Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
In Iran is het sinds 16 september onrustig. De directe aanleiding, van de Nederlandse wikipedia pagina:
De Mahsa Amini-protesten zijn een reeks aanhoudende protesten en burgerlijke onrust in Iran die begonnen op 16 september 2022, na de dood van een 22-jarige Iraanse vrouw genaamd Mahsa Amini, die stierf terwijl zij in hechtenis zat. Volgens ooggetuigen werd ze geslagen door de zedenpolitie, ook wel de islamitische begeleidingspatrouille genoemd, en beschuldigd van een modeschending in verband met een ongepaste hidjab. Ze zou haar hoofd niet goed hebben bedekt.
ISW en Critical Threats plaatsen dagelijkse updates, en volgens hen breiden de protesten zich nog steeds uit:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FgCXniaXgAIqs1b?format=jpg&name=medium

Iran Crisis Update, October 26

Dit lijkt intussen groter te zijn dan een optocht hier en daar, dus lijkt een eigen topic me gepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Zie ook dit draadje, er gebeurt van alles momenteel:
[Twitter: https://twitter.com/HeshmatAlavi/status/1585557858581680128]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik weet niet of protesten de lading nog dekken...
Revolutie lijkt eerder toepasselijk aangezien het zo breedgedragen lijkt te zijn onder de bevolking en al zo lang doorgaat.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:35:
Revolutie lijkt eerder toepasselijk aangezien het zo breedgedragen lijkt te zijn onder de bevolking en al zo lang doorgaat.
Ik baseerde me vooral op de Wikipedia pagina's als Wikipedia: Mahsa Amini protests, maar voel je vrij om het te veranderen :) "Revolutie" zie ik inderdaad ook veel gebruikt worden op Twitter etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 18:56
Ik gun het de Iraanse bevolking van harte, maar laten we niet te hard van stapel lopen.

Het blijft ongelofelijk wat er met dat land is gebeurd als je de foto's uit de jaren zeventig ziet...

Afbeeldingslocatie: https://static.independent.co.uk/s3fs-public/thumbnails/image/2018/01/04/13/iran-60s.jpg?width=1200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ErikT738 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Ik gun het de Iraanse bevolking van harte, maar laten we niet te hard van stapel lopen.

Het blijft ongelofelijk wat er met dat land is gebeurd als je de foto's uit de jaren zeventig ziet...

[Afbeelding]
Je moet je wel bedenken dat dit ook opgelegd was voor het vorige regime.
Maar het gaat erom dat zeker een land zoals Iran hierin verdeeld is en de vrijheid wenst om zelf te kiezen. Het is een van de oudste culturen ter wereld in een redelijk divers gebied en een vrij lange traditie van tolerantie.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Tja. Ik denk dat ook soms maar vervolgens herinner ik me hoe het in Belarus aan toe ging. Was ook massaal, zou deze keer ook 'anders' zijn. Maar uiteindelijk is er niets veranderd.

Al had Belarus wel hulp van de Russen. Ik weet niet hoe dat in Iran zit maar volgens mij liggen die wat meer geïsoleerd. Ik hoop dat het in dit land wel zijn vruchten afwerpt voor de bevolking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:30
Als ik terugkijk naar de Arabische Lente (is dat alweer bijna 12 jaar geleden!?), dan lees ik vooral hoe er, ondanks groot initieel succes, uiteindelijk op de meeste plaatsen heel weinig veranderd is. Zijn er redenen om aan te nemen dat het in Iran beter gaat worden, mochten de protesten tot vergelijkbaar succes komen? Ik vind het lastig om er niet te fatalistisch in te gaan zitten, merk ik.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Het probleem is dat protest vaak maar 1 factor is van de velen en niet eens de belangrijkste is in verandering, de belangrijkste factor is dat een significant gedeelte van het regime van team wissel. Hoe groter de afstand tussen het regime en de bevolking, des te minder effectief is protest.

Je ziet dat autoritaire/dictatoriale regimes hierin ook geleerd hebben van de zogenaamde kleurenrevoluties 20 jaar geleden. Regimes worden bestendigd door meer loyaliteit af te dwingen en de bevolking nog verder weg te duwen van enige vorm van invloed met een uitgebreide toolbox van onderdrukking tot aan dodelijk geweld.

