Det schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:56:
[...]
Doe even goed onderzoek aan de hand van het bouwjaar van je TR7. Oudere engelse voertuigen (ik heb hands-on ervaring met een '68 Triumph Bonneville) hebben vaak de plus en min omgedraaid. Dus de kabel vanaf de plus van de accu gaat naar het frame van het voertuig. En de min kabel wordt aangesloten op de gebruiker. Dat hoort zo. Zo lezen zou dit wel eens overeen kunnen komen met wat je in het handboek ziet...
Ik wou net dezelfde opmerking plaatsen, maar nog algemener. Het was tot in de jaren 70 niet ongewoon dat een auto "body positive" was, in plaats de nu gebruikelijke "body negative". Ook binnen dezelfde modelserie kan dit in de loop van tijd veranderen of een eerdere eigenaar heeft een conversie gedaan.
Daarom mijn advies om pas aan de elektra te gaan werken als je op z'n minst basiskennis hebt. Het scheelt dat een TR7 geen computers heeft, en er niet direct iets kapot kan gaan als een accu verkeerd-om aangesloten wordt, maar het kan wel nare kortsluitingen veroorzaken.
Over de lage spanning op de bobine tijdens het starten; hou er rekening mee dat de startmotor zodanig stroom trekt dat de accuspanning inzakt. Je zult dus geen 12v op de bobine meten. Overweeg er dus eens een goede startaccu bij te hangen met een stel goede (!) startkabels en kijk dan of je spanning beter op peil blijft.
Klopt, bij vrijwel iedere auto zakt de spanning rustig tot 7 of 8 volt tijdens het starten en dat zou geen probleem hoeven zijn als bobine, verdeler(kap), bougiekabels en bougies goed zijn. Met 15 jaar stilstand, heb ik daar sterk mijn twijfels bij. Er treedt overal oxidatie op, isolatie degradeert, etc.
Een ander punt bij een auto die zo lang stil heeft gestaan, is dat de carburateur zo goed als zeker vuil zal zijn en de naald waarschijnlijk blijft hangen.
Ik zou daarom zelf sowieso starten met een revisie van de carburateur. Want met een goed werkende carburateur is kans dat hij start met zwakke ontsteking aanwezig, maar met een vervuilde, niet goed functionerende carburateur kan de ontsteking nog zo goed en sterk zijn, hij gaat dan nooit starten.
@
drestar
Nogmaals, ga niet zomaar dingen proberen als je de basics niet kent. Een TR7 is, zeker vergeleken met moderne auto's, simpel, maar er zijn genoeg ervaren monteurs die helemaal klem lopen op de oude techniek. Ik heb zelf bijv. totaal geen moeite met een jaren 90 auto, maar zal ook echt moeten studeren op hoe een carburateur werkt en afgesteld moet worden, en idem voor de ontsteking of kleppen.
Begin met de aanschaf van een goede werkplaatshandleiding, zoals van
Haynes.
En neem lekker de tijd. Beter dat je eerst onderzoekt of de bedrading goed is, dan gelijk een tijdelijke draad pakken en die parallel leggen. Naast dat ik niet verwacht dat dit het probleem op gaat lossen, mocht het wel werken, moet je alsnog gaan onderzoeken wat er exact mis gaat.
De auto is simpel, zoveel draden zitten er niet in de motorruimte, dus heel complex kan de diagnose ook niet zijn.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier