Toon posts:

Slimme energiemeter, weigeren??

Pagina: 1 ... 48 49 50 Laatste
Acties:

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

vangoghnl schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:32:
Nu is het maar iets van €72 maar toch principe kwestie.
€72 is wel heel veel, zeker als je zonnepanelen hebt. Hoe kom je aan dat bedrag? Zelfs zonder zonnepanelen scheelt het niet gauw zo'n bedrag.
Sterker nog, als ik naar mijn stroomprijzen kijk moet ik 10.000 kWh op laag tarief verbruiken wil ik € 72 verschil krijgen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 19:30
Maasluip schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:54:
[...]

€72 is wel heel veel, zeker als je zonnepanelen hebt. Hoe kom je aan dat bedrag? Zelfs zonder zonnepanelen scheelt het niet gauw zo'n bedrag.
Sterker nog, als ik naar mijn stroomprijzen kijk moet ik 10.000 kWh op laag tarief verbruiken wil ik € 72 verschil krijgen.
Die 72 euro wordt gerekend om een digitale meter te plaatsen als er eerder geweigerd is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Maasluip
  • Laatst online: 23:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

No Hands schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:56:
[...]

Die 72 euro wordt gerekend om een digitale meter te plaatsen als er eerder geweigerd is.
Oh ok. Maar waarom wil je een digitale meter laten plaatsen? Reken eerst het verschil in kosten eens uit als alles op enkel tarief wordt afgerekend (uiteraard niet alles op hoog tarief afrekenen, zo gek zijn we niet).

Het is inderdaad zo dat netbeheerders erg zeikerig zijn. Als je op eigen verzoek je meter laat vervangen kost het geld, als zij je meter willen vervangen (omdat het moet), dan is het gratis.

Ik zou gewoon niets doen, alleen bij je leverancier aangeven dat je geen dubbeltariefmeter meer hebt.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• rvk
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 01:32
Ik heb contact opgenomen met Liander maar krijg geen gratis slimme meter omdat de vorige bewoners deze hebben geweigerd.
Zijn je panelen aangemeld op https://www.energieleveren.nl ?
Als je dat doet is de kans groot dat je gewoon een mailtje krijgt waarin staat dat je meter niet voldoet en daar ze die gratis om komen ruilen.

Ze willen heel graag die meters omruilen.

Anders is de kans ook groot dat je terugdraaimeter volgend jaar sowieso aan de beurt is om vervangen te worden (er is een lijst met tot wanneer de meters goedgekeurd zijn en in 2021 en 2022 lopen vrijwel alle terugdraaimeters af).

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Dag allemaal. Wij hebben een niet slimme digitale meter van Liander. Nu verdwijnt per 1 juli het tf signaal en dus ook mijn dubbeltarief.

Wat gebeurt er nu met mijn zonnepanelen. Salderen die alleen nog maar terug op het hoogtarief? En verbruik dus ook alleen nog op het hoogtarief?
Ja, dat is waarschijnlijk het geval.
Ik heb contact opgenomen met Liander maar krijg geen gratis slimme meter omdat de vorige bewoners deze hebben geweigerd. Beetje raar hun kiezen ervoor het tf signaal uit te zetten ik niet. Nu is het maar iets van €72 maar toch principe kwestie.

Maar is het de moeite om hiervoor een slimme meter aan te schaffen of maakt het niet uit.
Met de weigering van de vorige bewoners heb je niets te maken. Dat ben jij als contractpartij immers niet.

Maar waarom zou je een slimme meter kiezen? Dat komt met zware nadelen, zoals het verlies van privacy. Zo'n meter stuurt gegevensverzamelingen door met meetstanden tot op 15 minuten nauwkeurig. Daarmee is te bepalen wanneer je thuis bent, wanneer je feestjes hebt, tot aan wat je doet voor entertainment (bubbelbad, tv zenders). Het wordt driftig ontkend door de belanghebbenden (lees: de netbeheerders), maar uit patronen valt veel informatie te halen. Die informatie is niet nodig om een (wettelijke) taak te vervullen of om energie te kunnen leveren. Daamee is dat illegaal voor de AVG zonder voorafgaande expliciete toestemming. Als je geen toestemming geeft moet die informatie niet worden verwerkt op de meter (lees: niet worden opgeslagen). Zo simpel is het, maar netbeheerders kijken liever naar hun vermeende eigenbelang.

Mocht je toch ooit een nieuwe meter nodig hebben, laat dan het initiatief komen van de netbeheerder. Dat is namelijk bepalend. Alleen als het op jouw verzoek is kost het geld.

Om daar een beetje in te kunnen sturen kun je je aanmelden als zonnepaneeleigenaar. Dan krijg je vanzelf een netbeheerder die een slimme meter wil gaan installeren.

palimpsest

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Dag allemaal. Wij hebben een niet slimme digitale meter van Liander. Nu verdwijnt per 1 juli het tf signaal en dus ook mijn dubbeltarief.

Wat gebeurt er nu met mijn zonnepanelen. Salderen die alleen nog maar terug op het hoogtarief? En verbruik dus ook alleen nog op het hoogtarief?

Ik heb contact opgenomen met Liander maar krijg geen gratis slimme meter omdat de vorige bewoners deze hebben geweigerd. Beetje raar hun kiezen ervoor het tf signaal uit te zetten ik niet. Nu is het maar iets van €72 maar toch principe kwestie.

