Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 04:23:
[...]
Tegelijk kan je de simpele observatie maken dat er in dit conflict in een week 200 doden aan de ene kant vallen en 1 aan de andere kant. Hoe dat politiek dan ook in elkaar steekt, je kunt niet onder de conclusie uit dat daar iets ernstig scheef zit.
Zoals al eerder opgemerkt in dit topic worden Palestijnse burgers, nadat ze door Israel op de hoogte zijn gebracht van aanvallen op Hamas doelen, door Hamas terug naar hun huizen gestuurd.
Israel voert veelal precisie-aanvallen uit. Burgers worden van tevoren op de hoogte gebracht maar gaan niet weg (of mogen niet weg). Palestijnse slachtoffers zijn dan onvermijdelijk, maar is Israel dan wel de hoofdschuldige?
Hamas doet inderdaad veel goeds voor Palestina, zoals zorgen voor beter onderwijs, betere infrastructuur en dergelijke.
Hiermee hebben ze de Palestijnse bevolking al voor zich gewonnen, en waarschijnlijk ook een
hoop mensen van buiten Palestina.
Wat men echter niet moet vergeten is dat Hamas een terreurbeweging is.
En nu dus een terreurbeweging die de sympathie van het volk heeft gewonnen, en dat is gevaarlijk.
Hoe makkelijk is het niet om deze mensen als schild te gerbuiken tegen rakataanvallen? Erg makkelijk.
Waarna de nieuwsberichten weer schrijven over "onschuldige Palestijnse doden door beschietingen vanuit Israel".
Gevolg is dat Hamas steeds meer sympathie krijgt en Israel steeds minder. Onterecht naar mijn mening.
Ik denk dat Israel de pech heeft dat het compleet verkeerd op de wereldkaart ligt:
Omringd door moslimlanden die maar al te graag een totale vernietiging van Israel zien,
Hamas als de absolute topper wat dat betreft.
De eerder aangegeven "kat in het nauw" opmerking lijkt me dus meer voor Israel op zijn plaats.
Als Israel dezelfde wapens als Hamas zou hebben zouden de slachtoffers onder Palestijnse burgers vele malen hoger uitvallen;
Hamas schiet raketten een bepaalde richting op zonder precies te weten waar ze neer zullen komen.
Israel maakt gebruik van precisiewapens, bedoeld om de collateral damage te beperken.
Israel heeft een van de meest geavanceerde Defensies ter wereld en kan het aantal slachtoffers aan Israelische zijde beperkt houden door hun raketschild, hetgeen Hamas niet heeft.
Israel waarschuwt de mensen die in de buurt van een doel wonen. Het hogere aantal slachtoffers aan Palestijnse kant lijkt me dus ook toe te schrijven aan Hamas, die deze mensen terug naar hun huizen stuurt.
Wellicht bespeurt men een pro-Israel geur in mijn tekst, maar dat is omdat ik een gruwelijke afkeer heb tegen terreurorganisaties, waar Hamas er een van is.
Ook al verrichten ze goede zaken voor de burgers (net als de Taliban in Afghanistan doet), mijn sympathie zullen ze nooit krijgen. Vooral ook omdat ze de burgers gebruiken als schild en de slachtoffers weer gebruiken om meer sympathie te winnen.
Helaas zijn een hoop mensen daar wel vatbaar voor.
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"