Virtuozzo schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:23:
[...]
Het blijft prachtig om te zien hoe makkelijk het tegenwoordig is om informatiestromen dusdanig te verankeren in zowel publieke als private perceptie. Als we van deze kwestie iets mee zouden moeten nemen, los van alle verhalen, conflicten, escalaties en zo meer, dan is het wel dit: niet enkel is het steeds makkelijker, het is ook steeds goedkoper, en het wordt steeds aantrekkelijker om informatiestromen te gidsen middels besmetting.
Even heel oprecht, dit zou mensen op een fundamentele wijze aan het schrikken moeten brengen. Realiteit wordt immers gevormd vanuit perceptie opgebouwd uit blootstelling aan informatiepatronen. Wanneer een moderne samenleving met al haar snelle uitwisselingen en gebrekkige fundamenten van toetsing niet langer in staat is om enkel al die perceptie te toetsen, dan is het wachten op de likes voor talloze Leni Riefenstahls.
Welke realiteit? Moet eerlijk bekennen dat ik niet alle nuances van je verhaal vat, maar het lijkt erop dat je je zorgen maakt dat ik een realiteit vorm in mijn voorgaande post.
Dat is echter niet wat ik doe. Bij gebrek aan informatie (en een overvloed aan desinformatie) probeer ik middels ouderwetse logica tot een theorie te komen. Zo wordt het ook letterlijk benoemd, een theorie.
Het enige dat
voor mij wel een feit is, is dat geen van de partijen het achterste van haar tong laat zien en dat op zijn minst de indruk gewekt wordt dat alle betrokkenen acteren alsof ze in een mijnenveld staan.
Het geheimzinnige gedoe omtrent de radarbeelden gecombineerd met de uitspraak van het JIT dat ze deze beelden naar eigen zeggen niet nodig hebben om tot waarheidsvinding te komen is toch op zijn minst vreemd te noemen? Een serieus onderzoeker zou toch elke kans aangrijpen om zulk objectief en onweerlegbaar bewijs te bemachtigen?
De Russische verklaring dat hun beelden gewist zijn is (m.i.) kolder, de Oekraïnsche verklaring dat al hun radarposten vernield, defect hetzij in onderhoud waren is (m.i.) kolder, en als laatste de Amerikaanse verklaring dat ze alles op band hebben en hebben gezien, maar dat niemand dat om wat voor reden dan ook mag zien is (m.i.) kolder.
Als de Amerikanen zoals hier eerder gesuggereerd heimelijk toegang zouden hebben tot Russische informatiestromen zou men niet al een paar uur na de ramp openlijk hebben verklaard dat men alles had gezien. Dan zouden ze deze informatiebron namelijk direct kwijt zijn. Bij gebrek aan informatie gaan mensen zelf dingen invullen, dat is volslagen logisch.
En niet alleen zelf invullen, ook zelf onderzoeken. Maar het is blijkbaar niet de bedoeling dat iemand die dat doet daar al te succesvol in is.
Zo staat er vandaag het verhaal in de krant over de
Duitse privé speurder Josef Resch. Die heeft van een onbekend iemand de opdracht gekregen onderzoek te doen naar de toedracht van MH17. Hoewel hier volgens mij op zich niets illegaals aan is heeft de Duitse justitie al meerdere malen huiszoeking bij de man gedaan, en heeft de Zwitserse justitie naar aanleiding van wat er bij die huiszoeking gevonden is een bankkluis in Zürich laten openen om te erachter te komen wat de beste man allemaal op het spoor is gekomen.
Volgens het Duitse landelijk parket probeert men op deze wijze dichter bij de daders van de raketaanslag op MH17 te komen, maar het is natuurlijk bijzonder vreemd. De man moet wel iets illegaals hebben gedaan, anders heeft justitie volgens mij niet het recht om dit zomaar te doen.
Niet op de gelinkte site, maar wel in het artikel staat ook nog het volgende:
"Volgens Resch had hij in diverse landen mysterieuze ontmoetingen met meerdere personen, van wie er één met een Zwitsers accent sprak. Over de tip die hij kreeg, is de privé-detective vaag. De inlichtingen zouden ook betrekking hebben op de rol van buitenlandse regeringen om de ware toedracht achter de aanslag op MH17 vanwege grote, internationale belangen op politiek en economisch vlak te verdoezelen.'
Toch heel benieuwd wat hij gevonden heeft. En nog veel interessanter of we dat überhaupt nog te horen krijgen

.