Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
klump4u schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:53:
[...]

Wat moet ik me daar bij voorstellen dan: een vroegtijdig defect in de overdracht?
Netbeheerders moeten eens gewoon duidelijk communiceren, ze stoppen overal weg dat je ook gewoon een digitale meter kunt krijgen zonder zend of uitlees mogelijkheid,
En dat is nou juist zo helder als het maar mogelijk is. Alleen hebben sommigen blijkbaar wat moeite met zorgvuldig lezen en/of nalaten om recente commentaren te lezen,. Wat jij hier van ze vraagt, duidelijk communiceren, daarvan constateer ik dat ze dat gewoon doen en helemaal niks wegstoppen, ook niet enigszins. Overduidelijk zonder verhullende taal lees ik dat je gewoon zo'n "domme meter" d.w.z. zonder communicatiemodule kan aanvragen.

Dat betekent dat die meters ook niet kunnen worden uitgelezen. Maar omdat het zo langzamerhand een steeds kleiner wordende minderheid aan het worden is, althans die indruk heb ik. neem ik aan dat ze dit niet zo'n probleem vinden.

Wat je je moet voorstellen bij vroegtijdig een defect in de overdracht constateren? Meen je dat nou echt die vraag? Dat lijkt me toch logisch, gewoon dat dit uitlezen door welke oorzaak dan ook niet meer werkt. Het belang van dat ze zoiets vroegtijdig doorkrijgen mag duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:59
mr_evil08 schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:02:
Niet helemaal fraude kan veel sneller opgelost worden [...]
Als ik nu stroom kan stelen van vóór de meter, kan dat met een slimme meter ook.
Helpt dus niets tegen dat soort fraude.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

LooneyTunes schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 01:27:
[...]

Als ik nu stroom kan stelen van vóór de meter, kan dat met een slimme meter ook.
Fraude in de zin van leeg staande huizen met enorm verbruik denk ik, ook huishoudens waar ineens het verbruik uit de bocht schiet kunnen eerder gewaarschuwd worden en rekening problemen voorkomen.

Zo raar is het allemaal niet. Alleen met zonnepanelen had je in 2012 een probleem met die digitale meters, maar dat is al lang voorbij, negatieve standen van een ferarris koste je ook telefoontjes.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49
LooneyTunes schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 01:27:
[...]

Fraude zul je inderdaad altijd houden, maar met de slimme meter hebben netbeheerders wel een extra instrument om op te sporen. Je moet dan niet naar de individuele meter kijken maar op gebouw(appartementen)/buurt/wijkniveau. Als daar meer stroom heen gaat dan dat alle meters bij elkaar aangeven, is er iets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Rol-Co schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:30:
negatieve standen van een ferarris koste je ook telefoontjes.
Nog nooit een telefoontje gehad van een stroomboer.
En (bijna) ieder jaar is de stand gelijk of lager dan het jaar er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

LooneyTunes schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:28:
[...]

Nog nooit een telefoontje gehad van een stroomboer.
En (bijna) ieder jaar is de stand gelijk of lager dan het jaar er voor.
Nee dat zal inmiddels niet meer, maar toen ik in 2013 van geschat 8000kWh/j naar 0 ging kreeg ik de meterstand er niet door zonder een foto te maken met de krant van die dag er naast. Telefoon was ervoor al geweest.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

mr_evil08 schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:02:

@klump4u netbeheerders zijn daar zeer duidelijk over kijk eens op hun website, iedereen wat begrijpend Nederlands kan zag het begrijpen, ook de keuze naar een meter zonder communicatie module staat erop.

Bellen kan natuurlijk ook altijd als je ergens niet mee eens bent dan bieden ze ook keuzes.
Dit is dan ook sinds kort, heb het net bekeken bij Enexis en is nu inderdaad beter te vinden en geregeld (tenminste op papier), als je enkele jaren geleden een slimme meter kreeg moest je het maar met de monteur regelen dat die een gewone digitale meter plaatste en van vele hoorde je dan dat ze die niet bij zich hadden en dan maar een slimme meter moesten nemen want anders moesten ze het zelf betalen als ze terug moesten komen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:52
Beste optie zou zijn om overal een slimme meter te plaatsen met 4 counters.
En die op stand online of maandelijks uitlezen te kunnen zetten; dus echt alleen 'onschuldige' maandwaarden voor mensen met zo'n privacy fetish.

Bij nieuwe bewoners kan dan eenvoudig weer opnieuw gekozen worden voor een communicatie-optie, zonder een kostbare herinstallatie.

Iedereen blij?
Vast niet, dan krijg je weer egoïstische idioten die off grid gaan, met voor hen vast zeer moverende redenen.

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

emmerx schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:24:
Beste optie zou zijn om overal een slimme meter te plaatsen met 4 counters.
En die op stand online of maandelijks uitlezen te kunnen zetten; dus echt alleen 'onschuldige' maandwaarden voor mensen met zo'n privacy fetish.

Bij nieuwe bewoners kan dan eenvoudig weer opnieuw gekozen worden voor een communicatie-optie, zonder een kostbare herinstallatie.

Iedereen blij?
Vast niet, dan krijg je weer egoïstische idioten die off grid gaan, met voor hen vast zeer moverende redenen.
Maar ze kunnen dan toch ook gewoon een (wettelijk) verplichting voor de energiemaatschappij instellen om eerst om toestemming te vragen voor het uitlezen van je meter? Zo moest ik al toestemming geven om 'm ieder kwartier uitgelezen te krijgen, dat kunnen ze makkelijk verder doortrekken. Als je geen toestemming geeft dan vul je handmatig je meterstanden in, alsof je geen slimme meter hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Rol-Co schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:34:

Nee dat zal inmiddels niet meer, maar toen ik in 2013 van geschat 8000kWh/j naar 0 ging kreeg ik de meterstand er niet door zonder een foto te maken met de krant van die dag er naast.
Hier ging ik van ~3500 naar ~0 in 2013 na het plaatsen van panelen. (en bijna 1000 Watt aan wolfraam lampen er uit gedonderd en verder bezuinigd op verbruik)
Nooit problemen met enige energieboer gehad. (en ook in al die tijd geen meteropnemer gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:52
Oon schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:31:
[...]

Maar ze kunnen dan toch ook gewoon een (wettelijk) verplichting voor de energiemaatschappij instellen om eerst om toestemming te vragen voor het uitlezen van je meter? Zo moest ik al toestemming geven om 'm ieder kwartier uitgelezen te krijgen, dat kunnen ze makkelijk verder doortrekken. Als je geen toestemming geeft dan vul je handmatig je meterstanden in, alsof je geen slimme meter hebt.
Welke zinvolle reden kun je verzinnen om niet 12x per jaar automatisch de maandstanden van de 4 counters op te halen.???

Dan gaat het niet meer over privacy, maar fraude. Voor zover ik kan verzinnen.
Als die argumenten er toch blijken te zijn, dan doen we 1x per jaar de jaarstanden....

Scheelt een hoop kosten en ergernis over meterstanden opnemen,
en ontbrekende meterstanden omdat een groot deel van de mensen het 'vergeet'.

En als er geen goede argumenten komen en de netbeheerder houdt zich aan de afspraken,
dan kan dit topic op slot ...

[ Voor 6% gewijzigd door emmerx op 03-11-2020 14:55 ]

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
klump4u schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:08:
[...]

Dit is dan ook sinds kort, heb het net bekeken bij Enexis en is nu inderdaad beter te vinden en geregeld (tenminste op papier), als je enkele jaren geleden een slimme meter kreeg moest je het maar met de monteur regelen dat die een gewone digitale meter plaatste en van vele hoorde je dan dat ze die niet bij zich hadden en dan maar een slimme meter moesten nemen want anders moesten ze het zelf betalen als ze terug moesten komen.
In verleden was het weinig anders behalve dat de brief mischien onduidelijker was maar als je gewoon had geweigerd als je de uitnodiging kreeg door te bellen naar het nummer in de brief kwam de netbeheerder ook met een voorstel, als de monteur eenmaal aan de deur staat is het natuurlijk te laat.

[ Voor 72% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2020 15:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
mr_evil08 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:08:
[...]

In verleden was het weinig anders behalve dat de brief mischien onduidelijker was maar als je gewoon had geweigerd als je de uitnodiging kreeg door te bellen naar het nummer in de brief kwam de netbeheerder ook met een voorstel, als de monteur eenmaal aan de deur staat is het natuurlijk te laat.
Nee hoor, als je helpdesk enexis belt krijg je juist opdracht om het met monteur te regelen want die heeft beide meters bij....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
reneeke1970 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:23:
[...]

Nee hoor, als je helpdesk enexis belt krijg je juist opdracht om het met monteur te regelen want die heeft beide meters bij....
Vreemd paar jaar geleden heb ik ook een uitnodiging gekregen van Enexis en toen zag ik het nog niet zitten een slimme meter, was heel makkelijk door even te bellen ze boden mij gewoon alternatieven, ik heb de oude laten zitten en was geen probleem(was een simpel telefoontje van hooguit 2 minuten).

(ik wou niet de 1e generatie slimme meters hebben en daar bewust mee gewacht, jaren later heb ik weer een uitnodiging gekregen vanwege het verdwijnen van TF signaal en toen heb ik hem geacepteerd, dat is nu een mooi model geworden een 2020 model).

Zit mischien tussen de oren maar in IT wereld nooit 1e generatie apparatuur nemen ivm bugs(early adaptor), dat was nog in het beginfase van slimme meters(er gingen toen nog spookverhalen rond over ledlampen en verkeerde meterstanden bij slimme meters, nooit gechecked of het klopte).

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2020 15:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• tvwes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04-2022
@emmerx Is er inderdaad weinig tegen 12x per jaar 4 waarden uitlezen. Maar er is een hoop tegen het veel meer (hoeveelheid data en frequenter) uitlezen (dan toegestaan) en het gebrek aan transparantie van de zijde van de netbeheerders alsmede hun "pakken wat je pakken kan" strategie bij het verzamelen van data.
Hoe lang heeft het geduurd voordat er het comlog beschikbaar kwam op de slimme meter? Toen het er eenmaal was bleek dat er bij diverse aansluitingen in mijn kennissen kring wel degelijk meer dan zes keer per jaar CI3 of zelfs CI5 berichten werden verzonden terwijl de meter op AU stond. Navraag leverde, mede omdat het de meeste mensen niets kan schelen, dan ook niets van de kant van de netbeheerder.
In de huidige implementatie (DSMR v5) is het met de periodieke registratie nog steeds niet goed geregeld. Pas als er een mode komt die alleen het wettelijke minumum registreerd, namelijke 6x 4waarden, en daar een publiek toegankelijke audit op heeft plaats gevonden zou het wat mij betreft een stuk beter geregeld zijn.
Ook zouden de meters een handeling van de bewoner moeten vereisen om meer data uit te lezen.
Dit is allemaal prima te implementeren in de bestaande hardware. Pas toen de netbeheerders juridisch in het nauw kwamen en er sancties dreigden is het comlog pas geimplementeerd.
Wat er over de P3 verbinding gaat is een groot geheim. Ik weet wat voor berichten er uitgewisseld kunnen worden. Maar wat er exact gebeurt krijg je geen inzag in. Waarom kan mag je die berichten niet lezen? Waarom moet je het doen met CI3 1200u CI1 1300u? Je kan deze gegevens ook niet online opvragen.

Ik weet dat TF uitgefaseerd MAG worden en dat om (fiscaal) financiele redenen een gescheiden verbruik en productie telwerk gewenst is. Omschakelen zonder TF kan alleen met een communicatie module. Netdiagnose is met slimmemeters veel goedkoper te doen dan nu. En 6x4waarden per jaar. Makkelijk van leverancier wisselelen. Allemaal hele valide redenen voor een slimmemeter. Maar bij die communicatie moet het dan ook blijven. En als er iets wordt gecommuniceerd dan wil ik graag weten wat.

Wie heeft hier wat te verbergen de netbeheerder of de klant?

Nogmaals, ik ben niet tegen de slimme meter en zou ook graag een P1 poort willen. Maar afspraak is afspraak en de netbeheerders houden zich hier niet aan en werken ook niet aan een oplossing. Dan kan ik alleen maar van het slechte uitgaan.

Ik zou het prettig vinden als een ieder de aluhoedjes verwensingen even achterwege laat. Wat ik en een aantal andere hier posten zijn volkomen terechte zorgen. Daarbij komt dat de oplossing om deze zorgen weg te nemen prima zou kunnen worden geimplementeerd binnen de bestaande hardware. Suggereren dat deze zorgen iemand rijp maken voor een aluhoedje is dom en naief. Kijk hoevaak het misgaat, belasting cbr etc.
emmerx schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:50:
[...]
En als er geen goede argumenten komen en de netbeheerder houdt zich aan de afspraken,
dan kan dit topic op slot ...
Wat mij betreft kan het topic dus nog niet op slot!

[ Voor 0% gewijzigd door tvwes op 04-11-2020 15:29 . Reden: Kleine aanscherping in de tweede zin, zie de tekst in de ronde haken. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tvwes
Ik wil een ieder bij deze even bedanken voor de positieve reacties op mijn post.

Ook wil ik nog een oproep doen aan een ieder betrokken is bij de slimmemeter, ongeacht vanuit welke rol netbeheerder toezichthouder jurist etc, mocht je extra informatie hebben zou je me dan een bericht willen sturen. In het verleden heb ik wel getracht dit "te repareren". Maar dit is buitengewoon lastig, mede omdat het hier private bedrijven betreft die geen enkele verantwoording schuldig zijn behalve waartoe ze min of meer gedwongen toe worden (bijv mbt de vaststelling van de transport tarieven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
tvwes schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:45:
Ik wil een ieder bij deze even bedanken voor de positieve reacties op mijn post.

Ook wil ik nog een oproep doen aan een ieder betrokken is bij de slimmemeter, ongeacht vanuit welke rol netbeheerder toezichthouder jurist etc, mocht je extra informatie hebben zou je me dan een bericht willen sturen. In het verleden heb ik wel getracht dit "te repareren". Maar dit is buitengewoon lastig, mede omdat het hier private bedrijven betreft die geen enkele verantwoording schuldig zijn behalve waartoe ze min of meer gedwongen toe worden (bijv mbt de vaststelling van de transport tarieven).
Misschien moet je dit stukje op de site van Enduris even lezen :
https://www.enduris.nl/co...cy-en-de-slimme-meter.htm
Hier lees je dat er vanaf 1 oktober 2020 nieuwe europesche wetgeving van kracht is. Slechts 6 x per jaar standen uitlezen geldt dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:10

PeaceNlove

Deugleuter

weidevogel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:47:
[...]

Misschien moet je dit stukje op de site van Enduris even lezen :
https://www.enduris.nl/co...cy-en-de-slimme-meter.htm
Hier lees je dat er vanaf 1 oktober 2020 nieuwe europesche wetgeving van kracht is. Slechts 6 x per jaar standen uitlezen geldt dus niet meer.
Stedin heeft precies dezelfde teksten lijkt het, maar daar staat ook:
Wilt u niet dat uw meterstanden voor dit doel worden uitgelezen? Dan kunt u kosteloos het uitlezen van de slimme meter uitzetten. Dit kan pas wanneer de meter bij u thuis is geplaatst. U moet dan jaarlijks zelf uw meterstanden doorgeven voor uw jaarafrekening, als u verhuist of als u overstapt naar een andere energieleverancier. Bovendien ontvangt u geen maandelijks overzicht van uw energieverbruik. U kunt het automatisch doorsturen van uw meterstanden altijd weer aanzetten.
https://www.stedin.net/slimme-meter/privacy

Dus volgens Stedin kan je het nog steeds uit laten zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tvwes
@weidevogel, bedankt voor je post.

Allereerst het actuele besluit: Artikel 12a Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht energie

@PeaceNlove, zoals ik het artikel hierboven interpreteer, moet de leverancier deze data minimaal 24 maanden publiceren. (Waarom is dit niet gemaximeerd?) En zal de netbeheerder nu wel elke dag moeten uitlezen. Ik zie weinig ruimte voor opt-out. Leuk dat ze het aanbieden maar het lijkt mij een "administratieve" vergissing.

Dan nog blijven mijn zorgen en daarmee bezwaren bestaan tegen de huidige DSMR standaard en de implementatie daarvan.
In deze bijgewerkte wet staat heel expliciet dat alleen dagstanden mogen worden uitegelezen en opgeslagen tenzij de "eindafnemer" expliciet toestemming hiervoor geeft. In de huidige implementatie worden ook de kwartier- en uurstanden opgeslagen. Omdat het niet te controleren is wat er wordt opgeslagen en uitgelezen, zie mijn eerdere post, blijf ik erbij dat de huidige implementatie niet deugt.

Ik ben een realist en snap dat de registratie van dagstanden niet meer verdwijnt. Maar blijf wel van mening dat er ruimte is voor aanpassingen in de DSMR standaard en de implementaties daarvan zonder dat dit heel veel hoeft te kosten en misschien eindelijk wat invulling kan geven aan het MVO waar alle netbeheerders zo trots op zijn.

Terzijde in Frankrijk, met gekozen burgemeesters, zijn er complete gemeentes die de plaatsing van Linky's (franse slimme meters) weigeren.

[ Voor 12% gewijzigd door tvwes op 05-11-2020 10:42 . Reden: Kleine correctie, het betreft een besluit geen wet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

@tvwes
Gegevens over het verbruik per dag, week, maand en jaar worden door een leverancier van gas of van elektriciteit aan een eindafnemer van gas of van elektriciteit die beschikt over een op afstand uitleesbare gas- of elektriciteitsmeter die op afstand wordt uitgelezen, beschikbaar gesteld op het internet over een periode van ten minste de voorgaande 24 maanden, of over de periode sinds de aanvang van het leveringscontract, indien dit korter is.
Dit artikel bedoel je toch?
Merk op dat dit gaat over de leverancier. Dus in mijn geval moet Pure Energie en niet Stedin die gebruikgegevens beschikbaar stellen via internet. dat zullen ze in mijn geval dan moeten doen met de standen die ik doorgeef, want de meter staat administratief uit bij Stedin.
Uit bovenstaande artikel haal ik ook geen grondslag voor de netbeheerder om de genoemde gegevens uit te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
@PeaceNlove, inderdaad. Dat het er niet staat betekent niet dat het niet mag. Ik zou de behandeling van deze wet moeten nalezen om een beter beeld te krijgen. Op dit moment is de interpretatie van artikel 12a door enkele netbeheerders kennelijk zo dat zij wel vinden dat zij dit mogen en moeten doen.

Voor alle volledigeheid hier is De achterliggende EU richtlijn 2012/27/EU zie artikel 10 en dan met name 2.b

Wie in ieder geval minimaal artikel 10 leest van bovenstaande richtlijn. Leest oa dat "kan worden voldaan met een systeem van zelf uitlezen door de eindafnemer". Ik denk dat hier best een leuke procedure over valt te voeren.

En direct allemaal tweaker kansen, kan je leuk een keer per dag standen geautomatiseerd uitlezen en uploaden naar je energieleverancier (die natuurlijk geen API ter beschikking stelt voor dit doel ;) ) Want je hebt immers geen slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-06 08:16
Ik heb regelmatig een kijkje achter de schermen kunnen nemen bij verschillende netbeheerders. Ze hebben er hun handen vol aan om de door de leveranciers en ODA's (onafhankelijk dienstaanbieders) opgevraagde standen op te leveren. Als je (of de vorige bewoner) je meter administratief uit hebt laten zetten (dat is dus een opt-out), worden die ook echt niet gecommuniceerd.

Dit wil niet zeggen dat de meter helemaal niet meer communiceert. Deze kan nog steeds ingezet worden om bijvoorbeeld in geval van een storing de impact te kunnen bepalen (een huis, een straat of een stad?). In uitzonderlijke gevallen wordt tijdelijk bijvoorbeeld netspanning en power quality gemeten, maar dit gebeurt echt niet massaal want kost veel te veel dataverkeer en opslagcapaciteit. Ook worden hiervoor nooit gegevens gebruikt waaruit het verbruik van een individu afgeleid kan worden.

Mijn overtuiging is dat de intenties goed zijn en de kennis (over bijvoorbeeld IT security) is echt wel aanwezig en "privacy/security by design" wordt echt wel toegepast en geaudit. Mijn beeld is absoluut niet dat er een "pakken wat je pakken kan" strategie wordt uitgevoerd. Maar het zijn grote en onoverzichtelijke bedrijven, waar mensen werken die fouten kunnen maken die niet altijd meteen opgemerkt worden. Ik heb ook mijn vraagtekens bij aspecten van (de implementatie van) de (D)SMR. En ik begrijp ook niet waarom er niet meer transparantie is hierover, want er is echt niets wat verborgen hoeft te worden. Besef je echter wel dat wij bij de top 1% van Nederland horen die deze materie doorgrondt. De communicatie afdelingen van Netbeheerders richten zich op de overige 99% en dan moet het allemaal niet te gedetailleerd en technisch worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tvwes
@Roekeloos , ik weet heel goed op wie de communicatie afdeling zich richt. En ik vergelijk mezelf dan ook niet graag met die doelgroep. Maar heldere communicatie staat een transparante DSMR standaard en implementatie daarvan niet in de weg.
Het argument dat omdat het grote bedrijven zijn en dat het bedrijf het niet zo kwaad bedoeld is misschien goed bedoeld maar niet acceptabel (voor mij in ieder geval). Als wij als individu een foutje maken, kijk eens hoe hard jij dan wordt afgerekend. Ik vind het belangrijk dat ook dit soort instanties verantwoordelijk gehouden worden. Als deze instanties het zo goed bedoelen, probeer dan eens een gesprek ergens over aan te gaan. Je zal eerder een prettig gesprek hebben met een brugpijler. "Meneertje, wie is hier nu de expert...?"

Ik kan simpelweg niet uitgaan van goede bedoelingen als ik de DSMR lees. Die is opgesteld door mensen die heel goed weten wat ze ontwerpen. Deze mensen weten heel goed dat ze niet een minimale data verzamel modus hebben ingebouwd en dat het alles behalve transparant is. Deze architecten zijn dondersgoed bekend met mijn genoemde bezwaren, de oplossingen en hadden met een prima acceptabele versie kunnen komen. Maar hebben er willens en wetens voor gekozen om het tegenovergestelde te doen, simpel omdat ze ermee weg komen.

Nu worden deze architecten weer aangestuurd door managers die denken dat zij een moderne Mercurius zijn. Dat wil ik de hardwerkende IT'er dan nog wel gunnen. Maar in het algemeen is op dit moment (semi-)overheid simpelweg onbetrouwbaar en/of incompetent en zeker arrogant. Als ik een paar geleden had beweerd dat de belastingdienst zo over de schreef zou gaan als nu. Dan had een ieder mij uitgelachen en een aluhoedje aan mij gegeven. "Daar zitten ook maar mensen hun werk te doen." Nee daar zit een groep managers die zo goed als onaantastbaar zijn en dit soort zaken bedenken en laten uitvoeren. En de gaswinning? Ook al decennia bekend. Maar lekker doorgaan en alles ontkennen. Of Defensie die personeel zonder adequate bescherming chroom-6 houdende verf liet schuren. En vervolgens ook weer alles probeert te ontkennen en af te schuiven. "Jan die longkanker van jouw komt echt niet door het stof hoor. Je hebt vast meegerookt in de kantine."

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen de overheid. Sterker nog, ik vind belasting betalen bijna een voorrecht. Kijk eens wat er dankzij belasting allemaal geregeld kan worden. Dank zij een redelijk functionerende overheid konden wij jarenlang volkomen onbezorgd door het leven gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvwes
PeaceNlove schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:12:
@tvwes

[...]

Dit artikel bedoel je toch?
Merk op dat dit gaat over de leverancier. Dus in mijn geval moet Pure Energie en niet Stedin die gebruikgegevens beschikbaar stellen via internet. dat zullen ze in mijn geval dan moeten doen met de standen die ik doorgeef, want de meter staat administratief uit bij Stedin.
Uit bovenstaande artikel haal ik ook geen grondslag voor de netbeheerder om de genoemde gegevens uit te lezen
Lees even hier de nota van toelichting In hoofdstuk twee wordt keurig bevestigd dat in de EU richtlijn inderdaad staat dat er keuze is wie(netbeheerder of eindafnemer) de meterstanden uitleest. En dat Nederland ervoor kiest om de netbeheerder dit te laten doen. Wat ik al vermoedde. @PeaceNlove, in het besluit 12a staat dit er niet maar is blijkbaar wel de bedoeling. Mijn kennis van implementatie van EU richtlijnen is niet zo groot dat ik weet of Nederland hier z'n boekje te buitengaat. Het enige wat ik wel weet is dat als jij een EU recht hebt je dat kan afdwingen in nationale wetgeving. Dat is wel iets voor de aanhouder, dat geef ik toe.

Onderaan de nota van toelichting staat overigens het akkoord van ACM en de AP. Daar hoef je dus weinig van te verwachten. Ik zie weinig nationale kansen. De ombudsman, misschien. Toch de ACM, ivm de misleidende firmware. Of het meest kansrijke echt een rechtszaak beginnen tegen een netbeheerder. De rechtbank zou dan aan het HvJ-EU een prejudiciële beslissing kunnen vragen. Als het HvJ bevestigd dat jij zelf je meterstanden mag doorgeven dan zal dit nationale besluit moeten worden aangepast. "MMM I'm loving it"

[ Voor 0% gewijzigd door tvwes op 05-11-2020 14:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen de Vries
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-09-2021
Voor het eerst hier. Zie dat er heel veel berichten staan en mijn vraag wellicht al eerder aan bod is geweest maar wil deze toch graag stellen.

Ik heb een brief van Enexis ontvangen voor het plaatsen van een slimme meter aangezien miv 1 juli 2021 het TF signaal verdwijnt. (voor het doorgeven dag/nachttarief).
We hebben nu een digitale meter (ISKRA MT174) met 4 telwerken en zonnepanelen.
Mijn vraag :
Loop ik een risico in 2023 als het salderen gaat veranderen of maakt dit voor beide meters geen verschil en zijn de digitale en de slimme meter technisch identiek aan elkaar gezien de telwerken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Jeroen de Vries schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:30:
Voor het eerst hier. Zie dat er heel veel berichten staan en mijn vraag wellicht al eerder aan bod is geweest maar wil deze toch graag stellen.

Ik heb een brief van Enexis ontvangen voor het plaatsen van een slimme meter aangezien miv 1 juli 2021 het TF signaal verdwijnt. (voor het doorgeven dag/nachttarief).
Mijn vraag :
Loop ik een risico in 2023 als het salderen gaat veranderen of maakt dit voor beide meters geen verschil en zijn de digitale en de slimme meter technisch identiek aan elkaar gezien de telwerken,
De telling zou gelijk moeten blijven (op storingen/productiefouten na). Je zult in 2023 wel verschil merken, maar niet door het hebben van een slimme meter.
De consumentenbond heeft een pagina met veel informatie, specifiek dit kopje.

