CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 128 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 41.860 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Als de 390X daadwerkelijk HBM gaat gebruiken (wat feitenlijk geimpliceerd wordt met de geheugenbus), dan is het niet zo gek dat het verbruik significant naar beneden gaat. Bij 4GB aan videogeheugen zou het zo 40-50 Watt kunnen schelen, ten opzichte van gDDR5.

Dus zelfs met 28nm zou het nog kunnen, als ze een aantal verbeteringen in de GCN structuur hebben kunnen doorvoeren qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
dahakon schreef op woensdag 26 november 2014 @ 16:57:
Als de 390X daadwerkelijk HBM gaat gebruiken (wat feitenlijk geimpliceerd wordt met de geheugenbus), dan is het niet zo gek dat het verbruik significant naar beneden gaat. Bij 4GB aan videogeheugen zou het zo 40-50 Watt kunnen schelen, ten opzichte van gDDR5.

Dus zelfs met 28nm zou het nog kunnen, als ze een aantal verbeteringen in de GCN structuur hebben kunnen doorvoeren qua verbruik.
De winst die je dan haalt zou dan op gaan aan het feit dat er bijna 1300 ALU's bij komen. Dan moet je nog steeds grote verbeteringen in de architectuur doorvoeren.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor een verdubbeling van het aantal streamprocessors tegenover Tahiti en een iets lager verbruik en nog steeds 28nm, lijkt mij een hele grote hoge hoed nodig. Dat tover je niet zo maar uit een klein hoedje. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Deze prestatie/verbruik verhouding lijkt me iets wat te optimistisch zelfs met HBM en GCN 3.0. Zeker als je bedenkt dat er waarschijnlijk standaard waterkoeling op zit.

Alhoewel ik niks terug zie van kloksnelheden wat dus zou betekenen dat het hier om een ES (Engineering Sample) kan gaan en de kloksnelheden nog niet vast staan. De waterkoeling zou dus nog van pas kunnen komen als ze besluiten de kloksnelheden omhoog te gooien t.o.v. van dit ES.

De snelheid is met 30% toegenomen en het aantal SP's met 45% dus de kloksnelheid zal wel lager liggen en of de efficiëntie is toegenomen. Alles natuurlijk met een flinke schep zout, maar speculeren blijft leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Het is helemaal niet gezegd dat er een H2O cooler op komt. Er is alleen een proef ontwerp mee gemaakt.
Wellicht is het voor een Xtreme edition ontworpen. Het zou me niet verbazen als AMD nog 2 ontwerpen heeft met een wat traditionelere aanpak.

Tijd zal het leren. Ik hoop zelf dat het gewoon weer een blower cooler wordt. Hopelijk wel een stillere dan bij de R9 290X. Dat moet ook makkelijk kunnen!

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 26-11-2014 17:36 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Asetek Announces Largest Ever Design Win

Lijkt me sterk, of ze hebben wel heel erg veel koelers besteld voor hun "extreme editions".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
madmaxnl schreef op woensdag 26 november 2014 @ 17:40:
Asetek Announces Largest Ever Design Win

Lijkt me sterk, of ze hebben wel heel erg veel koelers besteld voor hun "extreme editions".
Mmmh ben hier niet blij mee. Het is allemaal wel mooi stil en zo maar het maakt kaarten veel duurder dan met een lucht cooler. En daarnaast neemt het nog meer ruimte in.

Zo iets in een mATX kast stoppen is een grote uitdaging. Waar een R9 290X prima past. Daar van krijg ik er zelfs twee in mijn Prodigy M gepropt. In het geval van een Accelero Hybrid past er nog maar een met wat passen en meten.

Hopelijk is dit geen indicatie voor het verbruik want die kant moeten we niet op willen. Verbruik is nog niet eens zo erg als de performance per watt maar goed is. Maar meestal is die niet zo best bij een hoog verbruik.

Ik ga het rustig af wachten. Ik ben heel benieuwd wat het gaat worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 26-11-2014 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Astennu schreef op woensdag 26 november 2014 @ 17:35:
Het is helemaal niet gezegd dat er een H2O cooler op komt. Er is alleen een proef ontwerp mee gemaakt.
Wellicht is het voor een Xtreme edition ontworpen. Het zou me niet verbazen als AMD nog 2 ontwerpen heeft met een wat traditionelere aanpak.

Tijd zal het leren. Ik hoop zelf dat het gewoon weer een blower cooler wordt. Hopelijk wel een stillere dan bij de R9 290X. Dat moet ook makkelijk kunnen!
Als ze eens heatpipes/vaporchamber dingen gingen gebruiken, hebben ze wss al een veel betere koeler. Het standaard ding is een blok koper met daarop een lading alu vinnen, meer niet. Leuk in 2005, niet leuk in 2014 en omstreken.

En het is de OEM versie, misschien is dit voor AMD wel [op korte termijn] goedkoper dan een nieuwe koeler ontwerpen + maken, dit is een bijna kant en klaar oplossing.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/AMD%20Radeon%20R9%20390X.jpg

De foto laat vrijwel zeker een waterkoeler zien voor één GPU. Er zal dus ook nog wel een versie komen voor de dual GPU uitvoering. Waarschijnlijk pakken ze voor de dual GPU uitvoering het al bestaande ontwerp van de R9 295X2 (Deze waterkoeler werkt goed en een nieuwe ontwerpen lijkt me wat overbodig en alles behalve goedkoop als je al een hele productieketen opgezet hebt).

Dat AMD waterkoeling bij de referentie kaarten levert zegt niks over AIBs die er wellicht met de tijd zelf luchtkoeling op zetten i.p.v. een waterkoeler. Hiermee drukken ze zelf de prijs. Waterkoeling zal inderdaad duurder zijn, maar ze zijn wel af van het gezeik over de koelers (AMD staat er niet bekend om zijn fatsoenlijke referentie koelers). De referentie kaarten gebruiken waterkoeling en de AIBs brengen vervolgens goede luchtgekoelde kaarten uit (DirectCU, Twinfrozer etc).

De afzet voor de watergekoelde referentie kaarten zal relatief groot zijn t.o.v. andere watergekoelde kaarten waardoor de kosten voor de waterkoeler door de grote van de orde dus lager zal uitvallen dan dat we gewend zijn denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door madmaxnl op 26-11-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
VasZaitsev schreef op woensdag 26 november 2014 @ 17:51:
[...]

Als ze eens heatpipes/vaporchamber dingen gingen gebruiken, hebben ze wss al een veel betere koeler. Het standaard ding is een blok koper met daarop een lading alu vinnen, meer niet. Leuk in 2005, niet leuk in 2014 en omstreken.

En het is de OEM versie, misschien is dit voor AMD wel [op korte termijn] goedkoper dan een nieuwe koeler ontwerpen + maken, dit is een bijna kant en klaar oplossing.
Volgens mij heeft de cooler wel een Vapor chamber. Maar ze hadden er ook heatpipes in moeten verwerken.
nVidia heeft het in ieder geval ook voor elkaar gekregen. De 780 Ti verbruikt ook aardig wat en is wel stil.

Er kan in ieder geval niet genoeg warmte van de GPU afgevoerd worden. Nieuwe pasta scheelt al aardig wat dus dat geeft ook iets aan.
madmaxnl schreef op woensdag 26 november 2014 @ 17:51:
[afbeelding]

De foto laat vrijwel zeker een waterkoeler zien voor één GPU. Er zal dus ook nog wel een versie komen voor de dual GPU uitvoering.

Dat AMD waterkoeling bij de referentie kaarten levert zegt niks over AIBs die er wellicht met de tijd zelf luchtkoeling op zetten i.p.v. een waterkoeler. Hiermee drukken ze zelf de prijs. Waterkoeling zal inderdaad duurder zijn, maar ze zijn wel af van het gezeik over de koelers (AMD staat er niet bekend om zijn fatsoenlijke referentie koelers). De referentie kaarten gebruiken waterkoeling en de AIBs brengen vervolgens goede luchtgekoelde kaarten uit (DirectCU, Twinfrozer etc).