Maar is het de moeite om hiervoor een slimme meter aan te schaffen of maakt het niet uit.
Je kun toch bij de vergelijkingssites uitrekenen wat het verschil is tussen dal/piek en enkeltarief, is nog geen €15,00 per jaar volgens mij.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
mrmrmr schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:14:
[...]

Mocht je toch ooit een nieuwe meter nodig hebben, laat dan het initiatief komen van de netbeheerder. Dat is namelijk bepalend. Alleen als het op jouw verzoek is kost het geld.

Om daar een beetje in te kunnen sturen kun je je aanmelden als zonnepaneeleigenaar. Dan krijg je vanzelf een netbeheerder die een slimme meter wil gaan installeren.
Inderdaad altijd het initiatief aan de netbeheerder laten.

Zo maar panelen registreren werkt niet meer.
Ze vragen tegenwoordig op https://www.energieleveren.nl/ceres/index.html vrij gedetailleerde info daarover. En wettelijk moet je ze ook registreren.

Maar waarom moet je daar verplicht een account aanmaken?
Zou een mailtje naar de netbeheerder met ik heb zoveel panelen bij adres ook niet afdoende zijn?

• vangoghnl
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 01:10
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb toen de panelen werden gelegd ze wel ergens aan moeten melden om terug te kunnen leveren. Dit werd dan aan de netbeheerder doorgegeven.

Ik begreep van mijn energiemaatschappij, dat ik alles wat ik in het weekend op ga wekken weg is omdat die dit nog zou optellen bij het dal tarief maar dit niet meer geld? Vandaar dat ik een anadere meter wilde.

Maar begrijp dus dat alles zowel verbuik als opwekken straks op het hoogtarief gaat? In dat geval laat ik het lekker hangen.

Ik heb geen draaischijf meter. Gewoon een domme digitale met 4 telwerken. En het is idd bizar dat ik het zou moeten betalen omdat een vorige bewoner geweigerd heeft. Nou ik laat het maar lekker zo dan voorlopig.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Snarfie31 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:20:
Ik was aan het rond kijken op het forum m.b.t. het mogelijk verplicht vervangen van je ferraris meter is daar al wat over bekend. Zal wel ergens besproken zijn/worden kan het alleen niet vinden.
Ik denk dat je dit topic zoekt, maar je schrijft verder niet wat je nu precies wil weten. Volgens rvk in "Slimme energiemeter, weigeren??" lopen alle oude kWh-meters de komende jaren uit hun typekeuring en krijg je dus vanzelf een nieuwe kWh-meter. Die is dan wel digitaal, de oude draaischijfmeters produceren ze niet meer.

• jandebehanger
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 17-09 22:50

jandebehanger

Slimme meter weigeraar

klump4u schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:58:
[...]
Je kun toch bij de vergelijkingssites uitrekenen wat het verschil is tussen dal/piek en enkeltarief, is nog geen €15,00 per jaar volgens mij.
Ik heb net eens gekeken bij een vergelijkings site en de dubbele meter / slimme meter aangevinkt.
Ik gebruik zo'n 3100 kWh/j en mijn panelen leveren zo'n 3050 kWh/j.
Met dubbel tarief zou ik mijn geval misschien wel €1,- /j voordeliger zijn. ;w

ex Sinclair QL + goldcard gebruiker, zonnepanelen:3185 Wp, produktie 3050 kWh/j

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:55

JB

Cédric roelt!

rvk schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:13:
[...]

Anders is de kans ook groot dat je terugdraaimeter volgend jaar sowieso aan de beurt is om vervangen te worden (er is een lijst met tot wanneer de meters goedgekeurd zijn en in 2021 en 2022 lopen vrijwel alle terugdraaimeters af).
Heb je daar meer info over? Hoe gaat het in zo'n geval dan als bewoners een meter hebben geweigerd? Krijg je dan alsnog een nieuwe + 72 euro aan je broek? :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
JB schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:35:
[...]

Heb je daar meer info over? Hoe gaat het in zo'n geval dan als bewoners een meter hebben geweigerd? Krijg je dan alsnog een nieuwe + 72 euro aan je broek? :+
De regel die netbeheerders hanteren is dat een door hen aangeboden meter "gratis" is. Je betaalt dus niets extra.

Je betaalt namelijk al voor de energiemeter met je vaste kosten. Het is daarom nogal cheeky van netbeheerders om geld te vragen voor een metervervanging die je zelf aanvraagt. Eens te meer in een geval waarbij de oorzaak niet bij de afnemer ligt (zoals het uitzetten van een signaal). Die kosten zijn volgens mij onrechtmatig.

De hoogte van het bedrag is niet te verantwoorden. Daar mag sowieso niet het bedrag van de meter zelf in zitten en ook niet het bedrag van de kosten van de installatie van de meter. Het excuus van "massale vervanging kost minder" is niet van toepassing omdat dat geen normale gebeurtenis is. Met andere woorden: meters die zijn afgekeurd worden zonder extra kosten vervangen, en daar is ook geen sprake van massale uitrol. De conclusie is dat het vragen van een extra bedrag niet te rechtvaardigen is. Het is daarmee een ongeoorloofd dwangmiddel.

palimpsest

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Stel dat ik advocaat zou zijn van de netbeheerder.
Ik zou dan opmerken dat het gratis plaatsen van die meter gratis werd aangeboden, maar dat je toen geweigerd hebt. Dat recht had je ook, omdat accepteren nog niet verplicht was en nu nog steeds niet is. De netbeheerder kon op dat moment hiermee alleen maar akkoord gaan en dat gebeurde dan ook. Ooit komen ze bij je terug als die verplichting er wel komt. Op dat tijdstip wordt het plaatsen van de meter uiteraard alsnog helemaal gratis gedaan, logisch, want je hebt er nog steeds niet om gevraagd. Zou ik gezien de motivatie van je eerdere weigering ook niet doen.

MAAR::
Om welke reden dan ook ben je tussentijds van mening veranderd. Hoe onrechtvaardig je dit nu zelf ook vindt en hoe begrijpelijk, het is niet hard te maken dat dit ook zo is. Dat dit niet van coulance getuigt is een ander verhaal.
Ik denk dan ook dat de kans dat je eventuele protest succes zal hebben nihil is. Behoudens dan verandering van situatie, voorheen geen eigen opwekking, nu wel. En dan komen ze zoals bekend mag worden verondersteld (na aanmelding) gewoon gratis bij je langs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als je geen slimme meter wilt en de netbeheerder wil geen privacyvriendelijke meter installeren dan is er geen sprake van het weigeren van het vervangen van de meter. Netbeheerders willen mensen die geen slimme meter willen graag bestempelen als "weigeren", want zo proberen ze de schuld geven aan de consument. Het forceren van een keuze tussen weigeren en accepteren mag sowieso niet van de AVG. De consument dient vrijelijk keuze te kunnen maken tussen een privacy vriendelijke metering en een "slimme meter". Je mag dus niet niet dwingen of sturen met kosten of hogere prijzen. Dat doen netbeheerders al jarenlang wel en daarmee overtreden ze de AVG.

Netbeheerders falen in het aangeven van een acceptabel alternatief. Dat is niet moeilijk, het is mogelijk een menu of knopje op een meter maken die een keuze geeft in registratie van gegevens en het uitschakelen van het verzenden van gegevens. Privacy by design. Administratief uitschakelen schakelt het gegevensverzamelen niet uit. Dat is geen privacy by design.

[Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 05-03-2021 23:59]

palimpsest

• JeroenE
  • Niet online
Techneut schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:48:
Om welke reden dan ook ben je tussentijds van mening veranderd.
Er is helemaal niemand van mening veranderd. De vorige bewoners hebben de andere meter destijds veranderd. Het lijkt mij bijzonder onredelijk om dat aan de volgende bewoners aan te rekenen.
mrmrmr schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:44:
Netbeheerders falen in het aangeven van een acceptabel alternatief.
Je kan natuurlijk vinden dat het niet zo is (en ik zal niet zeggen dat je ongelijk hebt), maar het is door allerlei consumentenorganisaties geaccepteerd dat het administratief uitschakelen wel de privacy van de bewoners respecteert. De kans dat je dus ergens va niemand gelijk zal krijgen is niet zo heel groot.

• Techneut
  • Niet online
JeroenE schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 06:30:
[...]
Er is helemaal niemand van mening veranderd. De vorige bewoners hebben de andere meter destijds veranderd. Het lijkt mij bijzonder onredelijk om dat aan de volgende bewoners aan te rekenen.
En dáár ben ik het over eens!

Edit:
Het lijkt mij dan ook zinvol om dáár nogmaals op te wijzen. Het zou kunnen dat dat gegeven over het hoofd is gezien. Uiterst dom, maar het kan.

[Voor 19% gewijzigd door Techneut op 06-03-2021 10:55]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

In Duitsland hebben ze weer een paar problemen met de introductie van hun versies van de "Smart Meter" ontdekt:
"Smart Meter: Gericht stoppt Einbaupflicht intelligenter Stromzähler"
(bron: Oberverwaltungsgericht für das Land Nordrhein-Westfalen)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jandebehanger

jandebehanger

Slimme meter weigeraar

Deze winter moesten mensen in Texas marktprijzen betalen met behulp van de slimme meter.
'I had to pay $500 a day': freeze shows Texans true cost of unregulated power

The fallout from the big freeze left some customers owing thousands but, experts say, one way or another consumers will pay the price for the state’s vulnerable energy infrastructure.
https://www.theguardian.c...-bills-scandal-snow-storm
Marktprijzen met behulp van de slimme meter worden gebracht als iets positiefs en dat het voordeliger kan zijn voor de consument.

• haling
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17-09 16:02
haling schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:18:
[...]

De e-mail met de gratis meter is al binnen! ;)

Toen er voor het eerst een meter aangeboden werd heb ik die geweigerd omdat ik er geen vertrouwen in had, maar ik denk dat ik er nu niet meer onderuit kan.

Het alternatief van de niet-slimme digitale meter kan binnenkort niet meer gebruikt worden om het daltarief te registreren: "TF-signaal verdwijnt per 1 juli 2021", dus dat is ook geen optie meer.

Dus dat ik eerder schreef voorlopig dom te blijven is waarschijnlijk niet het verstandigste om te doen. O-)
Ik ben sinds vorige week niet dom meer. Maar eens kijken hoe ik ze uit kan lezen met Home Assistant ...

Het voelt ergens als "verliezen", maar uiteindelijk moet je toch aan de slimme meter, dus dan maar gratis doen als het je aangeboden wordt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

jandebehanger schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:07:
Deze winter moesten mensen in Texas marktprijzen betalen met behulp van de slimme meter.

[...]

https://www.theguardian.c...-bills-scandal-snow-storm
Marktprijzen met behulp van de slimme meter worden gebracht als iets positiefs en dat het voordeliger kan zijn voor de consument.
Alleen mensen die voor een market rate contract hadden gekozen.
Je kan niet de koning uit hangen als de stroom 1ct in de spot markt is, maar de jankert als de stroom naar $9/kWh gaat.

Veruit de meeste Texanen hadden gewoon een normaal energieplan.

[Voor 5% gewijzigd door JackBol op 15-03-2021 09:17]

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:51
JackBol schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:16:
[...]

Alleen mensen die voor een market rate contract hadden gekozen.
Je kan niet de koning uit hangen als de stroom 1ct in de spot markt is, maar de jankert als de stroom naar $9/kWh gaat.

Veruit de meeste Texanen hadden gewoon een normaal energieplan.
Ik vind het idee wel leuk: dat je kan kiezen voor een flexibel tarief. Met een vast contract verplaats je het risico naar je energieleverancier, met prijzen per uur neem je zelf het risico en ben je goedkoper uit. In Nederland kan dit ook, bv Easyenergy doet het zo. Het lijkt een beetje op variabele hypotheekrente.

Zonder slimme meter kan dit inderdaad niet.

Overigens gaat die leverancier (Griddy) nu failliet en lijkt het erop dat dit 'marktprijs' model in Texas niet meer mogelijk is.

[Voor 8% gewijzigd door Kalentum op 15-03-2021 09:36]

PVoutput

Acties:
  • +3Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:23
haling schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:16:
[...]

maar uiteindelijk moet je toch aan de slimme meter,
uiteindelijk moet je toch aan een meter met verschillende telwerken.
even voor je verbeterd ;)

Dom digitaal kan nog steeds.

• haling
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17-09 16:02
LooneyTunes schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:23:
[...]

uiteindelijk moet je toch aan een meter met verschillende telwerken.
even voor je verbeterd ;)

Dom digitaal kan nog steeds.
Ok, het kan. Maar met het verdwijnen van TF-signaal per 1 juli 2021 heb je ook geen dag/nacht-tarief meer met je domme digitale meter.

Kortom: de enige echte optie is nog een slimme meter, of accepteren dat je rekening (mogelijk) hoger uitvalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:23
haling schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:54:
[...]

Ok, het kan. Maar met het verdwijnen van TF-signaal per 1 juli 2021 heb je ook geen dag/nacht-tarief meer met je domme digitale meter.
Gelukkig heb ik een enkeltarief meter. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jandebehanger

jandebehanger

Slimme meter weigeraar

Een dubbel tarief zou mij misschien een paar euro per jaar schelen.
Met plannen over saldering van zonnepanelen is het voor mijn huishouden in de toekomst voordeliger om overdag als de zon schijnt de wasmachine te laten draaien.
Als dat nu de enige reden is om een slimme meter te nemen voor dag en nachttarief,
voor die paar euro anderen inzage te geven in mijn dagelijke energieverbruik.
Absoluut niet!

• the noise
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:49
Ik heb nog de oude domme meter en deze situatie
  • In oktober 2019 meterstand doorgegeven aan Greenchoice.
  • In 2020 serieus meer verbruikt en een geschatte meterstand in oktober door Greenchoice. Dus te laag.
  • Volgende week installatie van 24 zonnepanelen.
  • Ik ga bij Greenchoice de tenaamstelling wijzigen vanwege BTW teruggaaf.
Vraag: Dame Greenchoice stelt dat ik dan direct verplicht aan de slimme meter moet na de naamswijziging.
Is dat zo?
Ding gaat vrolijk in z'n achteruit...
Ik verwacht in de herfst wel op een soort van break-even te zijn, het meerverbruik van 2020 weer terug geleverd te hebben..
Ik wil dus zo lang mogelijk de oude meter, maar als Greencoice het terugleveren niet wil betalen is dat ook weer geen optie. Lastig om hier goed in te handelen..
Bericht installateur: Zonnepanelen moeten verplicht aangemeld worden bij de netbeheerder.
Handig is om dit van te voren te doen. Dat kan via: www.energieleveren.nl
De netbeheerder kijkt of jullie meter geschikt is voor terugleveren. Ze zullen de meter gratis komen omwisselen als dat niet het geval is. Daarnaast geven zij het systeem door aan de energiemaatschappijen zodat er gesaldeerd zal worden.

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

the noise schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:20:
Ik heb nog de oude domme meter en deze situatie
  • In oktober 2019 meterstand doorgegeven aan Greenchoice.
  • In 2020 serieus meer verbruikt en een geschatte meterstand in oktober door Greenchoice. Dus te laag.
  • Volgende week installatie van 24 zonnepanelen.
  • Ik ga bij Greenchoice de tenaamstelling wijzigen vanwege BTW teruggaaf.
Vraag: Dame Greenchoice stelt dat ik dan direct verplicht aan de slimme meter moet na de naamswijziging.
Is dat zo?
Ding gaat vrolijk in z'n achteruit...
Ik verwacht in de herfst wel op een soort van break-even te zijn, het meerverbruik van 2020 weer terug geleverd te hebben..
Ik wil dus zo lang mogelijk de oude meter, maar als Greencoice het terugleveren niet wil betalen is dat ook weer geen optie. Lastig om hier goed in te handelen..

[...]
Of die terug draait of op de rekening de kWh’s tegen elkaar weg streept maakt voor het bedrag onder de streep toch niet uit?

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• the noise
JackBol schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:33:
[...]

Of die terug draait of op de rekening de kWh’s tegen elkaar weg streept maakt voor het bedrag onder de streep toch niet uit?
Uiteindelijk niet, maar nu eest een zak geld uitgeven (omdat extra verbruik in 2020) en later weer terug te krijgen heb ik niet zoveel zin in. Vandaar dat ik uitzoek of ik eea kan oprekken.

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18:29
the noise schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:44:
[...]

Uiteindelijk niet, maar nu eest een zak geld uitgeven (omdat extra verbruik in 2020) en later weer terug te krijgen heb ik niet zoveel zin in. Vandaar dat ik uitzoek of ik eea kan oprekken.
Je kunt je maandbedrag toch zelf bepalen? Ik heb dat bedrag heel laag laten zetten toen mijn zonnepanelen zijn geinstalleerd. Dat kostte 1 belletje en werd zonder problemen aangepast.

[removed]

• the noise
redwing schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:11:
[...]

Je kunt je maandbedrag toch zelf bepalen? Ik heb dat bedrag heel laag laten zetten toen mijn zonnepanelen zijn geinstalleerd. Dat kostte 1 belletje en werd zonder problemen aangepast.
Dat is inderdaad de aanpak, dank je :)

• jandebehanger

jandebehanger

Slimme meter weigeraar

redwing schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:11:
[...]

Oja, foto's maken van de meters met een krant als je de meterstanden door geeft.
Mijn energieleverancier geloofde de lage meterstand van de elektriciteits meter niet toen ik in de zomer overstapte.

• redwing
jandebehanger schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:58:
[...]
Oja, foto's maken van de meters met een krant als je de meterstanden door geeft.
Mijn energieleverancier geloofde de lage meterstand van de elektriciteits meter niet toen ik in de zomer overstapte.
Dat heb ik echt nog nooit gehad en ik heb dit toch wel vaker gedaan (ook met meterstanden die juist extra laag/hoog waren door verbouwingen. En als ze het echt niet geloven komen ze maar langs, misschien ben ik toevallig wel thuis :P

[removed]

• jandebehanger

jandebehanger

Slimme meter weigeraar

Het is mij overkomen bij de overstap van Eneco naar Essent.
Het ging om iets tussen de 300 en 400 kWh.
Later wel gecompenseerd door Essent.
Het gebeurde in het eerste seizoen dat ik zonnepanelen had.
Het advies van die juffrouw van Eneco was: "met een slimme meter was dit niet gebeurd".
Sindsdien neem ik altijd foto's.

• redwing
jandebehanger schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:23:
Het is mij overkomen bij de overstap van Eneco naar Essent.
Het ging om iets tussen de 300 en 400 kWh.
Later wel gecompenseerd door Essent.
Het gebeurde in het eerste seizoen dat ik zonnepanelen had.
Het advies van die juffrouw van Eneco was: "met een slimme meter was dit niet gebeurd".
Sindsdien neem ik altijd foto's.
Je geeft toch een stand door die naar zowel Eneco als Essent gaat waardoor je geen kWh verschil kunt hebben? Ik zorg er iig altijd voor dat ik de meterstand die doorgegeven is bij de overstap zwart op wit heb staan.

[removed]

• jandebehanger

jandebehanger

Slimme meter weigeraar

Ja, ik had de opgegeven stand ook bevestigd gekregen via email.
Doch Eneco vond de opgegeven stand te laag volgens die standaard jaarverbruik.
Ik had allang doorgegeven dat ik zonnepanelen had geïnstalleerd.
Dus ging men maar schatten en Essent moest die stand overnemen.

• Krilo_89
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 16-09 21:41
haling schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:16:
[...]

Ik ben sinds vorige week niet dom meer. Maar eens kijken hoe ik ze uit kan lezen met Home Assistant ...

Het voelt ergens als "verliezen", maar uiteindelijk moet je toch aan de slimme meter, dus dan maar gratis doen als het je aangeboden wordt.
En de reden dat je dit nu gedaan hebt is omdat je bang bent dat je straks moet betalen? Bij mijn klushuis zijn nu al 7 brieven binnengekomen zag ik. Dus ik denk dat ik ook maar akkoord moet gaan geven.

Had me netjes aangemeld bij energieleveren, maar ik kreeg daar ook bericht van dat ze gaan stoppen oid?

Er is nu trouwens geen reden (financieel) meer om het vernieuwen van de meters uit te stellen?

• rvk
Krilo_89 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:34:
[...]
Had me netjes aangemeld bij energieleveren, maar ik kreeg daar ook bericht van dat ze gaan stoppen oid?
Nee, die gaan niet stoppen. Je hebt alleen geen account meer nodig om je panelen aan te melden en wijzigingen door te geven. De gegevens houden ze gewoon nog steeds bij (en geven ze door aan de netwerkbeheerders).

• jandebehanger

jandebehanger

Slimme meter weigeraar

Lees ik net bij https://www.enexis.nl/con...g/de-meter-en-uw-gegevens dat Enexis sinds oktober 2020 de dagstanden van de slimme meter uitleest en 24 maanden bewaart.
Dat zou toch alleen bij een overstap, verhuizing en 6x per jaar zijn?

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19:11
jandebehanger schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:08:
Alleen als je deze administratief hebt laten uitzetten. Dan lezen ze alleen het hoognodige.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: juli 2011
  • Nu online
jandebehanger schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:08:
Lees ik net bij https://www.enexis.nl/con...g/de-meter-en-uw-gegevens dat Enexis sinds oktober 2020 de dagstanden van de slimme meter uitleest en 24 maanden bewaart.
jobr schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:51:
[...]
Alleen als je deze administratief hebt laten uitzetten. Dan lezen ze alleen het hoognodige.
Nou ze verzamelen deze meetgegevens dus weldegelijk, dagelijks per 1 oktober 2020, ook als je de slimme meter administratief hebt laten instellen.

Recent geswitched van energieleverancier en ondanks slimme meter op administratief en niet fysiek verhuist. Verbaasde het mij dat de nieuwe energieleverancier automatisch mijn start-standen in haar overzicht toonde (ik kreeg maar geen stuur uw meterstand bericht). Vanzelfsprekend had ik de meterstanden nog niet doorgegeven per website.

Hierover de netbeheerder gebeld en deze bevestigt dit zo lijkt het.

De crux zit hem in het feit dat indien administatief ingesteld, de meterstanden niet automatisch worden doorgeven aan de energieleverancier. Maar de energieleverancier kan ze wel opvragen bij de netbeheerder. De onderstaande teksten van diverse netbeheerder websites bevestigen het bovenstaande.

Nu is het ruim te interpreteren en; hoe zeg ik dit netjes. De telefoniste sprak gebrekkig Nederlands.
Maar alles lijkt erop dat een beetje slimme energieleverancier met wat extra vliegwerk.

De 'administatief ingesteld' restrictie weet te omzeilen. En zo lekker kan gaan data-minen en grasduinen in mijn data.

Ik hoop maar dat de telefoniste het verkeerd begreep. Ik ben er niet blij mee. En ben van mening dat als je de netbeheerder specifiek vraagt wat ze verzamelen. Ze uiterst vaag blijft en aangeeft dat ze af en toe meetgegevens uitlezen om het net betrouwbaar te houden, gevaarlijke situaties te voorkomen, voor updates etc.

Maar als ik dan vraag wat ze dan specifiek voor informatie verzamelt om het net betrouwbaar te houden, gevaarlijke situaties te voorkomen en om updates te installeren kreeg ik 0 op mijn bordje.

Iemand die meer weet?
Stedin

Per 1 oktober 2020 verplicht de Elektriciteits- en Gaswet ons om de meterstanden per dag uit te lezen,
24 maanden te bewaren én als u dat wilt ze automatisch door te geven aan uw energieleverancier.

Enexis

Elke dag lezen wij de meetgegevens op afstand uit voor uw energieleverancier. Dit is een wettelijke verplichting sinds 1 oktober 2020.
We bewaren deze standen 24 maanden in onze database. Als u hier vragen over hebt,
kunt u contact opnemen met uw energieleverancier.
P.s. Er is geen topic over de aangepaste Elektriciteits- en Gaswet per 1 oktober 2020.
Dus ik haak hier even aan.

[Voor 17% gewijzigd door kelly.hipolito op 18-04-2021 04:59]

• JeroenE
  • Niet online
kelly.hipolito schreef op zondag 18 april 2021 @ 04:44:
De crux zit hem in het feit dat indien administatief ingesteld, de meterstanden niet automatisch worden doorgeven aan de energieleverancier. Maar de energieleverancier kan ze wel opvragen bij de netbeheerder.
Ja, maar die mag dat alleen opvragen als jij daar toestemming voor hebt gegeven. Heb je misschien toestemming aan je nieuwe energieleverancier gegeven? Al dan niet per ongeluk omdat het ergens in een brei van "kleine lettertjes" staat vermeld?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Bij een familielid kwam Enexis nu met een brief over de dubbele meter om te wisselen.
Dat was helder.

Liander kwam bij mij nu met 'uw meter voldoet niet meer aan de eisen'.
Ik dacht nog die hebben ze snel naar de afgekeurd lijst gezet, maar nee .....
Het ging om de eisen van een wet die nog in voorbereiding is. Lekker misleidend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nebiros
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 22-08 20:37
Wat ik nu weer aan de hand heb...
Ik heb teruggezocht in het topic, maar vond geen gelijkend verhaal, maar kan me niet voorstellen dat anderen hier niet tegenaan gelopen zijn.

Samenvattend:
- Gisteren zou de oude draaischijfmeter (van een afgekeurd type) vervangen worden door een nieuwe meter omdat het TF-signaal verdwijnt, en ik gebruik wil blijven maken van het dubbeltarief.
- De monteur gaf aan dat het niet zou passen in de meterkast.
- Mailtje gekregen van Enexis dat de hoofdschakelaar/zekering niet bereikbaar zou zijn, gelijk gebeld.
- In het gesprek werd aangegeven dat de meter niet vervangen kan worden, het past niet in de meterkast. Ik kan vanaf 1 juli geen gebruik maken van dubeltarief.

Pas als er weer gesaneerd wordt (wat betekent hele straat/wijk onder handen nemen en allemaal meterkasten aanpassen, kan er een nieuwe meter gaan komen). Er kon geen tijdspad afgegeven worden, maar aangezien hier bij alle buren al tig jaar geleden nieuwe meters zijn gekomen, kun je wel raden dat dit nooit gaat gebeuren.

Nu kan ik hem natuurlijk gewoon laten hangen, en voor lief nemen dat het TF-signaal verdwijnt en daardoor meer gaan betalen, maar dat voelt niet goed.
Dit voelt echt als: Wij als leverancier hebben een probleem, maar maken het nu die van u als klant.
En dat wil ik eigenlijk niet zonder slag of stoot accepteren.
Ik betaal immers volledige netwerkkosten, maar ze leveren mij vanaf 1 juli niet meer de volledige dienst.

Is Enexis verplicht om dubbeltarief te leveren op mijn aansluiting?

Bedankt voor jullie tips/reactie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:42

Proton_

Team Welles

@Nebiros je hebt een dubbeltariefcontract, dus die voorwaarden moet je onderzoeken.
In vergelijkbare gevallen (problemen met TF) wordt de meter wel eens vastgezet in laagtarief.
Wel een vreemd verhaal. Een digitale meter kan kleiner zijn dan een draaischijfmeter.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 21:27
Proton_ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:03:
@Nebiros je hebt een dubbeltariefcontract, dus die voorwaarden moet je onderzoeken.
In vergelijkbare gevallen (problemen met TF) wordt de meter wel eens vastgezet in laagtarief.
Wel een vreemd verhaal. Een digitale meter kan kleiner zijn dan een draaischijfmeter.
Nee, een slimme meter heeft een groter bord, scheelt 4/5 cm, ik kreeg er maat tekeningen van die ik eerst moest checken voor de plaatsing. En hun wilde foto vantevoren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 00:17
@Nebiros de verdeling van verantwoordelijkheden is hier wel duidelijk aangegeven.

https://service.liander.n...twoordelijkheid_meterkast

Als ik het zo zie dan is Enexis verplicht een meter te leveren en ben jij verplicht om te zorgen voor een geschikte meterkast.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rvk
Nebiros schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:34:
- Gisteren zou de oude draaischijfmeter (van een afgekeurd type) vervangen worden door een nieuwe meter omdat het TF-signaal verdwijnt, en ik gebruik wil blijven maken van het dubbeltarief.
[..]
Is Enexis verplicht om dubbeltarief te leveren op mijn aansluiting?
De vraag is ook of zij een oude draaischijfmeter van een afgekeurd type mogen laten hangen. Ik dacht dat zij die verplicht moesten vervangen (de meter is immers afgekeurd).

Of is de meter op dit moment nog niet afgekeurd?

De slimme meter hier was toch een heel stuk kleiner dan mijn oude ferrarismeter.

[Voor 6% gewijzigd door rvk op 11-05-2021 11:14]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:16

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@Nebiros Heb je al eens uitgerekend wat het het verschil is qua enkel-/dubbeltarief? Tegenwoordig is dat nauwelijks nog de moeite waard, de tarieven liggen veel dichter bij elkaar dan vroeger het geval was. Volgens mij is de besparing ten opzichte van enkeltarief nog geen €10 per jaar over het algemeen.

https://www.gaslicht.com/...tarief-wat-is-voordeliger

[Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 11-05-2021 11:23]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nebiros
blissard schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:08:
@Nebiros de verdeling van verantwoordelijkheden is hier wel duidelijk aangegeven.

https://service.liander.n...twoordelijkheid_meterkast

Als ik het zo zie dan is Enexis verplicht een meter te leveren en ben jij verplicht om te zorgen voor een geschikte meterkast.
Dat is een mooi linkje met informatie die je hier deelt. Daar ga ik eens helemaal in duiken!
Dank.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nebiros
rvk schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:12:
[...]

De vraag is ook of zij een oude draaischijfmeter van een afgekeurd type mogen laten hangen. Ik dacht dat zij die verplicht moesten vervangen (de meter is immers afgekeurd).

Of is de meter op dit moment nog niet afgekeurd?

De slimme meter hier was toch een heel stuk kleiner dan mijn oude ferrarismeter.
Dat is inderdaad nu de bijkomende vraag, waar ik overigens nog niet met Enexis over heb gesproken.

Het betreft de ML230xdf3 434N, Afkeurjaar 2017, verwijderjaar 2019 volgens Agentschap Telecom document:
https://www.agentschaptel...+elektriciteitsmeters.pdf

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nebiros
ThinkPad schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:20:
@Nebiros Heb je al eens uitgerekend wat het het verschil is qua enkel-/dubbeltarief? Tegenwoordig is dat nauwelijks nog de moeite waard, de tarieven liggen veel dichter bij elkaar dan vroeger het geval was. Volgens mij is de besparing ten opzichte van enkeltarief nog geen €10 per jaar over het algemeen.

klopt, de besparing zelf die ik heb met dubbeltarief is nu ook niet meer waar het mij om te doen is. Het mij ontnemen van de mogelijkheid om ervoor te kiezen, en de manier waarop dat gebeurd (zonder een alternatief te bieden) maakt dat ik er zo'n nare smaak van krijg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:08:
Zo simpel is het natuurlijk ook weer niet. De meterkast voldeed aan de verplichtingen die er waren op het moment van bouwen, anders had de netbeheerder destijds de meter nooit opgehangen. Nu wil de netbeheerder blijkbaar een andere meter ophangen. Dan is het niet ineens de taak van de bewoner om op eigen kosten de meterkast te verbouwen omdat de netbeheerder ineens een grotere meter wil ophangen.

@Nebiros Hoe is de nieuwe meter bij al je buren dan opgehangen? Ik weet niet waarom het bij jou niet past, maar uitgaande van standaard rijtjeshuizen zou het bij jou ook moeten passen als het bij de buren ook kon. Of heeft de netbeheerder bij de buren wel zelf de meterkast aangepast?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nebiros
JeroenE schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:32:
[...]
Zo simpel is het natuurlijk ook weer niet. De meterkast voldeed aan de verplichtingen die er waren op het moment van bouwen, anders had de netbeheerder destijds de meter nooit opgehangen. Nu wil de netbeheerder blijkbaar een andere meter ophangen. Dan is het niet ineens de taak van de bewoner om op eigen kosten de meterkast te verbouwen omdat de netbeheerder ineens een grotere meter wil ophangen.

@Nebiros Hoe is de nieuwe meter bij al je buren dan opgehangen? Ik weet niet waarom het bij jou niet past, maar uitgaande van standaard rijtjeshuizen zou het bij jou ook moeten passen als het bij de buren ook kon. Of heeft de netbeheerder bij de buren wel zelf de meterkast aangepast?
De meterkast voldeed inderdaad in de jaren '50 :-)
Ik zal eens bij de nieuwe buren gluren, ik weet zo niet hoe ze dat toen hebben gedaan. Deze eerste vervanging door slimme meters heb ik toentertijd geweigerd, ik zag de meerwaarde niet van een prima werkend apparaat vervangen. Inmiddels (ongeveer 6 jaar later) veranderd die situatie.

Wat er precies niet zou passen heeft de monteur mij niet verteld, hij had het wel over een meterbord waar wat voor in de weg zat, ik denk een pvc electabuisje vlak langs de meter (vanaf de groepenkast naar de kelder) maar die is makkelijk te verplaatsen.
De deur komt ook nagenoeg tegen de meter aan als deze dicht gaat, weet niet of dat een rol heeft gespeeld.

Ik vind overigens nergens bij Enexis wat de minimale eisen aan mijn meterkast zijn voor de nieuwe meter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Nebiros Het kan natuurlijk wel dat in de afgelopen decennia in jouw woning iets is gedaan waardoor er nu minder plek is dan bij de buren. Wellicht inderdaad een extra groep/aftakking naar de kelder die de buren niet hebben etc.

Volgens mij zijn de eisen voor een nieuwe meterkast bij alle netbeheerders gelijk. Maar jij laat geen nieuwe meterkast aanleggen dus je hoeft je niet aan al die eisen te houden.

Ik denk dat je beter kan navragen waarom het precies niet past, wij kunnen dat natuurlijk ook niet weten. Als het iets is wat jij of een vorige bewoner heeft aangelegd dan is het natuurlijk ook niet redelijk dat de netbeheerder dat moet oplossen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online

Sterker nog. Wij hebben ook nog dag- en nachttarief en het verbruik over beide perioden is ongeveer eender. Dat de energieleverancier "meedenkt" bewijst het advies dat we met enige regelmaat ontvangen dat we met overstappen naar enkeltarief iets meer dan 2 euro per jaar kunnen besparen. Let wel, met het afschaffen van dat dubbeltarief. De moeite niet vinden we en dus laten we het maar zoals het nu is.

Dat het weinig meer uitmaakt in tegenstelling tot vroeger is volgens mij wel overduidelijk verklaarbaar. Vroeger was er één kWh-prijs "all included" dus inclusief het aandeel per kWh (niet volledig hetzelfde als het vastrecht) van het netbeheer en belasting en van dat totaalbedrag per kWh bedroeg het daltarief ongeveer de helft. Het was destijds dus echt de moeite waard om de was e.d. gedurende de goedkope uren te doen. Nu is het voordeel slechts de helft van de kale energieprijs, voor verreweg de meesten niet meer interessant. En geen strop voor de hardnekkige weigeraars van de slimme meter die het dubbeltarief binnenkort moeten missen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Nebiros schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:15:
[...]

Dat is inderdaad nu de bijkomende vraag, waar ik overigens nog niet met Enexis over heb gesproken.

Het betreft de ML230xdf3 434N, Afkeurjaar 2017, verwijderjaar 2019 volgens Agentschap Telecom document:
https://www.agentschaptel...+elektriciteitsmeters.pdf
Let op het bouwjaar. Als het bouwjaar niet overeenkomt is de afkeuring niet van toepassing op jouw meter.

palimpsest

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 00:09

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat hangt wel heel erg af van hoe het huishouden draait én of er b.v. zonnepanelen en warmtepomp systemen aanwezig zijn.
Ik heb zonnepanelen én dubbeltarief, die panelen die leveren maandag t/m vrijdag terug op normaal tarief (en in het weekend dus op laag tarief). Maar juist omdat ze dus door de weeks op normaal tarief terug leveren, is het percentage stroom verbruik van mijn huishouden op laag tarief maar liefst 54%, tegenover 46% op het normale tarief. En dan doe ik dus in de meeste gevallen nog geen eens moeite om de was en droger tijdens laag tarief te laten draaien. Dus ik zou dat nog een stuk kunnen verbeteren ook. :)

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

Pagina: 1 ... 48 49 50 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee