als je de ABC periode aanpast.
Heel in het kort, die bug zorgt ervoor dat je in bepaalde omstandigheden de ABC-waarde alleen maar kunt verlagen en niet meer kunt verhogen.
Dat is precies de reden dat ik die functie in ESPEasy eruit gehaald heb, omdat het zou kunnen leiden tot onbruikbare sensoren door een ongemerkt veel te korte ABC periode.
Een USB2serial adapter is in principe voldoende (het is even geleden dat ik het zelf nog gebruikt heb.)quizzical schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:39:
[...]
Dan moet je veronderstel ik 1 of andere hardware interface bouwen om de senseair met je computer te verbinden en dan die UIP software draaien?
Een van mijn CO2 meters fluctueert nogal:

Korte samenvatting: "Woonkamer" is een Voltcraft CO60. De nadere 2 zijn mzh19-c sensors.
Die van de Slaapkamer heb ik in het verleden zelf gecalibreerd. Die van de Zolder is af-fabriek.
Qua afwijking zit het nu wel goed. Toen ik ze pas had weken ze erg veel af van die Voltcraft (die ik al jaren heb), maar nu nauwelijks meer.
Maar waardoor zouden die flinke fluctiaties kunnen komen?

Korte samenvatting: "Woonkamer" is een Voltcraft CO60. De nadere 2 zijn mzh19-c sensors.
Die van de Slaapkamer heb ik in het verleden zelf gecalibreerd. Die van de Zolder is af-fabriek.
Qua afwijking zit het nu wel goed. Toen ik ze pas had weken ze erg veel af van die Voltcraft (die ik al jaren heb), maar nu nauwelijks meer.
Maar waardoor zouden die flinke fluctiaties kunnen komen?
Mijn eerste ingeving; Slechte ventilatie, waardoor de ABC compleet verkeerd ingrijpt.
Maar als je bijvoorbeeld een IR warmtepaneel hebt, zou dat in theorie ook invloed kunnen hebben als de sensor dat licht "ziet".
Maar als je bijvoorbeeld een IR warmtepaneel hebt, zou dat in theorie ook invloed kunnen hebben als de sensor dat licht "ziet".
ABC zit daar niet ingeschakeld. Maar ik zal hem anders binnenkort weer eens naast die van de woonkamer leggen. Kijken hoe hij het dan doet.
Ik heb dit ook met de mhz-19c na een goed half jaar gekregen, als ik hem aan mijn laptop aansloot was het wel goed. Heb nog met een 1000uf condensator geprobeerd maar ik krijg het er niet uit.hneel schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:02:
ABC zit daar niet ingeschakeld. Maar ik zal hem anders binnenkort weer eens naast die van de woonkamer leggen. Kijken hoe hij het dan doet.
Voor wie het nog niet wist:
Een betrouwbare CO2-meter zou eigenlijk voor luchtdruk en temperatuur moeten compenseren.
Zonder temperatuur- en luchtdruksensoren wordt dat lastig.
Een uitleg heb ik in het forum van de ARANET4 gevonden.
Een betrouwbare CO2-meter zou eigenlijk voor luchtdruk en temperatuur moeten compenseren.
Zonder temperatuur- en luchtdruksensoren wordt dat lastig.
Een uitleg heb ik in het forum van de ARANET4 gevonden.
De SenseAir sensoren compenseren sowieso voor temperatuur.
De MH-Z19 heeft wel een temperatuursensor aan boord en heeft er alle schijn van dat deze intern ook compenseert voor de temperatuur.
Luchtdruksensoren heb ik nog niet gezien in CO2 sensoren.
De MH-Z19 heeft wel een temperatuursensor aan boord en heeft er alle schijn van dat deze intern ook compenseert voor de temperatuur.
Luchtdruksensoren heb ik nog niet gezien in CO2 sensoren.