De afzet voor de watergekoelde referentie kaarten zal relatief groot zijn t.o.v. andere watergekoelde kaarten waardoor de kosten voor de waterkoeler door de grote van de orde dus lager zal uitvallen dan dat we gewend zijn denk ik.
Maar wie zegt dat dit het enige ontwerp is wat AMD heeft laten maken? Het is niet ongewoon dat ze meerdere bedrijven vragen een voorstel te doen.

Ik had zelf geen problemen met de coolers van de HD58xx HD69xx en de 79xx. De R9 290(X) vind ik wel een stap achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
De referentie koelers van AMD zijn inferieur aan de referentie koelers van nVidia. Ook nVidia heeft de plank wel eens misgeslagen, maar ik denk dat het gemiddeld gezien zeker waar is.

"Q. Why not use a more robust "reference design" for stock coolers, incorporating some of the brilliant solutions proven out by your card partners and other 3rd parties in regards to noise and greater heat dissipation...especially at the high end?

A. Our reference solutions are designed to accommodate every system that fully complies with the ATX and PCIe mechanical and electrical specifications. Further, we have OEM and system integrator customers that prefer a blower-style assembly. In order to accommodate all parties interested in purchasing a reference GPU, our hand is guided in the direction of the designs you see." - Bron

Deze reactie wijst op een andere benadering, maar ze hebben ooit gezegd wat aan de kwaliteit van hun referentiekoelers te doen. Dat is tot op heden nog niet gebeurt dus wie weet (ik kan de bron niet meer vinden waarin AMD zei dat ze hun referentiekoelers gingen aanpakken).

[ Voor 76% gewijzigd door madmaxnl op 26-11-2014 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Astennu schreef op woensdag 26 november 2014 @ 17:04:

De winst die je dan haalt zou dan op gaan aan het feit dat er bijna 1300 ALU's bij komen. Dan moet je nog steeds grote verbeteringen in de architectuur doorvoeren.
De clocks zullen dan ook de doorslag moeten geven.

Kijk naar de GTX980. Het referentiemodel heeft een TDP van 165 Watt (volgens wiki) met 2000 ALU's. Praktisch alle beschikbare GTX980's zijn factory overclock versies die allemaal ruim over de 200Watt gaan qua verbruik.

AMD kan prima net zoiets doen. Een referentiekaart die lagere clocks heeft, met bijbehorende lager TDP, met gelijk fabrikant-af overclock kaarten voor allerhande reviews. In het eerste tabelletje mooie getalletjes qua verbruik, in het volgende tabelletje mooie getalletjes qua prestaties en iedereen roept haleluja.

Enfin, 200Watt met 4000 ALU's en HBM is prima haalbaar, bij de juiste clocks natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
dahakon schreef op woensdag 26 november 2014 @ 17:58:
[...]

De clocks zullen dan ook de doorslag moeten geven.

Kijk naar de GTX980. Het referentiemodel heeft een TDP van 165 Watt (volgens wiki) met 2000 ALU's. Praktisch alle beschikbare GTX980's zijn factory overclock versies die allemaal ruim over de 200Watt gaan qua verbruik.

AMD kan prima net zoiets doen. Een referentiekaart die lagere clocks heeft, met bijbehorende lager TDP, met gelijk fabrikant-af overclock kaarten voor allerhande reviews. In het eerste tabelletje mooie getalletjes qua verbruik, in het volgende tabelletje mooie getalletjes qua prestaties en iedereen roept haleluja.

Enfin, 200Watt met 4000 ALU's en HBM is prima haalbaar, bij de juiste clocks natuurlijk.
Ja natuurlijk 16000 shaders met lage clocks blijft ook wel binnen de 200 watt :) dat is dus de hele truc.
Maar als ze naar iets van 850-900 MHz zakken kunnen ze de spanning van 1.2v naar 1.0v laten zakken.
Bij de R9 290X kaarten scheelt dat erg veel voor het verbruik.

Ik heb het niet heel goed kunnen testen omdat de 2D voltages ook zakken en als je te ver undervolt gaat hij bij 2D artifacts geven. (Als de Kaart naar Idle gaat zakt de v-core. Bij de R9 290X stel je - en + mv in maar dat geld over de gehele linie. Onder load kan je wel -80mv draaien maar bij 2D met webpagina's waar hij tussen de 300-400 mhz wisselt is de limiet -33mv anders gaat het beeld flitsen).

Bij de 7970 scheelt het in ieder geval ook veel. Je hebt zo een 15-20% lager verbruik terwijl je qua clocks niets in hoefde te leveren. (max oc wordt wel lager maar de 1000-1500 was nog prima haalbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het zou wel mooi zijn als AMD op die manier wat weet te bezuinigen, normale mensen blijven toch wel van de voltages af, en de overclockers weten het voltage schuifje wel te vinden, desnoods weer een dualbios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:49
Astennu schreef op woensdag 26 november 2014 @ 15:29:
[...]

Ik heb geruchten gehoord dat dat 20nm process helemaal niet geschikt is voor high performance producten en meer gericht is op lower power zoals SOC's voor telefoons en tablets.

AMD kan misschien 20nm bij GlobalFoundry afnemen maar of dat wel geschikt is....
We zullen het gaan zien.
Global Foundries heeft 22nm beschikbaar sinds de overname van de IBM fabrieken. Deze proces is denk het meest geschikt voor een GPU aangezien de POWER8 CPU op dit proces wordt gebakken. Ik denk dat mocht de R3-390X onder de 28nm zijn dan zal het 22nm proces zijn van ex-IBM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik denk dat het gewoon dom is van AMD om reference koelers te leveren die, in ieder geval in de ogen van de eindgebruiker, vaak als minder worden ervaren dan die bij de concurrentie.

Volgensmij is dat zwaar onnodige negatieve publiciteit. De eerste klap is een daalder waard. Als je nieuwe GPU slecht scoort op dat gebied in de launchreviews maak je het nooit meer goed. Dat blijft hangen.

Tegenwoordig verwacht men gewoon een stille en effectieve koeler.

Watercooling, tja, moet zien wat ze ervan maken maar ik geloof niet dat dat echt positief ontvangen gaat worden als het ook voor non-halo GPU's bedoeld is.

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 26-11-2014 18:54 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Help!!!! schreef op woensdag 26 november 2014 @ 18:53:
Ik denk dat het gewoon dom is van AMD om reference koelers te leveren die, in ieder geval in de ogen van de eindgebruiker, vaak als minder worden ervaren dan die bij de concurrentie.
Inderdaad, want het zijn vaak de reference-kaarten die getest worden (als eerste) en die gegevens blijven meestal staan. Bij mij ligt de reference cooler ook ergens in de kast, dat was niet uit te houden en throttling is niet leuk.

Van mij mogen ze gerust een 10% duurdere kaart uitbrengen met een écht goede koeler, de AIB's zullen wel lager geprijsde kaarten maken.
Astennu schreef op woensdag 26 november 2014 @ 17:44:
Zo iets in een mATX kast stoppen is een grote uitdaging. Waar een R9 290X prima past. Daar van krijg ik er zelfs twee in mijn Prodigy M gepropt.
Phuncz in "CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 128"
Het zou me verwonderen zouden twee kaarten met elk een 120mm radiator niet passen in die case.
En dan nog zullen de AIB partners met tientallen alternatieve koeling komen. Maar jij vind het voornamelijk erg voor je collectie he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Misschien is dat nu ook wel de strategie, een dure CLWC kaart uitbrengen, die het lekker doet in de benchmarks, lekker stil en koel, en dikke performance omdat de turbo altijd aan staat.

En het maken van echte koelers laten ze over aan de fabrikanten die er verstand van hebben.

Kan uiteraard "backfire'en" als blijkt dat die kaarten een stuk heter worden zonder waterkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Help!!!! schreef op woensdag 26 november 2014 @ 18:53:
Watercooling, tja, moet zien wat ze ervan maken maar ik geloof niet dat dat echt positief ontvangen gaat worden als het ook voor non-halo GPU's bedoeld is.
Waterkoeling lijkt me juist goed. Ze pakken i.i.g. het bestaande probleem aan. De prijs en verbruik zal uitwijzen of het goed gaat uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

VasZaitsev schreef op woensdag 26 november 2014 @ 19:48:
Kan uiteraard "backfire'en" als blijkt dat die kaarten een stuk heter worden zonder waterkoeling.
Ik denk dat dat wel meevalt omdat die waterkoeling maar "beperkt" is met een 120mm radiator, dus het zal geen wonderprestaties zijn. Echter kan het AIB's wel misschien overtuigen nog wat stappen verder te gaan ipv. de bijna vanzelfsprekende beter-dan-reference coolers die nu vaak gebruikt worden onderaan het prijssegment.

• Astennu
Phuncz schreef op woensdag 26 november 2014 @ 19:38:
[...]

Inderdaad, want het zijn vaak de reference-kaarten die getest worden (als eerste) en die gegevens blijven meestal staan. Bij mij ligt de reference cooler ook ergens in de kast, dat was niet uit te houden en throttling is niet leuk.

Van mij mogen ze gerust een 10% duurdere kaart uitbrengen met een écht goede koeler, de AIB's zullen wel lager geprijsde kaarten maken.

[...]

Phuncz in "CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 128"
Het zou me verwonderen zouden twee kaarten met elk een 120mm radiator niet passen in die case.
En dan nog zullen de AIB partners met tientallen alternatieve koeling komen. Maar jij vind het voornamelijk erg voor je collectie he :P
Nee dat gaat niet passen. De Kast is Bijna zo groot als de wat grotere mini ITX kasten. De eerste versie was ook een ITX kast later hebben ze hem zo aangepast dat hij niet groter werd maar dat er wel MATX in kon. Maar je hebt heel weinig ruimte. Als je er twee kaarten in hebt zitten past die 2e Rad niet aan de boven of voorkant. Dan zit je met je voeding of de 2e kaart knel.

Voor mijn verzameling zijn die H2O dingen ruk ja. Past niet mooi op de foto :)
Je kan die radiator ook niet even afkoppelen. Maar verder heb ik geen bezwaar ik blijf toch single GPU draaien. Een rad krijg ik nog wel weg. Maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een blower cooler. Vind ik ook mooier.
Phuncz schreef op woensdag 26 november 2014 @ 21:46:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt omdat die waterkoeling maar "beperkt" is met een 120mm radiator, dus het zal geen wonderprestaties zijn. Echter kan het AIB's wel misschien overtuigen nog wat stappen verder te gaan ipv. de bijna vanzelfsprekende beter-dan-reference coolers die nu vaak gebruikt worden onderaan het prijssegment.
Nja als je er een R9 295X2 mee koel kan houden moet een single GPU ook wel lukken.

Maar het blijft raar dat bedrijven als MSI, Sapphire enz wel goede coolers kunnen maken en AMD daar zo'n moeite mee heeft. Of het probleem is gewoon te goedkope coolers. Als ze ipv 20 daar nou eens 40 dollar van het budget in steken krijg je wellicht wel een goed werkende oplossing.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik denk dat ze voor de R9 390X een dunnere radiator zouden gebruiken (tov. de 295X2) om kosten te sparen en ietsje hogere compatibiliteit te krijgen.

Maar ik heb al veel kleinere cases gezien dan de Bitfenix Prodigy M met dual 120mm CLC's, het is zeker mogelijk maar met wat puzzelwerk.

• Astennu
Dat zal best. Echter heb ik deze kast gekocht op luchtcooling en dat ik dus normale high end cooler zou kunnen gebruiken. H2O kan uiteindelijk compacter als de kast er op ontworpen is.
Daarnaast wil ik minimaal mATX dan heb je meer mogelijkheden op de borden zitten en over het algemeen ook betere OC opties. Daarnaast meer keuzen en een grotere prijs range van veel goedkoper tot duurder.

En daarnaast de optie voor een Crossfire setup met dus 2 kaarten. Dan zijn er niet veel kasten meer die compacter zijn (een R9 295X2 telt niet als Crossfire in dit geval omdat dit een kaart is)

[ Voor 55% gewijzigd door Astennu op 27-11-2014 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dahakon schreef op woensdag 26 november 2014 @ 16:57:
40 à 50W lijkt mij eerder het totale verbruik van het geheugen op een videokaart zoals de R9 290X. Ik zie tenminste een verbruik van 30W bij Furmark volgens AIDA64 met mijn HD 7950 3GB. En aangezien de R9 290X het geheugen op dezelfde kloksnelheid heeft lopen en 1/3 meer chips gebruikt, lijkt mij dat het totale verbruik eerder 40 à 50W max zal zijn en de winst dus kleiner.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

De stock cooler van AMD is altijd al waardeloos geweest. Vind ik.

En waterkoeling als oplossing vind ik eigenlijk iets wat me niet nodig lijkt? En dan klopt dit verhaal toch niet meer;
"Q. Why not use a more robust "reference design" for stock coolers, incorporating some of the brilliant solutions proven out by your card partners and other 3rd parties in regards to noise and greater heat dissipation...especially at the high end?

A. Our reference solutions are designed to accommodate every system that fully complies with the ATX and PCIe mechanical and electrical specifications. Further, we have OEM and system integrator customers that prefer a blower-style assembly. In order to accommodate all parties interested in purchasing a reference GPU, our hand is guided in the direction of the designs you see." - Bron
NV heeft al kaarten geproduceerd die verschrikkelijke heethoofden waren, en zelfs die waren stiller dan de meeste stock AMD kaarten.

De stock kaart die echt heerlijk stil was, was de HD5970. Dus ze kúnnen het wel.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Hallo Tweakers. Ik ben al een tijdje uit pc land en ik begin langzaam aan weer zin te krijgen in het gamen. Nu heb ik gister even kort wat uit getest en wil ik weten wat het nu precies is.

Ik speelde gister (om te testen) Bf4 op 1440x900 (75Hz) en op 1920x1080 (60Hz). Buiten, dat ik op die eerste resolutie meer frames heb, loopt het beeld stukken vloeiender, komt dit door het aantal Hz'en wat de monitor kan leveren of is het gewoon het aantal frames ?
Toevallig kocht ik gister Far Cry 3 en die heeft op 50/60 soms uit schieters naar 70fps vrij stroef beeld. Het lijkt dus ergens bij mijn gpu (AMD 7870Ghz) te zitten of misschien is het gewoon het beeld wat iets te kort komt. Ik weet wel een klein beetje af van FPS en Hz'en, dus meer dan 60 zal ik nooit op 60Hz halen. Ik wil alleen een beetje weten hoe dat nu in elkaar steekt.

Oooh ja! en dan nog kort iets. Call of duty Mw2 kan blijkbaar wel 75Hz op 1080p en dan loopt het beeld ook heerlijk vloeiend!

[ Voor 7% gewijzigd door Mosin op 01-12-2014 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Mosin schreef op maandag 01 december 2014 @ 19:13:
Hallo Tweakers. Ik ben al een tijdje uit pc land en ik begin langzaam aan weer zin te krijgen in het gamen. Nu heb ik gister even kort wat uit getest en wil ik weten wat het nu precies is.

Ik speelde gister (om te testen) Bf4 op 1440x900 (75Hz) en op 1920x1080 (60Hz). Buiten, dat ik op die eerste resolutie meer frames heb, loopt het beeld stukken vloeiender, komt dit door het aantal Hz'en wat de monitor kan leveren of is het gewoon het aantal frames ?
Toevallig kocht ik gister Far Cry 3 en die heeft op 50/60 soms uit schieters naar 70fps vrij stroef beeld. Het lijkt dus ergens bij mijn gpu (AMD 7870Ghz) te zitten of misschien is het gewoon het beeld wat iets te kort komt. Ik weet wel een klein beetje af van FPS en Hz'en, dus meer dan 60 zal ik nooit op 60Hz halen. Ik wil alleen een beetje weten hoe dat nu in elkaar steekt.

Oooh ja! en dan nog kort iets. Call of duty Mw2 kan blijkbaar wel 75Hz op 1080p en dan loopt het beeld ook heerlijk vloeiend!
Dit komt door de resolutie hoe hoger hoe harder je videokaart en processor moet werken om het beeld fatsoenlijk en snel op je scherm te krijgen.

Hz: hoeveel keer je monitor per seconde flikkert
FPS: hoeveel beelden/sec je computer berekent

http://nl.hardware.info/f...verschil-fps-en-hz.19375/

Je fps kan nooit meer zijn dan het aantal ingesteld hz zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

polli_ schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:53:
[...]
Dit komt door de resolutie hoe hoger hoe harder je videokaart en processor moet werken om het beeld fatsoenlijk en snel op je scherm te krijgen.
Klopt inderdaad dat je GPU harder moet werken, maar juist doordat de GPU het niet bij kan benen op hoge resoluties is het makkelijker voor de CPU :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Nu online
Hwi ligt er bij mij al een tijd uit... vanaf ik daar iets liet veranderen.

Bedankt voor de reacties in ieder geval! Nu vraag ik me dan wel af, wat die kleine haperingen zijn. Op 60FPS zou je dat toch niet zo mogen merken of zit ik dan verkeerd te denken ? Het kan misschien ook de extreme wisseling van frames in het spel zijn. Bij Far Cry 3 gaat hij als een gek van 55 naar 65 en dan weer naar onder.. of naar boven.

[ Voor 23% gewijzigd door Mosin op 02-12-2014 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Met vsync aan zal je niet hoger komen dat die 60fps. Zodra je minder dan 60fps haalt schaalt je fps terug naar de eerste onderliggende stap: 30fps, zelfs al zou je op dat moment 50fps halen.
Op die manier heb je altijd een compleet beeld op je scherm en niet een beeld wat half af is. Zoek maar op de term: tearing.

Als je geen vsync aan hebt staan dan is je fps inpricipe niet gelimiteerd en kan je ook 50fps halen, maar ook 136fps bijv.
Nadeel is wel dat je dan tearing hebt.
Input is echter veel directer omdat je pc niet als bij vsync aan het wachten is totdat je monitor het beeldje heeft opgehaald.

Mini-stotters hebben vaak te maken met de minimale fps. Als je in actie scenes 30fps haalt en op rustige stukken dan 80fps... Dan is het gemiddelde wel bijv. 60, maar dan speelt het alles behalve soepel.

En je hebt ook nog micro stutters.
Stel je haalt 60fps, dat zijn 60 beeldjes per seconde. Als jouw videokaart bijv 50 beeldjes al in de eerste 100ms klaar heeft en de laatste 10 doet ie er dus 900ms over, dan oogt het ook niet geheel vloeiend.
Bovenstaande komt vaker voor bij SLI en Crossfire configuraties dan bij een enkele kaart.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:27
Rye schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 01:04:

Nadeel is wel dat je dan tearing hebt.
Kans op he. Ik speel zelf nooit met V-synch, en nog nooit tearing gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeara schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:04:
[...]
Statistisch gezien is de kans dat je geen tearing hebt zonder v-sync verwaarloosbaar.
Namelijk, tearing ontstaat op het moment dat de videokaart naar een nieuw frame schakelt terwijl de monitor midden in de schermopbouw zit, dus niet in het 'vertical blank' interval, waarbinnen er even 'rust' is, oorspronkelijk bedoeld om analoge signalen en CRTs te synchroniseren.
Dit 'vertical blank' interval is ongeveer 8% van de totale tijd voor de schermopbouw.

Omdat er geen enkele synchronisatie plaatsvindt zonder v-sync, zou je kunnen stellen dat het schakelen naar een nieuw frame een random-functie is met uniforme verdeling.
In dat geval heb je dus een kans van 0,08 dat het binnen het vblank interval valt, en je dus geen waarneembare tearing hebt.
Dit geldt echter voor IEDER frame.
Dus als je twee frames rendert, is die kans 0,08*0,08 = 0,0064. Etc.

Kortom, de kans dat je tijdens een zinvolle duur van het spelen van een spel geen last van tearing hebt (enkele minuten is al gauw duizenden frames, als we uit gaan van een framerate ergens tussen de 15 en 60 fps), is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

polli_ schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:53:
Je weergegeven fps kan nooit meer zijn dan het aantal ingesteld hz zijn.
FTFY ! Want je FPS kan natuurlijk ook veel hoger zijn dan je refresh, enkel niet met V-sync aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:23:

Kortom, de kans dat je tijdens een zinvolle duur van het spelen van een spel geen last van tearing hebt (enkele minuten is al gauw duizenden frames, als we uit gaan van een framerate ergens tussen de 15 en 60 fps), is nihil.
En geloof het of niet, ik heb geen last van tearing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:23:
[...]

Omdat er geen enkele synchronisatie plaatsvindt zonder v-sync, zou je kunnen stellen dat het schakelen naar een nieuw frame een random-functie is met uniforme verdeling.
In dat geval heb je dus een kans van 0,08 dat het binnen het vblank interval valt, en je dus geen waarneembare tearing hebt.
Dit geldt echter voor IEDER frame.
Dus als je twee frames rendert, is die kans 0,08*0,08 = 0,0064. Etc.
Ieder frame heb je 8% kans dat het misgaat, dus gemiddeld gaat het iedere 12.5 frames fout. Als je jouw rekenmethode gebruikt voor het gooien van een munt heb je misschien door waar het mis gaat (de kans op kop wordt niet kleiner als je vaker gooit). Zie ook: geometrische verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:46:
[...]
FTFY ! Want je FPS kan natuurlijk ook veel hoger zijn dan je refresh, enkel niet met V-sync aan.
Ja, ik wil dat nog wel even verduidelijken:
Je monitor tekent per definitie exact het aantal beelden van je refresh-rate.
Als je v-sync hebt met double-buffering, dan rendert je systeem nooit meer frames dan je monitor aankan, omdat hij steeds wacht met het volgende frame totdat je monitor het frame refresht.
Namelijk:
Buffer 1: Het huidige frame dat naar de monitor verstuurd wordt.
Buffer 2: De buffer waarin het volgende frame gerenderd wordt.

Als je triple-buffering hebt, dan heeft je systeem nog een derde buffer:
Buffer 1: Het huidige frame dat naar de monitor verstuurd wordt.
Buffer 2: Een frame dat al klaar is met renderen, en naar de monitor verstuurd kan worden zodra deze refresht.
Buffer 3: De buffer waarin het volgende frame gerenderd wordt.

In dit geval kan het voorkomen dat buffer 3 al klaar is voordat buffer 2 verstuurd kan gaan worden. Buffer 2 kan dan worden vervangen door buffer 3, en je systeem gaat dan aan het volgende frame beginnen.
In dit geval render je dus meer beelden dan de refresh-rate van je monitor (ook met v-sync aan dus). Je zult alleen dus niet alle beelden zijn, want sommigen vallen ertussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dcm360 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:49:
[...]
Ieder frame heb je 8% kans dat het misgaat
Nee, beter lezen: Ieder frame heb je 8% kans dat het goed gaat, dus 92% kans dat het fout gaat.
, dus gemiddeld gaat het iedere 12.5 frames fout.
Nee, gemiddeld gaat het iedere 1,09 frames fout.
Als je jouw rekenmethode gebruikt voor het gooien van een munt heb je misschien door waar het mis gaat (de kans op kop wordt niet kleiner als je vaker gooit). Zie ook: geometrische verdeling.
Het gaat bij jou mis:
Jij hebt het hier over een onafhankelijke kans.
Maar deze situatie is een afhankelijke kans.
Namelijk: als je geen tearing hebt over 100 frames, dan heb je geen tearing in frame 1 EN geen tearing in frame 2 etc.
Als je het vergelijkt met een muntje opgooien, dan moet je het zien als: Wat is de kans dat ik X keer gooi, en nooit kop gooi?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2014 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Oeps, volgens mij ben ik nog niet wakker inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Zeara schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:04:
[...]

Je hebt altijd tearing zonder v-sync tenzij je een stilstaand beeld hebt. Of je als je FPS heel dicht bij de 60 zit. Dan is de kans kleiner. Maar als je bv 90 FPS draait met een 60FPS scherm heb je bijna iedere frame wel tearing.

Waarschijnlijk ben je er gewoon niet zo gevoelig voor. Je ziet het ook maar heel kort.
Ik merk het zelf wel regelmatig Maar met vsync spelen is ook niet altijd alles.

Daarom ben ik ook heel blij dat GSync en FreeSync bedacht zijn en die schermen er nu aan zitten te komen. (de eerste Gsync schermen zijn er al)

Ik wacht het zelf nog heel even af wat de eerste reviews er van zeggen. En ik weet het niet zeker maar ik heb het idee dat de Dell Uxx15 serie nog geen Freesync support heeft. De scalers zijn volgens mij pas net klaar dus kan me voorstellen dat veel merken nu vol op bezig zijn met het maken van de nieuwe schermen met die scalers. De eerste schermen komen volgens mij begin volgend jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 02-12-2014 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
Laat ik mijn statement maar afzwakken tot ik heb er geen last van ;)

Het zal wel helpen dat ik nooit boven de 60 fps zit. 7970 met 1440p scherm draait soepel met mix van high/ultra, maar komt echt niet boven de 60 fps uit. Alhoewel, kan uit mijn WoW tijd ook niet zeggen dat ik er last van had. En dan zit je met open gebieden wel op 100+ fps. Zelfde voor oudere games.

Het is dat ik nu niet de beschikking heb over mijn desktop. Anders kon ik even wat testjes doen met verschillende games. En eens kijken of ik het wel of niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeara schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 10:35:
Laat ik mijn statement maar afzwakken tot ik heb er geen last van ;)
Dat kan, of je tearing hebt is 1. Of het ook zichtbaar is, is 2.
Namelijk, in het specifieke geval dat twee opeenvolgende frames exact hetzelfde zijn, kun je nooit de tearing zien.
Algemener, naarmate er minder verschil tussen twee opeenvolgende frames zit, is het lastiger te zien.
Het klassieke geval waarbij tearing erg duidelijk is, is bij een FPS als je snel ronddraait, waarbij je echt een soort 'trapje' ziet van 2 of meer frames op je scherm, die steeds een stukje van elkaar verschoven zijn.

Naarmate je framerate hoger is, zullen er minder verschillen tussen twee opvolgende frames zijn. De verschillen zijn namelijk altijd een functie van de tijd. Hogere framerate is kleinere delta qua tijd tussen de frames, en dus ook over het algemeen kleinere deltas tussen functies van die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 14:42
@Astennu.
Het schijnt dat er al een monitor op de markt is die Freesync gaat ondersteunen door middel van een firmware update :)
Was volgens mij een stukje over op hardware.info een maand of twee geleden.

Over tearing.
Met mijn 5870 had ik er iig erg veel last van, maar nu met mijn 7970 bijna niet meer (of dus voor mij niet irritant)
Maar ik moet wel zeggen dat de 7970 in CF bijna alles speelt wat ik er tegenaan gooi :)
(the witcher 2 daargelaten :/ die crashed altijd....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat 'toekomstige firmware update' verhaal vind ik nogal riskant, op smartphone gebied is er ook al meer dan eens losjes met dit soort "verplichtingen" omgegaan. Ik wil persoonlijk eerst eens feiten zien voordat ik ergens 500-1000€ aan uitgeef voor een degelijk scherm. Zelf wacht ik op iets 32-40" met 4K en IPS, maar dan met de DisplayPort Adaptive Sync support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik ben zelf nog een beetje aan het twijfelen om voor een 30/32" te gaan met IPS 4K en FreeSync of 3x 25" IPS 1080P met Freesync in Eyefinity.

3x 2560x1440 is gewoon te zwaar dat is nog 40% zwaarder dan 4K en voor 4K heb je eigenlijk al 2 GPU's nodig.

Mijn broer heeft 3x Dell U2414h en dat ziet er erg mooi uit. Die randen zijn super dun ideaal voor Eyefinity. Enige wat daar nog ontbreekt is Freesync en persoonlijk heb ik liever 16:10 maar die heeft dell wel in de planning staan alleen vrees ik dat die nog geen freesync heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Nu online
Bedankt voor de nuttige info jongens! Ik moet me wel maar weer eens in gaan lezen.. haha.
Zonet even Far Cry 3 getest met v-sync aan en hij loopt stukken beter. Al weer een heel stuk soepeler!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het is in ieder geval duidelijk dat Gsync en wellicht ook Freesync nog wel wat kinderziektes (zullen) hebben.

PCPER: A Look into Reported G-Sync Display Flickering

Ben heel benieuwd naar een praktijkvergelijk want wil graag een nieuwe monitor en Gsync/Freesync is voor mij in principe wel een must have.

[ Voor 21% gewijzigd door Help!!!! op 02-12-2014 19:41 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Wat ik lees is dat dit enkel bij G-sync gevonden is, FreeSync is nog niet getest door het gebrek aan ondersteunde monitoren (neem ik aan). Het zou kunnen dat de Adaptive Sync standaard hier wel rekening mee houdt dat er bij een gebrek aan binnenkomend signaal de frame gerepeat wordt aan de maximale refresh in plaats van bij G-sync de monitor te laten wachten in panel self-refresh. Het lijkt me dat een G-sync versie 2 dit ook zou kunnen oplossen.

Al bij al is dit een uitzonderlijke omstandigheid, flikkeringen bij 0 fps lijkt me niet zo storend in alledaags gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 19:39:
Het is in ieder geval duidelijk dat Gsync en wellicht ook Freesync nog wel wat kinderziektes (zullen) hebben.
Ja, maar dit lijkt mij aan het paneel te liggen.
Ik vind het nogal verwarrend als mensen over LCD spreken alsof het een ouderwetse CRT is die 'flikkert' en 'refresh' nodig heeft.
LCD-cellen zou je normaal gesproken gewoon onder constante spanning kunnen zetten, en dan blijven ze constant hun 'waarde' vasthouden.
Het probleem is dat de overgangen naar verschillende waarden niet volgens een lineaire schaal verloopt, waardoor men ter compensatie niet lineair van de ene naar de andere waarde schakelt, maar volgens een curve die de cel zo snel en lineair mogelijk de nieuwe waarde aan laat nemen.
Waarschijnlijk zit er hier ergens een bug waardoor de cellen 'doorlopen' naar wit, ipv dat ze de waarde vasthouden als ze die eenmaal bereikt hebben (danwel dat ze actief 'gereset' worden om hun waarde te behouden).

Het verwarrende is dus dat mensen praten alsof LCD sowieso 'ververst' moet worden.
Nee, het *geheugen* moet ververst worden. Er zit namelijk een framebuffer in een LCD-scherm, waarin alle waarden bewaard worden, waaruit dus de spanning per cel wordt afgeleid.
Dynamisch geheugen is min of meer een condensator, en loopt langzaam leeg. Daarom moet de waarde om de zoveel tijd ververst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Freesync is toch gebaseerd op een feature uit DP1.2?
Uit mijn hoofd bevat de DP1.2 standaard ook iets, waarbij de monitor dus hetzelfde beeld blijft geven als er geen nieuw signaal binnenkomt.
Het werd 2 jaar geleden gedemonstreerd uit mijn hoofd.

(hmkay, kan er nu dus zo 1,2,3 niks over vinden... bij de demo trokken ze dus de stekker uit de pc en het beeld bleef op het scherm staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DCG909 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 08:50:
Uit mijn hoofd bevat de DP1.2 standaard ook iets, waarbij de monitor dus hetzelfde beeld blijft geven als er geen nieuw signaal binnenkomt.
Ja, als een soort powersave-functie.
Maarja, dat heeft verder weinig met DP of G-Sync te maken.
Met G-Sync zou dat precies hetzelfde moeten kunnen werken.
DP is gewoon een protocol, en G-Sync is ook een protocol, al levert nVidia ook de scaler zelf.

Maarja, als de post-processing op het signaal om het LCD-scherm aan te sturen niet goed berekend is op verschillen in framerate, dan krijg je dus flikkerende beelden.
Dat heeft meer te maken met de implementatie dus, dan met het protocol an sich. Dus dit probleem zou met DP/FreeSync net zo goed op kunnen treden. En bij G-Sync moet het op te lossen kunnen zijn door het paneel beter aan te sturen bij lage framerates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Nu online
Ik ben nu wat spellen aan het testen met v-sync aan en het loopt in principe prima. Beter dan dat ik zelf heb verwacht.
Nu zit ik alleen met een probleem, namelijk, dat als ik snel beweeg er even een hapering is. Als ik vervolgens op MSI Afterburner kijk, dan zie je dat de load omhoog springt na zo'n moment. Valt hier nog iets in te tweaken zodat het goed loopt ?
Ik pak wel meestal de zwaarste instellingen, zodat mijn kaart rond de 90/100% load hangt. Doet iemand dit van jullie ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Je moet natuurlijk de instelling gebruiken waardoor ie niet onder je v-sync fps komt, anders krijg je haperingen naar 30fps.

