Dan mag jij even een tijdlijn opstellen.
Voor zover ik het zie:
AMD/ATi is in juli 2006 besproken, en in oktober definitief, na goedkeuring van Canadese overheid, aandeelhouders etc.
GeForce 8800 is gelanceerd in november 2006.
Radeon 2900 in mei 2007.
ATi wist sowieso wel dat ze nooit in november 2006 klaar voor release zouden zijn met de Radeon 2900. Ze wisten ook wel dat nVidia toen een kaart ging lanceren (vanwege DX10/Vista launch in die periode).
Ze zullen ongetwijfeld wel meer van G80 hebben geweten... Al in februari 2006 gingen er geruchten over deze kaart:
http://www.xbitlabs.com/n...splay/20060220100915.html
Het is het 'prototype' voor DX10, dus hoogstwaarschijnlijk heeft ATi deze kaart ook vaak genoeg gezien bij besprekingen/demonstraties van Microsoft.
ATi wist dus echt wel wat ze te wachten stond.
Sowieso, nog even een geschiedenislesje:
Het is niet zozeer dat de 8800 de eerste DX10-kaart was... Het gaat erom hoe belachelijk revolutionair het ding was, zowel qua features als qua performance:
http://www.anandtech.com/show/2116/21
Dat ding maakte totaal gehakt van de topkaarten uit het DX9-tijdperk.
Dat is nog even een iets ander verhaal dan Fermi die wat te laat was, maar DX10-kaarten die qua performance nog redelijk meekwamen.
Wat mij betreft is de 8800 dan ook 1 van de 'hele groten' uit de geschiedenis van de 3d accelerators. Samen met de originele VooDoo, de GeForce2 en de Radeon 9700.
Die chips maakten een gigantische sprong voorwaarts, en er is heel duidelijk een 'voor' en 'na'-periode. De rest is meer een geleidelijke evolutie.
Ik geef aan dat ATi in 2006 al verlies maakte, en geen nieuwe kaart als antwoord had op nVidia.
Dit zijn feiten.
Ik word een beetje moe van jouw kinderachtige gedoe, eerlijk gezegd. Maar blijven roepen dat ik geen bewijs laat zien, en dat alles maar 'belachelijk' en 'onzin' is. Terwijl je zelf ook niets toevoegt aan de discussie.
k995 schreef op maandag 24 november 2014 @ 23:29:
"R600 is not perfect nor is it a failure. The HD 2900 XT competes well with the 640MB 8800 GTS, though the 8800 GTS 320MB does have a price/performance advantage over both in all but the highest resolutions and AA settings under most current games. "
Uhhh, de 8800GTS waren budgetkaarten. Daarboven zaten nog de GTX en de Ultra, die VEEL duurder waren, en daar had ATi geen antwoord op (dat is wat de 2900XT had moeten zijn, zie de specs... stroomverbruik, aantal transistors, geheugeninterface etc. Qua specs eigenlijk nog meer dan de 8800Ultra).
ATi moest dus hun dure kaart verkopen tegen budgetprijzen, en dus veel lagere return-on-investment dan gepland, zoals ik al zei. Wederom, dit zijn FEITEN.
Jij kijkt natuurlijk weer TOTAAL in de verkeerde context. Ja, voor de weggeefprijs die ATi rekende voor de 2900XT, was het best een aardig ding (als je stroomverbruik buiten beschouwing laat). Zoals ik zeg, kun je ook van Bulldozer zeggen.
Maar het is voor je bedrijf op de lange termijn dodelijk. En dat heeft AMD ook ondervonden.
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 25-11-2014 00:25
]