Lordy79 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:03:
[...]
Jij
vindt dat onzin. Ik niet. Het lijkt mij heel ongezond als je menselijke schilden gaan belonen, zoals aangegeven. Jij blijkbaar wel. Dus we zijn het oneens.
Ik concludeer dat je vindt dat het enige dat Israël mag doen is OF zich moet laten beschieten met duizenden raketten en de daders van de slachtpartij van de afgelopen dagen gewoon moet laten lopen OF meer risico moet nemen (met grondtroepen) omdat de andere partij menselijke schulden gebruikt.
Ook daarover zijn we het oneens. Grondig oneens.
Is het zo moeilijk om te begrijpen dat sommige mensen empathie hebben voor menselijk leed, voor burgerslachtoffers? Vrouwen en kinderen die hier niets mee te maken hebben?
En daarom hoef je allerminst achter Hamas te staan of hun operaties goed te keuren. Geen weldenkend mens doet dat.
Je kan twee gedachten in je hoofd houden. Hamas = terroristen. En hopen op toch een minimum aan restraint en respect voor oorlogsconventies, ook al doet je tegenstander dat niet. Al was het maar voor je internationale reputatie. Maar als ik zie hoe radicaal rechts en evangelisch in de US de totale genocide en vernietiging predikt, ga ik er van uit dat Israel carte blanche heeft van de internationale community.
Iedereen kan dan gemakkelijk met de dooddoener antwoorden: "tja, dat is nu eenmaal oorlog". Of "het is oorlog, dan vallen er slachtoffers..." Allemaal waar, klopt volledig, maar empathie blijft een ding.
Stel, 30% staat achter Hamas, dan zijn er nog steeds 1,4 miljoen Palestijnen die nu in een schietkraam/fishbowl bang afwachten of ze het overleven.
Blijkbaar heeft het merendeel hier al geconcludeerd dat een Mariupol scenario de aangewezen oplossing is. Haviken heet dat dan?
Opnieuw, Israel kan dit niet laten passeren. En er mag best wel wat terroristische infrastructuur neergehaald worden in Gaza. Dat daar burgerslachtoffers bij vallen in zo'n dichtbevolkte zone, dat zal ook best. Maar er is wel een gradatie tussen dat, en wekenlang alles met de grond gelijk maken.
Je zou bvb humanitaire corridors kunnen open laten voor water en voedsel. Of vrouwen en kinderen er uit halen zodat je daarna volledig loos kan gaan in Gaza. Nu op dit moment bvb het water afsluiten, goed wetende dat de burgerbevolking nergens naar toe kan, is gewoon heel bewust gaan voor maximum slachtoffers.
En als (als!) Israel dit allemaal hebben laten gebeuren, zal dit altijd wel de intentie zijn geweest.
Ik begrijp dat het in dit topic moet gaan over droge militaire info. Posities, welke wapens, slachtoffer counters, wie naar waar schiet. Alsof je op twitch een RTS-game volgt.
Maar heb ook begrip voor medeleven. Op tweakers zitten niet enkel militair strategische enthousiastelingen, maar ook gewone mensen met gewone menselijke reflecties en reacties. Of vraag aan de mods dat ze dan strenger gaan modereren om dit soort reacties er uit te modden.
Het probleem is dat als je durft pleiten voor een minimum aan restraint, dat je meteen weggezet wordt als iemand die terroristen goedpraat. If you're not against them, then you're with them...