Je vraagt mij in ernst of ik de magische formule heb om het hele conflict daar op te lossen? Verwacht je nu niet wat teveel van een random persoon op internet?Kheos schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:14:
[...]
Mijn vraag was duidelijk: wat is het alternatief? Dus geen raketten afvuren maar... (invullen op de stippellijn)
jij vroeg je af waarom Hamas raketten ofvuurtdowntime schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:24:
[...]
Je vraagt mij in ernst of ik de magische formule heb om het hele conflict daar op te lossen? Verwacht je nu niet wat teveel van een random persoon op internet?
ik stelde als reactie daarop dat ze niet echt een andere keus hebben
nu kun jij daarop reageren met :"ik zie ook geen alternatief" of met "ik zie het anders, namelijk..."
en nee, niemand van ons heeft een mogelijke oplossing voor dat conflict.
https://nos.nl/collectie/...che-bemiddelingspoging-af
'Israël heeft het aanbod van Egypte om te bemiddelen in de opgelaaide strijd met Hamas afgeslagen. Dat schrijft persbureau DPA op basis van Egyptische bronnen. Israël zou alle voorstellen van een Egyptische delegatie hebben verworpen.'
Lijkt mij dat dit nog wel eens verder kan escaleren dan wat we de voorgaande keren hebben gezien. Wat zal in mijn ogen het resultaat zijn? Israel wat nog meer gebied gaat annexeren, vele en vele Palestijnse doden en wij zullen er met z'n allen naar kijken.
Zelf lees ik ook op social media dat het internet en elektriciteit in Gaza is uitgezet door Israel zodat er geen beelden gedeeld kunnen worden. Of dit waar is? Ik heb geen idee. Het zou me niks verbazen maar dan nog, ik zie nog geen bewijs. Aan de andere kant gaat dat ook wel moeilijk als je het niet kunt communiceren
'Israël heeft het aanbod van Egypte om te bemiddelen in de opgelaaide strijd met Hamas afgeslagen. Dat schrijft persbureau DPA op basis van Egyptische bronnen. Israël zou alle voorstellen van een Egyptische delegatie hebben verworpen.'
Lijkt mij dat dit nog wel eens verder kan escaleren dan wat we de voorgaande keren hebben gezien. Wat zal in mijn ogen het resultaat zijn? Israel wat nog meer gebied gaat annexeren, vele en vele Palestijnse doden en wij zullen er met z'n allen naar kijken.
Zelf lees ik ook op social media dat het internet en elektriciteit in Gaza is uitgezet door Israel zodat er geen beelden gedeeld kunnen worden. Of dit waar is? Ik heb geen idee. Het zou me niks verbazen maar dan nog, ik zie nog geen bewijs. Aan de andere kant gaat dat ook wel moeilijk als je het niet kunt communiceren
[ Voor 15% gewijzigd door RazorMaron op 14-05-2021 15:37 ]
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Ik lees in de Volkskrant het volgende:RazorMaron schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:37:
(...)
Dus ze gaan nu van 20 uur zonder stroom naar 24 uur. En de hoeveelheid voedsel die binnenkomt zal ook minimaal zijn op het moment.Hoe ziet die Gazastrook eruit?
Het is een smalle strook land, aan de zuidkant van Israël, langs de Middellandse Zee en de grens met Egypte. Op de 360 vierkante kilometer die Gaza telt (iets meer dan Vlieland) wonen zo’n twee miljoen mensen. Zij kunnen geen kant op, vanwege de blokkade die Israël in 2007 heeft ingevoerd om te voorkomen dat Hamas wapens importeert. Langs de grenzen met zowel Israël als Egypte staan betonnen muren en hoge hekken. De Middellandse Zee biedt evenmin een uitweg: Israël laat boten daar niet verder gaan dan 3 zeemijlen uit de kust. En Gaza heeft geen luchthaven.
Voor de inwoners is het leven zwaar. Meer dan de helft van de mensen is werkloos, en van de jongeren heeft 70 procent geen baan. Er komt geen schoon water uit de kraan, er is nauwelijks gezondheidszorg, en de bevolking heeft maximaal vier uur stroom per dag.
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Dus je gewoon laten beschieten door een raket installatie met menselijk schild?Kheos schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:39:
[...]
het enige wat Israël kan doen?![]()
How about geen burgerdoelwitten aanvallen?
En wat een domme vergelijking met Charlie Hebdo.
Je kunt t beter vergelijken met een gijzeling: de burgers van Gaza worden gegijzeld en als menselijk schild gebruikt.
'Een' raketaanval? 1500 raketaanvallen. Plus nog wat drones en anti tank wapens.Hamas doet een raketaanval en er vallen, wat, 2 doden? En Israel reageert met een raketaanval met ondertussen al meer dan 103 doden. Da's bijna zoveel als drie keer het dodental in Brussel en meer dan alle aanslagen in Londen van de laatste15 jaar tesamen.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
De Arabieren accepteren de verdeling in 1948 niet en vielen Israël aan na de onafhankelijkheid. Helaas voor hen verloren. 1967 opnieuw. Gegokt en verloren dus.Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:30:
[...]
De aggressor in dit hele conflict is al jaren Israël , dat het stuk land wat ze kregen in 1947 niet voldoende vond. Een stuk land dat al groter was dan het oorspronkelijk voorstel.
De enige oplossing is als er aan beide kanten mensen van goede wil zitten. Die zijn er nu niet. Maar toen ze aantraden werden Rabin, Gorbatsjov en De Klerk ook niet als leiders gezien die voor (zoveel) verandering zouden zorgen, dus wie weet wat er na Netanyahu mogelijk is. Maar dan moet hij aan de andere kant natuurlijk ook iemand treffen met wie te praten valt. Ik denk niet dat zo iemand er nu is. Maar soms word je verrast.Kheos schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:28:
[...]
jij vroeg je af waarom Hamas raketten ofvuurt
ik stelde als reactie daarop dat ze niet echt een andere keus hebben
nu kun jij daarop reageren met :"ik zie ook geen alternatief" of met "ik zie het anders, namelijk..."
en nee, niemand van ons heeft een mogelijke oplossing voor dat conflict.
Netanyahu profiteert hiervan. De timing is ronduit gestoord.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
De Hamas leiding ook. Althans wat er straks nog van over is.Virtuozzo schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:25:
Ergens is het pure ironie. Een Hamas leiding met zijn perikelen van georganiseerde misdaad en interne conflicten in relatie daarmee heeft een uitspatting net op het moment dat de Israeli met perikelen van georganiseerde misdaad even buiten de deur staat.Lordy79 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:37:
[...]
De Hamas leiding ook. Althans wat er straks nog van over is.
Niet dat dit voor het eerst is, al moeten we wel in het verleden graven voor eerdere varianten. Het maakt niet eens uit waar sprake is van welke escapade of overlap, er ligt inmiddels een basaal patroon van fixaties en escalaties. Beide partijen hebben hun eigen perverse prikkels, volledig los van morele en andere, voor continuïteit van de zero sum dynamiek.
Wat an sich niet vreemd is. Overal deelt men de overtuiging dat het een zero sum dynamiek moet zijn.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Verwijderd
Je beschrijft dus precies waarom ze overgaan tot geweld, aangezien onderhandelingen de Palestijnen al helemaal nooit iets oplevert. Zelfs in de allereerste onderhandelingen ooit in 1946-1947 moesten ze meer inleveren dan het oorspronkelijke voorstel. Ze zullen met onderhandelingen nooit wat bereiken, omdat Israel eindeloze steun heeft van de VS.downtime schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:08:
Je omschrijft hier waarom gewapend verzet een stommiteit is die de Palestijnen nog nooit iets heeft opgeleverd. Integendeel: Ze zijn langzamerhand door iedereen uitgekotst. Zoek eens op waarom ze indertijd Jordanië zijn uitgegooid: Wikipedia: Black September
[...]
Wat moeten de Palestijnen doen? Ze verliezen al 70 jaar lang hun huis en haard aan de eindeloze expansie drift van de Israëliërs. De Duitsers hebben daar een mooi woord voor bedacht, ik denk dat je die wel kan raden.Natuurlijk niet. Ik heb al eerder gezegd dat ik de politiek in de Westbank als ethnische zuivering beschouw.
Maar de Palestijnen laten zich gewoon bespelen. Netanyahu kan dit conflict goed gebruiken en Hamas levert op bestelling. Confisceer een handvol huizen en ze happen. Ik snap dat ze happen, en misschien kunnen ze wel niet anders gezien de frustraties die er leven, maar het levert alleen de haviken in Israel wat op.
Ja natuurlijk accepteerden ze de verdeling niet, de populatie van het gebied waar Israël gesticht is was slechts 2% joods. Het was een enorme fout van het westen om ze een eigen staat te geven. Daarnaast heeft Israël de kans volledig gepakt om hun eigen leefgebied uit te breiden. De wereld zou er beter bij af zijn als Israël nooit gesticht was.Lordy79 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:44:
[...]
De Arabieren accepteren de verdeling in 1948 niet en vielen Israël aan na de onafhankelijkheid. Helaas voor hen verloren. 1967 opnieuw. Gegokt en verloren dus.
Stel morgen bepaalt de EU dat Nederland geen soevereine staat meer is, en we het maar in moeten leveren aan de Spanjaarden. Maakt niet uit dat er amper Spanjaarden wonen. En jou zou daardoor uit je huis worden gezet, omdat het immers nu Spaans gebied is en je bent geen Spaans burger. Zou je dat accepteren? Dat is namelijk precies wat er gebeurd is in 46-47.
Ik vind het werkelijk walgelijk dat je Israël verdedigd.
Ga dan direct even terug naar 1918 dan klopt er direct ook niks meer van je verhaalVerwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:21:
[...]
Je beschrijft dus precies waarom ze overgaan tot geweld, aangezien onderhandelingen de Palestijnen al helemaal nooit iets oplevert. Zelfs in de allereerste onderhandelingen ooit in 1946-1947 moesten ze meer inleveren dan het oorspronkelijke voorstel. Ze zullen met onderhandelingen nooit wat bereiken, omdat Israel eindeloze steun heeft van de VS.
[...]
Wat moeten de Palestijnen doen? Ze verliezen al 70 jaar lang hun huis en haard aan de eindeloze expansie drift van de Israëliërs. De Duitsers hebben daar een mooi woord voor bedacht, ik denk dat je die wel kan raden.
[...]
Ja natuurlijk accepteerden ze de verdeling niet, de populatie van het gebied waar Israël gesticht is was slechts 2% joods. Het was een enorme fout van het westen om ze een eigen staat te geven. Daarnaast heeft Israël de kans volledig gepakt om hun eigen leefgebied uit te breiden. De wereld zou er beter bij af zijn als Israël nooit gesticht was.
Stel morgen bepaalt de EU dat Nederland geen soevereine staat meer is, en we het maar in moeten leveren aan de Spanjaarden. Maakt niet uit dat er amper Spanjaarden wonen. En jou zou daardoor uit je huis worden gezet, omdat het immers nu Spaans gebied is en je bent geen Spaans burger. Zou je dat accepteren? Dat is namelijk precies wat er gebeurd is in 46-47.
Ik vind het werkelijk walgelijk dat je Israël verdedigd.

En nog wat achtergrond mbt tot het gebied:
https://wikikids.nl/Mandaatgebied_PalestinaHet was de in Egypte geboren Yasser Arafat die de term ‘Palestijnse volk’ voor het eerst ging gebruiken in 1967, om daarmee de verschillende Arabische bewegingen onder een gemeenschappelijke noemer te verenigen. Tot die tijd werd de term ‘Palestijnen’ veelal gebruikt voor de Joodse en Arabische bewoners van het mandaatgebied Palestina (1920-1948), ofschoon Arabische nationalisten zich liever Syriërs noemden. De Joodse krant die tegenwoordig ‘The Jerusalem Post’ genoemd wordt, heette van 1932 tot 1950 ‘The Palestine Post’. Golda Meir, voormalig premier van Israël, schreef in de New York Times op 14 januari 1976: “Toen ik in 1921 naar Palestina kwam, werden wij […], de Joodse pioniers, Palestijnen genoemd. Zo noemde de wereld ons. Arabische nationalisten, aan de andere kant, wezen deze benaming steevast af. Arabische woordvoerders bleven erop hameren dat het land dat wij al eeuwen koesterden gewoon een deel van Syrië was, net als Libanon.”[bron?]
En je kunt natuurlijk nog veel verder terug maar wat voor zin heeft dat?
[ Voor 26% gewijzigd door Lief Adje op 14-05-2021 19:51 ]
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
Wat blijkt, ook IDF is er niet vies om menselijke schilden gebruiken, maar wel Palestijnse natuurlijk — gevangen zonder proces of wat dan ook vastbinden aan militaire installatiesLordy79 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:43:
[...]
Dus je gewoon laten beschieten door een raket installatie met menselijk schild?
En wat een domme vergelijking met Charlie Hebdo.
Je kunt t beter vergelijken met een gijzeling: de burgers van Gaza worden gegijzeld en als menselijk schild
https://www.belfasttelegr...e-officials-30483468.html
IDF is nog valser dan Hamas.The Israeli Defence Ministry will appeal against a supreme court ruling banning the use of Palestinian human shields in raids, officials said.
The Israeli supreme court ruled last Thursday that the 'human shield' procedure used by the IDF when detaining Palestinian terror suspects is illegal and violates international law.
Israeli Defense Forces made use of 'human shield' procedures on 1,200 occasions over the last five years, officials said.
Human rights groups have frequently condemned the use of human shields.
In light of the ruling the Defense Minister Shaul Mofaz has ordered the IDF to freeze the use of the ‘human shield’ and ‘early warning’ procedures that it uses in its arrest operations.
Verwijderd
Wikipedia: Demographic history of Palestine (region)Lief Adje schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:41:
[...]
Ga dan direct even terug naar 1918 dan klopt er direct ook niks meer van je verhaal
En nog wat achtergrond mbt tot het gebied:
Zoals je ziet hebben de joden nog nooit een meerderheid gehad in het gebied.
Volgens jouw link welVerwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:42:
[...]
Wikipedia: Demographic history of Palestine (region)

Niet dat het iets zegt in dit verband, het gaat over religie en niet over oorsprong
Volgens jouw redenatie hebben de Arabische inwoners evenmin recht om een claim op het land te hebben imo
[ Voor 20% gewijzigd door Lief Adje op 14-05-2021 21:08 ]
Een goede uiteenzetting en moedig van Trevor.
We can’t fix what’s in the past, only what we will do tomorrow
Let in het vervolgd s.v.p. op ons beleid wat betreft video, zie: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops
D.w.z. we zijn een discussieforum en mensen hebben niet altijd de tijd om een video te kijken, als je het wilt inbrengen in de discussie post dan altijd een (korte) samenvatting van de essentie.
We can’t fix what’s in the past, only what we will do tomorrow
Let in het vervolgd s.v.p. op ons beleid wat betreft video, zie: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops
D.w.z. we zijn een discussieforum en mensen hebben niet altijd de tijd om een video te kijken, als je het wilt inbrengen in de discussie post dan altijd een (korte) samenvatting van de essentie.
[ Voor 51% gewijzigd door defiant op 15-05-2021 00:17 ]
Dat is juist een van de problemen hier, er zijn weinig gebieden die zo betwist zijn/ zo vaak van eigenaar zij gewisseld, als je maar ver genoeg terug gaat is er vanzelf een andere partij die er t recht op heeft; en een hoop van de huidige landsgrenzen wereldwijd zijn door strijd/ onderhandelingen na oorlogen vastgelegd, alleen hier is de meest recente wijziging van eigenaar vrij recent, is t conflict nog steeds lopende en speet er ook nog eens een sterke religieuze component meeVerwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:42:
[...]
Wikipedia: Demographic history of Palestine (region)
Verwijderd
Je vergeet echter dat hier de landgrenzen niet bepaald zijn door de bevolking die daar woont (al dan niet door oorlog), maar door de VN. Wat zou jij ervan vinden als de VN zegt dat Nederland niet meer bestaat en het voortaan Spanje is?rik86 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:12:
[...]
Dat is juist een van de problemen hier, er zijn weinig gebieden die zo betwist zijn/ zo vaak van eigenaar zij gewisseld, als je maar ver genoeg terug gaat is er vanzelf een andere partij die er t recht op heeft; en een hoop van de huidige landsgrenzen wereldwijd zijn door strijd/ onderhandelingen na oorlogen vastgelegd, alleen hier is de meest recente wijziging van eigenaar vrij recent, is t conflict nog steeds lopende en speet er ook nog eens een sterke religieuze component mee
Dat zou vreemd zijn ja, vooral omdat hier nooit Spanjaarden hebben gewoond en NL niet een VN-protectoraat/ Volkenbond mandaatgebied/ kolonie onder buitenlands bewind isVerwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:19:
[...]
Je vergeet echter dat hier de landgrenzen niet bepaald zijn door de bevolking die daar woont (al dan niet door oorlog), maar door de VN. Wat zou jij ervan vinden als de VN zegt dat Nederland niet meer bestaat en het voortaan Spanje is?
Spanjaarden hebben nooit in Nederland gewoond? Ze hebben nochtans heel wat achtergelaten 😎
*knip*
Lees s.v.p. ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#onderbouwing
Je legt nu allerlei verbanden die niet blijken uit de bron die je aanhaalt, de associatie leg je hier zelf. Vermijd dat s.v.p., juist in dit soort gevoelige discussies.
Lees s.v.p. ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#onderbouwing
Je legt nu allerlei verbanden die niet blijken uit de bron die je aanhaalt, de associatie leg je hier zelf. Vermijd dat s.v.p., juist in dit soort gevoelige discussies.
[ Voor 87% gewijzigd door defiant op 15-05-2021 00:08 ]
Laten we het erop houden dat de beeldvorming van deze escalatie niet in het voordeel van de palestijnen is. Nationaal gezien is het het gedoe vandaag in Utrecht daar een bevestiging van.Virtuozzo schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:25:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Asymmetrisch conflict.
Laten we het erop houden dat de volken die we nu Palestijnen noemen structureel de verkeerde kant van de geschiedenis kiezen. Laten we het eens op een rijtje zetten,
1948,
1967,
in de koude oorlog met de Russen heulen,
in de 80'er jaren de terreur door de PLO
in 1990 voor Saddam Hussein kiezen,
toen er in 1993 een deal lag, durfde Arafat daar ook niet voor te kiezen,
na 2000 de intifada met talloze opgeblazen bussen in Israel
na 2000 in Gaza voor Hamas kiezen
Het heulen met Iran van de kant van Hamas
Ik ken weinig volkeren die al 70 jaar door hun leiders zo vernaggeld worden. Vreemd dat je dan zo gemarginaliseerd wordt. Ik heb er geen medelijden meer mee, en de rest van de wereld buiten Iran lijkt er ook zo tegenaan te kijken.
1948,
1967,
Ik ken weinig volkeren die al 70 jaar door hun leiders zo vernaggeld worden. Vreemd dat je dan zo gemarginaliseerd wordt. Ik heb er geen medelijden meer mee, en de rest van de wereld buiten Iran lijkt er ook zo tegenaan te kijken.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Paar dagen terug werd er nog een Arabische Israelier gelyncht, men dacht dat het een Palestijn was, achteraf fout dus.R3M1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:31:
Deze jongeren krijgen binnen IDF een arsenaal aan wapens om op Palestijnen te jagen ... met uitspattingen zoals openbare executies
Zelf ben ik mezelf veel meer aan het verdiepen in Norman Finkelstein, ik ben dan ook van plan zijn boek 'The Holocaust Industry' te lezen. Ik ben benieuwd welke perspectieven daarin staan die eventueel kunnen helpen met het meer kunnen begrijpen van dit conflict.
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Wauw, dit is wel heel koud.SkiFan schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:46:
Vreemd dat je dan zo gemarginaliseerd wordt. Ik heb er geen medelijden meer mee, en de rest van de wereld buiten Iran lijkt er ook zo tegenaan te kijken.
Less alienation, more cooperation.
Het is actie reactie — het westen heeft de Palestijnen nooit willen steunen vanwege hun relatie met Israël — dat tevens miljarden dollars per jaar aan militaire steun krijgt. In een asymmetrisch conflict kun je niet verwachten dat er rationele en gelijkwaardig keuzen worden gemaakt.SkiFan schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:46:
Laten we het erop houden dat de volken die we nu Palestijnen noemen structureel de verkeerde kant van de geschiedenis kiezen. Laten we het eens op een rijtje zetten,
1948,
1967,
Zoals ik al eerder zei er zal een verandering komen als de wereldorde gaat schuiven — als het westen niet meer de toon zet. Het verre oosten is niet te chanteren met antisemitisme en holocaust.
Maar daarmee zijn de mensenrechten niet per se geholpen. Een grootmacht als China zal vast zaken willen doen met Israël maar ze hebben volgens mij weinig belang in dit conflict. Waarom zouden zij (of anderen in het verre oosten) ineens gaan pushen om dit conflict tot een oplossing te brengen? Hoe naar het ook is, het is vooral een intern conflict waar het buitenland weinig last van heeft. Het is zogezegd geen Chinese Zee waar ook westerse belangen spelen (handel).R3M1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:23:
Zoals ik al eerder zei er zal een verandering komen als de wereldorde gaat schuiven — als het westen niet meer de toon zet. Het verre oosten is niet te chanteren met antisemitisme en holocaust.
Daar gaat het niet om. Israël en het westen = slecht, Palestijnen = goed. Dus als China het westen vervangt = goed. Dat China helemaal niks met mensenrechten op heeft maakt voor het gemak even niet uit.Verwijderd1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:39:
[...]
Maar daarmee zijn de mensenrechten niet per se geholpen. Een grootmacht als China zal vast zaken willen doen met Israël maar ze hebben volgens mij weinig belang in dit conflict. Waarom zouden zij (of anderen in het verre oosten) ineens gaan pushen om dit conflict tot een oplossing te brengen? Hoe naar het ook is, het is vooral een intern conflict waar het buitenland weinig last van heeft. Het is zogezegd geen Chinese Zee waar ook westerse belangen spelen (handel).
Ik word zo moe van dit binaire gedachtegoed. Het is precies de reden waarom er daar nu zoveel geweld is, de extremen hebben het overgenomen. Treurig om te zien dat het ook hier houvast krijgt.

Ware het niet dat het westen al heel lang niet meer op het morele platform staat, immers wij kijken nu gewoon toe hoe mensenrechten worden vertrappeld door een “bondgenoot” en vertrappelen ze ook graag als het onze agenda niet uitkomt — het is juist niet een binaire discussie —Emgeebee schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 00:41:
[...]
Daar gaat het niet om. Israël en het westen = slecht, Palestijnen = goed. Dus als China het westen vervangt = goed. Dat China helemaal niks met mensenrechten op heeft maakt voor het gemak even niet uit.
Ik word zo moe van dit binaire gedachtegoed. Het is precies de reden waarom er daar nu zoveel geweld is, de extremen hebben het overgenomen. Treurig om te zien dat het ook hier houvast krijgt.
Ik vraag me daarbij af hoeveel zin China heeft in de Palestijnen waarvan het overgrote deel moslim is. We zien met de Oeigoeren hoe erg China religie/islam op de prijs stelt.
Ik zie eerder dat Israël uiteindelijk met China een bondgenootschap gaat sluiten mbt bestrijden van ‘terreur’(Tactieken China bij Oeigoeren overnemen) dan dat China nou eens de Palestijnen gaat helpen.
Ik zie eerder dat Israël uiteindelijk met China een bondgenootschap gaat sluiten mbt bestrijden van ‘terreur’(Tactieken China bij Oeigoeren overnemen) dan dat China nou eens de Palestijnen gaat helpen.
Tja, ik ga het hier hoe dan ook bij laten, maar als je het Chinese regime boven dat van de USA/EU-landen plaatst op het gebied van mensenrechten dan zijn we wat mij betreft toch al klaar. Bizar hoe dat binaire denken je in een bepaalde hoek duwt.R3M1 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 01:05:
[...]
Ware het niet dat het westen al heel lang niet meer op het morele platform staat, immers wij kijken nu gewoon toe hoe mensenrechten worden vertrappeld door een “bondgenoot” en vertrappelen ze ook graag als het onze agenda niet uitkomt — het is juist niet een binaire discussie —
Verwijderd
We waren ooit bezet door Spanje, lijkt mij genoeg claim voor hun om dat weer op te eisen.rik86 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:26:
[...]
Dat zou vreemd zijn ja, vooral omdat hier nooit Spanjaarden hebben gewoond en NL niet een VN-protectoraat/ Volkenbond mandaatgebied/ kolonie onder buitenlands bewind is
Het klopt ook niet. @SkiFan kan denk ik hooguit voor zichzelf spreken, en dat is wel een klein verschil vergeleken met de hele wereld - Iran. Denk ik.Sandor_Clegane schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:11:
Wauw, dit is wel heel koud.
Ja, de westerse wereldorde heeft “vrede” gebracht wil je zeggen? Bizar hoe sommigen denken.Emgeebee schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 01:17:
[...]
Tja, ik ga het hier hoe dan ook bij laten, maar als je het Chinese regime boven dat van de USA/EU-landen plaatst op het gebied van mensenrechten dan zijn we wat mij betreft toch al klaar. Bizar hoe dat binaire denken je in een bepaalde hoek duwt.
Daar ga je weer. Binair: of totale vrede of slecht. Zit er toevallig nog iets tussenin?R3M1 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 01:34:
[...]
Ja, de westerse wereldorde heeft “vrede” gebracht wil je zeggen? Bizar hoe sommigen denken.
Ik schreef een paar berichten terug al de wereld is niet binair — daar zijn wij het over eensEmgeebee schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 01:40:
[...]
Daar ga je weer. Binair: of totale vrede of slecht. Zit er toevallig nog iets tussenin?
Ja ik snap dat je dat wilt propageren, maar dat noemen we cognitieve dissonantie. Tegen binair denken zijn, maar vervolgens wel datzelfde denken toepassen in de discussie. Als je "Ja, de westerse wereldorde heeft “vrede” gebracht wil je zeggen?" als argument in een discussie gebruikt, dan zie ik niet hoe verder je van nuance af kan staan. En dat is imo jammerlijk genoeg de oorzaak van het escaleren van het conflict: de Palestijnen worden gegijzeld door de extreme Hamas, de Israëliërs worden gegijzeld door de Likud.R3M1 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 01:47:
[...]
Ik schreef een paar berichten terug al de wereld is niet binair — daar zijn wij het over eens
Maar goed, ik hou er mee op. Hoop dat dit op z'n minst te denken geeft.
Dat is toch wel triest dat je geen empathie kunt voelen voor personen waarvan hun rechten dagelijks geschonden worden. Ben benieuwd over welke volken in de geschiedenis je hetzelfde oordeel veld.SkiFan schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:46:
Ik heb er geen medelijden meer mee, en de rest van de wereld buiten Iran lijkt er ook zo tegenaan te kijken.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Je ziet wel dat het antisemitisme daar weer hoogtijdagen beleefd, was FVD daar aanwezig?hoevenpe schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:35:
Nationaal gezien is het het gedoe vandaag in Utrecht daar een bevestiging van.
Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers
Waar heb je dat gezien? Ik was zelf namelijk aanwezig, gotta love studenten-ov.simons schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:02:
[...]
Je ziet wel dat het antisemitisme daar weer hoogtijdagen beleefd, was FVD daar aanwezig?
Nog wel een interessant stuk gevonden mbt Muammar Khadaffi die een speech gaf bij de Arabic League in 2008. De helft ging over Palestina, de andere helft ging over Saddam Hussein(ook interessant maar irrelevant in deze discussie). Het geeft mooi weer hoe de Arabische wereld erin is gefaald Palestina te helpen.
''People here talked about the pre-1967 borders. To tell the truth, this is astonishing. Whatever happend to the Palestinian cause we had before 1967? Were we lying to ourselves or to the world? Thousands of martyrs fell before 1967. What for?
How can you say that Palestine was occupied only in 1967 and that Israel must return to the pre-1967 borders? Does Palestine only consist of the West Bank and the Gaza Strip? If so, it means that the Israelis did not occupy it in 1948. They left it to you, for twenty years, so why didn't you establish a Palestinian state?
