Dit voedt alleen maar een hardere reactie van Israel. Stel je voor, 150 onthoofdingen op TV, Gaza wordt vlakker dan de polder dan…alexbl69 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:36:
[...]
Bij dit soort dingen denk ik altijd aan de tekst uit 'De Aanslag'... wie het gedaan heeft, heeft het gedaan. Hamas wordt nergens toe 'gedwongen'. Ze worden niet gedwongen om mensen te executeren, en ze worden niet gedwongen om het uit te zenden. En Israël is zeker niet verantwoordelijk voor dit barbarisme.
Net als anderen heb ik ook niet de oplossing voor dit conflict, zou alleen Hamas aan willen raden een keer een PR mannetje in te huren om te leren wat effectiever is: terreur of de harten van mensen winnen.
Want dit gaat hem niet worden voor ze.
Als je nou eens met cijfers (lijkt me niet moeilijk indien hij een punt heeft) komt die zijn vragen onderbouwen, dan kunnen we wat. Nu moet ik zijn punt maken of breken, zo werkt dat hier niet.Bananeman schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:33:
[...]
Als het niveau zo laag is volgens jou dan zijn de vragen vast ook heel eenvoudig te beantwoorden. Probeer het anders eens?
Lees het beleid aub even door.
[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 09-10-2023 19:45 ]
Laten we hopen dat ze dit niet echt gaan doen.
En wat een vreselijke beslissingen moeten er genomen worden.
En wat een vreselijke beslissingen moeten er genomen worden.
[ Voor 131% gewijzigd door Lordy79 op 09-10-2023 19:45 ]
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Reacties? Dit was mijn eerste reactie in dit topic...wildhagen schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:35:
[...]
Tussen de regels door kun je dat uit zijn reacties ook wel opmaken. Hij wil dat de demonstratie verboden werd omdat hij het er niet mee eens is.
Dat druist lijnrecht in tegen het grondwettelijke recht op demonstraties.
Vind ik ook niet echt prettig.
Ik kan me voorstellen dat demonstreren over dit topic terwijl er net zoveel onschuldigen vermoord zijn best tot opstootjes e.d. zou leiden, vandaar mijn punt qua veiligheid.
Gelukkig is dat niet gebeurd en is het achteraf terecht dat die demonstratie is doorgegaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Xgar op 09-10-2023 19:45 ]
Anoniem: 1032405
Het zijn niet alleen raketten, ook zwaardere bombardementen met vliegtuigen.NeutraleTeun schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:41:
Ik zie meerdere filmpjes waarbij totale flatgebouwen in elkaar storten, met alleen op de begane grond explosies.
Lijkt alsof het demolition work is, maar dat zal vast niet.
Wie weet wat voor soort raketten dit kunnen?
Daar is geen gebouw tegen bestendig.
Totaal niet mee eens (zie mijn vorige link). Maar dit word wel teveel off-topic nu. Interesse om een apart topic te starten? Daar wil ik best de discussie met je aangaan.Jerie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:06:
[...]
Ik heb het een LLM (ChatGPT 3.5) gevraagd.
Prompt: Is Islam religion violent?
Antwoord: No, Islam as a religion is not inherently pro-violence. Like other major religions, interpretations can vary, and individuals may have different perspectives. Islam promotes peace, compassion, and justice, but it's essential to consider diverse interpretations and practices within the Muslim community.
En dat herken ik in de moslims die ik ken. De Joden die ik ken trouwens ook.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Wellicht is dat wel een optie inderdaad. Tuurlijk, je kunt je er proberen van af te sluiten maar het nieuws komt overal binnen. Ik kijk graag Journaals, actualiteiten rubrieken, ik lees zelfs de krant. Ben best een nieuws junk wat dat betreft. Maar het wordt op een gegeven moment te veel. Er is zoveel gaande in de wereld, maar ook in ons eigen landje.BlazeMuis schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:39:
[...]
Heb je wel eens overwogen om met een psycholoog te praten over hoe je beter met zulke gebeurtenissen om kunt gaan? Want dit soort nieuws zal je altijd en overal nog wel voorbij zien komen op de tv, in de krant en radio.
Bedankt voor de tip in ieder geval, het is het overwegen waard.
Ik zou wel graag een apart topic voor alleen nieuws/feitjes/twitter willen en dan een apart discussietopic.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
@RoD is ook al eerder met dat idee gekomen. In het feedback topic.psy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:51:
Ik zou wel graag een apart topic voor alleen nieuws/feitjes/twitter willen en dan een apart discussietopic.
Dat vroeg ik gister ook al.. Helaas nog geen topic voor.psy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:51:
BlazeMuis schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:07:
Kan er een topic komen waarin de gebeurtenissen en ontwikkelingen over de oorlog worden gepost?
Dan is er een topic voor gezeur (dit topic) en een topic zodat je op de hoogte gehouden kan worden zonder gezeur.
Ik denk dat je gewoon een topic kunt aanmaken en even moet overleggen met de modjespsy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:51:
Wat ik totaal onbegrijpelijk vind is dat er genoeg recente beelden zijn van honderden, geuniformeerde en goed bewapende Hamas terroristen die schietend door de straten van Gaza marcheren onder luid gejuig van de bevolking. En twee dagen geleden vallen diezelfde geuniformeerde terroristen onverwachts per microlights, minisubs en bulldozers Israel binnen.
Ik weet niet of de Israelische veiligheidsdienst ook tv kijkt maar dit zat er toch wel duidelijk aan te komen sinds Abbas is afgezet.
Ik weet niet of de Israelische veiligheidsdienst ook tv kijkt maar dit zat er toch wel duidelijk aan te komen sinds Abbas is afgezet.

Iedereen kan gewoon een eigen topic starten, toch?psy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:51:
Dus maak we gewoon zelf één?
Of bedoel je een heel themaforum? Want dat kan alleen de crew.
Virussen? Scan ze hier!
*knip*, niet onderbouwde speculatie.FFW schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:56:
Wat ik totaal onbegrijpelijk vind is dat er genoeg recente beelden zijn van honderden, geuniformeerde en goed bewapende Hamas terroristen die schietend door de straten van Gaza marcheren onder luid gejuig van de bevolking. En twee dagen geleden vallen diezelfde geuniformeerde terroristen onverwachts per microlights, minisubs en bulldozers Israel binnen.
[Afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door NMH op 09-10-2023 20:19 ]
Wat vind je daar onbegrijpelijk aan? Denk je dat Hamas zich anders nooit op straat laat zien? En wat zou Israel eraan moeten doen? Zich elke keer in dat wespennest wagen?FFW schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:56:
[Afbeelding]
Ik vrees dat die gijzelaars niet simpelweg een kogel krijgen dan...Lordy79 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:27:
Ja dus. Ze willen de gevangenen gaan executeren:
https://twitter.com/ME_Observer_/status/1711426769452929432
ook op NOS:
[...]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Bron: The GuardianThe Israeli defence minister, Yoav Gallant, said he had instructed the military to put Gaza under siege, a word rarely uttered in public by Israeli officials.
“I have ordered a complete siege on the Gaza Strip. There will be no electricity, no food, no water, no fuel, everything is closed,” Gallant said. “We are fighting human animals and we are acting accordingly.”
[ Voor 14% gewijzigd door Mog op 09-10-2023 20:16 ]
Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33
Non sequitur.Bananeman schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:33:
[...]
Als het niveau zo laag is volgens jou dan zijn de vragen vast ook heel eenvoudig te beantwoorden. Probeer het anders eens?
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Eerlijk gezegd denk ik dat dit funest voor de reputatie van Netanyahu is. Als jij de premier bent die veiligheid beloofde, kun je dit fiasco niet aan de kiezer uitleggen. Ik betwijfel of hij dit politiek gezien overleeft.Trishul schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:10:
[...]