[ Voor 8% gewijzigd door Oon op 06-11-2020 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jeroen de Vries schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:30:

Mijn vraag :
Hier lopen twee zaken totaal verschillende zaken door elkaar. Als binnenkort het TF-signaal voor het omschakelen van dag- en nachttarief verdwijnt, dan heeft dit alleen tot gevolg dat van de vier telwerken die je nu hebt er twee voor het nachttarief zou dood als een pier zullen zijn als je geen slimme meter hebt. Dat heeft niets te maken met eventuele veranderingen van politiek m.b.t. wel of niet een slimme meter hebben, Salderen is nu al geen vraag meer, want daarin voorzien de gescheiden telwerken al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
Beetje mosterd na de maaltijd mijn post, eerdere posts waren op de een of andere manier niet zichtbaar voor mij totdat ik op post drukte. :'(

@Jeroen de Vries, dal/normaal (eigenlijke variabele tarifering) staat los van saldering.
Om variabele tarifering toe te passen moet je het verbruik per tijd blok meten. Vroeguh (toen alles beter was en je kapot ging aan [zelf in te vullen vreselijke ziekte]) was er in eerste instantie maar een enkel telwerk en later dal/normaal tarief. Die laatste werd, zoals je al noemde, met TF omgeschakeld. De infrastructuur voor TF instand houden voor minder dan 20% van de aansluitingen die geen slimme meter willen en/of hebben werd onredelijk gevonden door de regering en zodoende dat de netbeheerders dit dan ook mogen uitfaseren. Met de slimme meter kan je inprincipe op ieder tijdblok beprijzen. Je kan dan ook een tarief per uur of per kwartier invoeren. Letop, hier kan je voor kiezen bij je energieleverancier de netbeheerder maakt het alleen mogelijk.

Samenvattend voor iets anders dan een enkel telwerk heb je vanaf 1 juli 2021 een slimme meter nodig.

Dan het salderen, dat is puur een fiscale kwestie. Om teruggeleverde energie te kunnen beprijzen is er een extra telwerk nodig. Maar dit staat los van de slimme meter. Je kan een niet-slimmemeter vragen en dan krijg je een meter met twee telwerken, eentje voor verbruik en eentje voor teruglevering. Maar wil je variabele tarifering dan moet je wel aan de slimme meter.

Je kan je huidige meter houden zolang deze goed gekeurd is. Het zal alleen op een gegeven moment alleen nog maar op twee telwerken registreren ipv vier, het TF signaal komt immers nooit meer.

[ Voor 4% gewijzigd door tvwes op 06-11-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54

Cyphax

Moderator LNX
jandebehanger schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:33:
[...]
Voor netwerkbeheer zijn de waardes van de wijkkast voldoende.
Waar baseer je dat op?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandebehanger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 20:59

jandebehanger

Slimme meter weigeraar

Jij denkt dat de netbeheerders de gebruiksgegevens nodig zijn van 7,9 niljoens huishoudens?

[ Voor 38% gewijzigd door jandebehanger op 08-11-2020 20:36 ]

ex Sinclair QL + goldcard gebruiker, zonnepanelen:3185 Wp, produktie 3050 kWh/j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
jandebehanger schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:36:
Jij denkt dat de netbeheerders de gebruiksgegevens nodig zijn van 7,9 niljoens huishoudens?
Nouja, ik weet dat niet, ik werk niet bij een netbeheerder. :) 't Zou kunnen, kan ik me voorstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 08-11-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
In elk geval zal alleen een meting in een wijkkast een nogal. ruw inzicht geven en een meting per huishouding juist een veel verfijnder beeld. Als dat het doel is, dan kan ik daar hoegenaamd geen bezwaar in zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Techneut schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:06:
In elk geval zal alleen een meting in een wijkkast een nogal. ruw inzicht geven en een meting per huishouding juist een veel verfijnder beeld.
De wijkkast kan je als netbeheerder realtime uitlezen. (geen gezeik i.v.m. privacy)
Al die individuele meters hebben een resolutie van minimaal 15 minuten.
Die compressor die dan net aanslaat mis je dan volledig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Zeer verbazingwekkend dat het de afgelopen 75 jaar goed is gegaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:29

rvk

LooneyTunes schreef op maandag 9 november 2020 @ 01:46:
[...]
Zeer verbazingwekkend dat het de afgelopen 75 jaar goed is gegaan. :)
Misschien omdat zonnepanelen nog niet zo lang bestaan?

Hier het verhaaltje van de netwerkbeheerders zelf:
Er worden steeds meer elektriciteitsopwekkers - zoals zonnepanelen - aangesloten op het elektriciteitsnet. Om goed in te kunnen spelen op de energiestromen, hebben de beheerders van het Nederlandse elektriciteitsnet inzicht nodig in deze elektriciteitsopwekkers. Het tijdig registreren draagt bij aan de betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet.
Maar goed... dan zouden ze nieuwe domme meters ook niet meer mogen toestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door rvk op 09-11-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:44
Verbruiksgegevens (telwerk standen) zijn vooral nodig voor juiste facturatie tussen partijen in de energiewereld onderling en tussen de energieleverancier en de klant.
Voor het beheren van het net gebruiken ze power quality data (bijv. spanning per fase), events en alarmen. Dit alles om functioneren net en de meter zelf te controleren.

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
LooneyTunes schreef op maandag 9 november 2020 @ 01:44:
[...]

De wijkkast kan je als netbeheerder realtime uitlezen. (geen gezeik i.v.m. privacy)
Alleen de spanningsdrop (of toename) over de feeder niet.

Daarnaast zijn nog lang niet alle onderstations voorzien van realtime metingen.
Al die individuele meters hebben een resolutie van minimaal 15 minuten.
Die compressor die dan net aanslaat mis je dan volledig.
Die compressor is niet interessant. Eigenlijk alles wat maximaal 15 minuten aan staat is niet interessant. Een onderstation kun je prima overbelasten, soms wel tot 400% van het nominaal vermogen, zolang het maar kortdurend is. PV, warmtepompen, elektrische verwarming, elektrische auto's, langdurig hoog vermogen, dat is waar de interesse in zit.
rvk schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:23:
[...]
Wilden de netbeheerders ook, maar ja, politiek heeft gebogen voor privacyargumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
rvk schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:23:

Hier het verhaaltje van de netwerkbeheerders zelf:

[Er worden steeds meer elektriciteitsopwekkers - zoals zonnepanelen - aangesloten op het elektriciteitsnet. Om goed in te kunnen spelen op de energiestromen, hebben de beheerders van het Nederlandse elektriciteitsnet inzicht nodig in deze elektriciteitsopwekkers. Het tijdig registreren draagt bij aan de betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet.]

Dan nog zit je met met een X-aantal aansluitingen die ieder kwartier (en een flink aantal niet, wegens 'administratief uit' of op andere onregelmatige tijden) data uitspuwen.
Garbage in, garbage out.

Alle hoofdstations worden gemonitord. (het hele landelijke net wordt gemonitord!)
Je kan dus al vrij precies zien waar al je energie blijft.
Dat kan je dus nog wat fijnmaziger maken door op wijkniveau te meten, maar is in principe niet nodig.

//Evil mode:
Maar omdat dat je eigen infra is, kost dat op monitoren op wijkniveau geld. Dan kan je beter met subsidie van de overheid alle huishoudens voorzien van een net-spionnetje.
//einde Evil mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Skyaero schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:45:

Die compressor is niet interessant. Eigenlijk alles wat maximaal 15 minuten aan staat is niet interessant. Een onderstation kun je prima overbelasten, soms wel tot 400% van het nominaal vermogen, zolang het maar kortdurend is. PV, warmtepompen, elektrische verwarming, elektrische auto's, langdurig hoog vermogen, dat is waar de interesse in zit.
En dat kan dus beter op wijkniveau.
Het maakt voor de stroomboer écht geen fluit uit dat ik mijn EV om 19:00 aan de lader zet met een domme meter en mijn buurman het om 19:15 met een spionerende meter.

Daar helpt geen 'metende slimme meter' tegen. (tenzij je overgaat naar een écht smart-grid, maar daar is de huidige infra al helemaal niet voor geschikt)

Dat meten kan prima op een onderstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
LooneyTunes schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:52:
[...]

En dat kan dus beter op wijkniveau.
Het maakt voor de stroomboer écht geen fluit uit dat ik mijn EV om 19:00 aan de lader zet met een domme meter en mijn buurman het om 19:15 met een spionerende meter.

Daar helpt geen 'metende slimme meter' tegen. (tenzij je overgaat naar een écht smart-grid, maar daar is de huidige infra al helemaal niet voor geschikt)

Dat meten kan prima op een onderstation.
Stroomboer? We hebben het hier over de netbeheerder. Het wordt wel een issue wanneer jij aan het einde van de feeder zit en je buurman om 19.15 ervoor zorgt dat bij jouw de spanning te laag wordt en je lader afschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
De "stroomboeren" zullen hier denk ik ook weinig interesse in hebben, Die krijgen van de netbeheerder alleen maar de meterstanden door. Maar het lijkt me sterk dat de netbeheerders die eigenaar zijn van de meters en verantwoordelijk zijn voor de infrastructuur van het net niet geïnteresseerd zouden zijn in de mogelijkheden van monitoring. Daarbij denk ik naast de dingen waar we het nu aldoor over hebben (en het nooit eens worden :) ) ook aan het tijdig ontdekken van fraude. Of het al dan niet door onkunde veel te zwaar belasten van de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Techneut schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:35:
De "stroomboeren" zullen hier denk ik ook weinig interesse in hebben, Die krijgen van de netbeheerder alleen maar de meterstanden door. Maar het lijkt me sterk dat de netbeheerders die eigenaar zijn van de meters en verantwoordelijk zijn voor de infrastructuur van het net niet geïnteresseerd zouden zijn in de mogelijkheden van monitoring. Daarbij denk ik naast de dingen waar we het nu aldoor over hebben (en het nooit eens worden :) ) ook aan het tijdig ontdekken van fraude. Of het al dan niet door onkunde veel te zwaar belasten van de aansluiting.
Daar hoopt de netbeheerder alleen maar op, dat betekend hoge rekening vanwege verbruik, en ze kunnen 65 euro rekenen voor nieuwe zekering.
Ze zijn hier nog niet geweest om te vertellen dat ik 28 ampère er door jaag....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Skyaero schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:35:
Stroomboer? We hebben het hier over de netbeheerder. Het wordt wel een issue wanneer jij aan het einde van de feeder zit en je buurman om 19.15 ervoor zorgt dat bij jouw de spanning te laag wordt en je lader afschakelt.
Dan stuurt de plaatselijke Liander een mannetje langs om te constateren dat de spanning te laag is. Ik heb ook dik 10 jaar 'slechts' 213 Volt op mijn "230" gehad. (met regelmatig dieptepunten van 207 Volt). Gewoon midden in een woonwijk van eind jaren 70.
En de verhoging van de spanning werd uitgevoerd nog ver voordat de slimme meter massaal werd uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

reneeke1970 schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:41:
[...]

Daar hoopt de netbeheerder alleen maar op, dat betekend hoge rekening vanwege verbruik, en ze kunnen 65 euro rekenen voor nieuwe zekering.
Ze zijn hier nog niet geweest om te vertellen dat ik 28 ampère er door jaag....
Er worden door netbeheerders ook proeven gedaan om de tarieven te baseren op de piekwaardes. Dus als je een keer de vaatwasser en de oven tegelijk aan hebt staan betaal je daar straks voor via de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PeaceNlove schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:19:
[...]

Er worden door netbeheerders ook proeven gedaan om de tarieven te baseren op de piekwaardes. Dus als je een keer de vaatwasser en de oven tegelijk aan hebt staan betaal je daar straks voor via de rekening.
Misschien krijg ik dan wel extra geld terug omdat ik boven gemiddeld terug lever haha.
Geloof dat zulke proeven net als variabele prijzen op vrijwillige basis zijn toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Die proeven kunnen wettelijk alleen maar op vrijwillige basis zijn, dit omdat de tarieven landelijk vastgesteld worden.
Zonnepanelen helpen overigens wel mee om de pieken te verlagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 21:06
Ik heb enkele jaren terug de slimme meter geweigerd. Aangegeven dat ik wel evt een digitale meter wilde. Maar daar kwamen ze niet voor.

Binnenkort wil ik overschakelen naar 3 fase ipv 1. Moet ik dan waakzaam zijn dat ik niet alsnog een slimme meter zo ineens in de kast heb hangen? En heeft zo'n monteur eventueel ook een domme digitale meter standaard mee? (liander) HEb al gebeld, maar werd daar ook niet echt duidelijk. Il wil niet een meter waarbij het dan administratief is uitgeschakeld. Want dat kunnen ze op afstand ook weer aanzetten etc. Dus niet echt UIT zou je zeggen :D

[ Voor 15% gewijzigd door meermarco op 17-11-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haling
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 11:19
Ook wij komen er niet meer uit; er is te veel tegenstrijdige informatie te vinden op het internet.

Wij hebben zonnepanelen, en mede dankzij het zonnige jaar zo'n 1500kWh teveel opgewekt. Onze oude ferrarismeter is dus netjes teruggedraaid t.o.v. de vorige keer dat we de meterstand doorgegeven hebben. Omdat we onze meter niet aan kunnen melden krijgen we geen vergoeding over het teruggeleverde vermogen, maar de rest is wel 100% gesaldeerd.

Nou geldt er nog steeds een salderingsregeling in Nederland, waardoor iedereen met een meter die beide kanten op meet de opbrengst van het verbruik af kan trekken.

Dan komt nu hetgeen wat onduidelijk is: is die saldering inclusief belastingen en/of andere kosten? Oftewel: is het resultaat echt exact hetzelfde als met mijn domme meter? Overal lees je daar iets anders over, ook in de reacties op artikelen op tweakers.net.

Want in dat geval zou een slimme (of digitale) meter juist voordeliger zijn voor mij, aangezien we dan geld krijgen voor ons overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

haling schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:44:
Ook wij komen er niet meer uit; er is te veel tegenstrijdige informatie te vinden op het internet.

Wij hebben zonnepanelen, en mede dankzij het zonnige jaar zo'n 1500kWh teveel opgewekt. Onze oude ferrarismeter is dus netjes teruggedraaid t.o.v. de vorige keer dat we de meterstand doorgegeven hebben. Omdat we onze meter niet aan kunnen melden krijgen we geen vergoeding over het teruggeleverde vermogen, maar de rest is wel 100% gesaldeerd.

Nou geldt er nog steeds een salderingsregeling in Nederland, waardoor iedereen met een meter die beide kanten op meet de opbrengst van het verbruik af kan trekken.

Dan komt nu hetgeen wat onduidelijk is: is die saldering inclusief belastingen en/of andere kosten? Oftewel: is het resultaat echt exact hetzelfde als met mijn domme meter? Overal lees je daar iets anders over, ook in de reacties op artikelen op tweakers.net.

Want in dat geval zou een slimme (of digitale) meter juist voordeliger zijn voor mij, aangezien we dan geld krijgen voor ons overschot.
Type al je cijfers eens in op gaslicht.com.
Als daar een negatief maandbedrag uit komt lijkt het me een no-brainer.

Energieleveranciers verrekenen dat. Zie bijv. hier bij greenchoice met een hypothetisch verbruik van 4000kwh en een opgewerkt vermogen van 6000kwh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3Lkjqbm-OJ-Lait9zS7_p4Cg64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C7yOGiKIwGByRdrNf8GZ8dN5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door JackBol op 30-12-2020 13:52 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:13

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

haling schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:44:

Ik weet niet bij wie je zit, maar ik had net zo iets. Alleen wilde ze bij mij het overschot (negatief op de draaimeter) niet verrekenen omdat de installatie niet aangemeld was bij www.energieleveren.nl.

Na aanmelden was het ineens geen probleem.

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@haling De saldering is op basis van kWh en dus inclusief alle kosten die daar bij horen zoals ODE en BTW.

Straks kan je niet alles meer salderen en dan kan je dus de situatie krijgen dat je eerst 1 kWh koopt voor (bijvoorbeeld) 25 cent inclusief alle belastingen en voor je teruglevering van 1 kWh maar 5 cent terug krijgt. Voor de energieleverancier is dat heen winst, maar de belastingdienst krijgt dan wel meer geld.

Maar nu is het nog zo dat 1 kWh gebruik minus 1 kWh terugleveren is gesaldeerd 0 kWh en dus 0 cent betalen.

Je moet het wel goed uitzoeken, want de facturen zijn vaak zeer onduidelijk opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haling
JopieE schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:55:
[...]

Ik weet niet bij wie je zit, maar ik had net zo iets. Alleen wilde ze bij mij het overschot (negatief op de draaimeter) niet verrekenen omdat de installatie niet aangemeld was bij www.energieleveren.nl.

Na aanmelden was het ineens geen probleem.
Die website pakte onze meternummer niet volgens mijn vrouw; maar toen ik het net probeerde ineens wel?

Maar goed, de boel dus aangemeld. Als we daarmee ons overschot vergoed kunnen krijgen dan blijven we lekker dom de komende tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@haling Ga er maar vanuit dat als de salderingsregeling vanaf 2023 afgebouwd gaat worden, je alsnog je meter moet vervangen voor een digitale versie. Het hebben van een digitale versie heeft (ook voor zonnepanelen bezitters) geen enkel financieel nadeel, dus als je er nu toch mee bezig bent... Laat 'm gelijk vervangen. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

remco_k schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:08:
@haling Ga er maar vanuit dat als de salderingsregeling vanaf 2023 afgebouwd gaat worden, je alsnog je meter moet vervangen voor een digitale versie. Het hebben van een digitale versie heeft (ook voor zonnepanelen bezitters) geen enkel financieel nadeel, dus als je er nu toch mee bezig bent... Laat 'm gelijk vervangen. :)
En als je hem eerder afgewezen hebt, kan het mogelijk zijn dat je er dan voor moet betalen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Laatst online: 22:42
nieuws: Minister wil boete voor zonnepaneelbezitters zonder slimme of digital...

Zoals ik het lees word de slimme meter verplicht vanaf 2023.

En verder in het artikel staat dat het voor iedereen verplicht word.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
JackBol schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:17:
[...]

En als je hem eerder afgewezen hebt, kan het mogelijk zijn dat je er dan voor moet betalen.
Klopt, maar voor de zoveelste keer, alleen als je zelf aangeeft dat je er om welke reden dan ook alsnog eentje wil hebben. Dan is het een kwestie van accepteren en betalen (m.i. ook niet een bedrag om wakker van te liggen) of nog even geduld hebben tot die algemene verplichting er komt (in 2023?) die inhoudt dat het weer gratis is,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Yamy_Daffy schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:39:
Zoals ik het lees word de slimme meter verplicht vanaf 2023.
Nee, zoals deze zin zegt:
of een digitale meter die van een afstand niet kan worden uitgelezen, maar wel de losse standen kan meten
hoeft de meter niet per se slim te zijn.
En verder in het artikel staat dat het voor iedereen verplicht word.
Dat klopt dus niet. In de kop staat het wel goed, maar in de tekst zijn ze "of digitale" vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk

rvk

JackBol schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:17:
[...]
Van mij hadden ze van een aantal jaar geleden de weigering niet eens meer in hun systeem staan (enexis). Bij het aanmelden van de ferraris meter i.c.m. mijn zonnepanelen (afgelopen oktober) kreeg ik gewoon opnieuw de brief dat de meter niet geschikt was en deze gratis omgewisseld zou worden.

Je moet dus niet zelf gaan vragen om een nieuwe meter (want dan kunnen ze wel kosten rekenen) maar je moet gewoon panelen en huidige meter aanmelden.

[ Voor 15% gewijzigd door rvk op 30-12-2020 22:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• haling
rvk schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:45:
[...]

Van mij hadden ze van een aantal jaar geleden de weigering niet eens meer in hun systeem staan (enexis). Bij het aanmelden van de ferraris meter i.c.m. mijn zonnepanelen (afgelopen oktober) kreeg ik gewoon opnieuw de brief dat de meter niet geschikt was en deze gratis omgewisseld zou worden.
De e-mail met de gratis meter is al binnen! ;)

Toen er voor het eerst een meter aangeboden werd heb ik die geweigerd omdat ik er geen vertrouwen in had, maar ik denk dat ik er nu niet meer onderuit kan.

Het alternatief van de niet-slimme digitale meter kan binnenkort niet meer gebruikt worden om het daltarief te registreren: "TF-signaal verdwijnt per 1 juli 2021", dus dat is ook geen optie meer.

Dus dat ik eerder schreef voorlopig dom te blijven is waarschijnlijk niet het verstandigste om te doen. O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LooneyTunes
Alleen dubbele meetinrichting.
Dat betekent dat vanaf 1 januari 2023 alle eigenaren een meter moeten hebben die de levering en teruglevering van elektriciteit afzonderlijk kan meten. Dat kan een slimme meter zijn, of een digitale meter die van een afstand niet kan worden uitgelezen, maar wel de losse standen kan meten.
2 in serie geschakelde ferrarismeters met terugloopblokkering zou dus ook prima werken.
Van mij mogen ze! ;)

[ Voor 20% gewijzigd door LooneyTunes op 31-12-2020 11:37 ]

• Yamy_Daffy
  • Laatst online: 22:42
@LooneyTunes ik zal het voorstellen zodra ik bericht krijg als ik volgende week me zonnepanelen aan ga melden _O-

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:08
Volgens nu.nl gaan huishoudens met de analoge meter dit jaar weer een brief krijgen met het gratis aanbod om deze te vervangen door een slimme meter.

Ik heb nog steeds de analoge meter, puur omdat het er destijds op leek dat deze meter minder registreerde dan de slimme meter. Er zijn volgens wel een aantal kassa of radar uitzendingen die dit hebben aangestipt.

Zijn die problemen er nog steeds?

Ik heb overigens een huurhuis, daar gaan geen zonnepanelen opkomen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Kunnen ze dat uitzetten van het TF-signaal niet uitstellen tot na corona?
Denk niet dat veel bejaarden die nauwelijks de deur uitkomen nu behoefte hebben aan een extra monteur over de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
sambalbaj schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:31:
Kunnen ze dat uitzetten van het TF-signaal niet uitstellen tot na corona?
Denk niet dat veel bejaarden die nauwelijks de deur uitkomen nu behoefte hebben aan een extra monteur over de vloer.
Signaal word niet uitgezet, gewoon verwijderd in de centrale.
Hoef je niet voor thuis te zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Strider schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:06:
Ik heb overigens een huurhuis, daar gaan geen zonnepanelen opkomen.
Dat hangt natuurlijk van de verhuurder af. Afgelopen jaar heeft mijn verhuurder wel zonnepanelen op mijn dak gelegd (vanuit het oogpunt van 'duurzaamheid'). Daarvoor kon je er voor kiezen maar dan ging je huur omhoog. Nu vonden ze het dus tijd om ook op de rest van de huizen panelen te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Laatst online: 21:09

Winkiller

De Mopperpot

rvk schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:49:
[...]

Dat hangt natuurlijk van de verhuurder af. Afgelopen jaar heeft mijn verhuurder wel zonnepanelen op mijn dak gelegd (vanuit het oogpunt van 'duurzaamheid'). Daarvoor kon je er voor kiezen maar dan ging je huur omhoog. Nu vonden ze het dus tijd om ook op de rest van de huizen panelen te leggen.
Weg besparing per 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 22:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Strider schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:06:
Volgens nu.nl gaan huishoudens met de analoge meter dit jaar weer een brief krijgen met het gratis aanbod om deze te vervangen door een slimme meter.

Ik heb nog steeds de analoge meter, puur omdat het er destijds op leek dat deze meter minder registreerde dan de slimme meter. Er zijn volgens wel een aantal kassa of radar uitzendingen die dit hebben aangestipt.

Zijn die problemen er nog steeds?
Dat is allemaal heel oud nieuws inmiddels.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Nouja, de verhuurder heeft ze er opgelegd en ik heb het voordeel van de oplevering :) En het is nu niet zo dat per 2023 de stroom gelijk niets meer oplevert. Dat wordt afgebouwd tot 2031 en zelfs dan levert een kWh nog wel wat op. Plus wat ik overdag bespaar. De verhuurder heeft het gedaan onder het mom van verduurzaamheid dus die hebben een 'fijn gevoel' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
rvk schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:41:
[...]
De verhuurder heeft het gedaan onder het mom van verduurzaamheid dus die hebben een 'fijn gevoel' :+
En een beter energielabel, die steeds zwaarder gaat wegen in de puntentelling voor huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Skyaero schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:44:
[...]
En een beter energielabel, die steeds zwaarder gaat wegen in de puntentelling voor huur.
Dat klopt inderdaad wel. Gelukkig wel beperkt. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet 2 jaar geleden gekozen heb om ze erop te laten leggen want dan zou het zelfs direct in de huur hebben gezeten. Nu zal dat indirect de komende jaren beperkt gebeuren. In ieder geval haal ik dat er voorlopig met de stroombesparing nog wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Laatst online: 21:09

Winkiller

De Mopperpot

rvk schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Nouja, de verhuurder heeft ze er opgelegd en ik heb het voordeel van de oplevering :) En het is nu niet zo dat per 2023 de stroom gelijk niets meer oplevert. Dat wordt afgebouwd tot 2031 en zelfs dan levert een kWh nog wel wat op. Plus wat ik overdag bespaar. De verhuurder heeft het gedaan onder het mom van verduurzaamheid dus die hebben een 'fijn gevoel' :+
Ik ken het systeem, je gaat meer huur betalen en houd nu ongeveer 160/200 euro over op jaarbasis, na 2023 gaat dat teruglopen. Ik ben bang dat je door meer huur betalen je uiteindelijk de sjaak bent en dus geen voordeel meer hebt van je zonnepanelen van de huurbaas / woningbouw vereniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:58

Yucon

*broem*

Techneut schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:27:
[...]
Klopt, maar voor de zoveelste keer, alleen als je zelf aangeeft dat je er om welke reden dan ook alsnog eentje wil hebben. Dan is het een kwestie van accepteren en betalen (m.i. ook niet een bedrag om wakker van te liggen) of nog even geduld hebben tot die algemene verplichting er komt (in 2023?) die inhoudt dat het weer gratis is,
Klopt, en heel belangrijk: het gaat maar om een euro of 70. Ik heb de indruk dat de gevleugelde woorden 'dan mag je er zelf voor gaan betalen' enigszins dreigend als een soort overkoepelende waarschuwing voor een heel hoge rekening gebruikt worden maar het gaat nu niet echt om een schokkend bedrag. Ongeacht je keuze of voorkeur vind ik dit argument eigenlijk geen rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Winkiller schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:03:
[...]
Ik ken het systeem, je gaat meer huur betalen en houd nu ongeveer 160/200 euro over op jaarbasis, na 2023 gaat dat teruglopen. Ik ben bang dat je door meer huur betalen je uiteindelijk de sjaak bent en dus geen voordeel meer hebt van je zonnepanelen van de huurbaas / woningbouw vereniging.
Tot vorig jaar kon je kiezen voor zonnepanelen en ging je huur direct met €24 omhoog. Nu hebben ze de panelen er gewoon opgelegd. En ja... door de zonnepanelen zullen ze de huur iets verhogen. Maar dat doen ze de afgelopen jaren toch wel (omdat ze een hele rits huizen beheren met en zonder panelen). En aangezien ik al hetzelfde aan huur betaalde als mijn buurman (die 3 jaar geleden wel gekozen had voor panelen) denk ik dat de hele boel toch al redelijk scheef was.Op jaarbasis zal ik nu meer dan €450 besparen. Vanaf 2023 gaat dat inderdaad met 9% per jaar naar beneden (maar ik hoop dat wat te kunnen compenseren met gas vermindering). Ik verwacht echter dat het niet veel gescheeld zou hebben als ik de panelen geweigerd zou hebben (omdat ik toch al op die huur zat). (Bij huizen wissel worden er standaard panelen op de woningen gelegd bij nieuwe verhuur.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-05 06:58

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Lekker dan, kun je je ferrarismeter net zo goed behouden: https://www.tubantia.nl/e...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroepmoesje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-06 19:34
Al een tijdje ben ik me aan het inlezen over de slimme meter en ben er huiverig voor qua verkeerde metingen. Het verhaal is dat een verkeerde meting in heel specifieke mogelijk is, en genoemd wordt een vijverpomp met een frequentie regeling.

Er zijn geen zonnepanelen.

In het kort twee vragen, hopelijk kan iemand mij hier een eenvoudig antwoord op geven.

- Momenteel heb ik al ouderwetse elektrische meter, SIR2E. Zit er uberhoupt (wezenlijk) verschil in de manier van meten tussen een nieuwe slimme meter en deze SIR2E meter, of zal die afwijking - als die er al zou zijn - hoe dan ook in de SIR2E meter (zichtbaar) moeten zitten?

- Als het antwoord nee is: in mijn geval is er geen sprake van een vijver met frequentieregeling, maar wel een zwembad met frequentieregeling. Met de frequentieregelaar worden de toeren van pomp geregeld en zou ook in feite ook een energiebesparing op moeten leveren, wat zo'n specifiek geval kan zijn. Kan dit de slimme meter op een (voor mij) negatieve manier beïnvloeden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59
kroepmoesje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:26:
Al een tijdje ben ik me aan het inlezen over de slimme meter en ben er huiverig voor qua verkeerde metingen. Het verhaal is dat een verkeerde meting in heel specifieke mogelijk is, en genoemd wordt een vijverpomp met een frequentie regeling.

Er zijn geen zonnepanelen.

In het kort twee vragen, hopelijk kan iemand mij hier een eenvoudig antwoord op geven.

- Momenteel heb ik al ouderwetse elektrische meter, SIR2E. Zit er uberhoupt (wezenlijk) verschil in de manier van meten tussen een nieuwe slimme meter en deze SIR2E meter, of zal die afwijking - als die er al zou zijn - hoe dan ook in de SIR2E meter (zichtbaar) moeten zitten?

- Als het antwoord nee is: in mijn geval is er geen sprake van een vijver met frequentieregeling, maar wel een zwembad met frequentieregeling. Met de frequentieregelaar worden de toeren van pomp geregeld en zou ook in feite ook een energiebesparing op moeten leveren, wat zo'n specifiek geval kan zijn. Kan dit de slimme meter op een (voor mij) negatieve manier beïnvloeden?
Dat geheel is toch allemaal niet zo'n probleem, als je verbruik ineens gigantisch toeneemt na het plaatsen van een slimme meter kun je dat aantonen. Hang er als je het niet vertrouwd anders zelf nog een klem meter aan. Maar ik zou me er niet te veel zorgen over maken

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 14:01
Weet iemand welke conventionele (niet-slimme, "domme") digitale meters Enexis tegenwoordig levert?

Op de website van Exexis staat er niets over. De klantenservice geeft op deze vraag geen typenummers maar alleen merken: "Momenteel plaatsen wij voor de elektriciteitsmeter de Iskraemeco en de gasmeter de Itron."

[ Voor 52% gewijzigd door _starbuck_ op 28-02-2021 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Geen idee, best mogelijk dat het verschillende zijn. Maar waarom vind je dat belangrijk?

Ik heb echter wel een ander discussiepunt op het oog. Namelijk de steeds terugkerende kritiek die sommigen hebben op de afschaffing in 2023 van de huidige salderingsregeling. Gesteld wordt dat bijvoorbeeld voor 25 cent per kWh moet worden betaald voor ontvangen energie en maar 5 cent wordt vergoed voor terug levering.

Dat lijkt oppervlakkig gezien onrechtvaardig en zo wordt dat blijkbaar door sommigen ook ervaren. MAAR .....
Wordt hier niet een enorme denkfout gemaakt? Want elke terug geleverde kWh betekent toch een kWh minder op ingekochte energie inclusief alle toeslagen zoals energiebelasting en netwerkkosten! Is het niet logisch dat die niet worden vergoed bij terug levering? Want dat zijn kosten die jij nooit hebt gemaakt, dus die kan jij ook niet verrekenen. Als die ook aan jou vergoed gaan worden zou je er onbedoeld heel vorstelijk aan verdienen. Of maak ik hier een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
Techneut schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:00:
Geen idee, best mogelijk dat het verschillende zijn. Maar waarom vind je dat belangrijk?
Ik wil graag een niet-slimme meter met een P1-poort. Als ik het typenummer weet kan ik zelf wel uitvinden of er wel of geen P1-poort op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 23:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Techneut schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:00:

Ik heb echter wel een ander discussiepunt op het oog. Namelijk de steeds terugkerende kritiek die sommigen hebben op de afschaffing in 2023 van de huidige salderingsregeling. Gesteld wordt dat bijvoorbeeld voor 25 cent per kWh moet worden betaald voor ontvangen energie en maar 5 cent wordt vergoed voor terug levering.

Dat lijkt oppervlakkig gezien onrechtvaardig en zo wordt dat blijkbaar door sommigen ook ervaren. MAAR .....
Wordt hier niet een enorme denkfout gemaakt? Want elke terug geleverde kWh betekent toch een kWh minder op ingekochte energie inclusief alle toeslagen zoals energiebelasting en netwerkkosten! Is het niet logisch dat die niet worden vergoed bij terug levering? Want dat zijn kosten die jij nooit hebt gemaakt, dus die kan jij ook niet verrekenen. Als die ook aan jou vergoed gaan worden zou je er onbedoeld heel vorstelijk aan verdienen. Of maak ik hier een denkfout?
Dat gaat alleen op in het geval je (op dat moment) netto nog altijd afneemt. Dan is elke kWh die je teruglevert een kWh die je minder afneemt. En dan klopt het.

Op het moment dat je netto teruglevert is er geen afname meer waarmee je kunt verrekenen. Dus is het objectief gezien zuiverder om alleen een opwekvergoeding 5-7 cent) te geven.

Dat gaat dus verder dan wat we nu hebben waar een heel jaarverbruik wordt afgestreept tegen de teruglevering van een jaar. Want je hoeft nog niet eens zo'n grote installatie te hebben of er zijn op een dag wel momenten dat je netto teruglevert.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké ik begrijp je, maar heeft een niet slimme digitale meter een actieve P1-poort? Ik kan me vergissen, maar ik dacht gelezen te hebben van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
Techneut schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:20:
Oké ik begrijp je, maar heeft een niet slimme digitale meter een actieve P1-poort? Ik kan me vergissen, maar ik dacht gelezen te hebben van niet.
Goeie vraag. Op de site van Enexis staat dat 'sommige' van hun niet-slimme digitale meters een P1-poort hebben die gebruikt kan worden voor het aansluiten van een 'energieverbuikmanager'.
Energieverbruiksmanagers

Sommige digitale meters beschikken over een P1-poort. Als uw digitale meter een P1-poort heeft, kunt u een energieverbruiksmanager aansluiten. Hiermee kunt u uw energieverbruik nauwkeuriger bijhouden. Sommige energieverbruiksmanagers kunt u met een kabel aansluiten op de slimme meter. Hiervoor gebruikt u de P1-poort op het apparaat. U kunt het afdekplaatje dat over de P1-poort zit naar beneden schuiven of naar voren klappen, afhankelijk van het model meter.
https://www.enexis.nl/con...-heeft-een-digitale-meter

Jammergenoeg geven ze niet aan of de digitale meter die ze nu uitleveren ook zo'n P1-poort heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-06 10:51
@_starbuck_
Ik heb zo'n echte 'domme' digitale meter met 4 telwerken van Enexis en Iskra. Zit géén P1-poort op. Werkt nog met TF-signaal, dus na 1 juli dit jaar wordt deze meter nog dommer aangezien het dan enkeltarief wordt (wel aparte registratie levering / teruglevering).

Kreeg vorige week een brief van Enexis hierover, laat uw meter vervangen voor een slimme, anders verliest u de mogelijkheid van dubbeltarief. De meter kan administratief uitgezet worden...

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:06
_starbuck_ schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:02:
[...]

Ik wil graag een niet-slimme meter met een P1-poort. Als ik het typenummer weet kan ik zelf wel uitvinden of er wel of geen P1-poort op zit.
Je kunt niet kiezen, het is geen winkeltje. Je krijgt een meter die op voorraad is. Je kunt hoogstens de netbeheerder bellen met die vraag.
Maar waarom geen slimme meter die administratief uitstaat? Anders moet je zelf iets in je meterkast plaatsen wat dit doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
Chris_82 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:51:
@_starbuck_
Ik heb zo'n echte 'domme' digitale meter met 4 telwerken van Enexis en Iskra. Zit géén P1-poort op. Werkt nog met TF-signaal, dus na 1 juli dit jaar wordt deze meter nog dommer aangezien het dan enkeltarief wordt (wel aparte registratie levering / teruglevering).
Ah bedankt, op zo'n digitale meter zit ik niet te wachten...
jongetje schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:54:
[...]

