Nou ze verzamelen deze meetgegevens dus weldegelijk, dagelijks per 1 oktober 2020, ook als je de slimme meter administratief hebt laten instellen.
Recent geswitched van energieleverancier en ondanks slimme meter op administratief en niet fysiek verhuist. Verbaasde het mij dat de nieuwe energieleverancier automatisch mijn start-standen in haar overzicht toonde (ik kreeg maar geen stuur uw meterstand bericht). Vanzelfsprekend had ik de meterstanden nog niet doorgegeven per website.
Hierover de netbeheerder gebeld en deze bevestigt dit zo lijkt het.
De crux zit hem in het feit dat indien administatief ingesteld, de meterstanden niet automatisch worden doorgeven aan de energieleverancier. Maar de energieleverancier kan ze wel opvragen bij de netbeheerder. De onderstaande teksten van diverse netbeheerder websites bevestigen het bovenstaande.
Nu is het ruim te interpreteren en; hoe zeg ik dit netjes. De telefoniste sprak gebrekkig Nederlands.
Maar alles lijkt erop dat een beetje slimme energieleverancier met wat extra vliegwerk.
De 'administatief ingesteld' restrictie weet te omzeilen. En zo lekker kan gaan data-minen en grasduinen in mijn data.
Ik hoop maar dat de telefoniste het verkeerd begreep. Ik ben er niet blij mee. En ben van mening dat als je de netbeheerder specifiek vraagt wat ze verzamelen. Ze uiterst vaag blijft en aangeeft dat ze af en toe meetgegevens uitlezen om het net betrouwbaar te houden, gevaarlijke situaties te voorkomen, voor updates etc.
Maar als ik dan vraag wat ze dan specifiek voor informatie verzamelt om het net betrouwbaar te houden, gevaarlijke situaties te voorkomen en om updates te installeren kreeg ik 0 op mijn bordje.
Iemand die meer weet?
Stedin
Per 1 oktober 2020 verplicht de Elektriciteits- en Gaswet ons om de meterstanden per dag uit te lezen,
24 maanden te bewaren én als u dat wilt ze automatisch door te geven aan uw energieleverancier.
Enexis
Elke dag lezen wij de meetgegevens op afstand uit voor uw energieleverancier. Dit is een wettelijke verplichting sinds 1 oktober 2020.
We bewaren deze standen 24 maanden in onze database. Als u hier vragen over hebt,
kunt u contact opnemen met uw energieleverancier.
P.s. Er is geen topic over de aangepaste Elektriciteits- en Gaswet per 1 oktober 2020.
Dus ik haak hier even aan.
[
Voor 17% gewijzigd door
kelly.hipolito op 18-04-2021 04:59
]