Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:12
Ik heb een probleem met een van mijn MH-Z19B sensoren (gekocht op basis van dit topic :) ). De betreffende sensor heb ik zo'n 14 dagen draaiende gehad. In het begin werkte hij prima, maar na verloop van tijd worden de gemeten waardes steeds lager. Met als gevolg dat hij op het eind enkel nog 400PPM als gemeten waarde.

Nou heb ik de volgende dingen geprobeerd:
- ESPEasy opnieuw geflasht en ingesteld
- Betere voeding
- Ander NodeMCUv3 bordje
- ABC aan, ABC uit
- Volledige hercalibratie

Allemaal helaas zonder effect. Dus ik heb een nieuwe sensor besteld. De nieuwe sensor zit in week 2 en heeft precies hetzelfde verloop gehad. Deze meet nu dus ook niet meer dan 400PPM.

Ik kan haast niet geloven dat ik twee sensoren die niet helemaal lekker zijn na elkaar heb gekregen. Maar ik kom er niet uit wat er aan de hand is, of waardoor de sensoren toch defect zijn gegaan...

(een derde sensor die gelijktijdig met de eerste geleverd is draait nog steeds als een zonnetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Jesse- schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:43:
Allemaal helaas zonder effect. Dus ik heb een nieuwe sensor besteld. De nieuwe sensor zit in week 2 en heeft precies hetzelfde verloop gehad. Deze meet nu dus ook niet meer dan 400PPM.

Ik kan haast niet geloven dat ik twee sensoren die niet helemaal lekker zijn na elkaar heb gekregen. Maar ik kom er niet uit wat er aan de hand is, of waardoor de sensoren toch defect zijn gegaan...

(een derde sensor die gelijktijdig met de eerste geleverd is draait nog steeds als een zonnetje)
Wat heb je met de derde sensor gedaan (wat betreft settings)?

Heb je geprobeerd om de sensor meerdere dagen te laten draaien (zonder invallend zonlicht) met abc aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
ANdrode schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:14:
[...]

Wat heb je met de derde sensor gedaan (wat betreft settings)?

Heb je geprobeerd om de sensor meerdere dagen te laten draaien (zonder invallend zonlicht) met abc aan?
Ah, zijn ze gevoelig voor zonlicht? De derde sensor ligt in een lichtdichte behuizing (met ABC aan). De andere twee sensoren had ik in een doorzichtige behuizing zitten.
Morgen zal ik even een nieuw doosje knutselen en hem dan een paar dagen laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:18
Ik ben niet zo onder de indruk van de MHZ19B. Ik heb nu 2 stuks als volgt getest:
  • getest op exact dezelfde plaats met 1 sensor boven op de andere (ook om gekeerd getest)
  • identieke print in een lichtdicht kastje met lucht openingen, geplaatst in de slaapkamer in een hoek zonder directe instraling overdag
  • gevoed uit dezelfde voeding
  • instelling ABC (heb ook factory settings en handmatige calibratie geprobeerd; geen verschil
Hierbij de grafiek van vannacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIlOi4yFTHkxEZukXbpW3j7lbCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12PzCg2gE26SIaEcU1d2UHgg.png?f=fotoalbum_large

Er zijn verschillen de zien in zowel de hoogte als de vorm van de grafiek die niet verklaard kunnen worden uit verschillen in sensor condities en/of instellingen (die zijn er niet). Een paar weken geleden heb ik ook gepost over forse pieken in een van de sensoren waarvoor niemand een verklaring had.

Kan iemand hier (liefst uit eigen ervaring) iets zinnigs over zeggen?

[ Voor 3% gewijzigd door cville op 22-04-2020 09:48 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

cville schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:47:
Ik ben niet zo onder de indruk van de MHZ19B. Ik heb nu 2 stuks als volgt getest:
  • getest op exact dezelfde plaats met 1 sensor boven op de andere (ook om gekeerd getest)
  • identieke print in een lichtdicht kastje met lucht openingen, geplaatst in de slaapkamer in een hoek zonder directe instraling overdag
  • gevoed uit dezelfde voeding
  • instelling ABC (heb ook factory settings en handmatige calibratie geprobeerd; geen verschil
Hierbij de grafiek van vannacht:
[Afbeelding]

Er zijn verschillen de zien in zowel de hoogte als de vorm van de grafiek die niet verklaard kunnen worden uit verschillen in sensor condities en/of instellingen (die zijn er niet). Een paar weken geleden heb ik ook gepost over forse pieken in een van de sensoren waarvoor niemand een verklaring had.

Kan iemand hier (liefst uit eigen ervaring) iets zinnigs over zeggen?
Dit is gewoon wat je mag verwachten van deze sensor. plusminus 100 ppm nauwkeurigheid vind ik erg netjes. Voor mijn doeleinden meer dan prima.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Jesse- Voed je de sensor wel met 5v? Als ik het me goed herinner hebben we in dit topic eerder gezien dat er met 3,3v gevoed werd en er dan gekke dingen gebeurde.

@cville Op het eerste gezicht volgen de grafieken elkaar best redelijk, op een paar kleine uitzonderingen na. Lijkt me dat ze beiden dus, binnen de verwachtingen die je mag hebben van deze sensor, best netjes de omgeving volgen. De kans dat de omgeving 100% stabiel is kun je als 0 beschouwen.

Vergeet verder niet dat dit geen sensor is van honderden euro's. Hij heeft een onbetrouwbaarheid van 50ppm + 5%. Is dat voldoende voor wetenschappelijke metingen? Totaal niet. Is dat voldoende om te meten dat in een kamer het CO2 niveau oploopt en dat de ventilatie harder moet werken? Dat zeker :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Gizz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:54:
@Jesse- Voed je de sensor wel met 5v? Als ik het me goed herinner hebben we in dit topic eerder gezien dat er met 3,3v gevoed werd en er dan gekke dingen gebeurde.

@cville Op het eerste gezicht volgen de grafieken elkaar best redelijk, op een paar kleine uitzonderingen na. Lijkt me dat ze beiden dus, binnen de verwachtingen die je mag hebben van deze sensor, best netjes de omgeving volgen. De kans dat de omgeving 100% stabiel is kun je als 0 beschouwen.

Vergeet verder niet dat dit geen sensor is van honderden euro's. Hij heeft een onbetrouwbaarheid van 50ppm + 5%. Is dat voldoende voor wetenschappelijke metingen? Totaal niet. Is dat voldoende om te meten dat in een kamer het CO2 niveau oploopt en dat de ventilatie harder moet werken? Dat zeker :)
Ik begrijp dat er fluctuaties in het CO2 gehalte zitten, het gaat mij echter om de verschillen. Kijk hieronder naar mijn andere 2 sensoren (types in de legenda) en met name tussen 02:00 en 05:00. Dit is een veel rustiger beeld met veel kleinere verschillen. Maar ook daar is de piek om 01:23 in de Netatmo niet verklaarbaar. De verschillen na 06:00 zijn misschien verklaarbaar uit het verschil in hoeveelheid planten tussen de eetkamer/keuken en de zitkamer (in open verbinding met elkaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EE_xUfnFmRGpmJxRc2EYLe7brSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pJI9fhk6mLWslNQVcc9laGLb.png?f=fotoalbum_large

Zijn de MHZ19B's bruikbaar? Absoluut. Ik had alleen meer een Netatmo-achtig gedrag en minder individuele verschillen verwacht. De spikes blijven onverklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

cville schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:05:
[...]

Ik begrijp dat er fluctuaties in het CO2 gehalte zitten, het gaat mij echter om de verschillen. Kijk hieronder naar mijn andere 2 sensoren (types in de legenda) en met name tussen 02:00 en 05:00. Dit is een veel rustiger beeld met veel kleinere verschillen. Maar ook daar is de piek om 01:23 in de Netatmo niet verklaarbaar. De verschillen na 06:00 zijn misschien verklaarbaar uit het verschil in hoeveelheid planten tussen de eetkamer/keuken en de zitkamer (in open verbinding met elkaar).

[Afbeelding]

Zijn de MHZ19B's bruikbaar? Absoluut. Ik had alleen meer een Netatmo-achtig gedrag en minder individuele verschillen verwacht. De spikes blijven onverklaard.
Ruis? En geen filtering of uitmiddeling daarvan.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
de Peer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:06:
[...]

Ruis? En geen filtering of uitmiddeling daarvan.
Onwaarschijnlijk. De eerder door mij geposte spikes duurden vele minuten en ik sample eens per 2 minuten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@cville Ik kan me voorstellen (een bron heb ik niet) dat de Netatmo softwarematig nog wat met de data van de sensor doet. Wij halen de data uit de MH-Z19B en plaatsen die zonder enige bewerking in een database. Althans, zo doe ik het.

Het zou best kunnen dat de Netatmo bijvoorbeeld 30 samples (metingen) ophaalt, de hoogste 5 en laagste 5 negeert, van de resterende 20 het gemiddelde uitrekent en alleen dat getal doorgeeft. Dan krijg je vanzelf een grafiek die er een stuk gelijkmatiger uitziet dan die van een sensor met een redelijke afwijking waarbij elke meting meetelt.

In de specificaties zie ik dat Netatmo dezelfde onnauwkeurigheid als een MH-Z19B noemt (dus 50ppm + 5%).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Gizz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:54:
Hij wordt met 5V gevoed. Het NodeMCU V3 bord wat ik gebruik heeft een 5V poort (gekoppeld aan de USB voeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:00
@cville @Gizz Ik doe inderdaad nog een middeling ("moving average") in Grafana:

SQL:
1
SELECT moving_average(mean("ppm"), 10) FROM "autogen"."woonkamer" WHERE $timeFilter GROUP BY time($interval) fill(null)

Die 10 is je moving average. Dit zorgt voor een veel rustigere lijn. Hoe hoger die waarde, hoe meer hij het uitmiddelt en hoe rustiger je grafiek wordt qua schommelingen.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 22-04-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
cville schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:07:
[...]

Onwaarschijnlijk. De eerder door mij geposte spikes duurden vele minuten en ik sample eens per 2 minuten.
Filtering in de Netatmo en (vooral de) DUCO?

Ik zou voor de MH-Z19B ook een moving average of intelligente smoothing methode gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Je kiest altijd een sensor voor een bepaald doel. En dan voldoet deze sensor op dit prijspeil uitstekend voor monitoring van het binnenklimaat.

Als ik de grafieken zo zie dan blijft de meetfout zelfs (ruim) binnen de aangegeven nauwkeurigheid van de sensor.

In zekere zin is dit ook het opzoeken van een probleem door te stellen dat spikes, etc. een probleem zijn. Helemaal als je beseft dat de keuze van het bereik op de y-as nogal bijdraagt aan de perceptie van het probleem. M.i. hoort de y-as in dit geval vast te staan op het nuttige bereik van bv 0-2000 of 400-1600. Dan is zo'n spike een rimpeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Rukapul schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:22:
Je kiest altijd een sensor voor een bepaald doel. En dan voldoet deze sensor op dit prijspeil uitstekend voor monitoring van het binnenklimaat.

Als ik de grafieken zo zie dan blijft de meetfout zelfs (ruim) binnen de aangegeven nauwkeurigheid van de sensor.

In zekere zin is dit ook het opzoeken van een probleem door te stellen dat spikes, etc. een probleem zijn. Helemaal als je beseft dat de keuze van het bereik op de y-as nogal bijdraagt aan de perceptie van het probleem. M.i. hoort de y-as in dit geval vast te staan op het nuttige bereik van bv 0-2000 of 400-1600. Dan is zo'n spike een rimpeltje.
Het is niet zozeer dat ik dit als een probleem zie maar het verschil tussen de sensoren probeer te begrijpen. Ik heb nog eens naar de 10min durende spike naar 1350ppm van 2020-04-01 gekeken en deze nog steeds niet verklaarde spike Op beide sensoren) ziet er voor mij niet uit als een rimpeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
ANdrode schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:03:
[...]

Filtering in de Netatmo en (vooral de) DUCO?

Ik zou voor de MH-Z19B ook een moving average of intelligente smoothing methode gebruiken.
Ik heb een 5 perioden (10min) moving average ingesteld:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbA9giUBsTGq-NPpRGahNoTkPKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qxXw58xFdImQkwq1bEuoxJg8.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of de Netatmo en de Duco intern middelen.

[ Voor 4% gewijzigd door cville op 22-04-2020 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-05 20:54
je kunt in Grafana ook de 'min time interval' wat verhogen, dan middelt hij over die periode:

Zonder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wInH0tSrTvC4oC8hjAcwJBoXCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0CsdQqCD8R02EyMtrDpsTPLB.png?f=fotoalbum_large

Met:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfG3211ri9GG_zxb372hePknL-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DfckB6dIe6EpJUoskSo1CIJI.png?f=fotoalbum_large

Co2 sensoren betreffen de paarse en oranje lijnen (op rechter y-as), de gele is de valve van de mechanische ventilatie (linkeras).

[ Voor 7% gewijzigd door Kaspers op 22-04-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charliemka
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
Jesse- schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:43:
Ik heb een probleem met een van mijn MH-Z19B sensoren (gekocht op basis van dit topic :) ). De betreffende sensor heb ik zo'n 14 dagen draaiende gehad. In het begin werkte hij prima, maar na verloop van tijd worden de gemeten waardes steeds lager. Met als gevolg dat hij op het eind enkel nog 400PPM als gemeten waarde.
Zelfde probleem, hier, maar dan reeds na een paar dagen.
Ik heb in die periode de sensor wel vaak herstart tijdens de testen, misschien is die daar gevoelig voor?

Bij mij hangt de MH-Z19B aan de VIN van een nodeMCU met goede voeding. Telkens als ik hem opnieuw herstart lijken de waardes even realistisch, maar ze zakken meteen. Het probleem doet zich sinds gisteren voor, omstreeks 14.50 is het begonnen, en nu reageert die enkel maar op rechtstreeks uitademen of zeer kortstondig na een herstart.

Software is Tasmota 8.2.0.6, ik had ABC uitgezet (op de figuur hieronder lijkt het alsof die om 14.50 begint te ABC-en, maar het stond dus uit op die moment). Nu heb ik hem intussen opnieuw geflasht met de defaults (ABC aan). Ook heb ik deze ochtend nog een zero point calibratie geprobeerd. Lijkt nog niet veel nut te hebben gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDiJAONmofGAcODQqYH9AsyAFQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TxQZa4Tehjvw3zKV1trmM3IE.png?f=fotoalbum_large

Omstreeks 14.50 is hij beginnen zakken, ik heb hem dan omstreeks 16.05 even uit het stopcontact gehaald, en omsteeks 16.25 rechtstreeks op uitgeademd. Hij zakt steeds weer naar 400.

------------
Update: Ik had de spec sheet (en dit topic) niet goed gelezen. Ik dacht dat je de zero calibratie moest starten en de sensor dan 20 minuten in de buitenlucht laten liggen. Maar je moet hem dus 20 minuten in de buitenlucht laten liggen, en dan de calibratie starten. Dat lijkt voorlopig te hebben gewerkt (al denk ik wel dat ik er nu 100 ppm bij moet tellen tov de fabriek calibratie, maar goed, dat is de ABC-discussie).

[ Voor 10% gewijzigd door charliemka op 03-05-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
charliemka schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:04:
[...]

Zelfde probleem, hier, maar dan reeds na een paar dagen.
Ik heb in die periode de sensor wel vaak herstart tijdens de testen, misschien is die daar gevoelig voor?

Bij mij hangt de MH-Z19B aan de VIN van een nodeMCU met goede voeding. Telkens als ik hem opnieuw herstart lijken de waardes even realistisch, maar ze zakken meteen. Het probleem doet zich sinds gisteren voor, omstreeks 14.50 is het begonnen, en nu reageert die enkel maar op rechtstreeks uitademen of zeer kortstondig na een herstart.

Software is Tasmota 8.2.0.6, ik had ABC uitgezet (op de figuur hieronder lijkt het alsof die om 14.50 begint te ABC-en, maar het stond dus uit op die moment). Nu heb ik hem intussen opnieuw geflasht met de defaults (ABC aan). Ook heb ik deze ochtend nog een zero point calibratie geprobeerd. Lijkt nog niet veel nut te hebben gehad.

[Afbeelding]

Omstreeks 14.50 is hij beginnen zakken, ik heb hem dan omstreeks 16.05 even uit het stopcontact gehaald, en omsteeks 16.25 rechtstreeks op uitgeademd. Hij zakt steeds weer naar 400.

------------
Update: Ik had de spec sheet (en dit topic) niet goed gelezen. Ik dacht dat je de zero calibratie moest starten en de sensor dan 20 minuten in de buitenlucht laten liggen. Maar je moet hem dus 20 minuten in de buitenlucht laten liggen, en dan de calibratie starten. Dat lijkt voorlopig te hebben gewerkt (al denk ik wel dat ik er nu 100 ppm bij moet tellen tov de fabriek calibratie, maar goed, dat is de ABC-discussie).
Houd je de sensor wel uit direct zonlicht? Sinds ik de behuizing ondoorzichtig heb gemaakt zie ik wel verbetering. Al zit hij nog wel standaard 250 tot 300 ppm onder de andere sensor die ik heb liggen.

Wat betreft de nulcalibratie: dat heb ik blijkbaar niet goed gedaan. Ik had, net zoals als jij eerst, de calibratie gestart en hem daarna 20 minuten buiten gelegd. Dat ga ik zo ook even andersom doen, hopelijk heeft dat effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charliemka
Jesse- schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:01:
[...]

Houd je de sensor wel uit direct zonlicht? Sinds ik de behuizing ondoorzichtig heb gemaakt zie ik wel verbetering. Al zit hij nog wel standaard 250 tot 300 ppm onder de andere sensor die ik heb liggen.

Wat betreft de nulcalibratie: dat heb ik blijkbaar niet goed gedaan. Ik had, net zoals als jij eerst, de calibratie gestart en hem daarna 20 minuten buiten gelegd. Dat ga ik zo ook even andersom doen, hopelijk heeft dat effect.
Ja, ligt steeds in de slaapkamer en daar zijn de gordijnen constant toe. Ook bij de calibratie heb ik er een emmer (deels) over gezet. De behuizing is nog onderweg :) . Ik heb nog een tweede sensor liggen die ik er eens naast ga leggen en kijken wat die zegt. Daar zou de calibratie nog af fabriek moeten zijn. Ik denk dat ik er toch 100 à 150 moet bijtellen, als ik vergelijk met de waardes die ik in het begin kreeg.

In elk geval zit ie nu weer goed te meten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
charliemka schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:03:
[...]

Ja, ligt steeds in de slaapkamer en daar zijn de gordijnen constant toe. Ook bij de calibratie heb ik er een emmer (deels) over gezet. De behuizing is nog onderweg :) . Ik heb nog een tweede sensor liggen die ik er eens naast ga leggen en kijken wat die zegt. Daar zou de calibratie nog af fabriek moeten zijn. Ik denk dat ik er toch 100 à 150 moet bijtellen, als ik vergelijk met de waardes die ik in het begin kreeg.

In elk geval zit ie nu weer goed te meten!
Top! Die van mij doet het nu ook weer helemaal goed na hem eerst 20 minuten buiten te hebben gelegd voor de nulcalibratie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-05 15:05
Jesse- schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:42:
[...]

Top! Die van mij doet het nu ook weer helemaal goed na hem eerst 20 minuten buiten te hebben gelegd voor de nulcalibratie!
hoe heb je dit nu precies gedaan?20min buiten gelegd en dan een commando (welke precies) in de terminal van tasmota gepaste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charliemka
Jesse- schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:42:
[...]

Top, ik ga even afwachten wat die vannacht doet, en of het stabiel blijft voor een paar dagen (inclusief ABC). Maar voorlopig ziet het er bij mij ook goed uit!
darklord007 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:12:
[...]

hoe heb je dit nu precies gedaan?20min buiten gelegd en dan een commando (welke precies) in de terminal van tasmota gepaste?
code:
1
sensor15 2
in de terminal typen inderdaad, 20 minuten nadat hij min of meer stabiel buiten ligt. Wel rekening houden met het feit dat je dan waarschijnlijk de 400 als 500 ofzo moet interpreteren, afhankelijk wat de CO2-concentratie bij jou buiten is (zie andere posts in dit topic). Waar ik hem voor gebruik maakt die 100 verschil niet zoveel uit.

=> https://tasmota.github.io/docs/Commands/#sensors

[ Voor 16% gewijzigd door charliemka op 03-05-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
charliemka schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:21:
[...]

Top, ik ga even afwachten wat die vannacht doet, en of het stabiel blijft voor een paar dagen (inclusief ABC). Maar voorlopig ziet het er bij mij ook goed uit!

[...]

code:
1
sensor15 2
in de terminal typen inderdaad, 20 minuten nadat hij min of meer stabiel buiten ligt. Wel rekening houden met het feit dat je dan waarschijnlijk de 400 als 500 ofzo moet interpreteren, afhankelijk wat de CO2-concentratie bij jou buiten is (zie andere posts in dit topic). Waar ik hem voor gebruik maakt die 100 verschil niet zoveel uit.

=> https://tasmota.github.io/docs/Commands/#sensors
thxs,
ik wil m gebruiken om de luchtkwaliteit binne wat in de gaten te houden (zoals de meeste) en eventueel de ventilatie wat hoger te laten schakelen.
Hierin maar 100ppm ook niet zoveel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
darklord007 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:12:
[...]

Ik heb hem 20 minuten buiten gelegd en vervolgens HD0 7 seconden met aarde verbonden.
Ik heb ESPEasy op mijn NodeMCU bordje draaien, via die interface kan ik hem niet resetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
maartentmm schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:18:
[...]

had je het inmiddels al draaiend?
Ik heb een nodemcu v3 met Easy esp mega geflashed.
Aangesloten zoals het door en ff doorgemeten maar tot op heden nog geen resultaat.
https://eigenbrood.eu/201...g-an-arduino-and-esp8266/

Is er nog andere kant en klare software naast easy esp mega?
Ik heb het werkend gekregen. De D32 Pro blijkt inderdaad gewoon een USB pin te hebben. Hier staat gewoon +5volt op. Voor anderen leg ik even vast wat ik heb gedaan.

Mijn config is nu
M-HZ19B > D32 Pro v2.0.0 16mb
VIN > USB
GND > GND
RX > TXD0
TX > RXD0
Via EspEasy HW Serial0 RX 3 / TX1

Ik heb ESPEasy met de volgende instructies gecompileerd: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61079438

Het enige wat nog niet goed werkt, is de koppeling naar Home Assistant via MQTT. Ik heb gevonden dat je de Openhab MQTT in ESPEasy moet hebben voor Home Assistant. Ook moet je het topic aanpassen. Dit is homeassistant/%tskname%/%valname% of home/%tskname%/%valname%. Het lijkt erop dat auto discovery niet werkt zoals bij Zigbee2Mqtt. Heeft iemand tips hoe dit werkend te krijgen is? Zie https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:47
Ik wil graag 3 CO2 sensors bouwen waarbij ik liever niet hoef te solderen. Op basis van een MH-Z19B met EPSeasy bordje is gangbaar lees ik hier. Kan iemand een set aan producten aangeven die ik nodig heb? Graag incl een goede behuizing waar e.e.a. inpast. Kopen in NL bij easytronic bijvoorbeeld heeft de voorkeur

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@vandermark Als je niet wilt solderen is het meest handige om op zoek te gaan naar een bordje waar al pinheaders op gesoldeerd zijn. Voorbeeldje. Die steek je dan in een breadbord (of een compactere versie), waar je dan ook de draadjes afkomstig uit de MH-Z19B in prikt. Een andere optie is om ervoor te zorgen dat vanuit de MH-Z19B draden komen die eindigen in een female pinheader, zodat je ze direct op de male pins van het ESP-bordje kunt prikken zonder tussenkomst van breadboard.

Ik wil je wel meegeven dat dit vrij simpele soldeerklusjes zijn, een rijtje pinheaders op een klein ESP-bordje heb je in een minuut gesoldeerd. Het opwarmen van je soldeerbout duurt net zo lang :P
EPSeasy bordje is gangbaar lees ik hier.
Er bestaat een ESPeasy bord. Het gaat hier om de ESP8266 en ESP32 chip, die op een iets groter bordje geplaatst zijn (voorbeelden: Wemos D1 mini, nodeMCU, Adafruit) waardoor je makkelijk andere apparaten aan kunt sluiten.

ESPeasy is vervolgens de software die je in het geheel laadt om de boel aan te sturen. Naast ESPeasy zijn o.a. Tasmota en ESPhome bekende firmwares.

Een doosje waar alles precies inpast is misschien nog wel het meest lastige. Elk ESP-bordje heeft andere afmetingen, daar is niet één standaard voor. Zelf heb ik in het begin dit soort doosjes gebruikt waar ik gaten in heb geboord, de sensor ligt toch ergens waar ik hem niet zie. Je kunt ook een doosje kopen met ingebouwde ventilatie en ruimte om de usb-kabel naar binnen te leiden. Zelf print ik nu zelf doosjes als ik ze nodig heb, ik heb bijvoorbeeld deze ontworpen voor de D1 mini met MH-Z19B. Mijn eerste design ooit dus niet perfect, maar hij werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hier kijkt het alsof m'n M-HZ19B heel langzaam steeds minder ppm aangeeft. Is dit een normaal beeld en rede tot kalibratie? Ik heb 'm nog nooit gekalibreerd, want volgens mij kan je daar eerder ook meer mee slopen dan maken. :+

Dit is mijn verloop afgelopen half jaar. Sensor ligt op mijn nachtkastje, nooit in direct zonlicht.
Wel heb ik het idee dat hij al regeert als ik op m'n zei lig met m'n hoofd naar de sensor toe.

Verder waren we ook niet elke nacht thuis, en heb ik een tijdje na het aankoop van de sensor stand 1 van mn wtw systeem omhoog gezet om de ppm waarde wat omlaag te brengen. Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7l0HXOB.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Dacuuu op 03-06-2020 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:47
https://www.rtlnieuws.nl/...ndering-aarde-coronavirus

Lijkt redelijk te kloppen dan toch? :+

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Ook ik ben aan het kijken om mijn ventilatie co2 gestuurd te maken.
In eerste instantie heb ik een prototype bordje gemaakt met een wemos D1, BME280 en MH-z19. Dit alles in een doosje van ali Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1cAZLNkvoK1RjSZPfq6xPKFXak/80-80-27mm-plastic-box-for-electronics-project-szomk-hot-sales-humidity-sensor-junction-box-plastic.jpg_50x50.jpg.
Uit dit doosje heb ik alle 'verhogers' verwijderd waardoor er veel meer ruimte ontstaat en de sensoren meer in 1 lijn met de luchtgaten zitten.

Helaas bleek de bme280 in deze setup een offset te hebben van een +-3graden.
Ik heb toen het pcb ontwerp van krl als basis gepakt en de componenten wat ruimer uit elkaar gezet (in de hoop dat dit het warmte probleem wat verminderd.

Gaatjes heb ik erin gezet om het bordje een beetje te kunnen verhogen.

Tevens heb ik een header erop gezet om deep sleep te kunnen gebruiken.

Wat vinden jullie van dit ontwerp? Ik sta open voor tips en adviezen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3sjKQWb/screenshot.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Op die manier hangt de BME alsnog in de opgaande warmte van de ESP8266.

Ik zou ze omdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
ThinkPadd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:34:

Ik zou ze omdraaien.
Ah stom, idd goede tip.
kan natuurlijk ook de voedingsterminal verplaatsen want als t printje op de kop hangt zit alles wel goed denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
ThinkPadd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:34:

Ik zou ze omdraaien.
Ik heb het prototype pcb eens andersom geplaatst en deep sleep geactiveerd in espeasy.
Hierdoor is de temp meting veel nauwkeuriger geworden.
Had niet verwacht dat de wemos toch zoveel warmte zou produceren.

Nu vraag ik me af of de deep sleep modus ook bruikbaar is ivm de MH-z19.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:30

Sabbi

je denkt aan mij.

darklord007 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:31:
In eerste instantie heb ik een prototype bordje gemaakt met een wemos D1, BME280 en MH-z19. Dit alles in een doosje van ali [Afbeelding].
Uit dit doosje heb ik alle 'verhogers' verwijderd waardoor er veel meer ruimte ontstaat en de sensoren meer in 1 lijn met de luchtgaten zitten.

Ik heb toen het pcb ontwerp van krl als basis gepakt en de componenten wat ruimer uit elkaar gezet (in de hoop dat dit het warmte probleem wat verminderd.

[Afbeelding]
Ziet er leuk uit, ik ben ook nog maar een beginner qua pcbs maken maar dit zou ik aanpassen:

- De antenne van de wemos zit precies boven enkele banen, ik zou proberen deze helemaal buiten de pcb te plaatsen voor een beter signaal.
- voor aarding kan je een 'ground pour' maken, dwz dat alle ongebruikte stukken pbc gevuld zijn met een laag koper als aarding. scheelt storing en etswerk.
- je kan in de pcb ook sleuven maken voor betere airflow en minder warmtegeleiding van het ene naar het andere component.
- de Wemos en de MH-z19 worden allebei warm in gebruik, ik zou die bij elkaar zetten en dan de BME280 zo ver weg mogelijk. Kan je met een schotje in de case de airflow apart houden?

Mijn Wemos bordjes worden ook warm wanneer ze 24/7 aanstaan. Ik heb de temperatuursensoren aan een snoertje zitten ipv op de print gesoldeerd zodat ze genoeg afstand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:06
darklord007 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:31:
In eerste instantie heb ik een prototype bordje gemaakt met een wemos D1, BME280 en MH-z19. Dit alles in een doosje van ali [Afbeelding].

[Afbeelding]
Leuk en interessant. Ik zou ook wel zoiets willen maken, maar nog nooit zo ver gegaan om zelf een PCB te ontwerpen/te laten maken.

Nog even los van het ontwerp zou ik ook nog wel een indicator op de behuizing willen hebben (LED, display) waar je actuele waardes zou kunnen zien of een LED indicator voor als geventileerd moet worden.

Ik heb enkele jaren geleden een vAir sensor gekocht met een klein display erop en een aantal LED lampjes (groen-rood). Eigenlijk een perfect ding wat al een tijd z'n werk doet. Helaas worden deze niet meer gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Sabbi schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:33:
[...]

Ziet er leuk uit, ik ben ook nog maar een beginner qua pcbs maken maar dit zou ik aanpassen:

- De antenne van de wemos zit precies boven enkele banen, ik zou proberen deze helemaal buiten de pcb te plaatsen voor een beter signaal.
- voor aarding kan je een 'ground pour' maken, dwz dat alle ongebruikte stukken pbc gevuld zijn met een laag koper als aarding. scheelt storing en etswerk.
- je kan in de pcb ook sleuven maken voor betere airflow en minder warmtegeleiding van het ene naar het andere component.
- de Wemos en de MH-z19 worden allebei warm in gebruik, ik zou die bij elkaar zetten en dan de BME280 zo ver weg mogelijk. Kan je met een schotje in de case de airflow apart houden?

Mijn Wemos bordjes worden ook warm wanneer ze 24/7 aanstaan. Ik heb de temperatuursensoren aan een snoertje zitten ipv op de print gesoldeerd zodat ze genoeg afstand houden.
Bedankt voor de tips, aan de antenne wat vrij houden heb ik idd niet gedacht.

VWB het groundvlak moet ik ff kijken hoe dat in fitzling gaat. Heb vroeger wel met eagle en dxdesinger gewerkt, maar dat is al heel lang geleden en wil me er eigelijk niet zoveel tijd in steken.

Ik ga de indeling nog een keer omgooien.
BME280 helemaal beneden en de MH-z19 en wemos boven. Zo zou ik veel minder last moeten hebben van de temp invloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
petermdevries schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:41:
[...]

Leuk en interessant. Ik zou ook wel zoiets willen maken, maar nog nooit zo ver gegaan om zelf een PCB te ontwerpen/te laten maken.

Nog even los van het ontwerp zou ik ook nog wel een indicator op de behuizing willen hebben (LED, display) waar je actuele waardes zou kunnen zien of een LED indicator voor als geventileerd moet worden.

Ik heb enkele jaren geleden een vAir sensor gekocht met een klein display erop en een aantal LED lampjes (groen-rood). Eigenlijk een perfect ding wat al een tijd z'n werk doet. Helaas worden deze niet meer gemaakt.
Eigenlijk niet zoveel werk. Frizing is redelijk makkelijk wat dat betreft.
Voor de prijs hoef je t ook niet te laten. 10stuks voor 13dollar incl verzending

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
op advies even alles door elkaar gegooit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/j4nZBZV/screenshot-V3.jpg
url 4003

wemos en mh-z19 zitten nu boven en de wemos met de antenne naar buiten.
Heb wat gaten ingesteld om de temp sensor wat af te scheiden (heel lelijk maar om nu met inkscape een custom pcb design te gaan maken gaat me wat ver.

Enige vraag die ik nog heb:
als ik het ground plain toevoeg en koppel aan de gnd zie ik wel dat de verbindingen zijn gemaakt.
De stippellijntjes blijven echter staan.
Hij geeft er ook een melding van, maar die negeer ik naar even omdat het op de gerber files wel prima uit ziet.

Wat vinden jullie van de aanpassingen? nog verdere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@darklord007 Hoewel ik het erg interessant vind, gaat het in dit topic wel beetje offtopic, het ontwerpen van een PCB is meer iets voor in Modding, Mechanica & Elektronica subforum ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 09-07-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
ThinkPadd schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:26:
@darklord007 Hoewel ik het erg interessant vind, gaat het in dit topic wel beetje offtopic, het ontwerpen van een PCB is meer iets voor in Modding, Mechanica & Elektronica subforum ;)
Kun je dat motiveren? IMHO zijn deze bijdrage heel erg on-topic en adresseren het soort problemen waar je tegen aanloopt als je zelf een CO2 sensor wil bouwen. Just my 2 cts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
cville schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:36:
[...]

Kun je dat motiveren? IMHO zijn deze bijdrage heel erg on-topic en adresseren het soort problemen waar je tegen aanloopt als je zelf een CO2 sensor wil bouwen. Just my 2 cts.
Dat is het ook wel enigzins, maar zodra het gaat over de antenneplaatsing van de ESP8266 en over kopervlakken op de PCB e.d. dan zie ik de link met een CO2-sensor niet helemaal meer ;) Vandaar dat het beter in MME past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 00:08
man man man wat een gedoe. Heb een Wemos D1 mini en een mhz19b aangeschaft met nog de nodige spullen. De korte versie:
Solderen is al niet mijn expertise maar goed. Daarna heb ik espeasy versie 120 geflasht. Connecten in accesspoint mode ging prima, en nadat ik mijn wifi parameters had opgegeven verbond hij daar ook mee en kreeg een ip-adres. Vervolgens bleek dat de co2 meter niet tussen de sensors stond in de dropdown list. Kennelijk een te oude versie.

Toen ESP easy max geflasht (tussendoor nog Tasmoto maar mocht niet baten) en toen weer esp easy max. Probleem was dat ik wel kon verbinden in AP mode, maar dat hij mijn netwerk niet meer vond. Uiteindelijk na googlen bleek dat er mensen waren met soortgelijke problemen en dat de router dwars lag (AES+TKIP zou nodig zijn bijvoorbeeld).

Lang verhaal kort: ik heb DD-WRT op de router staan. Ik had bij wireless network mode N-only ingesteld. Toen ik dat veranderde naar NG-mixed lukte het wel...

[ Voor 4% gewijzigd door maxtrash op 17-07-2020 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darklord007
ThinkPadd schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:26:
het idee is meer om een kant en klaar design te delen waarmee makkelijk een goed werkende en nette CO2 sensor voor domoticz gemaakt kan worden.

PCB'tjes zijn besteld, mocht er iemand interesse hebben laten jullie het maar weten.
Zal tzt nog een foto plaatsen van het eindresultaat :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-05 20:54
offtopic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tj_cuqq_7V00_YyGV8l3sK2-c1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/AFWuYtbKATlhIG4Sg1mmzzZu.gif?f=user_large

Kon t niet laten :>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petermdevries
darklord007 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:01:
[...]

het idee is meer om een kant en klaar design te delen waarmee makkelijk een goed werkende en nette CO2 sensor voor domoticz gemaakt kan worden.

PCB'tjes zijn besteld, mocht er iemand interesse hebben laten jullie het maar weten.
Zeker geinteresseerd :)

Mijn eerste opzet is nu ook actief, weliswaar (nog) met een NodeMCU maar Wemos staat in bestelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nTI66xEpixdtog9ROb6xdP8U4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRLNF9szHH46dPnGr98OEe99.jpg?f=fotoalbum_large

Zit nog te denken of ik het schermpje erbij wil doen en/of misschien nog een LED (of LEDs) bij overschrijding van max waarde om aandacht te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
darklord007 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:01:
[...]

Dat zou ik ook zeker in geïnteresseerd zijn!

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
manusjevanalles schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:13:
[...]

Dat zou ik ook zeker in geïnteresseerd zijn!
Stuur maar een pb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Laatst online: 05-05 16:02
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

leuk project (kom hier via de frontpage waar nu een .build staat).

Ga je het design van het bordje (bestanden) ook delen?
En een exacte BOM zou ook top zijn :-D

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-05 18:55
Het posten van het trling project heeft me ook zin gegeven om dit eens te proberen. Voor mij is dit echter allemaal nieuw en daarom zou ik het in eerste instantie willen proberen met espeasy omdat het web based is. De bedoeling is om een relatief eenvoudig meetstation te maken, gemonteerd op een breadboard, en indien het bevalt nog wat verder te prutsen met de controller, ditmaal met programmeren.
Het bordje moet kunnen aansluitbaar zijn op een batterij, dus met lipo, te monteren op een breadboard, en voldoende mogelijkheden bieden voor verdere projecten na dit meetstation.
Ik had gedacht aan:
* Sparkfun ESP8266, de sparkfun ESP32 (overkill?), adafruit huzzah ESP8266 of de wemos D1 mini. Ze lijken allen te voldoen en gelijkaardig maar kiezen is niet makkelijk.
* mhz19b co2 sensor
* sds011 fijnstofmeter
* bme280 voor temp en rlv
Tips om de knoop door te hakken hoor ik graag alsook of ik het met de componenten bij het rechte eind heb voor het doel dat ik ermee voor ogen heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
wittmann1982 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:31:
Het posten van het trling project heeft me ook zin gegeven om dit eens te proberen. Voor mij is dit echter allemaal nieuw en daarom zou ik het in eerste instantie willen proberen met espeasy omdat het web based is. De bedoeling is om een relatief eenvoudig meetstation te maken, gemonteerd op een breadboard, en indien het bevalt nog wat verder te prutsen met de controller, ditmaal met programmeren.
Het bordje moet kunnen aansluitbaar zijn op een batterij, dus met lipo, te monteren op een breadboard, en voldoende mogelijkheden bieden voor verdere projecten na dit meetstation.
Ik had gedacht aan:
* Sparkfun ESP8266, de sparkfun ESP32 (overkill?), adafruit huzzah ESP8266 of de wemos D1 mini. Ze lijken allen te voldoen en gelijkaardig maar kiezen is niet makkelijk.
* mhz19b co2 sensor
* sds011 fijnstofmeter
Tips om de knoop door te hakken hoor ik graag alsook of ik het met de componenten bij het rechte eind heb voor het doel dat ik ermee voor ogen heb :)
Zelf ben ik na vele hardware en firmware variaties uitgeprobeerd te hebben, voor dit soort toepassingen geëvolueerd naar de WeMos D1 mini met Tasmota. Ik heb er inmiddels een stuk of 15. Deze combinatie bevalt erg goed.

T.a.v. de sensoren: ik gebruik vaak de DS18B20, heb nu 2 x de MHZ19B toegepast en een aantal BME280's besteld.

Ik heb ook pas 2 ESP32 's binnengekregen maar nog niet ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

wittmann1982 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:31:
Ik had gedacht aan:
* mhz19b co2 sensor
* sds011 fijnstofmeter
Die drie sensoren zul je makkelijk op elk genoemd bordje kunnen aansluiten. Verder zit het verschil vooral in het aantal GPIOs (de pinnen waarop je andere onderdelen kunt aansluiten). De Wemos D1 mini heeft er minder dan de Sparkfun, maar hij is ook kleiner waardoor je hem wat makkelijker weg kunt werken in kleine doosjes.

Een ESP32 zal niet zo heel veel toegevoegde waarde hebben bij een project als dit. Zijn extra snelheid benut je hier niet, de sensoren die je gebruikt werken net zo goed op een ESP8266, dat hij minder energie verbruikt in deep sleep dan een ESP8266 is hier ook niet relevant (met de SDS011 en MH-Z19B lukt het je toch niet lang om op een batterij te draaien, dus je zult het hele project zeer waarschijnlijk gewoon aan de netstroom hangen).

Qua prijs maakt het overigens relatief gezien veel uit of je voor de ESP8266 gaat of de ESP32, maar qua keiharde euro's valt het wel mee. De D1 mini kost bij Lolin €3,05, de D32 kost bij hen €5,66. Bijna 2x zo duur, maar op je gehele project waarbij het meeste geld in de SDS011 en MH-Z19B gaat zitten valt het wel mee. Dus mocht je ergens denken dat je in de toekomst nog een heel legertje extra sensoren op deze specifieke ESP wil aansluiten, dan kan het handig zijn om wel meteen een ESP32 met wat meer pinnen (en mogelijkheden) te pakken.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 03-08-2020 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:37
Qua ESP8266 firmware heb je veel keuzes, hier mijn ervaringen:
- Tasmota: Goed voor relais, modules met één relais voor een lamp, zoals Sonoff en Shelly apparaten.
- Esphome: goed voor sensor projecten die je met Home Assistant wil integreren. Configuratie maak je vooraf, en werk je in Home Assistant bij, de update push je 'Over the air'. Als je veel apparaten gaat maken, raad ik de espHome zeker aan omdat dit het beheer van instellingen makkelijk maakt.
- EspEasy: Goed om sensoren vanuit browser te configureren.

[ Voor 26% gewijzigd door Slaut op 03-08-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Bedankt, hier ben ik al aardig mee op weg. Tasmota lijkt een aardige optie.
Nog vergeten: een schermpje wil ik er ook bij, geen idee of die d1 mini voor de drie sensors én scherm voldoende GPIOs heeft natuurlijk.
Adresje van de webshop aan die prijzen is steeds welkom, mag via pm indien de forumregels een publieke post niet zouden toelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
wittmann1982 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:07:
Bedankt, hier ben ik al aardig mee op weg. Tasmota lijkt een aardige optie.
Nog vergeten: een schermpje wil ik er ook bij, geen idee of die d1 mini voor de drie sensors én scherm voldoende GPIOs heeft natuurlijk.
Adresje van de webshop aan die prijzen is steeds welkom, mag via pm indien de forumregels een publieke post niet zouden toelaten.
Ik koop alles bij Ali en een schermpje is geen probleem aangezien dat via I2C gaat en je dus geen extra GPIO's nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
Ik ben met soortgelijk projectje bezig. Met schermpje en gebruik ESPEasy ivm MQTT en OpenHAB. Dat werkt prima wat mij betreft.

De eerstvolgende uitdaging wordt nu een behuizing vinden of maken waar de sensoren netjes inpassen en een schermpje. Iemand iets dergelijks al voor elkaar?

Het vaker in dit topic genoemde behuizing van Ali (AK-N-41) is wel een aardige alleen geen scherm. Iemand nog ideeen/tips/ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
petermdevries schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:42:
Ik ben met soortgelijk projectje bezig. Met schermpje en gebruik ESPEasy ivm MQTT en OpenHAB. Dat werkt prima wat mij betreft.

De eerstvolgende uitdaging wordt nu een behuizing vinden of maken waar de sensoren netjes inpassen en een schermpje. Iemand iets dergelijks al voor elkaar?

Het vaker in dit topic genoemde behuizing van Ali (AK-N-41) is wel een aardige alleen geen scherm. Iemand nog ideeen/tips/ervaringen?
Zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-05 11:35
darklord007 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:47:
[...]
Ik ga de indeling nog een keer omgooien.
BME280 helemaal beneden en de MH-z19 en wemos boven. Zo zou ik veel minder last moeten hebben van de temp invloeden.
Ik heb een paar pogingen gedaan om alles 1 behuizing te zetten maar telkens warmde de BME280 toch iets op door de MH-z19 of ESPxx. Hoe goed de ventilatieopeningen ook zijn.

De ESP en MH-z19 zitten nu in een 27x54x75mm behuizing:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/~5MAAOSwYeNbC279/s-l300.jpg

En 3 cm daaronder bungelt de BME280 via deze behuizing: https://www.thingiverse.com/thing:3340471

Dat werkt goed, goede temp/humidity readings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05 13:17
Ik ben sinds kort naar een loft studio verhuisd. Er is mechanische ventilatie aanwezig, maar de "slaapkamer" is een dode zone heb ik het idee. Wil dit aankaarten bij de huurvereniging, maar graag met data. Nu zijn er zoveel CO2-meters te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Zou er graag twee willen hebben, eentje voor bij het raam, eentje voor in de slaapkamer. Graag allebei met datalogging. Welke kunnen jullie aanraden?

Tips om beter te ventileren zouden ook welkom zijn. Heb al ventilators proberen te positioneren zodat ze lucht wegblazen uit de slaapkamer, maar met weinig succes heb ik het idee. Enige invoer zit direct onder het raam in de form van een Climarad Sensa Horizontaal, enige uitvoeren in de badkamer en opslagruimte in de vorm van een Climarad Minibox. Heb de plattegrond bijgevoegd ter illustratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKWGU38TmAP99JzeiMwlpP5x8nM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DsrkiCK5WGxyPLmCbOqgGXe5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1xEGJpuzjRGOLx7HvrAlKTiH6o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pqs5GTyki2kIu9kkUbYca0wW.png?f=user_large

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rezania Wat wil je uitgeven?
Heb je deze al bekeken? SenseAir Aranet
wel ca. 30% duurder dan je maximum prijs.

[ Voor 68% gewijzigd door dunklefaser op 13-08-2020 11:27 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
300 euro max voor de meters.

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:37
@Rezania Hoe handig ben je met solderen/elektronica/software? Ik zal hier mijn setup delen:
- 1x Raspberry pi (3B, met SD kaart, case, 5V adapter, netwerkkabel in meterkast) ~70€
Hier draai ik Home Assistant op via ESPhome de data van de sensoren krijgt. Slaat deze op in een database
- 3x ESP8266 met MH-z19b (Wemos D1, MHz19b, simplere temperatuur sensor, 5V USB uit oude telefoon adapters, PCB laten maken bij JLBPCB) ~ 3x €30
Hier draait
- USB-serial adapter, om ESP8266 te programmeren, ~€5

Samen €165 voor wat je nodig hebt, maar dan moet je zelf nog veel programmeren.
- https://www.home-assistant.io/
- https://esphome.io/

Als je kant en klaar wil, kun je bijvoorbeeld naar Netatmo (Healty Home?) kijken voor €100 per sensor module.

[ Voor 5% gewijzigd door Slaut op 13-08-2020 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Slaut
Beter is Netatmo weather station met de uitbreidingen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-05 13:30
@AUijtdehaag , heb jij een Netatmo, en zoja, ben je er tevreden over ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@PentaClover
Ja die heb ik. En heb nog 2 uitbreiding modules bijbesteld.
1 had waterschade en heb ik laten stuiteren (eigen domme schuld).
Dan heb ik 3 indoor modules en 1 basis station + buitenmodule
Maar werken prima, en alles in domoticz of home assistant. (wel via cloud)
Heb het nu ruim een jaartje

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2020 19:25 ]

• PentaClover
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:23:
@PentaClover
Ja die heb ik. En heb nog 2 uitbreiding modules bijbesteld.
1 had waterschade en heb ik laten stuiteren (eigen domme schuld).
Dan heb ik 3 indoor modules en 1 basis station + buitenmodule
Maar werken prima, en alles in domoticz of home assistant. (wel via cloud)
Heb het nu ruim een jaartje
Ik zat in dit topic te kijken wat er allemaal mogelijk is voor CO2 meters, en ben op zoek naar iets dat in Domoticz mee kan lopen, De Netatmo met extra binnen units lijkt wel erg makkelijk in gebruik, hoe zit dat met batterij gebruik eigenlijk, valt dat mee, of tegen ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@PentaClover Ik vind het erg meevallen.
Heb nog maar 1x de batterij vervangen (in ruim 1 jaar) van de indoor + buiten module
4x duracell AAA per module

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2020 19:30 ]

• PentaClover
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:29:
@PentaClover Ik vind het erg meevallen.
Heb nog maar 1x de batterij vervangen (in ruim 1 jaar) van de indoor + buiten module
4x duracell AAA per module
Klinkt goed, laatste vraag :) Dit werkt gewoon lokaal, zonder internet, zonder verplicht account ergens op een server die uitgezet kan worden als de fabrikant failliet gaat of er gewoon geen zin meer in heeft ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@PentaClover Volgens mij alleen via de cloud.

• PentaClover
@AUijtdehaag Ah dat is jammer, was al bijna een winkelmandje aan het vullen bij CoolBlue ;(

• cville
PentaClover schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:43:
@AUijtdehaag Ah dat is jammer, was al bijna een winkelmandje aan het vullen bij CoolBlue ;(
Omdat ik niet van de cloud afhankelijk wil zijn en ook omdat de Netatmo update frequentie laag is (1 x per 10min), heb ik er zelf 2 gebouwd op basis van een MHZ19B.

• PentaClover
cville schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:55:
[...]
Omdat ik niet van de cloud afhankelijk wil zijn en ook omdat de Netatmo update frequentie laag is (1 x per 10min), heb ik er zelf 2 gebouwd op basis van een MHZ19B.
Was dat veel werk ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@PentaClover Ik heb eens een stappenplan geschreven: Gizz in "CO2-meters voor in huis"

Als je het voor het eerst doet zal je een uurtje doen over het bouwen en flashen. Ik doe het in een kwartier, maar heb er dan ook al 4 gemaakt :)

• PentaClover
@Gizz Bedankt voor het linkje naar het stappen plan, dat valt inderdaad mee, ik denk dat ik de meeste tijd ga kwijt zijn aan het zoeken naar mijn soldeerbout op zolder, die heb ik al zeker 10 jaar niet meer gebruikt :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
Heb op aanraden van een post hierboven naar Netatmo gekeken en hun Smart Home Weather Station gekocht. Nu opgezet, met de gedachte dat beide modules ook wel binnen kunnen functioneren. Maar klopt het dat die losse module die erbij zit geen CO2 kan meten? :?

Had ik beter voor die Healthy Home unit kunnen gaan?

[ Voor 9% gewijzigd door Rezania op 23-08-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rezania
De buitenmodule meet geen co2 inderdaad.
Daar heb je extra binnenmodules voor.
https://www.netatmo.com/n...therstation/indoor-module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Rezania schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:56:
Heb op aanraden van een post hierboven naar Netatmo gekeken en hun Smart Home Weather Station gekocht. Nu opgezet, met de gedachte dat beide modules ook wel binnen kunnen functioneren. Maar klopt het dat die losse module die erbij zit geen CO2 kan meten? :?

Had ik beter voor die Healthy Home unit kunnen gaan?
Het meten van het CO2 gehalte in de buitenlucht is niet zo zinvol. De minimumwaarde is ongeveer 415ppm. Voor een up to date waarde zie hier of hier.

Je hebt een CO2 sensor om de luchtkwaliteit binnen te meten waar het CO2 gehalte, afhankelijk van de ventilatie varieert tussen de 500ppm en de 2000ppm. Een CO2 sensor buiten heeft geen toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
AUijtdehaag schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:15:
@Rezania
De buitenmodule meet geen co2 inderdaad.
Daar heb je extra binnenmodules voor.
https://www.netatmo.com/n...therstation/indoor-module
Ah, zie het nu. Aangezien ik die buitenmodule helemaal niet nodig heb, is de Healthy Home unit een beter idee misschien? Kan je daar een extra binnenmodule aan koppelen?

Trouwens, geen van de Netatmo modules meet fijnstof, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
cville schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:35:
[...]

Het meten van het CO2 gehalte in de buitenlucht is niet zo zinvol. De minimumwaarde is ongeveer 415ppm. Voor een up to date waarde zie hier of hier.

Je hebt een CO2 sensor om de luchtkwaliteit binnen te meten waar het CO2 gehalte, afhankelijk van de ventilatie varieert tussen de 500ppm en de 2000ppm. Een CO2 sensor buiten heeft geen toegevoegde waarde.
Ja, dat snap ik. Realiseerde helaas niet dat er aparte bnnen- en buitenmodules zijn. Site van Coolblue was niet heel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rezania De Netatmo Healthy Home Coach is niet uitbreidbaar met binnenmodules.
Dus je hebt de juiste gekocht.
Enige wat je moet doen is additionele binnen modules kopen (max 3) om op meerdere plaatsen co2 te meten.
Ik heb onlangs via netatmo besteld, echter duurt de levering nu al 10 dagen (was 4 dagen beloofd)

ik heb ze verder ook in Home assistant
https://www.mupload.nl/img/rxfuzpc2sgv7v.jpg

Fijnstof meet hij niet inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
Heb uiteindelijk het weerstation toch omgeruild voor een home coach. Werkt prima, interessante data. Leuk om te zien dat de concentratie CO2 boven de grenswaarden van de ventilstie-unit ligt maar die niet aan gaat. Gelijk maar even de verhuurder contacteren.

Is het mogelijk om het verversinterval te verkleinen? En de data te exporteren? Bijna alles online gaat over het weerstation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wittmann1982
Ik heb inmiddels alle aangekochte items van Ali mogen ontvangen. De BME280 en de MHZ19B heb ik werkend gekregen op de Wemos D1 Mini na te hebben geflashed naar Espeasy (eerst EspeasyR120, maar omdat deze de MHZ19B niet ondersteunt opnieuw geflashed naar EspeasyMega). Dit leek de eenvoudigste oplossing om eerst eens alles werkend te krijgen omdat dit allemaal nieuw is.

De volgende stap is de 1.5" Oled (128x128) werkend te krijgen.
Alle andere sensoren werken op 5V. Is dit ook zo voor dit scherm? Ik heb nu eens getest op 3.3V, zonder suc6. Vooraleer ik op 5V test had ik toch graag bevestiging vooraleer ik het misschien beschadig :?

SDA en SCL heb ik net als bij de BME280 aangekoppeld op D1 en D2 van de Wemos, dus aan D1 en D2 hangen er nu 2 apparaten.
Bijkomend probleem in Espeasy: enkel een Oled SSD1306 is hier te selecteren, waar de max resolutie 128x64 is, dus de helft van het huidige scherm.
Is dit werkend te krijgen (weliswaar met slechts de helft van het beeld)?
edit: in de I2C scan zie ik het scherm staan als 0x3c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-05 00:49

Copitano

Hoorn NH

Iemand hier enig idee hoe ik mijn MHZ19 weer tot leven kan wekken. Hangt naast een Senseair. In het begin liepen de grafieken van beide sensors kwa trend met elkaar mee. Maar vanaf enig moment bleef de MHZ19 hangen rond 400 à 401 terwijl de Senseair vrolijk op en neer blijft dansen. Nu heb ik in het verleden volgens mij hier op tweakers ooit gelezen dat je de MHZ19 kunt resetten door hem bij een graad of 20 een tijdje buiten te leggen en dan iets met iets voor x seconden met elkaar te verbinden. Maar ik kan het niet meer terug vinden.
Iemand enig idee wat met wat verbonden moet worden het hoelang?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Deze week mijn MH-Z19 binnen gekregen, en wat mij opvalt is dat hij vrij lang op 400ppm blijft staan.
Afgelopen nacht in de slaapkamer is dit maximaal opgelopen tot 950.
Nadat de ramen vanmorgen zijn open geweest, staat deze bijna de hele dag weer op 400.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat het overdag een waarde van 400 in de slaapkamer is.

Ik zie in ESPEasy dat ABC (auto baseline correction) op normal stond. Als ik deze instelling goed begrijp, pakt hij dan de laagste waarde van afgelopen 24 uur, en stelt deze in op 400, klopt dat?

Die heb ik nu maar even op disabled gezet. -> zou ik de sensor dus 24 uur buiten moeten leggen met ABC op normal?

Weet iemand wat de U-waarde betekend? Ik zie hier 30976.00 in staan.

@Copitano pin HD voor minimaal 7s naar GND verbinden volgens de manual. Ik las alleen dat je hiermee vaak de sensor omzeep kan helpen. -> @TD-er ?

[ Voor 4% gewijzigd door henkNL op 05-09-2020 20:17 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

henkNL schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:14:
Deze week mijn MH-Z19 binnen gekregen, en wat mij opvalt is dat hij vrij lang op 400ppm blijft staan.
Afgelopen nacht in de slaapkamer is dit maximaal opgelopen tot 950.
Nadat de ramen vanmorgen zijn open geweest, staat deze bijna de hele dag weer op 400.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat het overdag een waarde van 400 in de slaapkamer is.

Ik zie in ESPEasy dat ABC (auto baseline correction) op normal stond. Als ik deze instelling goed begrijp, pakt hij dan de laagste waarde van afgelopen 24 uur, en stelt deze in op 400, klopt dat?

Die heb ik nu maar even op disabled gezet. -> zou ik de sensor dus 24 uur buiten moeten leggen met ABC op normal?

Weet iemand wat de U-waarde betekend? Ik zie hier 30976.00 in staan.

@Copitano pin HD voor minimaal 7s naar GND verbinden volgens de manual. Ik las alleen dat je hiermee vaak de sensor omzeep kan helpen. -> @TD-er ?
Wat de U-waarde doet is mij ook onduidelijk. Die staat bij mij zolang ik mij kan herinneren op 0. Ik heb (letterlijk) naast de MH-Z19B ook een Senseair aan het zelfde ESP bordje hangen. In het begin (de eerst maanden) bewogen beiden redelijk gelijk op (wel een verschil tot ca. 100 ppm er tussen) tot de MH-Z19 op enig moment bleef hangen op 400 (max 401) herstarten van de ESP etc. hielp niet. ABC staat bij mij op disabled. Dat van @TD-er had ik inmiddels teruggevonden. Maar dat zijn posts uit 2017.
Overigens is 400 niet heel gek als je de ramen open zet en er is de hele dag niemand in de slaapkamer is (tenzij je in hartje Amsterdam woont). Als ik de schuifpui van de woonverdieping open zet zakt de Senseair ook redelijk vlot tot dicht bij 400 (in woon nagenoeg aan de rand van het Markermeer dus veel frisse lucht). Enige waar ik bij de Senseair dan weer vraagtekens bij zet is de temperatuur die wordt aangegeven. 27 graden vandaag terwijl alle andere sensor die ik hier heb tussen 21 en 22 graden aangeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Copitano op 06-09-2020 00:44 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 19:32
Temperatuur sensor van de SenseAir S8 is de interne temp sensor, dus ook interne temperatuur van die sensor.
Er is een reden dat die sensor default uit staat in ESPEasy, aangezien die waarde niet heel erg bruikbaar is tenzij je verschil wilt weten in de behuizing tov. andere plekken.

De MH-Z19 heeft 2 verschillende revisies (voor zover ik weet), de A en B versie.
ESPEasy geeft aan of je de A of B versie hebt, maar de manier waarop dat bepaald wordt is door te kijken naar de aanwezigheid van de S-waarde in de metingen.

Beide sensor-versies gebruiken min of meer dezelfde ABC methode.
In een notendop is het de laagste raw waarde in een tijdsbestek van 24 uur is bepalend voor de 400 ppm waarde.
In mijn optiek is die 24h veel te kort, aangezien het heel goed mogelijk is om een dag iets minder goed te ventileren, of juist op de verkeerde momenten.
Bijv. 's nachts (als de zon niet schijnt) ademen planten CO2 uit.
Op windstille nachten zie ik 's nachts buiten de CO2 concentratie soms wel oplopen tot 700 a 800 ppm.
Dus als dat de momenten zijn waarop je ventileert, bijvoorbeeld omdat je in een hittegolf zit en niet overdag de ramen open wilt zetten, dan weet je vrij zeker dat de ABC roet in het eten gaat gooien.

De MH-Z19 lijkt trouwens na een tijdje (heb er hier een ruim 3 jaar continue werken) min of meer verzadigd te raken. (bij gebrek aan een betere term).
Hierdoor gaat de ABC veel meer heen en weer schommelen en zie je steeds vaker een vlakke lijn rond de 400 ppm en dus ook dat de pieken veel lager liggen.

De SenseAir S8 lijkt hier veel minder last van te hebben.
Sowieso is de ABC functie van de SenseAir sensoren heel anders.
Daar waar de MH-Z19A heel rap lijkt te corrigeren voor een nieuwe 400 ppm waarde, doet de B versie dat al een stukje geleidelijker.
De SenseAir sensoren doen dat standaard sowieso veel geleidelijker aangezien die ook een verouderingscurve in de firmware hebben zitten (of formule) en ook al een veel groter interval pakken. (is trouwens instelbaar dat interval, maar vanwege een bug in oudere S8 firmware heb ik dat disabled, omdat je anders mogelijk de waarde nooit meer omhoog kunt zetten)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

TD-er schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:32:
Temperatuur sensor van de SenseAir S8 is de interne temp sensor, dus ook interne temperatuur van die sensor.
Er is een reden dat die sensor default uit staat in ESPEasy, aangezien die waarde niet heel erg bruikbaar is tenzij je verschil wilt weten in de behuizing tov. andere plekken.

De MH-Z19 heeft 2 verschillende revisies (voor zover ik weet), de A en B versie.
ESPEasy geeft aan of je de A of B versie hebt, maar de manier waarop dat bepaald wordt is door te kijken naar de aanwezigheid van de S-waarde in de metingen.

Beide sensor-versies gebruiken min of meer dezelfde ABC methode.
In een notendop is het de laagste raw waarde in een tijdsbestek van 24 uur is bepalend voor de 400 ppm waarde.
In mijn optiek is die 24h veel te kort, aangezien het heel goed mogelijk is om een dag iets minder goed te ventileren, of juist op de verkeerde momenten.
Bijv. 's nachts (als de zon niet schijnt) ademen planten CO2 uit.
Op windstille nachten zie ik 's nachts buiten de CO2 concentratie soms wel oplopen tot 700 a 800 ppm.
Dus als dat de momenten zijn waarop je ventileert, bijvoorbeeld omdat je in een hittegolf zit en niet overdag de ramen open wilt zetten, dan weet je vrij zeker dat de ABC roet in het eten gaat gooien.

De MH-Z19 lijkt trouwens na een tijdje (heb er hier een ruim 3 jaar continue werken) min of meer verzadigd te raken. (bij gebrek aan een betere term).
Hierdoor gaat de ABC veel meer heen en weer schommelen en zie je steeds vaker een vlakke lijn rond de 400 ppm en dus ook dat de pieken veel lager liggen.

De SenseAir S8 lijkt hier veel minder last van te hebben.
Sowieso is de ABC functie van de SenseAir sensoren heel anders.
Daar waar de MH-Z19A heel rap lijkt te corrigeren voor een nieuwe 400 ppm waarde, doet de B versie dat al een stukje geleidelijker.
De SenseAir sensoren doen dat standaard sowieso veel geleidelijker aangezien die ook een verouderingscurve in de firmware hebben zitten (of formule) en ook al een veel groter interval pakken. (is trouwens instelbaar dat interval, maar vanwege een bug in oudere S8 firmware heb ik dat disabled, omdat je anders mogelijk de waarde nooit meer omhoog kunt zetten)
Ik heb de B versie. Die beweegt nauwelijks meer (400 max 401 de laatste maanden). Gekocht in september vorig jaar. Wat is nu de manier om deze weer aan de praat te krijgen?
ABC op enabled (normaal in ESP easy) zetten en dan een tijdje buiten leggen bij ca. 20 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bij mijn tSense (2017) kan je bij de ABC-tab in de UIP5 software instellen:
ABC enable: On/OFF; ABC interval: 360h (standaard)

Verder zie je nog "Time since last update" (ik heb de ABC functie meteen na ontvangst uitgezet)
en kan je nog instellen "ABC target: 440 ppm"

De laagste waarde ooit gemeten was 436 ppm, recent deze zomer 448 ppm,
de sensor lijkt dus redelijk stabiel en is misschien drift gecompenseerd.
Een calibratie op 400 ppm ga natuurlijk niet uitvoeren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-03 14:29
ik wilde voor een CO2 meter gaan, maar die veelgebruikte Aktiv lijken uitverkocht.
maar ik lees hier nu ook over leuke opties om er een te maken :)

hier vond ik een handleiding:
https://www.engineerathom...o2+meten+met+de+mh-z19/68

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-05 16:28
Copitano schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:49:
[...]

Ik heb de B versie. Die beweegt nauwelijks meer (400 max 401 de laatste maanden). Gekocht in september vorig jaar. Wat is nu de manier om deze weer aan de praat te krijgen?
ABC op enabled (normaal in ESP easy) zetten en dan een tijdje buiten leggen bij ca. 20 graden?
Ik heb exact dezelfde ervaring. Waarde ligt tussen 400 en 401. Waar ik de sensor ook plaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NCI_9HGaOJj83I_HtX9MvjYd4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJtl5AXxoxa4g8sXXTjCZzpI.jpg?f=fotoalbum_large

Calibratie geeft bij mij helaas geen resultaat. Ik ben bang dat ie defect is.

[ Voor 3% gewijzigd door Aegle op 06-09-2020 19:05 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Aegle schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:04:
[...]

Ik heb exact dezelfde ervaring. Waarde ligt tussen 400 en 401. Waar ik de sensor ook plaats.

[Afbeelding]

Calibratie geeft bij mij helaas geen resultaat. Ik ben bang dat ie defect is.
Tsjaaa, zo ziet het er bij mij dus ook ongeveer uit. Maandagochtend sensors dus ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Heb het idee dat dit helaas vaker voorkomt.
Zeg maar een goedkope clone van een Chinese sensor.
Ik heb hier ook 1 zo'n goudkleurige MH-Z19 die al vrij snel de geest gegeven heeft.

Bij de SenseAir S8 is het zo dat je echt moet uitkijken dat de spanning niet boven de 5.2V uit komt. (ook niet als korte spike).
Mogelijk dat de MH-Z19 ook zoiets heeft, alleen daar aanzienlijk minder expliciet in is in de documentatie?
Bij de SenseAir gaat de interne lamp defect bij een te hoge spanning.

Sommige USB-laders willen nog wel eens een niet zo heel schoon signaal leveren. Misschien dat je zo'n ding gebruikt voor je sensor-opstelling?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
dunklefaser schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:35:
Bij mijn tSense (2017) kan je bij de ABC-tab in de UIP5 software instellen:
ABC enable: On/OFF; ABC interval: 360h (standaard)

Verder zie je nog "Time since last update" (ik heb de ABC functie meteen na ontvangst uitgezet)
en kan je nog instellen "ABC target: 440 ppm"

De laagste waarde ooit gemeten was 436 ppm, recent deze zomer 448 ppm,
de sensor lijkt dus redelijk stabiel en is misschien drift gecompenseerd.
Een calibratie op 400 ppm ga natuurlijk niet uitvoeren.
Zoals ik al zei, kan je dat ook instellen bij de S8 en eigenlijk alle andere SenseAir sensoren.
Echter de S8 heeft een bug gehad in de firmware waardoor je de waarde alleen maar kunt verlagen.
Dus daarmee kun je heel goed je sensor om zeep helpen als je niet uitkijkt.
Daarnaast is die default periode best wel prima om veroudering te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

TD-er schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:40:
Heb het idee dat dit helaas vaker voorkomt.
Zeg maar een goedkope clone van een Chinese sensor.
Ik heb hier ook 1 zo'n goudkleurige MH-Z19 die al vrij snel de geest gegeven heeft.

Bij de SenseAir S8 is het zo dat je echt moet uitkijken dat de spanning niet boven de 5.2V uit komt. (ook niet als korte spike).
Mogelijk dat de MH-Z19 ook zoiets heeft, alleen daar aanzienlijk minder expliciet in is in de documentatie?
Bij de SenseAir gaat de interne lamp defect bij een te hoge spanning.

Sommige USB-laders willen nog wel eens een niet zo heel schoon signaal leveren. Misschien dat je zo'n ding gebruikt voor je sensor-opstelling?
SenseAir zit hier op een buck converter op exact 5V. De MH-Z19B trouwens ook. Dus dat zal het niet zijn. De leds op beide sensors knipperen en nog vrolijk op los. Ga het gewoon maar eens proberen, een tijdje buiten en ABC op normaal in de ESP. Kijken wat er dan gebeurd als hij weer binnen mag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@TD-er O.k. dus het "ABC-Interval" niet aanraken, maar het "ABC target" mag je nog wel omhoog zetten?
De standaard 400 ppm lijkt me voorlopig namelijk niet meer haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
dunklefaser schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:06:
@TD-er O.k. dus het "ABC-Interval" niet aanraken, maar het "ABC target" mag je nog wel omhoog zetten?
De standaard 400 ppm lijkt me voorlopig namelijk niet meer haalbaar.
Je kunt het ABC target wel omhoog zetten, maar eerlijk gezegd weet ik dan niet precies wat je daarmee aanpast.

Zo veel weet ik namelijk ook weer niet van de SenseAir modules.
Bij de term "ABC target" denk ik aan 2 mogelijke betekenissen:
  • Beschouw de huidige concentratie als N ppm.
  • Beschouw de laagst gemeten CO2 concentratie in het interval als N ppm.
Ik vermoed het laatste, waardoor je dus strikt genomen nu de target op 410 ppm moet zetten. (global average atmospheric carbon dioxide in 2019)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Copitano schreef op maandag 7 september 2020 @ 00:24:
[...]

SenseAir zit hier op een buck converter op exact 5V. De MH-Z19B trouwens ook. Dus dat zal het niet zijn. De leds op beide sensors knipperen en nog vrolijk op los. Ga het gewoon maar eens proberen, een tijdje buiten en ABC op normaal in de ESP. Kijken wat er dan gebeurd als hij weer binnen mag :)
Als je ESPEasy gebruikt, kun je ook zien hoe vaak er een leesfout is opgetreden in de ontvangen data. (MH-Z19 plugin)
Mits dat niet ontstaan is doordat de ESP te druk bezig was met andere taken, dan is dat een indicatie van verstoring van de data.
Als dat ontstaat van de sensor naar de ESP, dan kun je er ook vanuit gaan dat het de andere kant op optreed.
Oftewel het zou dan ook kunnen dat de sensor een keer of wat foutieve commando's ontvangen heeft en daar misschien naar gehandeld heeft.
Kortom, kijk ook even naar die statistieken voordat je ze reset, aangezien het het meest veelzeggend is over een langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@TD-er Ik denk ook dat "Beschouw de laagst gemeten CO2 concentratie als N ppm."
de juiste interpretatie is. Maar of N dan op 410 ppm moet worden gezet?
Ik kan me voorstellen dat je dit niveau in Nederland ook onder optimale condities moeilijk kan bereiken c.q. kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Nee, hoor, je kunt zelfs wel onder de 400 ppm komen.
Zet de meter maar eens in een kamer waar net een hoop dingen geverfd zijn..
En hier op 't Groninger platteland zitten we ook prima rond die waarden hoor.
Let alleen wel op wanneer je dat meet.
Als de wind verkeerd staat, of als de zon ondergaat, dan zal de CO2 waarde buiten oplopen.
Maar wanneer het rustig, zonnig weer is, en de ramen staan open om te ventileren met niemand in die ruimte, dan geloof ik wel dat we aardig rond de 400 ppm uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:52
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Is dit niet te goedkoop voor een co2 meter? Ik ben vooral op zoek naar een metertje om eens te kijken hoe goed de natuurlijke ventilatie werkt in mijn woning.
Pagina: 1 ... 13 ... 39 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes