Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• rvrbtcpt
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:31
ThinkPad schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:55:
@Frijns.Net Je gebruikt dan uiteraard een doosje met openingen. Het idee is dat je de sensor afschermt van (zon)licht (dat verstoort de metingen) maar er moet wel lucht bij de sensor kunnen komen. Ik heb een dergelijk doosje: ThinkPad in "CO2-meters voor in huis"
Bedankt die ga ik even mee bestellen met mijn 2e sensor.
Ondertussen ziet mijn grafiek er zo uit:

De sensor heb ik om 8:10 vanmorgen weer aan de stroom gehangen en je ziet het langzaam oplopen, dan weer omlaag als ik het raam even op de kiep stand zet en dan loopt het weer langzaam omhoog.

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@quizzical Dat je ventilatiesysteem hard werkt is natuurlijk niet erg (had hij maar geen ventilatiesysteem moeten worden :P ), maar je kunt wel kijken of de ventielen goed ingesteld staan zodat de ventilatieverdeling over de verschillende kamers zoveel mogelijk in balans is.

Teveel ventileren in sommige ruimtes voorkom je nooit: 's nachts wordt er eigenlijk overdreven veel geventileerd in onze huiskamer terwijl daar niemand is. Goed voor de ABC van de sensor in de huiskamer ;) Maar daar ontkom je niet aan met een centraal systeem. Zorgelijker is te weinig ventileren, zoals in de kinderkamer het geval is.

Ik heb zelf een 'dom' ventilatiesysteem type C, dus roosters boven de ramen en afzuiging in badkamer, keuken en toilet. In mijn slaapkamerdeuren heb ik snel geluidsdempende roosters geplaatst, omdat de deuren gewoon elke vorm van luchtstroom blokkeerden |:(

Maar zelfs daarmee is de doorstroming onvoldoende. Met de MV op 100% en het raam in de slaapkamer dicht gaan we zo naar 1200~1400ppm. Gelukkig vinden wij het heerlijk om met het raam open te slapen en dan hangen we rond de 700ppm met de mechanische ventilatie rond de 40%. Toen het vorige week -10 vroor hebben we het raam dichtgelaten en de slaapkamerdeur geopend, maar dat zijn uitzonderingen.

Terug naar jouw situatie: ik weet niet hoe precies zit met een WTW-systeem. Heb je daarmee zowel een aanvoer- als afvoerventiel in de kinderkamer? Of alleen aanvoer en zit de afvoer dan op de overloop of in de badkamer? In dat geval zou ik echt kijken hoe je de luchtstroom niet blokkeert met de dichte deur, bijvoorbeeld met zo'n ventilatierooster in de deur.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• quizzical
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 00:01
Ik zit in de tweede situatie: verse lucht word in de kinderkamer geblazen en wordt elders (badkamer bvb) afgezogen. Er is een spleet onder de deur voorzien van ongeveer 0.7cm op 70cm dus ongeveer 49cm², wat minder is dan jouw systeem (ongeveer 55cm²). Ik had nog nooit van jouw syseem gehoord. Zal ik onthouden, maar momenteel zijn de kids klein dus is open deur geen probleem, en later gaan ze elk in hun eigen kamer dus dan halveert ook de CO2 productie in de kamer. Dus ik zal op dat moment nog is moeten bekijken of er meer nodig is dan de ventilatie ietsje harder te zetten. De reden dat ik de ventilatie liefst niet te hard zet is het lawaai (zeker die in de kinderkamer maak veel herrie als de ventilatie hard staat).
In theorie zouden de ventielen juist moeten staan en zou ons systeem in balans moeten zijn (heb eerlijk gezegd mijn twijfels of dat in de praktijk ook zo is.

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 15:47

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Wat bij ons geholpen heeft is de Sanseveria;
https://www.groenvanbijons.be/kamerplanten/sanseveria
Die zet ‘s nachts CO2 om naar O2, zorgde bij ons op de slaapkamer voor een daling van 2000 naar 1800 ppm (vonden we uiteraard nog te hoog dus bij gebrek aan ventilatie zetten we de slaapkamer deur nu open en sindsdien blijven we rond de 1000-1200 ppm schommelen)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

quizzical schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:00:
Ik zit in de tweede situatie: verse lucht word in de kinderkamer geblazen en wordt elders (badkamer bvb) afgezogen. Er is een spleet onder de deur voorzien van ongeveer 0.6cm op 70cm dus ongeveer 42cm², wat minder is dan jouw systeem (ongeveer 55cm²).
Het rooster dat ik heb heeft een debiet van 25,1 m³/uur bij een druk van 2 Pascal. Geen idee wat de onderdruk is van mijn MV op maximale snelheid, maar als we gewoon van die 25,1 m³/uur uitgaan wordt ook duidelijk waarom ik mijn raam open moet houden:

In dit soort rapporten lees ik dat je eigenlijk uit moet gaan van 23 m³/uur per persoon. Dat wordt natuurlijk erg lastig met 1 rooster en wat kieren rondom de deur. En dat wordt perfect bevestigd door de metingen. Interessant rapport om eens door te lezen, zo worden er ook opmerkingen gemaakt over kinderen (ondanks minder CO2 uitstoot wordt aangeraden om dezelfde normen als voor volwassenen te hanteren omdat ze veel gevoeliger zijn slechte lucht) en dat je voort echt goede ventilatie zelfs naar 36 m³/uur per persoon moet gaan.

Heb je al je eigen slaapkamer gecontroleerd? :X

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• quizzical
Nee prioriteit ligt bij de kids. Ben inderdaad ook van plan de master bedroom van CO2 meter te voorzien. Bedankt voor de informatie.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:32

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Over de kieren bij een deur, ik heb destijds al een aantal deuren wat ingekort (invalzaag met liniaal). Hier staat een formule om uit te rekenen hoe groot de kier onderaan de deur moet zijn: ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ThinkPad Wat ik bij dit soort berekeningen wel lastig vind is de rol / druk van de MV. In de link die je post gebruik je als voorbeeld 50m3/h. Maar wordt die waarde gehaald bij je MV op 100%, 50%, 10%? Ik zou geen idee hebben.

Hetzelfde met de roosters die ik in de slaapkamerdeuren heb zitten: volgens de specificaties 25,1 m³/uur bij een druk van 2 Pascal, maar geen idee wanneer mijn MV een druk van 2 Pascal genereert (of dat hij dat überhaupt haalt :P ).

• ThinkPad

ThinkPad

Ja klopt. Durf ik zo ook niet te zeggen. Discussie past ook beter in dat andere topic denk ik.

• quizzical
Interessant. In belgie schrijven ze dus dat je in geval van mechanische ventilatie moet rekenen met 0.8m³/h per cm² spleet (blijkbaar gaan ze uit van 10Pa bij het dimensioneren).
Ik kom in mijn geval bij die deur naar de kinderkamer uit op 39m³ per uur.

• Chris_147
  • Laatst online: 09-06 15:38
Hallo,

ik was al een tijdje aan het stoeien met een Mh-Z19B en een ESP32.
Ik had de sensor als volgt aangesloten:
MH GND naar ESP32 GND
MH 5V naar ESP32 Vin (zou kennelijk wel 5V kunnen leveren)
MH RX naar GPIO16 (UART 2 RX)
MH TX naar GPIO17 (UART 2 TX)
Een maand geleden kreeg ik waarden binnen. Nu niet meer.
Meestal is de char[] volledig met nullen gevuld, checksum ook.
Soms komt er een 79 binnen die dan laatste positie in de array naar voor schuift, zeer raar.

Ik heb hem al een hele tijd aan laten staan, ook handmatige calibratie gedaan door de HD pin 10s aan de grond te hangen. Maar niets helpt.

Ik dacht dat hij misschien te weinig stroom kreeg, dus USB kabel aangepast zodat ik hem in mijn breadboard kon prikken om zo 5V te geven. Maar nog steeds altijd nullen.

Iemand al zoiets eerder meegemaakt?

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:43

Rukapul

Moderator General Chat
Inmiddels heb ik op alle 3 de sensoren ?cmd=mhzcalibratezero uitgevoerd.

Hiervoor heb ik de hele dag de verwarming op een slaapkamer aangezet, raam op kiepstand en deur dicht. Bij 19 graden en een redelijk vlakke co2-waarde heb ik het calibratie command uitgevoerd.

De waardes bewegen nu netjes rond de 400.

De vraag is waarom Automatic Base Calibration niet werk(te)? @TD-er wellicht een idee?

• quizzical
ThinkPad schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 07:43:
[...]

offtopic:
Misschien moet je rechtsonder in de Arduino Serial Monitor even CR + LF aanzetten, dan geeft hij enters door meen ik. En je hebt natuurlijk wel je eigen wifi-netwerknaam en wachtwoord erin gezet toch, ipv NETWERKNAAMHIER :+ ?

Mocht het dan nog niet werken dan zou ik het even voorleggen in Het grote ESP topic omdat het hier wat offtopic gaat.

Hier onlangs de afwerking van de zelfbouw sensor afgerond. Had hem al tijden wat halfbakken in een doosje (tegen zonlicht) in de woonkamer liggen. Op AliExpress een doosje besteld en daar past het met wat passen en meten (en wegslijpen van wat plastic friemeltjes) netjes in:
[Afbeelding]
Nog niet alle draadjes zijn hier aangesloten ;) Onderdelen gefixeerd in het doosje met wat klodders hotglue.

[Afbeelding]
Eindresultaat, naast de thermostaat op zo'n 1,5m hoogte (volgens handleiding van een Itho CO2-sensor de ideale hoogte).

Mooie is dat de thermostaatkabel vanaf zolder (CV-ketel) naar de thermostaat 4-aderig is, waarvan 2 ongebruikt. Die vrije aders kon ik mooi gebruiken om de CO2-sensor van spanning te voorzien :9~ Rechtsboven op de eerste foto zie je in het doosje de DC-DC converter (type 'MP1584'). Op zolder zet ik d.m.v. een adapter van een oude router 12V op de 2 vrije draden, de DC-DC converter maakt daar dan netjes 5V van. Op zolder een adapter van 5V gebruiken zou teveel spanningsval opleveren door de lange kabel verwacht ik.
Erg slim bedacht! Ik zie dat mijn thermostaat beneden met 2 draadjes van een ethernetkabel zijn aangesloten dus ik heb er nog 6 over. Ik heb 5V op een ander aderpaar gezet, maar heb inderdaad de indruk dat het voltage soms wat ineenstuikt. Weerstand op de draad (enkele lengte was dan ook 1.5 Ohm. Ik heb dan alle resterende aderparen gebruikt (dus 6 draadjes in totaal) helaas is de weerstand niet naar 0.5 Ohm maar naar 1 Ohm gezakt.

De voltage drop vertaald zich blijkbaar in zeer wispelturige resultaten (vooral wanneer ik slechts 1 aderpaar gebruik):

Ik moet dus dezelfde oplossing als jou gebruiken en met een hoger voltage werken.
Het aderpaar dat reeds door de thermostaat gebruik wordt leverd 15V, ideaal zou ik denken, maar ik veronderstel dat op 1 of andere manier er niet enkel voltage over dat aderpaar gaat maar ook signaal (de thermostaat meet tenslotte de temperatuur en ik kan er ook allerlei instellingen mee aanpassen)? Dan gok ik dat ik best van die draden afblijf en hem niet gebruik voor mijn CO2 meter?

Maakt het uit welke DC-DC converter ik koop?
Ik dacht iets klein en simpel te nemen zoals deze, maar die is duurder dan deze die mij iets geavanceerder lijkt, en die is dan weer duurder dan deze die nog geavanceerder lijkt (maar ook beduidend groter)...
Ik ben nogal een leek op dat vlak, maar dacht te begrijpen dat het vooral voor dingen die op 230V is dat ik kwaliteit moet kopen (EU winkels en niet aliexpress).

• ThinkPad

ThinkPad

@quizzical De eerste is prima en is volgens mij wat ik er ook in heb zitten. Die andere twee die je linkt heb ik ook liggen, maar zijn wat te fors voor in een klein doosje zoals bij dit project.

Nog een tip: meet voordat je de DC-DC converter aansluit op de ESP even wat de uitgangsspanning is en of je dat nog moet bijstellen met het stelschroefje. Zou zonde zijn als je je ESP frituurt omdat hij 12V krijgt. En die draden aan je thermostaat zou ik vanaf blijven, gaat niet werken.

[Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 15-02-2021 22:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18-06 12:53
Rukapul schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:05:
[...]

Inmiddels heb ik op alle 3 de sensoren ?cmd=mhzcalibratezero uitgevoerd.

Hiervoor heb ik de hele dag de verwarming op een slaapkamer aangezet, raam op kiepstand en deur dicht. Bij 19 graden en een redelijk vlakke co2-waarde heb ik het calibratie command uitgevoerd.

De waardes bewegen nu netjes rond de 400.

De vraag is waarom Automatic Base Calibration niet werk(te)? @TD-er wellicht een idee?
Zoals ik al vaker hier uitgelegd heb, is het handmatig 'vertellen' tegen de sensor wat 400 ppm is een nogal foutgevoelige bezigheid.
Dat is ook de reden dat ik dat command uit ESPEasy gehaald heb, als in je moet het zelf in de code weer aanzetten en compileren.

De zaken die je fout kan doen zijn namelijk niet meer op 1 hand te tellen, maar de voornaamste is toch wel dat je niet weet wanneer je op 400 ppm zit en ook geen weet hebt van de extra invloeden die de meting beinvloeden.

Het enige wat goed werkt met die MH-Z19 serie is ABC weer aanzetten en de sensor in een redelijk goed geventileerde ruimte laten liggen voor > 24h, het liefst met zo weinig mogelijk mensen in de ruimte. (en ook geen planten)

Wat er mis kan gaan:
- Industrieel gebied, of langs een snelweg -> je haalt die 400 ppm niet eens
- Direct zonlicht -> verkeerde meting
- planten in de ruimte -> overdag CO2 concentratie lager dan 400 ppm, 's nachts veel hoger (buiten haal ik 's nachts soms wel 700-800 ppm in agrarisch gebied met windstilte)
- Nabij iets met verbranding, zoals een gasketel, gasfornuis, etc.
- Te veel vocht -> ventilatie tijdens winter -> koude lucht, minder capaciteit om vocht vast te houden -> hogere relatieve luchtvochtigheid.

En zo kan ik nog wel even door gaan.

Combineer dit met de erg ongelukkige 24h ABC periode van de MH-Z19 en ik kan haast niet anders concluderen dan dat deze sensor erg lastig in 't gebruik is.
Zeker met dit soort weer van de afgelopen tijd is het niet heel vanzelfsprekend dat je een huis heel goed ventileert op de juiste momenten en dan zit je de volgende dag met een veel te laag gerapporteerde CO2 concentratie.
Als je hierop de ventilatie zou sturen kom je dus in een spiraal terecht van steeds slechter wordende lucht.
En als je dan wel een keer een goed geventileerde situatie hebt, zit je een groot deel van de dag tegen een vrijwel vlakke grafiek aan te kijken.

Met die kalibratie-commando's kun je echt de sensor slopen. (been there, done that)
Dat is de hele reden dat ik die commando's uitgeschakeld heb.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• quizzical
ThinkPad schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:23:
@quizzical De eerste is prima en is volgens mij wat ik er ook in heb zitten. Die andere twee die je linkt heb ik ook liggen, maar zijn wat te fors voor in een klein doosje zoals bij dit project.

Nog een tip: meet voordat je de DC-DC converter aansluit op de ESP even wat de uitgangsspanning is en of je dat nog moet bijstellen met het stelschroefje. Zou zonde zijn als je je ESP frituurt omdat hij 12V krijgt. En die draden aan je thermostaat zou ik vanaf blijven, gaat niet werken.
Bedankt! Heb die kleine maar dure dan besteld en zal het stelschroefje instellen op 5.00 volt met behulp van een multimeter voor ik hem aansluit op de ESP32 en (nog belangrijker) de Senseair S8.
Ik heb nog zo een universele voeding waarvan ik het voltage kan instellen maar die maakt wel een vervelend zoemgeluid. Gelukkig nog in de kelder een voeding gevonden die waarschijnlijk al wat decennia oud is en een halve kilo weegt ook al levert hij slechts 0.8A 12V. Hopelijk is het gewicht geen maatstaf voor het stroomverbruik van het apparaat :P

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
TD-er schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:52:
Dat is ook de reden dat ik dat command uit ESPEasy gehaald heb, als in je moet het zelf in de code weer aanzetten en compileren.
mhzcalibratezero zit nog in de laatste build. Die call is ook relatief onschuldig (i.t.t. enkele andere) en een nuttige/onmisbare aanvulling.
Het enige wat goed werkt met die MH-Z19 serie is ABC weer aanzetten en de sensor in een redelijk goed geventileerde ruimte laten liggen voor > 24h
Het punt is dat ABC niet meer lijkt te werken:
  • zie hieronder nadat 3 sensoren gedurende meerdere dagen in dezelfde verwarmde geventileerde ongebruikte plantloze zonloze ruimte(s) hebben gelegen en niet dichter bij elkaar kwamen te liggen.
  • een sensor al langere tijd flatlinede op 400ppm, maar niet hercalibreerde met ABC
In een ver verleden heb ik ABC wel succesvol in actie gezien (kort na aankoop eerste sensor).

Dat de sensoren wel met bovenstaand commando handmatig te calibreren zijn (zelfde ruimte) is hieronder te zien. De grafieken lopen daarna mooi gelijk en de waarde van ca 800ppm 's nachts komt overeen met eerdere metingen met het slapen met raam open.

Die roept de vraag op of de plugin ABC wel succesvol aanzet?

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 23:13
quizzical schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:54:
[...] Gelukkig nog in de kelder een voeding gevonden die waarschijnlijk al wat decennia oud is en een halve kilo weegt ook al levert hij slechts 0.8A 12V. Hopelijk is het gewicht geen maatstaf voor het stroomverbruik van het apparaat :P
Zou wel kunnen... deze moderne adapter 12V/1A weegt maar 80 gram... en dan zit er nog een schakelaar aan van ergens rond de 10 gram...
Het zijn schakelende voedingen met een veel hoger rendement dan die oude voedingen.
Ik heb ze bij de kringloop voor een paar euro gekocht... op de fiets er heen destijds dus geen extra brandstof nodig want je eigen beweging heb je toch al nodig... een mooie combi.
Gebruik hem even tot je een keer de gelegenheid zich voor doet om een beter op de kop te tikken.... das een mooi / duurzaam compromis.

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18-06 12:53
@Rukapul Misschien de sensoren echt even uit laten?
Voor zover ik weet, is het "uitzetten" van ABC een volatile setting, die default aan staat.
Of in ESPEasy ABC aanzetten, minuutje wachten, uitzetten, minutje wachten en weer aanzetten?
Dit uiteraard minimaal 5 minuten na booten sensor, want het kan wel even duren voor 'ie de "15000 ppm" waarde geeft die voor ESPEasy een signaal is dat 'ie geboot/reboot is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18:45
TD-er schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:06:
@Rukapul Misschien de sensoren echt even uit laten?
Voor zover ik weet, is het "uitzetten" van ABC een volatile setting, die default aan staat.
Of in ESPEasy ABC aanzetten, minuutje wachten, uitzetten, minutje wachten en weer aanzetten?
Dit uiteraard minimaal 5 minuten na booten sensor, want het kan wel even duren voor 'ie de "15000 ppm" waarde geeft die voor ESPEasy een signaal is dat 'ie geboot/reboot is.
Vroeg me laatst ook al af of die calibratie nog werkte. Merkte namelijk ook geen verschil.