De Mossad zal er dan ook vast wel van op de hoogte zijn geweest. Never waste a good crisis, hiermee kun je in één keer eenheid creëren binnen Israël (gelet op de vele grote demonstraties afgelopen tijd daar) en ook daarbuiten door de oorlog dichtbij te brengen voor de reservisten in buitenland. Ook vanuit NL, Nederlanders dus, vertrekken er mensen naar Israël.
Israëlische inlichtingendiensten behoren tot de beste van de wereld.
Er zijn ook meer dan 900 slachtoffers geteld en de jacht naar hamas leden in Israel is nog gaande.Lordy79 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:27:
Ja dus. Ze willen de gevangenen gaan executeren:
https://twitter.com/ME_Observer_/status/1711426769452929432
ook op NOS:
[...]
Ik denk dat Israel er niet vanuit gaat dat de gegijzelden uberhaupt nog terug komen of na deze daad geruild gaan worden voor gevangen Palestijnen.
Israëlische media melden dat het dodental als gevolg van de aanval van Hamas is opgelopen naar 900. Onder de slachtoffers zijn ook tientallen mensen uit andere landen, of Israëli's met een dubbel paspoort.
BREAKING:
— FJ (@Natsecjeff) 9 oktober 2023
Israel gives clear warning to Hezbollah:
If Hezbollah joins the war, the IDF will completely destroy Damascus and will directly target the Iran-backed Syrian dictator Bashar al-Assad. Moreover, US warships will support Israel in this war. This message was delivered…
[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 09-10-2023 20:21 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ja, dat vinden wij Israeli's buitengewoon belangrijk op dit moment. De schuldvraag... /sdowntime schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:20:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat dit funest voor de reputatie van Netanyahu is. Als jij de premier bent die veiligheid beloofde, kun je dit fiasco niet aan de kiezer uitleggen. Ik betwijfel of hij dit politiek gezien overleeft.
*knip*, niet reageren op moderaties graag.downtime schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:20:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat dit funest voor de reputatie van Netanyahu is. Als jij de premier bent die veiligheid beloofde, kun je dit fiasco niet aan de kiezer uitleggen. Ik betwijfel of hij dit politiek gezien overleeft.
Wordt komende tijd spannend hoe de Israëlische politiek zich zal ontwikkelen. De minister van defensie kan er bv. heel sterk uit komen.
[ Voor 20% gewijzigd door NMH op 09-10-2023 20:26 ]
(De discussie met mij aangaan over de Koran? Ik ken alleen de bijbel een beetje, en heb dan zo mijn ervaringen met moslims.)ChojinZ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:46:
[...]
Totaal niet mee eens (zie mijn vorige link). Maar dit word wel teveel off-topic nu. Interesse om een apart topic te starten? Daar wil ik best de discussie met je aangaan.
Het is begrijpelijk dat perspectieven op religie kunnen verschillen. Als u specifieke zorgen of standpunten heeft, voel u vrij om deze te delen, en we kunnen ze verder bespreken.
Ook daar kan ChatGPT mee uit de voeten:
Q: I very much disagree.
A: It's understandable that perspectives on religion can differ. If you have specific concerns or viewpoints, feel free to share, and we can discuss them further.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dit lijkt me een extreme escalatie om een stad met 2.5 milnoen inwoners plat te gooien en dus ook miljoenen grotendeels onschuldigen mensen om het leven te brengen

Is dit een betrouwbaar account?
Virussen? Scan ze hier!
Dat zou wel een serieuze opschaling betekenen, als zowel Syrië erbij betrokken wordt, als ook de USA gaat meedoen.
Hopelijk komt het niet zover..
nope
Deterrence
Voor alles is een volgorde. Die vraag komt ook vanzelf aan bod.Lordy79 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:22:
[...]
Ja, dat vinden wij Israeli's buitengewoon belangrijk op dit moment. De schuldvraag... /s
De meer doorsnee burger is tenslotte ook gewoon slachtoffer in deze. Hebben er niet voor gekozen geboren te worden in de Gaza strook.RagingPenguin schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:16:
[...]
Nu is de vraag natuurlijk wel voor hoelang, het zou opzich prima kunnen (/ ik hoop) dat na een grond offensief de humentaire hulp weer opgang komt.
Zonder twijfel wordt humanitaire hulp dan ook weer gewoon opgestart. Vergelijkbaar met als dat er ook humanitaire hulp is in bijvoorbeeld Afghanistan. Zelfs Noord Korea krijgt humanitaire hulp, ook vanuit de EU (https://civil-protection-...cific/north-korea-dprk_en).
https://nos.nl/artikel/24...nen-het-is-nergens-veiligMeer dan 123.000 Palestijnen in de Gazastrook zijn uit angst op de vlucht geslagen, melden de Verenigde Naties (VN). Dat betekent echter vooral dat ze hun huizen hebben verlaten; de Gazastrook zelf verlaten is vrijwel onmogelijk, omdat zowel Israël als het aangrenzende Egypte de grenzen al jaren gesloten houden.
In het gebied, ruim twee keer zo groot als het eiland Texel, wonen zo'n 2 miljoen Palestijnen.
Vele duizenden mensen die hier verre van kiezen.
Idem dito dit. Uithongering, ziekte, etc. zal op de loer liggen. Ten tijden van belegering. Middeleeuwse praktijken om een stad/gebied er op deze manier onder te krijgen.De Israëlische minister van Defensie Gallant heeft daarnaast een volledige belegering van Gaza uitgeroepen. "Er zal geen elektriciteit zijn, geen voedsel, geen water, geen brandstof, alles zal worden afgesloten", zei Gallant.
The cycle continues. Israël onderhoudt hierin mede weer zelf de kweekvijver voor radicalisering.
https://nos.nl/collectie/...-doorgaat-met-bombarderen"Elke aanval op onschuldige burgers zonder waarschuwing zal helaas worden beantwoord met het executeren van een van de gevangenen in onze hechtenis. We zullen gedwongen worden deze executie uit te zenden", zei Abu Obeida, een woordvoerder van de Qassam-brigades.
Weinig verrassend.
Voor beide partijen in deze vanuit mijn kant in ieder geval geen enkel goed woord. Hamas mag in zijn totaliteit van de aardbodem geveegd worden. Maar ook de rol van Israël, en diens huidige personen in belangrijke posities, mag wat mij betreft ook te zijner tijd voorgelegd worden binnen het internationaal gerechtshof.
Ik vraag mij af wanneer er gesproken gaat worden over het mogelijk repatriëren van Nederlanders uit Israël. Inmiddels al 2 artikelen gelezen van klassen die daar nu zitten. En ook diverse artikelen dat andere landen hun burgers komen ophalen.
Aangezien we ons moeten voorbereiden op 3 dagen schuilkelder (voedsel inslaan enzo) lijkt het me geen gek idee om mensen op te halen voordat het niet meer kan. Al denk ik dat het al vrij laat is.TheBrut3 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:33:
Ik vraag mij af wanneer er gesproken gaat worden over het mogelijk repatriëren van Nederlanders uit Israël. Inmiddels al 2 artikelen gelezen van klassen die daar nu zitten. En ook diverse artikelen dat andere landen hun burgers komen ophalen.
Bij Nagorno-Karabach heeft het gewerkt. Maar die mensen konden uiteindelijk ook vluchten. Deze mensen kunnen dat niet. Dat is cru. Bij de aanslag op het festival konden de festivalgangers enkel in begin vluchten (met auto in de buurt). Anders was men te laat. Men zat als ratten in de val. Hopelijk verlaagd IDF zich niet tot het niveau van de terroristen. Dat denk ik niet, al kunnen er excessen optreden. Hopelijk blijven deze beperkt.
Zover publiek bekend heeft de overheid daar geen plannen voor.TheBrut3 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:33:
Tot nu toe is het in feite ieder voor zich om weg te komen. Individueel op eigen gelegenheid, of via een reisorganisatie of iets dergelijks.
Virussen? Scan ze hier!
Live stream: YouTube: LIVE: Israeli PM Netanyahu speaks following the escalation in Israel..._Bailey_ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:24:
toespraak Netanyahu zometeen (oa live bij CNN)
wiki: Ynet (stylized as ynet) is one of the major Israeli news and general-content websites, and is the online outlet for the Yedioth Ahronot newspaper. However, most of Ynet's content is original work, published exclusively on the website and written by an independent staff.wildhagen schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:25:
[...]
Dit lijkt me een extreme escalatie om een stad met 2.5 milnoen inwoners plat te gooien en dus ook miljoenen grotendeels onschuldigen mensen om het leven te brengen
Is dit een betrouwbaar account?
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Hij zegt o.a.: ''Israël zal niet stoppen totdat álle plekken waar Hamas zich bevindt zijn vernietigd''.
Nou welterusten als je in Gaza woont...
Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind
Abbas afgezet? Sinds wanneer?FFW schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:56:
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Wat heeft GeenStijl precies met mijn post van doen?Jerie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:54:
[...]
Het ligt eenvoudig:
Als je de Oekraïense vlag hijst heb je geen last van een significant deel van de Rotterdamse bevolking welke Russisch of orthodox is. Al is het je misschien ontgaan dat bepaalde politici (FvD, PVV) wel heisa veroorzaakten toen we steun uitspraken voor Oekraïne, of Zelenskyy platform gaven op dag van dodenherdenking.
Wel handig: weet je meteen wie er moreel failliet is.
En Geenstijl vloeit voort uit De Telegraaf. Die kunnen goed schoppen en trappen. Met weinig inhoud...
Ik constateer enkel dat in Rotterdam voor alles een vlag wordt uitgehangen, behalve nu het Israël betreft. Verder prima, maar ben dan ook helder dat je gewoon zwicht voor terreur in Nederland. Schijnbaar is dat niet meer zo'n issue tegenwoordig, maar ik vind dat wel erg.
Daar doelt hij op Qatar meeLondon schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:46:
[...]
Hij zegt o.a.: ''Israël zal niet stoppen totdat álle plekken waar Hamas zich bevindt zijn vernietigd''.
Update van Frankrijk:
Het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken meldt maandag dat bij het geweld in Israël twee Franse burgers zijn omgekomen. Ook worden zeker 14 Franse staatsburgers vermist. Het ministerie gaat ervan uit dat enkele van hen, waaronder een kind van 12, ontvoerd zijn door Hamas.
Dezelfde retoriek van Netanyahu die je al jaren hoort — elke actie van Israël is tot nu voorspelbaar geweest — zolang er Palestijnen onderdrukt worden en hun grondgebied bezet wordt zal Hamas er zijn. Israël heeft alle mogelijkheid om Hamas geen bestaansrecht te geven, maar kiest liever voor illegale nederzetting en riskeert daarmee de veiligheid van haar eigen burgers.London schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:46:
[...]
Volgens mij heb je enkele pagina's gemist.R3M1 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:57:
[...]
Israël heeft alle mogelijkheid om Hamas geen bestaansrecht te geven
Is natuurlijk niet helemaal waar. Afgelopen bijvoorbeeld 20 jaar mondiaal gezien genoeg oorlogen geweest waar ook geen vlag voor gehesen is. Om eerlijk te zijn, ken ik persoonlijk oorlog gerelateerd Oekraïne eigenlijk als enige uitzondering.Mania-92 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:48:
[...]
Wat heeft GeenStijl precies met mijn post van doen?
Ik constateer enkel dat in Rotterdam voor alles een vlag wordt uitgehangen, behalve nu het Israël betreft. Verder prima, maar ben dan ook helder dat je gewoon zwicht voor terreur in Nederland. Schijnbaar is dat niet meer zo'n issue tegenwoordig, maar ik vind dat wel erg.
Heeft daar alles mee te maken. Geenstijl deelt dat filmpje van Hans Teeuwen, en het is gewoonweg een politiek statement. Zoals hij zelf al zegt: 'dit wordt geen leuk filmpje [...]'. En dat was het ook niet want hij vergelijkt een vlag van een stadhuis met de vlaggen van een demonstratie. Dat is geen eerlijke vergelijking, en meneer Teeuwen is slim genoeg om dat ook best in te zien.Mania-92 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:48:
[...]
Wat heeft GeenStijl precies met mijn post van doen?
De aanslag was zaterdag. Op maandag zijn er al weer ontwikkelingen met doden en gewonden aan beide kanten, en we hebben ook een aardbeving in Afghanistan achter de rug met 2,5k doden. Iedere dag vallen in Oekraïne ook vele doden en gewonden. Een significant deel van Rotterdam voelt zich verbonden met het Palestijnse volk. Die wil Aboutaleb niet tegen de schenen trappen. Zijn keuze.
Ik ga ook niet met een pruik in een rok in een gereformeerde gemeente met m'n vrouw zoenen (ook al lijkt me dat best lachen... in zo'n schotse rok

(Ook die neppe verontwaardiging, alsof hij het niet begrijpt

Ik ben het met je eens dat we niet moeten zwichten voor vrijheid van meningsuiting maar aan de andere kant mag een burgemeester het zelf invullen, aldus Rutte vanmiddag. Ook dat is vrijheid. En als een burgemeester heel domme dingen doet waar B&W zich niet in kan vinden, dan heeft W daar echt wel wat over te zeggen. B&W staat dus ogenschijnlijk achter Aboutaleb's beslissing. Als ik Rotterdammer was en ik zou het hier niet mee eens zijn, dan zou ik er werk van maken, dat wel. Meer kun je niet doen, denk ik.
fwiw, Netanyahu gaf aan dat de waarschuwingen uit Egypte fakenews zijn.
PC Specs
Je hebt natuurlijk oorlog en je hebt het point blank executeren van honderden burgers en vele gijzelingen. Bij oorlog ga je in beginsel voor militaire doelen. De actie van Hamas had / heeft meer weg van een grootschalige terroristische aanslag.psychodude schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:59:
[...]
Is natuurlijk niet helemaal waar. Afgelopen bijvoorbeeld 20 jaar mondiaal gezien genoeg oorlogen geweest waar ook geen vlag voor gehesen is. Om eerlijk te zijn, ken ik persoonlijk oorlog gerelateerd Oekraïne eigenlijk als enige uitzondering.
Het was een grootschalige terroristische aanslag van een terroristische organisatie. Deze terroristische organisatie wordt nu aangepakt. Geheel logisch. Beetje zoals Lockerbie of 9/11. Terrorisme kun je niet onbeantwoord laten. Dan is het hek van de dam, en krijg je opzeker copycats.tuinïnen schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:02:
[...]
Je hebt natuurlijk oorlog en je hebt het point blank executeren van honderden burgers en vele gijzelingen. Bij oorlog ga je in beginsel voor militaire doelen. De actie van Hamas had / heeft meer weg van een grootschalige terroristische aanslag.
Hezbollah fires five missiles at northern Israel.
https://twitter.com/IsraelWarRoom/status/1711456304005271937
iemand die weet of dit een betrouwbare bron is?
Nou komt ineens Hans Teeuwen er bij? Wat heeft die er mee te maken? Ik weet niet eens over welk filmpje het gaat. Je reageert toch op mij en niet op Hans Teeuwen of GeenStijl?Jerie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:00:
[...]
Heeft daar alles mee te maken. Geenstijl deelt dat filmpje van Hans Teeuwen, en het is gewoonweg een politiek statement. Zoals hij zelf al zegt: 'dit wordt geen leuk filmpje [...]'. En dat was het ook niet want hij vergelijkt een vlag van een stadhuis met de vlaggen van een demonstratie. Dat is geen eerlijke vergelijking, en meneer Teeuwen is slim genoeg om dat ook best in te zien.
De aanslag was zaterdag. Op maandag zijn er al weer ontwikkelingen met doden en gewonden aan beide kanten, en we hebben ook een aardbeving in Afghanistan achter de rug met 2,5k doden. Iedere dag vallen in Oekraïne ook vele doden en gewonden. Een significant deel van Rotterdam voelt zich verbonden met het Palestijnse volk. Die wil Aboutaleb niet tegen de schenen trappen. Zijn keuze.
Ik ga ook niet met een pruik in een rok in een gereformeerde gemeente met m'n vrouw zoenen (ook al lijkt me dat best lachen... in zo'n schotse rok). Dat is ook provoceren, daar kun je dan een reactie op verwachten van de gereformeerde massa. Meneer Teeuwen weet best hoe provoceren werkt. Hij is er heer en meester in.
Ik ben het met je eens dat we niet moeten zwichten voor vrijheid van meningsuiting maar aan de andere kant mag een burgemeester het zelf invullen, aldus Rutte vanmiddag. Ook dat is vrijheid. En als een burgemeester heel domme dingen doet waar B&W zich niet in kan vinden, dan heeft W daar echt wel wat over te zeggen. B&W staat dus ogenschijnlijk achter Aboutaleb's beslissing. Als ik Rotterdammer was en ik zou het hier niet mee eens zijn, dan zou ik er werk van maken, dat wel. Meer kun je niet doen, denk ik.
Je bevestigd gewoon mijn punt. Dat we in een land leven waar een burgemeester een vlag uit solidariteit na brute aanslagen niet hijst omdat hij bang is voor barbaren die in zijn stad wonen die een terreurorganistie steunen vind ik echt het failliet van mijn land, en als ik Rotterdammer was van mijn stad. Dat hij het mag, wil niet zeggen dat ik er geen mening over heb en zo'n persoon voor mij gewoon af is.
Overigens ben ik helemaal geen fan van dat gezeul met vlaggen, van mij hoeft dat nooit niet. Maar dit vind ik wel een dieptrieste reden om het niet te doen.
Waarom doet het er overigens toe wat Hans Teeuwen ergens van vindt? Gaan we Herman Finkers ook vragen wat ie ervan vindt?
Diens mening hierover is toch even relevant als die van… bijna iedereen?
Diens mening hierover is toch even relevant als die van… bijna iedereen?
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
De discussies hier rouleren al de hele dag.
Constant hetzelfde gezeur over iets en daarna begint het zo weer vanaf het begin
Constant hetzelfde gezeur over iets en daarna begint het zo weer vanaf het begin

Ja die is betrouwbaar_Bailey_ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:08:
Nee hoor, want dit is de realiteit:Jerie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:04:
[...]
Iedere zwartkijker noemt zichzelf realist, een overlevingsstrategie. Feit is dat je het negatiever inziet dan het hoeft te zijn. Dat is de realiteit die jij niet onder ogen kunt zien.
Militaire tak Hamas: we gaan gijzelaars doden als Israël doorgaat met bombarderen
En dat weet iedere Israëliër. Maar als jij denkt dat het mensen 'hoop' geeft en geen 24/7 angst van het niet weten wat er hun geliefden nu moeten doorstaan, dan moet je dat helemaal zelf weten. Ik vind het echter enorm naïef, en zeker niet iets wat zomaar een betere uitkomst is.
Hamas gedraagt zich net zo barbaars als het Assad regime en IS een aantal jaar geleden deed en de gruweldaden van destijds die het nieuws en internet hebben bereikt zijn nog maar het topje van de ijsberg. De haat zit zo diep, ik schat dat je beter dood kan zijn dan in de situatie zitten van de gegijzelden.
Ongetwijfeld, het grote probleem is de uitvoering. Een orgie van geweld waarbij naast de nodige terroristen vooral veel meer Palestijnse burgers gedood worden is zeker niet zomaar in het belang van Israël zelf. De Palestijnen als zodanig zijn een gegeven, er wonen er zo’n 6 miljoen in de directe regio. Israëlisch geweld gaat onontkoombaar zijn, maar het gaat niets bijdragen aan het dichter in de buurt komen van een oplossing van deze situatie. Veel geweld tegen non-combattanten zal vooral veel nieuwe terroristen opleverenJerie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:05:
[...]
Het was een grootschalige terroristische aanslag van een terroristische organisatie. Deze terroristische organisatie wordt nu aangepakt. Geheel logisch. Beetje zoals Lockerbie of 9/11. Terrorisme kun je niet onbeantwoord laten. Dan is het hek van de dam, en krijg je opzeker copycats.
Ook dit over Hezbollah, ze trekken zich samen bij de grens (betrouwbare bron)_Bailey_ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:08:
Hezbollah began mobilizing thousands of fighters on the border.
— CaucasusWarReport (@Caucasuswar) 9 oktober 2023
-Channel 13
nope
Iran dus die net 6 miljard hebben gehad voor het vrijlaten van 5 gijzelaars Graag bij dergelijke uitspraken volledig zijn in de informatie en niet selectieve oneliners ervan maken. Post tevens een bron.bloody schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:17:
[...]
Ook dit over Hezbollah, ze trekken zich samen bij de grens (betrouwbare bron)
[Twitter]
[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 10-10-2023 10:31 ]
Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE
Yep, al diverse berichten gelezen dat Iran heel graag de VS in de oorlog wil betrekken.aveenhuysen schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:18:
[...]
Iran dus die net 6 miljard hebben gehad voor het vrijlaten van 5 gijzelaars...........
Wat er waar van is, geen flauw idee, maar ook die berichten komen niet van random ongure accounts iig.
nope
Serieus? Less je even in voordat je onzin post aub.aveenhuysen schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:18:
[...]
Iran dus die net 6 miljard hebben gehad voor het vrijlaten van 5 gijzelaars...........
Facts, @Michele_Tafoya:
— Mark Hertling (@MarkHertling) 7 oktober 2023
- $6B is from Iranian funds frozen in S. Korea.
-They were transferred to Doha & are still there. No funds have been spent yet.
- money will be transferred to 3d parties for humanitarian supplies, tracked by US govt & can be blocked.
Cc: @brett_mcgurk https://t.co/0Fo9VDsSCL
Hier ook een uitleg over de oorsprong van die 6 miljard: https://twitter.com/jengriffinfnc/status/1710735779834593355
[ Voor 27% gewijzigd door fsfikke op 09-10-2023 21:27 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Zodat de USA niet alle support meer aan Oekraine kan geven. Het is allemaal een vooropgezet plan van Iran en Rusland. Hier zit veel meer achter!bloody schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:21:
[...]
Yep, al diverse berichten gelezen dat Iran heel graag de VS in de oorlog wil betrekken.
Wat er waar van is, geen flauw idee, maar ook die berichten komen niet van random ongure accounts iig.
De context is: Hans Teeuwen reageerde er op, en GeenStijl deelde dat filmpje. Blader maar terug vorige pagina's.Mania-92 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:10:
[...]
Nou komt ineens Hans Teeuwen er bij? Wat heeft die er mee te maken? Ik weet niet eens over welk filmpje het gaat. Je reageert toch op mij en niet op Hans Teeuwen of GeenStijl?
Je bevestigd gewoon mijn punt. Dat we in een land leven waar een burgemeester een vlag uit solidariteit na brute aanslagen niet hijst omdat hij bang is voor barbaren die in zijn stad wonen die een terreurorganistie steunen vind ik echt het failliet van mijn land, en als ik Rotterdammer was van mijn stad. Dat hij het mag, wil niet zeggen dat ik er geen mening over heb en zo'n persoon voor mij gewoon af is.
Overigens ben ik helemaal geen fan van dat gezeul met vlaggen, van mij hoeft dat nooit niet. Maar dit vind ik wel een dieptrieste reden om het niet te doen.
We leven inderdaad in een land waar we rekening moeten houden met significante groepen mensen op lokaal niveau. Ik ga toch ook niet in Staphorst eisen dat ze de regenboogvlag uit moeten hangen vanwege pride day? Of dat ze aldaar wel voor een bepaalde Piet kiezen? Dat beslist B&W. En de driehoek. Die moeten orde handhaven. Jij niet, jij kunt makkelijk vanuit je luie stoel erover klagen dat het schandalig is en failliet. Maar jij bent niet degene die er mee moet dealen.
Wist je trouwens dat er ook een woord is voor dit alles? De-escaleren. Als B&W / driehoek wil je niet provoceren. Cabaretiers kunnen dat wel willen, maar die hebben dan ook niets te verliezen want die dragen geen verantwoordelijkheid voor een gemeente.
Vind ik het jammer? Jawel, ik had gehoopt dat gemeentes deze aanslag allen af zouden kunnen keuren middels een vlag (wat een mooi symbool is voor inwoners en betrokkenen). Of gewoon in het algemeen het geweld over en weer, zonder partij te kiezen (ook al is Hamas nu wel begonnen). Maar er zijn belangrijkere zaken in deze wereld dan een vlag in een gemeente voor 1 dagie. Op nationaal vlak moet je misschien eens kijken naar de afschuwelijke fouten die onze overheid heeft gemaakt. Zo'n vlaggenkwestie is peanuts.
Nou vind je dat misschien een whataboutism maar je moet ook je battles picken. Eigenlijk gaat het ook nergens over: Rutte heeft al gezegd waar Nederland voor staat. Namelijk: onvoorwaardelijke steun aan Israël. Dat vind ik dan weer onverstandig, gezien het verleden (en ook niet de-escalerend), maar goed. Het zij zo.
Ja, leuke theorie. Maar de praktijk is anders. Een internationaal erkende opleiding in humanitair oorlogsrecht is geen verplichting alvorens je een wapen kunt faciliteren en een grens kunt oversteken. Het huidige conflict is niet het enige waarin rücksichtslos burgerslachtoffers wordt gemaakt.tuinïnen schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:02:
[...]
Bij oorlog ga je in beginsel voor militaire doelen.
Nota bene, indien je het al wel op terreur wilt gooien, ook zat afgelopen jaren waarvoor nooit een vlag in Rotterdam gehesen is.
https://www.reuters.com/w...ttacks-israel-2023-10-09/aveenhuysen schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:18:
[...]
Dat ligt niet zo simpel als je het nu stelt. Het geld hebben ze nog niet. Het is trouwens hun eigen geld dat was ingenomen en het wordt alleen voor humanitaire doeleinden vrijgegeven. Ze hebben dat niet zomaar even op hun bankrekening gehad.
...
De vijand zijn allemaal beesten dus die mogen we afslachten. In dat opzicht kunnen ze elkaar helaas de hand geven
Het is best simpel. Dat geld dat ze voor humanitaire doeleinden krijgen speelt, op zijn minst deels, elders geld vrij wat weer geinvesteerd kan worden in, ik noem een dwarsstraat, Hamas en Hezbollah.Rav schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:32:
[...]
https://www.reuters.com/w...ttacks-israel-2023-10-09/
Dat ligt niet zo simpel als je het nu stelt. Het geld hebben ze nog niet. Het is trouwens hun eigen geld dat was ingenomen en het wordt alleen voor humanitaire doeleinden vrijgegeven. Ze hebben dat niet zomaar even op hun bankrekening gehad.
PC Specs
De-escaleren? Provoceren? We hebben het hier over een aanslag waar duizenden zijn afgeslacht (letterlijk), waar ik de meest beestachtige dingen heb gezien. En dat ga jij vergelijken met een regenboogvlag in Staphorst? Wanneer is daar voor het laatst iemand geëxecuteerd voor zo'n actie?Jerie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:26:
[...]
De context is: Hans Teeuwen reageerde er op, en GeenStijl deelde dat filmpje. Blader maar terug vorige pagina's.
We leven inderdaad in een land waar we rekening moeten houden met significante groepen mensen op lokaal niveau. Ik ga toch ook niet in Staphorst eisen dat ze de regenboogvlag uit moeten hangen vanwege pride day? Of dat ze aldaar wel voor een bepaalde Piet kiezen? Dat beslist B&W. En de driehoek. Die moeten orde handhaven. Jij niet, jij kunt makkelijk vanuit je luie stoel erover klagen dat het schandalig is en failliet. Maar jij bent niet degene die er mee moet dealen.
Wist je trouwens dat er ook een woord is voor dit alles? De-escaleren. Als B&W / driehoek wil je niet provoceren. Cabaretiers kunnen dat wel willen, maar die hebben dan ook niets te verliezen want die dragen geen verantwoordelijkheid voor een gemeente.
Vind ik het jammer? Jawel, ik had gehoopt dat gemeentes deze aanslag allen af zouden kunnen keuren middels een vlag (wat een mooi symbool is voor inwoners en betrokkenen). Of gewoon in het algemeen het geweld over en weer, zonder partij te kiezen (ook al is Hamas nu wel begonnen). Maar er zijn belangrijkere zaken in deze wereld dan een vlag in een gemeente voor 1 dagie. Op nationaal vlak moet je misschien eens kijken naar de afschuwelijke fouten die onze overheid heeft gemaakt. Zo'n vlaggenkwestie is peanuts.
Nou vind je dat misschien een whataboutism maar je moet ook je battles picken. Eigenlijk gaat het ook nergens over: Rutte heeft al gezegd waar Nederland voor staat. Namelijk: onvoorwaardelijke steun aan Israël. Dat vind ik dan weer onverstandig, gezien het verleden (en ook niet de-escalerend), maar goed. Het zij zo.
Als er lieden zijn in Nederland zijn die dergelijke organisaties, zoals Hamas, steunen kan me dat niet hard genoeg aangepakt worden. Laat maar escaleren, provoceer ze maar. We hebben toch verdomme als land toch wel enige vorm van normen en waarden. Ik vind Rutte een lul eerste klas, maar in deze casus is het een van de weinige die wėl enigzins zegt waar het op staat.
Ik vind het in ieder geval diep en diep triest dat we als land zo diep gezakt zijn dat degene die het meest met geweld dreigt het hier voor het zeggen heeft. Meer woorden ga ik er ook niet aan spenderen.
Ik heb er wel vertrouwen in dat bij boots on the ground de burgerdoden minimaal gaan zijn (in vergelijking met alles platbombarderen). Er gaan excessen zijn (die had je in Irak en Afghanistan ook), er zullen Israëliërs zijn die niet rationeel gaan handelen. Het is ook onder enorme druk presteren. Maar het is de beste oplossing van alle slechte oplossingen. En die zijn er alleen maar, ook dat is oorlog.delpit schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:17:
[...]
Ongetwijfeld, het grote probleem is de uitvoering. Een orgie van geweld waarbij naast de nodige terroristen vooral veel meer Palestijnse burgers gedood worden is zeker niet zomaar in het belang van Israël zelf. De Palestijnen als zodanig zijn een gegeven, er wonen er zo’n 6 miljoen in de directe regio. Israëlisch geweld gaat onontkoombaar zijn, maar het gaat niets bijdragen aan het dichter in de buurt komen van een oplossing van deze situatie. Veel geweld tegen non-combattanten zal vooral veel nieuwe terroristen opleveren
Er zijn meerdere landen betrokken bij de vrijgave van dat geld, wat per deel wordt vrijgegeven. Technisch gezien kan het, maar het kan ook achter worden gehouden om dat dus juist niet te laten gebeuren.Help!!!! schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:34:
[...]
Het is best simpel. Dat geld dat ze voor humanitaire doeleinden krijgen speelt, op zijn minst deels, elders geld vrij wat weer geinvesteerd kan worden in, ik noem een dwarsstraat, Hamas en Hezbollah.
Er werd gesteld alsof er net even een Tikkie was betaald van 6 miljard en dat is gewoon niet zo. Dat is zo'n leuke oneliner die bepaalde partijen rondslingeren.
...
Ik denk en ben bang van niet. Als ik alleen al kijk op Al Jazeera of live streams van Gaza dan gaat het er echt bikkelhard aan toe qua bombardementen. De handschoenen zijn vooralsnog echt uit.Jerie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:38:
[...]
Ik heb er wel vertrouwen in dat bij boots on the ground de burgerdoden minimaal gaan zijn (in vergelijking met alles platbombarderen). Er gaan excessen zijn (die had je in Irak en Afghanistan ook), er zullen Israëliërs zijn die niet rationeel gaan handelen. Het is ook onder enorme druk presteren. Maar het is de beste oplossing van alle slechte oplossingen. En die zijn er alleen maar, ook dat is oorlog.
Ben behoorlijk bezorgd over en denk dat de kans op grootschalige escalatie zeer reëel is..
PC Specs
Rutte zegt waar het op staat? Hij zegt waar hij als demissionair minister president (die notabene zelf de boel heeft opgeblazen) voor staat. Nou, geweldig hoor. Gauw nieuwe verkiezingen.Mania-92 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:37:
[...]
De-escaleren? Provoceren? We hebben het hier over een aanslag waar duizenden zijn afgeslacht (letterlijk), waar ik de meest beestachtige dingen heb gezien. En dat ga jij vergelijken met een regenboogvlag in Staphorst? Wanneer is daar voor het laatst iemand geëxecuteerd voor zo'n actie?
Als er lieden zijn in Nederland zijn die dergelijke organisaties, zoals Hamas, steunen kan me dat niet hard genoeg aangepakt worden. Laat maar escaleren, provoceer ze maar. We hebben toch verdomme als land toch wel enige vorm van normen en waarden. Ik vind Rutte een lul eerste klas, maar in deze casus is het een van de weinige die wėl enigzins zegt waar het op staat.
Ik vind het in ieder geval diep en diep triest dat we als land zo diep gezakt zijn dat degene die het meest met geweld dreigt het hier voor het zeggen heeft. Meer woorden ga ik er ook niet aan spenderen.
Ik weet niet of je het weet maar in Nederland worden mensen vanwege hun geaardheid geestelijk en fysiek bedreigd. Vaak door jongeren van bepaalde religieuze subculturen. Dat is dichter bij huis dan Israël. Dat is ernstig, en dat moet je voorkomen. Soms is voorkomen niet provoceren. Het is niet leuk, maar zo werkt het helaas wel.
Hamas is een terroristische organisatie. Die mag je vziw niet openlijk steunen (net zoals een swastika ook niet mag?). De vlaggen waar meneer Teeuwen het over had waren voor zover ik dat heb begrepen Palestijnse vlaggen. Dat is absoluut niet hetzelfde.
En je zult altijd rekening moeten houden met escalatie, ja. Dat is triest maar wel de realiteit van de driehoek. Dat is de realiteit mbt sport, het is de realiteit mbt geaardheid, en het is ook de realiteit mbt religie en afkomst en demonstraties en wappies die uit het buitenland hun realiteit hier komen verkondigen. Al deze situaties kennen verliezers. Het is belangrijk, het is triest, maar dat zijn wel meer zaken.
Wat zijn sommige mensen toch emotioneel betrokken zeg, tjongejonge.
Ik denk dat dat nogal naief is. Dat gaat zeker gebeuren. Geld dat Iran zelf niet (meer) hoeft te investeren in humanitaire zaken zal voor andere zaken gebruikt worden. Dat is echt geen hogere wiskunde.Rav schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:46:
[...]
Er zijn meerdere landen betrokken bij de vrijgave van dat geld, wat per deel wordt vrijgegeven. Technisch gezien kan het, maar het kan ook achter worden gehouden om dat dus juist niet te laten gebeuren.
Er werd gesteld alsof er net even een Tikkie was betaald van 6 miljard en dat is gewoon niet zo. Dat is zo'n leuke oneliner die bepaalde partijen rondslingeren.
PC Specs
Teeven in deze context is de link naar Theo van Gogh, zijn moord en dezelfde bevolkingsgroepen die toen stonden te juigen doen dat nu weer.Jerie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:26:
[...]
Kritiek op de Islam en nu in die context Hamas/Palalastijnen levert direct gevaar op fysiek geweld op.
De-escaleren is hier niet de juiste duiding, het gaat hier om toegeven dat je de zaken niet in de hand hebt in je eigen stad.
*knip* deze onderbuikgevoelens horen hier niet thuisAshilh schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:49:
[...]
Teeven in deze context is de link naar Theo van Gogh, zijn moord en dezelfde bevolkingsgroepen die toen stonden te juigen doen dat nu weer.
Kritiek op de Islam en nu in die context Hamas/Palalastijnen levert direct gevaar op fysiek geweld op.
De-escaleren is hier niet de juiste duiding, het gaat hier om toegeven dat je de zaken niet in de hand hebt in je eigen stad.
[ Voor 22% gewijzigd door polthemol op 10-10-2023 10:33 ]
..maar dat moet helaas ook. Je kunt terrorisme niet onbeantwoord laten. Je zult hardhandig moeten reageren. Omdat als je dat niet doet, je de pestkop(pen) de gelegenheid geeft om het nog eens te herhalen.Help!!!! schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:46:
[...]
Ik denk en ben bang van niet. Als ik alleen al kijk op Al Jazeera of live streams van Gaza dan gaat het er echt bikkelhard aan toe qua bombardementen. De handschoenen zijn vooralsnog echt uit.
Ben behoorlijk bezorgd over en denk dat de kans op grootschalige escalatie zeer reëel is..
Wat je dus krijgt is een reactie die heftig is, maar uiteindelijk gaat de boel ook weer rusten. Vaak door diplomatie achter de schermen.
Neem bijvoorbeeld de reactie van China. China reageerde eigenlijk nog voordat Israël met hevige bombardementen begon met 'wij zijn voor een staakt-het-vuren'. Dat is onrealistisch en oneerlijk (daar is China goed in want dat doen ze mbt Oekraïne ook). Je moet Israël de gelegenheid geven om proportioneel te reageren. Dat daar door pseudo-professionals (IDF) fouten in gemaakt gaan worden, dat staat buiten kijf. Maar het is uiteindelijk niet in Israël's belang om deze situatie te laten escaleren.
De vraag is natuurlijk wat is proportioneel. In het verleden behaalde resultaten tonen gewoonlijk aanzienlijk meer bloedverlies aan de zijde van Palestijnen, dan aan de zijde van Israël. Met name voor wat burger slachtoffers betreft.Jerie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:04:
[...]
..maar dat moet helaas ook. Je kunt terrorisme niet onbeantwoord laten. Je zult hardhandig moeten reageren. Omdat als je dat niet doet, je de pestkop(pen) de gelegenheid geeft om het nog eens te herhalen.
Wat je dus krijgt is een reactie die heftig is, maar uiteindelijk gaat de boel ook weer rusten. Vaak door diplomatie achter de schermen.
Neem bijvoorbeeld de reactie van China. China reageerde eigenlijk nog voordat Israël met hevige bombardementen begon met 'wij zijn voor een staakt-het-vuren'. Dat is onrealistisch en oneerlijk (daar is China goed in want dat doen ze mbt Oekraïne ook). Je moet Israël de gelegenheid geven om proportioneel te reageren. Dat daar door pseudo-professionals (IDF) fouten in gemaakt gaan worden, dat staat buiten kijf. Maar het is uiteindelijk niet in Israël's belang om deze situatie te laten escaleren.
Update van de voertuigen tracker https://armadarotta.blogs...ment-losses.html?spref=tw
Israël staat nu op 83 verloren voertuigen, waarvan de meeste captured door Hamas. Toch een vrij groot aantal.
Israël staat nu op 83 verloren voertuigen, waarvan de meeste captured door Hamas. Toch een vrij groot aantal.
Proportioneel is zoals ik al eerder schreef dezelfde gruwelen doen als Hamas en duizenden en duizenden raketten ongericht op burgerdoelen afschieten.psychodude schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:15:
[...]
De vraag is natuurlijk wat is proportioneel. In het verleden behaalde resultaten tonen gewoonlijk aanzienlijk meer bloedverlies aan de zijde van Palestijnen, dan aan de zijde van Israël. Met name voor wat burger slachtoffers betreft.
Verder gaat het niet om wie de meeste slachtoffers heeft of maakt want het is nogal significant hoe die doden tot stand zijn gekomen. Is dat door machinegeweren leeg te schieten op een paar honderd feestvierders of zijn het burgers die omkomen tijdens het beschieten van legitieme militaire doelen?
Waarbij dit dan een onverifieerbare classificatie blijft van het IDF. Op de live streams etc. Zie je complete huizenblokken tegen de vlakte gaan.
Schijnbaar doen ze soms nog wel aan de roof knock methode:
For those confused, this is what it looks like when the IDF uses a roof knock strike.
— The Intel Crab (@IntelCrab) 8 oktober 2023
A small payload is dropped onto the rooftop of a targeted high rise. After 5-45 minutes, the structure is finished off with a larger payload. pic.twitter.com/CCFl2P4J1z
Als het die oma in haar rolstoel niet lukt om in 5 minuten tijd* 20 verdiepingen naar beneden te rennen is het ook wel haar eigen schuld

*Als ze dat klopje toevallig hoort
[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 09-10-2023 22:29 ]
*knip* false balance en stemmingmakerijfsfikke schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:29:
[...]
Waarbij dit dan een onverifieerbare classificatie blijft van het IDF. Op de live streams etc. Zie je complete huizenblokken tegen de vlakte gaan.
Schijnbaar doen ze soms nog wel aan de roof knock methode: [Twitter]
Als het die oma in haar rolstoel niet lukt om in 5 minuten tijd* 20 verdiepingen naar beneden te rennen is het ook wel haar eigen schuld
[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 10-10-2023 10:35 ]
Sorry, maar hier gaan wij niet uitkomen. Is zinloos.Lordy79 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:23:
[...]
Proportioneel is zoals ik al eerder schreef dezelfde gruwelen doen als Hamas en duizenden en duizenden raketten ongericht op burgerdoelen afschieten.
Verder gaat het niet om wie de meeste slachtoffers heeft of maakt want het is nogal significant hoe die doden tot stand zijn gekomen. Is dat door machinegeweren leeg te schieten op een paar honderd feestvierders of zijn het burgers die omkomen tijdens het beschieten van legitieme militaire doelen?
Jij rationaliseert de dood van burgers. Prima zolang het niet aan jouw kant gebeurd.
Ik niet. Voor mij maakt het helemaal niet uit hoe of waar een burger slachtoffer valt, ieder burger slachtoffer is er één te veel. En de proportionaliteit houdt dan ook eigenlijk op zodra het aantal doden gelijk is. Israël heeft er een hand van om hier significant over heen te gaan.
Daarnaast is de term legitieme militaire doelen ook afgelopen dagen weer vrij dubieus. Rusland hanteert deze retoriek ook. In Israël als staat heb ik ongeveer evenveel vertrouwen in fairness in deze. Escelatie op escelatie zie ik enkel en alleen raketten ad random uit blinde wraak.
Hoewel ik natuurlijk empathie heb met oma's is het niet handig als oma 20 hoog slaapt in een rolstoel als je weet dat het oorlog is.fsfikke schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:29:
[...]
En ja, oorlog is wreed.
Ook dan is er nog hoop. Zolang iemand nog leeft, is er nog hoop, en een dode gijzelaar is niets meer waard, dus die willen ze niet allemaal omleggen. Iedere onderhandelaar die weet dit. Maar dat is ook echt een beroep hé, en het is niet voor niks dat een onderhandelaar bijvoorbeeld mbt gijzeling niet te emotioneel betrokken mag zijn. Mogelijk gaan ze inderdaad gijzelaars afmaken, en zelfs filmen (schijnt goeie marketing te zijn in deze cultuurMadDogMcCree schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:14:
[...]
Nee hoor, want dit is de realiteit:
Militaire tak Hamas: we gaan gijzelaars doden als Israël doorgaat met bombarderen
En dat weet iedere Israëliër. Maar als jij denkt dat het mensen 'hoop' geeft en geen 24/7 angst van het niet weten wat er hun geliefden nu moeten doorstaan, dan moet je dat helemaal zelf weten. Ik vind het echter enorm naïef, en zeker niet iets wat zomaar een betere uitkomst is.
Hamas gedraagt zich net zo barbaars als het Assad regime en IS een aantal jaar geleden deed en de gruweldaden van destijds die het nieuws en internet hebben bereikt zijn nog maar het topje van de ijsberg. De haat zit zo diep, ik schat dat je beter dood kan zijn dan in de situatie zitten van de gegijzelden.
Ik sluit zeker niet uit dat die raketten ad random zijn, maar hoe weet je dat zo zeker? Heb jij een kaart van Hamas gekregen waarin staat in welk gebouw ze wel zitten en welke niet?psychodude schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:40:
[...]
Sorry, maar hier gaan wij niet uitkomen. Is zinloos.
Jij rationaliseert de dood van burgers. Prima zolang het niet aan jouw kant gebeurd.
Ik niet. Voor mij maakt het helemaal niet uit hoe of waar een burger slachtoffer valt, ieder burger slachtoffer is er één te veel. En de proportionaliteit houdt dan ook eigenlijk op zodra het aantal doden gelijk is. Israël heeft er een hand van om hier significant over heen te gaan.
Daarnaast is de term legitieme militaire doelen ook afgelopen dagen weer vrij dubieus. Rusland hanteert deze retoriek ook. In Israël als staat heb ik ongeveer evenveel vertrouwen in fairness in deze. Escelatie op escelatie zie ik enkel en alleen raketten ad random uit blinde wraak.
Klopt.
Natuurlijk is elke burgerdode er eentje te veel, maar de harde werkelijkheid van oorlog voeren is dat er burgerslachtoffers vallen. Dat is echt niet enkel iets van "slechte landen", de diverse westerse coalities (waar Nederland ook onderdeel van was) die in midden-oosten hebben gevochten gebruikten ook tabellen met NCV waardes om een luchtaanval in te schatten.psychodude schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:40:
[...]
Sorry, maar hier gaan wij niet uitkomen. Is zinloos.
Proportioneel is trouwens ook als je 1 tegen 1 (krijgs)gevangenen ruilt. Niet 1 op 1000. Helaas weet Hamas dat Israël alles op alles zet om haar burgers en militairen vrij te krijgen. En daar ben ik trots op.
Biden laat weten dat er 11 Amerikaanse doden zijn en dat er waarschijnlijk ook Amerikanen onder de Hamas gijzelaars zijn.
Dat is het probleem van het ontmenselijken van ‘de vijand’. Voor de een is dan iemand die toevallig in de buurt van een raketinslag woont acceptabel verlies. Voor de ander is iemand die een festival in Israël bezoekt ‘tja, oorlog is wreed’.Lordy79 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:42:
[...]
Hoewel ik natuurlijk empathie heb met oma's is het niet handig als oma 20 hoog slaapt in een rolstoel als je weet dat het oorlog is.
En ja, oorlog is wreed.
Zoals al vaker aangehaald. Israël had blijkbaar geen idee wat de Hamas aan het plannen was. Maar weten nu opeens precies waar de daders wonen?Kist schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:43:
[...]
Ik sluit zeker niet uit dat die raketten ad random zijn, maar hoe weet je dat zo zeker? Heb jij een kaart van Hamas gekregen waarin staat in welk gebouw ze wel zitten en welke niet?
Deze vind ik wel interessant: proportionaliteit hangt niet af van cijfers maar intentie/doel/uitvoer, anders heb je het niet over proportionaliteit maar wraak. Vervolgens maak je van Israël de boeman omdat ze in dat verkeerde referentiekader 'teveel wraak' uitoefenen terwijl dat helemaal niet het doel is.psychodude schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:40:
[...]
Voor mij maakt het helemaal niet uit hoe of waar een burger slachtoffer valt, ieder burger slachtoffer is er één te veel. En de proportionaliteit houdt dan ook eigenlijk op zodra het aantal doden gelijk is.
Kennelijk is hetgeen zoals ik de wereld zie de waarheid?Kist schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:43:
[...]
Ik sluit zeker niet uit dat die raketten ad random zijn, maar hoe weet je dat zo zeker? Heb jij een kaart van Hamas gekregen waarin staat in welk gebouw ze wel zitten en welke niet?
Of, waarschijnlijker, is dat als ik iets zie, het een subjectief iets en geen vaststaand feit. Laatste lijkt mij waarschijnlijker.
Geen Hamas banden, geen kaart.
Maar enkele ziekenhuizen, een VN school en legio aan woningcomplexen....
Wat beschouwen we dan nog als proportioneel. Hoeveel burgers mogen dood om het leven van 1 Hamas aanhangige te nemen? Het streven moet hierin zijn absolute minimalisatie. Indien dit niet haalbaar is met raketten, dan andere methodiek inzetten.
False equivalence: Hamas komt om burgers te doden, de IDF gaat een lijst bekende ontmoetingsplaatsen/wapenopslagplaatsen/tunnel uitgangen af.fsfikke schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:51:
[...]
Dat is het probleem van het ontmenselijken van ‘de vijand’. Voor de een is dan iemand die toevallig in de buurt van een raketinslag woont acceptabel verlies. Voor de ander is iemand die een festival in Israël bezoekt ‘tja, oorlog is wreed’.
Anoniem: 63072
Ik denk niet dat je vogelvrij bedoelt, maar ik snap het in de context.jordy89 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:04:
[...]
Eens. Ik denk dat vaak wordt onderschat hoe groot de groep in Nederland is die niks met Nederland hebben en zich hier ook totaal niet verbonden voelen. Ouders treden bij eventuele misstanden ook beperkt op.
Deze groep voelt zich vogelvrij en heeft maling aan alles wat niet direct hun "moslim broeders" zijn.
Vogelvrij betekent dat ze buiten bescherming van de wet geplaatst worden en iedereen ze ongestraft kan straffen/doden/mishandelen.
Ik denk dat je bedoelt dat ze zich onaantastbaar voelen.
Beticht jij mij van het ontmenselijken van onschuldige burgers in Gaza of begrijp ik je verkeerd?fsfikke schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:51:
[...]
Dat is het probleem van het ontmenselijken van ‘de vijand’.
Het lijkt me nogal wiedes dat Israël wel Intel heeft over waar Hamas zich schuilhoudt en andere doelen kent en die lijst contant update.fsfikke schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:52:
[...]
Zoals al vaker aangehaald. Israël had blijkbaar geen idee wat de Hamas aan het plannen was. Maar weten nu opeens precies waar de daders wonen?
Die willen ze natuurlijk graag terug, ik verwacht dat ze binnenkort opgehaald gaan worden.RoD schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:17:
Update van de voertuigen tracker https://armadarotta.blogs...ment-losses.html?spref=tw
Nee. Als Hamas menselijke schilden gebruikt mag hen dat geen voordelen geven omdat Israël dan het luchtwapen niet meer mag inzetten.psychodude schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:53:
[...]
Het streven moet hierin zijn absolute minimalisatie. Indien dit niet haalbaar is met raketten, dan andere methodiek inzetten.
Dan heeft Hamas een probleem.TheBrut3 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:48:
Biden laat weten dat er 11 Amerikaanse doden zijn en dat er waarschijnlijk ook Amerikanen onder de Hamas gijzelaars zijn.
Het imago van Mossad is natuurlijk dat ze nogal schietgraag zijn terwijl het primair gewoon een inlichtingendienst is en het werkt averechts om leads over de kling te jagen zodra je ze constateert, dat ontgaat veel mensen continue.Lordy79 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:00:
[...]
Het lijkt me nogal wiedes dat Israël wel Intel heeft over waar Hamas zich schuilhoudt en andere doelen kent en die lijst contant update.
Niet?nst6ldr schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:52:
[...]
Deze vind ik wel interessant: proportionaliteit hangt niet af van cijfers maar intentie/doel/uitvoer, anders heb je het niet over proportionaliteit maar wraak. Vervolgens maak je van Israël de boeman omdat ze in dat verkeerde referentiekader 'teveel wraak' uitoefenen terwijl dat helemaal niet het doel is.
Israel's Netanyahu vows 'mighty vengeance' against Hamas
https://www.reuters.com/w...against-hamas-2023-10-07/
Wraak is Israëls eigen belofte.
Ik hoef van Israël de boeman niet te maken, dit heeft Israël afgelopen decennia al genoeg zelf gedaan en voldoende rapporten van organisaties als de VN, Amnesty, Human Rights Watch, etc. welk dit onderstrepen.
Is Israël de meest kwaadaardige t.o.v. Hamas? Nee, natuurlijk niet. Maar dit maakt Israël, althans diens overheidsorgaan, nog niet per definitie een good guy.
Dit topic is gesloten.
Let op:
We begrijpen dat een situatie als dit de nodige emoties oproept. Maar willen we willen de discussie hier graag inhoudelijk en constructief houden.
Reageer a.u.b. beheerst en terughoudend.
Dit topic is niet bedoelt als emotionele uitlaatklep, neem a.u.b. even pauze of ga iets anders doen als je geraakt wordt door dit conflict.
Daarnaast:
• Geen vergelijkingen met andere regimes/gebeurtenissen.
• Specifiek: Geen vergelijkingen met het apartheidsregime in het verleden van Zuid-Afrika.
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Beschouw de discussie niet als een soort strijdveld dat gewonnen moet worden, de discussie hier in Nederland is van geen enkele invloed op het conflict zelf.
• Geen discussie over kernwapens zonder concrete (!) aanleiding en onderbouwing.
• Geen schokkende beelden posten.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
We begrijpen dat een situatie als dit de nodige emoties oproept. Maar willen we willen de discussie hier graag inhoudelijk en constructief houden.
Reageer a.u.b. beheerst en terughoudend.
Dit topic is niet bedoelt als emotionele uitlaatklep, neem a.u.b. even pauze of ga iets anders doen als je geraakt wordt door dit conflict.
Daarnaast:
• Geen vergelijkingen met andere regimes/gebeurtenissen.
• Specifiek: Geen vergelijkingen met het apartheidsregime in het verleden van Zuid-Afrika.
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Beschouw de discussie niet als een soort strijdveld dat gewonnen moet worden, de discussie hier in Nederland is van geen enkele invloed op het conflict zelf.
• Geen discussie over kernwapens zonder concrete (!) aanleiding en onderbouwing.
• Geen schokkende beelden posten.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.