Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Gizz schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:27:
@Toppe: Mooi dat het nu lijkt te werken. Wel vreemd dat het zolang duurde voordat je bruikbare waardes kreeg. Misschien moest je sensor nog even bijkomen van zijn avontuur op 3,3 volt? :P

[...]

Wel vreemd, want de MH-Z19 zou aan 4,5 volt al genoeg moeten hebben. Heb je die 4,7 volt met last gemeten? Mocht hij met last flink inzakken, dan had je het wellicht kunnen oplossen met een condensator. Maar goed, het werkt nu al met een andere NodeMCU :)

[...]

Je kunt kijken naar sensoren die bij je mechanische ventilatie of WTW-installatie passen. Die communiceren direct met elkaar, zonder internet. Maar ik weet niet of dat is waar je naar op zoek bent? Je kunt dan bijvoorbeeld niet de gemeten waardes pushen naar je Domotica-software.

Daarnaast heb je sensoren die de waarde gewoon op een LCD-schermpje laten zien. Maar is dat wat je wil?

Met andere woorden: welke functionaliteit zoek je? Los van je eis dat het niet met de cloud verbonden mag zijn.

Zelfbouw blijft het goedkoopst en is relatief eenvoudig. Vier draadjes verbinden, ESPEasy flashen en je bent (meestal) klaar. Zo heb ik thuis snel drie van die dingen gemaakt en ze werken perfect. Kosten: zo'n 18 euro per stuk.
Jou reactie er even uit gepikt vanwege je laatste opmerking.
Heb even gezocht op zelfbouw in dit topic maar ik kwam eigenlijk geen how to tegen.

Is er ergens een how to die jullie hier gebruiken om dit voor elkaar te krijgen? Met name de hardware kant.

Staat ook niet in de OP helaas..

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 08:06
Bl4ckviper schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:19:
[...]

Jou reactie er even uit gepikt vanwege je laatste opmerking.
Heb even gezocht op zelfbouw in dit topic maar ik kwam eigenlijk geen how to tegen.

Is er ergens een how to die jullie hier gebruiken om dit voor elkaar te krijgen? Met name de hardware kant.

Staat ook niet in de OP helaas..
Op instructables.com is wel het eea te vinden. Ben zelf de onderdelen voor deze bij elkaar aan het sprokkelen https://www.instructables...-and-Air-Quality-Monitor/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Bl4ckviper Ik denk dat je geen uitgebreide tutorial vindt omdat het niet zoveel voorstelt. Maar ik wil best even de stappen typen voor de hardware, inclusief linkjes naar de gebruikte producten bij een Nederlandse webshop (met meer geduld kun je natuurlijk ook bij Aliexpress bestellen).

Koop een Wemos D1 mini
Koop een MH-Z19B

Optie A voor het aansluiten
Stap 1:
Gebruik het bijgeleverde kabeltje van de MH-Z19B. Bevestig 1 kant aan de MH-Z19B en knip aan de andere kant het stekkertje eraf.

Stap 2:
Soldeer de volgende 4 draadjes aan de juiste poortjes op de Wemos D1 mini:

Zwart = ground
Rood = 5 volt
Groen = de pin die je instelt als TX GPIO in ESPeasy
Blauw = de pin die je instelt als RX GPIO in ESPeasy

Klaar.

Optie B voor het aansluiten
Stap 1:
Soldeer de male pin headers die je bij de Wemos D1 mini krijgt (bovenste op dit plaatje).

Stap 2:
Soldeer ook male pin headers op de MH-Z19B.

Stap 3:
Verbind de juiste pins door er female dupont kabels op te drukken

Klaar.

Uiteraard kun je ook een mix van beide methodes gebruiken, bijvoorbeeld wel het standaard kabeltje op de MH-Z19B aansluiten, maar aan de andere zijde er female dupont stekkertjes opzetten die je op de male pins van de Wemos D1 mini drukt. Maar dat is niet specifiek voor deze sensor of zo, kabeltjes aansluiten is vrij universeel bij allerlei elektronicaprojectjes :)

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 03-02-2020 16:31 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Gizz schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:25:
@Bl4ckviper Ik denk dat je geen uitgebreide tutorial vindt omdat het niet zoveel voorstelt. Maar ik wil best even de stappen typen voor de hardware, inclusief linkjes naar de gebruikte producten bij een Nederlandse webshop (met meer geduld kun je natuurlijk ook bij Aliexpress bestellen).

Koop een Wemos D1 mini
Koop een MH-Z19B

Optie A voor het aansluiten
Stap 1:
Gebruik het bijgeleverde kabeltje van de MH-Z19B. Bevestig 1 kant aan de MH-Z19B en knip aan de andere kant het stekkertje eraf.

Stap 2:
Soldeer de volgende 4 draadjes aan de juiste poortjes op de Wemos D1 mini:

Zwart = ground
Rood = 5 volt
Groen = de pin die je instelt als TX GPIO in ESPeasy
Blauw = de pin die je instelt als RX GPIO in ESPeasy

Klaar.

Optie B voor het aansluiten
Stap 1:
Soldeer de male pin headers die je bij de Wemos D1 mini krijgt (bovenste op dit plaatje).

Stap 2:
Soldeer ook male pin headers op de MH-Z19B.

Stap 3:
Verbind de juiste pins door er female dupont kabels op te drukken

Klaar.

Uiteraard kun je ook een mix van beide methodes gebruiken, bijvoorbeeld wel het standaard kabeltje op de MH-Z19B aansluiten, maar aan de andere zijde er female dupont stekkertjes opzetten die je op de male pins van de Wemos D1 mini drukt. Maar dat is niet specifiek voor deze sensor of zo, kabeltjes aansluiten is vrij universeel bij allerlei elektronicaprojectjes :)
Ik heb hier een esp8266MOD liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P7hrWkHrynHfR5jp6v5a7ZBx/thumb.jpg

Is dat ook geschikt voor wat je beschrijft lijkt op uit je link. Ik zie op de van mij wifi erbij lijkt me wel van belang om data uit te lezen toch?

Die pinnen verzameling heb ik dan niet nodig?

Sorry voor de wellicht domme vragen maar dit soort Zaken is vrij nieuw voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Bl4ckviper Dat is letterlijk een Wemos D1 mini. Of in ieder geval een kloon met hetzelfde design. Dus ja, dat gaat werken :)

En die pinnen heb je nodig als je met dupont kabeltjes gaat werken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Gizz schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:13:
@Bl4ckviper Dat is letterlijk een Wemos D1 mini. Of in ieder geval een kloon met hetzelfde design. Dus ja, dat gaat werken :)

En die pinnen heb je nodig als je met dupont kabeltjes gaat werken.
Net even gesoldeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FLY1afCfsu4389vLRMHt90zP/thumb.jpg

En

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QEGUdaRlw8xAuftYJJIK0BXq/thumb.jpg

Dus nu alleen nog de sensor en de dupont kabels toch? Denk deze ivm einde solderen op de seonsor https://www.tinytronics.n...ale-female-10cm-10-draden.

Of is t ook zonder zolderen mogelijk.

En is dit oké qua voeding?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/25hhHeaFFMQHa35CDzAtvxGQ/thumb.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Bl4ckviper op 03-02-2020 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bl4ckviper schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:36:
[...]
Dus nu alleen nog de sensor en de dupont kabels toch? Denk deze ivm einde solderen op de seonsor https://www.tinytronics.n...ale-female-10cm-10-draden.

Of is t ook zonder zolderen mogelijk.
Het mooiste is als je de female pin headers die je niet gebruikt hebt bij de D1 mini op de sensor soldeert. Daar kun je dan de male-zijde van je kabel inpluggen.
En is dit oké qua voeding?
[Afbeelding]
Meer dan genoeg vermogen, een D1 verbruikt niet zoveel en de sensor valt ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Gizz schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:27:
[...]

Het mooiste is als je de female pin headers die je niet gebruikt hebt bij de D1 mini op de sensor soldeert. Daar kun je dan de male-zijde van je kabel inpluggen.
De middelste op deze foto bedoel je neem ik aan?

Maar dan snap ik niet helemaal op welke zijde want ene kant heeft 5 gaatjes en de andere zijde maar 4. De pin headers hebben er 8. Past dit 1 op 1 qua ruimte?

Ook begrijp ik niet helemaal hoe het zit met de 4 of 5 gaatjes terwijl er meer draden lijken te komen uit de MH-Z19B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bl4ckviper schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:21:
[...]

De middelste op deze foto bedoel je neem ik aan?
Ja
Maar dan snap ik niet helemaal op welke zijde want ene kant heeft 5 gaatjes en de andere zijde maar 4. De pin headers hebben er 8. Past dit 1 op 1 qua ruimte?
Even de rest er met een tangetje afknippen :)
Ook begrijp ik niet helemaal hoe het zit met de 4 of 5 gaatjes terwijl er meer draden lijken te komen uit de MH-Z19B.
Hij heeft meer draden omdat de sensor op meerdere manier uitgelezen kan worden. De sensor heeft bijvoorbeeld ook een analoge output. Maar wij gebruiken alleen de TX en RX poorten voor de communicatie en daarnaast heeft de sensor voeding nodig (5v en ground). Dus dan kom je op 4 draden / pinnetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Gizz schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:21:
[...]

Ja

[...]

Even de rest er met een tangetje afknippen :)

[...]

Hij heeft meer draden omdat de sensor op meerdere manier uitgelezen kan worden. De sensor heeft bijvoorbeeld ook een analoge output. Maar wij gebruiken alleen de TX en RX poorten voor de communicatie en daarnaast heeft de sensor voeding nodig (5v en ground). Dus dan kom je op 4 draden / pinnetjes.
Oke check dan bestel ik die MH-Z19B en een setje male to female dupont draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 15:43

Trebbors

Failure is no option!

Andrehj schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:40:
[...]

Welke meter (merk / type) is dit? Ziet er netjes uit.
Overigens lijkt de waarde onrealistisch laag, buiten zou je rond de 400 moeten meten.
Ik heb eens contact gezocht met ventilatieland:

" Bedankt voor uw bericht. We hebben de vraag wel eens eerder gekregen. Echter is het zo dat de GGD de volgende waarden over CO2 aangeeft:
- 350 ppm: gezond buitenlucht niveau
- 600 ppm: Gezond binnenklimaat

Het lijkt ons volgens deze waarden dat uw CO2 meter wel de juiste waardes aangeeft."

Na mijn reactie hierop:

"Als u het vermoeden heeft dat de CO2-meter niet goed werkt, raden wij aan om de meter eens op de slaapkamer te plaatsen met gesloten ramen en geen ventilatie. Vermoedelijk geeft de meter dan veel hogere waardes aan."

En ik altijd maar denken dat een nulmeting buiten diende te gebeuren. Nogal logisch dat de meter zonder ventilatie oploopt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Trebbors Wat een briljante antwoorden :P
En ik altijd maar denken dat een nulmeting buiten diende te gebeuren. Nogal logisch dat de meter zonder ventilatie oploopt!
Ik denk dat wij een iets andere definitie hanteren van een meter die goed werkt. Jij en ik willen een meter die enigszins betrouwbare waardes weergeeft. Ventilatieland is tevreden als de meter überhaupt hogere getallen laat zien als er meer CO2 is.

Overigens vond ik het interessant om te kijken wat de GGD daadwerkelijk over CO2 zegt. Ik kon geen algemeen artikel vinden, wel een richtlijn voor scholen met allerlei interessante (wetenschappelijke) bronnen over o.a. de cognitieve capaciteit van kinderen bij verschillende waardes.

Alle info is uiteindelijk gecomprimeerd tot een tabel met kwaliteitsklasse:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cwL5zCGAkHk5nF11XCQNmRLf/medium.png

Verder wordt geen 'gezond buitenlucht niveau' genoemd, louter een uitleg over de waardes buiten:
De gehalten buiten kunnen variëren tussen de 350 en 500ppm, afhankelijk van plaats en tijd
Let wel, dat zijn getallen uit 2006. En 350ppm werd toen en minimum dat je buiten kunt aantreffen genoemd. Hoe ventilatieland erbij komt dat 350ppm een soort gezonde grenswaarde is die door de GGD wordt gegeven? Ach ja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Met behulp van @Gizz heb ik het aan de praat, nogmaals bedankt.

Vraag mij nog wel wat af mbt de waardes. Hoelang duurt het voordat de sensor MHZ19B is gekalibreerd? Hij loopt aardig rap op. Staat inmiddels op 1438.
Heb hem nu op een kastplank liggen met een zwart bakje schuin erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:01
Ik heb ook een MH-Z19B besteld :). Zal wel even duren voordat ik hem heb. Daarna komen hier zeker wat foto's en resultaten. Wil hem aan een WeMos D1 mini hangen met ESP easy erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bl4ckviper schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:35:
Vraag mij nog wel wat af mbt de waardes. Hoelang duurt het voordat de sensor MHZ19B is gekalibreerd? Hij loopt aardig rap op. Staat inmiddels op 1438.
Als de automatische kalibratie aanstaan (ABC = Automatic Baseline Correction) pakt hij de laagste waarde die hij in de laatste 24 uur heeft gemeten als 'nulpunt' van 400ppm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:10

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Gizz schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:14:
[...]

Als de automatische kalibratie aanstaan (ABC = Automatic Baseline Correction) pakt hij de laagste waarde die hij in de laatste 24 uur heeft gemeten als 'nulpunt' van 400ppm.
Als je een enigszins "correcte" kalibratie wilt uitvoeren dan moet je wel aan de vereiste randvorwaarden voldoen. In een normale woonkamer lukt dit meestal niet en zeker niet in de winter en met onvoldoende ventilatie. Het beste kan je in de buitenlucht kalibreren, maar dan mag het niet koud zijn. YMMV

P.S.: Ca. 440 ppm is waarschijnlijk de laagste waarde welke je in NL zou kunnen meten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

dunklefaser schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:08:
[...]

Als je een enigszins "correcte" kalibratie wilt uitvoeren dan moet je wel aan de vereiste randvorwaarden voldoen. In een normale woonkamer lukt dit meestal niet en zeker niet in de winter en met onvoldoende ventilatie.
Maar we hebben juist deze sensoren zodat er wél voldoende ventilatie is, toch? :)

Ik heb er wel vertrouwen in dat mijn huiskamer redelijk dicht bij de baseline komt na 8 uur geen mensen in de kamer. Mijn huis heeft mechanische ventilatie en die doet 's nachts behoorlijk z'n best om mijn kleine slaapkamer met twee volwassen op maximaal 800ppm te houden. Al die tijd wordt de huiskamer eigenlijk overdreven geventileerd, omdat daar geen CO2 wordt uitgestoten.

Verder kun je je natuurlijk afvragen hoe precies je meting moet zijn om je ventilatie aan te sturen. Is het een probleem als er 600ppm wordt gemeten, terwijl het eigenlijk 660ppm is? Ik vind van niet.
P.S.: Ca. 440 ppm is waarschijnlijk de laagste waarde welke je in NL zou kunnen meten.
Kun je daar een bron van geven? Ik kan zo snel niks vinden. De bron die ik donderdag noemde is 14 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gizz NASA laat o.a. het CO2-gehalte in de atmosfeer monitoren. Het Mauna Loa Observatory, Hawaii heeft meetgegevens over een aantal jaren verzamelt. Op dit moment ligt de (minimum) waarde bij 412 ppm.

Onder de 420 ppm te hebben gemeten lijkt me niet meer mogelijk.

De ca. 440 ppm zijn een educated guess voor de bebouwde omgeving in NL (in het buitengebied dan).
Ik heb met een af fabriek gecalibreerde CO2-meter ooit in 2018 een waarde van 436 ppm kunnen meten (buitenlucht, ca. 20°C, ca. 70% r.v.). YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

dunklefaser schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:03:
@Gizz NASA laat o.a. het CO2-gehalte in de atmosfeer monitoren. Het Mauna Loa Observatory, Hawaii heeft meetgegevens over een aantal jaren verzamelt. Op dit moment ligt de (minimum) waarde bij 412 ppm.
Dat weet ik, maar dat is wel een maandgemiddelde als ik het juist heb. Daarnaast wordt er een correctie op uitgevoerd:
The first graph shows atmospheric CO2 levels measured at Mauna Loa Observatory, Hawaii, in recent years, with average seasonal cycle removed.
Met andere woorden: een lagere of hogere meting kan prima.

Een gemiddelde waarde betekent namelijk niet dat een losse meting niet boven of onder dat gemiddelde kan liggen. Alleen al het verschil tussen planten die CO2 opslurpen op een windstille plek, of juist ('s nachts) CO2 uitstoten. Waait het hard, dan zul je dat soort lokale 'pockets' weer minder hebben.
De ca. 440 ppm zijn een educated guess voor de bebouwde omgeving in NL (in het buitengebied dan).
De GGD en RIVM kwamen in 2006 tot de conclusie dat het normaal was dat de metingen in de buitenlucht in Nederland varieerde van 350ppm tot 550ppm. In januari 2006 lag de gemiddelde meetwaarde @ Hawaii op 381ppm.

Even omrekenen naar vandaag de dag (412 ppm @ Hawaii) zou dan 378ppm tot 595ppm zijn, als er niks aan het rekenmodel is veranderd. En juist die info vind ik niet, vandaar dat ik benieuwd was naar jouw bron :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gizz Wat de seasonal cycle betreft verwacht ik niet dat in NL dit meer dan +/- 5-7 ppm variatie oplevert (aan de zee minder, oostgrens meer), met in de winter de hogere waarde.
(Referentie: Earthscience.stackexchange.com) - Wat je ook kan zien is dat de CO2-waarde in het nordelijke halfrond trendmatig hoger ligt en bij hogere breedtegraden ook nog toeneemt.
Dus vandaar hier ca. 440 ppm of eerder hoger atm..

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 09-02-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Kan die sensor wel buiten dan? Er zit nog geen behuizing op.

Kan hem wel ff paar dagen in de schuur gooien wellicht dat dat helpt.

Reset op een of andere manier is niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:03
Bl4ckviper schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:45:

Reset op een of andere manier is niet mogelijk?
In een gecontroleerde, afgesloten kamer op 23 graden kan ook.

Maar buiten leggen zal het makkelijkst zijn. :P

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

LED-Maniak schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:51:
[...]

In een gecontroleerde, afgesloten kamer op 23 graden kan ook.

Maar buiten leggen zal het makkelijkst zijn. :P
Net weer thuis en hij ligt vanaf vrijdagavond in de bijkeuken geeft nu 660 aan.

Iemand enig idee wat die U waarde is? Die geeft nu 29953.00 aan. Kon er weinig over vinden. Behalve spanning, atomaire massa of warmtedoorlatendheid wat volgens mij allemaal niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 12:21
Iemand hier met een Senseair Sunrise S11 sensor die hem via I2C aan de praat krijgt? Via ESP Easy en UART werkt die prima. Ik heb 2 democodes gevonden maar geen van de 2 werken voor mij.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
#include <Wire.h>
char FIND_ADDRESS = 'F';
char READ_CO2 = 'R';
byte address = 0x68;
//byte address = 104; //slave address

void setup() {
// put your setup code here, to run once:
Wire.begin();
Wire.setClock(10000);
Serial.begin(115200);
Serial.println("Type F to find all devices on I2C bus and type R to read CO2 from S-11");
}

void sendDataAndReadToAddress(byte reg, byte address, int bufferSize, int readCount) {
Wire.beginTransmission(address);
for (int k = 0; k < bufferSize; k++) {
Wire.write(reg);
}
Wire.endTransmission(false);
delay(24);
Wire.requestFrom(address, readCount);
delay(12);
int nBytes = Wire.available();
byte buff[nBytes];
int i = 0;
while (Wire.peek() != -1) {
buff[i] = Wire.read();
Serial.print(buff[i],HEX);
Serial.print(" ");
i++;
}
//Serial.write(buff, nBytes);
Serial.print('\n');
int co2 = (buff[0] << 8) | buff[1];
Serial.print("CO2 Concentration: ");
Serial.print(co2);
Serial.print("\n");
}

void getAllAddress() {
//Serial.println("Looking for addresses");
byte error, address;
for (address = 1; address < 128; address++) {
Wire.beginTransmission(address);
error = Wire.endTransmission();
delay(5);
if (error == 0) {
Serial.print(address, HEX);
Serial.print(" ");
}
}
}

void loop() {
// put your main code here, to run repeatedly:
while (Serial.available() == 0) { }
//Delay 10ms to ensure we get the whole message
delay(15);
int serialBufferSize = Serial.available();
byte buff[serialBufferSize];
int i = 0;
while (Serial.peek() != -1 && i < serialBufferSize) {
buff[i] = (byte)Serial.read();
i++;
}
char command = (char)buff[0];
if (command == FIND_ADDRESS) {
getAllAddress();
} else if (command == READ_CO2) {
//The LSB nibble of the second byte contains the number of data bytes being read
//Add 2 for the Command byte and Checksum
int bufferSize = 1;
int readCount = 2;
sendDataAndReadToAddress(0x06, address, bufferSize, readCount);
} else {
Serial.println("Invalid Command... Type F to find all devices on I2C bus and type R to read CO2 from S-11");
}
}

2e code snippet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
#include <Wire.h>

const int       SUNRISE_EN         = 8;     //serial EN pin
const uint8_t   SUNRISE_ADDR       = 0x68;  // communication address
const int       ATTEMPTS           = 5;     // Amount of wakeup attempts before time-out

/* Delays in milliseconds*/
const int STABILIZATION_MS         = 35;

//¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦
void  reInitI2C() { // Initialize I2C
  Wire.begin();
  Wire.setClock(100000);  // Setup I2C clock to 100kHz
}
bool _wakeup(uint8_t target) // Wakes up the sensor by initializing a write operation with no data.
{
  int attemps = ATTEMPTS;
  int error;

do {
    Wire.beginTransmission(target);
    error = Wire.endTransmission(true);
    Serial.print("Error  ");
    Serial.println(error);
  } while (((error != 0 /*success */) && (error != 2 /*Received NACK on transmit of address*/)) && (--attemps > 0));
  if (error == 4) {
    reInitI2C();
    return false;
  }
  return (attemps > 0);
}
void setup()
{
  pinMode(SUNRISE_EN, OUTPUT);
  digitalWrite(SUNRISE_EN, HIGH);

delay(STABILIZATION_MS); // Wait for sensor start-up and stabilization

reInitI2C(); // Initialize I2C

Serial.begin(115200);

_wakeup(SUNRISE_ADDR);
}
void loop() {
}

[ Voor 91% gewijzigd door fluppie007 op 11-02-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Bl4ckviper schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:33:
[...]

Net weer thuis en hij ligt vanaf vrijdagavond in de bijkeuken geeft nu 660 aan.

Iemand enig idee wat die U waarde is? Die geeft nu 29953.00 aan. Kon er weinig over vinden. Behalve spanning, atomaire massa of warmtedoorlatendheid wat volgens mij allemaal niet klopt.
Inmiddels 2 dagen in de schuur gelegen.

Waardes zijn nu:
- PPM = 418.00
- TEMP = 7.00
- U = 3330.00

Als ik de sensor nu weer naar binnen verplaats gaat deze dan niet opnieuw kalibreren elke dag?
Of moet ik nu Auto Base Calibration uit zetten voordat ik de sensor afsluit en weer naar binnen verhuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Hier in huis heb ik helaas weinig ventilatieroosters. Eerder heb ik al een vochtsensor geplaats en we hebben een vochtgehalte van 38%. Nu wil ik ook eigenlijk de Co2 gaan meter gaan toevogen.

Nu vroeg ik mij af hoeveel sensoren je eigenlijk aan een esp8266 kan hangen? De DHT22 zit er al aan, zou ik de mh-z19 ook kunnen toevoegen?

edit: misschien wat offtopic, maar zijn er kantenklare apparaten die je luchtkwaliteit binnenshuis verbeteren?

[ Voor 14% gewijzigd door AOC op 12-02-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Waterkoker Wat bedoel je met "luchtkwaliteit" en met "verbeteren"?
Er zij een aantal parameters welke je kan meten/aanpakken: relatieve luchtvochtigheid, CO2-gehalte, fijnstofgehalte, vluchtige organische stoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 22:56
Waterkoker schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:32:
Hier in huis heb ik helaas weinig ventilatieroosters. Eerder heb ik al een vochtsensor geplaats en we hebben een vochtgehalte van 38%. Nu wil ik ook eigenlijk de Co2 gaan meter gaan toevogen.

Nu vroeg ik mij af hoeveel sensoren je eigenlijk aan een esp8266 kan hangen? De DHT22 zit er al aan, zou ik de mh-z19 ook kunnen toevoegen?
daar zit weinig beperking op, het enige dat beperkt is dat is het aantal IO pinnen (maar via I2C of OneWire kun je heel veel sensoren op een enkele pin krijgen) en de CPU power (dus als je elke milliseconde wil gaan meten kun je er wat minder hebben dan als je elke minuut meet). Er zijn best voorbeelden met 20 tot zelf wel 50 sensoren op een enkele ESP8266.

Twee sensoren is dus geen enkel probleem ;-)

(b.t.w. 38% luchtvochtigheid is aan de lage kant!)

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:15
Weet iemand toevallig of je zonder risico het connector deel van de MH-Z19B kan afknippen? Ik heb een doosje laten 3D printen (terwijl de sensor nog onderweg was) maar ik was me niet helemaal bewust van de verschillende type MH-Z19(b) sensoren :P

Om het passend te maken zou ik links op de foto de connector eraf moeten zagen zodat ik alleen de gaatjes kan gebruiken. Ik kan niet goed inschatten of die connector simpelweg een 2e aansluiting is die eraf kan zonder de sensor stuk te maken.

https://www.tinytronics.n...%20sensor_2-1000x1000.jpg

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Luc S Ja hoor, gewoon knippen. Bij de versies die ik heb is het breuklijntje zelfs al een beetje geperforeerd om het makkelijker te maken.
Bl4ckviper schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:51:
[...]

Inmiddels 2 dagen in de schuur gelegen.

Als ik de sensor nu weer naar binnen verplaats gaat deze dan niet opnieuw kalibreren elke dag?
Of moet ik nu Auto Base Calibration uit zetten voordat ik de sensor afsluit en weer naar binnen verhuis?
Als je ABC niet uitzet zal hij daar inderdaad mee verder gaan. Let erop dat na een reboot ABC soms weer aanstaat.

Verder wordt het in dit topic afgeraden om te kalibreren bij een omgevingstemperatuur die veel lager is dan je normale kamertemperatuur. Dat levert rare resultaten op. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, want ik ben een tevreden gebruiker van de ABC :)

[ Voor 74% gewijzigd door Gizz op 13-02-2020 17:04 ]

• ALRD
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-05 22:13
Ik heb na het lezen van dit topic ook een Sensair S8 en Arduino Nano clone besteld. Heb het geheel nu op een breadboard in elkaar geprikt en probeer hem aan de praat te krijgen. Dat valt door het gebrek aan ervaring op dit gebied toch een beetje tegen. Ik blijf een waarde krijgen van 8304 ppm. Als ik er op blaas verandert hij niet. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? De connecties, de code, toch de chip zelf?

Update 15/2/2020: hij doet het. Ik had de sensor aan de tx/rx op de arduino nano gehangen, maar moest op de digitale pinnen.

- Sensair S8
- Arduino nano clone
- 2x16 diplay er aan gehangen via I2C
- sensor zelf aangesloten via de tx/rx poorten.
- 2A voeding stabiel op 4,96V.

Zie code onderstaand, bij elkaar geraapt zodat hij de geregistreerde waarde op het display print.

code: filename
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
 for (i = 0; i < 4; i++) { .. } 
#include <SoftwareSerial.h>
/*
  Basic Arduino example for K-Series sensor
  Created by Jason Berger
  Co2meter.com
*/
#include "SoftwareSerial.h"
#include <Wire.h> // Library for I2C communication
#include <LiquidCrystal_I2C.h> // Library for LCD
SoftwareSerial K_30_Serial(1, 2); //Sets up a virtual serial port
LiquidCrystal_I2C lcd = LiquidCrystal_I2C(0x27, 20, 4); // Change to (0x27,16,2) for 16x2 LCD.
//SoftwareSerial K_30_Serial(12,13); //Sets up a virtual serial port
//Using pin 12 for Rx and pin 13 for Tx
byte readCO2[] = {0xFE, 0X44, 0X00, 0X08, 0X02, 0X9F, 0X25}; //Command packet to read Co2 (see app note)
byte response[] = {0, 0, 0, 0, 0, 0, 0}; //create an array to store the response
//multiplier for value. default is 1. set to 3 for K-30 3% and 10 for K-33 ICB
int valMultiplier = 1;
void setup()
{
  // put your setup code here, to run once:
  Serial.begin(9600); //Opens the main serial port to communicate with the computer
  K_30_Serial.begin(9600); //Opens the virtual serial port with a baud of 9600
  Serial.println(" starting up...");
  // Initiate the LCD:
  lcd.init();
  lcd.backlight();

}
void loop()
{
  sendRequest(readCO2);
  unsigned long valCO2 = getValue(response);
  Serial.print("Co2 ppm = ");
  Serial.println(valCO2);
  lcd.clear();
  lcd.setCursor(0, 0); // Set the cursor on the first column and first row.
  lcd.print(valCO2); // Print the CO2 value of the sensor
  lcd.setCursor(0, 1); //Set the cursor on the third column and the second row (counting starts at 0!).
  lcd.print("ppm");
  delay(10000);
}
void sendRequest(byte packet[])
{
  while (!K_30_Serial.available()) //keep sending request until we start to get a response
  {
    Serial.println("waiting for Software.serial port availability");
    K_30_Serial.write(readCO2, 7);
    delay(50);
  }
  int timeout = 0; //set a timeout counter
  while (K_30_Serial.available() < 7 ) //Wait to get a 7 byte response
  {
    timeout++;
    if (timeout > 10) //if it takes too long there was probably an error
    {
      while (K_30_Serial.available()) //flush whatever we have
        K_30_Serial.read();
      break; //exit and try again
    }
    delay(50);
  }
  for (int i = 0; i < 7; i++)
  {
    response[i] = K_30_Serial.read();
  }
}
unsigned long getValue(byte packet[])
{
  int high = packet[3]; //high byte for value is 4th byte in packet in the packet
  int low = packet[4]; //low byte for value is 5th byte in the packet
  unsigned long val = high * 256 + low; //Combine high byte and low byte with this formula to get value
  return val * valMultiplier;
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-03 09:24
Hallo, nieuw in dit topic maar lees al wel even mee in dit forum. Voornamelijk over PV systemen en ventialtiewarmtepompen. Dit allemaal om ons nieuwbouwhuis, waar we afgelopen zomer de sleutel van hebben gekregen, in de toekomst nog verder te verduurzamen.

In onze woning zit een Duco vraaggestuurd ventilaitiesysteem type C. De badkamer heeft een vochtsensor en in het midden tussen de woonkamer en keuken hangt een CO2 sensor die ook de standenschakelaar is.

Nu wil ik dus kijken hoe het verloop van het CO2 niveau in deze ruimtes is. Toevallig werken we op mijn werk ook met allerlei sensoren en hier gebruiken we een Telaire T6713 Ik ben slechts zijdelings betrokken bij dit project en vraag me af of deze sensor bij jullie bekend is en zo ja wat de ervaringen hiermee zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik ken de sensor zelf niet, als ik de datasheet vergelijk met de hier veelgebruikte MH-Z19B valt het volgende op:
  • Nauwkeurigheid metingen: T6713 = 3%, MH-Z19B = 5%
  • Levensduur: T6713 ongeveer 15 jaar, MH-Z19B > 5 jaar
  • Beide passen ABC toe voor de dagelijkse baseline
  • Prijs: T6713 = €58, MH-Z19B = €15 (beide op Aliexpress)
Vooral door de prijs lijkt de MH-Z19B voor ons als hobbyisten een stuk interessanter. Daarnaast wordt de MH-Z19B door veel ESP-firmwares ondersteund. Kun jij op je werk toevallig een paar T6713's gratis meepakken (of met flinke korting), dan zou het in jouw geval wel een interessante optie kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:15
Moonbase schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:56:
Hallo, nieuw in dit topic maar lees al wel even mee in dit forum. Voornamelijk over PV systemen en ventialtiewarmtepompen. Dit allemaal om ons nieuwbouwhuis, waar we afgelopen zomer de sleutel van hebben gekregen, in de toekomst nog verder te verduurzamen.

In onze woning zit een Duco vraaggestuurd ventilaitiesysteem type C. De badkamer heeft een vochtsensor en in het midden tussen de woonkamer en keuken hangt een CO2 sensor die ook de standenschakelaar is.

Nu wil ik dus kijken hoe het verloop van het CO2 niveau in deze ruimtes is. Toevallig werken we op mijn werk ook met allerlei sensoren en hier gebruiken we een Telaire T6713 Ik ben slechts zijdelings betrokken bij dit project en vraag me af of deze sensor bij jullie bekend is en zo ja wat de ervaringen hiermee zijn?
Ik zou eerst kijken welke sensor er nu hangt en of je niet gewoon de waardes hiervan kan uitlezen met een arduino bordje.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01:04
Moonbase schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:56:

Ducobox uitlezen zou wel moeten lukken toch?

https://github.com/arnema...gin/blob/master/README.md

Weet alleen niet of de communication print hiervoor nodig is of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-03 09:24
Dank voor de reacties!
Murkmans schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 18:17:
Ducobox uitlezen zou wel moeten lukken toch?
Was inderdaad al op de hoogte van de mogelijkheden om zelf de ducbox uit te lezen. Dit staat zeker ook nog op mijn to-do list. Maar ben ook benieuwd of er veel verschil is tussen een sensor die in een overgang tussen twee ruimten hangt en een sensor die in de keuken of woonkamer hangt. Vandaar de behoefte om een 2e en/of 3e sensor te plaatsen. Al dan niet tijdelijk.
DeOS schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:20:
Ik zou eerst kijken welke sensor er nu hangt en of je niet gewoon de waardes hiervan kan uitlezen met een arduino bordje.
Dit is dus de standaard duco sensor. Deze staat via een RF verbinding aangesloten op de MV box. Uiteindelijk moet de waarde hiervan wel uit te lezen zijn. De reactie van @Murkmans laat dit ook zien
Gizz schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:18:
Ik ken de sensor zelf niet, als ik de datasheet vergelijk met de hier veelgebruikte MH-Z19B valt het volgende op:
  • Prijs: T6713 = €58, MH-Z19B = €15 (beide op Aliexpress)
Vooral door de prijs lijkt de MH-Z19B voor ons als hobbyisten een stuk interessanter. Daarnaast wordt de MH-Z19B door veel ESP-firmwares ondersteund. Kun jij op je werk toevallig een paar T6713's gratis meepakken (of met flinke korting), dan zou het in jouw geval wel een interessante optie kunnen zijn.
Dus uiteindelijk zou deze sensor minstens dezelfde resultaten moeten geven als de hier vaak toegepaste MH-Z19B? Alleen heeft de T6713 een iets betere nauwkeurigheid en een langere levensduur. Maar qua prijs bijna 4x zo duur.

Wij hebben een kant-en-klaar product liggen met deze sensor erin, Zal maandag wel eens vragen of ik er tijdelijk eentje in mijn huiskamer kan plaatsen. Overigens kan ik deze sensor wel kopen met korting maar dat is hooguit 20%. Zal wel eens kijken wat dan de prijs wordt.

Dank voor jullie toelichting! _/-\o_
Ik ga ermee aan de slag en zal mijn bevindingen hier posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Helaas werkt de MH-Z19b op mijn ESP32 i.v.m. het ontbreken van 5 volt. Ik wil de sensor aan mijn Raspberry Pi in de woonkamer verbinden en de meetresultaten naar de Home Assistant server schieten.

Via BT-MQTT-gateway doe ik hetzelfde met mijn Xiaomi MiFlora sensoren. Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen? Liefst via MQTT (en liefst via docker, aangezien ik LibreElec draai).

[ Voor 4% gewijzigd door tdn135 op 23-02-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:15
tdn135 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:04:
Helaas werkt de MH-Z19b op mijn ESP32 i.v.m. het ontbreken van 5 volt.
Weet niet wat voor bordje je hebt, maar je kunt toch ook 5v pakken van Vin?

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
DeOS schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:46:
[...]

Weet niet wat voor bordje je hebt, maar je kunt toch ook 5v pakken van Vin?
Mijn Wemos Lolin D32 Pro v2 16mb heeft geen 5volt. Ik zoek dus alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

tdn135 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:49:
[...]

Weet je dat zeker? Als ik bijvoorbeeld naar de pinout op deze site kijk zie ik linksonder een pin genaamd USB. Dat is +5v.

Je voedt hem ook met een usb-kabel waarop 5 volt spanning staat, dus het zou wel erg onpraktisch zijn voor de eindgebruiker als ze daar niet even een pinnetje voor hadden gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Pin Vbus (usb) is +5V die van de micro usb komt.
Zie schema.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirBay
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-11-2023
Ik ben geïnteresseerd in deze:

https://aranet4.com/

Dit biedt precies de functionaliteit die ik zoek. SenseAir biedt hem ook aan, onder de eigen merknaam:

https://www.co2indicator.nl/aranet.html

Maar heeft iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat wil je precies weten? :)

Kijkend naar de toegepaste sensor (SenseAir Sunrise) kan ik eigenlijk het lijstje hergebruiken dat ik eerder postte. Lees in plaats van T6713 de Sunrise:

De flink hogere prijs t.o.v. bijvoorbeeld de MH-Z19B wordt veroorzaakt doordat dit een premium product is op het gebied van energieverbruik. Dit is tot nu de enige (of in ieder geval een van de weinige) sensor die zo weinig verbruikt dat je hem op batterijen kan laten draaien.

Ik denk dat het afhangt van je gebruiksdoel of dit een interessant product is. Zelf wil ik de CO2-waarde meten, zodat er vervolgens automatisch actie wordt ondernomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. In dat geval zou ik als volgt reageren op de functionaliteit van deze sensor:
  • Gemeten waarde op een beeldscherm -> leuk, maar dan dien ik dus daar zelf steeds op te letten en vervolgens de mechanische ventilatie harder te zetten. Onnodige handmatige actie.
  • Meetrapport in de app - > ik wil niet voor elk apparaat een aparte app installeren. Een nieuw apparaat moet gewoon netjes samenspelen met de domotica-infrastructuur die ik al heb. Ook kan deze app, voor zover ik het zie, geen acties doorzetten en is het louter om als gebruiker de actuele waarde en historische waardes te zien.
  • Werkt op batterijen -> Voor mij niet relevant. Een CO2-sensor hoeft niet in het zicht geplaatst te worden, dus die verstop je ergens bij een ongebruikt stopcontact of stekkerdoos met een usb-lader en een kabeltje van 10cm.
  • Alleen bluetooth als draadloze communicatie -> Jammer. Bereik is relatief klein. Daarnaast is veel Domotica opgebouwd rond wifi / Z-wave / zigbee. Voor veel mensen (waaronder ikzelf) zou dat betekenen dat ze iets extra's moeten aanschaffen om het apparaat aan te sluiten op de domotica-controller.
Dus voor mij is het niks.

Is voor jou de allergrootste eis/wens dat het ding op batterijen werkt? En vind je het prima om steeds op een schermpje te kijken (of in de app) om vervolgens in actie te komen en naar je schakelaar van de ventilatie te lopen of ramen en deuren te openen? En heb je verder niet de behoefte om deze sensor met andere producten / domotica te laten communiceren? Dan is het een prima product voor jouw toepassing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gizz Op de website staat dat het product met Homey samen werkt. Maar hoe?

Verder is de vraag welke BT versie gebruikt wordt, waarschijnlijk BT 4.x.
De versie 5.0 (BLE) heeft een veel groter bereik.
Met mijn smartfoon en BT 5.0 kom ik met een passend koptelefoon
binnenshuis van de begane grond tot de zolder door twee betonnen plafonds.
Met het BT-profiel voor data, dus niet voor audio, moet dit nog uit te breiden zijn.

Ik wacht nog op de apps welke een ingebouwde mqtt client hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 10-03-2020 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

dunklefaser schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:09:
@Gizz Op de website staat dat het product met Homey samen werkt. Maar hoe?
Ik neem aan via bluetooth. Een ander communicatieprotocol heeft dit product niet.
Verder is de vraag welke BT versie gebruikt wordt. De versie 5.0 (BLE) heeft een
veel groter bereik.
Hij heeft BLE, in de FAQ staat:
Does Aranet4t support IFTTT service?

No, currently Aranet4 does not support IFTTT.
For DIY integrations using Bluetooth Low Energy you can use:

Aranet4 Python client and library
Progressive web app which supports Aranet4 using Web Bluetooth API
Ik wacht nog op de apps welke een ingebouwde mqtt client hebben.
Ik neem aan dat je sensoren bedoelt en niet apps? Als de sensor gewoon MQTT 'praat' heb je immers geen aparte app meer nodig. Dat is de meest wenselijke situatie :)

Gelukkig zet je zelf zo'n sensor voor €20 in elkaar (ik heb er drie thuis), maar niet iedereen heeft daar zin in. Eventueel zet je ook een oled of e-ink schermpje op je zelfbouwsensor. Maar als ik de waarde echt wil weten kijk ik gewoon in mijn domotica-systeem en ga ik niet naar een fysieke sensor toelopen om op het schermpje te kijken.

Zo ziet het er bijvoorbeeld in Grafana uit, maar ik kan ook in Domoticz kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuNh2fAXHd2g0vQ9Zcfh_gDK7Xo=/800x/f/image/4utgeNJB95mFXAjsPFrgWT1W.png?f=fotoalbum_large

Weten jullie meteen hoe laat ik vandaag opgestaan ben ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 10-03-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gizz Als het sensorkastje mqtt doet heb je nog steeds het probleem om dit via Bluetooth naar je domotica-oplossing te krijgen. Met de genoemde Aranet4 Python client & library zou dit kunnen lukken als je de bluetooth op een raspi o.i.d. kan gebruiken. - Of lig ik hier helemaal verkeerd?

Mijn suggestie betreft eigenlijk alle soortgelijke meet-apps (via Wifi of Bluetooth):
Waarom niet standaard een mqtt client inbouwen? -
Dit maakt de integratie voor (sommige) gebruikers wat makkelijker, of niet?
Een oudere smartfoon heeft toch bijna iedereen ergens in een la.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@dunklefaser Je zult dan inderdaad een bluetooth dongle aan je domotica-hub moeten hangen.

Een oude smartfoon gebruiken lijkt mij niet ideaal, zeker niet voor de gemiddelde gebruiker. Je hebt dan een oud apparaat zonder recente (security) updates aan je wifi (en dus internet) hangen. Niet heel wenselijk. Daarnaast kun je last hebben van al te rigoureuze energy-saving acties van de telefoon zelf, die apps afsluit of laat slapen als ze niet fullscreen gebruikt worden.

Ook moet je maar hopen dat de apps zelf de komende 5 á 10 jaar van updates voorzien worden, anders zit daar een extra gat. Vandaar mijn aversie tegen het gebeuren van 'voor elk productje een apart appje'.

Gewoon MQTT op de sensor zelf is het meest logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gizz Voor het verbinden met Internet heb ik in mijn geval op de router een stevige stok voorgestoken: de betreffende apparaten worden compleet geblokkeerd. De energy-saving kan je toch uitschakelen? en zeker als je aan de oplader hangt is dit mogelijk.

Met de eventuele mqtt client op het sensorkastje (als die er dan bestaat?) ben je in het geval van BT vermoedelijk ook nog niet klaar. - Je weet ook niet wat de Aranet4 Python client & library voor protocollen ondersteund: ifttt, mqtt, etc.?

P.S.: BLE is niet synoniem met BT 5.0, het bestaat ook voor BT 4.x.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 10-03-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@dunklefaser Zo zou ik het ook instellen op mijn router als ik dat soort apparaten zou hebben, maar voor de gemiddelde consument gaat dat natuurlijk niet werken :)

In de github staan in ieder geval voorbeelden van data pushen naar influx en MQTT-babbelen

Maar goed, nuchter bekeken is het veel werk voor iets dat je ook met een ESP'tje en een MH-Z19B kan oplossen voor een fractie van de prijs. Dit Aranet-product is vooral interessant voor mensen die echt willen dat het op een batterij werkt en het verder prima vinden als je de waarde op het schermpje leest of in een enigszins beperkte app.

Ga je zelf toch aan de software sleutelen, dan zou ik nooit dit product als basis nemen :) Dan koop je (als je echt wil dat het op batterijen werkt) de SenseAir Sunrise los, koppel je die aan een zuinig ESP32-bordje en hang je er een LiPo of Li-ion 18650-batterij aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 10-03-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gizz Wie is de gemiddelde consument en wat kan/wil hij zelf doen en wat wil hij betalen?

Als ik met niet vergis is het SenseAir Sunrise product identiek aan het Aranet-kastje? Maar misschien is het een OEM-uitvoering? -
(Niet goed gelezen)
Het Aranet product is er ook in een LoRa-uitvoering met een bereik van enkele kilometers.
- Aan een koppeling met een ESP32-bordje i.c.m. een Li-ion 18650 accu heb ik nog niet gedacht,
heb er toevallig een paar (met accu) op de plank liggen. - Kost alleen wat (veel) uitzoekwerk, maar waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik ken hem persoonlijk niet, maar ik durf in te schatten dat hij/zij niet een smartphone met veiligheidslekken gaat afschermen door zaken in te stellen in een router. Die consument komt niet verder dan een modem inpluggen en wifi-verbinding maken door de code over te typen die Ziggo op een sticker op het modem heeft geplakt. Ik denk dat je daarmee wel alle instellingen hebt gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirBay
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-11-2023
@Gizz Op zich wil ik wel een volledig automatisch gestuurde mechanische ventilatie, maar dat voert voor mijn huis op dit moment nog even te ver denk ik.

Ik ga een aantal verbeteringen doorvoeren: nieuwe mv-box, reinigen van de ventilatie kanalen, verbetering van de luchtdoorstroom (mbv ventilatieroosters en hogere kieren in tussendeuren) en een extra afzuigpunt.

Ik ben geen doe-het-zelf-Tweaker (zit dus eigenlijk op het verkeerde forum :P ) en als ik pak hem beet drie sensoren van bijvoorbeeld Duco in mijn huis hang (laat hangen) dan wordt het wel erg prijzig.

Maar ik ben wel nieuwsgierig naar de co2-waarden in verschillende ruimtes in mijn huis. Daarom dacht ik als tussenoplossing aan een kant en klare co2-meter die ik in verschillende kamers een tijdje kan neerzetten. En ik wil hem ook wel eens meenemen naar mijn werk, want daar is de ventilatie ook niet optimaal.

Ik was dus op zoek naar een mobiele, kwalitatief goede, kant en klare co2-meter, die niet alleen een waarde op de display weergeeft, maar ook enige mate van historie laat zien. De batterij vind ik minder belangrijk, maar ik zie ook niet echt een alternatief op stroom met de genoemde eigenschappen.

Als ik het goed begrijp is de kwaliteit van de sensor in de Aranet in ieder geval wel in orde.

Overigens helemaal top dat ik zo snel en uitgebreid antwoord kreeg op mijn vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@AirBay Als de voeding met batterijen niet belangrijk is zou je ook nog naar Xiaomi kunnen kijken. Medetweaker @remcoXP heeft daar deze review over geschreven. Een stuk goedkoper dan de Aranet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Gizz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:58:
@AirBay Als de voeding met batterijen niet belangrijk is zou je ook nog naar Xiaomi kunnen kijken. Medetweaker @remcoXP heeft daar deze review over geschreven. Een stuk goedkoper dan de Aranet :)
Voor de volledigheid: Het Aranet4 kastje meet wel wat meer als de Xiaomi en de MHZ19B, namelijk behalve CO2, ook r.v., temperatuur en luchtdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@dunklefaser Dat lijkt me niet helemaal te kloppen. Volgens de specificaties doet de Xiaomi CO2, PM2.5, VOC, temperatuur en relatieve luchtvochtigheid. Die dingen worden ook in de review bevestigd.

Overigens is van dit lijstje de temperatuur en de relatieve luchtvochtigheid het simpelst en goedkoopst qua onderdelen. Een betrouwbare DHT22 die dat doet is zo'n €2. Ik gebruik ze zelf ook, bijvoorbeeld in de badkamer.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 10-03-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05 14:51
tdn135 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:49:
[...]

had je het inmiddels al draaiend?
Ik heb een nodemcu v3 met Easy esp mega geflashed.
Aangesloten zoals het door en ff doorgemeten maar tot op heden nog geen resultaat.
https://eigenbrood.eu/201...g-an-arduino-and-esp8266/

Is er nog andere kant en klare software naast easy esp mega?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsx
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 12:47
maartentmm schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:18:
[...]

Aangesloten zoals het door en ff doorgemeten maar tot op heden nog geen resultaat.

Tasmota is een andere kant en klare versie. Let op dat je tasmota-sensors.bin flashed.

Heb je al geprobeerd andere pinnen te gebruiken.
Zelf heb ik het aangesloten op ground, vin, rx en tx pinnen. Daarmee krijg ik het werkend op zowel espeasy en tamsota. Ik gebruik uiteindelijk tamsota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:51
maartentmm schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:18:
[...]

ESPhome, met integratie in Home Assistant. Zitten mijn CO2 sensoren nu op. Werkt enorm stabiel. Niet geheel kant en klaar, maar hier een voorbeeld hoe ik een ws281b RGB lamp ermee heb gemaakt. CO2 sensor voorbeelden hier

Tasmota maar is meer voor Sonoff, Shelly en dergelijke slimme schakelaars, is voor ESP, en kan steeds meer.

[ Voor 20% gewijzigd door Slaut op 30-03-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
https://github.com/arendst/Tasmota/wiki/MH-Z19B

heb hem draaiend op een nodemcu v2
maar beide waardes blijven op 0 staan. Ik vrees dat de sensor kapot is

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@maartentmm al eens geprobeerd om je datakabels om te draaien?

De TX gaat naar de RX op je ESP en omgekeerd. Want, wat de sensor transfert komt bij de receiver van de ESP. Sommige mensen draaien dit wel eens om en sluiten dan dus twee keer de ontvangende kant op elkaar aan en twee keer de verzendende kant. En dat werkt niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Gizz schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:34:
@maartentmm al eens geprobeerd om je datakabels om te draaien?

De TX gaat naar de RX op je ESP en omgekeerd. Want, wat de sensor transfert komt bij de receiver van de ESP. Sommige mensen draaien dit wel eens om en sluiten dan dus twee keer de ontvangende kant op elkaar aan en twee keer de verzendende kant. En dat werkt niet :)
ja daar heb ik juist op gelet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FW8OYDp14HiwSSnwixg-ukH0MO0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3c5DHWL9gH6ieXARijKlYea.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 12% gewijzigd door maartentmm op 30-03-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@maartentmm En als je ze omdraait hou je dezelfde nulwaardes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@maartentmm Hoe heb je de sensor nu aangesloten zitten? Op de eigenbrood.eu pagina gebruiken ze D5 en D6. De Wiki van arendst/Tasmota gaat uit van GPIO1 en GPIO3 (GPIO 1 en 3 zijn de TX en RX pinnen van de Wemos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Gizz schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:11:
@maartentmm En als je ze omdraait hou je dezelfde nulwaardes?
heb ze ook al omgedraaid ja

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVetCioNbNXKKiqqZ-LHsSuAt0U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zOHAfPtSf8K3x73Y40aqmcN.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NgpqxjO16qgj1SawaZnp3tU4mA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Srn5rV7G0j0lJQGOQViq1L2x.jpg?f=fotoalbum_small

heb generic module ingesteld

https://www.instructables...mota-Firmware-on-NodeMCU/

[ Voor 7% gewijzigd door maartentmm op 30-03-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@maartentmm Je hebt geen Wemos D1 mini dus misschien is die 'module type' niet goed die je hebt gekozen.

Maken die draadjes goed contact op de sensor?

Zie je in die witte vakjes van de MH-Z19B sensor een klein geel lichtje oplichten elke zoveel seconden? Dan weet je in ieder geval dat hij stroom krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Luc S schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:20:
@maartentmm Je hebt geen Wemos D1 mini dus misschien is die 'module type' niet goed die je hebt gekozen.

Maken die draadjes goed contact op de sensor?

Zie je in die witte vakjes van de MH-Z19B sensor een klein geel lichtje oplichten elke zoveel seconden? Dan weet je in ieder geval dat hij stroom krijgt.
ja ik heb generic module ingesteld zie bericht hierboven.
Ik zie geen lichtje knipperen of branden.
hij is wel warm dus er loop wel wat stroom doorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@maartentmm Hier een filmpje van wat je zou moeten zien in die witte vakjes van de sensor. Dat knipperen doet hij zodra er 5v op staat, ongeacht hoe hij verder is aangesloten of hoe je hem probeert uit te lezen.

https://www.youtube.com/watch?v=BQSszJFZ77I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Luc S schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:35:
@maartentmm Hier een filmpje van wat je zou moeten zien in die witte vakjes van de sensor. Dat knipperen doet hij zodra er 5v op staat, ongeacht hoe hij verder is aangesloten of hoe je hem probeert uit te lezen.

https://www.youtube.com/watch?v=BQSszJFZ77I
hij ruikt ook beetje verbrand maar heb de pinnen doorgemeten is gewoon +- 5V
hoe zou dat uberhaupt kunnen?

[ Voor 3% gewijzigd door maartentmm op 30-03-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@maartentmm Zijn de draden op de sensor gesoldeerd? Ik kan het niet goed zien maar anders dat wellicht nog proberen zodat je zeker weet dat de contacten goed zijn.

Hoe het kan dat hij misschien stuk is weet ik niet. Even contact opnemen met de winkel waar je hem vandaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Maken die pinnen contact bij de mhz19? of zitten die er los in?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Ik zal er even wat pinnen op solderen voor de zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:07
De CO2 sensor draait met de data gepushed naar Influxdb :)

Wil toch wel zeggen dat dit een bevalling is gebleken:
• dit topic is gefragmenteerd
• Espeasy documentatie is minstens net zo gefragmenteerd en slecht googlebaar
• Aliexpress is gefragmenteerd
• etc.

Technisch is het allemaal erg simpel, maar het bij elkaar verzamelen van alle info zeker niet. Zeker niet als dit je eerste Easyesp toepassing is. Het pushen van de info naar Influxdb bleek uiteindelijk ook veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-05 22:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8cQYqQrImlfl1AVuGFSgClBDbE=/f/image/OpdfQvWSO9LOW4g8ZPUMhm3n.png

Ik heb 2x een Wemos D1 mini + MHZ-Z19b module (via pwm) verbonden met mijn Home Assistant via wifi+MQTT. In beide modules staat ABC aan, maar ik krijg continu een soort van correcties (plm 100 ppm, in sensor 1 rond 11h45 en sensor 2 rond 15h15) gedurende de dag. Beide sensoren hangen nu naast elkaar, sensor 2 is continu ca 100 ppm hoger. Klopt het dat de sensoren zichzelf veel vaker dan 1x per dag corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik merk dat de sensor bepaald geen hoge (minuten, geen uren) uptimes haalt. Herkennen meer mensen dat?

setup:
• hardware: nodemcu v3 + MH-Z19B
• firmware: ESP_Easy_mega-20200328_test_ESP8266_4M1M_VCC.bin
• device: Gases - CO2 MH-Z19
• controller: Generic HTTP Advanced [TESTING]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 18:49
Ik heb vorige week 2 CO2 loggers gebouwd op basis van MHZ19B + WeMos D1 mini met Tasmota. Ik ben nog in de kalibreer fase en heb daarom mijn 2 loggers op 5 cm van elkaar in de slaapkamer gelegd. Vandaag kreeg ik op beide loggers ongeveer tegelijkertijd een enorme piek te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVmdN6yIGAd9DyZxMDS5bG_UEJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/19tAVIF2PIqh8Cf5kzHPOcqB.png?f=fotoalbum_large

Beide loggers hebben op dit moment ABC aan staan. De logger met de groene lijn zit in een kastje terwijl de blauwe open ligt en daarom mogelijk sneller reageert.

Heeft iemand een verklaring of soortgelijke ervaringen?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:51
cville schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:09:
Ik heb vorige week 2 CO2 loggers gebouwd op basis van MHZ19B + WeMos D1 mini met Tasmota. Ik ben nog in de kalibreer fase en heb daarom mijn 2 loggers op 5 cm van elkaar in de slaapkamer gelegd. Vandaag kreeg ik op beide loggers ongeveer tegelijkertijd een enorme piek te zien:

[Afbeelding]

Beide loggers hebben op dit moment ABC aan staan. De logger met de groene lijn zit in een kastje terwijl de blauwe open ligt en daarom mogelijk sneller reageert.

Toevallig net een hoofd (jij, partner, huisdier) in de buurt die er op uitademde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Slaut schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:26:
[...]

Toevallig net een hoofd (jij, partner, huisdier) in de buurt die er op uitademde?
Mijn hoofd is toch wel minimaal een meter ver weg en ik heb niet eerder dit effect gezien. Wel - maar heel veel minder - als ik b.v. buk bij het stofzuigen. Huisdieren zijn er niet.

TOEVOEGING: de lengte van de puls is ongeveer 8 minuten.

[ Voor 7% gewijzigd door cville op 01-04-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Rukapul schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:47:
[...]

Ik merk dat de sensor bepaald geen hoge (minuten, geen uren) uptimes haalt. Herkennen meer mensen dat?

setup:
• hardware: nodemcu v3 + MH-Z19B
• firmware: ESP_Easy_mega-20200328_test_ESP8266_4M1M_VCC.bin
• device: Gases - CO2 MH-Z19
• controller: Generic HTTP Advanced [TESTING]
Probeer eens de Tasmota firmware, daar ben ik met andere ESP8266 erg tevreden over. Heb er eentje in huis die onlangs op 522 dagen uptime zat _O_ Om de MH-Z19B te kunnen gebruiken heb je tasmota-sensors.bin nodig lees ik.

Heb de MH-Z19B nog niet geprobeerd met Tasmota, ga ik nu doen. Ik had er ook altijd ESPEasy op staan, weet alleen niet meer welke build. Sowieso niet de mega build vermoed ik. De ESP8266 is nu alleen ineens stuk (komt niet meer online op m'n wifi, geen serial output, wordt best warm) dus ik ga een nieuwe erin zetten en dan Tasmota proberen.

Niet vergeten om dan de zelfkalibratie van de sensor (ABC) uit te zetten:
https://tasmota.github.io/docs/MH-Z19B/
https://tasmota.github.io/docs/Commands/#sensor15

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 02-04-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ThinkPadd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:25:
[...]

Probeer eens de Tasmota firmware, daar ben ik met andere ESP8266 erg tevreden over. Heb er eentje in huis die onlangs op 522 dagen uptime zat _O_ Om de MH-Z19B te kunnen gebruiken heb je tasmota-sensors.bin nodig lees ik.

Heb de MH-Z19B nog niet geprobeerd met Tasmota, ga ik nu doen. Ik had er ook altijd ESPEasy op staan, weet alleen niet meer welke build. Sowieso niet de mega build vermoed ik. De ESP8266 is nu alleen ineens stuk (komt niet meer online op m'n wifi, geen serial output, wordt best warm) dus ik ga een nieuwe erin zetten en dan Tasmota proberen.
Dit roept natuurlijk vragen op: is Tasmota fundamenteel stabieler / beter dan ESPEasy? En zo ja, wat is daar de achtergrond van? Zit dat in de basis of plugins?

In al deze threads zie ik erg veel als-het-crasht-of-niet-werkt-pak-een-andere-versie-of-andere-software. Wat ik daarentegen mis is convergentie, systematische software quality / maturity improvement, etc. Het resultaat zijn duizend en een forks, abandoned github repos, maar weinig patches, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Die vraag past beter in Het grote ESP topic denk ik :) Ik kan het verschil niet goed uitleggen maar ben zelf erg gecharmeerd van Tasmota. Die is met name geschreven voor de Sonoff kastjes, maar werkt ook op een 'normale' ESP8266 prima.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 02-04-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
cville schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:09:

[Afbeelding]

Ik vind de verklaring van een sensor in een kastje en daardoor een trage response logisch klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
Revaes schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:05:
[Afbeelding]

Ik heb 2x een Wemos D1 mini + MHZ-Z19b module (via pwm) verbonden met mijn Home Assistant via wifi+MQTT. In beide modules staat ABC aan, maar ik krijg continu een soort van correcties (plm 100 ppm, in sensor 1 rond 11h45 en sensor 2 rond 15h15) gedurende de dag. Beide sensoren hangen nu naast elkaar, sensor 2 is continu ca 100 ppm hoger. Klopt het dat de sensoren zichzelf veel vaker dan 1x per dag corrigeren?
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Revaes schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:50:
[...]

Ik vind de verklaring van een sensor in een kastje en daardoor een trage response logisch klinken.
Ik ook, maar dat verklaar niet de piek bij beide sensoren. Vandaag was er weer 1, wel korter en lager. Ik heb nog steeds geen idee.

@ThinkPad ik heb mijn 2 naast elkaar liggende sensoren, met ABC aan, uit en fabrieks settings geprobeerd. Alleen de ABC-aan setting geeft bijna identieke resultaten. Hierbij de grafiek van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw4mx7u-X1ZuXoFi3UOmWAv9ZjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/14yn39shT3FykM5thKNeNZz7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Rukapul Ik had eerst ook korte uptimes met mijn Wemos D1 en ESPEasy. Dat bleek aan de gebruikte 'core' te liggen: Gizz in "Het grote ESP topic"

Sinds ik overgestapt ben naar core 252 blijven mijn D1'tjes maanden stabiel zonder reboot :)

@anderen ik heb zelf geen gekke pieken met mijn 3 sensoren die alle drie ABC gebruiken. Dit was de laatste 24 uur en ik kan elke piek verklaren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifGxnjzH6pNG2iXm_-jxkMj_0FQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7SwibJyWYpLpKlORjSV9XhhY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Gizz op 02-04-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Gizz schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:55:
@Rukapul Ik had eerst ook korte uptimes met mijn Wemos D1 en ESPEasy. Dat bleek aan de gebruikte 'core' te liggen: Gizz in "Het grote ESP topic"

Sinds ik overgestapt ben naar core 252 blijven mijn D1'tjes maanden stabiel zonder reboot :)
Daar zou ik dan eens naar moeten kijken.

Ik heb overigens een andere NodeMCU v3 nu liggen met dezelfde ESPEasy maar dan met alleen een ADS1115 aangesloten (daaraan een MQ135). Die lijkt wel stabiel te draaien. Ik zal die vanavond ook eens configureren om naar Influxdb te pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
cville schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:55:
[...]

Ik ook, maar dat verklaar niet de piek bij beide sensoren. Vandaag was er weer 1, wel korter en lager. Ik heb nog steeds geen idee.

@ThinkPad ik heb mijn 2 naast elkaar liggende sensoren, met ABC aan, uit en fabrieks settings geprobeerd. Alleen de ABC-aan setting geeft bijna identieke resultaten. Hierbij de grafiek van vandaag:

[Afbeelding]
Dan gok ik op een zonnestraal reflectie o.i.d. De CO2 meters slaan te hoog uit als ze meten in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Luc S schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:29:
[...]

Dan gok ik op een zonnestraal reflectie o.i.d. De CO2 meters slaan te hoog uit als ze meten in de zon.
Dat leek heel even een interessante hypothese tot ik ging kijken: onmogelijk gezien de dikke gevoerde gordijnen en ook omdat hier de laatste tijd de zon niet om 03:30 schijnt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@cville Oh oeps...

Uhm, ja ik bedoelde ook de reflectie via de maan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Luc S schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:02:
@cville Oh oeps...

Uhm, ja ik bedoelde ook de reflectie via de maan :+
Ik moet toegeven dat ik eerst ben gaan kijken naar de gordijnen en pas toen ik aan het posten was aan het tijdstip dacht _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door maartentmm op 03-04-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
klump4u schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:30:
[...]

Maken die pinnen contact bij de mhz19? of zitten die er los in?
heb hem gesoldeerd maar geen resultaat.
https://we.tl/t-1Af64EZyNc

ik heb misschien ook de Vin pin gebruikt zou hij daardoor zijn doorgebrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoza
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-05 00:06
Ik volg al een tijdje dit topic ik. Ik ben altijd al benieuwd geweest naar de CO2 waarde thuis. Omdat ik vaak bezoek heb voel je na een tijdje dat er gewoon minder zuurstof is waardoor je soms iets moeilijker ademt. Valt me altijd op dat veel mensen vaak de raam gewoon dicht houden omdat ze het dan koud hebben.

Nu wil ik graag een meter kopen. Nu kom ik de volgende tegen, kennen jullie deze merk/apparaat? Wöhler CDL 210 CO2-datalogger.

Ik heb er niet heel veel verstand van, heb wel veel op Google gekeken, En volg dus dit topic, meerdere bedrijven die hem aanbieden, maar heb ik wat aan deze meter om thuis naar de waarde te kijken? Ik hoef dus niet iets professioneels.

Hier staat hij ook te koop met informatie over de apparaat.

https://www.vitalitools.nl/wohler-cdl-210-kooldioxide-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01
mennoza schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:57:
Ik volg al een tijdje dit topic ik. Ik ben altijd al benieuwd geweest naar de CO2 waarde thuis. Omdat ik vaak bezoek heb voel je na een tijdje dat er gewoon minder zuurstof is waardoor je soms iets moeilijker ademt. Valt me altijd op dat veel mensen vaak de raam gewoon dicht houden omdat ze het dan koud hebben.

Nu wil ik graag een meter kopen. Nu kom ik de volgende tegen, kennen jullie deze merk/apparaat? Wöhler CDL 210 CO2-datalogger.

Ik heb er niet heel veel verstand van, heb wel veel op Google gekeken, En volg dus dit topic, meerdere bedrijven die hem aanbieden, maar heb ik wat aan deze meter om thuis naar de waarde te kijken? Ik hoef dus niet iets professioneels.

Hier staat hij ook te koop met informatie over de apparaat.

https://www.vitalitools.nl/wohler-cdl-210-kooldioxide-meter
Ik gebruik deze https://www.co2indicator.nl/co2-meter.html super stabiel en ik stuur er mijn MV mee aan.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Rukapul schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:47:
[...]

[...]
Ik zit inmiddels op 3 dgn. uptime met Tasmota op een Wemos D1 Mini met een MH-Z19B eraan. Met jouw post in het achterhoofd heb ik gezorgd dat ik de uptime bijhoud in PRTG. Ben benieuwd wat voor uptime hij haalt als ik er verder niet aan zit en ik geen stroomonderbreking heb in huis.

Gebruik je wel een goede voeding?

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 06-04-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ThinkPadd schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:55:
[...]

Ik zit inmiddels op 3 dgn. uptime met Tasmota op een Wemos D1 Mini met een MH-Z19B eraan. Met jouw post in het achterhoofd heb ik gezorgd dat ik de uptime bijhoud in PRTG. Ben benieuwd wat voor uptime hij haalt als ik er verder niet aan zit en ik geen stroomonderbreking heb in huis.
Volgens mij zit het in de ESPEasy Generic HTTP Advanced controller. Als ik die enable on naar Influx te liggen dan duikelt de uptime (watchdog resets).

De laatste serial output lijkt soms ook wel corrupt.
Diverse USB voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoza
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-05 00:06
wizzopa schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:14:
[...]

Ik gebruik deze https://www.co2indicator.nl/co2-meter.html super stabiel en ik stuur er mijn MV mee aan.
Heb hem gezien, ziet er simpel maar goed uit.

Doet de Wöhler die ik stuurde hetzelfde denk je? Wil hem wel kopen maar weet niet of het goed zal meten, zie weinig tot geen revieuws over dat apparaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01
mennoza schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:27:
[...]

Heb hem gezien, ziet er simpel maar goed uit.

Doet de Wöhler die ik stuurde hetzelfde denk je? Wil hem wel kopen maar weet niet of het goed zal weten, zie weinig tot geen revieuws over dat apparaat
De Wöhler meet veel meer dan alleen CO2. Als je het leuk vind om grafiekjes je zien of te maken, dan zeker de Wöhler.

Als je de MV wil sturen zijn er andere mogelijkheden.

https://imgur.com/S6FJ6jP hier hangt hij aan de muur.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

wizzopa schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:48:
[...]

De Wöhler meet veel meer dan alleen CO2.
Ik zie alleen temperatuur en relatieve luchtvochtigheid staan? Of mis ik iets? Dat is een extra onderdeel van 50 cent als je het zelf maakt :)
Als je het leuk vind om grafiekjes je zien of te maken, dan zeker de Wöhler.
Daarvoor moet je hem wel elke keer aan je pc hangen om hem uit te lezen. Voor grafiekjes zou ik zelf gaan voor een product met wifi en grafieken maken met grafana, zoals velen in dit topic dat doen.

@mennoza Je geeft aan dat je een apparaat wil om te kijken wat de huidige CO2-waardes zijn.

Kan dit apparaat dat? Ja.
Bouw je voor €25 een apparaat waarmee je met dezelfde nauwkeurigheid de CO2-waardes kan meten, maar dan direct via wifi gekoppeld aan je netwerk? Ja.

Is het dan absurd om €195 voor deze meter neer te leggen? Dat antwoord ligt wat genuanceerder. Voor mij is het antwoord ja, want in mijn optiek is het een gepimpt LCD-thermometertje, zeer waarschijnlijk met niet meer dan €30 aan onderdelen en hij mist functionaliteit zoals data direct een netwerk in pushen zonder dat je hem aan een computer moet hangen. En ik vind het juist leuk om het zelf te bouwen door 4 draadjes te verbinden en een stukje software via USB te uploaden. Daarentegen zullen er vast mensen zijn waarvoor deze Wöhler, ongeacht de prijs, een ideaal product is :)
Rukapul schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:06:
[...]

Volgens mij zit het in de ESPEasy Generic HTTP Advanced controller. Als ik die enable on naar Influx te liggen dan duikelt de uptime (watchdog resets).
Als workaround kun je het via Domoticz/HA/Node-RED (weet niet wat je gebruikt :P ) naar Influx sturen. Wel een vreemde bug, je zou hem even in de github kunnen inschieten als issue.

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 06-04-2020 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

ThinkPadd schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:55:
[...]

Hier al 37 dagen op een Wemos D1, gaat naar Domoticz en van daaruit naar influxdb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8qJMg4V3M7fwuXDikVddKpiLwg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A43J5fXxmkF91N1hPaq6hJuu.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Gizz schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:18:
Als workaround kun je het via Domoticz/HA/Node-RED (weet niet wat je gebruikt :P ) naar Influx sturen. Wel een vreemde bug, je zou hem even in de github kunnen inschieten als issue.
Ik ben nog helemaal niet toe aan zo'n HA pakket :P
Maar ik heb 3 regels PHP geschreven die als proxy tussen de EasyESP sensor en InfluxDB dienen :P Gebruik dan de standaard Generic HTTP Controller ipv de Advanced.

Heb het probleem ook verder geisoleerd:
dummy device + generic http controller -> 10+ uur uptime
dummy device + generic http advanced controller -> 6-20 minuten uptime
Pagina: 1 ... 12 ... 39 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes