Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-06 18:29

rvk

O_Tiby schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:34:
Wij krijgen binnenkort zonnepanelen maar hebben nog een ferraris meter; een Siemens W203. Volgens mij kan deze terugdraaien maar dit weet ik niet zeker. Zie iig geen icoontje van een terugloopblokkade. Wat zouden jullie doen, laten vervangen of niet?
Na aanmelden van de panelen krijg je sowieso bericht dat ze hem willen vervangen (niet geijkt voor teruggave). Dus als je hem wilt behouden, niet aanmelden. Maar volgens mij staan alle ferrarismeters op de lijst om in 2021 (en uiterlijk 2022) vervangen te worden.

Dus de vraag is... Heb je fundamentele redenen om en slimme (of domme) meter te weigeren?

(Hier wordt binnenkort ook de ferrarismeter vervangen)

Het is inderdaad een oudje. Valt mee dat ze die nog niet afgekeurd hadden.

[ Voor 10% gewijzigd door rvk op 26-10-2020 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:45
O_Tiby schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:34:
Hallo allen,

Wij krijgen binnenkort zonnepanelen maar hebben nog een ferraris meter; een Siemens W203. Volgens mij kan deze terugdraaien maar dit weet ik niet zeker. Zie iig geen icoontje van een terugloopblokkade. Wat zouden jullie doen, laten vervangen of niet?
[Afbeelding]
Niks melden en eerst zelf aan kijken of hij wel terug draait. Zolang je niet meer terug levert dan je verbruikt kraait er geen haan naar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
rwijnhov schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:56:
Ik heb het bericht gekregen dat zijn mijn meter willen vervangen door een slimme meter. Heb nu nog een met draaischijf welke keurig terug draait met mijn zonnepanelen. Privacy vind ik geen issue. Is er verder nog een reden om de nieuwe meter te weigeren om maximaal te kunnen blijven salderen of maakt dat ook niet meer uit nu ze per 2023 de meter verplicht willen stellen. Kortom meter weigeren of accepteren?
Gewoon accepteren in 2023 wordt je het wel verplicht een digitale meter te nemen anders stopt teruglevering.
jouw eigen opbrengst wordt gewoon verrekend dus het is totaal niet nadelig.

Privacy is gewoon geneuzel omdat mensen de techniek niet begrijpen, de netbeheerder weet wel hoeveel je verbruikt ook zonder slimme meter, daar zie je heel veel complot theorieen over op internet.

Als je nu niet accepteert dan moet je mogelijk in 2023 verplicht ervoor betalen om om te wisselen, uiterraard dat weet ik niet zeker, dat is ook de reden dat ik het geacepteerd heb ook al zat ik er niet om te springen gezien ik straks ook PV heb.

Je kan altijd ervoor kiezen of je doorvermelding naar energieleverancier aan wil hebben of niet, zet je het uit moet je jaarlijks zelf de meterstanden doorgeven, ik heb zelfs dagverbuik toestemming voor gegeven want stiekem vind ik het ook wel handig dan zelf iederkeer die standen te noteren.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 26-10-2020 18:08 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
reneeke1970 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:57:
[...]

Niks melden en eerst zelf aan kijken of hij wel terug draait. Zolang je niet meer terug levert dan je verbruikt kraait er geen haan naar.
Het is voorlopig ook nog niet verplicht zolang de salderingregeling nog is zoals het nu is ook al zou je dat melden mag je de oude meter gewoon houden(een collega van mij heeft ook een ferraris maar hoefde ook niet om te wisselen, wel werd het gepromoot om te wisselen maar dat kun je gewoon weigeren).

De netbeheerder is ook niet gek als straks de regeling wordt aangepast, ze hebben ook wel meters in het netwerk zitten(ze komen er vroeg of laat achter).

Als ze het dan niet vertrouwen sturen ze gewoon een meteropnemer langs, vroeger woonde ik in een "aso" buurt en de meteropnemer kwam verdacht vaak langs, eigenlijk elk jaar wel, eenmaal verhuist naar een nette buurt en is in al die jaren nog nooit langsgeweest(toen had ik nog geen slimme meter).

Ze tellen alle meterstanden op en als er teveel afwijking is weten ze dat er illegaal afgetapt wordt en straks als de regeling wordt aangepast illegaal teruggeleverd.

Dan komt de meteropnemer langs bijvoorbeeld en wordt er fraude geconstateerd en ben je de klos dus gewoon openkaart spelen en het melden van teruglevering.

Nog een voorbeeld waar ze het aan kunnen zien is gasverbruik vs stroomverbruik, is stroomverbruik haast 0 en gasvebruik niet is ook een signaal dat het niet klopt en kunnen ze de meteropnemer al langssturen.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 26-10-2020 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
rvk schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:52:
Dus als je hem wilt behouden, niet aanmelden.
Volgens Liander is aanmelden verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@O_Tiby Gewoon laten vervangen. Je hebt daar geen technische of salderings nadelen van. Ik zie eerder allerlei voordelen. Als je over je privacy inzit, dan kan je daar ook iets aan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 26-10-2020 19:09 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:44
mr_evil08 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:04:

Als je nu niet accepteert dan moet je mogelijk in 2023 verplicht ervoor betalen om om te wisselen, uiterraard dat weet ik niet zeker, dat is ook de reden dat ik het geacepteerd heb ook al zat ik er niet om te springen gezien ik straks ook PV heb.
Je zal nooit voor een meterwissel hoeven te betalen als dat op initiatief van de netbeheerder gebeurt.(en na 1-1-23 moet je wel [Als Wiebes' plannen doorgaan])
Alleen als je 'tussendoor' er zelf er om vraagt moet je dokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
LooneyTunes schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 00:35:
[...]

Je zal nooit voor een meterwissel hoeven te betalen als dat op initiatief van de netbeheerder gebeurt.(en na 1-1-23 moet je wel [Als Wiebes' plannen doorgaan])
Alleen als je 'tussendoor' er zelf er om vraagt moet je dokken.
Duidelijk als de netbeheerder met het initiatief komt inderdaad.
Ik heb hem gekregen toen dubbeltarrief eraf ging(TF signaal) (niet dat dubbeltarrief echt voordelen had maargoed de meter zat er nog in, toen werd het mij nog 1x aangeboden(ik kon hem wel weigeren maar dan had ik alleen nog enkeltarrief en ik wilde nog PV dat was voor mij genoeg reden).

Maar eigenlijk zijn we er wel mee eens, die slimme meter weigeren heeft eigenlijk geen voordelen voor de consument, je verbruik terugzien is ook wel handig.
Ook de reden van het wieltje om te zien welke kant stroom op gaat kan een digitale of slimme meter ook (knop naast display even drukken) wordt netjes getoond actueel verbruik van leveren/terugleveren echter begrijpen mensen de techniek niet blijkbaar.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2020 08:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LooneyTunes
mr_evil08 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:22:
[...]
Maar eigenlijk zijn we er wel mee eens, die slimme meter weigeren heeft eigenlijk geen voordelen voor de consument, je verbruik terugzien is ook wel handig.
Automatisch salderen, zonder ingewikkelde berekeningen (incl alle fouten die er door stroomboeren worden gemaakt) heeft anders zo z'n voordelen.
Ook de reden van het wieltje om te zien welke kant stroom op gaat kan een digitale of slimme meter ook (knop naast display even drukken) wordt netjes getoond actueel verbruik van leveren/terugleveren echter begrijpen mensen de techniek niet blijkbaar.
Maar dan zie je nog steeds niet je opwek/verbruik.
Als er 1 kWh van je dak komt en de eigen installatie verbruikt dat ook, zie je nog steeds, net als bij een analoge meter, niets.
Daar zal je dus een losse meter moeten zetten tussen je omvormer en installatie zodat je de bruto opbrengst meteen kan zien. (zoals ik in mijn meterkast heb)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imDZgpevXdD68nER-swdq3lMrsw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZDo5Pv36GoGW4h1vddS5JDHP.jpg?f=user_large

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
LooneyTunes schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Automatisch salderen, zonder ingewikkelde berekeningen (incl alle fouten die er door stroomboeren worden gemaakt) heeft anders zo z'n voordelen.

[...]

Maar dan zie je nog steeds niet je opwek/verbruik.
Als er 1 kWh van je dak komt en de eigen installatie verbruikt dat ook, zie je nog steeds, net als bij een analoge meter, niets.
Daar zal je dus een losse meter moeten zetten tussen je omvormer en installatie zodat je de bruto opbrengst meteen kan zien. (zoals ik in mijn meterkast heb)
[Afbeelding]

.
Jawel druk eens op de knop van de slimme meter het actueel verbruik en teruglevering staat dan exact zo als jij laat zien maar dan op de display van de slimmemeter, updates zijn elke seconde exact de hoeveelheid watts.

Je pv is de enige wat teruglevert kun je dus heel eenvoudig zien, ik bedoel niet de tellerstanden.

Als je de verrekening niet vertrouwd kijk je zelf even op de slimme meter wat terug geleverd is en verbruikt.

Fouten kan net zo goed met een oude meter gebeuren.
Er is niks ingewikkeld aan de pv teruglevering wordt gewoon afgetrokken van je verbruik.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2020 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
mr_evil08 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:27:
[...]

Jawel druk eens op de knop van de slimme meter het actueel verbruik en teruglevering staat dan exact zo als jij laat zien maar dan op de display van de slimmemeter, updates zijn elke seconde exact de hoeveelheid watts.

Je pv is de enige wat teruglevert kun je dus heel eenvoudig zien, ik bedoel niet de tellerstanden.

Als je de verrekening niet vertrouwd kijk je zelf even op de slimme meter wat terug geleverd is en verbruikt.

Een slimme meter die het vermogen van de zonnepanelen laat zien, laat me niet lachen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
reneeke1970 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:33:
[...]

Een slimme meter die het vermogen van de zonnepanelen laat zien, laat me niet lachen....
Ik maak vanavond wel even foto's, ja dat kunnen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mr_evil08 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Vanavond als het donker is.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-06 18:48
reneeke1970 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:33:
[...]

Wat een bijzonder nare toon zeg.. moet dat ? :X

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:21
[...]

Maar dan wel exclusief het eigen verbruik lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jef61 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Maar dan wel exclusief het eigen verbruik lijkt me.
Nee inclusief, want die waarde is er al van af getrokken.....
Je kunt alleen niet zien wat die waarde is helaas

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Er is niks ingewikkeld aan de pv teruglevering wordt gewoon afgetrokken van je verbruik.
Volgens mij kan je slimme meter niet zomaar dat onderscheid maken. Je hebt een eigen groep voor je panelen, je zou daar een aparte meter op moeten zetten omdat je anders op je meter alleen maar ziet wat je teruglevert met aftrek wat je al verbruikt. Als jouw panelen 300W opbrengen zijn en jouw huishuiden verbruikt 100W, dan gaat er nog 200W terug via je meter. Dat is wat je op je meter ziet.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
reneeke1970 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:01:
[...]

Nee inclusief, want die waarde is er al van af getrokken.....
Je kunt alleen niet zien wat die waarde is helaas
Nou ja, ik bedoel wat @Cyphax boven mij beschrijft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 199% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2020 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
[...]

Dit bedoel jij denk ik, ik lees het uit met een raspberri pi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wmuCJAKg7gn_gROwUkEc1i7t9I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tmrQ7RMuso4hBumT4YhHRGzE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Jef61 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:18:
[...]

Dit bedoel jij denk ik, ik lees het uit met een raspberri pi:

[Afbeelding]
Idd, kwam erachter dat op display wel het watts wordt getoond maar als je op dat moment terugleverd wordt dat ervan afgetrokken, maar dat is eigenlijk hetzelfde als de "ferras" doet met het wieltje, lever je meer terug dan verbruik gaat de meter andere kant op wordt er -xxx getoond.

Achteraf valt het ook wel terug te zien als je voor dagverbruik toestemming hebt gegeven(wat ik dus gedaan heb), of anders via P1 poort idd.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
mr_evil08 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:22:
[...]

Achteraf valt het ook wel terug te zien als je voor dagverbruik toestemming hebt gegeven(wat ik dus gedaan heb), of anders via P1 poort idd.
Voor mij als 'tweaker' gaf de slimme meter me in ieder geval weer allerlei mogelijkheden om mee te knutselen dus ik was er wel blij mee :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mr_evil08 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:22:
[...]

Idd, kwam erachter dat op display wel het watts wordt getoond maar als je op dat moment terugleverd wordt dat ervan afgetrokken, maar dat is eigenlijk hetzelfde als de "ferras" doet met het wieltje, lever je meer terug dan verbruik gaat de meter andere kant op wordt er -xxx getoond.

Het zit een beetje anders inelkaar.
Het verbruik (kWh) is een telwerkstand. Bij een digitale meter zijn leveren en terugleveren aparte telwerken, dat betekent dat ze nooit teruglopen zoals bij een "ouderwetse" ferrarismeter.

De aanwijzing van het vermogen (watt) is wat anders, daar is geen sprake van voor- of achteruitlopen, maar alleen maar tonen van de momentele waarde helemaal zoals een wijzermeter dat zou doen. Dat zijn dus geen telwerken. Van dat vermogen kan een deel door de zon worden geleverd en een ander deel door het net, beide afzonderlijke waarden op het display. Precies zoals je het beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Voor de tellerstanden hangt er gewoon een ferrarismeter. Totaal 2 dus: 1 van de netbeheerder en 1 van mijzelf.
Je zou er nog een 3e bij kunnen hangen om te meten wat je installatie verbruikt. (wordt wel lekker druk in de meterkast ;) )
Kijken naar onvolledige metingen om fouten te ontdekken? }:|
Anders dan mechanisch fouten (afwijking) zijn er niet.
De teller draait gewoon terug. Hier is de teller is van ~68000 nu naar ~62000 gedraaid. (in 8 jaar tijd)
Helemaal automagisch! ;) En je hoeft maar 1 tellerstand door te geven.
En daar gaat (ging?) een hoop mis. Er moet gerekend gaan worden.
En straks na januari 2023 gaan we nog harder lachen met verschillende interpretaties van dezelfde rekenmethodes bij het afschaffen van het salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
LooneyTunes schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:05:

[Afbeelding]
.
Of rechtstreeks op de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Jef61 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:35:
Of rechtstreeks op de omvormer.
Maar die hangt niet in de meterkast ;)
En die laat (afhankelijk van merk) vaker het DC dan het AC vermogen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
LooneyTunes schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:57:
[...]

Maar die hangt niet in de meterkast ;)
En die laat (afhankelijk van merk) vaker het DC dan het AC vermogen zien.
Maar nog mooier is natuurlijk (indien mogelijk) via een kabeltje rechtstreeks uitlezen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-05 14:47
Maar hoe zit het dan met de verhalen over dat je met een slimme meter maar 1/3e van je opbrengst terugkrijgt?

Of is dat alleen wanneer je meer teruglevering dan je verbruikt?

Wordt je verbruik 1 op 1 verrekend met wat je levert? En dan dat je voor het 'overschot' maar 1/3e gesaldeerd krijgt?

Dat vind ik wel een ander verhaal. Zou ik minder erg vinden dan wanneer ik 1000 kw verbruik en 1000 kw opwek, de opgewekte stroom maar 1/3e terugkrijg in geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
O_Tiby schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:38:
Maar hoe zit het dan met de verhalen over dat je met een slimme meter maar 1/3e van je opbrengst terugkrijgt?

Of is dat alleen wanneer je meer teruglevering dan je verbruikt?

Wordt je verbruik 1 op 1 verrekend met wat je levert? En dan dat je voor het 'overschot' maar 1/3e gesaldeerd krijgt?

Dat vind ik wel een ander verhaal. Zou ik minder erg vinden dan wanneer ik 1000 kw verbruik en 1000 kw opwek, de opgewekte stroom maar 1/3e terugkrijg in geld.
Weet niet wat voor verhalen jij hoort maar je spreekt wartaal haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
LooneyTunes schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:43:
[...]
En straks na januari 2023 gaan we nog harder lachen met verschillende interpretaties van dezelfde rekenmethodes bij het afschaffen van het salderen.
Wat bedoel je daarmee? Allereerst heeft rond die tijd iedereen een slimme meter of een "dom" equivalent daarvan. En dan zijn er maar twee mogelijkheden, energie ontvangen of terug leveren, al dan niet (alleen met een slimme meter) met twee tarieven. Meer smaken zijn er dan niet meer met 4 telwerken.

Met andere woorden, hoezo lachen met verschillende interpretaties? Volgens mij zijn die er dan helemaal niet meer. Afgezien van de vraag of die er nu wel zijn met de huidige saldering op de ferrarismeters want ik zie ze zo één-twee-drie met de saldering van nu, ook niet. Ik ben nieuwsgierig naar waar en welke die zouden zijn. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Techneut @LooneyTunes Volgens mij kan er in toekomst wel een verschil zitten in een afrekening met een ferrarismeter en een "slimme" meter, ook heb je geen pv.
Het gaat hierbij om de veranderende overheidsheffingen per 1 januari (energiebelasting en ODE)
Maar dit valt dan zeker niet onder verschillende interpretaties.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Tot op heden is alles waar Wiebes heeft aangezeten mislukt.(de hoeveelheid brandende schepen is bijna niet te tellen)
Zeg maar 'ervaring uit het verleden' ;)
Allereerst heeft rond die tijd iedereen een slimme meter of een "dom" equivalent daarvan. En dan zijn er maar twee mogelijkheden, energie ontvangen of terug leveren, al dan niet (alleen met een slimme meter) met twee tarieven. Meer smaken zijn er dan niet meer met 4 telwerken.
Dat is leuk als iedereen op 1 januari zijn meterstanden doorgeeft.
Mijn energieboer schat ook altijd de verschillende tellerstanden als er tussentijds een tariefswijziging doorgevoerd wordt. (hier loopt bijvoorbeeld alles van maart tot maart)
Zie ik iets over het hoofd?
Er zijn in het verleden heel wat problemen geweest met die 4 tellerstanden en juiste facturen.
't Zal mij verbazen als dat straks wel in 1 keer goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-05 14:47
reneeke1970 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:43:
[...]

Weet niet wat voor verhalen jij hoort maar je spreekt wartaal haha
Prima dat het wartaal is, maar hoe werkt het salderen dan wel precies? Ik las ergens dat je voor de geleverde energie minder geld krijgt (7ct) en voor opgenomen betaal je 21ct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

O_Tiby schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 06:51:
[...]

Prima dat het wartaal is, maar hoe werkt het salderen dan wel precies? Ik las ergens dat je voor de geleverde energie minder geld krijgt (7ct) en voor opgenomen betaal je 21ct.
Als je over een periode (jaar) meer teruglevert dan opneemt krijg je inderdaad een lager bedrag per kW. Ook met een Ferraris meter.

Het voordeel dat Ferraris heeft tov een ‘digitale slimme meter’ is dat met een digitale meter de energie maatschappij je een lager bedrag voor elke terug geleverde kW kan geven, niet alleen de kWs die je teveel opwekt.

Dit gaat op z’n vroegst pas in 2023 gebeuren, maar zal gepaard gaan met een verplicht gebruik van een digitale meter.

Nu dus weigeren je Ferrars meter te laten vervangen zal dus geen enkel voordeel hebben.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

Als jij 3000 kWh van het net trekt en 2000 kWh teruglevert krijg je een rekening van 1000 kWh

Als jij 3000 kWh van het net trekt en 4000 kWh teruglevert dan heb je dus 1000 kWh overschot en daar krijg je een vergoeding voor

In 2023 wordt het dus anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 23:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LooneyTunes schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:09:
[...]

Dat is leuk als iedereen op 1 januari zijn meterstanden doorgeeft.
Mijn energieboer schat ook altijd de verschillende tellerstanden als er tussentijds een tariefswijziging doorgevoerd wordt. (hier loopt bijvoorbeeld alles van maart tot maart)
Volgens mij gaat dat alleen mis als je niet in een jaarritme afrekent. Maakt niet uit of dat jaar dan van 1 januari tot 1 januari loopt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
EddoH schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:47:
[...]

Op de sites van Liander en Stedin:

https://www.liander.nl/co.../faq/hoe-vaak-doorsturen:

[...]

https://www.stedin.net/kl...eter-standaard-uitgelezen

[...]

Ik vind het ook gek, want ik had ook die 6 keer.in mijn hoofd. Is er regelgeving gewijzigd in 2019? Stedin heeft het over 2012, maar ik kan mij niet herinneren dit eerder te hebben gezien.
Wij hebben op aandringen van Liander ondertussen een "slimme" meter, en de monteur heeft die op mijn verzoek direct ingesteld zodat deze niet op afstand wordt uitgelezen. Maar nu komt het: Liander heeft zojuist wel de meterstanden uitgelezen, en een telefoontje leert dat ze dat elke dag doen! Het enige wat ze mij toestaan uit te zetten is dat de meterstanden niet maandelijks worden doorgegeven aan mijn leverancier, maar zijzelf houden wel 24 maanden lang per dag bij hoeveel ik verbruik. Dit is voldoende om te bepalen of we thuis zijn of niet, en ik ben niet blij met deze flinke datamining in toch wel prive-informatie.

Volgens Liander is dit nodig om de meter te controleren. Maar voor 72 euro mag ik een andere meter laten terughangen, en die meter hoeft blijkbaar niet elke dag gecontroleerd te worden. En "we doen er niets mee, geloof me maar" vind ik nou niet bepaald geruststellend. Dus: mag Liander daadwerkelijk zonder toestemming dagelijks meterstanden uitlezen en opslaan? 8)7

Ik heb nog hoop:
Als een slimme meter niet (op afstand) bereikbaar is, kan deze niet worden uitgelezen. Mogelijke oorzaken:
Onvoldoende dekking van het netwerk in uw woongebied
Isolatie in uw woning.

Misschien een kooi van Faraday bouwen dan maar...

Edit:
https://www.consuwijzer.n...ivacy-bij-de-slimme-meter
Volgens de wet mag de netbeheerder uw meterstanden uitlezen:

voor uw jaarafrekening
eens per maand voor uw maandelijkse verbruik- en kostenoverzicht
als u verhuist of van energieleverancier verandert
op momenten dat het nodig is voor beheer of onderhoud van het energienet; dit moet uw netbeheerder u vooraf laten weten

Vaker mag niet. Behalve als u daarvoor zelf uitdrukkelijk toestemming geeft. Bijvoorbeeld als u een energieverbruiksmanager hebt.

Liander claimt dus dat het dagelijks nodig is, dat zou alleen onder "beheer of onderhoud" kunnen vallen. En ze hebben het me niet vooraf laten weten. Wordt dit net zo'n geintje als de verlaging van het vast recht bij <500 kuub gas per jaar, waarbij Liander als semi-overheidsmonopolist ook gewoon de wet negeert?

[ Voor 19% gewijzigd door RemcoDelft op 29-10-2020 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:28
@RemcoDelft Denk je echt dat er iemand bij Liander elke dag je meterstanden vergelijkt om te kijken of die hoger of lager zijn en of je dan thuis was? Als iemand wil inbreken zijn daar echt enorm eenvoudigere methodes voor. Kun je beter inbreken in de database van schiphol of reisaanbieders wie wanneer een reis geboekt heeft.

Daarbij zou je mobiele telefoon provider die informatie nog veel beter kunnen vastleggen en je vaste internet provider kan ook precies zien wanneer er data over je lijn heen gaat en je dus tv kijkt, internet, video streamt, porno kijkt etc. Of is dat geen probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

[...]

Dat klopt. 7 ct is het bedrag dat je stroom waard is. 14 ct betaal je voor de transportkosten van diezelfde stroom over het energienetwerk.

Aangezien de producent dus max 7 ct krijgt, krijg jij die ook.

Mijn persoonlijke oplossing:
Vorig jaar 700 kWh terug geleverd; helaas nog geen eigen laadpaal in lease contract.
Nu een nieuwe elektrische auto (mijne ingeleverd, mijn vrouw een elektrische auto gekozen) met laadpaal in contract. 'Alle' kWh die we vorig jaar over hadden, betaald de eigenaar van de meter ons nu aan directe stroomkosten terug. Een kWh levert nu dus wel 21 ipv 7 ct op :)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RemcoDelft
jongetje schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:51:
@RemcoDelft Denk je echt dat er iemand bij Liander elke dag je meterstanden vergelijkt om te kijken of die hoger of lager zijn en of je dan thuis was?
Hoe is dit relevant? Privacy gaat er niet om of iemand er iets mee doet, het gaat erom dat ze de gegevens niet mogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Paitor schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:52:
[...]

Dat klopt. 7 ct is het bedrag dat je stroom waard is. 14 ct betaal je voor de transportkosten van diezelfde stroom over het energienetwerk.

Aangezien de producent dus max 7 ct krijgt, krijg jij die ook.

Mijn persoonlijke oplossing:
Vorig jaar 700 kWh terug geleverd; helaas nog geen eigen laadpaal in lease contract.
Nu een nieuwe elektrische auto (mijne ingeleverd, mijn vrouw een elektrische auto gekozen) met laadpaal in contract. 'Alle' kWh die we vorig jaar over hadden, betaald de eigenaar van de meter ons nu aan directe stroomkosten terug. Een kWh levert nu dus wel 21 ipv 7 ct op :)
Nee, dit klopt niet. Transportkosten zijn rond de 1ct/kWh (en zie je voor consumenten alleen terug in je vaste tarief, bij grote zakelijk aansluitingen wordt het pas echt per kWh in rekening gebracht).

14 ct per kWh is belasting met nog wat belasting (je betaalt namelijk BTW over je belasting...)

conclusie: ons stroom-infra is echt heel goedkoop en we betalen gewoon relatief veel belasting ;-)

en die 7 ct is alleen voor je overproductie EN afhankelijk van je stroomleverancier, sommige partijen geven er 9 tot 11 ct/kWh voor (zie tabel hier: https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Fr33z schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:13:
[...]

Nee, dit klopt niet. Transportkosten zijn rond de 1ct/kWh (en zie je voor consumenten alleen terug in je vaste tarief, bij grote zakelijk aansluitingen wordt het pas echt per kWh in rekening gebracht).

14 ct per kWh is belasting met nog wat belasting (je betaalt namelijk BTW over je belasting...)

conclusie: ons stroom-infra is echt heel goedkoop en we betalen gewoon relatief veel belasting ;-)

en die 7 ct is alleen voor je overproductie EN afhankelijk van je stroomleverancier, sommige partijen geven er 9 tot 11 ct/kWh voor (zie tabel hier: https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren )
Ah sorry :) ik dacht dat die belasting eigenlijk ook bestond om ervoor te zorgen dat wij voor een stuk gebruik van het netwerk betalen wat er tussen de Tennet & huizen in zit, voor de Lianders van deze wereld. Verkeerd verwoord dus, thanks voor de aanvulling!

Ik zag een kans om de betaling voor mijn energie van 7 ct naar 21 ct te krijgen, heb geen analyse meer gedaan op wie er meer betaald voor teruglevering, want nu zullen we naar alle waarschijnlijkheid niet langer netto terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Paitor schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Ah sorry :) ik dacht dat die belasting eigenlijk ook bestond om ervoor te zorgen dat wij voor een stuk gebruik van het netwerk betalen wat er tussen de Tennet & huizen in zit, voor de Lianders van deze wereld. Verkeerd verwoord dus, thanks voor de aanvulling!