@TD-er Blijkbaar zijn er wel CO2-meters met gecombineerde CO2 sensoren of een combinatie met sensoren voor temperatuur en luchtdruk verkrijgbaar. De ARANET4 bijvoorbeeld en ook de in de lezersbijdrage geciteerde BAPI sensoren (Effect Of Temperature And Altitude on CO2 Measurement) .
Had het document ook al gevonden in je eerdere link 
Zie: https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/issues/3920
Zie: https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/issues/3920
De sensoren van zeker Senseair en Sensirion (en waarschijnlijk ook andere) hebben al een ingebouwde temperatuur-sensor (ook uit te lezen als ik me niet vergis) die gebruikt wordt om de meting te compenseren. Als de volledige compensatie-formule wordt gebruikt op de waarde die uit de sensor komt, wordt de temperatuur dus onterecht dubbel gecompenseerd.
De ingebouwde temperatuur-sensor zit vlakbij de NDIR-sensor, welke
Voor luchtdruk hebben de sensoren die ik heb bekeken geen ingebouwde sensor, maar er zijn wel optionele commando's in hun I²C- en UART-protocollen voorzien (toch zeker de Senseair Sunrise en de Sensirion SCD4x reeks, anderen denk ik ook) om de luchtdrukwaarde mee te geven, en dan gebruikt de sensor die om de gemeten CO2-waarde te compenseren.
De ingebouwde temperatuur-sensor zit vlakbij de NDIR-sensor, welke
Voor luchtdruk hebben de sensoren die ik heb bekeken geen ingebouwde sensor, maar er zijn wel optionele commando's in hun I²C- en UART-protocollen voorzien (toch zeker de Senseair Sunrise en de Sensirion SCD4x reeks, anderen denk ik ook) om de luchtdrukwaarde mee te geven, en dan gebruikt de sensor die om de gemeten CO2-waarde te compenseren.
[ Voor 21% gewijzigd door NoControl op 22-01-2022 15:06 ]
Klopt helemaal, maar je kunt het dus wel terugrekenen hoe 'ie gecompenseerd is.
Ik zou de formule even moeten uitschrijven om te kijken of het ook veel sneller kan, want lijkt me sterk dat het heel lastig is om daarna nog voor de luchtdruk te compenseren.
Ik zou de formule even moeten uitschrijven om te kijken of het ook veel sneller kan, want lijkt me sterk dat het heel lastig is om daarna nog voor de luchtdruk te compenseren.
Ah, dat had ik niet juist begrepen.
Het is me niet duidelijk of elke sensor exact dezelfde temperatuur-compensatie toepast. Ik zou hopen (misschien wat optimistisch) dat elk model sensor na labotesten een eigen compensatie-curve krijgt. Er zullen misschien ook nog sensors zijn die geen temperatuur compenseren?
Een optie is de luchtdruk-compensatie los toepassen, zonder terugtellen. Volgens de data-sheet van de Senseair S8 Commercial is de waarde uit de sensor 1.6% te hoog per 1 kPa boven de referentiewaarde (die ik niet meteen terugvond).
Dat kan je toepassen zonder te weten of de chip al temperatuur compensatie toepast, of welke formule de chip daarvoor gebruikt.
Het is me niet duidelijk of elke sensor exact dezelfde temperatuur-compensatie toepast. Ik zou hopen (misschien wat optimistisch) dat elk model sensor na labotesten een eigen compensatie-curve krijgt. Er zullen misschien ook nog sensors zijn die geen temperatuur compenseren?
Een optie is de luchtdruk-compensatie los toepassen, zonder terugtellen. Volgens de data-sheet van de Senseair S8 Commercial is de waarde uit de sensor 1.6% te hoog per 1 kPa boven de referentiewaarde (die ik niet meteen terugvond).
Dat kan je toepassen zonder te weten of de chip al temperatuur compensatie toepast, of welke formule de chip daarvoor gebruikt.

Deze sensors liggen in de woonkamer vlak naast elkaar. Het verchil bedraagt zo'n 500.
