Wij hebben op aandringen van Liander ondertussen een "slimme" meter, en de monteur heeft die op mijn verzoek direct ingesteld zodat deze niet op afstand wordt uitgelezen. Maar nu komt het: Liander heeft zojuist wel de meterstanden uitgelezen, en een telefoontje leert dat ze dat elke dag doen! Het enige wat ze mij toestaan uit te zetten is dat de meterstanden niet maandelijks worden doorgegeven aan mijn leverancier, maar zijzelf houden wel 24 maanden lang per dag bij hoeveel ik verbruik. Dit is voldoende om te bepalen of we thuis zijn of niet, en ik ben niet blij met deze flinke datamining in toch wel prive-informatie.
Volgens Liander is dit nodig om de meter te controleren. Maar voor 72 euro mag ik een andere meter laten terughangen, en die meter hoeft blijkbaar niet elke dag gecontroleerd te worden. En "we doen er niets mee, geloof me maar" vind ik nou niet bepaald geruststellend. Dus: mag Liander daadwerkelijk zonder toestemming dagelijks meterstanden uitlezen en opslaan?
Ik heb nog hoop:
Als een slimme meter niet (op afstand) bereikbaar is, kan deze niet worden uitgelezen. Mogelijke oorzaken:
Onvoldoende dekking van het netwerk in uw woongebied
Isolatie in uw woning.
Misschien een kooi van Faraday bouwen dan maar...
Edit:
https://www.consuwijzer.n...ivacy-bij-de-slimme-meter
Volgens de wet mag de netbeheerder uw meterstanden uitlezen:
voor uw jaarafrekening
eens per maand voor uw maandelijkse verbruik- en kostenoverzicht
als u verhuist of van energieleverancier verandert
op momenten dat het nodig is voor beheer of onderhoud van het energienet; dit moet uw netbeheerder u vooraf laten weten
Vaker mag niet. Behalve als u daarvoor zelf uitdrukkelijk toestemming geeft. Bijvoorbeeld als u een energieverbruiksmanager hebt.
Liander claimt dus dat het dagelijks nodig is, dat zou alleen onder "beheer of onderhoud" kunnen vallen. En ze hebben het me niet vooraf laten weten. Wordt dit net zo'n geintje als de verlaging van het vast recht bij <500 kuub gas per jaar, waarbij Liander als semi-overheidsmonopolist ook gewoon de wet negeert?
[
Voor 19% gewijzigd door
RemcoDelft op 29-10-2020 11:46
]