Rukapul schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:05:
[...]
Inmiddels heb ik op alle 3 de sensoren ?cmd=
mhzcalibratezero uitgevoerd.
Hiervoor heb ik de hele dag de verwarming op een slaapkamer aangezet, raam op kiepstand en deur dicht. Bij 19 graden en een redelijk vlakke co2-waarde heb ik het calibratie command uitgevoerd.
De waardes bewegen nu netjes rond de 400.
De vraag is waarom Automatic Base Calibration niet werk(te)? @
TD-er wellicht een idee?
Zoals ik al vaker hier uitgelegd heb, is het handmatig 'vertellen' tegen de sensor wat 400 ppm is een nogal foutgevoelige bezigheid.
Dat is ook de reden dat ik dat command uit ESPEasy gehaald heb, als in je moet het zelf in de code weer aanzetten en compileren.
De zaken die je fout kan doen zijn namelijk niet meer op 1 hand te tellen, maar de voornaamste is toch wel dat je niet weet wanneer je op 400 ppm zit en ook geen weet hebt van de extra invloeden die de meting beinvloeden.
Het enige wat goed werkt met die MH-Z19 serie is ABC weer aanzetten en de sensor in een redelijk goed geventileerde ruimte laten liggen voor > 24h, het liefst met zo weinig mogelijk mensen in de ruimte. (en ook geen planten)
Wat er mis kan gaan:
- Industrieel gebied, of langs een snelweg -> je haalt die 400 ppm niet eens
- Direct zonlicht -> verkeerde meting
- planten in de ruimte -> overdag CO2 concentratie lager dan 400 ppm, 's nachts veel hoger (buiten haal ik 's nachts soms wel 700-800 ppm in agrarisch gebied met windstilte)
- Nabij iets met verbranding, zoals een gasketel, gasfornuis, etc.
- Te veel vocht -> ventilatie tijdens winter -> koude lucht, minder capaciteit om vocht vast te houden -> hogere relatieve luchtvochtigheid.
En zo kan ik nog wel even door gaan.
Combineer dit met de erg ongelukkige 24h ABC periode van de MH-Z19 en ik kan haast niet anders concluderen dan dat deze sensor erg lastig in 't gebruik is.
Zeker met dit soort weer van de afgelopen tijd is het niet heel vanzelfsprekend dat je een huis heel goed ventileert op de juiste momenten en dan zit je de volgende dag met een veel te laag gerapporteerde CO2 concentratie.
Als je hierop de ventilatie zou sturen kom je dus in een spiraal terecht van steeds slechter wordende lucht.
En als je dan wel een keer een goed geventileerde situatie hebt, zit je een groot deel van de dag tegen een vrijwel vlakke grafiek aan te kijken.
Met die kalibratie-commando's kun je echt de sensor slopen. (been there, done that)
Dat is de hele reden dat ik die commando's uitgeschakeld heb.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)