Mijn vertrouwen in dit soort "goedkope" sensors begint flink te dalen.
En staat bij beide sensoren de "ABC" functie aan?
Inderdaad, welke sensor(en) gaat het hier om?
Inderdaad, welke sensor(en) gaat het hier om?
Ze volgen wel heel mooi exact hetzelfde patroon. Dus het is een kalibratie ding. Hij staat er slechts 500ppm naast
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Het is niet een constante offset, meer een schalingsfout.
Maar inderdaad lijkt vrij duidelijk een kalibratieprobleem.
Maar inderdaad lijkt vrij duidelijk een kalibratieprobleem.
De donkerblauwe is een Voltcraft CO60

De lichtblauwe is een MZH19-C
Zoals ik hier al schreef, begon die laatste flink te fluctueren. Ik heb hem daarom maar eens een paar dagen buiten gelegd en inderdaad eenmalig de ABC aangezet. Mijn ervaring was dat de afwijking in de loop van de tijd langzaamaan kleiner wordt, maar deze afwijking is veel te gortig.
Net alsof je een temperatuur sensor koopt die bv 15 graden aangeeft als het 20 is,

De lichtblauwe is een MZH19-C
Zoals ik hier al schreef, begon die laatste flink te fluctueren. Ik heb hem daarom maar eens een paar dagen buiten gelegd en inderdaad eenmalig de ABC aangezet. Mijn ervaring was dat de afwijking in de loop van de tijd langzaamaan kleiner wordt, maar deze afwijking is veel te gortig.
Net alsof je een temperatuur sensor koopt die bv 15 graden aangeeft als het 20 is,
[ Voor 6% gewijzigd door hneel op 29-01-2022 15:28 ]
Zo, dat is geen goedkoop ding, die Voltcraft.
Is de meting van die Voltcraft wel OK?
Mag toch hopen dat je minimale CO2 concentratie wel wat beter is dan 1000 ppm.
Ik ging er een beetje vanuit dat de lichte kleur de "echte" waarde zou zijn, of in elk geval een stuk geloofwaardiger.
Als de echte concentratie echt zo allerbelabberdst is, dan zou ik daar eerst op focussen, al is dat best wel lastig met zulke CO2-waarden (serieus, heeft echt effect op concentratie)
Dus in dit geval zou ik zeggen dat de MH-Z19 wellicht de juiste waarde geeft en indien je echt zo'n slechte luchtkwaliteit hebt, gaat ABC ook echt je niet helpen omdat de laagste waarde gelijk gezet wordt aan 400 ppm, wat precies is wat je in de grafiek ziet.
Is de meting van die Voltcraft wel OK?
Mag toch hopen dat je minimale CO2 concentratie wel wat beter is dan 1000 ppm.
Ik ging er een beetje vanuit dat de lichte kleur de "echte" waarde zou zijn, of in elk geval een stuk geloofwaardiger.
Als de echte concentratie echt zo allerbelabberdst is, dan zou ik daar eerst op focussen, al is dat best wel lastig met zulke CO2-waarden (serieus, heeft echt effect op concentratie)
Dus in dit geval zou ik zeggen dat de MH-Z19 wellicht de juiste waarde geeft en indien je echt zo'n slechte luchtkwaliteit hebt, gaat ABC ook echt je niet helpen omdat de laagste waarde gelijk gezet wordt aan 400 ppm, wat precies is wat je in de grafiek ziet.
We wonen in een huis van begin jaren 60, dus ventilatie is er niet echt. Dat is inderdaad een puntje van aandacht. Het houdt wel in dat we binnen nooit echt lage waardes van tegen de 400 bereiken.
Wat betreft die metingen: ik heb mijn 3e sensor (ook een MH-Z19) er ook maar eens naast gezet, en die zat er een beetje tussenin qua waardes. Ik heb nu de hele zwik maar weer even buiten gelegd, hopelijk helpt dat een beetje.
