@
emmerx Is er inderdaad weinig tegen 12x per jaar 4 waarden uitlezen. Maar er is een hoop tegen het veel meer (hoeveelheid data en frequenter) uitlezen (dan toegestaan) en het gebrek aan transparantie van de zijde van de netbeheerders alsmede hun "pakken wat je pakken kan" strategie bij het verzamelen van data.
Hoe lang heeft het geduurd voordat er het comlog beschikbaar kwam op de slimme meter? Toen het er eenmaal was bleek dat er bij diverse aansluitingen in mijn kennissen kring wel degelijk meer dan zes keer per jaar CI3 of zelfs CI5 berichten werden verzonden terwijl de meter op AU stond. Navraag leverde, mede omdat het de meeste mensen niets kan schelen, dan ook niets van de kant van de netbeheerder.
In de huidige implementatie (DSMR v5) is het met de periodieke registratie nog steeds niet goed geregeld. Pas als er een mode komt die alleen het wettelijke minumum registreerd, namelijke 6x 4waarden, en daar een publiek toegankelijke audit op heeft plaats gevonden zou het wat mij betreft een stuk beter geregeld zijn.
Ook zouden de meters een handeling van de bewoner moeten vereisen om meer data uit te lezen.
Dit is allemaal prima te implementeren in de bestaande hardware. Pas toen de netbeheerders juridisch in het nauw kwamen en er sancties dreigden is het comlog pas geimplementeerd.
Wat er over de P3 verbinding gaat is een groot geheim. Ik weet wat voor berichten er uitgewisseld kunnen worden. Maar wat er exact gebeurt krijg je geen inzag in. Waarom kan mag je die berichten niet lezen? Waarom moet je het doen met CI3 1200u CI1 1300u? Je kan deze gegevens ook niet online opvragen.
Ik weet dat TF uitgefaseerd MAG worden en dat om (fiscaal) financiele redenen een gescheiden verbruik en productie telwerk gewenst is. Omschakelen zonder TF kan alleen met een communicatie module. Netdiagnose is met slimmemeters veel goedkoper te doen dan nu. En 6x4waarden per jaar. Makkelijk van leverancier wisselelen. Allemaal hele valide redenen voor een slimmemeter. Maar bij die communicatie moet het dan ook blijven. En als er iets wordt gecommuniceerd dan wil ik graag weten wat.
Wie heeft hier wat te verbergen de netbeheerder of de klant?
Nogmaals, ik ben niet tegen de slimme meter en zou ook graag een P1 poort willen. Maar afspraak is afspraak en de netbeheerders houden zich hier niet aan en werken ook niet aan een oplossing. Dan kan ik alleen maar van het slechte uitgaan.
Ik zou het prettig vinden als een ieder de aluhoedjes verwensingen even achterwege laat. Wat ik en een aantal andere hier posten zijn volkomen terechte zorgen. Daarbij komt dat de oplossing om deze zorgen weg te nemen prima zou kunnen worden geimplementeerd binnen de bestaande hardware. Suggereren dat deze zorgen iemand rijp maken voor een aluhoedje is dom en naief. Kijk hoevaak het misgaat, belasting cbr etc.
Wat mij betreft kan het topic dus nog
niet op slot!
[
Voor 0% gewijzigd door
tvwes op 04-11-2020 15:29
. Reden: Kleine aanscherping in de tweede zin, zie de tekst in de ronde haken. ]