Je kan ook radeonpro gebruiken voor dynamic-vsync.

[ Voor 22% gewijzigd door Bullus op 03-12-2014 14:04 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je kan ook triple buffering aanzetten (dit geeft wel iets meer input lag). Dan zijn de dips minder erg, dit kan met Radeon Pro:
http://www.radeonpro.info/manual/contents/the-tweaks-tab

Meer over triple buffering:
http://www.anandtech.com/show/2794/4

[ Voor 26% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 03-12-2014 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:00
Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 22:21:
[...]

Ja, maar dit lijkt mij aan het paneel te liggen.
Ik vind het nogal verwarrend als mensen over LCD spreken alsof het een ouderwetse CRT is die 'flikkert' en 'refresh' nodig heeft.
LCD-cellen zou je normaal gesproken gewoon onder constante spanning kunnen zetten, en dan blijven ze constant hun 'waarde' vasthouden.
Het probleem is dat de overgangen naar verschillende waarden niet volgens een lineaire schaal verloopt, waardoor men ter compensatie niet lineair van de ene naar de andere waarde schakelt, maar volgens een curve die de cel zo snel en lineair mogelijk de nieuwe waarde aan laat nemen.
Waarschijnlijk zit er hier ergens een bug waardoor de cellen 'doorlopen' naar wit, ipv dat ze de waarde vasthouden als ze die eenmaal bereikt hebben (danwel dat ze actief 'gereset' worden om hun waarde te behouden).

Het verwarrende is dus dat mensen praten alsof LCD sowieso 'ververst' moet worden.
Nee, het *geheugen* moet ververst worden. Er zit namelijk een framebuffer in een LCD-scherm, waarin alle waarden bewaard worden, waaruit dus de spanning per cel wordt afgeleid.
Dynamisch geheugen is min of meer een condensator, en loopt langzaam leeg. Daarom moet de waarde om de zoveel tijd ververst worden.
Met je eens, maar twee puntjes:

- Bij LCD schermen kost het meer energie om zwart weer te geven, omdat de pixels als het ware dicht geknepen moeten worden. (In tegenstelling tot (AMO)LED schermen.) Dus 'doorlopen' naar wit zou ook kunnen beteken dat het paneel zelf gewoon geen instructie krijgt.

- Ik meen dat bij dynamic refresh rate de verversing frequentie niet lager kan dan 9hz omdat anders de pixels beschadigd raken of juist weer uitdoven. Maar goed misschien is dat wel dat 'Dynamische geheugen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Bullus schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:59:
Je moet natuurlijk de instelling gebruiken waardoor ie niet onder je v-sync fps komt, anders krijg je haperingen naar 30fps.

Je kan ook radeonpro gebruiken voor dynamic-vsync.
Ik gebruik die Dynamic-vsync voor somige games. Dat werkt erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toettoetdaan schreef op woensdag 03 december 2014 @ 16:07:
[...]
Dus 'doorlopen' naar wit zou ook kunnen beteken dat het paneel zelf gewoon geen instructie krijgt.
LCD-cellen moeten gewoon onder constante spanning staan om hun kleur vast te houden. Daar heb je geen 'instructie' voor nodig, maar het moet wel gebeuren.
Ik vind het dus vreemd als ze NIET hun waarde vasthouden na de initiele overgang naar een nieuw frame.
Toettoetdaan schreef op woensdag 03 december 2014 @ 16:07:
- Ik meen dat bij dynamic refresh rate de verversing frequentie niet lager kan dan 9hz omdat anders de pixels beschadigd raken of juist weer uitdoven. Maar goed misschien is dat wel dat 'Dynamische geheugen'
Ja, ik neem aan dat dat over het geheugen gaat.
Je moet het ongeveer zo zien, qua dataflow:
Videogeheugen -> DVI -> interne buffer in paneel -> postprocessing -> stuur pixels aan via waarden in interne buffer.

Dat aansturen van die pixels zou een constant proces moeten zijn: iedere pixel krijg spanning X. Het aansturen zou dan bijregelen moeten zijn van X.
Geen nieuwe pixeldata -> geen nieuwe bijregeling.
Maar misschien heeft men besloten dat het in de praktijk simpeler/beter is om niet bij te regelen, maar om het via pulsen te doen (een vorm van PWM: http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation).
In dat geval dooft een pixel dus uit na een puls. Onder de aanname dat er genoeg pulsen per seconde komen dat dit niet zichtbaar is, werkt dat.
Op het moment dat je framerate verandert, valt zo'n methode dus uit elkaar.
En dan moet je dus zelf pulsen gaan forceren ipv dat je dat koppelt aan ieder frame dat er binnenkomt (want je weet nu niet wanneer je volgende frame komt).

Die interne buffer blijft dus niet eeuwig goed, omdat het dynamisch geheugen is (statisch geheugen is veel duurder). De simpelste manier om het geheugen te refreshen is om de buffer gewoon opnieuw over de DVI te sturen.

Dus ja, het ligt niet zozeer aan DP of G-Sync zelf, maar op de manier waarop het paneel aangestuurd wordt. Voor zover ik weet is daar niet zo veel over bekend, dus ik zou ook niet precies kunnen zeggen wat er fout gaat en hoe dat op te lossen valt. Maar het lijkt mij dat het in theorie wel perfect zou moeten kunnen werken (televisies kunnen al met '1600 Hz' post-processen op een signaal dat 25/30/50/60 Hz is, dus een dergelijke techniek zou vast ook in een monitor met G-Sync gebouwd kunnen worden. Volgens mij lost dat het probleem van geheugenrefresh sowieso wel op, omdat het geheugen tijdens het post-processen steeds opnieuw gelezen wordt, waardoor het refresht).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2014 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik denk dat het pulsen te maken heeft met het vermijden van inbranden bij LCD's. Het is nog steeds mogelijk maar veel minder dan vroeger, misschien hierom ? Ik las laatst dat het slecht voor een pixel was als hij langdurig een constant signaal kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik weet, kan LCD niet inbranden, en slijtage is sowieso verwaarloosbaar.
Sowieso is 'langdurig' in de context van inbranden meer iets van uren of zelfs dagen, niet een paar milliseconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:15
De 30hz is misschien al aan de lage kant voor voor een TN panel, en beginnen ze al te driften. Tijdens gameplay is flicker waarschijnlijk wel beter dan stutter, maar goed, bij laadschermen misschien vervelend.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2014 @ 11:51:
Voor zover ik weet, kan LCD niet inbranden, en slijtage is sowieso verwaarloosbaar.
Sowieso is 'langdurig' in de context van inbranden meer iets van uren of zelfs dagen, niet een paar milliseconden.
Een LCD kan zeker nog inbranden, ik zie het nog regelmatig op de werkvloer waar er vaak hetzelfde beeld te zien is. Maar zoals ik zei, denk ik dat het pulsen van de pixels gedaan wordt om het voorkomen ervan sterk te verminderen. Ik had het dan ook niet over pixels die in milliseconden inbranden, maar pixels die door constant signaal sneller inbranden dan pixels aangestuurd met pulsering, over een lange periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Both the liquid crystal material and the alignment layer material contain ionic compounds. If an electric field of one particular polarity is applied for a long period of time, this ionic material is attracted to the surfaces and degrades the device performance. This is avoided either by applying an alternating current or by reversing the polarity of the electric field as the device is addressed (the response of the liquid crystal layer is identical, regardless of the polarity of the applied field)
Rechtstreeks van de wiki over LCD.
En LCD's kunnen nog wel inbranden, het duurt alleen langer voordat de schade permanent is blijkbaar.

