Dit is een project waar ik aan meewerk, dus die vraag kan ik wel beantwoorden. Maar eerst: dit hoort eigenlijk niet in dit topic thuis, aangezien Operame voor scholen is en
niet voor in huis. Bij het bestellen moet je verklaren dat je de CO2-meter in een klaslokaal (of soortgelijke plek) plaatst.
Informatie over de hardware kun je vinden op
https://operame.nl/Hardware en daar staat dat de sensor die we gebruiken de AQC-0-0-0-0 is. Daar is praktisch geen informatie over te vinden, behalve wat wij hebben uitgepluisd en op
https://revspace.nl/AQC-0-0-0-0 hebben gezet. Daar heb je verder niks aan, want je kunt deze sensor (nog?) nergens makkelijk bestellen.
Oorspronkelijk wilden we met de MH-Z19B werken, maar die bleek al niet meer op korte termijn in bulk te krijgen, behalve dan wat halfbrakke kloons (die we na een paar dagen testen hebben teruggestuurd). Uiteraard kijken we in de tussentijd ook naar andere alternatieven.
Bingo! Echter, als je goed kijkt in de code, zie je dat we voor de MH-Z19 een library gebruiken, en voor de AQC-0-0-0-0 zelfgeschreven lelijke code die rechtstreeks vanaf serieel uitleest. De reden dat je dingen in de code vindt voor de MH-Z19 is dat we daar compatible mee willen blijven. Overigens kwamen we er pas later, door reverse engineeren van de firmware, achter dat de AQC enigszins compatible is met de MHZ... Het is dus mogelijk om dezelfde code te gebruiken voor beide sensoren (commando 0x86), al doen we dat momenteel niet.
Overigens zou ik de AQC niet een kloon noemen. De firmware is compleet anders, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de bekende
MH-Z19B-kloon met zwart printplaatje die wel gebaseerd is op de MH-Z19B-firmware.
Dat is een gedocumenteerd risico'tje, maar in onze tests viel het mee. Met normale lampen is het me niet gelukt 'm zichtbaar van de wijs te brengen. We hebben wel in de
handleiding gezet dat ie niet in direct zonlicht moet hangen. Echt zonnige dagen hebben we in de testperiode natuurlijk niet meegemaakt...
Rukapul schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:12:
Leuk initiatief, maar te rigide qua drempelwaarden voor het stoplicht volgens mij:
Ik heb recent en beetje rondgekeken en stuur echt niet rigide op 800ppm. Doe je dat wel dan stuur je in veel gevallen domweg op een onaangenaam binnenklimaat in de winter.
Dit project heeft helemaal niks met een "aangenaam binnenklimaat" te maken. Sterker nog, we adviseren heel nadrukkelijk om de ramen te openen (vandaar de naam Operame!) om corona-aerosol af te voeren, als de ventilatie niet aantoonbaar goed genoeg is. Dat zal best snel irritant fris worden, maar de prioriteit moet nu eenmaal liggen bij de gezondheid/veiligheid. Nogmaals: dit is geen CO2-meter voor thuis, maar voor in klaslokalen. De link die je citeert gaat ook niet over 'n aangenaam klimaat, maar over leerprestaties.
Los daarvan is <800 PPM voor thuis juist een heel aangenaam binnenklimaat, als de temperatuur en luchtvochtigheid op orde zijn. En wat dat laatste betreft: als je überhaupt ventileert en verwarmt, zul je in de winter droge lucht krijgen. Maar dat is goed te verhelpen met luchtbevochtigers. Het is in mijn woonkamer waarvandaan ik dit typ nu 21 °C, de luchtvochtigheid is 50% en de CO2-concentratie is 750 PPM. En wat koudeval en tocht betreft zijn er ook oplossingen, al moet je dat wel veel specifieker bekijken per woning; het begint in ieder geval met zorgen dat de koude lucht niet rechtstreeks tegen je aan blaast.
En los daar weer van, de grenswaarden zijn bij praktisch elke CO2-meter gewoon configureerbaar. Zo ook bij de Operame. Maar we maken ze als hulpmiddel bij ventileren tegen virusinfecties door aerosolverspreiding (let op: er zijn ook andere transmissieroutes dus ventileren op zichzelf is echt niet genoeg) en dan wil je eerder voor een lagere grenswaarde kiezen dan voor een hogere.
Juist als je visite hebt tijdens een epidemie waarbij virusaerosol een rol speelt, zou goed ventileren een hogere prioriteit moeten hebben dan er warmpjes bijzitten. Trek des noods een jas aan... Overigens is met kaarsjes aan het CO2-niveau misschien niet meer goed bruikbaar als indicatie van hoe goed je de uitgeademde lucht vervangt. Ik ben benieuwd naar je bevindingen van wat kaarsjes doen met de CO2-concentratie in de ruimte!
Overigens, mocht je Operame een goed initiatief vinden, we zoeken nog donaties en uiteraard is het nuttig als je kunt helpen om scholen te laten weten van het bestaan. Operame CO2-meters (voor klaslokalen, niet voor thuis) worden verkocht voor de kostprijs en we zijn afhankelijk van donaties voor de onvoorziene kosten van het project.
[
Voor 14% gewijzigd door
Juerd op 08-01-2021 04:00
]