Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Slimme energiemeter, weigeren??

Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste
Acties:

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 14:42
Yep had ik ook al gemeld... ivm teruglevering van energie als je dat doet, wrs binnen een paar jaar verplicht?

route99 wijzigde deze reactie 01-02-2020 16:04 (8%)

• LooneyTunes
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17-02 21:18
Rol-Co schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:44:
Is ook niet fysiek uit, maar administratief uit, de meters zijn het zelfde he.
Dus niet uit.
En moet je de Lianders en Enexissen van deze wereld maar op hun mooie blauwe ogen geloven. |:(
Handhaving van de overheid kan je helemaal wel vergeten. En mocht het uitlekken dan zal er hoogstens een "sorry" komen, en een evt boete (die de klanten dus zelf betalen, zie ING, en niet de CEO uit zijn achterzak.)

LooneyTunes wijzigde deze reactie 01-02-2020 17:53 (26%)

• weidevogel
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 17-02 22:00
LooneyTunes schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:49:
[...]

Dus niet uit.
En moet je de Lianders en Enexissen van deze wereld maar op hun mooie blauwe ogen geloven. |:(
.....
De processen bij de netbeheerders zijn zo ingericht dat er geen standen worden uitgelezen bij slimme meters die administratief UIT staan...
Maar , dat hoef je natuurlijk niet te geloven...... misschien moet je eens een reden proberen te bedenken waarom een netbeheerder dit zou doen, ondanks dat het niet mag....

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:11

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

LooneyTunes schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:49:
[...]

Dus niet uit.
Handhaving van de overheid kan je helemaal wel vergeten. En mocht het uitlekken dan zal er hoogstens een "sorry" komen, en een evt boete (die de klanten dus zelf betalen, zie ING, en niet de CEO uit zijn achterzak.)
Waar moet ik ze op geloven? Ik heb het gewoon aan zodat ik het op slimmemeterportal nog een beetje kan controleren i.p.v niets zien en er na een jaar achter komen.
Ik meet ook alles nog zelf met eigen meters en in het begin kon ik inderdaad zien of de tv aan stond of de wasmachine draaide enz enz maar inmiddels is dat moeilijk te onderscheiden, en al helemaal niet op de slimme meter die slechts per kwartier meet.

Dus waar moeten we bang voor zijn? Uitschakelen? Dan heb ik zo een kabeltje om de meter heen hoor, is geen kunst, fout meten? Dat zie ik dan wel door een verschil op mijn eigen meters toch?

Hoog aluhoedje gehalte. ;)

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• LooneyTunes
Rol-Co schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:26:
Ik heb het gewoon aan zodat ik het op slimmemeterportal nog een beetje kan controleren i.p.v niets zien en er na een jaar achter komen.
Met een kladblok iedere maand werkt ook.
Kan je ook meteen de waterstand en gas meenemen.
En Excel doet de rest. Werkt al sinds 2005.
Hoog aluhoedje gehalte. ;)
Laat me raden.
Jij hebt niets te verbergen?

• Rol-Co

Rol-Co

LooneyTunes schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:44:
[...]

Ik moet naar buiten voor mijn meter, bij kou en/of regen geen succes. Je staat daar niet echt voor de lol.
Gas hebben we niet en water is niet interessant.

Maar ik heb dat al een jaar gedaan, elke dag de standen opschrijven, in 2013 maar tijden veranderen.
Laat me raden.
Klopt, dat heb ik niet, maar dat is niet mijn argument, ik ben niet een bn er of van de overheid of zoiets dus vrij on interessant om naar mijn verbruik te kijken of het te proberen te blokkeren als dat uberhaupt wel kan.

Rol-Co wijzigde deze reactie 01-02-2020 21:23 (6%)

• Liveshort
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

Liveshort

Certified Crazy Person

LooneyTunes schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:44:
[...]

[...]

Laat me raden.
Met een kladblok iedere maand is natuurlijk wel meer moeite dan een automatisch systeem. Het privacy argument zal voor iedereen anders zijn, maar welke informatie gaan ze nu echt uit het energieverbruik van je hele huis bij elkaar halen? Dat je net als heel Nederland tussen 6 en 7 eet? Dat je wel eens op vakantie gaat? Ze hebben jouw specifieke informatie niet nodig om een representatieve dataset te bouwen, dus waarom zouden ze het risico op flinke boetes nemen?

Het is natuurlijk je goed recht om hier een andere mening over te hebben, maar om nu direct weer zo'n dooddoener te gooien en de ander weg te zetten alsof hij niets om zijn privacy geeft, slaat ook nergens op. Lekker makkelijk om de mening van iemand anders zonder inhoudelijke argumenten weg te zetten.

Desktop - i7 6700 - GTX 960 4GB ||| Sony S15 - Full HD IPS - Crucial BX200 480 GB ||| Surface RT - Type cover

• LooneyTunes
Mooi, waar laat jij je bankpasje en wat is je pincode?
En doe voor de volledigheid meteen je adres er maar bij.

Of toch wel iets te verbergen?

Maar goed:
Je kunt de slimme meter dus weigeren. Let dan goed op wanneer je een brief van de netbeheerder krijgt met de aankondiging dat er een slimme meter gaat worden geplaatst. Het weigeren van de meter moet via je netbeheerder en is kosteloos. Als je oude meter dan afgekeurd is en moet worden vervangen, krijg je in plaats van de slimme meter een digitale meter die niet van afstand uit te lezen is.(consumentenbond 2019)
Weigeren van de slimme meter
Wilt u geen slimme meter? Dan kunt u bij uw netbeheerder de slimme meter weigeren. U behoudt uw huidige energiemeter. Dan kunt u geen gebruik maken van nieuwe diensten en toepassingen om energie te besparen. Ook moet u zelf uw meterstanden doorgeven.

Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uit te lezen is. (Rijksoverheid)
Een administratief uitgeschakelde meter is dus geen een 'domme' digitale meter.

• Rol-Co

Rol-Co

LooneyTunes schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:14:
[...]

Mooi, waar laat jij je bankpasje en wat is je pincode?
En doe voor de volledigheid meteen je adres er maar bij.

Of toch wel iets te verbergen?
Valt in een iets andere categorie, maar we kunnen het ook omdraaien, jij doet de gordijnen dicht als je licht aan doet of een oven zodat niemand op straat kan zien dat je de oven gebruikt.
Een administratief uitgeschakelde meter is dus geen een 'domme' digitale meter.
Nee, fysiek is het dezelfde, maar het is een mooie tussenoplossing voor mensen die daar dus een probleem mee hebben.

• LooneyTunes
Liveshort schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:39:
Ze hebben jouw specifieke informatie niet nodig om een representatieve dataset te bouwen,
En je geeft dus precies het argument tegen slimme meters.
Dat kunnen ze prima op wijkniveau aflezen.
En waarschijnlijk een stuk nauwkeuriger dan iedere 15 minuten achter iedere willekeurige voordeur.

OF men had vanaf dag 1 meteen in moeten zetten op de uitrol van een écht 'smart-grid' waar de wasmachine met een (wijk) centrale communiceert over de aanwezigheid van en overschot in zonnestroom. (en uiteraard nog veel meer koppelingen). DAT is pas slim.
Maar deze "slimme" meters zijn weel te dom voor dit soort systemen. (en houdt het 'smart-grid' eigenlijk tegen want ja, al die investeringen in "smart"-meters....)
dus waarom zouden ze het risico op flinke boetes nemen?
Het hoeft maar één keer fout te gaan. Ze zullen niet de eerste zijn.
Wat ze niet hebben kunnen ze ook niet lekken.
Lekker makkelijk om de mening van iemand anders zonder inhoudelijke argumenten weg te zetten.
Dooddoeners zijn geen argumenten.

• LooneyTunes
Rol-Co schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:26:
Valt in een iets andere categorie,
Dat vind jij. ;)

Het is domweg wèèr een stukje (onnodig) geknabbel aan de privacy. (grondwet, burgerlijk wetboek)
maar we kunnen het ook omdraaien, jij doet de gordijnen dicht als je licht aan doet of een oven zodat niemand op straat kan zien dat je de oven gebruikt.
Mijn oven is niet zichtbaar vanaf de straat.
Bovendien houdt mijn oven geen log bij sinds de aankoop en is hij ook niet verbonden met een log-dienst.
Nee, fysiek is het dezelfde, maar het is een mooie tussenoplossing voor mensen die daar dus een probleem mee hebben.
Enexis denkt er anders over:
https://www.enexis.nl/con.../wilt-u-geen-slimme-meter

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Voor iedereen die geen slimme meter wil is er een digitale zonder communicatie module dus voor ieder wat wils.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 14:36
LooneyTunes schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:36:
[...]

En je geeft dus precies het argument tegen slimme meters.
Dat kunnen ze prima op wijkniveau aflezen.
En waarschijnlijk een stuk nauwkeuriger dan iedere 15 minuten achter iedere willekeurige voordeur.

OF men had vanaf dag 1 meteen in moeten zetten op de uitrol van een écht 'smart-grid' waar de wasmachine met een (wijk) centrale communiceert over de aanwezigheid van en overschot in zonnestroom. (en uiteraard nog veel meer koppelingen). DAT is pas slim.
Maar deze "slimme" meters zijn weel te dom voor dit soort systemen. (en houdt het 'smart-grid' eigenlijk tegen want ja, al die investeringen in "smart"-meters....)

[...]

Het hoeft maar één keer fout te gaan. Ze zullen niet de eerste zijn.
Wat ze niet hebben kunnen ze ook niet lekken.

[...]

Dooddoeners zijn geen argumenten.
Als men geen slimme meter wil vanwege privacy, zou men akkoord moeten gaan met een domme meter (een echte domme meter zonder GPRS module) met aparte telwerken voor opname en teruglevering.

Maar als iemand ook die meter weigert heeft die persoon andere motieven.

• LooneyTunes
Joris748 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 08:12:
Maar als iemand ook die meter weigert heeft die persoon andere motieven.
Of meer vertrouwen in natuurwetten dan in firmware bouwers. ;)

• Evert134
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 11:11
Ik ga vooralsnog de slimme meter niet laten plaatsen ook al zal het binnen 2 jaar verplicht worden heb ik er geen last van als er een oude meter in mijn kast zit. of dat ze hem nu of over 2 jaar wisselen.
En het grootste punt waar ik mee zit is dat ik er wel van overtuigd ben dat deze meters worden gebuikt om data te verzamelen.
er zijn nu dal en dag tarieven bij sommige leveranciers en straks kunnen deze tarieven per huishouden wisselen. dat ze een programma kunnen maken die mijn actieve tijden bijhoud en hier het tarief op gaat aanpassen.

daarnaast heb ik ook weinig vertrouwen in meters waar dit van uit zou staan.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Evert134 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:32:
Ik ga vooralsnog de slimme meter niet laten plaatsen ook al zal het binnen 2 jaar verplicht worden heb ik er geen last van als er een oude meter in mijn kast zit. of dat ze hem nu of over 2 jaar wisselen.
En het grootste punt waar ik mee zit is dat ik er wel van overtuigd ben dat deze meters worden gebuikt om data te verzamelen.
er zijn nu dal en dag tarieven bij sommige leveranciers en straks kunnen deze tarieven per huishouden wisselen. dat ze een programma kunnen maken die mijn actieve tijden bijhoud en hier het tarief op gaat aanpassen.

Hoe willen ze dan data verzamelen van jou huishouden als je een slimme meter hebt die administratief uit staat of je hebt zoals ook mogelijk is een digitale meter laten plaatsen die helemaal geen communicatie module heeft? 8)7

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 14:37

Proton_

Team Welles

@LooneyTunes
Mechanica slijt stilletjes en niet-lineair, dat laat je Excel niet zien.
Willie Wortel in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
ZuinigeRijder in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
De ferrarismeter is niet heilig.
@Evert134
Ik ben er ook van overtuigd dat een slimme meter gebruikt wordt voor dataverzameling, dat stond namelijk op de brief ;)
Daardoor wordt er nu bij mij eerlijker gefactureerd en geen standen meer geschat. Mijn stroomverbruik kan makkelijk 2000 kWh per jaar verschillen, afhankelijk van de afstand tot mijn werk op dat moment en het weer.
Ik hoop dat de netbeheerder de flexibiliteit krijgt om mij een ander tariefstelsel te geven dan anderen, want mijn stroomverbruik is wat atypisch en grotendeels verplaatsbaar (auto met 64 kWh accu waarvan maar 6 dagelijks nodig is).
Bovendien zijn er in mijn straat nog minstens tien andere elektrische auto's, ik heb liever dat de netbeheerder mij prikkelt om op andere tijden te laden dan mijn buren dan dat zij duizenden euro's aan netverzwaring uitgeeft (wat ze direct aan de gemeenschap doorrekenen, ook aan de mensen die er niets aan hebben).

Privacy gaat óók om niet te hoeven uitleggen waarom je data niet wil delen. Het is je goed recht om de verstuurde informatie te beperken.
Het is alleen wel de vraag of deze data (=de vermogensvraag van een gehele aansluiting) wel van jou is, de infrastructuur (en meter) is immers van de netbeheerder.
Het staat je vrij om met zonnepanelen en/of een kleine thuisaccu de vermogensinformatie van ruis te voorzien om daarmee de controle over de data terug te krijgen.

Hmm, misschien is daar wel markt voor ;)

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• LooneyTunes
Proton_ schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:07:
@LooneyTunes
Mechanica slijt stilletjes en niet-lineair, dat laat je Excel niet zien.
Net zoals rekenfoutjes in de digitale meter :)
De ferraris in de teruglever-lijn wijkt nog geen halve procent af van de interne teller van de omvormer (met bijna 16 MWh op de teller). En dat is voornamelijk te verklaren doordat de teller van de omvormer "verder achter de komma" kijkt in de ochtend en avonduren.

• SirBlade
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17-02 15:02

Dan komt vroeger of later de monteur langs met de politie en een optionele slotenmaker of stormram en wordt de meter vervangen zonder jouw medewerking. Eventuele schade is dan geheel voor jouw rekening.

• WoodyWindoW
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 12:18

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

SirBlade schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:55:
[...]

Dan komt vroeger of later de monteur langs met de politie en een optionele slotenmaker of stormram en wordt de meter vervangen zonder jouw medewerking. Eventuele schade is dan geheel voor jouw rekening.
Mooi man waar we naar toe gaan met dit land 🙂

• SirBlade
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17-02 15:02
WoodyWindoW schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:42:
[...]

Mooi man waar we naar toe gaan met dit land 🙂
Dat is niets nieuws. De energiemeter is eigendom van het energiebedrijf en jij bent verplicht de monteur daar bij te laten. Meestal zie je de politie-inzet bij wanbetalers die worden afgesloten of die een prepaid meter krijgen.

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:54

Je kunt gewoon een meter zonder communicatiemodule krijgen. Een slimme meter wordt niet verplicht

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

• Proton_

Proton_

Team Welles

LooneyTunes schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:35:
[...]
De ferraris in de teruglever-lijn wijkt nog geen halve procent af van de interne teller van de omvormer (met bijna 16 MWh op de teller). En dat is voornamelijk te verklaren doordat de teller van de omvormer "verder achter de komma" kijkt in de ochtend en avonduren.
Begrijp ik goed dat je een teruglever-ferrarismeter hebt? Die draait dan alsnog alleen maar in één richting, namelijk de richting waarin hij geijkt is, in tegenstelling tot je hoofdmeter.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

SirBlade schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:55:
[...]

Of ze sluiten gewoon je stroom af omdat je niet meewerkt. Lijkt me dat ze alleen zo je huis binnen komen bij gevaar.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:21
Marzman schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:48:
[...]

Of ze sluiten gewoon je stroom af omdat je niet meewerkt. Lijkt me dat ze alleen zo je huis binnen komen bij gevaar.
De enige manier om je van energie af te sluiten is door in je huis te komen en de hoofdstoppen eruit te halen en verzegelen (het verbreken hiervan is een misdrijf!). Check maar eens het programma deurwaarders, daar is dat weleens voorgekomen. Dan komt er een deurwaarder, slotenmaker, politie en de netbeheerder om het te regelen. Ze gaan echt niet je straat opengraven en de gas en/of elektra leiding doorknippen. Alleen water kan van buitenaf afgesloten worden via een putje.

• LooneyTunes
Proton_ schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:45:
Die draait dan alsnog alleen maar in één richting, namelijk de richting waarin hij geijkt is, in tegenstelling tot je hoofdmeter.
Aangezien het natuurkundig principe niet anders is, mag ik er van uitgaan dat beide richtingen geijkt zijn.
Voor het lager maakt het niet uit of iets links of rechts draait.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

jongetje schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:59:
[...]

De enige manier om je van energie af te sluiten is door in je huis te komen en de hoofdstoppen eruit te halen en verzegelen (het verbreken hiervan is een misdrijf!). Check maar eens het programma deurwaarders, daar is dat weleens voorgekomen. Dan komt er een deurwaarder, slotenmaker, politie en de netbeheerder om het te regelen. Ze gaan echt niet je straat opengraven en de gas en/of elektra leiding doorknippen. Alleen water kan van buitenaf afgesloten worden via een putje.
Die graven echt wel buiten in de stoep, zelf meegemaakt hier een paar deuren verder, kosten worden wel verhaald zij de deurwaarder nog.

• Proton_

Proton_

Team Welles

LooneyTunes schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:09:
[...]
Aangezien het natuurkundig principe niet anders is, mag ik er van uitgaan dat beide richtingen geijkt zijn.
Ik dacht vroeger hetzelfde als jij :)
Wat is jouw verklaring voor mijn tegenvoorbeelden?

• LooneyTunes
Proton_ schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:29:
Wat is jouw verklaring voor mijn tegenvoorbeelden?
Dat n=2 niet veel is ;)
Hier heb ik de eerste week dat de panelen er hingen de handel minutieus bijgehouden.
En ik kon geen afwijkingen vinden. (en 't kreng was pas 31 jaar oud toen-ie ging terugdraaien ;) )

• Proton_

Proton_

Team Welles

Verrassend, een natuurkundig principe dat op n=2 plekken niet meer geldt.
Nou ja, het is modern om feiten die je niet liggen weg te wuiven.

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
LooneyTunes schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:09:
[...]

Toch zit er een klein verschil in beide richtingen ook al lijken ze 100% eender te zijn. Echter er zit in dat ogenschijnlijk gelijke natuurkundig principe toch een addertje onder het gras. Dat is hier overigens al meer dan eens uitgelegd. Dit is dus de zoveelste keer.

Je gaat namelijk uit van het ideale principe van dit type meter, en dat bestaat in de praktijk helaas niet. Die ideale ferrarismeter zou een stroomspoel moeten hebben met een impedantie van nul en een spanningspoel met alleen maar inductieve weerstand. Dat maakt een aanpassing noodzakelijk die er voor zorgt dat de meter toch beantwoordt aan dat principe, zijnde een maximum koppel bij nul graden fase verschuiving en geen koppel bij 90 graden. Helaas is die aanpassing alleen optimaal in één richting, in de andere richting is een kleine afwijking onvermijdelijk. Geleidelijk verdwijnt de ferrarismeter, maar toen hij nog volop in productie was werd de grote massa voor woningen dan ook maar in één richting geijkt.

• LooneyTunes
Proton_ schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 07:41:
Verrassend, een natuurkundig principe dat op n=2 plekken niet meer geldt.
Tegen defecten is niets opgewassen.
Nou ja, het is modern om feiten die je niet liggen weg te wuiven.
Daar tegenover staat mijn n=1 dat het wel goed gaat.
Dus.......

• LooneyTunes
Techneut schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:55:
Helaas is die aanpassing alleen optimaal in één richting, in de andere richting is een kleine afwijking onvermijdelijk.
Zolang dat binnen de klasse II blijft, lijkt me dat geen bezwaar.

• Rol-Co

Rol-Co

LooneyTunes schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:35:
[...]

En hoe heb je dat kunnen zien dan op een ferarris na 16MWh? Er moet altijd een grote afwijking zijn i.v.m het stil staan bij gelijk gebruik/opwek.

• LooneyTunes
Rol-Co schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 07:56:
En hoe heb je dat kunnen zien dan op een ferarris na 16MWh? Er moet altijd een grote afwijking zijn i.v.m het stil staan bij gelijk gebruik/opwek.
Lezen ;)
De ferraris in de teruglever-lijn
Omvormer --> kWh(teruglever) --> meterkast --> kWh(netberheer) --> net.

• Techneut
  • Niet online
LooneyTunes schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 00:44:
[...]

Zolang dat binnen de klasse II blijft, lijkt me dat geen bezwaar.
Klopt helemaal, mits dat voldoen aan die klasse ook uit een ijking werd aangetoond. Maar die ijking heeft bij de kWh-meters voor gewone kleinverbruikers nooit plaatsgevonden, doodgewoon omdat dit voorheen niet relevant was. Daarom kan een energiebedrijf of netbeheerder ook niet garanderen of de meter daaraan voldoet. Vandaar de eis dat bij teruglevering en de erkenning daarvan door het energiebedrijf een nieuwe meter wordt geplaatst.

• cricque
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 12:07
SirBlade schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:51:
[...]

Dat is niets nieuws. De energiemeter is eigendom van het energiebedrijf en jij bent verplicht de monteur daar bij te laten. Meestal zie je de politie-inzet bij wanbetalers die worden afgesloten of die een prepaid meter krijgen.
Dat weet ik nog zo niet ... Want hier in België moet je wel betalen voor isntallatiekost ... En er is geen huur. Tevens als je een huis koop is er een installatiekost/prijs voor het toestel dat je moet betalen. Dus hier ben je wel "eigenaar", want ik heb een prijs voor dat toestel moeten betalen. Als ik eens tijd heb zal ik de eerste factuur eens opzoeken

pvoutput

• Techneut
  • Niet online
Ja, best mogelijk dat je gelijk hebt cricque, dat het in België net iets anders is dan hier. Maar dat wil niet zeggen dat het in Nederland ook zo is. En dat is het ook niet, wat SirBlade hier zegt is hoe je het ook wendt of keert gewoon waar.

• Rol-Co

Rol-Co

LooneyTunes schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:16:
[...]

Lezen ;)

[...]

Omvormer --> kWh(teruglever) --> meterkast --> kWh(netberheer) --> net.
Dat kan jij niet zien met een ferarris en alleen een omvormer uitlezing? Dus is klets. >:)

• LooneyTunes
Rol-Co schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:37:
[...]

Dat kan jij niet zien met een ferarris en alleen een omvormer uitlezing? Dus is klets. >:)
Dat de omvormer en MIJN EIGEN ferraris (dus niet die van het net) nog geen ½% verschillen, kan ik uitstekend uitlezen.
Zelfs zonder bril. ;)

Had ik het er al over gehad dat het mijn eigen ferraris was?
Dus nog een keer:
1: Omvormer --> 2: ferraris kWh(teruglever) --> 3: meterkast --> 4: kWh(netberheer) --> 5: net.
1 en 2 wijken dus nog geen half procent af van elkaar en dat is, zonder klets, prima af te lezen. ;)

• Proton_

Proton_

Team Welles

@LooneyTunes je mist nog een verbruik-only ferraris om ons de mond te snoeren. Dat een ferraris in de geijkte richting goed loopt, verbaast niemand.
Je meter bij 4. loopt twee kanten op en is daar niet voor geijkt.
Het kan heel goed dat hij niet afwijkt (of terug zelfs harder loopt), dan heb je natuurlijk geluk, maar je weet dat nu niet.

• Rol-Co

Rol-Co

LooneyTunes schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:16:
[...]

Dat de omvormer en MIJN EIGEN ferraris (dus niet die van het net) nog geen ½% verschillen, kan ik uitstekend uitlezen.
Zelfs zonder bril. ;)

Had ik het er al over gehad dat het mijn eigen ferraris was?
Dus nog een keer:
1: Omvormer --> 2: ferraris kWh(teruglever) --> 3: meterkast --> 4: kWh(netberheer) --> 5: net.
1 en 2 wijken dus nog geen half procent af van elkaar en dat is, zonder klets, prima af te lezen. ;)
Ja dat zeikte je ja >:)
Maar ondanks de eigen ferarris of omvormer uitlezing kan je stilstand niet meten, met dan een 1/2 % verschil durf ik wel te stellen dat die meter fout meet. :) dat verschil moet veel meer zijn.

• Techneut
  • Niet online
Ik geef de voorkeur aan een fatsoenlijke woordkeus. Maar niettemin hebben je (LooneyTunes) discussie-tegenstanders helemaal gelijk, en het is nog heel eenvoudig te verklaren ook. In jouw geval (dat is jouw manier van meten) heb je drie kWh-meters nodig om volledig inzicht te hebben in je eigen verbruik, anders mis je mogelijk heel veel kWh's waar je totaal geen weet van hebt. Niet alleen maar het genoemde "stilstand verlies". Het kan wel met twee, maar dan moet de"hoofdmeter" twee aparte telwerken hebben voor leveren en ontvangen. Met andere woorden, je zal dan dus toch moeten toegeven aan een slimme of niet slimme meter met aparte telwerken.

• LooneyTunes
Rol-Co schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:37:
[...]

Maar ondanks de eigen ferarris of omvormer uitlezing kan je stilstand niet meten, met dan een 1/2 % verschil durf ik wel te stellen dat die meter fout meet. :) dat verschil moet veel meer zijn.
De ferraris is geijkt. De omvormer niet (zelfs onbekend welke foutmarges dat ding heeft).
Welke van de 2 spreekt "de waarheid"?
Blind vertrouwen in digitale meters die analoge grootheden meten is nergens op gebaseerd als je niets over de bijbehorende meettechniek en methode weet.

• Techneut
  • Niet online
Prima, maar kun je uit de standen van die twee meters (vergeet heel even de nauwkeurigheid) vertellen welk deel van de opwekking naar je eigen woning is gegaan en welk deel naar het net? En wat je eigen woning nou echt heeft gebruikt, die ferrarismeter geeft alleen maar een saldo weer van vooruit en teruglopen. De uiterste waarden in beide richtingen kan hij niet onthouden.

Of interesseren die je niet? Vreemd, maar het kan natuurlijk, niets op tegen.

Techneut wijzigde deze reactie 08-02-2020 22:47 (42%)

• LooneyTunes
Techneut schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:56:
Prima, maar kun je uit de standen van die twee meters (vergeet heel even de nauwkeurigheid) vertellen welk deel van de opwekking naar je eigen woning is gegaan en welk deel naar het net?
De (net) meter staat nu ongeveer 900 kWh hoger dan dat-ie stond toen de panelen werden geïnstalleerd. (en ondertussen afgelopen jaar van 9 naar 10 panelen gegaan)
En wat je eigen woning nou echt heeft gebruikt, die ferrarismeter geeft alleen maar een saldo weer van vooruit en teruglopen. De uiterste waarden in beide richtingen kan hij niet onthouden.
Staat allemaal in een excelsheet. (per maand).
Dan zie je inderdaad grote 'dippen' in de zomer en 'pieken' in de winter in de net-meter standen.
Of interesseren die je niet? Vreemd, maar het kan natuurlijk, niets op tegen.
Het jaargemiddelde (jaarrekening) is uiteindelijk meest interessant 8)
Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True