Het nadeel van die ontwikkeling voor regimes is dat een steeds grote nadruk op loyaliteit de effectiviteit van het regime ondermijnt en corruptie veroorzaakt, loyaliteit moet namelijk worden afgekocht. Corruptie verminderd ook de taart die verdeeld kan worden, dus als het doorzet kan er minder loyaliteit worden afgekocht.

Het is om die redeneren dat juist landen die op grondstof drijven (ook wel bananen republieken genoemd) stabiel zijn als dictatuur, export inkomsten gaan vaak direct naar de staat en er zijn weinig mensen wiens loyaliteit hoeft te worden afgekocht en de bevolking is niet van belang voor de economie en kan genegeerd worden.

Echter hoe ontwikkelder de economie, met inherent verspreiding van macht en belangen, hoe moeilijker het wordt om de onderdrukking te bereiken. Immers wordt men steeds meer afhankelijk van de interne economie en de mensen die erin werken om loyaliteit af te kopen.

De situatie in Iran is gemengd, het is deels een grondstof economie die nu gesanctioneerd is, maar heeft daarnaast ook een economie die gezien de omstandigheden toch redelijk ontwikkeld is. Dat zal wel eens een kwetsbaarheid kunnen zijn, als mensen het vermogen en uithouding hebben om het in te zetten zoals met stakingen.

Het alternatief voor een regime dat zich bestendigd heeft tegen revolutie is helaas vaak een burgeroorlog, zover is het nog lang niet denk ik. Zoiets zag je bijvoorbeeld Myanmar, de regering van het leger wordt gefinancierd door China en is dus compleet ongevoelig voor protest.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Wormaap schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:30:
Als ik terugkijk naar de Arabische Lente (is dat alweer bijna 12 jaar geleden!?), dan lees ik vooral hoe er, ondanks groot initieel succes, uiteindelijk op de meeste plaatsen heel weinig veranderd is. Zijn er redenen om aan te nemen dat het in Iran beter gaat worden, mochten de protesten tot vergelijkbaar succes komen? Ik vind het lastig om er niet te fatalistisch in te gaan zitten, merk ik.
Ik denk dat er in Iran een redelijk risico is dat de Revolutionaire Garde de boel overneemt, de Ayatollah met pensioen stuurt en als militaire dictatuur verdergaat.

Er zijn verregaande economische gevolgen voor de Revolutionaire Garde als Iran een democratie zou worden

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dit zijn geen normale protesten meer:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:47
Shamalamadindon schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:59:
[...]

Ik denk dat er in Iran een redelijk risico is dat de Revolutionaire Garde de boel overneemt, de Ayatollah met pensioen stuurt en als militaire dictatuur verdergaat.

Er zijn verregaande economische gevolgen voor de Revolutionaire Garde als Iran een democratie zou worden
Ik vraag mij af of de facto de Revolutionaire Garde het beleid in Iran al bepaalt.

Van nu.nl:
Commandant Hossein Salami heeft de Iraanse demonstranten zaterdag gewaarschuwd en duidelijk gemaakt dat ze niet meer de straat op moeten gaan. "Vandaag is de laatste dag van de rellen", zei hij. Na zeven weken van protesten in Iran vindt de Revolutionaire Garde dat het genoeg is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:04
defiant schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:49:
Het probleem is dat protest vaak maar 1 factor is van de velen en niet eens de belangrijkste is in verandering, de belangrijkste factor is dat een significant gedeelte van het regime van team wissel. Hoe groter de afstand tussen het regime en de bevolking, des te minder effectief is protest.

Je ziet dat autoritaire/dictatoriale regimes hierin ook geleerd hebben van de zogenaamde kleurenrevoluties 20 jaar geleden. Regimes worden bestendigd door meer loyaliteit af te dwingen en de bevolking nog verder weg te duwen van enige vorm van invloed met een uitgebreide toolbox van onderdrukking tot aan dodelijk geweld.

Het nadeel van die ontwikkeling voor regimes is dat een steeds grote nadruk op loyaliteit de effectiviteit van het regime ondermijnt en corruptie veroorzaakt, loyaliteit moet namelijk worden afgekocht. Corruptie verminderd ook de taart die verdeeld kan worden, dus als het doorzet kan er minder loyaliteit worden afgekocht.

Het is om die redeneren dat juist landen die op grondstof drijven (ook wel bananen republieken genoemd) stabiel zijn als dictatuur, export inkomsten gaan vaak direct naar de staat en er zijn weinig mensen wiens loyaliteit hoeft te worden afgekocht en de bevolking is niet van belang voor de economie en kan genegeerd worden.

Echter hoe ontwikkelder de economie, met inherent verspreiding van macht en belangen, hoe moeilijker het wordt om de onderdrukking te bereiken. Immers wordt men steeds meer afhankelijk van de interne economie en de mensen die erin werken om loyaliteit af te kopen.

De situatie in Iran is gemengd, het is deels een grondstof economie die nu gesanctioneerd is, maar heeft daarnaast ook een economie die gezien de omstandigheden toch redelijk ontwikkeld is. Dat zal wel eens een kwetsbaarheid kunnen zijn, als mensen het vermogen en uithouding hebben om het in te zetten zoals met stakingen.

Het alternatief voor een regime dat zich bestendigd heeft tegen revolutie is helaas vaak een burgeroorlog, zover is het nog lang niet denk ik. Zoiets zag je bijvoorbeeld Myanmar, de regering van het leger wordt gefinancierd door China en is dus compleet ongevoelig voor protest.
toon volledige bericht
In Iran is een gedeelte van de economie al direct in handen van Khamenei en zijn volgers. Door middel van bonyads en setads hebben de hardliners al relatief veel grip op de economie.

Hier meer informatie:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The Economy of Iran

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Requiem19 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:06:
[...]
Ik vraag mij af of de facto de Revolutionaire Garde het beleid in Iran al bepaalt.

Van nu.nl:
[...]
Gezien de filmpjes op YouTube zal dat mogelijk niet veel indruk gaan maken, hoe harder ze ingrijpen, hoe maar je van dit soort protesten kan gaan krijgen over nieuwe doden:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Fresh protests erupt in Iran after celebrity chef was beaten to death by security forces

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
We zijn enkele weken verder sinds de laatste update in dit topic, maar het blijft erg onrustig in Iran:

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Ik blijf erg sceptisch over de potentie van succes van protesten zolang er geen facties zijn bij de machtshebbers die van kant kunnen wisselen. Protesten die succesvol zijn meestal een laatste fase van een omwenteling, de mensen en infrastructuur rondom een nieuwe leider of partij staan dan meestal al klaar. Protesteren tegen een regime dat alle middelen van macht nog stevig in handen heeft is vaak juist contraproductief, aangezien protest tegenstanders dan openlijk zichtbaar maakt en ze hierdoor extreem kwetsbaar worden.

In zo'n situatie om succes te hebben zijn ze vaak al gedwongen tot de volgende stap op de escalatie ladder en dat is een burgeroorlog, wat meteen ook weer veel moeilijker is om te organiseren.

Het probleem in het algemeen is dat autocratische regimes door de decennia heen van elkaar geleerd hebben hoe macht geconsolideerd en afgeschermd kan worden tegen invloed van buiten. Het is niet voor niets dat gelegenheidsbondsgenoot Rusland al decennia lang erg succesvol is geweest in het ontwikkelen van methodes om de wil om zelfbeschikking van neen bevolking (semi)permanent te breken.

Oekraïne, Myanmar, Taiwan, maar ook de vele conflicten in Afrika laten ook zien dat strijden tegen een dictatuur/autocratie van binnenlandse of buitenlandse bodem een hoog risico heeft uit te lopen op een oorlog.

Het zouden lessen moeten zijn voor democratieën in de wereld dat de dictators/autocraten steeds beter worden in het vergroten van de greep op hun macht, zeker gezien de opkomst van antidemocratische bewegingen op eigen bodem.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

ErikT738 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

[Afbeelding]
Is niet echt ongelofelijk, het is allemaal prima beschreven.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Respect voor deze Iraanse voetballer die steun uitspreekt voor de protesten:

Het geweld waarmee de IRGC nu bezig is tegen de bevolking is bizar. Jammer dat we hier weinig van horen in onze media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zo te zien gaat het los in Iran vannacht:

Lijkt alsof Israël iets zat was, mogelijk dat de demonstranten/oppositie hierop in zullen springen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 19:01
DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:00:
[...]

> Het blijft ongelofelijk wat er met dat land is gebeurd als je de foto's uit de jaren zeventig ziet...

Je moet je wel bedenken dat dit ook opgelegd was voor het vorige regime.
Ik neem aan dat je het niet zo bedoelt, maar "ook opgelegd" suggereert dat indertijd de adoptie van westerse cultuur net zo verplicht was (op straffe van vrijheidsberoving of erger) als de verplichting tot het dragen van hijab nu.

Ten overvloede: het dragen van westerse kleding was niet verplicht, voor zover ik kan zien was leerplicht de enige verplichting. Verder was het een tijd waar vrouwen kiesrecht kregen, arbeidersrechten werden ingevoerd, en dmv diverse hervormingen veel welvaart werd overgedragen van landbezitters naar gewone burgers. Ongetwijfeld met de bedoeling dat de monarchie macht zou kunnen behouden, maar dan met steun vd meerderheid vd bevolking (en met steun van het Westen) ipv met steun van de economische- en religieuze elite. Maar het kwam wel reëel ten goede aan de bevolking en was in veel opzichten vergelijkbaar met een kapitalistische sociaal-democratische parlementaire constitutionele monarchie zoals we dat ook in NL hebben (of in ieder geval indertijd hadden) - zei het met wat meer corruptie. Wikipedia: White Revolution

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:04
BadRespawn schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Ik neem aan dat je het niet zo bedoelt, maar "ook opgelegd" suggereert dat indertijd de adoptie van westerse cultuur net zo verplicht was (op straffe van vrijheidsberoving of erger) als de verplichting tot het dragen van hijab nu.

Ten overvloede: het dragen van westerse kleding was niet verplicht, voor zover ik kan zien was leerplicht de enige verplichting. Verder was het een tijd waar vrouwen kiesrecht kregen, arbeidersrechten werden ingevoerd, en dmv diverse hervormingen veel welvaart werd overgedragen van landbezitters naar gewone burgers. Ongetwijfeld met de bedoeling dat de monarchie macht zou kunnen behouden, maar dan met steun vd meerderheid vd bevolking (en met steun van het Westen) ipv met steun van de economische- en religieuze elite. Maar het kwam wel reëel ten goede aan de bevolking en was in veel opzichten vergelijkbaar met een kapitalistische sociaal-democratische parlementaire constitutionele monarchie zoals we dat ook in NL hebben (of in ieder geval indertijd hadden) - zei het met wat meer corruptie. Wikipedia: White Revolution
Je gaat alleen wel voorbij aan het feit dat de Shah door het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten in het zadel is geholpen omdat Mossadeqh British Petroleum (BP) wilde nationaliseren. Hierdoor heeft de Shah bepaalde zaken aan de bevolking opgedrongen. Iran, en voornamelijk de Shah, was afhankelijk van het Westen.

Overigens was de vader van de laatste Shah in 1921 al door een Verenigd-Koninkrijk geholpen coupe d'etat aan de macht gekomen. Maar na de Tweede Wereldoorlog werd het land door de geallieerden bezet, waarna de Shah werd afgezet.

Het land is dus al meer dan een eeuw een speelbal van imperialistische mogendheden geweest. Ik kan wel begrijpen dat dit een voedingsbodem is voor extremistisch gedachtegoed.

Om het breder te trekken, de (Amerikaanse) coupe d'etats of militaire inmenging zijn eigenlijk nooit succesvol geweest. Kijk naar Korea, Guatemala, Vietnam, Afghanistan, Irak, Libië. Het zorgt altijd voor een tegenreactie, waarbij men zich afzet van de waarden die zijn opgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 19:01
oohh schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:21:
[...]

Je gaat alleen wel voorbij aan het feit dat de Shah door het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten in het zadel is geholpen omdat Mossadeqh British Petroleum (BP) wilde nationaliseren.
De reden heb ik inderdaad niet genoemd, wel dat het was "met steun van het Westen". Ik vond dat ik al vrij veel 'terzijde' had opgemerkt en wilde niet ook nog eens de hele moderne geschiedenis van Iran beschrijven. En ik ging er vanuit de men moderne geschiedenis in het algemeen voldoende kent om te weten wat "met steun van het Westen" inhoudt.
Hierdoor heeft de Shah bepaalde zaken aan de bevolking opgedrongen.
Ik blijf er bij dat zaken zoals kiesrecht voor vrouwen en geen verplichting mbt dragen van bepaalde kleding, een dusdanig andere orde van "opdringen" is dan de huidige verplichting tot dragen van hijab e.d., dat het de termen "opdringen" en "verplichting" niet rechtvaardigt.
Het is niet dat de Iraanse bevolking in het algemeen die vrijheden, meer welvaart, beter onderwijs e.d. niet wilden, maar liever arm, analfabeet en onderdrukt bleef.

Ik schat in dat het merendeel van de Iraanse bevolking de hervormingen nog steeds zouden hebben gesteund als als ze zouden hebben geweten dat het onderdeel was geopolitieke koehandel en ze zouden worden overgeleverd aan de negatieve bijverschijnselen van modern westers kapitalisme.

De hervormingen hadden echter ook tot gevolg dat groepen die traditioneel tegenstander van de monarchie zijn, in omvang toenamen, én het creëerde een nieuwe klasse van 'ontevreden arbeiders' vergelijkbaar met wat we in het westen hebben (een negatief bijverschijnsel van modern westers kapitalisme) - maar die zijn ontevreden over ahw het 'restant van ongelijkheid'; hun nog steeds relatief zwakke politieke- en economische positie - ze niet over ontevreden hun eigen toegenomen welvaart en vrijheden tov de situatie vóór de hervormingen.

En zoals de geschiedenis uitwijst, als de reële oorzaken van dergelijke ontevredenheid niet door worden weggenomen, dan wordt zo'n groep voor het karretje gespannen van populistische autocraten - in dit geval met name de toendertijd voormalige heersende klasse van religieuze leiders die graag hun macht weer terug wilde hebben.
Het is niet voor niets dat (met name) de religieuze tak vd huidige Iraanse overheid een de facto dictatuur is die dmv grof geweld de macht houdt: die heeft niet de steun vd meerderheid vd bevolking.
Om het breder te trekken, de (Amerikaanse) coupe d'etats of militaire inmenging zijn eigenlijk nooit succesvol geweest. Kijk naar Korea, Guatemala, Vietnam, Afghanistan, Irak, Libië. Het zorgt altijd voor een tegenreactie, waarbij men zich afzet van de waarden die zijn opgelegd.
De lijst van Amerikaanse 'interventies' is aanzienlijk langer, een stuk of 50 sinds WW2. Hoe succesvol die bemoeienissen waren hangt er vanaf hoe in deze succes wordt gedefinieerd; als het doel is om militair strategisch en economisch gewin te halen dan zijn de meesten vrij succesvol geweest - altijd tijdelijk (sommigen nog steeds tot op de dag van vandaag), maar op dat niveau weet men heel goed dat dergelijke zaken voortdurend in beweging zijn.
zie https://williamblum.org/books/killing-hope
Wikipedia: Killing Hope

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Iran timmert ook aardig aan de weg. Suleimani pochte dat hij vier Arabische hoofdsteden veroverd heeft, Beiruit, Baghdad, Damascus en Sana'a. Allemaal gecontroleerd door zijn proxies. Plus de moorden over de hele wereld, tot om de hoek bij de Tweede Kamer aan toe.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Volgens de WSJ zat Israël idd achter de actie:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Er schijnen weer dingen te gebeuren:
Pagina: 1