Slimme meter: ondanks AU toch meterstanden doorgegeven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baobab
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-06 20:10
Dag,

ik heb hier twee bijzondere zaken geconstateerd bij met mijn slimme meter (Landis E350):

1. Ondanks Administratief Uit (AU led brand) worden er toch meterstanden doorgegeven aan energieleverancier
2. Volgens Enexis wordt AU omgezet in Standaard bij switchen van energieleverancier, maar is dit niet zichtbaar.

Onlangs ben ik, zoals ieder jaar, overgestapt naar een andere energie leverancier (Energie Direct). Enkele dagen geleden kreeg ik een email dat van ED dat binnenkort mijn slimme meter uitgelezen wordt. Prima, dat zou niet moeten kunnen want deze heb ik enkele jaren geleden Administratief Uit laten zetten bij Enexis en dat werkte prima. In het verleden altijd keurig handmatig mijn meterstanden doorgegeven dus dat zal straks ook wel moeten.
Nu schets mijn verbazing dat ik vandaag een mail krijg van ED met de mededeling dat de meterstanden op 15-10 succesvol zijn uitgelezen (met de juiste meterstanden erbij). Huh? Hoe kan dat? De led op de slimme meter geeft duidelijk AU aan?
Direct gebeld met Enexis: Duurt even voordat ze het uitgezocht hebben, maar krijg de mededeling dat de slimme meter niet meer op AU staat maar uitgelezen kan worden door de energiebedrijven, omdat ik ben overgestapt.
Volgens Enexis wordt de meter automatisch gereset wanneer ik overstap van leverancier. :S Bij mij niet bekend en eigenlijk van den zotte, is dit bij anderen wel bekend of gebeurd?

Vervolgens klopt het inderdaad niet dat het AU lampje brandt. Hiervan moet ik een foto opsturen naar de klantenservice en dan wordt dit onderzocht. Blijkbaar is de status op de meter niet 1-op-1 gekoppeld aan de directe status in het systeem van Enexis.
Ik had al 0% vertrouwen in de slimme meter, (vorig jaar al eens de AU meter een tijdje 'ingepakt' en toen kreeg ik al een belletje dat ze mijn meter niet konden uitlezen) echter dit breekt mij de klomp.

Zijn er meer tweakers met deze ervaringen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 21:58
baobab schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:38:

Ik niet. Ik heb dan ook geen slimme meter, en dit is één van de redenen. Misschien is het leuk om deze ervaring ook te posten in Slimme energiemeter, weigeren???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:48
Het lijkt me erg naïef om te denken dat dat AU echt werkt.
Als je kijkt hoe privacyregels aan alle kanten aan de laars worden gelapt. Mijn verbruik mogen ze weten maar stel je wilt dit niet zou ik toch weer voor de aludeken oplossing gaan. Of eentje laten plaatsen zonder communicatiemodule, als die nog bestaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Jim423 op 17-10-2019 11:22 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:20

Yucon

*broem*

Het duurt nog lang voor iemand dit opgemerkt heeft moet ik zeggen. Uit het feit dat er geen slimme meters zonder communicatiemodule zijn, zeg maar lokaal slim dus, kun je eigenlijk wel afleiden dat het adminstratief uitschakelen niet als serieuze optie bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:26
Bij wisseling van energieleverancier wordt bij een slimmemeter altijd uitgelezen op dag van overstap.

Ps Ja kan op het display zien wanneer er voor het laatst is uitgelezen en met welke reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
Yucon schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:21:
Uit het feit dat er geen slimme meters zonder communicatiemodule zijn, zeg maar lokaal slim dus, kun je eigenlijk wel afleiden dat het adminstratief uitschakelen niet als serieuze optie bedoeld is.
Die zijn er wel toch?
De "gewone" digitale meter bestaat (of bestond) ook

Leuk artikeltje voor de gemiddelde populistische krant >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ze zijn er. Maar er is volgens mij wel heel lastig aan te komen.
Zelfs als je toezegging hebt komen ''ze'' gewoon nog aan de deur om een normale SM met com module te plaatsen. Iets anders hebben ze ook niet bij zich.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:20

Yucon

*broem*

timberleek schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:25:
[...]

Die zijn er wel toch?
De "gewone" digitale meter bestaat (of bestond) ook

Leuk artikeltje voor de gemiddelde populistische krant >:)
Domme digitale meters wel, maar voor zover ik weet zijn slimme meters per definitie voorzien van een communicatiemodule.

Mocht ik het mis hebben laat ik me graag van het tegendeel overtuigen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
Yucon schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:52:
[...]

Domme digitale meters wel, maar voor zover ik weet zijn slimme meters per definitie voorzien van een communicatiemodule.
Dat klopt.

Maar volgens mij is de verplichting niet voor een slimme meter, maar voor een digitale meter met 2 telwerken. Ze drukken er graag een "slimme" variant door, maar een "domme" digitale mag ook gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
Ik had al 0% vertrouwen in de slimme meter, (vorig jaar al eens de AU meter een tijdje 'ingepakt' en toen kreeg ik al een belletje dat ze mijn meter niet konden uitlezen) echter dit breekt mij de klomp.
Ik zou die meter weer inpakken en bij het volgende belletje gewoon vertellen, dat dat klopt en omdat Administratief Uitschakelen niet betrouwbaar werkt, het slimme/communicatie gedeelte nu Technisch Uitgeschakeld is. Ik ben benieuwd hoe daarop gereageerd wordt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 15:10
Waarmee had je de meter ingepakt? Daklood?
Het nadeel van inpakken is dat je zelf je standen ook niet meer kan zien.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Stefan118 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:55:
Waarmee had je de meter ingepakt? Daklood?
Het nadeel van inpakken is dat je zelf je standen ook niet meer kan zien.
Aluminiumfolie is genoeg en een venster is gauw klein genoeg. En anders is dat folie ook zo even opzij gevouwen (en weer terug).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baobab
Freee!! schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:11:
[...]

Aluminiumfolie is genoeg en een venster is gauw klein genoeg. En anders is dat folie ook zo even opzij gevouwen (en weer terug).
Klopt, heb ik voorheen ook gedaan en gaat weer gebeuren. Wanneer het laatste menu (ontvangst modem) cijfer 128 laat zien heeft de GPRS modem geen bereik en kan er dus geen contact gemaakt worden door de netbeheerder. Vervolgens bellen ze enkele maanden later op om hem komen te vervangen want hij is 'stuk' :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• baobab
Overigens ben ik geenzins compleet verbaasd, maar is het alles behalve netjes. Ik vraag me af of dit een privacy schending is (ik heb toch echt aangegeven dat ik het niet wil hebben) en dit gemeld kan worden bij Autoriteit Persoonsgegevens. Zal er binnenkort eens in duiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:41

Bezulba

Formerly known as Eendje

Je zou je maar druk maar om dit soort dingen...

blup

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Bezulba schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:02:
Je zou je maar druk maar om dit soort dingen...
Als niemand zich meer ergens druk om maakt is het gauw gedaan met alles.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Ik heb net GreenChoice gezegd dat ik klant bij ze wil worden, ben nu klant bij Nuon. Mijn meter staat ook administratief uit en mijn vriendin werkte bij Nuon toen onze meter gewisseld werd en kon er ook echt niet in aflezen op afstand. Ik zal straks eens dat display fotograferen en na de overstap weer. Interessant dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

lytjepole

Schier?

Het is niet zo dat een meter die AU staat helemaal niet meer communiceert, dingen als tijd/datum feestdagen worden regelmatig ingevlogen.

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
lytjepole schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:13:
Het is niet zo dat een meter die AU staat helemaal niet meer communiceert, dingen als tijd/datum feestdagen worden regelmatig ingevlogen.
Inderdaad, maar als GC ineens komt melden dat ze mijn meterstanden weten terwijl ik zeker weet dat Nuon er in den beginne niet in kon dan is er toch zonder mij in te lichten iets veranderd in de situatie. En die situatie had ik bewust zo gecreëerd dus is het niet meer dan netjes als het elektriciteitsbedrijf of de netbeheerder mij daarover inlicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:53
Ben ik alweer blij dat ik dat onding geweigerd heb. Vandaag stond er weer een monteur op de stoep voor het wisselen van de meter....heb die meter al direct geweigerd en oude meter is nog niet afgekeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

lytjepole

Schier?

No Hands schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:28:
[...]

Inderdaad, maar als GC ineens komt melden dat ze mijn meterstanden weten terwijl ik zeker weet dat Nuon er in den beginne niet in kon dan is er toch zonder mij in te lichten iets veranderd in de situatie. En die situatie had ik bewust zo gecreëerd dus is het niet meer dan netjes als het elektriciteitsbedrijf of de netbeheerder mij daarover inlicht.
Ik doelde meer op het feit dat als je de meter inpakt, de netbeheerder ziet dat communicatie niet werkt. Niet zozeer dat ze geen standen kunnen uitlezen...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baobab
lytjepole schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:13:
In AU stand wordt de meter hier nog steeds 1 a 2 keer in de week uitgelezen. Het excuus dat ze de meter moeten kunnen bereiken voor software-updates lijkt me kolder, die zijn in elk geval niet iedere week nodig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Doe een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Er bestaat een overeenkomst waarin beschreven wordt wat er wel en niet mag. Als netbeheerders zich daar niet aan houden moeten ze daarop worden aangesproken. Vraag om handhaving.

Je kunt in de voorwaarden van de netbeheerder lezen wat ze precies willen doen als er administratief wordt uitgeschakeld. Alleen direct na plaatsing mogen ze uitlezen. Dat kan soms wekenlang duren volgens die voorwaarden. Dus qua privacy is administratief uitschakelen van weinig waarde; het toont tamelijk precies wat je doet in huis (op 15 minuten) en wat je persoonlijke gewoontes zijn, wanneer je van huis bent. wanneer je naar bed gaat en opstaat. Door middel van dataanalyse algoritmen (in data patronen herkennen en die toewijzen aan acties) kunnen die gegevens uit de data worden gehaald.

De data wordt verzameld op de meter tot 15 minuten precisie, bewaard en vervolgens doorgezonden. Ook een "niet-slimme" meter kan deze data verzamelen en opslaan en dat is uitleesbaar bij een controle. Slimme meters zenden dus niet alleen de actuele stand, maar ook de historische standen met een resolutie tot 15 minuten (ook per uur, per dag, etc.).

Ik raad daarom aan bij een voorgestelde vervanging te vragen naar een meter die uitsluitend de actuele standen opslaat, zoals de analoge meter dat doet. Of alleen 2-maandelijkse standen. Die standen zijn voldoende om in geval van een defect vast te stellen wat de laatste correcte stand was.

De AVG schrijft voor dat dataverzamelen een tevoren gedefinieerd doel moet dienen en dat er een geldige grondslag moet zijn. Geinformeerde toestemming is een van die grondslagen, en daar wordt niet aan voldaan.

Het is mogelijk om een privacyvriendelijke meter te ontwerpen (een ontvanger en geen zender), die gedifferentieert tarieven kan toepassen, maar dat gebeurt nog niet. De dataverzamelhonger heeft de overhand gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
baobab schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 22:48:
[...]

In AU stand wordt de meter hier nog steeds 1 a 2 keer in de week uitgelezen. Het excuus dat ze de meter moeten kunnen bereiken voor software-updates lijkt me kolder, die zijn in elk geval niet iedere week nodig.
Bij het uitlezen van AU meter worden er geen standen uitgelezen. Maar diagnostische gegevens mbt netfreq. / spanning en stromen. Wat ook bij de overige meters wordt uitgelezen.

Meter die standaard wordt uitgelezen wordt eens per twee maanden alleen de laatste totaalstand gecommuniceerd van de verschillende telwerken.
Of vaker dan eens per twee maanden als de klant kiest voor een verbruiksmanager .

Daarnaast worden alle meters uitgelezen bij overstap van leverancier op de dag van overstap wat overigens ook in de voorwaarden van energiedirect staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
leonbong schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:46:
[...]

Bij het uitlezen van AU meter worden er geen standen uitgelezen. Maar diagnostische gegevens mbt netfreq. / spanning en stromen. Wat ook bij de overige meters wordt uitgelezen.

Meter die standaard wordt uitgelezen wordt eens per twee maanden alleen de laatste totaalstand gecommuniceerd van de verschillende telwerken.
Of vaker dan eens per twee maanden als de klant kiest voor een verbruiksmanager .

Daarnaast worden alle meters uitgelezen bij overstap van leverancier op de dag van overstap wat overigens ook in de voorwaarden van energiedirect staat.
met de eerste 2 opmerkingen ben ik het eens.
Bij de laatste heb ik zo mijn twijfels. Meters die op AU staan worden volgens mij ook bij een switch niet uitgelezen. Zelfs bij meters die wel uitgelezen mogen worden, zie ik regelmatig geschatte / berekende meterstanden bij een switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weidevogel
Dag,

ik heb hier twee bijzondere zaken geconstateerd bij met mijn slimme meter (Landis E350):

1. Ondanks Administratief Uit (AU led brand) worden er toch meterstanden doorgegeven aan energieleverancier
2. Volgens Enexis wordt AU omgezet in Standaard bij switchen van energieleverancier, maar is dit niet zichtbaar.

Onlangs ben ik, zoals ieder jaar, overgestapt naar een andere energie leverancier (Energie Direct). Enkele dagen geleden kreeg ik een email dat van ED dat binnenkort mijn slimme meter uitgelezen wordt. Prima, dat zou niet moeten kunnen want deze heb ik enkele jaren geleden Administratief Uit laten zetten bij Enexis en dat werkte prima. In het verleden altijd keurig handmatig mijn meterstanden doorgegeven dus dat zal straks ook wel moeten.
Nu schets mijn verbazing dat ik vandaag een mail krijg van ED met de mededeling dat de meterstanden op 15-10 succesvol zijn uitgelezen (met de juiste meterstanden erbij). Huh? Hoe kan dat? De led op de slimme meter geeft duidelijk AU aan?
Direct gebeld met Enexis: Duurt even voordat ze het uitgezocht hebben, maar krijg de mededeling dat de slimme meter niet meer op AU staat maar uitgelezen kan worden door de energiebedrijven, omdat ik ben overgestapt.
Volgens Enexis wordt de meter automatisch gereset wanneer ik overstap van leverancier. :S Bij mij niet bekend en eigenlijk van den zotte, is dit bij anderen wel bekend of gebeurd?

Vervolgens klopt het inderdaad niet dat het AU lampje brandt. Hiervan moet ik een foto opsturen naar de klantenservice en dan wordt dit onderzocht. Blijkbaar is de status op de meter niet 1-op-1 gekoppeld aan de directe status in het systeem van Enexis.

Het begint eigenlijk al met de laatste zin : 0% vertrouwen in de slimme meter en geen vertrouwen in de Netbeheerder. Vandaar ook het inpakken van de meter in aluminium folie; dat moet je ook niet doen.
Maar waar is het dan fout gegaan : Waarschijnlijk bij de leverancier. Een leverancier kan op 2 manieren een nieuwe klant aanmelden. De juiste manier is via een leveranciersswitch , dan verandert ook de status van de slimme meter niet. Dus AU blijft AU. Het kan echter ook via een Inhuizing / Uithuizing. Dan verandert de status van de slimme meter wel. Au wordt dan St.( standaard 6 x per jaar uitlezen...).
Je zou dit bij Enexis na kunnen vragen. Wel moet je dan een medewerker hebben die iets dieper in het C-AR kan/wil kijken. Wellicht dat je met de juiste info iets minder wantrouwend bent. Want denk je echt dat een netbeheerder zoveel belang heeft bij de kwartierwaarden van jou slimme meter, dat ze ruzie met de ACM riskeren??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baobab
weidevogel schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:23:
[...]
Het kan echter ook via een Inhuizing / Uithuizing. Dan verandert de status van de slimme meter wel. Au wordt dan St.
Buiten dat foutje (kan gebeuren, ben verder keurig geholpen door leverancier), zou dit dan ook aangegeven moeten worden op de meter, maar wordt dat niet en dat vind ik eigenlijk kwalijker. Als consument schept dit niet echt vertrouwen. Wie zegt mij dat de rest dan wel klopt als zoiets basaals niet goed gaat?
Je zou dit bij Enexis na kunnen vragen. Wel moet je dan een medewerker hebben die iets dieper in het C-AR kan/wil kijken. Wellicht dat je met de juiste info iets minder wantrouwend bent. Want denk je echt dat een netbeheerder zoveel belang heeft bij de kwartierwaarden van jou slimme meter, dat ze ruzie met de ACM riskeren??
Ja ga ik even navragen als ik ze weer spreek. Ik geloof ook niet dat er sprake is van opzet en andere alu-hoedje theorieën, maar dit is voor mij meer een principe kwestie 8) Met zonnepanelen en een einde aan de saldering later heb ik het liefst een draaiende meter, maar helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
baobab schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:44:
[...]

Buiten dat foutje (kan gebeuren, ben verder keurig geholpen door leverancier), zou dit dan ook aangegeven moeten worden op de meter, maar wordt dat niet en dat vind ik eigenlijk kwalijker. Als consument schept dit niet echt vertrouwen. Wie zegt mij dat de rest dan wel klopt als zoiets basaals niet goed gaat?
Maar misschien is daar wel een heel simpele verklaring voor....
[b]
[...]

Ja ga ik even navragen als ik ze weer spreek. Ik geloof ook niet dat er sprake is van opzet en andere alu-hoedje theorieën, maar dit is voor mij meer een principe kwestie 8) Met zonnepanelen en een einde aan de saldering later heb ik het liefst een draaiende meter, maar helaas
Voor eind 2023 gaan alle ferrarismeters er toch uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

weidevogel schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:07:

[...]

Voor eind 2023 gaan alle ferrarismeters er toch uit...
Zover ik weet alleen bij mensen die zonnepanelen hebben.

Landelijke alles vervangen voor 2024 lukt nooit. Dan moeten ze echt haast maken

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:29
Dat houdt geen stand, want aanmelden van de panelen is niet verplicht (en zeker niet altijd verplicht geweest). Het wordt dus alles vervangen voor 2024 of uitstel.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-05 06:58

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

En laat eerst die wet er maar eens doorheen komen. Tot dusver heb ik die nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
leonbong schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:46:
[...]

Geloof je dat zelf? Net of dat het netbeheer dat niet weet van onder stations. Frequentie zowiezo verandert nooit want dan hebben alle krachtcentrales een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja
https://www.netbeheernederland.nl/spanningskwaliteit

Daarnaast tgv o.a inverters (o.a PV-inverters) kan de netfrequentie op lokaal niveau verstoord raken of door overbelasting van deel van het net.
Zo zijn er nog een hoop factoren die spanning / stromen / frequentie kunnen beinvloeden maar ik gaf ze in mijn post alleen als voorbeeld het was niet eens uitputtende lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 21:58
Prutzertje schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:09:
[...]
Frequentie zowiezo verandert nooit want dan hebben alle krachtcentrales een probleem.
Nou, daar zijn recent nog wel wat probleempjes mee geweest, zie bijvoorbeeld
https://www.nrc.nl/nieuws...rnationale-ruzie-a1594772
https://eenvandaag.avrotr...itale-klok-te-snel-lopen/
geek: Frequentieschommeling laat digitale klokjes vijf minuten achterlopen

Het is dus wel een probleem, maar niet voor de krachtcentrales.

[ Voor 15% gewijzigd door MSteverink op 31-10-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
PV installaties drukken alleen de spanning omhoog. En er kan harmonische storing op het net komen maar de grond frequentie blijft in principe 50Hz. :)
MSteverink schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:04:
[...]

Nou, daar zijn recent nog wel wat probleempjes mee geweest, zie bijvoorbeeld
Dat is dan inderdaad een probleem van de krachtcentrales. Daar hebben ze geen slimme meter voor nodig om dat te komen te weten. Dat merken ze in de centrale zelf wel dat de frequentie niet klopt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Prutzertje schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:38:
[...]

PV installaties drukken alleen de spanning omhoog. En er kan harmonische storing op het net komen maar de grond frequentie blijft in principe 50Hz. :)
Dat is te zwartwit gedacht denk ik. In de praktijk heb je al snel een vermogensoverschot (kijk naar Duitsland) mede door de grillige opwek af en toe waardoor de centrales niet (snel) genoeg terugschroeven. Dus de netfrequentie wordt wel degelijk dus indirect beïnvloed door PV op grote schaal. Gaat nu wel een stuk beter geloof ik door de Europese interconnects.

Dat de netfrequentie wordt gemeten door een SM betwijfel ik indd, ik zie hier in mijn portal voor de DNWG meters ook nooit iets over staan. Maar het zou natuurlijk kunnen dat een netbeheerder meer mogelijkheden heeft. Dat een piekstroom o.i.d. doorgestuurd zou worden heb ik ook nog nooit iets over gehoord maar wat niet is kan nog komen natuurlijk (sta nergens meer van te kijken) om uiteraard op later moment de schatkist te gaan vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier hetzelfde fenomeen.

Meterstand automatisch doorgeven stond op uit. Dit heb ik aangevraagd in 2022.

In 2023 moest ik steeds handmatig de standen doorgeven aan leverancier A.

Op 1 januari 2024 ben ik overgestapt naar leverancier B. Wat schetst mijn verbazing dat deze in haar portaal mijn meterstanden toont.

Vervolgens ben ik in het portaal van de netbeheerder gaan kijken en daar staat Meterstand automatisch doorgeven nu ineens op AAN.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 13-01-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 02:54
Wolly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:03:
Hier hetzelfde fenomeen.

Meterstand automatisch doorgeven stond op uit. Dit heb ik aangevraagd in 2022.
Wil je aangeven bij welke netbeheerder je zit die dit deed? Bijv. Liander, Enexis, etc.
Kun je ook aangeven of je zelf direct bent overgestapt (evt. van wie naar wie) of via een vergelijkingssite?

...don't know what should be here...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Roel Broersma schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:09:
[...]

Wil je aangeven bij welke netbeheerder je zit die dit deed? Bijv. Liander, Enexis, etc.
Kun je ook aangeven of je zelf direct bent overgestapt (evt. van wie naar wie) of via een vergelijkingssite?
Stedin. Ben zelf overgestapt via website van leverancier (Greenchoice).
Pagina: 1