Haha, zo ver was ik nog niet. Ik was nog aan het overwegen over wel of niet doen.
Als ik zonnepanelen zou hebben zou ik eerst willen weten wat ze exact met die data willen doen...Rol-Co schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:19:
Meer mensen die dit bericht in de mail hebben gehad?
...
Mogen we tijdelijk uw slimme meter extra uitlezen?
In de periode van dinsdag 11 juni tot maandag 1 juli 2019 valt de dag met de meeste zonuren van het jaar. Rond dit moment willen we graag zo veel mogelijk slimme meters uitlezen. Op die manier zien we waar we ons net moeten aanpassen. Zodat u ook in te toekomst gegarandeerd stroom blijft ontvangen en terug kunt leveren. We hebben uw toestemming nodig om uw slimme meter extra uit te lezen. We wissen de verzamelde (individuele) gegevens uit deze eenmalige actie uiterlijk 31 december 2019 uit onze systemen.
Doet u mee? Fijn!
Want ik garandeer je dat ze "het net" niet gaan aanpassen voor 31 december 2019 en als ze inderdaad de gegevens na 31 december gaan verwijderen willen ze er dus iets anders mee dan ze zeggen. Dan wordt ik nieuwsgierig en wil ik de reden weten...
Even puur objectief: ze kunnen toch een analyse doen, er een rapport van maken, bepalen welke werkzaamheden waar ze willen doen, en vervolgens de uitgelezen data verwijderen?Gomez12 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 21:26:
[...]
Als ik zonnepanelen zou hebben zou ik eerst willen weten wat ze exact met die data willen doen...
Want ik garandeer je dat ze "het net" niet gaan aanpassen voor 31 december 2019 en als ze inderdaad de gegevens na 31 december gaan verwijderen willen ze er dus iets anders mee dan ze zeggen. Dan wordt ik nieuwsgierig en wil ik de reden weten...
Tja, ze lezen hem nu al elke dag uit en sturen het naar slimme meterportal.nl , dus wat is vaker? Ik heb niets te verbergen, ben geen bekende nederlander dus wat kan het kwaad?Gomez12 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 21:26:
[...]
Als ik zonnepanelen zou hebben zou ik eerst willen weten wat ze exact met die data willen doen...
Als het helpt om een beter beeld te krijgen over het net in de wijk kan het uiteindelijk alleen gunstig zijn voor me in de toekomst.
Zo denk ik er tenminste over.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Theoretisch ja, praktisch nee... "het net" wordt niet aangepast voor de 2 warmste weken van een jaar.EddoH schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 22:10:
[...]
Even puur objectief: ze kunnen toch een analyse doen, er een rapport van maken, bepalen welke werkzaamheden waar ze willen doen, en vervolgens de uitgelezen data verwijderen?
Daarvoor is de opwekking van stroom simpelweg te traag en zijn weersvoorspellingen te slecht.
Er is altijd een x overcapaciteit benodigd op verwachte warme dagen zodat als het plotseling slecht weer wordt men niet direct zonder stroom zit. Want zonder stroom zitten dat wordt uitgedrukt in jaren verlies, terwijl de mogelijke besparing uitgedrukt wordt in uren winst, dat kan er gewoon niet uit...
De enige uitkomst die ik er zo snel uit zie komen is een heel extreem optimistisch getal wat nergens representatief voor is, maar wat bijv wel mooi te gebruiken is als argument om de saldering te vragen te verlagen (want de huidige saldering is gebaseerd op oude cijfers, zie hier ons nieuwe cijfer uit onderzoek van xxxxx huishoudens in 2019)
Tja, ik ben achterdochtiger en ik draai de vraag om, wat kan het goed doen?Rol-Co schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 22:35:
[...]
Tja, ze lezen hem nu al elke dag uit en sturen het naar slimme meterportal.nl , dus wat is vaker? Ik heb niets te verbergen, ben geen bekende nederlander dus wat kan het kwaad?
Ze krijgen een beter beeld over zo ongeveer de minst interessante periode van het jaar, het is een verwachte uitzonderlijke periode waar mensen extreem weinig verbruiken en dan alleen maar bij een subgroep die uitzonderlijk veel zal opwekken / nog minder verbruiken (als ze zelf iets van een accu oid in huis hebben).Als het helpt om een beter beeld te krijgen over het net in de wijk kan het uiteindelijk alleen gunstig zijn voor me in de toekomst.
Zo denk ik er tenminste over.
Straks komt er uit dat jouw wijk geen stroom meer nodig heeft, gaan ze dan "het net" aanpassen zodat jullie afgesloten worden? Dan gaat het vrij koud worden in de winter bij jullie...
Ik meen dat een kolencentrale grofweg 4 weken nodig heeft om een substantiele verandering door te voeren, een kerncentrale daar wil je ook niet dat ze zomaar een paar staven eruit gaan trekken voor een paar dagen.
Wil je een beter beeld krijgen dan meet je een jaar intensiever, niet de 2 warmste weken van het jaar (want die data is waardeloos bij een slechte weersvoorspelling)
Oftewel, ik zou graag meer info willen over de reden voor de extra data want ik kan alleen maar negatieve dingen bedenken om ermee te doen en nul positieve...
Maar je gaat nu alleen uit van het aanpassen van de levering. Ik kan me voorstellen dat ze willen weten hoeveel mogelijke overproductie er is, zodat het net niet overbelast wordt. Schijnt een reëel probleem te zijn.
@Gomez12
Wat het goed kan doen geef ik al aan. Dat het deze periode is snap ik wel, dat is op basis van de lengte van dagen, die periode zijn de dagen het langst, ongeacht of het zonnig is of niet heb je die tijd het langst opwek van solar en de meeste kans dat het zonnig is.
Maar goed, als je de weblink dan zo slecht maakt gaan er niet veel meedoen denk ik.
Edit: de reden van stedin
Wat het goed kan doen geef ik al aan. Dat het deze periode is snap ik wel, dat is op basis van de lengte van dagen, die periode zijn de dagen het langst, ongeacht of het zonnig is of niet heb je die tijd het langst opwek van solar en de meeste kans dat het zonnig is.
Maar goed, als je de weblink dan zo slecht maakt gaan er niet veel meedoen denk ik.
Edit: de reden van stedin
Met uw hulp houden we ons net betrouwbaar
De overgang naar duurzame energie stelt andere eisen aan ons elektriciteitsnet. We wekken steeds vaker energie op met zonnepanelen en windmolens. En door het gebruik van warmtepompen en elektrische auto’s hebben we ook meer energie nodig. Wij moeten ervoor zorgen dat ons net dit aan kan. Dat doen we onder andere met behulp van slimme meters. Uw slimme meter registreert, naast de hoeveelheid energie die u afneemt en teruglevert, ook technische gegevens zoals de spanning in het net. Op basis van de informatie uit een groot aantal slimme meters kunnen we bepalen op welke plekken we ons net moeten aanpassen om gereed te zijn voor de toekomst.
Als u meedoet helpt u uzelf, ons en uw regio om op een soepele manier over te stappen naar een nieuw energiesysteem. Mag ik op uw hulp rekenen?
[ Voor 54% gewijzigd door Rol-Co op 23-05-2019 07:45 ]
Ik heb de mail ook van Stedin gehad, maar zit bij Westland Infra 
Ik kon me wel aanmelden, dus dat gedaan.
De toestemming is denk ik nodig om gegevens die niet voor facturatie nodig zijn uit te lezen.
Het ligt voor de hand dat ze in dit geval de spanning willen weten, omdat ze daarmee (+instantaan vermogen) kunnen inschatten of een omvormer in derating gaat én ze de kabelweerstanden kunnen meten in plaats van berekenen.
Dat vertelt ze waar kabels evt vroegtijdig vervangen moeten worden en waar regelbare trafo's nodig zijn om het net binnen specs te houden.
Ik kon me wel aanmelden, dus dat gedaan.
De toestemming is denk ik nodig om gegevens die niet voor facturatie nodig zijn uit te lezen.
Het ligt voor de hand dat ze in dit geval de spanning willen weten, omdat ze daarmee (+instantaan vermogen) kunnen inschatten of een omvormer in derating gaat én ze de kabelweerstanden kunnen meten in plaats van berekenen.
Dat vertelt ze waar kabels evt vroegtijdig vervangen moeten worden en waar regelbare trafo's nodig zijn om het net binnen specs te houden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Haha. reëel probleem.EddoH schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 07:17:
Maar je gaat nu alleen uit van het aanpassen van de levering. Ik kan me voorstellen dat ze willen weten hoeveel mogelijke overproductie er is, zodat het net niet overbelast wordt. Schijnt een reëel probleem te zijn.
Even wat getallen. In 2017 komt 0,37 procent van de totale opwek van zonnepanelen. Als dit een reëel probleem is.....dan haal ik mijn netwerkkosten terug.
zie https://energieopwek.nl/#Zonnepanelen
edit: Afgezien van specifieke situaties natuurlijk. zo realistisch ben ik wel. Die direct aangepakt moeten worden.
[ Voor 10% gewijzigd door internet4me op 23-05-2019 12:20 ]
Je doet of ik het uit m'n duim zuig. Ik zet er zelfs nog 'schijnt' voor.internet4me schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:36:
[...]
Haha. reëel probleem.
Even wat getallen. In 2017 komt 0,37 procent van de totale opwek van zonnepanelen. Als dit een reëel probleem is.....dan haal ik mijn netwerkkosten terug.
zie https://energieopwek.nl/#Zonnepanelen
edit: Afgezien van specifieke situaties natuurlijk. zo realistisch ben ik wel. Die direct aangepakt moeten worden.
Anders doe je even een willekeurige Google op 'overbelasting door zonnepanelen'. Ziedaar tientallen artikelen over regionale problemen.
Totale opwek is natuurlijk een heel ander getal dan piekopwek in een bepaalde regio.
Een incidentele (mega)zonnefarm dat niet direct kan aansluiten is natuurlijk geen reëel probleem. Maar betekent dat de (mega)zonnefarm even moet wachten en dat de netbeheerder zijn/haar werk moet doen.
Ah je hebt 1 linkje bekekeninternet4me schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:16:
Een incidentele (mega)zonnefarm dat niet direct kan aansluiten is natuurlijk geen reëel probleem. Maar betekent dat de (mega)zonnefarm even moet wachten en dat de netbeheerder zijn/haar werk moet doen.
Er zijn ook problemen bekend bij minder grootschalige projecten en wijken waarin veel mensen zonnepanelen hebben geplaatst.
Zomaar een willekeurig voorbeeld:
https://www.volkskrant.nl...ningen-niet-aan~bf9a7416/
Misschien even meer info opzoeken. Productie en gebruik moeten ongeveer gelijk liggen. Om dat goed te kunnen voorspellen moet er inzicht zijn in hoeveel opwek er precies is. Daarom dit onderzoek.
man wat een achterdocht bestaat er tegenwoordig onder mensen die wel kunnen posten maar niet kunnen googlen.
man wat een achterdocht bestaat er tegenwoordig onder mensen die wel kunnen posten maar niet kunnen googlen.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ik neem dit persoonlijk. @ArthurMorgan
Google is een bron. het is niet het ultieme bron. Veel informatie is incorrect.
Gezond boeren verstand blijft noodzakelijk.
Bedenk wel dat de opwek en productie nog lang niet gelijk is. Pas als het daar in het de buurt komt, dan heb je/men gelijk. Wat ik wil zeggen is. denk even door. Dit mag nog lang geen issue zijn. met 0,37%
In Duitsland zei men dat ook. 20/25 jaar terug. Het was onoverkomelijk. Nu weten we beter. Nu zijn er dagen dat er 100%+ van de stroom uit zonnepanelen/wind komen zonder problemen. (piek opwek) (huiswerk voor ArthurMorgan)
Verder. Het onderzoek gaat om enkele slimme meters waarmee het onderzoek direct niet correct kan zijn.
Omdat naar mijn mening de meeste mensen met zonnepanelen geen slimme meter heeft maar een ferrarismeter of een domme slimme meter.
Ik zie dat "onderzoek" van de netbeheerder ook als een stok waar de netbeheerder mee gaat slaan. om een gekleurd onderzoek te promoten.
*die sommige mensen dan als waar aannemen. Omdat het onderzoek zeer eenkennig is.
Google is een bron. het is niet het ultieme bron. Veel informatie is incorrect.
Gezond boeren verstand blijft noodzakelijk.
Bedenk wel dat de opwek en productie nog lang niet gelijk is. Pas als het daar in het de buurt komt, dan heb je/men gelijk. Wat ik wil zeggen is. denk even door. Dit mag nog lang geen issue zijn. met 0,37%
In Duitsland zei men dat ook. 20/25 jaar terug. Het was onoverkomelijk. Nu weten we beter. Nu zijn er dagen dat er 100%+ van de stroom uit zonnepanelen/wind komen zonder problemen. (piek opwek) (huiswerk voor ArthurMorgan)
Verder. Het onderzoek gaat om enkele slimme meters waarmee het onderzoek direct niet correct kan zijn.
Omdat naar mijn mening de meeste mensen met zonnepanelen geen slimme meter heeft maar een ferrarismeter of een domme slimme meter.
Ik zie dat "onderzoek" van de netbeheerder ook als een stok waar de netbeheerder mee gaat slaan. om een gekleurd onderzoek te promoten.
*die sommige mensen dan als waar aannemen. Omdat het onderzoek zeer eenkennig is.
Ik denk dat de netbeheerder heel goed weet wat er op wijkniveau speelt.
Hij beheert en bewaakt immers de wijktrafo's.
In 2014 is door het PBL onderzoek gedaan
"het-potentieel-van-zonnestroom-in-de-gebouwde-omgeving-van-nederland"
Hierin gaat het ook om de dimensionering van de wijktrafo's, het zgn. curtailment van de pv-productie en andere maatregelen.
Ik vraag me af wat de steekproef-getallen per individueel adres op dit moment hieraan kunnen toevoegen, ook omdat nog niet elke pv-installatie over smart-metering beschikt.
Hij beheert en bewaakt immers de wijktrafo's.
In 2014 is door het PBL onderzoek gedaan
"het-potentieel-van-zonnestroom-in-de-gebouwde-omgeving-van-nederland"
Hierin gaat het ook om de dimensionering van de wijktrafo's, het zgn. curtailment van de pv-productie en andere maatregelen.
Ik vraag me af wat de steekproef-getallen per individueel adres op dit moment hieraan kunnen toevoegen, ook omdat nog niet elke pv-installatie over smart-metering beschikt.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het gaat om per moment hetzelfde. Niet om je huis 100% of op jaar 100% hetzelfde. Nee men moet weten hoe hard de grijze stroom centrales moeten werken. Dat moet afgestemd worden op opwek door zonnepanelen en windmolens die hoge pieken en lage dalen hebben. Het nadeel van zonnepanelen is dat ze juist een piek op het stroomnet mikken op moment dat veel mensen besluiten om naar buiten te gaan en dus de stroomvraag van particulieren laten dalen. dat bedrijven een vrij continue vraag hebben doet daar niets aan af. Nog steeds moet het net minder gevoed worden dan op dagen dat de zonnepanelen minder opleveren.internet4me schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:41:
Bedenk wel dat de opwek en productie nog lang niet gelijk is.
Niet voor niets dat de prijs voor energie op een gegeven moment zelfs negatief werd in duitsland door de 'overproductie' van zonnepanelen. https://www.fluxenergie.nl/26010-2/?gdpr=accept
Maar goed...
@internet4me
Ik denk ook dat ze alleen huishoudens met zonnepanelen EN slimme meter aanschrijven, je moet namelijk bij de aanmelding je meternummer doorgeven. Met een ferarris kan je dat niet.
Ik denk ook dat ze alleen huishoudens met zonnepanelen EN slimme meter aanschrijven, je moet namelijk bij de aanmelding je meternummer doorgeven. Met een ferarris kan je dat niet.
Nee hoor, Stedin heeft ook huishoudens (althans ten minste één, die van mij) aangeschreven met zonnepanelen en die hun slimme meter geweigerd hebben en dus nog een ferraris hebben hangen.
(Ik heb niet geprobeerd me aan te melden, dus misschien dat ze er later in het proces wel achter gekomen waren)
(Ik heb niet geprobeerd me aan te melden, dus misschien dat ze er later in het proces wel achter gekomen waren)
Ik heb de mail ook gehad terwijl ik een ferraris heb

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Nou, de weigering heeft maar een jaar lang geduurd. Vandaag een brief van Liander dat ik toch echt een andere meter moet hebben na de weigering.

[ Voor 28% gewijzigd door ThaHandy op 10-07-2019 22:53 ]
Vooral dat zinnetje "traditionele meter".
Daar zullen ze vast geen ferraris mee bedoelen.
Hoewel dat toch een zeer betrouwbare traditionele meter is
Daar zullen ze vast geen ferraris mee bedoelen.
Hoewel dat toch een zeer betrouwbare traditionele meter is
Overigens ben ik 3 weken geleden overstag gegaan, op het moment dat mijn aansluiting uitgebreidt/verzwaart werd. Reden: ik plaats zonnepanelen en een warmtepomp; had al digitaal (nog dommer), dus moest sowieso aanmelden. En het dag en nachttarief is voor mij gunstig.
Nu gebruikte ik de Greenchoice App, om (bijna) dagelijks mijn meterstand door te geven, zodat ik een zeer actueel beeld had van wat er gebeurde.
Nu dacht ik met de slimme meter nog actueler te zijn, dus nog beter overzicht te hebben.
De grap is dat de App nu 3 dagen achterloopt en ik dus minder overzicht heb...
Dus nu moet ik alsnog weer gaan noteren en een andere manier zoeken, of (waarschijnlijker) iets aan de P1 poort van hangen.
Via dat laatste krijg ik uiteindelijk het voordeel van de slimme meter, maar dat doen alleen de paar meer technische mensen in Nederland. Dus de slimme meter geeft dus minder inzicht dan mijn oude meter in de basis!
Nu gebruikte ik de Greenchoice App, om (bijna) dagelijks mijn meterstand door te geven, zodat ik een zeer actueel beeld had van wat er gebeurde.
Nu dacht ik met de slimme meter nog actueler te zijn, dus nog beter overzicht te hebben.
Dus nu moet ik alsnog weer gaan noteren en een andere manier zoeken, of (waarschijnlijker) iets aan de P1 poort van hangen.
Via dat laatste krijg ik uiteindelijk het voordeel van de slimme meter, maar dat doen alleen de paar meer technische mensen in Nederland. Dus de slimme meter geeft dus minder inzicht dan mijn oude meter in de basis!
@SkyFlyer
Met zonnepanelen heb je nog minder inzicht via de slimme meter.
Neem dan gewoon een raspberry pi of odroid met p1 kabel, die ook de omvormer uitleest en je kan het verbruik “laten” uitrekenen.
Ik stuur er ook mijn mitsubishi warmtepomp mee aan en lees die ook uit.
Neem dan gewoon een raspberry pi of odroid met p1 kabel, die ook de omvormer uitleest en je kan het verbruik “laten” uitrekenen.
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2019 07:04 ]
Dan gebruik je toch een andere online uitleesdienst dan Greenchoice? Je zit niet alleen vast aan de P1 poort.SkyFlyer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 06:22:
Overigens ben ik 3 weken geleden overstag gegaan, op het moment dat mijn aansluiting uitgebreidt/verzwaart werd. Reden: ik plaats zonnepanelen en een warmtepomp; had al digitaal (nog dommer), dus moest sowieso aanmelden. En het dag en nachttarief is voor mij gunstig.
Is bij veel uitleesdiensten zo. Ik gebruik qurrent en enelogic. Beiden hebben vaak vertraging van een paar dagen. P1 uitlezen is echt wel fijner als je wat betere controle en dergelijke wilt.EddoH schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 07:12:
[...]
Dan gebruik je toch een andere online uitleesdienst dan Greenchoice? Je zit niet alleen vast aan de P1 poort.
/edit: het stomme is helemaal dat je toestemming geeft om elk kwartier uit te lezen (kan, hoeft niet) en dat de diensten die jezelf weer de mogelijkheid geven om te monitoren vervolgens dat weer maar 1 keer per dag kunnen.
[ Voor 21% gewijzigd door ArthurMorgan op 11-07-2019 07:25 ]
Dat is ook exact het plan. Zat eerst aan een Smappee te denken, maar de P1 poort i.c.m. solaredge omvormer, moet dat goed via een raspberry kunnen. Moet daarvoor nog wel het Solaredge topic doorspitten...AUijtdehaag schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 07:02:
@SkyFlyer
@EddoH
Dat is exact die andere manier zoeken.
--------------------------
Punt is meer dat het grote selling point van de "slimme" meter richting publiek en politiek is, dat het beter inzicht geeft in het verbruik. Dat gedeelte is in werkelijkheid zo slecht uitgewerkt, (na al die jaren, zou je toch verwachten dat er een volwassen ecosysteem door de aanbieders wordt aangeboden), dat het echt een schaamdoekje is.
Paar dagen is wel erg veel, slimmemeterportal en stedin is 1 dag later, en vaak ook in de ochtend al na 7u.ArthurMorgan schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 07:19:
[...]
Is bij veel uitleesdiensten zo. Ik gebruik qurrent en enelogic. Beiden hebben vaak vertraging van een paar dagen. P1 uitlezen is echt wel fijner als je wat betere controle en dergelijke wilt.
/edit: het stomme is helemaal dat je toestemming geeft om elk kwartier uit te lezen (kan, hoeft niet) en dat de diensten die jezelf weer de mogelijkheid geven om te monitoren vervolgens dat weer maar 1 keer per dag kunnen.
Maar zoals @AUijtdehaag al zegt heb je er weinig aan als je ook pv hebt, dan kan je beter iets in je meterkast maken zoals een bruto verbruik meter en een meter voor je pv, wp, what ever.
Ik meet ook bruto verbruik, 3 pv sets, de warmtepomp, de sww e-boilers met kWh meters.
Ik wist niet dat die vertraging ook bij die partijen tot enkele dagen opliep, dat is wel erg suf. Gebruik zelf gewoon P1.ArthurMorgan schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 07:19:
[...]
Is bij veel uitleesdiensten zo. Ik gebruik qurrent en enelogic. Beiden hebben vaak vertraging van een paar dagen. P1 uitlezen is echt wel fijner als je wat betere controle en dergelijke wilt.
Lang leve het Nederlandse polderen... Het origine plan was iedereen een display er bij te geven. Maar ja, kosten... Nu is er initieel een halve oplossing en moet je het zelf compleet maken.SkyFlyer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 07:22:
[...]
Punt is meer dat het grote selling point van de "slimme" meter richting publiek en politiek is, dat het beter inzicht geeft in het verbruik. Dat gedeelte is in werkelijkheid zo slecht uitgewerkt, (na al die jaren, zou je toch verwachten dat er een volwassen ecosysteem door de aanbieders wordt aangeboden), dat het echt een schaamdoekje is.
Het is aan de andere kant niet slechter of minder dan een ferrarismeter.
[ Voor 37% gewijzigd door EddoH op 11-07-2019 07:46 ]
Over die beloften...
Ik heb nu meer dan een jaar een slimme meter, krijg netjes maandelijks rapporten over mijn gebruik. Dus het is zichtbaar dat ik afgelopen jaar druk bezig geweest ben met energie zuiniger leven. Ook heb ik zonnepanelen laten leggen en dat is netjes doorgegeven aan mijn energieleverancier.
Denk je toch dat ze mooi een nieuw contract op maat kunnen geven?
Nope, geen enkele wijziging in hun systeem. Gewoon uitgaan van getallen van jaren geleden.
Zelf ben ik niet tegen de slimme meter, maar ik moet de tegenstanders wel gelijk geven dat de beloften die erbij gegeven worden (zeker nu) absoluut niet worden ingelost.
Ik heb nu meer dan een jaar een slimme meter, krijg netjes maandelijks rapporten over mijn gebruik. Dus het is zichtbaar dat ik afgelopen jaar druk bezig geweest ben met energie zuiniger leven. Ook heb ik zonnepanelen laten leggen en dat is netjes doorgegeven aan mijn energieleverancier.
Nope, geen enkele wijziging in hun systeem. Gewoon uitgaan van getallen van jaren geleden.
Zelf ben ik niet tegen de slimme meter, maar ik moet de tegenstanders wel gelijk geven dat de beloften die erbij gegeven worden (zeker nu) absoluut niet worden ingelost.
Je kunt nog vragen op basis waarvan ze dit besloten hebben, want de laatst-gepubliceerde lijst van afgekeurde meters dateert van 2018.ThaHandy schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:50:
Nou, de weigering heeft maar een jaar lang geduurd. Vandaag een brief van Liander dat ik toch echt een andere meter moet hebben na de weigering.![]()
![]()
[Afbeelding]
https://www.agentschaptel...erzicht-afgekeurde-meters
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Ons voorschot wordt gewoon berekend op basis van de gegevens van het jaar ervoor... En dan hebben wij het nog wel administratief uitgezet dat ze onze meter mogen lezen (ik geef de standen handmatig 1x per maand door).ArthurMorgan schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 07:53:
Over die beloften...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Voorschotten moet ik al jaren naar beneden bijstellen na elke jaarrekening (en ik krijg daarna nog steeds altijd geld terug) maar de contractaanbieding slaat alles. Dus denk dat ik maar verkas. Nu maar eens op zoek naar een wat meer vooruitstrevend energiebedrijf dat wel meer doet met de mogelijkheden van de slimme meter.
Wat is daar gek aan?Wailing_Banshee schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 07:58:
[...]
Ons voorschot wordt gewoon berekend op basis van de gegevens van het jaar ervoor... En dan hebben wij het nog wel administratief uitgezet dat ze onze meter mogen lezen (ik geef de standen handmatig 1x per maand door).
Maar het geeft toch ook een veel beter inzicht in verbruik? Het enige wat mist is dat je niet direct kan zien hoeveel iets verbruikt door even de stekker er uit te trekken. Dat zou een mooie toevoeging zijn, maar dat veranderd niet dat ik nu met 24 uur vertraging op de kwartier nauwkeurig mijn verbruik kan inzien, terwijl met oude meter ik hem per jaar ruwweg zag.SkyFlyer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 07:22:
[...]
Dat is ook exact het plan. Zat eerst aan een Smappee te denken, maar de P1 poort i.c.m. solaredge omvormer, moet dat goed via een raspberry kunnen. Moet daarvoor nog wel het Solaredge topic doorspitten...
@EddoH
Dat is exact die andere manier zoeken.
--------------------------
En natuurlijk, als je een speciale uitlezer op je Ferraris meter had gezet, wat laten we wel wezen, nauwelijks iemand doet, en die heb je nu niet, ja dan had je met je oude meer informatie.
Niets, maar daarom reageerde ik ook op een post die juist het tegendeel zei
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ah zo, ik dacht dat je het gek vond dat ondanks het administratief uitzetten het maandbedrag op het gebruik van vorig jaar bepaald werd.Wailing_Banshee schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:17:
[...]
Niets, maar daarom reageerde ik ook op een post die juist het tegendeel zei
Hij reageerde op mij. En ik heb alles aanstaan, lezen om het kwartier etc. En mijn nieuwe contract gaat uit van de historische data van de afgelopen 5 jaar. (zelfde aanbieder/opvolger ervan.)EddoH schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:35:
[...]
Ah zo, ik dacht dat je het gek vond dat ondanks het administratief uitzetten het maandbedrag op het gebruik van vorig jaar bepaald werd.
Twee jaar geleden ofzo heb ik ook de slimme meter geweigerd nadat deze werd "opgedrongen" door Enexis. Mijn Ferraris meter doet het prima en heeft een terugloop functie. Echter, om de recent aangeschafte zonnepanelen te kunnen laten werken was een verzwaring van de aansluiting noodzakelijk. De 1x25A was niet voldoende voor de hoeveelheid energie die terug zou lopen het net op. Een verzwaring naar 1x35A was dus vereist.
De vervanging zou kostenloos zijn, want er hoeft alleen maar een mannetje langs te komen met een nieuwe zekering. Bij controle bleek de Ferraris meter tot maximaal 30A zijn werk goed te doen. De monteur gaf me de keuze om dan de oude meter maar te laten hangen, met als gevolg dat er toch geen zonnepanelen gemonteerd konden worden. De andere opties waren een domme meter, met 4 telwerken of een slimme meter met 4 telwerken.
Ik heb daarom dan maar alsnog voor een slimme meter gekozen die ik nu met mijn Youless nog altijd kan uitlezen via de P1 poort. De functionaliteit om op afstand uit te kunnen lezen heb ik nog niet uit (laten) zetten maar daar ga ik me eerst nog even in verdiepen.
De vervanging zou kostenloos zijn, want er hoeft alleen maar een mannetje langs te komen met een nieuwe zekering. Bij controle bleek de Ferraris meter tot maximaal 30A zijn werk goed te doen. De monteur gaf me de keuze om dan de oude meter maar te laten hangen, met als gevolg dat er toch geen zonnepanelen gemonteerd konden worden. De andere opties waren een domme meter, met 4 telwerken of een slimme meter met 4 telwerken.
Ik heb daarom dan maar alsnog voor een slimme meter gekozen die ik nu met mijn Youless nog altijd kan uitlezen via de P1 poort. De functionaliteit om op afstand uit te kunnen lezen heb ik nog niet uit (laten) zetten maar daar ga ik me eerst nog even in verdiepen.
Zie mijn eerste post, het geeft mij nu juist minder inzicht (i.i.g. i.c.m. Greenchoice; de mogelijkheid handmatig standen door te geven verdwijnt bij slimme meter). Zoals gezegd, is allemaal op te lossen en dan kun je het beter maken, maar voor wat het key selling point zou moeten zijn, valt het wel heel erg door de mand...Sissors schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:16:
[...]
Maar het geeft toch ook een veel beter inzicht in verbruik? Het enige wat mist is dat je niet direct kan zien hoeveel iets verbruikt door even de stekker er uit te trekken. Dat zou een mooie toevoeging zijn, maar dat veranderd niet dat ik nu met 24 uur vertraging op de kwartier nauwkeurig mijn verbruik kan inzien, terwijl met oude meter ik hem per jaar ruwweg zag.
En natuurlijk, als je een speciale uitlezer op je Ferraris meter had gezet, wat laten we wel wezen, nauwelijks iemand doet, en die heb je nu niet, ja dan had je met je oude meer informatie.
Even een andere vraag: is er inmiddels een wet (in aanmaak) waarop ze je nu echt kunnen gaan verplichten om een slimme meter - of in ieder geval een meter die opwek en verbruik apart registreert - te laten installeren? Of gaan ze dit gewoon via de energieleveranciers spelen dat die enkel een terugleververgoeding gaan uitbetalen/verrekenen als je een slimme meter hebt?
In de nieuwe regeling worden meters met aparte tellers verplicht voor terugleveraars per 1 januari 2023. De slimme meter is niet verplicht.
Zoals @Verwijderd al aangeeft: je moet dan een meter hebben die per telwerk 1 ding doet. Dus lever je terug, moet je twee telwerken hebben (en met dag/nacht stroom 4). Er wordt niets gezegd over een verplichte communicatie module (wat een "slimme" digitale meter anders maakt dan een reguliere digitale meter). Er wordt ook weinig gezegd (door de energie bedrijven) over die P1 poort, die, m.i., het grote voordeel van die slimme meters is...WoodyWindoW schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:15:
Even een andere vraag: is er inmiddels een wet (in aanmaak) waarop ze je nu echt kunnen gaan verplichten om een slimme meter - of in ieder geval een meter die opwek en verbruik apart registreert - te laten installeren? Of gaan ze dit gewoon via de energieleveranciers spelen dat die enkel een terugleververgoeding gaan uitbetalen/verrekenen als je een slimme meter hebt?
M.a.w. heb je een Ferraris meter, en zonnepanelen, dan deze niet aanmelden en geen nieuwe meter vragen. Dan blijf je salderen houden...
Slecht plan. In de recente klimaatplannen staat dat gescheiden telwerken wettelijk verplicht worden en dat er strafmaatregelen komen voor het niet naleven van die wetgeving.SkyFlyer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:45:
M.a.w. heb je een Ferraris meter, en zonnepanelen, dan deze niet aanmelden en geen nieuwe meter vragen. Dan blijf je salderen houden...
Er blijft alleen keuze tussen een "domme"en een "slimme" meter.
Dat je niet perse een slimme meter moet hebben, dat wist ik.
Maar zolang er nog geen wet is en dit alleen nog maar valt onder plannen/uitspraken/etc., dan kan niemand je nu al verplichten om je ferrarismeter te laten vervangen toch (voor welke andere meter dan ook).
En nee, onze ferrarismeter valt niet onder de afgekeurde meters.
Maar zolang er nog geen wet is en dit alleen nog maar valt onder plannen/uitspraken/etc., dan kan niemand je nu al verplichten om je ferrarismeter te laten vervangen toch (voor welke andere meter dan ook).
En nee, onze ferrarismeter valt niet onder de afgekeurde meters.
De vraag is hoe het er precies staat:hanev001 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:01:
[...]
Slecht plan. In de recente klimaatplannen staat dat gescheiden telwerken wettelijk verplicht worden en dat er strafmaatregelen komen voor het niet naleven van die wetgeving.
- Ben je als eigenaar van panelen verplicht ervoor te zorgen dat er een meter met een teruglever- en een afnametelwerk in jouw meterkast hangt of
- Ben je als eigenaar van panelen verplicht een meter met een teruglever- en een afnametelwerk te accepteren als deze jou wordt aangeboden?
Ikzelf denk het tweede en ik denk daarom dat het weldegelijk een goed advies is om geen slapende honden wakker te maken.
Strafmaatregelen voor netbeheerders of voor huishoudens?hanev001 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:01:
[...]
Slecht plan. In de recente klimaatplannen staat dat gescheiden telwerken wettelijk verplicht worden en dat er strafmaatregelen komen voor het niet naleven van die wetgeving.
Heb je een bron? Geen idee waar ik die klimaatplannen kan vinden.
Blz 178 Klimaatakkoord (is te vinden met google)Strafmaatregelen voor netbeheerders of voor huishoudens?
Heb je een bron? Geen idee waar ik die klimaatplannen kan vinden.
Citaat:Voor de omvorming van salderen is het noodzakelijk dat kleinverbruikers niet langer over een “oude terugdraaimeter” (Ferrarismeter) beschikken, omdat informatie benodigd is over de hoeveelheid geproduceerde elektriciteit die wordt terug geleverd. Met ingang van 1 januari 2023 zal daarom een verplichting voor alle kleinverbruikers gelden om een meter met minimaal twee aparte telwerken voor levering en teruglevering te hebben. Het Rijk bereidt in overleg met de netbeheerders wetgeving op dit punt voor, waarbij ook handhaving aan bod komt.
Liander begint hier al met "bedreigen" als je geen slimme weter wil. Je mag weigeren maar tegen 2023 worden ze veplicht gesteld en als ze hem dan als nnog moeten installeren zijn de kosten (boete) voor eigen rekening!
Het zit 'm inde salderings regeling, indien je zonne energie terug leverd, na installatie slimme meter wordt de terug geleverde stroom vergoeding ineens met de helft verlaagd. (Zit m in belastingen en btw)die niet meer mee gesaldeerd worden.
Verder heb ik div. Elektro instalateurs, ja ook van de energie bedrijven, of the record gesproken, die adviseren niet doen zolang het nog kan!
Het zit 'm inde salderings regeling, indien je zonne energie terug leverd, na installatie slimme meter wordt de terug geleverde stroom vergoeding ineens met de helft verlaagd. (Zit m in belastingen en btw)die niet meer mee gesaldeerd worden.
Verder heb ik div. Elektro instalateurs, ja ook van de energie bedrijven, of the record gesproken, die adviseren niet doen zolang het nog kan!
Al ben ik wel benieuwd tot hoe ver je kunt weigeren zo'n meter te laten plaatsen, en tot hoever (en waarmee) ze je kunnen verplichten.
Ik kan mij voorstellen dat de energieboer de verplichting heeft zo'n meter te plaatsen; het is immers zijn eigendom waarvoor je als gebruiker ook huur betaald. Maar wat als je echt heel erg tegenwerkt?
Het simpelste is om niet thuis te zijn als de monteur langs komt. Kunnen ze je verplichten thuis te zijn? Of worden de energieboeren verplicht om 24/7 een monteur langs te laten komen? (niet iedereen kan tijdens kantoortijden thuis zijn)
En wat als je niet open doet voor de monteur? Mogen ze de deur uiteindelijk forceren? Of wat als de deur van de meterkast niet open kan? (bijv vanwege een slot) Mag deze worden geforceerd?
Of ben je als woningeigenaar verantwoordelijk voor het type meter die de energieboer heeft hangen in de meterkast, en kun je worden beboet als de energieboer niet zo'n meter heeft geplaatst, of heeft kunnen plaatsen?
Ik ben heel erg benieuwd naar hoe het juridisch geregeld gaat worden.
Ik kan mij voorstellen dat de energieboer de verplichting heeft zo'n meter te plaatsen; het is immers zijn eigendom waarvoor je als gebruiker ook huur betaald. Maar wat als je echt heel erg tegenwerkt?
Het simpelste is om niet thuis te zijn als de monteur langs komt. Kunnen ze je verplichten thuis te zijn? Of worden de energieboeren verplicht om 24/7 een monteur langs te laten komen? (niet iedereen kan tijdens kantoortijden thuis zijn)
En wat als je niet open doet voor de monteur? Mogen ze de deur uiteindelijk forceren? Of wat als de deur van de meterkast niet open kan? (bijv vanwege een slot) Mag deze worden geforceerd?
Of ben je als woningeigenaar verantwoordelijk voor het type meter die de energieboer heeft hangen in de meterkast, en kun je worden beboet als de energieboer niet zo'n meter heeft geplaatst, of heeft kunnen plaatsen?
7400 Wp op het dak
Bij ons (in BE) heeft de top van Fluvius zelf verklaard dat ze "niet veel kunnen doen" en zelfs dat niet zullen doen.
https://www.tijd.be/onder...er-weigeren/10140311.html
Blijkbaar zouden ze hier wel een deurwaarder en politie mogen vorderen om de meter te veranderen maar zitten ze er zelf ook niet op te wachten.
Ik zal dus weigeren zolang ik kan.
https://www.tijd.be/onder...er-weigeren/10140311.html
Blijkbaar zouden ze hier wel een deurwaarder en politie mogen vorderen om de meter te veranderen maar zitten ze er zelf ook niet op te wachten.
Ik zal dus weigeren zolang ik kan.
De meter is eigendom van de netwerkbeheerder. De bewoner is nu al wettelijk verplicht ongehinderd toegang te verlenen tot deze meter. Indien toegang wordt geweigerd kan via een deurwaarder toegang worden vereist en kan inderdaad zonodig een deur worden opengemaakt.Theo schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:39:
Al ben ik wel benieuwd tot hoe ver je kunt weigeren zo'n meter te laten plaatsen, en tot hoever (en waarmee) ze je kunnen verplichten.
Ik kan me voorstellen dat als je hardnekkig plaatsing van een nieuwe meter verhinderd, de oude meter via de deurwaarder wordt verwijderd en je dus in feiten van het netwerk wordt afgesloten.
Dat is natuurlijk ook interessant. Ik verwacht dat het vergelijkbaar zal zijn met de manier waarop het binnenlaten van een meteropnemer nu "verplicht" is. Je kunt weigeren, hij zal je deur niet intrappen, maar er kunnen wel consequenties zijn.Theo schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:39:
IIk ben heel erg benieuwd naar hoe het juridisch geregeld gaat worden.
Zo kan het verbruik geschat worden. Waarbij dit natuurlijk behoorlijk ongunstig kan zijn.
Ze mogen, bij verdenking van geknoei met de meter, je afsluiten.
En zo zullen er nog wel wat mogelijkheden zijn
Eerst maar even afwachten wat die in nieuwe plannen precies geschreven wordt. Voorlopig tot 2023 salderen. Het vorige plannetje van Wiebes was ook al zo'n goed doordacht.hanev001 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:01:
[...]
De ferraris in mijn meterkast is nog steeds niet afgekeurd. En als de netbeheerder net zo laks is met vervangen als met de 3-jaarlijkse controle dan blijft de ferraris tot ver na 2023 hangen. De afgelopen +20 jaar nog nooit een opnemer gezien.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Oké, als die mogelijkheid verdwijnt heb je in theorie iets minder recente info ja, al is het nog steeds per kwartier ipv per dag, waardoor je veel beter bijvoorbeeld je sluipverbruik kan zien. En als je wil kan je ook in Excel dagelijks je meterstand zetten.SkyFlyer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:00:
[...]
Zie mijn eerste post, het geeft mij nu juist minder inzicht (i.i.g. i.c.m. Greenchoice; de mogelijkheid handmatig standen door te geven verdwijnt bij slimme meter). Zoals gezegd, is allemaal op te lossen en dan kun je het beter maken, maar voor wat het key selling point zou moeten zijn, valt het wel heel erg door de mand...
Daarnaast ben je dus vermoedelijk wel een hele kleine minderheid, de mensen die dagelijks hun meter handmatig aflezen.
Het is digitaal. Niet slim.John Multiplex schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:13:
Liander begint hier al met "bedreigen" als je geen slimme digitale weter wil. Je mag weigeren maar tegen 2023 worden ze veplicht gesteld en als ze hem dan als nnog moeten installeren zijn de kosten (boete) voor eigen rekening!
Het zit 'm inde salderings regeling, indien je zonne energie terug leverd, na installatie slimme digitale meter wordt de terug geleverde stroom vergoeding ineens met de helft verlaagd. (Zit m in belastingen en btw)die niet meer mee gesaldeerd worden.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik begrijp de mensen die bezwaren hebben tegen de slimme meter, al deel ik hun mening lang niet altijd. Maar dat doet er niet toe, die bezwaren worden volledig geaccepteerd. Althans ingeval van afgekeurde meters krijgt men zonder verdere discussie een niet slimme digitale meter met gescheiden telwerken, daarover dus geen verder commentaar.SkyFlyer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:00:
[...]
Zie mijn eerste post, het geeft mij nu juist minder inzicht (i.i.g. i.c.m. Greenchoice; de mogelijkheid handmatig standen door te geven verdwijnt bij slimme meter). Zoals gezegd, is allemaal op te lossen en dan kun je het beter maken, maar voor wat het key selling point zou moeten zijn, valt het wel heel erg door de mand...
Maar het hier genoemde argument van minder inzicht begrijp ik helemaal niets van. Hoezo minder inzicht, voorheen kon je alleen zelf de standen opnemen, nu wordt dat voor je gedaan. Als dat niet vaak genoeg is, dan kun je dat ook nu nog net zo vaak als je maar wilt zelf doen? Waarom dan toch bezwaar m.b.t. dat specifieke aspect?
@Techneut
Het is geen bezwaar, het is aangeven dat het belangrijkste argument dat gebruikt wordt om het ding aan te smeren, niet serieus genomen wordt door de leveranciers zelf.
Het is geen bezwaar, het is aangeven dat het belangrijkste argument dat gebruikt wordt om het ding aan te smeren, niet serieus genomen wordt door de leveranciers zelf.
nvm.
[ Voor 98% gewijzigd door ThaHandy op 15-07-2019 21:18 ]
Dat argument is helemaal niet zo moeilijk te begrijpen. Ik had eerst een ferrarismeter. Daaraan kon je redelijk eenvoudig een schatting doen van het momentaan verbruik. Omdat ik 3-fase nodig heb heb ik een domme digitale meter laten ophangen. Op deze meter kun je via het display op geen enkele manier inzien wat het momentaan verbruik is. Daarnaast is het meer moeite om de meterstanden in te zien: Je moet dan meerdere malen op een knop drukken om door de verschillende displays te gaan. Bij de ferrarismeter kon dat allemaal in een enkele oogopslag.Techneut schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:06:
Maar het hier genoemde argument van minder inzicht begrijp ik helemaal niets van. Hoezo minder inzicht, voorheen kon je alleen zelf de standen opnemen, nu wordt dat voor je gedaan. Als dat niet vaak genoeg is, dan kun je dat ook nu nog net zo vaak als je maar wilt zelf doen? Waarom dan toch bezwaar m.b.t. dat specifieke aspect?
Als het op gebruiksgemak aankomt gaat er voor mij niets boven een ferrarismeter.
Ik ontken het bestaan van IE.
Nu ga je allemaal argumenten zeggen die je met je analoge meter blijkbaar dagelijks deed met een kladblok ernaast. Als je inzicht wilt in de standen en het actuele verbruik is een slimme meter toch juist ideaal? Dat wordt volledig voor je geautomatiseerd Daarmee heb je meteen de reden waarom de regering wilt dat we slimme meters krijgen, om makkelijk inzicht te krijgen in het verbruik.
[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 12-07-2019 11:02 ]
Kijk voor gebruiksgemak eens op https://www.slimmemeterportal.nlcyberstalker schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:21:
[...]
Als het op gebruiksgemak aankomt gaat er voor mij niets boven een ferrarismeter.

Gratis...
Voor het fiscaal salderen gaat er idd niets boven een ferraris ...
[ Voor 11% gewijzigd door emmerx op 12-07-2019 13:16 ]
Draadloos laden op onze Zon
Wat gebruiksgemak betreft, inderdaad kost het een heel klein beetje meer moeite om de meterstanden in te zien, heb je helemaal gelijk in. Maar minder inzicht zie ik absoluut niet. Het actuele vermogen (momentaan verbruik zoals je het noemt) kun je bij een ferrarismeter ook niet in een oogopslag zien zonder dat je er even de tijd voor neemt om de schijfomwentelingen tellen, gevolgd door wat rekenwerk. Nogal omslachtig vind ik, terwijl je dat wel terdege zonder ruwe schatting kan zien op het display van een slimme meter naast de 4 telwerkstanden. Is dat echt bij zo'n domme digitale meter niet het geval?cyberstalker schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:21:
[...]
Dat argument is helemaal niet zo moeilijk te begrijpen. Ik had eerst een ferrarismeter. Daaraan kon je redelijk eenvoudig een schatting doen van het momentaan verbruik. Omdat ik 3-fase nodig heb heb ik een domme digitale meter laten ophangen. Op deze meter kun je via het display op geen enkele manier inzien wat het momentaan verbruik is. Daarnaast is het meer moeite om de meterstanden in te zien: Je moet dan meerdere malen op een knop drukken om door de verschillende displays te gaan. Bij de ferrarismeter kon dat allemaal in een enkele oogopslag.
Nee, iig de meter die ik heb hangen heeft geen optie in het display voro momentaan verbruik. Het enige wat je hebt is een puls-ledje, bij mij zijn dat 500 pulsen per kWh, maar het geeft geen inzicht in of het verbruik of opwekking is.Techneut schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:31:
[...]
Wat gebruiksgemak betreft, inderdaad kost het een heel klein beetje meer moeite om de meterstanden in te zien, heb je helemaal gelijk in. Maar minder inzicht zie ik absoluut niet. Het actuele vermogen (momentaan verbruik zoals je het noemt) kun je bij een ferrarismeter ook niet in een oogopslag zien zonder dat je er even de tijd voor neemt om de schijfomwentelingen tellen, gevolgd door wat rekenwerk. Nogal omslachtig vind ik, terwijl je dat wel terdege zonder ruwe schatting kan zien op het display van een slimme meter naast de 4 telwerkstanden. Is dat echt bij zo'n domme digitale meter niet het geval?
Ik ontken het bestaan van IE.
Hier idem dito, alleen standen, geen vermogencyberstalker schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:46:
[...]
Nee, iig de meter die ik heb hangen heeft geen optie in het display voro momentaan verbruik. Het enige wat je hebt is een puls-ledje, bij mij zijn dat 500 pulsen per kWh, maar het geeft geen inzicht in of het verbruik of opwekking is.
1 PVoutput . Dongen NB
Oké, wat houdt je dan nog tegen om toch maar te kiezen voor een slimme meter?
.
Niks, zijn er twee in aantocht...Techneut schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:25:
Oké, wat houdt je dan nog tegen om toch maar te kiezen voor een slimme meter?.
1 PVoutput . Dongen NB
Vreemd hier heeft de meter ook een stand op het display van het actuele verbruik en kan ik meteen zie wat het verbruik is als ik een stekker erin of eruit haal.cyberstalker schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:46:
[...]
Nee, iig de meter die ik heb hangen heeft geen optie in het display voro momentaan verbruik. Het enige wat je hebt is een puls-ledje, bij mij zijn dat 500 pulsen per kWh, maar het geeft geen inzicht in of het verbruik of opwekking is.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Onze oude digitale meter had hetzelfde display als onze huidige slimme meter: 4 standen en actueel verbruik.
Er zijn blijkbaar verschillende "domme" digitale meters in omloop. Mijn vorige digitale (niet slimme) meter had alleen de 4 standen die je kon uitlezen en niet het actuele gebruik (los van een knipperend ledje even uit mijn hoofd).
Is hier iemand die aan de p1 een youles heeft hangen? Mijn vraag is geeft de app aan, als je naar de youles kijkt, of het actuele vermogen verbruik of opwek is?
Anders zou een oude telefoon als live vermogen scherm in huiskamer kunnen dienen?
Anders zou een oude telefoon als live vermogen scherm in huiskamer kunnen dienen?
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970
Even getest voor je:

Die zal bij jou, wel vaak richting stopkontakt wijzen, denk ik.
Is dit niet beter?
Youtube
Even getest voor je:

Is dit niet beter?
Youtube
[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-07-2019 09:57 ]
Toch ( gedwongen) overstag?reneeke1970 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 09:06:
Is hier iemand die aan de p1 een youles heeft hangen? Mijn vraag is geeft de app aan, als je naar de youles kijkt, of het actuele vermogen verbruik of opwek is?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Grote kans dat de leverancier niet zo'n grote teruglevering accepteert met een ferarris, dat staat hier en daar al in de voorwaarden, "meter met 4 telwerken"
Ik mis de ferarris ook niet, in het begin was het nogal eens een discussie over standen maar de maatschappijen zijn "gewend" aan zonnepanelen en teruglevering.
Je test is positief dus, lijkt me gewoon leuk op het kastje te staan.AUijtdehaag schreef op zondag 28 juli 2019 @ 09:51:
@reneeke1970
Even getest voor je:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dit niet beter?
Youtube
Dat p1 monitor is zeker leuk, moet ik eens in duiken.
@klump4u ik heb straks de keuze, monteur heeft beide modellen bij dus ik kan kiezen.
De vier cent extra van power peers lokt hi...
1 PVoutput . Dongen NB
Gelukkig is de zgn. smartmeter in Duitsland nog lang niet verplicht
en, zoals het uitziet, komt die er ook voorlopig niet voor kleinverbruikers (<6000 kWh)
Maar ook in Duitsland barst de discussie nu los.
Voor mensen die Duits kunnen lezen.
en, zoals het uitziet, komt die er ook voorlopig niet voor kleinverbruikers (<6000 kWh)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
In Duitsland salderen ze ook niet, daar gaan de zonnepanelen door een aparte meter.dunklefaser schreef op maandag 29 juli 2019 @ 18:05:
Gelukkig is de zgn. smartmeter in Duitsland nog lang niet verplicht
En wat is daar zo gelukkig aan eigenlijk?
[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 29-07-2019 18:47 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
@klump4u Er wordt feitelijk wel "gesaldeerd", vroeger was het zelfs veel beter. Voor oudere installaties kreeg je duidelijk meer (tot ca. 2, 5 keer meer!) voor geleverde stroom als de normale kWh-prijs bij afname.
(o.k. de zgn. "Einspeisevergütung" wordt nu versneld afgebouwd)
Citaat uit de website:
"Ein Pflichteinbau der Smart Meter ist nur für größere Verbraucher vorgesehen. Wer im Jahr mehr als 10.000 Kilowattstunden verbraucht oder eine Solaranlage mit einer Leistung von mehr als 7 Kilowatt betreibt, sollte schon ab 2017 einen Smart Meter erhalten."
Voor pv-installaties is een smartmeter dus op dit moment in Duitsland nog niet verplicht. ("sollte ... erhalten")
In Duitsland zijn ze wat kritischer wat de beveiliging van de communicatie van de smartmeter-infrastrutuur betreft (Staat ook in het verlinkte artikel).
Ik herinner hier alleen aan het NL-desaster met de zelfverzonnen beveiliging bij de eerste "smartmeters"
zoek maar op OSGP - open smart grid protocol..
(o.k. de zgn. "Einspeisevergütung" wordt nu versneld afgebouwd)
Citaat uit de website:
"Ein Pflichteinbau der Smart Meter ist nur für größere Verbraucher vorgesehen. Wer im Jahr mehr als 10.000 Kilowattstunden verbraucht oder eine Solaranlage mit einer Leistung von mehr als 7 Kilowatt betreibt, sollte schon ab 2017 einen Smart Meter erhalten."
Voor pv-installaties is een smartmeter dus op dit moment in Duitsland nog niet verplicht. ("sollte ... erhalten")
In Duitsland zijn ze wat kritischer wat de beveiliging van de communicatie van de smartmeter-infrastrutuur betreft (Staat ook in het verlinkte artikel).
Ik herinner hier alleen aan het NL-desaster met de zelfverzonnen beveiliging bij de eerste "smartmeters"
zoek maar op OSGP - open smart grid protocol..
[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 30-07-2019 16:57 ]
Zo iets https://yadi.sk/i/9JBdRCizQJwD7A aan de wand of op je telefoon https://yadi.sk/i/XLHwMe1YBxhdmAAUijtdehaag schreef op zondag 28 juli 2019 @ 09:51:
@reneeke1970
Even getest voor je:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dit niet beter?
Youtube
[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 30-07-2019 16:15 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Uh.... Dat kan ik niet openen??wizzopa schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:02:
[...]
Zo iets https://yadi.sk/i/9JBdRCizQJwD7A aan de wand of op je telefoon https://yadi.sk/i/XLHwMe1YBxhdmA
Oh das in de cloud, heb het gezien. En welke app of software loopt daar?
[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 30-07-2019 17:01 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Vreemd, welke browser gebruik je, Chrome, Firefox werkt hier.
@wizzopa
Chrome op de laptop werkt ook.
Kan die app ook >10.000 watt aangeven? Dat is bij @reneeke1970 wel nodig
[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2019 17:13 ]
Heb eerst gedownload en toen kon ik hem zien.wizzopa schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:03:
[...]
Vreemd, welke browser gebruik je, Chrome, Firefox werkt hier.
Is dat jou foon?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zou niet weten waar om niet.AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:11:
@wizzopa
Voor metingen aan 3 fase worden current clamp van 500 Amp gebruikt.
https://www.flukso.net/shop
https://play.google.com/s...droid.energycontrol&hl=nl
Metingen gaan naar Flukso, maar voor near realtime kijkt de app naar de Flukso box en haalt daar de info vandaan voor op het scherm van een Tablet.
Vanuit Flukso kan het ook weer naar Pvoutput.
Ik heb zelf een Apple, de app werkt met Android.reneeke1970 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:50:
[...]
Heb eerst gedownload en toen kon ik hem zien.
Is dat jou foon?
Dat klopt dit is in de loopt van 6 jaar zo gegroeid.AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:55:
@wizzopa
Flukso is iets duurder dan een 2e hands pi met P1 kabeltje van ali en p1mon erop.
Hier werken nu 2 Flukso's
Hier mee kan ik 6 pulspoorten, en 4 analoge ingangen meten en zichtbaar maken. heeft ook een ingang voor P1 slimme meters.
Staat leuk aan de wand.
Het is wel heel erg live met een clamp.... Maar bijna 200 euries hmmwizzopa schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 18:02:
[...]
Dat klopt dit is in de loopt van 6 jaar zo gegroeid.
Hier werken nu 2 Flukso's
Hier mee kan ik 6 pulspoorten, en 4 analoge ingangen meten en zichtbaar maken. heeft ook een ingang voor P1 slimme meters.
Staat leuk aan de wand.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb ook grote displays gezien in een dierenartsen praktijk voor de opbrengst van pv panelen, maar geen idee hoe dat in elkaar steekt.reneeke1970 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 18:22:
[...]
Het is wel heel erg live met een clamp.... Maar bijna 200 euries hmm
https://www.siebert-solar.com/nl/index.php
Het nadeel is? Net als met clamp, ze tellen so pulsen, weten niet of het verbruik of levering is. En daar gaat het nu om want mijn youles kan ik nu ook in beeld brengen, ook eventueel een tweede die aan verbruik kabel hangt, maar dan moet ik zelf gaan rekenen....wizzopa schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 18:30:
[...]
Ik heb ook grote displays gezien in een dierenartsen praktijk voor de opbrengst van pv panelen, maar geen idee hoe dat in elkaar steekt.
https://www.siebert-solar.com/nl/index.php
1 PVoutput . Dongen NB
Nou, ook ik mag er aan geloven. Vanmiddag een brief van Stedin gekregen met daarin het verzoek een afspraak te maken. Ze gaan van 1 augustus tot 31 oktober in de wijk de meters vervangen.
In de begeleidende folder staat o.a.:
“...Wilt u geen slimme meter? Weiger de meter dan via www.stedin.net/weigeren. Bedenk u zich later en wilt u de slimme meter(s) alsnog? Dan zijn er kosten aan verbonden.(...)”.
Als ik de tekst juist interpreteer mag ik hem dus weigeren. Ik heb niet de intentie hem later alsnog aan te vragen. Pas als ik hem aan zou vragen zijn er kosten aan verbonden. Ooit zullen alle aansluitingen in Nederland toch voorzien zijn van slimme meters. Dit in het kader van het terugdraaien van de PV saldering regeling.
Moet ik dan alsnog voor de kosten opdraaien? Als iemand dat kan bevestigen ga ik hem weigeren. De huidige ferraris meter doet het nog prima en is nog steeds niet afgekeurd. Goed genoeg voor m’n PV teruglevering.
O ja, er staat m.i. ook een foute voorstelling van zaken in de folder over het meten van de teruglevering:
“Heeft u of overweegt u zonnepanelen? Of wekt u op een andere manier energie op? De slimme meter registreert meteen wat u teruglevert”.
Ik weet het niet, maar volgens mij registreert ie alleen de som van verbruik en teruglevering.
In de begeleidende folder staat o.a.:
“...Wilt u geen slimme meter? Weiger de meter dan via www.stedin.net/weigeren. Bedenk u zich later en wilt u de slimme meter(s) alsnog? Dan zijn er kosten aan verbonden.(...)”.
Als ik de tekst juist interpreteer mag ik hem dus weigeren. Ik heb niet de intentie hem later alsnog aan te vragen. Pas als ik hem aan zou vragen zijn er kosten aan verbonden. Ooit zullen alle aansluitingen in Nederland toch voorzien zijn van slimme meters. Dit in het kader van het terugdraaien van de PV saldering regeling.
Moet ik dan alsnog voor de kosten opdraaien? Als iemand dat kan bevestigen ga ik hem weigeren. De huidige ferraris meter doet het nog prima en is nog steeds niet afgekeurd. Goed genoeg voor m’n PV teruglevering.
O ja, er staat m.i. ook een foute voorstelling van zaken in de folder over het meten van de teruglevering:
“Heeft u of overweegt u zonnepanelen? Of wekt u op een andere manier energie op? De slimme meter registreert meteen wat u teruglevert”.
Ik weet het niet, maar volgens mij registreert ie alleen de som van verbruik en teruglevering.
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Nee dus, net andersom. De ferrarismeter resteert alleen de som. De nieuwe slimme meter heeft 4 telewerken. Dag en nacht tarief voor gebruiken en leverenAegle schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:49:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Het alternatief voor een slimme is een domme digitale meter. Die meet precies zo, (ook 4 telwerken) dus daar zit geen enkel verschil. Alleen het doorgeven van de standen moet je zelf doen. Moet lukken toch?
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ja, klopt. Maar, om het even of het een ferraris of slimme meter is, ze registreren geen van beide mijn PV apart. Dat kan fysiek ook niet. Als ik energie verbruik tijdens het opwekken, zal eerst mijn huishouden voorzien worden van de energie, afkomstig van de zonnepanelen. Het restant gaat het net op. Dat kun je op een slimme meter dan separaat zien.Ortep schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:58:
[...]
Nee dus, net andersom. De ferrarismeter resteert alleen de som. De nieuwe slimme meter heeft 4 telewerken. Dag en nacht tarief voor gebruiken en leveren
Maar iemand een idee over mijn vraag...?
EDIT:
Jawel, maar nu saldeert mijn meter automatisch. Geen gedoe met eventueel verschillende tarieven voor teruglevering en zo.hesselbeertje schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:04:
Het alternatief voor een slimme is een domme digitale meter. Die meet precies zo, (ook 4 telwerken) dus daar zit geen enkel verschil. Alleen het doorgeven van de standen moet je zelf doen. Moet lukken toch?
[ Voor 25% gewijzigd door Aegle op 06-08-2019 17:08 ]
Zodra het salderen afgeschaft wordt, krijg je sowieso een digitale meter. Naar keuze dom of slim, maar ze meten gelijk. Het houden van je Ferraris is een illusie, dat gaat niet gebeuren. En als dat zover is krijg je gewoon gratis een domme meter, ook als je nu de slimme weigert. Sterker nog, groot kans dat je nu direct een domme digitale krijgt.
[ Voor 30% gewijzigd door hesselbeertje op 06-08-2019 17:13 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ik heb ook niet de illusie dat ik tot in de eeuwigheid de ferraris behoud. Maar met de ferraris is er geen administratieve rompslomp. Gewoon één telwerk. Makkelijker kan het niet...
Dat staat er toch ook? "De slimme meter registreert meteen wat u teruglevert”. Geen woord over wat er is opgewekt en welk deel daarvan zelf wordt verbruikt. Het mag duidelijk zijn dat een deel van je opgewekte energie en verbruik aan je aandacht ontgaat doordat dit tegen elkaar wegvalt.Aegle schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:49:
Als je dat ook wilt weten. dan kan dat alleen als je daar zelf een meter voor aanschaft en die in de leiding naar de windmolen plaatst. Maar doe je dat niet, dan doet de slimme (of domme) meter echt wat er staat, aangeven wat je teruglevert.
Met een slimme is het nog makkelijker. Dan hoef je jaarlijks de standen niet die te geven .Aegle schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:18:
Ik heb ook niet de illusie dat ik tot in de eeuwigheid de ferraris behoud. Maar met de ferraris is er geen administratieve rompslomp. Gewoon één telwerk. Makkelijker kan het niet...
Maargoed, deze discussie is al vele malen gevoerd in dit topic.
Heb je bij een domme digitale ook geen last van maar gewoon je Ferraris behouden en tegen de tijd dat de nieuwe regeling begint krijg je een andere aangeboden.Aegle schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:06:
[...]
Jawel, maar nu saldeert mijn meter automatisch. Geen gedoe met eventueel verschillende tarieven voor teruglevering en zo.