Vandaag lakherstel geprobeerd op onze auto. Hij bleek achteraf parelmoer/multicoat lak te hebben. Als ik dit vooraf wist was ik er nooit aan begonnen denk ik.
Ik had wat youtube filmpjes gekeken. Het plan was lakstift en polijsten met boormachine.
Voor:
Lakschade gevuld met lakstift 1 (rood metallic), drogen, licht gepolijst, lakstift nummer 2 (rood aangekleurde transparante lak).
Alleen met polijsten daarna kreeg ik opeens lichte rode vlek (terwijl de nieuwe lak nog lang niet richting vlak was). Dus gelijk gestopt en naar de lakwinkel terug advies gevraagd. Ik moest schuren om te vlakken, niet polijsten.
Dus: schuren dan nog eenmaal polijsten. Daarvoor kon ik hetzelfde middel gebruiken volgens hun, was niet te grof. Helaas bleek dat niet waar, na het schuren (doodeng 1e keer):
Zag het er goed uit, maar na nogmaals polijsten mega roze vlek. Ik zat dus door de bovenste gekleurde laag heen
Gezien dit een leertraject was, en het ergste wat kon gebeuren is dat hij alsnog gespoten moest worden: vol gekliederd met de tweede lakstift, laten drogen en vlak geschuurd:
De roze vlek was weg, de kras ook, alleen omdat de laatste klieder boel te “dik” was heb ik nu juist een wat donkere vlek.
Uiteindelijk ben ik tevreden, ik heb veel geleerd, en achteraf was zo’n multi-coat lak echt wel veel te moeilijk voor een beginner
Daarna nog een tweede schade gepakt waarbij ik geschuurd heb, lakstift toegepast, weer geschuurd en als laatste zeer licht gepolijst, en die is top, daar zie je weinig meer van. Alleen de diepste kras zie je nog zitten, maar is wel gewoon rood.
Lessons learned:
- nooit meer een auto met multicoat lak, volgende gewoon metallic
- polijsten is enger dan korrel 2500 wetsanden
- Geen schade meer rijden
Ik ga met de plek op de klep proberen te leven, en anders kan ik altijd alsnog een spuiter een paar honderd euro’s betalen 🤣
[
Voor 3% gewijzigd door
_eLMo_ op 13-02-2024 18:37
]