Meeterea schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:45:
Wat gebeurd er dan als deze wel zou worden uitgelezen door Liander?
Iets spannends?
Wij hebben hier al een jaar of zes een meter die nu zelfs elk kwartier door Nuon/Liander wordt uitgelezen.
Nog nooit problemen mee gehad, ook qua privacy niet.
Mijn gegevens worden niet verkocht of doorgespeeld aan andere partijen, dat staat ook in de voorwaarden, heb ook nooit een aanbod ontvangen om over te stappen omdat het ergens anders goedkoper of beter zou zijn, uitgezonderd als ik zelf aan het rondneuzen was en info opvroeg, of verkopers aan de deur.
in het begin was het doorverkopen van jouw gegevens een verkoop praatje van een slimme meter.
dat had eigenlijk de kosten van de slimme meter moeten dekken.
dat is nu gelukkig dicht getimmerd in allerlei regels en voorwaarden.
het is nu een beetje wachten op een slimme jongen, die korting geeft op je elektra als hij jouw gegevens wel mag door verkopen.
(en zo word privacy iets wat rijken zich kunnen veroorloven en armen mensen niet.)
als ik tegen de gegevens van elke 15 minuten de juiste algoritme zet.
dan filter je zo het gebruik uit van een televisie, met die gegevens kun je een referentie maken die aan de hand van de uitzendingen zien naar welk kanaal jij kijkt.
maar stel dat je groene plantjes wil verbouwen zoals ik doe (geen wiet in mijn geval, lol).
dan is dat natuurlijk ook zo uit te filteren.
met wiet is dat simpel, a lampen waren 12 uur per dag aan, en nu nog maar 8 uur.
snel een inval, die gaat oogsten.
of zoals ik doe, ik wek mijn eigen stroom op.
met een feraris zien ze niet hoeveel dat per jaar is.
met een slimme meter zien ze dat wel, en kunnen ze dus mij een lager bedrag geven als waar ik het dan weer terug voor kan kopen.
(of te wel ze kunnen mij een poot uit draaien, en dit gaat dus op 1 januari 2021 gebeuren.
het afschaffen van salderen.

)
het is dus niet in privacy denken, van ik heb niks te verbergen.
dat je nu nog niks te verbergen hebt, betekend niet dat je sommige dingen liever voor je zelf houd.
(het slimme meter verhaal heeft een hele historie van fouten en problemen.
van de eerste oxxio slimme meters die niet saldeerde tot de laatste gasmeters met te korte schroef draad.
maar alle problemen worden standaard eerst door die clubs gebagatelliseerd.
tot soms de vreemdste excessen aan toe.
en dan ineens toegekend en worden ze als nog vervangen.
dit maakt vele terecht/onterecht wel erg argwanend.
en uiteindelijk een juridisch conflict met de netbeheerder of andere grote partijen, als particulier met wat voor rechtsbijstand verzekering dan ook, moet je veel geluk hebben wil dat goed aflopen.)
uiteindelijk, mijn mening blijft, slimme meter liever niet.
ik heb er geen klap aan, zelfs de metingen die ik daar mee zou kunnen kloppen helaas niet.
(zonnepanelen op dak en dat ding is vrij waardeloos, helaas. gemiste kans vind ik.)
als ze niet zoveel hadden lopen klungelen met dat ding, had ik hem wel leuk gevonden.
het slimme is nu alleen voor de netbeheerder (regering, politie etc etc), maar erg weinig over gebleven voor de gewone man die hem door zijn strot geduwd krijgt helaas.
echt erg jammer, het had zo mooi kunnen zijn.
edit:
trouwens ook een leuk feitje.
er zou een maximum lease tijd komen, dus na 20 jaar leasen zou het product van jouw zijn en hoefde je er niet meer voor te betalen.
de oude feraris meter en slimme meter die lease je van de netbeheerder.
die van mij is al meer als 20 jaar oud dus dat zou een korting zijn op mijn rekening.
in eens was daar de slimme meter en alle meters moesten vervangen worden.
maar zoals dat standaard gaat, dit heeft helemaal niks met elkaar te maken.
[
Voor 6% gewijzigd door
migjes op 26-03-2019 18:41
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)