Oh, maar ik denk zeker niet dat het een grootschalige oorlog gaat worden. Ik denk meer een kleinschaliger conflict, gestuurd via de separatisten. Dat al dan niet verder zal escaleren.
Zoals ik zei, in dat gebied zitten mensen met korte lontjes. Wat gaat er gebeuren als er een bom barst? Wat als een clubje separatisten besluit dat ze die westerlingen er toch niet wil hebben en gaan dreigen met wapens, ed? Wat als er een separatist wordt doodgeschoten door een westerling, ook al moest die zich verdedigen? Ik denk dat er dan het een en ander ontploft en het einde zoek is. Ik denk zeker niet dat Rusland meteen gaat tegenwerken, maar doen wat ze altijd doen: via-via de boel opstoken. En als er iets ontvlamt, dan zal Rusland dat aangrijpen om er op te wijzen dat het westen de agressor is.
Als je daar als westerlingen in oost-Oekraïne zit ben je een doelwit.
Daarnaast is Poetin wel degelijk aan het de-escaleren de laatste kleine week, gespeeld of niet.
Bedoel je de woorden die hij heeft uitgesproken? Dat doet hij ook al maanden. Hij blijft maar vrede prediken en ondertussen wapens/vrijwilligers sturen. Aan zijn woorden hecht ik dus geen waarde.
Nee, ik geloof niet in de-escalatie door Poetin. Hij mag misschien dingen roepen, maar het blijkt tot nu toe consequent dat Poetin A zegt en vervolgens B gebeurt. Als er een aanleiding komt om het westen ergens op te pakken, al dan niet met leugens, dan zullen ze dat niet nalaten. Juist omdat Poetin zo in het nauw zit. Daarmee bedoel ik dus niet dat hij meteen oorlog gaat voeren.