Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:48
dongilles schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:29:
Hallo allemaal,

Vraagje, afgelopen week zijn mijn zonnepanelen aangemeld bij Enexis nu krijg ik de volgende melding van hun

“Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering. Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan. Om deze reden bieden wij u kosteloos een vervanging van uw huidige meter voor een slimme digitale meter aan.“

Omdat de meter niet is afgekeurd probeert Enexis zo mij toch een slimme meter te geven?
(dit is geen leuk antwoord om te geven, gewoon omdat er dan altijd van die slimme meter loverboy's zijn die er weer helemaal niet mee eens zijn.
of veel mensen die geen kennis van zaken hebben, nog van politiek.
dus bij voorbaat, die mensen hoeven niet te reageren, die negeer ik gewoon. >:) )

dit is een standaard brief die iedereen krijgt die zich aanmeld.
welke oude meter je ook hebt hangen, rem/blokkering of niet. ;)

wat ik aanraad: check even goed hoeveel de zonnepanelen opbrengen.
en of de meter ook achter uit draait.
niet alleen het wiel, de blokkering zit vaak alleen op de nummers.

hou rekening er mee dat je voor de meter invoert.
dus als je ijskast 1000W gebruik en je panelen leveren 1000W, dan ziet de feraris en slimme meter 0W.
ongeveer 20% gebruik je rechtstreeks van de panelen en word niet door de meter gezien.

gaat dit allemaal gewoon goed.
waarvoor zou je dan nog de slimme meter willen?
zeker als je een 1 telwerk feraris hebt is die veel simpeler als een slimme meter. ;)
(2 telwerk meter ook geen probleem, maar wil je perse dag/nacht stroom voor dat kleine verschil.?)
maar dit is persoonlijk.

(persoonlijk zou ik best een slimme meter willen, maar DSMR-4.x nee laat maar, kan ik geen bal mee.
DSMR-5.0 begint een beetje bruikbaar te worden.
maar ik wacht wel op verzie 6 of tot er meer duidelijk is.
een 4 laten vervangen voor een 5, is vrijwel onmogenlijk, die dingen moeten eerst 15+ jaar mee gaan voordat ze vervangen worden door netbeheerder. dus wat je nu kiest moet je 15+ jaar mee gaan doen. waarschijnlijk ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mdo8
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10-11-2019
Hallo allemaal,

Vraagje, afgelopen week zijn mijn zonnepanelen aangemeld bij Enexis nu krijg ik de volgende melding van hun

“Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering. Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan. Om deze reden bieden wij u kosteloos een vervanging van uw huidige meter voor een slimme digitale meter aan.“

Omdat de meter niet is afgekeurd probeert Enexis zo mij toch een slimme meter te geven?
Zeer zeker weigeren, je zult me dankbaar zijn in 2023.

• LooneyTunes
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:10
klump4u schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:31:

Waarom was ter plekke weigeren geen optie?
Omdat de monteur geen domme meter had meegekregen. Ondanks dat dat uitstekend was doorgekomen bij de opdrachtgevers.
Maar blijkbaar is het niet kunnen aansluiten van een gasmeter een uitstekende optie om het niet te doen.
(en er is nog steeds geen nieuwe afspraak gemaakt door de netbeheerder. Dit speelde ruim een jaar geleden)

• mdo8
hesselbeertje schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:41:
[...]

Je hebt de netbeheerder gewoon (op afspraak) toegang te verlenen tot de meter, net als wanneer er ander onderhoud aan de hoofdaansluiting nodig is. Die meter en aansluiting zij niet van jou.

En als je helemaal niet meewerkt, zullen ze je op het laatst gewoon afsluiten.
Sla de wet er maar op na

https://www.trouw.nl/nieu...me-energiemeter~b72628e1/

Ook niet na 2023

https://www.zelfenergiepr...e-slimme-meter-verplicht/

En ze zullen je ook niet afsluiten bij een zogenaamde afgekeurde meter, dan komt die op de gedoogd lijst als je niet wilt dat die weg gehaald wordt.

https://www.vandekamer.com/instanties/nieuwe-meter-4

Hoofdbericht en reactie Nr 15

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

mdo8 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:28:
[...]

Sla de wet er maar op na

Ook niet na 2023

En ze zullen je ook niet afsluiten bij een zogenaamde afgekeurde meter, dan komt die op de gedoogd lijst als je niet wilt dat die weg gehaald wordt.

Diepere zucht .....

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• mdo8
Wat is er zo diep aan, men kan wel van alles roepen dat het bij wet verplicht is en dat ze je afsluiten en weet ik t allemaal. Maar het gebeurt niet want het is wettelijk niet verplicht. Zo simpel is het, dat zou juist een opluchting moeten zijn ipv een diepe zucht.

• Jef61
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23:59
mdo8 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:28:
[...]

Sla de wet er maar op na

Ook niet na 2023

Ik denk dat je de artikelen nog eens goed moet lezen :)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

mdo8 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:32:
[...]

Wat is er zo diep aan, men kan wel van alles roepen dat het bij wet verplicht is en dat ze je afsluiten en weet ik t allemaal. Maar het gebeurt niet want het is wettelijk niet verplicht. Zo simpel is het, dat zou juist een opluchting moeten zijn ipv een diepe zucht.
Je begrijpt het nog steeds niet hoe het nu werkt nu en wat met wil na 2023, zoals @Jef61 hierboven schrijft, lees nou eens goed.

• mdo8
klump4u schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:36:
[...]

Je begrijpt het nog steeds niet hoe het nu werkt nu en wat met wil na 2023, zoals @Jef61 hierboven schrijft, lees nou eens goed.
Dan zijn ze afgekeurd, maar niet verboden. Want als je geen zonnepanelen hebt heb je geen dubbel telwerk verplichting. Dus ben benieuwd hoe het gaat lopen, we zullen zien in 2023. Zie namelijk nergens exacte artikelnummers die gewijzigd gaan worden, Als de wetten aangepast zijn hoor ik het graag.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

mdo8 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:48:
[...]

Dan zijn ze afgekeurd, maar niet verboden. Want als je geen zonnepanelen hebt heb je geen dubbel telwerk verplichting. Dus ben benieuwd hoe het gaat lopen, we zullen zien in 2023. Zie namelijk nergens exacte artikelnummers die gewijzigd gaan worden, Als de wetten aangepast zijn hoor ik het graag.
Je leest gewoon selectief wat je wilt lezen en niet waar het in deze discussie over gaat.
Maar nog een keer dan speciaal voor jou.
Huidige situatie is geen verplichting voor een (slimme)digitale meter zolang jou ferrarismeter niet op de lijst met afgekeurde meters staat.
In 2023 wil men salderen afbouwen met daaraan de verplichting dat als je dan zonnepanelen hebt je verplicht bent om een (slimme) digitale meter te hebben.

• mdo8
klump4u schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:09:
[...]

Je leest gewoon selectief wat je wilt lezen en niet waar het in deze discussie over gaat.
Maar nog een keer dan speciaal voor jou.
Huidige situatie is geen verplichting voor een (slimme)digitale meter zolang jou ferrarismeter niet op de lijst met afgekeurde meters staat.
In 2023 wil men salderen afbouwen met daaraan de verplichting dat als je dan zonnepanelen hebt je verplicht bent om een (slimme) digitale meter te hebben.
Maar er staat nergens dat het wettelijk verplicht wordt, enige wat ze doen is dat alle ferrarismeter op de afgekeurde lijst komen. Want ik lees nergens welke wetsartikelen gewijzigd gaan worden en of het allemaal al rond is. Er is nogal een verschil wat ze willen in 2023 en alle wetten correct gewijzigd zijn rond die tijd. Zolang dat niet is zie ik het allemaal niet zo storm lopen.

• Jef61
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23:59
mdo8 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:11:
[...]

Maar er staat nergens dat het wettelijk verplicht wordt, enige wat ze doen is dat alle ferrarismeter op de afgekeurde lijst komen. Want ik lees nergens welke wetsartikelen gewijzigd gaan worden en of het allemaal al rond is. Er is nogal een verschil wat ze willen in 2023 en alle wetten correct gewijzigd zijn rond die tijd. Zolang dat niet is zie ik het allemaal niet zo storm lopen.
Dit staat er in het stuk wat je zelf aanhaalt:
Als de huidige salderings regeling afgebouwd gaat worden (zoals het er nu uitziet in 2023), en je levert energie terug aan het net dan wordt het verplicht om een meter die hebben die dit apart registreert (slim of niet slim).

• mdo8
Jef61 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:22:
[...]

Dit staat er in het stuk wat je zelf aanhaalt:
Als de huidige salderings regeling afgebouwd gaat worden (zoals het er nu uitziet in 2023), en je levert energie terug aan het net dan wordt het verplicht om een meter die hebben die dit apart registreert (slim of niet slim).
Maar zo wordt het nu ook verkocht, dat het verplicht is om een afgekeurde meter te moeten laten vervangen, maar het staat nergens in de wet. Zodoende ben ik benieuwd hoe de wetswijziging er precies uit gaat zien. En dat weet nog niemand, dus tot dan is er nog een hoop onduidelijk.

• The Chosen One
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:58

The Chosen One

Zie signature!

Tribbletrouble schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:28:
[...]

Was bij mijn huurhuis destijds geen probleem. I.v.m ouderdom moesten beide meters vervangen worden volgens de brief van de netbeheerder. Toen de monteur kwam, aangegeven dat ik liever geen slimme meter had. Monteur moest toen even bellen en kwam terug met 1 domme/niet digitale meter voor de meter die wegens ouderdom echt vervangen moest worden. De andere mocht gewoon blijven hangen. Overigens kon ik ook kiezen voor een slimme meter, die administratief uitgezet was, als daar mijn voorkeur naar uitging.

Maar ik ben bang, dat ze in jouw geval de slimme meters niet meer gaan omruilen.
Denk het ook ja. Dan maar op 'minder slim' laten zetten. Van wat ik gelezen heb laten ze dat standaard op aan/slim staan.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• weidevogel
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 25-03 16:59
Hallo allemaal,

Bepaal voor jezelf wat voor meter je wilt. Je huidige Ferraris meter, een domme digitale meter of een slimme meter (wel of niet Administratief Uit),
Wil je je Ferraris meter behouden, dan hoef je niets te doen met de brief. Houd de werking van de meter wel in de gaten, vooral in het begin. je zou niet de eerste zijn, die er na een jaar achterkomt dat de meter niet juist heeft geregistreerd. Houd er wel rekening mee, dat je ferrarismeter voor 2023 toch verwisseld gaat worden en dat er tot 2023 geen financieel verschil zit tussen de 3 soorten meters.
Voor een andere meter moet je even reageren op hun mail/brief. Wil je een domme digitale meter , geef dit dan even expliciet aan , anders krijg je een slimme meter. Het automatisch op afstand uit laten lezen van een slimme meter kun je achteraf altijd nog aan laten passen.

• WoodyWindoW
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 21:51

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

hesselbeertje schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:05:
Bovendien worden voor alle tellers gelijke bedragen gehanteerd. Salderen heet dat 😄

Voordat dit veranderd, zullen eerst alle Ferraris meters gesaneerd worden. Er is dus geen sprake van enig voordeel met een oude Ferraris.
Grappig dat mensen met een nieuwe meter deze stille wens zo graag ingewilligd zien worden. Iedereen weet dat de salderingsregeling over een paar jaar voorbij is, maar duidelijk is dat vanaf dan hoogstwaarschijnlijk flexibele tarieven op basis van vraag en aanbod gaan plaatsvinden en zonnepanelen niet meer zo rendabel zullen zijn. Vanaf dan zit je met een terugdraaiende ferrarismeter dus goed.

Wat is er zo eerlijk aan het terugleveren van kWh tegen een (in de toekomst helemaal) veel lager tarief, terwijl diezelfde teruggeleverde kWh bij een ander huishouden gewoon weer verkocht wordt voor € 0,21?

De EU en dus onze overheid wil dat minstens 80% een digitale meter heeft in 2020. Dat is de reden dat de netbeheerders er zo fanatiek in zijn om de oude meters te vervangen. De energieleveranciers gaan daar uiteraard dankbaar de vruchten van plukken.

Er is nog steeds geen wetgeving om een digitale meter te verplichten, dus zolang dat nog niet het geval is, hoeven wij daar niet aan mee te werken.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:27
WoodyWindoW schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 00:01:
[...]Vanaf dan zit je met een terugdraaiende ferrarismeter dus goed.
We ''willen'' helemaal niets, die verplichting is allang aangekondigd als eis voor terugleversubsidie. Het is dan niet meer toegestaan om terug te leveren met een ferarris tenzij er misschien nog een afkoelperiode van een jaar komt ofzo. Het kan ook niet anders want je zou dan gaan discrimineren tussen PV eigenaren, de 1 saldeert wel de ander niet. Daarom heeft het dus weinig zin om je ferraris proberen te houden: of je saldeert maar dit doet de digitale (slimme) ook, of je saldeert maar dit mag niet meer. Of het laatste slim is om te doen dat zal de tijd gaan uitwijzen.
WoodyWindoW schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 00:01:
[...]maar duidelijk is dat vanaf dan hoogstwaarschijnlijk flexibele tarieven op basis van vraag en aanbod gaan plaatsvinden en zonnepanelen niet meer zo rendabel zullen zijn.
Ik vind dat helemaal niet zo ''hoogstwaarschijnlijk'' eigenlijk, vermoedelijk komen die flexibele tarieven er nooit. Daarnaast staat dat compleet los van salderen zeker qua tijdslijn.

Jim423 wijzigde deze reactie 14-10-2019 00:32 (23%)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• mdo8
Jim423 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 00:29:
[...]

We ''willen'' helemaal niets, die verplichting is allang aangekondigd als eis voor terugleversubsidie. Het is dan niet meer toegestaan om terug te leveren met een ferarris tenzij er misschien nog een afkoelperiode van een jaar komt ofzo. Het kan ook niet anders want je zou dan gaan discrimineren tussen PV eigenaren, de 1 saldeert wel de ander niet. Daarom heeft het dus weinig zin om je ferraris proberen te houden: of je saldeert maar dit doet de digitale (slimme) ook, of je saldeert maar dit mag niet meer. Of het laatste slim is om te doen dat zal de tijd gaan uitwijzen.

[...]

Ik vind dat helemaal niet zo ''hoogstwaarschijnlijk'' eigenlijk, vermoedelijk komen die flexibele tarieven er nooit. Daarnaast staat dat compleet los van salderen zeker qua tijdslijn.
Het heeft juist heel veel zin om je ferraris te behouden, want er is geen wetsartikel die hem verbied. En ik zie het ook niet gebeuren dat 2023 die wet wel gewijzigd is

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:33
mdo8 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:28:
[...]

Maar zo wordt het nu ook verkocht, dat het verplicht is om een afgekeurde meter te moeten laten vervangen, maar het staat nergens in de wet. Zodoende ben ik benieuwd hoe de wetswijziging er precies uit gaat zien. En dat weet nog niemand, dus tot dan is er nog een hoop onduidelijk.
Zoveel onduidelijkheid is er niet, de verplichting tot het vervangen van afgekeurde meters kun je vrij eenvoudig vinden.
https://www.agentschaptel...lad+Afgekeurde+meters.pdf
https://wetten.overheid.nl/BWBR0019517/2019-01-01

• mdo8
ninjazx9r98 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:35:
[...]

Zoveel onduidelijkheid is er niet, de verplichting tot het vervangen van afgekeurde meters kun je vrij eenvoudig vinden.
https://www.agentschaptel...lad+Afgekeurde+meters.pdf
https://wetten.overheid.nl/BWBR0019517/2019-01-01
Vreemd dat er mensen zijn, zoals mij, die gewoon nog hun afgekeurde ferrarismeter hebben en dat die op een gedoogdlijst staat.

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:33
mdo8 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:42:
[...]

Vreemd dat er mensen zijn, zoals mij, die gewoon nog hun afgekeurde ferrarismeter hebben en dat die op een gedoogdlijst staat.
Nog nooit van een dergelijke lijst gehoord maar als die bestaat dan is dat helemaal niet vreemd en zegt het woord "gedogen" al voldoende. Heb je ook een verwijzing naar een dergelijke lijst of het bestaan er van?

• mdo8
ninjazx9r98 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:47:
[...]

Nog nooit van een dergelijke lijst gehoord maar als die bestaat dan is dat helemaal niet vreemd en zegt het woord "gedogen" al voldoende. Heb je ook een verwijzing naar een dergelijke lijst of het bestaan er van?

reactie 15 en er staan meerdere reacties tussen. Maar tegen die tijd mogen ze aanbellen met een dwangbevel. Zie niet gebeuren dat de wetgeving die in 2009 door de Eerste Kamer afgeketst is nu er wel zomaar even doorheen komt. Ze kunnen roepen 2023 is het verboden. Maar ik zie ze wel aan de voordeur met een dwangbevel..

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

mdo8 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:57:
[...]

reactie 15 en er staan meerdere reacties tussen. Maar tegen die tijd mogen ze aanbellen met een dwangbevel. Zie niet gebeuren dat de wetgeving die in 2009 door de Eerste Kamer afgeketst is nu er wel zomaar even doorheen komt. Ze kunnen roepen 2023 is het verboden. Maar ik zie ze wel aan de voordeur met een dwangbevel..
Je hebt het alsmaar over wetten en bewijzen laten zien, laat nou eens bewijs zien van die gedooglijst en kom niet met een link naar reacties van een of andere hobbysite, bovendien niemand roept dat het in 2023 verboden is maar dat het een voornemen is.

• devino
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:50

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

mdo8 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:57:
[...]

Het is heel simpel de meter is niet van jou, die huur je van de netbeheerder. Als deze is afgekeurd, is er voldoende recht vanuit hun zijde om deze te vervangen. Het enigste wat je dan niet verplicht bent is een slimme meter te accepteren, maar je moet wel een digitale meter accepteren met 4 telwerken. Hoeft helemaal niets voor aangepast te worden.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 25-03 14:45

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:44:
[...]
een 4 laten vervangen voor een 5, is vrijwel onmogenlijk, die dingen moeten eerst 15+ jaar mee gaan voordat ze vervangen worden door netbeheerder. dus wat je nu kiest moet je 15+ jaar mee gaan doen. waarschijnlijk ;) )
Of hij moet gewoon stuk gaan :P Die oude (digitale) meter van ons was binnen 10 jaar kaduuk :p
LooneyTunes schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:11:
[...]

Omdat de monteur geen domme meter had meegekregen. Ondanks dat dat uitstekend was doorgekomen bij de opdrachtgevers.
Maar blijkbaar is het niet kunnen aansluiten van een gasmeter een uitstekende optie om het niet te doen.
(en er is nog steeds geen nieuwe afspraak gemaakt door de netbeheerder. Dit speelde ruim een jaar geleden)
Daar had ik nog helemaal niet eens aan gedacht... wij hebben onze gasmeter in 2007 laten verplaatsen van de kelder naar de meterkast. Als we dat niet hadden gedaan, had ik nu m'n gas niet makkelijk kunnen aflezen!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Wailing_Banshee schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:13:
[...]

Of hij moet gewoon stuk gaan :P Die oude (digitale) meter van ons was binnen 10 jaar kaduuk :p

[...]

Daar had ik nog helemaal niet eens aan gedacht... wij hebben onze gasmeter in 2007 laten verplaatsen van de kelder naar de meterkast. Als we dat niet hadden gedaan, had ik nu m'n gas niet makkelijk kunnen aflezen!
Hoe bedoel je aflezen? Van de meter of via een app?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

klump4u schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:40:
[...]

Hoe bedoel je aflezen? Van de meter of via een app?
Via de P1 poort van de slimme meter. Sowieso kon ik voor die verplaatsing de gasmeter niet goed aflezen, want hij hing in de kelder :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:19
migjes schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:00:
[...]

stand-by verbruik is vaak de grote boosdoener in een huis.
die aanpakken doet veel. ;)

maar 1400kWh gebruik + warmtepomp?
ik krijg al 1600kWh in mijn warmtepomp, dus dat is wel erg laag. :?

[...]

jep, dat is de 1700kWh grens, echt lastig is hij niet.
ik los het ook elke keer het op die manier op.
maar jij geeft niet je standen door aan de netbeheerder.
die geef jij door aan de leverancier (die het daar na weer doorgeeft aan de netbeheerder.).
elke leverancier heeft weer zijn eigen meldingen en daar doen ze verder niks mee.

(maar pas op, wij nette mensen geven gewoon goed onze standen door.
maar er zijn ook mensen die laten illegaal de meter terugdraaien, en daar komen de meldingen van.
daar ben je als net persoon gewoon de dupe van. ;)

en vergeet ook niet met wat voor vreemde klungels we hier in dit land wonen.
sommige mensen kunnen niet eens 5 decimalen doorgeven zonder fouten te maken. 8)7
heb al vaak genoeg verkeerde meterstanden moeten laten terug draaien.(hel van een karwei soms.)
en dan zijn die meldingen wel handig, houd sommige sukkels wel een beetje op de rails.)

[...]

lol, mijn gebruik is een ruime 4200kWh. met maar 2 man/vrouw. :o
hier komt nog een stuk voor de warmtepomp + boiler boven op.
en dan zit ik rond de 6000kWh per jaar, met nog 300m3 gas + 250liter benzine.

maar, ik werk dan ook van uit huis, en de vrouw werkt ook 2 dagen van de week thuis.
en als tweaker draai ik ook een server thuis. en nog wat andere dingen.
dan heb ik ook nog 3 groeilampen voor de plantjes (geen wiet, maar bromelia's,orgidee, tilantia's)
dan zit je zo aan die hoeveelheden.

gelukkig wek ik ook nog een 6000kWh op met mijn zonnepanelen.
vorig jaar moest ik 500kWh afrekenen, nu extra panelen op het schuurtje, dus ben benieuwd. ;)

[...]

dit hangt erg af van de lokale netbeheerder en de toevalligheid van de monteur.
(mijn ervaring tot nu toe: je krijgt gewoon een normale slimme meter en de netbeheerder belooft op zijn blauwe ogen dat hij hem niet uit leest. de nieuwste meters hebben soms wel een ledje dat hij wel of niet word uitgelezen.
in hoeverre je dat kunt geloven of niet, geen idee. ;) )
Lucht/Lucht warmtepomp, WP afgelopen jaar 500kwh verbruikt, wij stoken alleen woonkamer/keuken, tussenwoning 77m3, ik stook er ook gerust met -7 buiten mee.
Je kan gerichter stoken dan bij radiatoren/vloerverwarming, daar zit het voordeel in, badkamer heeft 1000w elektro handdoekradiator maar alleen aan vlak voor het douchen en daarna meteen weer uit.

De buiten/binnenunit zijn perfect op elkaar afgestemd, mijn "warmteaanmaak" heeft maar 3 meter slang.
Hij mocht ook op een 10B automaat.

Gewoon 1x 25a hoofdaansluiting, en inductiekoken etc(kookgroep), nooit issues mee gehad dat die eruit ging, SWW is nog gas.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Wailing_Banshee schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:10:
[...]

Via de P1 poort van de slimme meter. Sowieso kon ik voor die verplaatsing de gasmeter niet goed aflezen, want hij hing in de kelder :p
Dan hadden ze de nieuwe toch ook in de kelder kunnen plaatsen? Als je hem toch via de P1 uitleest of was er een andere noodzaak om hem uit de kelder te halen?
Ik heb hem ook in de kelder hangen.

• WoodyWindoW

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Jim423 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 00:29:
[...]

Als ik over een periode van een jaar meer verbruik dan opwek, dan heb ik toch helemaal geen terugleversubsidie nodig?

Ik heb een niet-afgekeurde, ofwel een goedgekeurde, ferrarismeter zonder terugloopblokkering. Daarnaast heb ik een tijd lang bijna dagelijks het verloop bijgehouden in excel (geloof me, dat is echt een hele kleine moeite) i.c.m. de app van onze zonnepanelen en ik houd nu nog ongeveer wekelijks bij wat het verloop is van de meter en de opbrengst van de zonnepanelen.

Conclusie: het is niet zonder reden dat onze ferrarismeter niet is afgekeurd, want deze kent een heel logisch verloop in zowel zomer als winter en geeft keurig weer hoeveel wij verbruiken én opwekken.

Moet, omdat 80% of meer van de Nederlandse huishoudens al zo’n nieuwe meter heeft laten ophangen, het dan ook maar ons probleem worden in het kader van discriminatie (wat gebruiken we dat woord toch snel en veel in Nederland als het ons uitkomt) dat zo meteen het salderen afgeschaft wordt?

Iedereen had en heeft tot nu toe nog steeds de vrije keuze gehad om dat ding wel of niet op te laten hangen toen de netbeheerders met hun fantastische gratis aanbod kwamen. Dat inmiddels 80% o.i.d. dat heeft toegestaan is dan vervolgens niet het probleem van de overige 20%, maar gewoon van 80% van de huishoudens zelf. Al kan ik het zeker niet kwalijk nemen dat velen er ingetrapt zijn, aangezien het met mooie praatjes en zelfs met dreigementen gepaard gaat.

We gaan het gewoon afwachten. Eerst maar eens zien of die wet er doorheen gaat komen dat ze je kunnen verplichten om een goed functionerende ferrarismeter te laten vervangen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

klump4u schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:24:
[...]

Dan hadden ze de nieuwe toch ook in de kelder kunnen plaatsen? Als je hem toch via de P1 uitleest of was er een andere noodzaak om hem uit de kelder te halen?
Ik heb hem ook in de kelder hangen.
De energiemeter hangt in de meterkast.

en ik reageerde op:
LooneyTunes schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:49:
[...]
Nou, bij mijn ouders is er ook expliciet om een domme meter gevraagd. (ferraris = afgekeurde serie)
De monteur (in zo'n anoniem wit busje) had mooi een slimme variant meegekregen.
Een andere meter had-ie niet bij zich en ter plekke weigeren was dus geen optie!

Alleen had-ie blijkbaar ook de opdracht de gasmeter aan te sluiten op de meter (zit fysiek in een ander pand, maar samen één woning) maar omdat dat niet lukte is na veel gebel met "kantoor" de "verslimming" compleet afgeschoten en hangt er nog steeds een ferraris.
Ik vermoed dat dat bij ons ook niet gelukt was. Maar dat was niet de reden om de gasmeter te verplaatsen. Ik wilde hem gewoon in de meterkast hebben. En het kwam gewoon precies mooi uit dat juist toen wij de meterkast wilden verplaatsen (in 2007), ze langskwamen om onze gasmeter te vervangen (doen ze blijkbaar steekproefsgewijs). Dus toen we vroegen of ze hem dan gelijk in de meterkast konden plaatsen, vonden ze dat goed (moest wel een leiding afgesloten worden en een nieuwe getrokken worden, allemaal gratis en voor niets).

• Hrugnir
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 28-03 11:11
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet alle 182 pagina's van dit topic heb doorgespit maar wat ik mij afvraag is het volgende: ik heb over op kassa achtige media wel eens vernomen dat digitale meters 'anders' meten dan analoge. Waardoor de digitale meter schakelende voedingen wel eens verkeerd kan meten waardoor het lijkt alsof ledlampen bijvoorbeeld 50W verbruiken in plaats van 5W. Met als gevolg dat de rekening flink stijgt. Wat weten jullie hierover? Ik wil opzich ook een slimme meter weigeren maar zit niet met het Solar-Electric verhaal in mn haar omdat ik voor Solar-thermal heb gekozen.

• Jazsie
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 23-03 17:42
Hrugnir schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:45:
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet alle 182 pagina's van dit topic heb doorgespit maar wat ik mij afvraag is het volgende: ik heb over op kassa achtige media wel eens vernomen dat digitale meters 'anders' meten dan analoge. Waardoor de digitale meter schakelende voedingen wel eens verkeerd kan meten waardoor het lijkt alsof ledlampen bijvoorbeeld 50W verbruiken in plaats van 5W. Met als gevolg dat de rekening flink stijgt. Wat weten jullie hierover? Ik wil opzich ook een slimme meter weigeren maar zit niet met het Solar-Electric verhaal in mn haar omdat ik voor Solar-thermal heb gekozen.
Wil ik ook wel weten dan. Bij mij zat al een slimme meter toen ik introk...

1335 Wp op 0° (vrijwel plat)

• blissard
  • Registratie: juli 2000
@Hrugnir @Jazsie
Is inderdaad al vaak voorbij gekomen. Kort samengevat: In normale omstandigheden is er geen verschil in gemeten verbruik tussen de analoge en nieuwe digitale meters.

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Even een crosspost over een interessante case waarbij er wel automatisch uitgelezen wordt, ondanks administratief uitgeschakeld, bij wisselen van energiemaatschappij:

Slimme meter: ondanks AU toch meterstanden doorgegeven

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:04
sambalbaj schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 22:55:
Even een crosspost over een interessante case waarbij er wel automatisch uitgelezen wordt, ondanks administratief uitgeschakeld, bij wisselen van energiemaatschappij:

Logisch toch, en waarom? Nou je geeft het antwoord zelf al, automatisch uitlezen gaat gewoon door, dat ze administratief niks met bepaalde gegevens doen is weer wat anders....

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
sambalbaj schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 22:55:

Ja, dat staat zo in de voorwaarden....

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• marteltor
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07-03 02:23
Dit jaar zonnepanelen genomen en nu de brief gehad om farrismeter te laten vervangen. Zit na lezen van enkele pagina's toch in dubio. Enerzijds weten we nu vrij zeker dat een digitale meter verplicht gaat worden ivm veranderingen per 2023. Anderzijds is het ook maar de vraag wat er gaat gebeuren als je eind 2022 nog een farrismeter hebt...daar is geen duidelijkheid over nog toch?

• mrmrmr
  • Niet online
Als ze het nodig vinden dat de meter vervangen moet worden, moeten ze die alsnog aanbieden (gratis, je hebt er al voor betaald via je jaarafrekening). Je loopt dus geen risico. Alleen als je zelf een slimme meter aanvraagt moet je een bedrag betalen van 68 euro.

Overigens, de prijs voor het vervangen van een slimme meter door een gewone digitale meter is ridicuul hoog (bijna 300 euro). Je zou wel gek zijn om dat risico te lopen door in te stemmen met een slimme meter. Vergeet niet dat je de controle over je meter kwijtraakt zodra het een slimme meter is. De netbeheer kan daarmee doen wat ze willen, op afstand. Er is geen knopje waarmee je dat tegenhoud. Administratief uitschakelen is in de praktijk een wassen neus.

• WoodyWindoW

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Inmiddels ligt het (concept) wetsvoorstel/de (concept) wetswijziging er om de ferrarismeters verplicht te laten vervangen vóór 2023. Benieuwd hoe dat verder gaat lopen.

Zie ook:
https://www.internetconsu...ingsalderen/document/5062
https://www.internetconsu...ingsalderen/document/5051

Daarin staat zelfs dat er geopperd wordt om dwangsommen op te kunnen leggen als je niet meewerkt aan de vervanging van je Ferrarismeter (iig als je zonnepanelen hebt). Hoogte van deze eventuele dwangsom staat er dan weer niet in genoemd.

Overigens wordt ook geopperd om de netbeheerders te verplichten om een alternatieve meter aan te bieden als een slimme meter niet gewenst is vanwege privacyredenen.

WoodyWindoW wijzigde deze reactie 30-10-2019 23:13 (18%)

• cricque
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 24-03 08:14
WoodyWindoW schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:07:
Inmiddels ligt het (concept) wetsvoorstel/de (concept) wetswijziging er om de ferrarismeters verplicht te laten vervangen vóór 2023. Benieuwd hoe dat verder gaat lopen.

Zie ook:
https://www.internetconsu...ingsalderen/document/5062
https://www.internetconsu...ingsalderen/document/5051

Daarin staat zelfs dat er geopperd wordt om dwangsommen op te kunnen leggen als je niet meewerkt aan de vervanging van je Ferrarismeter (iig als je zonnepanelen hebt). Hoogte van deze eventuele dwangsom staat er dan weer niet in genoemd.

Overigens wordt ook geopperd om de netbeheerders te verplichten om een alternatieve meter aan te bieden als een slimme meter niet gewenst is vanwege privacyredenen.
Hier in België krijg je gewoon een slimme meter ... je kan niet kiezen voor niks door te sturen en je kan ook geen model kiezen. Je krijgt gewoone en nieuwe digitale "slimme" meter. Punt

Maar dit is gewoon een voorbode voor variable tarieven op basis van vraag, dat is het enige nut van die digitale meter. En om distributie kosten aan te rekenen voor wat je op het net zet

cricque wijzigde deze reactie 31-10-2019 15:00 (8%)

pvoutput

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 01:21
Enige tijd terug heb ik een slimme meter geweigerd en hebben ze erna ook geen domme digitale meter aangeboden. Ik heb geen Ferraris, maar een digitale meter met een analoog teller werk, die bewezen ongeschikt is voor teruglevering.

Nu ben ik wel bezig met de aanvraag voor zonnepanelen, en nu vraag ik me toch af: is dit een gegronde reden om die meter gratis te laten vervangen?
Ik wil echter géén slimme meter, maar gewoon een domme met extra teller.

GAIAjohan wijzigde deze reactie 03-11-2019 23:05 (9%)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

• WoodyWindoW

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

GAIAjohan schreef op zondag 3 november 2019 @ 22:57:
Nu ben ik wel bezig met de aanvraag voor zonnepanelen, en nu vraag ik me toch af: is dit een gegronde reden om die meter gratis te laten vervangen?
Op het moment dat je zonnepanelen geïnstalleerd gaat krijgen wordt je door de installateur waarschijnlijk geadviseerd om deze aan te melden op energieleveren.nl. Die geven je aanmelding vervolgens automatisch door aan je netbeheerder (bijv. Enexis, Liander, etc.).

Je netbeheerder stuurt je daarna hoogstwaarschijnlijk snel een brief of e-mail dat je meter niet geschikt is voor terugleveren en ze gratis een nieuwe komen plaatsen.

Daarop moet je antwoorden (via e-mail, want zwart-op-wit) dat je geen slimme meter wilt, maar een digitale (domme) meter.

WoodyWindoW wijzigde deze reactie 03-11-2019 23:07 (8%)

• Jim423
Als je je panelen aanmeld dan komen ze vanzelf met je in contact om die meter te vervangen. Daar zaten geen kosten aan verbonden laatste keer dat ik heb het gezien.
WoodyWindoW schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:07:
Ik heb al eerder gepost dat dit wel zou moeten voordat salderen eraf kan. Immers zijn mensen met een ferraris dan gunstiger uit dan mensen met een teruglevertelwerk (in wat voor vorm dan ook). Dit is natuurlijk onwenselijk en zal dus strafbaar gesteld moeten worden alvorens je het salderen op de aansluitingen met teruglevertelwerk stop kan zetten. Zal waarschijnlijk iets in de vorm worden van ga je toch stiekem terugleveren zonder aan te melden met een ferraris en we komen erachter moet je de misgelopen belasting terugbetalen tot 7 jaar + misschien nog wel een boete. (Beetje hetzelfde idee als op rode diesel rijden). Meld je wel aan of sta je op de planning moet je een (digitale) meter met teruglevertelwerk laten plaatsen anders ...

Jim423 wijzigde deze reactie 03-11-2019 23:14 (76%)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• GAIAjohan
Hmm, ik zit daar echt al jaren onder.. 2 personen..
2015 was 1100kWh op een 80m² flatje
Halverwege 2016 ben ik verhuisd naar een 2kapper 170m², totaal dat jaar +/- 1500kWh
2017 was 1540kWh
2018 was 1566kWh
Dit jaar komt uit op waarschijnlijk ~1630..

Er is dit jaar een (warmtepomp) droger gekocht (we hadden nog geen droger), we hebben een vaatwasser + wasmachine (dit jaar een nieuwe, vorige was 23j oud), en gebruiken de eco-stand niet.. Vaat niet schoon, te lange wascycli..

Nooit problemen gehad over mijn stroomverbruik.

Gasverbruik gaat na kleine aanpassingen + nieuwe CV ketel hopelijk omlaag.
Zit nu op zo'n 1250m³. De aanpassingen aan gordijnen en tocht zijn al meetbaar tov vorig jaar.. 24m³ minder verstookt in oktober, terwijl het toen beter weer was. Nieuwe CV ketel komt binnenkort, huidige is net zo oud als het huis ~19 jaar.

GAIAjohan wijzigde deze reactie 03-11-2019 23:52 (30%)

• WoodyWindoW

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

WoodyWindoW schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 00:09:
[...]

Moet, omdat 80% of meer van de Nederlandse huishoudens al zo’n nieuwe meter heeft laten ophangen, het dan ook maar ons probleem worden in het kader van discriminatie (wat gebruiken we dat woord toch snel en veel in Nederland als het ons uitkomt) dat zo meteen het salderen afgeschaft wordt?

Iedereen had en heeft tot nu toe nog steeds de vrije keuze gehad om dat ding wel of niet op te laten hangen toen de netbeheerders met hun fantastische gratis aanbod kwamen. Dat inmiddels 80% o.i.d. dat heeft toegestaan is dan vervolgens niet het probleem van de overige 20%, maar gewoon van 80% van de huishoudens zelf. Al kan ik het zeker niet kwalijk nemen dat velen er ingetrapt zijn, aangezien het met mooie praatjes en zelfs met dreigementen gepaard gaat.

We gaan het gewoon afwachten. Eerst maar eens zien of die wet er doorheen gaat komen dat ze je kunnen verplichten om een goed functionerende ferrarismeter te laten vervangen.
@Jim423
Ik snap je punt en dat van de heer Wiebes, maar ik ben het er (nog steeds) niet mee eens. Zie mijn eerdere post van 15 oktober.

Omdat zo meteen 80% van de mensen er in getuind is/ja heeft gezegd/zich verplicht voelde/etc. om een digitale meter te nemen, moet de rest ook maar delen in dat al dan niet vrijwillig gekozen lot? Dat vind ik dus pure nonsense.

Zoals ik toen ook al gezegd heb, dat als het zo meteen echt wettelijk verplicht wordt, hebben de zonnepanelen eigenaren geen keuze meer (waaronder ondergetekende). Maar zolang de wet er niet doorheen komt en het vervangen van de meter uitgesteld kan worden, dan doe ik dat met alle liefde.

Jij snapt dus ook heel goed waarom. Het is overigens heel vermakelijk om op zulke topics te herkennen wie wel of geen slimme meter heeft. Anderzijds spijtig dat het niet gegund wordt om een mogelijk voordeel te hebben in de toekomst.

Iedereen kan trouwens reageren op het wetsvoorstel en daarnaast de openbare reacties volgen via: https://www.internetconsu...ngsalderen/reacties/datum
(mocht je dat interessant vinden)

WoodyWindoW wijzigde deze reactie 04-11-2019 00:20 (5%)

• Jim423
Nouja het heeft niets met gunnen te maken. Ik gun iedereen heel veel centjes mits je werkt. Bovendien saldeer ik 0,0 dus welke meter ik heb of welke wetgeving er gaat komen maakt niets uit.
Het heeft te maken met eerlijkheid, je kan niet het ene huishouden de helft gaan geven voor een teruggeleverde kWh afhankelijk van welke meter ze hebben hangen. Je doet nu net alsof het de accepteerders vs de weigeraars zijn maar zo simpel ligt het natuurlijk niet. Stel je gaat wonen in een nieuwbouw woning, je gaat verhuizen naar een woning met een SM/DM, je hebt een sociale huurwoning met PV, je vrouw heeft dat ding op laten hangen, moet diegene dan maar €350 euro duurder uit zijn elk jaar?

• Winkiller
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 27-03 18:26

Winkiller

De Mopperpot

Nou mensen ik heb de slimme meters van Stedin geweigerd, kreeg vandaag bericht dat ze in wijk komen. Omdat nog niet zeker is wat er precies gaat komen met de saldering regeling hoop ik dat ik straks misschien beter af ben met de oude meter. Volgend jaar krijgen wij waarschijnlijk de zonnepanelen via de woningbouw vereniging en ik zie liever de meter langzamer draaien dan vastgelegd geld terug. Met ander woorden we gebruiken dan de extra stroom wel zelf, overdag vaatwas & wasmachine droger (warmtepomp) combi. Stiekem hoop ik ook dat het hele LED verhaal ook klopt zodat wij in het totaal aan het langste eind gaan trekken.

Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Winkiller schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:48:
Nou mensen ik heb de slimme meters van Stedin geweigerd, kreeg vandaag bericht dat ze in wijk komen. Omdat nog niet zeker is wat er precies gaat komen met de saldering regeling hoop ik dat ik straks misschien beter af ben met de oude meter. Volgend jaar krijgen wij waarschijnlijk de zonnepanelen via de woningbouw vereniging en ik zie liever de meter langzamer draaien dan vastgelegd geld terug. Met ander woorden we gebruiken dan de extra stroom wel zelf, overdag vaatwas & wasmachine droger (warmtepomp) combi. Stiekem hoop ik ook dat het hele LED verhaal ook klopt zodat wij in het totaal aan het langste eind gaan trekken.
Wie beslist hier uiteindelijk in? de woningvereniging of de bewoner zelf?

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

klump4u schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:08:
[...]

Wie beslist hier uiteindelijk in? de woningvereniging of de bewoner zelf?
De bewoner, ik kreeg de keus als hoofdbewoner.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Winkiller schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:57:
[...]

Ah duidelijk en wat hoop je dat klopt aan het LED verhaal?

• rvk
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19:00
Winkiller schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:57:
[...]
Kan natuurlijk straks wel zo zijn dat de woningbouwvereniging een slimme meter eist voordat ze die zonnepanelen willen plaatsen.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

klump4u schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:00:
[...]

Ah duidelijk en wat hoop je dat klopt aan het LED verhaal?
Kosten, ik weet niet of het nog steeds zo is dat nieuwe meters bijna zes keer meer stroom registreren dan de analoge meters doen bij LED verlichting. Wij gebruiken momenteel overal LED verlichting in en om de woning.
rvk schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:03:
[...]

Kan natuurlijk straks wel zo zijn dat de woningbouwvereniging een slimme meter eist voordat ze die zonnepanelen willen plaatsen.
Nee dat heb ik overlegd met ze toen ze kwamen in 2017 over plaatsen van zonnepanelen.

Winkiller wijzigde deze reactie 14-11-2019 17:06 (29%)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Winkiller schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:05:
[...]

Kosten, ik weet niet of het nog steeds zo is dat nieuwe meters bijna zes keer meer stroom registreren dan de analoge meters doen bij LED verlichting. Wij gebruiken momenteel overal LED verlichting in en om de woning.
Is ook nooit aantoonbaar geweest, alleen bij extreme testopstelling die niemand thuis heeft, ik help je hopen en gun het je van harte maar denk je echt dat jij met een nieuwe salderingsregeling gewoon met je oude ferrarismeter volledig mag salderen en andere met een digitale meter niet. Denk het niet he.

• rvk
Winkiller schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:05:
[...]
Nee dat heb ik overlegd met ze toen ze kwamen in 2017 over plaatsen van zonnepanelen.
Ok, prima.

Dan ben ik benieuwd of je er in 2023 voor moet betalen om toch een slimme meter te laten plaatsen, wanneer deze verplicht wordt voor zonnepaneel bezitters.

(Plaatsing was alleen gratis wanneer ze hem zelf aanbieden, daarna niet meer.)

https://www.businessinsid...plicht-2023-zonnepanelen/

Of is dit nieuws ook alweer achterhaalt?

• hesselbeertje
  • Laatst online: 23:38
Zoals zo vaak worden hier de slimme meters (die dus communiceren) verward met de 'gewone' digitale meters met teruglevertelwerk. Nutteloos geblaat dus, ook wel Clickbait genoemd.

hesselbeertje wijzigde deze reactie 14-11-2019 17:58 (8%)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

klump4u schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:15:
[...]

Is ook nooit aantoonbaar geweest, alleen bij extreme testopstelling die niemand thuis heeft, ik help je hopen en gun het je van harte maar denk je echt dat jij met een nieuwe salderingsregeling gewoon met je oude ferrarismeter volledig mag salderen en andere met een digitale meter niet. Denk het niet he.
Nee dat denk ik niet.
Er is geen inzage in teruglevering. Deze kan daarom niet verrekend of belast worden.
De meter gaat langzamer draaien en dus minder stroomaankoop en verder geen gezeur.
rvk schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:27:
[...]

Ok, prima.

Dan ben ik benieuwd of je er in 2023 voor moet betalen om toch een slimme meter te laten plaatsen, wanneer deze verplicht wordt voor zonnepaneel bezitters.

Er stond bij dat als ik van gedachte verander dat het plaatsen van een slimme electra + gas meter ongeveer 80 euro moet gaan kosten.

@rvk Ik heb geen idee maar dat is toch nog niet aan de orde op dit moment...

• Techneut
  • Niet online
rvk schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:27:
[...]

Ok, prima.

Ik ga dit niet tot in de treure nog een keer uitleggen, dat is al tig keer gedaan. Maar als je zo principieel bent, dan stap je toch over die vrees heen zou ik denken. Ongeacht of je vrees terecht is of helemaal niet.

Techneut wijzigde deze reactie 14-11-2019 18:13 (3%)

• rvk
Vrees? Ik vraag me alleen af of je voor de vervanging moet betalen wanneer die meters verplicht worden gesteld voor zonnepaneel gebruikers. Maar uit het woord "principieel" begrijp ik dus dat je dit dan gewoon niet meldt.

(Nee, ik heb niet de 181 vorige pagina's gelezen. Mijn excuses daarvoor.)

• reneeke1970
rvk schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:20:
Vrees? Ik vraag me alleen af of je voor de vervanging moet betalen wanneer die meters verplicht worden gesteld voor zonnepaneel gebruikers. Maar uit het woord "principieel" begrijp ik dus dat je dit dan gewoon niet meldt.

(Nee, ik heb niet de 181 vorige pagina's gelezen. Mijn excuses daarvoor.)
Nee je hoeft nooit te betalen, zolang je er maar niet zelf om vraagt

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ik ga er persoonlijk van uit dat ik niets ga terugleveren aan het net en alleen minder stroomrekening krijg.

• migjes
Winkiller schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:25:
Ik ga er persoonlijk van uit dat ik niets ga terugleveren aan het net en alleen minder stroomrekening krijg.
lol, ik lees terug naar wat je schreef.
en dan denk ik persoonlijk dat je gaat terugleveren, en als je meter dat niet aan kan, je geen "minder stroomrekening" krijgt.
met een klein beetje zonnepaneel dan lever je al snel terug.
(vaak al met 1x300Wp komen vele mensen al in dat stuk terecht. ;) )
de meeste oude feraris meters, die kunnen gewoon terug leveren, zeldzaam dat er een rem op zit.
probleem zit vaker bij oude digitale meters.
maar met iedere meter kan het anders zijn.
beste is het te meten of het werkt en dan pas actie ondernemen. ;)

(ik heb de slimme meter ook gewoon geweigerd, vind het nu niet verstandig om een slimmemeter te nemen.
ik wacht op de tijd dat ze echt slim zijn, niet dat domme geneuzel wat we nu hebben.
dit is voor mij gewoon handiger, maar heb verder niks tegen een slimme meter, maar kan er ook geen voordeel in zien, geen voordeel en wel voordelen voor anderen (maar daar heb ik geen f... aan.), dan laat maar zitten.)

migjes wijzigde deze reactie 14-11-2019 18:50 (5%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 03:41
Ik heb een oude, niet slimme, digitale meter uit 2006, de Echelon EM-1021 en die kan zowel de levering als de teruglevering van de zonnepanelen laten zien. Voor dag-nacht/hoog-laag tarief.
Volgens mij ben ik hiermee gelijk gesteld aan de mensen die een slimme meter hebben en vervolgens de communicatie naar buiten afsluiten en zelf de standen doorgeven.

route99 wijzigde deze reactie 14-11-2019 20:36 (92%)

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

migjes schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:41:
[...]
lol, ik lees terug naar wat je schreef.
en dan denk ik persoonlijk dat je gaat terugleveren, en als je meter dat niet aan kan je geen "minder stroomrekening" krijgt.
We gaan het zien, over 13 maanden (als de zonnepanelen komen in 2020) weet ik wie er gelijk heeft.

• migjes
Winkiller schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:50:
[...]

We gaan het zien, over 13 maanden (als de zonnepanelen komen in 2020) weet ik wie er gelijk heeft.
lol,
dit gaat niet over gelijk hebben. _O-

dit kun je nu al uitzoeken als je een beetje slim bent. ;)

• WoodyWindoW

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

En eerst maar eens even afwachten of deze wetswijziging er doorheen komt: https://www.internetconsu...ingsalderen/document/5062

Reacties daarop mogen nog tot 25 november zo te zien.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

migjes schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:53:
[...]

lol,
dit gaat niet over gelijk hebben. _O-

dit kun je nu al uitzoeken als je een beetje slim bent. ;)
Zoals gezegd verwacht ik minimaal 4 panelen (hoop op meer) en een lagere stroomrekening.
Als ik ga terugleveren dan is het zo, de panelen zijn van de woningbouw en kosten ook 15 euro p/m.
Volgens de regeling zou ik 160 euro p/j verdienen, maar omdat we op het zuiden zitten gaat dat omhoog.

• rvk
Winkiller schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:01:
[...]
Zoals gezegd verwacht ik minimaal 4 panelen (hoop op meer) en een lagere stroomrekening.
Als ik ga terugleveren dan is het zo, de panelen zijn van de woningbouw en kosten ook 15 euro p/m.
Volgens de regeling zou ik 160 euro p/j verdienen, maar omdat we op het zuiden zitten gaat dat omhoog.
Je gaat daarbij overdag wel terugleveren. Over het totaal zal daar natuurlijk niet het geval zijn. Maar het gaat juist om die teruglevering overdag (waar je straks ook geen belastingen neer over terug mag krijgen).

Ps. Hou er rekening mee dat de prijs voor de panelen waarschijnlijk in de huur komen en dan ook in met de jaarlijkse huurverhoging meegaan.

• reneeke1970
[...]

4×300 wp is 1200 kWh max, is 240 euro. Daar vanaf 15×12=180 euro, maakt winst van 60 euro per jaar.
Hoe kom jij aan 160?

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

rvk schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:06:
[...]
Ps. Hou er rekening mee dat de prijs voor de panelen waarschijnlijk in de huur komen en dan ook in met de jaarlijkse huurverhoging meegaan.
Yep.
reneeke1970 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:06:
[...]

4×300 wp is 1200 kWh max, is 240 euro. Daar vanaf 15×12=180 euro, maakt winst van 60 euro per jaar.
Hoe kom jij aan 160?
Daarom zei ik dat ik op meer dan 4 panelen hoop, minimaal 8 stuks en op het zuiden.
Aanvraag is gedaan in 2017 en ze zijn nog steeds niet geweest om te kijken.
Verder stond het in de brochure, die zou ik op moeten zoeken om duidelijker te zijn.

Winkiller wijzigde deze reactie 14-11-2019 19:15 (21%)

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

klump4u schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:15:
[...]

Is ook nooit aantoonbaar geweest, alleen bij extreme testopstelling die niemand thuis heeft
Grappig dit staat letterlijk hier.

Daarnaast blijkt uit recent gepubliceerd onderzoek door de universiteit van Twente dat een aantal slimme meters meer verbruik meten dan er daadwerkelijk wordt verbruikt. Netbeheerders laten weten bekend te zijn met dit onderzoek, maar spreken de uitkomst tegen. Slechts in extreme omstandigheden, die niet bij huishoudens zijn

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Je gaat 100% zeker terugleveren. Zelfs hartje winter, op grijze dagen, met ons relatief hoge sluipverbruik (160W), zijn de dagen waarop we 0Wh teruggeleverd hebben zeer zeldzaam (situatie met 3kW aan panelen). Het zit hem soms in de tweede cijfer achter de komma (dus dat we maar 1 tot 99Wh hebt teruggeleverd op een dag), maar teruggeleverd hebben we.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 07:45:
[...]

Je gaat 100% zeker terugleveren. Zelfs hartje winter, op grijze dagen, met ons relatief hoge sluipverbruik (160W), zijn de dagen waarop we 0Wh teruggeleverd hebben zeer zeldzaam (situatie met 3kW aan panelen). Het zit hem soms in de tweede cijfer achter de komma (dus dat we maar 1 tot 99Wh hebt teruggeleverd op een dag), maar teruggeleverd hebben we.
Ons sluipverbruik is iets hoger, ik heb 2 aquariums draaien en de gehele winter extra led buitenverlichting.
Om jullie de waarheid te zeggen "ik lig er niet wakker van" en ga zeker wat besparen op stroom. :)

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13-03 18:45
Loopt deze thread nog steeds? Iedereen die nu een slimme meter weigert is in 2022 aan de buurt. Dan worden gewoon alle analoge meters in 1 dag allemaal afgekeurd om te beginnen bij de terugleveraars. Privacy is echt een non argument want de communicatie kan worden uitgezet.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:24
@traders De reden is geen pricacy meer maar belasting ontduiking. Mensen willen een meter die terugdraait zodat ze over de geleverde stroom geen belasting hoeven te betalen omdat die met een nieuwe meter apart wordt geregistreerd.

Daarom is de verwachting dat alle meters, voor mensen die ook terugleveren, worden vervangen. Is natuurlijk vreemd dat iedereen mee moet betalen zodat mensen met zonnepanelen er veel voordeel van hebben. Maar wel energie afnemen en op een ander moment terug stoppen. Dat is een gratis opslag en lijkt me onnodig. Op deze manier stimuleer je juist dat je ook de energie gebruikt op het moment dat je het opwerkt en de rest energie tegen een goede prijs kunt verkopen, maar 1 op 1 wegstrepen kost natuurlijk de rest van de gebruikers gewoon geld.

• GAIAjohan
traders schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:29:
Loopt deze thread nog steeds? Iedereen die nu een slimme meter weigert is in 2022 aan de buurt. Dan worden gewoon alle analoge meters in 1 dag allemaal afgekeurd om te beginnen bij de terugleveraars. Privacy is echt een non argument want de communicatie kan worden uitgezet.
Er zijn ook domme digitale meters. Je hebt absoluut géén slimme meter nodig.

Verder wordt er schijnbaar nog steeds gecommuniceerd. Iemand die overstapte van leverancier, wist de nieuwe leverancier exact de standen.. rara, hoe kan dat? Bleek dat er bij overzetten een verkeerde functie gebruikt was, waarna er weer gecommuniceerd werd

Of deze: Raven in "Slimme energiemeter, weigeren??"

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

jongetje schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:45:
@traders De reden is geen pricacy meer maar belasting ontduiking. Mensen willen een meter die terugdraait zodat ze over de geleverde stroom geen belasting hoeven te betalen omdat die met een nieuwe meter apart wordt geregistreerd.

Daarom is de verwachting dat alle meters, voor mensen die ook terugleveren, worden vervangen. Is natuurlijk vreemd dat iedereen mee moet betalen zodat mensen met zonnepanelen er veel voordeel van hebben. Maar wel energie afnemen en op een ander moment terug stoppen. Dat is een gratis opslag en lijkt me onnodig. Op deze manier stimuleer je juist dat je ook de energie gebruikt op het moment dat je het opwerkt en de rest energie tegen een goede prijs kunt verkopen, maar 1 op 1 wegstrepen kost natuurlijk de rest van de gebruikers gewoon geld.
Er zal altijd een groep mensen zijn die ergens meer profijt van hebben dan anderen. Ik kan mijn eigen verbruik niet hoger krijgen dan zo'n 30% (op jaar basis). Gewoon omdat het besparen op wasmachine/afwasmachine geen zoden aan de dijk zet (staan misschien twee keer per week aan, waarvan meestal 1 keer overdag) en we geen boiler hebben. En ik denk dat mijn baas het niet zo zou waarderen als ik zou zeggen dat ik om 3:00 zou beginnen om tot 11:30 te gaan werken zodat ik overdag mijn eigen opgewerkte stroom kan gebruiken ipv 's avonds.

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:21

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Wailing_Banshee schreef op maandag 18 november 2019 @ 07:55:
[...]

Er zal altijd een groep mensen zijn die ergens meer profijt van hebben dan anderen. Ik kan mijn eigen verbruik niet hoger krijgen dan zo'n 30% (op jaar basis). Gewoon omdat het besparen op wasmachine/afwasmachine geen zoden aan de dijk zet (staan misschien twee keer per week aan, waarvan meestal 1 keer overdag) en we geen boiler hebben. En ik denk dat mijn baas het niet zo zou waarderen als ik zou zeggen dat ik om 3:00 zou beginnen om tot 11:30 te gaan werken zodat ik overdag mijn eigen opgewerkte stroom kan gebruiken ipv 's avonds.
En daarom hebben alle wasmachines, vaatwassers etc. tegenwoordig een uitgestelde start. Kan je ze fijn laten draaien als jij op kantoor zit en je panelen stroom opwekken.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Panzer_V schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:01:
[...]

En daarom hebben alle wasmachines, vaatwassers etc. tegenwoordig een uitgestelde start. Kan je ze fijn laten draaien als jij op kantoor zit en je panelen stroom opwekken.
Even duizend euro uitgeven om die 3kWh per week te kunnen besparen... Tuurlijk. En daar gaat dit topic ook niet over. Mijn punt was dat je nooit iedereen tevreden kunt stellen. En ik ga er al vanuit dat wanneer het salderen afgeschaft gaat worden, een huisaccu voor ons de oplossing zal worden. Want alleen daarmee kan ik ons eigenverbruik rond de 80% tillen (accu van zo'n 7kW).

• henkzelf
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22:39
Techneut schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:09:
[...]
Ik heb even wat zitten lezen op de site van Essent en mijnessent.nl. En inderdaad schijn je gelijk te hebben. Merkwaardig dat zij (nog) niet bieden wat b.v. NUON wel heeft. Het enige wat ik wel zag, is dat hun app hiervoor zich nog in een ontwikkelingsstadium bevindt en mogelijk binnenkort zelfs een dagelijks overzicht wordt geboden.

Wil men dan nog meer, dan lijkt de enige mogelijkheid communicatieapparatuur tussen de PC en de P1-poort op de slimme meter.
En ... het is Essent gelukt. Na de laatste update van de App kan ik nu in de loop van de ochtend de scores van de dag ervoor zien.

EDIT: te vroeg gejuicht? Stroom loopt al weer drie dagen achter en gas twee. JAMMER Essent.

henkzelf wijzigde deze reactie 24-11-2019 10:49 (6%)

PVoutput 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º tilt in SInt-Michielsgestel

• reneeke1970
henkzelf schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:22:
[...]

En ... het is Essent gelukt. Na de laatste update van de App kan ik nu in de loop van de ochtend de scores van de dag ervoor zien.

EDIT: te vroeg gejuicht? Stroom loopt al weer drie dagen achter en gas twee. JAMMER Essent.
En hoe weet jij zeker dat het niet aan je netbeheerder ligt? Die verstrekt namelijk de gegevens aan essent

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13-03 18:45
Wailing_Banshee schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:39:
[...]

Even duizend euro uitgeven om die 3kWh per week te kunnen besparen... Tuurlijk. En daar gaat dit topic ook niet over. Mijn punt was dat je nooit iedereen tevreden kunt stellen. En ik ga er al vanuit dat wanneer het salderen afgeschaft gaat worden, een huisaccu voor ons de oplossing zal worden. Want alleen daarmee kan ik ons eigenverbruik rond de 80% tillen (accu van zo'n 7kW).
Tegenwoordig hebben alle energiesluppers timers dus die komen vanzelf je huis in bij vervanging.

Verder gaan thuis accu's het helemaal niet worden na saldering of de prijzen moeten 10 keer zakken. Die krengen nemen ruimte in. Verder werkt dit alleen goed in de winter als je qua zonnepanelen flink over gedimensioneerd bent.

Vroeger kon met 1 keukenkastje je hele huis verwarmen en warm tapwater maken. Dat ding heet een HR CV combiketel. Daar heb je nu al minimaal een warmtepomp boiler voor nodig. Dat kost 1m2 (=minimaal 3000 euro aan oppervlakte kosten in de randstad). Dan heb je nog een accu nodig, vloerverwarming verdeler/pomp, etc. en dan moet je ook nog een buitenunit kwijt dus het kost ook nog ergens buitenruimte.

traders wijzigde deze reactie 25-11-2019 06:43 (19%)

• henkzelf
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22:39
reneeke1970 schreef op maandag 25 november 2019 @ 05:02:
[...]

En hoe weet jij zeker dat het niet aan je netbeheerder ligt? Die verstrekt namelijk de gegevens aan essent
Omdat het Umeter.nl wel lukt met gegevens van diezelfde netbeheerder.

PVoutput 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º tilt in SInt-Michielsgestel

• Techneut
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:39:
[...]

Heb je echt nagedacht wat een vermogen van 7kW betekent voor een accu die langdurig dat vermogen kan leveren? Op zich zegt 7kW namelijk alleen dat het een stevig vermogen is, onderschat dat niet, maar verder helemaal niets. Namelijk hoe lang moet die 7kW worden geleverd, een uurtje of aanmerkelijk langer? Als je enigszins vertrouwd bent met accu's dan weet je dat er twee factoren zijn die je moet weten, de capaciteit in Ah en de stroom die bij die 7kW hoort. Ter vergelijking, een gemiddelde auto-accu heeft een capaciteit van 50Ah, maar die heeft een spanning van slechts 12V. Je zal dus een heel stel in serie moeten hebben, maar het blijft 50Ah. Reken zelf maar uit wat je nodig zal hebben.

• Evert134
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 22:48
Hallo,

ik heb een vraag over mijn Energiemeter er komen over 2 weken zonnepanelen op mijn dak.
ik heb zonet mijn energieaansluiting gecontroleerd via Liander en hier geven ze aan dat mijn energiemeter (met draaischijf) niet geschikt is voor teruglevering. klopt dit? of is dit meer om mensen in een slimme meter te jagen?

Ik heb onlangs ook een brief ontvangen dat ze mijn meters "gratis" willen vervangen. terwijl ik onder de indruk ben dat de meters niet van mij zijn maar van Liander. dus zal het zowiezo niets kosten of ik het nu laat vervangen of wanneer het verplicht word.

Ik heb bij voorbaat Vattenval als energieleverancier gekozen omdat hier mijn opgewekte stroom tegen mijn verbruikte stroom word weggestreept. dus het maakt voor mij nu niet veel uit of er nu een slimme meter komt of niet. Tenzij waar ik voor vrees Vattenval volgend jaar ineens een andere regeling aan gaat houden.

• LooneyTunes
Evert134 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:21:
ik heb zonet mijn energieaansluiting gecontroleerd via Liander en hier geven ze aan dat mijn energiemeter (met draaischijf) niet geschikt is voor teruglevering. klopt dit?
Zolang er geen terugloopblokkering op zit (gespiegelde 9 op het plaatje) draait-ie gewoon terug.
of is dit meer om mensen in een slimme meter te jagen?
Uiteraard. ;)
Zo'n draaischijfmeter saldeert vanzelf.
En dat willen de leveranciers niet.
Dus willen ze dat je een "slimme"/digitale meter neemt die de teruglevering wel apart meet (kunnen ze minder geld voor geven).
Ik heb onlangs ook een brief ontvangen dat ze mijn meters "gratis" willen vervangen. terwijl ik onder de indruk ben dat de meters niet van mij zijn maar van Liander. dus zal het zowiezo niets kosten of ik het nu laat vervangen of wanneer het verplicht word.
Een meter vervangen is altijd gratis. TENZIJ jij zelf er om vraagt.
En ga er maar vanuit dat de meter voor 2023 vervangen gaat worden.
Tenzij waar ik voor vrees Vattenval volgend jaar ineens een andere regeling aan gaat houden.
Of dat Wiebes weer eens een brainfart krijgt ;)

LooneyTunes wijzigde deze reactie 31-01-2020 21:18 (0%)
Reden: typo's

• Evert134
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 22:48
LooneyTunes schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:40:
[...]

Zolang er geen terugloopblokkering op zit (gespiegelde 9 op het plaatje) draait-ie gewoon terug.
Bedankt voor de info als ik mijn meter nazoek kom ik uit op lijsten dat hij afgekeurd is moet hij dan wel vervangen worden of maakt dit niet veel uit?
het gaat om een L&R CL130xf3

• Techneut
  • Niet online
route99 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:43:
Ik heb een oude, niet slimme, digitale meter uit 2006, de Echelon EM-1021 en die kan zowel de levering als de teruglevering van de zonnepanelen laten zien. Voor dag-nacht/hoog-laag tarief.
Volgens mij ben ik hiermee gelijk gesteld aan de mensen die een slimme meter hebben en vervolgens de communicatie naar buiten afsluiten en zelf de standen doorgeven.
Niet dat dit er momenteel nog wat toe doet, er is namelijk nauwelijks nog verschil doordat het alleen geldt voor de eigenlijke kWh's en niet voor energiebelasting en netbeheer die samen een groter aandeel in de stroomprijs vormen.
Maar ik neem aan dat het je bekend is dat bij de niet slimme meter het over niet zo lange tijd afgelopen is met dag- en nachttarief, c.q. hoog- en laag tarief? Niet omdat ze de slimme meter willen bevoorrechten, maar omdat het besturingssysteem er voor zijnde de toonfrequent installaties binnenkort verdwijnen. Je vermeldt echter dat hoog- en laagtarief nog wel.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 03:41
In de brief stond er niets over dat hoog-laag tarief bij mijn weten.
Een hoop geklets dat het handig is, zelfs niets over de mogelijke differentiatie tussen afneem en terug lever tarief.
Zelden zo een slechte communicatie gezien.
Heb daar richting hen op gereageerd , ze hebben geantwoord maar 2x pure formalistische antwoorden ontvangen, weinig tot geen inhoudelijke discussie.

Als het apparaat technisch niet voldoet, moeten ze me wettelijk gezien een goed werkende sturen, dus ik zit er niet mee, ze hebben dan ook niet geschreven dat ik fout zat......
Meer energie ga ik er niet insteken, dit is wel zo slecht gecommuniceerd.

• LooneyTunes
Evert134 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 22:01:
Bedankt voor de info als ik mijn meter nazoek kom ik uit op lijsten dat hij afgekeurd is moet hij dan wel vervangen worden of maakt dit niet veel uit?
Dat-ie is afgekeurd maakt in jouw geval niet uit. Als-ie kan terugdraaien moet je 'm lekker laten terugdraaien.

Dan komt-ie op het moment dat de plaatselijke Liander hem komt vervangen vanzelf aan bod.
(wat ze in 2009/2011 al hadden moeten doen volgens deze lijst .pdf)

Netbeheerder Metercode Fabrikant Type Bouw jaar Revisie Revisie jaarAfkeur jaar Verwijder jaar
Liander 134C L & G CL130Xf3 Ja 1991 2009 2011

Edit:
Zolang dit (of gelijkend) symbool niet op de meter staat, zou-ie terug moeten draaien.
https://zonnepaneelkiezen.nl/img/terugloopblokkering-kwu-meter.png

LooneyTunes wijzigde deze reactie 01-02-2020 11:03 (6%)
Reden: Tabel gefixt

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23:16
Techneut schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:46:
[...]
Als je enigszins vertrouwd bent met accu's dan weet je dat er twee factoren zijn die je moet weten, de capaciteit in Ah en de stroom die bij die 7kW hoort. Ter vergelijking, een gemiddelde auto-accu heeft een capaciteit van 50Ah, maar die heeft een spanning van slechts 12V. Je zal dus een heel stel in serie moeten hebben, maar het blijft 50Ah. Reken zelf maar uit wat je nodig zal hebben.
Vergeet niet dat vermogen altijd hetzelfde blijft. 7kW op 230V is dezelfde 7kW op 12V. Met 12 Volt wordt de stroom natuurlijk wel hoger en kun je best accu's in serie zetten om de spanning te verhogen en de stroom te verlagen.
Het vermogen wordt berekend door de spanning te vermenigvuldigen met de stroom. Oftewel: Volt x Ampère.
12V x 50A = 600W. 7000W/600W = 11,67.
Voor een vermogen van 7kW heb je dus 12 accu's nodig. Er van uit gegaan dat de gebruikte accu's ook 50A kunnen leveren, maar dat is met tractie accu's nooit zo'n probleem.

Dus ja, het kan. 12 accu's in serie en je bent er.

Een heel ander verhaal is de CAPACITEIT. Dat is het aantal Ah van een accu. In de vraag van 7kW komen we op 12 accu's. Met een capaciteit van 50Ah per accu's kom je dan ook op een capaciteit van 7kWh. Bij een belasting van 7kW is je accu dus in 1 uur tijd leeg.
Wat is er nodig bij de vraag van 7kW? Is het een maximale belasting van 7kW, dan loop je dus het risico dat je na 1 uur in het donker zit....
Is er gewoon 7kWh nodig om het donkere deel van de dag te overbruggen, en blijft de maximale piek belasting ver onder 7kW, dan kun je met die 12 accu's heus wel vooruit.

• mrmrmr
  • Niet online
Evert134 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 22:01:
[...]

het gaat om een L&R CL130xf3
Het jaartal ontbreekt. Dat is absoluut nodig om te kunnen beoordelen of de meter wel of niet is afgekeurd.

Afkeuren gaat altijd per type + jaartal. Heb je een ander jaartal dan is de meter niet afgekeurd.

• LooneyTunes
mrmrmr schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 08:24:
Het jaartal ontbreekt. Dat is absoluut nodig om te kunnen beoordelen of de meter wel of niet is afgekeurd.
Er staat geen bouwjaar in de lijst.
Of er moeten nog meer meters zijn die voldoen aan "CL130xf3". (ik zie er maar 1)

• mrmrmr
  • Niet online
@LooneyTunes
De metercode en bouwjaar zijn de belangrijkste kenmerken van de meters. Incidenteel het revisiejaar.

Alle velden moeten overeenkomen met de meter. In dit geval is de afkeuring uitsluitend voor een revisie uit het jaar 1991 voor een meter met code 134C. Die gegevens staan op de meter. Stel dat je een revisie uit een ander jaar hebt, dan zou die niet zijn afgekeurd. Als je geen revisiemodel hebt, is de meter ook niet afgekeurd.

NetbeheerderMetercodeFabrikantTypeBouwjaarRevisieRevisiejaarAfkeurjaarVerwijderjaar
Liander134CL & GCL130Xf3Ja199120092011

Meters die niet afgekeurd zijn staan niet in de afgekeurde electriciteitsmeters lijst. De afgekeurde meters vormen meestal een minderheid in de modelgroep die vaak uit meerdere bouwjaren (en/of revisies) bestaat.

• LooneyTunes
mrmrmr schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:32:
@LooneyTunes
De metercode en bouwjaar zijn de belangrijkste kenmerken van de meters. Incidenteel het revisiejaar.

Alle velden moeten overeenkomen met de meter. [...] Die gegevens staan op de meter..
Dus heeft @mrmrmr waarschijnlijk mazzel en dus geen afgekeurde meter. (zo zonder metercode is dat dus niet te zien)

• MoldyInko
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 28-03 15:10
traders schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:29:
Typerende reactie.

Privacy kan jou blijkbaar niet zoveel schelen. Anders zou je deze uitspraak niet doen.

Daarnaast vergeet jij ook alle rapporten over de kinderziektes en de problemen die de nieuwe slimme meters hebben. Zelfs vanuit Duitsland zijn er rapporten over het verbuik en problemen met slimme meters. Bij enkele gevallen na vervanging oude meter is het verbruik zodanig omhoog gegaan dat het onacceptabel is.

Ja, ik heb met een goede reden geweigerd na het goed inlezen van al de informatie, rapporten en cases over de slimme meter.

Zolang het nog niet vervangen hoeft te worden komt deze meter er ook niet.

MoldyInko wijzigde deze reactie 01-02-2020 14:26 (3%)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:20

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Ik lees een hoop oude koeien hier, in 2016 was dat gaande inderdaad maar de huidige meters lijken prima, aan of uit zetten van de communicatie kan je kiezen.
Hier vroeg de netbeheerder netjes in een brief of ze van de zomer de meter mochten uitlezen voor onderzoek naar de netbelasting, nou prima hoor, dat doen ze eigenlijk al iedere dag voor slimmemeterportal.nl.
:)

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• LooneyTunes
Rol-Co schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:08:
aan of uit zetten van de communicatie kan je kiezen.
Alleen staat de communicatie niet uit.
Hoe kunnen ze anders een meter die "uit" staat dan weer "aan"zetten?
Er zit geen knop op die je zelf moet omzetten.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:20

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

LooneyTunes schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:37:
[...]

Alleen staat de communicatie niet uit.
Hoe kunnen ze anders een meter die "uit" staat dan weer "aan"zetten?
Er zit geen knop op die je zelf moet omzetten.
Is ook niet fysiek uit, maar administratief uit, de meters zijn het zelfde he.

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• hanev001
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21:50
Als je geen slimme meter wil dan kan je toch ook een domme meter nemen. De enige voorwaarde is dat deze gescheiden telwerken voor levering en teruglevering heeft.
Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True