Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-05 19:29

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

bomberboy schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:48:
[...]

Als hij test dan zie je inderdaad een flauw rood schijnsel door het zwarte vliesje. (bij iedere meting, gaat telkens weer uit)

Paar stappen, semi random volgorde,
  • Heb je een degelijke voeding. Als de voltages iets te veel afwijken krijg je geen betrouwbare waardes door. (je zit telkens met een piekstroompje als het lampje even aan gaat)
  • Ben je zeker dat je de juiste pinnen hebt aangesloten op je ESP device? Probeer ook eens andere pinnen. Ik gebruik meestal D7 en D6. Een aantal pinnen hebben speciaal gedrag als er iets aangesloten is bij het booten enz. (weet het niet meer helemaal uit het hoofd). Maak eventueel de verbinding pas na het opstarten van je esp. D8 is problematisch als deze high staat bij het booten. Maar aangezien je in tasmota geboot bent is dat geen echt probleem hier denk ik. (zie tabel op deze pagina https://randomnerdtutoria...6-pinout-reference-gpios/). Post eventueel een fotootje van hoe het aangesloten is. Ik zie net dat ze hem bij espeasy ook aansluiten zoals jij gedaan hebt: https://espeasy.readthedocs.io/en/latest/Plugin/P052_S8.html Dus zou ok moeten zijn
  • Geven al je pinnen een goede verbinding? (gesoldeerd of breadboard of gewoon dupont kabeltjes?) Dubbelcheck of je verbinding niet gewoon los gekomen is of er een slecht soldeerpunt tussen zit.
  • Heb je hem al eens proberen uit te lezen via de UIP software van sensair zelf? (je hebt dan wel een usb2serial adapter nodig) . Als dit niet werkt is het mogelijks een DOA, maar de kans is relatief klein denk ik.
Ik werk inderdaad met Dupont kabels, zal zometeen de headers nog eens opnieuw vast maken want als ik wat op en neer friemel gaat er een lampje aan (en verschijnt er een waarde van 10000 ppm op de Tasmota ;) )

Update, opnieuw solderen did the trick:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTLQAxblD7oZaZMecK5dSDZBqgw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k2i2zY7qAmjHYslHgtcyEtew.png?f=user_large
Tx @bomberboy

[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 12-01-2021 17:14 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:54

bomberboy

BOEM!

Perfect, en op basis van die waarde nu het raam nog even open zetten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Heb het topic even doorzocht en kan het zo snel niet vinden; is er op Ali wellicht een (zo klein mogelijke) case voor de Wemos plus de SenseAir S8? Heb geen (toegang tot een) 3D printer dus bestel het liefst een kant en klare oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door Tomba op 12-01-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 12:26

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Tomba schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:23:
Heb het topic even doorzocht en kan het zo snel niet vinden; is er op Ali wellicht een (zo klein mogelijke) case voor de Wemos plus de SenseAir S8? Heb geen (toegang tot een) 3D printer dus bestel het liefst een kant en klare oplossing.
Er is een paar posts terug een doosje gelinkt
Frijns.Net in "CO2-meters voor in huis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Die moet helaas van Banggood komen en na een heel slechte ervaring wil ik daar liever niet meer bestellen. Heb mijn sensor voorlopig in een SonOff doosje gepropt maar das wel heel erg groot ;)
Moet ook eens op zoek naar een accu-oplossing want met zo’n USB aansluiting met de daarbij horende verplichte stroom outlet is niet heel praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 12:26

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Tomba schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 06:51:
[...]

Die moet helaas van Banggood komen en na een heel slechte ervaring wil ik daar liever niet meer bestellen. Heb mijn sensor voorlopig in een SonOff doosje gepropt maar das wel heel erg groot ;)
Moet ook eens op zoek naar een accu-oplossing want met zo’n USB aansluiting met de daarbij horende verplichte stroom outlet is niet heel praktisch.
Dan heb je wel een flinke accu nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Tetsuo55 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 07:22:
[...]

Dan heb je wel een flinke accu nodig
Dat vraag ik me af, mijn idee is om elke 5 minuten even uit deepsleep te gaan, een Reading te doen, deze via MQTT door te sturen en dan weer terug in deepsleep te gaan. (En dan met een simpele ESP32 zonder de toeters en bellen die de Wemos heeft) Ik zou verwachten dat ie dan best effe vooruit kan op een 18650.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:18
Valt tegen, ik geef het +/- één dag. De S8 doet 30mA average zie ik (de pieken van 300mA nog niet eens meegerekend). Een Wemos doet zo'n 75mA heb ik gemeten. Samen 105mA.
Pak je een 2800mAh 18560 cel, 2800 / 105 = 26,7 uur.

Een standaard Wemos is natuurlijk niet zo zuinig (USB-Serial converter, LEDje, geen deepsleep), maar een adapter is toch wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

ThinkPadd schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:01:
Valt tegen, ik geef het +/- één dag. De S8 doet 30mA average zie ik (de pieken van 300mA nog niet eens meegerekend). Een Wemos doet zo'n 75mA heb ik gemeten. Samen 105mA.
Pak je een 2800mAh 18560 cel, 2800 / 105 = 26,7 uur.

Een standaard Wemos is natuurlijk niet zo zuinig (USB-Serial converter, LEDje, geen deepsleep), maar een adapter is toch wel aan te raden.
Daar heb je wel een punt, das dan wel een groot nadeel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
Tomba schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 06:51:
[...]

Dan zoek je met de (deel) titel uit dat banggood artikel op aliexpress. dan kom je hem zeker wel tegen en nog goedkoper ook waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik zoek naar een meter voor CO2 en PM2.5. Nauwkeurigheid hoeft voor mij niet perfect te zijn als ik maar een bruikbare indicatie krijg. Wat denken jullie van deze?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hIyoN9c.jpg

link naar Amazon. Helaas geen reviews. Verzending vanuit China, dus waarschijnlijk goedkoper te krijgen op Aliexpress ed.
Best interessant apparaatje voor mijn doelen alleen jammer dat ie daar nu 200 kost i.p.v. 150.

Is deze ergens goedkoper te krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 17-01-2021 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-04 07:35
Philflow schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:25:
Ik zoek naar een meter voor CO2 en PM2.5. Nauwkeurigheid hoeft voor mij niet perfect te zijn als ik maar een bruikbare indicatie krijg. Wat denken jullie van deze?

[Afbeelding]

link naar Amazon. Helaas geen reviews. Verzending vanuit China, dus waarschijnlijk goedkoper te krijgen op Aliexpress ed.

[...]

Best interessant apparaatje voor mijn doelen alleen jammer dat ie daar nu 200 kost i.p.v. 150.

Die meter van je afbeelding gewoon via Ali:

https://a.aliexpress.com/_BPejq3

Geen idee hoe nauwkeurig die is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Melmer schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:57:
[...]

https://a.aliexpress.com/_BPejq3

Geen idee hoe nauwkeurig die is.
50 euro voor de versie zonder Wifi. Niet slecht. Verzending vanuit Tsjechië.

Detectie methode voor CO2: Infrarood (NDIR)
Detectie methode voor PM: laser verstrooiing
Sampling tijd: 1.5 seconden

Misschien kunnen de kenners hier iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Melmer schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:57:
[...]
Houd wel rekening met straf !
dhl handelingskosten is meen ik €14 euro
en zowel uit china als uit usa betaal je ook 21% btw.
bovenop de prijs die ze daar noemen.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-05 10:03
vandaag geprobeerd of de MH-z19B sensor het leuk vind om een waarde te geven na ontwaken uit een deep sleep .

antwoord --> nee....

helaas, moet gewoon actie blijven.
Nadeel hiervan is wel dat de temperatuur in het doosje niet optimaal is en de bme280 die ik erbij heb zitten dus wat afwijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:21
darklord007 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:40:
vandaag geprobeerd of de MH-z19B sensor het leuk vind om een waarde te geven na ontwaken uit een deep sleep .

antwoord --> nee....

Nadeel hiervan is wel dat de temperatuur in het doosje niet optimaal is en de bme280 die ik erbij heb zitten dus wat afwijkt.
De temperatuur afwijking bij fijnstof meting heb ik zo op gelost, de 2 onderste wartels aan en afvoerlucht en de verlengde wartel daar in zit de BME280 deze is afgesloten van de rest. https://opensensemap.org/explore/5f1ebbd39fc38a001b9ee6b1

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

antwoord --> nee....
Klopt ook volgens datasheet van de MH-Z19B waar een preheat time van 3 minuten wordt opgegeven ;)
Dat hoeft niet, maar is wel een beetje afhankelijk van je meet-interval. Bij een grote interval kun je natuurlijk een cyclus doen van eerst temperatuur meten direct na deep sleep, vervolgens 3 minuten MH-Z19B aan en CO2-meten. MH-Z19B uit. Dan deep sleep voor 15 minuten. Dan meet je steeds de temperatuur als de MH-Z19B alweer op kamertemperatuur is (dat laatste neem ik aan als hij een kwartier uit is).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Vuiltje schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Houd wel rekening met straf !
dhl handelingskosten is meen ik €14 euro
en zowel uit china als uit usa betaal je ook 21% btw.
bovenop de prijs die ze daar noemen.
Niet als je hem uit Tsjechie bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb recent een Netatmo weerstation gekocht en vraag me af of het callibreren goed is gegaan. Heb een paar keer de ventilatie open gezet en een nacht gecallibreerd .
Desondanks blijft de PPM tussen de 300 en 600 (2 volw 2 kinderen) , ook met de ventilatie dicht (type C).
Woning is best groot (525m3). Betreft nieuwbouw uit 2018.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 17-01-2021 20:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 10:22
Sport_Life schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:59:
Ik heb recent een Netatmo weerstation gekocht en vraag me af of het callibreren goed is gegaan. Heb een paar keer de ventilatie open gezet en een nacht gecallibreerd .
Desondanks blijft de PPM tussen de 300 en 600 (2 volw 2 kinderen) , ook met de ventilatie dicht (type C).
Woning is best groot (525m3). Betreft nieuwbouw uit 2018.
300 kan sowieso al niet kloppen, want buiten is het niveau al rond de 400. Met vier personen in een ongeventileerde kamer loopt de waarde snel op, dan zit je zo op 1000+. Als jij nooit boven de 600 ppm meet, ventileer je waanzinnig goed, of je meter deugt niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:45
Philflow schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:25:

[Afbeelding]

[...]

Ja daar baalde ik ook van, 150 vond ik nog net acceptabel. Ik zou graag zelf wat in elkaar zetten maar zit nog wel een paar maanden in de verbouwing dus andere prioriteiten..

Benieuwd of iemand dit alternatief kent!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Deze zojuist besteld https://a.aliexpress.com/_BPejq3 de versie 2 zonder Wifi.

Ik zal mijn bevindingen hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Als je een MH-Z19 hebt en espeasy gebruikt van een tijdje geleden, check dan eens je log.
Als je daar elke keer Init OK ziet verschijnen zou ik espeasy even verversen voor een recentere versie.

Ik had dat ook en bleek dat de sensor iedere keer gereset wordt. Hierdoor klopte de meetwaardes naar verloop van tijd niet meer. Deze liepen steeds verder op. Minimum kwam niet meer onder de 1000.
Na de nieuwe versie is het weer normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021

antwoord --> nee....

Heb je hem aan een Arduino hangen?

Ik heb het probleem dat ik na een paar uur geen enkele gegevens meer eruit krijg of totale bullshit waardes. Hij geeft nu ~3500 door.

En ja, hij is al opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:37:
[...]

Heb je hem aan een Arduino hangen?

Ik heb het probleem dat ik na een paar uur geen enkele gegevens meer eruit krijg of totale bullshit waardes. Hij geeft nu ~3500 door.

En ja, hij is al opgewarmd.
nee, heb m aan een wemos D1 hangen.
Hier zit een zelfontworpen printje in met een MH-Z19B en BME280.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik heb sinds vandaag, behalve een SenseAir tSense Display, ook een Aranet4 naast elkaar aan de muur hangen.
De Aranet4 wil ik voornamelijk voor mobile metingen o.a. in het kader van energiecoaching inzetten.
Beide apparaten hangen nu ca. 1 uur eendrachtig naast elkaar en zijn het in eerste instantie eens
over CO2, temperatuur en luchtvochtigheid. De luchtdruk komt ook goed overeen met de meting van het lokale weerstation.
Nog afwachten wanneer ik de python Aranet4 client op een rpi heb draaien (of misschien op een ESP32? met uPython).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 22:18
Philflow schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:40:

Hier hetzelfde, ben benieuwd naar de ppm waarde in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

BertP schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:23:
[...]
Hier hetzelfde, ben benieuwd naar de ppm waarde in huis.
Ben benieuwd hoe die gaat bevallen bij je. De mijne is onderweg geloof ik, volgens de tracking is ie 'in transit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Philflow schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:02:
[...]

Ben benieuwd hoe die gaat bevallen bij je. De mijne is onderweg geloof ik, volgens de tracking is ie 'in transit'.
Mooi werk :) We hebben een nieuwbouwwoning met een wtw systeem / mechanische ventilatie. De ventilatie is co2 gestuurd dus als het goed is zou je dat terug kunnen zien in de grafiekjes op het apparaatje. Het is een itho daalderop quality flow icm met een hru 350, ben benieuwd naar de waarden en of het systeem ook ‘ingrijpt’ bij bepaalde waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:22
Ik weet niet of dit de juiste topic is omtrent mijn vraag.

Heb sinds een aantal jaren deze CO2 meter en het werkt naar behoren. Wanneer niemand in de woonkamer is, dan is de PPM waarde rond de 400.

Maar wanneer we in de woonkamer zijn met 3 a 4 mensen (2 volwassen en 2 kinderen) dan is de PPM waarde tussen de 850 en 1100.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de PPM waarde omlaag gaat?
Mijn woonkamer (50m2 - 125m3) heeft aan de voorkant en achterkant een ventilatierooster die beiden open staan.
Mechanische ventilatie van Itho staat op stand 2 (van de 3). Wanneer ik deze op stand 3 zet dan blijft de PPM waarde hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ventilatieschachten en ventilatieroosters zijn schoon? M.a.w. wordt er ook meer afgezogen en aangevoerd als de ventilatie naar stand 3 gaat? Je kunt (bij beter weer) eens kijken of het hetzelfde blijft als je een venster open zet. Wordt de situatie beter, dan wordt er misschien te weinig frisse lucht aangevoerd.

[ Voor 38% gewijzigd door Parody op 27-01-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:22
Parody schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:20:
Ventilatieschachten en ventilatieroosters zijn schoon? M.a.w. wordt er ook meer afgezogen en aangevoerd als de ventilatie naar stand 3 gaat? Je kunt (bij beter weer) eens kijken of het hetzelfde blijft als je een venster open zet. Wordt de situatie beter, dan wordt er misschien te weinig frisse lucht aangevoerd.
Ja, ventilatieschachten en ventilatieroosters zijn schoon.
Heb nu beide ventilatieroosters in de woonkamer dicht om te meten hoe hoog de PPM na een uur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ChiMan Ik persoonlijk maak me niet druk over CO2 waarden in huis, als ze maar niet langdurig (>30 min) boven de 1000 ppm uit komen. Je kent waarschijnlijk de aanbevelingen of niet?
Afhankelijk van het aantal personen (met Corona nu niet meer zo veel visite) is in mijn woonruimte van 135 m³ de concentratie tussen de 600 ppm en de 950 ppm (meestal).
Alleen MV - wel "CO2-gestuurd".
Jouw CO2 meter is met € 129,- nu wel relatief duur voor wat hij kan is mijn persoonlijke mening O-) .
Ik heb sinds kort een mobiele! monitor (op batterij) welke naast CO2, temperatuur, r.v. ook de luchtdruk per minuut meet en voor minimaal 3,5 dagen bewaart. De communicatie loopt via BT LE 4.0 en gaat met extended range door 2 plafonds.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
ChiMan schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:11:
Wanneer niemand in de woonkamer is, dan is de PPM waarde rond de 400.
Waar staat wat min of meer standaard is?
Heb je in de buitenlucht ook nog waardes openbaar te zien?
Dan kan ik als de temp rond de kamertemp zit eens kijken of er verschil is.
Binnen meet ik in de ochtend rond de 500 (CO zit op 6, HCHO op 0,04)
Waarde zit om 1600 uur rond de 800.
Niks ventilatie gewoon een oud huis.
Verwarming is een pelletkachel-cv met luchtaanzuig in de kamer.

Ik heb dit speeltje van brisunshine €44,00 omdat ik wel eens wilde weten hoe slecht de lucht is in de afgesloten kast waarin 65 zakken pellets liggen.
Nou dat is best wel ongezond.
CO zit op 674
CO2 zit op 2216
HCHO zit op 0,85

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Vuiltje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:57:
Ik heb dit speeltje van brisunshine €44,00 omdat ik wel eens wilde weten hoe slecht de lucht is in de afgesloten kast waarin 65 zakken pellets liggen.
Nou dat is best wel ongezond.
CO zit op 674
CO2 zit op 2216
HCHO zit op 0,85
Hoe kom je aan zo veel CO en CO2 in een kast waar geen verbranding plaats vindt? Of woont daar nog iemand in? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Oh, ben je niet bekend met auto oxidatie of hoe ze dat ook noemen.
Hout vergaat langzaam als dat wordt blootgesteld aan zuurstof.
Dat heet hele langzame verbranding.
Er zijn enkele zeelieden overleden nadat ze een ruim in zijn gegaan vol houtpellets.
Daar was niet voldoende zuurstof en zijn onder aan de ladder in elkaar gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Je kunt ook "gewoon" de pech hebben dat de afvoerbuizen aan de krappe kant zijn. Er is nogal wat gebouwd in de loop der jaren wat niet geheel (of geheel niet) aan de huidige standaarden voldoet. In ons huis (met WTW) is zowel de aanvoer als de afvoer te krap gedimensioneerd, wat vooral in de slaapkamers niet altijd de beste luchtkwaliteit oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Parody schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:28:
Je kunt ook "gewoon" de pech hebben dat de afvoerbuizen aan de krappe kant zijn. Er is nogal wat gebouwd in de loop der jaren wat niet geheel (of geheel niet) aan de huidige standaarden voldoet. In ons huis (met WTW) is zowel de aanvoer als de afvoer te krap gedimensioneerd, wat vooral in de slaapkamers niet altijd de beste luchtkwaliteit oplevert.
Dat is niet alleen een kwestie van dimensioneren, maar vooral ook van afregelen. Of wordt de WTW bewust lager gezet om het geluid te verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Vuiltje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:18:
Oh, ben je niet bekend met auto oxidatie of hoe ze dat ook noemen.
Hout vergaat langzaam als dat wordt blootgesteld aan zuurstof.
Dat heet hele langzame verbranding.
Er zijn enkele zeelieden overleden nadat ze een ruim in zijn gegaan vol houtpellets.
Daar was niet voldoende zuurstof en zijn onder aan de ladder in elkaar gezakt.
Nee, dat effect kende ik nog niet. Weer wat geleerd. Maar dat verklaart wel het hoge CO en CO2-gehalte. Over die CO2 zou ik me niet zo druk maken, maar zoveel CO is echt gevaarlijk.
Alweer een reden om geen pelletkachel te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Andrehj schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:12:
[...]
, maar zoveel CO is echt gevaarlijk.
Alweer een reden om geen pelletkachel te willen.
""CO""
klopt.
waardes vanaf 400 staat bij: frontale hoofdpijn binnen 1-2 uur, levensbedreigend na 3 uur.
waardes vanaf 800 staat bij: Duizeligheid, misselijkheid en stuiptrekkingen binnen 45 minuten. Buiten bewustzijn binnen 2 uur. Overlijden binnen 2-3 uur.

Maar wie gaat er zo lang in een kast zitten.
Ik heb nog geen test gedaan om te zien hoe snel het "wegspoelt" en verdunt.

""reden""
Ben ik niet met je eens.
Stook al bijna 3 jaar en net zolang heb ik pellets in die kast.

Het is wel een punt van "rekening mee houden!"
Als ik hier lees over balansventilatie en wtw zou ik me daar veel onprettiger in voelen.
Die wijk in Amersfoort is berucht, daar was die gasdichte bouw het beste van het beste, nou geweldig als je de bewoners zelf hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
ChiMan schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:11:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de PPM waarde omlaag gaat?
Afzuigkap aanzetten. Kijk maar eens hoe hard deze dan naar beneden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Waar is eigenlijk de beste plek om CO2 te meten in een woonkamer/slaapkamer?
Ik merk dat de locatie nogal uit maakt. Weet niet of hier richtlijnen voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-05 17:28
darklord007 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:03:
Waar is eigenlijk de beste plek om CO2 te meten in een woonkamer/slaapkamer?
Ik merk dat de locatie nogal uit maakt. Weet niet of hier richtlijnen voor zijn?
Ik ben hier ook wel heel benieuwd naar. Heb nu de CO2 meter al een half uurtje op een meter afstand staan. Daarvoor een half uur op 4 meter, maar een effectief verschil zie ik niet in de logs. Toen ik hem gisteren in de hand had uiteraard wel. Mijn gevoel zegt dat CO2 vrij gemakkelijk verdunt in een ruimte. Dat zou ook wel kunnen kloppen aangezien onderzoek ook laat zien dat de locatie van het inblaas- en afzuiging er niet echt toe doen, het gaat veel meer om het debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Nilvo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:57:
[...]

Ik ben hier ook wel heel benieuwd naar. Heb nu de CO2 meter al een half uurtje op een meter afstand staan. Daarvoor een half uur op 4 meter, maar een effectief verschil zie ik niet in de logs. Toen ik hem gisteren in de hand had uiteraard wel. Mijn gevoel zegt dat CO2 vrij gemakkelijk verdunt in een ruimte. Dat zou ook wel kunnen kloppen aangezien onderzoek ook laat zien dat de locatie van het inblaas- en afzuiging er niet echt toe doen, het gaat veel meer om het debiet.
In koelcellen 1500m3 waar 400 ton appelen in bewaart worden maakt het meten, afzuigen helemaal niets uit waar dat gebeurt. Het terug blazen van de behandelde lucht gebeurt een meter verder dan het afzuigen, namelijk achter de verdamper.
CO2 niveau tot 1,5 % 15000 ppm zuurstof niveau 0,8 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Wow, ik dacht dat ze dat met stikstofgeneratoren bereikten, niet met CO2
Ben bij diverse bedrijven geweest met van die pijpen met bundels rietjes om de zuurstof uit de perslucht te halen zodat stikstof overbleef.

edit:
- Is de zuurstofwaarde te laag, dan slaat een beluchtingsventilator aan. Is dit te hoog, dan wordt stikstof de cel in gespoten met een stikstofgenerator.
- Is het stikstofgehalte CO2 te hoog, dan zet men de CO2 scrubber aan die de lucht in de koelcel hiervan ontdoet.

edit2:
Gas met gewenste zuurstof en stikstof samenstelling wordt daarbij in de bewaarcellen geïnjecteerd en het overtollige CO2 dat door de ademhaling van het fruit wordt geproduceerd, wordt met zogenaamde scrubbers verwijderd.

edit3:
Ultra Low Oxigen-koelcellen

Daarom slaan kwekers of fruithandelaren een groot deel van de appels op in speciale Ultra Low Oxigen (ULO)-koelcellen. Is zo’n cel helemaal vol, dan gaat de lucht – met bijna 21% zuurstof – eruit, totdat er 5% zuurstof over is. En ze voegen extra stikstof toe. Ook dat zit van nature in lucht (circa 79%).

[ Voor 84% gewijzigd door Vuiltje op 27-01-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Vuiltje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:27:
[...]

Wow, ik dacht dat ze dat met stikstofgeneratoren bereikten, niet met CO2
Koelcel wordt hermetisch gesloten, stikstofgenerator brengt het zuurstof niveau om laag, appeljes eten de zuurstof op tot het gewenste niveau, zuurstof opgenomen door de appeltjes wordt 1 op 1 om gezet naar co2.
Als de cel goed dicht is voer je lucht toe om het zuurstof op pijl te houden, co2 wordt op niveau gehouden door een co2 scrubber, ethyleen wordt verwijder met een ethyleen scrubber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
wizzopa schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:38:
[...]
stikstofgenerator brengt het zuurstof niveau om laag,
ok dus toch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Als je dichte cellen heb voer je allen lucht toe en heb je geen stikstofgenerator meer nodig.

Wordt voor veel meer gebruikt dan appelen en peren, ook oa bloembollen. Valt onder de noemer ULO bewaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Mooie techniek.
Ik heb nog enige tijd in de 500 kuub per uur sets gezeten, die leverden lucht met 5% zuurstof voor de chemietankers.
1% werd ook wel gedaan, maar dan ging de capaciteit drastisch omlaag, ik meen dat ze dat boven fotolak (had iets met foto's te maken) deden, want een bijkomend voordeel van lucht met maar 1% zuurstof bevatte ook geen vocht meer.
En fotolak kan slecht tegen vocht.
Vergeleken met die sets waren de sets bij die koelcellen "speelgoed".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Nilvo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:57:
[...] Mijn gevoel zegt dat CO2 vrij gemakkelijk verdunt in een ruimte.
https://nl.qaz.wiki/wiki/...n_kinetic_theory_of_gases
Dat gaat volgens de wet van Fick en de vergelijking van Boltzmann Diffusie

Je kunt je er wel wat bij voorstellen dat de grootte/massa van het gas molecuul een grote rol speelt, maar ook de temperatuur.. bij hogere T trillen de gas moleculen nu eenmaal harder.... en ook de concentratie van het gas... wat een thermodynamische kant heeft omdat het streven naar de maximale entropie, vrij vertaald.. de toename van de chaos... .dwz het gas is eerst sterk geconcentreerd maar kan zijn thermodynamische winst verkrijgen door via verdunning, het streven naar chaos... de toename van de entropie....

Boltzmann is meer gebaseerd op botsingen, een populair plaatje komt uit de link
Je kunt je ook daar wel voorstellen dat oa een concentratie (meer botsingen), het type gas (verschil in massa en het effect op de botsingen) en de temperatuur (hogere snelheid van de gasdeeltjes) een grote invloed hebben
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Translational_motion.gif

In de koelcel is er natuurlijk de temperatuur constant, dus komt de gas verspreiding van de overige parameters.

Maar het verspreiden van het gas kan idd heel snel gaan.... tis ook niet voor niks dat je een gaslek ook snel kan ruiken (ook mede aan het stinkende stofje dat expres toegevoegd is... omdat puur aardgas vrijwel reukloos is)

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 27-01-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Vuiltje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:51:
Mooie techniek.
Ik heb nog enige tijd in de 500 kuub per uur sets gezeten, die leverden lucht met 5% zuurstof voor de chemietankers.
1% werd ook wel gedaan, maar dan ging de capaciteit drastisch omlaag, ik meen dat ze dat boven fotolak (had iets met foto's te maken) deden, want een bijkomend voordeel van lucht met maar 1% zuurstof bevatte ook geen vocht meer.
En fotolak kan slecht tegen vocht.
Vergeleken met die sets waren de sets bij die koelcellen "speelgoed".
Ik had de beschikking over 6 x 140m3 @ 99,5%N2 verdeeld over 3 gebouwen met ondergrondse leiding gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik sta op het punt om deze te bestellen. Werkt hij nog steeds goed bij jou? De rating op amazon is erg laag, maar het zijn 3 gebruikers zonder recensie. Elders lees ik wel positieve dingen erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@VantageR Op zich doet wat ie moet doen. De waarden lijken me echt reëel. Je moet hem wel op de adapter laten werken want er is toch met de uitstekende S8 sensor die erin zit, redelijk wat stroom nodig.
Toen ik aan het zoeken was waren de levertijden van vrijwel alle andere opties heel lang, echt maanden (eind jan/ begin feb) en op 7 november heb ik besloten om er een snel te willen hebben omdat we toen door omstandigheden (oa corona) met 2 extra volwassenen thuis zitten. Dus alles is veel intensiever in gebruik en daar wilde ik een indruk van hebben hoe dat op de CO2 uitwerkt om het huisklimaat op diverse plaatsen even te checken.
En dat heeft prima gewerkt. De data kun je super eenvoudig via de software overbrengen via een xls naar Excel. Bij de volgende start worden de oude data overschreven.

Hoe lang al de nieuwere apparaten, die toen echt totaal uit verkocht waren.. op batterijen werken?
De S8 LP in die apparaten mag dan wel zuiniger zijn, maar de piekstroom is nog steeds vrij hoog (300 mA volgens de specs) dus de batterijen zullen langer mee gaan... maar hoeveel langer?

Dus nu gebruik ik hem nog af en toe. Het was nooit een plan om een permanente monitor te hebben. Idem voor LV, ik meet het af en toe. Heb geen zin om elke ca 10 jaar een domotica lijn te upgraden.... ik vind meten/techniek erg leuk maar ben alert op het doorschieten daarin. Ik steek ook graag tijd in flink buiten... sporten.

Kijk ff rond wat 3 maanden later, nu dus... beschikbaar is tegen welke prijs en 100% zeker een NDIR sensor bevat. En of je een app op je mobiel wilt (ik niet dus..) en of je nog een regeling er aan wilt koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Niet online
@route99 Bedankt voor je reactie. Ik heb een vergelijkbare user case. Gewoon wat metingen doen in verschillende ruimtes waaronder de thuiswerkplek, om een idee te krijgen van het binnenklimaat. Ik hoef verder niet een hele integratie te hebben met domotica. Van die voeding is wel een goede tip. Is het ook mogelijk om hem via de usb-aansluiting te voeden? Of heb je echt een specifieke adapter nodig? Deze zit er zo te zien niet bij inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Graag gedaan.
Ik heb gewoon de USB adapter van mijn tablet gebruikt... idd via de USB kabel, er zit een mini-USB kabel naar normaal USB bij. Daaraan kun je zien dat het niet de allernieuwste meter is. Ben overstag gegaan vanwege bovenstaand verhaal met de S8.
Hij is echt ook super stevig gebouwd en weegt bijna 300 gram.
Het weglaten van de lader zie je steeds meer. ik kreeg hem heel netjes in een stevig koffertje.

Er zijn nog steeds leverproblemen... de vraag is blijkbaar hoog?
https://www.airsain.nl/co2-meter-tfa-airco2ntrol-coach
verwacht 27 april
En die je nu op het oog hebt is ook best schaars...

Kijk anders nog even rond of er iets is wat ook zou kunnen? Tips genoeg op het forum sinds 7 november.... dan heb je nog een nieuwer vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Philflow schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:40:

Ik ben behoorlijk dom geweest, heb type 2 besteld terwijl ik ook fijnstof meting wilde hebben. Ik ga hem maar terugsturen denk ik. Verder komt het wel als een goed apparaatje over. Betere bouwkwaliteit dan ik had verwacht.

Edit: wel opvallend dat precies dezelfde 115 euro bij Bol kost.
https://www.bol.com/nl/p/...9FJRw.1_4.20.ProductImage

[ Voor 27% gewijzigd door Philflow op 28-01-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Philflow schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Ik ben behoorlijk dom geweest, heb type 2 besteld terwijl ik ook fijnstof meting wilde hebben. Ik ga hem maar terugsturen denk ik. Verder komt het wel als een goed apparaatje over. Betere bouwkwaliteit dan ik had verwacht. (mocht iemand deze kunnen gebruiken stuur me even een dm graag)

Hoe beviel het verder wat betreft het uitlezen van data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Megalomania schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:55:
[...]
Hoe beviel het verder wat betreft het uitlezen van data?
Hoe bedoel je precies uitlezen? De display ziet er goed uit. Deze heeft geen wifi.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 28-01-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Ok je kijkt niet terug zeg maar? Ik zou wel de WiFi versie willen zodat ik ook kan terugkijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
[...]

Ik ben behoorlijk dom geweest, heb type 2 besteld terwijl ik ook fijnstof meting wilde hebben. Ik ga hem maar terugsturen denk ik. Verder komt het wel als een goed apparaatje over. Betere bouwkwaliteit dan ik had verwacht.

Kun je hem beter op marktplaats verkopen. Terugsturen kost ook flink wat met risico dat ie niet aankomt of douane grappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Megalomania schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:16:
Ok je kijkt niet terug zeg maar? Ik zou wel de WiFi versie willen zodat ik ook kan terugkijken.
Ben ik ook wel benieuwd naar, kan je een export met data er af halen @Philflow? Hoeft niks fancy te zijn, txt bestandje will do. Op het apparaat zit wel een soort van grafiekje toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

BertP schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:22:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar, kan je een export met data er af halen @Philflow? Hoeft niks fancy te zijn, txt bestandje will do. Op het apparaat zit wel een soort van grafiekje toch?
Er was inderdaad een grafiek te zien. Ik heb hem verder niet uitgebreid bestudeerd. Een mede tweaker wilde hem overnemen. Wellicht is er meer terug te vinden in de specs op AliE en Bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

TheMystery schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:03:
[...]

Bedankt, volgende besteld
Lolin d1 mini v3.1 (officiële lolin shop)
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.67954c4dTxpOWf
MH-Z19C (officiële winsen store)
En een paar zwarte doosjes waar ik bij de CO2 sensor wel wat gaatjes boor

Op de MH-Z19C zitten de pins al op, op de d1 mini moet ik deze dan nog op solderen.
Kun je dan het beste de kabels solderen of Dupont female-female gebruiken?

Of breadboard
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
En dan dupond male-male, dan ligt het volgens mij ook allemaal wat steviger in de behuizing.
Heb je dit setje al werkend? Ik heb er twee gemaakt (weliswaar zonder doosje, die print ik nog) maar ik twijfel erg over de waardes. Heb er 1 in de slaapkamer gehad afgelopen nacht, we zijn niet boven de 1100ppm geweest. Echter de temperatuur werd zeker 5 graden te hoog gemeten.

En heb er nu 1 naast een "domme" meter liggen en dat is 600 vs 1000. Lijkt mij veel te grote afwijking (de mh-z19 meet in deze de laagste waarde).

Ik was in de veronderstelling dat ze gecalibreerd zijn (zat ook rapportje bij), maar wellicht moet dat nogmaals?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:35
Beekforel schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:56:
[...]

Heb je dit setje al werkend? Ik heb er twee gemaakt (weliswaar zonder doosje, die print ik nog) maar ik twijfel erg over de waardes. Heb er 1 in de slaapkamer gehad afgelopen nacht, we zijn niet boven de 1100ppm geweest. Echter de temperatuur werd zeker 5 graden te hoog gemeten.

En heb er nu 1 naast een "domme" meter liggen en dat is 600 vs 1000. Lijkt mij veel te grote afwijking (de mh-z19 meet in deze de laagste waarde).

Ik was in de veronderstelling dat ze gecalibreerd zijn (zat ook rapportje bij), maar wellicht moet dat nogmaals?
Ja ik heb hem draaiend, de temperatuur die de mh-z19c aangeeft is niet de omgevingstemperatuur maar de temperatuur van de sensor zelf die nodig is voor correcte CO2 waardes.

Ik heb naast de CO2 sensor uiteindelijk ook een bme280 en een ccs811 geplaatst.
Ik heb alles nu een paar dagen draaien in een doosje zonder deksel, de temperatuur van de bme280 is dan precies 2 graden hoger dan mijn aqara sensor, dus dit heb ik middels een filter in esphome gecorrigeerd.
De mh-z19c zit in de ochtend op 475 en als ik in de woonkamer zit gaat deze naar 600, deze waardes lijken me oké. Ik zit dan met 1 persoon in een ruimte van 65m2 met een wtw aan op stand 1.

Vandaag heb ik de deksel erop gedaan en heb hierna de bme280 waardes nog wat moeten tweaken zodat deze ongeveer gelijk liggen aan de aqara sensor.

Nog wat foto’s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4EdeuuKibosIq37_u69zQnxfjc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wxY5DDiU7a9GYlnVsWu0HLXP.jpg?f=user_large
Alle waardes die ik nu uitlees, geen idee of de tvoc waardes een beetje kloppen, iemand deze sensor ook draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjnZrEYggrY_Em7lbROt1eHgjnI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FV2YJb3MkY7Qn3q2eD5FQEeb.jpg?f=user_large
Grafiek CO2, lijkt me redelijk te kloppen uitschieter is toen ik ermee bezig was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gx4QLCNQiH9v0WGKJMJJSXj6JvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAwn1VCHsVDouwkQ3NoIDLHB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9wPP_whipRmBHTATxCVqgNd29k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1v2qqpBnkypyM5GbooMccXa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/932aS-cWz6MehtbuDsT3iWGwjSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fAhAnUW80DvPvVULRQZQaob.jpg?f=fotoalbum_large

De mh-z19 paste helaas niet op het breadboard dus ik heb uiteindelijk de header pins eruit gesoldeerd en de kabels aan de sensor gesoldeerd.
Voor mijn eerste esp project is het redelijk geslaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

TheMystery schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:15:
[...]

Ja ik heb hem draaiend, de temperatuur die de mh-z19c aangeeft is niet de omgevingstemperatuur maar de temperatuur van de sensor zelf die nodig is voor correcte CO2 waardes.

Ik heb naast de CO2 sensor uiteindelijk ook een bme280 en een ccs811 geplaatst.
Ik heb alles nu een paar dagen draaien in een doosje zonder deksel, de temperatuur van de bme280 is dan precies 2 graden hoger dan mijn aqara sensor, dus dit heb ik middels een filter in esphome gecorrigeerd.
De mh-z19c zit in de ochtend op 475 en als ik in de woonkamer zit gaat deze naar 600, deze waardes lijken me oké. Ik zit dan met 1 persoon in een ruimte van 65m2 met een wtw aan op stand 1.

Vandaag heb ik de deksel erop gedaan en heb hierna de bme280 waardes nog wat moeten tweaken zodat deze ongeveer gelijk liggen aan de aqara sensor.

Nog wat foto’s:
[Afbeelding]
Alle waardes die ik nu uitlees, geen idee of de tvoc waardes een beetje kloppen, iemand deze sensor ook draaien?

[Afbeelding]
Grafiek CO2, lijkt me redelijk te kloppen uitschieter is toen ik ermee bezig was.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De mh-z19 paste helaas niet op het breadboard dus ik heb uiteindelijk de header pins eruit gesoldeerd en de kabels aan de sensor gesoldeerd.
Voor mijn eerste esp project is het redelijk geslaagd.
Nice!

Ik heb zojuist de config aangepast, van hardware serial naar software serial gegaan. Even kijken of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Beekforel schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:19:
[...]

Nice!

Ik heb zojuist de config aangepast, van hardware serial naar software serial gegaan. Even kijken of dat verschil maakt.
Je kunt volgens mij de sensor ook het beste herstarten als je weet dat de CO2 waardes laag zijn, bij mij in de woonkamer dus in de ochtend, in de slaapkamer dus voor je naar bed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Die in de slaapkamer lijkt wel redelijk goed te gaan, hoewel ik verwacht had dat hij hoger zou komen. Maar dat heeft wellicht ook met de plek te maken (slaapkamer is vrij groot, sensor aan de andere kant van bed).

Het anders aansluiten maakt geen verschil in elk geval. Wellicht komt het inderdaad door het moment van opstarten. Dan zal ik hem morgenvroeg herstarten wanneer m'n andere sensor ~400 aangeeft.

De sensor die ik op de slaapkamer heb liggen heb ik net van de stroom gehad en die valt dan ook terug naar 500, stond op 800. [edit]Ah deze hersteld wel weer na een aantal minuten.

Ik heb ook nog een CDM7160 sensor liggen, uit de "vair monitor" die in dit topic ook wel voorbij is gekomen. Die is inmiddels wel zo'n 5 jaar oud en ligt denk ik al 4 jaar werkeloos in de la. Moet alleen even uitvinden hoe ik die in kan uitlezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andrehj schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:08:
[...]

300 kan sowieso al niet kloppen, want buiten is het niveau al rond de 400. Met vier personen in een ongeventileerde kamer loopt de waarde snel op, dan zit je zo op 1000+. Als jij nooit boven de 600 ppm meet, ventileer je waanzinnig goed, of je meter deugt niet.
Hij staat nu een paar weken aan. Heb even gekeken: afgelopen week was het hoogste niveau 894ppm (overdag) en het laagste 603ppm ('s nachts). Met de Duco roosters dicht, hoewel er desondanks wel minimaal tocht door komt (dicht = winterstand ? ;)).
10 dagen geleden schoot het gemiddelde ineens hard omhoog, ik denk dat er toen (automatische) kalibratie heeft plaatsgevonden. Heb ook een paar keer handmatig gekalibreerd.

Ben wel tevreden over de waardes, maar wil graag dat het klopt ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 31-01-2021 22:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:58
Ik had al een tijdje (sinds mei 2019) een MHZ-19 in m'n buro staan. De automatische kalibratie staat uit en hij is (in het begin) gekalibreerd door hem een hele tijd buiten te leggen met de abc aan. (en hij geeft dan rond de 400).
Nu leek het me dat hij redelijk hoog meet en heb ik hem enige tijd geleden eens buiten gelegd waar hij rond de 400 aangaf.
Sinds een paar weken ligt er een S8 naast, maar die geeft aanzienlijk lagere waardes:
vb MHZ-19: 1197 <---> S8: 822

maar ze volgen elkaar wel relatief goed qua pieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGT-q5j93Apbz7Iv00Mc-WXnX9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f0UxEeXtq5qdVhbg6JM2iEIf.png?f=fotoalbum_large

Nu is natuurlijk de vraag...welke is meer correct, de "oude" MHZ19 of de recentere S8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Niet online
@Promy Zo te zien werken ze beide correct, alleen zijn ze verschillend gekalibreerd. Welke waardes krijg je als je ze beide buiten legt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:46:
Die in de slaapkamer lijkt wel redelijk goed te gaan, hoewel ik verwacht had dat hij hoger zou komen. Maar dat heeft wellicht ook met de plek te maken (slaapkamer is vrij groot, sensor aan de andere kant van bed).

Het anders aansluiten maakt geen verschil in elk geval. Wellicht komt het inderdaad door het moment van opstarten. Dan zal ik hem morgenvroeg herstarten wanneer m'n andere sensor ~400 aangeeft.

De sensor die ik op de slaapkamer heb liggen heb ik net van de stroom gehad en die valt dan ook terug naar 500, stond op 800. [edit]Ah deze hersteld wel weer na een aantal minuten.

Ik heb ook nog een CDM7160 sensor liggen, uit de "vair monitor" die in dit topic ook wel voorbij is gekomen. Die is inmiddels wel zo'n 5 jaar oud en ligt denk ik al 4 jaar werkeloos in de la. Moet alleen even uitvinden hoe ik die in kan uitlezen...
De sensor in m'n kantoor waar ik de hele dag naast heb gezeten en niet al te best ventileer is niet boven de 700 geweest. Terwijl de sensor die ik hierboven link veel hoger gaat (ruim 1200 gezien). De sensor in de slaapkamer blijft gevoelsmatig ook aan de lage kant maar lijkt wel iets beter te kloppen. Zal morgen alles naast elkaar leggen.

Lastig dit, hoe weet je of je goed meet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:07
Promy schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:43:
Ik had al een tijdje (sinds mei 2019) een MHZ-19 in m'n buro staan. De automatische kalibratie staat uit en hij is (in het begin) gekalibreerd door hem een hele tijd buiten te leggen met de abc aan. (en hij geeft dan rond de 400).
Nu leek het me dat hij redelijk hoog meet en heb ik hem enige tijd geleden eens buiten gelegd waar hij rond de 400 aangaf.
Sinds een paar weken ligt er een S8 naast, maar die geeft aanzienlijk lagere waardes:
vb MHZ-19: 1197 <---> S8: 822

maar ze volgen elkaar wel relatief goed qua pieken:

[Afbeelding]

Nu is natuurlijk de vraag...welke is meer correct, de "oude" MHZ19 of de recentere S8?
Die MH-Z19 moeten regelmatig gekalibreerd worden. Op basis van mijn testen zou ik een calibratie per maand minimaal aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@VantageR: ik heb ze net een kwartiertje buiten gelegd. eerst met de case van de Mh-Z19 dicht...toen gaf die 740 a 800 aan...maar met het doosje open 410. De S8 ernaast zat eerst heel laag (255) maar werd na een tijdje 398. Vermoedelijk had hij last van de overgang van 22° naar 1° buiten...

Bij het terug binnen leggen zijn ze alvast helemaal van slag...3159 voor de MH-Z19 en 1200 voor de S8 (maar is aan het zakken :D )

Zou het kunnen dat de MH-Z19 last heeft van een te eng doosje? :? (bovenste wit vierkantje zit op paar mm van de top als het dicht is)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Rt6Ra86flYxEmNOcjtqcZ5dqqM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0tDEO7KvMKBU7ymaukI5XdfG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het kalibreren met de huidige buitentemperaturen heeft naar mijn idee geen zin. In het verleden ook wel gedaan, maar de metingen zijn dan compleet van slag.

Je kan hem naar mijn idee beter in een kamer zetten waar je zelf een uur lang niet komt en daar het raam een stukje open zetten. Sensor niet te dicht bij het raam want dan meet hij weer te koude lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Paar weken geleden toen het nog wat minder koud was heb ik hem (MH-Z19b) ook eens in de schuur gelegd. En toen die twee pennen even kortgesloten en naar binnen gehaald. Ging gestaag binnen 2 minuten naar de 5000 maar eenmaal weer opgewarmd weer normale waardes.

Maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe je de ABC permanent uit krijgt. Ik heb dit in het Arduino script staan;
code:
1
byte cmd[9] = {0xFF,0x01,0x86,[b]0x00[/b],0x00,0x00,0x00,0x00,0x79};

Het vette stukje zou dan ABC uit moeten zetten. Maar ik heb ook wel eens ergens gelezen dat die sensor hem zelf na 24 uur weer aanzet :?

Temperatuur zit er wel een aantal graden naast volgens mij.

[ Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-02-2021 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@kabeltjekabel : ik gebruik espeasy, en daar zie ik de optie "disable ABC". Ik vermoed dat deze die dan ook uitschakeld, of ben ik mis? De MH-Z19 zit alvast voor en na de tijdelijke "buiten"actie terug in dezelfde range (1230-1240).
De S8 zit wel een pak hoger (1020 vs 828 ervoor).

Heb ik het correct dat de S8 hier nu rekening mee zal houden bij z'n automatische correctie? (en dus die 255 als laagste zal nemen?)

Woensdag overdag eens enkele uren in de garage leggen met de poort op een kiertje en zien wat dat geeft.

@wouter.N : ik las dat sommige gebruikers het geforceerd calibreren net afraden? (en enkel calibreren door hem 24uur ergens te leggen waar er veel buitenlucht is)

[ Voor 29% gewijzigd door Promy op 02-02-2021 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:30:
[...]

De sensor in m'n kantoor waar ik de hele dag naast heb gezeten en niet al te best ventileer is niet boven de 700 geweest. Terwijl de sensor die ik hierboven link veel hoger gaat (ruim 1200 gezien). De sensor in de slaapkamer blijft gevoelsmatig ook aan de lage kant maar lijkt wel iets beter te kloppen. Zal morgen alles naast elkaar leggen.

Lastig dit, hoe weet je of je goed meet...
Gisteravond half uurtje buiten gelegd, calibrate getriggerd en weer naar binnen. Ziet er nu beter uit. Nog steeds wel 200 ppm lager dan de andere sensor. Maar dat kan dus calibratieverschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Philflow schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:36:
[...]

Er was inderdaad een grafiek te zien. Ik heb hem verder niet uitgebreid bestudeerd. Een mede tweaker wilde hem overnemen. Wellicht is er meer terug te vinden in de specs op AliE en Bol.
Data export lijkt niet mogelijk, zie inderdaad wel gewoon een grafiek met gemeten waarde (12h terug).

Heb hem nu een half uurtje in de woonkamer staan en hij geeft eigenlijk constant een waarde aan tussen de 870-930. We zijn met 2 personen in de kamer maar dit lijkt mij aan de hoge kant (woonkamer is 40-45m2). Ik lees hier ook eea over calibreren, de handleiding zegt hier niks over maar wellicht kan iemand hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:18

TWKterry

Master Mariner

Oops, verkeerde topic. :o

[ Voor 93% gewijzigd door TWKterry op 03-02-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

[...]

Heb je toevallig al de versie besteld met fijnstofmeting? Ben namelijk wel benieuwd hoe de hardware intern eruit ziet.

Op dit moment zit ik te twijfelen om zelf een luchtkwaliteitmonitor te maken op basis van deze guide https://howtomechatronics...e-temp-hum-arduino-meter/ maar als ik kijk hoeveel euro je kwijt bent aan componenten dan is diegene die jij gelinkt ook interessant. Dan ben je bijna voor hetzelfde bedrag klaar

[ Voor 5% gewijzigd door AOC op 03-02-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

@Waterkoker ik heb hem nog niet besteld.

• darklord007
Ik heb even zitten twijfelen in welk topic ik deze vraag zou stellen. Mocht ik hier verkeerd zitten hoor ik het graag.

Ik wil mijn WTW unit schakelen obv CO2.
Hiervoor 2 kastjes gemaakt met een WemosD1mini met ESPeasy erop.

Nu heb ik 2 MH-Z19 sensoren. 1 B en 1 C variant.

De B werkt prima en lijkt goede waardes aan te geven.

De C variant gedraagd zich iets anders.
(het rode lampje knipperd heel vaak)
De offset lijkt niet te kloppen. Heel lang blijft ie laag in de 400ppm en pas later op de dag zie ik hem wat stijgen.

Ik heb ABC aan staan in espeasy, maar ook na enkele dagen zie ik m de offset niet corrigeren.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-do
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-04 09:05
darklord007 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:35:
Ik heb even zitten twijfelen in welk topic ik deze vraag zou stellen. Mocht ik hier verkeerd zitten hoor ik het graag.

Ik wil mijn WTW unit schakelen obv CO2.
Hiervoor 2 kastjes gemaakt met een WemosD1mini met ESPeasy erop.

Nu heb ik 2 MH-Z19 sensoren. 1 B en 1 C variant.

De B werkt prima en lijkt goede waardes aan te geven.

De C variant gedraagd zich iets anders.
(het rode lampje knipperd heel vaak)
De offset lijkt niet te kloppen. Heel lang blijft ie laag in de 400ppm en pas later op de dag zie ik hem wat stijgen.

Ik heb ABC aan staan in espeasy, maar ook na enkele dagen zie ik m de offset niet corrigeren.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen?
Hou je ze tijdens dit vergelijken naast elkaar of heb je ze op verschillende plekken? Deze sensors zijn bijvoorbeeld erg gevoelig voor tocht. Het enige grote verschil dat ik weet van deze sensoren is dat de kalibratie frequenter is bij de C-variant. Tijdens deze kalibratie pakt hij de laagste waarde die hij in een bepaalde periode heeft gemeten als 400 ppm. Het kan dan natuurlijk zo dat de sensor daarom op 400 blijft hangen.

De B-versie heeft een kalibratie-periode van 24 uur
De C-versie heeft een kalibratie periode van 30 min

De laagste waarde die je in 24 uur meet is waarschijnlijk vroeg in de ochtend wanneer je hebt geslapen en lang niet in de ruimte bent geweest. De waarde zal dan (zelfs zonder al te veel ventilatie) redelijk zakken naar de 400/450.

De laagste waarde die je elke 30 min meet kan natuurlijk van alles zijn. Dit wordt dus elke keer onderuit gehaald naar die 400 en alleen grote veranderingen die binnen een half uur plaatsvinden worden waargenomen.

PS. het aansturen van je WTW is wel super gaaf! Het zal je een hoop warmteverlies schelen. Probeer je eens te verdiepen in een pid-regelaar in je software. Die zorgt ervoor dat je WTW geen hele gekke dingen gaat doen als je 1x in de richting van je sensor uitademt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8eC1B3XfAv2GHYnr_HGw1uL_oo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UxNZocZPdKL6oBUBHCs3oqaD.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door G-do op 13-02-2021 17:37 . Reden: Type-foutjes gecorrigeerd en PS toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmaal
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Weet iemand welke NDIR sensor in de Technoline WL 1030 geassembleerd is?

edit: Airthings gekocht

[ Voor 20% gewijzigd door wsmaal op 17-02-2021 20:26 . Reden: tekst toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
@G-do Is een PID niet een beetje veel overkill daarvoor? Gewoon gemiddelde van laatste 10 waarden bijvoorbeeld is veel simpeler dan dagen te tunen op je PID goed te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 13-02-2021 19:37 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-do
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-04 09:05
@naftebakje Ja, true! Hoewel ik bij smart-home gebruikers meestal wel stiekem wat liefde voor zulke overkill praktijken kan spotten! Je kan in Home Assistant redelijk goed een loopje bouwen in bijvoorbeeld Node-RED voor een pid controller, maar het blijft idd wel wat overkil voor de huiskamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@darklord007 ik heb alleen de C maar merk hetzelfde. Het automatisch calibreren heb ik uitstaan maar alsnog lijkt de meter veel te weinig aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
naftebakje schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:19:
@G-do Is een PID niet een beetje veel overkill daarvoor? Gewoon gemiddelde van laatste 10 waarden bijvoorbeeld is veel simpeler dan dagen te tunen op je PID goed te krijgen.
Bij Zehnder is een PI regeling zelfs standaard. Momenteel probeer ik die met slechts 1 aangesloten sensor (0-10V) optimaal te krijgen. Is nog niet zo makkelijk, want de I component kun je niet uitschakelen, om zo eerst de optimale P te bepalen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-04 07:25
Als complete leek heb ik best wat moeten uitzoeken dus ik dacht ik deel meteen hier even hoe ik mijn CO2 meter (kostprijs ongeveer €25) werkend heb gekregen:

Ik heb de Senseair S8 hier gekocht: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dq8eg5Y
Ik heb een ESP32 hier gekocht: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dq8eg5Y

Ik heb deze als volgt aan elkaar verbonden en de voeding verloopt via de USB poort (ik gebruik een oude telefoonlader).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdVQT7qUljoeySKlkAT92nspNJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KxEKjvQwruS0nXdWKspcLCrR.png?f=fotoalbum_large

Ik wil de CO2 waarde in home assistant kunnen uitlezen. Eenvoudigste manier daardoor is dus in home assistant de ESP Home addon te installeren (deze ondersteund de SenseAir S8 zoals te zien op hun site).

Daar kan je dus kiezen dat je een nieuw apparaat wil.
Je kan specifiek dit ESP32 bordje kiezen: "MH ET LIVE ESP32MiniKit"
Hij maakt dan de benodigde firmware en flasht deze naar je ESP32 bordje.
EDIT: iets meer details over dit proces:
De wizard vraagt je om je ESP32 een naam te geven, vraagt ook de naam en wachtwoord van je wifinetwerk en optioneel (aangeraden!) een wachtwoord om je ESP32 te beveiligen.
Er zijn twee manieren om je ESP32 de eerste keer te flashen:
1: verbind de ESP32 via USB met het apparaat waar je Home Assistant op hebt draaien. Kies rechtsboven in ESPHome hoe je verbinding wil maken met het apparaat (standaard Over The Air maar nu moet je dus de poort kiezen waar het apparaat mee verbonden is). Klik dan Upload in ESPHome.
2: Verbind de ESP32 via USB met je computer. Wellicht moet je wat drivers installeren (zie ESPHome wiki voor de link, ik heb het hier gedownload) zodat je computer ermee kan praten. Download van de ESPHome website een executable. Klik in ESPHome bij je ESP32 op "..." en kiescompile. Download het bestand. Open de executable, kies de poort van je apparaat en selecteer het gedownloade bestand en klik flash.

Vanaf nu kan je OTA je ESP32 updaten. Ik heb erna heb ik op edit geklikt en in de autogegenereerde configuratie nog het volgende toegevoegd om de sensor uit te kunnen lezen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# Define pins to be used on the ESP32 for UART which is used by the senseair platform to
uart:
  rx_pin: GPIO16
  tx_pin: GPIO17
  baud_rate: 9600

#Setup the sensair sensor
sensor:
  - platform: senseair
    co2:
      name: "SenseAir CO2 Value"
    update_interval: 60s

Vervolgens klikte ik ok Upload om dit naar de ESP32 te flashen (wellicht kon ik dat ook de allereerste keer hebben toegevoegd wanneer ik de ESP32 flashte).

Vervolgens zie je in Home Assistant onder "integrations" een nieuwe gesuggereerde integratie verschijnen, je kiest dus dat je dat graag wil en voila de CO2 waarde is nu beschikbaar in home assistant.

EDIT: iemand vroeg om meer details over het verbinden van de kabels aan de modules. Ik heb dus eerst de meegeleverde zwarte blokken aan de ESP32 vastgesoldeerd (ging sneller dan verwacht):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JRW2dSXp9GSfqelT9Ekjj3GdXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vL2pkiPdpxfN8Mcv9PPNtOdI.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna heb ik gebruik gemaakt van deze kant en klare dupont kabels. Ik heb de metalen pinnen uit het zwarte plastic hoesje gehaald en in lege hulzen uit deze set gezet. De reden is dat ik ze liever in groepeer waar mogelijk dan individueel in de juiste gaatjes zet.
Op deze foto zie je hoe ik dan de kabel aan de ESP32 verbind door de kabel er gewoon in te prikken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_CvoTYh7fT2XyzQHZYV8fMnVQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFpSu7D5XYCIKU8z42hutOlH.jpg?f=fotoalbum_large
Aan de Senseair S8 heb ik de kabels door de gaatjes geprikt en dan aan de andere kant er aan vast gesoldeerd: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juEsHg5aVOmF7l1MXE2Vnhz02ik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPlj1K3LKxm64w7wWYIVAHIn.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens is deze techniek niet aan te raden als je het geheel in een klein doosje wil stoppen. Dan kan je beter rechtstreeks solderen.

[ Voor 51% gewijzigd door quizzical op 03-03-2021 10:16 . Reden: Meer details over ESPHome toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:05
@quizzical als mede leek:
  1. Geen verder programmeer werk dus? Je volgt de stappen en dat is het?
  2. Het bordje verbind je hoe om te programmeren? Via USB? Via WiFi? Bluetooth?
  3. En daarna? Via USB? wifi? Bluetooth?
Co2 meter staat nog wel op het lijstje... Maar kant en klaar bestaat niet of is een getal met 3 cijfers...

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 14-02-2021 05:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quizzical
Waah schreef op zondag 14 februari 2021 @ 05:31:
@quizzical als mede leek:
  1. Geen verder programmeer werk dus? Je volgt de stappen en dat is het?
  2. Het bordje verbind je hoe om te programmeren? Via USB? Via WiFi? Bluetooth?
  3. En daarna? Via USB? wifi? Bluetooth?
Co2 meter staat nog wel op het lijstje... Maar kant en klaar bestaat niet of is een getal met 3 cijfers...
Naar aanleiding van je vragen heb ik wat extra details toegevoegd die je vragen beantwoorden.

De Senseair S8 doet dus over een lange periode (14tal dagen of zo) een autocalibratie. Hij gaat er van uit dat in die periode hij wel eens 400 zal bereiken (de waarde die de buitenluicht op de meeste plaatsen ongeveer heeft) omdat er wel eens niemand zal zijn in de ruimte waar hij meet. Als de laagste gemeten waarde bvb 500 is dan gaat hij ervan uit dat zijn sensor 100ppm overschat en dus toekomstige waarden met 100ppm verminderen. Het echte proces werkt nog iets subtieler maar dat is ongeveer het principe. Je kan dat uitschakelen mocht dat in jouw situatie niet geschikt zijn, maar niet met ESPHome denk ik.

Bedankt voor degene die deze link heeft gepost voor een behuizing voor mijn CO2 meter in te stoppen:
https://www.banggood.com/...741.html?cur_warehouse=CN

Ik veronderstel dat ik de Senseair S8 best met de bovenkant (waar de sticker met text op zit vastlijm aan het doosje met een lijmpistool?

[ Voor 14% gewijzigd door quizzical op 14-02-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
G-do schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:26:
[...]

Hou je ze tijdens dit vergelijken naast elkaar of heb je ze op verschillende plekken? Deze sensors zijn bijvoorbeeld erg gevoelig voor tocht. Het enige grote verschil dat ik weet van deze sensoren is dat de kalibratie frequenter is bij de C-variant. Tijdens deze kalibratie pakt hij de laagste waarde die hij in een bepaalde periode heeft gemeten als 400 ppm. Het kan dan natuurlijk zo dat de sensor daarom op 400 blijft hangen.

De B-versie heeft een kalibratie-periode van 24 uur
De C-versie heeft een kalibratie periode van 30 min

De laagste waarde die je in 24 uur meet is waarschijnlijk vroeg in de ochtend wanneer je hebt geslapen en lang niet in de ruimte bent geweest. De waarde zal dan (zelfs zonder al te veel ventilatie) redelijk zakken naar de 400/450.

De laagste waarde die je elke 30 min meet kan natuurlijk van alles zijn. Dit wordt dus elke keer onderuit gehaald naar die 400 en alleen grote veranderingen die binnen een half uur plaatsvinden worden waargenomen.

PS. het aansturen van je WTW is wel super gaaf! Het zal je een hoop warmteverlies schelen. Probeer je eens te verdiepen in een pid-regelaar in je software. Die zorgt ervoor dat je WTW geen hele gekke dingen gaat doen als je 1x in de richting van je sensor uitademt.

[Afbeelding]
Dank je wel voor je reactie,
ik heb de B en C sensor gewoon omgeplugt. Het lijkt echt de offset te zijn wat niet goed is want de B zie je meteen reageren als er iemand de kamer in komt na een nacht. En dat lijkt dus wel redelijk te kloppen

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jwz8kGq/Knipsel2.jpg

Ik weet niet wat ik verder nog zou kunnen doen behalve maar een B versie bestellen 8)7 |:(

Probleem met die WTW is wat breder. Bij flinke koude halen ze enorm veel vocht uit je huis. Heb al onder de 30% gezeten. Nu met luchtbevochtiger gaat er 1,5L per dag in, maar het gaat er nog harder uit....
Op dit moment is vrijwel continue iemand thuis, maar dit zal in de toekomst wel weer minder worden.

Idee is:
CO2 slaapkamer+woonkamer en vochtigeheid badkamer meten.
En deze obv drempelwaardes laten schakelen.

Heb al een relay-box op de WTW om te schakelen dus hoef alleen maar input+script toe te voegen.
Om flipperen te voorkomen kan ik makkelijk wat hysterese toevoegen. Voor de rest kan ik niet echt wat regelen aangezien ik alleen een normaal-plus-max stand heb O-)
quizzical schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:54:
[...]

Naar aanleiding van je vragen heb ik wat extra details toegevoegd die je vragen beantwoorden.

De Senseair S8 doet dus over een lange periode (14tal dagen of zo) een autocalibratie. Hij gaat er van uit dat in die periode hij wel eens 400 zal bereiken (de waarde die de buitenluicht op de meeste plaatsen ongeveer heeft) omdat er wel eens niemand zal zijn in de ruimte waar hij meet. Als de laagste gemeten waarde bvb 500 is dan gaat hij ervan uit dat zijn sensor 100ppm overschat en dus toekomstige waarden met 100ppm verminderen. Het echte proces werkt nog iets subtieler maar dat is ongeveer het principe. Je kan dat uitschakelen mocht dat in jouw situatie niet geschikt zijn, maar niet met ESPHome denk ik.

Bedankt voor degene die deze link heeft gepost voor een behuizing voor mijn CO2 meter in te stoppen:
https://www.banggood.com/...741.html?cur_warehouse=CN

Ik veronderstel dat ik de Senseair S8 best met de bovenkant (waar de sticker met text op zit vastlijm aan het doosje met een lijmpistool?
Ik heb zelf deze. Vind die persoonlijk wat mooier ;)

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.11394c4d1LVzwQ

[ Voor 9% gewijzigd door darklord007 op 14-02-2021 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
darklord007 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:46:
[...]

Dank je wel voor je reactie,
ik heb de B en C sensor gewoon omgeplugt. Het lijkt echt de offset te zijn wat niet goed is want de B zie je meteen reageren als er iemand de kamer in komt na een nacht. En dat lijkt dus wel redelijk te kloppen

[Afbeelding]

Ik weet niet wat ik verder nog zou kunnen doen behalve maar een B versie bestellen 8)7 |:(

Probleem met die WTW is wat breder. Bij flinke koude halen ze enorm veel vocht uit je huis. Heb al onder de 30% gezeten. Nu met luchtbevochtiger gaat er 1,5L per dag in, maar het gaat er nog harder uit....
Op dit moment is vrijwel continue iemand thuis, maar dit zal in de toekomst wel weer minder worden.

Idee is:
CO2 slaapkamer+woonkamer en vochtigeheid badkamer meten.
En deze obv drempelwaardes laten schakelen.

Heb al een relay-box op de WTW om te schakelen dus hoef alleen maar input+script toe te voegen.
Om flipperen te voorkomen kan ik makkelijk wat hysterese toevoegen. Voor de rest kan ik niet echt wat regelen aangezien ik alleen een normaal-plus-max stand heb O-)

[...]

Ik heb zelf deze. Vind die persoonlijk wat mooier ;)

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.11394c4d1LVzwQ
Zo ziet bij mij de c eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaQOx6_mVTCJWHpsTiQKZ2TkjgM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yCcXW4Oc7HS94PbGL9kBVQGt.jpg?f=user_large

Bij mij stijgt ie meestal Max tot 600, in de foto zie je dat ie in de nacht terugvalt naar 440 en weer langzaam stijgt, dipje is als ik een uur weg ben.
Ik weet niet of CO2 hoger zou moeten zijn, ik zit er alleen en mijn wtw heeft 3 toevoer ventielen in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:02
Ondertussen heb ik een Nodemcu v3 met een senseair s8 aan elkaar gehangen en de boel logt naar Domoticz
De resultaten zien er niet verkeerd uit. Begint bij 600 en loopt richting de 1000 in een niet geventileerde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:06
Ik heb 3 MH-Z19B CO2 sensoren met NodeMCU en EasyESP. Deze hebben redelijk gefunctioneerd met waarden die bij elkaar in de buurt lagen.

Op enig moment heb ik deze op ABC (Automatic Base Calibration) uitgezet en later weer aan. Ik heb echter het idee dat ze niet meer calibreren? Dat laatste wilde ik even forceren omdat enkele overduidelijk af begonnen te wijken.

Als test heb ik de sensoren nu al anderhalve dag op zolder gelegd waar vrijwel niemand is. Echter de verschillen tussen de sensoren zijn fors. Nu bv 400 (relatief aan de andere zo'n 400 minder waarschijnlijk), 656, 713.

Dat de eerste niet calibreert is ook evident omdat hij zijn nulpunt veel te laag heeft. Die blijft lang op 400 terwijl er duidelijk co2 bronnen in de buurt zijn.

Wat is nu de methode om ze te calibreren? Iets met EspEasy @ThinkPad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
G-do schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:26:
[...]

[Afbeelding]
Super tip van die PID controller. Ik zie dat node red verschillende kant en klaar oplossingen daarvoor heeft. Dus als mijn nieuwe CO2 sensor goed bevalt bouw ik er nog een paar zodat de slaapkamers en de kleedkamer en sensor hebben.
Ik kan dan de pid controller voor elke kamer een aanstuurwaarde voor mijn ventilatiesysteem laten berekenen en de hoogste gebruiken.

Veel makkelijker zou zijn om met 1 sensor te werken en die te plaatsen in de centrale plek in mijn woning waar alle 'oude' lucht word uitgeblazen. Maar ooit me niet ideaal want een gemiddelde van bvb 700 voor de hele woning kan verstoppen dat in een slaapkamer de waarde eigenlijk 2000 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
TheMystery schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:00:
[...]

Zo ziet bij mij de c eruit:
[Afbeelding]

Bij mij stijgt ie meestal Max tot 600, in de foto zie je dat ie in de nacht terugvalt naar 440 en weer langzaam stijgt, dipje is als ik een uur weg ben.
Ik weet niet of CO2 hoger zou moeten zijn, ik zit er alleen en mijn wtw heeft 3 toevoer ventielen in de woonkamer.
Dat ziet er redelijk normaal uit. Bij mij zie je echt alleen de piekjes met de C. Ook reageerd deze pas heel laat dus lijkt het echt de offset te zijn die er enorm langs zit.

Maar meet dan de abc functie in espeasy aanzetten kan ik ook niet... En dit was al zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:02
quizzical schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:54:
[...]

Ben wel benieuwd of je nog verschil merkt als de sensor in een doosje zit, dan is er toch minder luchtstroom lijkt me of zou dat weinig verschil maken?
Zelf ben ik ook nog naar een doosje aan het kijken maar misschien dat ik de elektronica erin zet en de sensor erop plak als die daardoor beter werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
@Frijns.Net Je gebruikt dan uiteraard een doosje met openingen. Het idee is dat je de sensor afschermt van (zon)licht (dat verstoort de metingen) maar er moet wel lucht bij de sensor kunnen komen. Ik heb een dergelijk doosje: ThinkPadd in "CO2-meters voor in huis"

@Rukapul Ik heb Tasmota op m'n ESP8266 staan, hoe je daarmee kalibreert weet ik niet (ook nog geen noodzaak toe gezien). Zie hier.
Met ESPEasy had je het 'calibratezero' commando: ThinkPadd in "CO2-meters voor in huis"

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 15-02-2021 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quizzical
Ik krijgt wel een vrij helder resultaat wanneer ik de sensor in de kinderkamer (waar 2 kids slapen) plaats. Voor alle resultaten is een logische verklaring.
Eerste conclusie: De deur naar de kinderkamer openlaten!!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckKOJ_0zXgGzwvfv870yhpp5BfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z3iuJQzFFPB46vrSQQiqtyJL.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag me wel af of ik de sensor nu in coronatijden (we zijn bijna nooit lang weg) wel 1 keer om de 2 weken naar +-400 ga kunnen krijgen zoals vereist voor de automatische calibratie.
Door de ventilatie op maximale stand te zetten terwijl we een aantal uur weg waren kreeg ik hem op 450 dus het kan wel, maar dan werk het ventilatiesysteem echt gigantisch hard.
Momenteel is er niemand in die kamer, maar er zijn wel 4 personen in huis, en het is er dus nu ongeveer 680ppm.
Pagina: 1 ... 16 ... 39 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes