Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
TD-er schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:45:
[...]

Groen is niet erg hoor....
Met Chrome of Edge te bezoeken: https://td-er.nl/ESPEasy/
Ben nog aan het fixen dat je netjes een prompt krijgt om gelijk na het flashen de WiFi credentials erin te zetten, maar dat is nog even (dagje?) wachten.
Voor een 4M versie gewoon de "ESP32" build met "4M" pakken.
Om te zien of je "normal" of TestingA" .. "TestingB" of "Display" of "Energy" nodig hebt, zie hier: https://espeasy.readthedo...#list-of-official-plugins
Mooi gemaakt zeg! Vandaag net een pakketje uit China gehad met een Wemos D1 mini, een dht22 en een Senseair S8. Eens kijken of ik het aan de gang kan krijgen.

Het bouwpakketje van controlco2.space draait hier sinds een week en upload de data naar tago.io Nu zelf wat proberen te maken, vanwege de langere abc tijd is de s8 een betere sensor verwacht ik.

De huidige gemeten waarden zijn voor mij aanleiding om van natuurlijke ventilatie naar vraaggestuurde mechanische ventilatie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
TD-er schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:45:
[...]

Groen is niet erg hoor....
Met Chrome of Edge te bezoeken: https://td-er.nl/ESPEasy/
Ben nog aan het fixen dat je netjes een prompt krijgt om gelijk na het flashen de WiFi credentials erin te zetten, maar dat is nog even (dagje?) wachten.
Voor een 4M versie gewoon de "ESP32" build met "4M" pakken.
Om te zien of je "normal" of TestingA" .. "TestingB" of "Display" of "Energy" nodig hebt, zie hier: https://espeasy.readthedo...#list-of-official-plugins
Dit werkte prima! Tevreden met het resultaat, maar ik moet uiteindelijk zelf ook nog gaan snappen hoe het precies werkt. Bedankt!

Ik heb de devices netjes kunnen instellen, values zien er kloppend uit. Nu het ding nog deze values naar mn MQTT broker laten sturen, maar de docs hierover vind ik maar matig. De display op het ESP32 bordje heb ik verder nog niet aan de praat, ook nog niet proberen te configureren, eerst maar eens de meetwaarden in Home Assistant krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Coppertop schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:20:
[...]

Dit werkte prima! Tevreden met het resultaat, maar ik moet uiteindelijk zelf ook nog gaan snappen hoe het precies werkt. Bedankt!

Ik heb de devices netjes kunnen instellen, values zien er kloppend uit. Nu het ding nog deze values naar mn MQTT broker laten sturen, maar de docs hierover vind ik maar matig. De display op het ESP32 bordje heb ik verder nog niet aan de praat, ook nog niet proberen te configureren, eerst maar eens de meetwaarden in Home Assistant krijgen.
Je kunt bij de "Controllers" een controller instantie aanmaken voor jouw toepassing.
Bijv. Domoticz MQTT of een andere controller.
Dan ga je terug naar de "Devices" tab en kies je daar bij de task welke je data wilt laten sturen onderaan naar welke controller je data wilt sturen.
Bij Domoticz moet je bijv. een IDX value meegeven, dus die vul je daar in.

N.B. voor Domoticz moet je een "custom" sensor aanmaken, aangezien ik nog steeds de CO2 waarde als "svalue" stuur waar het een "nvalue" moet zijn of andersom.
Moet ik nog steeds eens aanpassen., maar goed, als "custom" sensor binnen Domoticz werkt het ook.

Voor HomeAssistant moet je de "Home Assistant/ OpenHAB MQTT" controller kiezen.

Het "Interval" bij de task instellingen is hoe vaak je een nieuwe sample ophaalt en deze doorgeeft aan de controller.

[ Voor 3% gewijzigd door TD-er op 13-11-2021 21:25 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
Got it, thanks. Had helaas nog niet veel tijd, maar MQTT explorer ziet het nu, alleen HA nog even laten discoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
De Wemos D1 Mini voorzien van de Easy ESP software via de hierboven gegeven website, werkt super makkelijk. Senseair S8 sensor erop aangesloten, e.e.a. werkt prima zo te zien.

De gemeten co2 waarde ligt wel circa 300ppm hoger dan de https://controlco2.space/ meter welke ik vorige week gebouwd heb, vrij groot verschil. De controlco2 kit maakt gebruik van een MH-Z19C sensor. Heb ze nu samen in een geventileerde ruimte gelegd waar geen personen komen. Hopelijk trekt het verschil bij. De controlco2 meter zakt normaal gesproken terug naar zo'n 409ppm.

De data van de controlco2 meter stuur ik via mqtt door naar www.tago.io m.b.v. deze handleiding: https://controlco2.space/software/mqtt/

De volgende instellingen moeten daarvoor gegeven worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6fgJRFcLnJjUDMRBp6YwONHnzA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WQ3AkKGAoettSPFzHPukcQ9D.jpg?f=user_large

Op een tago.io dashboard kan ik de gegevens nu inzichtelijk maken.

Maar de gegevens als "topic" en dergelijke kan ik in geen van de Easy ESP mqtt protocollen terugvinden. Ik krijg de data er ook nog niet uit naar tago.io

Is Easy ESP niet compatible met tago.io, en indien wel, welk mqtt protocol keuze moet er dan gebruikt worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Aangezien het een online service betreft, zou ik sowieso de timeout wat hoger zetten dan de default 100 msec.
Dit alles dus in de controller settings.

"Topic" is zeker wel beschikbaar in de controller settings.
Dat is namelijk waar je naar toe "published". (Controller Publish dus)
Ik zie dat je een relatief lang MQTT password nodig hebt, dus wellicht daar de "Use Extended Credentials" aanvinken.

Zorg ook dat je ESPEasy node "naar buiten" kan communiceren.
Dus dat 'ie een DNS server en gateway kent. (netwerk configuratie van ESPEasy op "Config" tab, of DHCP gebruiken)

N.B. voor een topic kun je ook variabelen gebruiken.
Wanneer je voor de HomeAssistant (openHAB) MQTT controller kiest, dan staat er al een voorbeeld in Controller Publish.
code:
1
%sysname%/%tskname%/%valname%

Zoals je kunt zien, kun je dus ook een taskname of variable name gebruiken in je publish topic.
Dus als je je variabelen in de tasks zo noemt, kun je prima %valname% gebruiken als publish topic.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
TD-er schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:12:
Aangezien het een online service betreft, zou ik sowieso de timeout wat hoger zetten dan de default 100 msec.
Dit alles dus in de controller settings.

"Topic" is zeker wel beschikbaar in de controller settings.
Dat is namelijk waar je naar toe "published". (Controller Publish dus)
Ik zie dat je een relatief lang MQTT password nodig hebt, dus wellicht daar de "Use Extended Credentials" aanvinken.

Zorg ook dat je ESPEasy node "naar buiten" kan communiceren.
Dus dat 'ie een DNS server en gateway kent. (netwerk configuratie van ESPEasy op "Config" tab, of DHCP gebruiken)

N.B. voor een topic kun je ook variabelen gebruiken.
Wanneer je voor de HomeAssistant (openHAB) MQTT controller kiest, dan staat er al een voorbeeld in Controller Publish.
code:
1
%sysname%/%tskname%/%valname%

Zoals je kunt zien, kun je dus ook een taskname of variable name gebruiken in je publish topic.
Dus als je je variabelen in de tasks zo noemt, kun je prima %valname% gebruiken als publish topic.
@TD-er Hartelijk bedankt voor de toelichting! Ga er een dezer dagen mee aan de gang. Heb hier geen ervaring mee, en als er verschillende termen voor hetzelfde gebruikt worden wordt het al gauw lastig. Unit staat op dhcp ingesteld, internet toegang is okay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
TD-er schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:24:
[...]

Je kunt bij de "Controllers" een controller instantie aanmaken voor jouw toepassing.
Bijv. Domoticz MQTT of een andere controller.
Dan ga je terug naar de "Devices" tab en kies je daar bij de task welke je data wilt laten sturen onderaan naar welke controller je data wilt sturen.
Bij Domoticz moet je bijv. een IDX value meegeven, dus die vul je daar in.

N.B. voor Domoticz moet je een "custom" sensor aanmaken, aangezien ik nog steeds de CO2 waarde als "svalue" stuur waar het een "nvalue" moet zijn of andersom.
Moet ik nog steeds eens aanpassen., maar goed, als "custom" sensor binnen Domoticz werkt het ook.

Voor HomeAssistant moet je de "Home Assistant/ OpenHAB MQTT" controller kiezen.

Het "Interval" bij de task instellingen is hoe vaak je een nieuwe sample ophaalt en deze doorgeeft aan de controller.
Dit werkt nu allemaal goed, bedankt! Configuratie in Home Assistant was handmatig, via sensors.yaml enkele MQTT sensors aangemaakt. Helaas geen MQTT Auto-discovery berichten vanuit ESPEasy (https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/issues/977).

De OLED op de ControlCO2 wordt helaas niet ondersteund door ESPEasy.

ESPHome heeft wel ondersteuning voor de OLED en volgens mij ook voor MQTT auto-discovery berichten, dus misschien is ESPHome in dit geval een betere keuze.

Maar nu eerst maar eens een paar dagen meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Die auto discovery gaat toch via het Homey protocol? Dan zou de Homey controller wellicht uitkomst kunnen bieden.
Helaas gebruik ik zelf geen HA, dus zelf geen ervaring mee.

Heb je een link naar de hardware specs van de ControlCO2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Iets wat ik me afvroeg: is het voor de stookkosten beter om overdag een raampje open te hebben zodat de CO2 rond de 500-600 blijft of is het beter om dat raam dicht te doen en dan af en toe te luchten als de CO2 bijvoorbeeld boven de 800 komt?

Of is de betere luchtkwaliteit met raampje open belangrijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
TD-er schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:07:
Die auto discovery gaat toch via het Homey protocol? Dan zou de Homey controller wellicht uitkomst kunnen bieden.
Helaas gebruik ik zelf geen HA, dus zelf geen ervaring mee.

Heb je een link naar de hardware specs van de ControlCO2?
Ik zal kijken naar de Homey Controller :)

https://controlco2.space/hardware/hardware/

Dit is de gebruikte ESP: https://github.com/Xinyuan-LilyGO/TTGO-T-Display

Dit is wat ESPHome er over zegt: https://esphome.io/components/display/st7789v.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Pistachenootje schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:14:
Iets wat ik me afvroeg: is het voor de stookkosten beter om overdag een raampje open te hebben zodat de CO2 rond de 500-600 blijft of is het beter om dat raam dicht te doen en dan af en toe te luchten als de CO2 bijvoorbeeld boven de 800 komt?

Of is de betere luchtkwaliteit met raampje open belangrijker?
Qua warmteverlies is het het beste om te luchten als het verschil in temperatuur met de buitenlucht minimaal is.
Maar slechte ventilatie kan er ook voor zorgen dat er relatief meer vocht in de lucht zit.
Dan voelt het sneller "waterkoud" en dan ben je sneller geneigd de thermostaat een standje hoger te zetten.
Het kost dan ook meer energie om te verwarmen.
De vraag is alleen of je bij 's nachts ventileren de vochtigheid in huis omlaag brengt. Dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zag tot mijn grote “schrik” vanmorgen toen we wakker werden dat de CO2 in de slaapkamer 450 ppm was! Een laag CO2 gehalte is gezond, maar dit is iets teveel van het goede denk ik. De temperatuur was ca 17 graden wat al een paar graden warmer is dan eerder na wat isolatie werk aan het plafond tussen de zolder.
We hebben een ventilatie rooster open en recent was het altijd 600 - 700 maar nu dus nog lager.

Kan het zijn dat door de lagere temperaturen vandaag van ca 4 graden dat er veel meer natuurlijke trek is dan eerder door ons huis? Het is een huis van 1970 met wat verbouwingen zoals balkons verwijderd en ik heb het idee dat er nog overal gaten en kieren zitten en en door de houten vloer de lucht alle kanten op kan. Ik heb in de kelder een mechanische ventilatie afzuiging maar ik voel aan een kier naar de onverwarmde zolder verdieping dat daar geen (koude) verse lucht uit komt, maar waarschijnlijk warme lucht heen gaat, denk ik.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Door de windrichting mogelijk de wind recht op het rooster en daardoor meer trek of frisse lucht binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

De wind staat wel op die kant, maar er is daar ook andere bebouwing en er is vandaag nauwelijks wind dus ik denk niet dat het een grote factor is. Ik heb het ventilatie rooster ook dicht gedaan en zal het de komende dagen in de gaten houden.

Officieel is het geen ventilatierooster, maar wij noemen het de “Schiphol ventilatie” want het zijn mechanische afzuiging units per slaapkamer gefinancierd (ooit) door Schiphol omdat we in de ruimere radius om Schiphol heen zitten en deze geluiddempend zijn tov “een raam open”. Maar ze staan nu uit met alleen het rooster open, dus nu feitelijk wel een “ventilatie rooster” :P

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Dit is de live data die bij de tago.io broker binnenkomt van de Wemos D1 met ESP Easy en een Senseair s8 sensor. De data kan echter niet verplaatst worden naar de bucket omdat de "variabele"mist. Ik kan er verder dus nog niks mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dj3Bcpx2uytFG-fdQ7W7tvcpQm8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GutosE3UrKaOYVRoo2bITnpX.jpg?f=user_large

Ik kom er niet uit wat ik ik bij de controller settings in Easy Esp moet invullen om het goed te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuoBysEoCNESj66w-cjsT5QkXR0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s5XQdCOGKCEa3l2Rpw4q5Fxz.jpg?f=user_large

De data van de ControlCO2 meter komt wel goed binnen bij tago.io, maar omdat daar andere software (Operame clone) in zit kan ik de settings niet vergelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P51yMqtbp9kU0_PKefkrLfEGAfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znQnwrhfIp0DzagCTrlCTPfC.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een hint om het werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Welke controller gebruik je?
Je kunt ook vanuit de rules je data publishen met het "publish" commando.

code:
1
2
3
on senseair#co2 do
  publish 'CO2','{ "variable": "CO2", "value": [senseair#co2] , "unit": "ppm"}'
endon

Even aangenomen dat je CO2 task "senseair" heet en de taskvalue heet "co2".

Controller moet nog steeds enabled zijn, maar je hoeft 'm dan niet te linken vanuit je task.
Vergeet niet in Tools->advanced de rules aan te zetten.

Geen idee of het nu in het juiste topic komt, maar dat kun je vast wel zelf aanpassen in de rules :)

N.B. aangezien je komma's en quotes nodig hebt in de argumenten van het publish commando, heb ik de argumenten in quotes geplaatst die verder niet gebruikt zijn.
Zolang ze maar matchen aan het begin en eind, kun je een back-tick (`) gebruiken, of enkele of dubbele quote.

[ Voor 29% gewijzigd door TD-er op 16-11-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
TD-er schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:14:
Welke controller gebruik je?
Je kunt ook vanuit de rules je data publishen met het "publish" commando.

code:
1
2
3
on senseair#co2 do
  publish 'CO2','{ "variable": "CO2", "value": [senseair#co2] , "unit": "ppm"}'
endon

Even aangenomen dat je CO2 task "senseair" heet en de taskvalue heet "co2".

Controller moet nog steeds enabled zijn, maar je hoeft 'm dan niet te linken vanuit je task.
Vergeet niet in Tools->advanced de rules aan te zetten.

Geen idee of het nu in het juiste topic komt, maar dat kun je vast wel zelf aanpassen in de rules :)

N.B. aangezien je komma's en quotes nodig hebt in de argumenten van het publish commando, heb ik de argumenten in quotes geplaatst die verder niet gebruikt zijn.
Zolang ze maar matchen aan het begin en eind, kun je een back-tick (`) gebruiken, of enkele of dubbele quote.
Gebruik de Home Assistant (openHAB) MQTT controller.

M.b.v. jouw hulp is het gelukt, de code iets moeten aanpassen aan de benamingen die ik gebruikt heb en nu komt het via de rules wel in de bucket terecht bij tago.io !

Gebruikte rule is nu:
on co2#co2 do
publish 'co2','{ "variable": "co2", "value": [co2#co2] , "unit": "ppm"}'
endon

Super, bedankt! Ik had de hoop bijna opgegeven. _/-\o_ _/-\o_

Zie in de grafiek hieronder, de zwarte lijn is de Senseair S8 welke ik online wilde krijgen naast de controlco2.space co2 meter die al online draaide. Nu goed kijken hoe het in elkaar steekt zodat ik het met de volgende units ook voor elkaar krijg. Wil een aantal units maken voor temp en RH.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1l74q1EN9e4e8Hz0G67aRCkcVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WW4rMAcyOSH5bBwcYfRGGRFd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
Melmer schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:58:
Ik ben van plan om zelf een CO2 meter te bouwen maar nu kom ik op Ali twee S8 varianten tegen:

- SenseAir S8 4B 004-0-0024 (rond de 14 euro) https://a.aliexpress.com/_BTKYms
- SenseAir S8 004-0-0053 (rond de 24 euro) https://a.aliexpress.com/_BPqVpK

De S8-24 is volgens mij een low power variant. Heeft iemand hier ervaring met de S8-24 sensor? Hoe zijn bijv. de meerwaarden t.o.v. de S8-53 variant?
Heb je hier ooit een antwoord op gevonden? De 53 variant is volgens Senseairzelf "For applications where both energy consumption and accuracy are critical factors" over de 24 variant vind ik niets maar aliexpress verkoopt hem inderdaad wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Jammer dat ik die vraag niet eerder gezien heb.
  • S8 4B 004-0-0024 = SenseAir® S8 4B 400 - 32000 ppm OEM module
  • S8 004-0-0053 = S8 LP
Die S8 4B is een vreemde. Ik vermoed dat 'ie een speciale custom-build variant is.
Het bereik is namelijk een met een veel hogere spanning (4.5 to 7.0 V DC) en in de hogere CO2 concentraties eigenlijk best wel een lage nauwkeurigheid. (Accuracy: ±1000ppm at alarm points between 7000 and 9000 ppm)
SenseAir® S8 4B is a miniature low power LNE approved safety switch .SenseAir® S8 4B main application area is to serve as a CO2 safety switch when build into equipment such as kerosene heaters and other equipment generat-ing potential hazardous levels of CO2 gas. Because of low current consumption the sensor is suitable for battery applications and has an average current consumption of 2 mA.
Ik kon 'm ook alleen maar vinden in een catalogus uit 2013 op een Russische site.
Heb 'm nog nooit eerder gezien.
Ook vreemd dat ze een gemideld verbruikt specificeren van < 2 mA, wat eigenlijk impliceert dat 'ie met een vast interval meet, of in elk geval anders werkt dan de andere S8 modules.

Sowieso is het goed om te realiseren dat een prijs van 14 euro zeker niet de verkoopprijs is waarvoor SenseAir ze verkoopt, zelfs niet in bulk.
Kan heel goed zijn dat die S8-4B afkomstig is uit een opgeruimde voorraad, bijvoorbeeld als onderdeel van een apparaat waarvan dat model geen ondersteuning meer krijgt of uit faillisement-boedel.
De kans dat dit een namaak is, lijkt me extreem klein, omdat het zo'n onbekend model is met specifieke toepassing. Ik zou alleen niet de pinout weten. Ik vermoed dat S1 en S2 pinnen zijn van de seriele communicatie, maar geen idee in welke mode 'ie staat of welke TX en welke RX is.
Ik denk dat 'ie vooral gebruikt is als module met vooraf ingestelde concentraties waarbij iets geschakeld moest worden (bijv. een ventilator)

Ik weet niet precies wat het verschil is tussen de S8 en de S8-LP.
Het ziet ernaaruit dat de S8-LP een wat nieuwer model is, met gemiddeld wat lager verbruik.
Echter de nauwkeurigheid is wel iets lager.
S8: ±30ppm ±3% of reading
S8-LP: ±40ppm ±3% of reading

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:19
Ik ben nu een tijdje aan het klooien met een ESP met daarop aangesloten een MH-z19B/C en een DHT22. Nu heb ik voor dit setje een behuizing geprint: https://www.thingiverse.com/thing:4221263.

Werkt op zich goed alleen komt de DHT22 terug met vele hogere waarden (zowel temp als LV) als deze in de behuizing zit. Nu voed ik het geheel nog met de aansluiting van de ESP dus kan deze niet laten deep sleepen op dit moment. Heb ook zelf een losse behuizing geprint voor de DHT22 en met een kabel van ca 15cm naast de ESP gelegd, maar ook dan wordt de DHT een stuk warmer.

Alleen als ik deze helemaal open en bloot neerleg lijken de waarden te kloppen. Ik vergelijk dit overigens met 2 andere DHT22 sensoren die nagenoeg hetzelfde melden en dus open en bloot liggen zonder behuizing.

Hoe kan ik dit nu voorkomen, want ik wil het spul toch wel graag in een behuizing stoppen, zo los laten liggen is ivm grijpgrage handjes in de buurt niet ideaal!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 19:08
Luchtstroming genereren door middel van ventilator zo.n raspberry pi 3 cm ding gebruik ik

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 22:14
Tribunus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:58:
Ik ben nu een tijdje aan het klooien met een ESP met daarop aangesloten een MH-z19B/C en een DHT22. Nu heb ik voor dit setje een behuizing geprint: https://www.thingiverse.com/thing:4221263.

Werkt op zich goed alleen komt de DHT22 terug met vele hogere waarden (zowel temp als LV) als deze in de behuizing zit. Nu voed ik het geheel nog met de aansluiting van de ESP dus kan deze niet laten deep sleepen op dit moment. Heb ook zelf een losse behuizing geprint voor de DHT22 en met een kabel van ca 15cm naast de ESP gelegd, maar ook dan wordt de DHT een stuk warmer.

Alleen als ik deze helemaal open en bloot neerleg lijken de waarden te kloppen. Ik vergelijk dit overigens met 2 andere DHT22 sensoren die nagenoeg hetzelfde melden en dus open en bloot liggen zonder behuizing.

Hoe kan ik dit nu voorkomen, want ik wil het spul toch wel graag in een behuizing stoppen, zo los laten liggen is ivm grijpgrage handjes in de buurt niet ideaal!
Kloppen de waardes van de mhz-19B wel? i'n mijn case lijken die altijd hoger te zijn :-s (temp ook)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Promy Met de temperatuur van de MH-Z19 moet je niks doen, die is altijd hoger dan de omgevingstemperatuur. Die waarde wordt louter intern gebruikt bij het berekenen van de CO2-waarde omdat daarbij de temperatuur van invloed is.

Ook wel logisch dat die waarde niks zegt over de omgeving. Het zit immers in een best afgesloten doosje met een IR-lampje dat warmte genereert.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:19
Promy schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:46:
[...]

Kloppen de waardes van de mhz-19B wel? i'n mijn case lijken die altijd hoger te zijn :-s (temp ook)
Ik verwacht wel dat de co2 waardes goed zijn. En die temperatuur gebruik ik niet. Die heb ik nooit vertrouwd.

Ik ga zo eerst even een pull up weerstand solderen, kijken of het daarmee veranderd! Maar ik verwacht van niet, aangezien de temp redelijk goed is wanneer de dht volledig los ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
Cool, en bijna released zie ik. Weet jij wat de verwachting is voor het releasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Coppertop schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:17:
[...]

Cool, en bijna released zie ik. Weet jij wat de verwachting is voor het releasen?
Weet niet precies wat er nog niet klaar is (anders dan de checklist).
Maar Ton is er volop mee bezig en er zijn testbuilds beschikbaar als je er al mee wilt testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
TD-er schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:46:
[...]

Weet niet precies wat er nog niet klaar is (anders dan de checklist).
Maar Ton is er volop mee bezig en er zijn testbuilds beschikbaar als je er al mee wilt testen.
Ik ga vanavond even kijken, leuke oefening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
Met een aanwijzing van @TD-er is het gelukt!

Testbuild van ESP Easy van GitHub gepakt, de juiste pinnen en andere setting opgezocht en het werkt! Was een goede manier wat meer hierover te leren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_A5CQUfD_z12C1oaWpQGZJSdK7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/litRh7jKDWIFis4ZNxIkwDcy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Coppertop schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:59:
[...]

Ik heb de controlco2 kit besteld, in elkaar gesoldeerd en werkt naar verwachting. Nu heb ik al wel de neiging er een meer standaard software op te zetten zoals ESPEasy. Ben nu in gevecht met de ESP32 om het geflasht te krijgen, maar ik ben nog een beetje groen op dat gebied :P
Ik ben al een tijdje op zoek naar een CO2 meter, dus maar even dit topic aan het doorspitten. Gelukkig goed gedaan, want dit ziet er uit als een heel leuk projectje.

Hoe bevalt hij? Van maken tot in het gebruik?

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
chickpoint schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:18:
[...]

Ik ben al een tijdje op zoek naar een CO2 meter, dus maar even dit topic aan het doorspitten. Gelukkig goed gedaan, want dit ziet er uit als een heel leuk projectje.

Hoe bevalt hij? Van maken tot in het gebruik?
De Control CO2 heeft, denk ik, als primaire use-case het lokaal en onafhankelijk weergeven van het CO2 gehalte in de lucht, als indicator van de ventilatie. Dat werkt, denk ik, prima met de geintegreerde display.

Zelf was ik eigenlijk op zoek naar iets wat flexibel was en integreerde met Home Assisant. Dat gaat ook prima, maar dan kan je ook wel een losse ESP en CO2 sensor gebruiken op een breadboard of een ander printje. Ik heb hem binnen een dag geflasht met ESPEasy software. Dit gaf mij uiteindelijk meer flexibiliteit. Ik gebruikte de Control CO2 dus al snel niet meer zoals bedoeld/bedacht.

De temperatuur/luchtvochtigheid sensor die erop zit levert bij mij altijd een te hoge temperatuur (ongeveer 2 graden te hoog). Ik ga deze desolderen en er een socket voor in plaats zetten om te expirimenteren met een andere sensor en/of met een draadje om hem verder van de warme ESP32 & printplaat weg te halen.

Als je een behuizing wilt kun je deze printen, maar ik denk dat de temperatuursensor dan nog hoger uit zal vallen.

Mijn conclusie: prima ding, maar denk goed na over wat je wilt. Een Netatmo Healthy Home Coach was voor mij de concurrent van deze, en die heeft ook een hoop goede punten.

Behalve de hogere temperatuur uit de sensor denk ik dat de Control CO2 precies doet wat hij bedoelt te doen. De assemblage vond ik eenvoudig, de handleiding daarvoor duidelijk en het ontwerp is simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Coppertop schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:41:
[...]

De Control CO2 heeft, denk ik, als primaire use-case het lokaal en onafhankelijk weergeven van het CO2 gehalte in de lucht, als indicator van de ventilatie. Dat werkt, denk ik, prima met de geintegreerde display.

Zelf was ik eigenlijk op zoek naar iets wat flexibel was en integreerde met Home Assisant. Dat gaat ook prima, maar dan kan je ook wel een losse ESP en CO2 sensor gebruiken op een breadboard of een ander printje. Ik heb hem binnen een dag geflasht met ESPEasy software. Dit gaf mij uiteindelijk meer flexibiliteit. Ik gebruikte de Control CO2 dus al snel niet meer zoals bedoeld/bedacht.

De temperatuur/luchtvochtigheid sensor die erop zit levert bij mij altijd een te hoge temperatuur (ongeveer 2 graden te hoog). Ik ga deze desolderen en er een socket voor in plaats zetten om te expirimenteren met een andere sensor en/of met een draadje om hem verder van de warme ESP32 & printplaat weg te halen.

Als je een behuizing wilt kun je deze printen, maar ik denk dat de temperatuursensor dan nog hoger uit zal vallen.

Mijn conclusie: prima ding, maar denk goed na over wat je wilt. Een Netatmo Healthy Home Coach was voor mij de concurrent van deze, en die heeft ook een hoop goede punten.

Behalve de hogere temperatuur uit de sensor denk ik dat de Control CO2 precies doet wat hij bedoelt te doen. De assemblage vond ik eenvoudig, de handleiding daarvoor duidelijk en het ontwerp is simpel.
Hmmm misschien is het dan toch de moeite waard om zelf een printje te tekenen en te maken. Wat mij in ieder geval voornamelijk aansprak was de kleine formfactor en het kleine schermpje.

Voor mij moet het vooral een betaalbare CO2 meter zijn en het zou mooi zijn als het de temperatuur kon weergeven.

Denk dat ik nu voldoende inspiratie heb om zelf iets te maken. Nu nog leren hoe die dingen aan elkaar te programmeren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
chickpoint schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:22:
[...]

Denk dat ik nu voldoende inspiratie heb om zelf iets te maken. Nu nog leren hoe die dingen aan elkaar te programmeren :9
Die steile leercurve van het programmeren kun je uiteraard ook gewoon "uitstellen" door een kant-en-klare firmware te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
TD-er schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:23:
[...]

Die steile leercurve van het programmeren kun je uiteraard ook gewoon "uitstellen" door een kant-en-klare firmware te gebruiken :)
Zoiets gaat het waarschijnlijk wel worden O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]
Ik ga deze desolderen en er een socket voor in plaats zetten om te expirimenteren met een andere sensor en/of met een draadje om hem verder van de warme ESP32 & printplaat weg te halen.
Pak dan meteen een BME680 zodat je VOCs goed kunt meten. Maak je gebruik van de Bosch library, dan rolt er ook meteen een handige AQI-score uit :)

Die DHT-sensoren zijn goedkoop en daar is ook gelijk alles mee gezegd :p

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:38
Gizz schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:30:
[...]

Pak dan meteen een BME680 zodat je VOCs goed kunt meten. Maak je gebruik van de Bosch library, dan rolt er ook meteen een handige AQI-score uit :)

Die DHT-sensoren zijn goedkoop en daar is ook gelijk alles mee gezegd :p
Die BME680 heb ik hier ook werkend, kan alleen geen kant en klare image vinden die de AQI score voor je kan maken. Die Ohmse waarde die de BME680 uitspuugt zegt mij namelijk niet zoveel 8)7

Ik gebruik in Home Assistant; Indoor Air Quality UK Index via HACS en dat gaat ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
https://esphome.io/components/sensor/bme680_bsec.html

Hier staat hij

quote]etienne001 schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:36:
[...]

Die BME680 heb ik hier ook werkend, kan alleen geen kant en klare image vinden die de AQI score voor je kan maken. Die Ohmse waarde die de BME680 uitspuugt zegt mij namelijk niet zoveel 8)7

Ik gebruik in Home Assistant; Indoor Air Quality UK Index via HACS en dat gaat ook wel.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
vonkkie schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:40:
https://esphome.io/components/sensor/bme680_bsec.html

Hier staat hij

quote]etienne001 schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:36:
[...]

[/quote]
Die had ik inderdaad al eens gevonden, ik snap echter niets van het zelf compilen van een image 8)7 8)7
Ik heb een mega versie gepakt waar de p119 module standaard ingebakken zit.
En dan krijg je alleen de standaard waardes (Temp, Hum, Press, Gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@etienne001

Ja dan wordt het iets lastiger maar esphome werkt redelijk simpel

Wat voor sensors heb je allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etienne001
@vonkkie ik weet het, ik moet er gewoon een kaar toe zetten en tijd voor nemen om het eea te gaan prutsen met wat bordjes.

Ik gebruik nu voor de woonkamer een MHZ19B en de BME680 op een D1 mini, schermpje moet ik er nog ff aan prutsen maar dat is geen probleem.
Op de slaapkamer heb ik dezelfde setup.
Senseair s8 is onderweg om ook daar nog ff mee te prutsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@etienne001

Fijnstof meters (zelf meten luchtkwaliteit)

Hier heb ik nog een een uitleg gegeven hoe zoiets temaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etienne001
@vonkkie morgenavond ga ik aan de gang met je uitleg in het andere topic, dit gaat mij zeker op weg helpen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
etienne001 schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:36:
[...]

De reden dat de Air Quality Index code er niet vanaf 't begin in ESPEasy zit is dat het door Bosch schier onmogelijk is gemaakt om dat te doen.
Je moet namelijk zelf de pre-compiled library van hen binnenhengelen en er zelf akkoord voor geven.
Heb het met een engineer van Bosch nog over gehad, maar puur juridisch kan ik geen "nightly build" maken met hun proprietary library included.

Tegenwoordig zijn er al libraries met reverse-engineered code om toch nog wat zinnigs uit die BME680 te halen, anders dan wat er nu al ondersteund is.

Maar goed, realiseer je wel dat noch de BME680, noch de CCS811 en nog wat andere VOC sensoren een echte CO2 waarde kan leveren.
Die sensoren meten iets wat onder bepaalde use cases iets zou kunnen zeggen over de concentratie CO2.
Maar eigenlijk meten ze 1 samplewaarde van een reactie die reageert op een X-aantal gassen. Daarna passen ze wat parameters aan en meten nog 1 sample waarde waarbij sommige van die gassen net iets anders reageert.
Echter dat is in feite proberen X vergelijkingen met Y onbekenden op te lossen met maar een zeer beperkt aantal meetpunten waarvan je eigenlijk niet eens weet wat de afwijking van die meetwaarden is.

Het beste wat je ervan kunt maken is of je wellicht beter een raampje open kunt zetten of niet en dat is ook zoals je ze moet zien, die VOC sensoren.

Ook is het lastig om een echt goede meting te doen met die sensoren, want de waarden springen nogal op en neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
chickpoint schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:22:
[...]

Hmmm misschien is het dan toch de moeite waard om zelf een printje te tekenen en te maken. Wat mij in ieder geval voornamelijk aansprak was de kleine formfactor en het kleine schermpje.

Voor mij moet het vooral een betaalbare CO2 meter zijn en het zou mooi zijn als het de temperatuur kon weergeven.

Komt wel overeen met mijn gedachtengang trouwens. Ik wilde iets wat out of the box zou werken, maar ik vond het ook fijn dat de losse componenten ook iets waard zijn, Ik heb nu gewoon de optie om andere firmware (ESP Easy bijvoorbeeld) te gebruiken, te expirimenteren met de temperatuursensor etc. Ik had hem ook as-is kunnen gebruiken en dan was het ook goed geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:47
ik gebruik esphome en heb 2 meters gemaakt.
1 met een bme280 en een mhz-19c
en de 2de met een bme680 en een sensair s8.

ik moet zeggen dat de bme680 met de bosch library ook betere luchtvochtigheid waardes geeft dan de bme280 in de libary zit volgens mij ook een berekening met temperatuur waardoor deze nauwkeuriger wordt.
De mhz-19c fluctueert bij mij binnen een jaar al met meer dan 100ppm binnen 1 min, wat niet echt bruikbaar is.
Als ik deze op een laptop aansluit werkt ie wel nog goed (gisteren toevallig eens een nieuwe adapter erop gezet + een kleine powerbank ertussen gezet en nu lijkt ie wel goed te gaan maar voor hoe lang?)
De sensair s8 blijft we nog prima werken.

Dus als je iets zelf maakt zou ik naar de bme680 kijken met een senseair s8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Let erop met de BME280, dat je alle registers in 1 I2C run leest.
Of in elk geval alle registrs die je nodig hebt voor een meting of het ophalen van de kalibratie.
Punt is namelijk dat als je het in stukjes ophaalt, dat je een deel van een nieuwe meting meekrijgt.
Dit zie je dan voornamelijk dat de temperatuur een paar graden afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@TheMystery

Ik heb nu een scd30 ingebouwd deze geeft nette waardes kost alleen meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
TD-er schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:41:
Let erop met de BME280, dat je alle registers in 1 I2C run leest.
Of in elk geval alle registrs die je nodig hebt voor een meting of het ophalen van de kalibratie.
Punt is namelijk dat als je het in stukjes ophaalt, dat je een deel van een nieuwe meting meekrijgt.
Dit zie je dan voornamelijk dat de temperatuur een paar graden afwijkt.
hoe weet je of dit gebeurd in esphome?

lees het nu zo uit om de 60s:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  - platform: bme280
    temperature:
      name: "Kantoor BME280 Temperature"
      id: temp
      oversampling: 16x
      filters:
      - offset: -2.4
    pressure:
      name: "Kantoor BME280 Pressure"
    humidity:
      name: "Kantoor BME280 Humidity"
      id: humid
      filters:
      - offset: 8.0
    address: 0x76
    update_interval: 60s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
vonkkie schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:00:
@TheMystery

Ik heb nu een scd30 ingebouwd deze geeft nette waardes kost alleen meer
heb ik idd eens naar gekeken maar aangezien ik een pcb heb waar een mhz of een sensair op past heb ik de 2de keer voor de senseair gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
TheMystery schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:11:
[...]

hoe weet je of dit gebeurd in esphome?
[...]
Geen idee, wat je nu post lijkt mij de configuratie en dat zegt niets over hoe het in C++ geimplementeerd is.
Ik dacht even dat je zelf wat geprogrammeerd had.

Sowieso is het ook goed om je te realiseren dat zo'n kleine sensor ook goed in staat is zichzelf op te warmen in een relatief kleine ruimte waar ook een ESP zit en mogelijk nog andere sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
TD-er schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:17:
[...]

Geen idee, wat je nu post lijkt mij de configuratie en dat zegt niets over hoe het in C++ geimplementeerd is.
Ik dacht even dat je zelf wat geprogrammeerd had.

Sowieso is het ook goed om je te realiseren dat zo'n kleine sensor ook goed in staat is zichzelf op te warmen in een relatief kleine ruimte waar ook een ESP zit en mogelijk nog andere sensoren.
Klopt is configuratie in esphome, zelf programmeren zit er niet zo in denk ik (lang geleden dat ik wat geprogrammeerd heb).
Ik weet dat een sensor warmer wordt in een behuizing, dat is bij de bme280 en 680 in mijn behuizing ongeveer 2.4 graden.
Alleen bij de bme280 moet ik de luchtvochtigheid met minimaal 8 compenseren terwijl dat met een bme680 niet hoeft met de library.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

etienne001 schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:47:
[...]

Die had ik inderdaad al eens gevonden, ik snap echter niets van het zelf compilen van een image 8)7 8)7
Met ESPHome is dat niet zo heel moeilijk. Het is vooral een lap tekst kopiëren, plakken en even je wifi-wachtwoord en de juiste poorten kiezen.

Dit is bijvoorbeeld mijn configuratie (stuk met de wifi ontbreekt, staat hiervoor)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
uart:
  rx_pin: 14
  tx_pin: 13
  baud_rate: 9600

i2c:
  sda: 4
  scl: 5
  scan: true

bme680_bsec:
    address: 0x77

sensor:
  - platform: mhz19
    co2:
      name: "MH-Z19 CO2 Value"
    temperature:
      name: "MH-Z19 Temperature"
    update_interval: 60s
    automatic_baseline_calibration: false

- platform: bme680_bsec
    temperature:
      name: "BME680 Temperature"
    pressure:
      name: "BME680 Pressure"
    humidity:
      name: "BME680 Humidity"
    iaq:
      name: "BME680 IAQ"
    co2_equivalent:
      name: "BME680 CO2 Equivalent"
    breath_voc_equivalent:
      name: "BME680 Breath VOC Equivalent"

text_sensor:
  - platform: bme680_bsec
    iaq_accuracy:
      name: "BME680 IAQ Accuracy"

Overigens is er niets mis met ESPEasy. Integendeel, ik gebruik het met veel plezier thuis (naast ESPHome en Tasmota). Alleen toevallig met Bosch library is ESPHome net iets makkelijker dan de andere soorten firmware denk ik :)
TD-er schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:47:
[...]
Maar goed, realiseer je wel dat noch de BME680, noch de CCS811 en nog wat andere VOC sensoren een echte CO2 waarde kan leveren.
Die sensoren meten iets wat onder bepaalde use cases iets zou kunnen zeggen over de concentratie CO2.
Helemaal waar. Ik adviseerde de BME680 als leuke aanvulling op de MH-Z19B, ter vervanging van de DHT. Niet als alternatief voor een echte CO2-sensor :)

Wat bij ons bijvoorbeeld opvalt is de vrij snelle verhoging van de VOC-waardes in onze slaapkamer nadat er gelucht is en we het raam sluiten. Ik vermoed dat dit komt door ons vrij nieuwe (Emma) matras wat nog lekker aan het uitwasemen is. Veel schuim en lijmlagen om alles bij elkaar te houden. Nou slapen we altijd met het raam open, maar toch goed om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
TheMystery schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:22:
[...]

Klopt is configuratie in esphome, zelf programmeren zit er niet zo in denk ik (lang geleden dat ik wat geprogrammeerd heb).
Ik weet dat een sensor warmer wordt in een behuizing, dat is bij de bme280 en 680 in mijn behuizing ongeveer 2.4 graden.
Alleen bij de bme280 moet ik de luchtvochtigheid met minimaal 8 compenseren terwijl dat met een bme680 niet hoeft met de library.
Humidity compensatie is wat complexer dan simpelweg een vaste offset gebruiken.

Dit is hoe ik het doe in ESPEasy:
- Bereken dauwpunt temperatuur, gebaseerd op gemeten temp/hum
- Compenseer temperatuur offset (in een gesloten behuizing met niet al te groot verloop in omgevingstemperatuur is de temp offset nagenoeg constant)
- Bereken humidity gebaseerd op dauwpunt temperatuur en gecorrigeerde temperatuur.

Zoals gezegd, in een kleine behuizing met nagenoeg constant energieverbruik is de gemeten temperatuur een paar graden te hoog en die offset is vrijwel constant mits de omgevingstemperatuur niet te veel varieert.
Dus typische toepassing is binnenshuis.

Als je de boel buiten hebt hangen, kun je deze aanname niet meer maken, omdat de "snelheid" van energieoverdracht mede afhankelijk is van het verschil in temperatuur, maar ook af hangt van hoe snel de lucht langs de unit gaat. Binnenshuis is dat vrijwel constant, maar buiten dus niet. Hierdoor kan de omgevingstemperatuur sneller wisselen dan je behuizing en alle onderdelen kan bijhouden waardoor je verschiltemperatuur met de omgeving dus varieert en dus de offset zal schommelen.

Maar goed, dit is dus een compensatie die je kunt toepassen in het geval de sensor opwarmt.
Als de meetwaarde fout is doordat je de registers niet in 1 run uitleest, dan heb je gewoon een verkeerde meting en dan is het heel lastig te voorspellen wat de meetfout is.
De BME280 verwerkt de meting namelijk als een iteratief proces. Dus de registers worden tussentijds bijgewerkt met tijdelijke waarden.
Zodra je er 1 uitleest, is daarna de set van registerwaarden niet meer consistent en zit je dus eigenlijk data van een oude meting en tussentijdse waarden van de nieuwe meting te lezen en te combineren.
Dit uit zich vrijwel altijd in pak 'm beet 2 graden offset. Maar geen idee wat de offset in humidity is.
Dit probleem voorkom je door alle registers in 1 I2C call uit te lezen.

De BME680 is een heel stuk nieuwer, dus wellicht dat ze dat nu iets anders aangepakt hebben in de sensor wat betreft de sample-and-hold strategie en pas de boel te kopieren naar de registers die je als gebruiker kunt uitlezen als de hele cyclus voltooid is.

Ik moet zeggen dat de BME280 eigenlijk best wel OK meetwaarden geeft, mits je 'm dus niet laat opwarmen door de andere componenten danwel de beschreven temperatuur-compensatie gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Gizz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:24:
[...]

Helemaal waar. Ik adviseerde de BME680 als leuke aanvulling op de MH-Z19B, ter vervanging van de DHT. Niet als alternatief voor een echte CO2-sensor :)

Wat bij ons bijvoorbeeld opvalt is de vrij snelle verhoging van de VOC-waardes in onze slaapkamer nadat er gelucht is en we het raam sluiten. Ik vermoed dat dit komt door ons vrij nieuwe (Emma) matras wat nog lekker aan het uitwasemen is. Veel schuim en lijmlagen om alles bij elkaar te houden. Nou slapen we altijd met het raam open, maar toch goed om rekening mee te houden.
Yep, dat soort "vluchtige gassen" is een VOC sensor uitermate geschikt voor.
Verflucht is er ook eentje die prima met zo'n sensor te meten is.
Leuk weetje; Drogende verf kan de werkelijke CO2 waarde in een ruimte ook omlaag brengen.
Dus dan kun je werkelijk onder de 400 ppm uitkomen.
Heb dat zelf gezien in het kantoor van SenseAir, waar de sensor netjes zo'n 380 ppm aangaf wat ik nogal raar vond.
Maar toen mooi uitgelegd gekregen waardoor dat kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
TD-er schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:53:
[...]

Humidity compensatie is wat complexer dan simpelweg een vaste offset gebruiken.

Dit is hoe ik het doe in ESPEasy:
- Bereken dauwpunt temperatuur, gebaseerd op gemeten temp/hum
- Compenseer temperatuur offset (in een gesloten behuizing met niet al te groot verloop in omgevingstemperatuur is de temp offset nagenoeg constant)
- Bereken humidity gebaseerd op dauwpunt temperatuur en gecorrigeerde temperatuur.

Zoals gezegd, in een kleine behuizing met nagenoeg constant energieverbruik is de gemeten temperatuur een paar graden te hoog en die offset is vrijwel constant mits de omgevingstemperatuur niet te veel varieert.
Dus typische toepassing is binnenshuis.

Als je de boel buiten hebt hangen, kun je deze aanname niet meer maken, omdat de "snelheid" van energieoverdracht mede afhankelijk is van het verschil in temperatuur, maar ook af hangt van hoe snel de lucht langs de unit gaat. Binnenshuis is dat vrijwel constant, maar buiten dus niet. Hierdoor kan de omgevingstemperatuur sneller wisselen dan je behuizing en alle onderdelen kan bijhouden waardoor je verschiltemperatuur met de omgeving dus varieert en dus de offset zal schommelen.

Maar goed, dit is dus een compensatie die je kunt toepassen in het geval de sensor opwarmt.
Als de meetwaarde fout is doordat je de registers niet in 1 run uitleest, dan heb je gewoon een verkeerde meting en dan is het heel lastig te voorspellen wat de meetfout is.
De BME280 verwerkt de meting namelijk als een iteratief proces. Dus de registers worden tussentijds bijgewerkt met tijdelijke waarden.
Zodra je er 1 uitleest, is daarna de set van registerwaarden niet meer consistent en zit je dus eigenlijk data van een oude meting en tussentijdse waarden van de nieuwe meting te lezen en te combineren.
Dit uit zich vrijwel altijd in pak 'm beet 2 graden offset. Maar geen idee wat de offset in humidity is.
Dit probleem voorkom je door alle registers in 1 I2C call uit te lezen.

De BME680 is een heel stuk nieuwer, dus wellicht dat ze dat nu iets anders aangepakt hebben in de sensor wat betreft de sample-and-hold strategie en pas de boel te kopieren naar de registers die je als gebruiker kunt uitlezen als de hele cyclus voltooid is.

Ik moet zeggen dat de BME280 eigenlijk best wel OK meetwaarden geeft, mits je 'm dus niet laat opwarmen door de andere componenten danwel de beschreven temperatuur-compensatie gebruikt.
Bij mij werkt de offset van 2.4 graden idd prima voor temperatuur, en idd voor humidity werkt dit niet zo goed.
Ik heb eens gezocht of esphome alles uitlees in 1 run maar ik kan het niet vinden, ik zou verwachten dat dit wel zo geprogrammeerd is binnen esphome.
Bedankt voor de uitleg hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEPZ2a3nhqVBs5srqioZYbmgAik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LKuKv3d1KuhqTyTvOKD7kaVx.png?f=user_large

Ook mijn MH-Z19 sensor geeft na ruim twee jaar steeds lagere waarden en flat lines op 400. ABC staat aan maar daar zie ik weinig effect van terug. Iemand nog een manier om de sensor weer bruikbaar te maken? Anders ga ik hem maar eens vervangen door een SenseAir S8

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RaymondD schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:01:
Ook mijn MH-Z19 sensor geeft na ruim twee jaar steeds lagere waarden en flat lines op 400. ABC staat aan maar daar zie ik weinig effect van terug. I
Juist dat je in je grafiek een tijdje rond de 400ppm terugziet impliceert dat de ABC werkt, toch? De laagste waarde (bijvoorbeeld op een slaapkamer vanaf een uur op 12:00 nadat alle 'slaaplucht' ververst is) wordt dan als 400ppm genoteerd.

Verder ziet je grafiek er niet gek uit, met duidelijke stijgingen op het moment dat er mensen in de kamer waren. Gisteravond werd er duidelijk niet voldoende geventileerd rond een uur of 18:00.

Ik zou me pas zorgen gaan maken als er 's nachts mensen bij deze sensor waren, dan is er iets fout. Was de kamer leeg vanaf 23:00 tot 7:30~8:00 uur vanochtend, dan doet je sensor het prima? :)

Of die 400ppm 100% klopt maakt niet erg uit. Misschien is het in die kamer 's nachts 500ppm. Ergens 100 ppm verschil ten opzichte van de échte waarde is misschien jammer voor accurate statistieken. Maar voor het aansturen van je ventilatie maakt het weinig verschil.

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 30-11-2021 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
RaymondD schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:01:
[Afbeelding]

Ook mijn MH-Z19 sensor geeft na ruim twee jaar steeds lagere waarden en flat lines op 400. ABC staat aan maar daar zie ik weinig effect van terug. Iemand nog een manier om de sensor weer bruikbaar te maken? Anders ga ik hem maar eens vervangen door een SenseAir S8
Grootste probleem met de MH-Z19 sensoren zie je niet echt goed terug op een kort interval van 1 a 2 dagen.
Eigenlijk moet je minimaal 1 week aan detail-grafieken hebben.
Dan zie je namelijk of de ABC grote sprongen maakt.

Wat ik wel al zie aan jouw grafiek is dat er een vrij duidelijke knik zit wanneer 'ie de 400 ppm raakt en ook als 'ie weer omhoog gaat.
Dat laatste kan natuurlijk als je bijvoorbeeld eens per 5 a 10 minuten meet en met een paar mensen ineens thuis komt in een relatief kleine ruimte, maar de afname zou vloeiender moeten zijn. Tenzij je een raam opengezet hebt vlakbij de sensor.

Kortom, het heeft wel wat weg van "typische verouderingsverschijnselen" van een CO2 sensor, maar beide knikken zouden ook kunnen optreden bij een "nieuwe" sensor.
Vandaar dus dat je eigenlijk de grafiek van langere tijd moet bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
TD-er schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:02:
[...]
Wat ik wel al zie aan jouw grafiek is dat er een vrij duidelijke knik zit wanneer 'ie de 400 ppm raakt en ook als 'ie weer omhoog gaat.
Die knik om 1:30 's nachts vertrouw ik idd niet. Het kan niet zo zijn de co2 geleidelijk daalt naar 400 en dan opeens een knik maakt. Iets zegt me dat hij dan gewoon +/- 100ppm te lage waarden geeft en dat hij dus na 1:30 nog even doorzakt en bijvoorbeeld om 3:00 de 400 waarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Gizz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:08:
[...]
Of die 400ppm 100% klopt maakt niet erg uit. Misschien is het in die kamer 's nachts 500ppm. Ergens 100 ppm verschil ten opzichte van de échte waarde is misschien jammer voor accurate statistieken. Maar voor het aansturen van je ventilatie maakt het weinig verschil.
Eens... uiteindelijk is het prima als het ventilatieniveau zodanig is dat je CO2 niet steeds hoger wordt en blijft hangen op ca. 1000ppm zolang er mensen aanwezig zijn. En daarvoor is het prima bruikbaar.

Piek rond 18:00 is overigens koken op gas.... daar valt niet tegen te ventileren. Afzuigkap en ventilatiebox flink aan maar toch nog zo'n piek.

[ Voor 16% gewijzigd door RaymondD op 30-11-2021 15:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TD-er
Heb net even de data van een SenseAir S8 en een MH-Z19A (beide ongeveer 4 jaar oud, vrijwel naast elkaar) uit Domoticz getrokken en in LibreOffice in een grafiek gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64OR1Nj8QegmrVzbtGxRsT9_RdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NRCqpHCNIjbCumte3okEQzZw.png?f=fotoalbum_large

Je kunt goed zien dat de S8 een veel vloeiender gedrag laat zien vlak bij het laagste niveau.
Ook zie je dat de ABC steeds weer een beetje probeert te corrigeren (ABC van S8 staat op 7 dagen en die corrigeert veel gelijkmatiger)
Die correcties zijn soms best wel fors en ondanks dat ik wel met enige regelmaat ventileer, zie je dat de ABC van de MH-Z19 toch wel 200 ppm te hoog of 100 ppm te laag kan komen.
Wanneer de ventilatie gedurende 1 a 2 dagen echt wat minder is, dan zal die grafiek van de MH-Z19 amper boven de 400 - 500 ppm uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
[...]

<snip>

<snip>
Zoals te verwachten was, zijn de temperatuurwaarden een stuk beter als de sensor niet op de print zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHp2IMBl9OUqPf8NlxDR-5PmMvg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0ewZPahUiFyX5Kd2cPQH93k3.png?f=user_large

'Slaapkamer' is de controlco2, 'zolder' is de Aquara sensor ernaast...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIBO_e9B6yYmmR6OENyV8pjk9r8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBtcxAZvOiQVXmVTlacvlP64.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:56
Iemand hier ervaring met de zigbee CO2 melders die je op AliExpress voorbij ziet komen. Deze zijn relatief een stuk goedkoper dan enig andere CO2 melders.
Voorbeeld: https://a.aliexpress.com/_vcBJ4s

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@The-Source Voor dat bedrag kan het eigenlijk geen echte CO2-sensor zijn. Hij werkt dan met een afgeleide CO2-waarde op basis van een VOC meting. Dat is totaal onbruikbaar om echt CO2 te meten.

Hier heeft iemand hem eens naast een S8 gelegd om te vergelijken. Conclusie: klopt niks van. Niet kopen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:56
Ik had al wat voorbij zien komen als zigbee berichten spam en dat zie ik in dat artikel ook duidelijk terug komen.
Gaat mij overigens niet specifiek om de correct gemeten waarde is maar meer relatief.
Dus bijvoorbeeld waarde van buiten is goed, hoe is de verhouding binnen (goed, matig slecht)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
VOC sensoren meten "vluchtige gassen" en onder bepaalde omstandigheden zou je dat kunnen vergelijken met een CO2 concentratie.
Echter die sensoren zijn gevoelig voor een hele reeks aan gassen, dus die aanname gaat alleen op als de verhouding tussen die gassen niet ineens zoveel verandert dat ondanks een toename van CO2 (bijv. koken op gas) de gemeten waarde omlaag lijkt te gaan.

Het enige wat je zou kunnen meten met een VOC sensor is of de ventilator aan moet gaan of wellicht beter een raampje open te zetten en zelfs dat is al een beetje tricky omdat bij toename van sommige gas-concentraties de "equivalente" CO2 waarde (eCO2) omlaag lijkt te gaan.

Ook reageren VOC sensoren erg snel op verandering, dus is het lastig er een redelijk continue meetwaarde uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 17:00
Omdat hij hier af en toe voorbij komt: Gamma België heeft nog tot 8 december de Netatmo Healthy Home Coach in de aanbieding. Ik heb er net eentje ingeslagen als sinterklaascadeau :)

https://www.gamma.be/nl/a...nitor-co2-meter/p/B109920

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:26
Sinds kort ook die Netatmo Healthy Home. Via MP voor 45 euro op de kop getikt. Leuk om eens te kijken hoe slecht het bij ons is gesteld (geen mechanische ventilatie, enkel klapraampjes en in de woonkamer 2 roosters achter een gordijn),

Slaapkamer is toch wel slecht. zelfs met raampje open zitten we boven de 1200. raam dicht is 1800...
Maar deur open naar de overloop komt die niet boven de 1100, met raampje dicht.

Werkt ook mooi samen met Home Assistant. Maar ga hem waarschijnlijk niet gebruiken om echt dingen op te schakelen. Meer om te kijken wat voor ingrepen ik moet doen om het huis wel goed geventileerd te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijgenweis
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-09 09:23
Ik heb deze voor € 66,- gekocht, : TZUTOGETHER Kooldioxide Detector,Indoor CO2 meter,Luchtkwaliteit Monitor, CO2 meetapparaat voor binnenlucht,Luchtkwaliteit Tester CO2,2 kanaal NDIR Sensor,CO2 Alarm Herinnering,0~5000ppm bereik .
https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

en zo ziet ie er vanbinnen uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ucZNf40YNrOIojVhEnVf0TANMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rmybprGEwVLjMwfb21hagp3.jpg?f=fotoalbum_large

Hij slaat CO2, Temperatuur in hele graden C en luchtvochtigheid in % op.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27hc8cT7_4rwwGDw9fSen19Rxow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0cPfuVZDo2JpfPkoQJ8VyPn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ijgenweis op 10-12-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Enig idee welke CO2 sensor gebruikt is?
Lijkt heel erg op deze: https://www.environmental...dioxide-co2-sensor-750182

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
ijgenweis schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:32:
Ik heb deze voor € 66,- gekocht, : TZUTOGETHER Kooldioxide Detector,Indoor CO2 meter,Luchtkwaliteit Monitor, CO2 meetapparaat voor binnenlucht,Luchtkwaliteit Tester CO2,2 kanaal NDIR Sensor,CO2 Alarm Herinnering,0~5000ppm bereik .
https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

en zo ziet ie er vanbinnen uit:
[Afbeelding]

Hij slaat CO2, Temperatuur in hele graden C en luchtvochtigheid in % op.[Afbeelding]
Lijkt me cosmetisch een mooie meter! Helaas zie ik dat hij niet meer op voorraad is bij Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijgenweis
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-09 09:23
Cubic klopt, typenummer is niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:01

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Iemand ervaringen met CO2 sensoren van eBay of goedkopere sensoren, ter indicatie.

Ik zoek een (goedkope) sensor om te checken of de luchtkwaliteit/vochtigheid/temperatuur 'ok' zijn.

Het hoeft niet accuraat te zijn, gewoon een indicatie, "slecht, oke of goed". De exacte waarde in p.p.m maakt mij niet zo uit

Ik heb gekeken naar de units uit de topicstart. Maar veel zijn er heel duur (200€) of kunnen enkel CO2 meten of hebben alleen een app (geen display).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De unit die je linkt staat ook op Ali Express etc.
Dat is er een die geen NDIR CO2 sensor heeft en dus eigenlijk geen CO2 meet.
Er zit een VOC sensor in. Deze sensor reageert op een verscheidenheid aan "vluchtige gassen".
In bepaalde omstandigheden kan dit ruwweg overeen komen met hoeveelheid CO2 wat door mensen uitgestoten wordt.
Echter deze sensor reageert op heel veel meer gassen, waaronder de typische chemische luchtjes die je ruikt bij gebruik van verf, een sommige "stinkende" plastics/kunststoffen etc.

Oftewel als het je gaat om een indicatie of je je raam open zou moeten zetten, dan is 'ie wel geschikt.
Als het gaat om te kijken wat de CO2 concentratie is, dan niet gebruiken.

Effecten van te hoge CO2 concentratie (tot ~5000 ppm):
- Vermoeidheid
- Verminderd concentratievermogen
- Slechter slapen
- "muffe geur"
- Hoofdpijn (bij hogere concentraties)
- Verhoogde hartslag (bij hogere concentraties)

Daarnaast wordt het meten van CO2 concentratie tegenwoordig ook nogal veel ingezet om te meten of de ventilatie voldoende is voor een groep mensen in een ruimte.
Dit ivm. Corona.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Accretion schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:21:
Ik heb gekeken naar de units uit de topicstart. Maar veel zijn er heel duur (200€) of kunnen enkel CO2 meten
Met alleen CO2 kom je een heel eind met het oog op voldoende ventilatie. Natuurlijk is een fijnstofsensor in de keuken ook erg nuttig en VOC is ook interessant om te zien, maar met alleen CO2 heb je ook al voldoende informatie over de luchtkwaliteit in 95% van de gevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:05

Tazzios

..

Zou ik deze kunnen gebruiken om mijn 4 PWM PC fans die ik zelf achter mijn ventilatierooster heb geplaatst kunnen aansturen of denk ik te simpel?
https://www.elektrototaal...attributes-specifications
specs: https://ithodaalderop.com...ctblad_CO2Sensor_0408.pdf

Of weet iemand een betere oplossing (solderen of programmeren van esp e.d.) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Een esp met een scd30 en een relai kom je daar ook kost iets minder wel wat knutselwerk tedoen maar ja we zijn tweakers natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tazzios dat zal waarschijnlijk wel werken, maar is wel wat prijzig. Met een ESP ben je er inderdaad ook. Met een simpele mosfet en een weerstandje kun je direct de voeding van de fans 'PWM'en' en heb je niet eens PWM-fans nodig. Hier heb ik een poging gedaan om een aansluitschema te tekenen (daar ben ik niet zo goed in :P )

Met twee ESPs kun je de plek waar je CO2 meet onafhankelijk van de aansturing van je fans maken. Vlakbij het raam en het ventilatierooster is waarschijnlijk niet de handigste plek om het gemiddelde CO2-niveau in de kamer te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Om een hele studie beginnen om 4 fannetjes aan te sturen wil ik voorkomen, het woordje 'zonder' ben ik tussen de haakjes zo te zien vergeten. :+

Ondertussen wat meer gevonden maar het ziet er niet alsof ik het pwm signaal (min max) verder kan instellen.
https://www.dennisdeal.co...a2-4f5a-ab3c-8b61c7a9a2f9

https://www.dennisdeal.co...4f-479d-8d51-6ca2f0bc31a3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tazzios schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:39:
Ondertussen wat meer gevonden maar het ziet er niet alsof ik het pwm signaal (min max) verder kan instellen.
https://www.dennisdeal.co...a2-4f5a-ab3c-8b61c7a9a2f9
Ook lekker aan de prijs daar 8)7, normaal €83,99 maar nu maar voor €43,49, laatste kans!
Die sensor wordt veel besproken in dit topic en koop je ook gewoon voor €20 bij een Nederlandse webshop

Als je de 400-2000ppm variant neemt (zie bovenstaande link) dan zullen je fans op 100% draaien bij 2000ppm, op 50% bij 1000ppm en 20% bij 400ppm. Dat staat op pagina 6 van de handleiding. Fine-tuning kun je vergeten, dit zijn de vaste waardes :)

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 13-12-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@Gizz random linkje hoor had nog niet naar de prijs gekeken. Dacht later ook wacht het type nummer komt mij wel heel bekend voor.

Op zich klinken de percentages wel aardig, op 100% wil ik ze toch niet hebben i.v.m. lawaai en voor 20 euro kan ik wel een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zou bij de aansturing van een fan zeker niet direct op de CO2 waarde sturen, maar hier een filter op toepassen.
Zeker bij VOC sensoren springen de waardes nogal op en neer, maar ook bij een echte CO2 sensor kan de waarde nogal snel fluctueren, afhankelijk van waar deze hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

We gaan het gewoon proberen mocht het niet lekker werken heb ik in ieder geval alvast een sensor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik zou ook graag eens een CO2-meter proberen in elkaar te knutselen, maar ik heb eigenlijk behoorlijk weinig ervaring met dergelijke projectjes. Online vond ik een handleiding waarin men van de volgende twee objecten gebruik maakte: een Winsen MH-Z19B CO2 Sensor en een Wemos D1 Mini. Mij lijkt echter hierbij de kabels gesoldeerd moeten worden, waar ik wegens het definitieve karakter van dergelijke gesoldeerde kabels, weinig zin in heb (ook het feit dat ik dit nog nooit eerder gedaan heb). Zijn er ook goedkope opties waarbij je geen kabels moet solderen? Ik las net de vorige 5 pagina's van deze thread, maar werd daar helaas niet veel wijzer uit. :P

[ Voor 3% gewijzigd door user001 op 14-12-2021 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:40

Sabbi

je denkt aan mij.

user001 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:48:
Ik zou ook graag eens een CO2-meter proberen in elkaar te knutselen, maar ik heb eigenlijk behoorlijk weinig ervaring met dergelijke projectjes. Online vond ik een handleiding waarin men van de volgende twee objecten gebruik maakte: een Winsen MH-Z19B CO2 Sensor en een Wemos D1 Mini. Mij lijkt echter hierbij de kabels gesoldeerd moeten worden, waar ik wegens het definitieve karakter van dergelijke gesoldeerde kabels, weinig zin in heb (ook het feit dat ik dit nog nooit eerder gedaan heb). Zijn er ook goedkope opties waarbij je geen kabels moet solderen? Ik las net de vorige 5 pagina's van deze thread, maar werd daar helaas niet veel wijzer uit. :P
Bij de Wemos krijg je een setje pin-headers erbij, dat is een soort van stekker-blokje waar je makkelijk dupont-jumper kabels (ook bij tinytronics te koop) in kan prikken.
Die pinheaders moet je dan wel op de wemos en op de MH-z19 solderen, maar daarna kan je makkelijk kabels inprikken en omprikken als je eens wat anders wilt. Solderen is niet moeilijk om te leren/doen.

Afbeeldingslocatie: https://www.tinytronics.nl/shop/image/cache/data/product-901/wemos%20d1%20mini%20v3%204-600x600.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hackaday.io/images/3786121593422716448.jpg
(plaatje is van een vaste 8-kabel dupont 'stekker' maar kan net zo makkelijk met losse jumper-kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is nu het verschil tussen het meten van TVOC luchtkwaliteit en CO2, en waar heb je meer aan?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Sabbi schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:04:
[...]

Bij de Wemos krijg je een setje pin-headers erbij, dat is een soort van stekker-blokje waar je makkelijk dupont-jumper kabels (ook bij tinytronics te koop) in kan prikken.
Die pinheaders moet je dan wel op de wemos en op de MH-z19 solderen, maar daarna kan je makkelijk kabels inprikken en omprikken als je eens wat anders wilt. Solderen is niet moeilijk om te leren/doen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
(plaatje is van een vaste 8-kabel dupont 'stekker' maar kan net zo makkelijk met losse jumper-kabels.
Daar kan ik voorlopig mee aan de slag. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Lrrr schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:15:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is nu het verschil tussen het meten van TVOC luchtkwaliteit en CO2, en waar heb je meer aan?
Zie mijn post van de vorige pagina: TD-er in "CO2-meters voor in huis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKameel
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 19:49
Leuk topic dit en echt bordevol goede informatie en tips :). Ik volg dit al een tijdje en twijfel nog tussen DIY luchtkwaliteitsmeter of een commerciële meter. Ik wil de metingen graag aan domoticz koppelen (en de ventilatie die al op domoticz zit).
Lrrr schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:15:
Als tip voor deze vraag (naast bovengenoemde en misschien al genoemd):
https://seetheair.org/
https://www.iqair.com/us/...es-should-i-watch-out-for [wel wat "commercieel" ingestoken, desondanks kort en informatief ;)]

grt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

McKameel schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:32:
Leuk topic dit en echt bordevol goede informatie en tips :). Ik volg dit al een tijdje en twijfel nog tussen DIY luchtkwaliteitsmeter of een commerciële meter. Ik wil de metingen graag aan domoticz koppelen (en de ventilatie die al op domoticz zit).
Ik heb toch maar 't goedkope metertje besteld op eBay, maar puur indicatief voor luchtkwaliteit (en dus niet specifiek CO2).

Mocht deze veel in het oranje/rood staan; ga ik allereerst de ventielen anders balanceren (slaapkamer verder open, weinig gebruikte ruimtes wat meer dicht) of de ventilatieunit toch wat vaker op een hogere stand zetten.

---

Ik twijfel over het gebruiken van een kant-en-klare CO2 module die past bij mijn ventilatieunit, dat is in theorie ideaal omdat het niet afhankelijk is van een domotica systeem.

Echter, lijkt het me wel cool om de sensorinformatie en ventilatiesnelheid inzichtelijk te hebben.

(Wellicht off-topic, aangezien het niet specifiek om ventilatie meer gaat:)

Ik twijfel eigenlijk heel erg over het gebruiken van 'Domotica' als vervanging voor 'analoge logica', ik zou het alleen als 'toevoeging' willen op het bestaande.

Als m'n 'domotica-server' offline gaat; wil ik als nog dat de afzuiging (en verlichting) werkt.
Qua verlichting wil ik alleen units met een 'fysieke input', zodat de lampen altijd aan/uit gaan en enkel optioneel via Zigbee/WiFi uitgelezen/aangestuurd kunnen worden.
Zo ook qua ventilatie, het moet een losstaand systeem zijn waar op afstand data uit komt en handmatig (zoals de knop op de badkamer) er tijdelijk een verhoogde afzuiging kan worden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Accretion schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:26:
[...]

Ik twijfel over het gebruiken van een kant-en-klare CO2 module die past bij mijn ventilatieunit, dat is in theorie ideaal omdat het niet afhankelijk is van een domotica systeem.

Echter, lijkt het me wel cool om de sensorinformatie en ventilatiesnelheid inzichtelijk te hebben.

(Wellicht off-topic, aangezien het niet specifiek om ventilatie meer gaat:)

Ik twijfel eigenlijk heel erg over het gebruiken van 'Domotica' als vervanging voor 'analoge logica', ik zou het alleen als 'toevoeging' willen op het bestaande.

Als m'n 'domotica-server' offline gaat; wil ik als nog dat de afzuiging (en verlichting) werkt.
Qua verlichting wil ik alleen units met een 'fysieke input', zodat de lampen altijd aan/uit gaan en enkel optioneel via Zigbee/WiFi uitgelezen/aangestuurd kunnen worden.
Zo ook qua ventilatie, het moet een losstaand systeem zijn waar op afstand data uit komt en handmatig (zoals de knop op de badkamer) er tijdelijk een verhoogde afzuiging kan worden ingesteld.
Je kunt dat natuurlijk ook lokaal regelen op de node die de CO2 meting doet.
Denk bijv. aan een zelfbouw node die lokaal z'n eigen rules uitvoert op basis van de lokaal gemeten waarden en daarnaast de meetwaarde doorstuurt naar iets als Domoticz.
Je zou dan prima via Domoticz een override kunnen sturen zoals "ga nu maar ventileren" en na bepaalde tijd weer verder op de in de rules gebaseerde drempelwaardes sturen.

Zoiets is -voor zover ik weet- niet te koop, maar best wel simpel zelf te maken, zonder echt te hoeven duiken in programmeren.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

TD-er schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:37:
[...]

Zoiets is -voor zover ik weet- niet te koop, maar best wel simpel zelf te maken, zonder echt te hoeven duiken in programmeren.
D'r zijn kant-en-klare sensoren te installeren om de ventilatie CO2 gestuurd te maken. Deze werkt dan volledig automatisch.
Ik kan zelf goed programmeren, maar ik denk dat je de regeling zelf niet moet willen programmeren

D'r zijn manieren om de ventilatie-unit uit te lezen (hopelijk krijg je dan ook de waardes van de CO2 sensor terug, dat zou ik nog eens moeten bekijken).

Wellicht kun je zelfs schrijven naar de ventilatie-unit dat je de CO2-threshold kan instellen.

Maar mijn inziens zou ik ook nog een relais bordje zetten op de inputs die ook gebruikt worden voor de handmatige standen schakelaar. Dan kun je in een overzicht zien wat de status van het system is en via je domotica het handmatig (zonder dat hij afhankelijk is van de domotica).

Een zelfde soort systeem voor de verwarming, de thermostaat moet de modulatie regeling doen, niet het domotica systeem. Het domotica systeem moet alleen waardes uit kunnen lezen en als alternatief voor het draaien aan de knop kunnen werken via een app.

Een soort decentraal systeem waarbij je zo veel mogelijk de controller van het apparaat zelf gebruikt. Ik ga d'r denk ik nog een keer goed voor zitten en dan maar berichtjes posten in het Domotica forum i.p.v. hier :)

• McKameel
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 19:49
Accretion schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:26:
[...]

Ik wil ook eerst met de meter inzicht krijgen (nieuwbouwhuis, roosters/lucht doorvoeren en ventilatie optimaliseren).
[off-co2-topic] Ik heb een BUVA Q-stream, deze heeft een KNX aansluiting die ik parallel met de gewone bediening kan gebruiken (Qubino flush dimmer/z-wave). Dus de normale bediening werkt gewoon, maar met Domoticz kan ik de ventilator harder zetten; dit werkt al heel goed.

Volgende stap is dus de CO2 meter koppelen :)

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Accretion schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:54:
[...]

D'r zijn kant-en-klare sensoren te installeren om de ventilatie CO2 gestuurd te maken. Deze werkt dan volledig automatisch.
Die zijn er zeker! Voor mijn Zehnder Comfofan kan ik deze unit ophangen in de huiskamer, slaapkamer en kantoor. Kosten: 3x €267,95 = €803,85 8)7

Nu was ik voor ongeveer 3x €30 klaar met niet kant-en-klare CO2 sensoren :z
Ik kan zelf goed programmeren, maar ik denk dat je de regeling zelf niet moet willen programmeren
Als ik je post goed begrijp wil je niet afhankelijk zijn van een centraal domotica-server die plat kan gaan, waardoor je ventilatie niet meer zou werken. Maar dat hoeft al niet als je zelf sensoren en controllers maakt. Een ESP met CO2-sensor kan prima direct een andere ESP (die de mechanische ventilatie aanstuurt door middel van 0-10V, PWM of radiografisch) vertellen wat hij heeft gemeten. Waarop de tweede ESP de MV aanstuurt.
Je kunt ook ondertussen de centrale domotica (Home Assistant, Domoticz) informeren wat er gebeurt qua ventilatie, maar de boel blijft gewoon werken als de centrale domotica uitgeschakeld wordt.

Vasthouden aan wat de fabrikant aanbied is ook beperkend. Zo is er voor mijn Zehnder geen fijnstofsensor, terwijl ik de ventilatie wel graag aanstuur op basis van meuk die in de lucht terechtkomt tijdens het koken. Nu werkt dat perfect bij mij omdat ik zelf aan de slag ben gegaan. Met kant-en-klare onderdelen van de fabrikant was dit onmogelijk.

* Gizz geeft zijn traploos aangestuurde mechanische ventilatie op basis van CO2, VOC, fijnstof en relatieve luchtvochtigheid nog eens een aai over z'n bol.
En dat allemaal voor een prijs die véél lager ligt dan één kant-en-klare CO2-sensor van Zehnder :P

• TD-er
Accretion schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:54:
[...]

Een soort decentraal systeem waarbij je zo veel mogelijk de controller van het apparaat zelf gebruikt. Ik ga d'r denk ik nog een keer goed voor zitten en dan maar berichtjes posten in het Domotica forum i.p.v. hier :)
Kijk dan ook eens naar (shameless plug ;) ) ESPEasy ;)

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:00
Waar kan ik een goede handleiding vinden om zelf een wifi of zigbee CO2 sensor te maken. Ik heb 0 ervaring met zulke bordjes etc, maar wil het toch wel graag leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@crimby via Zigbee wordt niet veel zelf gebouwd, maar je hebt deze van DIYRuZ.

Met wifi is het een kwestie van een ESP8266 of ESP32 regelen en die met 4 draadjes verbinden aan de CO2-sensor. De software is afhankelijk van de gebruikte firmware. Hier zie je bijvoorbeeld hoe je de sensor aansluit en instelt binnen ESPEasy.

Voor het verbinden is het handig om jezelf eerst even in pin headers te verdiepen. In plaats van dat je draden (semi)permanent vast soldeert maak je een soort stekkers waarin je makkelijk kabels kunt steken:

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:00
Gizz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:42:
@crimby via Zigbee wordt niet veel zelf gebouwd, maar je hebt deze van DIYRuZ.

Met wifi is het een kwestie van een ESP8266 of ESP32 regelen en die met 4 draadjes verbinden aan de CO2-sensor. De software is afhankelijk van de gebruikte firmware. Hier zie je bijvoorbeeld hoe je de sensor aansluit en instelt binnen ESPEasy.

Voor het verbinden is het handig om jezelf eerst even in pin headers te verdiepen. In plaats van dat je draden (semi)permanent vast soldeert maak je een soort stekkers waarin je makkelijk kabels kunt steken:

[YouTube: Pin Headers - soldering, cutting, male, female, etc.]
Thanks! Ik kan dus gewoon ergens een ESP8266 of ESP32 boardje bestellen en sensor die daar op past of waar moet ik op letten? Uiteindelijk wil dit aan mijn Home Assistant omgeving toevoegen dus wifi of zigbee maakt niet uit.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@crimby Dat is het zo ongeveer wel. Qua sensoren zijn er niet veel keuzes, in dit topic wordt vooral geschreven over de MH-Z19 en Senseair S8. Extreem samengevat: de eerste is wat goedkoper, de S8 blijft het langer betrouwbaar doen. Om gedoe te voorkomen neem je daarom een S8.

Verder bestel je voor de zekerheid wat male-male pin headers (die worden niet altijd meegeleverd).
En wat female-female kabeltjes om op de pin headers te schuiven.

Als je verder al een soldeerbout en soldeertin hebt (of kunt lenen), dan heb je met bovenstaande spullen alles in huis om aan de slag te gaan.

Pagina: 1 ... 20 ... 40 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes