Ja anders moet je dat zelf doorgeven per maand of kwartaal ofzo toch?ZuinigeRijder schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:29:
[...]
Omdat de standen van teruglevering/afname automatisch doorgestuurd (kunnen) worden. Dus kan de energiemaatschappij dit gebruiken om te salderen per maand of kwartaal.
@Kalentum ik heb nog nooit per maand of kwartaal de standen hoeven doorgeven, alleen per jaar.
Ik denk dat als de tarieven wijzigen, je toch ook nieuwe meterstanden moet doorgeven? Geen idee hoor, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat dat zo werkte eerlijk gezegd.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:40:
@Kalentum ik heb nog nooit per maand of kwartaal de standen hoeven doorgeven, alleen per jaar.
Eneco maakt een schatting van de meterstand. Ik geef maar 1 keer per jaar de stand door. (draaischijf meter)
En hoe is dat een nadeel voor de consument? Dat betekent toch dat je gewoon voor 100% blijft salderen?jongetje schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:38:
[...]
Uiteindelijk zul je wel moeten voor 2025. Anders kunnen ze niet zien hoeveel je teruglevert ivm afbouw saldering.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Bedankt Raven ik ga het is nalezen wil graag mijn totale verbruik in home assistant gaan uitlezenRaven schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:40:
[...]
* Raven doet foto opzoeken
* Raven ziet IR-poort
Google maar eens op IEC 62056
edit: Dat is zelfs dezelfde als wat ik heb, geef maar een gil als je python-code wil
edit2: Zie anders Mr-Leo in "Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi" voor voorbeeld.
Sebazzz schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:27:
[...]
En hoe is dat een nadeel voor de consument? Dat betekent toch dat je gewoon voor 100% blijft salderen?
Dwangsommen en boetes, ik vermoed dat je daar die nadelen voor de consument moet zoeken.In het wetsvoorstel staat dat bezitters verplicht worden zo'n slimme meter te laten installeren als die hen aangeboden wordt. Wie dat niet wil, kan een last onder dwangsom krijgen van het Agentschap Telecom. Daarop zou een boete kunnen volgen.
Saved by the buoyancy of citrus
Bedoel je met totale verbruik W of kW? Dan zul je het met de knipperende LED moeten doen, de IR-poort geeft alleen toegang tot de kWh-telwerken, verbruik-metingen in W/kW doet ie niet.marvine schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:46:
[...]
Bedankt Raven ik ga het is nalezen wil graag mijn totale verbruik in home assistant gaan uitlezen
In het geval van de LED: Tijdsduur tussen knipperen in ms laten meten, wat rekenwerk en je hebt het verbruik in W
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Bij hogere vermogens (oven, waterkoker, wasmachine) heb je daar wat aan, bij lagere vermogens (lampen, koelkast, computer) eigenlijk niet...Raven schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:01:
[...]
In het geval van de LED: Tijdsduur tussen knipperen in ms laten meten, wat rekenwerk en je hebt het verbruik gemiddelde vermogen over de tijdsduur tussen 2 LED-knippers in W
[ Voor 19% gewijzigd door emmerx op 25-06-2022 21:09 ]
Draadloos laden op onze Zon
Oops... 2014.... NevermindAnoniem: 197141 schreef op donderdag 3 juli 2014 @ 08:18:
[...]
Die slimme meters zijn te manipuleren van afstand zonder dat je er invloed op hebt. dat zal dan aluhoedjes gedrag zijn maar heb er weinig vertrouwen in.
[ Voor 10% gewijzigd door 42erik op 25-06-2022 22:06 ]
[ironie]
In die tijd konden ze nog de laag/hoog tijden instellen, firmware upgraden en telwerken uitlezen
[/ironie]
En het idee was een aan/uit-schakelaar op afstand, om bv prepaid energie mogelijk te maken.
Gezien de moeite die diverse netwerkbedrijven hebben om de meters uit te lezen c.q. te beheren lijkt het me wel goed dat die optie is vervallen...
[ Voor 2% gewijzigd door emmerx op 27-06-2022 14:38 . Reden: Ironie over zgn 'manipuleren' voor iedereen verduidelijkt .... ]
Stond van de week een meneer van Stedin op de stoep om de meterstanden uit te lezen.
Wel erg toevallig als je net een vraag hebt gesteld op de stedin-app.
Nou ja prima, het is hun meter.
Ik weet niet precies wat hij heeft gedaan maar het normaal telwerk doet het weer.
Nu na een week maar even kijken of het daluren telewerk dan is gestopt.
Wel erg toevallig als je net een vraag hebt gesteld op de stedin-app.
Nou ja prima, het is hun meter.
Ik weet niet precies wat hij heeft gedaan maar het normaal telwerk doet het weer.
Nu na een week maar even kijken of het daluren telewerk dan is gestopt.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Waar heb je gelezen dat die optie is vervallen?emmerx schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:14:
[...]
In die tijd konden ze nog de laag/hoog tijden instellen, firmware upgraden en telwerken uitlezen![]()
En het idee was een aan/uit-schakelaar op afstand, om bv prepaid energie mogelijk te maken.
Gezien de moeite die diverse netwerkbedrijven hebben om de meters uit te lezen c.q. te beheren lijkt het me goed dat die optie is vervallen...
Op de website van Liander hebben ze het er nog gewoon over?
https://www.liander.nl/co...els-slimme-meter/adminuit
Edit: je hebt het blijkbaar specifiek over de aan/uit functie. Die wordt niet genoemd door Liander.
Je begon met “In die tijd konden ze nog de laag/hoog tijden instellen, firmware upgraden en telwerken uitlezen” en dat is blijkbaar nog steeds mogelijk.
[ Voor 16% gewijzigd door remmuz op 26-06-2022 08:49 ]
Jup, maar het is beter dan nietsemmerx schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:57:
[...]
Bij hogere vermogens (oven, waterkoker, wasmachine) heb je daar wat aan, bij lagere vermogens (lampen, koelkast, computer) eigenlijk niet...
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Sinds 2 maanden wonen we in ons nieuwe huis. Door de vorige eigenaren zijn er zonnepanelen geïnstalleerd (eerst 6 en later nog eens 4 stuks, dus 2 omvormers). De vorige eigenaren wekte daarmee min of meer hun volledige verbruik op, op jaarbasis.
In de overdracht was te lezen dat de meter nooit is vervangen vanwege de zonnepanelen.
Na het doorgeven van de meterstanden aan Stedin kregen we direct het verzoek om de oude meter te laten vervangen voor een slimme meter. In mijn omgeving heb ik meerdere mensen gehoord die adviseerden om de oude draaischijfmeter te houden ivm salderen. Na wat onderzoek constateer ik dan dat er een wetsvoorstel ligt om een digitale/slimme meter verplicht te stellen bij zonnepanelen vanaf 1-1-2023 ivm het afbouwen van de salderingsregeling.
Echter, nu het afbouwen is uitgesteld tot 2024 lijkt daar niet zo'n haast meer mee te zijn? Anderzijds, wat is voor mij het nadeel als ik nu de meter laat vervangen? Ik heb een contract voor enkeltarief bij Budget Energie, dus ik saldeer nu netto, als ik de meter laat vervangen saldeer ik nog steeds 100% maar dan bruto in ieder geval tot 2024. Dus tot 2024 zou het vervangen van de meter niet uitmaken en zeer waarschijnlijk wordt een digitale/slimme meter verplicht zodra de salderingsregeling wordt afgebouwd. Dus dan kan ik de meter net zo goed nu kosteloos laten vervangen, of zie ik nog iets over het hoofd? En is het dan voor de toekomst beter om een enkeltarief contract aan te houden?
Overigens komt de meter (Iskra E72CD) ook voor op deze lijst en is al in 2015 afgekeurd:
https://www.agentschaptel...erzicht-afgekeurde-meters
Al met al ben ik geneigd om de meter te laten vervangen, maar ben redelijk nieuw in dit onderwerp dus ben benieuwd of ik nog iets over het hoofd zie!
In de overdracht was te lezen dat de meter nooit is vervangen vanwege de zonnepanelen.
Na het doorgeven van de meterstanden aan Stedin kregen we direct het verzoek om de oude meter te laten vervangen voor een slimme meter. In mijn omgeving heb ik meerdere mensen gehoord die adviseerden om de oude draaischijfmeter te houden ivm salderen. Na wat onderzoek constateer ik dan dat er een wetsvoorstel ligt om een digitale/slimme meter verplicht te stellen bij zonnepanelen vanaf 1-1-2023 ivm het afbouwen van de salderingsregeling.
Echter, nu het afbouwen is uitgesteld tot 2024 lijkt daar niet zo'n haast meer mee te zijn? Anderzijds, wat is voor mij het nadeel als ik nu de meter laat vervangen? Ik heb een contract voor enkeltarief bij Budget Energie, dus ik saldeer nu netto, als ik de meter laat vervangen saldeer ik nog steeds 100% maar dan bruto in ieder geval tot 2024. Dus tot 2024 zou het vervangen van de meter niet uitmaken en zeer waarschijnlijk wordt een digitale/slimme meter verplicht zodra de salderingsregeling wordt afgebouwd. Dus dan kan ik de meter net zo goed nu kosteloos laten vervangen, of zie ik nog iets over het hoofd? En is het dan voor de toekomst beter om een enkeltarief contract aan te houden?
Overigens komt de meter (Iskra E72CD) ook voor op deze lijst en is al in 2015 afgekeurd:
https://www.agentschaptel...erzicht-afgekeurde-meters
Al met al ben ik geneigd om de meter te laten vervangen, maar ben redelijk nieuw in dit onderwerp dus ben benieuwd of ik nog iets over het hoofd zie!
Ik zou zeker niet op eigen initiatief de meter vervangen, nergens voor nodig. Alleen leuk als je met een P1 meter je verbruik gedetailleerd wil meten.
Toevallig wordt bij mij op dit moment de meters (gas en elektriciteit) vervangen en toen ik tegen de monteur zei dat ik geen slimme meter wilde was het van "ok, dan vervangen we de elektriciteitsmeter niet".
Dus zo dringend is het ook niet met afgekeurde meters. Mijn meter is een Landys&Gyr CL130df6 234H uit 1985. In de lijsten staat die bij Stedin als afgekeurd, maar ik heb Enexis en daar is alleen de 1991 versie afgekeurd.
Toevallig wordt bij mij op dit moment de meters (gas en elektriciteit) vervangen en toen ik tegen de monteur zei dat ik geen slimme meter wilde was het van "ok, dan vervangen we de elektriciteitsmeter niet".
Dus zo dringend is het ook niet met afgekeurde meters. Mijn meter is een Landys&Gyr CL130df6 234H uit 1985. In de lijsten staat die bij Stedin als afgekeurd, maar ik heb Enexis en daar is alleen de 1991 versie afgekeurd.
[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 29-06-2022 11:56 ]
Signatures zijn voor boomers.
@diedbase Budget energie saldeert niet op jaarbasis, zie dit topic. Ik heb mijn uitbreiding van zonnepanelen pas geleden aangemeld en ook mijn 10 jaar oude zonnepanelen. Enexis komt nu meteen met een brief voor het vervangen van de analoge meter door een slimme meter. Ik ga de slimme meter weigeren. Wanneer de analoge vervangen moet worden (omdat deze afgekeurd is), dan mag deze bij mij alleen vervangen worden door een digitale meter zonder communicatiemodule. Vanmiddag ga ik even bellen.
EDIT: kort telefoontje was genoeg naar Enexis om de slimme meter te weigeren, ik werd uit de planning gegooid
Nu maar afwachten of er een vervolg komt (vervanging door digitale meter zonder communicatiemodule)
EDIT: kort telefoontje was genoeg naar Enexis om de slimme meter te weigeren, ik werd uit de planning gegooid

[ Voor 14% gewijzigd door ZuinigeRijder op 29-06-2022 13:51 . Reden: EDIT: resultaat telefoontje ]
Oh wat een boeven. Ook bij vaste contracten zo te zien. Nou dan hou ik voorlopig maar de oude meter tot het echt niet meer anders kan. Toch blij dat ik onze situatie hier nog even heb gedeeld want had hier nog niet eerder van gehoord.ZuinigeRijder schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:57:
@diedbase Budget energie saldeert niet op jaarbasis, zie dit topic. Ik heb mijn uitbreiding van zonnepanelen pas geleden aangemeld en ook mijn 10 jaar oude zonnepanelen. Enexis komt nu meteen met een brief voor het vervangen van de analoge meter door een slimme meter. Ik ga de slimme meter weigeren. Wanneer de analoge vervangen moet worden (omdat deze afgekeurd is), dan mag deze bij mij alleen vervangen worden door een digitale meter zonder communicatiemodule. Vanmiddag ga ik even bellen.
Edit: nog even nagedacht over dit salderingsprobleem. Dat is dus alleen een issue als bij een slimme meter, maar bij een digitale meter waarbij je het op afstand lezen uitschakelt zou dat niet moeten kunnen. Dus als Stedin mij toch een nieuwe meter zou forceren dan kan ik er altijd nog voor kiezen om het op afstand uitlezen uit te zetten.
@mrmrmr ook het jaartal van mijn meter staat op de afgekeurde lijst, maar ik begrijp dat dus niet per se een reden is om 'm alsnog te laten vervangen.
[ Voor 19% gewijzigd door diedbase op 29-06-2022 14:54 ]
Op de afkeurlijst gaat het gaat om de combinatie van metertype en bouwjaar. Staat het bouwjaar van je meter er niet bij, dan is er geen afkeuring.
Tegenwoordig staat er ook bij voor welke netbeheerder een afkeuring geldt. Dat is een vreemde zaak, het is een workaround voor het gerommel dat eerder al plaatshad, waarbij de ene netbeheerder ergens vanaf wilde en de andere nog een grote populatie bleek te hebben en de afkeuring teruggedraaid werd. Wat dit betekent is dat afkeuren niet plaatsvond omdat de meter slecht zou zijn.
Afkeuring is dan ook geen gerechtvaardigde reden meer tenzij werkelijk is aangetoond dat willekeurig gekozen meters niet correct werken. Er zijn natuurlijk meters nodig om te kunnen testen, die worden "uit het veld" gehaald voorafgaand aan de keuring.
Tegenwoordig staat er ook bij voor welke netbeheerder een afkeuring geldt. Dat is een vreemde zaak, het is een workaround voor het gerommel dat eerder al plaatshad, waarbij de ene netbeheerder ergens vanaf wilde en de andere nog een grote populatie bleek te hebben en de afkeuring teruggedraaid werd. Wat dit betekent is dat afkeuren niet plaatsvond omdat de meter slecht zou zijn.
Afkeuring is dan ook geen gerechtvaardigde reden meer tenzij werkelijk is aangetoond dat willekeurig gekozen meters niet correct werken. Er zijn natuurlijk meters nodig om te kunnen testen, die worden "uit het veld" gehaald voorafgaand aan de keuring.
Het Agentschap Telecom gaat toch over goed- of afkeuring?Maasluip schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:54:
Mijn meter is een Landys&Gyr CL130df6 234H uit 1985. In de lijsten staat die bij Stedin als afgekeurd, maar ik heb Enexis en daar is alleen de 1991 versie afgekeurd.
Ok. Hier staat mijn vraag al gedeeltelijk beantwoord.mrmrmr schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:42:
Op de afkeurlijst gaat het gaat om de combinatie van metertype en bouwjaar. Staat het bouwjaar van je meter er niet bij, dan is er geen afkeuring.
Afkeuring is dan ook geen gerechtvaardigde reden meer tenzij werkelijk is aangetoond dat willekeurig gekozen meter niet correct werken. Er zijn natuurlijk meters nodig om te kunnen testen, die worden "uit het veld" gehaald voorafgaand aan de keuring.
[ Voor 58% gewijzigd door MSteverink op 29-06-2022 15:30 ]
Dat kan want je meter is dan wel 1985 maar er zijn revisie jaren die zijn bij Enexis anders dan Stedin.Maasluip schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:54:
Ik zou zeker niet op eigen initiatief de meter vervangen, nergens voor nodig. Alleen leuk als je met een P1 meter je verbruik gedetailleerd wil meten.
Enexis heeft van deze meter revisiejaren 1990 / 92 / 92 / 93 die zijn afgekeurd in 2019
Stedin heeft van deze meter de revisiejaren 1986 - 89 afgekeurd in 2020 en revisiejaren 1990 - 92 afgekeurd in 2019.
Bouwjaar 1985 van deze meter zonder revisiejaar is inderdaad nog goed echter die meter heeft Stedin niet het bestand.
Dus dat klopt wel er zijn nog andere revisiejaren van deze meter die nog wel goed zijn.
Meterpopulaties
Afgekeurde meter
[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 29-06-2022 16:16 ]
Even een zijspoor: Er is BTW verlaging op energie van 1 juli tot eind dit jaar. Hoe zit dat als je een domme meter hebt?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Gewoon morgen even de meterstanden doorgeven bij je energieleverancier? Mijn ervaring is dat je dat altijd tussentijds online wel kan doen.Sebazzz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:46:
Even een zijspoor: Er is BTW verlaging op energie van 1 juli tot eind dit jaar. Hoe zit dat als je een domme meter hebt?
Dan worden je meterstanden geschat, daar hebben ze een verdeelsleutel voor.Sebazzz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:46:
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Elke meter meet kWh. Je energiebedrijf hangt daar een prijs aan.
Dus helemaal niks.
Dus helemaal niks.
Ah, ik heb zonnepanelen, dan heb ik er meer aan om niets te rapporteren en wat ik te weinig opwek over het jaar mee te nemen.klump4u schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:49:
[...]
Dan worden je meterstanden geschat, daar hebben ze een verdeelsleutel voor.
Voor de nieuwe energiewet is het voorstel......
enWaar dit in 2009 nog vrijblijvend was, bevat de Elektriciteitsrichtlijn nu de verplichting dat er slimme-metersystemen worden ingevoerd die de actieve deelname van de eindafnemers aan de elektriciteitsmarkt ondersteunen
Artikel 3.51 ter beschikking stellen meetinrichting distributiesysteembeheerder
1. Een distributiesysteembeheerder stelt aan een aangeslotene met een kleine aansluiting voor elektriciteit of gas, die op grond van artikel 2.45, eerste lid, over een meetinrichting moet beschikken, een meetinrichting met communicatiefunctionaliteit beschikbaar, installeert deze op of nabij het overdrachtspunt en doet een aanbod om de meetinrichting in gebruik te geven en te beheren
Soms kan het lezen van de memorie van toelichting wel eens verhelderend werken:
Meten op het overdrachtspunt – Algemeen uitgangspunt is dat de DSB, zoals thans ook het geval
is, verantwoordelijk is voor het plaatsen en beheren van meetinrichtingen op het overdrachtspunt.
In lijn met het wetsvoorstel voor de afbouw van de salderingsregeling91 kan door Agentschap
Telecom handhavend opgetreden worden opgetreden indien een aangeslotene niet beschikt over de
juiste meetinrichting. De DSB’s dienen hiervoor vanuit hun registers de benodigde
(persoons)gegevens te verstrekken (zie artikel 3.53).
Voor het uitvoeren van de metingen treedt een wijziging op. De DSB krijgt de taak om meetgegevens
te verzamelen, te valideren en vast te stellen voor zover het gaat om meetinrichtingen waarbij de
elektronische communicatiefunctionaliteit gebruikt kan worden (artikel 3.63). Deze taak hebben de
DSB’s onder de huidige wetgeving ook al, maar dan ten dienste van de formele meetplicht die bij de
leverancier ligt. Indien gemeten wordt met (i) een meetinrichting waarvan de
communicatiefunctionaliteit administratief is uitgeschakeld of (ii) een meetinrichting zonder
communicatiefunctionaliteit, blijft de leverancier verantwoordelijk voor de verzameling, validatie en
vaststelling van de meetgegevens (artikel 2.48). De rationale is dat het primair de leverancier is met
wie een aangeslotene te maken heeft (het ‘leveranciersmodel’) en dat deze daarom het beste in staat
is om in die situaties de meetgegevens te verzamelen.
Vanaf 2015 is er bij het overgrote deel van de aangeslotenen met een kleine aansluiting een op
afstand uitleesbare meetinrichting geplaatst. Deze worden uitgelezen door de DSB. Over de kwaliteit
van deze verzameling, en dan met name de mate waarin deze meetinrichtingen probleemloos op
afstand te benaderen zijn, is de afgelopen jaren regelmatig geklaagd vanwege storingen en missende
gegevens. Om dit te verbeteren en de DSB’s aan te zetten tot een doelmatige en doeltreffende
uitvoering van hun taken, zijn in dit wetsvoorstel drie maatregelen genomen. Ten eerste is er een
delegatiegrondslag opgenomen op grond waarvan specifieke eisen gesteld kunnen worden aan de
verzameling van de meetgegevens. Ten tweede worden de DSB’s verplicht om in hun
kwaliteitsborgingssysteem (KBS) ook aandacht te geven aan de uitvoering van hun taken inzake het
meten. Dit biedt ook de mogelijkheid om eisen te stellen aan de rapportage over de feitelijke
uitvoering. Ten derde is de meettaak ook opgenomen als onderdeel van de tariefregulering, zodat
het ook mogelijk wordt om DSB’s financieel te prikkelen
Kortom: een leverancier kan je gaan weigeren als je geen op afstand uitleesbare meter hebt. Die jongens gaan echt niet een systeem optuigen om regelmatig op locatie je meterstanden uit te lezen cq te controleren.
Meten op het overdrachtspunt – Algemeen uitgangspunt is dat de DSB, zoals thans ook het geval
is, verantwoordelijk is voor het plaatsen en beheren van meetinrichtingen op het overdrachtspunt.
In lijn met het wetsvoorstel voor de afbouw van de salderingsregeling91 kan door Agentschap
Telecom handhavend opgetreden worden opgetreden indien een aangeslotene niet beschikt over de
juiste meetinrichting. De DSB’s dienen hiervoor vanuit hun registers de benodigde
(persoons)gegevens te verstrekken (zie artikel 3.53).
Voor het uitvoeren van de metingen treedt een wijziging op. De DSB krijgt de taak om meetgegevens
te verzamelen, te valideren en vast te stellen voor zover het gaat om meetinrichtingen waarbij de
elektronische communicatiefunctionaliteit gebruikt kan worden (artikel 3.63). Deze taak hebben de
DSB’s onder de huidige wetgeving ook al, maar dan ten dienste van de formele meetplicht die bij de
leverancier ligt. Indien gemeten wordt met (i) een meetinrichting waarvan de
communicatiefunctionaliteit administratief is uitgeschakeld of (ii) een meetinrichting zonder
communicatiefunctionaliteit, blijft de leverancier verantwoordelijk voor de verzameling, validatie en
vaststelling van de meetgegevens (artikel 2.48). De rationale is dat het primair de leverancier is met
wie een aangeslotene te maken heeft (het ‘leveranciersmodel’) en dat deze daarom het beste in staat
is om in die situaties de meetgegevens te verzamelen.
Vanaf 2015 is er bij het overgrote deel van de aangeslotenen met een kleine aansluiting een op
afstand uitleesbare meetinrichting geplaatst. Deze worden uitgelezen door de DSB. Over de kwaliteit
van deze verzameling, en dan met name de mate waarin deze meetinrichtingen probleemloos op
afstand te benaderen zijn, is de afgelopen jaren regelmatig geklaagd vanwege storingen en missende
gegevens. Om dit te verbeteren en de DSB’s aan te zetten tot een doelmatige en doeltreffende
uitvoering van hun taken, zijn in dit wetsvoorstel drie maatregelen genomen. Ten eerste is er een
delegatiegrondslag opgenomen op grond waarvan specifieke eisen gesteld kunnen worden aan de
verzameling van de meetgegevens. Ten tweede worden de DSB’s verplicht om in hun
kwaliteitsborgingssysteem (KBS) ook aandacht te geven aan de uitvoering van hun taken inzake het
meten. Dit biedt ook de mogelijkheid om eisen te stellen aan de rapportage over de feitelijke
uitvoering. Ten derde is de meettaak ook opgenomen als onderdeel van de tariefregulering, zodat
het ook mogelijk wordt om DSB’s financieel te prikkelen
Kortom: een leverancier kan je gaan weigeren als je geen op afstand uitleesbare meter hebt. Die jongens gaan echt niet een systeem optuigen om regelmatig op locatie je meterstanden uit te lezen cq te controleren.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Naar aanleiding van blijkbaar mijn beurt om "slimme meters" te komen installeren:
Dit zijn de eisen die de BE overheid stelt aan die "slimme meters"
https://www.vreg.be/sites.../document/adv-2017-05.pdf
De daar door de BE overheid gestelde eisen aan de meters laten het volgende allemaal toe van buiten je woning:
- een database aanleggen die je meterstand elk kwartier bevat. Ze kunnen daarmee zien wanneer je weg gaat en thuiskomt, met een max marge van 15 min.
- je selectief zonder electriciteit zetten, net als sommige geselecteerde straatverlichting tegenwoordig. Ze kunnen als sinds lange tijd een straat uitschakelen, maar dit is dus specifiek jou. Ze kunnen daarmee bvb door ook andere databases te querien alle 50+'ers in een straat gericht zonder elektriek zetten.
- de software/firmware van de meter vervangen
- je electriciteit te rantsoeneren.
Het enige dat de aannemers / installateurs bedrijven je vertellen als ze willen je meter vervangen, is dat je met de slimme meter beter je verbruik kunt opvolgen en dat je de meterstanden niet meer moet doorgeven. Over bovenstaande, geen woord, en het is te snappen waarom.
De daar door de BE overheid gestelde eisen aan de meters laten het volgende allemaal toe van buiten je woning:
- een database aanleggen die je meterstand elk kwartier bevat. Ze kunnen daarmee zien wanneer je weg gaat en thuiskomt, met een max marge van 15 min.
- je selectief zonder electriciteit zetten, net als sommige geselecteerde straatverlichting tegenwoordig. Ze kunnen als sinds lange tijd een straat uitschakelen, maar dit is dus specifiek jou. Ze kunnen daarmee bvb door ook andere databases te querien alle 50+'ers in een straat gericht zonder elektriek zetten.
Het enige dat de aannemers / installateurs bedrijven je vertellen als ze willen je meter vervangen, is dat je met de slimme meter beter je verbruik kunt opvolgen en dat je de meterstanden niet meer moet doorgeven. Over bovenstaande, geen woord, en het is te snappen waarom.
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
Niemand die zich hier aan wil branden waarschijnlijk omdat ik hier toch echt de meest opmerkelijke dingen lees.
Ik heb de neiging maar mag niet op de man spelen.
Wees gerust, niemand volgt jou of wil jouw straatverlichting uitzetten. Dit is niet op de man toch?
Ik heb de neiging maar mag niet op de man spelen.
Wees gerust, niemand volgt jou of wil jouw straatverlichting uitzetten. Dit is niet op de man toch?
niet iedereen heeft een bierbuikje
Specificeer even de bron van deze 2 punten, zodat niet iedereen 23 pagina's aan pdf door hoeft te lezen.Josio schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:13:
- je selectief zonder electriciteit zetten
[ Voor 31% gewijzigd door remco_k op 29-12-2022 22:10 ]
Alles kan stuk.
Vooropgesteld: je link betreft een advies, geen wettekst of iets dergelijks. Het kan nuttig zijn voor de discussie om de daadwerkelijke regelgeving te vinden.
Je punt 2 en 4 zijn in NL in ieder geval niet van toepassing, maar zou ik steekhoudend vinden.
Punt 3 is alleen een probleem wegens 2.
Punt 1 lijkt me overdreven; ik heb 1 seconde logging van alle drie de fasen en ik kan er niet uit halen wanneer ik wegging of vertrok. Enig signaal verdwijnt compleet in de ruis.
Secondedata:
/f/image/MDniAwMN6ZCM6XajpbRF86aW.png?f=fotoalbum_large)
Minuutdata:
/f/image/Yd9Hi7WS8IY73zlUz5vUGteH.png?f=fotoalbum_large)
Kwartierdata:
Je punt 2 en 4 zijn in NL in ieder geval niet van toepassing, maar zou ik steekhoudend vinden.
Punt 3 is alleen een probleem wegens 2.
Punt 1 lijkt me overdreven; ik heb 1 seconde logging van alle drie de fasen en ik kan er niet uit halen wanneer ik wegging of vertrok. Enig signaal verdwijnt compleet in de ruis.
Secondedata:
/f/image/MDniAwMN6ZCM6XajpbRF86aW.png?f=fotoalbum_large)
Minuutdata:
/f/image/Yd9Hi7WS8IY73zlUz5vUGteH.png?f=fotoalbum_large)
Kwartierdata:
/f/image/oKVMnaSSEYcpppBv2KG5I76W.png?f=fotoalbum_large)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
ik kan van bovenstaande bar weinig terug vinden in je pdf. komt mij over als stemmingsmakerij, het kan natuurlijk ook dat ik beter moet zoeken.Josio schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:13:
Naar aanleiding van blijkbaar mijn beurt om "slimme meters" te komen installeren:
Je bedoelt alleen door te kijken naar zo'n grafiek? Dat is veel te grof.Proton_ schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:17:
De volgbaarheid is wetenschappelijk aangetoond. In 2012 (Carluccio, Brinkhaus) is onderzoek daarover gepubliceerd waaruit bleek dat het mogelijk was te destileren wat iemand aan het kijken was op tv.
Je argument is feitelijk een omgekeerde benadering van de AVG. Je moet eerst aantonen wat nut en noodzaak is van bijvoorbeeld 15 minuten logging (dat is standaard van toepassing in NL). Daar is geen nut en noodzaak voor de leverancier.
Misschien wel voor jezelf als je dat interessant vind. Persoonlijk vind ik het niet interessant, ik gebruik een losse energiemeter die voor mij kan vaststellen wat een specifiek apparaat verbruikt aan de stekker, waarop ik vervolgens wel of geen actie kan ondernemen voor energiebesparing.
Veel beter van opzet is als men tariefklassedata zendt en ontvangt met een ontvanger bij de consument en cumulatieve tellers laat lopen van tarieven met als interval de jaartelling of wanneer daarvoor gekozen is, een jaarlijkse telling voor afrekeningsdoeleinden. Uitlezing vindt dan alleen plaats wanneer nodig voor de opstelling van de afrekening, 1 of 2 keer per jaar.
Als netbeheerders willen weten wat de parameters (o.a. spanning, stroom) zijn kunnen ze dat doen met het monitoren van 230V verdelers in realtime. Dat is de juiste plek om dat te doen. Dat zorgt voor een energieefficient netwerk met een stabiele spanning. Het doel is dat door de zon/wind opgewekte stroom ook echt benut wordt en niet dat het alleen maar de spanning verhoogd.
Opsporing van illegale tappers is belangrijk, maar het is niet nodig of efficient daarvoor miljoenen consumenten te behandelen als verdachten en massaal privacy te schenden.
Mensen die dat willen kunnen via geinformeerde opt-in ervoor kiezen lokaal te monitoren met een interval en periode die zij willen. Dat zou los moeten staan van meters voor afrekeningen. De consument zou dat zelf moeten kunnen instellen op hun eigen meter.
Wàt je aan het kijken bent? Dat lijkt me heel sterk, tenzij je lineaire tv kijkt en netjes zapt tijdens de reclames.mrmrmr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 04:49:
[...]
De volgbaarheid is wetenschappelijk aangetoond. In 2012 (Carluccio, Brinkhaus) is onderzoek daarover gepubliceerd waaruit bleek dat het mogelijk was te destileren wat iemand aan het kijken was op tv.
Voor spotcontracten is een meting per uur nodig.Je argument is feitelijk een omgekeerde benadering van de AVG. Je moet eerst aantonen wat nut en noodzaak is van bijvoorbeeld 15 minuten logging (dat is standaard van toepassing in NL). Daar is geen nut en noodzaak voor de leverancier.
Ik zal niet zeggen dat het technisch onmogelijk is, maar de wenselijkheid om energieleveranciers je meter te laten configureren met tarieven lijkt me zeer onwenselijk. En ik denk dat de netbeheerder daar ook geen enkele zin in heeft.Veel beter van opzet is als men tariefklassedata zendt en ontvangt met een ontvanger bij de consument en cumulatieve tellers laat lopen van tarieven met als interval de jaartelling of wanneer daarvoor gekozen is, een jaarlijkse telling voor afrekeningsdoeleinden. Uitlezing vindt dan alleen plaats wanneer nodig voor de opstelling van de afrekening, 1 of 2 keer per jaar.
[quote]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Onderzoek van voor 2012 had een veel (>1000x) hogere sample frequentie dan 15 min en maakte gebruik van televisies waarbij je lichtintensiteit verschillen kon meten. Met LCD is dat onmogelijk, met OLED lastig. Zeker met verstoringen van koelkasten, lampen, pompen etc
Tarieven communiceren aan gebruikers is weldegelijk mogelijk en zeer effectief in demand optimalisatie. In enkele landen kun je op de meter zien wat de verwachte elektraprijs is voor vandaag en morgen. Op apparaatnivo informeren en sturen is natuurlijk nog veel interessanter voor consumenten: dan hoeven zij niks te doen.
Tarieven communiceren aan gebruikers is weldegelijk mogelijk en zeer effectief in demand optimalisatie. In enkele landen kun je op de meter zien wat de verwachte elektraprijs is voor vandaag en morgen. Op apparaatnivo informeren en sturen is natuurlijk nog veel interessanter voor consumenten: dan hoeven zij niks te doen.
Je doet hier de aanname dat die 15 minuten geen nut of noodzaak heeft.mrmrmr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 04:49:
[...]
Je argument is feitelijk een omgekeerde benadering van de AVG. Je moet eerst aantonen wat nut en noodzaak is van bijvoorbeeld 15 minuten logging (dat is standaard van toepassing in NL). Daar is geen nut en noodzaak voor de leverancier.
De onbalansmarkt werkt echter al jaren met kwartier-intervallen, dus dat komt niet uit de lucht vallen.
Voorbeeldje:
https://nieuwestroom.nl/onbalans/
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@emmerx bovendien wisten ze al dat er TV gekeken werd...
[quote]Proton_ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:03:
[...]
Zoals ik al zei kan de netbeheerder verbruik realtime monitoren op verdeelpunten. Er is geen nut en noodzaak om dat individueel per 15 minuten bij alle consumenten te doen voor standaard jaarcontracten. Dat gebeurt dan ook niet. Wat er wel gebeurt is dat standaard o.a. historische kwartierstanden (dat is niet hetzelfde als cumulatieven!) worden opgevraagd. Daar is geen nut en noodzaak voor en het is geen opt in maar opt out. De opt out is overigens ook niet correct, de gegevens blijven verwerkt (o.a. verzameld) worden.
Wil je graag je gegevens delen of een contract per uur, dan mag dat. Dat kan niet de default zijn. Het dient altijd opt-in te zijn en gegevens zoals kwartierstanden moeten niet worden verwerkt als de consument dat niet wil en vrij voor mag kiezen.
[...]
Dat is niet relevant voor de consument die op jaarbasis afrekent met de leverancier met een tarief dat een paar keer per jaar wijzigt.De onbalansmarkt werkt echter al jaren met kwartier-intervallen, dus dat komt niet uit de lucht vallen.
Voorbeeldje:
https://nieuwestroom.nl/onbalans/
Zoals ik al zei kan de netbeheerder verbruik realtime monitoren op verdeelpunten. Er is geen nut en noodzaak om dat individueel per 15 minuten bij alle consumenten te doen voor standaard jaarcontracten. Dat gebeurt dan ook niet. Wat er wel gebeurt is dat standaard o.a. historische kwartierstanden (dat is niet hetzelfde als cumulatieven!) worden opgevraagd. Daar is geen nut en noodzaak voor en het is geen opt in maar opt out. De opt out is overigens ook niet correct, de gegevens blijven verwerkt (o.a. verzameld) worden.
Wil je graag je gegevens delen of een contract per uur, dan mag dat. Dat kan niet de default zijn. Het dient altijd opt-in te zijn en gegevens zoals kwartierstanden moeten niet worden verwerkt als de consument dat niet wil en vrij voor mag kiezen.
@mrmrmr Ook opt-in vind ik schijnprivacy als dat op afstand aangezet kan worden, het is anders niet te handhaven (vind ik ook van de huidige "administratief.uit" optie).
Je verweer op mijn voorbeeld van waar kwartierdata wel degelijk nut en noodzaak heeft komt in mijn optiek neer op 'nietes'.
De leverancier is immers vrij te kiezen en de onbalans per leverancier is dus alleen te berekenen door zijn individuele contractanten (consument of grootverbruiker) op te tellen. Je hebt dan niets aan data op wijkniveau.
Als je als leverancier daar wat slims mee wil doen (mijn voorbeeld) zal je dus als leverancier kwartierdata van je klanten moeten kunnen krijgen van de netbeheerder.
Misschien wil je daar inhoudelijker op in gaan?
Je verweer op mijn voorbeeld van waar kwartierdata wel degelijk nut en noodzaak heeft komt in mijn optiek neer op 'nietes'.
De leverancier is immers vrij te kiezen en de onbalans per leverancier is dus alleen te berekenen door zijn individuele contractanten (consument of grootverbruiker) op te tellen. Je hebt dan niets aan data op wijkniveau.
Als je als leverancier daar wat slims mee wil doen (mijn voorbeeld) zal je dus als leverancier kwartierdata van je klanten moeten kunnen krijgen van de netbeheerder.
Misschien wil je daar inhoudelijker op in gaan?
Tenzij alle meters synchroon lopen is het nog steeds een waterval aan willekeurige-tijd data.Proton_ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:03:
Je doet hier de aanname dat die 15 minuten geen nut of noodzaak heeft.
De onbalansmarkt werkt echter al jaren met kwartier-intervallen, dus dat komt niet uit de lucht vallen.
De eerste 1000 meters om X:01, de 2e 600 meters om X:02 dan weer 40 meters om X:03 en dan weer 1500 meters om X:05 etc.
Of, als het wel in sync loopt krijg je ieder kwartier in één keer de gegevens van duizenden meters binnen. (en uiteraard geen gegevens van iedereen die bij een andere stroomboer zit)
Dan kan je beter real-time in de verdeelkasten kijken.
Misschien niet leuk voor partijen die alleen maar handelen (en niets zelf produceren) maar voor het net een stuk stabieler.
@LooneyTunes de klokken zijn inderdaad gesynchroniseerd.
De kwartierwaarden worden dacht ik 1x per dag opgehaald (nieuws: 'Grenzen datacapaciteit huidige slimme meters zijn al in zicht' ), dat is voldoende voor verrekening van de onbalanskosten.
Het feitelijke balanceren gebeurt met realtime metingen meer centraal.
De kwartierwaarden worden dacht ik 1x per dag opgehaald (nieuws: 'Grenzen datacapaciteit huidige slimme meters zijn al in zicht' ), dat is voldoende voor verrekening van de onbalanskosten.
Het feitelijke balanceren gebeurt met realtime metingen meer centraal.
[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 31-12-2022 09:34 ]
Ik ben geen fervent weigeraar maar gewoon een negeermeneer. Laat mijn ferraris maar lekker terug tellen.
Maar de nieuwe manier van communiceren van Stedin vind ik dan wel weer vreemd.
Hebben jullie wel eens een vergelijkbare brief gekregen?
Eerst moet de gasmeter weg, tijdens onderhoud heb ik dan geen stroom?
Maar als ik geen digitale meter wil, dan kan ik mijn eigen spullen houden... Hoe dan als die naar een kwaliteitstoko moeten?
Maar de nieuwe manier van communiceren van Stedin vind ik dan wel weer vreemd.
Hebben jullie wel eens een vergelijkbare brief gekregen?
Maar als ik geen digitale meter wil, dan kan ik mijn eigen spullen houden... Hoe dan als die naar een kwaliteitstoko moeten?
:strip_exif()/f/image/URGjOSccTGsAtbGR0U09FH4Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze vervangen de gasmeter (tijdelijk) voor een huidig model, en dat zijn natuurlijk alleen slimme varianten. Maar de regel is dat als er een slimme gasmeter komt te hangen, dat deze wel met de elektriciteitsmeter moet kunnen communiceren. In dat geval moet ook de analoge elektriciteitsmeter vervangen worden door een slimme variant, en daardoor heb je eventjes geen stroom.Deshmir schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:40:
Zo'n gasmeter wordt dan opgestuurd voor een aantal uitgebreide controles, maar ik ben wel benieuwd waarom specifiek jouw meter nu aan de beurt is.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Op die manier..Onbekend schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:02:
[...]
Ze vervangen de gasmeter (tijdelijk) voor een huidig model, en dat zijn natuurlijk alleen slimme varianten. Maar de regel is dat als er een slimme gasmeter komt te hangen, dat deze wel met de elektriciteitsmeter moet kunnen communiceren. In dat geval moet ook de analoge elektriciteitsmeter vervangen worden door een slimme variant, en daardoor heb je eventjes geen stroom.
Zo'n gasmeter wordt dan opgestuurd voor een aantal uitgebreide controles, maar ik ben wel benieuwd waarom specifiek jouw meter nu aan de beurt is.
Maar het vreemde is, als ik dus geen slimme meter wil, dan behoud ik de huidige..Maar hoe kan dat als ze die willen opsturen?
Ik vind het zelf heel erg rieken naar het toch blijven proberen die meter door te duwen. Het kenmerk (GSA) komt zelf ook van netbeheerders.nl af. zie ook deze:
van https://www.consultancy.n...-van-slimme-energiemetersLandelijk coördineert branche-vereniging Netbeheer Nederland deze grootschalige aanbieding (GSA) van slimme meters, waarbij de regionale netbeheerders verantwoordelijk zijn voor het aanbieden van de slimme meter in het eigen netwerk. First Consulting is door een regionale netbeheerder (zoals Liander, Enexis en Stedin) gevraagd te ondersteunen bij de voorbereidingen op de GSA.
En als de gasmeter ter controle moet, waaorm wordt ik dan overal in brief gewezen op de /slimmemeter url's en niet een /veiligheid of /kiwa o.i.d.
Hoe je het went of keert, je zal wettelijk verplicht toch al een nieuwe E meter krijgen ivm de afbouw saldering. Laat alles gewoon in 1 keer vervangen, ben je van al het gezeur af.
Het blijft natuurlijk een rare zin. Uw meter moet worden vervangen en gecontroleerd door een extern bedrijf.
Als de gasmeter goed wordt bevonden, krijg je die dan ook terug?
En als die meter niet goed is, dan wordt meteen een hele reeks van dat bouwjaar afgekeurd? De andere x aantallen kunnen wel gewoon goed zijn natuurlijk.
Als de gasmeter goed wordt bevonden, krijg je die dan ook terug?
En als die meter niet goed is, dan wordt meteen een hele reeks van dat bouwjaar afgekeurd? De andere x aantallen kunnen wel gewoon goed zijn natuurlijk.
Die oude meter hangen ze echt niet terug. Volgens de metrologiewet worden er jaarlijks steeksproefsgewijs een aantal meters van een bepaald model en jaar getest. Als daar teveel afwijkingen in zitten wordt het betreffende model afgekeurd. Dat doen ze ook met E meters.
Ze verwisselen de meter en de oude krijg je niet meer terug. Als je de meter wil houden is de methode van negeren misschien het effectiefst.Deshmir schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:08:
Op die manier..
Maar het vreemde is, als ik dus geen slimme meter wil, dan behoud ik de huidige..Maar hoe kan dat als ze die willen opsturen?
Aan de hand van de metercode is op te zoeken in meterlijsten en documentatie of dit type meter inderdaad op de nominatie staat voor een keuring.
Terechte vraagtekens. Er is tenminste een andere beheerder die de "overgebleven meters" met zo'n brief op deze manier probeert te vervangen.Ik vind het zelf heel erg rieken naar het toch blijven proberen die meter door te duwen. Het kenmerk (GSA) komt zelf ook van netbeheerders.nl af. zie ook deze:
[...]
van https://www.consultancy.n...-van-slimme-energiemeters
En als de gasmeter ter controle moet, waaorm wordt ik dan overal in brief gewezen op de /slimmemeter url's en niet een /veiligheid of /kiwa o.i.d.
@ds23man @Trichoglossus @mrmrmr
Ik zie dat de gasmeter (nog) niet is afgekeurd, de versies van 1991, 1995 en 1997 al wel (die van mij heeft 1993 erop staan).
Ik wil best ook wel over naar een digitale meter, maar pas op het moment dat de zonnepanelen zichzelf hebben terug verdiend (april dit jaar).
Dan heb ik (voor mijzelf) de mogelijkheid om te wisselen van zuid-zuidwest naar oost/west opstelling.
Verder zie je ook her en der dat gezeik met salderen, allemaal leuk en aardig maar BudgetEnergie is niet voor niets gedagvaard.
Voor nu zit ik te twijfelen om een afspraak te maken en aan te geven dat ze maar een oud model mee moeten nemen (gas en electra), en anders maak ik rond mei wel een afspraak.
Tot slot, als de meter inderdaad gekeurd moet worden, stuur dan een brief die zich richt op de keuring en niet op het hele "slimme meter" verhaal.
Ik zie dat de gasmeter (nog) niet is afgekeurd, de versies van 1991, 1995 en 1997 al wel (die van mij heeft 1993 erop staan).
Ik wil best ook wel over naar een digitale meter, maar pas op het moment dat de zonnepanelen zichzelf hebben terug verdiend (april dit jaar).
Dan heb ik (voor mijzelf) de mogelijkheid om te wisselen van zuid-zuidwest naar oost/west opstelling.
Verder zie je ook her en der dat gezeik met salderen, allemaal leuk en aardig maar BudgetEnergie is niet voor niets gedagvaard.
Voor nu zit ik te twijfelen om een afspraak te maken en aan te geven dat ze maar een oud model mee moeten nemen (gas en electra), en anders maak ik rond mei wel een afspraak.
Tot slot, als de meter inderdaad gekeurd moet worden, stuur dan een brief die zich richt op de keuring en niet op het hele "slimme meter" verhaal.
Ik kreeg ook een dergelijke brief, alleen dan zonder de alinea over weigeren.
De hele toonzetting klopt niet. De oude meter zie je uiteraard nooit meer terug. Het is dan geen controle, maar gewoon vervanging van deze meter, en daarna dan de hele serie.
Mijn meter zie ik nog vrolijk terugdraaien in een groot deel van het jaar, ik vind het wel best zo.
De hele toonzetting klopt niet. De oude meter zie je uiteraard nooit meer terug. Het is dan geen controle, maar gewoon vervanging van deze meter, en daarna dan de hele serie.
Mijn meter zie ik nog vrolijk terugdraaien in een groot deel van het jaar, ik vind het wel best zo.
Krijg je verplicht ook een slimme gasmeter als je de slimme electriciteits meter accepteert.
Ik wil geen slimme meter, maar ooit zal ik de slimme elektricteitsmeter moeten accepteren vanwege de zonnepanelen.
Voor de gasmeter is dat slimme alleen helemaal niet nodig, daar lever ik niets terug, uit principe wil ik die dan ook blijven weigeren.
Zou dat mogelijk zijn?
Ik wil geen slimme meter, maar ooit zal ik de slimme elektricteitsmeter moeten accepteren vanwege de zonnepanelen.
Voor de gasmeter is dat slimme alleen helemaal niet nodig, daar lever ik niets terug, uit principe wil ik die dan ook blijven weigeren.
Zou dat mogelijk zijn?
@prijsstunt Dat is volgens mij wel een setje.
En soms moet je misschien kijken of de principes wel nog handig/nodig zijn. Hoe erg is het als je meterstanden 1 keer per maand verstuurd worden. Daarbij zijn de gas standen sowieso niet actueel omdat die met een interval verstuurd worden naar de meter. Via de P1 poort duurt het altijd even voordat ik zie als ik gas verbruik.
En soms moet je misschien kijken of de principes wel nog handig/nodig zijn. Hoe erg is het als je meterstanden 1 keer per maand verstuurd worden. Daarbij zijn de gas standen sowieso niet actueel omdat die met een interval verstuurd worden naar de meter. Via de P1 poort duurt het altijd even voordat ik zie als ik gas verbruik.
Het is mogelijk totdat je een brief krijgt dat jouw gasmeter is afgekeurd, omdat uit steekproeven blijkt dat er meters uit die serie niet meer voldoen (of dat wel of niet klopt laten we maar even in het midden). Blijkbaar reden om een hele serie te moeten vervangen.prijsstunt schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:07:
Krijg je verplicht ook een slimme gasmeter als je de slimme electriciteits meter accepteert.
Zou dat mogelijk zijn?
Die steekproeven gebeuren in onafhankelijke testcentra en de uitkomsten gaan naar het RDI en die nemen de beslissing of een bepaalde serie afgekeurd wordt:
https://www.rdi.nl/docume...erzicht-afgekeurde-meters
Netbeheerders en energieleveranciers hebben hier totaal geen invloed op.
https://www.rdi.nl/docume...erzicht-afgekeurde-meters
Mijn gasmeter en elektriciteitsmeter zijn hier thuis geijkt/gecontroleerd in 2009 omdat er twijfels waren over de tellerstanden. Daarvoor heeft er toen een hele dag apparatuur aangehangen, alles bleek goed te zijn.
Mijn gasmeter zit helemaal onderin de meterkast en daar zit inmiddels van alles omheen gebouwd, een soort kast met alleen een uitsparing voor de teller, waarin mijn netwerkapparatuur en homeassistant pc en nog wat spul gebouwd zit.
Ik wil dat er eigenlijk niet allemaal gaan uitbouwen, maar anders kan je nooit bij de gasmeter.
Mijn gasmeter zit helemaal onderin de meterkast en daar zit inmiddels van alles omheen gebouwd, een soort kast met alleen een uitsparing voor de teller, waarin mijn netwerkapparatuur en homeassistant pc en nog wat spul gebouwd zit.
Ik wil dat er eigenlijk niet allemaal gaan uitbouwen, maar anders kan je nooit bij de gasmeter.
Hallo Allemaal,
Ik heb gewoon nog de draaischijfmeter één fase. Ik heb een hoofdzekering van 50 A al dertig jaar. Ik heb 1 groep die op 32 A is gezekerd en e groep op 25 A en 1 groep op 20 A de rest van de negentien groepen is allemaal 16 A. Bij de slimme meter is er een abonnement van drie maal 25 A. Nu word er op de groep van 32 A wel eens een verbruik van 7400 W geregistreerd dus aan 25 A heb ik niet zo veel. Is er een oplossing zonder dat er een extra duur abonnement nodig is. Om dit probleem heb ik altijd de slimme meter geweigerd.
Ik heb gewoon nog de draaischijfmeter één fase. Ik heb een hoofdzekering van 50 A al dertig jaar. Ik heb 1 groep die op 32 A is gezekerd en e groep op 25 A en 1 groep op 20 A de rest van de negentien groepen is allemaal 16 A. Bij de slimme meter is er een abonnement van drie maal 25 A. Nu word er op de groep van 32 A wel eens een verbruik van 7400 W geregistreerd dus aan 25 A heb ik niet zo veel. Is er een oplossing zonder dat er een extra duur abonnement nodig is. Om dit probleem heb ik altijd de slimme meter geweigerd.
Kun je die 7400 W niet verlagen met nieuwe apparatuur of apparaten niet tegelijk inschakelen? Dat zal toch uiteindelijk de bedoeling zijn dat er een capaciteitstarief komt, in Vlaanderen is dat al.Joris Jasper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:53:
Hallo Allemaal,
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Heb je echt een (huishoudelijk) apparaat die 7400W op 1 groep trekt? Het enige wat ik me kan voorstellen is een laadpaal.Joris Jasper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:53:
Nu word er op de groep van 32 A wel eens een verbruik van 7400 W geregistreerd dus aan 25 A heb ik niet zo veel.
Maar anders kan je toch gewoon je groepen opnieuw over de fases balanceren?
Je bent gewoon verplicht om de toegang tot dit soort systemen te verlenen. Je kunt het dichtbouwen maar als de netbeheerder een geldige reden heeft om erbij te moeten komen, dan moet jij de toegang verschaffen.prijsstunt schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:53:
Mijn gasmeter en elektriciteitsmeter zijn hier thuis geijkt/gecontroleerd in 2009 omdat er twijfels waren over de tellerstanden. Daarvoor heeft er toen een hele dag apparatuur aangehangen, alles bleek goed te zijn.
3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+
Het is een meterkast he, niet een ikea walk in closet kast waar je allemaal zooi in kan stoppen.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ik denk een duitse kookplaat met een 32 A aansluiting? Dan of dat omzetten naar twee maal een fase en twee maal een nul en dan overgaan, maar of dat kan met die kookplaat geen idee. Of een andere kookplaat en dan overgaan.Joris Jasper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:53:
Hallo Allemaal,
Ja het is een laadpaal maar een nieuwe voor drie fasen is kostbaar.JackBol schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:10:
[...]
Heb je echt een (huishoudelijk) apparaat die 7400W op 1 groep trekt? Het enige wat ik me kan voorstellen is een laadpaal.
Maar anders kan je toch gewoon je groepen opnieuw over de fases balanceren?
@Joris Jasper Weet je zeker dat je hoofdzekering vervangen wordt bij een meterwissel?
1x50A wordt niet meer aangeboden, maar als er iets vervangen wordt dan zal het 1x40A met een automaat worden die je zelf kunt resetten. Dat is wel fijner en kan je ook wel even overbelasten, dat is hetzelfde kleinverbruikers-capaciteitstarief dus je gaat er hoe dan ook niet echt op achteruit.
1x50A wordt niet meer aangeboden, maar als er iets vervangen wordt dan zal het 1x40A met een automaat worden die je zelf kunt resetten. Dat is wel fijner en kan je ook wel even overbelasten, dat is hetzelfde kleinverbruikers-capaciteitstarief dus je gaat er hoe dan ook niet echt op achteruit.
Hartelijk dank ik wist niets van die 40 A met resetProton_ schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:24:
@Joris Jasper Weet je zeker dat je hoofdzekering vervangen wordt bij een meterwissel?
@Joris Jasper Bijvoorbeeld https://www.enexis.nl/aan...eb-ik-nodig#elektriciteit
Toch is een loadbalancer aan te raden als je ook elektrisch gaat koken (ook met je huidige zekering), dan gaat je auto tijdelijk even langzamer laden. Soms werkt dat alleen met een digitale meter (DSMR5+).
En een 40A automaat mag op 60A pas uitschakelen na meer dan 40 seconden.1 x 35 ampère
Een 1-faseaansluiting is een kleine huisaansluiting. Deze aansluiting wordt gebruikt voor huishoudens met standaard apparaten, zoals de wasmachine, oven, verlichting en een klein aantal zonnepanelen. Als we deze aansluiting uitvoeren met een automaat dan wordt de aansluitwaarde 1 x 40 ampère.
Toch is een loadbalancer aan te raden als je ook elektrisch gaat koken (ook met je huidige zekering), dan gaat je auto tijdelijk even langzamer laden. Soms werkt dat alleen met een digitale meter (DSMR5+).
Loadbalanc wordt al toegepast, ik heb een Zappi e die doet dat heel goed Hij meet de stroom net na de hoofdschakelaar met een coil . Ik heb hem ingesteld op max 48 A. en de max aan te leveren op 32 A.Proton_ schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:37:
@Joris Jasper Bijvoorbeeld https://www.enexis.nl/aan...eb-ik-nodig#elektriciteit
[...]
En een 40A automaat mag op 60A pas uitschakelen na meer dan 40 seconden.
Je kan die laadpaal toch afknijpen naar 25A? Laden duurt dan wel een kwart langer, maar hoe vaak zit je nu echt te wachten totdat je batterij vol is?Joris Jasper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:22:
[...]
Ja het is een laadpaal maar een nieuwe voor drie fasen is kostbaar.
Bij een meterwissel zullen ze niet zomaar de hoofdzekering vervangen door een automaat. Alleen als ze de oude echt onveilig vonden. Maar wel grote kans dat het opvalt als je 1x50A hebt (is dat ooit wel uitgegeven?). En dat er dan een 1x40A terug komt.
Uiteindelijk zal een ferrarismeter niet houdbaar zijn en zal de netbeheerder hem willen vervangen, dat mag je dan niet weigeren. Als je niet slim wilt mag dat dan wel een domme digitale zijn.
Uiteindelijk zal een ferrarismeter niet houdbaar zijn en zal de netbeheerder hem willen vervangen, dat mag je dan niet weigeren. Als je niet slim wilt mag dat dan wel een domme digitale zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door Septillion op 25-08-2023 16:10 ]
@Septillion De administratie bij de netbeheerders wil weleens niet kloppen.
Bij mij stond een 25A hoofdzekering te boek maar toen de monteur de verzegelde kast opende
bleek er al een 35A zekering in te zitten.
Recent een brief van mijn netbeheerder ontvangen.
- Betreft: controle van uw meterstanden
...Het is belangrijk dat alle stroom- en gasmeters goed werken
ledere drie jaar bekijken we of uw meterstanden kloppen met onze administratie. Op deze manier controleren we of uw energiemeter nog goed werkt. Als netbeheerder zijn wij verplicht om deze controle uit te voeren.
...
Bij mij is het helaas niet mogelijk via de meterstanden op afstand te controleren dat de "energiemeters" goed werken.
1) zonnepanelen - al sinds 2015 aangemeld (recent door grotere installatie vervangen)
2) recent airco's welke ook verwarmen
Als iemand (van netbeheer NL?) mij kan uitleggen hoe je op afstand via foto's van analoge meterstanden
kan vaststellen of de meters nog correct werken, heel graag!
Voor zover ik weet is de serie van mijn ferraris en gasmeter nog niet afgekeurd (populatieonderzoek).
Bij mij stond een 25A hoofdzekering te boek maar toen de monteur de verzegelde kast opende
bleek er al een 35A zekering in te zitten.
Recent een brief van mijn netbeheerder ontvangen.
- Betreft: controle van uw meterstanden
...Het is belangrijk dat alle stroom- en gasmeters goed werken
ledere drie jaar bekijken we of uw meterstanden kloppen met onze administratie. Op deze manier controleren we of uw energiemeter nog goed werkt. Als netbeheerder zijn wij verplicht om deze controle uit te voeren.
...
Bij mij is het helaas niet mogelijk via de meterstanden op afstand te controleren dat de "energiemeters" goed werken.
1) zonnepanelen - al sinds 2015 aangemeld (recent door grotere installatie vervangen)
2) recent airco's welke ook verwarmen
Als iemand (van netbeheer NL?) mij kan uitleggen hoe je op afstand via foto's van analoge meterstanden
kan vaststellen of de meters nog correct werken, heel graag!
Voor zover ik weet is de serie van mijn ferraris en gasmeter nog niet afgekeurd (populatieonderzoek).
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Toen bij ons (enige jaren geleden) de capaciteit van de aansluiting werd veranderd kregen we ook geen automaten maar werd gewoon een andere zekering geplaatst.Proton_ schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:24:
1x50A wordt niet meer aangeboden, maar als er iets vervangen wordt dan zal het 1x40A met een automaat worden die je zelf kunt resetten.
Ik heb het aan de monteur gevraagd en ze deden de aansluiting alleen aanpassen van zekering naar automaat als ze daar een expliciete opdracht voor hadden. Je moest daar dan (flink) ook extra voor betalen, trouwens. Zie bijvoorbeeld Liander. Bij ons zitten de smeltzekeringen er nog in; we hebben ze nog nooit overbelast (even afkloppen).
die gasmeter moet volgens je contract ten alle tijden goed bereikbaar zijn (evenals wat jezelf ook zou moeten willen je gaskranen). Zo ernstig inbouwen is niet verstandig.prijsstunt schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:53:
Dat jouw meters destijds gecontroleerd zijn wil niet zeggen dat ze perfect zijn. Meters worden in batches geproduceerd en getest, indien de tussentijdse tests slijtage/defecten aantonen in een x percentage van jouw batch worden ze simpelweg vervangen om gezeur te voorkomen. Als hij vanaf volgende week teveel gaat meten dan ga jij weer klagen dat dat ding vervangen had moeten worden.
Nu juist om dit soort meningsverschillen te voorkomen wordt dit zo uitgebreid getest.
Je gasmeter wordt overigens niet slim. Deze geeft simpelweg de stand door aan je elektrameter welke het weer doormeld.
Je kunt altijd nog kiezen om de meter(s) administratief uit te laten zetten. De meterstanden worden dan niet doorgegeven/opgeslagen. Enige wat er dan nog online gaat is de tijdsynchronisatie (t.b.v. piek/dal) en wat polling.
Hier bij Enexis kreeg ik tijdens de ombouw de keuze. 3x35A zekering of 3x40A automaat. Toch raar dat men daar weer anders mee omgaat. Overigens zal zekering vervangen goedkoper zijn, zit er toch al, pasring aanpassen, andere zekering erin en klaar.JeroenE schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:24:
[...]
Toen bij ons (enige jaren geleden) de capaciteit van de aansluiting werd veranderd kregen we ook geen automaten maar werd gewoon een andere zekering geplaatst.
Ik heb het aan de monteur gevraagd en ze deden de aansluiting alleen aanpassen van zekering naar automaat als ze daar een expliciete opdracht voor hadden. Je moest daar dan (flink) ook extra voor betalen, trouwens. Zie bijvoorbeeld Liander. Bij ons zitten de smeltzekeringen er nog in; we hebben ze nog nooit overbelast (even afkloppen).
[ Voor 22% gewijzigd door rdfeij op 19-10-2023 19:15 ]
Een slimme meter bevat geen tarieven, alleen telwerken voor kWh en m3.Jesaul schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:06:
Kan ik de tarieven op mijn slimme meter gebruiken als ik deze administratief uitzet?
Het spijt me, ik bedoel, kan ik er dubbele dag-/nachttarieven op gebruiken als het administratief is uitgeschakeld?ds23man schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:08:
[...]
Een slimme meter bevat geen tarieven, alleen telwerken voor kWh en m3.
Ja, zitten aparte telwerken voor in. Schakelen om aan de hand van de tijd die binnenkomt van het LTE netwerk.Jesaul schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:10:
[...]
Het spijt me, ik bedoel, kan ik er dubbele dag-/nachttarieven op gebruiken als het administratief is uitgeschakeld?
Yeah, rightds23man schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 06:24:
Soms hebben de ingehuurde deskundigen ook deeltijdbanen bij netbeheerders. Heeft natuurlijk niets met elkaar te maken.
Er zijn duizenden meldingen over onjuiste metingen van slimme meters en honderden onderzoeksartikelen over betere meetmethoden. Dat zegt iets over de omvang van het probleem. Maar uit 79 steekproeven (die de netbeheerder zelf deed)geen afwijkende meterstanden werden gevonden.
En dan lees je zoiets - “How to Earn Money with TV: Energy Meters Running Backwards” - een onderzoekpaper van University of Twente, waar onderzoekers met een gewone LED televisie die 21W verbruikt, laten de smartmeter denken dat je 430W teruglevert (alsof je zonnepanelen had).
Trouwens, weet iemand of dat techniek is nog relevant vandaag?
[ Voor 15% gewijzigd door andru123 op 14-06-2024 01:58 ]
Hier net een ander geval: Ik heb een x aantal jaren geleden (vermoedelijk bij de initiele massale uitrol) de slimme meter geweigerd.
Dat is toen verkeerd gegaan, ik heb toch een slimme meter gekregen, die toen administratief uit is gezet. Vervolgens heb ik daar over geklaagd en hebben ze hem weer weggehaald en een digitale meter gemonteerd.
Resultaat in 2024: @Tanuki wil graag zijn meterstanden makkelijk uitlezen. En voornamelijk accuraat uitlezen. Ik zou dezelfde standen willen uitlezen/zien die de digitale meter ook ziet. En dit dan in Home Assistant registreren en ook daarmee het energie dashboard vullen met data.
En zodat ik dit ook kan gebruiken bij het doorgeven van de meterstanden, zonder dat ik per se naar de meter moet lopen.
Is er nog een manier om dit kosteloos te regelen bij Enexis? Ik neem aan dat ze erbij gebaat zijn dat mensen een slimme meter hebben hangen, immers, dat was altijd het doel. Ik heb hem geweigerd, maar ja, dat is jaren geleden.
Ik kan hem zelf aanvragen nu, maar dan kost het best veel geld.
Alternatief is foto's maken van de digitale meter met ESP32-CAM en dan die beelden processen (OCR) en dan de data ervan opslaan. Maar dat voelt een stuk omslachtiger dan gewoon een P1 dongle te installeren...
Resultaat in 2024: @Tanuki wil graag zijn meterstanden makkelijk uitlezen. En voornamelijk accuraat uitlezen. Ik zou dezelfde standen willen uitlezen/zien die de digitale meter ook ziet. En dit dan in Home Assistant registreren en ook daarmee het energie dashboard vullen met data.
En zodat ik dit ook kan gebruiken bij het doorgeven van de meterstanden, zonder dat ik per se naar de meter moet lopen.
Is er nog een manier om dit kosteloos te regelen bij Enexis? Ik neem aan dat ze erbij gebaat zijn dat mensen een slimme meter hebben hangen, immers, dat was altijd het doel. Ik heb hem geweigerd, maar ja, dat is jaren geleden.
Alternatief is foto's maken van de digitale meter met ESP32-CAM en dan die beelden processen (OCR) en dan de data ervan opslaan. Maar dat voelt een stuk omslachtiger dan gewoon een P1 dongle te installeren...
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Heb je niet een optische poort op die digitale meter zitten? Zoek eens op IEC 62056-21 of optical probe meter readout.Tanuki schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:55:
Hier net een ander geval: Ik heb een x aantal jaren geleden (vermoedelijk bij de initiele massale uitrol) de slimme meter geweigerd.Dat is toen verkeerd gegaan, ik heb toch een slimme meter gekregen, die toen administratief uit is gezet. Vervolgens heb ik daar over geklaagd en hebben ze hem weer weggehaald en een digitale meter gemonteerd.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
@Tanuki Aanvulling op hierboven: zoiets als dit:

Dat had mijn vorige meter en kon +/- 1x per 10-15s (hele lage baudrate) de 4 kWh-telwerken uitlezen. Voor het momentele verbruik (in watt) had ik een photodiode (BPW34) op de rode LED geplakt.

Dat had mijn vorige meter en kon +/- 1x per 10-15s (hele lage baudrate) de 4 kWh-telwerken uitlezen. Voor het momentele verbruik (in watt) had ik een photodiode (BPW34) op de rode LED geplakt.
[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 20-07-2024 09:18 ]
Oscar Wilde
Aangezien het hun fout was, zou je eens kunnen bellen en kijken wat ze zeggen. Misschien als je aangeeft dat je een dynamisch contract wilt? Of kan dat wel met de meter die je hebt?Tanuki schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:55:
Hier net een ander geval: Ik heb een x aantal jaren geleden (vermoedelijk bij de initiele massale uitrol) de slimme meter geweigerd.Dat is toen verkeerd gegaan, ik heb toch een slimme meter gekregen, die toen administratief uit is gezet. Vervolgens heb ik daar over geklaagd en hebben ze hem weer weggehaald en een digitale meter gemonteerd.
Maar... Ik ben bang dat het je niet gratis gaat lukken bij Enexis, al kun je het altijd proberen.
Overigens, als je nog eea op papier hebt, over hoe het toen is gegaan, dan zou je misschien mbv een jurist wel nog iets kunnen regelen, maar of dat alle moeite waard is...
Succes!
Wat hebben ze van verkeerd gedaan onder de streep? Ze hadden fout gemaakt om slimme meter te installeren die hij niet wilde, en dus hebben ze die weer vervangen.Truus01 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:43:
[...]
Aangezien het hun fout was, zou je eens kunnen bellen en kijken wat ze zeggen. Misschien als je aangeeft dat je een dynamisch contract wilt? Of kan dat wel met de meter die je hebt?
Maar... Ik ben bang dat het je niet gratis gaat lukken bij Enexis, al kun je het altijd proberen.
Overigens, als je nog eea op papier hebt, over hoe het toen is gegaan, dan zou je misschien mbv een jurist wel nog iets kunnen regelen, maar of dat alle moeite waard is...
Succes!
Als hij nu nog de oude meter had gehad, werd die gratis vervangen. Dus het feit dat ze de meter überhaupt gewisseld hebben is de fout geweest.Sissors schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:59:
[...]
Wat hebben ze van verkeerd gedaan onder de streep? Ze hadden fout gemaakt om slimme meter te installeren die hij niet wilde, en dus hebben ze die weer vervangen.
In een ander topic lees ik:
Dus mogelijk is een andere uitlees-/afleesoptie gunstiger.
@Tanuki Je hebt dus zelf om deze meter gevraagd. Als je dan nu een slimme wilt, moet je er inderdaad voor betalen.Tanuki schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:23:
In die brief stond in ieder geval dat de Ferrarismeter die ik toen had afgekeurd was. Die moest dus vervangen worden. Maar ik weet eerlijk gezegd niet wat daar de tone of voice was.
Ik lees in ieder geval in mijn e-mails nu terug "Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering. Deze meter kan de teruglevering verwerken, maar is hiervoor niet geijkt. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van teruglevering kan ontstaan. Doordat Enexis de juiste werking niet kan garanderen, adviseren wij u gebruik te maken van een kosteloze metervervanging. U heeft daarbij de keuze uit onderstaande meters."
Ik heb daar toen op gereageerd met "Ik zou graag een digitale meter willen. Ik wil geen slimme meter."
Dus mogelijk is een andere uitlees-/afleesoptie gunstiger.
Nope helaas niet! En helaas liegt Enexis hier ook over, althans bij mij wel.Tanuki schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:55:
Ook ik heb bij de uitrol van de slimme meters deze geweigerd omdat ik geen testpersoon wou zijn voor de toen zeer veel aanwezig zijnde kinderziektes.
Mij door Enexis laten informeren hierover, ze vertelde mij dat er 3 rondes zouden komen voor het gratis laten vervangen van je oude meter. Dus op basis van die informatie bij de eerste ronde de meter geweigerd. De tweede ronde zou een jaar later zijn en de derde ronde nog 7 maanden daarna.
"Helaas" nooit bericht gekregen over een tweede en derde ronde. Hierop Enexis aangesproken en kreeg toen heel koud te horen dat ik maar moest betalen en wisten ze ineens niks meer van overige gratis vervang rondes.
Jammer dat een groot bedrijf zo shady om moet gaan met klanten.
PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman
Enexis is inderdaad niet heel jofel.
En ik heb de slimme of digitale meter niet zelf aangevraagd. Er werd gezegd dat mijn meter was afgekeurd en dat deze vervangen moest worden. Een nieuwe Ferraris meter was überhaupt geen optie.
Maar de verwoording zoals ik die hierboven quote, is wel heel tactisch gekozen natuurlijk: Zij zeggen "hetgeen bij jou hangt is afgekeurd, moet vervangen worden", maar daarna laten ze mij dan iets kiezen en zeggen ze vervolgens dat ik een opdracht heb gegeven. Beetje slinks.
Uiteindelijk heb ik nu die optical probe besteld.
Veel beter dan een slimme meter, in dit geval. (Als ik hem al had, bon, dan kwam ik er toch niet meer vanaf.)
En ik heb de slimme of digitale meter niet zelf aangevraagd. Er werd gezegd dat mijn meter was afgekeurd en dat deze vervangen moest worden. Een nieuwe Ferraris meter was überhaupt geen optie.
Maar de verwoording zoals ik die hierboven quote, is wel heel tactisch gekozen natuurlijk: Zij zeggen "hetgeen bij jou hangt is afgekeurd, moet vervangen worden", maar daarna laten ze mij dan iets kiezen en zeggen ze vervolgens dat ik een opdracht heb gegeven. Beetje slinks.
Uiteindelijk heb ik nu die optical probe besteld.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
@Tanuki Mocht je er niet uitkomen bij het uitlezen, een niet-slimme digitale uitlezen gaat anders dan een met de P1-poort, geef maar een gil. Als het goed is heb ik het script nog wel ergens
Oscar Wilde
Volgens mij komt het er op neer dat ik een optische sensor heb besteld, die ttl/serieel praat. Volgens mij moet ik dan met esphome o.i.d. ervoor zorgen dat "/?" wordt gestuurd en dan moet het antwoord daarop geparsed worden en in sensors worden geplaatst.Raven schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:59:
@Tanuki Mocht je er niet uitkomen bij het uitlezen, een niet-slimme digitale uitlezen gaat anders dan een met de P1-poort, geef maar een gil. Als het goed is heb ik het script nog wel ergens
Hopelijk kan zoiets ook in esphome.
Jammer dat ik dit nu pas weet.

@Tanuki
en dan daarna wachten tot de bitjes heel traag worden verstuurd, 10-15s om dit kleine stukje tekst eruit te krijgen:
Op 300 baud en met deze opties:die ttl/serieel praat
Python:
1
2
3
4
5
6
7
| ser = serial.Serial( port='/dev/serial/by-id/usb-Prolific_Technology_Inc._USB-Serial_Controller_D-if00-port0', baudrate=300, parity=serial.PARITY_EVEN, stopbits=serial.STOPBITS_ONE, bytesize=serial.SEVENBITS, ) |
Na ff rondgezocht te hebben van waar ik het script ook alweer had gelaten, hier deed ik dat met:ervoor zorgen dat "/?" wordt gestuurd
Python:
1
| ser.write('/?!\r\n'.encode()) |
en dan daarna wachten tot de bitjes heel traag worden verstuurd, 10-15s om dit kleine stukje tekst eruit te krijgen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| /ISK5ME162-0033 C.1.0(66622123) 0.0.0(66622123) 1.8.0(0006823.147*kWh) 1.8.1(0004042.690*kWh) 1.8.2(0002780.457*kWh) 2.8.0(0000000.001*kWh) 2.8.1(0000000.000*kWh) 2.8.2(0000000.001*kWh) F.F(0000000) ! |
Ik had al data ten tijde van de analoge, had een sensor voor het 375 keer per kWh ronddraaiende wieltje geplaatstIk had dus al 6 jaar aan data kunnen hebben
[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 20-07-2024 19:11 ]
Oscar Wilde
Dank! Dat was inderdaad ongeveer wat ik in mijn hoofd had.
En dan heb ik alle data die ik nodig heb, behalve actueel verbruik denk ik. Misschien zit dat wel in mijn meter? Maar ik heb ook een kWh meter geïnstalleerd, dus dat kan ik dan daar van gebruiken.
Dus Enexis, slimme meter is niet meer nodig.
Ik zou overigens ook "binnen nu en een jaar" een brief krijgen met weer een aanbod voor een slimme meter. Dit werd een aantal jaren geleden verteld aan de telefoon. Is ook nooit gebeurd. (Als reactie op een eerder bericht dat ik hier las.)
En dan heb ik alle data die ik nodig heb, behalve actueel verbruik denk ik. Misschien zit dat wel in mijn meter? Maar ik heb ook een kWh meter geïnstalleerd, dus dat kan ik dan daar van gebruiken.
Dus Enexis, slimme meter is niet meer nodig.
Ik zou overigens ook "binnen nu en een jaar" een brief krijgen met weer een aanbod voor een slimme meter. Dit werd een aantal jaren geleden verteld aan de telefoon. Is ook nooit gebeurd. (Als reactie op een eerder bericht dat ik hier las.)
Tanuki schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:14:
Dank! Dat was inderdaad ongeveer wat ik in mijn hoofd had.
Dat is exclusief voor slimme meters, maar er is een manier, heeft die van jou een knipperende LED die x aantal keer per kWh knippert? Sensor ervoor, beetje rekenen met de tijdsduur (in ms) tussen het knipperen en het aantal knipperen/pulsen per kWh en na elke knipper heb je een waarde. Zie bijv. https://www.inchcalculator.com/kwh-to-watts-calculator/ , het hoe en wat staat stukje naar beneden.Tanuki schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:14:
Hier had ik een BPW34 photodiode in serie met een weerstand, met een ADC ertussen. De alert-pin van de ADC werd hoog boven een bepaalde gemeten waarde (bij oplichtende LED) en laag onder een bepaalde waarde (LED uit), deze alert-pin hing aan een Raspberry Pi met een script dat wachtte op een puls via die pin, waarna het momentele verbruik uitgerekend werd. Hierbij wel het nadeel dat wanneer het verbruik laag is, er meer tijd tussen pulsen zit dan wanneer het verbruik hoog is.
Zo uit mijn hoofd kwam er bij 100W 1x per halve minuut ofzo een puls voorbij, waterkoker (2kW) aan: elke anderhalve seconde een puls en daarbij dus meetwaarde.
Hier zelfs voor de 1e ronde nooit een brief gehad, nadat de analoge kaduuk ging (kortsluiting veroorzakende elektricien) niet-slimme digitale gevraagd en sinds vorig jaar een DSMR5 slimme meter, die meet ook spanning.Tanuki schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:14:
edit: @Tanuki Ten tijde van de analoge had ik enige info in een topic gezet: Analoge meter uitlezen met een Arduino/Raspberry Pi
Het idee is hetzelfde (het momentele verbruik aflezen), alleen dan een LED i.p.v. de reflectie van de ronddraaiende schijf.
[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 20-07-2024 19:42 ]
Oscar Wilde
Dat is 't 'm juist, Enexis zegt niet dat die afgekeurd is, maar mogelijk niet goed zal werken.Tanuki schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:25:
Daarna maak je zelf een keuze om die te laten vervangen.
Heeeeeel slinks. En inderdaad, uiteindelijk geef je zelf opdracht.
offtopic:
(Proberen ze bij gasverlaters ook...)
(Proberen ze bij gasverlaters ook...)
Nu weet ik niet of jij en @Dreanor bedoelden dat er nog meer rondes zouden komen nadat een digitale (domme) meter is geplaatst, want dat zal niet. Maar wel (meer dan) voldoende rondes als je wel nog een oude analoge (Ferraris)meter hebt.
Wel ook altijd onder 'dreigement' dat dit nu nog gratis kan. Alsof dit echt de laatste kans is, anders moet je betalen. Maar ik denk toch echt, als ze wettelijk verboden worden of afgekeurd (en dat geldt dan ook voor andere niet slimme (digitale) meters), dat ze die toch echt kosteloos moeten vervangen.
Kan me niet voorstellen dat ik zou moeten betalen voor iets wat van hun is en wat of afgekeurd is, of waarvoor een wet zegt dat die vervangen moet worden.
Dus ik wacht wel op die 'allerlaatste ronde'.
Maar ik snap het niet. Hij wilde geen slimme meter bij vervanging. Dus hij kreeg een domme meter (na een omweg). Nu wil hij alsnog een slimme meter, en moet daar mogelijk voor betalen. Waarom is Enexis nu slinks of wat dan ook? Hij kon hem toen gratis krijgen, wilde hem niet, dus heeft een andere meter gekregen die nog prima werkt.
Als ik destijds die brief niet had gehad, had ik nog steeds een Ferraris meter.Sissors schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:41:
Maar ik snap het niet. Hij wilde geen slimme meter bij vervanging. Dus hij kreeg een domme meter (na een omweg). Nu wil hij alsnog een slimme meter, en moet daar mogelijk voor betalen. Waarom is Enexis nu slinks of wat dan ook? Hij kon hem toen gratis krijgen, wilde hem niet, dus heeft een andere meter gekregen die nog prima werkt.
In die brief stond daadwerkelijk dat mijn Ferraris meter was afgekeurd.
Ik kan die brief op dit moment niet vinden. Is een brief uit 2017/2018.
Enexis was slinks in het triggeren van de meter wissel. En dan met name in het uitlokken dat dat in opdracht van mij was. Niet omdat ik zelf op een zondag wakker werd en dacht "ik ben deze Ferraris meter beu", maar omdat Enexis mijn meter afkeurde en vervolgens in de email dan mij bedankt voor het geven van de opdracht.
Balen dat ik de brief niet meer kan vinden. De email waar ik het hierboven over heb is niet het enige in dat hele hoofdstuk. Want ik heb een hele tijd niet gereageerd op de Ferraris meter shenanigans, totdat die brief kwam dat hij was afgekeurd.
offtopic:
Misschien is dit ook een beetje offtopic?
Dit wil ik dus voorkomen.Raven schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:29:
[...]
Zo uit mijn hoofd kwam er bij 100W 1x per halve minuut ofzo een puls voorbij, waterkoker (2kW) aan: elke anderhalve seconde een puls en daarbij dus meetwaarde.
De energiemeter nu ook uitlezen is mooi voor Home Assistant, en vooral voor het doorgeven van de meterstanden enz.
Ik bedoelde de slimme meter, die destijds (jaren geleden) gratis aangeboden of beter gezegd gepushed werden. Toen heeft Enexis mij geïnformeerd dat er 3 rondes zouden komen omdat ze heel goed begrepen dat nog niet iedereen er klaar voor was of open voor stond voor de slimme meter. Sterker nog hun eigen monteur rade ze destijds zelfs af haha.Truus01 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:35:
[...]
Nu weet ik niet of jij en @Dreanor bedoelden dat er nog meer rondes zouden komen nadat een digitale (domme) meter is geplaatst, want dat zal niet. Maar wel (meer dan) voldoende rondes als je wel nog een oude analoge (Ferraris)meter hebt.
Wel ook altijd onder 'dreigement' dat dit nu nog gratis kan. Alsof dit echt de laatste kans is, anders moet je betalen. Maar ik denk toch echt, als ze wettelijk verboden worden of afgekeurd (en dat geldt dan ook voor andere niet slimme (digitale) meters), dat ze die toch echt kosteloos moeten vervangen.
Kan me niet voorstellen dat ik zou moeten betalen voor iets wat van hun is en wat of afgekeurd is, of waarvoor een wet zegt dat die vervangen moet worden.
Dus ik wacht wel op die 'allerlaatste ronde'.
En daarom zouden er na de eerste plaatsingsronde nog twee volgen. Helaas bleek dat dus een leugen want na de eerste ronde mocht je direct gaan betalen voor een slimme meter en wisten ze nergens vanaf van een tweede of derde ronde. Sneu! Zelfs als je nog een ouderwetse Ferraris meter hebt (wat iedereen in deze huur appartementen heeft/had).
PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman
Korte pieken kun je er niet mee zien, maar het geeft wel een globaal idee van het verbruik (vooral het sluipverbruik 's nachts).Tanuki schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:43:
[...]
Dit wil ik dus voorkomen.Dat daar aannames in zitten en/of afwijkingen. Maar ik heb daar een Eastron SDM630 Modbus voor geïnstalleerd, dan heb ik de gegevens ook.
Oeh, dat is een leuk dingetje, alleen inaccuraat bij laag verbruik, die dingen van Eastron zijn pas accuraat bij 0.25A (57.5W) ofzo. Maar goed, het is meer dan wat niet-slimme meters kunnen leveren aan meetgegevens.
Hier heb ik zoiets overwogen, maar met een 6-module brede groepenkast, waarvan 5 in gebruik gaat dat niet passen
Oscar Wilde
Als ie echt was afgekeurd, had je geen keus. Ja, inderdaad, de keus uit wel of geen slimme meter. Maar je Ferrarismeter was hoe dan ook vervangen.Tanuki schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:35:
[...]
Als ik destijds die brief niet had gehad, had ik nog steeds een Ferraris meter.![]()
In die brief stond daadwerkelijk dat mijn Ferraris meter was afgekeurd.
offtopic:
En aangezien je toen de keuze hebt gemaakt voor een domme meter, is de wens om die nu eventueel te vervangen voor een slimme meter dus je eigen wens (en zou je ervoor moeten betalen).
offtopic:
Misschien...
Misschien...