Ik zag een kans om de betaling voor mijn energie van 7 ct naar 21 ct te krijgen, heb geen analyse meer gedaan op wie er meer betaald voor teruglevering, want nu zullen we naar alle waarschijnlijkheid niet langer netto terugleveren.
Jij doet de truc met openbare laadpaal neem ik aan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Fr33z schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:13:
[...]
Waar haal je die 1 eurocent per kWh vandaan?

Het capaciteitstarief is bijna 260 euro per jaar voor een consumentenaansluiting (1 x 25A, 3 x 25A of 1 x 35/40 A). Het gemiddeld elektriciteitsverbruik per woning is 2.860 kWh.

Netwerkkosten zijn daarmee op dit moment 9 eurocent per kWh.
Bij zakelijke aansluitingen bestaan de netwerkkosten uit een vast en variabel tarief.

De variabele kosten voor een netbeheerder bij transport zijn alleen de verliezen. Die zijn zo'n 5%. Netbeheerder rekent af tegen groothandelstarief (ongeveer 5 eurocent per kWh). De werkelijke variabele kosten bedragen daarmee maximaal een kwart eurocent.

bronnen:
https://www.liander.nl/co...n/tarieven2020/?ref=20854
https://www.clo.nl/indica...bruik-door-de-huishoudens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

reneeke1970 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Jij doet de truc met openbare laadpaal neem ik aan?
NewMotion heeft een laadpaal geplaatst bij ons, zij salderen voor gebruikte energie naar ons toe. Dat is tegen het tarief zoals opgesteld in mijn contract met energiemaatschappij, dus +/- 21 ct per kWh.

Onze paal staat ook open voor gasten, dan staat daar weer een tweede tarief voor, ik geloof dat we die op 30 ct per kWh hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Paitor schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:23:
[...]

NewMotion heeft een laadpaal geplaatst bij ons, zij salderen voor gebruikte energie naar ons toe. Dat is tegen het tarief zoals opgesteld in mijn contract met energiemaatschappij, dus +/- 21 ct per kWh.

Onze paal staat ook open voor gasten, dan staat daar weer een tweede tarief voor, ik geloof dat we die op 30 ct per kWh hebben staan.
Oke, nou dat is best slim, mijn collega heeft gekozen laadpaal bij het werk adres te plaatsen, terwijl hij bijna 1000 kWh overschot heeft thuis

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Paitor schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:23:
[...]

Zo doe ik het ook. De stroom is toch "over" en zo streep ik mooi een groot deel van de bijtelling weg _/-\o_ _O-

Ik ben benieuwd wanneer de belastingdienst dit soort praktijken gaat ontdekken :X

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

revolution-nl schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:53:
[...]

Zo doe ik het ook. De stroom is toch "over" en zo streep ik mooi een groot deel van de bijtelling weg _/-\o_ _O-

Ik ben benieuwd wanneer de belastingdienst dit soort praktijken gaat ontdekken :X
Met een Tesla uit 2020 lukt het helaas niet meer een groot deel bijtelling weg te strepen ;) maar in ieder geval wel maximaal rendement uit de paneeltjes op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Skyaero schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:06:
[...]

Waar haal je die 1 eurocent per kWh vandaan?

Het capaciteitstarief is bijna 260 euro per jaar voor een consumentenaansluiting (1 x 25A, 3 x 25A of 1 x 35/40 A). Het gemiddeld elektriciteitsverbruik per woning is 2.860 kWh.

Netwerkkosten zijn daarmee op dit moment 9 eurocent per kWh.
Bij zakelijke aansluitingen bestaan de netwerkkosten uit een vast en variabel tarief.

De variabele kosten voor een netbeheerder bij transport zijn alleen de verliezen. Die zijn zo'n 5%. Netbeheerder rekent af tegen groothandelstarief (ongeveer 5 eurocent per kWh). De werkelijke variabele kosten bedragen daarmee maximaal een kwart eurocent.

bronnen:
https://www.liander.nl/co...n/tarieven2020/?ref=20854
https://www.clo.nl/indica...bruik-door-de-huishoudens
ik haal mijn 1 ct/kWh hier vandaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCRWaIpIe2UvaN4CQ3EIITJ6Vhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7hJ6FAFPSjLjBZuPtHR0Rh8Z.png?f=fotoalbum_large

https://www.liander.nl/tarieven2020/?ref=20923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:53:
[...]

Wat bedoel je daarmee: "De stroom is toch "over"?Stroom of beter gezegd energie kan helemaal nooit over zijn in de betekenis dat het verdwijnt in het absolute niets. Want dat kan gewoon niet. Energie gaat waar en hoe je het ook bedenkt ergens heen. Als je niet met het net bent verbonden, is het onmogelijk meer op te wekken dan wat er wordt gebruikt. Dat betekent dat als je niet met het net bent verbonden je kans loopt dat een te veel aan energie oververhitting en in de fik vliegen veroorzaakt als hij daar niet tegen beveiligd is. Ik constateer af en toe wel dat dit soms moeilijk wordt begrepen. Maar het is een van de hoofdwetten van de natuurkunde die zegt dat energie niet uit het niets kan ontstaan en niet in het niets kan verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Techneut schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:38:
[...]
Wat bedoel je daarmee: "De stroom is toch "over"?Stroom of beter gezegd energie kan helemaal nooit over zijn in de betekenis dat het verdwijnt in het absolute niets. Want dat kan gewoon niet. Energie gaat waar en hoe je het ook bedenkt ergens heen. Als je niet met het net bent verbonden, is het onmogelijk meer op te wekken dan wat er wordt gebruikt. Dat betekent dat als je niet met het net bent verbonden je kans loopt dat een te veel aan energie oververhitting en in de fik vliegen veroorzaakt als hij daar niet tegen beveiligd is. Ik constateer af en toe wel dat dit soms moeilijk wordt begrepen. Maar het is een van de hoofdwetten van de natuurkunde die zegt dat energie niet uit het niets kan ontstaan en niet in het niets kan verdwijnen.
Typisch een Techneut, met een technisch correct antwoord.

Als de PV z'n vermogen niet kwijt kan, blijven de electronen als een soort 'film' op de panelen plakken en gaat de effectiviteit richting 0. Dus dat valt wel mee (niet dat je hieruit moet concluderen dat je brandgevaar moet onderschatten, overigens).

Daarnaast bedoelt hij waarschijnlijk dat hij meer opwekt dan gebruikt, en dus voor een habbekrats teruglevert wat hij beter in zijn auto kan stoppen.

[ Voor 12% gewijzigd door JackBol op 29-10-2020 17:10 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1344348

RemcoDelft schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Wij hebben op aandringen van Liander ondertussen een "slimme" meter, en de monteur heeft die op mijn verzoek direct ingesteld zodat deze niet op afstand wordt uitgelezen. Maar nu komt het: Liander heeft zojuist wel de meterstanden uitgelezen, en een telefoontje leert dat ze dat elke dag doen! Het enige wat ze mij toestaan uit te zetten is dat de meterstanden niet maandelijks worden doorgegeven aan mijn leverancier, maar zijzelf houden wel 24 maanden lang per dag bij hoeveel ik verbruik. Dit is voldoende om te bepalen of we thuis zijn of niet, en ik ben niet blij met deze flinke datamining in toch wel prive-informatie.

Volgens Liander is dit nodig om de meter te controleren. Maar voor 72 euro mag ik een andere meter laten terughangen, en die meter hoeft blijkbaar niet elke dag gecontroleerd te worden. En "we doen er niets mee, geloof me maar" vind ik nou niet bepaald geruststellend. Dus: mag Liander daadwerkelijk zonder toestemming dagelijks meterstanden uitlezen en opslaan? 8)7

Ik heb nog hoop:
Als een slimme meter niet (op afstand) bereikbaar is, kan deze niet worden uitgelezen. Mogelijke oorzaken:
Onvoldoende dekking van het netwerk in uw woongebied
Isolatie in uw woning.

Misschien een kooi van Faraday bouwen dan maar...

Edit:
https://www.consuwijzer.n...ivacy-bij-de-slimme-meter
Volgens de wet mag de netbeheerder uw meterstanden uitlezen:

voor uw jaarafrekening
eens per maand voor uw maandelijkse verbruik- en kostenoverzicht
als u verhuist of van energieleverancier verandert
op momenten dat het nodig is voor beheer of onderhoud van het energienet; dit moet uw netbeheerder u vooraf laten weten

Vaker mag niet. Behalve als u daarvoor zelf uitdrukkelijk toestemming geeft. Bijvoorbeeld als u een energieverbruiksmanager hebt.

Liander claimt dus dat het dagelijks nodig is, dat zou alleen onder "beheer of onderhoud" kunnen vallen. En ze hebben het me niet vooraf laten weten. Wordt dit net zo'n geintje als de verlaging van het vast recht bij <500 kuub gas per jaar, waarbij Liander als semi-overheidsmonopolist ook gewoon de wet negeert?
Ik heb het idee dat Liander hiermee over de schreef gaat. Kan het zijn dat degene die de telefoon beantwoordde niet goed op de hoogte was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Anoniem: 1344348 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

Ik heb het idee dat Liander hiermee over de schreef gaat. Kan het zijn dat degene die de telefoon beantwoordde niet goed op de hoogte was?
Nee hoor, dit is gewoon zoals het werkt.
Je geeft opdracht tot het uitzetten van administratief uitlezen, wat niks anders betekend dat je gegevens die uitgelezen worden niet administratief verwerkt worden naar een algemene data bank.
Maar als jij ze belt met een probleem dan duiken ze er even in en dan zien ze precies wat er gebeurt is en wat er eventueel loos is.
Ik weet zeker dat bij iemand die uitlezen uitgezet heeft, ze binnen een week op de stoep staan als jij je meter met lood bedekt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 1344348 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

Het lijkt mij ook niet toegestaan. Ik zal morgen kijken of de meter opnieuw aangeeft te zijn uitgelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
reneeke1970 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:06:
[...]

Nee hoor, dit is gewoon zoals het werkt.
Je geeft opdracht tot het uitzetten van administratief uitlezen, wat niks anders betekend dat je gegevens die uitgelezen worden niet administratief verwerkt worden naar een algemene data bank.
Maar als jij ze belt met een probleem dan duiken ze er even in en dan zien ze precies wat er gebeurt is en wat er eventueel loos is.
Ik heb nog nooit een netbeheerder hoeven bellen vanwege een probleem met mijn meter, daar hoeven ze echt niet dagelijks mijn verbruik voor te registreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
https://www.rijksoverheid...oord/slimme-meter-privacy is er ook duidelijk over:
Uw netbeheerder en energieleverancier mogen alleen op de volgende momenten uw meterstanden uitlezen:

1 keer per jaar voor uw jaarlijkse energierekening;
12 keer per jaar voor uw maandelijkse overzichten;
wanneer u overstapt naar een andere leverancier of als u verhuist;
wanneer dat nodig is voor het beheer of onderhoud van het energienet.

En dit is ook heel duidelijk: https://www.rijksoverheid...ord/slimme-meter-weigeren
U kunt de slimme meter ook laten uitschakelen, zodat deze niet automatisch op afstand wordt uitgelezen.
Heeft u bezwaar tegen het automatisch op afstand uitlezen van uw slimme meter? Dan kunt u de netbeheerder vragen deze functie uit te zetten. U moet dan wel zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven. Dit gebeurt dan niet automatisch.

Ik ging er dan ook vanuit dat niemand ongevraagd mijn meter uitleest. Letterlijk elke dag is grofweg 30 keer erger dan eens per maand, en alleen dat laatste kan ik (volgens Liander) uitzetten. 8)7
Dat geeft 2 mogelijkheden: OF de informatie op Rijksoverheid.nl misleidend, OF wat Liander doet mag niet.

[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 29-10-2020 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RemcoDelft schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:10:
[...]
Dat geeft 2 mogelijkheden: OF de informatie op Rijksoverheid.nl misleidend, OF wat Liander doet mag niet.
Gegeven de kunstjes, die Liander op andere gebieden uithaalt, gok ik toch echt op het laatste.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Freee!! schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:24:
[...]

Gegeven de kunstjes, die Liander op andere gebieden uithaalt, gok ik toch echt op het laatste.
Ik heb zojuist het reactieformulier van ACM.nl ingevuld. We wachten af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
RemcoDelft schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:27:
[...]

Ik heb zojuist het reactieformulier van ACM.nl ingevuld. We wachten af.
lol, ben benieuwd wat dat oplevert.

op de zelfde site staat:
Slimme meter laten uitschakelen

Heeft u bezwaar tegen het automatisch op afstand uitlezen van uw slimme meter? Dan kunt u de netbeheerder vragen deze functie uit te zetten. U moet dan wel zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven. Dit gebeurt dan niet automatisch.
en ik kan al aanvullen: dat moet je dan elke keer uit laten zetten als je switcht van energie leverancier.
de default is uitlezen, mag dat niet de eerste keer, dan pakken we je wel een jaartje of 2 later als je het effen niet door hebt. :r

zo jammer dat een in principe mooi systeem had kunnen zijn zo word misbruikt.
al het gekronkel er omheen was eigenlijk helemaal niet nodig.
zelfs de kosten besparing kan nog wel een erg tegen gaan vallen voor de netbeheerders.
lijkt me sterk als alle slimme meters die nu uitgerold worden er over 15 jaar nog hangen.
de 1 heeft niet de juiste aansluiting, dan andere verliest zijn remote frequenties etc etc... elke keer wat nieuws.
(dat vergelijken met mijn feraris van bijna 30jaar oud die het nog goed doet ook.)
en wij mogen het weer gaan betalen via ons vast recht. :-(

ik wil graag voorstander van een slimmemeter zijn, maar zo lukt dat niet. ;)
erg jammer, gemiste kans.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
migjes schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:20:
[...]

lol, ben benieuwd wat dat oplevert.
Het standaardantwoord:
Dank voor uw bericht van 30 oktober 2020. U schrijft dat u onder druk van Liander uiteindelijk toch een slimme meter hebt genomen. U hebt aangegeven dat u niet wilt dat Liander deze op afstand uitleest. Liander houdt zich hier niet aan, en leest elke dag uw meter uit. U vindt dit een schending van uw privacy, nu Liander op deze manier altijd kan zien of u thuis bent of thuis ben geweest. Ook na aandringen bij Liander geven zij aan dat zij gewoon de meter blijven uitlezen. Dit wilt u melden bij ACM ConsuWijzer. Uw melding is belangrijk.

Waarom is uw melding belangrijk?

ACM ConsuWijzer registreert uw melding voor de Autoriteit Consument Markt (ACM). De ACM kan zo zien waar er problemen zijn en of actie nodig is. Daarvoor kan één melding voldoende zijn. De ACM beslist of zij een onderzoek start. En wat ze daarna doet, bijvoorbeeld een boete opleggen.

Gaat de ACM nu onderzoek doen?

Dat kunnen wij u niet laten weten, omdat dat het onderzoek ongunstig zou kunnen beïnvloeden. Bedrijven weten vaak niet dat wij onderzoek doen. Ook kan blijken dat ze zich toch aan de regels houden. We willen bedrijven niet onterecht een slechte naam geven. We nemen wel contact met u op als we aanvullende informatie nodig hebben. Blijkt na onderzoek dat een bedrijf regels heeft overtreden? Dan kan de ACM dat bekend maken op www.consuwijzer.nl en op www.acm.nl.

Lost ACM ConsuWijzer uw probleem met een bedrijf op?

Nee, wij kunnen niet bemiddelen. Wij vertellen u wat uw rechten zijn en geven advies hoe u zelf uw probleem kunt oplossen.

Meer weten? Neem contact met ons op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@RemcoDelft Een digitale meter kan periodieke metingen opslaan (dat is verwerken in de terminologie van de AVG). Je zou eens kunnen navragen welke gegevens precies worden opgeslagen en welke worden doorgegeven. Afhankelijk van het type meter kan dat zelfs een groot aantal metingen met intervallen van 15 minuten zijn.

De huidige slimme meter doet dat voor zover de netbeheerders dat zelf aangeven.

Liander doet dit:
• de maandstanden (13 maanden)
• de dagstanden (40 dagen)
• de uurstanden (10 dagen)
• de kwartierstanden (10 dagen)

Daarmee kun je een nauwkeurig beeld vormen van wat iemand thuis doet en wanneer. Netbeheerders claimen soms dat dat niet zo is, maar dat is gewoonweg niet waar. Met bijvoorbeeld AI, of met ouderwets handwerk kan worden achterhaald wat er bij je gebeurt. Dit is jaren geleden aangetoond in een wetenschappelijke publicatie over slimme meters in Duitsland. Dat ging nog over handwerk. In de proof of concept bleek het mogelijk te herleiden naar welke film er werd gekeken.

Ook als een netbeheerder claimt geen gegevens uit te vragen, doen ze dat vaak toch en ze halen er meer uit dan je misschien denkt. Als de firmware nog steeds elke 15 minuten opslaat is die informatie aanwezig op je meter en kan worden uitgelezen, ter plaatse of op afstand, dom of slim.

Voor de AVG moet er gerechtvaardigd belang zijn of geinformeerde expliciete toestemming. Toestemming is intrekbaar en je mag sowieso vragen de gegevens te wissen. Dat zie ik hier niet en daarmee volgen ze dus niet de AVG. Het enige gerechtvaardigde belang dat ik zie is het opmaken van de jaarrekening op basis van de jaarstand (leveringsovereenkomst). De rest, zoals boeven vangen acht ik geen gerechtvaardigd belang, dat kan ook met veel minder invasieve middelen die ook nog eens veel minder kosten, zoals een meting per straat. Drugspanden zijn op te sporen met drugshonden e.d. Meestal kun je dat op straat ruiken en anders vraag je gewoon buurtbewoners om hulp. Dat mag allemaal wel als dat proportioneel is. Het monitoren van miljoenen aansluitingen ten koste van privacy is niet proportioneel.

Zie ook:
mrmrmr in "Slimme energiemeter, weigeren??"
en
mrmrmr in "Slimme energiemeter, weigeren??"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
mrmrmr schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:08:
Liander doet dit:
Waarom staat de AP toe dat een semi-monopolist bestaande uit semi-ambtenaren de AVG op zulke wijze schendt? En als dit waar is doet Liander aan de telefoon alsof ze eens per dag meterstanden uitlezen, waarbij geen woord werd gerept over gegevens van elke 15 minuten.

Ze hebben een antwoordnummer, ik kan ze natuurlijk elke dag een brief sturen met een AVG-verzoek tot vernietiging van alle gegevens >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 09:03
@RemcoDelft volgens mij ontspoor je een beetje.

Nederland moet voldoen de uitstoot verminderen dus komen er veel verschillende energie bronnen bij. Het netwerk moet stabiel blijven. Des te meer zonnepanelen en windmolens des te meer er geschakeld moet worden. Te veel of te weinig energie verstoort het netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:20:
[...]

Waarom staat de AP toe dat een semi-monopolist bestaande uit semi-ambtenaren de AVG op zulke wijze schendt? En als dit waar is doet Liander aan de telefoon alsof ze eens per dag meterstanden uitlezen, waarbij geen woord werd gerept over gegevens van elke 15 minuten.

Ze hebben een antwoordnummer, ik kan ze natuurlijk elke dag een brief sturen met een AVG-verzoek tot vernietiging van alle gegevens >:)
Ik begrijp de AP soms ook niet. Maar ze hebben wel lang op hun site vermeld dat het maximaal 6 keer per jaar mocht. Dat valt nog te billijken. Nu is dat eens per maand. Maar ze vermelden niet expliciet (wel impliciet) dat daarbij niet dat de opgeslagen waarden geen intervallen van 15 minuten mogen bevatten.

Je hebt het recht te vragen gegevens te verwijderen. En je moet daarop een reactie krijgen.

Netbeheerders maken er een zelfzuchtige puinhoop van, terwijl je zo makkelijk privacy by design kan toepassen. Door hun eigen doelen dienende gretigheid om data te verzamelen, falen in het bereiken van besparingsdoelen en minachting van consumenten doen ze het in mijn ogen erg slecht.

Het is bijvoorbeeld best mogelijk een privacyvriendelijk protocol (geen communicatieprotocol) te maken om ervoor te zorgen dat het net beter belast wordt, maar op deze manier verspelen ze alle goodwill die ze anders zouden hebben gehad.

@Cobalt De dingen die je noemt zijn niet relevant voor een slimme meter die de privacy schendt. Het kan ook allemaal zonder privacyschendingen. En dat is het wettelijk uitgangspunt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:28

PeaceNlove

Deugleuter

Nee, @RemcoDelft is niet ontspoord. Stedin is mijn netbeheerder en heb daar ook een erg slechte ervaring mee als het aankomt op privacy en AVG.
Ik heb in mei bij Stedin een verzoek tot inzage gedaan, reden daarvoor was het traditionele gezeik dat de netbeheerders je voor alles doorverwijzen naar je leverancier en leveranciers alle moeilijke vragen doorsturen naar de netbeheerder. Mijn vraag was erg moeilijk: hoe is mijn capaciteitstarief voor de gasaansluiting berekend. Ik was het kastje muur verhaal dus zat en heb op grond van de AVG inzage gevraagd. De manier waarop ze dat afhandelden was ronduit amateuristisch.
Op mijn verzoek tot inzage kwam de reactie: stuur een kopie van je paspoort. Zonder toelichting waarom ik dit middel voor identificatie moest gebruiken en welke delen ik kon weglaten. Eerst daarover discussie gehad.
Vervolgens toch maar een kopie aangeleverd en vervolgens krijg ik drie weken later een vod toegestuurd met mijn naam fout gespeld en alleen een getal voor het capaciteitstarief elektra. Terwijl ik nadrukkelijk om gas en elektra had gevraagd. En zonder periode waarover dit capaciteitstarief vastgelegd was. Vervolgens daarop een aanvulling gevraagd en niets gekregen. Hiermee verstreek de termijn waarbinnen Stedin had moeten voldoen. Aan mijn verzoek tot inzage. Heb daarop telefonisch een klacht ingediend over de hele gang van zaken en vervolgens krijg ik een week later alsnog de gegevens, maar zonder berekening.
Voor nu heb ik het er bij laten zitten, want merkte dat het me heel veel energie kostte en negatief gevoel gaf. Volgend jaar ga ik het overigens gewoon weer doen, ik weet nu wat ik kan verwachten en wat ik moet controleren en aanvragen.
En ik zie ook zeker het belang van de slimme meter voor de netbeheerder, maar als ze de privacywetgeving aan hun laars lappen en mij als klant niet serieus nemen dan gaat mijn meter administratief dicht en ga ik ieder jaar daarop controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
RemcoDelft schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:10:
Ik ging er dan ook vanuit dat niemand ongevraagd mijn meter uitleest. Letterlijk elke dag is grofweg 30 keer erger dan eens per maand, en alleen dat laatste kan ik (volgens Liander) uitzetten. 8)7
Dan vouw je er toch een stuk kippengaas er om heen.
(kooi van faraday)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:29
Cobalt schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:34:
@RemcoDelft volgens mij ontspoor je een beetje.

Nederland moet voldoen de uitstoot verminderen dus komen er veel verschillende energie bronnen bij. Het netwerk moet stabiel blijven. Des te meer zonnepanelen en windmolens des te meer er geschakeld moet worden. Te veel of te weinig energie verstoort het netwerk.
Uiteraard moet de netbeheerder een beter inzicht krijgen in de vraag en aanbodsituatie op het net. Het punt is dat het nu per huishouden gedaan wordt. Waarom? Of ik nu 180 zonnepanelen heb liggen en de buurman 0, voor het net is het hetzelfde als wanneer we beide 90 hebben liggen. (Beetje gechargeerd en los van de capaciteit per aansluiting) Maar voor de sturing op het net kan er toch net zo goed per wijkcentrale gemeten worden? Daarin zitten al die kleinverbruikers bij elkaar. Heb je minder storingsgevoelige apparatuur nodig waar je moeilijk bij kunt (achter de voordeur), verzamel je minder privacygevoelige informatie en weet je toch hoe het er voor staat. Want laten we wel wezen, al die verzamelde informatie moet weer gedeeld worden, want wij Nederlanders kunnen dat niet laten. Zodra het er is moeten zoveel mogelijk diensten er gebruik van maken of aan kunnen verdienen.

De achterliggende vraag is dus eigenlijk: Waarom is het zo essentieel om per huishouden per direct en permanent het verbruik te kunnen inzien?
Want dat is waar op aangestuurd wordt. Ik zie nooit voorbij komen "We meten liever bij mensen thuis omdat ... , dan dat we per wijkcentrale meten."

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1344348

jobr schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:57:
[...]

Dan vouw je er toch een stuk kippengaas er om heen.
(kooi van faraday)
Werkt dat echt? Iemand nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Anoniem: 1344348 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:53:
[...]

Sorry, bij nader inzien gaat dat niet lukken bedenk ik me nu. De elektriciteitsmeter verstuurd het draadloos maar daar krijg je aan de achterkant geen gaas omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:28
Anoniem: 1344348 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:53:
[...]

Grote accu kopen en deze onregelmatig opladen en ontladen. Dan snapt de netbeheerder er niets meer van.

Of je vraagt de netbeheer deze niet meer uit te lezen (of maar 1 keer per maand).

[ Voor 13% gewijzigd door jongetje op 30-10-2020 21:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
Een brief van Liander: "Uw slimme meter beschikt standaard over de optie om uw meterstanden automatisch naar ons door te sturen. U heeft ons gevraagd om deze functie uit te schakelen. Met deze brief bevestigen wij dat deze actie is uitgevoerd."

De meter geeft aan dat deze afgelopen nacht is uitgelezen. Niet alleen overtreedt monopolist Liander de privacywetgeving, ze liegen er ook gewoon keihard over! In de VS zou dit een class action lawsuit worden, en dat verdienen ze ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja, ik begrijp wat je bedoelt en ik kan me ook je gedachtegang wel een beetje voorstellen. Maar is het wel zo dat de netbeheerder de privacywetgeving hiermee overtreedt? Weet je dat wel heel zeker? De netbeheerder is namelijk eigenaar van de meter en dat betekent volgens mij dat ze dit mogen doen zolang het uitsluitend voor eigen (b.v. technische) doeleinden gebeurt. Dat is wat anders dan periodiek uitlezen t.b.v. de energieleveranciers. Is hier een gerechtelijke uitspraak over, misschien zelfs voordat deze hele operatie inmiddels jaren geleden begon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kan je niet ergens de antenne lostrekken. Of met een soldeerbout aan de slag gaan. Uiteraard na toestemming van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Advocaat van de duivel: in de brief staat dat de optie om de meterstanden automatisch door te sturen is uitgeschakeld. Er staat niets over het handmatig op afstand uitlezen van de meterstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Zegel verbreken en simkaart eruit halen, dan bellen dat de zegel kapot is.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@klump4u stellen ze vast dat er geen communicatie met de meter mogelijk is en plaatsen een nieuwe simkaart en vragen jou waar de oude is gebleven. Is niet jouw eigendom, geef terug, zo niet, vordering, aanklacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Maasluip schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:32:
@klump4u stellen ze vast dat er geen communicatie met de meter mogelijk is en plaatsen een nieuwe simkaart en vragen jou waar de oude is gebleven. Is niet jouw eigendom, geef terug, zo niet, vordering, aanklacht
Nee dan zeg je ik wil niet dat die uitgelezen wordt.
Maar ik snap dat hele gezeur niet over wel of niet uitlezen, laat dan gewoon een digitale meter zonder communicatie techniek plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
bekleden met daklood
dan wachten tot de monteur zich meld en zich kan verbazen over je knutsel kunde..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
jack zomer schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:14:
bekleden met daklood
dan wachten tot de monteur zich meld en zich kan verbazen over je knutsel kunde..
Ja en hopelijk sturen ze daarna een vette rekening!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Jef61 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:17:
[...]

Ja en hopelijk sturen ze daarna een vette rekening!
waarom? het is hun meter en als jij daar een sleutelkastje omheen bouwt en die bv zou bekleden met lood zonder de meter te beschadigen is er volgens mij niks aan de hand.. tenzij er straks een wet komt die verplicht uitlezen op afstand verplicht.

fysiek de meter slopen, ja dan verdien je een rekening.

maar goed zo sta ik er in, als ik niet wil dat je meter uitlezen gaat worden en het bedrijf geeft aan het niet te doen, om er vervolgens achter te komen dat ze het wel doen... dan zou ik er een sleutelkastje om maken.

[ Voor 18% gewijzigd door jack zomer op 31-10-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
jack zomer schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:31:
[...]

waarom? het is hun meter en als jij daar een sleutelkastje omheen bouwt zonder de meter te beschadigen is er volgens mij niks aan de hand.. tenzij er straks een wet komt die verplicht uitlezen op afstand verplicht.

fysiek de meter slopen, ja dan verdien je een rekening.

maar goed zo sta ik er in,
Zinloos monteur laten rijden (milieu), administratieve handelingen enz.
Kost tijd en geld wat we met zijn allen indirect moeten betalen, jij en ik dus ook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wij hebben met de aanvraag van de 3 fase gewoon een slimme laten plaatsen, netbeheerder leest deze elke dag uit en stuurt dat door naar slimmemeterportal.nl en de energieleverancier, ik vind het wel handig en de energie leveranciers zoals greenchoice kunnen prima overweg met de 4 telwerken inmiddels hoor, er zijn geen problemen.

Iemand die denkt dat ze je energie gaan uitlezen of je thuis bent is wel wat doorgeschoten denk ik, ben je een bn'er ? Of gewoon karel in humtidumtiestraat te lutjebroek in een rijtjeshuis, m.a.w niet interessant.

Hier kan je niet eens zien of er iemand thuis is, veel dingen zijn tijdgestuurd en de warmtepomp die aan staat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Jef61 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:37:
[...]

Zinloos monteur laten rijden (milieu), administratieve handelingen enz.
Kost tijd en geld wat we met zijn allen indirect moeten betalen, jij en ik dus ook.
deels mee eens,
maar bv. ik wil niet dat er uitgelezen wordt, en het bedrijf zet dit uit.
daarna doen ze het nog, en blokkeer ik de mogelijkheid (niet destructief)
en als het bedrijf dan een monteur stuurt omdat ze geen gegevens krijgen,, wiens probleem is dat dan...

daar ging mijn reactie over.. en ja als je een meter sloopt (bewust of onbewust) dan mag je een rekening krijgen/verwachten

maar we kunnen natuurlijk van mening verschillen hierover

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jef61
jack zomer schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:41:
[...]

deels mee eens,
maar bv. ik wil niet dat er uitgelezen wordt, en het bedrijf zet dit uit.
daarna doen ze het nog, en blokkeer ik de mogelijkheid (niet destructief)
en als het bedrijf dan een monteur stuurt omdat ze geen gegevens krijgen,, wiens probleem is dat dan...

daar ging mijn reactie over.. en ja als je een meter sloopt (bewust of onbewust) dan mag je een rekening krijgen/verwachten

maar we kunnen natuurlijk van mening verschillen hierover
Ik ben het zeker met je eens dat ze duidelijk moeten communiceren, voor mijn part dat ze altijd uitlezen.
Maar de oplossingen die hier dan aangedragen worden (soldeerbout, simkaart verwijderen enz.) zijn belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Jef61 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Ik ben het zeker met je eens dat ze duidelijk moeten communiceren, voor mijn part dat ze altijd uitlezen.
Maar de oplossingen die hier dan aangedragen worden (soldeerbout, simkaart verwijderen enz.) zijn belachelijk.
Mee eens.. het is immers niet je eigendom.
Daarom zou ik in dat geval een andere manier gebruiken
Sleutelkastje en plaklood zodat je nooit gezeur kan krijgen over schade aan de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandebehanger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 20:59

jandebehanger

Slimme meter weigeraar

rvk schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:52:
[...]
Dus de vraag is... Heb je fundamentele redenen om en slimme (of domme) meter te weigeren?
Ik denk dat het eerder de vraag zou zijn, waarom zou ik een slimme meter willen?
Jef61 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Ik ben het zeker met je eens dat ze duidelijk moeten communiceren, [...]
De netbeheerders communiceren helemaal niet duidelijk met hun gedram over plaatsen van een slimme meter.
Hoe is de slimme meter ingesteld?

Vaak staat op het display van de slimme meter hoe die is ingesteld:

STD (standaard) betekent dat Enexis Netbeheer gegevens op afstand uitwisselt met de meter
AU (administratief uit) betekent dat Enexis Netbeheer geen gegevens op afstand uitwisselt met de meter
Als Enexis Netbeheer u een slimme meter aanbiedt, kunt u hem weigeren.
Slimme meter laten verwijderen

Hangt er een slimme meter in uw meterkast maar wilt u dit liever niet (meer)? Neem dan contact op met onze Klantenservice en vraag een meterwissel aan. Ook dan kunt u tegen betaling een digitale meter zonder communicatiefunctie krijgen.
Slimme meter vervangen door digitale meter (niet-slim) € 306,05.

[ Voor 23% gewijzigd door jandebehanger op 01-11-2020 00:24 . Reden: wat vergeten.... ]

ex Sinclair QL + goldcard gebruiker, zonnepanelen:3185 Wp, produktie 3050 kWh/j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:52
mrmrmr schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:08:

Liander doet dit:

Daarmee kun je een nauwkeurig beeld vormen van wat iemand thuis doet en wanneer. Netbeheerders claimen soms dat dat niet zo is, maar dat is gewoonweg niet waar. Met bijvoorbeeld AI, of met ouderwets handwerk kan worden achterhaald wat er bij je gebeurt. Dit is jaren geleden aangetoond in een wetenschappelijke publicatie over slimme meters in Duitsland. Dat ging nog over handwerk. In de proof of concept bleek het mogelijk te herleiden naar welke film er werd gekeken.
Deze claim is door veel partijen gemaakt, maar helaas totaal niet gebaseerd op waarheid: Broodje Aap.
Er waren wel datasets waarmee je kon herleiden of bv de tv op hetzelfde kanaal was afgestemd, mits er geen andere verbruikers aangeschakeld waren. Maar dat was een lab-opstelling en daarbij was de energieaansluiting op 1 kHz gesampled, niet op 0,0011 Hz...

Ik heb zelf aan dergelijke algoritmes voor kwartierdata gewerkt, maar helaas hebben we obv die 15 minuten data maar beperkte apparaat herkenning kunnen doen:
  • of de koelkast aan vervanging toe was
  • of de verlichting zuiniger kon
  • of de EV-lader tijdelijk op een andere stand kon functioneren (PV, andere grote verbruikers)
Wel kun je uit de kwartier- of uurdata halen op welke dagen in de week iemand niet thuis is, en dan inbreken.
Maar de georganiseerde inbrekers blijken daarvoor veel betere indicatoren te hebben, en hun data is dan ook nog verrijkt met bv hondenbezit en alarmsystemen (voorbeeld Bloemendaal 3 jaar terug).

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
klump4u schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:29:
Zegel verbreken en simkaart eruit halen, dan bellen dat de zegel kapot is.
Zegels verbreken = Fraude.
Netbeheerder is ook niet gek en jij ontvangt de rekening.

Er zijn foto,s gemaakt toen de meter geplaatst werd bewijs is er dus wel dat de zegel er nog op zat en ze vallen er niet zomaar af.

Als je dat ding niet (meer) wil bel gewoon de netbeheerder dan komen ze op kosten van jouw vervangen.
Het probleem zit hem in die kosten blijkbaar omdat de woningeigenaar in verleden een verkeerde keuze heeft gemaakt moet de netbeheerder hier blijkbaar voor boeten?.

de ferraris meter gaat er uiteindelijk uit die dingen zijn inmiddels al erg oud, op gegeven moment worden ze afgekeurd omdat ze onbetrouwbaar worden(slijtage bijvoorbeeld), dan kun je gewoon een digitale zonder communicatie kiezen.

@jack zomer Wat is eigenlijk het probleem dat de meter communiceert ?
Waarom doet men er zo moeilijk over? (doorgifte naar energieleverancier kan ook gewoon uitgezet worden) dan zou je ook een punt moeten maken van je internet provider die kunnen exact zien wanneer je thuis komt wat je uitspookt op internet en wanneer, kopje privacy wordt vaak misbruikt mensen wat vaak over privacy beginnen zijn vaak de mensen wat geen idee hebben zoals alles openbaar hebben op internet(facebook ) en van al die gratis diensten gebruik maken omdat het handig is, maar als de netbeheerder de meterstanden registreerd waar verder niks mee gedaan wordt is het een probleem.

Een meter registreerd alleen verbruik van het hele huis er staat niet bij wie het vebruik genereerd.

[ Voor 83% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2020 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
jandebehanger schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:24:
[...]

Ik denk dat het eerder de vraag zou zijn, waarom zou ik een slimme meter willen?

[...]

De netbeheerders communiceren helemaal niet duidelijk met hun gedram over plaatsen van een slimme meter.

[...]

[...]

[...]
Toevallig woon ik in hetzelfde gebied Netbeheerder Enexis is zeer duidelijk hoor, toen ze hier kwamen heb ik van tevoren een folder ontvangen met welke keuze ik wil, de meter zonder communicatiemodule stond er ook tussen, en ook nog een brief van gehad.

Staat ook gewoon openbaar op de website.
https://www.enexis.nl/con.../wilt-u-geen-slimme-meter

Hoe duidelijker moet het nog zijn moeten ze van tevoren bij jouw aanbellen en op de koffie komen en jouw haarfijn gaan uitleggen wat de keuzes zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
jandebehanger schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:24:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Er had helemaal geen mogelijkheid van een 'slimme meter zonder communicatie' moeten zijn. Is weer zo'n compromis om iedereen tevreden te houden, geeft alleen maar gezeur en onduidelijkheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:31:
[...]

Waarom doet men er zo moeilijk over? (doorgifte naar energieleverancier kan ook gewoon uitgezet worden)

Een meter registreerd alleen verbruik van het hele huis er staat niet bij wie het vebruik genereerd.
ik heb geen idee. zou er zelf ook geen moeite mee hebben.
ik geef alleen een non-destructieve manier om het verzenden van gegevens te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
klump4u schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:51:
[...]

Niet omdat het makkelijker is maar omdat het mag.
Had de klant zich maar op de hoogte moeten stellen van de voorwaarden (die overigens moeilijk te achterhalen zijn)
Iedereen zoekt zich rot naar een reden om de ferraris te behouden maar de meeste weten nog geeneens dat je ook een digitale meter kunt krijgen zonder zendmogelijkheid.
Ferraris mag je gewoon houden totdat ze afgekeurd worden(geeft de netbeheerder ook netjes aan), straks als salderen aangepast wordt en je hebt zonnepanelen ben je wel aan de beurt omdat het dan belastingontduiking is.

Dan wordt het vervangen voor een digitale of stopt teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mr_evil08 schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:16:
[...]

Ferraris mag je gewoon houden totdat ze afgekeurd worden(geeft de netbeheerder ook netjes aan), straks als salderen aangepast wordt en je hebt zonnepanelen ben je wel aan de beurt omdat het dan belastingontduiking is.

Dan wordt het vervangen voor een digitale of stopt teruglevering.
Met aparte telwerken voor leveren en terugleveren gaat in 2023 een voorwaarde worden om te salderen.

https://pure-energie.nl/a...deringsregeling_2023..pdf

Pagina 2

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Zegels verbreken = Fraude.
Netbeheerder is ook niet gek en jij ontvangt de rekening.

Er zijn foto,s gemaakt toen de meter geplaatst werd bewijs is er dus wel dat de zegel er nog op zat en ze vallen er niet zomaar af.

Als je dat ding niet (meer) wil bel gewoon de netbeheerder dan komen ze op kosten van jouw vervangen.
Het probleem zit hem in die kosten blijkbaar omdat de woningeigenaar in verleden een verkeerde keuze heeft gemaakt moet de netbeheerder hier blijkbaar voor boeten?.

de ferraris meter gaat er uiteindelijk uit die dingen zijn inmiddels al erg oud, op gegeven moment worden ze afgekeurd omdat ze onbetrouwbaar worden(slijtage bijvoorbeeld), dan kun je gewoon een digitale zonder communicatie kiezen.
Het ging erom dat er toch nog uitgelezen werd terwijl dit volgens poster uit zou moeten staan, ik geef alleen maar aan wat je kunt doen als je bij plaatsing aangeeft dat er niks uitgelezen mag worden en dit achteraf wel gebeurt, de rest van je verhaal is mij allang bekend😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:55
klump4u schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:57:
[...]

Het ging erom dat er toch nog uitgelezen werd terwijl dit volgens poster uit zou moeten staan, ik geef alleen maar aan wat je kunt doen als je bij plaatsing aangeeft dat er niks uitgelezen mag worden en dit achteraf wel gebeurt, de rest van je verhaal is mij allang bekend😉
Aluminiumfolie rondom de meter wikkelen lijkt me dan een betere optie.
Is hier eerder al eens gemeld. Staat de netbeheerder op een gegeven moment wel aan de deur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
klump4u schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:57:
[...]

Men zet alleen doorgifte uit naar energieleverancier, dit staat ook netjes aangegeven en openbaar, de poster heeft het verkeerd gelezen blijkbaar, communicatie blijft met netbeheerder.

[ Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2020 18:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jandebehanger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 20:59

jandebehanger

Slimme meter weigeraar

[...]
Waarom doet men er zo moeilijk over? (doorgifte naar energieleverancier kan ook gewoon uitgezet worden) dan zou je ook een punt moeten maken van je internet provider die kunnen exact zien wanneer je thuis komt wat je uitspookt op internet en wanneer, [...]
Het punt is dat met internet een knopje op het modem zit waarmee ik de communicatie kan stoppen.
Ik heb er niets mee dat een bedrijf naar goeddunken op een willekeurig tijdstip meetwaardes over mijn verbruiken kan ophalen.
Er wordt een keer per jaar afgerekend, dan moeten meetwaardes een keer per jaar voldoende zijn.
Voor netwerkbeheer zijn de waardes van de wijkkast voldoende.

ex Sinclair QL + goldcard gebruiker, zonnepanelen:3185 Wp, produktie 3050 kWh/j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat vind jij, maar heb je daarin ook gelijk?
Voor de zoveelste keer, een netbeheerder is geen energieleverancier, maar alleen het transportbedrijf van die energie. Om vanwege bedrijfstechnische redenen af en toe te kijken of alles naar behoren functioneert is dan ook volkomen normaal en voorkomt dat een storing pas veel later aan het licht komt. Dat is gewoon een onderdeel van hun taken. Te denken valt b.v aan vroegtijdig ergens een defect in de overdracht te constateren. Het is hier in verschillende bewoordingen al tig keren uitgelegd dat dit heel wat anders is dan het uitlezen van de meterstanden voor de jaarlijkse afrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Techneut schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:23:
Dat vind jij, maar heb je daarin ook gelijk?
Voor de zoveelste keer, een netbeheerder is geen energieleverancier, maar alleen het transportbedrijf van die energie. Om vanwege bedrijfstechnische redenen af en toe te kijken of alles naar behoren functioneert is dan ook volkomen normaal en voorkomt dat een storing pas veel later aan het licht komt. Dat is gewoon een onderdeel van hun taken. Te denken valt b.v aan vroegtijdig ergens een defect in de overdracht te constateren. Het is hier in verschillende bewoordingen al tig keren uitgelegd dat dit heel wat anders is dan het uitlezen van de meterstanden voor de jaarlijkse afrekening.
Wat moet ik me daar bij voorstellen dan: een vroegtijdig defect in de overdracht?
Netbeheerders moeten eens gewoon duidelijk communiceren, ze stoppen overal weg dat je ook gewoon een digitale meter kunt krijgen zonder zend of uitlees mogelijkheid, ik zie De slimme meter gewoon als een bezuiniging op de meteropnemers, volgens mij weten ze nog helemaal niet wat ze met al die data moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
jandebehanger schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:33:
[...]

Het punt is dat met internet een knopje op het modem zit waarmee ik de communicatie kan stoppen.
Ik heb er niets mee dat een bedrijf naar goeddunken op een willekeurig tijdstip meetwaardes over mijn verbruiken kan ophalen.
Er wordt een keer per jaar afgerekend, dan moeten meetwaardes een keer per jaar voldoende zijn.
Voor netwerkbeheer zijn de waardes van de wijkkast voldoende.
Niet helemaal fraude kan veel sneller opgelost worden of storingen, en de meter opnemer hoeft niet langs te komen.
De klant heeft de mogelijkheid zijn eigen verbruik in te zien voor wie het wat interesseert dus ook daar is winst.

Ik begrijp dat het de bedoeling is om hier zo negatief mogelijk te zijn in dit topic van waarom de slimme meter slecht is, eventueel gewoon zaken uit de duim zuigen om het maar goed te praten.

Meterstanden van de klant boeit ze niet en zijn alleen doorgeefluik naar energieleverancier indien klant toestemming geeft.

@klump4u netbeheerders zijn daar zeer duidelijk over kijk eens op hun website, iedereen wat begrijpend Nederlands kan zag het begrijpen, ook de keuze naar een meter zonder communicatie module staat erop.

Bellen kan natuurlijk ook altijd als je ergens niet mee eens bent dan bieden ze ook keuzes.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2020 22:11 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 53 Laatste