Wasn't the Gaza Strip part of Egypt, and the West Bank part of Jordan? The Jews left them to you for twenty years, from 1948 to 1967. If that is Palestine, why didn't you establish a state there?
What is the justification for all the wars, the sacrifices and the economic embargo on Israel before 1967? The Israelis can sue the Arabs now, and demand billions or even trillions in compensation for the damage we caused them in 1948-1967. You Arabs admitted that the Palestinian cause began after 1967. So the Israelis can ask: ''Why did you fight us before that?''. They wil demand Arabic compensation for the so-called embargo on Israel and for the economic damage caused to the Israelis.
If the Israelis sue you, they will win. They will say: ''We suffered an injustice. We are like an innocent lamb surrounded by wolves. We've been saying this since 1948. Now the Arabs themselves have admitted that Palestine was occupied in 1967. Now they demand that Israel returns to the pre-1967 borders saying this will resolve the problem and they will recognize Israel.''
Why didn't you recognize Israel before 1967? There is no god but Allah. By Allah, this is unacceptable. It doesn't make sense. You say that you will recognize Israel within the pre-1967 borders?!
Maybe Israel will occupy more Arab land in, let's say, 2008. A few years later, you will demand that they must return to the pre-2008 borders in exchange for recognizing Israel. This is exactly what is going on now.
We gave negotiations a serious try. The Jews used to say: ''Meet with us only once, for direct negotiations and we will resolve this issue.'' This is what they used to say in the 1950s and 1960s. They used to say: ''Please, Arabs, sit down with us just one time, and our problem will be over.''
But you saw what happened. We met with them a thousand times, from the stables of Camp David to Annapolis. We've been through all these negotiations, the stables of Camp David, the Oslo negotiations of our brother Abu Mazen. He was, of course the hero of Oslo just like Sadat was the hero of Camp David.
When Algeria was fighting, donations and volunteers were coming in broad daylight from the Atlantic Ocean to the Persian Gulf. From here, from Syria, Dr. Ibrahim Makhous came with a group of volunteers and fought alongside the Algerian Liberation Front. They were not considered terrorists, and no measures were taken against Syria.
When Libya fought against the Italian occupation, all the Arabs supported the Libyan jihad and mujahideen.
We Arabs never occupied any country. Well, we occupied Andalusia unjustly, and they drove us out but since then, we Arabs have not occupied any country. It is our countries that are occupied. Palestine is occupied, Iraq is occupied and as for the UAE islands......''
Na dit stuk begon hij over Iran en daaropvolgend de situatie in Irak en Saddam Hussein, ook interessant. Ik ben het grotendeels wel eens met de sterke speech die Muammar hier levert.
Merkel heeft daar 18u geleden nog wat over gezegd.RazorMaron schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:46:
[...]
Waar heb je dat gezien? Ik was zelf namelijk aanwezig, gotta love studenten-ov.
https://nos.nl/collectie/...emonstraties-tegen-israel
Leuke bron, maar nergens staat er wat over het protest in Utrecht. Dus je claim klopt niet.simons schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:30:
[...]
Merkel heeft daar 18u geleden nog wat over gezegd.
https://nos.nl/collectie/...emonstraties-tegen-israel
De ME greep in opdracht van burgemeester Sharon Dijksma in omdat de corona maatregelen niet nageleefd werden, de regels van het bevoegd gezag (vergelijkbaar met de FvD/Willem Engel aanhang die week na week van het museumplein afgespoten werd).simons schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:02:
Je ziet wel dat het antisemitisme daar weer hoogtijdagen beleefd, was FVD daar aanwezig?
Het gedoe in Gaza en de uit de hand gelopen demonstratie komt ook onze politiek goed uit: Rutte stookt het vuurtje bewust op en de linkse oppositie schreeuwt o zo voorspelbaar moord en brand. Een groot deel van de kiezers heeft sympathie voor Israël, met steun voor Hamas trek je in Nederland heel weinig stemmen.
Ik ga me niet excuseren. De Israeli's doen iets verkeerd en Hamas gebruikt het om 2000 raketten op Israel te gooien. Beetje disproportioneel niet waar?Cyberpope schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 07:33:
[...]
Dat is toch wel triest dat je geen empathie kunt voelen voor personen waarvan hun rechten dagelijks geschonden worden. Ben benieuwd over welke volken in de geschiedenis je hetzelfde oordeel veld.
Dit volstrekt belachelijke gedrag zien we nu al 70 jaar. Je hoeft maar naar de geschiedenis te kijken om de toekomst te zien. De Palestijnen leren niet.
Ik zou zeggen, kijk eens naar de protesten van deze week. Buiten een select groepje voornamelijk door de moskee opgeroepen marginalen, zijn het niet meer de massale protesten die het eerder wel waren. Waarom zou je nog voor dit zooitje terroristen op de bres springen?KleineJoop schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 01:30:
[...]
Het klopt ook niet. @SkiFan kan denk ik hooguit voor zichzelf spreken, en dat is wel een klein verschil vergeleken met de hele wereld - Iran. Denk ik.
Je hoeft niet voor terroristen op de bres te springen om de Palestijnen een beter leven toe te wensen.
Hamas heeft meerdere gezichten, aan de ene kant zorgen ze voor voedsel en ziekenhuizen, aan de andere kant zijn ze tegen de bezetting door Israël, en er is een deel van Hamas dat Israël vernietigd wil zien.
Als het tot vrede komt (ooit) zal dat radicale deel van Hamas aangepakt moeten worden, maar dat is overal het geval, gold ook voor Ierland bijvoorbeeld na de vrede daar.....
Mensen die zich in het nauw gedrukt voelen maken geen rationele keuzes.....
Hamas heeft meerdere gezichten, aan de ene kant zorgen ze voor voedsel en ziekenhuizen, aan de andere kant zijn ze tegen de bezetting door Israël, en er is een deel van Hamas dat Israël vernietigd wil zien.
Als het tot vrede komt (ooit) zal dat radicale deel van Hamas aangepakt moeten worden, maar dat is overal het geval, gold ook voor Ierland bijvoorbeeld na de vrede daar.....
Sorry, maar Hamas die ook sociale dingen doet, klinkt voor mij als de *knip* die voor die mooie autobanen, en voor volledige werkgelegenheid zorgden. Je ontkomt er niet aan om Hamas met wortel en tak uit te roeien en die samenleving vanaf de grond weer op te bouwen, gebaseerd op rechtsstatelijkheid, mensenrechten en vrijheden. Totdat de bevolking in Gaza in opstand komt en Hamas de zee inschuift, blijven ze dit soort ellende houden, en houden de burgers daar een kut-leven. Beetje zoals Noord-Korea als we het dan ergens mee moeten vergelijken.HvdBent schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:39:
Je hoeft niet voor terroristen op de bres te springen om de Palestijnen een beter leven toe te wensen.
Let s.v.p. op topic warning, geen godwin's s.v.p.
[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 15-05-2021 22:39 ]
Als er een die disproportioneel bezig is dan is het Israel wel -- 2000 raketten, maar hoeveel komen ook daadwerkelijk aan? Israel voert al jaren het zgn. Dahiya doctrine -- het feit dat Hamas een paar raketten afvuurt die doel raken legitimeert Israel om met de zwaarste wapens terug te slaan en hele woonwijken te vernietigen.SkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:05:
[...]
Ik ga me niet excuseren. De Israeli's doen iets verkeerd en Hamas gebruikt het om 2000 raketten op Israel te gooien. Beetje disproportioneel niet waar?
Dit volstrekt belachelijke gedrag zien we nu al 70 jaar. Je hoeft maar naar de geschiedenis te kijken om de toekomst te zien. De Palestijnen leren niet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dahiya_doctrine
De reactie van de Palestijnen is uitgelokt (mensen uit hun huis zetten tijdens ramadan) zodat Israel mooie sier kan maken voor sterk leiderschap van Bibi en hoezeer hij aan de macht moet blijven (ook om uit de gevangenis te blijven aangezien hij aangeklaagd is voor corruptie, maar daar heeft hij graag wat levens voor over).The Dahiya doctrine, or Dahya doctrine,[1] is a military strategy of asymmetric warfare, outlined by former Israel Defense Forces (IDF) Chief of General Staff Gadi Eizenkot, which encompasses the destruction of the civilian infrastructure of regimes deemed to be hostile as a measure calculated to deny combatants the use of that infrastructure[2] and endorses the employment of "disproportionate power" to secure that end.[3][4][5]
Ik denk dat je bij Hamas eerder aan het verzet moet denken..... Blijkbaar weet je niet veel van wat ze doen.SkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:48:
[...]
Sorry, maar Hamas die ook sociale dingen doet, klinkt voor mij als de *knip* die voor die mooie autobanen, en voor volledige werkgelegenheid zorgden. Je ontkomt er niet aan om Hamas met wortel en tak uit te roeien en die samenleving vanaf de grond weer op te bouwen, gebaseerd op rechtsstatelijkheid, mensenrechten en vrijheden. Totdat de bevolking in Gaza in opstand komt en Hamas de zee inschuift, blijven ze dit soort ellende houden, en houden de burgers daar een kut-leven. Beetje zoals Noord-Korea als we het dan ergens mee moeten vergelijken.
De situatie in Israël is een beetje David en Goliath, alleen zijn de rollen omgedraaid.
[ Voor 1% gewijzigd door defiant op 15-05-2021 22:40 ]
@R3M1 Je snapt het echt niet he... Ook al zouden ze maar 1 raket afvuren. Het is een oorlogshandeling. Zodra ze die handeling verrichten, hebben ze een tegenaanval van Israël gelegitimeerd.
Volgens mij is er in het oorlogsrecht iets als proportionaliteit aan de orde, en die is bij Israël helemaal zoek.....SkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:51:
@R3M1 Je snapt het echt niet he... Ook al zouden ze maar 1 raket afvuren. Het is een oorlogshandeling. Zodra ze die handeling verrichten, hebben ze een tegenaanval van Israël gelegitimeerd.
Sorry, maar deze opmerking is ook te dwaas voor woorden. Hamas is de machthebber in Gaza. Je weet wel, net zoals de *knip* waren. Niks verzet. Gewoon een regiem wat aan de macht is.HvdBent schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:51:
[...]
Ik denk dat je bij Hamas eerder aan het verzet moet denken..... Blijkbaar weet je niet veel van wat ze doen.
De situatie in Israël is een beetje David en Goliath, alleen zijn de rollen omgedraaid.
Je weet wel, hetzelfde tuig wat in Bulgarije een bus toeristen opblies.
Ook hier, let op de topic warning, geen godwins.
[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 15-05-2021 22:42 ]
Is dat zo? Israël vernietigt de machtsbasis van Hamas. Het is niet dat ze een kernbom op Gaza mikken.HvdBent schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:52:
[...]
Volgens mij is er in het oorlogsrecht iets als proportionaliteit aan de orde, en die is bij Israël helemaal zoek.....
Overigens, het optreden van de extreme Joden vind ik even debiel. Die moeten ze ook het keppeltje tot aan de enkels omlaag trekken en de Middellandse zee inmikken.
[ Voor 19% gewijzigd door SkiFan op 15-05-2021 11:57 ]
Het valt me op dat zelfs mensen die in mijn studententijd (30 jaar geleden) provocatief met palestijnen sjaals liepen nu gekscherend zeggen dat ze heel Gaza maar in een parkeerterrein moeten veranderen.SkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:54:
Het is niet dat ze een kernbom op Gaza mikken.
Voelt echt als het conflict van een vorige generatie, sympathie voor de palestijnse zaak is weggeebt.
Disproportioneel reageren is gewoon een war-crime ... snap je nu waarom Israel het ICC niet erkent, er worden war-crimes bij de vleet begaan door IsraelSkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:51:
https://en.wikipedia.org/wiki/War_crime
Hamas heeft verschillende takken -- welke bedoel jij precies?SkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:53:
[...]
Sorry, maar deze opmerking is ook te dwaas voor woorden. Hamas is de machthebber in Gaza. Je weet wel, net zoals de *knip* waren. Niks verzet. Gewoon een regiem wat aan de macht is.
*knip* reactie op verwijderde vergelijking.
[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 15-05-2021 22:44 ]
Ja, dat zal een redelijke homogene groep van mensen zijn waaraan jij refereert. Steeds meer moslims wonen buiten het midden oosten en die hebben deze mening echt niet.hoevenpe schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:58:
[...]
Het valt me op dat zelfs mensen die in mijn studententijd (30 jaar geleden) provocatief met palestijnen sjaals liepen nu gekscherend zeggen dat ze heel Gaza maar in een parkeerterrein moeten veranderen.
Voelt echt als het conflict van een vorige generatie, sympathie voor de palestijnse zaak is weggebt.
Zullen we anders ook Hamas niet vergelijken met de Nazi’s als iedereen alarm roept over Godwin’s als het gaat om Israël?SkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:53:
[...]
Sorry, maar deze opmerking is ook te dwaas voor woorden. Hamas is de machthebber in Gaza. Je weet wel, net zoals de Nazi's dat in Duitsland waren. Niks verzet. Gewoon een regiem wat aan de macht is.
En mbt dat de interesse weg ebt qua Palestina. Ik kan met zekerheid zeggen dat het sterk leeft onder de jongeren, misschien zelfs sterker bij de huidige groep jongeren dan voorheen. Het wordt ook een steeds meer diverse groep, zie ook bijvoorbeeld BLM.
[ Voor 19% gewijzigd door RazorMaron op 15-05-2021 12:10 ]
En negers zijn lui, joden zijn giering, chinesen hebben speetogen en ga zo maar door. De Palastijnen bestaan niet. Het gaan om mensen, daar zit de crux. Hamas is niet hetzelfde als "de palastijnen".SkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:05:
[...]
Ik ga me niet excuseren. De Israeli's doen iets verkeerd en Hamas gebruikt het om 2000 raketten op Israel te gooien. Beetje disproportioneel niet waar?
Machthebber is een groot woord in een gebied waar verder alles door Israël gedomineerd wordt. Ze gaan dus niet over de economie (Israel bepaald invoer + uitvoer), ze gaan niet over buitenlandsbeleid, ze gaan niet over <hele lang lijst>. Israel heeft echt geen werk gemaakt van democratisering van de Gaza voor de overdracht van dat gebied.SkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:53:
Sorry, maar deze opmerking is ook te dwaas voor woorden. Hamas is de machthebber in Gaza. Je weet wel, net zoals de *knip* waren. Niks verzet. Gewoon een regiem wat aan de macht is.
Ik begin langzaam te denken dat dit een stuk humaner is als openlucht gevangenis die het nu is. Immers elke steen straks die voor de wederopbouw moet worden ingevoerd zal Israel weer blokkeren zoals dat al jaren doen.SkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:54:
Is dat zo? Israël vernietigt de machtsbasis van Hamas. Het is niet dat ze een kernbom op Gaza mikken.
Overigens is het laatste wat ze doen de machtbasis van Hamas vernietigen. Ze vergroten hem alleen maar.
Waarom maak je hier wel onderscheid tussen exterme Joden en Israel, maar is de rest "de Palestijnen". Terwijl ik gok dat de gemiddelde Palastijn een stuk minder invloed op zijn regering heeft als de gemiddelde Israëliër van joodse afkomst.Overigens, het optreden van de extreme Joden vind ik even debiel. Die moeten ze ook het keppeltje tot aan de enkels omlaag trekken en de Middellandse zee inmikken.
[ Voor 0% gewijzigd door defiant op 15-05-2021 22:45 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Zit daar ook niet een van de kernproblemen? Hamas die met zijn totalitaire regime het volk mee de ellende in trekt?Cyberpope schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:11:
[...]
Waarom maak je hier wel onderscheid tussen exterme Joden en Israel, maar is de rest "de Palestijnen". Terwijl ik gok dat de gemiddelde Palastijn een stuk minder invloed op zijn regering heeft als de gemiddelde Israëliër van joodse afkomst.
Nu ben ik geen kenner, maar zo komt het op me over.
I am the great Cornholio!
Ok ik dacht dat OP verwees naar de demo's in duitsland.RazorMaron schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:34:
[...]
Leuke bron, maar nergens staat er wat over het protest in Utrecht. Dus je claim klopt niet.
Maar goed demo's rondom Israël zijn normaliter vergeven met antisemitisme, zojuist sprak Ronny Naftaniël nog zijn zorg en hoop uit dat er niet antisemitisch zou worden geuit dat zegt genoeg over de verwachtingen en ontwikkelingen in voorgaande demo's...
Daarmee is het voor veel mensen een 'ver van mijn bed show' geworden, waar in mijn studententijd Nederlandse (blanke) jongeren de spreekwoordelijke kar trokken is het nu vooral een interne islamitische zaak. Palestijnen hebben met hun aanslagen en raketbeschietingen gecombineerd met openlijk antisemitisme onder hun sympatisanten veel krediet in de Nederlandse publieke opinie verspeeld.R3M1 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:02:
Ja, dat zal een redelijke homogene groep van mensen zijn waaraan jij refereert. Steeds meer moslims wonen buiten het midden oosten en die hebben deze mening echt niet.
De winnaar van dit alles is Benjamin Netanyahu, die zal de komende verkiezingen als 'beschermer van het volk' wel gaan winnen.
Het heeft took te maken met binnen welke kringen je je bevindt. Ik zie in de linksere hoek van mijn vrienden/familie nog veel steun voor de Palestijnen.hoevenpe schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:38:
[...]
Daarmee is het voor veel mensen een 'ver van mijn bed show' geworden, waar in mijn studententijd Nederlandse (blanke) jongeren de spreekwoordelijke kar trokken is het nu vooral een interne islamitische zaak. Palestijnen hebben met hun aanslagen en raketbeschietingen gecombineerd met openlijk antisemitisme onder hun sympatisanten veel krediet in de Nederlandse publieke opinie verspeeld.
De winnaar van dit alles is Benjamin Netanyahu, die zal de komende verkiezingen als 'beschermer van het volk' wel gaan winnen.
Al denk ik ook niet dat de eenzijdige media aandacht in Nederland de Palestijnse zaak geholpen heeft.
En natuurlijk de algemene afkeer die veel mensen gekregen hebben van moslims in het algemeen.
[ Voor 11% gewijzigd door Philip Ross op 15-05-2021 12:46 ]
Owja, links is voor Palestijnen, rechts is voor joden......zucht......
Velen hebben al aangegeven, we spreken over mensen, met bepaalde ideologieën levenswijzen etc. In dat gebied is er dermate ingegrepen in de regio dat dit wel fout moest gaan.
Overigens is Godwin’s wet in deze wel een redelijk bizar gegeven....
Ik weet er veel te weinig vanaf om er überhaupt maar iets over te kunnen vinden. Maar wat ik wel vind is dat deze escalatie zeer dehumaniserend werkt
Velen hebben al aangegeven, we spreken over mensen, met bepaalde ideologieën levenswijzen etc. In dat gebied is er dermate ingegrepen in de regio dat dit wel fout moest gaan.
Overigens is Godwin’s wet in deze wel een redelijk bizar gegeven....
Ik weet er veel te weinig vanaf om er überhaupt maar iets over te kunnen vinden. Maar wat ik wel vind is dat deze escalatie zeer dehumaniserend werkt
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
In een redelijke recente enquête werd Israël genoemd als een van de slechtste 4 landen in de wereld.hoevenpe schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:38:
[...]
Daarmee is het voor veel mensen een 'ver van mijn bed show' geworden, waar in mijn studententijd Nederlandse (blanke) jongeren de spreekwoordelijke kar trokken is het nu vooral een interne islamitische zaak. Palestijnen hebben met hun aanslagen en raketbeschietingen gecombineerd met openlijk antisemitisme onder hun sympatisanten veel krediet in de Nederlandse publieke opinie verspeeld.
https://www.vox.com/2018/...-palestine-global-opinion
In one BBC poll of 22 countries, Israel was the fourth-most-disliked nation, behind only Iran, Pakistan, and North Korea.
Non-Muslim countries recognize Israel’s legitimacy and maintain diplomatic relations with it, but most are critical of Israel’s treatment of the Palestinians and ongoing occupation of the West Bank. Global public opinion at present is generally more sympathetic to the Palestinian cause, creating real concern among Israelis that an international boycott movement, called BDS, could pick up some support.
Israel leert niet bedoel je.SkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:05:
[...]
"niks verkeerd" is (sorry ) een echt "niet verstandige" uitspraak. Israel doet enorm veel verkeerd, het bezetten van anderen bijvoorbeeld, het brutaal afsnijden van een gebeid van de wereld is een ander, ethnische zuiveringen in west bank en oost jerusalem, kolonisatie van bezette gebieden,... en dat louter over de bezette gebieden om maar niet te spreken intern.
En idd ze leren niet (willen niet netanyahu zijn macht hang af van het voortdurende conflict) en dus blijft het conflict duren zonder enige hoop op beterschap. Israel is hier net zo mogelijks zelfs meer verantwoordelijk dan palestijnen.
[ Voor 12% gewijzigd door k995 op 15-05-2021 14:00 ]
Proportioneel, dat is wat veel mensen vergeten en neen wat israel doet is bijna nooit proportioneel dat is een straf voor hele bevolkingen wat oorlogsmisdaden zijn.SkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:51:
Helaas zit de wereld wel zo in elkaar. Als eerste heeft rechts bijna overal de wind in de zeilen. Als tweede moet alles tegenwoordig binair. Je bent of voor of tegen.wowly schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:52:
Owja, links is voor Palestijnen, rechts is voor joden......zucht......
Terwijl ik ben niet tegen joden of voor Palestijnen. Wel ben ik voor het respecteren van mensenrechten. Ook ben ik voor dat alle mensen gelijk behandeld worden volgens de wet. En voor de internationale rechtsorde. En ik kan handelingen (van beide partijen) langs deze lat leggen en daar wat van vinden.
Nee, want zelfs als Hamas morgen is verdwenen, hebben ze niet dezelfde rechten als hun joodse medeburger (binnen Israel) en wonen ze in de bezette gebieden op plekken waar ze langzaam maar heel zeker worden "weggepest". Of ze wonen in een openbare gevangenis (gaza), waarbij een ander land bepaald over wat jij mag importeren of exporteren en daar arbitaire regels over mag opleggen, zonder dat jij daartegen een onafhankelijk oordeel mag eisen.HaterFrame schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:24:
[...]
Zit daar ook niet een van de kernproblemen? Hamas die met zijn totalitaire regime het volk mee de ellende in trekt?
Nu ben ik geen kenner, maar zo komt het op me over.
Dus het is meer wanhoop dat er langzaam bij deze mensen uitkomt als puur woede. Dit is aan het opbouwen en daarom zie je nu ook de conflicten binnen Israel toenemen. Omdat ook die doelgroep die daar binnen woont ziet dat hun rechten steeds verder ingeperkt worden en de hoop dat dit nog goed komt wordt steeds kleiner.
In een poging om zelf uit de gevangenis te blijven, trekt Bibi heel Israel naar rechts. Trump heeft dat ook nog eens versterkt.
[ Voor 47% gewijzigd door Cyberpope op 15-05-2021 14:33 ]
Dat is eigenlijk wel weer raar gezien de geschiedenis. Dat ze zichzelf ubermenschen hebben gemaakt. De documentaire van Raoul Heertje over Israel is wel een aanrader (staat denk ik nog wel op NPO). Daar gaat hij op bezoek bij oude Joodse vrienden, maar ook bij Palestijnen en zegt hij waarom hij zelf weg is gegaan destijds uit Israel (hij kon er ook niet tegen dat er andere regels waren voor Palestijnen).Cyberpope schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:27:
[...]
Nee, want zelfs als Hamas morgen is verdwenen, hebben ze niet dezelfde rechten als hun joodse medeburger (binnen Israel) en wonen ze in de bezette gebieden op plekken waar ze langzaam maar heel zeker worden "weggepest". Of ze wonen in een openbare gevangenis (gaza), waarbij een ander land bepaald over wat jij mag importeren of exporteren en daar arbitaire regels over mag opleggen, zonder dat jij daartegen een onafhankelijk oordeel mag eisen.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Natuurlijk is Israël ook fout bezig. Maar die lijken zich vooralsnog redelijk aan het oorlogsrecht te houden. De Israelische handelingen zijn gericht op het vernietigen van Hamas, daar waar de raketaanvallen van Hamas puur blinde terreur zijn gericht tegen de burgerbevolking. Die blinde terreur is een oorlogsmisdaad.k995 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:59:
[...]
Israel leert niet bedoel je.
"niks verkeerd" is (sorry ) een echt "niet verstandige" uitspraak. Israel doet enorm veel verkeerd, het bezetten van anderen bijvoorbeeld, het brutaal afsnijden van een gebeid van de wereld is een ander, ethnische zuiveringen in west bank en oost jerusalem, kolonisatie van bezette gebieden,... en dat louter over de bezette gebieden om maar niet te spreken intern.
En idd ze leren niet (willen niet netanyahu zijn macht hang af van het voortdurende conflict) en dus blijft het conflict duren zonder enige hoop op beterschap. Israel is hier net zo mogelijks zelfs meer verantwoordelijk dan palestijnen.
En proportionaliteit; het verpulveren van een terreurbeweging is niet disproportioneel.
Jij denkt dat de continue bezetting van west bank en oost jerusalem met de bijgaande ethnische zuivering en kolonisatie "gericht is op het vernietigen van hamas"? RaarSkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:37:
[...]
Natuurlijk is Israël ook fout bezig. Maar die lijken zich vooralsnog redelijk aan het oorlogsrecht te houden. De Israelische handelingen zijn gericht op het vernietigen van Hamas, daar waar de raketaanvallen van Hamas puur blinde terreur zijn gericht tegen de burgerbevolking. Die blinde terreur is een oorlogsmisdaad.
En proportionaliteit; het verpulveren van een terreurbeweging is niet disproportioneel.
Ook raar dat ze mee aan de bakermat stonden van hamas.
En ja blinde terreur tegen Palestijnen als collectieve straf is idd een oorlogsmisdaad, niet dat Israel daar ooit van terugschrok.
Je beweringen zouden die van een kind van 14 jaar kunnen zijn. Ten eerste kun je terroristen niet verpulveren (neem dit eens op met de VS, zij hebben deze les nauwelijks geleerd, ondanks de enorme hoeveel mensenleed en geld ze er tegenaan hebben gegooid). En om dan maar een compleet flatgebouw van 13 verdiepingen met de grond gelijk te maken omdat er een paar terroristen in zitten. God mag weten hoeveel burgers er in dat gebouw zaten. Mensen zoals jij. En ik.SkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:37:
[...]
Ik ben het dus niet eens met je kinderlijke visie zonder enige nuance, en stel je voor je te gaan focussen op wat eenvoudiger zaken dan deze beerput. Proportioneel geweld is ingewikkelde materie, ver boven jou pet in ieder geval. Ik kom naar dit draadje om naar weloverwogen meningen te kijken en mij te verdiepen in de materie. Jouw gotspes vervuilen behoorlijk door steeds maar je mening door te drammen.
Edit; Lees net dat het 12 verdiepingen zijn, met voornamelijk media erin en zij zijn tevoren gewaarschuwd..... tot zover de persvrijheid
[ Voor 6% gewijzigd door wowly op 15-05-2021 16:27 ]
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Ik heb gezien. Mooie genuanceerde docu, maar beschuldiging van antisemitisme waren naar hun (Frans Bromet en Raoul Heertje) niet van de lucht. Alsmede zag je daarin ook hoe IDF ook gewoon hun wapens op burgers richt.Marzman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:19:
[...]
Dat is eigenlijk wel weer raar gezien de geschiedenis. Dat ze zichzelf ubermenschen hebben gemaakt. De documentaire van Raoul Heertje over Israel is wel een aanrader (staat denk ik nog wel op NPO). Daar gaat hij op bezoek bij oude Joodse vrienden, maar ook bij Palestijnen en zegt hij waarom hij zelf weg is gegaan destijds uit Israel (hij kon er ook niet tegen dat er andere regels waren voor Palestijnen).
Ahum, ze worden voortdurend er van beschuldigd (gedocumenteerd, maar ja, geen rechtbank die hier iets aan kan doen als ze zelf niet willen) en zijn recent zelfs door hun eigen rechtbank teruggefloten.SkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:37:
Natuurlijk is Israël ook fout bezig. Maar die lijken zich vooralsnog redelijk aan het oorlogsrecht te houden. De Israelische handelingen zijn gericht op het vernietigen van Hamas, daar waar de raketaanvallen van Hamas puur blinde terreur zijn gericht tegen de burgerbevolking. Die blinde terreur is een oorlogsmisdaad.
Maar we kunnen Hamas wellicht hetzelfde wapentuig geven als IDF heeft. Kunnen die ook een stuk beter bepalen waar die dingen neerkomen.

@wowly Welke andere optie hebben de Israeli's, iedere 5 jaar opnieuw raketten koppen? Ik zeg, ook de Israeli's zijn fout bezig, waarvan akte met dit gebouw.
Het is niet nodig om me persoonlijk aan te vallen, ik zie heel goed en heel duidelijk waarom het hier gaat.
Het is niet nodig om me persoonlijk aan te vallen, ik zie heel goed en heel duidelijk waarom het hier gaat.
Ik denk zo dat we een militie moeten opzetten om in de gehele eerste wereld alle politieke leiders met geweld uit hun huis te zetten, hun families ook, en hun vrienden idem. Vervolgens laten we ingevlogen goudzoekers hun heil zoeken in hun woningen.
Mochten ze daartegen in protest gaan, dan schieten we met scherp (zoals onze eigen Rutte dat noemt: "Zelfbescherming"), en mochten de families en vrienden van deze politieke personen hier tegen in verweer gaan door stenen te gooien en af en toe een zelfgemaakt vuurwapen af te vuren, waar wij ons tegen wapenen met high-tech automatische afweersystemen, dan vuren wij terug met door de VS gesponsorde high-tech wapens.
En vervolgens pakken wij nóg meer huizen af.
Aan de ene kant is dit een verhaal zo oud als de mensheid: een machtiger volk komt op een gebied, zij besluiten "wij willen dit gebied", vermoorden de aanwezige bevolking, en gaan er gewoon wonen. Fast forward een paar honderd jaar en weinig mensen maken zich er nog druk om.
Ik denk alleen dat we dit in deze tijd niet meer mogen toestaan, zeker niet sponsoren, door onze eigen politieke leiders dit te laten goedpraten. Israel moet van de aarde worden verwijderd als ze niet lief kunnen doen tegen de mensen wiens land ze proberen te stelen. Ik heb weinig tegen joden (al ben ik 100% anti-religie, ongeacht welke religie), ik heb álles tegen de staat Israel.
Met wat die idioot van een Rutte zegt krijgen hij en zijn partij nooit meer een stem van mij.
Mochten ze daartegen in protest gaan, dan schieten we met scherp (zoals onze eigen Rutte dat noemt: "Zelfbescherming"), en mochten de families en vrienden van deze politieke personen hier tegen in verweer gaan door stenen te gooien en af en toe een zelfgemaakt vuurwapen af te vuren, waar wij ons tegen wapenen met high-tech automatische afweersystemen, dan vuren wij terug met door de VS gesponsorde high-tech wapens.
En vervolgens pakken wij nóg meer huizen af.
Aan de ene kant is dit een verhaal zo oud als de mensheid: een machtiger volk komt op een gebied, zij besluiten "wij willen dit gebied", vermoorden de aanwezige bevolking, en gaan er gewoon wonen. Fast forward een paar honderd jaar en weinig mensen maken zich er nog druk om.
Ik denk alleen dat we dit in deze tijd niet meer mogen toestaan, zeker niet sponsoren, door onze eigen politieke leiders dit te laten goedpraten. Israel moet van de aarde worden verwijderd als ze niet lief kunnen doen tegen de mensen wiens land ze proberen te stelen. Ik heb weinig tegen joden (al ben ik 100% anti-religie, ongeacht welke religie), ik heb álles tegen de staat Israel.
Met wat die idioot van een Rutte zegt krijgen hij en zijn partij nooit meer een stem van mij.
Al hoewel ik Rutte zijn tweet betreur, geeft hij wel aan dat NL Israël steunt mits hij acties binnen internationaal recht en proportionaliteit zijn.
Zegt hij stiekem niet eigenlijk dat hij Israël dus niet steunt in dit geval? Of vindt de regering Israel’s wandaden tot nu toe proportioneel? Denk dan aan bestormen van Al Aqsa, inname Oost-Jeruzalem en etnische zuivering Sheikh Jarrah.
Zegt hij stiekem niet eigenlijk dat hij Israël dus niet steunt in dit geval? Of vindt de regering Israel’s wandaden tot nu toe proportioneel? Denk dan aan bestormen van Al Aqsa, inname Oost-Jeruzalem en etnische zuivering Sheikh Jarrah.
Het innemen van huizen is toch ook een oorlogsmisdaad? En nog wat andere dingen:SkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:37:
[...]
Oh ja, en:Rome Statute of the International Criminal Court
Article 8
War Crimes
2. For the purpose of this Statute, ‘war crimes’ means:
A. Grave breaches of the Geneva Conventions of 12 August 1949, namely, any of the following acts against persons or property protected under the provisions of the relevant Geneva Convention:
iv. Extensive destruction and appropriation of property, not justified by military necessity and carried out unlawfully and wantonly;
https://www.un.org/en/genocideprevention/war-crimes.shtml
En wat denken de experts daarvan?Rome Statute of the International Criminal Court
Article 8
War Crimes
2. For the purpose of this Statute, ‘war crimes’ means:
B. Other serious violations of the laws and customs applicable in international armed conflict, within the established framework of international law, namely, any of the following acts:
v. Attacking or bombarding, by whatever means, towns, villages, dwellings or buildings which are undefended and which are not military objectives;
viii. The transfer, directly or indirectly, by the Occupying Power of parts of its own civilian population into the territory it occupies, or the deportation or transfer of all or parts of the population of the occupied territory within or outside this territory;
xviii. Employing asphyxiating, poisonous or other gases, and all analogous liquids, materials or devices;
https://www.un.org/en/genocideprevention/war-crimes.shtml
Individuals involved in a new eruption of Israeli-Palestinian bloodshed may be targeted by an International Criminal Court investigation now under way into alleged war crimes in earlier bouts of the conflict, its top prosecutor said in an interview.
The ICC's Fatou Bensouda told Reuters she would press ahead with her inquiry even without the cooperation of Israel, which accuses her office of anti-Semitic bias and - like its closest ally the United States - rejected membership in the treaty-based court, objecting to its jurisdiction.
https://www.reuters.com/w...nian-violence-2021-05-13/
Dat is ook niet waar men zich zorgen over maakt. De ophef ontstaat door beschuldigingen van bovenstaande waarbij vooral de civiele populatie de dupe is.En proportionaliteit; het verpulveren van een terreurbeweging is niet disproportioneel.
Straw man fallacy: associating a claim with another claim, and then arguing against the second claim. This fallacy consists of an attack on a view similar to but not the same as the one your opponent holds. It is a familiar diversionary tactic.
http://www.csun.edu/~hceng028/English/Fa02/fall.html
Heerlijk de naïviteit van de anti Israël reacties hier.
Tip ga eens een poosje wonen in het midden Oosten als niet moslim, dan ben je gauw genoeg genezen van de naïviteit, dan snap je waarom Arabische christenen en joden zo anti Hamas oid zijn, ze zijn maar op één ding uit en dat is volledige overheersing van de Islam waarbij alles is geoorloofd.
De Islam staat voor volledige overheersing/onderdrukking van anders denkende. (Of vernietiging)
Medelijden heb ik met de mensen die is de situatie worden geplaatst/geboren, niet met Hamas, laat ze maar creperen, dat willen ze toch graag om zogenaamd naar hun denkbeeldige 70 maagden of druiven te gaan (ligt aan de vertaling)
Tip ga eens een poosje wonen in het midden Oosten als niet moslim, dan ben je gauw genoeg genezen van de naïviteit, dan snap je waarom Arabische christenen en joden zo anti Hamas oid zijn, ze zijn maar op één ding uit en dat is volledige overheersing van de Islam waarbij alles is geoorloofd.
De Islam staat voor volledige overheersing/onderdrukking van anders denkende. (Of vernietiging)
Medelijden heb ik met de mensen die is de situatie worden geplaatst/geboren, niet met Hamas, laat ze maar creperen, dat willen ze toch graag om zogenaamd naar hun denkbeeldige 70 maagden of druiven te gaan (ligt aan de vertaling)
[ Voor 5% gewijzigd door Lief Adje op 15-05-2021 17:18 ]
Ennnn wat had dit ook alweer te maken met de mensen die de wandaden van Israël afkeuren? Of probeer je die nu goed te praten?Lief Adje schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:17:
Dat het afkeuren zo makkelijk is vanaf de zijlijn.RazorMaron schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:20:
[...]
Ennnn wat had dit ook alweer te maken met de mensen die de wandaden van Israël afkeuren? Of probeer je die nu goed te praten?
En nee ik praat geen burger slachtoffers goed, wel geloof ik niks qua cijfers wat Hamas vertelt..
Toon dit aan met betrouwbare bronnen — anders is het niets meer dan extreem rechts onderbuik gebrul.Lief Adje schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:17:
Dat kunnen we vrij makkelijk met feiten onderbouwen. Hamas is maar een gelegenheids-vriendje van Iran. In essentie is Hamas extreem soennitisch. Hamas is qua standpunten zonder meer te vergelijken met IS. Je weet wel, die groepering die complete bevolkingsgroepen uitgeroeid heeft. Als Hamas de kans zou hebben, zouden ze dat ook doen. En a propos; ik heb eigenlijk nog geen concentratiekampen gezien waarin Palestijnen samengedreven en afgeslacht worden. Met die volkerenmoord door de Joden zal het dus nogal mee vallen.R3M1 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:31:
[...]
Toon dit aan met betrouwbare bronnen — anders is het niets meer dan extreem rechts onderbuik gebrul.
Niet zo moeilijk te vinden, maar hier een samenvatting:R3M1 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:31:
[...]
Toon dit aan met betrouwbare bronnen — anders is het niets meer dan extreem rechts onderbuik gebrul.
*knip*
Leestip de koran (niet bang worden)
Verder heeft dit niks met extreem rechts te maken.
Ook vanuit moderatie, lees s.v.p. ons beleid voor onderbouwing met betrouwbare bronnen:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#onderbouwing
Met name ook de achtergrond bij brontoetsing: Brontoetsing #hoedan?!
Tevens is het aanhalen van een bron niet voldoende, je zult het met de bron in de hand ook nog moeten onderbouwen, anders is het een linkdrop: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops
[ Voor 44% gewijzigd door defiant op 15-05-2021 22:55 ]
Dus wat in Tibet gebeurd is ook volledig oke? Daar heb ik ook geen kampen gezien. Daarbij heeft niemand het over volkerenmoord, maar over een gebeid etnisch zuiver.SkiFan schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:45:
[...]
Dat kunnen we vrij makkelijk met feiten onderbouwen. Hamas is maar een gelegenheids-vriendje van Iran. In essentie is Hamas extreem soennitisch. Hamas is qua standpunten zonder meer te vergelijken met IS. Je weet wel, die groepering die complete bevolkingsgroepen uitgeroeid heeft. Als Hamas de kans zou hebben, zouden ze dat ook doen. En a propos; ik heb eigenlijk nog geen concentratiekampen gezien waarin Palestijnen samengedreven en afgeslacht worden. Met die volkerenmoord door de Joden zal het dus nogal mee vallen.
Dat Hamas is bad, hoef je ook weinig mensen van te overtuigen. Maar dat Hamas bad is pleit het gedrag van Israel niet goed. Of is dan alles geoorloofd? Of zou het mogelijk zijn om de daden van Israel te beoordelen zonder Hamas erbij te betrekken?
Do it to hem before they do it to us? Werkelijk dat is je enige argumentatie?Lief Adje schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:17:
Zo redeneert bijna de hele wereld toch met terrorisme?Cyberpope schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:59:
[...]
Do it to hem before they do it to us? Werkelijk dat is je enige argumentatie?
Vanuit het perspectief van Israël begrijp ik het heel goed, of de acties goed /proportioneel zijn vanuit ons perspectief waarschijnlijk niet.
Israël gaat nu achter de terroristen aan in de media — Al Jazeera en Associated Press
https://cpj.org/2021/05/i...ng-ap-al-jazeera-offices/
Je bent vogelvrij — IDF willekeur beslist of je een terrorist bentNew York, May 15, 2021 — Today Israeli war planes destroyed a Gaza City building housing offices of The Associated Press, Al-Jazeera, and other offices and residential apartments, the AP and Al-Jazeera reported. The bombing, which came in the course of renewed violence between Israeli and Palestinian forces, completely collapsed the 12-story building, the AP said.
“This latest attack on a building long known by Israel to house international media raises the specter that the Israel Defense Forces is deliberately targeting media facilities in order to disrupt coverage of the human suffering in Gaza,” said CPJ Executive Director Joel Simon. “We demand that the Israeli government provide a detailed and documented justification for this military attack on a civilian facility given the possible violation of international humanitarian law. Journalists have an obligation and duty to cover unfolding events in Gaza and it would be illegal for the IDF to use military means to prevent it.”
In a Twitter thread by the IDF today, the Israeli military claimed Hamas uses tall buildings for “military purposes,” without specifically referencing the building housing the AP and Al-Jazeera. As CPJ documented last week, on May 11 and 12 Israel warplanes bombed two other office buildings that housed more than a dozen international and local media outlets.
Dit is geen betrouwbare bron — opendoors is een door neocons gesponsorde organisatieLief Adje schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:52:
[...]
Niet zo moeilijk te vinden, maar hier een samenvatting:
*knip*
Leestip de koran (niet bang worden)
Verder heeft dit niks met extreem rechts te maken.
Lees de forum richtlijn
[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 15-05-2021 22:57 ]
Opendoors is inderdaad precies dat, geen betrouwbare bron, het is een medium geschapen voor beïnvloeding.
Toch is dit iets om voorzichtig bij te zijn. Het komt helaas te vaak voor dat objecten waar media gevestigd zijn gebruikt worden door allerlei andere organisaties betrokken bij conflicten. Soms met medeweten, vaak niet eens. Te vaak is het een gevolg van aanwezigheid infrastructuur / verbindingen in zones waar dat weinig betrouwbaar of toegankelijk is.R3M1 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:09:
Israël gaat nu achter de terroristen aan in de media — Al Jazeera en Associated Press
[...]
Je bent vogelvrij — IDF willekeur beslist of je een terrorist bent
Zeker in dit soort zero sum conflicttypes is dit complexiteit waar beoordeling absoluut niet eenduidig of zelfs maar eenvoudig is.
*knip*
Onafhankelijk genoeg?
Dit is dus een linkdrop, zie: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops
Onafhankelijk genoeg?
Dit is dus een linkdrop, zie: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops
[ Voor 82% gewijzigd door defiant op 15-05-2021 22:59 ]
Eh, een opzetje voor whataboutisme is de verdediging van de gekozen bron? Dit gaat een eigenaardige kant op. Gewoon niet doen. Ben gewoon voorzichtiger met zoeken naar ondersteunend narratief, het is niet de facto bruikbaar als bron. Die tijden zijn er nog nooit geweest.
[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 15-05-2021 22:59 ]
Het is gewoon zo zuur en (mondiaal) discussiedodend dat bij elk kritiek tegen Israël meteen anti-jood de reactie is.
Binaire valstrikken. Tekenend.
Ik besef me eigenlijk ook dat het vrijwel onmogelijk is om te onderhandelen met een partij die in hun ogen niks fouts hebben gedaan. Immers, ICC wordt niet erkend. Allerlei verschillende organisaties worden niet erkend. Zo is wordt het dan wel heel makkelijk om de andere kant de schuld te geven.
Yup. Het werkt helaas wel.Basekid schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:36:
Het is gewoon zo zuur en (mondiaal) discussiedodend dat bij elk kritiek tegen Israël meteen anti-jood de reactie is.
If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!
En hier gaat de vergelijking al mis. Er was in 1948 of daarvoor geen sprake van een Palestina als staat. Dus je vergelijking slaat als een tang op een varken.Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:21:
[...]
Stel morgen bepaalt de EU dat Nederland geen soevereine staat meer is
En ik vind dat je het recht hebt dat walgelijk te vinden.Ik vind het werkelijk walgelijk dat je Israël verdedigd.
Verwijderd
*knip* reactie op verwijderde vergelijking.
Wat hebben de inwoners van Gaza voor keus? Terrorisme is altijd zo'n makkelijke cop-out, de Amerikaanse indoctrinatie is ook Nederland ruimschotig aanwezig.
Wat hebben de inwoners van Gaza voor keus? Terrorisme is altijd zo'n makkelijke cop-out, de Amerikaanse indoctrinatie is ook Nederland ruimschotig aanwezig.
:strip_exif()/f/image/7mH18fWJXPqc3VP664WWR6DM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 15-05-2021 22:47 ]
Ik ben het helemaal met je eens dat dat.ook niet correct is.R3M1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:33:
[...]
Wat blijkt, ook IDF is er niet vies om menselijke schilden gebruiken, maar wel Palestijnse natuurlijk — gevangen zonder proces of wat dan ook vastbinden aan militaire installaties
https://www.belfasttelegr...e-officials-30483468.html
Dit topic is gesloten.
Let op:
We begrijpen dat een situatie als dit de nodige emoties oproept. Maar willen we willen de discussie hier graag inhoudelijk en constructief houden.
Reageer a.u.b. beheerst en terughoudend.
Dit topic is niet bedoelt als emotionele uitlaatklep, neem a.u.b. even pauze of ga iets anders doen als je geraakt wordt door dit conflict.
Daarnaast:
• Geen vergelijkingen met andere regimes/gebeurtenissen.
• Specifiek: Geen vergelijkingen met het apartheidsregime in het verleden van Zuid-Afrika.
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Beschouw de discussie niet als een soort strijdveld dat gewonnen moet worden, de discussie hier in Nederland is van geen enkele invloed op het conflict zelf.
• Geen discussie over kernwapens zonder concrete (!) aanleiding en onderbouwing.
• Geen schokkende beelden posten.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
We begrijpen dat een situatie als dit de nodige emoties oproept. Maar willen we willen de discussie hier graag inhoudelijk en constructief houden.
Reageer a.u.b. beheerst en terughoudend.
Dit topic is niet bedoelt als emotionele uitlaatklep, neem a.u.b. even pauze of ga iets anders doen als je geraakt wordt door dit conflict.
Daarnaast:
• Geen vergelijkingen met andere regimes/gebeurtenissen.
• Specifiek: Geen vergelijkingen met het apartheidsregime in het verleden van Zuid-Afrika.
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Beschouw de discussie niet als een soort strijdveld dat gewonnen moet worden, de discussie hier in Nederland is van geen enkele invloed op het conflict zelf.
• Geen discussie over kernwapens zonder concrete (!) aanleiding en onderbouwing.
• Geen schokkende beelden posten.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.