Even wat anders: ik was een beetje aan het zoeken voor geschikte behuizingen (want nu bungelt alles zo maar los aan elkaar). Toen kwam ik de M5STACK CORE tegen. Heeft iemand daar ervaring mee? Het is een soort modulair systeem. Zou er ook een CO2 sensor in of op passen? Achterkant? Het moet natuurlijk wel kunnen "ademen".
Wat betreft die metingen: ik heb mijn 3e sensor (ook een MH-Z19) er ook maar eens naast gezet, en die zat er een beetje tussenin qua waardes. Ik heb nu de hele zwik maar weer even buiten gelegd, hopelijk helpt dat een beetje.
Even wat anders: ik was een beetje aan het zoeken voor geschikte behuizingen (want nu bungelt alles zo maar los aan elkaar). Toen kwam ik de M5STACK CORE tegen. Heeft iemand daar ervaring mee? Het is een soort modulair systeem. Zou er ook een CO2 sensor in of op passen? Achterkant? Het moet natuurlijk wel kunnen "ademen".
Vandaag een SCD30 binnengekregen... Een echte NDIR sensor van Sensirion. Ik wou eigenlijk de nieuwere SCD41 maar die is nog moeilijk leverbaar. Die is een stuk kleiner (nog kleiner) en gebruikt een nieuwe akoestische methode.
Maar wat is dat ding klein zeg! Ik wou hem samen met een Ikea Vindriktning sensor inbouwen in een ander kastje maar waaschijnlijk past de SCD30 samen met de WeMos module en de originele sensor allemaal wel in het originele kastje...
Het geheel gaat dan inbellen tegen Home Assistant met ESPhome.. Zal van de week wel pics delen als ik het gebouwd heb. Al is het niet zo verschillend van wat de anderen hier maken
Misschien doe ik het toch wel in een ander kastje voor wat meer ruimte hoor.. En aan de ledbar heb ik ook niet zoveel, al zag ik dat hij wel netjes dimt 's nachts.
De SCD30 is wel vrij duur (60 euro) maar hij schijnt wel goed te zijn.
Maar wat is dat ding klein zeg! Ik wou hem samen met een Ikea Vindriktning sensor inbouwen in een ander kastje maar waaschijnlijk past de SCD30 samen met de WeMos module en de originele sensor allemaal wel in het originele kastje...
Het geheel gaat dan inbellen tegen Home Assistant met ESPhome.. Zal van de week wel pics delen als ik het gebouwd heb. Al is het niet zo verschillend van wat de anderen hier maken
[ Voor 24% gewijzigd door GekkePrutser op 01-02-2022 19:14 ]
Wat goed om te lezen. Ik ben benieuwd naar het resultaat van deze nieuwe sensor. Ik had ook de Ikea sensor gebruikt en daarin een op maat printje gemaakt met een ESP32 en de MZH19-C.GekkePrutser schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:11:
Vandaag een SCD30 binnengekregen... Een echte NDIR sensor van Sensirion. Ik wou eigenlijk de nieuwere SCD41 maar die is nog moeilijk leverbaar. Die is een stuk kleiner (nog kleiner) en gebruikt een nieuwe akoestische methode.
Het geheel gaat dan inbellen tegen Home Assistant met ESPhome.. Zal van de week wel pics delen als ik het gebouwd heb. Al is het niet zo verschillend van wat de anderen hier makenMisschien doe ik het toch wel in een ander kastje voor wat meer ruimte hoor.. En aan de ledbar heb ik ook niet zoveel, al zag ik dat hij wel netjes dimt 's nachts.
Het draait nu bijna 2 maanden, maar wat opvalt is dat de MZH19-C, 2 naast elkaar, toch te veel kunnen verschillen. Het lijkt door de ABC te komen.
Als die SCD30 stuk beter is, dan ga ik die integreren op de print :-)
Waar heb jij hem gekocht voor 60 euro?
Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module
Die Vindriktning is inderdaad wel een mooi kastje om dingen in te bouwen. Goede tip!GekkePrutser schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:11:
Ik heb toevallig gisteren de SCD41 bij digikey besteld voor ongeveer 60 euro. Deze zou op voorraad zijn en ik kreeg gisteren al een mail dat het verzonden is (vanuit de US denk ik).mouse86 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:25:
[...]
Wat goed om te lezen. Ik ben benieuwd naar het resultaat van deze nieuwe sensor. Ik had ook de Ikea sensor gebruikt en daarin een op maat printje gemaakt met een ESP32 en de MZH19-C.
Het draait nu bijna 2 maanden, maar wat opvalt is dat de MZH19-C, 2 naast elkaar, toch te veel kunnen verschillen. Het lijkt door de ABC te komen.
Als die SCD30 stuk beter is, dan ga ik die integreren op de print :-)
Waar heb jij hem gekocht voor 60 euro?
Ik heb een Netatmo weerstation wat ik o.a. voor dit doel gebruik maar loop er tegen aan dat deze nogal onnauwkeurig is. Het station kalibreert zichzelf maar levert na elke kalibratie andere waarden op lijkt het. Ik heb ook een extra binnen module. Als ik deze naast de hoofdmodule zet meten ze soms beide behoorlijk andere waarden.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Een oud project weer eens afgestoft: de LilyGo TTGO T-Display past precies op mijn PCB en wordt goed ondersteund in ESPhome.
:strip_exif()/f/image/RbB57tsH2y3Aj61925kvvY5M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a1HA3mH19bASNB7QFfaLYRfI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6bY2jDzels6SjLM9kJTjOZ4v.jpg?f=fotoalbum_large)
Enige nadeel is dat de T-Display (of ESP32 in het algemeen?) geen 5V maar 3.3V uitgeeft op de 5V pin als je m met USB voedt waardoor de MHZ19 niet goed werkt. Oplossing is de USB kabel door te knippen en de 5V en GND direct op de PCB te prikken.
:strip_exif()/f/image/RbB57tsH2y3Aj61925kvvY5M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a1HA3mH19bASNB7QFfaLYRfI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6bY2jDzels6SjLM9kJTjOZ4v.jpg?f=fotoalbum_large)
Enige nadeel is dat de T-Display (of ESP32 in het algemeen?) geen 5V maar 3.3V uitgeeft op de 5V pin als je m met USB voedt waardoor de MHZ19 niet goed werkt. Oplossing is de USB kabel door te knippen en de 5V en GND direct op de PCB te prikken.
Ziet er mooi uit!
Ik denk dat die 5V een Liligo eigenschap is. Ik heb hier een ESP8266 van Liligo en daar meet ik 4V op de 5V pin. Het is dus sowieso niet direct de Vbus van de USB.
Ik denk dat die 5V een Liligo eigenschap is. Ik heb hier een ESP8266 van Liligo en daar meet ik 4V op de 5V pin. Het is dus sowieso niet direct de Vbus van de USB.
[ Voor 196% gewijzigd door hneel op 04-02-2022 11:34 ]
Vaak gaat 't via een diode zodat je de PC niet beschadigd als je toch 5V op die pin zet.
N.B. dit is niet altijd het geval, dus kijk uit!
N.B. dit is niet altijd het geval, dus kijk uit!
Ik heb een Control CO2 (https://controlco2.space/nl_be/) intussen met ESPHome. Deze wordt gevoed via USB en ik heb geen problemen met de MHZ19... Wat zou er mis gaan?KrL schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:09:
Een oud project weer eens afgestoft: de LilyGo TTGO T-Display past precies op mijn PCB en wordt goed ondersteund in ESPhome.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben sinds een aantal weken bezig met het monitoren van de CO2 hier in huis, aangezien we van plan zijn om HR++ glas te zetten en mogelijk onze ventilatiesysteem willen upgraden. Om alvast een indruk te krijgen hoe het nu gesteld is met het binnenklimaat en op basis daarvan verder te bepalen wat we met onze ventilatie moeten doen, heb ik een tweetal sensoren aangeschaft.
Een aantal weken geleden heb ik hier een Airthings Wave Plus aan de muur gehangen en ik moet zeggen dat ik redelijk schrok van de waardes. De CO2-waarden gaan in de loop van de dag al over de 1500 PPM, en dat terwijl wij (2 volwassenen en twee kinderen) een mechanische ventilatiesysteem in huis hebben die overdag op stand 2 staat.
Omdat ik toch mijn twijfels had over de waarden, heb ik ter referentie een Sensirion SCD30 (zelfde sensor als @GekkePrutser hierboven al benoemde) en een NodeMCU ESP8266 aangeschaft. Het goede nieuws is dat de waarden zo goed als gelijk waren, het slechte nieuws is dus dat wij blijkbaar een ventilatieprobleem hebben.
Voor dit ventilatie-issue hebben wij de hulp ingeschakeld van een partij die bij ons op locatie advies kan geven hoe wij onze ventilatie kunnen verbeteren. Hopelijk komt daar snel een oplossing uit. Ondertussen ga ik met de Airthings bij familie en kennissen langs om te kijken hoe het daar gesteld is met de waarden.
Verder ben ik toch wel enthousiast geworden van het zelf in elkaar klussen van een sensor. Ik heb momenteel de ESP8266 + SCD30 draaiend gekregen door waardes uit te lezen en middels wifi deze in een MQTT-broker te pushen. Aan de andere kant draait een Openhab server die gesubscribed is op de verschillende topics en de gegevens mooi in een user interface laat zien. Het gaat nog om een prototype, ik heb 0 ervaring met C++, dus er zal ongetwijfeld nog een memory leak inzitten, maar tot zover ben ik erg blij met het resultaat.
Volgende stap is om een mooi behuizinkje te vinden om de onderdelen in weg te werken en om de openhab user interface fancyer te maken m.b.v. grafieken etc. To be continued
Een aantal weken geleden heb ik hier een Airthings Wave Plus aan de muur gehangen en ik moet zeggen dat ik redelijk schrok van de waardes. De CO2-waarden gaan in de loop van de dag al over de 1500 PPM, en dat terwijl wij (2 volwassenen en twee kinderen) een mechanische ventilatiesysteem in huis hebben die overdag op stand 2 staat.
Omdat ik toch mijn twijfels had over de waarden, heb ik ter referentie een Sensirion SCD30 (zelfde sensor als @GekkePrutser hierboven al benoemde) en een NodeMCU ESP8266 aangeschaft. Het goede nieuws is dat de waarden zo goed als gelijk waren, het slechte nieuws is dus dat wij blijkbaar een ventilatieprobleem hebben.
Voor dit ventilatie-issue hebben wij de hulp ingeschakeld van een partij die bij ons op locatie advies kan geven hoe wij onze ventilatie kunnen verbeteren. Hopelijk komt daar snel een oplossing uit. Ondertussen ga ik met de Airthings bij familie en kennissen langs om te kijken hoe het daar gesteld is met de waarden.
Verder ben ik toch wel enthousiast geworden van het zelf in elkaar klussen van een sensor. Ik heb momenteel de ESP8266 + SCD30 draaiend gekregen door waardes uit te lezen en middels wifi deze in een MQTT-broker te pushen. Aan de andere kant draait een Openhab server die gesubscribed is op de verschillende topics en de gegevens mooi in een user interface laat zien. Het gaat nog om een prototype, ik heb 0 ervaring met C++, dus er zal ongetwijfeld nog een memory leak inzitten, maar tot zover ben ik erg blij met het resultaat.
Volgende stap is om een mooi behuizinkje te vinden om de onderdelen in weg te werken en om de openhab user interface fancyer te maken m.b.v. grafieken etc. To be continued
Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes