(dit is geen leuk antwoord om te geven, gewoon omdat er dan altijd van die slimme meter loverboy's zijn die er weer helemaal niet mee eens zijn.dongilles schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:29:
Hallo allemaal,
Vraagje, afgelopen week zijn mijn zonnepanelen aangemeld bij Enexis nu krijg ik de volgende melding van hun
“Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering. Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan. Om deze reden bieden wij u kosteloos een vervanging van uw huidige meter voor een slimme digitale meter aan.“
Omdat de meter niet is afgekeurd probeert Enexis zo mij toch een slimme meter te geven?
of veel mensen die geen kennis van zaken hebben, nog van politiek.
dus bij voorbaat, die mensen hoeven niet te reageren, die negeer ik gewoon.
dit is een standaard brief die iedereen krijgt die zich aanmeld.
welke oude meter je ook hebt hangen, rem/blokkering of niet.
wat ik aanraad: check even goed hoeveel de zonnepanelen opbrengen.
en of de meter ook achter uit draait.
niet alleen het wiel, de blokkering zit vaak alleen op de nummers.
hou rekening er mee dat je voor de meter invoert.
dus als je ijskast 1000W gebruik en je panelen leveren 1000W, dan ziet de feraris en slimme meter 0W.
ongeveer 20% gebruik je rechtstreeks van de panelen en word niet door de meter gezien.
gaat dit allemaal gewoon goed.
waarvoor zou je dan nog de slimme meter willen?
zeker als je een 1 telwerk feraris hebt is die veel simpeler als een slimme meter.
(2 telwerk meter ook geen probleem, maar wil je perse dag/nacht stroom voor dat kleine verschil.?)
maar dit is persoonlijk.
(persoonlijk zou ik best een slimme meter willen, maar DSMR-4.x nee laat maar, kan ik geen bal mee.
DSMR-5.0 begint een beetje bruikbaar te worden.
maar ik wacht wel op verzie 6 of tot er meer duidelijk is.
een 4 laten vervangen voor een 5, is vrijwel onmogenlijk, die dingen moeten eerst 15+ jaar mee gaan voordat ze vervangen worden door netbeheerder. dus wat je nu kiest moet je 15+ jaar mee gaan doen. waarschijnlijk
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)