Je kunt niet kiezen, het is geen winkeltje. Je krijgt een meter die op voorraad is. Je kunt hoogstens de netbeheerder bellen met die vraag.
Ik heb ze inderdaad nogmaals gemaild of ze naast het merk ook het specifieke typenummer geven van de digitale meters die nu leveren. Ik zou het wel fijn vinden als ze in ieder geval van-te-voren kunnen doorgeven of ze een meter met of zonder P1-poort leveren.
Maar waarom geen slimme meter die administratief uitstaat? Anders moet je zelf iets in je meterkast plaatsen wat dit doorgeeft.
Dat is idd ook een optie. Maar ik zie persoonlijk heel weinig voordeel aan het automatisch doorsturen van mijn meterstanden. Misschien dat anderen dat wel heel handig vinden, ook prima. maar voor mij persoonlijk hoeft dat niet zo nodig. Het liefst heb ik een 'domme' meter met P1-poort. Maar of Enexis die levert is de vraag... Wordt vervolgd.

[ Voor 51% gewijzigd door _starbuck_ op 28-02-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
_starbuck_ schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:27:
[...]
Dat is idd ook een optie. Maar ik zie persoonlijk heel weinig voordeel aan het automatisch doorsturen van mijn meterstanden. Misschien dat anderen dat wel heel handig vinden, ook prima. maar voor mij persoonlijk hoeft dat niet zo nodig. Het liefst heb ik een 'domme' meter met P1-poort. Maar of Enexis die levert is de vraag... Wordt vervolgd.
Als ie administratief uitstaat dan moet je het alsnog zelf doen natuurlijk.
Maar wat is er zo erg aan dat het standaard 1 keer per maand wordt doorgestuurd? Zolang je je energie leverancier geen toestemming geeft mag die het maar 1 keer per maand uitlezen. Ik vind het persoonlijk wel prima, ik stap elk jaar over en nu gaat dat probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandebehanger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 20:59

jandebehanger

Slimme meter weigeraar

jongetje schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:50:
Maar wat is er zo erg aan dat het standaard 1 keer per maand wordt doorgestuurd? Zolang je je energie leverancier geen toestemming geeft mag die het maar 1 keer per maand uitlezen.
Ik heb geen behoefte aan een slimme meter waar de netbeheerder de mogelijkheid heeft om energiestanden en/ of gebruik ieder moment kan uitlezen.
Mijn huis is geen laboratorium objekt en hoeft niet door buitenstaanders bestudeerd te worden.
Niet dat het gebeurt, maar de mogelijkheid moet ook niet aanwezig zijn.
Niet echt een gelijk speelveld!
Ik moet dan apparatuur aan schaffen of softwareboer etoestemming geven om mijn eigen standen uit te te lezen.
Men had de burger bij installatie van de slimme meter moeten voorzien van een display in de woonkamer.
Ik wacht echt wel tot de uitterste datum met de installatie van een digitale meter.

[ Voor 10% gewijzigd door jandebehanger op 09-01-2023 00:36 ]

ex Sinclair QL + goldcard gebruiker, zonnepanelen:3185 Wp, produktie 3050 kWh/j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Lijkt me lastig om een digitale meter te maken met P1 poort die niet communiceert. Het P1 telegram bevat namelijk een datum/tijd veld. En dat weet de meter niet. (dat is ook de reden waardoor bij wegvallen van het TF signaal geen hoog/laag tarief meer mogelijk is, de meter weet niet hoe laat het is).

Het is mij vanuit de specificaties niet duidelijk of bijvoorbeeld een leeg of 0-waarde in het datum/tijd veld in het P1 telegram geldig is, maar ik hoop het eigenlijk niet: veel scripts gebruiken die datum/tijd juist om het telegram op de tijdlijn te plaatsen.

Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet bestaat, maar de kans is heel klein. Ook eventuele fouten in het telegram kunnen niet 'over-the-air' ge-update worden. Bovendien zou de klant dan wel de mogelijkheid voor het uitlezen van de data hebben en de netbeheerder niet: ook geen gelijk speelveld...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Aiolos schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:30:
Bovendien zou de klant dan wel de mogelijkheid voor het uitlezen van de data hebben en de netbeheerder niet: ook geen gelijk speelveld...
Die gegevens zijn ook van de klant en niet van de netbeheerder. Met een niet-digitale meter kan je als klant ook altijd de data bekijken en de netbeheerder niet. Dat is dus helemaal niet iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:49:
[...]
Die gegevens zijn ook van de klant en niet van de netbeheerder. Met een niet-digitale meter kan je als klant ook altijd de data bekijken en de netbeheerder niet. Dat is dus helemaal niet iets nieuws.
Klopt, ging me er meer om dat de netbeheerder wel de meter zou leveren met die meer gedetailleerde mogelijkheden (meer dan alleen een telwerk handmatig uitlezen), maar dan vervolgens zelf niet over die gedetailleerde data kan beschikken. Dat gaan ze natuurlijk niet doen.

Overigens zijn er ook energiemeters met een optische interface, die heb ik wel eens gezien, zonder dat er een P1 poort op zat.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Aiolos Aha, op die manier. Zo had ik dat niet begrepen.

Het nadeel van zo'n knipperend ledje is dat je niet kan zien welk telwerk actief is. Als je alleen verbruikt tot daar aan toe, maar als je ook teruglevert heb je er niets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:58

Yucon

*broem*

[...]

Maar wat is er zo erg aan dat het standaard 1 keer per maand wordt doorgestuurd? Zolang je je energie leverancier geen toestemming geeft mag die het maar 1 keer per maand uitlezen. Ik vind het persoonlijk wel prima, ik stap elk jaar over en nu gaat dat probleemloos.
Tja, als het niet uitmaakt hadden ze het ook prima zo kunnen maken dat de klant de simkaart of communicatiemodule eruit zou kunnen trekken. Of een aan/uit knopje op de meter kunnen maken.

Daar is bewust niet voor gekozen. Je hoeft geen aluhoedje te zijn om te constateren dat het iemand dus blijkbaar wel iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Yucon schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:53:
[...]

Tja, als het niet uitmaakt hadden ze het ook prima zo kunnen maken dat de klant de simkaart of communicatiemodule eruit zou kunnen trekken. Of een aan/uit knopje op de meter kunnen maken.

Daar is bewust niet voor gekozen. Je hoeft geen aluhoedje te zijn om te constateren dat het iemand dus blijkbaar wel iets uitmaakt.
Natuurlijk maakt het iets uit, anders hadden ze niet alle meters vervangen voor een "slimme" meter. Maar op deze manier is het toch ook geregeld? Is misschien niet optimaal, maar dat vind ik wel met meer zaken. Ik vind het persoonlijk wel handig dat ik kan zien wat ik elke maand verbruik (vaker mogen ze ook niet ophalen) en dat ik mijn eigen spullen via de P1 poort gekoppeld heb (wat ook weer aan internet zit.... tja).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]

Maar wat is dan eigenlijk echt het risico of bezwaar als je die toestemming gewoon geeft om die stand dagelijks door te geven aan de gebruiker als er voor één keer per maand geen bedenkingen zijn? Ik kan me best voorstellen dat hier dankbaar gebruik van wordt gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 01-03-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
_starbuck_ schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:27:
Ik heb ze inderdaad nogmaals gemaild of ze naast het merk ook het specifieke typenummer geven van de digitale meters die nu leveren. Ik zou het wel fijn vinden als ze in ieder geval van-te-voren kunnen doorgeven of ze een meter met of zonder P1-poort leveren.
Daar schiet je niks mee op. Voordat je aan de beurt bent hebben ze mogelijk weer een ander type.
Wil je zekerheid van een P1 poort dan een gewone nemen en administratief uit laten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Yucon schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:53:
Met alle ellende van dien (storingen, per ongeluk uitzetten) wat ze zich dan op de hals halen (met een hoop extra kosten voor hun en dus voor ons allen). Apparaat is van hun en dit is het minst storingsgevoelig.
Je moet gewoon een keuze maken en dan krijg je die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:35:
@Aiolos Aha, op die manier. Zo had ik dat niet begrepen.

Het nadeel van zo'n knipperend ledje is dat je niet kan zien welk telwerk actief is. Als je alleen verbruikt tot daar aan toe, maar als je ook teruglevert heb je er niets aan.
Hoewel een knipperend ledje inderdaad ook een optische interface is, bedoelde ik eigenlijk dit: Wikipedia: IEC 62056

Deze interface zit ook op bijvoorbeeld een warmtemeter van stadsverwarming. Op een digitale meter zonder P1 van Landis+Gyr heb ik deze ooit wel eens gebruikt. Ik heb alleen geen idee welk type dat was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-06 11:07
Dag allemaal. Wij hebben een niet slimme digitale meter van Liander. Nu verdwijnt per 1 juli het tf signaal en dus ook mijn dubbeltarief.

Wat gebeurt er nu met mijn zonnepanelen. Salderen die alleen nog maar terug op het hoogtarief? En verbruik dus ook alleen nog op het hoogtarief?

Ik heb contact opgenomen met Liander maar krijg geen gratis slimme meter omdat de vorige bewoners deze hebben geweigerd. Beetje raar hun kiezen ervoor het tf signaal uit te zetten ik niet. Nu is het maar iets van €72 maar toch principe kwestie.

Maar is het de moeite om hiervoor een slimme meter aan te schaffen of maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Vziw staan salderen en tarief los van elkaar en strepen ze het verbruikte en opgewekte tegen elkaar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Slimme meter komt van zelf, zou er geen cent voor betalen.
Mede omdat jij niet de klant was toen de meter geweigerd is..

Per 1 juli heb je dus 1 tarief. Dus de wasmachine kan gewoon overdag aan wanneer er opwek is.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1 ... 49 ... 53 Laatste