Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Pierre_nr1 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:17:
Ik heb ook een brief ontvangen van Stedin dat mijn meter is afgekeurd. Ik neem aan dathet om de gasmeter gaat aangezien de electriciteitsmeter van 2009 is en reeds digitaal is.

Kan iemand mij zeggen of deze gasmeter inderdaad terecht is afgekeurd?

https://imgur.com/a/sdXl0lt
Er zijn ook 'moderne' digitale e-meters die afgekeurd worden... Dat heeft niet altijd met leeftijd te maken.
Zie afkeurlijst agentschap Telecom: https://www.agentschaptel...erzicht-afgekeurde-meters

Deze is niet 100% up-to-date afaik.

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
EddoH schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:09:
[...]

Er zijn ook 'moderne' digitale e-meters die afgekeurd worden... Dat heeft niet altijd met leeftijd te maken.
Zie afkeurlijst agentschap Telecom: https://www.agentschaptel...erzicht-afgekeurde-meters

Deze is niet 100% up-to-date afaik.
Even snel gekeken : mijn electriciteitsmeter staat niet in de lijst, de gasmeter wel. Ik ga maar een afspraak maken met Stedin om deze te laten vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:53
Gluten Parody schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:09:

Als heel Nederland dat gaat doen worden de prijsverschillen tussen piek en dal weer kleiner, daar ontstaat vanzelf een balans. Dit maakt het rendement van investeringen wel wat onzekerder, daar heb je een punt.
Heel Nederland duurt altijd wel even.
Tijd zat voor verschillende soorten investeringen.

Eerst de early adaptors die voordelen snel doorhebben en innovatie mogelijk maken.
Daarna de benodigde massa, zodat er voldoende kapitaal beschikbaar komt en er differentiatie in diensten mogelijk is.

Maar dan blijven er altijd ultra-conservatieve conspiracy denkers, die het laat of nooit doorkrijgen.
Dan is het wachten op de volgende generatie; die wel mee kan.

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
cricque schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:47:
[...]

Ik ga er helemaal mee akkoord dat die slimme meter alleen dient om binnen x aantal jaar tijdens de piek uren "top dollar" te kunnen vragen.

En die gasaansluiting .. Ik wil blijven koken op gas, ik wil echt geen inductie, moet ik al mijn goeie pannen en potten nog vervangen ook.

Die digitale meter dien niet voor de consument, maar voor de stroomleveranciers, daar komt het op neer
Gebruik jij van die aluminium rommel pannen dan??? Inductie is geweldig, had ik 100 jaar geleden moeten doen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Pierre_nr1 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:15:
Even snel gekeken : mijn electriciteitsmeter staat niet in de lijst, de gasmeter wel. Ik ga maar een afspraak maken met Stedin om deze te laten vervangen.
Pas op: het gaat per jaar. Een meter uit 1995 kan zijn afgekeurd terwijl een meter uit 1996 of 1994 dat niet is. De kwaliteit van gasmeters van tegenwoordig is laag, er wordt op vanalles bespaard, het is misschien niet zo'n goed idee om een nieuwe meter te laten installeren als de oude nog voldoet. Zeker nu er herhaaldelijk problemen zijn aangetroffen in de veiligheid van die meters. De reactie van netbeheerders was aanvankelijk ontkennen en aanvallen van de boodschapper (een emeritus hoogleraar, zie Kassa programma's). Toezichthouder Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) heeft netbeheerders duidelijk gemaakt dat ze moeten doorpakken en de meters moeten vervangen.

Ook voor gasmeters geldt, "slim" of niet, dat privacyregels (AVG) typisch niet worden gerespecteerd. Ze verzamelen data waarvoor expliciete en geïnformeerde vrije toestemming gevraagd moet worden. Vrij betekent dat er geen druk mag zijn, zoals een korting of een boete.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Akemi schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:29:
Ik denk dat er een veel groter nadeel is aan de slimme meters en dat zijn de gevolgen in de toekomst.

Nadat de meters verplicht worden gesteld en iedereen er een heeft hebben de energieleveranciers de mogelijkheid om met een kleiner tijdsvak te rekenen ipv vaste prijs per kilowatt of de grove dal piek uren.

Marketing: ja maar dan kunnen we de beste prijs bieden per uur ! Kan je zelf bepalen wanneer je verbruikt, en ja 's nachts is dan heel goedkoop!

Praktijk: hogere prijzen in de piekuren die nooit de lagere prijzen in de daluren compenseert. Dus maar 's nachts de was doen en koken in de ochtend voor 's avonds omdat rond 18:00 niet meer te betalen is?

Consument kan er niets aan doen want het wordt afgedwongen door de overheid. Dat vind ik een veel groter doom scenario dan de terugleversubsidie of privacy problemen.

Net als de overheid gas onbetaalbaar gaat maken om iedereen er maar vanaf te krijgen. Leuk voor de mensen die niet de mogelijkheid hebben om van gas af te gaan.
netbeheerders verdienen geen cent extra als er straks op korte intervallen verschillende prijzen gerekend worden he, onthou dat. Al dat wantrouwen steeds.

Elektra wordt geleverd door een stel administratieve handelshuizen genaamd Eneco/Nuon/Greenchoice etc. Zij kopen het in op een grote energiemarkt, gooien er een zo klein mogelijke maar nog net werkbare marge op en verkopen het. Deze markt is zeer efficient en daardoor zijn de marges erg klein/prijzen scherp. Wat consumenten betalen golft voor 99% mee op 1. de energiemarkt in europa en 2. energiebelasting. Ergo, als stroom in kleinere vakjes afgerekend kan worden zal het soms goedkoper zijn en soms duurder, maar de enige echte bron hiervan is de enegiemarkt zelf.

Geen angst nodig voor netbeheerders die je proberen te neppen, ze verdienen geen cent meer of minder.

Ps: zelfs als het zo'n doemscenario is als je omschrijft, dan ga je het never nooit niet stoppen door maar geen slimme.meter in je huis te accepteren.

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
mrmrmr schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:51:
[...]

Pas op: het gaat per jaar. Een meter uit 1995 kan zijn afgekeurd terwijl een meter uit 1996 of 1994 dat niet is. De kwaliteit van gasmeters van tegenwoordig is laag, er wordt op vanalles bespaard, het is misschien niet zo'n goed idee om een nieuwe meter te laten installeren als de oude nog voldoet. Zeker nu er herhaaldelijk problemen zijn aangetroffen in de veiligheid van die meters. De reactie van netbeheerders was aanvankelijk ontkennen en aanvallen van de boodschapper (een emeritus hoogleraar, zie Kassa programma's). Toezichthouder Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) heeft netbeheerders duidelijk gemaakt dat ze moeten doorpakken en de meters moeten vervangen.

Ook voor gasmeters geldt, "slim" of niet, dat privacyregels (AVG) typisch niet worden gerespecteerd. Ze verzamelen data waarvoor expliciete en geïnformeerde vrije toestemming gevraagd moet worden. Vrij betekent dat er geen druk mag zijn, zoals een korting of een boete.
Dank voor de toevoeging!

Ik word er zelf niet echt wijs uit. Kan iemand mij helpen om te zien of mijn gasmeter in de lijst voorkomt? Ik zie er namelijke meerdere, maar twijfel welke het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Pierre_nr1 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:18:
Ik word er zelf niet echt wijs uit. Kan iemand mij helpen om te zien of mijn gasmeter in de lijst voorkomt? Ik zie er namelijke meerdere, maar twijfel welke het is.

Het jaar van fabricage is 1983.

De metercode is nodig om op te zoeken of hij is afgekeurd. Dat is een 4 of 5 cijferig nummer. Soms staat de code niet op de meter, in dat geval kan aan de hand van de andere kenmerken het nummer worden bepaald. Daarvoor kun je contact opnemen met de netbeheerder.

Als je meter is afgekeurd, dan is de kans groot dat je automatisch bericht voor vervanging krijgt. Dat hoef je niet zelf bij te houden. Als je nog niet lang in je huidige woning woont, dan is het verstandig e.e.a. te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

mrmrmr schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:51:
[...]

De kwaliteit van gasmeters van tegenwoordig is laag, er wordt op vanalles bespaard, het is misschien niet zo'n goed idee om een nieuwe meter te laten installeren als de oude nog voldoet.
Sorry hoor, maar gaan we nu weer beginnen met die ongefundeerde stemmingmakerij? Het lijkt hier Facebook/NuJij/de lokale kroeg wel....

Ja, iedereen kent het probleem met de serie gasmeters met te korte schroefdraad, maar om te stellen dat alle moderne gasmeters van lage kwaliteit zijn is weer een generalisatie van jewelste.
mrmrmr schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:47:
[...].

Als je meter is afgekeurd, dan is de kans groot dat je automatisch bericht voor vervanging krijgt. Dat hoef je niet zelf bij te houden. Als je nog niet lang in je huidige woning woont, dan is het verstandig e.e.a. te controleren.
Misschien beter lezen? Hij heeft reeds bericht gehad.

[ Voor 24% gewijzigd door EddoH op 01-03-2019 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-08 15:44
reneeke1970 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:32:
[...]

Gebruik jij van die aluminium rommel pannen dan??? Inductie is geweldig, had ik 100 jaar geleden moeten doen
Nopes berghoff, maar deze zijn niet geschikt voor inductie. Ken genoeg mensen met inductie en als tegelijkertijd vaatwas en wasmachine en droogkast opstaat knalt er een zekering. Sommige willen niks anders meer, andere hebben spijt dat ze geen gas hebben gehouden. Ik wil gewoon mijn gas behouden

pvoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Gluten Parody schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:19:
[...]

De opwek van energie heeft geen constante kostprijs over de dag maar hangt er erg van af of het uit een windmolen, zonnepaneel, of een inderhaast ingeschakelde gascentrale komt. Soms is de energieprijs zelfs negatief wanneer er overschot is en niemand om het af te nemen. Juist door variabele tarieven mogelijk te maken kun je consumenten en bedrijven stimuleren om energie te gebruiken op het moment dat deze ruim voorhanden is. Als dat betekent dat we meer kunnen leunen op renewables en minder op snel schakelende fossielcentrales hebben we daar allemaal baat bij.

Stel je voor dat je 's nachts bijna gratis je auto op kunt laden door een overschot aan windenergie. Mooi toch? :)
Je bedoeld dat je overdag geen F*ck terug krijgt voor je zonne-energie en dat je op een windloze winteravond gewoon je warmtepomp moet voeden met 1 € kWh

Als consument wordt je gepakt... dat blijkt nu wel met een opgedrongen belasting...

euhmmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cricque
cactusman schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 07:56:
[...]

Je bedoeld dat je overdag geen F*ck terug krijgt voor je zonne-energie en dat je op een windloze winteravond gewoon je warmtepomp moet voeden met 1 € kWh

Als consument wordt je gepakt... dat blijkt nu wel met een opgedrongen belasting...
Yups dat is de enige bedoeling van die "geforceerde" slimme meter. Gewoon op piekmomenten jou meer te laten betalen. Als je zonnepanelen hebt, dan wordt het wel heel interessant om een batterij te steken. Als tegen dan de batterijen wat goedkoper zijn. Als je laat ons zeggen 5-6kwh kan opslaan dan kan je wel effe verder, maar dan moet je toch ook al min of meer een mooie dagopbrengst hebben. ALs er dan niet genoeg productie is zou je batterij ook eventueel van het net moeten kunnen halen om opgeladen te zijn tegen dat de piek er is

Voor een verwarming zou je die iets vroeger kunnen opzetten zodat het warm is tegen dat je thuiskomt en dan uitzetten tot na de piek. Als je huis goed geïsoleerd is zou dat in principe geen probleem mogen zijn, tenzijn het echt -20° buiten is ofzo, maar op een gewone frisse dag zou dat perfect haalbaar moeten zijn.

Maar het concept zal niet veranderen, je zal meer gaan betalen op piekmomenten/koude dagen dan op andere

Ik principe heb ik er geen probleem dat je betaald voor wat je verbruikt, en dat de stroom duurder is op piekmomenten kan ik ook inkomen. Maar ik lever je stroom dus wil ik die dan ook aan jou verkopen tegen een goed tarief en niet gratis leveren, voor wat hoort wat. Als alle zonnepaneel eigenaren op een zonnige dag een uurtje hun installatie afzetten dan is er in sommige gebieden gewoon geen electriciteit

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:40
cricque schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 07:47:
[...]

Nopes berghoff, maar deze zijn niet geschikt voor inductie. Ken genoeg mensen met inductie en als tegelijkertijd vaatwas en wasmachine en droogkast opstaat knalt er een zekering. Sommige willen niks anders meer, andere hebben spijt dat ze geen gas hebben gehouden. Ik wil gewoon mijn gas behouden
Dan zouden ze spijt moeten hebben dat ze hun electrische installatie niet aan hebben laten passen.
cricque schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 08:08:
[...]

Yups dat is de enige bedoeling van die "geforceerde" slimme meter. Gewoon op piekmomenten jou meer te laten betalen. Als je zonnepanelen hebt, dan wordt het wel heel interessant om een batterij te steken. Als tegen dan de batterijen wat goedkoper zijn. Als je laat ons zeggen 5-6kwh kan opslaan dan kan je wel effe verder, maar dan moet je toch ook al min of meer een mooie dagopbrengst hebben. ALs er dan niet genoeg productie is zou je batterij ook eventueel van het net moeten kunnen halen om opgeladen te zijn tegen dat de piek er is

Voor een verwarming zou je die iets vroeger kunnen opzetten zodat het warm is tegen dat je thuiskomt en dan uitzetten tot na de piek. Als je huis goed geïsoleerd is zou dat in principe geen probleem mogen zijn, tenzijn het echt -20° buiten is ofzo, maar op een gewone frisse dag zou dat perfect haalbaar moeten zijn.

Maar het concept zal niet veranderen, je zal meer gaan betalen op piekmomenten/koude dagen dan op andere

Ik principe heb ik er geen probleem dat je betaald voor wat je verbruikt, en dat de stroom duurder is op piekmomenten kan ik ook inkomen. Maar ik lever je stroom dus wil ik die dan ook aan jou verkopen tegen een goed tarief en niet gratis leveren, voor wat hoort wat. Als alle zonnepaneel eigenaren op een zonnige dag een uurtje hun installatie afzetten dan is er in sommige gebieden gewoon geen electriciteit
Het zou mooi zijn als je buiten piekmomenten en op momenten dat er onvoldoende zonne-energie is, de accu's vanuit het net kunt opladen.

[ Voor 61% gewijzigd door Joris748 op 01-03-2019 08:17 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
EddoH schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 07:09[/message]:
Sorry hoor, maar gaan we nu weer beginnen met die ongefundeerde stemmingmakerij?
'Ik ben geschrokken dat er blijkbaar niet geleerd is van de vorige keer. Die meters hadden niet langs de controles mogen komen die netbeheerders doen als een partij geleverd wordt. Dat moet echt beter', zegt SodM-bestuurder Pieter van den Bergen.

Er zijn meerdere keren vele tienduizenden meters zonder afdoende controle vooraf geinstalleerd. Eerst ging het over gasmeters het merk Landis+Gyr (66.000 stuks, 2016-2017) en een jaar later over gasmeters van het merk Itron (50.000 stuks, nov-dec 2018). Beide hadden een probleem met het schroefdraad.

https://radar.avrotros.nl...ogelijk-vervangen-worden/
http://www.technischwerke...meters-vervangen-in-2018/
https://www.fluxenergie.n...gasmeters-van-merk-itron/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
cricque schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 07:47:
[...]

Dan zijn het lomperds dat ze apparaten niet verdelen over fases. En inductie kun je ook over drie fase verdelen. Ken jou merk pan niet maar enkel aluminium is niet geschikt, verder kunnen alle metalen pannen er op. Zelfs met holle kromme bodem van 5mm

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:53:
En vind je het echt belangrijk? Gewoon de tellerstand opnemen.
En daarom ben ik voor die slimme meter gegaan. Kon ik namelijk het tellerstand deel opnemen geheel automatiseren. Met onze vorige digitale meter kon dat niet (een youless installeren kon ook niet aangezien er geen zichtbare pulsen waren).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:27:
[...]

Dan zijn het lomperds dat ze apparaten niet verdelen over fases. En inductie kun je ook over drie fase verdelen. Ken jou merk pan niet maar enkel aluminium is niet geschikt, verder kunnen alle metalen pannen er op. Zelfs met holle kromme bodem van 5mm
Daar heb je 100% gelijk in dat het lomp is om dat niet te verdelen.

Maar zelfs moesten mijn pannen compatibel (en dat zijn ze most likely dus wel, effe opgezocht, is wel al wat oudere set), dan heb ik nog altijd 0% interesse om te koken op inductie. Gas is gewoon goedkoper en als de prijzen van electriciteit zo blijven omhoog gaan (zelfs als je zonnepanelen hebt en terugdraaien niet meer kan). Dan zal gas nog altijd de goedkopere optie blijven ongeacht of je nieuwe pannen/potten moet kopen en dergelijke.

Ik ga er ook 100% mee akkoord dat inductie veiliger is. Maar als straks de stroom tijdens piekuren 2 of 3x zo duur is sta je daar met je inductie kookplaat "top dollar" te betalen omdat jij s avonds warm wilt eten (en nee niet iedereen heeft de luxe van een restaurant op zijn werk te hebben en warm eten in school voor kinderen is het ook niet). Dan zal gas nog voordeliger zijn. Tevens is in de avond iets lekker klaarmaken stressen en onstappen tegelijkertijd voor mij. Het eten moet op tijd klaar zijn en niet te laat, maar ondertussen effe geheugen op 0 zetten zodat ik vanavond nog wat kan doen en werkdag effe achter mij laten.

Die slimme meter zal je verbruik echt niet doen dalen, als er eten moet gemaakt worden, dan wordt er eten gemaakt. Ik gebruik ook nooit een microgolf oven. Dat is een ding dat in de keuken staat dat echt nooit gebruikt wordt. De volgende keuken zal zelfs geen microgolf hebben. Wel wil ik bijvoorbeeld nog 3 gasvuren, 1 inductie en 1 plancha ofzo een soort van een mix van alles. Maar als ik moet koken dan zal die slimme meter er echt niks aan veranderen aan mijn gebruik. Het enige dat je gaat doen is meer betalen en daarom is die slimme meter echt niet zo fantastisch

[ Voor 15% gewijzigd door cricque op 01-03-2019 09:58 ]

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

cricque schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:55:
[...]

Daar heb je 100% gelijk in dat het lomp is om dat niet te verdelen.

Maar zelfs moesten mijn pannen compatibel (en dat zijn ze most likely dus wel, effe opgezocht, is wel al wat oudere set), dan heb ik nog altijd 0% interesse om te koken op inductie. Gas is gewoon goedkoper en als de prijzen van electriciteit zo blijven omhoog gaan (zelfs als je zonnepanelen hebt en terugdraaien niet meer kan). Dan zal gas nog altijd de goedkopere optie blijven ongeacht of je nieuwe pannen/potten moet kopen en dergelijke.
Het ontloopt elkaar niet veel. Gas is per kWh inderdaad goedkoper, maar daar heb je weinig aan. Het gaat erom wat de prijs is voor de warmte die uiteindelijk in de pan terecht komt. Omdat de efficientie van koken op gas zo beroerd is ten opzichte van inductie kom je qua gebruikskosten redelijk uit.

Gas heeft een energiedichtheid van iets onder de 36 mWh per kuub. Dat is dus net iets onder de 10 kWh. De efficientie is ongeveer 40 %. Per kuub heb je met gas dus ongeveer 4 kWh effectief. Bij een gasprijs van +- 70 cent per kuub komt dat dus neer 17,5 cent per kWh in de pan.

Bij inductie kan je eerder uitgaan van een efficientie van 90%. Bij een prijs van 23 cent per kWh kom je dus uit op een effectieve prijs van 25,5 cent per kWh. Gezien het hoge vastrecht van gas (alles bij elkaar zo'n 200 euro per jaar!) moet je dus heel veel koken om met gas goedkoper te zijn.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
cyberstalker schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:03:
[...]

Het ontloopt elkaar niet veel. Gas is per kWh inderdaad goedkoper, maar daar heb je weinig aan. Het gaat erom wat de prijs is voor de warmte die uiteindelijk in de pan terecht komt. Omdat de efficientie van koken op gas zo beroerd is ten opzichte van inductie kom je qua gebruikskosten redelijk uit.

Gas heeft een energiedichtheid van iets onder de 36 mWh per kuub. Dat is dus net iets onder de 10 kWh. De efficientie is ongeveer 40 %. Per kuub heb je met gas dus ongeveer 4 kWh effectief. Bij een gasprijs van +- 70 cent per kuub komt dat dus neer 17,5 cent per kWh in de pan.

Bij inductie kan je eerder uitgaan van een efficientie van 90%. Bij een prijs van 23 cent per kWh kom je dus uit op een effectieve prijs van 25,5 cent per kWh. Gezien het hoge vastrecht van gas (alles bij elkaar zo'n 200 euro per jaar!) moet je dus heel veel koken om met gas goedkoper te zijn.
Elke dag wordt er vers gekookt, alleen spaghetti saus en soms vers gemaakte lasagne,cannelonis worden en soep wordt ingevrozen. De rest is vers, dus bij ons wordt er wel veel gekookt

Dan is er nog het welles of niets verhaal alla https://www.ahealthylife....elijk-voor-de-gezondheid/. Nu ik woon in België en hier is de prijs van gas nog altijd een pak voordeliger. Dat gas duurder zal worden is ook een feit, maar als je er effectief variable electriciteitstarief komt en je kookt tijdens de piekuren (omdat je niet anders kan) dan zal gas toch wel voordeliger zijn. Maar momenteel is het koffiedik kijken

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

cyberstalker schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:03:
[...]

Ik blijf ook gewoon op gas koken. Wij gebruiken zo'n 0,05m3 tot 0,1m3 per dag aan gas om te koken (en soms niets, dan gebruiken we alleen de oven). Maar zeg dat inductie net zo duur zou zijn, qua gebruik, dan zouden we minimaal een TVT van 15 jaar hebben als we ons gasfornuis zouden vervangen door de inductie variant... (puur op basis van vastrecht wat je dan zou besparen).

En ik weet dat mijn broertje in zijn nieuwe keuken een inductie kookplaat heeft, maar ook een gasleiding. Hij heeft een losse wokbrander op gas :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
cricque schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:26:
[...]

Elke dag wordt er vers gekookt, alleen spaghetti saus en soms vers gemaakte lasagne,cannelonis worden en soep wordt ingevrozen. De rest is vers, dus bij ons wordt er wel veel gekookt

Dan is er nog het welles of niets verhaal alla https://www.ahealthylife....elijk-voor-de-gezondheid/. Nu ik woon in België en hier is de prijs van gas nog altijd een pak voordeliger. Dat gas duurder zal worden is ook een feit, maar als je er effectief variable electriciteitstarief komt en je kookt tijdens de piekuren (omdat je niet anders kan) dan zal gas toch wel voordeliger zijn. Maar momenteel is het koffiedik kijken
In mijn maandelijkse stroom metingen is de extra inductie niet terug te vinden. Twee min aan de kook brengen 1500 watt en daarna nog twintig min 300 watt. Met gas vliegt alle warmte langs pan af. Kijk maar wat je er meedoet maar ik weet zeker dat het goedkoper is op stroom.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:34:
[...]

Ik blijf ook gewoon op gas koken. Wij gebruiken zo'n 0,05m3 tot 0,1m3 per dag aan gas om te koken (en soms niets, dan gebruiken we alleen de oven). Maar zeg dat inductie net zo duur zou zijn, qua gebruik, dan zouden we minimaal een TVT van 15 jaar hebben als we ons gasfornuis zouden vervangen door de inductie variant... (puur op basis van vastrecht wat je dan zou besparen).
Dan kies je ook wel een erg dure kookplaat natuurlijk. Ik zou zelf nooit een plaat van 3000 euro kopen. Het is ook maar net waar je geld aan wilt uitgeven.

In mijn geval was het voordelig ivm overschot zonnepanelen waardoor de TVT van de kookplaat nog korter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
cyberstalker schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:37:
[...]

Dan kies je ook wel een erg dure kookplaat natuurlijk. Ik zou zelf nooit een plaat van 3000 euro kopen. Het is ook maar net waar je geld aan wilt uitgeven.

In mijn geval was het voordelig ivm overschot zonnepanelen waardoor de TVT van de kookplaat nog korter was.
Ja maar als je geen terugdraaiende teller meer hebt of vergoeding voor je opgewekte electriciteit dan zal je inductie kookplaat met zonnepanelen wel een pak duurder worden. Zeker als je dan extra moet betalen voor de piekperiodes en laat dat nu net de periodes zijn dat de meeste mensen moeten koken. Tijdens de winter is er dan al lang geen zonlicht meer. In de zomer kan je nog gelukt hebben die paar maanden.

Als je een batterij hebt, kan het wel, maar dan moet er ook overdag genoeg productie zijn, dus als de piekprijzen er komen dan zal inductie terug een pak duurder zijn dan gas. Gas blijft gas en en daar zie ik piekprijzen niet zo vlug gebeuren. Dat kan ook natuurlijk maar dat krijg je een pak moeilijker verkocht denk ik dan electriciteit tijdens piekuren.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:34:
[...]

In mijn maandelijkse stroom metingen is de extra inductie niet terug te vinden. Twee min aan de kook brengen 1500 watt en daarna nog twintig min 300 watt. Met gas vliegt alle warmte langs pan af. Kijk maar wat je er meedoet maar ik weet zeker dat het goedkoper is op stroom.
Je gebruikt dus altijd maar 1 pit? Bij ons staan er meestal 2 of 3 aan (afhankelijk of de groente ook warm gemaakt moet worden of niet), waarvan 1 eigenlijk altijd de wokbrander is.
cyberstalker schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:37:
[...]

Het gaat dan natuurlijk niet alleen om het fornuis, die van ons heeft ook 2 hetelucht ovens en een gril. En de gehele keuken is er omheen gebouwd... (het is geen inbouw!)
cricque schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:40:
[...]
Als je een batterij hebt, kan het wel, maar dan moet er ook overdag genoeg productie zijn, dus als de piekprijzen er komen dan zal inductie terug een pak duurder zijn dan gas. Gas blijft gas en en daar zie ik piekprijzen niet zo vlug gebeuren. Dat kan ook natuurlijk maar dat krijg je een pak moeilijker verkocht denk ik dan electriciteit tijdens piekuren.
Als gas echt zo vreselijk duur zou gaan worden, offeren we wel dat niet-gebruikte kastje op en zetten daar een gasfles in. Nieuwe branders op het fornuis en we zijn klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher kookt graag :Y

maar; kunnen we weer terug naar de scope van dit topic? Many thanks! :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
teacher schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:45:
* teacher kookt graag :Y

maar; kunnen we weer terug naar de scope van dit topic? Many thanks! :Y
Ja het gaat eigenlijk nog altijd over die slimme meter waarom je die wilt weigeren, als het doel uiteindelijk is je meer te laten betalen tijdens piekmomenten dan ben je dus gezien.

Voor mij zijn het fabeltjes dat je engergieverbruik gaat dalen door die slimme meter. De enige manier om dit te laten dalen is effe een tussenstekker met wattmeter tussenzetten en dan zien wat je toestel verbruikt. Verlichting is iets anders. Maar dat kan je min of meer gemakkelijk zelf berekeken als de informatie van de fabrikant juist is.

Hier in Belziek is er spijtig genoeg nog niet genoeg informatie beschikbaar over welk type meter dat het zal worden en is alles nog maar eens uitgesteld. Het enige wat geweten is, dat er een proefproject in Brussel loopt en dat de meter niet meer terugdraait maar er wordt wel jouw productie bijgehouden en de factuur de komende 15 jaar zal zijn wat je verbruikt in kwh minus jouw opbrengst in kwh en dat is wat je zal betalen. Dit is wel voorlopig en daar kan ik mee leven. Maar ik zie stroomproducenten echt niet nog 15 jaar wachten voor variable tarieven in te voeren. Daarom dat die slimme meter er overal zo snel mogelijk moet komen. In België zou het ook verplicht worden, maar wie gaat een dag verlof nemen voor die installatie ? Ik zou het allesinds niet doen. Als een bedrijf iets wilt wijzigen dan moeten ze dat maar doen als het mij past en niet als het hun past.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20:41
Hallo,

Terugkomend op mijn post van 27-2-19 om 20:20uur.

Ik heb mijn plan aangepast voor het plaatsen van een PV-installatie.
Geen SE7K-3 fase omvormer meer i.v.m. het dan moeten aanpassen van de meterkast naar 3x25A en de wetenschap dat er zeker een andere meter wordt geplaatst.
Van 24 naar 22 panelen.

Wil ik het volgende gaan doen:
22x 320WP Panelen v.v. SE optimizers. (Ligging zuid-oosten)
Omvormer: SE5000HD-Wave omvormer. Of kan ik beter voor een SE-6000 omvormer gaan? Deze is ook voor 1 fase
Betekent een productie van 5772kWh (uitgaande van geen schaduwval, al is die er wel)

Reden: blijf ik op enkele fase en hoeft mijn meterkast niet aangepast te worden, wat betekent dat ik op mijn oude traditionele meter kan blijven werken.

Is mijn vraag nu: moet ik me verplicht aanmelden bij energieleveren.nl? Of kan ik dat dus beter niet doen gezien ik mijn meter niet wil laten vervangen door een slimme meter
Als in de praktijk blijkt dat er op de meter wel een teruglooprem zit dan kan ik me alsnog aanmelden toch?

Uitgaande van dat ik niet meer zal produceren als dat ik verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
BaBoK schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 12:16:
Hallo,

Terugkomend op mijn post van 27-2-19 om 20:20uur.

Ik heb mijn plan aangepast voor het plaatsen van een PV-installatie.
Geen SE7K-3 fase omvormer meer i.v.m. het dan moeten aanpassen van de meterkast naar 3x25A en de wetenschap dat er zeker een andere meter wordt geplaatst.
Van 24 naar 22 panelen.

Wil ik het volgende gaan doen:
22x 320WP Panelen v.v. SE optimizers. (Ligging zuid-oosten)
Omvormer: SE5000HD-Wave omvormer. Of kan ik beter voor een SE-6000 omvormer gaan? Deze is ook voor 1 fase
Betekent een productie van 5772kWh (uitgaande van geen schaduwval, al is die er wel)

Reden: blijf ik op enkele fase en hoeft mijn meterkast niet aangepast te worden, wat betekent dat ik op mijn oude traditionele meter kan blijven werken.

Is mijn vraag nu: moet ik me verplicht aanmelden bij energieleveren.nl? Of kan ik dat dus beter niet doen gezien ik mijn meter niet wil laten vervangen door een slimme meter
Als in de praktijk blijkt dat er op de meter wel een teruglooprem zit dan kan ik me alsnog aanmelden toch?

Uitgaande van dat ik niet meer zal produceren als dat ik verbruik.
Als je zeker weet dat je nog steeds verbruikt op jaar basis zou ik persoonlijk mijn mond houden. Maar als je tussendoor meter opnemer aan de deur krijgt op verkeerd moment in het jaar dan tja....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:00
cactusman schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 07:56:
[...]

Dat is inderdaad hoe de gemiddelde Telegraaf-lezer erover denkt, en ik reken het ze niet eens aan.

Steeds meer consumenten gebruiken het lichtnet graag als gratis batterij voor hun zonnestroom. In de aanloop naar verduurzaming van onze energievoorziening kun je dat best een tijdje accepteren als overheid. Maar het houdt natuurlijk een keer op. Dan kun je of energie slim opslaan, of aanpassing van verbruiksgedrag stimuleren, maar beter doe je beide.

:)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Gluten Parody schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 00:05:
Steeds meer consumenten gebruiken het lichtnet graag als gratis batterij voor hun zonnestroom. In de aanloop naar verduurzaming van onze energievoorziening kun je dat best een tijdje accepteren als overheid. Maar het houdt natuurlijk een keer op. Dan kun je of energie slim opslaan, of aanpassing van verbruiksgedrag stimuleren, maar beter doe je beide.
Die consumenten zorgen wél voor groene energie. Voor de investering en actie mogen ze best voor worden beloond (zoveel kost het niet, alle slimme meters samen kosten vele malen meer). Dat zouden de grote energiebedrijven ook kunnen doen, maar in 2018 is er weinig echt groene energie zoals windenergie bijgekomen. Wel een hoop pseudo groene energie zoals het verbranden van biologisch materiaal.

Het is de taak van de netbeheerders en de overheid te zorgen voor opslag- en conversiesystemen (wind -> gas). Dat is een typische nutsvoorziening voor het algemeen belang, maar het kan wel worden ingepast in de tariefering en het kan commercieel worden gemaakt. Bufferen is sowieso goed voor iedereen, dan kan het opgewekte vermogen flink omlaag omdat bijvoorbeeld batterijen in milliseconden kunnen bijspringen. In Australie is dat al succesvol in werking.

In Duitsland is al jaren terug gebleken dat het timen van apparaten met tariefdifferentiatie juist een ongewenst effect heeft op het stroomverbruik. Dan worden massaal apparaten op hetzelfde moment aangezet waardoor een piek ontstaat, waardoor het beschikbaar vermogen langdurig veel hoger moet zijn dan noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emmerx
mrmrmr schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 01:13:
[...]

In Duitsland is al jaren terug gebleken dat het timen van apparaten met tariefdifferentiatie juist een ongewenst effect heeft op het stroomverbruik. Dan worden massaal apparaten op hetzelfde moment aangezet waardoor een piek ontstaat, waardoor het beschikbaar vermogen langdurig veel hoger moet zijn dan noodzakelijk.
Dat is natuurlijk een gevolg van een beperking in de toen gebruikte systemen...
Vgl de warmtepompen in een Utrechtse wijk die de eerste weken allemaal tegelijk aangezet werden en het net plat gooiden...

Op aandelen- en optiebeurzen zijn systemen in gebruik die dit soort effecten prima opvangen door meer differentiatie. Wat -financieel- mogelijk wordt als de volumes gaan toenemen.

Differentiatie kan gaan zitten in:
  • Prioriteit: direct van levensbelang (UPS) tot in tijd verplaatsbare belasting (luxe)
  • Kwaliteit: echt groen, bufferenergie, fossiel gestookt
  • Prijs: Dure piekstroom, dalbuffer of zelfs kWuren met verbruiksvergoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Als je een voorbeeld wil zien van die prijsdifferentiatie: kijk eens naar EasyEnergy (jup, die van de oranje vliegtuigen). Daar zie je variabele tarieven per uur-slot, variërend van 4 tot 7 cent per kiloWattuur.

[ Voor 7% gewijzigd door Gluten Parody op 02-03-2019 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emmerx
Gluten Parody schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 18:30:
Als je een voorbeeld wil zien van die prijsdifferentiatie: kijk eens naar EasyEnergy (jup, die van de oranje vliegtuigen). Daar zie je variabele tarieven per uur-slot, variërend van 4 tot 7 cent per kiloWattuur.
Dit is alleen de prijsdifferentiatie o.b.v. prijs in de tijd (24u) en die communiceerbaar is naar consumenten.
Op de APX zijn er al prijzen in de dag, uur, kwartier, 4 minuten en 15 seconden markt.
Met handelssystemen (zoals gebruikt voor de AEX) zou dat naar seconde prijzen kunnen gaan voor pakketjes met verschillende producteigenschappen zoals kwaliteit (groen-grijs) en leveringszekerheid (zeker-misschien iets later).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Ah, daar kun je zelfs de prijzen van morgen al zien :) APX dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:54
EddoH schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:21:
[...]

Ik betwijfel of de netbeheerder hier aan mee gaat werken (eigenlijk weet ik het wel zeker: dat gaan ze niet doen). Immers voldoen alle meters die ze plaatsen aan de op dit moment geldende meetnormen/ijknormen. Dan kun je zelf wel heel veel willen en vinden, maar ik ben bang dat het verspilde moeite is.
Heeft iemand hier toevallig al ervaring mee?
Bij ons zijn ze ook overal in de gemeente bezig met het vervangen van de meters dus ik verwacht daar ook een keer een brief van.

Na de verhalen dat velen meer elektriciteit verbruiken door zo'n meter zit ik er eigenlijk niet op te wachten.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je gewoon een goede nauwkeurige meter krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
thespeed schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:07:
Na de verhalen dat velen meer elektriciteit verbruiken door zo'n meter zit ik er eigenlijk niet op te wachten.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je gewoon een goede nauwkeurige meter krijgt.
Mijn geregistreerd verbruik is 20% lager sinds ik de slimme meter heb, en ik heb hier allemaal led-dimmers en schakelende voedingen in gebruik. Zo'n ferrarismeter is niet per sé nauwkeuriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]
Veel van die "verhalen" zijn borreltafelverhalen inclusief de daarbij verkondigde complottheorieën. Net zo vaak hoor ik luidkeels het omgekeerde verkondigen, al dan niet met allerlei zelf bedachte conclusies. En als je geneigd bent bij voorkeur daar meer naar te luisteren, dan denk je wellicht "hoe eerder die slimme meter hoe liever".

Misschien hangt het wel van de borrel of de stemming af welke verhalen op dat moment het meest geloofwaardig worden gevonden. Hoe dan ook, dat was je vraag, wij hebben al een jaar of drie zo'n ding en ik merkte helemaal geen verschil. En heel eerlijk gezegd, even terzijde, ik vind het wel handig om elke week de standen door te krijgen. En ik borreltafel nooit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

[...]
Zoals ik ook aanhaal in de post die je quote:
je krijgt gewoon een nauwkeurige meter, die volgens de door de wetgeving gestelde normen accuraat is.
De beruchte 'foutmeters' worden al een tijd niet meer geplaatst en daarnaast maten die alleen fout buiten de wettelijke kaders (kaders waarbij de netvervuiling hoger was dan men in een normale situatie mag verwachten).

Over nauwkeurigheid gesproken: mijn oude ferraris zat er ruim 50% naast. maar wel in mijn voordeel

[ Voor 3% gewijzigd door EddoH op 03-03-2019 19:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@EddoH , @Techneut
Respect dat jullie nog iedere keer reageren👍🏻

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

klump4u schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:49:
@EddoH , @Techneut
Respect dat jullie nog iedere keer reageren👍🏻
Misschien wordt het tijd voor een sticky/openingspost met de meest voorkomende vragen en antwoorden(of voor/tegens, om alle meningen tegemoet te komen) om dit soort eindeloze herhaaloefeningen te voorkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:54
Gluten Parody schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:37:
Mijn geregistreerd verbruik is 20% lager sinds ik de slimme meter heb, en ik heb hier allemaal led-dimmers en schakelende voedingen in gebruik. Zo'n ferrarismeter is niet per sé nauwkeuriger.
Ik begrijp dat er wat verschillen in meters kunnen zitten.
Zelf heb ik momenteel al een digitale meter maar daarbij weet ik natuurlijk ook niet wat van meting die gebruikt.
(rogowski spoel, shunt of een hall sensor)
Bij de rogowski spoel kwamen de grootste afwijkingen naar voren. En persoonlijk weet ik van
stroom tangen met lus bij mij op het werk dat deze bij lage stromen niet altijd even nauwkeurig meten.
Techneut schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:55:
[...]
Veel van die "verhalen" zijn borreltafelverhalen inclusief de daarbij verkondigde complottheorieën. Net zo vaak hoor ik luidkeels het omgekeerde verkondigen, al dan niet met allerlei zelf bedachte conclusies. En als je geneigd bent bij voorkeur daar meer naar te luisteren, dan denk je wellicht "hoe eerder die slimme meter hoe liever".

Misschien hangt het wel van de borrel of de stemming af welke verhalen op dat moment het meest geloofwaardig worden gevonden. Hoe dan ook, dat was je vraag, wij hebben al een jaar of drie zo'n ding en ik merkte helemaal geen verschil. En heel eerlijk gezegd, even terzijde, ik vind het wel handig om elke week de standen door te krijgen. En ik borreltafel nooit :).
Als de meter gewoon goed meet dan heb ik er geen problemen mee en aan borrelverhalen heb je niets.
Maar er zijn verschillende onderzoeken gedaan waar toch uit kwam dat de meting in bepaalde gevallen niet goed kan zijn. Als ik dan kan kiezen tussen een meter waarvan je zeker weet dat hij goed meet dan kies ik daar toch het liefste voor. (Shunt)
Persoonlijk zit ik achteraf niet te wachten op een hogere energierekening met daarbij dat je zelf moet gaan bewijzen dat de meter niet goed meet en dat je dan ijkingskosten moet betalen.
Waar ik ook al meerderen over gehoord heb.
EddoH schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:43:
[...]
Zoals ik ook aanhaal in de post die je quote:
je krijgt gewoon een nauwkeurige meter, die volgens de door de wetgeving gestelde normen accuraat is.
De beruchte 'foutmeters' worden al een tijd niet meer geplaatst en daarnaast maten die alleen fout buiten de wettelijke kaders (kaders waarbij de netvervuiling hoger was dan men in een normale situatie mag verwachten).

Over nauwkeurigheid gesproken: mijn oude ferraris zat er ruim 50% naast. maar wel in mijn voordeel
Ik begrijp dat ze een meter moet leveren die volgens de normen accuraat is.
Maar waarom is het in het begin dan mis gegaan?
Verder is het altijd de vraag als ze bij de fabrikant ingekocht worden op de specificaties en dat deze op de blauwe ogen geloofd worden of dat ze echt getest worden.
Het liefste wil je natuurlijk dat iedere meter apart wordt gekalibreerd maar vaak gebeurd dit in badges.
Als alles goed gekeurd word dan lijkt het me dat er voor de plaatsing van meters ook goed ingegrepen wordt. Bij de plaatsing van de gasmeters waren er ook problemen met schroefdraad.
Verder waren de meetsituaties tijdens de metingen mogelijk niet accuraat vanwege de netvervuiling die normaal gesproken niet optreed. Maar vanwege onder capaciteit van het net kan ik me op een gegeven moment voorstellen dat je hier juist ook meer last van krijgt.
Het ging mij er dus gewoon om als iemand het gelukt is om een andere meter te krijgen of dat het sowieso zonde van de tijd is om dat te proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door thespeed op 04-03-2019 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

thespeed schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:02:
[...]

Ik begrijp dat ze een meter moet leveren die volgens de normen accuraat is.
Maar waarom is het in het begin dan mis gegaan?
Het hele punt is juist dat het helemaal niet is misgegaan in real-life situaties (zie vervolgonderzoek en rapport netbeheerd Nederland).
Alleen in de specifieke lab-opstelling is er fout gemeten. Wat overigens nog steeds fout is en natuurlijk voorkomen moet worden in een ideale wereld.

Meetapparatuur wordt altijd batchgewijs getest en vandaar dat Agentschap Telecom ook altijd hele batches goed of afkeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Btw kunnen jullie allemaal die meter uitlezen zonder extra dingen te moeten kopen ofzo ?

Waarom deze vraag, ik heb niks tegen de meter op zich (wel tegen waarvoor het uiteindelijke doel is, maar daar kan ik ook nog inkomen). Maar als dat een slimme meter is, wil ik wel zelf aan de gegevens aankunnen en niet via zo een domme interface van hun, maar zelf data uitlezen van mijn verbruik. Want ik hoe ik het verstaan heb kopen de meesten van jullie een extra P1 kabel

Want dat is voor mij al een reden om die meter te weigeren. Als die slim is dan wil ik zelf ook de dingen kunnen uitlezen zonder extra kosten te maken. Je draait al op voor het extra verbruik van die meter

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
cricque schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:01:
Btw kunnen jullie allemaal die meter uitlezen zonder extra dingen te moeten kopen ofzo ?

Waarom deze vraag, ik heb niks tegen de meter op zich (wel tegen waarvoor het uiteindelijke doel is, maar daar kan ik ook nog inkomen). Maar als dat een slimme meter is, wil ik wel zelf aan de gegevens aankunnen en niet via zo een domme interface van hun, maar zelf data uitlezen van mijn verbruik. Want ik hoe ik het verstaan heb kopen de meesten van jullie een extra P1 kabel

Want dat is voor mij al een reden om die meter te weigeren. Als die slim is dan wil ik zelf ook de dingen kunnen uitlezen zonder extra kosten te maken. Je draait al op voor het extra verbruik van die meter
Wat bedoel je precies? Je wilt het uitlezen maar dan zonder apparatuur? Hoe wil je dat doen dan?
Die p1 kabel kost echt niets (oude telefoonkabeltje moet volgens mij ook kunnen).

Wil je niet zelf uitlezen kun je ook gebruik maken van gratis en betaalde diensten die elk kwartier de data voor je kunnen ophalen. Ik zelf had al een ICS-2000 (van Klik-Aan-Klik-uit) en heb die erop aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
jongetje schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:15:
[...]

Wat bedoel je precies? Je wilt het uitlezen maar dan zonder apparatuur? Hoe wil je dat doen dan?
Die p1 kabel kost echt niets (oude telefoonkabeltje moet volgens mij ook kunnen).

Wil je niet zelf uitlezen kun je ook gebruik maken van gratis en betaalde diensten die elk kwartier de data voor je kunnen ophalen. Ik zelf had al een ICS-2000 (van Klik-Aan-Klik-uit) en heb die erop aangesloten.
Ik wil dat rechstreeks uitlezen. Dat die kabel bijna niks kost terzijde. Ik moet betalen om een nieuwe meter te zetten (in België ga je de kost zelf dragen voor die meter) en dan gaat deze meer verbruiken en dan moet ik nog iets extra aanschaffen voor mijn eigen data ? Dacht het niet :)

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
cricque schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:20:
[...]

Ik wil dat rechstreeks uitlezen. Dat die kabel bijna niks kost terzijde. Ik moet betalen om een nieuwe meter te zetten (in België ga je de kost zelf dragen voor die meter) en dan gaat deze meer verbruiken en dan moet ik nog iets extra aanschaffen voor mijn eigen data ? Dacht het niet :)
Hoe wil je uitlezen zonder kabeltje of device waarin het terecht komt? Dacht je dat die gegevens magisch ergens in je computer of smartphone terecht komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
cricque schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:20:
[...]

Rechtstreeks uitlezen zonder verder ook maar iets aan te schaffen? Natuurlijk kan dat, zo vaak je wilt zelf naar de meter lopen en de telwerkstanden noteren. Maar dat had je natuurlijk zelf ook al bedacht. Hetzelfde wat je ook kon doen in het verleden bij de oude meter. In Nederland kun je dit als je een slimme meter hebt gratis één keer per week door de stroomleverancier laten doen, de standen worden dan genoteerd in je persoonlijke pagina "Mijn Energieleverancier". Geen idee welke mogelijkheden je daarvoor in België hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
jongetje schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:15:
[...]

Hebben jullie zelf voor de meter moeten betalen ?
Als ik voor iets moet betalen (wat mij verplicht wordt), dan wil ik er wel alles mee kunnen doen. Aangezien ik moet opdraaien voor de kost van een andere partij Dat lijkt mij alleen al een reden genoeg om te weigeren

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

cricque schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:14:
[...]

Hebben jullie zelf voor de meter moeten betalen ?
Als ik voor iets moet betalen (wat mij verplicht wordt), dan wil ik er wel alles mee kunnen doen. Aangezien ik moet opdraaien voor de kost van een andere partij Dat lijkt mij alleen al een reden genoeg om te weigeren
Voor iets betalen wat verplicht is, wat je blijkbaar ook kunt weigeren? Ik mag dan vrouw zijn, maar die logica gaat er zelfs bij mij niet in...

Ik heb trouwens zo'n P1-lezer-ding een keer gratis gekregen van m'n energie maatschappij (ligt nog steeds in de kast, want ik had al iets anders, en ik heb nog steeds geen P1 splitter gekocht :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Wailing_Banshee schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:49:
[...]

Voor iets betalen wat verplicht is, wat je blijkbaar ook kunt weigeren? Ik mag dan vrouw zijn, maar die logica gaat er zelfs bij mij niet in...

Ik heb trouwens zo'n P1-lezer-ding een keer gratis gekregen van m'n energie maatschappij (ligt nog steeds in de kast, want ik had al iets anders, en ik heb nog steeds geen P1 splitter gekocht :p)
In België zal de klant (ik dus) moeten opdraaien voor de kosten van omvorming naar een digitale meter. En iedereen zal verplicht worden om zo een digitale meter te nemen. In NL mogen jullie weigeren, maar nadien moeten jullie het dan zelf betalen. Hier is het een "wettelijke" verplichting. Dus wil ik wel gegronde redenen zoeken als ik voor de kosten opdraai dat het dan wel iets is, waar ik iets mee ben. En dan mogen ze er voor zorgen dat ik die info kan uitlezen zonder extra kosten.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Allereerst dit, is dat echt zo in Belgié, wel een wettelijke verplichting om die uitwisseling toe te staan (die je dus daar niet mag weigeren), maar wel een rekening ervoor krijgen? Lijkt erg tegenstrijdig!

Maar de info zelf uitlezen, formeel voldoen ze daar toch aan? Nogmaals, je kunt namelijk zo vaak als je wilt even naar de telwerken op je meter kijken. Dat is uitlezen zonder enige beperking, ik kan met de beste wil ter wereld niet zien wat daar nog aan ontbreekt. Met de oude meters is dat ook de enige mogelijkheid. Samen met het commentaar van Wailing_Banshee vraag ik mij dan eveneens af hoe jij het dan zou willen hebben, want ik concludeer dat je ook niet voelt voor die gratis wekelijkse service van je energieleverancier. Of bestaat die ook niet in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Techneut schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:25:
Allereerst dit, is dat echt zo in Belgié, wel een wettelijke verplichting om die uitwisseling toe te staan (die je dus daar niet mag weigeren), maar wel een rekening ervoor krijgen? Lijkt erg tegenstrijdig!

Maar de info zelf uitlezen, formeel voldoen ze daar toch aan? Nogmaals, je kunt namelijk zo vaak als je wilt even naar de telwerken op je meter kijken. Dat is uitlezen zonder enige beperking, ik kan met de beste wil ter wereld niet zien wat daar nog aan ontbreekt. Met de oude meters is dat ook de enige mogelijkheid. Samen met het commentaar van Wailing_Banshee vraag ik mij dan eveneens af hoe jij het dan zou willen hebben, want ik concludeer dat je ook niet voelt voor die gratis wekelijkse service van je energieleverancier. Of bestaat die ook niet in België?
Yups het in een verplichting in Vlaanderen om een digitale meter te laten zetten. En de kost daarvan is voor de huiseigenaar ... Zo zijn er veel bizarre dingen en regeltjes in Belziek.

Ja maar ik wil dit digitaal uitlezen met een scriptje ofzo, niet op de meter zelf he :). Dat vind ik dat ze dat standaard mogen voorzien

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik begrijp volkomen dat je dat graag wilt, ik denk dat menigeen dit graag wil. Maar zo is er veel, dat we graag zouden willen, maar sinterklaas bestaat nou eenmaal niet. Je zegt het dan ook correct dat ze dat mogen doen en niet moeten. Waar ze minimaal in moeten voorzien, daar voldoen ze gewoon aan.

Bestaat in België wel de mogelijkheid om gratis dat periodieke overzicht dat ik noemde te krijgen Dat is al heel wat zou ik zeggen. Wil je meer, bijvoorbeeld per 5 minuten, dan kost dat gewoon wat afhankelijk hoe geavanceerd je het wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Techneut schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:46:
Ik begrijp volkomen dat je dat graag wilt, ik denk dat menigeen dit graag wil. Maar zo is er veel, dat we graag zouden willen, maar sinterklaas bestaat nou eenmaal niet. Je zegt het dan ook correct dat ze dat mogen doen en niet moeten. Waar ze minimaal in moeten voorzien, daar voldoen ze gewoon aan.

Bestaat in België wel de mogelijkheid om gratis dat periodieke overzicht dat ik noemde te krijgen Dat is al heel wat zou ik zeggen. Wil je meer, bijvoorbeeld per 5 minuten, dan kost dat gewoon wat afhankelijk hoe geavanceerd je het wilt hebben.
Als jij voor iets moet betalen, wil je toch ook iets dat jou past en niet iets halfbakken ? Als ik een gratis digitale meter zou krijgen dan kan ik daar niks van zeggen. Maar als ik dat ding zelf moet betalen dan wil ik wel alle toeters en bellen. Als jij een lease wagen krijgt van je bedrijf dan zal je het moeten doen met wat zij er voor opties opzetten of binnen je budget past, als jij zelfs de wagen moet betalen, dan wil jij toch ook alle opties die je anders zou nemen nee ?

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Gitarist schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:37:
Ook ik heb vandaag de brief ontvangen met de mededeling dat ze een slimme meter een willen gaan plaatsen.

Eigenlijk wil ik helemaal geen "slimme" meter, vooral vanwege de privacybezwaren die ik heb.
Ik heb (nog) geen zonnepanelen en ben ook (nog) niet bezig met domotica/"smart" home, maar ik kan me eigenlijk ook geen situatie voorstellen waarbij ik realtime op mijn devices inzicht zou moeten hebben in mijn energieverbruik. Ook niet als ik wel besluit om zonnepanelen te nemen en/of aan de domotica te gaan.
[...]

TLDR: Begrijp ik goed uit dit topic dat wanneer je een slimme meter laat plaatsen die niet op afstand uitgelezen kan worden tóch 6x per jaar standen doorgeeft?
Vandaag is de slimme meter geplaatst. Ik had geopteerd voor de meter zónder communicatiemodule.
Ik had natuurlijk ook ervoor kunnen kiezen om de meter niet te laten plaatsen, maar dan zou ik alsnog binnen enkele jaren "aan de beurt" zijn. Dus daarom toch maar gekozen voor vervangen.

Toen de monteur klaar was toch nog maar even gevraagd of hij de juiste versie heeft geïnstalleerd, omdat ik had gevraagd om de variant zonder comm. module.
Hij moest een beetje lachen om mijn vraag (:')) en wat blijkt: alle meters die hij (hij komt namens onze netbeheerder Liander) plaatst zijn exact hetzelfde en hebben een communicatiemodule. Het gegeven dat er wel/of niet gecommuniceerd wordt ligt bij de netbeheerder. Ik moet Liander er dus maar op vertrouwen dat ze mijn meter niet uitlezen...

Ik ben niet zo blij met dit gegeven, maar tegelijkertijd heb ik het gevoel dat ik geen keuze heb.

De monteur gaf aan dat ik op de meter kan zien of en zo ja, wanneer er communicatie is geweest tussen de meter en Liander...

[ Voor 3% gewijzigd door Gitarist op 26-03-2019 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Gitarist Kun je niet een mooie Kooi van Faraday om je meter heenmaken? Waarschijnlijk heb je ze dan binnen enkele weken op de stoep omdat de meter "kapot" zou zijn. Kunnen ze deze meteen vervangen door een normaal exemplaar zonder spionagemodule.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meeterea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-02 12:34
Wat gebeurd er dan als deze wel zou worden uitgelezen door Liander?
Iets spannends?
Wij hebben hier al een jaar of zes een meter die nu zelfs elk kwartier door Nuon/Liander wordt uitgelezen.
Nog nooit problemen mee gehad, ook qua privacy niet.
Mijn gegevens worden niet verkocht of doorgespeeld aan andere partijen, dat staat ook in de voorwaarden, heb ook nooit een aanbod ontvangen om over te stappen omdat het ergens anders goedkoper of beter zou zijn, uitgezonderd als ik zelf aan het rondneuzen was en info opvroeg, of verkopers aan de deur.

Culemborg, 2.720Wp Zuidzijde; PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 14-09 09:03
Meeterea schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:45:
Wat gebeurd er dan als deze wel zou worden uitgelezen door Liander?
Iets spannends?
Wij hebben hier al een jaar of zes een meter die nu zelfs elk kwartier door Nuon/Liander wordt uitgelezen.
Nog nooit problemen mee gehad, ook qua privacy niet.
Mijn gegevens worden niet verkocht of doorgespeeld aan andere partijen, dat staat ook in de voorwaarden, heb ook nooit een aanbod ontvangen om over te stappen omdat het ergens anders goedkoper of beter zou zijn, uitgezonderd als ik zelf aan het rondneuzen was en info opvroeg, of verkopers aan de deur.
in het begin was het doorverkopen van jouw gegevens een verkoop praatje van een slimme meter.
dat had eigenlijk de kosten van de slimme meter moeten dekken.
dat is nu gelukkig dicht getimmerd in allerlei regels en voorwaarden.

het is nu een beetje wachten op een slimme jongen, die korting geeft op je elektra als hij jouw gegevens wel mag door verkopen.
(en zo word privacy iets wat rijken zich kunnen veroorloven en armen mensen niet.)

als ik tegen de gegevens van elke 15 minuten de juiste algoritme zet.
dan filter je zo het gebruik uit van een televisie, met die gegevens kun je een referentie maken die aan de hand van de uitzendingen zien naar welk kanaal jij kijkt.

maar stel dat je groene plantjes wil verbouwen zoals ik doe (geen wiet in mijn geval, lol).
dan is dat natuurlijk ook zo uit te filteren.
met wiet is dat simpel, a lampen waren 12 uur per dag aan, en nu nog maar 8 uur.
snel een inval, die gaat oogsten.

of zoals ik doe, ik wek mijn eigen stroom op.
met een feraris zien ze niet hoeveel dat per jaar is.
met een slimme meter zien ze dat wel, en kunnen ze dus mij een lager bedrag geven als waar ik het dan weer terug voor kan kopen.
(of te wel ze kunnen mij een poot uit draaien, en dit gaat dus op 1 januari 2021 gebeuren.
het afschaffen van salderen. :-( )

het is dus niet in privacy denken, van ik heb niks te verbergen.
dat je nu nog niks te verbergen hebt, betekend niet dat je sommige dingen liever voor je zelf houd.

(het slimme meter verhaal heeft een hele historie van fouten en problemen.
van de eerste oxxio slimme meters die niet saldeerde tot de laatste gasmeters met te korte schroef draad.
maar alle problemen worden standaard eerst door die clubs gebagatelliseerd.
tot soms de vreemdste excessen aan toe.
en dan ineens toegekend en worden ze als nog vervangen.
dit maakt vele terecht/onterecht wel erg argwanend.
en uiteindelijk een juridisch conflict met de netbeheerder of andere grote partijen, als particulier met wat voor rechtsbijstand verzekering dan ook, moet je veel geluk hebben wil dat goed aflopen.)

uiteindelijk, mijn mening blijft, slimme meter liever niet.
ik heb er geen klap aan, zelfs de metingen die ik daar mee zou kunnen kloppen helaas niet.
(zonnepanelen op dak en dat ding is vrij waardeloos, helaas. gemiste kans vind ik.)
als ze niet zoveel hadden lopen klungelen met dat ding, had ik hem wel leuk gevonden.
het slimme is nu alleen voor de netbeheerder (regering, politie etc etc), maar erg weinig over gebleven voor de gewone man die hem door zijn strot geduwd krijgt helaas.
echt erg jammer, het had zo mooi kunnen zijn. ;)

edit:
trouwens ook een leuk feitje.
er zou een maximum lease tijd komen, dus na 20 jaar leasen zou het product van jouw zijn en hoefde je er niet meer voor te betalen.
de oude feraris meter en slimme meter die lease je van de netbeheerder.
die van mij is al meer als 20 jaar oud dus dat zou een korting zijn op mijn rekening.
in eens was daar de slimme meter en alle meters moesten vervangen worden.
maar zoals dat standaard gaat, dit heeft helemaal niks met elkaar te maken. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 26-03-2019 18:41 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gitarist schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:22:
[...]

Vandaag is de slimme meter geplaatst. Ik had geopteerd voor de meter zónder communicatiemodule.
Ik had natuurlijk ook ervoor kunnen kiezen om de meter niet te laten plaatsen, maar dan zou ik alsnog binnen enkele jaren "aan de beurt" zijn. Dus daarom toch maar gekozen voor vervangen.

Toen de monteur klaar was toch nog maar even gevraagd of hij de juiste versie heeft geïnstalleerd, omdat ik had gevraagd om de variant zonder comm. module.
Hij moest een beetje lachen om mijn vraag (:')) en wat blijkt: alle meters die hij (hij komt namens onze netbeheerder Liander) plaatst zijn exact hetzelfde en hebben een communicatiemodule. Het gegeven dat er wel/of niet gecommuniceerd wordt ligt bij de netbeheerder. Ik moet Liander er dus maar op vertrouwen dat ze mijn meter niet uitlezen...

Ik ben niet zo blij met dit gegeven, maar tegelijkertijd heb ik het gevoel dat ik geen keuze heb.

De monteur gaf aan dat ik op de meter kan zien of en zo ja, wanneer er communicatie is geweest tussen de meter en Liander...
Hoe heb je dan aangegeven dat je een domme meter wilde?
Waarom niet gevraagd voor plaatsen?
Keuze had je wel nu niet meer.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 18:21:
[...]

trouwens ook een leuk feitje.
er zou een maximum lease tijd komen, dus na 20 jaar leasen zou het product van jouw zijn en hoefde je er niet meer voor te betalen.
Heb je daar een (betrouwbare) bron voor? Ik bedoel die leasetijd van 20 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

[...]

als ik tegen de gegevens van elke 15 minuten de juiste algoritme zet.
dan filter je zo het gebruik uit van een televisie, met die gegevens kun je een referentie maken die aan de hand van de uitzendingen zien naar welk kanaal jij kijkt.
Dat is echt grote nonsens, met een resolutie van 1 sample per 15 minuten ga je helemaal niets aan informatie halen voor wat betreft kijkgedrag. Je verwart het waarschijnlijk met testen die gedaan zijn van algoritmes die je verbruik bijna realtime monitoren. Hier ook wel eens op de frontpage gestaan.
Gitarist schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:22:
[...]

Je had moeten vragen om een domme meter en moeten zeggen dat je de slimme meter weigert. Nu is je vraag waarschijnlijk geïnterpreteerd als een 'slimme meter zonder communicatie', wat dus neerkomt op de instelling 'administratief uit'.
Op zich niets mis mee overigens. Je kunt het inderdaad zelf controleren op de meter.

[ Voor 52% gewijzigd door EddoH op 26-03-2019 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag belletje gehad van netbeheerder om ons over te halen voor slimme meter. Medewerker alle voordelen op laten sommen en gevraagd mag ik deze weigeren. "Ja.... met een slimme meter kunt ...... " uiteindelijk heeft de medewerker het opgegeven om mij te overtuigen.

Hier blijft zolang het kan de oude meter hangen. Wij zien de voordelen van slimmer meter voor ons zelf nog niet. Wij laten de oude meter nog zo lang mogelijk hangen. Laat hem maar zoveel mogelijk terug draaien. ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 26-03-2019 19:39 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

EddoH schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:30:
[...]

Je verwart het waarschijnlijk met testen die gedaan zijn van algoritmes die je verbruik bijna realtime monitoren. Hier ook wel eens op de frontpage gestaan.
Ook niet, want de backlight van een LCD staat altijd op dezelfde stand, die veranderd niet met beeldinhoud.

Misschien met een OLED of een plasma, maar zelfs dan zal het lastig zijn met zekerheid te weten wat iemand kijkt. Bizar veel ruis op het lichtnet, zeg maar.
met een resolutie van 1 sample per 15 minuten
Even nagekeken: mijn energieleverancier krijgt eens per twee maanden een meterstand, plus eentje bij het begin van het contract en eentje bij het eind van het contract.

[ Voor 18% gewijzigd door burne op 26-03-2019 20:22 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

klump4u schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:04:
[...]

Hoe heb je dan aangegeven dat je een domme meter wilde?
Waarom niet gevraagd voor plaatsen?
Keuze had je wel nu niet meer.
EddoH schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:30:
[...]

Je had moeten vragen om een domme meter en moeten zeggen dat je de slimme meter weigert. Nu is je vraag waarschijnlijk geïnterpreteerd als een 'slimme meter zonder communicatie', wat dus neerkomt op de instelling 'administratief uit'.
Op zich niets mis mee overigens. Je kunt het inderdaad zelf controleren op de meter.
Daar had ik inderdaad het liefste voor gekozen, maar helaas werd de keuze voor een "domme" meter mij niet gegeven. Ik heb niet zo veel vertrouwen in de optie "administratief uit laten zetten", maar de enige andere optie was helemaal niet vervangen. Maar ik heb het sterke vermoeden dat ik dan binnen 1 of 2 jaar alsnog moet vervangen en ik daar dan dik voor moet betalen.
Gitarist schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:37:
[...]
Daar heb ik de keuze om een afspraak te maken en vervolgens te kiezen voor een slimme meter waarbij de meterstanden op afstand uitleesbaar zijn, of te kiezen voor een meter waarbij dat niet mogelijk is.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

burne schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:55:
[...]

Ook niet, want de backlight van een LCD staat altijd op dezelfde stand, die veranderd niet met beeldinhoud.

Misschien met een OLED of een plasma, maar zelfs dan zal het lastig zijn met zekerheid te weten wat iemand kijkt. Bizar veel ruis op het lichtnet, zeg maar.
Nog even gezocht, want meende wel eens zoiets gelezen te hebben, en het ging om LCD's met dynamic backlighting:
The household electrical usage profile reveals content displayed on a cathode ray tube (CRT), a plasma display TV, or a liquid crystal display (LCD) TV set with dynamic backlighting, the paper says
Bron: https://www.cnet.com/news...reveal-favorite-tv-shows/

Overigens ging het hier expliciet over hoge resolutie meetdata, zonder beveiliging.
In geen geval te vergelijken met de slimme meters in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hier nieuwe post van enexis, incl reeds gemaakte 'afspraak' waarop ze de slimme meter komen plaatsen. Moet over een week de ochtend thuis zijn blijkbaar. Morgen maar eens bellen om dat af te zeggen. Niks mooier dan een draaischijf die achteruit draait als de zon schijnt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Gisteren de melding ontvangen dat mijn verhuurder de installatie van de zonnepanelen heeft aangemeld op energieleveren.nl. Vanochtend krijg ik direct de mail van Enexis vanuit de tak duurzaam produceren getiteld 'geschiktheid meter ivm teruglevering'. Met uw meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking voor teruglevering aan het net.

Nu willen ze dat ik mijn telefoonnummer opgeef zodat ze mij kunnen bellen voor het inplannen van een afspraak om de meter te vervangen. Ondertussen draait mijn ferraris meter nog steeds lekker terug op zonnige dagen als vandaag. Kortom ik peins er niet over om mijn nummer te geven. Krijg ik dan uiteindelijk dreigbrieven oid? Want de meter is aldus Enexis niet ontworpen ervoor maar werkt verder prima. En mijn type is nog niet afgekeurd. Kortom zolang het kan wil ik hem behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:46
Gitarist schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 20:15:
[. Maar ik heb het sterke vermoeden dat ik dan binnen 1 of 2 jaar alsnog moet vervangen en ik daar dan dik voor moet betalen.
Alleen als je er ZELF om vraagt.
Bij afkeur / verplichting zijn de kosten voor de plaatselijke Liander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Joosie200 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:06:
Vanochtend krijg ik direct de mail van Enexis vanuit de tak duurzaam produceren getiteld 'geschiktheid meter ivm teruglevering'. Met uw meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking voor teruglevering aan het net.
Al meerdere keren hier uiteengezet, hiermee wordt beslist niet bedoeld dat de meter niet achteruit kan draaien, de meeste ferrarismeters kunnen dat probleemloos, maar ze zijn daar gewoon niet op geijkt. Daardoor kan niet worden gegarandeerd dat ze bij terugdraaien binnen de nauwkeurigheidsklasse meten. Dat is technisch volkomen verklaarbaar en ze moeten dit gewoon vermelden. Ook al zal heel begrijpelijk menige gebruiker dit geringe verschil (let wel meestal in hun nadeel) geen probleem vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes

het slimme is nu alleen voor de netbeheerder (regering, politie etc etc), maar erg weinig over gebleven voor de gewone man die hem door zijn strot geduwd krijgt helaas.
echt erg jammer, het had zo mooi kunnen zijn. ;)
En écht slim, als in 'voorbereid voor een smart-grid' zijn ze ook al niet.
Dát zou een goed argument zijn vóór zo'n meter.
Maar met al die versplintering van aanbieders zal dat nog wel even op zich laten wachten.
Goed idee hé, om NUTS voorzieningen aan 'de markt' over te laten! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dit deel van de energievoorziening wordt dan ook juist niet aan de markt overgelaten. Niet voor niets is destijds besloten om de netbedrijven (infrastructuur) daar buiten te houden. Een verstandig besluit, ik vrees dat het anders een chaos zou zijn geworden. De energiemeters vallen dan ook niet onder de energie-verkoopbedrijven, maar onder de netbeheerders en daarmee nog steeds onder toezicht van de overheid. Dat heeft weinig met die versnippering die je noemt te maken. De talloze tegen elkaar concurrerende "winkeltjes" heeft volgens mij niemand last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Techneut schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:58:
[...]
Al meerdere keren hier uiteengezet, hiermee wordt beslist niet bedoeld dat de meter niet achteruit kan draaien, de meeste ferrarismeters kunnen dat probleemloos, maar ze zijn daar gewoon niet op geijkt. Daardoor kan niet worden gegarandeerd dat ze bij terugdraaien binnen de nauwkeurigheidsklasse meten. Dat is technisch volkomen verklaarbaar en ze moeten dit gewoon vermelden. Ook al zal heel begrijpelijk menige gebruiker dit geringe verschil (let wel meestal in hun nadeel) geen probleem vinden.
Ja, dat begrijp ik. Mijn meter draait probleemloos achteruit inmiddels voor 8 dagen. Maar daarop issie niet ingesteld en dus geijkt. Ik wacht wel tot ie op de afkeurlijst komt en Enexis verplicht hem in een batch met mijn hele woonwijk komt vervangen. Tot die tijd zit er zoals ik het lees geen verplichting in. Want zoals je zegt heb ik weinig moeite met een mogelijk gering verschil in mijn nadeel wanneer ik automatische saldering behoud op de meter zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Niets veranderd en krijg ik dit, iemand anders ook gehad bij slimme meterportal.nl ?

De netbeheerder heeft ons te kennen gegeven dat er een verandering is geweest in uw situatie. Het kan zijn dat u verhuisd bent of dat u overgestapt bent naar een andere energieleverancier. De netbeheerder is uit privacyoverwegingen gestopt met het aanleveren van data.

U heeft aangegeven dat u nog steeds op dit adres woont en wij zullen dit doorgeven aan de netbeheerder om de datastroom weer op gang te brengen. Wij kunnen niet inschatten hoe lang dit kan duren maar we doen er alles aan om dataverlies te voorkomen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:01:
Niets veranderd en krijg ik dit, iemand anders ook gehad bij slimme meterportal.nl ?

De netbeheerder heeft ons te kennen gegeven dat er een verandering is geweest ……….
Is slimme meterportal.nl een organisatie die zorgvuldig omgaat met de klantgegevens? Let wel, slimme meterportal.nl is een zogenaamde derde partij, d.w.z. geen netwerkbedrijf noch een energieleverancier. Ik heb het persoonlijk niet zoveel vertrouwen in dergelijke buiten alles staande bedrijfjes. Wellicht weet de werkelijke energieleverancier van niets over die veronderstelde verhuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Rol-Co schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:01:

De netbeheerder heeft ons te kennen gegeven dat er een verandering is geweest in uw situatie. Het kan zijn dat u verhuisd bent of dat u overgestapt bent naar een andere energieleverancier. De netbeheerder is uit privacyoverwegingen gestopt met het aanleveren van data.

U heeft aangegeven dat u nog steeds op dit adres woont en wij zullen dit doorgeven aan de netbeheerder om de datastroom weer op gang te brengen. Wij kunnen niet inschatten hoe lang dit kan duren maar we doen er alles aan om dataverlies te voorkomen.
ja, kreeg dezelfde melding. Ook niet verhuisd van woning noch leverancier. Na bevestigen werkt het weer naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Techneut schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:37:
[...]
Is slimme meterportal.nl een organisatie die zorgvuldig omgaat met de klantgegevens? Let wel, slimme meterportal.nl is een zogenaamde derde partij, d.w.z. geen netwerkbedrijf noch een energieleverancier. Ik heb het persoonlijk niet zoveel vertrouwen in dergelijke buiten alles staande bedrijfjes. Wellicht weet de werkelijke energieleverancier van niets over die veronderstelde verhuizing.
Ik heb nog nooit iets bijzonders gehad wat ik aan smp kan toeschrijven dus dat zal wel los lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Techneut schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:15:
Dit deel van de energievoorziening wordt dan ook juist niet aan de markt overgelaten. Niet voor niets is destijds besloten om de netbedrijven (infrastructuur) daar buiten te houden.
Ah, vandaar dat we ruim zo veel netbeheerders hebben en niet 1 TenneT ;)
Dat heeft weinig met die versnippering die je noemt te maken. De talloze tegen elkaar concurrerende "winkeltjes" heeft volgens mij niemand last van.
Maar m.i wél tegen invoering van smart-grids.
Dan krijg je ook weer onderlinge handel als jij (Nuon) teveel zonnestroom hebt en jouw buren (Eneco) te weinig. Dan kan je dus niet makkelijk de energie in een smart-grid verdelen. (leveranciers als voorbeeld).

Als de "slimme" meters daar nou geschikt voor waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ja, maar dat laatste is met het zelfde netwerkbedrijf geen enkel probleem.
Tenet is zoals bekend mag zijn een ander verhaal. Vroeger heette het S.E.P. (Samenwerkende Elektriciteit Productiebedrijven. Samenwerkend toen Provincies onderling door hoogspanningslijnen werden verbonden en grensprovincies later ook met het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
LooneyTunes schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:06:
[...]

Ah, vandaar dat we ruim zo veel netbeheerders hebben en niet 1 TenneT ;)

[...]

Maar m.i wél tegen invoering van smart-grids.
Dan krijg je ook weer onderlinge handel als jij (Nuon) teveel zonnestroom hebt en jouw buren (Eneco) te weinig. Dan kan je dus niet makkelijk de energie in een smart-grid verdelen. (leveranciers als voorbeeld).

Als de "slimme" meters daar nou geschikt voor waren.
Maar dat is toch ook gewoon hoe een smart grid werkt? Je kan het op kleine schaal verdelen, maar net zo goed op grote schaal, als Nuon teveel heeft en Eneco te weinig, dan lijkt het mij een prima idee dat die het aan elkaar verkopen.

En misschien begrijp ik het verkeerd, maar slimme meters zijn toch prima geschikt voor een smart grid? De meter is uiteraard niet verantwoordelijk voor gebruik, je laadpaal moet maar besluiten bij welke elektriciteitsprijs hij gaat laden. Je meter moet alleen kunnen bepalen hoeveel stroom tegen welk tarief je gebruikt (of levert), immers zal een smart grid gewoon prijs gestuurd moeten zijn. En met een resolutie van een kwartier (en mogelijk beter als noodzakelijk) kan je dat prima doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Joosie200 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:30:
[...]

Ja, dat begrijp ik. Mijn meter draait probleemloos achteruit inmiddels voor 8 dagen. Maar daarop issie niet ingesteld en dus geijkt. Ik wacht wel tot ie op de afkeurlijst komt en Enexis verplicht hem in een batch met mijn hele woonwijk komt vervangen. Tot die tijd zit er zoals ik het lees geen verplichting in. Want zoals je zegt heb ik weinig moeite met een mogelijk gering verschil in mijn nadeel wanneer ik automatische saldering behoud op de meter zelf.
Niet bedoeld als bangmakerij of als pro-slimme meter argument; maar ik ben in het (arbeids)verleden enkele malen een ferrarismeter tegengekomen die de helft van het werkelijke aan opwek registreerde. Verbruik ging wel goed. Waarmee ik alleen maar wil aangeven dat je zonder referentie niet altijd kunt zeggen of iets wel of niet probleemloos werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Sissors schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:06:
[...]

Maar dat is toch ook gewoon hoe een smart grid werkt? Je kan het op kleine schaal verdelen, maar net zo goed op grote schaal, als Nuon teveel heeft en Eneco te weinig, dan lijkt het mij een prima idee dat die het aan elkaar verkopen.
Maar als Groningen te veel heeft (en dus de spanning te hoog laat worden waardoor zonnepanelen uitschakelen) kan dat (tot nu toe) niet opgelost worden.
Een smart-grid is een lokaal systeem (woonwijk niveau) die je dan weer in een smart-grid kan plaatsen etc.
De afstanden kunnen niet al te groot zijn omdat je dan weer (extra) verliezen (gebrek aan kabelcapaciteit) in het net gaat krijgen.
En misschien begrijp ik het verkeerd, maar slimme meters zijn toch prima geschikt voor een smart grid?
Niet als key-element in het grid.
En voor zover ik weet weet de huidige "slimme"meter niets van tarieven.
Een laadpaal idem. (al zou je die nog slim kunnen maken via IOT)

Maar een smart-grid meter kan communiceren met "de buren" (al dan niet via de wijkcentrale) waar er ergens stroom nodig is en waar aanbod is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
EddoH schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:15:
[...]

Niet bedoeld als bangmakerij of als pro-slimme meter argument; maar ik ben in het (arbeids)verleden enkele malen een ferrarismeter tegengekomen die de helft van het werkelijke aan opwek registreerde. Verbruik ging wel goed. Waarmee ik alleen maar wil aangeven dat je zonder referentie niet altijd kunt zeggen of iets wel of niet probleemloos werkt.
Gelukkig heb ik een dzt 6002 die rechtstreeks noteert wat de opbrengst is. Ferrarismeter is inclusief verbruik. 1 en 1 is 2 en je kunt goed zien hoeveel er opgewekt is en verbruikt. Uiteraard moet ik er maar vanuit gaan dat de ferraris goed geijkt is want dat valt voor mij niet te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:15
Joosie200 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:35:
[...]

Gelukkig heb ik een dzt 6002 die rechtstreeks noteert wat de opbrengst is. Ferrarismeter is inclusief verbruik. 1 en 1 is 2 en je kunt goed zien hoeveel er opgewekt is en verbruikt. Uiteraard moet ik er maar vanuit gaan dat de ferraris goed geijkt is want dat valt voor mij niet te controleren.
Ik controleer met een eigen verbruikmeter mid gecertificeerd en pv opbrengst met een S0 meters de ferraris, en verzamel alvast gegeven voor als de ferraris vervangen moet worden. Op die manier hoop ik geneuzel over de juiste aanwijzig van de Ferraris en de digitale meter te kunnen tackelen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

wizzopa schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:35:
[...]

Ik controleer met een eigen verbruikmeter mid gecertificeerd en pv opbrengsts met een S0 meters de ferraris, en verzamel alvast gegeven voor als de ferraris vervangen moet worden. Op die manier hoop ik geneuzel over de juiste aanwijzig van de Ferraris en de digitale meter te kunnen tackelen.
Dat is een goede methode. Ook exact de manier waarop ik dus eerder ferrarismeters de fout in heb zien gaan. Geneuzel zou ik het dus niet per definitie willen noemen, eerder een feit dat gewoon niet alle meters correct registreren, incidenteel of niet (over het technisch waarom doe ik geen uitspraken, ik ken alleen de meetresultaten). Er is gewoon niet zwart/wit te zeggen dat een ferrarismeters wel(of niet) voldoet. Sommige ferrarismeters zijn er op ontworpen en geijkt, andere niet maar registreren goed, en weer andere gaan grandioos de fout in.

De enige manier is het controleren door te meten. En als ik een netbeheerder was dan wist ik het wel; onzekerheid van oude ferraris eruit, gecontroleerd en geijkte meter met ondersteuning voor teruglevering er in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
EddoH schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:46:
[...]

Dat is een goede methode. Ook exact de manier waarop ik dus eerder ferrarismeters de fout in heb zien gaan. Geneuzel zou ik het dus niet per definitie willen noemen, eerder een feit dat gewoon niet alle meters correct registreren, incidenteel of niet (over het technisch waarom doe ik geen uitspraken, ik ken alleen de meetresultaten). Er is gewoon niet zwart/wit te zeggen dat een ferrarismeters wel(of niet) voldoet. Sommige ferrarismeters zijn er op ontworpen en geijkt, andere niet maar registreren goed, en weer andere gaan grandioos de fout in.

De enige manier is het controleren door te meten. En als ik een netbeheerder was dan wist ik het wel; onzekerheid van oude ferraris eruit, gecontroleerd en geijkte meter met ondersteuning voor teruglevering er in.
Jij probeert iedereen hier bang te maken dat hun metertje te weinig aangeeft voor terug leveren.
Als de netbeheerder dit ook weet zal hij dus met alle plezier die meter laten hangen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:19:
[...]

Jij probeert iedereen hier bang te maken dat hun metertje te weinig aangeeft voor terug leveren.
Als de netbeheerder dit ook weet zal hij dus met alle plezier die meter laten hangen.
Ik probeer helemaal niemand bang te maken, ik kom alleen met enkele ervaringen uit de praktijk. Het is aan ieder zelf of hij daar iets mee wil doen.
Meten = weten. Iets meten met apparatuur die daar niet voor geijkt dan wel bedoeld is geeft onzekerheid. Dat is het enige wat ik aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vandaag een e-mail van de netbeheerder in de inbox n.a.v. de aanmelding van mijn zonnepanelen, hieronder een deel van het bericht.

Geschiktheid meter
Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering. Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan. Om deze reden bieden wij u kosteloos een vervanging van uw huidige meter voor een slimme digitale meter aan.

Slimme digitale meter
De slimme digitale meter registreert op aparte telwerken hoeveel energie u verbruikt of teruglevert. Op verzoek van uw energieleverancier lezen wij de meter uit. Standaard gebeurt dit 6 keer per jaar. Wanneer u kiest voor de slimme digitale meter vervangen wij, indien technisch mogelijk, ook de gasmeter.

U wilt uw meterstanden niet automatisch laten uitlezen?
Als u niet wilt dat uw meterstanden op afstand worden uitgelezen, zetten we deze functie uit. U blijft dan zelf de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.
Als u geen slimme digitale meter geplaatst wilt hebben dan kunt u deze weigeren. In dat geval plaatst Enexis Netbeheer kosteloos een conventionele digitale meter. Dit type meter registreert op dezelfde wijze als de slimme digitale meter maar is niet op afstand uitleesbaar.
Let op: Indien u kiest voor de conventionele digitale meter kan mogelijk het dubbel tarief komen te vervallen.

Aanvraag kosteloze metervervanging
Om opdracht te geven voor de metervervanging vragen wij u deze e-mail te beantwoorden en onderstaande informatie te verstrekken:
...

Ik moet dus zelf actie ondernemen voor een andere meter wat ik overigens niet ga doen. Ik heb de Ferrarismeter nu 5 dagen gemonitord en hij registreert de terug geleverde stroom correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Duidelijke uitleg van de netbeheerder. Ook duidelijk is dat de zogenaamde "domme meter" die communicatiemodule helemaal niet aan boord heeft, iets waarover af en toe wel eens verschillend over wordt gedacht. Het lijkt me zinvol om daar even op te wijzen. Ze verstrekken die helemaal niet communicerende meters dus nog wel terdege!

Wat je laatste zin betreft, je eigen constatering dat terug leveren correct wordt gemeten bewijst voor de netbeheerder niet dat de gemeten waarden ook binnen de nauwkeurigheidsklasse van de meter liggen. Volkomen legaal dat men dat wel vereist, ook al vind je een mogelijk klein verschil in jouw nadeel geen probleem. Heel goed mogelijk dat ze naar aanleiding van die aanmelding dan ook gewoon willen dat je meter op korte termijn wordt vervangen. Volgens mij is daar weinig tegen in te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@Techneut. Als het ècht verplicht is dan is er inderdaad geen andere optie dan accepteren. Wat ik me wel nog afvraag in deze: wat is het verschil tussen een slimmemeter met uitgeschakelde module voor het op afstand uitlezen en een 'gewone' digitale meter die deze module in het geheel niet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het voornaamste verschil mag duidelijk zijn, een uitgeschakelde module kan op afstand weer worden ingeschakeld. Verder is het naar verluidt exact hetzelfde type meter. Of de P1-poort om zelf afleesapparatuur op aan te sluiten ook ontbreekt is me niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-09 21:35

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

@Megalodon_67 Tot nu toe zijn de slimme meters nog niet verplicht. De EU heeft als richtlijn gesteld dat in 2020 minstens 80% van de consumenten een slimme meter heeft. Daar vallen wij iig niet onder.

Wij hebben de Ferrarismeter ook nog gewoon hangen (een die kan terugdraaien en een die nog niet is afgekeurd), ondanks twee keer een verzoek tot vervangen ervan van Enexis.

Ze gaven de laatste keer, toen ik de ingeplande datum afbelde, al aan dat we nog een laatste keer een verzoek gaan krijgen (ik vermoed nog in 2019) om de oude meter alsnog te vervangen door een slimme. Dat is voor de twijfelaars, gaf de medewerkster aan.

Wij zijn geen twijfelaars zolang ze het vervangen van de ferrarismeter niet kunnen verplichten.

Op het moment dat ze het wettelijk verplichten zit er niets anders op, al ga ik er zelf geen cent voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Techneut schreef op woensdag 3 april 2019 @ 19:51:
Het voornaamste verschil mag duidelijk zijn, een uitgeschakelde module kan op afstand weer worden ingeschakeld. Verder is het naar verluidt exact hetzelfde type meter. Of de P1-poort om zelf afleesapparatuur op aan te sluiten ook ontbreekt is me niet bekend.
Ik ben (in ieder geval tot 2018) geen 'conventionele' digitale meter tegengekomen met P1 poort.
Je kunt er van uitgaan dat een puur domme meter geen P1 poort heeft. P1 is onderdeel van de DSMR specificaties en een domme meter ondersteunt deze specificatie per definitie niet, anders zouden de andere functionaliteiten zoals de communicatiemodule er ook op/in moeten zitten en actief moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Weet iemand (voor het geval mijn Ferrarismeter eruit moet) of je het aan- en uitzetten van de module voor op afstand uitlezen zelf kan beheren en/of je ten allen tijde kan zien of er remote ingelogd is geweest? Indien je de netbeheerder maar op zijn blauwe ogen moet vertrouwen dat de module uitstaat dan wordt het een no-go voor mij. Wie de energieforums van Tweakers al enige tijd volgt weet wat voor fratsen deze organisaties uithalen om mensen teveel te laten betalen voor zaken als gas-capaciteitstarief of afsluiten gasaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 14-09 22:44
Volgens mij blijft de meter op afstand benaderbaar voor bijvoorbeeld een 'ping' en updates. Dus uit is het nooit. Je kan dit niet zelf beheren vziw (tenzij je onder zelf beheren schaart een aanvraag via de netbeheerder). Mijn ISKRA AM550 laat wel zien wanneer hij benaderd is en waarvoor (meterstanden of updates) maar als je het niet vertrouwt is dat niet betrouwbaar natuurlijk. De enige optie is dan de domme digitale meter zonder P1 en comm. module. Geen idee of dat nog te krijgen is, bij mij wilde ze alleen de ISKRA ophangen of niets.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Megalodon_67 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:16:
Weet iemand (voor het geval mijn Ferrarismeter eruit moet) of je het aan- en uitzetten van de module voor op afstand uitlezen zelf kan beheren en/of je ten allen tijde kan zien of er remote ingelogd is geweest? Indien je de netbeheerder maar op zijn blauwe ogen moet vertrouwen dat de module uitstaat dan wordt het een no-go voor mij. Wie de energieforums van Tweakers al enige tijd volgt weet wat voor fratsen deze organisaties uithalen om mensen teveel te laten betalen voor zaken als gas-capaciteitstarief of afsluiten gasaansluiting.
Je kunt het aan- en uitzetten niet zelf beheren, maar je kunt op moderne meters wel zien of de 'administratief uit' modus aan staat en op sommige meters wanneer er voor het laatst is uitgelezen. Ligt wel aan het type meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer het salderen eraf gaat is de rekensom voor de slimme meter

1000 euro verbruikt aan stroom x 21% is 210 euro voor de overheid.

1000 euro geleverd geen BTW terug.

Op de oude draaischijf meter draai je dus ook je BTW terug. 210 winst dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 22:49:
Wanneer het salderen eraf gaat is de rekensom voor de slimme meter

1000 euro verbruikt aan stroom x 21% is 210 euro voor de overheid.

1000 euro geleverd geen BTW terug.

Op de oude draaischijf meter draai je dus ook je BTW terug. 210 winst dus
1000 euro aan stroom is 4500 kWh, ik denk niet dat er mensen met zonnepanelen zijn die 4500 kWh aan verbruik over hebben maar ook leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt mijn voorbeeld berekening natuurlijk delen door 10 om mijn punt te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Megalodon_67 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:16:
Het uitlezen gaat altijd door, er word alleen niks administratief mee gedaan. Maar even handmatig inloggen en ze zien alles weer.
En ook kan er wel eens per ongeluk iets verkeerds aan gevinkt worden.
Hier komt ie er niet in, zodra verplicht gaat er lood om. Kunnen ze bellen of langs komen zoveel ze willen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:22
Rol-Co schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 22:59:
[...]

1000 euro aan stroom is 4500 kWh, ik denk niet dat er mensen met zonnepanelen zijn die 4500 kWh aan verbruik over hebben maar ook leveren.
Overdag wekken mijn zonnepanelen energie op maar dan verbruik ik niet zo heel veel stroom (beide werken, kids op school).
's avonds als iedereen thuis is dan wordt er volop verbruikt maar niets meer opgewekt.

Dus in principe verkoop ik (als salderen eraf gaat) overdag mijn stroom tegen 12 cent en 's avonds mag ik het terugkopen voor 21 cent.

*Uiteraard als het salderen weggaat gaan we zorgen dat de vaatwasser, wasmachine en droger overdag draaien.*

Louzy#2475

Pagina: 1 ... 42 ... 54 Laatste