(ben al een aantal keer met mijn 3DS in slaap gevallen (3DS hing aan de stroom), 8 uur later werd ik wakker en vreesde voor degradatie oid. Gelukkig was er niks aan de hand....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DCG909 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:21:
[...]
En LCD's kunnen nog wel inbranden, het duurt alleen langer voordat de schade permanent is blijkbaar.
Ik heb een aantal behoorlijk oude laptops (jaren 90/begin 2000), waarbij ik toch zeker zou verwachten dat bv de taakbalk van Windows dan inmiddels wel ingebrand zou zijn. Maar niets van te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het is ook behoorlijk afhankelijk van het gebruik, we praten over bv. 8u per dag hetzelfde beeld (of deel van) waar niets anders weergegeven wordt, jarenlang. Het zou kunnen dat het pulsen bij portable devices al langer gebruikt wordt.

Ik heb een iPod Color (behoorlijk oud) die ik elk jaar een paar dagen een bende primaire kleuren laat cyclen omdat er verschillende elementen altijd actief zijn in het beeld. Dan verdwijnt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op donderdag 04 december 2014 @ 14:06:
Het is ook behoorlijk afhankelijk van het gebruik, we praten over bv. 8u per dag hetzelfde beeld (of deel van) waar niets anders weergegeven wordt, jarenlang.
Zoals een laptop waar jarenlang dagelijks ~8 uur mee in Windows gewerkt wordt, en dus altijd de taakbalk op dezelfde plek op het beeld staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Je bent de zin erna vergeten te quoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op donderdag 04 december 2014 @ 15:21:
Je bent de zin erna vergeten te quoten.
Lijkt me niet dat ze in die tijd al actief aan het pulsen waren. We hebben het hier over eerste generaties kleuren-LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op donderdag 04 december 2014 @ 14:06:
Het is ook behoorlijk afhankelijk van het gebruik, we praten over bv. 8u per dag hetzelfde beeld (of deel van) waar niets anders weergegeven wordt, jarenlang. Het zou kunnen dat het pulsen bij portable devices al langer gebruikt wordt.

Ik heb een iPod Color (behoorlijk oud) die ik elk jaar een paar dagen een bende primaire kleuren laat cyclen omdat er verschillende elementen altijd actief zijn in het beeld. Dan verdwijnt het weer.
Staan mooie foto's met ingebrande schermen op wiki's entry over screen burn-in. Zelf nooit problemen gehad met burn-in met LCD. Dooie pixels daarentegen... :X

Hangt er wel vanaf wat voor portable device. Voor een smart phone denk ik niet dat t zo belangrijk is. Daar ligt de prioriteit meer bij stroom besparen. En bovendien ligt daar de verwachte gebruiksduur een stuk lager. M.i. ook de reden dat je OLED schermen als eerst daar zag.

En wat bedoel je precies met pulsen? Een paneel moet continu ververst worden anders verliezen de pixeltjes hun waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

We halen volgens mij twee begrippen door elkaar: signaal en stroom. Pixels hebben een regelmatig refreshed signaal nodig om hun kleur aan te houden, maar pixels hebben een niet-continu stroomtoevoer nodig om te beletten dat ze beschadigen. Of dat is wat ik uithaal van de informatie die men hier geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op donderdag 04 december 2014 @ 15:59:
Pixels hebben een regelmatig refreshed signaal nodig om hun kleur aan te houden
Dit dus juist NIET bij LCD.
Zet de kristallen onder een bepaalde spanning (het gaat om het potentiaalverschil, niet om de stroom), en ze nemen een bepaalde 'hoek' aan. Zolang de spanning gelijk blijft, blijft de hoek gelijk, en dus blijft dezelfde kleur aanhouden.

Blijkbaar beschadigen ze als ze te lang onder een bepaalde hoek zouden staan. Hoe lang 'te lang' is, weetik niet, maar dat lijkt me niet in de orde van een paar frames a 60 Hz te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2014 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik volg niet meer met twee personen die iets anders door elkaar roepen, ik ga het wel zelf uitzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 04-12-2014 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Nu online
Bij die Radeon-pro heb ik triple buffering aangevinkt en daarnaast de FPS op 60 gezet. Is dit juist of moet er iets totaal anders ingesteld worden ?
Ik merk verschil, maar ook zijn er wat andere dingetjes bij gekomen. Hij loopt soms vast en heeft constant hele lichte hapering. Het speelt vrij aardig, maar niet volledig.

Ik zal eens kijken wat de dynamic v-sync doet.

[ Voor 7% gewijzigd door Mosin op 04-12-2014 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
nieuws: AMD laat gpu's bij Global Foundries maken

Wait, what?
De 390X zouden dus misschien toch 20nm kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Heeft iemand de nieuwe drivers met downsampling al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
DCG909 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:49:

Wait, what?
Ik vermoed eigenlijk, AMD kennende, dat ze niet gelijk een high-end gpu op een nieuw proces gaan bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Laatst online: 14-09 20:03
Het lijkt erop dat er dat er een NDA is gebroken.

http://www.techspot.com/n...pdate-catalyst-omega.html
http://wccftech.com/amd-c...ces-performance-gpu-line/

Beide pagina's zijn verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
VSR niet beschikbaar voor de R9 280X. Goed gedaan AMD :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Catalyst Omega"... Grappig... Ik heb jaren geleden nog wel de Omega Catalyst drivers gebruikt. Dat waren modded drivers, die je oa ook op mobile devices kon installeren, meen ik me te herinneren.
Volgens mij bestaat het nog steeds: http://en.wikipedia.org/wiki/Omega_Drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 13:25:
[...]

"Catalyst Omega"... Grappig... Ik heb jaren geleden nog wel de Omega Catalyst drivers gebruikt. Dat waren modded drivers, die je oa ook op mobile devices kon installeren, meen ik me te herinneren.
Volgens mij bestaat het nog steeds: http://en.wikipedia.org/wiki/Omega_Drivers
Klopt, ik maakte destijds graag gebruik van de Omega drivers. Vooral in het begin gaven de Omega drivers meer performance ten opzichte van de reguliere Catalyst drivers. En de kleuren stonden standaard mooier ingesteld. Jammer dat de maker van de Omegadrivers destijds gestopt is.

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ok, wat klopt er nu....
Volgens één van die slides krijgen de 7000's wel freesync?

(keep my fingers crossed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Naast de natuurlijk leuke performance winst zijn er ook HDMI audio fixes :D. Heb helaas soms problemen met windows sleep mode en audio via HDMI, geluid valt dan gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:55

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
DCG909 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 13:54:
Ok, wat klopt er nu....
Volgens één van die slides krijgen de 7000's wel freesync?

(keep my fingers crossed)
Ze krijgen FreeSync voor video (energiebesparing dus), maar niet voor gaming, volgens wat tot nu toe uitgelekt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:00

Apoca

Array Technology Industry

Kunnen we stellen dat na deze driver release eigenlijk alles uit de 2xx range is gehaald waar mogelijk qua major speed optimalisaties, op nog her en der wat fine-tuning na dan per specifieke game zoals in elke release wel zit?

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Misschien bij de 280x en andere renames, maar bij de 285 denk ik absoluut niet en de 290 ook nog niet. Die verschillen toch net iets van de 280.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
DCG909 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:49:

Wait, what?
polli_ schreef op woensdag 26 november 2014 @ 18:18:
[...]

Global Foundries heeft 22nm beschikbaar sinds de overname van de IBM fabrieken. Deze proces is denk het meest geschikt voor een GPU aangezien de POWER8 CPU op dit proces wordt gebakken. Ik denk dat mocht de R3-390X onder de 28nm zijn dan zal het 22nm proces zijn van ex-IBM.
Ik denk eerder 22nm Globalfoundries ex-IBM proces zoals ik eerder aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

Oké, ik dacht dat ik dit topic al had doorgelezen... 8)7 Deze bron kon ik iig nog vinden
Redditor teaearlgraycold:
AMD has announced a major overhaul of their Catalyst graphics card driver software today, adding new features, improving performance and fixing a large number of bugs. The 'special edition' driver, which is the result of months of work, is one of the biggest AMD has released.
The Catalyst Omega driver boasts some serious performance improvements in many hardware configurations due to a more efficient design. AMD states that you can expect up to 19% more performance than the previous driver (Catalyst 14.11.2) when running games on high-end graphics cards, and up to 29% more performance on APU-based systems.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MZUx7hm.jpg
In our own testing, performed by our resident hardware reviewer Steve, we noted significant gains on high-end GPUs in a number of titles including BioShock Infinite and Metro Redux. However in some games, even those in AMD's Gaming Evolved program, there was no performance improvement at all: Watch Dogs, Battlefield 4, Sleeping Dogs, Tomb Raider and Crysis 3 are regularly seen in our hardware benchmarks, and recorded the same performance as the previous driver.
Results may vary in different hardware configurations, but it's definitely worth installing Catalyst Omega for the major gains in some titles, even if performance hasn't improved across the board on powerful GPUs.
But the driver isn't just about performance: AMD has crammed in over 20 new features, many of which gamers will enjoy.
Virtual Super Resolution (VSR) allows gamers to super sample their games, rendering at up to 4K quality before being downscaled to a lower resolution monitor. This form of anti-aliasing is arguably the best, significantly reducing jagged edges while keeping the game sharp. It comes at a high performance cost, though, so it's best suited to older titles unless you have 4K-capable hardware.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IPhwPxl.jpg
This type of anti-aliasing isn't new though: Nvidia implemented a version of it, which they named Dynamic Super Resolution, in their 344.11 driver for the GTX 980 and GTX 970 back in September. It's also been available in some games for years, although this driver-based implementation allows you to super sample any game in your library.
Aside from VSR, AMD has also improved frame pacing on both Dual Graphics and CrossFire systems, reducing stuttering and frame time variances.
As for video features, AMD has implemented several new ones into Catalyst Omega. Fluid Motion improves interpolation during video playback to remove judder, especially while panning, although for movie playback this isn't always a desired effect. However you might want to switch on Contour Removal, which does a great job of removing compression artifacts without reducing detail.
There's also 1080p Detail Enhancement, which improves the sharpness and detail of lower resolution content when played on a higher resolution display. A similar feature is available for those with 4K displays, which upscales lower resolution content while improving detail and reducing motion blur.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/X8XwqCq.jpg
Catalyst Omega also introduces support for a number of new pieces of hardware, including FreeSync monitors, the Alienware Graphics Amplifier, and 5K displays like the Dell UP2715k through two DisplayPort 1.2 outputs. For those Eyefinity fans out there, Catalyst Omega now supports 24 monitor arrays on systems with four GPUs.
But it doesn't end there. AMD also focused on improving the driver experience by fixing a massive amount of bugs, including the top ten most reported problems such as errors during the install process, game and system crashes and black screens, and even pesky HDMI audio issues.
Catalyst Omega also brings support for TressFX Hair 3.0, OpenCL 2.0 and Mantle game capture, streaming and FPS measurement through the Gaming Evolved client.
To download the Catalyst Omega drivers (which we highly recommend you do), head over to AMD's driver website or our driver download section where they should be available shortly.
Het is echter nog prima zichtbaar op Google webcache, maarja nu staat het hier ook netjes, met slides enzo... Negeer dit verder maar, iig ben ik blij dat ik weer bij het Radeontopic kan via Mijn topics (eerste post in dit deel).

Laat ik dan toch nog iets ontopics toevoegen, en zeggen dat dit heel veelbelovend lijkt. Dingen als downsampling vanaf de driver zijn wellicht simpel, maar is voor velen toch weer een puntje waarop nVidia beter was. Al bedenkt de concurrent het, het is nog steeds erg goed als AMD gebruikers ook kunnnen profiteren van erg handige functies. Niemand wil zich ten slotte tweederangs consument voelen

[ Voor 11% gewijzigd door deraco96 op 05-12-2014 23:36 . Reden: Mooiere quote gemaakt! UBB-codes ftw ]

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:44
http://fudzilla.com/home/...ics-are-caribbean-islands

Volgens fudzilla komt de launch pas rond de zomer. Toch wat later dan de eerdere geruchten die spraken van februari/maart. Kans dat het niet op 28nm is wordt erdoor wel groter lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Awwww....
Dat zou dan wel jammer zijn :/
Al denk ik wel dat ik alsnog op de 390x zal wachten.

2x 7970 is nog steeds zeer snel als het ondersteund wordt.

En als alles goed gaat heb ik tegen die tijd een baan. Dus dan koop ik er misschien gelijk twee XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De NDA van de Catalyst Omega driver zou toch vandaag verlopen? Tot op heden heb ik nog weinig online gezien :(.

Ik wil graag aan de gang met VSR! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grippa
  • Laatst online: 16:00
Had gehoopt dat er rond gta v kaartjes zouden zijn met een kleiner procede. Het lijkt erop dat het maar een tweedehandse 28nm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Het blijft natuurlijk toch koffiedik kijken hoeveel die GPU's sneller zijn dan de huidige serie. Ze zijn waarschijnlijk ook weer duurder, ik blijf nog wel een paar maanden bij m'n 280X alhoewel ik genoeg budget heb om bijvoorbeeld een 970 aan te schaffen voldoet deze nog meer dan prima.

Misschien als ik over een paar dagen nog 2x 1080P schermen erbij haal voor surround dat het erg krapjes gaat worden, maar dat zie ik dan wel.

Als de nieuwe serie over een half jaar pas komt heb ik waarschijnlijk ook meer dan genoeg om meteen de duurste te pakken en niet altijd maar die "net-niet" kaarten :P

[ Voor 16% gewijzigd door Kuusj op 08-12-2014 20:54 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:55

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:46:
De NDA van de Catalyst Omega driver zou toch vandaag verlopen? Tot op heden heb ik nog weinig online gezien :(.

Ik wil graag aan de gang met VSR! :P
Nog een nachtje slapen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2021
Hij staat online

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

De nieuwe Omega drivers zijn beschikbaar, helaas voor mij kan ik nog steeds niet verder dan de 14.4 upgraden omdat de HDMI-DVI issue nog steeds niet opgelost is voor de R9 290X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik kan mijn resolutie helaas niet hoger zetten dan 1600p, waar ik dus niks aan heb. Beeldscherm is native 1200p, dus op 1600p wordt alles blurry :(. Om het goed te krijgen moet het op 2400p staan, alleen heb ik nog geen optie gevonden die dat toestaat.

Blijkbaar ondersteunt de 290 niet de 2x native optie.... hier moeten ze wat mij betreft nog even aan werken. De enige kaart die dit wel ondersteunt is de R9 285, terwijl deze kaart het waarschijnlijk niet trekt :(.

http://wccftech.com/amd-c...monitor-support-freesync/

[ Voor 15% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 09-12-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
De hardware scaler op de 290 kan het waarschijnlijk niet.

Maar goed, kan ook in software, in arma 2 / 3, battlefield 4 en vele andere games werkt het prima. Misschien wordt dit binnenkort toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 10:27
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:53:
Ik kan mijn resolutie helaas niet hoger zetten dan 1600p, waar ik dus niks aan heb. Beeldscherm is native 1200p, dus op 1600p wordt alles blurry :(. Om het goed te krijgen moet het op 2400p staan, alleen heb ik nog geen optie gevonden die dat toestaat.

Blijkbaar ondersteunt de 290 niet de 2x native optie.... hier moeten ze wat mij betreft nog even aan werken. De enige kaart die dit wel ondersteunt is de R9 285, terwijl deze kaart het waarschijnlijk niet trekt :(.

Probeer anders eens te spelen met GeDoSaTo, de Generic Down Sample Tool, http://blog.metaclassofnil.com/?tag=gedosato . Is een volledig softwarematige oplossing, werkt met alle kaarten. Helaas niet met alle games, moet wel DX9 zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb de driver er net op gezet maar ik heb geen VSR vinkje met mijn Dell 3008WFP en een MSI R9 290X Gaming. :'(

Ik heb het via DVI en Displayport geprobeerd bij beide zie ik het vinkje niet.
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:53:

De R9 285 heeft een nieuwere architectuur dus niet zo raar als die in dat opzich meer mogelijkheden heeft.

[ Voor 68% gewijzigd door Astennu op 09-12-2014 14:32 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.