Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Techneut schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:29:
[...]
Dat staat er toch ook? "De slimme meter registreert meteen wat u teruglevert”. Geen woord over wat er is opgewekt en welk deel daarvan zelf wordt verbruikt. Het mag duidelijk zijn dat een deel van je opgewekte energie en verbruik aan je aandacht ontgaat doordat dit tegen elkaar wegvalt.

Als je dat ook wilt weten. dan kan dat alleen als je daar zelf een meter voor aanschaft en die in de leiding naar de windmolen plaatst. Maar doe je dat niet, dan doet de slimme (of domme) meter echt wat er staat, aangeven wat je teruglevert.
Jij en ik snappen dat. Ik vermoed dat het gros van de mensen dat zo niet lezen...
Loggen doe ik nu ook. Mijn PV en verbruik wordt apart, lokaal, gelogd.
klump4u schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:25:
[...]

Heb je bij een domme digitale ook geen last van maar gewoon je Ferraris behouden en tegen de tijd dat de nieuwe regeling begint krijg je een andere aangeboden.
Heeft een “domme” meter dan geen twee/vier separate telwerken voor verbruik en terugleveren?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Aegle schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:48:

Heeft een “domme” meter dan geen twee/vier separate telwerken voor verbruik en terugleveren?
Jawel maar als je gewoon een contract afsluit met een enkel tarief dan heb je al niks met verschillende tarieven van doen en met een domme digitale al helemaal geen uur of kwartier tarieven.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogues
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-01-2021
Overzichten afgekeurde energiemeters van 5 aug 2019 [de link staat nog op 2018]:
https://www.agentschaptel...erzicht-afgekeurde-meters

Nijmegen-Oost  FTTH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-09 21:35

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Toch even voor mijn beeldvorming naar aanleiding van dit artikel: https://www.businessinsid...plicht-2023-zonnepanelen/

Daarin staat dit:
“Zonnepanelen? Dan wordt de slimme meter verplicht
Huishoudens die de slimme meter om die reden weigeren, hebben pech. Tegen de tijd dat het gaat uitmaken wat voor meter je hebt, moet je de slimme meter al in huis hebben. “Met ingang van 1 januari 2023 zal (…) een verplichting voor alle kleinverbruikers gelden om een meter met minimaal twee aparte telwerken voor levering en teruglevering te hebben”, staat er namelijk in het Klimaatakkoord.”

Dat is in een eventuele rechtszaak toch geen legitiem argument om de ferrarismeter verplicht te moeten laten vervangen als je zonnepanelen hebt? Dan moet er toch echt een wet aan ten grondslag liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
WoodyWindoW schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:45:
“Met ingang van 1 januari 2023 zal (…) een verplichting voor alle kleinverbruikers gelden om een meter met minimaal twee aparte telwerken voor levering en teruglevering te hebben”, staat er namelijk in het Klimaatakkoord.”

Dat is in een eventuele rechtszaak toch geen legitiem argument om de ferrarismeter verplicht te moeten laten vervangen als je zonnepanelen hebt? Dan moet er toch echt een wet aan ten grondslag liggen?
Het klimaatakkoord kan de komende twee jaar nog in wet- of regelgeving worden omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@WoodyWindoW het kan ook in een Algemene Maatregel van Bestuur geregeld worden
zoals bijvoorbeeld: https://wetten.overheid.nl/BWBR0030605/2018-07-28
Maar je mag er op rekenen dat dit tijdig wordt vastgesteld, anders is het inderdaad niet geldig.

[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 21-08-2019 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Toch even voor mijn beeldvorming naar aanleiding van dit artikel: https://www.businessinsid...plicht-2023-zonnepanelen/

Daarin staat dit:
Huishoudens die de slimme meter om die reden weigeren, hebben pech. Tegen de tijd dat het gaat uitmaken wat voor meter je hebt, moet je de slimme meter al in huis hebben. “Met ingang van 1 januari 2023 zal (…) een verplichting voor alle kleinverbruikers gelden om een meter met minimaal twee aparte telwerken voor levering en teruglevering te hebben”, staat er namelijk in het Klimaatakkoord.”

tja journalisten en technische kennis (vervang journalisten voor politiek, is ongeveer het zelfde probleem.) is niet altijd een goede combi.

heb je de oude feraris en zonnepanelen, dan heb je helemaal geen pech, maar juist geluk.
met een oude feraris heb je helemaal geen salderen nodig om te salderen. >:)
(uitzonderingen daar gelaten, dit soort verhalen zijn altijd veel ingewikkelder als je in 1 forumpost kunt vertellen. je kunt er een heel boek over schrijven. ;) )
het gaat geheel vanzelf zonder tussenkomst van ook maar iemand, kijk dat is pas slim. >:)

dus ja, er moet eerst een verplichting komen om een speciale (mischien slim) meter te hebben met zonnepanelen.
(en dat moet nu heel snel gaan gebeuren anders gaat het niet meer lukken om alles gereed te hebben om in 2023 salderen te kunnen afschaffen. niet alleen de burgers maar ook de vele leveranciers (100+) moeten van alles veranderen om dit te kunnen en daar is tijd voor nodig.)

het Klimaatakkoord heeft niks te maken met het afschaffen van salderen.
dat zijn totaal 2 aparte zaken.
sterker nog als het Klimaatakkoord door gaat, dan kan het wel eens een stuk moeilijker worden om salderen af te schaffen.
ze willen salderen afschaffen door een TVT van +/-7 jaar te blijven garanderen.
maar met het Klimaatakkoord gaat de elektra prijs (belasting gedeelte) eigenlijk al omlaag en mischien nog wel harder als het afschaffen van salderen.
en dan kun je de vreemde situatie krijgen dat je dus meer geld krijgt door het afschaffen van salderen als met salderen, dus het tegen gestelde effect als bedoeld. 8)7

dus eigenlijk is wiebes links om door het Klimaatakkoord al weer ingehaald.
of hij het nu leuk vind of niet, maar hij bezorgt zich zo wel weer een leuke nieuwe hoofdpijn zaak.
(ach het is niet zijn eerste zullen we maar zeggen, loop zijn mooie besluiten maar eens na. :P )

de energie wetten zijn 1 van de meest vreemd door elkaar geweven wetten in dit land.
hier iets aan veranderen is eigenlijk altijd wel ergens een nieuw probleem creëren.
de verweving burger vs bedrijfsleven (de klein en groot gebruiker) en de verschillen tussen arm vs rijk (de heffings-korting die elektra hebben voor minder rijke mensen mogenlijk maakt b.v.) zitten allemaal in 1 complex systeem.
en hier komt dan nu ook nog het Klimaatakkoord bij kijken.
hier dingen aan veranderen levert minimaal hoofdpijn op, wat je ook wil veranderen er klaagt altijd wel een groepering.

om eerlijk te zijn, ik ben wel een voorstander om salderen af te schaffen.
gewoon omdat zonnepanelen nu zo goedkoop aan het worden zijn.
kan het eigenlijk wel met wat minder winst.

maar niet met de regels die ze nu proberen te verzinnen.
dat vind ik dan weer totale subsidiëring van het grote bedrijfs-leven, waarom mag de kleine particulier niet eens iets doen.
hoewel de kleine particulier volgens het Europees hof eigenlijk geen particulier is.
zie teruggaven van BTW bij zonnepanelen.
een echt liberale partij zou eigenlijk dit juist moeten toe juichen en juist moeten helpen.
in mijn beleving in plaats van tegenwerken.

ach ja, politiek, met een camera delen ze lollies uit, is de camera weg dan pakken ze die weer af.
het zijn zo van die zekerheden in het leven, net zo als de dood en de belasting.
(en dan weet je ook nog dat er na je dood de belasting nog 1x langs komt, maar daar heb je niet zo een last van. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-09 10:19
Er bestaan ook digitale meters, met gescheiden telwerken, die niet 'slim' zijn. Zoals wel vaker worden in dit artikel alle digitale meters ook maar onder de slimme meters geschaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ah ronde twee van Liander. Handig midden in de zomer.
Paar weken terug brief met nieuwe datum en tijd gehad, was overigens de hele dag thuis maar er werd niet aangebeld.
Nu een brief dat ik zelf binnen 28 dagen moet reageren als ik nog wel wil en dat het anders 72,60 ging kosten (dat ze een meter die afgekeurd wordt, later alsnog gratis moeten vervangen stond er niet bij).
Wat me bij die brief vooral tegen de borst stuit is dat Liander gaat registreren dat ik de meter 'weiger' als ik niet reageer.

Ik weiger helemaal niks, ik vraag er enkel niet actief om. Is het nog mogelijk om bezwaar te maken tegen een dergelijke registratie als weigeraar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat voor integratietijd heeft een slimme- of digitalemeter voor het werkelijke verbruik c.q. opwek (kWh). De slimme meter slaat elke 15 minuten alle tellerstanden op die de netbeheerder vervolgens ziet. Betekend dit dan dat 7,5 minuut lang 5 kW verbruiken en daarna 7,5 minuut netto 5 kW terugleveren zou resulteren in geen verandering van de tellerstanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:30
Nee hoor, de integratietijd zal (net als bij alle andere meters) zo rond een seconde of nog korter liggen. Dus het geschetste voorbeeld geeft een oplopende afname- en een oplopende terugleverteller.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Nu je het zegt, de slimme meter gegevens die ik gezien heb hadden soms inderdaad verbruik én opwek in dezelfde 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:04

Daarin staat dit:

Misschien dat zon verplichting er inderdaad niet komt. Wat echter wel een feit is, en op dit moment word de ferraris nog met rust gelaten omdat wet niet volledig is, maar indien momenteel de slimme meter registreerd dat er geen verbruik is maar enkel terug levering op een adres dan word de heffing korting terug gevorderd.
Als dus een ferraris enkel terug levering constateerd dan kun je dus ook mooi je 311 euro mis lopen.

Ik kreeg deze tip van mijn leverancier betreffende tweede allocatie punt, indien geen verbruik krijgt u geen heffing korting.
Ik ga dus nu even een paar kabeltjes overzetten ahum.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
sambalbaj schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:07:
Is het nog mogelijk om bezwaar te maken tegen een dergelijke registratie als weigeraar?
Binnen de oude wet bescherming persoonsgegevens had je recht op inzage van al je gegevens, en correctie van foute gegevens. Ik veronderstel zoiets ook binnen de huidige AVG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
reneeke1970 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:10:
[...]

Misschien dat zon verplichting er inderdaad niet komt. Wat echter wel een feit is, en op dit moment word de ferraris nog met rust gelaten omdat wet niet volledig is, maar indien momenteel de slimme meter registreerd dat er geen verbruik is maar enkel terug levering op een adres dan word de heffing korting terug gevorderd.
Als dus een ferraris enkel terug levering constateerd dan kun je dus ook mooi je 311 euro mis lopen.

Ik kreeg deze tip van mijn leverancier betreffende tweede allocatie punt, indien geen verbruik krijgt u geen heffing korting.
Ik ga dus nu even een paar kabeltjes overzetten ahum.....
Voor zover ik weet (!!) geldt dat alleen voor een langere periode, bijvoorbeeld een fiscaal jaar. Dus als je op enig moment in een jaar meer verbruik hebt dan opbrengst wordt de heffingskorting niet teruggevorderd. In het geval van zonnepanelen zul je dagelijks (nachtelijks) momenten hebben waarop je meer verbruikt dan teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
MSteverink schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:22:
[...]

Binnen de oude wet bescherming persoonsgegevens had je recht op inzage van al je gegevens, en correctie van foute gegevens. Ik veronderstel zoiets ook binnen de huidige AVG.
zit je wel met dat dit op 'de bewoners van dit pand' geregistreerd wordt en niet op persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Klopt. Als het lever- telwerk maar (iets) oploopt, ben je gedekt.
Volgens de wet moet er sprake zijn van een levering van elektriciteit. Indien er geen levering heeft
plaatsgevonden en dus ook geen (gemeten) verbruik van elektriciteit, kan de belastingvermindering niet worden toegepast. Indien dus geen energiebelasting wordt geheven bestaat er ook geen recht op de belastingvermindering.
Dit is niet van toepassing bij eventuele teruglevering van elektriciteit via dezelfde aansluiting als waar de levering op plaatsvindt. Indien de teruglevering van elektriciteit (bij wind- en zonne-energie) het verbruik van elektriciteit overtreft, zal na toepassing van de zgn. EB-salderingsregeling feitelijk geen energiebelasting verschuldigd zijn. In dergelijke gevallen is er initieel wel sprake geweest van enige levering van elektriciteit en bestaat er wel recht op de belastingvermindering.
Bron: https://www.essent.nl/con...lden-verblijfsfunctie.pdf

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MSteverink schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:30:
[...]

Voor zover ik weet (!!) geldt dat alleen voor een langere periode, bijvoorbeeld een fiscaal jaar. Dus als je op enig moment in een jaar meer verbruik hebt dan opbrengst wordt de heffingskorting niet teruggevorderd. In het geval van zonnepanelen zul je dagelijks (nachtelijks) momenten hebben waarop je meer verbruikt dan teruglevert.
Klopt, maar dat ziet alleen je slimme meter, als je die niet hebt maar een analoge,word je later bij aanpassing van de wet mooi gefopt, want die zegt er is alleen terug geleverd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Dat ben ik niet met je eens. De ferraris zegt sowieso niets over de hoeveelheid teruggeleverde en afgenomen stroom, alleen over de som van beiden.

Het zou rechtsongelijkheid zijn als je dan geen heffingskorting krijgt. Laat ze maar aantonen dat er niet geleverd is.

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 21-08-2019 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hesselbeertje schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:56:
Dat ben ik niet met je eens. De ferraris zegt sowieso niets over de hoeveelheid teruggeleverde en afgenomen stroom, alleen over de som van beiden.

Het zou rechtsongelijkheid zijn als je dan geen heffingskorting krijgt. Laat ze maar aantonen dat er niet geleverd is.
Vandaar dat ze je nu nog met rust laten, wet moet aangepast worden. En jij moet aantonen dat je verbruikt hebt om recht te hebben op overheids geld.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
reneeke1970 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:32:
En jij moet aantonen dat je verbruikt hebt om recht te hebben op overheids geld.
Dat is vrij eenvoudig aannemelijk te maken. Koop een koelkast en een elektrische wekker, en de belastingdienst gelooft echt wel dat je 's nachts stroom verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MSteverink schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:54:
[...]

Dat is vrij eenvoudig aannemelijk te maken. Koop een koelkast en een elektrische wekker, en de belastingdienst gelooft echt wel dat je 's nachts stroom verbruikt.
Dat is geen geautomatiseerd registratie....
We zullen zien over drie jaar, maar ik denk dat hun het spelletje winnen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pranjic
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-05 15:57
Gisteren kwam Liander langs de deur met een tablet. Met de volgende vraag; wanneer heeft u tijd om uw huidige meter kosteloos te laten vervangen?

Ik gaf als antwoord; mijn huidige meter Werkt nog prima en deze is nog niet aan vervanging toe.

Waarop de medewerker heel vlot zei: oké prima, dan noteer ik dat u weigert en dat u akkoord gaat dat zodra de meters verplicht worden u 68,- betaald. Fijne dag meneer.

Hij bleef nog even wachten en hoopte waarschijnlijk dat ik nu wel akkoord zou gaan. Maar ik zei, fijne dag en deed de deur dicht.

Mijn vraag: wat staat er nu geregistreerd bij Liander?

Iemand met ervaring of meer informatie? Heb ik nu akkoord gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als die meneer dat gisteren tegen je verteld, dan zeg jij toch nee daar ga ik niet mee akkoord? Hij staat voor je.

Maar voor zo ver ik het weet is het zo.

Als volgende maand toch een slimme meter wil, dan kost het je geld
En wanneer je huidige meter afgekeurd is, of de slimme meter is verplicht dan kost het niks.

Tenminste zo is het mij verteld toen ik 4 jaar geleden Liander aan de deur had met de zelfde vraag. Ik heb gaf aan dat ik op 29 februari 2021 wel tijd had. Hij was erg snel met denken want schoot onmiddellijk in de lach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
Pranjic schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:24:
Gisteren kwam Liander langs de deur met een tablet. Met de volgende vraag; wanneer heeft u tijd om uw huidige meter kosteloos te laten vervangen?

Ik gaf als antwoord; mijn huidige meter Werkt nog prima en deze is nog niet aan vervanging toe.

Waarop de medewerker heel vlot zei: oké prima, dan noteer ik dat u weigert en dat u akkoord gaat dat zodra de meters verplicht worden u 68,- betaald. Fijne dag meneer.

Hij bleef nog even wachten en hoopte waarschijnlijk dat ik nu wel akkoord zou gaan. Maar ik zei, fijne dag en deed de deur dicht.

Mijn vraag: wat staat er nu geregistreerd bij Liander?

Iemand met ervaring of meer informatie? Heb ik nu akkoord gegeven?
  • Je bent verplicht je meter te laten vervangen wanneer de oude wordt afgekeurd. Niet eerder, ook niet later. De kosten voor die metervervanging zijn voor de netbeheerder, niet voor jou.
  • Daarmee ben je nog steeds niet verplicht een slimme meter te nemen, een niet-slimme digitale meter mag ook.
  • Maar als je voordat een meterwissel verplicht is toch besluit dat je een andere meter wilt, dan is je kans voor een gratis wissel nu voorbij.
  • Je kunt bij Liander navragen wat er is geregistreerd. Tenminste, ik neem aan dat de AVG dit mogelijk maakt.
  • Je hebt geen akkoord gegeven.
Ervan uitgaande dat jij het gesprek correct hebt weergegeven, wat een onvolledige en misleidende informatie geven ze, en wat een ronduit lompe manier van communiceren.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 20:50

ThaHandy

Discovery Channel

een 2e brief :) met een Informatieblad Afgekeurde meters

Ik zie niets staan over SDE en "moet" vervangen worden voor 2023. Of is dat weer wat anders?

• Bokno
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
MSteverink schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:30:
[...]
  • Je bent verplicht je meter te laten vervangen wanneer de oude wordt afgekeurd. Niet eerder, ook niet later. De kosten voor die metervervanging zijn voor de netbeheerder, niet voor jou.
  • Daarmee ben je nog steeds niet verplicht een slimme meter te nemen, een niet-slimme digitale meter mag ook.
  • Maar als je voordat een meterwissel verplicht is toch besluit dat je een andere meter wilt, dan is je kans voor een gratis wissel nu voorbij.
  • Je kunt bij Liander navragen wat er is geregistreerd. Tenminste, ik neem aan dat de AVG dit mogelijk maakt.
Ervan uitgaande dat jij het gesprek correct hebt weergegeven, wat een onvolledige en misleidende informatie geven ze, en wat een ronduit lompe manier van communiceren.
Bij mij word de straat opnieuw ingericht met nieuwe water en gas aansluitingen.
Ik kreeg van stedin een brief met de vraag een afspraak te maken voor een wissel van de frarrismeter .
Daar heb ik helemaal niet op gereageerd ,daar ik zonnepanelen heb en ook geen gas meer gebruik ivm warmtepomp.
Op een dag komt er een stedin man langs om toch weer te vragen om een slimme meter te plaatsen.
Toen heb ik verteld dat ik die weigerde. Dat heeft hij in zijn tablet aangevinkt,maar ik heb verder niets getekend.
Ik zal tzt wel een andere meter moeten en zie wel of ik daarvoor moet betalen.Volgens de Stedin man zou dat dan ,,tegen het dan wettelijke tarief,, gebeuren....

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Bij ons in de wijk zijn ze ook de meters aan het vervangen. Ik kon een afspraak maken via de website van Stedin. Daar heb ik aangegeven geen belangstelling te hebben (geweigerd dus). Drie dagen later al een heuse brief op de deurmat met daarin de bevestiging van de weigering.

Een week later gaat de deurbel: een monteur komt in opdracht van Stedin de meter vervangen. Ik heb hem vriendelijk (hij kan er ook niks aan doen...) gewezen op onze weigering. De monteur heeft er een aantekening van gemaakt op z’n tablet en daarmee was het geregeld. Pas als onze huidige meter is afgekeurd zijn we verplicht een digitale, dom of slim, meter te laten installeren. Zonder kosten, aldus de monteur.

Het kan verkeren...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-08 15:44
Gisteren hebben ze hier in België bij een goeie vriend ook de digitale meter gezet. HIj had dus een aanvraag gedaan om alleen dagtarief te hebben ipv dag en nachttarief want hij heeft zonnepanelen.
Maar daar hadden ze dus niet van gezegd, hij had dus de keuze oftewel zetten ze een digitale meter en betaalde hij 76 voor de omvorming van dubbel tarief naar enkel. Oftewel mocht hij de volgende keer 246 euro betalen. Als je dus in Belgiê zegt "nee bedankt" mag je de volgende keer 246 ophoesten. En het is bij wet verplicht, dus je hebt niet echt veel keuze. En je oude meter mag je niet laten hangen. Dat is wat die installateur zij. Ook als ze een wijziging moeten doen of er iets kapot, wordt er onvermijdelijk een nieuwe digitale gezet.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Ik heb onlangs een slimme meter gekregen van Stedin (de oude was helaas afgekeurd dus ik wilde niet een andere niet- slimme meter krijgen). Ik dacht eerst eens proberen of die verbruiksmanagers leuke dingen opleveren en zo niet kan altijd uitlezen nog uitzetten. (of de meter inpakken in alu folie :-)

Ik ben echter wel graag baas over eigen data dus ik vroeg me af je de netbeheerder toestemming kunt geven om de meter uit te lezen tbv energie montor sites (die in mijn opdracht werken) , maar niet door te geven aan je energieleverancier. Dat doe ik liever zelf - zeker als er een issue is met de leverancier zit je zelf aan de knoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door exroosje op 13-09-2019 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
MSteverink schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:30:
[...]
[list]
Ja en nee... Jij negeert redelijkheid en billijkheid. Het is onmogelijk om alle meters in de ene seconde te vervangen dat ze worden afgekeurd.
Oftewel vanuit redelijkheid en billijkheid kan dit ook veel eerder (of later) gebeuren zodat het ingepland kan worden etc. Dit kan in principe ook enkele jaren van te voren zijn (zoals hier het geval is).
Als jij die niet wenst te hebben weiger jij idd de metervervanging en kunnen toekomstige kosten echt wel op jouw conto geschreven worden, de netbeheerder heeft gepoogd de meter te vervangen en jij weigerde...

Echter in de praktijk zal het niet zo hard gaan lopen en zal er waarschijnlijk in heel 2022 oid weer een nieuwe actie komen dat je je meter gratis kan omruilen, puur vanuit PR-oogpunt is het namelijk niet handig om metervervanging en wetgeving 3 jaar uit elkaar te trekken.
Je bent niet verplicht een slimme meter te nemen, alleen de netbeheerder hoeft geen keuze te geven. Oftewel als de netbeheerder geen niet-slimme meters levert kan je theoretisch nog een eigen meter aanschaffen, deze laten plaatsen en dan de installatie door de netbeheerder laten keuren, alleen schrik niet van dit kostenplaatje dan...
[/list]
Wat vanwege de manier hoe de officiele vraag gesteld is zal neerkomen op weigering. Dit soort dingen wordt meestal niet op de vrijdagmiddag even bedacht, hier worden over het algemeen juristen bijgehaald zodat de verwoording exact klopt met wat hun voor uitkomst wensen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
Gomez12 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:36:
[...]
Ja en nee... Jij negeert redelijkheid en billijkheid. Het is onmogelijk om alle meters in de ene seconde te vervangen dat ze worden afgekeurd.
Ik bedoelde inderdaad dat je verplicht bent mee te werken aan een meterwissel vanaf het moment dat de oude meter is afgekeurd.
Je bent niet verplicht een slimme meter te nemen, alleen de netbeheerder hoeft geen keuze te geven.
Heb je hier een bronvermelding voor? Het lijkt me heel onwaarschijnlijk.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
MSteverink schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:27:
[...]

Ik bedoelde inderdaad dat je verplicht bent mee te werken aan een meterwissel vanaf het moment dat de oude meter is afgekeurd.
En wederom negeer je redelijkheid en billijkheid. Het geldt ook een tijd voor het afkeuren zelf.
[...]

Heb je hier een bronvermelding voor? Het lijkt me heel onwaarschijnlijk.
Ehm, bronvermelding waarvoor? Voor een bijna historisch feit? Nu pas met slimme meters is er een keus, daarvoor was er geen keus. Oftewel of de wetgeving moet sinds kort aangepast zijn of de netbeheerder hoeft je helemaal geen keuze te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gomez12 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:36:
[...]

Oftewel vanuit redelijkheid en billijkheid kan dit ook veel eerder (of later) gebeuren zodat het ingepland kan worden etc. Dit kan in principe ook enkele jaren van te voren zijn (zoals hier het geval is).
Als jij die niet wenst te hebben weiger jij idd de metervervanging en kunnen toekomstige kosten echt wel op jouw conto geschreven worden, de netbeheerder heeft gepoogd de meter te vervangen en jij weigerde...
Kunnen ja, ingeval een klant bij nader inzicht toch op zijn verzoek voor een slimme meter kiest. In alle andere gevallen is het op initiatief van de netbeheerder. Zoals het besluit van definitief afschaffen van de ferrarismeters. Dan is het simpel nieuwe regelgeving en dat is echt altijd voor rekening van de netbeheerder.
[...]
Je bent niet verplicht een slimme meter te nemen, alleen de netbeheerder hoeft geen keuze te geven. Oftewel als de netbeheerder geen niet-slimme meters levert kan je theoretisch nog een eigen meter aanschaffen, deze laten plaatsen en dan de installatie door de netbeheerder laten keuren, alleen schrik niet van dit kostenplaatje dan...
Nee, dat doen ze nooit. Je mag zelf voor eigen controle plaatsen wat je wilt, maar de netbeheerder zal altijd hun type meter plaatsen en zoals nu de regelgeving is, wordt dat een slimme of een niet slimme meter als je dat wilt.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:14
Ik kom er vandaag achter dat mijn gasmeter 22 jaar geleden is afgekeurd, althans het lijkt de UGI G4 20730 te zijn en die is afgekeurd in 1997 en zou vervangen moeten zijn in 1999 volgens de meest recente lijst.

Tegen mijn verwachting in, is m'n elektrameter pas dit jaar afgekeurd en dient deze in 2021 vervangen te zijn.

Paar maanden geleden kreeg ik ook zo'n brief van m'n netbeheerder om de meters te laten vervangen, maar dat was onder het mom van modernisering. Er werd geen woord gerept over afkeuring.

Ik heb het toen geweigerd, met het idee dat zolang er nog ferraris meters zijn, saldering niet afgeschaft kan worden.

Maar ik verbaas me nu wel over de gasmeter. Deze lijkt prima te werken, maar is dus langgeleden afgekeurd. Ik woon er pas 5 jaar en ben niet op de hoogte gebracht over de afkeuring.

Is het niet verbazingwekkend dat de netbeheerder er niet méér achteraan zit?

• mrmrmr
  • Niet online
Weet je zeker dat je meter is afgekeurd? Dat gaat per bouwjaar+type. Niet alleen per type.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:14
@mrmrmr Niet 100% zeker, vanwege de "zwarte stip" toevoeging, ik weet niet wat daar mee bedoeld wordt, op de meter staat iig geen stip. Maar zou het niet gek zijn als er twee meters zijn met hetzelfde typenr, maar de een mèt en de ander zonder zwarte stip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yzxibR60HjLTzk78PhIGukIP/full.jpg

Ik denk dat je gelijk hebt, de cijferreeks onder het telwerk suggereert een bouwjaar van 1993 en ik zie nu de "mk2" toevoeging rechtsboven. Lekker handig en duidelijk die type aanduiding :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QSnNVWgcg5O4KyA8Q0qJh9zs/medium.jpg

Jammer dat ze niet een complete lijst hebben, waar ook de niet-afgekeurde meters tussen staan.

[ Voor 40% gewijzigd door LA-384 op 21-09-2019 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ja, het bouwjaar is 1993. Als er geen '20730' met dat bouwjaar in de afkeurlijst staat is hij niet afgekeurd.

Het is verwarrend juist omdat ook het bouwjaar moet kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
reneeke1970 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:14:
[...]

Dat is geen geautomatiseerd registratie....
We zullen zien over drie jaar, maar ik denk dat hun het spelletje winnen.
Als je de ferraris laat hangen, krijg je over 3 jaar niets meer voor je overschot na het automatisch salderen. Ligt eraan hoe belangrijk dit voor je is. De heffingskorting blijf je gewoon behouden. Deze gaat wel een lekker stuk omhoog.
Ik heb nog steeds een ferraris en dat bevalt prima. De SM heeft nog meer minpunten dan gedacht:
http://www.zonnepanelen.w...r-in-de-3-fase-meterkast/

De netbeheerders blijven fout op fout maken. Echt super zo'n monopolist ..,

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• WoodyWindoW

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

drielp schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 18:18:
[...]

Als je de ferraris laat hangen, krijg je over 3 jaar niets meer voor je overschot na het automatisch salderen. Ligt eraan hoe belangrijk dit voor je is
Afhankelijk hoe de wet- en regelgeving mogelijk nog gaat wijzigen, moet je er dan gewoon voor zorgen dat je alles verbruikt wat er binnenkomt en dat je jaarlijks mikt op 1 kWh verbruik per saldo. Dat kan uiteraard op verschillende manieren, ook zonder WP.

• Techneut
  • Niet online
drielp,
Realiseer je wel dat je dit verschijnsel altijd zal krijgen met moderne meters met gescheiden telwerken voor leveren en ontvangen, daar heeft slim of niet slim niets mee te maken. Er is maar één bijkomend verschil tussen slim en niet slim, dat is dat binnenkort door het afbouwen van de toonfrequente besturing bij de niet slimme meter geen dag- en nachttarief meer mogelijk is. Niet zo'n ramp volgens mij, maar houd er wel rekening mee.

Overigens zet ik hier wel vraagtekens bij. Want de waarden van de drie fasen worden volgens mij niet afzonderlijk doorgestuurd, maar altijd de som van de drie. En die is dan de ene kant op of de andere, m.a.w. leveren of ontvangen.

[ Voor 27% gewijzigd door Techneut op 21-09-2019 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
WoodyWindoW schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 18:48:
[...]

Afhankelijk hoe de wet- en regelgeving mogelijk nog gaat wijzigen, moet je er dan gewoon voor zorgen dat je alles verbruikt wat er binnenkomt en dat je jaarlijks mikt op 1 kWh verbruik per saldo. Dat kan uiteraard op verschillende manieren, ook zonder WP.
De lucht/lucht WP komt dit jaar nog. Het overschot van 1500 kWh zal niet helemaal op gaan, maar wel grotedeels.
Techneut schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 18:53:
drielp,
Realiseer je wel dat je dit verschijnsel altijd zal krijgen met moderne meters met gescheiden telwerken voor leveren en ontvangen, daar heeft slim of niet slim niets mee te maken. Er is maar één bijkomend verschil tussen slim en niet slim, dat is dat binnenkort door het afbouwen van de toonfrequente besturing bij de niet slimme meter geen dag- en nachttarief meer mogelijk is. Niet zo'n ramp volgens mij, maar houd er wel rekening mee.

Overigens zet ik hier wel vraagtekens bij. Want de waarden van de drie fasen worden volgens mij niet afzonderlijk doorgestuurd, maar altijd de som van de drie. En die is dan de ene kant op of de andere, m.a.w. leveren of ontvangen.
Ik heb al een tijdje enkel tarief. De energie leveranciers waren 7 jaar geleden nog niet klaar voor teveel geproduceerde PV stroom.

Een aantal meters hebben een foutje in de software. Die hielden gebruik en levering gescheiden. Er schijnt een software update te komen. Dit is de zoveelse misser van de monopolist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
drielp schreef op zondag 22 september 2019 @ 00:27:
[...]
Een aantal meters hebben een foutje in de software. Die hielden gebruik en levering gescheiden. Er schijnt een software update te komen. Dit is de zoveelse misser van de monopolist.
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Hoezo zoveelste misser? Aparte telwerken voor gebruik en levering, dat hebben toch alle moderne meters? Op elk moment gaat er energie de ene kant of de andere kant op. Geregistreerd op het ene of op het andere telwerk. Dus dan zijn die twee toch altijd gescheiden, of bedoel je het net even anders?. Wat zou hier dan anders moeten?

Verder, hoezo monopolist? Ze kunnen toch moeilijk meerdere energiekabels door de straten leggen. Dit leidt me tot de vraag of je precies op de hoogte bent van de door de EU afgedwongen scheiding van de netbedrijven die nog steeds in handen zijn van semi-overheid en de energieleveranciers die onder de vrije markt vallen.

Oh ja, nog een klein puntje. Je zegt:
Ik heb al een tijdje enkel tarief. De energie leveranciers waren 7 jaar geleden nog niet klaar voor teveel geproduceerde PV stroom.
Wat hebben die twee zaken volgens jou met elkaar te maken. of staan ze los van elkaar?

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 22-09-2019 13:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
@Techneut

Gelijktijdige registratie van levering en verbruik zou in het post-salderingstijdperk zeer nadelig zijn voor de huuder van de meter. Schijnt ook niet toegestaan te zijn. Ondanks dit makement zijn toch een flink aantal meters geplaatst. Dan heb je nog het gevalletje gevaarlijk aangesloten gasmeters, het onterecht in rekening brengen van het hoge gebruikstarief bij gasverbruik < 500 m3 en de daarbij komende vreemde berekeningen. En nu actueel, de regelrechte leugens die men verkondigd aan consumenten die vrijwillig van het gas af willen. Vandaar mijn opmerking over de missers. En de netbeheerder is geen semi-overheid maar gewoon commerciele bedrijf. (Gemeenten in het bedieningsgebied zijn meestal aandeelhouder en daarmee ook belanghebbenden, dat maakt het nog geen semi-overheid)

Nog even over de energie leveranciers (ik weer precies wat de verschillen zijn en waarom)..
Een aantal jaar geleden wilde de jaarlijkse afrekening nogal eens niet kloppen. Bij mij viel zomaar de heffingkorting weg en werd de teveel geproduceerde kWh niet vergoed. Dat was niet eenmalig
En bepaalde energie leveranciers wilde nogal eens op elk telwerk apart salderen. Daarom was een enkel tarief beter. Met als bijkomend voordeel dat het stoppen van de schakeling voor dubbel tarief nu geen issue is. Je zei het zelf al, dat is geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik val binnen in dit topic, maar er valt wel iets op aan de hele situatue “slimme meter”.

Ik weet niet beter, dan dat de verplichte digitale meter in 2013 vooral als beleidsinstrument geïntroduceerd is met het idee dat er daardoor minder energie wordt verbruikt. Het onderliggende convenant (in dit topic in 2017 eerder genoemd) zegt:
“Door het intensiveren van de frequentie van het verbruiks- en kostenoverzicht, het verbeteren van de inhoud en een op de klant en doelgroep toegesneden wijze van verstrekking van het verbruiks- en kostenoverzicht krijgen klanten meer inzicht in hun energiegebruik en wordt zo energiezuiniger gedrag gestimuleerd.
De vraag die ik nog nergens beantwoord zie: is dat ook zo? Gaan burgers echt minder energie verbuiken als er verplicht een slimme wordt geinstalleerd? Er zijn mij twee recente evaluaties bekend: de marktbarometer slimme meters en de monitoringsrapportage 2018 van het genoemde convenant. Er is vast meer te vinden, het is een aardige spaghetti aan documenten en evaluaties.

De marktbarometer over het jaar 2018 stelt het volgende (p. 5):
Impact op energiebesparing
In 2018 geeft twee derde van de consumenten met een slimme meter en een EVM
aan dat zij na de aanschaf hiervan bewuster omgaan met het gebruik van energie(...)
Dus de impact op energiebesparing wordt in deze paragraaf (al dan niet bewust) doodleuk gelijk gesteld aan bewustwording. Die twee lijken mij niet hetzelfde.

Overigens kan dat ook wel bekend zijn bij de beleidsmakers want in het monitoringsrapport over 2018 staat:
Het gebruik van de inzichtdiensten is gestegen in 2018 boven het beoogde aantal
van 750.000 en dat is positief te noemen. Het uiteindelijke besparingseffect hangt
echter af van de mate waarin de gebruiker ook handelt op de gepresenteerde verbruikscijfers van zijn inzichtdienst.
Er schijnt een definitieve effectmeting gaande te zijn en te worden aangeboden eind 2019, volgens de aanbiedingsbrief van de minister.

Maar die resultaten maken ook niet alles uit, want schijnbaar staan de meeste mensen toch wel positief tegenover plaatsing. Ook als ze geen flauw idee hebben of het iets doet blijkbaar.
Een grote meerderheid van de consumenten (88%) staat in 2018 nog steeds
welwillend tegenover het plaatsen van de nieuwe meter.
De slimme meter biedt aan sommige mensen vast een voordeel, maar een verplichtstelling zonder na 5 jaar nog steeds niet te weten of het ook echt leidt tot energiebesparing vind ik zelf niet zo logisch. Het leidt wat mij betreft vooral af van inspanningen die aantoonbaar iets doen aan het verminderen van het energieverbruik.

Laten we het effectrapport eerst maar eens afwachten. Als daaruit blijkt dat er een daadwerkleijk effect is, kun je volgens mij serieus gaan praten over verplichtstelling. Niet eerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 20:50

ThaHandy

Discovery Channel

ThaHandy schreef op woensdag 11 september 2019 @ 23:25:
een 2e brief :) met een Informatieblad Afgekeurde meters

Ik zie niets staan over SDE en "moet" vervangen worden voor 2023. Of is dat weer wat anders?
Nu een aangetekende brief van Liander :+

Na een belletje naar Liander blijkt dat mijn gasmeter afgekeurd is en NIET mijn Electra meter.
Ik mag dus alleen de gasmeter laten vervangen door wederom een domme gasmeter!!

Zo gezegd, zo gedaan. Installateur duidelijk aangegeven dat alleen de gas moet worden vervangen.

NB. Naast Liander weet de installateur (brinck in mijn geval) welke meter MOET worden vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door ThaHandy op 23-09-2019 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:35
@Verwijderd : citaat: “Door het intensiveren van de frequentie van het verbruiks- en kostenoverzicht, het verbeteren van de inhoud en een op de klant en doelgroep toegesneden wijze van verstrekking van het verbruiks- en kostenoverzicht krijgen klanten meer inzicht in hun energiegebruik en wordt zo energiezuiniger gedrag gestimuleerd.

Dat schiet dan lekker op. NOT. Essent stuurt pas 10 dagen na afloop van de maand een mailtje met wat getallen. Online kan ik dan ook de nieuwe meterstanden pas zien. En als trouwe klant sinds vele jaren zou ik ook nog moeten betalen voor de Nsure waarvan de specs zeer onduidelijk zijn.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

henkzelf schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:06:
@Verwijderd : Dat schiet dan lekker op. NOT. Essent stuurt pas 10 dagen na afloop van de maand een mailtje met wat getallen. Online kan ik dan ook de nieuwe meterstanden pas zien.
Dit is precies wat ik bedoel. Corrigeer me gerust, maar als ik het goed begrijp is dit voor jouw elke maand dus te laat.

Ik denk overigens dat deze termijn voor veel mensen te lang is, want hoe meer tijd er zit tussen gedrag en feedback hoe moeilijker het wordt om te begrijpen welk gedrag je moet aanpassen. En ondertussen zijn we wel 5 jaar verder (dat is dus 50% die rest tot 2030 en 10% tot 2050).

Stel dat je minder intensief gaat wasdrogen en je ontvang dagen/weken later de getallen hoe onderscheidt je dan de droger van de wasmachine, de plasmatelevisie, vaatwasser etc. Dan is een meting aan de bron (het apparaat zelf) toch veel logischer?
En als trouwe klant sinds vele jaren zou ik ook nog moeten betalen voor de Nsure waarvan de specs zeer onduidelijk zijn.
Ik krijg het gevoel dat er een hele markt rondom het uitlezen van de meter is opgetuigd. Hoe nuttig/noodzakelijk dat is vraag ik me af. En het digitaliseren van een analoge meter levert precies dezelfde informatie.

Nogmaals: de gedachte van inzicht in je verbruik snap ik wel, maar de uitwerking niet. En de verplichting al helemaal niet als je er 5 jaar over doet om een evaluatie te produceren waaruit blijkt dat de meter tot een lager energieverbruik leidt. Maar goed, we zullen het zien in het rapport Q4 2019.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
ThaHandy schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:16:
[...]

Nu een aangetekende brief van Liander :+

Na een belletje naar Liander blijkt dat mijn gasmeter afgekeurd is en NIET mijn Electra meter.
Ik mag dus alleen de gasmeter laten vervangen door wederom een domme gasmeter!!

Zo gezegd, zo gedaan. Installateur duidelijk aangegeven dat alleen de gas moet worden vervangen.

NB. Naast Liander weet de installateur (brinck in mijn geval) welke meter MOET worden vervangen.
lol, na een belletje bleek ook mijn gasmeter te zijn afgekeurd en niet de elektra meter.

komt de monteur langs en blijkt het de elektra meter te zijn, hij had niet eens een gasmeter bij.
niet dat de elektra meter was afgekeurd, ze wouden hem gewoon vervangen.
(dit waarschijnlijk in verband met verdenking van aftappen/terugdraaien, mijn elektra rekening is de laatste jaren 5000 - 4000 - 1000- 2000 - 500kWh geweest.
dat zijn vreemd verklaarbare gebruiken voor hun, vooral zakken onder de 1700kWh is verdacht bij de meeste netbeheerders. ik weet wel waarom dit zo is gebeurd, maar dat kan ik hun lastig uitleggen als ze mijn meter niet willen geloven, want die zijn onofficieel. ;) )

moraal van het verhaal: "ze lullen maar wat raak om je zo snel mogenlijk van de telefoon te hebben. probleem opgelost voor helpdesk."
dus pas op wat ze echt doen als je dat belangrijk vind. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:33:
[...]
Dit is precies wat ik bedoel. Corrigeer me gerust, maar als ik het goed begrijp is dit voor jou elke maand dus te laat.......
Over feedback en gedragsverandering zijn veel boeken geschreven maar die zijn niet gelezen door de opstellers van zo'n convenant.
Ik ben bij umeter.nl en dan krijg ik de cijfers met één dag vertraging te zien. De energie "providers" zelf bakken er helemaal niks van (of je moet dokken).
Misschien hebben ze er ook geen belang bij om minder te verkopen (complottheorie-alarm).

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
henkzelf schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:06:
@Verwijderd : citaat: “Door het intensiveren van de frequentie van het verbruiks- en kostenoverzicht, het verbeteren van de inhoud en een op de klant en doelgroep toegesneden wijze van verstrekking van het verbruiks- en kostenoverzicht krijgen klanten meer inzicht in hun energiegebruik en wordt zo energiezuiniger gedrag gestimuleerd.

Dat schiet dan lekker op. NOT. Essent stuurt pas 10 dagen na afloop van de maand een mailtje met wat getallen. Online kan ik dan ook de nieuwe meterstanden pas zien. En als trouwe klant sinds vele jaren zou ik ook nog moeten betalen voor de Nsure waarvan de specs zeer onduidelijk zijn.
Je kan er ook voor kiezen voor elke week de meterstand te krijgen. Ik moest dan wel bij in mijn geval NUON een mijnnuon.nl activeren, met inlognaam en wachtwoord. Ongetwijfeld is dat bij Essent ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Nee, niet bij Essent. Je moet speciaal toestemming geven om 1 keer per maand uit te lezen door hen. Ook in de App niet. Die laat alleen maar hetzelfde zien als MijnEssent (als die het doet dan hè).
Het kan wel want Umeter laat na mijn toestemming wel dag reslutaten zien ( op de volgende morgen).
Gelukkig laat het Goodwe Sems portal al bijna twee maanden zonder enige hapering de prestaties van mijn panelen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Ik kan alles kopen maar het gaat erom dat o.a. Essent (die al 120 euro p.m. vangt van ons) zijn betrokkenheid bij genoemd convenant niet waarmaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
henkzelf schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 18:56:
Nee, niet bij Essent. Je moet speciaal toestemming geven om 1 keer per maand uit te lezen door hen. Ook in de App niet. Die laat alleen maar hetzelfde zien als MijnEssent (als die het doet dan hè).
Het kan wel want Umeter laat na mijn toestemming wel dag reslutaten zien ( op de volgende morgen).
Gelukkig laat het Goodwe Sems portal al bijna twee maanden onder enige hapering de prestaties van mijn panelen zien.
Ik heb even wat zitten lezen op de site van Essent en mijnessent.nl. En inderdaad schijn je gelijk te hebben. Merkwaardig dat zij (nog) niet bieden wat b.v. NUON wel heeft. Het enige wat ik wel zag, is dat hun app hiervoor zich nog in een ontwikkelingsstadium bevindt en mogelijk binnenkort zelfs een dagelijks overzicht wordt geboden.

Wil men dan nog meer, dan lijkt de enige mogelijkheid communicatieapparatuur tussen de PC en de P1-poort op de slimme meter.

• henkzelf
En bij Nuon gaat dat zonder extra dongle of wat dan ook? precies wat ik bedoel: Essent biedt nog niet eens de service die third partys zoals umeter.nl wel (en gratis) bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad is de service die Nuon hiervoor biedt zonder dongel of wat dan ook. Het enige wat ik bij het lezen hierover bij Essent begreep is dat ze bezig zijn met een app die hierin voorziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Nu Qurrent wordt overgenomen door Greenchoice hebben de klanten een mail ontvangen waarin aangegeven wordt dat de overgang nu doorgezet gaat worden en dat Qurrent binnenkort de meterstanden opvraagt zodat de eindafrekening plaats kan vinden. Nu zijn er dus wat klanten op het forum die de bui zien hangen qua eigen opwek.
Na de zomer zijn er klanten die na de laatste jaarnota (april) flink de min in zijn gedoken qua elektriciteits verbruik. Dat wordt dan door Qurrent vergoed met 10 cent per kWh. Daarna mogen diezelfde klanten dezelfde kWh voor 20 cent terug kopen bij Greenchoice. En ze kunnen er niets tegen doen want ze hadden de functie aanstaan dat de standen automagisch doorgegeven zouden worden. Handig zo'n slimme meter. :?
Bij 1000 kWh in de min betekend dat dus 100 euro inleveren.

[ Voor 3% gewijzigd door Derby op 29-09-2019 16:51 ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heeft niets met een slimme meter te maken, Qurrent had ook handmatig de meterstanden kunnen opvragen.

Vraag is of tussentijds afrekenen uberhaupt mag. Als Greenchoice de klanten overneemt, gaan ook de contractvoorwaarden mee.

Maakt Qurrent een eindafrekening en begint de klant bij Greenchoice met een nieuw contract, dan pleegt Qurrent mogelijk contact breuk en moeten zij de klant een vergoeding betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Derby schreef op zondag 29 september 2019 @ 16:50:
Nu Qurrent wordt overgenomen door Greenchoice hebben de klanten een mail ontvangen waarin aangegeven wordt dat de overgang nu doorgezet gaat worden en dat Qurrent binnenkort de meterstanden opvraagt zodat de eindafrekening plaats kan vinden. Nu zijn er dus wat klanten op het forum die de bui zien hangen qua eigen opwek.
Na de zomer zijn er klanten die na de laatste jaarnota (april) flink de min in zijn gedoken qua elektriciteits verbruik. Dat wordt dan door Qurrent vergoed met 10 cent per kWh. Daarna mogen diezelfde klanten dezelfde kWh voor 20 cent terug kopen bij Greenchoice. En ze kunnen er niets tegen doen want ze hadden de functie aanstaan dat de standen automagisch doorgegeven zouden worden. Handig zo'n slimme meter. :?
Bij 1000 kWh in de min betekend dat dus 100 euro inleveren.
Bij gc begint toch gewoon een nieuwe jaar termijn, dus dan is de cirkel met pv toch weer rond of zie ik dat verkeerd?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 29 september 2019 @ 18:37:
[...]

Bij gc begint toch gewoon een nieuwe jaar termijn, dus dan is de cirkel met pv toch weer rond of zie ik dat verkeerd?
Het is de vraag of er een nieuwe jaar termijn begint. Het huidige contract bij Qurrent zou over genomen worden.
Skyaero schreef op zondag 29 september 2019 @ 18:25:
Heeft niets met een slimme meter te maken, Qurrent had ook handmatig de meterstanden kunnen opvragen.
En dan is het makkelijker om een fictieve waarde op te geven (te hoog) en daar in het donkere seizoen op in te lopen. Of dat helemaal moreel juist is een ander verhaal.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Derby schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:13:
[...]

Het is de vraag of er een nieuwe jaar termijn begint. Het huidige contract bij Qurrent zou over genomen worden.
[...]

En dan is het makkelijker om een fictieve waarde op te geven (te hoog) en daar in het donkere seizoen op in te lopen. Of dat helemaal moreel juist is een ander verhaal.
Als er geen nieuwe jaar termijn begint kun je gewoon op de normale datum een eind afrekening afdwingen toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoodyWindoW

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Meer mensen die een brief hebben ontvangen van Enexis dat de gasleidingen vervangen moeten worden tot aan de meterkast en dat ze voor het gemak dan ook de ferrarismeter maar even vervangen door een slimme meter?

Vriendelijk van ze! 😊

Grappig op hoeveel manieren ze het proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

WoodyWindoW schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:19:
Meer mensen die een brief hebben ontvangen van Enexis dat de gasleidingen vervangen moeten worden tot aan de meterkast en dat ze voor het gemak dan ook de ferrarismeter maar even vervangen door een slimme meter?

Vriendelijk van ze! 😊

Grappig op hoeveel manieren ze het proberen.
Is toch niet meer als logisch ondernemen? Ze zijn toch al bezig tot aan de meter dan kan de rest er ook meteen bij gedaan worden, of dacht je nou echt dat ze maar leidingen gaan vervangen om je aan de digitale meter te krijgen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoodyWindoW

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

@klump4u Ik ben vooral benieuwd hoe ze gasleidingen gaan vervangen tot aan de meter. Slopen ze onze tuin en onze in beton gegoten vloer eruit om dat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoodyWindoW schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:04:
@klump4u Ik ben vooral benieuwd hoe ze gasleidingen gaan vervangen tot aan de meter.
Met een sloophamer en een minigraver vermoed ik. Handmatig kost te veel tijd. Dan de nieuwe leiding aan sluiten en naar binnenbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

klump4u schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:46:
[...]

Is toch niet meer als logisch ondernemen? Ze zijn toch al bezig tot aan de meter dan kan de rest er ook meteen bij gedaan worden, of dacht je nou echt dat ze maar leidingen gaan vervangen om je aan de digitale meter te krijgen?
Ja want er is helemaal niks mis met de gasleidingen naar het huis toe. Half Nederland ligt nog vol met antieke gietijzeren gasleidingen. Ga die dan eerst vervangen.

Ze willen gewoon absoluut niet dat je zonnepanelen hebt met een oude meter, dat is niet bevorderlijk voor hun verdien model.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2019 07:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 07:48:
[...]

Ja want er is helemaal niks mis met de gasleidingen naar het huis toe. Half Nederland ligt nog vol met antieke gietijzeren gasleidingen. Ga die dan eerst vervangen.

Ze willen gewoon absoluut niet dat je zonnepanelen hebt met een oude meter, dat is niet bevorderlijk voor hun verdien model.
Wat een onzin, ook met nieuwe leidingen mag je die nieuwe meter weigeren hoor als je daar behoefte aan hebt. En daarbij wat heeft nieuwe gas leiding met stroom te maken?
Maar de oude leidingen zullen weg gaan, daar zijn nou eenmaal normen voor dat ze na x jaar vernieuwd moeten worden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:21:
[...]

Wat een onzin, ook met nieuwe leidingen mag je die nieuwe meter weigeren hoor als je daar behoefte aan hebt. En daarbij wat heeft nieuwe gas leiding met stroom te maken?
Maar de oude leidingen zullen weg gaan, daar zijn nou eenmaal normen voor dat ze na x jaar vernieuwd moeten worden.
Alles want de nieuwe gasmeter is met een draadje aan de slimme meter gekoppeld. Dus zodoende proberen ze de slimme meter er door te drukken. Concentreer je gewoon op die gasleiding. En het is nooit dat stukje gasleiding vanaf de straat naar het huis toe. Het is de grijze gietijzerenbuis in de straat die vervangen dient te worden en gevaar levert.
De gevaarlijke gasleidingen zijn in de meeste gevallen gemaakt van het zogeheten grijs gietijzer, dat tot 1980 veel werd gebruikt. Er ligt nog ongeveer 3.000 km van deze leiding in de grond. Het was namelijk relatief goedkoop en bovendien gemakkelijk te verwerken. Overigens ligt dit soort gasleidingen in de straat en niet in de woningen. Een ander soort risicoleiding is gemaakt van asbestcement. Daarvan ligt nog zo’n 793 kilometer in Nederland. Samen gaat het om ongeveer 2,5 % van het totaal aantal kilometers gasleiding in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:41:
[...]

Alles want de nieuwe gasmeter is met een draadje aan de slimme meter gekoppeld. Dus zodoende proberen ze de slimme meter er door te drukken. Concentreer je gewoon op die gasleiding. En het is nooit dat stukje gasleiding vanaf de straat naar het huis toe. Het is de grijze gietijzerenbuis in de straat die vervangen dient te worden en gevaar levert.

[...]
Ook tot de meter gaat staal er uit, hier ook kunststof geworden. En inderdaad 25 meter oprit met kraantje open gegooid.
En als jij aan geeft geen slimme meter te willen krijg jij een gewone analoge gas meter, geen enkel probleem voor hun. Staat zelfs in hun brief, van enexis dan toch....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:00:
[...]

Ook tot de meter gaat staal er uit, hier ook kunststof geworden. En inderdaad 25 meter oprit met kraantje open gegooid.
En als jij aan geeft geen slimme meter te willen krijg jij een gewone analoge gas meter, geen enkel probleem voor hun. Staat zelfs in hun brief, van enexis dan toch....
Lijkt me sterk want die hebben ze niet meer in het assortiment

https://www.enexis.nl/con...s/het-steekproefonderzoek

Zelfs in het steekproefonderzoek verkopen ze het mooi dat je gratis ook een nieuwe stroommeter krijgt want het maakt niet uit waar de afwijking zit. Nee meld gewoon dat de gasmeter met een draadje een slimme stroommeter nodig heeft. God wat een tekst kunnen ze schrijven zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:41:
[...]
Alles want de nieuwe gasmeter is met een draadje aan de slimme meter gekoppeld.
[...]
Niet echt ter zake wat betreft het onderwerp slimme meter weigeren. Maar die voor de gecombineerde data-overdracht benodigde communicatie-verbinding tussen gas- en elektriciteitsmeter is draadloos. Net als b.v. wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Verwijderd schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 07:48:
[...]

Leg eens even het verschil uit waarom dat ze meer verdienen met een slimme of digitale meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:31
migjes schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:27:
[...]

lol, na een belletje bleek ook mijn gasmeter te zijn afgekeurd en niet de elektra meter.

dat zijn vreemd verklaarbare gebruiken voor hun, vooral zakken onder de 1700kWh is verdacht bij de meeste netbeheerders. ik weet wel waarom dit zo is gebeurd, maar dat kan ik hun lastig uitleggen als ze mijn meter niet willen geloven, want die zijn onofficieel. ;) )
Vreemd eigenlijk, zit hier al een tijd rond 1400kwh, waarom zou dat niet kunnen eigenlijk, geen droger, was gebeurd weinig op hoge temperaturen en de vaatwasser draait niet dagelijks/eco stand, en ik let op stand-by verbruik, maar hier is het gasverbruik ook laag vanwege warmtepomp.

Elk jaar tijdens meterstand doorgeven ook de melding je verbruik is te laag wat is de reden, dan geef ik aan we waren weinig thuis om gezeik te voorkomen wat jij nu hebt.

Ik schrik wel van mensen met 3000-5000kwh gebruiken, de hele dag de wasdroger aan ofzo, groot gezin mogelijk maar met 2 man. :o

Maar als je dat ding weigert krijg je een meter wat administratief uitstaat, ze hebben digitale meters zonder module maar betwijfel of je die daadwerkelijk krijgt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

klump4u schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:21:
[...]

Leg eens even het verschil uit waarom dat ze meer verdienen met een slimme of digitale meter.
Wat doet mijn ouderwetse meter, juist terugdraaien. Wat geef ik op volgend jaar voor energie, juist de stand met het teruggedraaide van de zonnepanelen. Dat doet die slimme meter niet, kijk en daarom is die de naam slim niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:51
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 07:05:
[...]

Wat doet mijn ouderwetse meter, juist terugdraaien. Wat geef ik op volgend jaar voor energie, juist de stand met het teruggedraaide van de zonnepanelen. Dat doet die slimme meter niet, kijk en daarom is die de naam slim niet waard.
Een digitale meter houd precies bij wat je terug levert. Dus onderaan de streep betaal je exact evenveel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

jongetje schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:07:
[...]

Een digitale meter houd precies bij wat je terug levert. Dus onderaan de streep betaal je exact evenveel.
Hoeveel betaald die baan bij Enexis of Stedin?

Ja serieus moet ik het echt uit gaan leggen, is een facepalm waard. Teruglevering is bij een oude meter net zoveel waard als levering. Bij een slimme meter niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@jongetje wat je krijgt met terugdraaien van de meter is qua bedrag hetzelfde als wat je verbruikt.

Een slimme meter houdt die waardes los van elkaar waardoor ze een ander bedrag voor verbruik en terugleveren kunnen hanteren. Dat is het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 10:16
Arunia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:44:
@jongetje wat je krijgt met terugdraaien van de meter is qua bedrag hetzelfde als wat je verbruikt.

Een slimme meter houdt die waardes los van elkaar waardoor ze een ander bedrag voor verbruik en terugleveren kunnen hanteren. Dat is het verschil.
Maar die bedragen hanteert de energieleverancier en niet de netbeheerder. Wat winnen Stedin, Liander en Enexis hierbij dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
Bovendien worden voor alle tellers gelijke bedragen gehanteerd. Salderen heet dat 😄

Voordat dit veranderd, zullen eerst alle Ferraris meters gesaneerd worden. Er is dus geen sprake van enig voordeel met een oude Ferraris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:39:
[...]

Hoeveel betaald die baan bij Enexis of Stedin?

Ja serieus moet ik het echt uit gaan leggen, is een facepalm waard. Teruglevering is bij een oude meter net zoveel waard als levering. Bij een slimme meter niet.
Ja leg maar uit want nu beweer je iets wat niet bestaat, volgens mij weet jezelf niet hoe het in elkaar zit.

[ Voor 6% gewijzigd door klump4u op 13-10-2019 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:32
Volgens mij wel als je méér teruglevert dan verbruikt. Je bent dan afhankelijk van wat je leverancier biedt voor een KWh. Bij een ferrarismeter is dit gelijk aan wat je betaalt voor een Kwh. (Maar ik weet niet of het mag dat je ferraris tellerstand lager is dan een vorige stand)

[ Voor 18% gewijzigd door Jef61 op 13-10-2019 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga uit van de toekomstige afschaffing van de saldering regeling, daarom willen ze die oude meters weg hebben. Ja nu hoef je niet te betalen over wat je afneemt en hetzelfde terugleverd.

Maar straks moet je wel gewoon dokken over wat je afneemt, ongeacht hoeveel je terug levert. Want de insteek gaat worden om zo min mogelijk te gebruiken. En dan ben je wel slimmer af met de ferraris meter, dat is waar ik op doel. Toekomstgericht, bij mij komen ze niet binnen. Ja ok met een dwangbevel, maar dat zie ik niet zo storm lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:36:
Ik ga uit van de toekomstige afschaffing van de saldering regeling, daarom willen ze die oude meters weg hebben. Ja nu hoef je niet te betalen over wat je afneemt en hetzelfde terugleverd.

Maar straks moet je wel gewoon dokken over wat je afneemt, ongeacht hoeveel je terug levert. Want de insteek gaat worden om zo min mogelijk te gebruiken. En dan ben je wel slimmer af met de ferraris meter, dat is waar ik op doel. Toekomstgericht, bij mij komen ze niet binnen. Ja ok met een dwangbevel, maar dat zie ik niet zo storm lopen.
En dacht je nou echt dat ze salderen afschaffen en dat er dan gewoon Ferrari’s meters blijven hangen en een voordeel krijgen? Verdiep je eerst eens in de materie en begin dan pas met reageren :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 14-09 22:44
Je zou inderdaad niks aan kunnen melden en geen toegang verlenen om je ferraris te laten vervangen.
Je moet dan straks wel tussen de standen doorgeven altijd meer hebben verbruikt dan je opwekt. Dat kan. Je kan ook je werkgever je zwart uit laten betalen. Beide gevallen is natuurlijk gewoon ontlopen belasting wat dus helemaal geen toekomstgerichte visie is n.m.i.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
[b]Maar als je dat ding weigert krijg je een meter wat administratief uitstaat, ze hebben digitale meters zonder module maar betwijfel of je die daadwerkelijk krijgt.
Wanneer je vraagt om een domme digitale meter ( en dus geen slimme meter die administratief uit staat) , dan krijg je een domme digitale meter..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

klump4u schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:45:
[...]

En dacht je nou echt dat ze salderen afschaffen en dat er dan gewoon Ferrari’s meters blijven hangen en een voordeel krijgen? Verdiep je eerst eens in de materie en begin dan pas met reageren :O
Ja die blijven hangen, want de wet verplicht niet eens een nieuwe meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:28
weidevogel schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:31:
Wanneer je vraagt om een domme digitale meter ( en dus geen slimme meter die administratief uit staat) , dan krijg je een domme digitale meter..
Nou, bij mijn ouders is er ook expliciet om een domme meter gevraagd. (ferraris = afgekeurde serie)
De monteur (in zo'n anoniem wit busje) had mooi een slimme variant meegekregen.
Een andere meter had-ie niet bij zich en ter plekke weigeren was dus geen optie!

Alleen had-ie blijkbaar ook de opdracht de gasmeter aan te sluiten op de meter (zit fysiek in een ander pand, maar samen één woning) maar omdat dat niet lukte is na veel gebel met "kantoor" de "verslimming" compleet afgeschoten en hangt er nog steeds een ferraris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jim423 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:59:
Je zou inderdaad niks aan kunnen melden en geen toegang verlenen om je ferraris te laten vervangen.
Je moet dan straks wel tussen de standen doorgeven altijd meer hebben verbruikt dan je opwekt. Dat kan. Je kan ook je werkgever je zwart uit laten betalen. Beide gevallen is natuurlijk gewoon ontlopen belasting wat dus helemaal geen toekomstgerichte visie is n.m.i.
Hoezo is het geen toekomstvisie, die meter hangt er en de wet zegt niet dat die vervangen dient te worden. Zo proberen ze t wel te verkopen, maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
mr_evil08 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:32:
[...]

Vreemd eigenlijk, zit hier al een tijd rond 1400kwh, waarom zou dat niet kunnen eigenlijk, geen droger, was gebeurd weinig op hoge temperaturen en de vaatwasser draait niet dagelijks/eco stand, en ik let op stand-by verbruik, maar hier is het gasverbruik ook laag vanwege warmtepomp.
stand-by verbruik is vaak de grote boosdoener in een huis.
die aanpakken doet veel. ;)

maar 1400kWh gebruik + warmtepomp?
ik krijg al 1600kWh in mijn warmtepomp, dus dat is wel erg laag. :?
Elk jaar tijdens meterstand doorgeven ook de melding je verbruik is te laag wat is de reden, dan geef ik aan we waren weinig thuis om gezeik te voorkomen wat jij nu hebt.
jep, dat is de 1700kWh grens, echt lastig is hij niet.
ik los het ook elke keer het op die manier op.
maar jij geeft niet je standen door aan de netbeheerder.
die geef jij door aan de leverancier (die het daar na weer doorgeeft aan de netbeheerder.).
elke leverancier heeft weer zijn eigen meldingen en daar doen ze verder niks mee.

(maar pas op, wij nette mensen geven gewoon goed onze standen door.
maar er zijn ook mensen die laten illegaal de meter terugdraaien, en daar komen de meldingen van.
daar ben je als net persoon gewoon de dupe van. ;)

en vergeet ook niet met wat voor vreemde klungels we hier in dit land wonen.
sommige mensen kunnen niet eens 5 decimalen doorgeven zonder fouten te maken. 8)7
heb al vaak genoeg verkeerde meterstanden moeten laten terug draaien.(hel van een karwei soms.)
en dan zijn die meldingen wel handig, houd sommige sukkels wel een beetje op de rails.)
Ik schrik wel van mensen met 3000-5000kwh gebruiken, de hele dag de wasdroger aan ofzo, groot gezin mogelijk maar met 2 man. :o
lol, mijn gebruik is een ruime 4200kWh. met maar 2 man/vrouw. :o
hier komt nog een stuk voor de warmtepomp + boiler boven op.
en dan zit ik rond de 6000kWh per jaar, met nog 300m3 gas + 250liter benzine.

maar, ik werk dan ook van uit huis, en de vrouw werkt ook 2 dagen van de week thuis.
en als tweaker draai ik ook een server thuis. en nog wat andere dingen.
dan heb ik ook nog 3 groeilampen voor de plantjes (geen wiet, maar bromelia's,orgidee, tilantia's)
dan zit je zo aan die hoeveelheden.

gelukkig wek ik ook nog een 6000kWh op met mijn zonnepanelen.
vorig jaar moest ik 500kWh afrekenen, nu extra panelen op het schuurtje, dus ben benieuwd. ;)
Maar als je dat ding weigert krijg je een meter wat administratief uitstaat, ze hebben digitale meters zonder module maar betwijfel of je die daadwerkelijk krijgt.
dit hangt erg af van de lokale netbeheerder en de toevalligheid van de monteur.
(mijn ervaring tot nu toe: je krijgt gewoon een normale slimme meter en de netbeheerder belooft op zijn blauwe ogen dat hij hem niet uit leest. de nieuwste meters hebben soms wel een ledje dat hij wel of niet word uitgelezen.
in hoeverre je dat kunt geloven of niet, geen idee. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 22:50

The Chosen One

Zie signature!

Over 1-2 maand eigen huisje (huur huis), hebben ze daar net maand of zo terug slimme meters geplaatst.

Maar nou ik dat type, ik neem aan dat je als huurder daar geen keus in hebt? (hypothetisch gezien)

Ik lees veel over wel/niet accepteren (https://duckduckgo.com/?q...meter+keuze&t=ffab&ia=web) maar niet zo snel over huur situaties.

Maar ik neem dat ik wel kan bepalen of de 'slim' aan/uit mag.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jef61
Hoezo is het geen toekomstvisie, die meter hangt er en de wet zegt niet dat die vervangen dient te worden. Zo proberen ze t wel te verkopen, maar helaas.
En vanaf 2023 wordt die wet dus aangepast zodat het wel verplicht is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Jef61 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:13:
[...]

En vanaf 2023 wordt die wet dus aangepast zodat het wel verplicht is...
Dat is nog maar een voornemen. Het gehele plan moet nog uitgewerkt worden. Wat de post-salderingsregeling ons gaat brengen is nog niet zichtbaar. En misschien wordt het weer uitgesteld, kan ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
drielp schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:22:
[...]

En misschien wordt het weer uitgesteld, kan ook...
Natuurlijk kan dat maar dan is er nog steeds geen voordeel om een ferrarismeter te behouden en dat is volgens mij de discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:37

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

migjes schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:00:
[...]
dit hangt erg af van de lokale netbeheerder en de toevalligheid van de monteur.
(mijn ervaring tot nu toe: je krijgt gewoon een normale slimme meter en de netbeheerder belooft op zijn blauwe ogen dat hij hem niet uit leest. de nieuwste meters hebben soms wel een ledje dat hij wel of niet word uitgelezen.
in hoeverre je dat kunt geloven of niet, geen idee. ;) )
In zo'n geval is een aluminium hoedje (voor de meter) wel nuttig ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:36:

Je hebt de netbeheerder gewoon (op afspraak) toegang te verlenen tot de meter, net als wanneer er ander onderhoud aan de hoofdaansluiting nodig is. Die meter en aansluiting zij niet van jou.

En als je helemaal niet meewerkt, zullen ze je op het laatst gewoon afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribbletrouble
  • Laatst online: 01-08 23:36
The Chosen One schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:02:
Over 1-2 maand eigen huisje (huur huis), hebben ze daar net maand of zo terug slimme meters geplaatst.

Maar nou ik dat type, ik neem aan dat je als huurder daar geen keus in hebt? (hypothetisch gezien)

Ik lees veel over wel/niet accepteren (https://duckduckgo.com/?q...meter+keuze&t=ffab&ia=web) maar niet zo snel over huur situaties.

Maar ik neem dat ik wel kan bepalen of de 'slim' aan/uit mag.
Was bij mijn huurhuis destijds geen probleem. I.v.m ouderdom moesten beide meters vervangen worden volgens de brief van de netbeheerder. Toen de monteur kwam, aangegeven dat ik liever geen slimme meter had. Monteur moest toen even bellen en kwam terug met 1 domme/niet digitale meter voor de meter die wegens ouderdom echt vervangen moest worden. De andere mocht gewoon blijven hangen. Overigens kon ik ook kiezen voor een slimme meter, die administratief uitgezet was, als daar mijn voorkeur naar uitging.

Maar ik ben bang, dat ze in jouw geval de slimme meters niet meer gaan omruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dongilles
  • Laatst online: 26-03 20:20
Hallo allemaal,

Vraagje, afgelopen week zijn mijn zonnepanelen aangemeld bij Enexis nu krijg ik de volgende melding van hun

“Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering. Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan. Om deze reden bieden wij u kosteloos een vervanging van uw huidige meter voor een slimme digitale meter aan.“

Omdat de meter niet is afgekeurd probeert Enexis zo mij toch een slimme meter te geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ja slim toch.

Oude meter is de oplevering niet te zien. Alleen wat je afneemt.
En een nieuwe meter kan dit wel.

Dus met een nieuwe meter kost het minder euro's voor de maatschappij.

Mooi gratis aanbod, lekker afwijzen tot de meter echt daadwerkelijk op de lijst afgekeurde meters staat. En ook dan komen ze hem gratis vervangen.

Alleen, mocht je volgend jaar toch een slimme meter willen, dan kunnen ze er geld voor vragen. Immers hebben ze het al 1 keer gratis aangeboden wat je weigerde.(als je weigerde)

Lekker de oude meter houden voor het moment is het veel gehoorde advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

LooneyTunes schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:49:
[...]

Nou, bij mijn ouders is er ook expliciet om een domme meter gevraagd. (ferraris = afgekeurde serie)
De monteur (in zo'n anoniem wit busje) had mooi een slimme variant meegekregen.
Een andere meter had-ie niet bij zich en ter plekke weigeren was dus geen optie!

Alleen had-ie blijkbaar ook de opdracht de gasmeter aan te sluiten op de meter (zit fysiek in een ander pand, maar samen één woning) maar omdat dat niet lukte is na veel gebel met "kantoor" de "verslimming" compleet afgeschoten en hangt er nog steeds een ferraris.
Waarom was ter plekke weigeren geen optie?
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:47:
[...]

Ja die blijven hangen, want de wet verplicht niet eens een nieuwe meter.
Zucht..

Pagina: 1 ... 45 ... 54 Laatste