Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
TheMystery schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:04:

De mh-z19c komt eigenlijk nooit lager dan 460/480, abc staat nog aan.
Verschil tussen de 2 ligt tussen de 80 en 110, maar zoals je ziet lijken ze wel veel op elkaar.
Welke zou nu het reëelste resultaat geven?
Zoals dunklefaser zegt, onder de 419 kan nooit kloppen. Maar wat me wel heel erg opvalt is hoe precies de grafiek overeenkomt. Als je hem goed kalibreert, kloppen beiden gewoon uitstekend, dat lijkt me wel de (voor mij verrassende) uitkomst. Ik had niet gedacht dat die dingen zo precies waren.

De SCD40 en 41 worden trouwens binnenkort ook leverbaar, ik ben heel benieuwd hoe deze gaan functioneren. Ze gebruiken een heel andere techniek die veel compacter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@GekkePrutser Als deze "photoacoustic" sensoren vergelijkbaar precies meten en ook nog accurater? zijn en over langere tijd stabieler dan de NDIR sensoren dan verwacht ik dat voor de huidige toepassingen binnenkort
goedkopere PAS sensoren gebruikt worden. - De SCD41 heeft ook een low-power mode. Wie bestelt er een evalutation kit?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
dunklefaser schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:32:
@TheMystery Is dit een retorische vraag? Wat denk je zelf? - Googlen helpt (zoek maar met "global CO2").
Of kijk meteen op "Earth's CO2 Home Page" (met diverse links).
Uit mijn eigen, beperkte! registratie van de afgelopen 2 jaar met een tSense display in de woonkamer en recent met een Aranet4 (mobiel) kan ik me geen meetwaarden onder de 438 ppm herinneren. En dat was met alle 4 buitendeuren open en een zacht briesje.
Beetje wel, ik weet dat de CO2 waarde buiten 407 is dus lager zou niet kunnen, denk dat planten ook niet zoveel invloed kunnen hebben.

Maar de mh-z19 lijkt me iets te hoog en de s8 iets te laag, maar met beide kun je goed een trend zien.
En volgens de specs hebben ze een afwijking van rond de 50.
Ik denk dat ik voor de s8 nog op de abc moet wachten had ergens gelezen dat dit om de 14 dagen gebeurde.

Ik wil nog een 3de maken dus even afwachten welke het beste blijkt te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door TheMystery op 10-04-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twimj
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:28
dunklefaser schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:45:
@GekkePrutser Als deze "photoacoustic" sensoren vergelijkbaar precies meten en ook nog accurater? zijn en over langere tijd stabieler dan de NDIR sensoren dan verwacht ik dat voor de huidige toepassingen binnenkort
goedkopere PAS sensoren gebruikt worden. - De SCD41 heeft ook een low-power mode. Wie bestelt er een evalutation kit?
Heb er 2 thuis liggen, alleen nog geen tijd genomen om er serieus naar te kijken 8)7

Een tijdje terug waren ze bij mouser al op voorraad, ze zijn wel serieus klein :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 09:55
TheMystery schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:04:
De mh-z19c komt eigenlijk nooit lager dan 460/480, abc staat nog aan.
Persoonlijk zou ik de ABC alleen aanhouden wanneer je hem ook echt daadwerkelijk gecalibreerd wilt hebben. En calibratie kun je mijns inziens het beste doen in de meest ideale omstandigheid met de minst hoge CO2 waarde, bijvoorbeeld buiten. Puur uit nieuwsgierigheid: wat is je reden om ABC binnenshuis aan te laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Kaspers Er is alleen een probleem met ABC, de doelwaarde van 400 ppm
kan niet meer gecontroleerd bereikt/ingesteld worden.
Als je geluk hebt misschien 430 - 440 ppm buiten de bebouwde kom in de buitenlucht
en dan nog buiten het stookseizoen.
Dus als je dan op 400 ppm "calibreert" zit je sowieso al minimaal 30 - 40 ppm te laag.
Wat @TheMystery voor zijn mh-z19c registreert zou weleens de "waarheid" in zijn situatie kunnen zijn.
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Kaspers schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:08:
[...]

Persoonlijk zou ik de ABC alleen aanhouden wanneer je hem ook echt daadwerkelijk gecalibreerd wilt hebben. En calibratie kun je mijns inziens het beste doen in de meest ideale omstandigheid met de minst hoge CO2 waarde, bijvoorbeeld buiten. Puur uit nieuwsgierigheid: wat is je reden om ABC binnenshuis aan te laten staan?
Omdat ik eigenlijk nog niet weet wat het beste is om deze aan te laten of uit te zetten, je zou zeggen het zit er niet voor niets op.
In dit topic zeggen ze ook dat een s8 beter zou zijn dan de mh-z19, maar op de s8 kun je abc niet eens uitzetten.
Vandaag wat bezoek gehad en toen gaven ze redelijk hetzelfde aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxRkmWJzApmmzSWh_p8vyvNDWps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cHGvWQPbbyKUzXTxu4NXProk.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:01

bomberboy

BOEM!

TheMystery schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:54:
[...]
In dit topic zeggen ze ook dat een s8 beter zou zijn dan de mh-z19, maar op de s8 kun je abc niet eens uitzetten.
Toch wel hoor. Via de UIP5 software van sensair kan je de ABC aan/uit zetten. Je kan het interval instellen dat hij gebruikt voor de calibratie en je kan de referentiewaarde instellen. Je zou bv kunnen zeggen dat die niet 400 als laagste waarde neemt, maar bijvoorbeeld 425.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_cYaJm3_gviXqbURUVvhOOYt10=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EVM6fq8FolDqTSCYHsPqjZjO.png?f=user_large

Je kan eigenlijk best veel instellen via die software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
dunklefaser schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:38:
@Kaspers Er is alleen een probleem met ABC, de doelwaarde van 400 ppm
kan niet meer gecontroleerd bereikt/ingesteld worden.
Als je geluk hebt misschien 430 - 440 ppm buiten de bebouwde kom in de buitenlucht
en dan nog buiten het stookseizoen.
Dus als je dan op 400 ppm "calibreert" zit je sowieso al minimaal 30 - 40 ppm te laag.
Wat @TheMystery voor zijn mh-z19c registreert zou weleens de "waarheid" in zijn situatie kunnen zijn.
Just my 2 cts
Eens, op 400 PPM ga je inderdaad nooit uitkomen, en dat is wel waar de mh-z19c vanuit gaat bij z'n laagste 'reading'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
bomberboy schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:37:
[...]

Toch wel hoor. Via de UIP5 software van sensair kan je de ABC aan/uit zetten. Je kan het interval instellen dat hij gebruikt voor de calibratie en je kan de referentiewaarde instellen. Je zou bv kunnen zeggen dat die niet 400 als laagste waarde neemt, maar bijvoorbeeld 425.

[Afbeelding]

Je kan eigenlijk best veel instellen via die software.
Bedank software kende ik nog niet, ik wacht de eerste abc eens af dan zou die iig niet meer onder de 400 moeten komen. En anders even kijken hoe deze software connectie maakt met de sensor en misschien een hogere kalibratie waarde instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

TheMystery schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:39:
[...]
En anders even kijken hoe deze software connectie maakt met de sensor
Dat is kwestie van een usb2serial device te gebruiken en de juiste pinnen te verbinden. En in de software dan de juiste com-port te selecteren. (ze hebben er ook een speciale kabel voor, maar die heb je niet nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
bomberboy schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:05:
[...]

Dat is kwestie van een usb2serial device te gebruiken en de juiste pinnen te verbinden. En in de software dan de juiste com-port te selecteren. (ze hebben er ook een speciale kabel voor, maar die heb je niet nodig)
Ja ik had zoiets al gelezen, maar gaat moeilijk worden aangezien ik de sensor op een pcb gesoldeerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

aloa gents,

Begrijp ik het goed dat de mhz119 / 135 (voor esp) beide "goed genoeg" zijn voor thuis gebruik ? of raden jullie toch een andere sensor aan ? (vraag is uiterraard alleen "de sensor" )

wat ik een beetje mis is er nog een consensus over waar je ze het beste kan plaatsen (of niet kan plaatsen)
YouTube: #300 How to measure CO2 and VOC with Arduino. Which one is better? <-- als dat hier langskomt die check ik straks .. (iets met banaan en soldeer rook? las ik ;) )

gaat hier om een default 3 verdiepings huis ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Stevie-P schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:49:
Heeft er iemand ervaring met air monitor lite van qingping?
https://www.qingping.co/air-monitor-lite/overview
Het zou een SenseAir sensor voor de co2 meting gebruiken en een van PlanTower voor fijnstof. Ik vind het uiterlijk er best leuk uitzien en zou ook te koppelen moeten zijn aan HomeAssistant.
Ook wel erg benieuwd naar prestaties van deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

vso schreef op donderdag 15 april 2021 @ 01:26:
aloa gents,

Begrijp ik het goed dat de mhz119 / 135 (voor esp) beide "goed genoeg" zijn voor thuis gebruik ? of raden jullie toch een andere sensor aan ? (vraag is uiterraard alleen "de sensor" )

wat ik een beetje mis is er nog een consensus over waar je ze het beste kan plaatsen (of niet kan plaatsen)
YouTube: #300 How to measure CO2 and VOC with Arduino. Which one is better? <-- als dat hier langskomt die check ik straks .. (iets met banaan en soldeer rook? las ik ;) )

gaat hier om een default 3 verdiepings huis ..
Plaatsen kan je de sensor het beste daar waar je op dat moment verblijft. Met een mobiele sensor met batterijvoeding is dit geen probleem.
P.S.: Als je kan wachten zou ik de photoacoustic sensor van Sensirion kiezen, goedkoper en waarschijnlijk beter.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 17-04-2021 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 21:11
quizzical schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 23:57:
Als complete leek heb ik best wat moeten uitzoeken dus ik dacht ik deel meteen hier even hoe ik mijn CO2 meter (kostprijs ongeveer €25) werkend heb gekregen:
Dank voor de goede uitleg! Was nog wel even een klus om het voor elkaar te krijgen, namelijk NUC kopen voor HA, HA installeren etc.

Hoelang duurt het ongeveer voordat hij iets meet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdlhTF_XEizEr4z0-Khc8DOmoHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/85qtzoYPQzzogLl4dTvUgxLl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxQZNic_dhTWympkY1jdHrxAp0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYubaWtYwuak1m9aQS7Tsm8k.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: hij doet het nog niet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
[10:02:32][C][uart_esp32:088]: UART Bus:
[10:02:32][C][uart_esp32:090]:   TX Pin: GPIO17
[10:02:32][C][uart_esp32:093]:   RX Pin: GPIO16
[10:02:32][C][uart_esp32:094]:   RX Buffer Size: 256
[10:02:32][C][uart_esp32:096]:   Baud Rate: 9600 baud
[10:02:32][C][uart_esp32:097]:   Data Bits: 8
[10:02:32][C][uart_esp32:098]:   Parity: NONE
[10:02:32][C][uart_esp32:099]:   Stop bits: 1
[10:02:32][C][logger:185]: Logger:
[10:02:32][C][logger:186]:   Level: DEBUG
[10:02:32][C][logger:187]:   Log Baud Rate: 115200
[10:02:32][C][logger:188]:   Hardware UART: UART0
[10:02:32][C][senseair:085]: SenseAir:
[10:02:32][C][senseair:086]:   CO2 'SenseAir CO2 Value'
[10:02:32][C][senseair:086]:     Unit of Measurement: 'ppm'
[10:02:32][C][senseair:086]:     Accuracy Decimals: 0
[10:02:32][C][senseair:086]:     Icon: 'mdi:molecule-co2'
[10:02:32][C][captive_portal:169]: Captive Portal:
[10:02:32][C][ota:029]: Over-The-Air Updates:
[10:02:32][C][ota:030]:   Address: 192.168.178.250:3232
[10:02:32][C][ota:032]:   Using Password.
[10:02:32][C][api:095]: API Server:
[10:02:32][C][api:096]:   Address: 192.168.178.250:6053
[10:03:11][E][uart_esp32:147]: Reading from UART timed out at byte 0!
[10:03:11][W][senseair:015]: Reading data from SenseAir failed!

[ Voor 39% gewijzigd door Megalomania op 18-04-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 17:48
Inderdaad lukt het niet om waarden uit te lezen bij jou.
Ik zou zeggen controleer alles nog is heel goed.
Heb je de draden allemaal op de juiste plek aangesloten? Zijn je soldeer verbindingen goed? Meet is na met een multimeter. Heb je de yaml code allemaal goed geconfigureerd?

Als je nog moest beginnen met Home Assistant is het inderdaad een grote stap! Ik ben een half jaar geleden begonnen met mijn overstap van mijn oude domotica naar Home Assistant en ben sinds afgelopen week pas klaar met overzetten.
Een belangrijke verklaring is ook wel dat Home Assistant zo veel kan dat ik vaak afgeleid was met nieuwe dingen uit te proberen (zoals een CO2 sensor bouwen met ESPHOME).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalomania
De soldeer verbindingen lijken goed maar als ik het voltage meet over de gnd en + geeft hij maar 0.41 volt aan. Precies 0.410 volt trouwens ook, met meerdere opladers en kabeltjes. Op de ESPhome staat: supported voltage is 4.5 V to 5.25 V. Zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BFczAgYtOARAmmnH4xcuwJbpOs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzchgVn9Po9FBGP23urrr3wY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEpz1v8cvPQ1NLddJ4W7fgya-0k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gmg73yJajzjQKOCDaUHKswtw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvSbk00QSwygPr-4MlMmoEKIyhk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5irykv3Z7jjP4oPTHpdtBXNa.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: ok beginnersfout, ik dacht dat via het breadboard ik hetzelfde voltage zou krijgen via de 2e rij van de esp maar dat is dus kennelijk niet zo! Hij heeft nu 720 ppm aan, het werkt! :) @quizzical dank voor de tip!

[ Voor 6% gewijzigd door Megalomania op 18-04-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:22
Philflow schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:18:
[...]

Is er nog niet van gekomen maar volgens mij is ie qua fijnstof behoorlijk accuraat. Woensdag merkte ik dat de fijnstof waarden behoorlijk hoog werden hier binnen. Dit kwam precies overeen met data op Luchtmeetnet.nl. Eigenlijk alle schommelingen die ik daar zie zie ik hier terug. Dat meetpunt is denk ik zo'n 1000 meter van mijn huis.
Als ik ook nog een late vraag mag stellen: heeft het ding iets van een geheugen (min/max in laatste 24u ofzo)? In de beschrijving zie ik de Type 3 No Wifi niet terug.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baggerwerkert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-03-2023
Ik heb een wemos D1 mini pro en een senseair S8, maar ben een groentje op het gebied van electrische schakelingen. Ik vroeg mij af of ik de wemos gewoon met een 5V 1A telefoon adapter kan voeden via de micro USB aansluiting. En de senseair dan aansluiten op de op de wemos? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@baggerwerkert dat kan zeker. Same here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
darklord007 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:05:
[...]

ik heb hetzelfde. 2 sensors met espeasy.
1 Heb ik ff op ABC active gehad staan en die heeft nu dus een veel te lage offset.

Liefste kon ik gewoon ff op een knopje drukken dat hij van die waarde weer +-400ppm maakt, maar dat lijkt zo niet te werken
Nulpuntkalibratie doe je door de sensor 20 minuten buiten neer te leggen en dan de HD pin 7 seconden met GND verbinden. Enige nadeel is, is dat het buiten geen 400ppm meer is en je nulpunt dus niet klopt.

De handleiding raadt voor thuisgebruik wel aan de ABC functie te gebruiken, als je het niet gebruikt verloopt de waarde van de sensor ook en zul je hem ook af en toe opnieuw moeten kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
@Jesse- Bedankt voor de tip!
Bij ons ligt de sensor op een plek waar het nooit (vrijwel) 400 ppm wordt, dus is de automatische kalibraties erger dan geen kalibratie.
Met jouw tip kan de ABC-functie in ESP_Easy dus uitzetten, en de sensor af en toe buiten leggen voor een (redelijk) snelle herkalibratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Nu online
WackoH schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:44:
@Jesse- Bedankt voor de tip!
Bij ons ligt de sensor op een plek waar het nooit (vrijwel) 400 ppm wordt, dus is de automatische kalibraties erger dan geen kalibratie.
Met jouw tip kan de ABC-functie in ESP_Easy dus uitzetten, en de sensor af en toe buiten leggen voor een (redelijk) snelle herkalibratie.
Je merkt het vanzelf wanneer je meetwaarden verlopen :). Nullen doe ik met droog weer en een male - male dupont kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 18:46
Jesse- schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:05:
[...]

Je merkt het vanzelf wanneer je meetwaarden verlopen :). Nullen doe ik met droog weer en een male - male dupont kabel.
Het vreemde wat ik heb is dat via abc de baseline dus naar boven verschoven is (geeft lagere waarde uit dan dat er is). Ik zou verwachten dat ie via ABC de baseline zowel naar boven als naar beneden kan verleggen, dit lijkt dus niet zo te zijn.

Maar ik kan dat wel eens proberen, dus gewoon ff buiten leggen en dan die 2 pinnen met elkaar verbinden (terwijl de spanning erop staat) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Net gedaan.
De CO2 concentratie binnen is nu dubbel zo hoog. Gauw de ventilatie weer een standje hoger...
(En ABC weer uit...)

De gekke was dat voordat ik de eerste keer ABC uitzette, de U-waarde van de sensor steeds op liep. Ik had de indruk dat dat een soort timer voor de kalibratie was.
Nadat ik ABC een tijdje uit had en toen weer aanzette, liep de U-waarde niet meer op. Ik weet niet of en hoe de sensor de afgelopen weken kalibreerde. Maar ik vond de waardes verdacht laag...

Nu zijn ze meer in de lijn der verwachting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Nu online
darklord007 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:22:
[...]

Het vreemde wat ik heb is dat via abc de baseline dus naar boven verschoven is (geeft lagere waarde uit dan dat er is). Ik zou verwachten dat ie via ABC de baseline zowel naar boven als naar beneden kan verleggen, dit lijkt dus niet zo te zijn.

Maar ik kan dat wel eens proberen, dus gewoon ff buiten leggen en dan die 2 pinnen met elkaar verbinden (terwijl de spanning erop staat) ?
Ja, minimaal 20 minuten buiten neerleggen en daarna 7 seconden verbinden. Alles met spanning erop.
Hier de uitsnede uit de datasheet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbtXKC0ryyHzQ95bcKv9MUroTaw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MbsqOgbSBt6HbuhInlhqCHet.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
Jesse- schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:49:
[...]

Ja, minimaal 20 minuten buiten neerleggen en daarna 7 seconden verbinden. Alles met spanning erop.
[Afbeelding]
Dit is misschien wel iets voor in de topicstart.
Het komt vaker ter sprake dat de ABC niet correct wordt uitgevoerd, waardoor tweakers een vertekend beeld registreren en de vraag over gekke CO2 waardes meerdere keren wordt gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Jesse- schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:49:
[...]

[Afbeelding]
Waarbij ik de opmerking wil plaatsen dat de hypothetische 400 ppm in werkelijkheid
eerder minimaal 440 - 480 ppm zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Nu online
Kaspers schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:56:
[...]

Dit is misschien wel iets voor in de topicstart.
Het komt vaker ter sprake dat de ABC niet correct wordt uitgevoerd, waardoor tweakers een vertekend beeld registreren en de vraag over gekke CO2 waardes meerdere keren wordt gesteld.
Ik heb het zelf ook geleerd door het in dit topic te vragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Nu online
dunklefaser schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:11:
[...]

Waarbij ik de opmerking wil plaatsen dat de hypothetische 400 ppm in werkelijkheid
eerder minimaal 440 - 480 ppm zullen zijn.
Ja, de achtergrond waarde van 400 ga je niet halen. Dat zeg ik ook in mijn eerdere post, waar dit de samenvatting van is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Brent schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:53:
[...]

Als ik ook nog een late vraag mag stellen: heeft het ding iets van een geheugen (min/max in laatste 24u ofzo)? In de beschrijving zie ik de Type 3 No Wifi niet terug.
Ik denk het niet, tenminste ik kan zo'n functie niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
De senseair is prima up and running maar af en toe wel wat instabiel. Nu gaf hij net weer even een uur geen data door. Iemand een idee hoe ik kan achterhalen waardoor dat komt?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
INFO Reading configuration /config/esphome/esphomeco2_sensor1_living.yaml...
INFO Starting log output from 192.168.178.250 using esphome API
INFO Connecting to 192.168.178.250:6053 (192.168.178.250)
INFO Successfully connected to 192.168.178.250
[21:32:37][I][app:105]: ESPHome version 1.16.2 compiled on Apr 18 2021, 10:39:37
[21:32:37][C][wifi:443]: WiFi:
[21:32:37][C][wifi:303]:   SSID: [redacted]
[21:32:37][C][wifi:304]:   IP Address: 192.168.178.250
[21:32:37][C][wifi:306]:   BSSID: [redacted]
[21:32:37][C][wifi:307]:   Hostname: 'esphomeco2_sensor1_living'
[21:32:37][C][wifi:311]:   Signal strength: -58 dB ▂▄▆█
[21:32:37][C][wifi:315]:   Channel: 9
[21:32:37][C][wifi:316]:   Subnet: 255.255.255.0
[21:32:37][C][wifi:317]:   Gateway: 192.168.178.1
[21:32:37][C][wifi:318]:   DNS1: 0.0.0.0
[21:32:37][C][wifi:319]:   DNS2: 0.0.0.0
[21:32:37][C][uart_esp32:088]: UART Bus:
[21:32:37][C][uart_esp32:090]:   TX Pin: GPIO17
[21:32:37][C][uart_esp32:093]:   RX Pin: GPIO16
[21:32:37][C][uart_esp32:094]:   RX Buffer Size: 256
[21:32:37][C][uart_esp32:096]:   Baud Rate: 9600 baud
[21:32:37][C][uart_esp32:097]:   Data Bits: 8
[21:32:37][C][uart_esp32:098]:   Parity: NONE
[21:32:37][C][uart_esp32:099]:   Stop bits: 1
[21:32:37][C][logger:185]: Logger:
[21:32:37][C][logger:186]:   Level: DEBUG
[21:32:37][C][logger:187]:   Log Baud Rate: 115200
[21:32:37][C][logger:188]:   Hardware UART: UART0
[21:32:37][C][senseair:085]: SenseAir:
[21:32:37][C][senseair:086]:   CO2 'SenseAir CO2 Value'
[21:32:37][C][senseair:086]:     Unit of Measurement: 'ppm'
[21:32:37][C][senseair:086]:     Accuracy Decimals: 0
[21:32:37][C][senseair:086]:     Icon: 'mdi:molecule-co2'
[21:32:37][C][captive_portal:169]: Captive Portal:
[21:32:37][C][ota:029]: Over-The-Air Updates:
[21:32:37][C][ota:030]:   Address: 192.168.178.250:3232
[21:32:37][C][ota:032]:   Using Password.
[21:32:37][C][api:095]: API Server:
[21:32:37][C][api:096]:   Address: 192.168.178.250:6053
[21:33:29][D][senseair:050]: SenseAir Received CO₂=496ppm Status=0x00
[21:33:29][D][sensor:092]: 'SenseAir CO2 Value': Sending state 496.00000 ppm with 0 decimals of accuracy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Ik kwam deze CO2 meter tegen: "Renson sense". Lekker makkelijk, geen zelfbouw, historische data in je app.

Maar hoe goed is dat ding, hij kan vreselijk veel maar heeft dezelfde prijs van een heleboel CO2 meters die alleen maar CO2 kunnen meten. Dus even Googlen naar testen en/of vergelijkingen. Maar helaas niets gevonden met mijn Google skills.

Iemand die mij hier verder mee kan helpen?

Edit: Want een NDIR sensor is toch het beste als ik het goed begrepen heb. Zelfs het type sensor in de Renson kan ik niet vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Seafarer op 01-05-2021 16:48 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quizzical
quizzical schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 23:57:
Als complete leek heb ik best wat moeten uitzoeken dus ik dacht ik deel meteen hier even hoe ik mijn CO2 meter (kostprijs ongeveer €25) werkend heb gekregen
De recentste release van ESPHome ondersteund nu het uitvoeren van een manuele calibratie en ook het in/uitschakelen van de ABC functie.
Hier is de recentste documentatie: https://esphome.io/components/sensor/senseair.html

Hier kan je een goed voorbeeld vinden van hoe je deze nieuwe parameters kan configureren en gebruiken https://github.com/esphome/esphome/pull/1623

Ik vraag me af hoe snel de Senseair S8 meting in de praktijk inaccuraat wordt. Voor thuisgebruik is het voldoende als het op 100ppm of zo precies is.
In de winter gaan de ramen niet veel open en is het mijn verluchtingsssysteem dat zijn werk doet. Ik heb nog geen normale winter gehad om de Senseair S8 te testen (deze winter waren we continu thuis door corona). Maar ik ben niet zeker dat mijn ventilatiesysteem in de praktijk de ppm van de buitenlucht zal kunnen behalen in de winter en de ABC dus misschien meer schade doet dan goed doet.
Ik overweeg dus om in de winter de ABC functie uit te zetten.

Iemand meer info over hoeveel de juistheid van de meeting drift over de tijd als ABC uit staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:22
Zit erover te denken deze te bouwen, meet CO2, PM2.5, temp en rH: https://www.airgradient.com/diy/
Iemand hier ervaring mee/mening over?

[ Voor 15% gewijzigd door Brent op 04-05-2021 10:06 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Het is mij soms ook niet helemaal duidelijk hoe de calibratie van de s8 precies werkt. Soms maakt het rare sprongen terwijl er niemand in de ruimte is geweest, zoals hieronder. Wij waren boodschappen doen vanaf 09:45 bv tot een uur of 11am. Hij hangt in mijn werkkamer boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMamfAyX7t1kJ8wfUwBO5OkWfl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IGn4c8X0rc2bNnOol1uT3kPk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quizzical
Megalomania schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:31:
Het is mij soms ook niet helemaal duidelijk hoe de calibratie van de s8 precies werkt. Soms maakt het rare sprongen terwijl er niemand in de ruimte is geweest, zoals hieronder. Wij waren boodschappen doen vanaf 09:45 bv tot een uur of 11am. Hij hangt in mijn werkkamer boven.

[Afbeelding]
Dat is erg vreemd. Ik heb soms wel een 'sprong' omlaag en ik ben vrijwel zeker dat dat de automatic background calibration is die aan het werken is. Een sprong omhoog heb ik nooit gezien (en ik heb 3 sensors) en ik zie daar ook geen logische verklaring voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Iemand die de MH-Z19b gebruikt via MQTT in een LUA/DZvent scriptje?
Krijg het niet voor elkaar om iets met de CO2 waarde te kunnen doen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:22
iemand deze al gezien: https://www.sensirion.com...bon-dioxide-sensor-scd4x/

lijkt mij wel een interessante sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik vind die MH-Z19 maar een onbetrouwbaar ding. De drift is extreem. Ik kan 'm niet iedere paar dagen buiten leggen om te kalibreren. Staat alweer langere tijd op z'n max. van 2000 ppm.
Was voor een Ebay ding best duur, maar is zonde van het geld geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 21:32
WackoH schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:45:
Ik vind die MH-Z19 maar een onbetrouwbaar ding. De drift is extreem. Ik kan 'm niet iedere paar dagen buiten leggen om te kalibreren. Staat alweer langere tijd op z'n max. van 2000 ppm.
Was voor een Ebay ding best duur, maar is zonde van het geld geweest.
Eens. Ik heb twee MH-Z19-b's, maar beide geven naar verloop van tijd steeds lagere waarden, todat ze uiteindelijk op 400-401 blijven hangen. Calibreren of niet, maakt niet uit. |:(
Ik gebruikte ze i.c.m. ESPeasy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BaN-xARUKUucK3Lm-9WFh3mFmw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mJtl5AXxoxa4g8sXXTjCZzpI.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Aegle op 19-05-2021 15:21 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
Aegle schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:20:
[...]

Eens. Ik heb twee MH-Z19-b's, maar beide geven naar verloop van tijd steeds lagere waarden, todat ze uiteindelijk op 400-401 blijven hangen. Calibreren of niet, maakt niet uit. |:(

[Afbeelding]
denk dat dit komt door de ABC. Had ik ook. Die lijkt (iig op espeasy) slechts 1 kant op te werken waardoor de gemeten waardes steeds lager worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
[...]

[Afbeelding]
Gebruik je misschien een oude versie van espeasy: jobr in "CO2-meters voor in huis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 21:32
jobr schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:46:
[...]

Gebruik je misschien een oude versie van espeasy: jobr in "CO2-meters voor in huis"
Hmm, hij draait (draaide) al een paar jaar dus dat zou best eens kunnen. Morgen eens kijken naar een recentere versie.
Thanks.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:28
Ik weet niet zeker of mijn vraag hier thuis hoort.

Wij (2 volwassenen en 1 kind) worden met regelmaat wakker met een snotneus en keel klachten. Nu wil ik eens onze luchtkwaliteit in huis meten, wat voor soort meter kan ik het best aanschaffen. Iets van fijn stof meten ? Of is co2 voldoende ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Signs schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:46:
Ik weet niet zeker of mijn vraag hier thuis hoort.

Wij (2 volwassenen en 1 kind) worden met regelmaat wakker met een snotneus en keel klachten. Nu wil ik eens onze luchtkwaliteit in huis meten, wat voor soort meter kan ik het best aanschaffen. Iets van fijn stof meten ? Of is co2 voldoende ?
CO2 is vaak voldoende. Als dat goed is, is de rest ook meestal voldoende leert mijn ervaring.

Mechanische ventilatie is aanwezig in huis? Ventilatie roosters open en ook schoon van binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
Seafarer schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:51:
[...]

CO2 is vaak voldoende. Als dat goed is, is de rest ook meestal voldoende leert mijn ervaring.

Mechanische ventilatie is aanwezig in huis? Ventilatie roosters open en ook schoon van binnen?
Mooi!

Het is een huis uit 2007 met vanaf het begin een wtw installatie. In februari is de wtw installatie door een erkend bedrijf vervangen en ingesteld. De buizen zijn toen ook grondig schoongemaakt.

Ik zal eens kijken naar een co2 meter. Kijken of hier iets uit te halen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 20:23
Signs schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:55:
[...]

Mooi!

Het is een huis uit 2007 met vanaf het begin een wtw installatie. In februari is de wtw installatie door een erkend bedrijf vervangen en ingesteld. De buizen zijn toen ook grondig schoongemaakt.

Ik zal eens kijken naar een co2 meter. Kijken of hier iets uit te halen valt.
Hoi, ben begonnen met een Netatmo Healthy Home Coach. Heb er nu 3 van in mijn huis en sturen de ventilatiezones en de snelheid van ventileren aan. Werken ook mooi met een app waar je de gevens in kan uitlezen.

Ben ze nu zelf ook CO2 meters aan het maken met een Wemos D1 mini en een Mhz19B. Samen met een sht30 krijg ik dezelfde info (displaytje erop) voor een 1/3 van de prijs. Moet je wel kunnen solderen en willen hobby’en.

Denk dat het grootste deel van Nederland in de winter in een veel the hoge CO2 omgeving leeft en slaapt.

Gr, Andre

[ Voor 1% gewijzigd door frk123 op 24-05-2021 22:56 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
frk123 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:55:
[...]

Hoi, ben begonnen met een Netatmo Healthy Home Coach. Heb er nu 3 van in mijn huis en sturen de ventilatiezones en de snelheid van ventileren aan. Werken ook mooi met een app waar je de gevens in kan uitlezen.

Ben ze nu zelf ook CO2 meters aan het maken met een Wemos D1 mini en een Mhz19B. Samen met een sht30 krijg ik dezelfde info (displaytje erop) voor een 1/3 van de prijs. Moet je wel kunnen solderen en willen hobby’en.

Denk dat het grootste deel van Nederland in de winter in een veel the hoge CO2 omgeving leeft en slaapt.

Gr, Andre
Hi Andre,

Ik zat zelf te denken aan een netatmo weerstation. Omdat ik deze sowieso op het oog heb en de binnen module hetzelfde kan als de health coach.

De mhz19b had ik ook gevonden, alleen ben ik totaal niet handig met solderen etc. Zijn zulke setjes ook compleet te koop dat je toevallig weet ? Ik heb hier een rpi 3b met home assistant draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Signs schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 06:32:
De mhz19b had ik ook gevonden, alleen ben ik totaal niet handig met solderen etc. Zijn zulke setjes ook compleet te koop dat je toevallig weet ?
Je hoeft niet perse te solderen. Je kunt de mhz19B ook met pennetjes krijgen. Dan gebruik je een paar van die dupont female-female kabeltjes. Eventueel druppel lijm oid erop.
Solderen is natuurlijk wel een betere verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 20:23
Signs schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 06:32:
[...]

Hi Andre,

Ik zat zelf te denken aan een netatmo weerstation. Omdat ik deze sowieso op het oog heb en de binnen module hetzelfde kan als de health coach.

De mhz19b had ik ook gevonden, alleen ben ik totaal niet handig met solderen etc. Zijn zulke setjes ook compleet te koop dat je toevallig weet ? Ik heb hier een rpi 3b met home assistant draaien.
Hi Signs,

Solderen is niet zo moeilijk. Tegenwoordig gebruik ik een soldeerbout van een tientje die ik bij de Aldi vandaan heb. Koop je wat goedkoop spul waar je mee kan oefenen en daarna doe je het voor het echie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:21
Heeft iemand de EGVOC-165W?

Handig uit te lezen met de tuya app, maar mist wel eea. aan opties.
Ik heb hem nu buiten staan om de CO2 meter te laten calibreren alleen het CO2 gehalte dropt niet onder de 580 PPM.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71wo-HCu6iL._SL1500_.jpg

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

LED-Maniak schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:13:

Ik heb hem nu buiten staan om de CO2 meter te laten calibreren alleen het CO2 gehalte dropt niet onder de 580 PPM.

[Afbeelding]
Industrie in de buurt misschien ? Die veel CO2 uitstoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:05
LED-Maniak schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:13:

[Afbeelding]
Er is een Smog waarschuwing actief, maar ik durf niet te zeggen of dit nu een significant effect heeft op de gemeten CO2.

https://www.rivm.nl/nieuw...-kans-op-smog-door-ozon-0

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
evleerdam schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:23:
[...]

Er is een Smog waarschuwing actief, maar ik durf niet te zeggen of dit nu een significant effect heeft op de gemeten CO2.

Hier niet: 480 ppm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:21
Ik heb hem de hele dag buiten laten staan zodat hij eventueel kan kalibreren. Helaas geen success.. ;(

Geen industrie hier in de buurt.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

evleerdam schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:23:
[...]Er is een Smog waarschuwing actief, maar ik durf niet te zeggen of dit nu een significant effect heeft op de gemeten CO2.
In smog zelf zit geen CO2 waarde en de waarschuwingen voor smog gelden buitenshuis. De kans om binnen ook zulke smog waarde te krijgen lijkt me niet zo groot. Als jouw meter een goede NDIR sensor met band filter heeft heeft die selectief de CO2 kan meten, mag dat geen probleem zijn.
Ozon zit verderop in het spectrum en lijkt me heel makkelijk uit te filteren qua selectiviteit: Zie plaatje van Wikipedia.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfEQNsBaX4I4wLjQxpNrwzFPMNg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9NsjOVsw9794KzsPpyuyJ5kQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcGO3nmP72mnlIdzssPZCcHugYI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VgxJBWpuwPMJ1g1V9LrPtQkL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:05
route99 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:01:
[...]

In smog zelf zit geen CO2 waarde en de waarschuwingen voor smog gelden buitenshuis. De kans om binnen ook zulke smog waarde te krijgen lijkt me niet zo groot. Als jouw meter een goede NDIR sensor met band filter heeft heeft die selectief de CO2 kan meten, mag dat geen probleem zijn.
Ozon zit verderop in het spectrum en lijkt me heel makkelijk uit te filteren qua selectiviteit: Zie plaatje van Wikipedia.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap dat je binnen niet zulke smog waardes haalt. Maar er werd aangegeven dat er buiten gekalibreerd werd. Ik vroeg me af of hoge smog waardes effect zouden hebben op het kalibreren. Maar goed, waarschijnlijk niet dus.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:27
Sport_Life schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:59:
Ik heb recent een Netatmo weerstation gekocht en vraag me af of het callibreren goed is gegaan. Heb een paar keer de ventilatie open gezet en een nacht gecallibreerd .
Desondanks blijft de PPM tussen de 300 en 600 (2 volw 2 kinderen) , ook met de ventilatie dicht (type C).
Woning is best groot (525m3). Betreft nieuwbouw uit 2018.
Kalibratie is een beetje bijzonder. De kalibratie houdt in dat de laagst gemeten waarde voortaan 400 heet. Zak je op een later moment onder die laagste waarde dan ga je dus onder de 400. Ik heb het opgelost door te kalibreren voor een open raam en vervolgens de kalibratie uit te schakelen en het ding te verplaatsen naar zijn eindbestemming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dnmxr1RB26-0MACzw4DqVdOZy5Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C2k1kwFLzuwcw7Gr1EIGlVNq.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 29-06-2021 13:35 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@sdk1985 Voor de goede orde: 406 ppm is onmogelijk in NL in de bebouwde kom,
tenzij je overdag in een gebied met veel groene vegetatie zit.
Ik durf te beweren dat de werkelijke waarde minimaal tussen de 450 ppm en 500 ppm zit.
Voor de ontwikkeling van de globale CO2 concentratie:
"Mauna Loa Observatory"
YMMV

P.S.: Ik zelf heb 2 verschillende CO2 loggers in gebruik welke ik af en toe naast elkaar plaats.
Onderlinge afwijking is ca. +/- 25 ppm bij een gemiddelde van actueel 510 ppm (woonkamer - 3 deuren en trapgat open)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:27
dunklefaser schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:09:
@sdk1985 Voor de goede orde: 406 ppm is onmogelijk in NL in de bebouwde kom,
tenzij je overdag in een gebied met veel groene vegetatie zit.
Ik durf te beweren dat de werkelijke waarde minimaal tussen de 450 ppm en 500 ppm zit.
Voor de ontwikkeling van de globale CO2 concentratie:
"Mauna Loa Observatory"
YMMV

P.S.: Ik zelf heb 2 verschillende CO2 loggers in gebruik welke ik af en toe naast elkaar plaats.
Onderlinge afwijking is ca. +/- 25 ppm bij een gemiddelde van actueel 510 ppm (woonkamer - 3 deuren en trapgat open)
Netatmo gaat uit van 400 dus daar ontkom je dan helaas niet aan. De manier waarop de boel ingeregeld wordt geeft eigenlijk al aan dat het geen exacte wetenschap is. Maar alsnog is het wel bruikbaar. Je kunt precies zien wanneer er iemand (extra) over de vloer kwam :9 .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

sdk1985 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:29:
[...]

Kalibratie is een beetje bijzonder. De kalibratie houdt in dat de laagst gemeten waarde voortaan 400 heet. Zak je op een later moment onder die laagste waarde dan ga je dus onder de 400. Ik heb het opgelost door te kalibreren voor een open raam en vervolgens de kalibratie uit te schakelen en het ding te verplaatsen naar zijn eindbestemming.

[Afbeelding]
Hij is bij ons idd 400 als er een week niemand thuis is.
We zitten wel nabij een groen (duin)gebied op hemelsbreed <2km van de kust.

Het hoeft niet exact, als het maar ongeveer in de goede richting zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2021 07:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:40
[...]

[Afbeelding]
Precies zo hier, heb de MH-Z19-b nu een dik jaar hangen, hij komt nauwelijks meer boven de 400 meer uit. Laatst abc aangezet, was toen ongeveer 30u van huis, wtw hard aan gezet in huis. Maar no bueno.. Draai ook een oudere versie van espeasy, versie mega-20191208

Binnenkort maar eens mee gaan prullen, want zo werkt het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Dacuuu schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:36:
Draai ook een oudere versie van espeasy, versie mega-20191208
Kijk maar eens in de log dan. Waarschijnlijk wordt deze bij bijna elke meeting weer gereset. Zo is die van mij ook defect geraakt. jobr in "CO2-meters voor in huis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Laatst online: 09:52

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Wat er hier gebeurt is is me een raadsel... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIRVkKRMu7BdEK09obc4orn7Bvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RIes4GXMlb0OQ9CNeUIKfF9.jpg?f=fotoalbum_large

In 10 minuten van 750 naar 410 naar 1650, nu flatlinend op ca 1450...

--edit--
ESP Easy mega-20191130, met een MH-Z19.

--edit--
Nu ESP Easy mega-20210503, met een MH-Z19, en hangt buiten...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkWAIWy0TXUBeqS7b9dLzp4HgXc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jhg7TXbTsE0AbmMJYnleUa6Y.png?f=user_large

Hmm, te vroeg gejuicht. Staat nu weer op 755...

[ Voor 27% gewijzigd door ElMacaroni op 30-06-2021 19:49 . Reden: ESP gegevens ]

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:41

jjust

Het leven is een strijd

Dacuuu schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:36:
[...]

Precies zo hier, heb de MH-Z19-b nu een dik jaar hangen, hij komt nauwelijks meer boven de 400 meer uit. Laatst abc aangezet, was toen ongeveer 30u van huis, wtw hard aan gezet in huis. Maar no bueno.. Draai ook een oudere versie van espeasy, versie mega-20191208

Binnenkort maar eens mee gaan prullen, want zo werkt het niet meer.
Ik had ook vergelijkbaar gedrag. Hij bleef na een tijdje zo rond de 400 hangen. Vandaag de sensor toch nog een keer 30 minuten buiten gelegd en eerst 7 seconden de HD en GND verbonden en later voor de zekerheid ook een "calibratezero" commando gegeven. Daarna nog even buiten laten liggen voor nog eens 30 minuten en toen weer naar binnen gehaald. Het duurde daarna nog een paar minuten maar hij lijkt het nu weer te doen.

Moraal van het verhaal misschien toch nog een poging doen om hem te calibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik heb een TFA Dostmann AirCO2ntrol mini gekocht en onze slaapkamer geplaatst. Werd vannacht wakker toen gaf deze een meting van 1800 ppm aan. :X

Weet iemand hoe ik gemakkelijk een grafiek van de laatste dagen in Home Assistant krijg? Ik heb nog wel een losse rPi die ik hiervoor kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
M-ThijZ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:34:
Ik heb een TFA Dostmann AirCO2ntrol gekocht en onze slaapkamer geplaatst. Werd vannacht wakker toen gaf deze een meting van 1800 ppm aan. :X
Interessant, die heb ik ook besteld. Wordt morgen bezorgd. Ben benieuwd naar o.a. de CO2-waarden in onze slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@M-ThijZ Ik vind eigenlijk alleen oplossingen voor de AirCO2ntrol mini. Maar wellicht werkt dat ook voor de niet-mini :)

Overigens vind een Pi laten draaien voor één sensor wel een beetje schieten met een kanon op een mug, vooral qua stroomverbruik. Voor €20 bouw je zelf een sensor met wifi die een heel stuk zuiniger is. Waarschijnlijk verblijf je in huis ook in meer ruimtes dan alleen de slaapkamer (en dus meer ruimtes waar het waardevol is om te meten) en om nou overal een Pi met één sensor neer te gaan zetten is ook niet efficiënt

edit: verkeerd gelezen, jij hebt ook de mini dus dat zou gewoon moeten werken? :)

[ Voor 28% gewijzigd door Gizz op 11-08-2021 15:15 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

Gizz schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:07:
@M-ThijZ Ik vind eigenlijk alleen oplossingen voor de AirCO2ntrol mini. Maar wellicht werkt dat ook voor de niet-mini :)

Overigens vind een Pi laten draaien voor één sensor wel een beetje schieten met een kanon op een mug, vooral qua stroomverbruik. Voor €20 bouw je zelf een sensor met wifi die een heel stuk zuiniger is.
Ja het gaat ook om de 'mini'. Voor dat project op GitHub is het volgens mij de bedoeling om het meter rechtstreeks via USB aan te sluiten op het systeem waar ook Home Assistant op draait. Dat is voor mij niet mogelijk.

Ik weet niet waar je op doelt met een €20 oplossing, maar als ik zo de ervaringen lees over de MH-Z19 in dit topic vraag ik me af hoe betrouwbaar dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

M-ThijZ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:15:
[...]
Ik weet niet waar je op doelt met een €20 oplossing, maar als ik zo de ervaringen lees over de MH-Z19 in dit topic vraag ik me af hoe betrouwbaar dat werkt.
Ik doel daarmee inderdaad op een ESP en een sensor, bijvoorbeeld de MH-Z19. Dat is een erg populaire combinatie in de DIY domotica-wereld. Mensen waarbij dit lekker werkt (zoals bij mij) zullen daar niet echt over posten, dus zie je eigenlijk alleen de problemen voorbij komen. Dat betekent niet dat het een halfbakken oplossing is. Ook valt bijvoorbeeld op dat de mensen die recent in dit topic problemen melden gebruik maken van software van 2 jaar geleden.

Hier heb ik al een tijdje (begin 2019 schat ik) drie MH-Z19's hangen (kantoor, slaapkamer, huiskamer) en die werken prima. Ook bij een vriend hangen er een paar sinds januari 2020 en die werken prima. En bij mijn ouders sinds 2019 die werken prima. Enzovoorts ;)

WIl je iets anders dan de MH-Z19, dan pak je een andere sensor, bijvoorbeeld een SenseAir S8. Ook dan blijft het goedkoper en eenvoudiger om te meten en waardes naar je domoticasysteem zoals Home Assistant te pushen dan in elke ruimte een Pi neerzetten.

Wat je in jouw geval nog zou kunnen doen is HA op de CO2-Pi zetten en dan die HA te laten communiceren met je reguliere HA. Redelijk lompe oplossing, maar het kan dan in ieder geval wel met de spullen die je nu in huis hebt. Oplossingen om HA over te slaan en deze specifieke sensor wel uit te lezen met een Pi ben ik in mijn korte zoektocht nog niet tegengekomen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

Gizz schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:24:
[...]

Ik doel daarmee inderdaad op een ESP en een sensor, bijvoorbeeld de MH-Z19. Dat is een erg populaire combinatie in de DIY domotica-wereld. Mensen waarbij dit lekker werkt (zoals bij mij) zullen daar niet echt over posten, dus zie je eigenlijk alleen de problemen voorbij komen. Dat betekent niet dat het een halfbakken oplossing is. Ook valt bijvoorbeeld op dat de mensen die recent in dit topic problemen melden gebruik maken van software van 2 jaar geleden.

Hier heb ik al een tijdje (begin 2019 schat ik) drie MH-Z19's hangen (kantoor, slaapkamer, huiskamer) en die werken prima. Ook bij een vriend hangen er een paar sinds januari 2020 en die werken prima. En bij mijn ouders sinds 2019 die werken prima. Enzovoorts ;)

WIl je iets anders dan de MH-Z19, dan pak je een andere sensor, bijvoorbeeld een SenseAir S8. Ook dan blijft het goedkoper en eenvoudiger om te meten en waardes naar je domoticasysteem zoals Home Assistant te pushen dan in elke ruimte een Pi neerzetten.

Wat je in jouw geval nog zou kunnen doen is HA op de CO2-Pi zetten en dan die HA te laten communiceren met je reguliere HA. Redelijk lompe oplossing, maar het kan dan in ieder geval wel met de spullen die je nu in huis hebt. Oplossingen om HA over te slaan en deze specifieke sensor wel uit te lezen met een Pi ben ik in mijn korte zoektocht nog niet tegengekomen.
Interessant. Mocht ik in verschillende kamers de CO2-waarde structureel willen monitoren dan zou ik dat best eens willen proberen met ESPHome.

Voor nu wil ik het eerst een paar dagen bijhouden, zodat ik mijn mechanische ventilatie wat kan tweaken. De AirCO2ntrol Mini en een oude Pi heb ik al liggen. Mee eens dat het nogal overkill is, maar voor tijdelijk niet zo'n punt.

Van wat ik lees moet ik vrij makkelijk met een MQTT client op de rPi, sensor waardes kunnen pushen naar HA. Ik ga eens proberen of ik dat aan de praat krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
[...]

Welke firmware draai jij voor de mh-z19b? Ik gebruik ESPeasy als device: Gases - CO2 MH-Z19

In domoticz kan ik m echter als custom sensor uitlezen.
Deze is dan vervolgens weer niet meer te gebruiken in scripts (of mij lukt het iig niet).....

Hoe heb jij dit ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@darklord007 ik gebruik ook ESPEasy. Domoticz gebruik ik niet meer, maar daar toonde ik de waardes inderdaad ook met een custom sensor. Lijkt mij gewoon mogelijk om die waardes in scripts te gebruiken, maar dat heb ik zelf niet gedaan.

Bij mij gebeurt het rekenwerk in node-RED. Daarin worden alle CO2-waardes, luchtvochtigheid in de badkamer en het fijnstofniveau in de keuken geladen. Op basis daarvan wordt bepaald op hoeveel procent vermogen de mechanische ventilatie moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Ik heb al een tijdje een mhz-19c en een sensair s8.
Maar de mhz-19c is sinds een tijdje heel jumpie er zit 100/200 ppm verschil tussen de metingen om de minuut:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJii_Nim2XIDo9Uevc_gZ5hQp0Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/htNRmNWslVh2ZtQ8YWl9bSHu.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDL1b6dXKmtgALPXMsG2sCEzRUQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ujmGv8Iq60KEd6U4Ze0csZ6H.png?f=user_large

Dit zou toch niets met kalibratie te maken mogen hebben of niet?

heb de laatste weken hele af en toe nog een strakke lijn in de grafiek gezien dat het wel goed ging.

[ Voor 15% gewijzigd door TheMystery op 16-08-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

[...]
Ik kom er proefondervindelijk achter dat mijn rPi 2B helemaal geen WiFi aan boord heeft, dus mijn idee wordt lastig uitvoerbaar. }:O

Moet ik alsnog aan de slag met een Wemos D1 mini, zoals in deze post: DeGallier in "CO2-meters voor in huis".

Wat is een goed adres om zo'n bordje, pin headers en wat verschillende kleuren draad te kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@M-ThijZ Het snelst zijn winkels zoals TinyTronics of Kiwi Electronics. Aliexpress is wat goedkoper, maar dan moet je ook langer wachten tot alles binnen is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaut
  • Laatst online: 16:25
M-ThijZ schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:35:
[...]

Ik kom er proefondervindelijk achter dat mijn rPi 2B helemaal geen WiFi aan boord heeft, dus mijn idee wordt lastig uitvoerbaar. }:O

Moet ik alsnog aan de slag met een Wemos D1 mini, zoals in deze post: DeGallier in "CO2-meters voor in huis".

Wat is een goed adres om zo'n bordje, pin headers en wat verschillende kleuren draad te kopen?
Als je het netter wil maken, kan je uiteindelijk Krl z'n PCB gebruiken:
KrL in "CO2-meters voor in huis"
https://tweakers.net/i/Q9...FxHbGl2TxTtOmEtb7mNn8.png

[ Voor 11% gewijzigd door Slaut op 18-08-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@KrL mooi gedaan zeg! De layout ziet er vergelijkbaar uit met een senseair, past die er ook op denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Megalomania schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:54:
[...]

@KrL mooi gedaan zeg! De layout ziet er vergelijkbaar uit met een senseair, past die er ook op denk je?
Layout van de mhz-19 en de sensair zijn precies hetzelfde

• TheMystery
  • Nu online
TheMystery schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:21:
Ik heb al een tijdje een mhz-19c en een sensair s8.
Maar de mhz-19c is sinds een tijdje heel jumpie er zit 100/200 ppm verschil tussen de metingen om de minuut:[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit zou toch niets met kalibratie te maken mogen hebben of niet?

heb de laatste weken hele af en toe nog een strakke lijn in de grafiek gezien dat het wel goed ging.
Om hier nog even op terug te komen, ik ben eens verder gaan testen maar het lijkt iets met de stroom te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmWOr_KWoBxjOZvO94L3NszSkYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O5nliSEMdaaX3FxN4EM6A1HP.png?f=fotoalbum_large

In het 1e rode vlak heb ik even de sensor aan mijn laptop gehangen, nu zie je geen pieken meer.
2de rode vlak heb ik hem weer aan de adapter aangesloten en gelijk weer grote verschillen.
3de rode vlak andere voeding en na een tijdje ook ander stopcontact van het dubbele stopcontact, verschillen blijven groot.
4de rode vlak aangesloten op een ander stopcontact aan de andere kant van de ruimte, verschillen worden hiermee kleiner.
5de rode vlak weer aangesloten aan de laptop.

Iemand een idee hoe dit op te lossen heeft?

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Dat lijkt dan inderdaad heel sterk op een voedingsprobleem. de ndir sensors hebben wel een kort maar relatief hoog piekverbruik. Een extra condensator kan dan helpen om die pieken op te vangen. Eventueel ook de sensor rechtstreeks voeden ipv via de pinheaders op de esp.

Ik zou starten met condensator toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
bomberboy schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:04:
Dat lijkt dan inderdaad heel sterk op een voedingsprobleem. de ndir sensors hebben wel een kort maar relatief hoog piekverbruik. Een extra condensator kan dan helpen om die pieken op te vangen. Eventueel ook de sensor rechtstreeks voeden ipv via de pinheaders op de esp.

Ik zou starten met condensator toe te voegen.
Ik gebruik de volgende pcb van een mede tweaker, welke volgens mij de sensor ook rechtstreeks voed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YA-W4MteQzoeSgzjftvdSUv5ImE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BTpuyJxsYKJSf6IJz49nWRIg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5tGMcYEZrR4LLUB1UMKS5lqE6o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A11IW6WscBrpyO1Bst82P8KB.png?f=user_large

En hier kan ik achteraf denk ik ook geen condensator meer aan toe voegen.
Blijf het raar vinden dat deze het vanaf Maart gewoon goed heef gedaan.

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

TheMystery schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:06:
[...]
Tuurlijk wel :+
gewoon op de desbetreffende pinnetjes bijsolderen. (GND & VCC, - op GND en + op VCC). Dus bij de MHZ19 of bij de GND & 5Vpin op de esp of zelfs gewoon bij het voedingskabeltje er tussen schroeven. (dat laatste is het eenvoudigst om te kijken of het helpt).
Kan vanalles zijn. bepaald componentje dat het minder begint te doen, misschien dat slijtage van het ir-lampje in de MHZ19 zorgt voor wat hoger piekverbruik. Misschien invloed van de temperatuur (het is nu warmer dan in de winter waardoor het net ergens slechter gaat) De voeding die je gebruikt die ergens wat achteruit gegaan is. Een combinatie van dit alles...
who knows.

• TheMystery
  • Nu online
bomberboy schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:18:
[...]

Tuurlijk wel :+
gewoon op de desbetreffende pinnetjes bijsolderen. (GND & VCC, - op GND en + op VCC). Dus bij de MHZ19 of bij de GND & 5Vpin op de esp of zelfs gewoon bij het voedingskabeltje er tussen schroeven. (dat laatste is het eenvoudigst om te kijken of het helpt).

[...]

Kan vanalles zijn. bepaald componentje dat het minder begint te doen, misschien dat slijtage van het ir-lampje in de MHZ19 zorgt voor wat hoger piekverbruik. Misschien invloed van de temperatuur (het is nu warmer dan in de winter waardoor het net ergens slechter gaat) De voeding die je gebruikt die ergens wat achteruit gegaan is. Een combinatie van dit alles...
who knows.
Bedankt, makkelijker dan ik dacht.
Wat voor type condensator zou hier geschikt voor zijn, zoiets:
https://www.tinytronics.n...ektrolytische-condensator
https://www.tinytronics.n...ektrolytische-condensator

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Ik verwacht dat die eerste perfect zou voldoen om te testen, de tweede misschien ook wel. Uiteindelijk is het vooral om de potentiële voltage drop te kunnen compenseren. Indien dat echt het probleem is (wat de test met laptop lijkt te bevestigen), dan is het echte probleem eigenlijk de voeding.

Dus in zekere zin is het symptoombestrijding. maar als het werkt.... :)

• TheMystery
  • Nu online
bomberboy schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:46:
Ik verwacht dat die eerste perfect zou voldoen om te testen, de tweede misschien ook wel. Uiteindelijk is het vooral om de potentiële voltage drop te kunnen compenseren. Indien dat echt het probleem is (wat de test met laptop lijkt te bevestigen), dan is het echte probleem eigenlijk de voeding.

Dus in zekere zin is het symptoombestrijding. maar als het werkt.... :)
Oké ik ga het eens proberen, heb er normaal een iPad voeding aanzitten, maar heb ook andere voedingen geprobeerd en die hadden allemaal hetzelfde. Was ook toevallig dat het me opviel dat het met laptop wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
TheMystery schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:06:
[...]

Ik gebruik de volgende pcb van een mede tweaker, welke volgens mij de sensor ook rechtstreeks voed:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij mij werkt deze nog goed. Moet wel zeggen dat ik medium response filtering aan heb staan in espeasy.

Enige wat mij opvalt is dat soms de CO2 concentratie strak op de 400 zit en soms er een stuk boven blijft.
Evntilatie is mechanisch en ik zou dus steeds dezelfde curve (bij afwezigheid) verwachten.

Maar je zou eens kunnen kijken of espeasy (of mssn een andere firmware) je probleem eruit kan filteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@darklord007 Wat is dan de CO2 concentratie die "soms een stuk boven blijft"?
Ik bedoel: Hoe lang, wanneer en hoeveel boven de "400 ppm"?.
In principe is de CO2-concentratie buiten natuurlijk niet werkelijk constant, zeker niet in de bebouwde kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXEzJvlxU9axcbYdGKWN_cFn0NI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jIKwVCDsxorUZToPeq4yDnE.jpg?f=fotoalbum_large

hier is wat ik bedoel. Ik denk idd dat t met de windrichting <> industrieterrein te maken heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
darklord007 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:59:
[...]

Bij mij werkt deze nog goed. Moet wel zeggen dat ik medium response filtering aan heb staan in espeasy.

Enige wat mij opvalt is dat soms de CO2 concentratie strak op de 400 zit en soms er een stuk boven blijft.
Evntilatie is mechanisch en ik zou dus steeds dezelfde curve (bij afwezigheid) verwachten.

Maar je zou eens kunnen kijken of espeasy (of mssn een andere firmware) je probleem eruit kan filteren?
En wat is een medium response filter in espeasy? Ik gebruik esphome daar kun je wel een gemiddelde van een aantal metingen pakken, ik doe nu een meting om de 60sec dus kan dan een gemiddelde van 3 of 4 metingen pakken, dan zal die idd het er wel gedeeltelijk eruit filteren. Dus dat zou ik eens kunnen proberen.
Ik heb hem nu nog steeds aan mijn laptop docking hangen en dan zijn de metingen goed, met 3 andere voedingen heb ik het probleem wel, en ook raar dat het met 1 stopcontact erger is dan het andere.

Bij mij komt de mhz19 eigenlijk niet lager als 480, de senseair s8 gaat wel richting de 400, ik heb de laatste tijd ook avonden dat de CO2 oploopt bij beide sensoren maar dat zal ook wel met de wind te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TheMystery schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:48:
laatste tijd ook avonden dat de CO2 oploopt bij beide sensoren maar dat zal ook wel met de wind te maken hebben.
Staan er veel planten in de buurt van je sensoren? Als planten geen fotosynthese kunnen doen zetten ze net als wij zuurstof en glucose om in CO2 en water. Natuurlijk wel in veel mindere mate dan de mensen in huis, maar het zou je verhoging kunnen verklaren.

Dit geldt uiteraard ook voor alle vegetatie buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Gizz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:05:
[...]

Staan er veel planten in de buurt van je sensoren? Als planten geen fotosynthese kunnen doen zetten ze net als wij zuurstof en glucose om in CO2 en water. Natuurlijk wel in veel mindere mate dan de mensen in huis, maar het zou je verhoging kunnen verklaren.

Dit geldt uiteraard ook voor alle vegetatie buiten.
Beneden staat ie langs een paar planten, boven niet dus denk dat het van buiten komt via de wtw.
Maar is toevallig de laatste week 2x voorgekomen daarvoor niet zo vaak gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59
Wel grappig, nu we het daar over hebben. Heb in m'n logging even teruggebladerd naar de week dat we op vakantie waren. Er is die hele week niemand in huis geweest en toch zie ik dit gebeuren:

Ik zie elke dag dat het vanaf ~22:00 begint te stijgen. En in de ochtend neemt het weer af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yDzp9J0QjGzMAOC7O7s8NAkwEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/StgzFwAGKg6ccyW9xWlFW7D2.png?f=fotoalbum_large

In de woonkamer wel een aantal planten, roosters voor en achter helemaal open. Voor- en achtertuin ook best veel groen.

Ik merk trouwens met warm weer buiten dat de CO2-concentratie in huis sneller oploopt. Kan warme lucht meer CO2 bevatten ofzo :? In de winter schakelt de mechanische ventilatie naar stand 2, maar springt ook vaak terug naar 1. In de zomer staat hij vaak hele avond op stand 2 omdat we rond de 800ppm blijven hangen, terwijl er even veel mensen in de woonkamer zijn als in de winter 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

ThinkPadd schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:08:
Wel grappig, nu we het daar over hebben. Heb in m'n logging even teruggebladerd naar de week dat we op vakantie waren. Er is die hele week niemand in huis geweest en toch zie ik dit gebeuren:

Ik zie elke dag dat het vanaf ~22:00 begint te stijgen. En in de ochtend neemt het weer af.
[Afbeelding]

In de woonkamer wel een aantal planten, roosters voor en achter helemaal open. Voor- en achtertuin ook best veel groen.

Ik merk trouwens met warm weer buiten dat de CO2-concentratie in huis sneller oploopt. Kan warme lucht meer CO2 bevatten ofzo :? In de winter schakelt de mechanische ventilatie naar stand 2, maar springt ook vaak terug naar 1. In de zomer staat hij vaak hele avond op stand 2 omdat we rond de 800ppm blijven hangen, terwijl er even veel mensen in de woonkamer zijn als in de winter 8)7
IJlere lucht in de winter die makkelijker door de ventilatie roosters beweegt?
Windrichting is anders?

Ik heb geen logging wel een sense air. Maar soms snap ik het verschil niet. Maar meer mensen hebben dat gevoel blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online

[Afbeelding]

De planten wellicht die na het verdwijnen daglicht CO2 loslaten?
Droge potgrond kan trouwens ook oxideren/verbranden.

Maar echt geen idee dit is een niet onderbouwde totaal speculatieve post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 22:52

[Afbeelding]

Ik heb een gelijkaardig fenomeen met m'n MH-Z19 die m'n S8 die op dezelfde plek ligt niet heeft.
snachts stijgt het terwijl er geen planten zijn. De periode was 2e helft juli, dus volle zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 12:24
Na het lezen van dit topic heb ik een Kaiterra Laser Egg+ CO2 gekocht.
De stats van de sensor worden mooi in de app weergegeven. Ik vind het alleen jammer dat de sensor kalibratie automatish wordt gedaan.
De 1e week was het CO2 level >600 buiten, maar naar de automatishe kalibratie geeft de sensor buiten soms < 400 aan. Gelukkig wordt dat weer naar een week automatisch gefixed

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Laatst online: 16:25

[Afbeelding]
Kan het zijn dat er zonlicht op de sensor komt? Gezien het een IR meting is, kan zonlicht de meting beïnvloeden?
Pagina: 1 ... 18 ... 39 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes