Is niet mogelijk met raketten of bombardementen op zo'n dichtbevolkt gebied. Zo'n stad gaat helemaal naar de tering. Kijk maar naar Aleppo. Probleem met boots on the ground is dat je zelf ook verliezen gaat lijden (= impopulair bij achterban), de vijand zit in eigen territorium die het uit z'n duimpje kent, en de burgerbevolking is aan de hand van de heersende orde die niet democratisch is gekozen. Israël moet het gebied leeg kammen met de luizenkam, Hamas opdoeken, en op de een of andere manier een ander regime weten te stimuleren. Dit met zo min mogelijk burgerslachtoffers (dat is ook op de lange duur het meest gunstige voor een eventueel draagvlak voor vrede wat begint bij het accepteren van de staat Israël; zonder dat geen tweestatenoplossing). Vervolgens moeten ze waken voor een guerrillaoorlog, en omgaan met gerelateerde tegenslagen. Door de burgers zoveel mogelijk menswaardig te behandelen kunnen ze e.e.a. de-escaleren. Maar dat is moeilijk voor soldaten die zo emotioneel betrokken zijn bij het conflict, de tegenpartij idem. Voor mij een prima reden om religie 3x niks te vinden, en bovendien ook nog eens huichelachtig. Allemaal, stuk voor stuk. Alsof een of andere God dit allemaal fantastisch vindt. Hou toch oppsychodude schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:53:
[...]
Kennelijk is hetgeen zoals ik de wereld zie de waarheid?![]()
Of, waarschijnlijker, is dat als ik iets zie, het een subjectief iets en geen vaststaand feit. Laatste lijkt mij waarschijnlijker.
Geen Hamas banden, geen kaart.
Maar enkele ziekenhuizen, een VN school en legio aan woningcomplexen....
Wat beschouwen we dan nog als proportioneel. Hoeveel burgers mogen dood om het leven van 1 Hamas aanhangige te nemen? Het streven moet hierin zijn absolute minimalisatie. Indien dit niet haalbaar is met raketten, dan andere methodiek inzetten.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.