Als ik via de interface (device settings) abc uitzet dan zie ik in de log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
364091: MHZ19: Init OK
364204: EVENT: TaskInit#MHZ19B=1,1
364277: MHZ19: Sent sensor ABC Disable!
364278: MHZ19: PPM value: 1185 Temp/S/U values: 24/0/0.00
364304: EVENT: MHZ19B#PPM=1185.00
364404: EVENT: MHZ19B#Temperature=24.00
364504: EVENT: MHZ19B#U=0.00
378550: EVENT: Clock#Time=Tue,19:37
392105: WD : Uptime 7 ConnectFailures 0 FreeMem 22288 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
422105: WD : Uptime 7 ConnectFailures 0 FreeMem 22248 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
424203: MHZ19: Received command acknowledgment!

Maar als ik het aanzet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
192113: MHZ19: Init OK
192227: EVENT: TaskInit#MHZ19B=1,1
192286: MHZ19: PPM value: 1188 Temp/S/U values: 24/0/0.00
192326: EVENT: MHZ19B#PPM=1188.00
192426: EVENT: MHZ19B#Temperature=24.00
192527: EVENT: MHZ19B#U=0.00
198550: EVENT: Clock#Time=Tue,19:34
212105: WD : Uptime 4 ConnectFailures 0 FreeMem 22504 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init

Ik zie de MHZ19: Sent sensor ABC Enable! dus niet.

• Riechard
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 08-06 15:32
freakstar schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:56:
[...]
En heb er nu 1 naast een "domme" meter liggen en dat is 600 vs 1000. Lijkt mij veel te grote afwijking (de mh-z19 meet in deze de laagste waarde).
Bij mij is hij inderdaad ook veel lager dan een domme meter.

• Philflow
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 22-06 09:30

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

CO2 meter die samenwerkt met je telefoon voor 8 euro. Prijs maakt me sceptisch natuurlijk. Weet iemand of het wat is?
https://nl.aliexpress.com...455&_t=fromRankId:2591455

• route99
@Philflow Denk je dat je dit voor die prijs voor elkaar krijgt met een noodzakelijke NDIR CO2 detector. :?

• Mni82
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21-05 02:14
Poeh, ben al een paar weken diverse standaard devices aan het vergelijken en ook DIY configuraties. 8)7
Het stikt ervan.En eerlijk gezegd ik wordt er alleen maar onzekerder van. Aangezien ik een kamer of 6 wil gaan monitoren hoopte ik dat ik rond de €100,- / 150,- euro per kamer een heel eind te komen.

Ik ben op zoek naar een (redelijk) betrouwbare configuratie voor temperatuur, luchtvochtigheid, barometer, PM 2.5 en PM10. Waarmee ik in ieder geval met domotica aan de kan gaan (geen IFTTT).
Op de bovenverdieping wil ik nieuwe draai/kiep ramen laten plaatsen die met Roto E-Tec Drive in de kiepstand gezet kunnen worden.

Is iemand bekend met:Wat vinden jullie van het project en de sensoren die gebruikt worden?

Daarnaast zie ik ook een Xiaomi Mijia Air Quality Tester, Dienmern Luchtkwaliteit Monitor. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Of is er een ander default device waarmee ik mijn doel kan behalen.

Ik ben zelf vrij technisch dus ben niet ban voor een DIY project. Echter zegt me de hardware niets en ben ik afhankelijk van wat ik lees of geadviseerd wordt. Maar als een default device volstaat zou dit ook niet erg zijn.

• Philflow

Philflow

@route99 daarom zei ik inderdaad dat de prijs me sceptisch maakt.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:13

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Mni82 Met de genoemde parameters zal het vermoedelijk toch wat meer kosten dan € 200,- ook wil je zelf iets in elkaar "knutselen" (kosten = tijd + geld). Veel hangt ook van je eisen aan stabiliteit en betrouwbaarheid van de metingen af.
Misschien is het een optie voor een kleiner aantal sensoren en een mobiel platform (=batterij) te kiezen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• route99
@Philflow Snapte ik wel... maar de vraag & het antwoord op het goedkope Chinese spul was er al binnen 6 uur na het oprichten van dit topic... en zeker voor 8 euro zal dit punt (kwaliteit) niet veranderd zijn.
DuikKees in "CO2-meters voor in huis"
!null in "CO2-meters voor in huis"
De sportieve reactie van de vragensteller kwam ook nog: _/-\o_
DuikKees in "CO2-meters voor in huis"
'T was super snel te vinden.

[Voor 8% gewijzigd door route99 op 18-02-2021 12:31]

• Mni82
@dunklefaser Waar moet ik aan denken bij "een kleiner aantal sensoren en een mobiel platform". Heb je een voorbeeld?

Mijn doel is om te kunnen bepalen wanneer de ramen open en dicht mogen om genoeg te ventileren.
Als ik het goed begrepen heb kan je met de waarden temperatuur, luchtvochtigheid, PM hier de juiste beslissingen mee maken.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Mni82 Ik kan me voorstellen dat je niet in alle ruimten tegelijkertijd de genoemde parameters hoeft te meten.
In de keuken is het bijvoorbeeld zinvol om de PM waarden als kenmerk voor de luchtkwaliteit te gebruiken.
In de slaapkamer kan je de luchtkwaliteit met een extra CO2-sensor doelgerichter bewaken.
Heb je geforceerde ventilatie en bijvoorbeeld gebooste convectoren kan het zinvol zijn om in de woonkamer behalve CO2 / r.v. / temp. etc. ook PM te monitoren.
Voor ruimtes welke maar enkele uren gebruikt worden, slaapkamers, werkruimte etc. zijn mobile sensoren zinvol. - Als (prijzig) voorbeeld: Aranet4 home

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

dunklefaser schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:23:
@Mni82 Met de genoemde parameters zal het vermoedelijk toch wat meer kosten dan € 200,-
Waarom? Hij heeft het over een budget van €100 tot €150 per kamer.

Met:

ESP8266-bordje €4
BME280 €3
SDS011 €18
Los spul (usb-kabel, usb-lader, beetje soldeertin, draadjes, plastic doosje) €10?

Ben je voor €35 per kamer klaar :)

Grootste probleem is nog dat dit topic over CO2-meters gaat en hij niks met CO2 gaat doen ;)

[Voor 11% gewijzigd door Gizz op 18-02-2021 15:23]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gizz Citaat "Grootste probleem is nog dat dit topic over CO2-meters gaat en hij niks met CO2 gaat doen."
Nog gaat hij daar niets mee doen, maar ik heb aangegeven dat een CO2-sensor soms wel handiger is als een PM-sensor.
Alles kan en niets moet. O-)

• Mni82
@Gizz Je hebtt helemaal gelijk, ware het niet dat ik die gewoon zomaar ben vergeten te vermelden.
Zei ik al niet dat ik de weg kwijt aan het raken ben in dit bos o.i.d.

In dat geval lijkt op dus op jou eerdere config op deze site.
Is hiervan ook ergens een wrap-up (step-by-step) te vinden?

• Ingelogd
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22:25
Hoe weten jullie of de co2 meter gekalibreerd kan worden in de buitenlucht? Ik heb de aranet4 co2 meter, deze geeft buiten in de tuin 450ppm aan. Nu twijfel ik of dit toch de werkelijke waarde buiten is of toch een kleine afwijking. Hoe doen jullie dat?

• Philflow

Philflow

Deze inmiddels binnen. Meet Co2, PM10 en PM2.5. Eerste indruk is goed. 60 eur via Aliexpress.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ingelogd schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:00:
Hoe weten jullie of de co2 meter gekalibreerd kan worden in de buitenlucht? Ik heb de aranet4 co2 meter, deze geeft buiten in de tuin 450ppm aan. Nu twijfel ik of dit toch de werkelijke waarde buiten is of toch een kleine afwijking. Hoe doen jullie dat?
Zo laten en niet kalibreren! - Het CO2 gehalte in de buitenlucht zal bijna nooit onder de 430-440 uitkomen.
De 400 ppm doelwaarde welke vaak genoemd wordt is in de bebouwde kom heel lastig te realiseren (en te controleren). De globale CO2 monitor: 415 ppm in januari 2021
Bij de NDIR-sensoren is +/- 20 ppm afwijking normaal en geen reden voor een onnodige kalibratie.
Ik heb hier ook een Aranet4 en een tSense Display (modbus) in gebruik, onderlinge afwijkingen meestal +/- 10 ppm.

[Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 20-02-2021 15:56]

• NIB0R
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:18
Philflow schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:52:
Deze inmiddels binnen. Meet Co2, PM10 en PM2.5. Eerste indruk is goed. 60 eur via Aliexpress.

[Afbeelding]
Heb je de mogelijkheid om hem te vergelijken met een andere Co2 meter? Ben benieuwd of die een beetje accuraat is. En kan je de F ook in celcius instellen?

Hoe heet dit apparaatje?

• Ingelogd
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22:25
dunklefaser schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:52:
[...]

Zo laten en niet kalibreren! - Het CO2 gehalte in de buitenlucht zal bijna nooit onder de 430-440 uitkomen.
De 400 ppm doelwaarde welke vaak genoemd wordt is in de bebouwde kom heel lastig te realiseren (en te controleren). De globale CO2 monitor: 415 ppm in januari 2021
Bij de NDIR-sensoren is +/- 20 ppm afwijking normaal en geen reden voor een onnodige kalibratie.
Ik heb hier ook een Aranet4 en een tSense Display (modbus) in gebruik, onderlinge afwijkingen meestal +/- 10 ppm.
Bedankt voor de info.
Ik heb de aranet4 ook alleen maar voor de hobby, maar is toch wel fijn als ik zoveel mogelijk echte waarde meet.

• route99
Philflow schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:52:
[Afbeelding]
Heb je een weblink naar deze meter voor geïnteresseerden. Tnx.
Succes er mee.

Editr:
Philflow in "CO2-meters voor in huis"
Je had hem l gegeven

[Voor 12% gewijzigd door route99 op 20-02-2021 17:05]

• Philflow

Philflow

NIB0R schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:58:
[...]
Heb je de mogelijkheid om hem te vergelijken met een andere Co2 meter? Ben benieuwd of die een beetje accuraat is. En kan je de F ook in celcius instellen?

Hoe heet dit apparaatje?
Voor CO2 heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Qua luchtvochtigheid, temperatuur en fijnstof wel, dat lijkt allemaal goed overeen te komen. Hij kan ook op Celcius.

Het is deze, type 3 - no Wifi. Ik had hem vanuit Tsjechie besteld. Levering duurde 1 week.

• Mni82
Mni82 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:23:
@Gizz Je hebtt helemaal gelijk, ware het niet dat ik die gewoon zomaar ben vergeten te vermelden.
Zei ik al niet dat ik de weg kwijt aan het raken ben in dit bos o.i.d.

In dat geval lijkt op dus op jou eerdere config op deze site.
Is hiervan ook ergens een wrap-up (step-by-step) te vinden?
Oké, andere vraag dan >:)
Stel ik ga experimenteren met de configuratie zoals @Gizz heeft gemaakt, moet ik dan rekening houden dat er sensoren zijn die periodiek (om de x jaar) vervangen moeten worden?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Mni82 Ja, maar bij CO2-sensoren valt dat mee. Zo heeft MH-Z19B volgens de datasheet een levensduur van >5 jaar. Terwijl de laserdiode in een SDS011 (fijnstofsensor) volgens de datasheet een levensduur van 8000 uur heeft. Dat is minder dan een jaar bij continue metingen uitvoeren, maar je kunt natuurlijk ook eens per 5 minuten of iets dergelijks meten.

Wat betreft een stappenplan, in je eigen post heb je al allerlei stappenplannen gevonden :) Wellicht heeft niet elke guide precies dezelfde sensoren als jij gaat gebruiken, maar draadjes / pinheaders solderen is vrij universeel. Qua software kunnen alle gebruikelijke firmwares (ESPhome / ESPeasy / Tahoma) alle standaard sensoren aan.

Voor het bouwen van een apparaatje met meerdere sensors op basis van een ESP8266 / ESP32 kun je beter in het volgende topic terecht denk ik: Het grote ESP topic
Dit topic gaat over CO2-sensoren, niet algemene sensorprojectjes :)

• Philflow

Philflow

Philflow schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:05:
[...]

Voor CO2 heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Qua luchtvochtigheid, temperatuur en fijnstof wel, dat lijkt allemaal goed overeen te komen. Hij kan ook op Celcius.
Een correctie wat dit betreft: qua temperatuur lijkt hij consequent 1-2 graden te weinig aan te geven i.v.m. andere meters. Qua fijnstof ga ik een deze dagen nog eens naar het station van luchtmeetnet hier in de buurt om het goed te kunnen vergelijken.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Philflow schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:19:
[...]

Een correctie wat dit betreft: qua temperatuur lijkt hij consequent 1-2 graden te weinig aan te geven i.v.m. andere meters. Qua fijnstof ga ik een deze dagen nog eens naar het station van luchtmeetnet hier in de buurt om het goed te kunnen vergelijken.
Meet je de finstof concentratie ook in de buitenlucht op een vergelijkbare locatie?
Volgens mij is niets zo locatie gebonden dan de fijnstof concentratie.

• Philflow

Philflow

dunklefaser schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:27:
[...]
Meet je de finstof concentratie ook in de buitenlucht op een vergelijkbare locatie?
Ja ik ga binnenkort even naar het meet station van Luchtmeetnet. Dat is in de buitenlucht.

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:03
Philflow schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Ja ik ga binnenkort even naar het meet station van Luchtmeetnet. Dat is in de buitenlucht.
Ik doe hier aan mee, is ook met een sds011. Ik heb er 1 binnen en buiten liggen.
https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit.nl/luftdaten

Hier vind je metingen bij jou in de buurt. https://sensor.community/en/

Ik heb bijvoorbeeld de ventilatie gestuurd op de waarde van een mh-z19b sensor of de ppm sensor. Als de CO2 binnen boven de 1.200 uitkomt gaat de ventilatie op stand 3. Zelfde geldt als de ppm binnen 2x hoger is dan buiten.
Wanneer ventilatie op stand 3 staat, gaan raamroosters beneden automatisch open.

• Philflow

Philflow

CO2 niveau in mijn slaapkamer is zo'n 650-700. Is dit goed of zou ik beter moeten luchten? Via Google zie ik dat de meeste websites pas bij 1000 van een probleem spreken.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Philflow schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:38:
CO2 niveau in mijn slaapkamer is zo'n 650-700. Is dit goed of zou ik beter moeten luchten? Via Google zie ik dat de meeste websites pas bij 1000 van een probleem spreken.
Dit is een prima CO2 niveau, je zou er zelf nog wat aan lichamelijke activiteit kunnen ontplooien :+ .
Ook 1000 ppm is natuurlijk geen probleem, zelf 1400 ppm niet - als het maar geen uren duurt.

• crimby
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20:47

crimby

PSN: Crimby

quizzical schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 23:57:
Als complete leek heb ik best wat moeten uitzoeken dus ik dacht ik deel meteen hier even hoe ik mijn CO2 meter (kostprijs ongeveer €25) werkend heb gekregen:

Ik heb de Senseair S8 hier gekocht: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dq8eg5Y
Ik heb een ESP32 hier gekocht: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dq8eg5Y

Ik heb deze als volgt aan elkaar verbonden en de voeding verloopt via de USB poort (ik gebruik een oude telefoonlader).

[Afbeelding]

Ik wil de CO2 waarde in home assistant kunnen uitlezen. Eenvoudigste manier daardoor is dus in home assistant de ESP Home addon te installeren (deze ondersteund de SenseAir S8 zoals te zien op hun site).

Daar kan je dus kiezen dat je een nieuw apparaat wil.
Je kan specifiek dit ESP32 bordje kiezen: "MH ET LIVE ESP32MiniKit"
Hij maakt dan de benodigde firmware en flasht deze naar je ESP32 bordje.
EDIT: iets meer details over dit proces:
De wizard vraagt je om je ESP32 een naam te geven, vraagt ook de naam en wachtwoord van je wifinetwerk en optioneel (aangeraden!) een wachtwoord om je ESP32 te beveiligen.
Er zijn twee manieren om je ESP32 de eerste keer te flashen:
1: verbind de ESP32 via USB met het apparaat waar je Home Assistant op hebt draaien. Kies rechtsboven in ESPHome hoe je verbinding wil maken met het apparaat (standaard Over The Air maar nu moet je dus de poort kiezen waar het apparaat mee verbonden is). Klik dan Upload in ESPHome.
2: Verbind de ESP32 via USB met je computer. Wellicht moet je wat drivers installeren (zie ESPHome wiki voor de link, ik heb het hier gedownload) zodat je computer ermee kan praten. Download van de ESPHome website een executable. Klik in ESPHome bij je ESP32 op "..." en kiescompile. Download het bestand. Open de executable, kies de poort van je apparaat en selecteer het gedownloade bestand en klik flash.

Vanaf nu kan je OTA je ESP32 updaten. Ik heb erna heb ik op edit geklikt en in de autogegenereerde configuratie nog het volgende toegevoegd om de sensor uit te kunnen lezen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  # Define pins to be used on the ESP32 for UART which is used by the senseair platform to
uart:
  rx_pin: GPIO16
  tx_pin: GPIO17
  baud_rate: 9600

#Setup the sensair sensor
sensor:
  - platform: senseair
    co2:
      name: "SenseAir CO2 Value"
    update_interval: 60s

Vervolgens klikte ik ok Upload om dit naar de ESP32 te flashen (wellicht kon ik dat ook de allereerste keer hebben toegevoegd wanneer ik de ESP32 flashte).

Vervolgens zie je in Home Assistant onder "integrations" een nieuwe gesuggereerde integratie verschijnen, je kiest dus dat je dat graag wil en voila de CO2 waarde is nu beschikbaar in home assistant.
Begrijp ik het nou goed dat je de meter via USB hebt aangesloten? Kunnen deze ook eenvoudig via zigbee of wifi aangesloten worden?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@crimby Een ESP32 flash je in de eerste instantie via USB, daarna voedt je hem alleen via USB. Daarna gaat de communicatie over wifi.

• crimby
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20:47

crimby

PSN: Crimby

Gizz schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:29:
@crimby Een ESP32 flash je in de eerste instantie via USB, daarna voedt je hem alleen via USB. Daarna gaat de communicatie over wifi.
dank! Misschien binnenkort toch eens gaan testen, anders worden de CO2 sensoren in elke kamers wel erg duur.

Edit:

Addtionele vraag, hebben jullie ook iets van een cover waarin zowel de ESP32 als de SenseAir in past waarbij de sensoren nog goed in tact zijn?

[Voor 17% gewijzigd door crimby op 26-02-2021 07:47]

• quizzical
Gizz schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:51:
@Mni82 Ja, maar bij CO2-sensoren valt dat mee. Zo heeft MH-Z19B volgens de datasheet een levensduur van >5 jaar. Terwijl de laserdiode in een SDS011 (fijnstofsensor) volgens de datasheet een levensduur van 8000 uur heeft. Dat is minder dan een jaar bij continue metingen uitvoeren, maar je kunt natuurlijk ook eens per 5 minuten of iets dergelijks meten.
Ik heb de indruk dat bij de SenseAir S8 LP die ik gebruik het niet mogelijk is om de meetinterval (elke 4 seconden) aan te passen. Elke minuut zou ruim voldoende zijn. Maar goed er staat in de specs sheet dat de levensduur 15+ jaar is dus kan geen kwaad lijkt me.

• quizzical
Als je een paar pagina's terug scrollt in deze thread zijn er posts met links naar behuizingen die ik en andere tweakers hebben gekocht. Die van thinkpad heeft ventilatiegaten langs alle kanten. Die van mijn maar langs 2 kanten dus ik overweeg om nog wat extra gaten te boren wanneer ik ze ontvang.
Ik denk ze met een hetelijmpistool vast te gaan zetten maar mocht er iemand een beter idee hebben: graag.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

quizzical schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:41:
[...]

Ik heb de indruk dat bij de SenseAir S8 LP die ik gebruik het niet mogelijk is om de meetinterval (elke 4 seconden) aan te passen.
Hoe vaak de sensor uitgelezen wordt (anders dan de standaardwaarde van 4 seconden) stel je in op je ESP, niet de sensor zelf. Maar bij deze sensor maakt het inderdaad niet echt uit voor de levensduur. Je zou het hooguit kunnen doen om het energieverbruik iets terug te brengen :)

• quizzical
Gizz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:53:
[...]

Hoe vaak de sensor uitgelezen wordt (anders dan de standaardwaarde van 4 seconden) stel je in op je ESP, niet de sensor zelf. Maar bij deze sensor maakt het inderdaad niet echt uit voor de levensduur. Je zou het hooguit kunnen doen om het energieverbruik iets terug te brengen :)
Met ESPHome kan ik inderdaad de update_interval aanpassen, de default is 60 seconden. Maar dat gaat over hoe vaak het ESP bordje naar Home Assistant rapporteerd. De Senseair S8 blijft vrolijk om de 4 seconden een meting doen.

• quizzical
ThinkPad schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:23:

Nu zie ik datzelfde model DC-DC step down converter bij tinytronics staan en zij raden aan hem niet voor meer dan 250mA te gebruiken. Ik wil er dus een ESP32 aan hangen alsmede CO2 sensor en paar andere sensoren. Heb ik dan toch een te lichte converter besteld?
Degene die ik op aliexpress heb besteld geeft 2A aan maar lijkt toch hetzelfde model te zijn.

[Voor 8% gewijzigd door quizzical op 26-02-2021 22:53]

• AOC
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met deze co2 sensoren
https://a.aliexpress.com/_vaJlg1 ? Ik heb ze in een opwelling gekocht zonder enigszins te kijken naar reviews of ervaringen. Hopelijk kan iemand mij gerust stellen dat dit geen crap is :p?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

quizzical schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:36:
[...]

Met ESPHome kan ik inderdaad de update_interval aanpassen, de default is 60 seconden. Maar dat gaat over hoe vaak het ESP bordje naar Home Assistant rapporteerd. De Senseair S8 blijft vrolijk om de 4 seconden een meting doen.
Dat klopt, maar je zou natuurlijk via de ESP ervoor kunnen zorgen dat je sensor alleen gevoed wordt op het moment dat je een meting uit wil voeren :)
Nu zie ik datzelfde model DC-DC step down converter bij tinytronics staan en zij raden aan hem niet voor meer dan 250mA te gebruiken. Ik wil er dus een ESP32 aan hangen alsmede CO2 sensor en paar andere sensoren. Heb ik dan toch een te lichte converter besteld?
Die 250mA gaat over een belasting die continu is, 500mA houdt hij ook wel een tijdje (10 minuten) vol aldus Tinytronics. Ik denk dat je wel een eind komt met deze converter, zeker als je de ESP32 tussendoor laat slapen of niet alle sensoren tegelijk laat meten. Het type sensoren maakt ook nog uit, een fijnstofsensor zal veel meer vermogen vragen dan een thermometer.
Waterkoker schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:30:
https://a.aliexpress.com/_vaJlg1 ? Ik heb ze in een opwelling gekocht zonder enigszins te kijken naar reviews of ervaringen. Hopelijk kan iemand mij gerust stellen dat dit geen crap is :p?
Voor dat geld kan er geen echte (=NDIR) CO2-sensor in dat apparaatje zitten. Er zal VOC-sensor in zitten die andere gassen meet en op basis van die metingen een afgeleide CO2-waarde zal berekenen. Dit is veel minder nauwkeurig dan direct CO2 meten met een NDIR-sensor. Ook kan de meting sterk beïnvloed worden door zaken die niet met CO2 te maken hebben.

Of zoals Andreas Spiess het mooi samenvat na een kleine test: een VOC-sensor heeft een afwijking van 30% en de meting wordt (flink) beïnvloed door o.a. solderen (rook) en een banaan :P

• route99
Heeft iemand ervaring met deze co2 sensoren https://a.aliexpress.com/_vaJlg1 ? Ik heb ze in een opwelling gekocht....
Lijkt sterk op deze van maar 8 euro, iets verder staat de feedback.
Philflow in "CO2-meters voor in huis"
Das echt maar 1 pagina terug in dit topic.. ;)

[Voor 12% gewijzigd door route99 op 27-02-2021 11:56]

• AOC
  • Niet online
@Gizz als ik ze binnen heb zal ik het wel even controleren wat erin zit. Het gaat mij meer om dat ik een trend kan zien. Dat als ik bv kool en/of slaap de Co2 kan monitoren. Verder heb ik geen bananen in huis :p

@route99 oh lol, had zelf enkele zoekopdrachten gedaan in dit topic op ali linkjes. Net overheen gelezen denk ik.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waterkoker schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:37:
Het gaat mij meer om dat ik een trend kan zien. Dat als ik bv kool en/of slaap de Co2 kan monitoren. Verder heb ik geen bananen in huis :p
Iets van een trend zal wel lukken in bijvoorbeeld je slaapkamer. De bruikbaarheid van die informatie blijft wel beperkt als je echt onderscheid wil maken in gezonde en ongezonde niveaus.

Tijdens het koken zal je meter waarschijnlijk flink uitslaan: niet door een beetje CO2 van je gasfornuis, maar door allerlei andere gassen (en rookdeeltjes) die vrijkomen bij het koken. Meet je dan dat de luchtkwaliteit achteruit gaat? Ja. Heeft het veel met CO2 te maken? Niet echt.

• AOC
  • Niet online
@Gizz ben benieuwd. Wanneer ik het gasfornuis aanzet dan detecteerd de PM2.5 sensor geen vervuiling. Meen dat bij het verbranden van gas Ultrafijnstof ontstaat welke lastig te meten is. Uit een artikel van TNO heb ik vernomen dat dit weer getackeld kan worden door de CO2 stijging te meten en hier weer een formule op los te laten om te bepalen hoeveel Ultrafijnstof ontstaan is. Het gaat mij er puur om in hoeverre de vervuiling in huis stijgt wanneer ik gas verbrand. Dit zodat ik kan bepalen hoe hoog ik de luchtzuiveringsunit dien in te zetten :)

de fijnstof uit het braden van vlees, wokken e.d. is dan wel weer te meten met de PM sensor had ik vernomen, dit moet ik nog testen

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
Snelletomaat schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:33:
[...]

Ik heb een paar pogingen gedaan om alles 1 behuizing te zetten maar telkens warmde de BME280 toch iets op door de MH-z19 of ESPxx. Hoe goed de ventilatieopeningen ook zijn.

De ESP en MH-z19 zitten nu in een 27x54x75mm behuizing:
[Afbeelding]

En 3 cm daaronder bungelt de BME280 via deze behuizing: https://www.thingiverse.com/thing:3340471

Dat werkt goed, goede temp/humidity readings.
Ik ben inmiddels ook al even bezig om een case te printen voor NodeMCU+MH-Z19b+BME280.

Het lukt me echter nog niet om op iets uit te komen zonder flinke afwijking van de temperatuur van de BME280.

Ik wil een doosje wat ik neer kan zetten dat minder hoog is dan breed/lang. De NodeMCU wil ik onderop ivm USB-aansluiting.

Mijn laatste ontwerp heeft diverse compartimenten, roosters rondom, een een dekseltje. In het compartiment ook al diverse orientaties voor de sensor geprobeerd.

Ik ben dus voornamelijk op zoek naar wat ontwerprichtlijnen/-ideeen. Moet er echt airflow van boven naar beneden zijn?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rukapul schreef op maandag 1 maart 2021 @ 00:57:
[...]
Ik ben dus voornamelijk op zoek naar wat ontwerprichtlijnen
Bosch levert zelf een document met richtlijnen, levert dat genoeg richting? Vanaf pagina 11.

• petermdevries
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16-06 23:04
Ik heb dit ontwerp een tijdje geleden laten printen in het zwart. Op zich een leuk ontwerp, maar wel even goed opletten dat je het juiste type NodeMCU gebruikt anders past het er net niet goed in.

De BME280 zit dan wel aan de buitenkant. In hoeverre de temperatuur nog beinvloed wordt vind ik nog wel lastig aan te geven. Het ging mij met name om de CO2 metingen.

[Voor 31% gewijzigd door petermdevries op 01-03-2021 08:49]

• route99
Waterkoker schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:06:
..... Ultrafijnstof ontstaat welke lastig te meten is. Uit een artikel van TNO heb ik vernomen dat dit weer getackeld kan worden door de CO2 stijging te meten en hier weer een formule op los te laten om te bepalen hoeveel Ultrafijnstof ontstaan is.
https://aristoteles-consulting.com/fijnstof/ultrafijn-stof/
Er zijn maar een paar directe methodes om ultrafijnstof (<100 nm) te meten... tis niet alleen lastig maar ook nog steeds extreem dure apparatuur. Zeker omdat het ook nog in de lucht is. Zelfs in bijvoorbeeld water deeltjes <100 nm meten daar heb je al een apparaat van ca 30.000 euro voor nodig. Ik heb een aanbeveling geschreven op mijn vorige baan om die te kopen na een test traject met vergelijkingen.

Dit is voor ultrafijne deeltjes de meest directe techniek
Wikipedia: Scanning mobility particle sizer

Een indirecte techniek:
Condensation Particle Counters (CPC): Het woord Condensation zegt het al... deeltjes worden eerst geclusterd via Condensation en dan gemeten. Indirect en dan maar hopen dat de terug correlatie OK is...
Wikipedia: Condensation particle counter

Er is nog een techniek: LDSA, gebaseerd op gepulseerde unipolaire oplading, gevolgd door een contactloze meting van de veranderingssnelheid van de aërosolruimtelading in een Faraday-kooi. Het signaal van dit instrument kan worden geïnterpreteerd en gekalibreerd op long-deposito-oppervlakte (LDSA -lung-deposited surface area). Sterk in ontwikkeling, heb er geen ervaring mee. https://www.dekati.com/ne...istribution-in-real-time/

Allemaal technieken nog niet voor een consument betaalbaar beschikbaar.
Dus toch maar preventief erg goed ventileren als je oa kookt...
Mijn beta-achtergrond vertelt me dat je niet zomaar de andere methodes kunt vertrouwen.
Heb je een link naar dat TNO verhaal? Ben benieuwd naar hun validatie van hun methode.

[Voor 10% gewijzigd door route99 op 01-03-2021 09:00]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

route99 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:51:
[...]
Allemaal technieken nog niet voor een consument betaalbaar beschikbaar.
Dus toch maar preventief erg goed ventileren als je oa kookt...
Mijn beta-achtergrond vertelt me dat je niet zomaar de andere methodes kunt vertrouwen.
offtopic:
Het meten van 'gewoon' fijnstof is meer dan voldoende om ventilatie aan te sturen. Daar heb je echt geen dure spullen voor nodig :)

Zo had ik gisteravond trek in een tosti:

Blauw = PM10, paars = PM2.5. Gemeten met de bekende (en relatief goedkope) SDS011.

• route99
Hopelijk was het echt lekker...
En komt er geen bittere nasmaak agv de nano deeltjes die je niet kunt meten (by the way: geldt voor ons allemaal. Wachten op betaalbare gear)
https://scholar.google.nl...nanoparticles+lungs&btnG=

• AOC
  • Niet online
@route99 op je vraag of ik een link heb naar dat TNO verhaal. Ik heb het helaas niet meer kunnen vinden :(, heb enige tijd terug een middagje op Google rondgekeken en kwam verschillende onderzoeken tegen. Maar ik kan de exacte zoekopdracht niet meer herinneren. Zelf meen ik dat het in een onderzoek stond van Piet Jacobs.

@Gizz als ik alle 5 pitten op mijn gasfornuis aanzet dan meet ik 0,0 stijging in pm2.5 waardes. Zodra ik een pannetje erop zet met wat vlees of ander materiaal wat kan schroeien, dan stijgen de waardes flink.

Wat ik wel bij het verbranden van gas zie is dat het vochtpercentage gigantisch toeneemt. Misschien moet ik dat als ijkpunt nemen voor ventilatie. Tezamen met CO2 oid.

Misschien toch maar eens zelf wat sensoren bij elkaar rapen ipv op ali te bestellen :p

[Voor 4% gewijzigd door AOC op 01-03-2021 13:32]

• route99
@Waterkoker Als je het nog een keer tegenkomt... ;)
Dat CO2 een (directe/indirecte) rol speelt kan ik me iets bij voorstellen: omdat dit gas natuurlijk ontstaat als je op aardgas kookt of andere fossiele brandstof gebruikt... maar het is iets complexer vooral omdat je bijv in een pan met bakken en braden er ook nog andere zaken spelen. Transparantie is dus nog gewenst.

• Snelletomaat
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 12-06 22:01
Rukapul schreef op maandag 1 maart 2021 @ 00:57:
[...]

Ik ben inmiddels ook al even bezig om een case te printen voor NodeMCU+MH-Z19b+BME280.

Het lukt me echter nog niet om op iets uit te komen zonder flinke afwijking van de temperatuur van de BME280.

[...]

Mijn laatste ontwerp heeft diverse compartimenten, roosters rondom, een een dekseltje. In het compartiment ook al diverse orientaties voor de sensor geprobeerd.
De afwijking van de temperatuur bij de BME280 of DHT22 bleek bij al mijn pogingen te komen van (stralings)warmte van de NodeMCU. Oriëntatie maakte hierbij niet uit.

Ik had iets zelf ontworpen wat leek op dit: https://www.thingiverse.com/thing:3684773. Enkel had ik dubbelwandige scheidingswandjes gebruikt voor extra isolatie en een luchtopening boven en onder voor de ESP. Maar er bleek gewoon te weinig convectie/luchtstroming om opwarming door stralingswarmte van de ESP8266 te voorkomen. Uiteindelijk warmde het toch weer op en klopte de temperatuur niet meer.

Op thingiverse is dit ook veelbesproken in de comments van alle ontwerpen. Suggesties ter oplossing komen op hetzelfde neer, de sensor buiten de behuizing plaatsen met zo min mogelijk contact met de binnenkant. Bijv.:
https://www.thingiverse.com/thing:4077226

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Waterkoker schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:06:
de fijnstof uit het braden van vlees, wokken e.d. is dan wel weer te meten met de PM sensor had ik vernomen, dit moet ik nog testen
Misschien ervaringen van PM sensors posten in dit topic: Fijnstof meters (zelf meten luchtkwaliteit)

• route99
Dat topic lijkt wel sterk op de buiten lucht kwaliteit gericht.
De woorden " in en rondom uw huis "... gaan vervolgens vnl verder over buiten huis dus.
Het Arnhemse project met zelfbouw stimulans loopt al bijna 2 jaar en is ook vnl op buiten gericht.
Niks mis mee.
Kan me wel voorstellen dat de aard v/h fijnstof op accenten voor binnen van buiten zich onderscheidt en er dus een voorkeur is voor verschillende types.

Ik heb me er een tijdje gelezen ook op ingelezen en dan kom je oa dit tegen.
https://www.dcmr.nl/proje...of-in-de-buitenlucht.html
Eigenlijk zijn veel van die sensoren voor binnen bestemd dus je moet wel uitzoeken welke voor buiten geschkt zijn. Ik heb 1 zo een verhaal gevonden/gelezen.

Succes.

• AOC
  • Niet online
Dit is ook wel cool gemaakt https://nl.aliexpress.com/item/1000007519556.html met een sensair s8 Co2 sensor. Misschien een beetje hoog in de prijs voor zonder wifi, maar wel interessant om wellicht na te bouwen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• quizzical
Als complete leek heb ik best wat moeten uitzoeken dus ik dacht ik deel meteen hier even hoe ik mijn CO2 meter (kostprijs ongeveer €25) werkend heb gekregen:
Op vraag van @SuperMP heb ik deze post verder uitgebreid met foto's van het aan elkaar vast solderen van de ESP32 en de Senseair S8
PS: ja het is mogelijk om een schermpje te verbinden met de ESP32 om de CO2 waarde te tonen, maar ik weet niet hoe dat moet.
Zelf was ik van plan deze RGB LED te gebruiken om met Groen, Oranje en Rood te tonen of de waarde in orde is of niet.

• Droplollie
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:08
Philflow schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Heb je dit al geprobeerd? Ben wel benieuwd hoe accuraat het apparaat is. Sta ook op het punt 1 te kopen. Deze is qua prijs wel interessant. Wil sporadisch meten, dus klein verschil in meting is niet erg voor mij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Droplollie schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:34:
[...]
Heb je dit al geprobeerd? Ben wel benieuwd hoe accuraat het apparaat is. Sta ook op het punt 1 te kopen. Deze is qua prijs wel interessant. Wil sporadisch meten, dus klein verschil in meting is niet erg voor mij.
Is er nog niet van gekomen maar volgens mij is ie qua fijnstof behoorlijk accuraat. Woensdag merkte ik dat de fijnstof waarden behoorlijk hoog werden hier binnen. Dit kwam precies overeen met data op Luchtmeetnet.nl. Eigenlijk alle schommelingen die ik daar zie zie ik hier terug. Dat meetpunt is denk ik zo'n 1000 meter van mijn huis.

Ook CO2 is volgens mij goed want als ik hier wat fitness oefeningen in huis doe met een vriend van me dan merk ik dat de CO2 al gauw naar de ~900 gaat. Dan moet ik echt goed luchten om het weer naar beneden te krijgen.

• Droplollie
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:08
Philflow schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:18:
[...]

Is er nog niet van gekomen maar volgens mij is ie qua fijnstof behoorlijk accuraat. Woensdag merkte ik dat de fijnstof waarden behoorlijk hoog werden hier binnen. Dit kwam precies overeen met data op Luchtmeetnet.nl. Eigenlijk alle schommelingen die ik daar zie zie ik hier terug. Dat meetpunt is denk ik zo'n 1000 meter van mijn huis.

Ook CO2 is volgens mij goed want als ik hier wat fitness oefeningen in huis doe met een vriend van me dan merk ik dat de CO2 al gauw naar de ~900 gaat. Dan moet ik echt goed luchten om het weer naar beneden te krijgen.
Dank! Ik denk dat ik m ook neem. Die type 2 is dus ook met fijnstof meter? Display op afbeelding geeft alleen CO2, vocht en temp weer. Of zie ik iets over het hoofd?

https://m.nl.aliexpress.c...2a2524acd8f7d5edb701c1752

• Philflow

Philflow

Droplollie schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:41:
[...]

Dank! Ik denk dat ik m ook neem. Die type 2 is dus ook met fijnstof meter? Display op afbeelding geeft alleen CO2, vocht en temp weer. Of zie ik iets over het hoofd?

https://m.nl.aliexpress.c...2a2524acd8f7d5edb701c1752
Type 2 heeft geen fijnstof meter. Was ik eerst ook ingetrapt 8)7

Type 3 wel. Zie tekst.

• AOC
  • Niet online
Inmiddels zijn ze binnen. Het apparaatje valt onder de naam WP6003 en zoekende hierop kwam ik wat foto's tegen en het is kennelijk ook te koppelen aan Grafana https://community.home-as...t/air-box-wp6003/275115/9

Ben toch bang dat het gevalletje prullenbak wordt :+

edit: alhoewel het apparaatje +- 420 aangeeft in de buitenlucht. nu aan het calibreren in ieder gevall

Ahwell, denk dat het apparaatje voor indicatief wel ok is

[Voor 20% gewijzigd door AOC op 10-03-2021 09:48]

• route99
@Waterkoker Dank voor de update. _/-\o_
Denk dat het meeste er al over gezegd is wat je verwachten kon, je geeft zelf de bevestiging.

Heb toch nog ff op die gelinkte site gekeken en leerde toch nog iets: eCO2....
Had me in dit soort apparaatjes nooit inverdiept omdat ze geen NDIR aan boord hebben.
Das dus een "Estimated CO2 sensor"....
Bron:https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide_sensor
For indoor environments such as offices or gyms where the principal source of CO2 is human respiration, rescaling some easier-to-measure quantities such as volatile organic compound (VOC) and hydrogen gas (H2) concentrations provides a good-enough estimator of the real CO2 concentration for ventilation and occupancy purposes. Sensors for these substances can be made using cheap (~$20) MEMS metal oxide semiconductor (MOS) technology. The reading they generate is called estimated CO2 (eCO2) or CO2 equivalent (CO2eq).[7] Although the readings tend to be good enough in the long run, introducing non-respiration sources of VOC or CO2, such as peeling fruits or using perfume, will undermine their reliability.
Tis ook maar een brak printje zo op de foto's te zien, met hmmm bedradingskwaliteit en het doosje lijkt iig ruim zat.... Kan ook niet meer zijn voor dat geld.
alhoewel het apparaatje +- 420 aangeeft in de buitenlucht. nu aan het calibreren in ieder gevall
Ahwell, denk dat het apparaatje voor indicatief wel ok is
Zou dat wellicht de valkuil zijn, juist als het qua meting het er echt op aan moet komen qua kwaliteit van de meting? Mee eens, tis wel opvallend... maar verifieer die andere situaties dan ook.

[Voor 67% gewijzigd door route99 op 10-03-2021 10:18]

• AOC
  • Niet online
@route99 tijdens het koken op gas ging de waarde van 420 naar 450 CO2 ppm. Geen idee wat een echte sensor zou meten in dit geval. Op deze site lees ik: "Als je 1 m3 aardgas verbruikt, produceer je 1,785 kg CO2".

Geen idee hoe dit om te rekenen is naar PPM op een bepaalde inhoud aan ruimte. Nu klinkt 1,78kg a 1780gram CO2 veel en is de verwachting dat een CO2 sensor flink zou moeten uitslaan. Zelfs als ik het gaspitje vol open zet en de sensor recht bovenhang, dan slaat het hooguit door naar 450/460ppm.

Zal vanavond de sensor in de slaapkamer zetten en alles potdicht doen.. Kijken of het verder stijgt dan de hoogste waarde die ik eerder gemeten heb.

Edit: nauwelijks een stijging in waarde. Tenzij in het apparaat een tijdje aan mn mond zet wordt er net aan 7a800ppm gemeten. Laatste hoop is dat ik ze opnieuw moet kalibreren bij warmte buiten temperaturen

[Voor 16% gewijzigd door AOC op 11-03-2021 08:30]

• quizzical
Na het succes met mijn CO2 sensor wilde ik hem verder uitbreiden met diverse sensoren zie tekening hieronder). Maar zodra ik 1 of meer van die andere componenten toevoeg krijg ik problemen:
- De CO2 sensor werkt wel nog maar geeft denk ik hogere waarden aan.
- De andere toegevoegde sensoren hebben regelmatig als status 'unavailable'. Als ik de logs van de ESP32 uitlees lijkt het erop dat op dat moment de ESP32 reboot.

Ik heb als is geprobeerd de CO2 sensor met een aparte 5V voeding van stroom te voorzien, maar om 1 of andere reden kan mijn ESP32 de waarden van de CO2 sensor dan niet meer uitlezen.

Heeft er iemand een idee?

[Voor 3% gewijzigd door quizzical op 14-03-2021 23:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 16:45
quizzical schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:23:
[...]
- De andere toegevoegde sensoren hebben regelmatig als status 'unavailable'. Als ik de logs van de ESP32 uitlees lijkt het erop dat op dat moment de ESP32 reboot.
Dit wijst toch op een voedingsprobleem
Ik heb als is geprobeerd de CO2 sensor met een aparte 5V voeding van stroom te voorzien, maar om 1 of andere reden kan mijn ESP32 de waarden van de CO2 sensor dan niet meer uitlezen.
Had je dan wel nog de ground geconnecteerd gehouden? Anders zweven die tov van elkaar en krijg je er wel problemen mee. Eigenlijk zorg je er dan best voor dat bij dergelijk aantal sensoren je voedingsdraadjes allemaal rechtstreeks van de voeding naar de devices gaan. Heb je zowiezo al die common ground en gaan eventuele stroompieken minder een effect hebben op de verschillende devices. (Nu gaat de volledige stroom van alles door die pin op je esp-bord.
Afhankelijk van de kwaliteit van je voeding kan een extra condensator tussen GND en VCC dan ook nog helpen om de pieken er wat uit te filteren (en dus voltage drops te voorkomen die voor een reboot kunnen zorgen)

• quizzical
bomberboy schreef op maandag 15 maart 2021 @ 00:19:
[...]

Had je dan wel nog de ground geconnecteerd gehouden? Anders zweven die tov van elkaar en krijg je er wel problemen mee.
Nee, het zijn 2 USB, laders, mag ik de GND van die 2 USB laders met elkaar verbinden?
Eigenlijk zorg je er dan best voor dat bij dergelijk aantal sensoren je voedingsdraadjes allemaal rechtstreeks van de voeding naar de devices gaan. Heb je zowiezo al die common ground en gaan eventuele stroompieken minder een effect hebben op de verschillende devices. (Nu gaat de volledige stroom van alles door die pin op je esp-bord.
Ik heb ook een USB-kabel doorgeknipt en dan met de 5V draden in die kabel alles gevoed, in plaats van via die pin van de de ESP32. Ik meet dan 4.9V over mijn CO2-sensor ipv 4.6V dus dat leek me al beter, maar bleef wel last hebben van reboots. De draadjes in die USB-kabel waren wel echt flinterdun, misschien moet ik een betere kwaliteit USB-kabel gebruiken?
Afhankelijk van de kwaliteit van je voeding kan een extra condensator tussen GND en VCC dan ook nog helpen om de pieken er wat uit te filteren (en dus voltage drops te voorkomen die voor een reboot kunnen zorgen)
Hbe je toevallig een tip welke specs die condensator moet hebben? (ik ken niks van condensatoren maar kan wel tussen GND en VCC (zo dicht mogelijk bij de voeding veronderstel ik en niet op de pinnen van de ESP32 zelf?) een condensator proberen te solderen als ik weet welke ik moet hebben).

Hartelijk dank voor al het goede advies.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bomberboy
Voor alle duidelijkheid, ik ben ook geen electronica-specialist, eerder hobbyist ;)
quizzical schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:42:
[...]
Nee, het zijn 2 USB, laders, mag ik de GND van die 2 USB laders met elkaar verbinden?
Yups.
(Indien je dat niet doet en je meet de spanning tussen - van de ene voeding en + van de andere kan daar in theorie net zo goed 100V op je multimeter verschijnen. Voor alles wat dan communicatie vereist is dat eerder verwarrend ;) )
[...]
Ik heb ook een USB-kabel doorgeknipt en dan met de 5V draden in die kabel alles gevoed, in plaats van via die pin van de de ESP32. Ik meet dan 4.9V over mijn CO2-sensor ipv 4.6V dus dat leek me al beter, maar bleef wel last hebben van reboots. De draadjes in die USB-kabel waren wel echt flinterdun, misschien moet ik een betere kwaliteit USB-kabel gebruiken?
Indien je die toch al doorgeknipt hebt, hoeft niet noodzakelijk een usb-kabel te zijn. Elk soort koper voldoet wel. (maar dikker is beter ja)

Was dit al met de geconnecteerde ground? Op één voeding of op twee?
[...]
Hbe je toevallig een tip welke specs die condensator moet hebben? (ik ken niks van condensatoren maar kan wel tussen GND en VCC (zo dicht mogelijk bij de voeding veronderstel ik en niet op de pinnen van de ESP32 zelf?) een condensator proberen te solderen als ik weet welke ik moet hebben).
Heb je iets rondslingeren dat je kan gebruiken? standaard electrolytische condensator zou wel moeten werken. (hogere capaciteit geeft meer "buffer" om pieken op te vangen, Voltage dat er op staat maakt op zich niet uit.)
Maar ik zou dit maar doen nadat je eerst al met die gemeenschappelijke ground geprobeerd hebt. In principe zit dit ook gewoon in je voeding al standaard in.

locatie van die condensator maakt op zich niet zo veel uit. Kan net zo goed bij ieder device.

• quizzical
bomberboy schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:00:
Voor alle duidelijkheid, ik ben ook geen electronica-specialist, eerder hobbyist ;)
Ik denk dat ik eindelijk de oplossing heb gevonden (hout vasthouden).
1: het toevoegen van de optie "power_save_mode: none" lijkt de problemen met het unavailable worden van de sensoren op te lossen.
2: ik heb van die USB breakout boards gekocht. Ik steek dan de USB voeding daarin en voed van daaruit direct de ESP32 en alle sensoren. De CO2 Sensor krijgt nu 4.96V (4.94V als de RGB LED die ik er ook aan heb gesoldeerd aan gaat) in plaats van 4.48V!

Ik heb er idioot lang over gedaan het probleem van de disconnects op te lossen, maar nu zie ik mijn projectjes weer zitten :)

Nu dat ik dus de RGB Led heb kunnen combineren op hetzelfde ESP32 bordje als de CO2sensor heb ik wat code gemaakt om de RGB Led groen te laten worden bij een goede waarde, geel bij een matige waarde en rood bij een slechte waarde.
De meest logische optie om "on_value_range" te gebruiken werkte niet. Dit lukte wel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
light:
  - platform: fastled_clockless
    chipset: WS2812
    pin: GPIO23
    num_leds: 1
    rgb_order: GRB
    name: "RGB Light Sensor kamer"
    id: rgblicht

# Define pins to be used on the ESP32 for UART which is used by the senseair platform to
uart:
  rx_pin: GPIO16
  tx_pin: GPIO17
  baud_rate: 9600

#Setup the sensair sensor
sensor:
    co2:
      name: "CO2 kamer"
      id: cotest
      on_value:
        if:
          condition:
            sensor.in_range:
              above: 0.0
              below: 900.0
          then:
          - light.turn_on:
              state: on
              brightness: 100%
              red: 0%
              green: 100%
              blue: 0.0
          else:
            if:
              condition:
                sensor.in_range:
                  above: 899.0
                  below: 1200.0
              then:
              - light.turn_on:
                  red: 100%
                  green: 100%
              else:
                if:
                  condition:
                    sensor.in_range:
                      above: 1199.0
                  then:
                  - light.turn_on:
                      red: 100%
                      green: 0%
    update_interval: 60s

Als ik handiger was met coderen had ik het zo gemaakt dat de groene en rode waarde zouden berekend worden op basis van de CO2 waarde zodat ik een gradatie van kleuren heb.

EDIT: gelukt! Hieronder code om gradueel van groen, naar geel en dan rood te gaan op basis van de CO2 waarde
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
    co2:
      name: "CO2 sensor"
      id: co2sensor
      on_value:
        then:
          - light.turn_on:
              # brightness: 100% need to make this dependent on light sensor, otherwise too bright at night.
# Objective: 400ppm=Green; 900ppm=Yellow; 1200ppm=Red with transitions in between
# -->Between 400ppm and 900ppm Red should gradually increase from 0 to 1: Formula: (X-400)/(900-400) & clamp function will restrict result to be between 0 and 1.
# -->Between 900ppm and 1200ppm Green should gradually decrease from 1 to 0: Formula: 1-(X-900)/(1200-900) & clamp function will restrict result to be between 0 and 1.
              red: !lambda |-
                static float red_intense = 0.0;
                ESP_LOGD("main", "Input Number is: %f", x);
                red_intense = ((x-400.0) / 500.0);
                ESP_LOGD("main", "Red Number is: %f", red_intense);
                red_intense = clamp(red_intense,0.0,1.0);
                ESP_LOGD("main", "Red Number clamped is: %f", red_intense);
                return red_intense;
              green: !lambda |-
                static float green_intense = 0.0;
                ESP_LOGD("main", "Input Number is: %f", x);
                green_intense = (1 - (x-900.0) / 300.0);
                ESP_LOGD("main", "Green Number is: %f", green_intense);
                green_intense = clamp(green_intense,0.0,1.0);
                ESP_LOGD("main", "Green Number clamped is: %f", green_intense);
                return green_intense;

[Voor 98% gewijzigd door quizzical op 31-03-2021 00:06]

• TheMystery
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:57
Vandaag begonnen aan mijn tweede sensor, de eerste heb ik gemaakt met een bme280, mh-z19c en een ccs811, die laatste heb ik eruit gehaald aangezien deze geen zinnige waardes gaf. Uiteindelijk heb ik dit op een pcb gesoldeerd.

Deze week had ik de componenten voor mijn 2de sensor binnen gekregen, Dits keer gekozen voor een bme680 en een senseair s8, eerst alles op een breadboard gezet om te testen, eerste keer kreeg ik de s8 niet werkend, ik moest de config van de bme680 nog aanpassen naar een ander adres en na de 3de herstart deed de s8 het.
Hierna alles op de pcb gesoldeerd, voor de stroom gebruik ik een 2pin schroef terminal waar ik een usb kabel op heb aangesloten rode en zwarte draad. Uiteindelijk alles aangesloten maar niets deed het, rook wel wat nieuwe componenten geur.
Daarna direct usb kabel op de esp aangesloten en hierna doet alleen de esp en de bme680 het nog.
Kabel geprobeerd van mijn eerste set en daar werkte het ook mee op de s8 na.
Hierna de eerste usb kabel weer aangesloten maar toen zwart op de 5v en rood op ground, hierna werkt het ook met eerste kabel, dus de usb kabel heeft rood en zwart omgewisseld 8)7

Kan het zijn dat door de wisseling van de 5v en ground de s8 kapot is gegaan of is de kans hierop klein en is het gewoon een slechte s8?
Foutmelding die ik trouwens krijg in esphome is:
code:
1
2
[13:40:31][E][uart_esp8266:167]: Reading from UART timed out at byte 0!
[13:40:31][W][senseair:015]: Reading data from SenseAir failed!

• bomberboy
TheMystery schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:43:
Kan het zijn dat door de wisseling van de 5v en ground de s8 kapot is gegaan of is de kans hierop klein en is het gewoon een slechte s8?
Ik vrees dat je S8 kapot zal zijn. Ik heb het ook eens voorgehad en ik heb de magische rook zien ontsnappen. Daarna de S8 uiteindelijk open gefrutseld en er was effectief een en ander doorgebrand.

Deze is er dus niet tegen beschermd jammer genoeg...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheMystery
bomberboy schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:49:
[...]

Ik vrees dat je S8 kapot zal zijn. Ik heb het ook eens voorgehad en ik heb de magische rook zien ontsnappen. Daarna de S8 uiteindelijk open gefrutseld en er was effectief een en ander doorgebrand.

Deze is er dus niet tegen beschermd jammer genoeg...
Oké helaas, ik las dat veel componenten hiervoor een bescherming hadden ingebouwd.
Blijf het raar vinden dat in de usb kabel de draden omgewisseld zijn.

Nu even uitzoeken hoe ik deze van de pcb kan halen en er een andere opzet

[Voor 6% gewijzigd door TheMystery op 04-04-2021 08:19]

• Stevie-P
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met air monitor lite van qingping?
https://www.qingping.co/air-monitor-lite/overview
Het zou een SenseAir sensor voor de co2 meting gebruiken en een van PlanTower voor fijnstof. Ik vind het uiterlijk er best leuk uitzien en zou ook te koppelen moeten zijn aan HomeAssistant.

• cannonpie
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:16
is er een manier om zonder HA relatief eenvoudig een ESP met S8 uit te lezen?

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 15:47

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

cannonpie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:02:
Schermpje eraan maken?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• bomberboy
cannonpie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:02:
Welke software draai je op je ESP?
Tasmota heeft bijvoorbeeld standaard een web-interface waar je onmiddellijk de huidige waarde kan zien. (geen historiek of grafiekjes oid)

• cannonpie
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:16
@bomberboy er zit nog niets op dus kan alle kanten nog op!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bomberboy
Zowel tasmota als espeasy hebben een basis-webpagina waar je naartoe kan surfen en de waarden direct uitlezen. Vermoedelijk zijn er nog anderen. Beiden kunnen het ook naar een mqtt broker publiceren enz.
Ook ESPHome kan dat als ik het goed heb, maar die heb ik zelf nog niet getest.

De vraag is wat je uiteindelijk wil doen. Een schermpje zoals al gesuggereerd kan natuurlijk ook zoals @Atomstar bv doet hier: Atomstar's blog: Measuring CO2/Temp/RH/Pressure with ESP8266 version 2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18:45
cannonpie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:13:
@bomberboy er zit nog niets op dus kan alle kanten nog op!
Kijk ook eens hier naar.

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:19
Iemand nog een tip hoe ik een Mh-z19c weer goed gecalibreerd krijg?

Ik heb er twee naast elkaar liggen maar de 1 geeft constant 400 ppm aan terwijl de ander wel redelijk reëel lijkt te zijn.

Draait via een Wemos d1 mini op esphome.

• darklord007
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18:50
freakstar schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:52:
Iemand nog een tip hoe ik een Mh-z19c weer goed gecalibreerd krijg?

Ik heb er twee naast elkaar liggen maar de 1 geeft constant 400 ppm aan terwijl de ander wel redelijk reëel lijkt te zijn.

Draait via een Wemos d1 mini op esphome.
ik heb hetzelfde. 2 sensors met espeasy.
1 Heb ik ff op ABC active gehad staan en die heeft nu dus een veel te lage offset.

Liefste kon ik gewoon ff op een knopje drukken dat hij van die waarde weer +-400ppm maakt, maar dat lijkt zo niet te werken

• TheMystery
Ik heb nu 2 dagen een mh-z19c en een senseair s8 langs elkaar draaien:

Eerste dag ging de s8 wel erg laag, met 380

2de dag al wat normaler met iets boven de 400

De mh-z19c komt eigenlijk nooit lager dan 460/480, abc staat nog aan.
Verschil tussen de 2 ligt tussen de 80 en 110, maar zoals je ziet lijken ze wel veel op elkaar.
Welke zou nu het reëelste resultaat geven?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@TheMystery Is dit een retorische vraag? Wat denk je zelf? - Googlen helpt (zoek maar met "global CO2").
Of kijk meteen op "Earth's CO2 Home Page" (met diverse links).
Uit mijn eigen, beperkte! registratie van de afgelopen 2 jaar met een tSense display in de woonkamer en recent met een Aranet4 (mobiel) kan ik me geen meetwaarden onder de 438 ppm herinneren. En dat was met alle 4 buitendeuren open en een zacht briesje.

[Voor 71% gewijzigd door dunklefaser op 10-04-2021 20:44]

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True