Prx schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:24:
[...]
Dit klinkt voor mij als een mooi leermomentje.
Als Melee DPS (Enhancement Shaman) ben ik erg benieuwd naar jullie inzichten/ervaringen hieromtrent dan. Het 'don't stand in shit' is natuurlijk een zeer logische (hoewel de vlammen in Skyreach echt niet te zien zijn met die vloer) en ik ben druk bezig om te leren waar ik wel/niet kan Purgen/Cleansen. Ik weet ook al dat in Raids de meeste bosses het beste van de raid af getankt kunnnen worden (behalve o.a. Thok, die moet je aan de zijkant DPS'en) en ik dus het beste aan de achterzijde kan staan.
Maar wat is in een dungeon dan de beste positie t.o.v. de tank? Mij is tot op heden alleen geleerd dat wanneer ik veel gehit wordt, het beste op de tank kan gaan staan ivm healing en overnemen aggro. Any tips? Love to pick your brains...

Even voor de duidelijk: onderstaande is mijn mening en baseer ik met name op het al jaren spelen van een melee class/tank.
Altijd achter mobs of bosses staan, tenzij een drake of vanwege een andere ability, maar dat wordt aangegeven. Tanks zullen zoveel mogelijk proberen de mobs/bosses van je af te tanken, tenzij er een shared ability is (cleavedamage wat verdeelt wordt over meerdere personen). Anticipeer continue op de positie van de tank, want hij/zij zal bij tijd en wijle moeten moven.
Let ook goed op abilities van mobs. Mobs hebben regelmatig een tell-tale, een signaal waaraan je kunt herkennen dat ie iets gaat doen. UBRS heeft zo'n mob bijvoorbeeld. Hij doet een whack-a-mole ability en die herken je aan het feit dat ie begint met zijn arm omhoog. Dan kun je al zorgen dat je achter hem staat. Hou daarnaast dus idd ook de grond in de gaten, daar zie je vaak genoeg ook indicaties dat er iets gaat komen (de grote cirkels bij de demon boss in auchindoun bijvoorbeeld).
En mijn grootste tip qua positionering: max melee range. Positioneer jezelf ten opzichte van de mob of boss zodat je 'm nog net kunt hitten. Dat geeft je vaak genoeg tijd om uit melee range te rennen. Denk bijvoorbeeld aan de whirlwind op de laatste boss in UBRS. Toch is het soms ook wel erg handig om juist dicht op de boss te staan, bijvoorbeeld de brug baas in slagmines (volgens mij) of wanneer abilities vragen om geclustered te staan. Maar bijna altijd is max melee range het makkelijkste.
Probeer zoveel mogelijk te interrupten/stunnen. Spreek desnoods af met je groepsgenoten wie wanneer/wat interrupt, maar vaak merk je snel genoeg een ritme. Wat je vaak ook kunt doen is de target pakken welke niet de mainfocus is van de tank. De tank interrupt (hopelijk) zijn eigen target zoveel mogelijk, dus heb je ruimte om de andere te pakken. Vooral ook erg handig bij wat lastigere pulls waarin je casters verspreidt staan. Interrupt degene die buiten de groep staat en de mob zal naar de tank moven. Als je purge/cleanse hebt, probeer uit te vinden welke abilities je kunt purgen of cleansen. Vooral het dispellen is een groot pluspunt en zal een hoop schelen voor de healer. CC, slows, zet gewoon je cooldowns in indien nodig.
Ren niet als een idioot achter een tank aan, maar kijk wat diegene doet. Ik heb al vaak genoeg gemerkt dat ik een kamer inloop, een groep pull en terugloop om out of line of sight te gaan, vanwege bijvoorbeeld casters die uit elkaar staan of de mogelijkheid op patrols, maar dan een rambo dps die vol de kamer inrent en vervolgens het loodje legt.
Al met al is het belangrijkste om een goede balans te vinden tussen goede dps en weinig damage taken. Helaas vergeten veel mensen dat laatste. Ik ben redelijk simpel erin: ik heb liever dat iemand in leven blijft en wat minder dps doet over de hele fight, dan iemand die knettershard dpst en vervolgens 75% van de fight dood op de grond ligt. Een dode dps is geen dps

Niet alleen onze nieuwe melee hoor

Misschien valt het mee bij raids, omdat er dan weer wat meer gecompenseerd wordt door healers/tanks, maar ik zie er best tegenop.