Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

louzy82 schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:30:
[...]

Overdag wekken mijn zonnepanelen energie op maar dan verbruik ik niet zo heel veel stroom (beide werken, kids op school).
's avonds als iedereen thuis is dan wordt er volop verbruikt maar niets meer opgewekt.

Dus in principe verkoop ik (als salderen eraf gaat) overdag mijn stroom tegen 12 cent en 's avonds mag ik het terugkopen voor 21 cent.

*Uiteraard als het salderen weggaat gaan we zorgen dat de vaatwasser, wasmachine en droger overdag draaien.*
Precies, en je hebt je vaste verbruik nog, in de zomer een stuk eigen verbruik omdat het tot 22:00 licht is enz.
Dus zo 1:1 zal het niet snel zijn.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeterea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-02 12:34
louzy82 schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:30[/message]:
[...]

*Uiteraard als het salderen weggaat gaan we zorgen dat de vaatwasser, wasmachine en droger overdag draaien.*
Dan moet je nog steeds hopen dat de zon op dat moment schijnt, anders zal dit nog niet veel helpen.
Het blijft altijd een moment opname, even het zonnetje achter de wolken als de wasmachine net opwarmt en je trekt weer uit het net, tijdens het wassen/spoelen dan weer zonnig, je levert dan weer terug aan het net.
Kortom alleen bij zeer zonnige dagen heb je meer profijt van een vaatwasser, wasmachine en een droger overdag.

Situatie vorig jaar 2018:
Opbrengst zonnepanelen: 3415 kWh
Uit het net getrokken: 2266 kWh
Geleverd aan het net: 2421 kWh
Hier leveren we dus meer aan het net dat we onttrekken van het net, als ik het goed doorreken zou de terugverdientijd teruglopen van 6.7 jaar naar 9.3 jaar bij 12 cent ontvangen voor het terug leveren.

Ideaal zou zijn een wasmachine/droger/vaatwasmachine die automatisch alleen stroom gebruikt als het zonnetje schijnt en zonder zon even pauzeert.

Culemborg, 2.720Wp Zuidzijde; PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Wat is nu wijsheid? Ik heb zonnepanelen en nog een ferrarismeter en wil deze zo lang mogelijk houden lijkt me. De netbeheerder loopt me behoorlijk te spammen. Ik heb het tot nu toe genegeerd. Is dit handig? Of aangeven dat ik de meter in eerste instantie niet wil. Er komen dan kosten om het alsnog te laten installeren. Of nu maar de nieuwe meter accperteren, misschien is de extra opbrengst niet meer dan de 80 euro waarmee ze dreigen voor een latere install. Het is me nu dus onduidelijk wat wijsheid is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:20
ocdaan schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:23:
Wat is nu wijsheid? Ik heb zonnepanelen en nog een ferrarismeter en wil deze zo lang mogelijk houden lijkt me. De netbeheerder loopt me behoorlijk te spammen. Ik heb het tot nu toe genegeerd. Is dit handig? Of aangeven dat ik de meter in eerste instantie niet wil. Er komen dan kosten om het alsnog te laten installeren. Of nu maar de nieuwe meter accperteren, misschien is de extra opbrengst niet meer dan de 80 euro waarmee ze dreigen voor een latere install. Het is me nu dus onduidelijk wat wijsheid is.
Moeten we nu weer gaan uitleggen dat die 80 euro alleen is bij plaatsen op eigen verzoek!!
Vanuit hun verplichting om wat voor reden dan ook blijft gratis. Moest verboden worden dat spammen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik ben bang van wel ja, ik heb een stukje teruggelezen maar ik kon niet zo snel een antwoord vinden ;-)

Gewoon blijven negeren is het beste dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@ocdaan Gewoon netjes laten weten dat je de nieuwe meter niet hoeft totdat jouw meter officieel afgekeurd is lijkt me het handigste.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-09 21:35

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Wij hebben ze (Enexis) via e-mail ook laten weten dat we om bepaalde redenen geen vervanging wensten en daarmee onze ferrarismeter wilden behouden. We kregen vervolgens een bevestiging dat ze dat begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Okay, ga ik dat ook doen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Let op bij overstappen.
Er zijn leveranciers die eisen dat je een slimme meter moet hebben, anders kan je je niet aanmelden.
Of zij een slimme meter eisen of een meter met 4 telwerken is niet duidelijk.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Vuiltje schreef op donderdag 11 april 2019 @ 15:23:
[...]

Let op bij overstappen.
Er zijn leveranciers die eisen dat je een slimme meter moet hebben, anders kan je je niet aanmelden.
Dat wist ik nog niet, alhoewel het me niet verbaasd. Kunnen ze dat verplichten? Is dat wettelijk door hun te onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

WoodyWindoW schreef op donderdag 11 april 2019 @ 15:43:
[...]
Dat wist ik nog niet, alhoewel het me niet verbaasd. Kunnen ze dat verplichten? Is dat wettelijk door hun te onderbouwen?
Ja hoor, ze zijn niet verplicht om je energie te leveren. Ze kunnen daar voorwaarden aan stellen zoals alleen automatisch betalen en een slimme meter. Dat houdt de kosten laag. Wil je dat niet? Het staat je vrij om geen contract met ze af te sluiten. Je hebt nu immers ook gewoon een aansluiting die werkt. Die blijft gewoon werken

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vuiltje schreef op donderdag 11 april 2019 @ 15:23:
[...]

Let op bij overstappen.
Volgens mij is dat (althans in Nederland (nog) helemaal niet waar.
Bovendien is de meter van de netwerkbeheerder, niet van de energieleverancier, laat je niet bang praten! Wat in de toekomst wat betreft wettelijke verplichtingen gaat komen weet nu nog niemand, ook niet precies wanneer. Maar het heeft niets te maken met de door de klant gekozen energieleverancier, de netbeheerder blijft namelijk dezelfde. Evenals dat deze onder toezicht blijven van de overheid. Niet voor niets is dat bij de splitsing leveranciers en netwerkbedrijven wettelijk vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Techneut schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:12:
[...]
Volgens mij is dat (althans in Nederland (nog) helemaal niet waar.
Jammer dat je roept en niet zelf even rondkijkt of gewoon niets zegt. :'( :'( :'( :'(

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-QIxuxJ5bFvoeFGT__HXTbN0zNIpVPEQUNF8rTUtwIYDCOVXUrPgY5UVS0LBq5q1M3gH5p7qVd7APIz5fbU6Gxe6ABnAl7o_pc7Axgf8Mq9zRVz0sjRvj-n4bhWyyxELvpaXXiHEj4JTxQSRD0cFd0tkzKbnTRMJwntC9wPVT080gP4Cw1QxGoRkRicvtUvAc9Eo9v3mpP2K_HjyPmErotR0iFm0wwW6M8H9R819faZMELoMwWprgkTksjfEma7_dehmXWnuym2RI_t9E58tmW3Q4GlD_7VGFuCDjb6DkE6t-3PU1nVmsXpbmLvEBGwUUOJFOSzmBe5vVGBLvNo8rv3IMzrIc_mKri-DgfdDAXUaApz0CtpQt7Yzi1pxTkeubJWoqz61NiI-DapJRzL2sdY3alZr6MDMdwxPCpMMXyr_HXBKOLWptWqqPOcz1Ne1ZwD1AjuY-Y1aFyLEIn1xVI_dK5XNOO8ZgTLcdnT2v468tHcxbOdGpfdlpbVs_loIxypPxVdOt2CJnZT1oziPT4DlWrllyo4Gqz0ctulhbGywVOcCVKx9XAZ0J1xxdC_7gbfkitF8kho_TdCHG0nRgPnR_MjbPoVpO-rtx4yn5a9iQ-UzvRcSsIMfGCIn0Pp2OogQmqxDndl4Uh72WFG4h1-rQEymww2g=w400-h254-no

edit
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/cYEwok8-m0lfb5gLlavBqPzt5r3XH5kkpkowtHwoJuEeupNmMsNnL1ciqKN9Xa8Lp7vPfUEHUOqEo3o9FqDiJZvhHyOw-lWZdJSJE4RyJRp0artJ10iTxf_FhEX3ImTpmzqozsGBjySAD1bK-6XAqcZobHiiMxkcTAH1iLnjKW0hu4YqXtwlNLPosFFDcYhMdwybXvE8oR7gIfkNy9yA9tqpqWns8ZoCvyXWRA6Rj8sXlM3TavdGLpyebGvzTMUAGbjc61eMWSurMYGG_v1LJze1pkHmGkHkDI-SR5NIChR3XPWql6ycND78EuPKq4k5aWnuNRTb9U_VqfqSnV31uHfY-CXl3wHYledl-7Nz5Py8K0KS5vnS9RcGwonKaCPYOoD6e-NsiiPdwFBvPeGQGbDIcbygt17814yngibng5p9NSX8CfRWUhb_gnYIemgR6QDlXVvlzcW5BB22czrWSLpm25CTZG5hfvpK9G7N3BZiGzP5j7cs8-5GfEjParxjPaDJYNa21XKu6SqvgH4P-OH9s3AtPO1f-HFJEt6xi2exYND_Ift8LXAUosGOdLGst2P6PNxQFJTm1C2khU-EBE6IJqG8V0rH175gcwBO83J6V_6sqFq1SilybCsLgBR7DvsKwJMtn_NPU_9nuE3a93yt0DaDjagj=w400-h187-no

[ Voor 78% gewijzigd door Vuiltje op 11-04-2019 17:49 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké, maar daar wordt gesproken over een deal over een eenmalige korting o.a. met betrekking tot zonnepanelen. En die deal geldt alleen als je een slimme meter hebt, dat is wat anders dan sowieso een verplichting daartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Vuiltje schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:28:
[...]

Jammer dat je roept en niet zelf even rondkijkt of gewoon niets zegt. :'( :'( :'( :'(
In je post gaf je aan dat je je 'anders niet kunt aanmelden'. En dat is gewoon onjuist, je kunt je prima aanmelden, maar dat gaat misschien ten koste van extra korting.
De korting bij Powerpeers zit hem in het feit dat leverancier precies wil kunnen zien wat je hebt teruggelevert (omdat je die opwek conceptueel 'deelt' met andere afnemers), en dat kan niet met een ferrarismeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
EddoH schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:15:
[...]

In je post gaf je aan dat je je 'anders niet kunt aanmelden'. En dat is gewoon onjuist, je kunt je prima aanmelden,
Waarom zou ik zoiets verzinnen?
Blijkbaar lees ik alleen in de voorwaarden dat je met zonnepanelen een slimme meter MOET hebben.
Wil iemand uitleggen waarom een slimme meter blijkbaar toch niet nodig is terwijl zij dat wel overal aangeven?

uit de voorwaarden:
Zonne-energie delen en terugleveren.
Je kunt jouw zonne-energie delen met andere klanten van Powerpeers. En dit kan naast de salderingsregeling (waarbij teruggeleverde stroom wordt afgetrokken van het verbruik). Dat werkt zo: op sommige momenten van de dag wekken je zonnepanelen meer energie op dan je zelf gebruikt. Daarvoor meet Powerpeers ieder kwartier hoeveel zonne-energie je zelf niet gebruikt. Op dezelfde momenten meet Powerpeers ook hoeveel stroom mensen nodig hebben die gekozen hebben voor jouw energiebron. En dit brengen we bij elkaar. Voor alle stroom die je direct deelt, krijg je een extra opwekkers-vergoeding. Bij punt 14 vind je alle vergoedingen voor jou als duurzame energiebron. Om stroom te kunnen delen moet je een slimme meter hebben die namens Powerpeers dagelijks uitgelezen mag worden.

edit:
Toepasselijkheid.
Deze contractvoorwaarden gelden uitsluitend voor consumenten met een slimme meter die namens Powerpeers dagelijks uitgelezen mag worden, die zelf elektriciteit opwekken uit hernieuwbare bronnen (zoals zonne-energie of windenergie) en terugleveren op de betreffende aansluiting. Deze contractvoorwaarden gelden voor de levering en teruglevering van elektriciteit bij een aansluiting van maximaal 3x80 ampère en de levering van gas bi bla bla bla
Voldoe je niet aan deze vereisten, dan is het energiecontract en de bijbehorende contractvoorwaarden niet van toepassing. Eventueel kunnen we je een ander contract aanbieden.

[ Voor 19% gewijzigd door Vuiltje op 11-04-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Daar staat toch exact hetzelfde als ik aangaf?
Er staat ook dat je een ander contract aangeboden kan krijgen als je geen slimme meter hebt. Zoals ook door @Techneut aangegeven, gaat het om een speciale deal die alleen geldt als je een slimme meter hebt. Heb je die niet krijg je andere voorwaarden.

Je bedoelt wellicht hetzelfde maar je woordkeuze deed voorkomen alsof je je niet bij een energieleverancier kunt aanmelden zonder slimme meter, dat is het punt wat @Techneut maakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meeterea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-02 12:34
Het is maar hoe je het leest:

https://www.powerpeers.nl...n-en-slimme-meters/#10107

Antwoorden vanuit de veelgestelde vragen:
Vraag:
Moet je een slimme meter hebben? Of kan ik ook klant worden als ik een traditionele meter heb?
Antwoord:
Als je ook jouw zelf opgewekte stroom wilt delen met anderen, moet je een slimme meter hebben en toestemming geven voor het frequent uitlezen van jouw meter.

Vraag:
Wat zijn de verschillen bij powerpeers als ik een traditionele meter heb of een slimme meter?
Antwoord:
Ook kun je bij ons je zonnepanelen niet toevoegen als bron. Als je ook jouw zelf opgewekte stroom wilt delen met anderen, moet je een slimme meter hebben en toestemming geven voor het frequent uitlezen van jouw meter.

Culemborg, 2.720Wp Zuidzijde; PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Meeterea schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:13:
Het is maar hoe je het leest:

https://www.powerpeers.nl...n-en-slimme-meters/#10107

Antwoorden vanuit de veelgestelde vragen:
Vraag:
Moet je een slimme meter hebben? Of kan ik ook klant worden als ik een traditionele meter heb?
Antwoord:
Als je ook jouw zelf opgewekte stroom wilt delen met anderen, moet je een slimme meter hebben en toestemming geven voor het frequent uitlezen van jouw meter.

Vraag:
Wat zijn de verschillen bij powerpeers als ik een traditionele meter heb of een slimme meter?
Antwoord:
Ook kun je bij ons je zonnepanelen niet toevoegen als bron. Als je ook jouw zelf opgewekte stroom wilt delen met anderen, moet je een slimme meter hebben en toestemming geven voor het frequent uitlezen van jouw meter.
Het is inderdaad maar hoe selectief je quote ;)
Voor het afnemen van stroom via powerpeers, maakt het niet uit welke meter je hebt. Dat kan met elk soort meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
oeps dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Vuiltje op 11-04-2019 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Dank voor deze aanvulling.

ocdaan heeft zonnepanelen en denkt na over het weigeren van een slimme meter.
Dan zeg ik dat je je bij sommige leverancier niet kan aanmelden.

Vervolgens wordt er gezegd dat je je wel kan aanmelden, geheel zonder uitleg/bewijs.

Daarop reageer ik met bewijs en weer wordt er gewoon gezegd dat je met zonnepanelen zonder slimme meter je je wel kan aanmelden.
WAAROM dan toch? |:( |:( |:(

Die opmerking dat je je zonder slimme meter niet kan aanmelden is toch gewoon een "word wakker en kijk rond" opmerking en niet eens gelogen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Jezus, zo moeilijk is het toch niet? Je kunt je gewoon aanmelden bij Powerpeers als je die als energieleverancier wilt, inclusief salderen. Als je gebruik wilt maken van het Powerpeers concept waarbij je je opgewekte stroom expliciet deelt met anderen heb je logischerwijs een slimme meter nodig ja, dat is inherent aan het concept.

Man, wat een geneuzel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-08 01:55

R-P

Ik heb in mijn agenda staan dat ik volgende week voor het laatst recht heb op een gratis meter.
Ooit maanden geleden in de agenda gezet en geen idee meer waarom...

Mijn Ferraris is al afgekeurd (het type dan) en deze mocht ik desondanks houden, op dreiging dat ik een vervanging in de toekomst dan zelf zou moeten betalen. Ik wil dat ding nooit kwijt! Ik heb een digitale meter voor de panelen opbrengst en uit dat getal in combinatie met het wiel van de Ferraris kon ik zien dat er iets aan stond: zo een openstaande deur van de koelkast gevonden, dit inzicht geeft een digitale nooit. Mijns inziens dan.

Nu wil ik toch over op 3 fasen (elektrisch koken ivm overschot elektrisch en gasprijs) maar dit heb ik nog niet nodig en gezien de plannen van de overheid gaan ze dit vast ooit subsidiëren.

Dus ik zit nu met een aantal vragen waar jullie ook het antwoord niet op weten...

Moet ik de gratis vervanging snel in gang zetten? Hebben is hebben?
Moet ik wachten op de overstap naar 3 fasen aangezien ik dan sowieso een nieuwe meter krijg?
Moet ik wachten op subsidie vanuit de overheid?

AAARRRGGHHHH

Alle nuttige ideeën zijn welkom.

PS: Eneco weigerde iets terug te betalen (netto teruglevering van ~1000kWh) zonder dat ik aangemeld was bij die vage website vol taalfouten. Dus uiteindelijk toch maar door mijn knieën gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:00
@R-P Waarom zou je met de digitale meter niet kunnen zien dat je gebruik hoger is? Je kunt juist op het display exact zien hoeveel watt er op dat moment wordt verbruikt. Dat is toch juist veel verfijnder dan een wieltje dat iets snelller of langzamer ronddraait?

En wat is je probleem met die digitale meter? Nu heb je dus niets terug gekregen en met de huidige salderings regeling maakt het toch niet uit wat voor meter je hebt? Lijkt me beter dan een afgekeurde meter gebruiken.

Verder heb ik geen glazenbol over wat voor regelingen er in de toekomst komen voor vervanging van fornuizen e.d..

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 24-04-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Laatst online: 20-08 01:55

R-P

Ik ben uit het analoge tijdperk.
Ik heb bij een draaiend wieltje een verfijnd gevoel over de draaisnelheid en richting (icm mijn zelf geplaatste digitale meter voor de panelen natuurlijk, die overigens net (dit uur) over de 10MWh is heengegaan!!! (sinds 2002 met 556Wp en recent flink uitgebreid)).

Bij mijn schoonouders, met digitale meter, heb ik dat gevoel totaal niet. Misschien is het inderdaad een kwestie van gewenning.

De totalen van de Ferraris blijven ook redelijk netjes hetzelfde omdat de opbrengst meteen van het verbruik wordt gehaald. We proberen ook nu al overdag te wassen e.d. voor de toekomst zonder salderen.

@Techneut hieronder: het feit dat ik dit in mijn agenda heb staan, wil al zeggen dat dit daarna niet meer gratis is. Of in ieder geval dat Eneco/Stedin/Whatever dat zo wil doen voorkomen. En dit hebben ze ook vrij duidelijk zo verwoord toen ik het aanbod voor de digitale meter heb afgeslagen (en mijn eigen Ferraris meter al was afgekeurd).

Dus dat dit altijd gratis zal blijven is echt nieuws voor mij en zeer zeker niet in lijn met wat Stedin (denk ik) mij wijs maakt. Bedankt voor deze inlichting, ik zal me hierover hier (en elders) inlezen!

En de website met taalfouten (waardoor ik en anderen toch wel enige reservering hadden ons daar aan te melden):
https://www.energieleveren.nl/

[ Voor 46% gewijzigd door R-P op 24-04-2019 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
R-P schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:29:
Ik heb in mijn agenda staan dat ik volgende week voor het laatst recht heb op een gratis meter.
Ooit maanden geleden in de agenda gezet en geen idee meer waarom...

Mijn Ferraris is al afgekeurd (het type dan) en deze mocht ik desondanks houden, op dreiging dat ik een vervanging in de toekomst dan zelf zou moeten betalen. Ik wil dat ding nooit kwijt! Ik heb een digitale meter voor de panelen opbrengst en uit dat getal in combinatie met het wiel van de Ferraris kon ik zien dat er iets aan stond: zo een openstaande deur van de koelkast gevonden, dit inzicht geeft een digitale nooit. Mijns inziens dan.

Nu wil ik toch over op 3 fasen (elektrisch koken ivm overschot elektrisch en gasprijs) maar dit heb ik nog niet nodig en gezien de plannen van de overheid gaan ze dit vast ooit subsidiëren.

Dus ik zit nu met een aantal vragen waar jullie ook het antwoord niet op weten...

Moet ik de gratis vervanging snel in gang zetten? Hebben is hebben?
Moet ik wachten op de overstap naar 3 fasen aangezien ik dan sowieso een nieuwe meter krijg?
Moet ik wachten op subsidie vanuit de overheid?

AAARRRGGHHHH

Alle nuttige ideeën zijn welkom.

PS: Eneco weigerde iets terug te betalen (netto teruglevering van ~1000kWh) zonder dat ik aangemeld was bij die vage website vol taalfouten. Dus uiteindelijk toch maar door mijn knieën gegaan.
Volgens mij stuit je hier op het eeuwige misverstand over het zelf moeten betalen van een eventuele metervervanging in de toekomst. Dat is meer dan eens uitgelegd, het geldt alleen voor een vervanging op de klant z'n verzoek. Dus hoe dan ook nooit bij alsnog een verplichting. Over de andere afwegingen dien je uiteraard helemaal zelf te beslissen. Het meest voor de hand liggend is dan wel dat je gewoon even wacht op die toch al binnenkort van plan zijnde 3 fasen actie. Verder, welke subsidie van de overheid bedoel je? Ik vermoed dat dit hier weinig of niets mee heeft te maken.

Off topic:
Welk deel van de website van Eneco staat dan zo stikvol met taalfouten? Even meegenieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Laatst online: 06:52

BlueTooth76

Let the sun shine!

R-P schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:29:

[...]
Ik begrijp dat je de hele dag in de meterkast zit te kijken of er ergens een apparaat teveel aanstaat? :P

Digitale meters geven zichtbare pulsjes én je kan ze nauwkeurig uitlezen met een Raspberry-Pi of YouLess.
Ik zie hier tot op de paar Watt nauwkeurig wat m'n verbruik is en of er iets afwijkt.

En mijn koelkast gaat piepen als de deur langer dan 60 seconden openstaat :+

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-04-2019 16:56 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:48
Minister Wiebes meldt dat de salderingsregeling voor zonnepanelen in zijn huidige vorm verlengd wordt tot 2023. Vanaf dat jaar wordt het salderen tot 2031 stapsgewijs afgebouwd.

Bron: https://solarmagazine.nl/...9bf328-a31f19db72-8754401

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
wizzopa schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:23:
Minister Wiebes meldt dat de salderingsregeling voor zonnepanelen in zijn huidige vorm verlengd wordt tot 2023. Vanaf dat jaar wordt het salderen tot 2031 stapsgewijs afgebouwd.

Bron: https://solarmagazine.nl/...9bf328-a31f19db72-8754401
En er staat ook in dat slimme meter niet verplicht word.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
reneeke1970 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:32:
[...]

Vandaar ook even de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:32:
[...]

Maar wel dat alle meter die terugdraaien wettelijk vervangen zullen moeten gaan worden. Dus het is wel het einde van de ferraris meter.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Wel fijn dat het eindelijk opgehelderd dan wel besloten is. Scheelt hier heel wat cirkeldiscussies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:59:
[...]

Maar wel dat alle meter die terugdraaien wettelijk vervangen zullen moeten gaan worden. Dus het is wel het einde van de ferraris meter.
Tenzij je nooit gemeld hebt dat je panelen hebt.....
En niet terug levert op jaarbasis

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ah, gaan we toch weer..... :P

[ Voor 5% gewijzigd door EddoH op 26-04-2019 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Ja anders ist zo stil hier

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
reneeke1970 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:13:
[...]

Huh, als alle meters vervangen moeten worden, nouja, laat ook maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jongetje schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:40:
[...]

Huh, als alle meters vervangen moeten worden, nouja, laat ook maar.
Die geregistreerd staan met zonnepanelen......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
reneeke1970 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:06:
[...]

Die geregistreerd staan met zonnepanelen......
Dat staat er niet, er staat:
mits alle kleinverbruikers beschikken over meters met een dubbel telwerk: één voor afname van elektriciteit van het elektriciteitsnet en één voor terugleveren op het elektriciteitsnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:13:
[...]

Als dan na 1 januari 2021 je meter niet vervangen is, zul je de wet overtreden, aangezien ze dat blijkbaar in de wet willen gaan vastleggen (ik lees nergens dat ze dat alleen gaan verplichten voor mensen die stroom terugleveren).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:17:
[...]

Als dan na 1 januari 2021 je meter niet vervangen is, zul je de wet overtreden, aangezien ze dat blijkbaar in de wet willen gaan vastleggen (ik lees nergens dat ze dat alleen gaan verplichten voor mensen die stroom terugleveren).
Lijkt me logisch, een tel werk voor terug leveren. Als je niet terug levert is dat dus niet nodig en laten ze meter hangen tot hij afgekeurd word.
En ja dan overtreed je de wet, maar velen boeit dat niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Meeterea schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:13:
Antwoord:
Iemand vertelde me laatst dat oudemeters geen achteruitblokkering hebben en als je gaat terugleveren hij gewoon achteruit gaat draaien. Als je zo'n meter hebt.. en je (dit is mij ook maar allemaal verteld ik heb ook zelf deze wijsheid niet bedacht) verbruikt meer an je opwekt dan krijg je voor elke opgewekte kWh net zoveel als je betaald. Toch elecs? :)

Dus als je in dat scenario zit wil je denk ik hetliefste een oude die geen achteruitblokkering hebben. :+

-

[ Voor 0% gewijzigd door MrMonkE op 26-04-2019 09:33 . Reden: See errors, don't care ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:27:
[...]

Lijkt me logisch, een tel werk voor terug leveren. Als je niet terug levert is dat dus niet nodig en laten ze meter hangen tot hij afgekeurd word.
En ja dan overtreed je de wet, maar velen boeit dat niet
Hij zal dus per 1 januari 2021 afgekeurd zijn. Per definitie. En dus vervangen zijn voor 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:40:
[...]

Hij zal dus per 1 januari 2021 afgekeurd zijn. Per definitie. En dus vervangen zijn voor 2023.
Dit dus. En daar gaan wij gewoon op wachten met onze ferrarismeter zonder terugloopblokkering. Voor zolang het duurt genieten we er nog even van tot iig 2021!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:40:
[...]

We zullen het zien over twee jaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:10
WoodyWindoW schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:55:
[...]
Dit dus. En daar gaan wij gewoon op wachten met onze ferrarismeter zonder terugloopblokkering. Voor zolang het duurt genieten we er nog even van tot iig 2021!
Ik wil je natuurlijk niet je genot ontzeggen hoor, maar ik begrijp het genot van de ferrarismaeter niet helemaal. Digitale meters salderen tot en met 2022 net zo hard als ferrarismeters (op de eindafrekening dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Lapa schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:14:
[...]

Ik wil je natuurlijk niet je genot ontzeggen hoor, maar ik begrijp het genot van de ferrarismaeter niet helemaal. Digitale meters salderen tot en met 2022 net zo hard als ferrarismeters (op de eindafrekening dan).
Jep, maar zolang dat ding nog werkt zoals het hoort hoeft ie van mij niet vervangen te worden. Zolang de wet niet verplicht om de ferrarismeter te moeten vervangen vind ik het wel zo prettig om m te houden. Ook in het kader van privacy, je kent t wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Lapa schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:14:
[...]

Ik kan je dat zo uitleggen hoor. Bij een ferrarismeter heb je in 1 oogopslag een goed beeld van wat de stand is (permanent in beeld) en krijg je direct een indruk over je gebruik/teruglevering. Je ziet immers hoe hard die schijf draait en welke kant op.

Bij de digitale meter die ik nu heb is dat een stuk lastiger. Je moet met een knop door alle mogelijke opties heengaan om de standen te zien - die nu apart worden bijgehouden. Daarnaast is er uberhaupt geen manier om het momentaan verbruik te bekijken.

Functioneel gezien zijn die nieuwe meters dus erg slecht. Daarbij vergeleken is een ferrarismeter een genot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-04-2023
Je kan het twee keer weigeren. Ten minste zo ging het bij ons. Maar de derde keer moet die er toch in. Maar dan betaal jij zelf de kosten. Dus ik zeg weiger de eerste keer.

https://www.twitch.tv/roffaboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
cyberstalker schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:55:
[...]
Daarnaast is er uberhaupt geen manier om het momentaan verbruik te bekijken.
Dat is een van de opties in het menu waar je doorheen kunt, krijg je het actuele verbruik in Watt. Is in mijn ogen handiger af te lezen dan een snelheid van een draaischijf... En anders sluit je er een energiemeter op aan en krijg je mooie grafiekjes over je gebruik, allemaal in 1 oogopslag in beeld op je smartphone!. Hoef je ook niet de hele dag voor je meter te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

[quote]jongetje schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:59:
[...]

Dat is een van de opties in het menu waar je doorheen kunt, krijg je het actuele verbruik in Watt. Is in mijn ogen handiger af te lezen dan een snelheid van een draaischijf...[/quote
Zal wel per meter verschillen. Mijn meter heeft het iig niet.
En anders sluit je er een energiemeter op aan en krijg je mooie grafiekjes over je gebruik, allemaal in 1 oogopslag in beeld op je smartphone!. Hoef je ook niet de hele dag voor je meter te staan.
Ik had eerst handige monitoring met een aantal sensoren op de ferrarismeter. Die logde naar een beaglebone. Dat werkt nu natuurlijk niet meer. Ik moet nog altijd een setje bestellen om op de optische poort van de meter aan te sluiten.

Een bruikbare energiemeter die ik erop zou kunnen aansluiten heb ik nog niet gevonden. Deze zou 3-fase moeten zijn en ook teruglevering moeten kunnen registreren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

WoodyWindoW schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:46:
[...]

Jep, maar zolang dat ding nog werkt zoals het hoort hoeft ie van mij niet vervangen te worden. Zolang de wet niet verplicht om de ferrarismeter te moeten vervangen vind ik het wel zo prettig om m te houden. Ook in het kader van privacy, je kent t wel!
Hele diepe zucht,,,,, je kunt ook een digitale meter krijgen met twee telwerken zonder enige vorm van communicatie.
Je kent het wel :O
Had me nog zo voorgenomen om er niet meer op te reageren.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

klump4u schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:37:
[...]

Hele diepe zucht,,,,, je kunt ook een digitale meter krijgen met twee telwerken zonder enige vorm van communicatie.
Jaja, maar waarom zelfs een digitale meter zonder communicatie laten plaatsen als de ferrarismeter nog goed werkt? Het feit dat ze zo’n nieuw ding maar al te graag ‘gratis’ komen hangen zegt al genoeg. Uiteindelijk gaan we - gezien de toekomst - uiteindelijk alleen maar benadeeld worden met zo’n slimme/domme digitale meter, dus hoe blij moet ik daar dan mee zijn?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:24
WoodyWindoW schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:59:
[...]

Jaja, maar waarom zelfs een digitale meter zonder communicatie laten plaatsen als de ferrarismeter nog goed werkt? Het feit dat ze zo’n nieuw ding maar al te graag ‘gratis’ komen hangen zegt al genoeg. Uiteindelijk gaan we - gezien de toekomst - uiteindelijk alleen maar benadeeld worden met zo’n slimme/domme digitale meter, dus hoe blij moet ik daar dan mee zijn?!
Het is voor de netstabiliteit een belangrijke factor, hoe wil je oplossingen bedenken als je het probleem niet helder kunt krijgen...maar ja daar heb jij niets aan natuurlijk. Excuses voor de reactie........had het niet moeten doen.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:57
[...]

Omdat je mooie grafieken kunt maken??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lzCQol14iAP6hXlBKIfkMvpb/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
[...]

Hoe bedoel je benadeeld? Als jij terug levert wordt ik benadeeld want ik heb geen zonnepanelen. Jij mag namelijk je energie incl. belasting! voor hetzelfde tarief terugleveren als wat je betaald. En dat terwijl energie op de beurs een stuk goedkoper is om het net te stoppen. Kun je jezelf wel voor de gek houden maar elke belastingbetaler betaald op dit moment gewoon voor dat jij erg voordelig terug kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwarte_os
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-09 12:38
Jef61 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:18:
[...]

Omdat je mooie grafieken kunt maken??

[Afbeelding]
Mijn probleem met dit fenomeen is dat ook direct prijzen gaan hangen aan piekverbruik. Ik heb een brief ontvangen waarin uitgelegd wordt dat men 'goedkoper' energie kan aanbieden per kwartier.

Waar het uiteraard in onze kapitalistische samenleving op neer gaat komen is dat je huidige tarief het daltarief gaat worden en dat je op piektijden mag lappen. Ik ga de slimme meter dan ook weigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

MarcelGo schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:16:
[...]

Het is voor de netstabiliteit een belangrijke factor, hoe wil je oplossingen bedenken als je het probleem niet helder kunt krijgen...maar ja daar heb jij niets aan natuurlijk. Excuses voor de reactie........had het niet moeten doen.
Onzin. Voor netstabiliteit kun je prima meten op het distributieonderstation. Waarom zou je dat per se per huishouden willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:57
Zwarte_os schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:27:
[...]

Mijn probleem met dit fenomeen is dat ook direct prijzen gaan hangen aan piekverbruik. Ik heb een brief ontvangen waarin uitgelegd wordt dat men 'goedkoper' energie kan aanbieden per kwartier.

Waar het uiteraard in onze kapitalistische samenleving op neer gaat komen is dat je huidige tarief het daltarief gaat worden en dat je op piektijden mag lappen. Ik ga de slimme meter dan ook weigeren.
Je doelt denk ik hierop?:
https://www.netbeheernede...prijzen-pieken-dalen-1185

Lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 22:11
ideaal hoor, ik zie op mijn telefoon instantaan hoeveel ik de afgelopen 10 seconden heb verbruikt.
met de draaischijf had ik moeten timen hoe lang het duurt voordat de schijf een volledige ronde had gemaakt om dan uit te kunnen rekenen hoeveel watt er door de meter ging.

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Zwarte_os schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:27:
[...]
Sorry maar dat lijkt me echt ongefundeerd. De energiemarkt is een van de weinige geprivatiseerde plekken waar marktwerking echt wel goed werkt. Je kunt uit vele leveranciers kiezen en die zijn in stevige concurrentie met elkaar. Als een leverancier zoiets zou flikken als jij zegt, raakt die héél snel al zijn klanten kwijt.

Ik verwacht dat je gewoon kunt gaan kiezen voor bepaalde abonnementen. Dus een plat tarief, een piek/dal tarief of een variabel tarief. En dan is het aan jou om te bepalen wat voor jou beter werkt. Gebruik je veel stroom in de piekuren dan kun je beter bij je vaste tarief blijven. Maar gebruik je veel stroom in de daluren dan zul je met een variabel tarief goedkoper uit zijn!

Op dit moment wordt je tarief immers vastgesteld op basis van een gemiddelde: de leveranciers weten hoe het verbruik van huishoudens is verdeeld over de dag. En die berekenen dan, als jij 3000 kWh in een jaar gebruikt dan valt zoveel procent daarvan tussen 0 en 1 uur, zoveel tussen 1 en 2 uur, etc. Zij berekenen dan hoeveel je gemiddeld per kWh moet betalen. Dus als jij veel stroom gebruikt in de daluren, dan is dat gemiddelde voor jou eigenlijk te duur! En ben je beter af met een variabel stroomtarief.

Nog een andere reden waarom: om te zorgen dat ze niet "in de min" uitkomen, zal een energiebedrijf een extra marge bovenop het berekende bedrag doen. Immers als zij verkeerd schatten, moeten ze geld bijleggen. Wanneer je als consument exact per uur gaat betalen, dan is dat risico voor de leverancier verdwenen. Zij kunnen exact de werkelijke marktprijs doorberekenen, plus een klein beetje voor hun winst. En kunnen dus minder veiligheidsmarge aanhouden. Als meerdere leveranciers dit gaan doen, kun je als klant exact vergelijken hoeveel dat "beetje" bij elk bedrijf is.

Kortom, ik zie het niet zo somber in als jij. Ik denk dat het juist een toegevoegde waarde kan hebben om te kunnen kiezen voor flexibele tarieven.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwarte_os
mddd schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:32:
[...]

Sorry maar dat lijkt me echt ongefundeerd. De energiemarkt is een van de weinige geprivatiseerde plekken waar marktwerking echt wel goed werkt. Je kunt uit vele leveranciers kiezen en die zijn in stevige concurrentie met elkaar. Als een leverancier zoiets zou flikken als jij zegt, raakt die héél snel al zijn klanten kwijt.

Ik verwacht dat je gewoon kunt gaan kiezen voor bepaalde abonnementen. Dus een plat tarief, een piek/dal tarief of een variabel tarief. En dan is het aan jou om te bepalen wat voor jou beter werkt. Gebruik je veel stroom in de piekuren dan kun je beter bij je vaste tarief blijven. Maar gebruik je veel stroom in de daluren dan zul je met een variabel tarief goedkoper uit zijn!

Op dit moment wordt je tarief immers vastgesteld op basis van een gemiddelde: de leveranciers weten hoe het verbruik van huishoudens is verdeeld over de dag. En die berekenen dan, als jij 3000 kWh in een jaar gebruikt dan valt zoveel procent daarvan tussen 0 en 1 uur, zoveel tussen 1 en 2 uur, etc. Zij berekenen dan hoeveel je gemiddeld per kWh moet betalen. Dus als jij veel stroom gebruikt in de daluren, dan is dat gemiddelde voor jou eigenlijk te duur! En ben je beter af met een variabel stroomtarief.

Nog een andere reden waarom: om te zorgen dat ze niet "in de min" uitkomen, zal een energiebedrijf een extra marge bovenop het berekende bedrag doen. Immers als zij verkeerd schatten, moeten ze geld bijleggen. Wanneer je als consument exact per uur gaat betalen, dan is dat risico voor de leverancier verdwenen. Zij kunnen exact de werkelijke marktprijs doorberekenen, plus een klein beetje voor hun winst. En kunnen dus minder veiligheidsmarge aanhouden. Als meerdere leveranciers dit gaan doen, kun je als klant exact vergelijken hoeveel dat "beetje" bij elk bedrijf is.

Kortom, ik zie het niet zo somber in als jij. Ik denk dat het juist een toegevoegde waarde kan hebben om te kunnen kiezen voor flexibele tarieven.
Dat is allemaal leuk en aardig ware het niet dat die pieken in relatie liggen met het dagelijks leven. Als jij denkt dat je lekker in de dal tarieven kan hangen dan hou je jezelf voor de gek. Hooguit dat je een wasmachine daarop kan instellen. Het is niet in het belang van een energie provider om mensen een betere prijs te bieden onder die voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:51
Zwarte_os schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:02:
[...]

Dat is allemaal leuk en aardig ware het niet dat die pieken in relatie liggen met het dagelijks leven. Als jij denkt dat je lekker in de dal tarieven kan hangen dan hou je jezelf voor de gek. Hooguit dat je een wasmachine daarop kan instellen. Het is niet in het belang van een energie provider om mensen een betere prijs te bieden onder die voorwaarden.
Leuk dat je nu al zeker weet hoe de toekomst wordt, maar laat ik het anders stellen:
- stel je hebt gelijk en er komt inderdaad een andere tariefstructuur met prijzen per uur/kwartier/seconde/maanomloop
- stel dat is er en per saldo kost je dat meer geld dan nu

Denk je dan echt dat jouw 'weigering' om een meter te laten vervangen dit stopt? Je kunt tegen bovenstaand principe zijn en daarop actie ondernemen, maar het weigeren van de meter en dan verwachten dat het voor jou niet gaat gelden is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Zwarte_os schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:02:
Het is niet in het belang van een energie provider om mensen een betere prijs te bieden onder die voorwaarden.
Het is in het belang van een energieleverancier om klanten te trekken. En dat kan als je aantrekkelijke abonnementen levert. Dus ik denk zeker dat er wel bedrijven zijn die dergelijke abonnementen in de markt gaan zetten (voordeel: meer klanten). En het verminderde risico is ook absoluut interessant (voordeel: lagere risico opslag nodig, indirect: lagere prijs -> meer klanten).
Dat is allemaal leuk en aardig ware het niet dat die pieken in relatie liggen met het dagelijks leven. Als jij denkt dat je lekker in de dal tarieven kan hangen dan hou je jezelf voor de gek. Hooguit dat je een wasmachine daarop kan instellen.
Dat ben ik niet met je eens. Hier is een plaatje van de prijzen per uur voor morgen (27 april 2019).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BU0H4Pqg3BpN8wonY3J6Hkr8/full.png

De gemiddelde marktprijs voor morgen is 33,89 euro per MWh. De prijs die je betaalt als je een enkel tarief meter hebt is gebaseerd op die waarde.
Je ziet dus, als je voor 8 uur of van 13-16 uur stroom gebruikt dan had je die stroom goedkoper kunnen krijgen dan wat je nu betaalt.
Je hebt gelijk dat de pieken samenhangen met het dagelijks leven van burgers en bedrijven in het algemeen. Maar dan kun je alsnog als individueel gebruiker je gedrag een klein stukje van "piek" naar "dal" verplaatsen en dan heb je alsnog voordeel behaald.

[ Voor 3% gewijzigd door mddd op 26-04-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:10
cyberstalker schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:55:
[...]

Ik kan je dat zo uitleggen hoor. Bij een ferrarismeter heb je in 1 oogopslag een goed beeld van wat de stand is (permanent in beeld) en krijg je direct een indruk over je gebruik/teruglevering. Je ziet immers hoe hard die schijf draait en welke kant op.

Bij de digitale meter die ik nu heb is dat een stuk lastiger. Je moet met een knop door alle mogelijke opties heengaan om de standen te zien - die nu apart worden bijgehouden. Daarnaast is er uberhaupt geen manier om het momentaan verbruik te bekijken.

Functioneel gezien zijn die nieuwe meters dus erg slecht. Daarbij vergeleken is een ferrarismeter een genot.
Ik zou mijn digitale meter inderdaad ook graag vast willen zetten op het weergeven van het huidige gebruik, dat dat niet kan vind ik wel een gemis. Maar de waarde die je ziet voor het gebruik is natuurlijk vele malen preciezer dan de snelheid van een schijfje. Als ik een 15 watt lamp aandoe, zie ik ook 15 watt erbij komen. Dus plussen en minnen wegstrepend, vind ik persoonlijk de digitale handiger. Als je er bijv. een raspberry Pi aan koppelt kan je er nog veel beter de data uithalen, maar daar heb ik zelf nog geen zin in gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Lapa op 26-04-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwarte_os
mddd schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:24:
[...]

Het is in het belang van een energieleverancier om klanten te trekken. En dat kan als je aantrekkelijke abonnementen levert. Dus ik denk zeker dat er wel bedrijven zijn die dergelijke abonnementen in de markt gaan zetten (voordeel: meer klanten). En het verminderde risico is ook absoluut interessant (voordeel: lagere risico opslag nodig, indirect: lagere prijs -> meer klanten).

[...]

Dat ben ik niet met je eens. Hier is een plaatje van de prijzen per uur voor morgen (27 april 2019).
[Afbeelding]

De gemiddelde marktprijs voor morgen is 33,89 euro per MWh. De prijs die je betaalt als je een enkel tarief meter hebt is gebaseerd op die waarde.
Je ziet dus, als je voor 8 uur of van 13-16 uur stroom gebruikt dan had je die stroom goedkoper kunnen krijgen dan wat je nu betaalt.
Je hebt gelijk dat de pieken samenhangen met het dagelijks leven van burgers en bedrijven in het algemeen. Maar dan kun je alsnog als individueel gebruiker je gedrag een klein stukje van "piek" naar "dal" verplaatsen en dan heb je alsnog voordeel behaald.
Hoe kan je dan alsnog als individueel gebruiker je gedrag een klein stukje naar dal verplaatsen? Wel eens gezien hoe het fileprobleem al is opgelost met thuiswerken of een uurtje later naar werk gaan? Ik niet!

En of iets een aantrekklijk abonnement is, heeft direct te maken met hoe je iets framed, zeker omdat je hier met complexe materie te maken gaat krijgen.Het feit dat je met stroomprijs en tijden moet gaan rekenen maakt het voor zo'n groot deel al niet meer interessant dat je gerust het vlakke tarief lekker laag kan inzetten en de pieken iets duurder, waardoor je netto meer gaat betalen.

Dan moeten vervolgens vergelijkingssites weer data gaan opvragen van de consument om nog te kunnen berekenen of je daadwerkelijk een aantrekkelijk abonnement hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Lapa schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 16:41:
[...]

Ik zou mijn digitale meter inderdaad ook graag vast willen zetten op het weergeven van het huidige gebruik, dat dat niet kan vind ik wel een gemis. Maar de waarde die je ziet voor het gebruik is natuurlijk vele malen preciezer dan de snelheid van een schijfje.
Nou ja, mijn domme digitale meter heeft geen optie voor het weergeven van huidige gebruik. Dus dan is een draaiend schijfje nog altijd duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Zwarte_os schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 16:41:
Hoe kan je dan alsnog als individueel gebruiker je gedrag een klein stukje naar dal verplaatsen? Wel eens gezien hoe het fileprobleem al is opgelost met thuiswerken of een uurtje later naar werk gaan? Ik niet!
Die vergelijking snap ik niet. De stroomprijs is openbaar. Je kunt nu zien wanneer die morgen laag is. En dan je vaatwasser of wasmachine op dat moment laten draaien. Done. Je gebruikt dan goedkopere stroom. Ik denk dat er best mensen zijn die op die manier zouden willen besparen. Niet iedereen, prima. Maar wel sommigen.
En of iets een aantrekklijk abonnement is, heeft direct te maken met hoe je iets framed, zeker omdat je hier met complexe materie te maken gaat krijgen.Het feit dat je met stroomprijs en tijden moet gaan rekenen maakt het voor zo'n groot deel al niet meer interessant dat je gerust het vlakke tarief lekker laag kan inzetten en de pieken iets duurder, waardoor je netto meer gaat betalen.
Het idee is juist dat het simpeler wordt: je betaalt de marktprijs plus X. En je gaat naar het bedrijf waarbij X het laagste is. Niet dat elk bedrijf voor elk uur van de dag zijn eigen prijzen gaat bedenken. Je krijgt als consument dus meer keuze denk ik: kies voor een standaardprofiel zoals nu - je hoeft niet op te letten wanneer je verbruikt, plat tarief. Of als je voor het wisselende tarief gaat dan heb je de kans om goedkoper te zijn of juist duurder, afhankelijk van wanneer je de stroom gebruikt. Ingewikkelder, maar wel meer controle.
Dan moeten vervolgens vergelijkingssites weer data gaan opvragen van de consument om nog te kunnen berekenen of je daadwerkelijk een aantrekkelijk abonnement hebt.
Dat is het probleem van die sites. Daar bedenken ze vast wel wat op. Het is trouwens nu al zo dat ze niet precies kunnen voorspellen wat je kosten zullen zijn - als je een dubbeltarief meter hebt en je blijkt meer in de nacht te gebruiken of juist niet. Dat is dezelfde soort situatie alleen heb je niet 2 tarieven maar 24 (wisselende) tarieven.

In ieder geval, het zal vast wel zo blijven dat je gewoon een abonnement kunt blijven nemen zoals nu. Dus voor mensen die er geen zin in hebben hoeft er niks te veranderen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zwarte_os schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 16:41:
Wel eens gezien hoe het fileprobleem al is opgelost met thuiswerken of een uurtje later naar werk gaan? Ik niet!
Opgelost nee (dat heeft ook nooit iemand gezegd denk ik) maar ook jij ziet de gevolgen wel zeker. Als we dat soort maatregelen niet gebruikten zouden de drukste uren ongeveer 10% to 15% drukker zijn. De vrijdag middag spits bewijst elke week weer dat als er minder mensen op dezelfde tijd naar huis gaan het minder druk is.

Met exact die logica is het superbelangrijk dat we stroom gaan gebruiken als die goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
cyberstalker schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 17:12:
[...]

Nou ja, mijn domme digitale meter heeft geen optie voor het weergeven van huidige gebruik. Dus dan is een draaiend schijfje nog altijd duidelijker.
Ik heb ook nog steeds een ferraris meter maar lees hem en nog veel meer uit.

https://imgur.com/S6FJ6jP

Realtime uitlezing van mijn meters met Flukso.

Met behulp van een tablet van 75 euro en een App is het mogelijk in realtime de opbrengst en verbruik in ons huis zichtbaar te maken.
laat o.a. zien:
* Totaal - dit kan positief of negatief zijn afhankelijk van verbruik en of productie.
* Verbruik - onafhankelijk of er geproduceerd wordt door de panelen
* Opbrengst - van de panelen
* Gas verbruik
* Water verbruik ( warm en koud )
* Warmtepomp verbruik.
* Warmtepomp boiler
* E-boiler

ook een weergave van laatste 24 uur, laatste week, laatste maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:43
MarcelGo schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:16:
Het is voor de netstabiliteit een belangrijke factor, hoe wil je oplossingen bedenken als je het probleem niet helder kunt krijgen...
En dat kan moet met een interval van 15 minuten per adres?
Waarom niet iedere seconde op wijk(kast)-niveau?
Lijkt me veel makkelijker en verstookt waarschijnlijk ook een hoop minder (persoonlijke) data.
Heb je ook veel meer aan. Immers kan er in 15 minuten een hoop veranderen bij een zonnige dag met buien.

Je zal maar meten om 11:18. Mis je mooi de dip die volgt van 15 minuten.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/358zxv6.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LooneyTunes schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:24:
[...]

En dat kan moet met een interval van 15 minuten per adres?
Mijn energieleverancier leest zes keer per jaar m'n meter. Of misschien een zevende of achtste keer. Maar niet meer dan dat.

Dus ze missen wel meer dan een enkele piek.

(Oh, en wat ze uitlezen is niet 'actueel verbruik' maar kWh verbruik.)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Laatst online: 17-08 19:40
klump4u schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:37:
[...]

Ik heb zelf zo'n meter, uit de jaren 90 nog. Maar bij Liander, stellen ze dat deze niet meer uitgeleverd mag worden. Al alleen 'slimme' meters, waar verplicht een modem in zit. Je kunnen die modem wel op afstand in en uitschakelen als ik dat wil. Dat het inschakelen op afstand met uitgeschakelde modem natuurweten schendt begreep de klantenservice niet....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:43
burne schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:57:

Oh, dus dat "is voor de netstabiliteit"-argument is dus gewoon een kul-argument.
Altijd al geweten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

wizzopa schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 19:18:
[...]
https://i.imgur.com/S6FJ6jPh.jpg

Realtime uitlezing van mijn meters met Flukso.
Doet het realtime niet.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LooneyTunes schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 00:02:
[...]

Oh, dus dat "is voor de netstabiliteit"-argument is dus gewoon een kul-argument.
Altijd al geweten :)
Het betekent ook dat het argument 'dankzij de slimme meter weet iedereen bij Nuon wanneer mijn vrouw haar vibrator aanzet' vergelijkbare kul is.

Ik heb niet het idee dat de andere helft dat doorheeft.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Wat bedoel je.?

Link hersteld.

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 27-04-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Ik denk dat hij bedoelt dat de afbeelding niet werkt. Tenminste ik krijg een error dat het plaatje er niet is

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

SkyFlyer schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 23:47:
[...]

Ik heb zelf zo'n meter, uit de jaren 90 nog. Maar bij Liander, stellen ze dat deze niet meer uitgeleverd mag worden. Al alleen 'slimme' meters, waar verplicht een modem in zit. Je kunnen die modem wel op afstand in en uitschakelen als ik dat wil. Dat het inschakelen op afstand met uitgeschakelde modem natuurweten schendt begreep de klantenservice niet....
Dan kun je ze met hun eigen website om de oren slaan: https://www.liander.nl/co...meter/nieuwemeterweigeren

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

[...]

Dan heb je gewoon de verkeerde telefoonmiep gesproken of is er iets anders fout gegaan in de communicatie, want een slimme meter mag je te allen tijden weigeren. En v.z.i.w. hebben alle netbeheerders 'domme meters' als vervanging liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
RobbyTown schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 08:26:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat de afbeelding niet werkt. Tenminste ik krijg een error dat het plaatje er niet is
Nu zou het wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwarte_os
Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 17:15:
[...]

Opgelost nee (dat heeft ook nooit iemand gezegd denk ik) maar ook jij ziet de gevolgen wel zeker. Als we dat soort maatregelen niet gebruikten zouden de drukste uren ongeveer 10% to 15% drukker zijn. De vrijdag middag spits bewijst elke week weer dat als er minder mensen op dezelfde tijd naar huis gaan het minder druk is.

Met exact die logica is het superbelangrijk dat we stroom gaan gebruiken als die goedkoop is.
Dat is pure speculatie, weggebruik is alleen maar toegenomen in de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zwarte_os schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:21:
[...]

Dat is pure speculatie, weggebruik is alleen maar toegenomen in de afgelopen jaren.
Precies, net als het stroom verbruik in de toekomst. En al helemaal in dat ene kwartiertje per dag dat de stroom goedkoop is.
Als iedereen dan gelijktijdig de wasmachine aan zet weten ze precies wanneer de kolen centrale tandje bij moet. Goed voor de inkomsten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]
Dat natuurweten zal wel een typfoutje zijn, ik neem aan dat het natuurwetten moet zijn (of natuurwetenschappen? :)). Hoe dan ook, als je dit echt zo hebt verwoord, dan is het geen wonder dat de man of vrouw van de klantenservice totaal niet begreep waar je het over had. Hoezo trouwens dat "schenden"?

Inhoudelijk:
Heel goed voor te stellen dat het model meter dat jij hebt hangen niet meer wordt geplaatst. Maar vervangende modellen zijn er wel terdege. En die plaatsen ze ook gewoon, de persoon waarmee jij sprak had dit volgens mij gewoon moeten weten. Dat is meer dan eens van de kant van de netbedrijven vermeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 27-04-2019 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
burne schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:57:
[...]

Mijn energieleverancier leest zes keer per jaar m'n meter. Of misschien een zevende of achtste keer. Maar niet meer dan dat.

Een slimme (gas/electriciteit)meter slaat het verbruik op in een aantal kortere intervallen, tot 15 minuten toe. Die data kan op afstand worden opgevraagd door de energieleverancier. Daarin zijn ze onvoldoende duidelijk (dat is een understatement) en vanzelfsprekend is dat een ernstige aantasting van de privacy die uitdrukkelijke geinformeerde toestemming behoeft (opt-in, geen opt-out). Je kunt er allerlei dingen uit aflezen over je gedrag. Het opslaan van die gegevens is een overtreding van de AVG. Het is immers niet noodzakelijk om zoveel gedetailleerde gegevens op te slaan om energie te kunnen leveren. Het opslaan van de cumulatieve stand voldoet voor het opmaken van de jaarlijkse afrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

mrmrmr schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:05:
[...]

Een slimme (gas/electriciteit)meter slaat het verbruik op in een aantal kortere intervallen, tot 15 minuten toe. Die data kan op afstand worden opgevraagd door de energieleverancier. Daarin zijn ze onvoldoende duidelijk (dat is een understatement) en vanzelfsprekend is dat een ernstige aantasting van de privacy die uitdrukkelijke geinformeerde toestemming behoeft (opt-in, geen opt-out). Je kunt er allerlei dingen uit aflezen over je gedrag. Het opslaan van die gegevens is een overtreding van de AVG. Het is immers niet noodzakelijk om zoveel gedetailleerde gegevens op te slaan om energie te kunnen leveren. Het opslaan van de cumulatieve stand voldoet voor het opmaken van de jaarlijkse afrekening.
Er worden geen kleinere intervallen uitgelezen, en als dat wel gebeurd zal daar eerst om gevraagd moeten worden. Dat het opslaan van data op de meter tegen de AVG is verzin je zelf.
Netbeheerders moeten zich houden aan strenge privacyregels. En de slimme meter wordt niet de hele tijd uitgelezen. Hij laat niet zien of u televisie kijkt of onder de douche staat. Uw leefpatroon is niet te volgen. Uw energieverbruik per apparaat ook niet.

Volgens de wet mag de netbeheerder uw meterstanden uitlezen:

voor uw jaarafrekening
eens per maand voor uw maandelijkse verbruik- en kostenoverzicht
als u verhuist of van energieleverancier verandert
op momenten dat het nodig is voor beheer of onderhoud van het energienet; dit moet uw netbeheerder u vooraf laten weten
Vaker mag niet. Behalve als u daarvoor zelf uitdrukkelijk toestemming geeft. Bijvoorbeeld als u een energieverbruiksmanager hebt.
Bron: https://www.consuwijzer.n...ivacy-bij-de-slimme-meter

[ Voor 8% gewijzigd door EddoH op 27-04-2019 14:30 . Reden: Bronvermelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandebehanger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-07 09:35

jandebehanger

Slimme meter weigeraar

Duh!
Het punt is dat uitlezen van de slimme meter per kwartier kan en niet of het mag.
Dat het voor de overheid mogelijk is om via slimme meters thuis kwekers op te sporen, daar wens ik niet aan mee te weken en het liefst te saboteren.

ex Sinclair QL + goldcard gebruiker, zonnepanelen:3185 Wp, produktie 3050 kWh/j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

jandebehanger schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:11:
Duh!
Het punt is dat uitlezen van de slimme meter per kwartier kan en niet of het mag.
Dat het voor de overheid mogelijk is om via slimme meters thuis kwekers op te sporen, daar wens ik niet aan mee te weken en het liefst te saboteren.
De wet is er niet voor niets. De AIVD kan theoretisch elk telefoongesprek afluisteren, je telefoonprovider kan op elk moment je locatie bepalen, je tv provider kan analyseren wat jij kijkt, je bank kan een compleet profiel maken over jouw uitgaven en exact bepalen waar je geweest ben en waar je van houd en dit doorverkopen aan marketingbureaus, je internetprovider kan elke pagina die jij bezoekt meelezen en theoretisch je verkeerde info voorschotelen, Rijkswaterstaat kan via hun camera's zien waar jij naartoe reist. Zal ik nog even doorgaan?

Wetten hebben we om dit soort dingen in te perken en kaders te geven. Dit geldt evenzogoed voor de slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandebehanger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-07 09:35

jandebehanger

Slimme meter weigeraar

Mooie verhalen.
Mijn mobile telefoon staat altijd uit als ik mij verplaats.
Mijn meeste verplaatsingen zijn met de fiets of met een anoniene dagkaart met de trein.
Schiet lekker op als uit check in Harlingen en 6 uur later in Lelystad in check en op the thuis station de kaart weg gooi.
Ik betaal zoveel mogelijk kontant.
Iedereen volgen om de hooiberg zo groot mogelijk te maken om die ene speld te vinden?
Onzin!

ex Sinclair QL + goldcard gebruiker, zonnepanelen:3185 Wp, produktie 3050 kWh/j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

jandebehanger schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:40:
Mooie verhalen.
Mijn mobile telefoon staat altijd uit als ik mij verplaats.
Mijn meeste verplaatsingen zijn met de fiets of met een anoniene dagkaart met de trein.
Schiet lekker op als uit check in Harlingen en 6 uur later in Lelystad in check en op the thuis station de kaart weg gooi.
Ik betaal zoveel mogelijk kontant.
Iedereen volgen om de hooiberg zo groot mogelijk te maken om die ene speld te vinden?
Onzin!
Je mobiele telefoon uitzetten tijdens het reizen maakt natuurlijk niets uit, maar dat terzijde. De voorbeelden droeg ik aan om aan te geven dat de wet en de controle hierop weldegelijk veel uitmaakt, meer nog dan technische (on)mogelijkheden.

Laten we het bij het originele punt houden: de netbeheerder leest niet de verbruiksgegevens per kwartier uit en mag dit ook niet doen zonder jouw toestemming. Dus nee, niet iedereen wordt gemonitord om wietkwekerijen op te sporen.

[ Voor 13% gewijzigd door EddoH op 27-04-2019 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
EddoH schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:20:
[...]

Er worden geen kleinere intervallen uitgelezen, en als dat wel gebeurd zal daar eerst om gevraagd moeten worden. Dat het opslaan van data op de meter tegen de AVG is verzin je zelf.

[...]

Bron: https://www.consuwijzer.n...ivacy-bij-de-slimme-meter
Onjuist.

Zoek de definitie van verwerken van gegevens op volgens de AVG. Artikel 4.2.

"2) "verwerking": een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens; "

https://autoriteitpersoon...wat-zijn-persoonsgegevens

Verzamelen is een verwerking. Een slimme meter die door blijft gaan met verzamelen van gedetailleerde gegevens overtreedt de AVG zonder een van de 6 grondslagen. Het uitlezen van die gegevens is ook interessant, maar dat neemt niet weg dat voor het verzamelen een grondslag aanwezig dient te zijn. Zoals ik heb uitgelegd is die grondslag er niet. Je hebt die gegevens niet nodig voor een vitaal belang, wettelijke verplichting, overeenkomst, algemeen belang of gerechtvaardigd belang. Toestemming is nodig voor het verzamelen van dergelijke gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

mrmrmr schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:05:
[...]

Een slimme meter slaat alleen maar de laatste actuele stand op, dit noemt men een telegram, de netbeheerder kan na jou toestemming ieder kwartier dit telegram uitlezen en op het einde van de dag worden deze standen verstuurd naar een bedrijf waar jij toestemming aan hebt gegeven om deze kwartiercijfers te bewaren en te gebruiken op een website die alleen voor jou toegankelijk is.
Wil je een gedetailleerder overzicht van minder dan een kwartier dan kun je dat alleen zelf doen doormiddel van de P1 poort op je meter, dan kun je per 10 seconden of zelfs nog minder bij nieuwere meters inderdaad een profiel zien. Maar jouw meter slaat niks meer op als alleen maar de actuele standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

jandebehanger schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:11:
Duh!
Ik wel want die mensen doen iets wat niet mag wettelijk.
Dus jij betaald liever mee aan de stroomkosten die die kwekers illegaal maken 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door klump4u op 28-04-2019 08:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:37
burne schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 00:29:
[...]

Het betekent ook dat het argument 'dankzij de slimme meter weet iedereen bij Nuon wanneer mijn vrouw haar vibrator aanzet' vergelijkbare kul is.
Wij hebben er 1 op batterijen, dat is echt veel handiger dan een verlengsnoer onder de dekens. + Nuon kan nu alleen zien wanneer we de batterijen opladen maar dat doen we alleen als de wasmachine aanstaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
klump4u schreef op zondag 28 april 2019 @ 08:15:
[...]

Een slimme meter slaat alleen maar de laatste actuele stand op,
Nee, dat is niet zo (helaas).

Slimme meters van diverse netbeheerders slaan standen met diverse intervallen op. Zie de berichten van netbeheerders zelf hierover in hun privacy statements. Natuurlijk kunnen ze best een slimme meter ontwerpen die dit niet doet.

De opgeslagen standen worden met een lagere frequentie(1x per dag bv.) opgehaald. Liander bijvoorbeeld slaat op:
• de maandstanden (13 maanden)
• de dagstanden (40 dagen)
• de uurstanden (10 dagen)
• de kwartier standen (10 dagen)

Deze opgeslagen standen zijn niet zichtbaar voor de afnemer op de meter. Volgens Liander vindt uitlezen bij een nieuwe meter plaats de eerste tijd ook als je geen toestemming hebt gegeven. Naar keuze van de netbeheerder dagstanden of kwartierstanden, gemiddeld een week, t/m 21 dagen na installatie. Naar eigen zeggen om te controleren op de meter het doet. Naar mijn mening is dat geen juiste belangenafweging. Er zijn ook diverse manieren om dit te doen zonder inbreuk te maken op de privacy. Dat is wat de Autoriteit Persoonsgegevens "Privacy by Design" noemt.

Veel afnemers beseffen onvoldoende dat de netbeheerder met de slimme meter kan doen wat ze willen: tariefinstelling aanpassen, allerlei technische gegevens uitlezen zoals of de meter spanningsloos is geweest, de firmware vervangen (met nieuwe functies). Ze kunnen in principe ook uitlezen zonder dat je toestemming hebt gegeven. Je hebt geen schakelaar die dat voorkomt.

Uit de reacties van mensen met een slimme meter blijkt dat netbeheerders falen in de voorlichting. Administratief uitzetten betekent niet dat de gedetailleerde gebruiksgegevens niet meer worden opgeslagen. Technische gegevens worden dan nog steeds opgehaald, de communicatie en beheer van de meter worden niet uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dit zijn de 10 slimme meters die mogelijk meer verbruik meten

Naar schatting 850.000 slimme energiemeters die in Nederlandse meterkasten hangen kunnen meer verbruik meten dan het daadwerkelijke verbruik. Dat maakte de Universiteit van Twente afgelopen zaterdag bekend. Maar om welke meters gaat het?

Lees verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:47
Megalodon_67 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:30:
Dit zijn de 10 slimme meters die mogelijk meer verbruik meten

Naar schatting 850.000 slimme energiemeters die in Nederlandse meterkasten hangen kunnen meer verbruik meten dan het daadwerkelijke verbruik. Dat maakte de Universiteit van Twente afgelopen zaterdag bekend. Maar om welke meters gaat het?

Lees verder.
Je verwijst naar een oud artikel uit 2017. Sindsdien is bekend geworden dat de meetverschillen alleen plaatsvonden onder extreme laboratorium omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@hanev001. Ik zie het nu pas, maar er is een update in dat artikel gezet van 16 mei, daarom kwam deze in mijn mailbox terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Meer mensen die dit bericht in de mail hebben gehad?

Beste mevrouw, meneer,

Als opwekker van zonne-energie loopt u voorop in de overgang naar duurzame energie. Daar mag u best trots op zijn. Wilt u ook bijdragen aan het zetten van de volgende stap? Dat kan door meer te halen uit uw slimme meter.

Mogen we tijdelijk uw slimme meter extra uitlezen?
In de periode van dinsdag 11 juni tot maandag 1 juli 2019 valt de dag met de meeste zonuren van het jaar. Rond dit moment willen we graag zo veel mogelijk slimme meters uitlezen. Op die manier zien we waar we ons net moeten aanpassen. Zodat u ook in te toekomst gegarandeerd stroom blijft ontvangen en terug kunt leveren. We hebben uw toestemming nodig om uw slimme meter extra uit te lezen. We wissen de verzamelde (individuele) gegevens uit deze eenmalige actie uiterlijk 31 december 2019 uit onze systemen.

Doet u mee? Fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ja, van Stedin. Ben denk ik wel bereid om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:22:
Ja, van Stedin. Ben denk ik wel bereid om mee te werken.
Als de website zou werken wel :) maar dat is niet het geval.

Pagina: 1 ... 43 ... 54 Laatste