Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Niet direct, hij zit in een afgeschermd doosje met ventilatieopeningen. Misschien weerkaatsing op de laminaatvloer ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:31

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Aranet4: Net gemeten zowel buiten ca. 500 ppm op de tuintafel in onze groene hel aan de noordkant in de schaduw (tijdens ca. 20 minuten) als ook binnen naast de SenseAir = 490 ppm met alle deuren open sinds een uur. Onze achtertuin ligt direct aan een meertje en de wind waait met 2 bft uit NO. Lager dan 440 ppm heb ik nog nooit gezien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y77HgRhq1xqN_L2ni7GU7mbB-5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iyw01eGQ6JF8VTWPatzNao8s.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMdytBz_FwnU0prwKItj9v9VIwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdU4wJMNWJh0uPmCuzmQqLRZ.jpg?f=fotoalbum_large

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:25
M'n vriendin staat voor de klas en in het gebouw waar ze werkt is er (verrassing) niet zulke goede ventilatie aanwezig. Maar hoe slecht het nou gesteld is met de luchtkwaliteit, dat zouden we wel eens objectief willen beoordelen. Een handige manier om dat te doen leek mij een CO2-meter, zo ben ik in dit topic terecht gekomen. Ik zie hier allerlei interessante opties voorbij komen. Van kant-en-klaar (en duur) tot zelfbouw (en goedkoop).

Aangezien de school zelf geen CO2-meter gaat aanschaffen (want onderwijs en nergens geld voor), besloot ik dat we er dan zelf maar eentje moeten kopen. Ik wil hier echter geen fortuin aan kwijt zijn en ik heb ook geen zin om uren zelf te gaan zitten hobby'en aan een Raspberry Pi. De vraag is: wat koop ik dan? Ik zie op bol.com allerlei (relatief) goedkope apparaatjes langskomen (zoals deze), maar schieten we daar iets mee op? Het moet wel een zinnige meting zijn natuurlijk. Iemand tips voor die sweet-spot tussen betaalbaar en enigszins betrouwbaar?

Zaken als batterijduur zijn iets minder interessant denk ik, het ding zal er niet het hele jaar staan, het gaat er vooral om dat we even een goed beeld krijgen.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
posttoast schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:05:
M'n vriendin staat voor de klas en in het gebouw waar ze werkt is er (verrassing) niet zulke goede ventilatie aanwezig. Maar hoe slecht het nou gesteld is met de luchtkwaliteit, dat zouden we wel eens objectief willen beoordelen. Een handige manier om dat te doen leek mij een CO2-meter, zo ben ik in dit topic terecht gekomen. Ik zie hier allerlei interessante opties voorbij komen. Van kant-en-klaar (en duur) tot zelfbouw (en goedkoop).

Aangezien de school zelf geen CO2-meter gaat aanschaffen (want onderwijs en nergens geld voor), besloot ik dat we er dan zelf maar eentje moeten kopen. Ik wil hier echter geen fortuin aan kwijt zijn en ik heb ook geen zin om uren zelf te gaan zitten hobby'en aan een Raspberry Pi. De vraag is: wat koop ik dan? Ik zie op bol.com allerlei (relatief) goedkope apparaatjes langskomen (zoals deze), maar schieten we daar iets mee op? Het moet wel een zinnige meting zijn natuurlijk. Iemand tips voor die sweet-spot tussen betaalbaar en enigszins betrouwbaar?

Zaken als batterijduur zijn iets minder interessant denk ik, het ding zal er niet het hele jaar staan, het gaat er vooral om dat we even een goed beeld krijgen.
Misschien is deze dan interessant:
Juerd in "CO2-meters voor in huis"

[ Voor 88% gewijzigd door Parody op 27-08-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Tof idee, maar zo te zien zijn ze gestopt met dit project: https://operame.nl/Afrondingsfase

[ Voor 10% gewijzigd door posttoast op 27-08-2021 12:41 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-06 13:46
@posttoast koop iets met CE merk en een datasheet. Als iemand iets wil aanmerken op je meting, wil je de nauwkeurigheid gegarandeerd hebben. Zelf met een esp8266 en MH-z19b wat knutselen biedt geen garantie of jouw kalibratie goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Slaut schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:34:
@posttoast koop iets met CE merk en een datasheet. Als iemand iets wil aanmerken op je meting, wil je de nauwkeurigheid gegarandeerd hebben. Zelf met een esp8266 en MH-z19b wat knutselen biedt geen garantie of jouw kalibratie goed is.
Ja, ik verwacht niet dat we met de metingen op hoge poten naar het schoolbestuur gaan ofzo, want er is gewoon écht geen geld. Ook niet als je een meting hebt die aangeeft dat het allemaal ruk is. Het idee is meer dat ze dan in ieder geval weten dat ze wat vaker de deur open moeten zetten. Ach ja, het onderwijs, laten we er vooral niet teveel geld in stoppen... :X

Maar goed, ik ga nog wel een beetje zoeken. Zo'n Aranet4 ziet er mooi uit, maar die vind ik dan weer bijzonder duur. Dus mocht er nog iemand een gouden tip hebben dan hoor ik dat graag.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
[...]
Aangezien de school zelf geen CO2-meter gaat aanschaffen (want onderwijs en nergens geld voor)
[....]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
Jep. Maar scholen moeten alsnog 70% zelf betalen. En als je als bijna failliete scholengemeenschap in een pand zit waar je over 3 jaar toch uit gaat, dan ga je dat natuurlijk niet doen.

Zie ook dit: https://vng.nl/nieuws/inv...tering-ventilatie-scholen
Uit de Rijksbijdrage van € 360 miljoen kan 30% van de kosten gefinancierd worden. De overige 70% financiering moet komen van de eigenaren van de schoolgebouwen, in de meeste gevallen schoolbesturen. Gezien de beperkte middelen van zowel schoolbesturen als gemeenten is het nog een flinke opgave om de overige 70% financiering te vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door posttoast op 27-08-2021 14:43 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dunklefaser schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:09:
Aranet4: Net gemeten zowel buiten ca. 500 ppm op de tuintafel in onze groene hel aan de noordkant in de schaduw (tijdens ca. 20 minuten) als ook binnen naast de SenseAir = 490 ppm met alle deuren open sinds een uur. Onze achtertuin ligt direct aan een meertje en de wind waait met 2 bft uit NO. Lager dan 440 ppm heb ik nog nooit gezien.
Ik heb dat apparaat ook en heb 'm inderdaad nog nooit lager dan 440 gezien en daarvoor moeten de ramen en deuren open. Ook nooit hoger dan 800 trouwens. En dat is in de binnenstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:40

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

offtopic:
Om in aanmerking te komen voor deze subsidie dient tevens in elke klaslokaal een CO2-meter geinstalleerd te worden. Daarmee wordt bewustwording gestimuleerd. De installatie is niet alleen aanwezig, maar staat ook werkelijk aan. Hoe vaak ik niet scholen tegenkom waarin decentrale 'schoolventiliatie' units hangen, maar de stekker er uit gehaald is. "want het maakt lawaai". Ik kan het er niet mee oneens zijn, maar hopelijk zorgt die meter er dan toch voor dat de stekker er gewoon in blijft :). En zorgt een fatsoenlijke selectie ervoor dat het apparaat niet te veel geluid maakt ;).

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:27

Seafarer

XXX

posttoast schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:37:
[...]

Ja, ik verwacht niet dat we met de metingen op hoge poten naar het schoolbestuur gaan ofzo, want er is gewoon écht geen geld. Ook niet als je een meting hebt die aangeeft dat het allemaal ruk is. Het idee is meer dat ze dan in ieder geval weten dat ze wat vaker de deur open moeten zetten. Ach ja, het onderwijs, laten we er vooral niet teveel geld in stoppen... :X

Maar goed, ik ga nog wel een beetje zoeken. Zo'n Aranet4 ziet er mooi uit, maar die vind ik dan weer bijzonder duur. Dus mocht er nog iemand een gouden tip hebben dan hoor ik dat graag.
De WHO adviseert om 25 kuub verse lucht per persoon te rekenen. Dat advies is geloof ik al 60 jaar oud.

Dus met 20 personen in een klas lokaal 20 X 25 = 500kuub verversen per uur. Dat lukt dus niet met de deur dicht.
Deur open en schuin tegenover die deur op de langste afstand die haalbaar is in de betreffende ruimte dient een raam open te staan. Op de gang natuurlijk ook. Zo moeilijk is dat allemaal niet.

Maar WTW ventilatie is dan toch wel erg fijn in de winter. :)
Ik heb een CO2 meter SenseAir eSENSE. Doet wat die moet doen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nyboy1
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 08:42
Hi mede tweakers,

Ik heb een Zehnder/ storck fan die ik via een 0-10V connectie kan aansturen.

Ik ben op zoek naar een off the shelve verplaatsbare CO2 meter die draadloos een 0-10V module kan sturen. Hoe minder knutselwerk ik er aan heb, hoe beter, want ik heb momenteel weinig tijd en heb geen smarthome infrastructuur. (Ik kijk wel vol bewondering naar wat jullie al allemaal zelf gebouwd hebben hier :D)

Ik keek al even in deze thread maar vond niet direct iets off the shelve.

Hebben jullie tips (namen van apparaten/kits) om me op pad te helpen? Zehnder verkoopt enkel inbouw varianten, en die lijken niet customizable in co2 grenzen voor sturing.

Alvast super bedankt om de weg te wijzen!

[ Voor 4% gewijzigd door nyboy1 op 27-08-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-06 01:18

Consulectro

Lekker bezig...

nyboy1 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:28:
Hi mede tweakers,

Ik heb een Zehnder/ storck fan die ik via een 0-10V connectie kan aansturen.

Ik ben op zoek naar een off the shelve verplaatsbare CO2 meter die draadloos een 0-10V module kan sturen. Hoe minder knutselwerk ik er aan heb, hoe beter, want ik heb momenteel weinig tijd en heb geen smarthome infrastructuur. (Ik kijk wel vol bewondering naar wat jullie al allemaal zelf gebouwd hebben hier :D)

Ik keek al even in deze thread maar vond niet direct iets off the shelve.

Hebben jullie tips (namen van apparaten/kits) om me op pad te helpen? Zehnder verkoopt enkel inbouw varianten, en die lijken niet customizable in co2 grenzen voor sturing.

Alvast super bedankt om de weg te wijzen!
Ik gebruik de eSens FAI van SenseAir (zonder drukknop). Deze heeft (maar waarschijnlijk ook die met drukknop en alarm) een 0-10V uitgang. Werkt prima met mijn domotica. Deze kost wel ongeveer 175 Euro. Maar dan heb je wel een 'echte' die betrouwbaar is.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:37

Ik heb enkele jaren geleden via marktplaats voor 40 euro een Netatmo healthy home coach gekocht. Doet het nog steeds goed. Geeft een goed beeld van de licht kwaliteit in huis. Aanrader wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:27

Seafarer

XXX

Consulectro schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:33:
[...]

Ik gebruik de eSens FAI van SenseAir (zonder drukknop). Deze heeft (maar waarschijnlijk ook die met drukknop en alarm) een 0-10V uitgang. Werkt prima met mijn domotica. Deze kost wel ongeveer 175 Euro. Maar dan heb je wel een 'echte' die betrouwbaar is.
Hoe heb jij die nul tot 10 volt omgezet naar je domotica?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00

Deze misschien?

Honeywell

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-06 01:18

Consulectro

Lekker bezig...

Seafarer schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:18:
[...]

Hoe heb jij die nul tot 10 volt omgezet naar je domotica?
Gewoon aangesloten op de 0-10V ingang van een analoge input module CAEE-02/01 van mijn Xcomfort systeem. Zie https://www.conrad.nl/p/e...ls-analoge-ingang-2142455

Maar dat is natuurlijk domotica systeem afhankelijk.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 09:08

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Ik heb 4 senseair s8 via jumper kabels aangesloten op 4 nodemcu v3 esp32 bordjes.

2 van de 4 zijn omstabiel en werken soms, ik heb de kabels vervangen en opnieuw gesoldeerd maar de problemen blijven, nou die 1 van die 2 ook doorgebrand(met bijna een brand als gevolg, gelukkig waren we thuis)

Zou het solderen op een proto bordje betere, veiligere resultaten geven?

@TD-er ik zag dat jij een PCB hebt ontwikkeld voor de nodemcu V1 en mh-z19 die compatibel zou zijn met de Senseair s8. Is die nog relevant en past de nodemcu v3 er op?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 16:28
Geïnspireerd door o.a. dit topic heb ik een mhz-19b sensor op een nodemcu v3 esp8266 4 Mb gezet en wil dat met EspEasy naar MQTT/domoticz laten communiceren.

Dat werkt allemaal schitterend, alleen heb ik net zoals @Rukapul ooit had, het probleem dat na enkele uren de sensor geen waarden meer rapporteert. De nodemcu werkt dan verder nog prima, gewoon bereikbaar via webnterface etc. Daarvoor heeft het dus wel een tijd goed gewerkt met waarden die er plausibel uitzagen.

Dit via software serial op D5/D6 met de laatste Mega-release van 2 aug. 2021. Image 'normal' voor esp8266 met 4 mb flash gepakt.

Ik hoopte stiekem wel een beetje dat dit probleem in recente versies niet meer zou spelen.

Rukapul, welke versie draai jij, aangenomen dat je dit ooit hebt weten op te lossen?

• Wilke
Tetsuo55 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:17:
nou die 1 van die 2 ook doorgebrand(met bijna een brand als gevolg, gelukkig waren we thuis)
Klinkt eng, enig idee hoe dat kon gebeuren?

• TD-er
  • Laatst online: 31-05 11:50
Tetsuo55 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:17:
Ik heb 4 senseair s8 via jumper kabels aangesloten op 4 nodemcu v3 esp32 bordjes.

2 van de 4 zijn omstabiel en werken soms, ik heb de kabels vervangen en opnieuw gesoldeerd maar de problemen blijven, nou die 1 van die 2 ook doorgebrand(met bijna een brand als gevolg, gelukkig waren we thuis)

Zou het solderen op een proto bordje betere, veiligere resultaten geven?

@TD-er ik zag dat jij een PCB hebt ontwikkeld voor de nodemcu V1 en mh-z19 die compatibel zou zijn met de Senseair s8. Is die nog relevant en past de nodemcu v3 er op?
Kijk uit met de 5V van de SenseAir S8
Zijn geweldige sensoren, maar de interne "lamp" kan niet zo goed tegen > 5.2V
Dus als je een setup gebruikt met el-cheapo USB chargers, dan kun je vrij makkelijk zulke spikes krijgen.

Welk bordje bedoel je?
Ik heb inmiddels een hoop bordjes ontwikkeld en CO2 sensoren zitten er meestal ook wel op :)
In het begin, heb ik ook wel bordjes gemaakt waarbij ik een beetje ongelukkige keus gemaakt heb qua te gebruiken pins.
Zie ESPEasy documentatie - Best pins to use on ESP8266
Vooral GPIO-0, -2 en -15 zijn een big no-no om sensoren aan te hangen die dergelijke pinnen hoog of laag kunnen trekken bij het booten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
Wilke schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:52:
Geïnspireerd door o.a. dit topic heb ik een mhz-19b sensor op een nodemcu v3 esp8266 4 Mb gezet en wil dat met EspEasy naar MQTT/domoticz laten communiceren.

Dat werkt allemaal schitterend, alleen heb ik net zoals @Rukapul ooit had, het probleem dat na enkele uren de sensor geen waarden meer rapporteert. De nodemcu werkt dan verder nog prima, gewoon bereikbaar via webnterface etc. Daarvoor heeft het dus wel een tijd goed gewerkt met waarden die er plausibel uitzagen.

Dit via software serial op D5/D6 met de laatste Mega-release van 2 aug. 2021. Image 'normal' voor esp8266 met 4 mb flash gepakt.

Ik hoopte stiekem wel een beetje dat dit probleem in recente versies niet meer zou spelen.

Rukapul, welke versie draai jij, aangenomen dat je dit ooit hebt weten op te lossen?
De MH-Z19 sensor is om een aantal redenen (die ik al vaker hier genoemd heb) minder praktisch. Maar instabiliteit van het uitlezen valt daar niet onder.
Het enige wat ik me kan voorstellen is wanneer je ofwel lange kabels gebruikt van/naar de sensor, of de spanning is minder stabiel bij de sensor.
Deze CO2 sensor trekt aardige pieken, dus als de voedingspanning kabeltjes naar de sensor wat dun zijn, kan het zijn dat je een spanningsdip krijgt bij de sensor en dat de processor in de sensor crasht of andere rare dingen gaat doen.

Ik raad aan om kabeltjes tussen ESP en de sensor zo kort mogelijk te houden en de GND en 5V redelijk stevige draadjes te nemen. (niet van die flimsy budget breadboard draadjes, model afgeprijsd el-cheapo)

Ook kan het helpen om een condensatortje vlak bij de sensor te plaatsen.
In elk geval een 100 nF (sowieso goed om te plaatsen tussen Vcc en GND van elke sensor, zo dicht mogelijk bij de sensor) en voor een "grootverbruiker" als de MH-Z19 kan het interessant zijn om bijv. een 10 uF erbij te plaatsen (aan de kant van de sensor).

Welke pinnen gebruik je in ESPeasy?
Is het HW serial?
Staat logging en "Enable serial" uit op de Tools->Advanced page?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
TD-er schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:42:
Het enige wat ik me kan voorstellen is wanneer je ofwel lange kabels gebruikt van/naar de sensor, of de spanning is minder stabiel bij de sensor.
Kabels 10 cm dupont jumper. Hmm, misschien zijn die wel wat flimsy ja, dus dat zou kunnen.

Voeding is een vrij stevige (2A)/niet heel goedkope, gekocht voor een raspberry pi. Kan het voltage wel eens meten morgen.
Welke pinnen gebruik je in ESPeasy?
Is het HW serial?
Staat logging en "Enable serial" uit op de Tools->Advanced page?
Stond in m'n post, software via D5/D6 ofwel GPIO14/12. Is hardware stabieler naar verwachting? Zit met jumpers dus ompluggen kan zo. Dan zal ik logging/serial uitzetten.

Dank voor je hulp en sowieso het ontwikkelen van EspEasy overigens!

Het probleem lijkt veel op https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/issues/2254 -

Met debug logging aan krijg ik:
MHZ19: Init OK
MHZ19: Unknown response: 0 0 0 0 0 0 0 0 0

En dat laatste is het enige dat er daarna nog uit komt.

Anyway, heb nu weer wat dingen die ik kan proberen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

TD-er schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:34:
[...]

Kijk uit met de 5V van de SenseAir S8
Zijn geweldige sensoren, maar de interne "lamp" kan niet zo goed tegen > 5.2V
Dus als je een setup gebruikt met el-cheapo USB chargers, dan kun je vrij makkelijk zulke spikes krijgen.

Welk bordje bedoel je?
Ik heb inmiddels een hoop bordjes ontwikkeld en CO2 sensoren zitten er meestal ook wel op :)
In het begin, heb ik ook wel bordjes gemaakt waarbij ik een beetje ongelukkige keus gemaakt heb qua te gebruiken pins.
Zie ESPEasy documentatie - Best pins to use on ESP8266
Vooral GPIO-0, -2 en -15 zijn een big no-no om sensoren aan te hangen die dergelijke pinnen hoog of laag kunnen trekken bij het booten.
Ik had deze gevonden, https://github.com/TD-er/NodeMCU_PCB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Ah ja, dat is nog uit mijn "naieve periode" ;)
De pinnen zitten op D3/D4, oftewel precies die pinnen die je niet moet gebruiken voor een sensor.
Meestal gaat het wel goed, maar stel dat je ESP precies crasht terwijl de sensor een antwoord geeft.
Dan kan GPIO-0 (D3) naar beneden getrokken worden en blijft de ESP hangen in "flash mode" waar 'ie niet zelf uit komt.

Sowieso zijn er inmiddels diverse NodeMCU bordjes te krijgen die een fractie andere afstand hebben tussen de rijen.

Ik had nog wel een vergelijkbaar bordje gemaakt laatst waarbij beide erop passen, maar daar had ik de fout gemaakt om zomaar even snel een model uit de EasyEDA library te pakken van beide en nadat ik een stapel van die bordjes binnen had, bleek dat de boor-diameter verkeerd is.
Je krijgt de NodeMCU bordjes er alleen in met heel veel moeite.

Ik wil binnenkort (lees: wil ik al een tijdje, nog niet aan toegekomen) een vergelijkbaar bordje ontwerpen waarbij je dan alles (dus Gerber files + BOM + pick-and-place) kunt downloaden en doorsturen naar JLCPCB zodat je zeker weten een bordje krijgt waarbij er geen twijfel is over de kwaliteit van de gekozen onderdelen.
Bij voorkeur een bordje wat je modulair kunt stapelen, zodat je heel makkelijk verschillende sensoren kunt toevoegen.

Wat betreft de opmerking over de voeding van 2A.
Het gaat er met name ook om hoeveel de spanning inzakt als je een hogere stroom trekt.
Dat kan prima gebeuren door dunne draadjes te gebruiken. Dan helpt zelfs een 10A voeding niet, als je dunne draadjes gebruikt of matige stekkerverbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 12:11
Even een vraag omtrent kalibreren van een MH-Z19. Moet ik de sensor (uiteraard ingeschakeld) 20 minuten buiten laten liggen en dan de pinnen met elkaar verbinden (voor een paar seconden) of moeten die pinnen doe 20 minuten lang verbonden zijn.

Heb de MH-Z19 nu een tijdje buiten liggen en dan blijft deze waarden van rond de 400-405 terug melden. Volgens mij hoef ik deze dus niet te kalibreren. Ik meet elke 2 minuten en het verschil in die waarden is dus klein.

[ Voor 31% gewijzigd door Tribunus op 04-09-2021 10:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TD-er
Je moet 'm sowieso niet proberen te kalibreren.
De kans dat je 'm verkeerd instelt is vrijwel 100%.
De sensor heeft vanaf de fabriek een kalibratie.

Je kunt ABC aanzetten en daarmee pakt de sensor de laagst gemeten waarde in 24h die dan gebruikt wordt als 400 ppm.

Waarom wil iedereen toch die CO2 sensoren proberen te kalibreren?
Je kunt 'm niet kalibreren zonder gebruik van specifieke gassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
darklord007 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:18:
In domoticz kan ik m echter als custom sensor uitlezen.
Deze is dan vervolgens weer niet meer te gebruiken in scripts (of mij lukt het iig niet).....

Hoe heb jij dit ingesteld?
darklord007 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:25:
Iemand die de MH-Z19b gebruikt via MQTT in een LUA/DZvent scriptje?
Krijg het niet voor elkaar om iets met de CO2 waarde te kunnen doen :/
In dzVents (3.0.2, is niet de nieuwste versie) doe ik het als volgt:

code:
1
local co2ppm = tonumber(string.match(domoticz.devices(XX).sValue, "%d+"))

Waar je voor XX het device idx moet invullen.

De oorzaak is dat de MHZ-19b plugin voor ESPEasy alleen een zinnige svalue (string) rapporteert aan MQTT, zoals dit:

code:
1
{"idx":XX,"RSSI":5,"nvalue":0,"svalue":"916.00;23.00;0.00"}

Omdat we in bovenstaand voorbeeld alleen geinteresseerd zijn in "916", doe ik een pattern match op 1 of meer cijfers. Dan stopt hij dus bij de '.00'. En dat kun je dan in een nummer omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
TD-er schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:42:
De MH-Z19 sensor is om een aantal redenen (die ik al vaker hier genoemd heb) minder praktisch. Maar instabiliteit van het uitlezen valt daar niet onder.
Na van alles geprobeerd te hebben, o.a. andere voeding (de originele gaf 5.27V, nu een Apple lader die keurig 5.02V geeft - gemeten bij de sensor, beide voltages zijn trouwens within spec van de MHZ-19b, specsheet zegt 4,5 - 5,5V), hardware serial, kabeltjes nog eens goed gecheckt en soldeerverbindingen voor de zekerheid nog even aangestipt - maar dat hielp allemaal niks. Het werkte steeds - voor enkele minuten tot uren.

Gisteravond gedowngrade van ESP_Easy_mega_20210802_normal_ESP8266_4M1M naar
ESP_Easy_mega_20210503_normal_ESP8266_4M1M en sinds toen (nu ruim 12 uur) lijkt het stabiel te lopen. Even afwachten of het geen toeval is, zou natuurlijk nog kunnen. Maar ik krijg hierdoor toch de indruk dat er in de laatste release wellicht iets stuk is gegaan. FS hierbij niet aangeraakt dus de instellingen zijn gegarandeerd niet veranderd.

Ik ben blij dat het werkt overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

TD-er schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 23:02:
[...]

Ah ja, dat is nog uit mijn "naieve periode" ;)
De pinnen zitten op D3/D4, oftewel precies die pinnen die je niet moet gebruiken voor een sensor.
Meestal gaat het wel goed, maar stel dat je ESP precies crasht terwijl de sensor een antwoord geeft.
Dan kan GPIO-0 (D3) naar beneden getrokken worden en blijft de ESP hangen in "flash mode" waar 'ie niet zelf uit komt.

Sowieso zijn er inmiddels diverse NodeMCU bordjes te krijgen die een fractie andere afstand hebben tussen de rijen.

Ik had nog wel een vergelijkbaar bordje gemaakt laatst waarbij beide erop passen, maar daar had ik de fout gemaakt om zomaar even snel een model uit de EasyEDA library te pakken van beide en nadat ik een stapel van die bordjes binnen had, bleek dat de boor-diameter verkeerd is.
Je krijgt de NodeMCU bordjes er alleen in met heel veel moeite.

Ik wil binnenkort (lees: wil ik al een tijdje, nog niet aan toegekomen) een vergelijkbaar bordje ontwerpen waarbij je dan alles (dus Gerber files + BOM + pick-and-place) kunt downloaden en doorsturen naar JLCPCB zodat je zeker weten een bordje krijgt waarbij er geen twijfel is over de kwaliteit van de gekozen onderdelen.
Bij voorkeur een bordje wat je modulair kunt stapelen, zodat je heel makkelijk verschillende sensoren kunt toevoegen.

Wat betreft de opmerking over de voeding van 2A.
Het gaat er met name ook om hoeveel de spanning inzakt als je een hogere stroom trekt.
Dat kan prima gebeuren door dunne draadjes te gebruiken. Dan helpt zelfs een 10A voeding niet, als je dunne draadjes gebruikt of matige stekkerverbindingen.
Is het dan handig om een kaal bordje te bestellen op ali ofzo en daar de boel op solderen met dikke kabels?
Geldt dat Condensator advies dat je gaf een paart posts terug ook voor de Senseair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:22

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Tetsuo55 schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:55:
[...]

Is het dan handig om een kaal bordje te bestellen op ali ofzo en daar de boel op solderen met dikke kabels?
Geldt dat Condensator advies dat je gaf een paart posts terug ook voor de Senseair?
Ik heb 4 SenseAir S8s in huis en allemaal zonder condensator aangesloten op een Lolin M1 Mini. Werken als de brandweer.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Tomba schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:04:
[...]

Ik heb 4 SenseAir S8s in huis en allemaal zonder condensator aangesloten op een Lolin M1 Mini. Werken als de brandweer.
Met jumper cables? Heb je je fototje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Tetsuo55 schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:55:
[...]

De SenseAir heeft ook een redelijke piekstroom tijdens het lezen, dus in principe kan het geen kwaad om ook daar een iets grotere condensator op te zetten, zoals een 10uF.
Of het nodig is, hangt sterk af van de kwaliteit van de bedrading naar de sensor.

Die 100 nF is een beetje de standaard voor vrijwel alle chips in je circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Wilke schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:06:
[...]

Gisteravond gedowngrade van ESP_Easy_mega_20210802_normal_ESP8266_4M1M naar
ESP_Easy_mega_20210503_normal_ESP8266_4M1M en sinds toen (nu ruim 12 uur) lijkt het stabiel te lopen. Even afwachten of het geen toeval is, zou natuurlijk nog kunnen. Maar ik krijg hierdoor toch de indruk dat er in de laatste release wellicht iets stuk is gegaan. FS hierbij niet aangeraakt dus de instellingen zijn gegarandeerd niet veranderd.

Ik ben blij dat het werkt overigens!
Thanks, ik zal ff kijken wat er veranderd is tussen beide.

Je zou ook kunnen proberen of de builds van hier ook werken. Dat is een build van 15 juni: https://td-er.nl/ESPEasy/
Dan scheelt dat een hoop gezoek als we weten aan welke kant ik moet zoeken :)
Ik zal de laatste build ook ff installeren op een node hier met een MH-Z19.

Edit:
Hier draait een build van een paar dagen terug en die is even stabiel als altijd.
Ik denk dat de "stabiliteit" wellicht meer een "fluke" is en dat er wellicht iets anders aan de hand is.

[ Voor 9% gewijzigd door TD-er op 05-09-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Tetsuo55 schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:53:
[...]

Met jumper cables? Heb je je fototje?
Ja gewone Dupont kabeltjes, ik draai Tasmota overigens omdat dat perfect met Domoticz integreert (das mijn domotica pakket)

Zal vanavond even proberen een fotootje te schieten, ze zitten allemaal in een klein Ali doosje namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:33
Ook hier hangt een Orcon ventilatie-systeem, bedraad en een draadloze bediening.Hier zit, als het goed is,ook een CO2meter in. Kan je deze ook intergreren in bijv. HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
TD-er schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:22:
Ik zal de laatste build ook ff installeren op een node hier met een MH-Z19.

Edit:
Hier draait een build van een paar dagen terug en die is even stabiel als altijd.
Ik denk dat de "stabiliteit" wellicht meer een "fluke" is en dat er wellicht iets anders aan de hand is.
Hier heeft het ding inmiddels 4 dagen uptime zonder een enkel probleem. Kan nog steeds een fluke zijn, ik ga er wat langer mee door, ook kijken of het na een herstart zo blijft, en ook nog eens met nieuwere versies. Als er iets relevants uitkomt om het te pinpointen laat ik het uiteraard weten.

• Wilke
TD-er schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:22:
Edit:
Ik denk dat je gelijk had. Omdat ik CRC errors zag verschijnen nadat ik wat met het ding had zitten schuiven toen 'ie even op mijn bureau stond, heb ik voor de zekerheid alle dupont-kabeltjes maar vervangen, en dit lijkt te helpen.

Daarna bijna 9 dagen uptime met de oudere firmware gehaald, zonder CRC errors. Gisteren heb ik toen de nieuwere firmware er maar weer opgezet, OTA en zonder het kastje aan te raken om zeker te weten dat er geen draden anders contact maken o.i.d., en nu draait hij inderdaad alweer een dag stabiel, met de "originele" versie van 2 augustus waar ik eerder problemen mee had. Ook als ik er nu wel mee rommel verschijnen er geen failures, dus ik denk dat gewoon een van die draadjes niet helemaal lekker was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 18:06
Wilke schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:52:
[...]

[...]

In dzVents (3.0.2, is niet de nieuwste versie) doe ik het als volgt:

code:
1
local co2ppm = tonumber(string.match(domoticz.devices(XX).sValue, "%d+"))

Waar je voor XX het device idx moet invullen.

De oorzaak is dat de MHZ-19b plugin voor ESPEasy alleen een zinnige svalue (string) rapporteert aan MQTT, zoals dit:

code:
1
{"idx":XX,"RSSI":5,"nvalue":0,"svalue":"916.00;23.00;0.00"}

Omdat we in bovenstaand voorbeeld alleen geinteresseerd zijn in "916", doe ik een pattern match op 1 of meer cijfers. Dan stopt hij dus bij de '.00'. En dat kun je dan in een nummer omzetten.
Helaas tot vandaag nog geen tijd gehad om naar je tip te kijken.
Maar vandaag wel even gedaan.

Ik heb het script aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
-- Badkamer vochtigheid :  IDX 854
-- CO2 woonkamer        :  IDX 878
-- CO2 slaapkamer       :  IDX 882
-- WTW  AAN/UIT         :  IDX 748
-- WTW  PLUS            :  IDX 814
-- WTW  MAX             :  IDX 749

return {
    on = {
        timer = {
            'every minute'              -- causes the script to be called every minute
        }
    },

execute = function(domoticz, timer)

-- declarations:
               -- local Hum_badkamer   = domoticz.devices(854)
               -- local CO2_woonkamer  = domoticz.devices(878)
                local CO2_woonkamer = tonumber(string.match(domoticz.devices(878).sValue, "%d+"))
            --    local CO2_slaapkamer = domoticz.devices(882)
                local CO2_slaapkamer = tonumber(string.match(domoticz.devices(882).sValue, "%d+"))
                local WTW_unit       = domoticz.devices(748)
                local WTW_stand_plus = domoticz.devices(814)
                local WTW_stand_max  = domoticz.devices(749)

-- Function:

-- off
       -- dump(CO2_woonkamer)
        --if (CO2_woonkamer < 500 and CO2_slaapkamer < 500) then
        if CO2_woonkamer.svalue(0) < 500 then

WTW_unit.switchOff();       -- WTW_unit_on
            WTW_stand_plus.switchOff();  -- WTW_stand_plus
            WTW_stand_max.switchOff();   -- WTW_stand_max
        end
-- normaal        
        --if (CO2_woonkamer > 550  or CO2_slaapkamer > 550)  then
        if CO2_woonkamer.value > 550 then
            WTW_unit.switchOn();         -- WTW_unit_on
        end
-- PLUS
--        if (CO2_woonkamer > 850 or CO2_slaapkamer > 850)  then
        if CO2_woonkamer.value > 850 then

WTW_stand_plus.switchOn();   -- WTW_stand_plus
        end
-- MAX
--        if (CO2_woonkamer > 1250 or CO2_slaapkamer > 1500) then
        if CO2_woonkamer.value > 1250 then

WTW_stand_max.switchOn();    -- WTW_stand_max
        end
    end
}

Echter lijkt het nog niet te werken :(
code:
1
2
3
2021-10-03 16:46:00.384 Status: dzVents: Info: ------ Finished WTW_regeling
2021-10-03 16:46:00.384 Error: dzVents: Error: (3.1.7) An error occurred when calling event handler WTW_regeling
2021-10-03 16:46:00.384 Error: dzVents: Error: (3.1.7) ...oticz/scripts/dzVents/generated_scripts/WTW_regeling.lua:34: attempt to index a number value (local 'CO2_woonkamer')

Enig idee wat ik hier fout doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
darklord007 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:48:
Echter lijkt het nog niet te werken :(
code:
1
2
3
2021-10-03 16:46:00.384 Status: dzVents: Info: ------ Finished WTW_regeling
2021-10-03 16:46:00.384 Error: dzVents: Error: (3.1.7) An error occurred when calling event handler WTW_regeling
2021-10-03 16:46:00.384 Error: dzVents: Error: (3.1.7) ...oticz/scripts/dzVents/generated_scripts/WTW_regeling.lua:34: attempt to index a number value (local 'CO2_woonkamer')

Enig idee wat ik hier fout doe?
CO2_woonkamer is gewoon een nummer (geheel getal), na de eerste omzetting in regel 21 in je listing. Dus vanaf dat punt kun je gewoon overal schrijven CO2_woonkamer, en dus niet:
CO2_woonkamer.svalue(0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 18:06
Wilke schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:22:
[...]

CO2_woonkamer is gewoon een nummer (geheel getal), na de eerste omzetting in regel 21 in je listing. Dus vanaf dat punt kun je gewoon overal schrijven CO2_woonkamer, en dus niet:
CO2_woonkamer.svalue(0)
ah stom natuurlijk.

mijn dank is groot, hij schakelt nu en er zit geen error meer in _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
-- Badkamer vochtigheid :  IDX 854
-- CO2 woonkamer        :  IDX 878
-- CO2 slaapkamer       :  IDX 882
-- WTW  AAN/UIT         :  IDX 748
-- WTW  PLUS            :  IDX 814
-- WTW  MAX             :  IDX 749

return {
    on = {
        timer = {
            'every minute'              -- causes the script to be called every minute
        }
    },

execute = function(domoticz, timer)

-- declarations:
               -- local Hum_badkamer   = domoticz.devices(854)
               -- local CO2_woonkamer  = domoticz.devices(878)
                local CO2_woonkamer = tonumber(string.match(domoticz.devices(878).sValue, "%d+"))
            --    local CO2_slaapkamer = domoticz.devices(882)
                local CO2_slaapkamer = tonumber(string.match(domoticz.devices(882).sValue, "%d+"))
                local WTW_unit       = domoticz.devices(748)
                local WTW_stand_plus = domoticz.devices(814)
                local WTW_stand_max  = domoticz.devices(749)

-- Function:

-- off
       -- dump(CO2_woonkamer)
        --if (CO2_woonkamer < 500 and CO2_slaapkamer < 500) then
        if CO2_woonkamer < 500 then

WTW_unit.switchOff();       -- WTW_unit_on
        end
-- normaal        
        --if (CO2_woonkamer > 550  or CO2_slaapkamer > 550)  then
        if CO2_woonkamer > 550 then
        end
-- PLUS
--        if (CO2_woonkamer > 850 or CO2_slaapkamer > 850)  then
        if CO2_woonkamer > 800 then

WTW_stand_plus.switchOn();   -- WTW_stand_plus
        end
-- MAX
--        if (CO2_woonkamer > 1250 or CO2_slaapkamer > 1500) then
        if CO2_woonkamer > 1300 then

WTW_stand_max.switchOn();    -- WTW_stand_max
        end
    end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een meter die zowel CO2, PM2.5 (liefst ook PM10/PM1.0), temperatuur en luchtvochtigheid kan meten. Verder moet het direct af te lezen zijn, er mag best een app oid voor bestaan, maar die moet volledig optioneel zijn. Het liefst zou ik 'm ook hebben op AA/AAA batterijen.

Het doel is om een indruk te krijgen van de luchtkwaliteit in verschillende ruimtes, oa op plekken waar een houtkachel of open haard gestookt wordt.

Ben er al een heel aantal tegen gekomen, maar heb geen idee welke nou een beetje betrouwbaar zijn en zie ondertussen door de bomen het bos niet meer.

Deze is mooi qua uiterlijk en veel waardes, maar verdacht goedkoop voor wat ie allemaal meet: https://www.aliexpress.com/item/1005002286723849.html
Idem met deze: https://www.aliexpress.com/item/4001061170204.html
Deze ziet er ook mooi uit, maar net als de twee bovenstaande geen zuivere CO2 meeting?: https://www.aliexpress.com/item/1005002689170154.html
Dit is ongeveer exact wat ik zoek (gemis is dat ie alleen hele graden Celsius aangeeft), zie 'm zo snel even niet op Aliexpress staan (edit: inmiddels gevonden dat dit de "DM126" is, volgens de beschrijving CO2 dmv NDIR). Wederom de vraag of deze realistische waardes geeft: https://www.amazon.nl/dp/B09FST46D2

Verder is er de Aranet4. Die ziet er wel mooi uit, maar doet alleen CO2/temp/luchtvochtigheid. Ook tamelijk prijzig, maar wellicht is dat realistisch voor een betrouwbare meter?

Edit 2:

Het lijkt er op dat de DM126 een relatief nieuw model is en ook dat er nog een ander nieuwe model is genaamd de "DM806". De DM806 heeft naast CO2 (NDIR) ook nog HCHO en TVOC. Dit lijkt overigens de site van de fabrikant te zijn http://www.langder.com/product.asp?ClassID2=002

[ Voor 15% gewijzigd door noobynater op 11-10-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtrechtOost75
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-04 18:15
Wie heeft er een tip voor een stille ventilator? Ik ga ook proberen een co2 meter aan te sluiten op een ventilator. De SenseAir S8s leek me prima en nu de ventilator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@UtrechtOost75 Dat is een vrij brede vraag :P

Dit is een ventilator, maar dit ook. Maar dat heeft niets met CO2-niveaus in je kamer te maken, dus dit soort dingen bedoel je waarschijnlijk niet.

Maar wat dan wel? Ben je op zoek naar een ventilator die direct op een buis zit? Of een stille MV-box? Of wil je met centrale of decentrale WTW aan de slag?

Wat bedoel je met "een ventilator"?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtrechtOost75
Gizz schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:07:
@UtrechtOost75 Dat is een vrij brede vraag :P

Dit is een ventilator, maar dit ook. Maar dat heeft niets met CO2-niveaus in je kamer te maken, dus dit soort dingen bedoel je waarschijnlijk niet.

Maar wat dan wel? Ben je op zoek naar een ventilator die direct op een buis zit? Of een stille MV-box? Of wil je met centrale of decentrale WTW aan de slag?

Wat bedoel je met "een ventilator"?
:) Oke, ik had erbij kunnen zetten voor de slaapkamer. De simpelste bad/toiletventilator is goed. De ventilator moet aan gaan als het co2-niveau te hoog wordt. Al had ik zelf inmiddels geanalyseerd dat een simpele tijdsschakelaar voor de slaapkamer ook voldoet.

WTW is niet zo heel relevant voor de slaapkamer, maar wil ook niet de ventilator continu aanhebben vanwege geluid.

Voldoende toelichting?

[ Voor 4% gewijzigd door UtrechtOost75 op 12-10-2021 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@UtrechtOost75 Mijn ervaring is dat de combinatie bad/toiletventilator en stilte niet bestaat. Of althans niet op een geluidsniveau dat ik in mijn slaapkamer zou willen ervaren. Maar wellicht heeft iemand anders een suggestie.

Heb je geen MV of andere ventilatie in huis waarbij je de doorstroom vanuit de slaapkamer kunt verbeteren? Wat je wel eens ziet is MV (waarbij de afzuiging in de badkamer zit), waar dan vervolgens een slaapkamerdeur gebruikt wordt die perfect afsluit. Dan schiet het in de slaapkamer natuurlijk niet op qua luchtverversing :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-05 18:18
Een netatmo geeft alles ook mooi weer. SLAAPKAMER
Behaaglijkheid binnen.
Temperatuur
16.6° C
Luchtvoch.
60 %
CO₂
489 ppm.

HUISKAMER
Behaaglijkheid binnen.
Temperatuur
20.9° C
Luchtvoch.
54 %
Luchtdruk
1024.4 mb
CO₂
650 ppm
Geluidsmeter
49 dB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37
ghelsendoorn schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:50:
Behaaglijkheid binnen.
Temperatuur
16.6° C
Luchtvoch.
60 %
CO₂
489 ppm.

HUISKAMER
Behaaglijkheid binnen.
Temperatuur
20.9° C
Luchtvoch.
54 %
Luchtdruk
1024.4 mb
CO₂
650 ppm
Geluidsmeter
49 dB
Welke Netatmo is dit en werkt dit samen met bijv Domoticz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

loyske schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Welke Netatmo is dit en werkt dit samen met bijv Domoticz?
Netatmo werkt prima met Domoticz maar alleen via hun eigen cloud (en das natuurlijk minder fijn)

https://www.domoticz.com/wiki/Netatmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 20:42
Ben even aan het stoeien met een MH-Z19b.
Het model had ik al wat langer in huis en had ik even aan de kant gelegd, een andere sensor heb ik al wel wat langer in gebruik en lijkt goed te werken.
Nu wilde ik toch eens een beetje vergelijk doen tussen beide in één ruimte, dus sensor uit de doos gehaald, aangesloten op een Wemos D1 mini en koppelen in Home Assistant.
Beide opzetjes gelijk aan elkaar, echter werkt de al langere in bedrijf zijnde op een esp: ESP_Easy_mega_20200516_normal_ESP8266_4M1M en de net weer in gebruik genomen versie op: ESP_Easy_mega-20190817_normal_ESP8266_4M.bin.

Wat mij opvalt is dat de weer in gebruik genomen versie eigenlijk altijd op de 400ppm zit.

Wat ik inmiddels al heb gedaan:
- board veranderd naar een NodeMCU
- laatste ESP mega build geprobeerd
- Condensator geplaatst op de voeding
- Andere adapter
- 24 uur per voeding getest (3.3V of 5V)
- 24 uur lang buiten laten hangen met Auto Base Calibration aan
- Als ik in bij ding adem schiet deze naar 1900ppm en gaat redelijk snel in stappen terug naar 400ppm. (bij de werkende gaat dit wel hoger en duurt het langer voordat deze naar een reëel niveau is.
- uiteindelijk ook maar een kalibratie reset gedaan met de HD -> GND voor 7 seconden

Wat kan ik nog meer testen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TD-er
etienne001 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:29:
[...]
- uiteindelijk ook maar een kalibratie reset gedaan met de HD -> GND voor 7 seconden

Wat kan ik nog meer testen?
Gezien de voorgaande stappen snap ik dat wel, maar dat is eigenlijk iets wat je nooit moet doen!

De MH-Z19 moet z'n ABC waarde vinden en dat kan wel 24h duren.
Het beste is om 'm permanent aan te laten staan en dan komt 'ie uiteindelijk wel op een waarde uit die geloofwaardig is.
Dat wil zeggen, dat 'ie geleidelijk naar het laagste punt gaat en niet lijkt of het een "binaire waarde is" van 400 ppm, of gelijk > 1000 ppm bijv.
De sensor lijkt wel te werken op 3V3, maar het beste is om 'm op 5V te laten werken.
Ik heb gezien dat de metingen in elk geval langer duren op 3V3, maar geen idee of het realistisch is en invloed heeft op de juiste ABC bepaling.
De sensor zelf trekt best wel wat stroom en als de bekabeling dan suboptimaal is, kan de spanning op de sensor zelf nogal lager uitvallen. Geen idee wat de sensor doet bij een te lage spanning. Bij 5V heb je dan wat meer speling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TD-er
noobynater schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:00:
Ik ben opzoek naar een meter die zowel CO2, PM2.5 (liefst ook PM10/PM1.0), temperatuur en luchtvochtigheid kan meten. Verder moet het direct af te lezen zijn, er mag best een app oid voor bestaan, maar die moet volledig optioneel zijn. Het liefst zou ik 'm ook hebben op AA/AAA batterijen.

Het doel is om een indruk te krijgen van de luchtkwaliteit in verschillende ruimtes, oa op plekken waar een houtkachel of open haard gestookt wordt.

Ben er al een heel aantal tegen gekomen, maar heb geen idee welke nou een beetje betrouwbaar zijn en zie ondertussen door de bomen het bos niet meer.

Deze is mooi qua uiterlijk en veel waardes, maar verdacht goedkoop voor wat ie allemaal meet: https://www.aliexpress.com/item/1005002286723849.html
Idem met deze: https://www.aliexpress.com/item/4001061170204.html
Deze ziet er ook mooi uit, maar net als de twee bovenstaande geen zuivere CO2 meeting?: https://www.aliexpress.com/item/1005002689170154.html
Dit is ongeveer exact wat ik zoek (gemis is dat ie alleen hele graden Celsius aangeeft), zie 'm zo snel even niet op Aliexpress staan (edit: inmiddels gevonden dat dit de "DM126" is, volgens de beschrijving CO2 dmv NDIR). Wederom de vraag of deze realistische waardes geeft: https://www.amazon.nl/dp/B09FST46D2

Verder is er de Aranet4. Die ziet er wel mooi uit, maar doet alleen CO2/temp/luchtvochtigheid. Ook tamelijk prijzig, maar wellicht is dat realistisch voor een betrouwbare meter?

Edit 2:

Het lijkt er op dat de DM126 een relatief nieuw model is en ook dat er nog een ander nieuwe model is genaamd de "DM806". De DM806 heeft naast CO2 (NDIR) ook nog HCHO en TVOC. Dit lijkt overigens de site van de fabrikant te zijn http://www.langder.com/product.asp?ClassID2=002
Fijnstofmeting en batterijvoeding is een combinatie die niet gaat werken.
Een sensor als bijvoorbeeld de PMS5003 heeft 30 seconden nodig om een goede waarde te geven, na opstarten of wakker worden uit deep sleep.
Tijdens de meting trekt 'ie 60 - 70 mA op 5V.
Dus met een on/off cyclus van zeg 1 meting per 5 minuten zit je dan op ruwweg 7 mA gemiddeld.

Daarnaast is het belangrijk om je te realiseren dat vrijwel alle (zo niet alle) betaalbare particle sensors (PMSx003/SDS011, etc.) niets kunnen meten wat groter is dan ruwweg 3 micron.
Dat wil zeggen dat de PM10 waarden geschat zijn, gebaseerd op de aantallen kleinere deeltjes.
Oftewel als je alleen maar grotere stofdeeltjes hebt, zal de meter 0 aangeven.

De PMSx003 sensoren geven de meetwaarden in 2 soorten eenheden weer:
- PM1.0/PM2.5/PM10: deeltjes < grootte uitgedrukt in gewicht per volume (mg/m^3 bijv.)
- counts per 0.1L per grootte: deeltjes > grootte uitgedrukt in counts per 0.1L

De PMxx notatie is een standaard notatie, maar in de PM10 is dus een schatting.
De counts en PM-notatie beschrijven een tegengestelde range aan groottes van stofdeeltjes

CO2 meting (dus de echte NDIR meters, niet VOC sensoren) is vaak ook een meting die nogal wat stroom trekt.
Beetje afhankelijk van de sensor (MH-Z19/SenseAir S11/S8) zijn dat toch wel aardige piekstromen die even aanhouden.

VOC sensoren hebben zeker wel hun nut, maar zie ze niet als CO2-sensoren.
Meer als algehele meetwaarde van "vreemde luchtjes => ventilator aan"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@TD-er Super bedankt voor je toelichting! Zeker die info over stroomverbruik en dat PM10 een schatting is. Ik heb inmiddels een DM126 besteld, hoewel deze nog steeds verstuurd moet worden. Het gaat mij voornamelijk om PM2.5 en CO2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
@TD-er thnxs voor je heldere uitleg. Ik laat hem voorlopig eens lekker liggen en dan zal ik komende week eens zien wat hij gaat doen.
De bekabeling is allemaal 0.8mm2 gesoldeerd dus dat zou goed moeten zijn. Voeding is een 2.5A dus zou ook goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtrechtOost75
ghelsendoorn schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:50:
Behaaglijkheid binnen.
Temperatuur
16.6° C
Luchtvoch.
60 %
CO₂
489 ppm.

HUISKAMER
Behaaglijkheid binnen.
Temperatuur
20.9° C
Luchtvoch.
54 %
Luchtdruk
1024.4 mb
CO₂
650 ppm
Geluidsmeter
49 dB
Ik heb het één en ander uitgezocht. De meeste CO2 meters hebben een automatisch kalibreren correctie. Ik maak me daar een beetje zorgen over. EnviSense/Technoline allebei van Duitse makelij.

De vragen die dat bij me oproept zijn de volgende:
- wat doet Automatisch kalibreren correctie (ABC) precies? Neemt het een gemiddelde?
- wat gebeurt er precies als ik de CO2 meter 20 min voor een raam of buiten plaats met de abc-kalibratie? Wat is de invloed als ik dat 40min of 3 uur doe? En wat is de invloed van de stroomvoorziening op abc-kalibratie?
- waarom is er gekozen voor abc? Handmatig kalibreren in de buitenlucht is toch sneller en efficiënter?
- kan ik een co2 meter krijgen waar de abc uitgezet is?
- hoelang zou een fabrieks kalibratie bij een <model x> goed blijven tot een marge van 5%? En voor een handmatige kalibratie?

@ghelsendoorn Weet jij of de Netatmo dat ook heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:19

bomberboy

BOEM!

UtrechtOost75 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:59:
[...]
Ik heb het één en ander uitgezocht. De meeste CO2 meters hebben een automatisch kalibreren correctie. Ik maak me daar een beetje zorgen over. EnviSense/Technoline allebei van Duitse makelij.
Geen zorgen in maken, meestal werkt dat gewoon goed.
De vragen die dat bij me oproept zijn de volgende:
- wat doet Automatisch kalibreren correctie (ABC) precies? Neemt het een gemiddelde?
De details verschillen wat van sensor tot sensor. Maar doorgaans neemt het de laagste waarde over een bepaalde periode en gaat er van uit dat die gelijk is aan 400ppm. De tijdspanne is vaak het verschil. Ik denk dat de MH-19 varianten doorgaans 24u nemen, de sensair varianten vaak 7 dagen als ik het goed heb.

In praktijk werkt dat doorgaans wel goed dus in de context van een woonhuis waarbij je normale fluctuaties hebt en een kamer altijd wel eens voldoende lang leeg is zodat het CO2 niveau altijd wel eens tot een laag punt zakt.
- wat gebeurt er precies als ik de CO2 meter 20 min voor een raam of buiten plaats met de abc-kalibratie? Wat is de invloed als ik dat 40min of 3 uur doe? En wat is de invloed van de stroomvoorziening op abc-kalibratie?
waarschijnlijk niets. Mogelijks is dat moment net de laagste meting en wordt die tijdelijk als basiswaarde van 400 genomen. Mogelijks waait de wind van een drukke straat die richting net uit en zit je hoger. Temperatuur en licht heebn ook een invloed op de nauwkeurigheid van de meting. Invloed op stroomverbruik is wss nihil.
- waarom is er gekozen voor abc? Handmatig kalibreren in de buitenlucht is toch sneller en efficiënter?
Omdat het relatief dummy proof is. En als je handmatig calibreert hoe weet je dan dat het juist gedaan is? Dat de waarde juist 400ppm is op dat moment, dat je toevallig net zelf niet wat te veel op de sensor aan het hijgen was enz.
- kan ik een co2 meter krijgen waar de abc uitgezet is?
waarschijnlijk wel. bij een aantal type sensors kan je het in de firmware ook aan of uit zetten of bij de sensair zelfs de periode van de abc gaan instellen. Maar ik zou er niet van wakker liggen.
- hoelang zou een fabrieks kalibratie bij een <model x> goed blijven tot een marge van 5%? En voor een handmatige kalibratie?
Daar kan niemand op antwoorden denk ik. Of je koopt een betaalbare sensor of er bestaan waarschijnlijk ook labo-certified varianten met bijhorende prijskaartje, maar is het zo belangrijk dat die er 100 of zelfs 200 ppm naast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtrechtOost75
bomberboy schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:23:
[...]

Geen zorgen in maken, meestal werkt dat gewoon goed.

[...]

De details verschillen wat van sensor tot sensor. Maar doorgaans neemt het de laagste waarde over een bepaalde periode en gaat er van uit dat die gelijk is aan 400ppm. De tijdspanne is vaak het verschil. Ik denk dat de MH-19 varianten doorgaans 24u nemen, de sensair varianten vaak 7 dagen als ik het goed heb.

In praktijk werkt dat doorgaans wel goed dus in de context van een woonhuis waarbij je normale fluctuaties hebt en een kamer altijd wel eens voldoende lang leeg is zodat het CO2 niveau altijd wel eens tot een laag punt zakt.

[...]

waarschijnlijk niets. Mogelijks is dat moment net de laagste meting en wordt die tijdelijk als basiswaarde van 400 genomen. Mogelijks waait de wind van een drukke straat die richting net uit en zit je hoger. Temperatuur en licht heebn ook een invloed op de nauwkeurigheid van de meting. Invloed op stroomverbruik is wss nihil.

[...]

Omdat het relatief dummy proof is. En als je handmatig calibreert hoe weet je dan dat het juist gedaan is? Dat de waarde juist 400ppm is op dat moment, dat je toevallig net zelf niet wat te veel op de sensor aan het hijgen was enz.

[...]

waarschijnlijk wel. bij een aantal type sensors kan je het in de firmware ook aan of uit zetten of bij de sensair zelfs de periode van de abc gaan instellen. Maar ik zou er niet van wakker liggen.

[...]

Daar kan niemand op antwoorden denk ik. Of je koopt een betaalbare sensor of er bestaan waarschijnlijk ook labo-certified varianten met bijhorende prijskaartje, maar is het zo belangrijk dat die er 100 of zelfs 200 ppm naast zit?
Ik ben nog niet helemaal gerust ;)

Want ik heb slecht geventileerde ruimtes. Oud huis, maar wel goed geïsoleerd en (nog) geen ventilatiesysteem. Uiteraard wel badkamer en wc. Dus moet ik dan de meter elke week 30 min buiten zetten, om betrouwbare waarden te krijgen? Of 60 min? Wat is het minimale aantal min.? Want anders maakt hij een baseline 400 terwijl het misschien wel 1000 is.

De eerste keer meten in de slaapkamer met de deur dicht, bleek het 's ochtends 1400 te zijn. Nu slapen we met deuren open, want ramen open kan niet, vanwege dat we aan een drukke straat wonen. En blijft het 740.

Dus dummy proof zou voor mij een signaal zijn dat deze gekalibreerd moet worden en dat ik deze dan even* buiten zet. *Waar even gespecificeerd wordt door de leverancier.

[ Voor 5% gewijzigd door UtrechtOost75 op 21-10-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 13:55
Vermoedelijk ben je nu aan het overanalyseren, een Netatmo geeft voor automatische calibratie een geldigheid van ca 1 week en voor handmatige kalibatie een geldigheid van 6 uur(na 8 uur calibreren), puur omdat de hoeveelheid meetpunten veel kleiner is. De caveat is wel dat je ruimte 'goed' geventileerd moet zijn.
Ter illustratie, woonde eerder in slecht geventileerd appartement en de netatmo gaf ook op tijd een warning dat het misschien tijd was om ramen te openen. Nu woon ik in nieuwbouwhuis en triggered de Netatmo in woonkamer alleen bij bezoek.

Betreft ramen open en ventilatie met een drukke straat, wij hebben min of meer zelfde en de ventialtieroosters aan die zijde van de woning hebben een grote geluiddempende bak met dempend materiaal waar de lucht een langere weg door aflegt en gedempt wordt, dat werkt enorm goed. Icm met MV en genoeg ruimte onder de deuren zorgt al voor voldoende ventialtie om ruim onder de 1000ppm te blijven.

Edit: De Netatmo in het vorige huis aangekocht wegens klachten die samenhingen met hoge CO2 concentratie.

[ Voor 5% gewijzigd door Loekie op 21-10-2021 10:47 ]

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
In een stad, aan een drukke straat, kan het maar zo zijn dat je nooit op 400 ppm komt.
Dus ABC uitzetten in zo'n geval is wellicht niet zo'n gek idee.

Ik weet dat de SenseAir modules een soort van "verouderingscompensatie" aan boord heeft, maar ik weet niet in hoeverre dat algemeen is, of intern per module ingesteld is tijdens de fabriekskalibratie.
De MH-Z19 modules verouderen merkbaar, als in de compensatie van de ABC is bij de oudere modules min of meer "all over the place". (ouder als in jaren gebruikt).
Mijn modules die zo'n 4 jaar oud zijn, zijn inmiddels min of meer onbruikbaar geworden, omdat de ABC de compensatie dusdanig laat verspringen dat je de ene dag een groot deel van de dag op 400 ppm zit en de volgende dag weer in sync loopt met de SenseAir S8 die ernaast hangt. (en even oud is)
Net alsof de compensatie al bijna binair is geworden (1 of 0) en 1 digit hoger of lager meteen een enorme sprong in compensatie is.

Ik heb niet getest hoe de MH-Z19 "veroudert" meteen na gebruik zonder ABC aan.
Maar ik weet van een SenseAir engineer dat de interne veroudering van de modules niet lineair is.
Dus best kans dat als er intern geen verouderingscompensatie gedaan wordt, dat je met ABC disabled vooral in 't begin sneller ernaast zit qua meetwaarde dan wanneer de sensor wat ouder is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37
Ik volg dit topic al een tijdje, maar ik zie door de bomen het bos niet meer..

Wat is nou een betrouwbare en betaalbare CO2 meter voor in huis die ik met domoticz kan gebruiken?
Liefst geen/niet te veel zelfbouw ivm tijdgebrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-05 18:18
loyske schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:39:
Ik volg dit topic al een tijdje, maar ik zie door de bomen het bos niet meer..

Wat is nou een betrouwbare en betaalbare CO2 meter voor in huis die ik met domoticz kan gebruiken?
Liefst geen/niet te veel zelfbouw ivm tijdgebrek.
Een Netatmo werkt fijn . :)
Temperatuur
17.4° C
Luchtvoch.
58 %
CO₂
531 ppm

[ Voor 7% gewijzigd door ghelsendoorn op 26-10-2021 20:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TD-er
Bij deze even een mooi verschil tussen de SenseAir S8 en MH-Z19a, beiden al jaren in gebruik en hangen in dezelfde ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOs-8L1dsSBJWcZsZebuQ8ZQ2Sg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Tf9xW6wFN5vEmzrgX2TkCko.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmUipr9k6zn5PW5n1_tAl1oZfcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xyUTc57iloiEsbEPhzt8o23D.png?f=fotoalbum_large

Wat je hier ziet in de grafieken:
  1. SenseAir S8 lijkt een hogere resolutie te hebben
  2. ABC van MH-Z19 past de 400 ppm zodanig aan dat je zomaar 100-en ppm hoger (of lager) zit dan de werkelijke waarde
  3. MH-Z19 vertoont vaak een soort "binair gedrag" van ofwel 400 ppm of niet.
Let wel, dit zijn sensoren die zo'n 4 jaar lang 24/7 draaien.
De MH-Z19 lijkt een stuk minder gevoelig te zijn dan in 't begin.
Ik heb een tijdje geleden deze sensoren nog vergeleken met een nieuwe SenseAir S8 en de waarden verschilden niet heel veel met de S8 die ik hier laat zien. (max 50 ppm ernaast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:10
Mh z19 c heb ik even gebruikt maar gaf vaak alleen 400 aan nu de scd30 deze is volgens mij een stuk accurater

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
vonkkie schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:47:
Mh z19 c heb ik even gebruikt maar gaf vaak alleen 400 aan nu de scd30 deze is volgens mij een stuk accurater
Pas op met die conclusie.
Het grootste manko van de MH-Z19 is dat deze een zeer onpraktische ABC-periode heeft van 24h.
Als je altijd ruim voldoende ventileert (en niet in een stad of industrieel gebied woont, of vlak naast een drukke snelweg) dan is dat geen probleem. (maar dan is de noodzaak van zo'n sensor ook weer een beetje discutabel :) )
In principe, mits je elke dag tenminste een uurtje het raam open hebt staan, dan is er prima mee te werken.

Maar feit is wel dat de MH-Z19 wat eerder verouderingssymptomen lijkt te vertonen dan de SenseAir sensoren (andere merken heb ik niet getest)
Van SenseAir heb ik hier diverse modellen liggen, maar voor de typische gebruiker hier kan ik alleen de S8 en de S11 (Sunrise) aanbevelen. De andere modellen zijn zeker niet slechter (soms zelfs een stuk beter), maar zijn ofwel extreem veel duurder danwel extreem onpraktisch voor de hobbyist.

Als het je gaat om de trend van de CO2 concentratie te monitoren, dan is de MH-Z19 prima bruikbaar.
Als je gaat sturen op absolute waarden, dan is 'ie minder geschikt, puur en alleen vanwege die ABC-periode en zelfs als je die uitzet, dan vertoont 'ie relatief snel toch een offset door veroudering. (snelheid afhankelijk van de leeftijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb zojuist ook via Marktplaats een Netatmo Healhy Home Coach overgenomen. Het ding werkt verrassend genoeg ook met Android en wordt het ondersteund in Home Assistant (wel via cloud, maar dat neem ik dan maar voor lief).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Ben zelf ook aan het kijken voor een co2 meter en kwam de volgende tegen:

https://controlco2.space/product/control-co2-bouwpakket/

Weet niet of die al eens genoemd is in dit topic, maar voor diegene die niet teveel geld wil uitgeven en wel kan solderen en geen zin maar het software verhaal uit te zoeken kan dit wat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als ik dat zo zie, dan lijkt me dat alles wat erop zit prima gaat werken met ESPEasy ;)
Leuke optie van dat grootste pakket trouwens, maximale staffelkorting meepakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@Stokertje

Vindt het nog al aan de prijs esp8266 kost 8 euro de co2 sensor iets van 25
Betaal je erg veel voor een printplaat en connectors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
vonkkie schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:42:
@Stokertje

Vindt het nog al aan de prijs esp8266 kost 8 euro de co2 sensor iets van 25
Betaal je erg veel voor een printplaat en connectors
Dat klopt, maar dan moet je alles nog zelf uitzoeken kwa aansluiten, los aan elkaar soldereren, of op breadboard, en daarnaast moet je je er ook nog in verdiepen hoe de code in de esp8266 te krijgen.

Dit is in elkaar solderen en dan de spanning erop en werken. Dat gemak betaal je dus iets voor.

Is het display wat erop zit ook geen losse aanschaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@Stokertje

Er zijn esp met scherm zullen iets duurder zijn oled schermpje kost paar euro

Had het schermpje niet gezien 😦😦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
vonkkie schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:51:
@Stokertje

Er zijn esp met scherm zullen iets duurder zijn oled schermpje kost paar euro

Had het schermpje niet gezien 😦😦
Er zit ook nog een temperatuur en vochtigheidssensor op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Excuus, het was deze die ik bedoelde:

https://controlco2.space/product/control-co2-bouwpakket-v2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nee, daar zit geen verschil in toch? Bij dit kitje moet je de pinheaders solderen. Bouw je het zelf dan moet je.. pinheaders solderen :P

Enige verschil is dat je bij zelfbouw 4 dupont kabeltjes in de pinheaders prikt.

En de software zelf installeren wil je waarschijnlijk toch doen, omdat dit setje niet met wifi verbindt en je de data niet in je domotica kan opnemen. Hij laat het met de default software alleen een getal op het scherm zien volgens mij. Dat is wel heel beperkt qua functionaliteit.

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 28-10-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
Ik kan niet anders concluderen dat ik hier 2 stuks MH-Z19B sensoren heb liggen die beide in de prullenbak gaan. N.a.v. mijn vorige bericht heb ik beide sensoren tegelijk onder spanning gebracht. Bij de ene staat ABC aan en bij de andere staat deze uit.
Ze liggen nu 2 weken naast elkaar en beide blijven op 400ppm staan. De temperatuur schommelt wel met de ruimte mee, dus beide moeten werken...
Ik ga denk ik maar 2 stuks S8 bestellen om daar eens mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Gizz schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:58:
[...]

Nee, daar zit geen verschil in toch? Bij dit kitje moet je de pinheaders solderen. Bouw je het zelf dan moet je.. pinheaders solderen :P

Enige verschil is dat je bij zelfbouw 4 dupont kabeltjes in de pinheaders prikt.

En de software zelf installeren wil je waarschijnlijk toch doen, omdat dit setje niet met wifi verbindt en je de data niet in je domotica kan opnemen. Hij laat het met de default software alleen een getal op het scherm zien volgens mij. Dat is wel heel beperkt qua functionaliteit.
Zweefbouw of breadboard is natuurlijk heel wat rommeliger dan het printje. :)

Wifi zit wel in de software, staat ook in de handleiding hoe te connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Stokertje schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:31:
Ben zelf ook aan het kijken voor een co2 meter en kwam de volgende tegen:

https://controlco2.space/product/control-co2-bouwpakket/

Weet niet of die al eens genoemd is in dit topic, maar voor diegene die niet teveel geld wil uitgeven en wel kan solderen en geen zin maar het software verhaal uit te zoeken kan dit wat zijn.
Dat lijkt wel een Operame clone? @Juerd is dit een voortzetting van het project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Stokertje schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:08:
[...]

Wifi zit wel in de software, staat ook in de handleiding hoe te connecten.
En er zijn ook alternatieven voor de software.. <kuch> ESPEasy </kuch> ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsMachiels
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 11:41
*knip*, je eigen product spammen is niet de bedoeling

[ Voor 82% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2021 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoControl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 00:38
Voor degenen met een SCD4x van Sensirion

De sensor heeft een standaard- en 'low power'-modus. Uit het datasheet:
To enable use-cases with a constrained power-budget, the SCD4x features a low power periodic measurement mode with signal update interval of approximately 30 seconds. While the low power mode saves power and reduces self-heating of the sensor, the low power periodic measurement mode has a longer response time.
De voordelen zijn dus lager energieverbruik (voornamelijk handig voor toepassingen met accu, neem ik aan), en dat de temperatuurwaarden waarschijnlijk iets meer zullen kloppen. Mogelijk gaat de sensor ook iets langer mee?

De SCD4x-component voor ESPHome gebruikt altijd de standaard-modus.

De Arduino-code van Sensirion voor de scd4x implementeert beide modi, maar de Sensirion scd4x voorbeeld-code gebruikt altijd de standaard-modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek-Hendrik
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10-2024
Die advertentie staat er toch al een tijdje, iemand ervaringen met deze? Natuurlijk zijn er goedkopere opties, maar zelf solderen wordt hem niet, en MQTT heb ik toch liever dan de data uit een cloud te moeten trekken...

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2021 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Zelfs met raampje open wordt de CO2 op mijn kleine slaapkamer zo'n 700. Moet ik voor betere ventilatie gaan zorgen of is dit wel ok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05:09

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Philflow schreef op woensdag 10 november 2021 @ 06:10:
Zelfs met raampje open wordt de CO2 op mijn kleine slaapkamer zo'n 700. Moet ik voor betere ventilatie gaan zorgen of is dit wel ok?
Wanneer je er slaapt of bent? Of wanneer er niemand is? In laatste geval, heeft dat raampje wel genoeg trek naar een ander raampje of rooster oid?

In het eerste geval: nice!
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/co2-meterkaart_10057511938024.jpg/0/1100/True/co2-meterkaart.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:23
@Freek-Hendrik ik heb nog geen goedkopere opties gezien icm een senseair, en dat is wel de sensor die je wil. Geen ervaring met deze MP unit verder maar ziet er opzich wel aardig uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Philflow schreef op woensdag 10 november 2021 @ 06:10:
Als je deze waarde het gehele jaar kan bereiken is het prima. Ga je slapen met het raam dicht als het buiten kouder wordt, dan wordt het waarschijnlijk een probleem.

Ik heb hetzelfde, met raam open zo rond de 700 tot 800 ppm. Met het raam dicht en de mechanische ventilatie op 100% gaat het snel richting 1500+, dus onacceptabel. En dat is met een ventilatierooster boven het raam en een extra ventilatierooster in de deur van de slaapkamer om de airflow ruimte te geven. Maar dat blijft dus onvoldoende..

Wij slapen daarom altijd met het raam open. En in uitzonderlijke gevallen als het echt 15 graden vriest sluiten we het raam maar laten we de slaapkamerdeur open staan. Zowel het raam als de deur dicht kan gewoon niet met het oog op de luchtkwaliteit.

• broekieman
  • Laatst online: 21:16
Hoi,

Ik heb sinds enkele jaren een Raspberry en de nodige leuke spulletjes bij Alie gekocht.
Nu ben ik al dagen aan het klooien met een SenseAir S8 sensor die het niet goed meer doet op een esp8266 module. Ik gebruik Espeasy en daar kan ik mee lezen en schrijven. Nu bedacht ik me dat ik een Sonof Basic heb geflasht met Tasmota, dus dacht ik deze module te flashen met Tasmota, wat overigens super werkt via de webgui. Kan iemand me op weg helpen in Tasmota, ik kan nl. niets vinden hoe en wat ik moet configureren in Tasmota. Leuke tip is dat er van SenseAir software bestaat genaamd UIP5 waarmee je heel gemakkelijk kunt calibreren via de een com poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
TheMystery schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:04:
Ik heb nu 2 dagen een mh-z19c en een senseair s8 langs elkaar draaien:

Eerste dag ging de s8 wel erg laag, met 380
[Afbeelding]

2de dag al wat normaler met iets boven de 400
[Afbeelding]

De mh-z19c komt eigenlijk nooit lager dan 460/480, abc staat nog aan.
Verschil tussen de 2 ligt tussen de 80 en 110, maar zoals je ziet lijken ze wel veel op elkaar.
Welke zou nu het reëelste resultaat geven?
Waar draait dit in, deze grafiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-06 20:32
broekieman schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:24:
[...]
Waar draait dit in, deze grafiek?
Home assistant met de apexcharts-card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41

de Peer

under peer review

broekieman schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:02:
Kan iemand me op weg helpen in Tasmota, ik kan nl. niets vinden hoe en wat ik moet configureren in Tasmota.
Waarschijnlijk moet je de 'sensor-variant' Tasmota er op flashen en in de tasmota interface kun je dan bij 'config module' gewoon de RX en TX instellen. (Sair RX en Sair TX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Ik heb het gevonden!

[ Voor 68% gewijzigd door broekieman op 12-11-2021 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

de Peer schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:39:
[...]

Waarschijnlijk moet je de 'sensor-variant' Tasmota er op flashen en in de tasmota interface kun je dan bij 'config module' gewoon de RX en TX instellen. (Sair RX en Sair TX).
Niet nodig, werkt gewoon met de ‘normale’ tasmota.bin. Je moet wel idd de juiste GPIO instellen op Sair TX en Sair RX.
Bron; heb er hier 4 hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41

de Peer

under peer review

Tomba schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:15:
[...]

Niet nodig, werkt gewoon met de ‘normale’ tasmota.bin. Je moet wel idd de juiste GPIO instellen op Sair TX en Sair RX.
Oh kijk aan, nog eenvoudiger! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Tomba schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:15:
[...]

Ik heb hem nu zichtbaar, maar de waarde is 9661 en verandert niet. Kan ik via een command de waarde terugzetten en calibreren?
Ik had via webinstall de dutch version erop gezet, versie 10, maar daar vond ik nergen SairTX en RX.
Hoe heb jij ze gemaakt, via welke GPIO en behuizing?

[ Voor 13% gewijzigd door broekieman op 12-11-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

broekieman schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:24:
[...]
Ik had via webinstall de dutch version erop gezet, versie 10, maar daar vond ik nergen SairTX en RX.
Hoe heb jij ze gemaakt, via welke GPIO en behuizing?
Geen idee wat de ‘Dutch version’ is, ik heb Tasmota.bin 9.2.0 en 9.5.0 draaien op Wemos D1 Mini’s, geflasht met Tasmota er.
Dit is mijn config:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLPlU6YEtMIvPQh_15Ifh9vZZ7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pvaJfkGwuWEf4PMHQ4zb3HQn.png?f=user_large
En dat geeft dit resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTLQAxblD7oZaZMecK5dSDZBqgw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k2i2zY7qAmjHYslHgtcyEtew.png?f=user_large

Ze zitten in deze behuizing: https://m.banggood.com/10...Supply-Box-p-1168741.html

[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 12-11-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Kan ik commands geven om de waarde te wijzigen en te calibreren? Mijn waarde blijft nu hangen op 9661.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
TD-er schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 23:17:
[...]

En er zijn ook alternatieven voor de software.. <kuch> ESPEasy </kuch> ;)
Ik heb de controlco2 kit besteld, in elkaar gesoldeerd en werkt naar verwachting. Nu heb ik al wel de neiging er een meer standaard software op te zetten zoals ESPEasy. Ben nu in gevecht met de ESP32 om het geflasht te krijgen, maar ik ben nog een beetje groen op dat gebied :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

broekieman schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:54:
Kan ik commands geven om de waarde te wijzigen en te calibreren? Mijn waarde blijft nu hangen op 9661.
Dan vermoed ik een soldeerfout. Calibratie doet ie (van)zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Coppertop schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:59:
[...]

Ik heb de controlco2 kit besteld, in elkaar gesoldeerd en werkt naar verwachting. Nu heb ik al wel de neiging er een meer standaard software op te zetten zoals ESPEasy. Ben nu in gevecht met de ESP32 om het geflasht te krijgen, maar ik ben nog een beetje groen op dat gebied :P
Groen is niet erg hoor....
Met Chrome of Edge te bezoeken: https://td-er.nl/ESPEasy/
Ben nog aan het fixen dat je netjes een prompt krijgt om gelijk na het flashen de WiFi credentials erin te zetten, maar dat is nog even (dagje?) wachten.
Voor een 4M versie gewoon de "ESP32" build met "4M" pakken.
Om te zien of je "normal" of TestingA" .. "TestingB" of "Display" of "Energy" nodig hebt, zie hier: https://espeasy.readthedo...#list-of-official-plugins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Mijn SenseAir S8 gaf niet de juiste waarde aan en ik kreeg het niet automatisch gecalibreerd. Met de SenseAir software UIP5 is het gelukt.
Pagina: 1 ... 19 ... 39 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes