Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
dubbel...

[ Voor 92% gewijzigd door Andrehj op 09-09-2020 15:53 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@TereZz Geen idee, maar het kan nog goedkoper:
https://www.aliexpress.com/item/4001277799192.html
Iemand trouwens een goede link naar zoiets, maar dan met een 0-10V uitgang? Dat blijkt nog niet zo makkelijk...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is hier iemand bekend met de Air Visual Pro van IQair?
https://www.iqair.com/air-quality-monitors/airvisual-pro

Ik kan moeilijk herleiden wat de kwaliteit en nauwkeurigheid van dit apparaat is. Ziet er wel 'design' en netjes uit.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:37
@TereZz @Andrehj @bartvl Ik zou de leverancier vragen welk type CO2-sensor er gebruikt wordt. Als het geen NDIR sensor is dan zijn de resultaten sowieso onbetrouwbaar, dan zal het waarschijnlijk een goedkopere VOC sensor zijn, die als je de uitleg op Wikipedia leest, ook reageert op andere gassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

ThinkPadd schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:39:
@TereZz @Andrehj @bartvl ...... Als het geen NDIR sensor is dan zijn de resultaten sowieso onbetrouwbaar, dan zal het waarschijnlijk een goedkopere VOC sensor zijn, die als je de uitleg op Wikipedia leest, ook reageert op andere gassen.
Helaas is het omgekeerde dan ook niet waar dat het dan goede meters zijn. Dat beweer je dan ook niet.

Ik was ook aan het zoeken en kwam deze tegen die in NL bij een enkel bedrijf vandaag iig nog wel onder de 90 euro aangeboden werd.
Maar zoals altijd eerst de reviews nagelopen oa op Amazon en dan blijkt dit model heel traag te reageren op veranderingen en ze gaan ook geregeld stuk, soms al heel snel soms wat later.
https://www.amazon.de/TFA-CO2-Messgerät-CO2ntrol-Thermo-Hygrometer/dp/B00BSWRL6U/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8

Ik kwam daarna die meter nog tegen op:
https://co2indicator.nl/advies.html
Zij schrijven over dat slechte Chinese spul en dat klopt niet ... slecht mss wel... maar die van de foto komt degene die ik net genoemd heb uit Taiwan, ben de link even kwijt. Dat ie niet super is klopt dus wel....
De handleiding (Duitse) vond ik wel ... en het bedrijf waar het vandaan komt, volgens de handleiding... is geen kleintje, daar valt bij Fluke onder.

Ik blijf hier de tips volgen.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 09-09-2020 18:06 ]

• route99

route99

Ik ga hier eens meer naar kijken:
https://nl.aliexpress.com/i/33039734806.html
Bevat iig een NDIR sensor volgens opgave.....
Ben met het modelnummer:1200P gaan zoeken en dan zie je dat het een OEM product is van deze fabriek en dat je er een sticker naar wens op kunt zetten... Prijs: 500+ Pieces US $60
Gezien de basisprijs van een NDIR sensor, vermoed ik dat dit ongeveer de bodem prijs is.
En dan is de €87,84 die Aliexpress vraagt een redelijke.
Amazon is duurder.

Goed punt van @ThinkPad om te focussen op meters met NDIR.

Edit : Heb van "die van Aliexpress" een goedkopere gevonden, ca 70 euro
Via een andere shop uit de USA, prijs NOK incl verzendkosten (98+49 dollar), vond ik deze handleiding van dit apparaat.
https://cdn.shopify.com/s...ual_v2.0.pdf?v=1588306698
En daar staan de specs in vermeld:
SPECIFICATIONS
  • CO2 Sensor Specifications
  • Sensor: Non Dispersive Infra Red NDIR CO2 sensor
  • CO2 Range: 0-5000ppm
  • Accuracy: ±50ppm or ±5% of reading (take larger)
  • CO2 Repeatability: 40ppm at 400ppm
  • Temp Compensation: ±0.1% of reading per C from 25C.
  • Response Time: < 5minutes
  • Warm Up Time: 20 seconds
Dat er geen respons tijd is van bij 10 seconden maar iets dan iig < 5 minutes is, kan ik me wel voorstellen. Dat is met die cavities waar het gas door heen moet en de concentratie eerst een evenwichtswaarde moet bereiken, heel goed verklaarbaar/begrijpelijk.
De Repeatability is voor zulk goedkoop spul best aardig. Je wilt vooral weten of het 600 of 900 ppm (of hoger is) en dat moet je dan zeker weten. Dat het dat een Repeatability spreiding heeft ca 40 bij 400 ppm, ca 10% lijkt mij niet erg.
Wel van belang? Dan zul je wrs in een hoger/duurder segment komen.
Ben wel benieuwd of ze dan die repeatability waarden e.d. ook weergeven of koop je hoop dat het bij een duurder apparaat OK is. |:(

[ Voor 61% gewijzigd door route99 op 10-09-2020 23:03 ]

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Op de website van IQair wordt in de FAQ gesuggereerd dat het om een NDIR sensor gaat. Ik heb via het contactformulier om meer info gevraagd, benieuwd of/hoe snel ze reageren.

• route99

route99

In de datasheet op hun site zag ik het eerder niet staan, maar hier staat in deze uitgebreide sheet dat er een NDIR sensor in zit.
https://www.oddechtozycie...o-TechSpecs-AVP15-min.pdf
Prijs ca 250 euro? Of heb je anders gevonden?

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 10-09-2020 10:25 ]

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Oh nice, die sheet is wat uitgebreider. Dat ziet er niet verkeer uit. NDIR met +- 50ppm of 3% van meetwaarde.

269,- op enkele Nederlandse sites inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

bartvl schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:10:
Op de website van IQair wordt in de FAQ gesuggereerd dat het om een NDIR sensor gaat. Ik heb via het contactformulier om meer info gevraagd, benieuwd of/hoe snel ze reageren.
Vandaag al een reactie ontvangen:
For measuring CO2 concentrations, a SenseAir S8 Sensor (a mini Non-Dispersive Infrared sensor) is used.

For PM2.5 measurements the AirVisual Pro uses a proprietary sensor called AVPM25b which was co-developed by us and another company. Its high accuracy has been confirmed in a recent independent 1-year evaluation of three low-cost PM2.5 monitors by the Dept. of Environmental Health at Johns Hopkins School of Public Health. The scientists confirmed that out of the 3 low-cost monitors tested, the "AirVisualPro exhibited the best accuracy”.
Voor dat laatste is ook een artikel meegestuurd welke ook hier te vinden is:
https://www.sciencedirect...52231020303496?via%3Dihub

Ik vind hier ook een artikel waarin het gebruik van low cost particle sensors onderzocht wordt:
https://www.rehva.eu/file...J901/06-12_RJ1901_WEB.pdf

conclusie is dat de meeste low cost PM2.5 sensoren weinig waarde hebben, de sensor in (onder andere) de AirVisual heeft wel enige waarde.

Aanvullend: testresultaten van de PM2.5 sensor zijn hier te vinden, evenals van enkele andere apparaten. Helaas weinig CO2 metingen beschikbaar.
http://www.aqmd.gov/aq-spec/evaluations/laboratory

[ Voor 19% gewijzigd door bartvl op 10-09-2020 13:03 ]

• route99

route99

Via de Researchgate club waar ik al jaren lid van ben even gezocht.

Kwam dit vergelijk van een aantal NDIR sensoren tegen.
https://www.daaam.info/Do.../proceedings_2019/061.pdf
Tis niet zo'n uitgebreid onderzoek.

Een ander onderzoekje via "om de vorige publicatie heen kijken":
https://www.witpress.com/...ers/AIR20/AIR20001FU1.pdf

Eerst ff de tour nazit bekijken... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-09 13:59
Copitano schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:49:
[...]

Ik heb de B versie. Die beweegt nauwelijks meer (400 max 401 de laatste maanden). Gekocht in september vorig jaar. Wat is nu de manier om deze weer aan de praat te krijgen?
ABC op enabled (normaal in ESP easy) zetten en dan een tijdje buiten leggen bij ca. 20 graden?
Ik heb hetzelfde met mijn MH-Z19B. Na een reset (sensor tijdje buiten leggen en HD 7 seconden verbinden met aarde) doet hij het weer een tijdje om vervolgens weer af te zwakken.
Buiten leggen met alleen ABC op enabled maakt bij mij geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:04

Copitano

Hoorn NH

Jesse- schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:31:
[...]

Ik heb hetzelfde met mijn MH-Z19B. Na een reset (sensor tijdje buiten leggen en HD 7 seconden verbinden met aarde) doet hij het weer een tijdje om vervolgens weer af te zwakken.
Buiten leggen met alleen ABC op enabled maakt bij mij geen verschil.
Hoe heb je de verbinding gemaakt?
Met een Dupont kabeltje of zoiets?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
Copitano schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:35:
[...]

Hoe heb je de verbinding gemaakt?
Met een Dupont kabeltje of zoiets?
Ja, heb ik gewoon met een dupont kabeltje gedaan. Beetje schuin prikken zodat ze goed contact maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Jesse- schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:43:
[...]

Ja, heb ik gewoon met een dupont kabeltje gedaan. Beetje schuin prikken zodat ze goed contact maken.
yep, leeft weer. 422 tegen 418 voor de senceair die er naast ligt😊
Ff afwachten hoe het verder gaat.

EDIT:Denk dat de sensor toch naar de eeuwige jachtvelden is. Is na een kleine opleving weer terug op 400 en blijft daar ook. :/

[ Voor 16% gewijzigd door Copitano op 19-09-2020 10:32 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Jesse-
Copitano schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:54:
[...]
yep, leeft weer. 422 tegen 418 voor de senceair die er naast ligt😊
Ff afwachten hoe het verder gaat.

EDIT:Denk dat de sensor toch naar de eeuwige jachtvelden is. Is na een kleine opleving weer terug op 400 en blijft daar ook. :/
Heb je hem wel eerst 20 minuten buiten gelegd en daarna pas de HD pin 7 seconden verbonden?

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Jesse- schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:50:
[...]

Heb je hem wel eerst 20 minuten buiten gelegd en daarna pas de HD pin 7 seconden verbonden?
Yep, een uurtje ongeveer. Kwam bovendien van binnen toen de Schuifpui al een aantal uren helemaal open stond. De Sence air stond toen al rond 430 ppm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
Wat denken jullie mensen? Zal dit iets kunnen zijn? Wel met NDIR én goedkoop.

€ 36,26 40% Off | Indoor Multifunctionele Lucht Detector Tvoc Gas Kwaliteit Monitor CO2 Kooldioxide Meter Met 4.3 Inch Air Analyzer Meter
https://a.aliexpress.com/_BPw0fT

Gewoon om de luchtkwaliteit in huis te monitoren.

[ Voor 9% gewijzigd door Desmoerick op 21-09-2020 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:00

thof

FP ProMod
Desmoerick schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:45:
Wat denken jullie mensen? Zal dit iets kunnen zijn? Wel met NDIR én goedkoop.

€ 36,26 40% Off | Indoor Multifunctionele Lucht Detector Tvoc Gas Kwaliteit Monitor CO2 Kooldioxide Meter Met 4.3 Inch Air Analyzer Meter
https://a.aliexpress.com/_BPw0fT

Gewoon om de luchtkwaliteit in huis te monitoren.
Als je puur kijkt naar prijs, dan heeft die van € 36,26 euro heeft wel € 117,26 verzend kosten vanuit Tsjechië. Dat maakt hem wel weer duur. Vanuit China is hij ongeveer € 53.

Inhoudelijk kan ik het echter niet beoordelen :X

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:39
Dit lijkt me hopelijk het juiste topic. Even korte omschrijving, ik ben opzoek naar een manier om de luchtkwaliteit in mijn kantoor te meten. Ik heb geen beschikking tot ramen die open kunnen, en heb sterk mijn twijfels over de ventilatie die er in het plafond zit bijvoorbeeld.

Collega's en ikzelf klagen met regelmaat over hoofdpijn, vermoeidheid etc. en ik heb een sterk vermoeden dat dit met het kantoor zelf te maken heeft.

Nou zie ik met regelmaat de TFA AirCO2ntrol Coach aangeraden worden, maar die is nergens leverbaar. Is voor zoiets ook een alternatief?

[ Voor 8% gewijzigd door Inverted_World op 29-09-2020 21:23 ]

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 20:39
thof schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:41:
[...]

Als je puur kijkt naar prijs, dan heeft die van € 36,26 euro heeft wel € 117,26 verzend kosten vanuit Tsjechië. Dat maakt hem wel weer duur. Vanuit China is hij ongeveer € 53.

Inhoudelijk kan ik het echter niet beoordelen :X
€ 36,59
Tsjechië
Gratis Verzending
naar Netherlands via Seller's Shipping Method - CZ
Verwachte bezorgdatum: 4-10dagen

ben ook benieuwd of dit wat is, zou een mooie prijs zijn voor een CO2 meter

• Andrehj
Slaveofthewave schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:39:
[...]
€ 36,59
Tsjechië
Gratis Verzending
naar Netherlands via Seller's Shipping Method - CZ
Verwachte bezorgdatum: 4-10dagen
ben ook benieuwd of dit wat is, zou een mooie prijs zijn voor een CO2 meter
Lijkt idd leuk, maar ik heb wel wat vraagtekens:
  • Alle reviews die erbij staan zijn van een ander artikel (infrarood thermometer). :?
  • Het ding heeft een accu, wat niet gebruikelijk is voor een CO2 meter vanwege het stroomverbruik. En nergens staat hoe lang ie het op een accu doet...
  • En de thermometer heeft geen decimalen. Dat is bij ons nogal een vereiste om wat verschillen te kunnen zien, vanwege de grote thermische massa van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:55
Heb een MH-Z16 gekocht op aliexpress voor €26.

Ik lees hem via UART uit met een ESP32. Heb hem buiten gekalibreerd en hij doet het volgens mij best goed, ik zette vanochtend de deuren open en hij daalde naar 533.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9zoPslWKd2c1cHpzLNwWKfcmiE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bzdEXltAKvnAXsm7dxTRsaNI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
Arnout schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:51:
Heb een MH-Z16 gekocht op aliexpress voor €26.

Ik lees hem via UART uit met een ESP32. Heb hem buiten gekalibreerd en hij doet het volgens mij best goed, ik zette vanochtend de deuren open en hij daalde naar 533.

[Afbeelding]
Flink apparaat voor zo'n kleine sensor! Wat zit daar allemaal in? Of wordt hij gevoed met batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Kaspers Volgens mij is hij intern hetzelfde als de MH-Z19B, alleen zit er een flinke toeter op waar de lucht in gaat. Op de productpage zie ik staan dat hij vooral voor lessituaties is bedoeld. Je kunt dan denken aan een docent die de toeter in een bak met CO2 steekt om CO2 aan te tonen.

Voor thuisgebruik zou ik gewoon de MH-Z19B pakken: hij is goedkoper, veel kleiner en thuis wil je gewoon het niveau in de kamer meten en niet in een specifiek bakje, dus de toeter is overbodig.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Die MH-Z19B lijkt inderdaad niet zo gek voor thuis. Mooi goedkoop ook. Maar als aansturing voor een WTW heb ik een 0-10V uitgang nodig (dan is 0.4 - 2V wat mager). Zouden er interface printjes voor deze sensor zijn?
Ook een aandachtspunt is de calibratie elk half jaar, hoe ga je dat aansturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Andrehj Direct van de MH-Z19B naar 0-10V ken ik zelf niet. Het zal vast kunnen, maar daar heb ik de kennis niet voor :) Zelf gebruik ik de route zoals velen die volgen, met een ESP-bordje ertussen. Die kun je vervolgens een PWM-signaal laten genereren dat weer naar 0-10V wordt omgezet. Een boodschappenlijstje daarvoor staat hier.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyondal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-10-2020
KrL schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 14:06:
Even stil geweest met het hobbyproject (co2 gestuurde ventilatie incl gemotoriseerde roosters) ivm de verbouwing van de zolder maar hier alvast een PCB ontwerpje dat ik in elkaar heb geflanst voor de luchtkwaliteit meters, misschien dat iemand anders er ook nog iets aan heeft.

[Afbeelding: ESP env monitor PCB]

Hij biedt ruimte voor:
- Wemos D1 mini
- MHZ19b CO2 meter
- BME680 Temp/Hum/Baro/VOC meter (pimoroni)
- Een servo motor (bijvoorbeeld SG92R) of een DHT22 temp/hum sensor (ipv de BME680)

Eerste keer dat ik een PCB ontwerp dus vast niet perfect maar hij zou moeten werken, zojuist besteld bij Elecrow. Als iemand het originele Fritzing of Gerber bestand wil stuur maar PB.
Zalig plaatje dat je getekend hebt!
Je hoort me al komen ik wil iets gelijkaardigs doen! Maar ik vind zoveel verschillende manieren om aan te sluiten. En ik telkens is het met een software die via wifi werkt enzo. Ik zoek namelijk hoe ik deze moet aansluiten als ik deze gewoon via arduino wil uitlezen.
Ik heb namelijk enkel de PPM waarde nodig en wil deze dan via wifi osc doorsturen naar een ander systeem.

Ik vind niet direct terug hoe je dit geprogrameerd hebt. Ondanks dat ik al heel lang van tweakers ken is het mijn eerste keer hier op. Dus ik kan me er op blind gestaard hebben moest je dit wel al ergens gedeeld hebben.

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 13:21
beyondal schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:20:
[...]

Zalig plaatje dat je getekend hebt!
Je hoort me al komen ik wil iets gelijkaardigs doen! Maar ik vind zoveel verschillende manieren om aan te sluiten. En ik telkens is het met een software die via wifi werkt enzo. Ik zoek namelijk hoe ik deze moet aansluiten als ik deze gewoon via arduino wil uitlezen.
Ik heb namelijk enkel de PPM waarde nodig en wil deze dan via wifi osc doorsturen naar een ander systeem.

Ik vind niet direct terug hoe je dit geprogrameerd hebt. Ondanks dat ik al heel lang van tweakers ken is het mijn eerste keer hier op. Dus ik kan me er op blind gestaard hebben moest je dit wel al ergens gedeeld hebben.

Groeten!
Ik heb KrL z'n PCB's ook laten printen, software kan je flexibel in zijn, hangt nog al af wat je er mee wil.
Je zegt dat je dit via Arduino wil uitlezen, volgens mij heb je dan genoeg aan de volgende twee stappen:
1) Wemos D1 mini Arduino sketches laten accepteren: https://averagemaker.com/2018/03/wemos-d1-mini-setup.html
2) Sketch maken en uploaden met deze lib: https://www.arduino.cc/re...braries/mh-z-co2-sensors/
Pin aansluitingen kun je uit het plaatje van je quote halen.

Zelf gebruik ik espHome, zodat het met Home Assistant aansluit. Eerder werkte ik met espEasy, en zelfs Tasmota is een optie als je images wil uploaden.

Vergeet niet dat je altijd eerst de modules op een breadboard kan laten werken, voordat je iets definitief print en soldeert.

[ Voor 4% gewijzigd door Slaut op 08-10-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

beyondal schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:20:
[...]
En ik telkens is het met een software die via wifi werkt enzo. Ik zoek namelijk hoe ik deze moet aansluiten als ik deze gewoon via arduino wil uitlezen.
Ik begrijp je niet helemaal. Je wilt niet een oplossing die met wifi werkt, want je wilt de waarde van de sensor met wifi doorsturen. Wil je nou wel of geen wifi? :P

Op een ESP8266 / ESP32 bordje kun je software draaien (eigen sketches of kant-en-klare pakketjes als ESPEasy, Tasmota, etc.) waarmee je de waardes van de sensors met MQTT (of eventueel een ander protocol) naar elk ander systeem door kunt sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-09 10:12
bartvl schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:36:
[...]

Vandaag al een reactie ontvangen:

[...]

Voor dat laatste is ook een artikel meegestuurd welke ook hier te vinden is:
https://www.sciencedirect...52231020303496?via%3Dihub

Ik vind hier ook een artikel waarin het gebruik van low cost particle sensors onderzocht wordt:
https://www.rehva.eu/file...J901/06-12_RJ1901_WEB.pdf

conclusie is dat de meeste low cost PM2.5 sensoren weinig waarde hebben, de sensor in (onder andere) de AirVisual heeft wel enige waarde.

Aanvullend: testresultaten van de PM2.5 sensor zijn hier te vinden, evenals van enkele andere apparaten. Helaas weinig CO2 metingen beschikbaar.
http://www.aqmd.gov/aq-spec/evaluations/laboratory
Heb je deze uiteindelijk gekocht? Tevreden van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Nope, valt voor mij in de categorie:
Wil je iets nieuws MAAR wil je het nog niet kopen?

Samen met nog een aantal andere zaken ;). Keuzes... keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 10:31

Rouwette

Rouwette.com

Ik heb vandaag de MH-Z19B aan een espeasy Wemos D1 gehangen en ben geschrokken van de waardes.
binnen een 1000ppm (buiten gewoon rond 400ppm)

[ Voor 4% gewijzigd door Rouwette op 09-10-2020 17:26 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Rouwette schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:20:
Ik heb vandaag de MH-Z19B aan een espeasy Wemos D1 gehangen en ben geschrokken van de waardes.
binnen een 1000ppm (buiten gewoon rond 400ppm)
Daar hoef je niet van te schrikken.

Onder de 800 houden valt niet mee. Tot 1200ppm is het suboptimaal maar op zich niets aan de hand.

Ik ben sinds kort systematischer aan het meten. Ook heb ik de mechanische ventilatie gekoppeld (nog niet perfect). Uitdagingen:
• enorme piek na het koken sneller kwijtraken
• goede balans vinden met stand roosters en verwarmen (recent nieuwe kozijnen)
• sensor kalibratie, want die van de woonkamer raakt al enige tijd de 400ppm niet (ondanks dat ik ABC in EspEasy weer heb aangezet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFDUxfoCLrz8HHplQP5fJwpBDkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f5xtwqofhPB3mMOXSApEq2IA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 09-10-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 10:31

Rouwette

Rouwette.com

Rukapul schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:37:
[...]

Daar hoef je niet van te schrikken.

Onder de 800 houden valt niet mee. Tot 1200ppm is het suboptimaal maar op zich niets aan de hand.

Ik ben sinds kort systematischer aan het meten. Ook heb ik de mechanische ventilatie gekoppeld (nog niet perfect). Uitdagingen:
• enorme piek na het koken sneller kwijtraken
• goede balans vinden met stand roosters en verwarmen (recent nieuwe kozijnen)
• sensor kalibratie, want die van de woonkamer raakt al enige tijd de 400ppm niet (ondanks dat ik ABC in EspEasy weer heb aangezet)

[Afbeelding]
Dat is wel een gerusstelling dan :)
In de esp geeft hij ook een teperatuur aan, wel in hele graden maargoed, die krijg ik niet in domoticz. Beetje off topic maja :)

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Na een flinke tijd mijn eerste MH-Z19B te hebben gebruikt met ABC disabled wilde ik hem weer met ABC gebruiken. De laagste nacht toestand komt echter niet onder de ~600. Vannacht heeft hij 5 uur lang tussen de 560 en 580ppm geschommeld met roosters open en mechanische ventilatie aan. Lijkt me dus dat hij op enig moment zou moeten calibreren. (Mijn andere sensor die ik van het begin op ABC heb laten staan deed dat op enig moment wel.)

Enig idee hoelang het kan duren voordat de ABC ingrijpt?

@ThinkPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ben een paar dagen weg en heb hem niet lager gezien dan 448-463 ppm. Dat is opzich wel realistisch voor een sensor binnenshuis. ABC heb ik daarom ook niet in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Rukapul schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 08:28:
Na een flinke tijd mijn eerste MH-Z19B te hebben gebruikt met ABC disabled wilde ik hem weer met ABC gebruiken. De laagste nacht toestand komt echter niet onder de ~600. Vannacht heeft hij 5 uur lang tussen de 560 en 580ppm geschommeld met roosters open en mechanische ventilatie aan. Lijkt me dus dat hij op enig moment zou moeten calibreren. (Mijn andere sensor die ik van het begin op ABC heb laten staan deed dat op enig moment wel.)

Enig idee hoelang het kan duren voordat de ABC ingrijpt?

@ThinkPad
Hier start het calibreren direct. Aansturing gaat via ESPhome. Ik leg hem daar overigens wel buiten voor neer, om een zo laag mogelijke meting te verkrijgen. Waardes tussen de 560 en 580 ppm is trouwens wel heel erg netjes. Verdacht netjes misschien?

Ik zou je sensor trouwens niet continue op ABC laten staan op de plek waar je hem gebruikt. Binnenshuis is 400PPM eigenlijk niet haalbaar, en met ABC aan zal hij de laagste meting gelijktrekken aan 400. En dat geeft een vertekend beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Kaspers schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:12:
[...]

Hier start het calibreren direct. Aansturing gaat via ESPhome. Ik leg hem daar overigens wel buiten voor neer, om een zo laag mogelijke meting te verkrijgen. Waardes tussen de 560 en 580 ppm is trouwens wel heel erg netjes. Verdacht netjes misschien?
Niet verdacht netjes. Vannacht stabiliseerde het ook tussen de 575 en 590. Dag eerder was er het grootste deel van de avond ook niemand in de ruimte aanwezig waardoor het langer op de ondergrens stabiliseerde.
Ik zou je sensor trouwens niet continue op ABC laten staan op de plek waar je hem gebruikt. Binnenshuis is 400PPM eigenlijk niet haalbaar, en met ABC aan zal hij de laagste meting gelijktrekken aan 400. En dat geeft een vertekend beeld.
Eens. Maar juist daarom zou ik hem nu eenmalig willen kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Rukapul schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:56:
Niet verdacht netjes. Vannacht stabiliseerde het ook tussen de 575 en 590. Dag eerder was er het grootste deel van de avond ook niemand in de ruimte aanwezig waardoor het langer op de ondergrens stabiliseerde.
Je hebt ook wel gelijk. Als ik de capaciteit van m'n mechanische ventilatie nog iets opvoer voor het kanaal wat loopt naar de slaapkamer, dan zal dat ook haalbaar zijn. Hij staat nu op 150m2, en kan tot 500m2 (daar heb ik 'm op voor de badkamer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5t1fgJmmIyVHhcr_opQ3D85ZYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o1BgQ1iE3UAsZWzOn4HMVE6D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:27
Wat is is het espeasy commando om de mhz19b te calibreren? Ons huis is een nachtje leeg met de wtw aan, kwa ppm kan het niet beter worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:59
Het is al weer een tijdje stil op dit forum en dat verbaast mij omdat CO2 een hot topic is ivm corona en dat ook door het vele thuis werken gekeken wordt naar de kwaliteit van de lucht in het huis en ventileer ik wel genoeg.
Ik heb nu verschillende forums en referenties doorgelezen maar ben nog altijd opzoek naar voor mij de ideale CO2 meter die ik overal kan neerzetten eventueel aangevuld met een deeltjesmeter en/of overige componenten die via Wifi of Bluetooth uitleesbaar is. Op dit moment zijn veel meters niet leverbaar maar je kan ze wel pre-orderen maar ik wil eerst de juiste meter. Ik wil geen zelfbouw en ik heb een uitgebreid weerstation van Alecto waar helaas geen CO2 meter bij zit en ook niet uitbreidbaar is.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De multi meters hebben lang niet altijd een NDIR sensor, die noodzakelijk is om CO2 goed te kunnen meten.
Meters als deze die naast CO2 ook T en RH meten kosten ca 135 euro maar kunnen geen data loggen... om ze later op bijv een pc te bekijken.
Met logger ga je snel richting 180-200 euro.

Dus goed checken of die NDIR aanwezig is volgens de specs.

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 07-11-2020 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoBrakes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 18:13
Mochten meerdere interesse hebben in dergelijke meter maar niet de volle prijs willen betalen dan wil ik best een rouleert systeem voorstellen. (wonen in dezelfde stad/regio is prettig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
Dacuuu schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:38:
Wat is is het espeasy commando om de mhz19b te calibreren?
RTFM :+ (pagina 9)

Ik heb afgelopen zomer een handmatige reset gedaan en nog steeds ongeveer gelijke waardes.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 21:14
@corsat zoiets ben ik laatst wel tegengekomen, maar is aardig aan de prijs. Dat is de SenseAir Aranet 4 Home. Deze

[ Voor 26% gewijzigd door Chris_82 op 07-11-2020 17:29 ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Chris_82 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:27:
@corsat zoiets ben ik laatst wel tegengekomen, maar is aardig aan de prijs. Dat is de SenseAir Aranet 4 Home. Deze
Bedankt voor de info, ik was deze al tegen gekomen maar is overal uitverkocht op 1 winkel na die dan ook 240 euro vraagt. Ik heb ook de volgende meter gevonden, EdiGreen Home fijnstof- en luchtkwaliteitsmeter - PM 2.5, PM 10, CO2, HCHO, TVOC, TEMP, RH, iemand hier ervaring mee?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@corsat EdiGreen Home fijnstof- en luchtkwaliteitsmeter
Deze heeft geen CO2 meting via een ndir sensor. Kan het ook niet vinden in de datasheet.
Of heb jij een andere link?

https://co2indicator.nl/advies.html
Kwam vaker voorbij:
CO2-meters voor in huis

De goede en toch betaalbare CO2 meter obv een ndir sensor zijn vrijwel allemaal uitverkocht.
Levering vaak pas feb-mrt 2021 als je nu bestelt.....
Zelfs voor de prijsklasse 130-160 euro dat zijn haast wel de goedkoopste met een ndir sensor.

Met ndir & logger (data op SD kaartje) 165 euro incl BTW
https://www.conrad.nl/p/t...5000-co-meter-wit-1999139
Helaas geen indicatie wanneer leverbaar.

Edit:
Via bolcom zou het voor dat type snel kunnen lukken.
https://www.bol.com/nl/p/...1/#product_specifications

[ Voor 29% gewijzigd door route99 op 08-11-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
[quote]route99 schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:47:
@corsat EdiGreen Home fijnstof- en luchtkwaliteitsmeter
Deze heeft geen CO2 meting via een ndir sensor. Kan het ook niet vinden in de datasheet.
Of heb jij een andere link?

Bedankt voor het uitgebreide antwoordt. Het type AI-2002W. heeft idd geen ndir sensor wel het type AI-2003W of AI-2004W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

https://www.airsain.be/co2-meter-edimax-ai-2003w
Edimax AI 2003W
geen verzendkosten
inclusief BTW
levertijd 2 tot 4 werkdagen
€ 445,00
Oef.....wel NDIR... dat mag dan ook wel zeker voor die prijs... _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 08-11-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 21:14

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jezus voor die prijzen kun je net zo goed het raam preventief open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat is zo wie zo goed........ regelmatig ramen en of deuren open zetten...

Kwam de HT-2000 nog tegen. Met NDIR sensor.
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1IT1IXlWD3KVjSZKPq6yp7FXaI/RZ-Digital-CO2-Monitor-Detector-Gas-Analyzer-9999ppm-Carbon-Dioxide-Meter-Temperature-Relative-Humidity-Hygrometer-HT2000.jpg_350x350.jpg

https://testmeter.sg/webs...roductitem=387&pkproduct=
Soms wordt er een CN-adapter bi j geleverd, soms is het niet duidelijk etc... dus ff opletten.

Ga dit nog verder uitzoeken. Prijzen L+R zijn ruim 100 tot ca 150 euro.

Wel alvast: Op de site van de link staat de log software, vrij basic maar met xls/txt export....
https://testmeter.sg/webs.../Software/HT2000Setup.zip

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzi1_TxpbXtVI34l-0nN2-hN2qg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/quDRnkkye4llrPATShT9Kku5.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kReaoFP_ZujZlNYWqLNS5C1PR-I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BLTN5nHFqkzDrxtYfaSHF6Ka.jpg?f=user_large

[ Voor 49% gewijzigd door route99 op 08-11-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Edit:
Besteloverzicht
Subtotaal item(s):EUR 98,58
Porto- en verpakkingskosten:EUR 0,00
Totaal:EUR 98,58
Eindtotaal:EUR 98,58

U ontvang het 25 november - 4 dec.
Zag ineens dat ie bij Amazon.nl zonder lader en net onder de 100 euro zit... met de NL-koop bescherming op afstand... die adapter scoor ik nog wel....

Dat geeft net allemaal de doorslag.. NOK dan mag ie terug...
Een maandje geduld....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
Voorlopig genoeg leesvoer en idd ze zijn aan de prijs maar je meet naast CO2 ook deeltjes en schadelijke stoffen in je huis en een goede CO2 meter kost ook rond 200 euro en voor 350 euro heb je nog meer info van de omgeving waar wij inmiddels gemiddeld 20 uur in verblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 21:20
Voor reset van de MH-z14a kun je ook pin8 naar ground doen voor minimaal 7 seconden. Daarna had ik weer 400 ppm. Voor de zekerheid had ik hem wel bij het open raam gezet en na half uurtje gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@route99 Betreffende de plaatjes van de " HT-2000"(communication): een CO2 van 120 ppm?
Waar zouden ze die gemeten hebben?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Goed punt, zeker, maar dat zou je hen moeten vragen.... ;)
Tis een aardig stuk lager dan die bekende 400 ppm waarde...
Ik ga het zien en is het niet wat ik er van verwacht (mss een "referentie apparaat" lenen?)
Gebruik jij een kalibratie gas? Of ga je af op de automatische kalibratie?
Of naar buiten in het vrije veld.... (~400 ppm)?

PS:
@dunklefaser
Dit bijzondere dimer molecuul was ik als avatar nog nooit tegengekomen, dus jou ook waarschijnlijk niet. Een mooie link met jouw eerdere werk. Met dit bijzondere molecuul zelf heb ik geen ervaring, wel met oa een ander dimer (AMSD) om te onderzoeken wat dit voor onze polymeren kon betekenen (innovatief toegepast onderzoek).

[ Voor 61% gewijzigd door route99 op 08-11-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@route99 Ik zelf zou bij een "hercalibratie" een doelwaarde van minimaal 420-430 ppm in de buitenlucht kiezen. 400 ppm is volgens mij niet realistisch en zeker niet in de bebouwde kom.
Deze methode (ABC target) kan ik bij mijn tSense (SenseAir) toepassen.

P.S.: Wat het Diels-Alder dimere benzeen betreft, idd een theoretisch zeer interessant molecuul.
Een toepassing zal het nooit vinden, de halfwaardetijd bij kamertemperatuur is ca. 5 msec.
Zie in mijn sig onder "insights" (enter if you dare - self signed certificate)

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 17-03-2024 19:09 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
dunklefaser schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:16:
@route99 Ik zelf zou bij een "hercalibratie" een doelwaarde van minimaal 420-430 ppm in de buitenlucht kiezen. 400 ppm is volgens mij niet realistisch en zeker niet in de bebouwde kom.
Deze methode (ABC target) kan ik bij mijn tSense (SenseAir) toepassen.
Ik heb ook net een tSense gekocht. Was het bij jouw model ook zo dat er al data in de CO2-grafiek stond? Bij mij staat er data van de voorbije 12u in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH0Qx7oIgJqAVLI5VKkaasw1VWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRI8k78G0CiWn8clWxEO7p7m.jpg?f=fotoalbum_large

De meter was +- 10 minuten in gebruik toen ik die foto nam.

Als ik de meter buiten zet meet hij 550-570ppm. Is dat niet te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@dunklefaser Tnx, lijkt me ook het handigste. Zag al waarden vanaf 380-420, maar die 380 lijkt me zeker in de bebouwde kom ook niet realistisch. De bestelde HT-2000 heeft ook een ABC methode.
@mathias82 In mijn Garmin FR735 stonden ook een paar hartslagwaarden, is blijkbaar getest, er was geen meter gelopen er leek blijkbaar geen GPS fix geweest te zijn..... Blijkbaar deleten ze die data niet?

@dunklefaser Zal de dias nog eens rustig bekijken. een 1e indruk: In het studentenblad meen ik een marktplaatsachtige advertentie voor een bepaalde stof te herkennen... het was er al MP, maar in een andere vorm.. ;) En: Het zijn wel koude reacties om een beetje Ausbeute te krijgen ... en vooral te houden.... De vloeibare stikstof boer was vast blij met jullie of deden jullie het met droogijs al dan niet met een organisch oplosmiddel erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mathias82 Vermoedelijk stond er bij mij ook al data in de grafiek - meter in sept. 2018 gekocht.
Ik ben meteen begonnen via de modbus uit te lezen (UIP5-software + speciale USB-kabel van SenseAir i.v.m. lagere spanning) en heb de ABC-functie na 42h nog binnen het lopende interval (360h) uitgezet.
Waarschijnlijk vond de fabriekscalibratie dus 42 uur eerder plaats.
De laagste CO2-concentratie welke ik ooit heb gemeten was 436 ppm (buiten),
recent in de zomer binnen met drie deuren open 451 ppm (niemand in de woonkamer).
- Ik heb geen hercalibratie via ABC of anders hoeven uit te voeren.

@route99 Het fotochemisch genereren (-80°C) en de UV-metingen voor de kinetiek vonden in een speciale thermostaat (koud N2-gasgekoeld/weerstandsverwarming) in een UV-spektrometer plaats.
Het dimer (wereldvoorraad!) bestond alleen tijdens de meetperiode van maximaal 2 uur in een verdunde oplossing. - Dit, en nog wat meer, was alleen mogelijk (en beschikbaar) via een research-fellowship in Haifa
(heel lang geleden).
[Via het muiswiel kan je de plaatjes uitvergroten]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
dunklefaser schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:28:
@mathias82 Vermoedelijk stond er bij mij ook al data in de grafiek - meter in sept. 2018 gekocht.
Ik ben meteen begonnen via de modbus uit te lezen (UIP5-software + speciale USB-kabel van SenseAir i.v.m. lagere spanning) en heb de ABC-functie na 42h nog binnen het lopende interval (360h) uitgezet.
Waarschijnlijk vond de fabriekscalibratie dus 42 uur eerder plaats.
De laagste CO2-concentratie welke ik ooit heb gemeten was 436 ppm (buiten),
recent in de zomer binnen met drie deuren open 451 ppm (niemand in de woonkamer).
- Ik heb geen hercalibratie via ABC of anders hoeven uit te voeren.
Dus 570 buiten is volgens jou mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mathias82 Niets is onmogelijk, zou ik zeggen, < 570 ppm binnen is al heel lastig,
maar buiten? - Als je in de omgeving veel houtstook en weinig wind hebt
(misschien zelf een mistige dag met inversie) zou zoiets buiten gemeten kunnen worden.
Just my 2 cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yF8FCnmz65Nsu1Ng322DKW-fabw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uhHdYIgSXYxPXVCD4hxJxZy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb iets nieuws. Geïmporteerd uit Hong Kong. Apparaat geeft: pm 2.5, CO2, tvoc, vocht en temperatuur. Beetje uitproberen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
dunklefaser schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:17:
@mathias82 Niets is onmogelijk, zou ik zeggen, < 570 ppm binnen is al heel lastig,
maar buiten? - Als je in de omgeving veel houtstook en weinig wind hebt
(misschien zelf een mistige dag met inversie) zou zoiets buiten gemeten kunnen worden.
Just my 2 cts
Mja ze waarschuwen wel voor inversie hier momenteel. Ik zal het de komende dagen in het oog houden.

Het valt mij wel op dat de CO2 binnen heel snel stijgt. Als ik alles open zet gaat het even naar de 700, maar een uur later zitten we al terug boven de 1000... We zijn nochtans maar met 3 en ook niet echt een klein huis (meter staat centraal in een open ruimte van +- 130m³

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mathias82 Ik zou me over 1000-1500 ppm niet echt zorgen maken, als het maar geen uren duurt.
Hier ook ca. 130 m³ open ruimte op de b.g. en met 3 of vier man binnen no time boven de 1200 ppm
en dan gaat de mechanische ventilatie en soms de wazemkap war harder draaien en na 15 minuten is het weer ca. 800 ppm. Als je maar een goede luchtstroming kan creëren (juiste luchtrooster even open zetten). YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

martijn v o schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:33:
[Afbeelding]Ik heb iets nieuws. Geïmporteerd uit Hong Kong. Apparaat geeft: pm 2.5, CO2, tvoc, vocht en temperatuur. Beetje uitproberen.
Zou je wat specifieker kunnen/willen zijn, dat lijkt me uitstekend te passen in dit topic?
Een link naar dit apparaat, met specs etc en/ of reviews.

Ik zie op het scherm dit staan: Mann Hummel aqi
Is dat reclame vanuit China erop gezet?
Zo te zien Duitse club met vertakking in NL, geen Chinese club lijkt me.
https://airfiltration.man...singen/digital-solutions/

Tnx.

Edit: Het is een Kaiterra...
Link nog steeds welkom.
Lijkt deze wel...
https://www.habitatsoluti...htkwaliteitmeter-sensedge
Maar... € 1.499,00... gelukkig wel incl BTW 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 09-11-2020 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Klopt dat is hem.
Is feitelijk bedoeld voor Well certificering van een project van mijn werk.
Het was redelijk moeilijk om een apparaat te vinden wat alles tegelijk kan meten.
Deze kan gekoppeld worden via ethernet in de cloud en dan kun je met een account ieder jaar een rapportage laten maken.

https://www.kaiterra.com/en/index/

[ Voor 5% gewijzigd door martijn v o op 09-11-2020 19:31 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ok...
Toch even nadenken: Prachtig dat deze dat allemaal kan, maar hoe zie je deze gepositioneerd in de titel van dit topic: "CO2-meters voor in huis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Omdat die nu bij mij thuis staat. :-).
Ik wil er mee gaan meten in hoeverre de ventilatie en Co2 op elkaar werken.

[ Voor 55% gewijzigd door martijn v o op 09-11-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat komt bij mij nogal flauwtjes binnen als argument.....
Edit nav de aanpassing hiervoor:
Ik wil er mee gaan meten in hoeverre de ventilatie en Co2 op elkaar werken.
Voor jouw werk?
feitelijk bedoeld voor Well certificering van een project van mijn werk.
Goed idee, ventilatie ..past hierbij: Er zullen nl best mensen zijn die hier geïnteresseerd in ventilatie zijn dan, niet in zo een duur apparaat, de doelgroep voor thuis lijkt me zeer klein.
@mathias82 Ventilatie, hij worstelt hier mee, gezien zijn input na dit stukje., beter geschreven de optie omdat op het gewenste niveau te kunnen doen.

Wordt wel een duur onderzoekje als je die meter zelf betaald hebt.... >:)

[ Voor 86% gewijzigd door route99 op 09-11-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
dunklefaser schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:52:
@mathias82 Ik zou me over 1000-1500 ppm niet echt zorgen maken, als het maar geen uren duurt.
Hier ook ca. 130 m³ open ruimte op de b.g. en met 3 of vier man binnen no time boven de 1200 ppm
en dan gaat de mechanische ventilatie en soms de wazemkap war harder draaien en na 15 minuten is het weer ca. 800 ppm. Als je maar een goede luchtstroming kan creëren (juiste luchtrooster even open zetten). YMMV
Tja dat is het net: wij wonen in een "oud" huis uit de jaren '50 waarvan de buitenschil (dak, ramen, deuren) aangepakt is. De binnenkant is uiteraard ook gerenoveerd (keuken, badkamer...) maar nooit echt "structureel". Er is dus geen mechanische ventilatie of iets dergelijks. De enige manier om de CO2-waarde te laten zakken is de ramen wijd open te zetten, maar dat is met deze temperaturen niet echt aangenaam (of energiezuinig).

Zal dus kwestie worden bij de volgende renovatie toch een ventilatiesysteem te voorzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

route99 schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:41:
Dat komt bij mij nogal flauwtjes binnen als argument.....
Edit nav de aanpassing hiervoor:
[...]

Voor jouw werk?

[...]

Goed idee, ventilatie ..past hierbij: Er zullen nl best mensen zijn die hier geïnteresseerd in ventilatie zijn dan, niet in zo een duur apparaat, de doelgroep voor thuis lijkt me zeer klein.
@mathias82 Ventilatie, hij worstelt hier mee, gezien zijn input na dit stukje., beter geschreven de optie omdat op het gewenste niveau te kunnen doen.

Wordt wel een duur onderzoekje als je die meter zelf betaald hebt.... >:)
Apparaat is gekocht door de zaak en moet op het project worden toegepast. Omdat we opleveren in oktober 2021 heb ik dus even tijd om wat zaken uit te proberen.

Wat ik met dit apparaat wil bekijken is:

Wat zijn de waarden bij ons thuis met de huidige installaties (woning 1989, afzuig, goed kierdicht)

Hoe lang ventileer je en wat doet dat met de waarden.

Als je klaar bent met ventileren, hoe snel stijgt het dan weer.

Wat gebeurd er met de tvoc waarde, en om 2.5 bij kaarsen branden.

Ik wil dan per ruimte een minimale ventilatie hoeveelheid uitzoeken om daarmee gebalanceerd te ventileren met warmteterugwinning.

Meten is weten.

Misschien ook om de goedkope sensoren te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:30
Kaiterra heeft ook goedkopere. Ik heb deze staan, de Kaiterra Laser Egg CO2.
Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/1411340
https://www.coolblue.nl/p...-pm-2-5-en-co2-meter.html
Werkt met Homekit, dus dat is wel een pluspunt, basic (gratis) appje erbij.

Initieel gaf hij veel te hoog aan. Maar je moet zo'n ding kennelijk kalibreren door hem buiten neer te zetten. Dan gebruikt hij de beschikbare info van diverse weerstations om te ijken. In hoeverre dat accuraat is.

Mij viel het op dat je in een huis van 1963 waar nieuwe kozijnen met dubbel glas in gemaakt zijn absoluut niet genoeg ventileert. 1 persoon een nacht in de slaapkamer en dat ding staat 's ochtends op 2500. En in de woonkamer zit je in de avond zo boven de 1000. Puntje van aandacht, maar zoiets oplossen is niet gemakkelijk zonder een het comfort te verlagen.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 09-11-2020 21:37 . Reden: plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@martijn v o Dat kan nuttige info opleveren.
Maar ook: Hoe snel is de responstijd van deze meter tov de veel goedkopere ook NDIR gebaseerde meters, om kort bij huis te blijven, de HT-2000 die ik voor ruim 98 euro gekocht heb bij amazon.nl.
Men beweert: Response time: 10sec... wat goed lijkt.
Veel mensen willen, zeker in de koude periodes van het jaar uiteraard wel graag goed ventileren, maar klopt hun meter wel?
Wat ik van de experts lees (en begrijp) , een NDIR detector is eigenlijk een must voor dit doel. Maar ook daartussen zijn er verschillen, niet alleen agv de sensor zelf, maar ook agv de fysieke opbouw van het kastje waar die NDIR sensor inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Chris_82 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:27:
Ik heb gisteren de Aranet besteld. Zo’n uitgebreide meter voor 7 verschillende stoffen is leuk maar wat laat het in werkelijkheid zien. Dus een gewone eenvoudige CO2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen maar is er iemand die me en tip kan geven voor een simpele, redelijk betrouwbare luchtmeter die CO2 en PM 2.5 kan meten? Budget ca. 100 eur (als dat kan).

Ik zie op Amazon, Bol en de diverse Chinese sites van alles voorbijkomen maar de reviews zijn meestal erg wisselend.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 11-11-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
route99 schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:05:
Edit:

[...]

Zag ineens dat ie bij Amazon.nl zonder lader en net onder de 100 euro zit... met de NL-koop bescherming op afstand... die adapter scoor ik nog wel....

Dat geeft net allemaal de doorslag.. NOK dan mag ie terug...
Een maandje geduld....
Komt uit china dus grote kans op nog btw en inklaringskosten (38 euro).
En terugsturen naar china, succes ......

[ Voor 13% gewijzigd door jobr op 11-11-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@jobr Het komt bij mij binnen alsof je de Amazon link helaas niet gelezen hebt?:
Prijs: € 98,58 & GRATIS bezorging
Prijzen zijn inclusief btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
route99 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:34:
@jobr Het komt bij mij binnen alsof je de Amazon link helaas niet gelezen hebt?:

[...]
Zeker wel. Je hebt toch wel gezien dat het rechtstreeks vanuit China wordt verzonden, niet via amazon.
Als amazon het verzend dan zorgt deze voor alle kosten (zoals amazon.com dit bijv doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik heb nog nooit zulke problemen gehad met Amazon.nl met vergelijkbare bestellingen.
Tav de rest kende ik de voorwaarden.

• route99

route99

jobr schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:55:
[...]
Zeker wel. Je hebt toch wel gezien dat het rechtstreeks vanuit China wordt verzonden, niet via amazon.
Als amazon het verzend dan zorgt deze voor alle kosten (zoals amazon.com dit bijv doet).
Net binnen gekomen, 19 november dus: Zie foto collage...
De postbode gaf het pakje net (ca 19:30u!) zo af zonder een rekening. We zaten te eten, nog net op tijd bij de deur want hij was op weg naar de buren.
Bij een inklaring moet je eerst betalen en dan krijg je het pakje pas.
Edit : Het pakket komt rechtstreeks van een bedrijf uit Luxemburg volgens de sticker erop.... Daar mee is het een EU verzending.

Iets voor het weekend om verder uit te zoeken....

De eerste metingen wel gedaan: slaapkamer tussen de 700-800 ppm, buiten rond de 600 ppm en we hadden met met weinig ventilatie gekookt (toevallig hadden we het er net over...)... 1200-1300 ppm... :(
Edit: in de keuken is het ca 3 uren later inmiddels net tot onder de 1000 ppm gedaald. ;)

Inmiddels 12 euro duurder. bij amazon.nl.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFrl80a03XP_YI00P9UrZP7G66I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YRwQ9CwU6DC8UIr3GMnL1gs6.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 20-11-2020 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Vanmorgen toch wat tijd om data uit te werken., Vannacht wat metingen gedaan en ik had nog meer data achterhaald welke NDIR er vrijwel zeker in in zit (obv de link, heb hem nog nog niet open gemaakt ter controle): De Sensair S8 CO2 sensor uit Zweden!
Daar zijn meer types van: https://senseair.com/products/size-counts/s8-residential/
Bron met foto's https://wiki.liutyi.info/display/CO2/HT-2000+inside
De foto daar laat niet exact een code zien welke versie het is (Residential/commercial of een door de klant "speciaal" gevraagd type?).

Algemene 1e indruk van het apparaat:
  • Weegt ca 300 gram en voelt zeer robuust aan/ is zo gebouwd.
  • De software had ik al geïnstalleerd ( zie eerdere link) en werkt goed. Opslag van data kan na opslag in een proprietary format, maar gelukkig werkt daarna de export naar xls format uitstekend.
  • De meetinterval is vrij in te vullen met als eenheid de seconde of minuten of uren.
  • Dat betekent met het in de specs opgegeven geheugen: een continue meettijd mogelijk tussen ~3,5 uren (1 sec) en ~529 dagen (1 uur) bij de gekozen interval die tussen haakjes staat.
  • Als indruk een plaatje van een nacht monitoren op onze slaapkamer. Er staan wat opmerkingen, eea nog te checken bij de ega over de deur open/dicht.
  • Er zit een automatische achtergrond calibratie (ABC). Meer info in de Sensair pdf. Dus even afwachten tot dit gestabiliseerd is. De waarden in de tuin (wijk aan de rand van de stad) zitten iets onder de 400 ppm, wat me iets te laag lijkt.
Edit: vond wat originele links oa naar de software en de link van de fabrikant Hti (stond op de doos)
http://xintest.com.cn/download.php Directe software link.
https://www.hti-meter.com/en/h-pd-146.html

Wat foto's inside:
De HT-2000 in 2016 : https://liutyi.info/wp-co...017/04/HT-2000_inside.jpg
De HT-2000 die ik ontvangen heb:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9cLBY8k/20201120-234604-3.jpg
Het gaat dan om een met op de moeder printplaat de code V5.1 2019-08-21 dus ruim 1 jaar oud.

De foto van de Sensair S8 sensor is even rechtstreeks hier neer gezet: Het lukt toch om even een foto te maken op het moment dat de laser een puls af geeft en dat is met het blote oog zeer goed te zien... het non-woven achtige gaasje rondom die plek is de lucht ingang van de sensor (afblijven!).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNiex7S-HzWL7rvHu0LKh_atROA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wHE0fDcFMOr3ClBMad1nGa3e.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Pu3o440WxgBr0UO30JP3LEGz8s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/86dfOEdipixHEixZesfv4dgC.jpg?f=user_large

De trendlijn kan ook in de software direct zichtbaar gemaakt worden, er zitten wat zoom opties voor de x- en y-as in om het acceptabel geschaald te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wAqfd198koHKHMASmpWDnLq0eU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fguszn7QlTP7PjuySRnkvrHy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door route99 op 21-11-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Raam voortaan maar op een kier dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Inderdaad... (echter: soms is tocht dan een probleem)
Bij navraag blijkt 1 persoon vannacht ruim een half uur opgestaan te zijn... en even naar beneden gegaan te zijn. De deur is normaal open als we met ons 2-en zijn (de 3e leeft haast uit de rugzak vanwege zijn werk en is af en toe thuis en heeft zijn eigen slaapkamer)), maar gezien oa corona hebben we 2 kid weer thuis waar onder de rugzak persoon die als documentaire fotograaf niet meer op pad hoeft... alles is afgelast in zijn sector (muziek). Als we met zijn 2-en zijn werkt dat klepje-alleen wel voldoende (is nu te checken... ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 20-11-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 15:28
route99 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:10:
Vanmorgen toch wat tijd om data uit te werken., Vannacht wat metingen gedaan en ik had nog meer data achterhaald welke NDIR er vrijwel zeker in in zit (obv de link, heb hem nog nog niet open gemaakt ter controle): De Sensair S8 CO2 sensor uit Zweden!
Daar zijn meer types van: https://senseair.com/products/size-counts/s8-residential/
Bron met foto's https://wiki.liutyi.info/display/CO2/HT-2000+inside
De foto daar laat niet exact een code zien welke versie het is (Residential/commercial of een door de klant "speciaal" gevraagd type?).

Algemene 1e indruk van het apparaat:
  • Weegt ca 300 gram en voelt zeer robuust aan/ is zo gebouwd.
  • De software had ik al geïnstalleerd ( zie eerdere link) en werkt goed. Opslag van data kan na opslag in een proprietary format, maar gelukkig werkt daarna de export naar xls format uitstekend.
  • De meetinterval is vrij in te vullen met als extensie sec, min, uren.
  • Dat betekent met het in de specs opgegeven geheugen: een continue meettijd mogelijk tussen ~3,5 uren (1 sec) en ~529 dagen (1 uur) bij de gekozen interval die tussen haakjes staat.
  • Als indruk een plaatje van een nacht monitoren op onze slaapkamer. Er staan wat opmerkingen, eea nog te checken bij de ega over de deur open/dicht.
  • Er zit een automatische achtergrond calibratie (ABC). Meer info in de Sensair pdf. Dus even afwachten tot dit gestabiliseerd is. De waarden in de tuin (wijk aan de rand van de stad) zitten iets onder de 400 ppm, wat me iets te laag lijkt.
Edit: vond wat originele links oa naar de software en de link van de fabrikant Hti (stond op de doos)
http://xintest.com.cn/download.php Directe software link.
https://www.hti-meter.com/en/h-pd-146.html

[Afbeelding]
Je kan de data niet direct op een sd kaartje wegschrijven in een standaard formaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@TereZz Er is een of andere herschrijfbare chip ("SSD-achtig?) waar de data op weggeschreven worden in het .HTRec format van de fabrikant (=aanname). Als ik dit bestand met een pure text editor bekijk dan is dat niet leesbaar/interpreteerbaar..
Met de software tool die er bij zit is dit super simpel te exporteren als xls of als een komma-delimited txt bestand. Beiden zijn in andere software lijkt me uitstekend te importeren.
Er is helaas voor jou, geen fysieke SD kaart mogelijk, maar dit werkt voor mij nog sneller, ook de SD kaart moet ik meenemen/in de kaart lezer doen en uitlezen.. op zich meer werk.

Kan me voorstellen dat als je bijvoorbeeld in een gebouw 10 kastjes hebt staan, dat je het gemerkte kaartje wilt wisselen voor een ander gemerkt kaartje ruilt en als je ze alle 10 hebt... pas achter de PC gaat zitten om alles van de kaartjes op de juist te downloaden en dan te evalueren.
Alternatief met SD kaartje waarbij ik niet weet welke NDIR sensor er in zit:
https://www.airsain.nl/co2-meter-tfa-airco2ntrol-5000
Manual (D/ENG): https://clientmedia.trade...dost/media/8/06/22806.pdf

In "mijn geval"... .Ik zou een mini laptopje meenemen, bij de kringloop zie ik ze voor heel weinig geld of je baas koopt er eentje.... en koppel het bijgeleverde USB kabeltje aan de meter en lees hem met de HT-software snel uit en exporteer hem direct als xls of txt. Max een paar minuten werk per meter

Bij het voorwerk voor de bestelling had ik al gezien dat deze meter best veel gebruikt wordt in de onderzoekswereld. Zoek maar eens met Google scholar... of gebruik je "eigen" Scifinder of andere literatuur zoek tool.

Dat hielp icm de redelijke prijs om hem te bestellen.

Er is zelfs reversed engineering gedaan door een van onze zuiderburen, aan een vergelijkbaar type die onder een andere merk SLAB, in de markt gezet is, maar toch door dezelfde fabrikant: Dongguan Xintai Instrument Co. De links naar een blog en ook zijn github met de code om hem met Linux uit te kunnen lezen:
https://globalblindspot.b...g-slab-ht2000-co2_11.html
https://github.com/tomvanbraeckel/slab_ht2000
en iemand anders is daar weer door geïnspireerd geraakt:
https://framagit.org/kepon/PvMonit/blob/master/bin/ht2000.c

Als ik weer wat vind vul ik dit wel weer aan zodat het een beetje bij elkaar blijft staan.

Dat je het met Linux uit zou kunnen lezen, ... dan zou je met een simple RPi (Rapsberry Pi) dat kunnen doen en als je die in een netwerk zet... zou je de data remote uit kunnen lezen. Mijn lat ligt nog niet zo hoog, tis maar een idee en zal vast al toegepast zijn door iemand.

[ Voor 75% gewijzigd door route99 op 20-11-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 16:41
Heeft er iemand ervaring met de MH-Z19B co2 sensor?
Ik heb onlangs een exemplaar gekocht met een kabel, (Zoals deze).

Ik vraag me af wat voor type kabel er aan zit en hoe ik deze kan aansluiten op een Raspberry PI?

Nu heb ik hem op mijn Rasbperry PI aangesloten met een pin header, ongesoldeerd.
Met een python script lees ik de seriële uart port uit, maar na een tijdje kreeg ik geen data meer van de sensor.

Een deel van het script is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
# ...
with serial.Serial("/dev/ttyAMA0",  baudrate=9600,
                    bytesize=serial.EIGHTBITS,
                    parity=serial.PARITY_NONE,
                    stopbits=serial.STOPBITS_ONE,
                    timeout=5.0) as ser:

while ser.in_waiting > 0:
        ser.read(ser.in_waiting)
        print "Waiting to empty buffer"

request = bytearray(b'\xff\x01\x86\x00\x00\x00\x00\x00\x79')
    bytes_written = ser.write(request)

if bytes_written is not MESSAGE_LEN:
        print "Expected 9 bytes to be written, actual: %d" % (bytes_written)

response = bytearray(ser.read(MESSAGE_LEN))

if len(response) < MESSAGE_LEN:
        print "Expected 9 bytes but got value '%s' with len %d" % (response, len(response))
    elif response[0] is not 0xff or response[1] is not 0x86:
        print "Expected first bytes to be 0xff and 0x86 but were 0x%x and 0x%x" % (response[0], response[1])
    else:
        print "Got"
        print response
        high = response[2]
        low = response[3]
        ppm = (256 * high) + low
        print "PPM = 256 * %d + %d = %d" % (high, low, ppm)

time.sleep(0.2)

# ...

Aan het begin kreeg ik vaak een verkeerde response, dat wordt afgevangen met de elif. Nu krijg ik helemaal geen data meer binnen.

Waar zou dat aan kunnen liggen?

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Wat zeggen de deamon logs? Dat kan je op het juiste spoor zetten.

Hier hebben ze ook problemen met een vergelijkbare sensor: https://github.com/kizniche/Mycodo/issues/446
Ik heb zelf geen Python ervaring, hooguit wat VBA en een klein beetje Octave. Ik zoek vaak op github of iemand er al een keer wat mee gedaan heeft (mss zijn er meer, heb ik niet uitgezocht)

en vond dit uitgebreide verhaal nog oa over hoe je hem testen kunt op werking:
https://www.circuits.dk/t...9-ndir-co2-sensor-module/

[ Voor 34% gewijzigd door route99 op 21-11-2020 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

route99 in "CO2-meters voor in huis"

@route99 Mooi dat je dit allemaal hebt uitgezocht (zoals het systeem met het wisselen van 10 kaartjes bij 10 sensoren), maar ik denk vooral: wat een gedoe :)

Voor €25 heb je een ESP en MH-Z19B die via wifi direct alle meetwaardes pusht naar een externe database, die je vervolgens weer visualiseert in veel toegepaste software zoals Grafana. Alles open source.

Het is een fractie van de prijs van het apparaat dat jij nu inzet, je zit niet met geheugenkaartjes / usb-kabels, file formats waar je niks mee kan, specialistische software van een kleine onbekende fabrikant (waarvan je je kunt afvragen hoe lang die ondersteund wordt), enzovoorts.

Enige voordeel van zo'n HT-2000 lijkt me dat je niet even 4 draadjes zelf hoeft te solderen. In mijn geval weegt dat totaal niet op tegen alle nadelen. Alleen al regelmatig handmatig de HT-2000 uitlezen kost meer tijd dan even die draadjes eenmalig solderen :P
Trokken schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:22:
Heeft er iemand ervaring met de MH-Z19B co2 sensor?
Ja, tientallen mensen in dit topic ;)
Ik vraag me af wat voor type kabel er aan zit
Wat bedoel je met type kabel? Ben je niet eerder geholpen met de pin-out van de kabel? Die kun je gewoon terugvinden in de datasheet die bij het product op tinytronics staat, pagina 4.

[ Voor 33% gewijzigd door Gizz op 21-11-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Gizz Ieder zijn ding zullen we maar zeggen.... maar eigenlijk heeft @TereZz vooral baat bij jouw suggestie vanwege zijn SD kaart vraag. Eigenlijk moet/mag hij nog vertellen waarom een SD kaartje optie voor hem belangrijk is.

Er zijn ook situaties goed denkbaar dat er geen WiFi kan of mag zijn, dus dan moet er toch een alternatief zijn voor jouw prachtige "eenvoudige" oplossing,...

Ik houd het bij 1x HT-2000 dus ik herken me niet in welke problemen ik wel allemaal tegen zou moeten komen.... ik weet nu wel wat jij er deels mee kunt uitspoken... das ook wel eens aardig om te lezen...

De soldeerbout bewaar ik voor projectjes waar mijn andere interesses meer liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 21-11-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 16:41
Gizz schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:38:

[...]

Ja, tientallen mensen in dit topic ;)

[...]

Wat bedoel je met type kabel? Ben je niet eerder geholpen met de pin-out van de kabel? Die kun je gewoon terugvinden in de datasheet die bij het product op tinytronics staat, pagina 4.
De pin-out heb ik gevonden, volgens mij staat die onder Terminal connection type.
Ik heb alleen niet zoveel ervaring met elektronica dus ik weet niet goed wat ik ermee aanmoet.
De kabel kan ik nu nergens op aansluiten dus ik heb een header op de pins van het PCB zelf aangesloten.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 15:28
@Verwijderd @Gizz

Nou, ik zoek vooral een co2 meter met een duidelijke display, bij voorkeur met ingebouwde accu, waarbij ik gemakkelijk een gedetailleerde grafiek kan inzien. Of dat is door middel van het display, of telefoon of computer maakt me minder uit, als het maar gemakkelijk kan. Handmatig aansluiten op een computer en software ervoor moeten installeren valt daar niet geheel onder (dan kan ik mijn werklaptop niet gebruiken en moet ik mijn privéspul opstarten ;) )

Zelf een MH-Z19B icm een esp (heb een nodemcu liggen) klinkt goed, het solderen is niet waar ik bang voor ben. Ik ben echter geen held in programmeren en het geheel met mqtt ed aan elkaar zien te knopen gaat voor mij veel tijd in zitten.

Maar wat een prijsverschil tussen een losse sensor en de kant-en-klare oplossingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

TereZz schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:45:
Maar wat een prijsverschil tussen een losse sensor en de kant-en-klare oplossingen!
Dat prijs verschil wordt wel een stuk kleiner als je leest dat er toch ook wel de nodig DOA uit China komen.
racquemis in "CO2-meters voor in huis"
Maar als het eenmaal werkt dan kun je wel trots zijn dat het toch gelukt is.

Maar als je even zoekt dan vind je snel projectjes met veel tips die je vast tot zoveel steun zijn dat het gaat werken. En anders vraag je het hier aan de experts tav programmeren (niet mij dus...).

[offtopic]Ik kwam vanmorgen nog een leuk projectje tegen, werkt het dan kun je aan het verzamelen van fijnstofmetingen meedoen niet alleen NL, maar zo te zien world wide.
https://arnhemspeil.nl/do...n-in-je-fijnstofmeter.pdf
En dit is wel heel erg weinig solderen zelfs... het enige bij wat nazoeken is dat deze sensor zeer luchtvochtigheid gevoelig is, de SPS 30 lijkt heel veel beter.
https://www.samenmetenaan...n-voor-fijn-stof-pm25pm10[/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:27
route99 schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:35:
[...]

Dat prijs verschil wordt wel een stuk kleiner als je leest dat er toch ook wel de nodig DOA uit China komen.
racquemis in "CO2-meters voor in huis"
Maar als het eenmaal werkt dan kun je wel trots zijn dat het toch gelukt is.

Maar als je even zoekt dan vind je snel projectjes met veel tips die je vast tot zoveel steun zijn dat het gaat werken. En anders vraag je het hier aan de experts tav programmeren (niet mij dus...).

[offtopic]Ik kwam vanmorgen nog een leuk projectje tegen, werkt het dan kun je aan het verzamelen van fijnstofmetingen meedoen niet alleen NL, maar zo te zien world wide.
https://arnhemspeil.nl/do...n-in-je-fijnstofmeter.pdf
En dit is wel heel erg weinig solderen zelfs... het enige bij wat nazoeken is dat deze sensor zeer luchtvochtigheid gevoelig is, de SPS 30 lijkt heel veel beter.
https://www.samenmetenaan...n-voor-fijn-stof-pm25pm10[/offtopic]
En dan met deze app uitlezen https://apps.apple.com/nl...%A4tsmonitor/id1355513543

Of via deze site https://opensensemap.org/explore/5f1ebbd39fc38a001b9ee6b1.

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 22-11-2020 12:14 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

@route99 volgens mij heb jij er wat meer verstand van. Heeft het zin om te zoeken naar een CO2 meter die ook PM2.5 kan meten? Ik dacht dat fijnstof in huis ook een behoorlijk probleem kan zijn, ook in de grote steden met veel verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scores
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 21:02
Zijn er hier ook mensen met ervaring met de Smart Citizen ontwikkelingen?
Smart Citizen Kit of Smart Citizen Station.

https://docs.smartcitizen.me/Smart%20Citizen%20Kit/
https://docs.smartcitizen.me/Smart%20Citizen%20Station/

De eerste is in een versie 2.1 gekomen afgelopen jaar.
Behuizingen lijken nog niet heel standaard verkrijgbaar te zijn. Wel 3D print ontwerpen hiervoor.
In hoeverre de SCK voor binnengebruik geschikt is vraag ik me ook af gezien de gebruikte sensoren.

Ervaringen welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Scores schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:19:
Zijn er hier ook mensen met ervaring met de Smart Citizen ontwikkelingen?
Smart Citizen Kit of Smart Citizen Station.

https://docs.smartcitizen.me/Smart%20Citizen%20Kit/
https://docs.smartcitizen.me/Smart%20Citizen%20Station/

De eerste is in een versie 2.1 gekomen afgelopen jaar.
Behuizingen lijken nog niet heel standaard verkrijgbaar te zijn. Wel 3D print ontwerpen hiervoor.
In hoeverre de SCK voor binnengebruik geschikt is vraag ik me ook af gezien de gebruikte sensoren.

Ervaringen welkom.
Gemiste kans. Wat dat betreft is de zelfbouw opzet van luftdateninfo veel beter. Die is namelijk werkelijk modulair en op te bouwen met onderdelen die je overal kunt kopen. (Die ondersteunt geen CO2 overigens omdat hij primair voor buiten is bedoeld)

Andere aspect betreft de sensoren. Als ik het zo snel zie dan zit er geen 'echte' CO2 sensor in maar een generieke sensor voor luchtkwaliteit waar CO2 van wordt afgeleid.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 22-11-2020 13:37 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 40 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes