Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Toevallig iemand hier ervaring mee welke kant deze op moet? Ik vermoed dat dezelfde remklauwen ook op een Skoda, Swat & Audi zitten. Of is dat links en rechts verschillend?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik zal hier wel e.e.a. bijhouden over de progressie met de reparatie.
Plan was eigenlijk om hem na reparatie van de hand te doen. Maar mijn dochter (die nu net met haar rijlessen begonnen is) heeft haar zinnen al op de auto gezet.
Ik heb recent een hobbyloods gebouwd juist om lekker wat te kunnen klussen dus daar zal dit de eerste van zijn.
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
- trekhaak
- kabelset
- interieurfilter (5000 geleden beurt gehad, maar dat ding wat erin zit is ranzig?)
- olieschroef met ringen (zit een ring tussen voor een VTI, lekt olie)
- ruitenwissers (je ziet niks meer als deze gaan wissen)
- kofferbak gasveren
- 5 liter 5W40 olie
- multiriem set, waarschijnlijk is de spanner gaar, die rol ziet er niet uit en riem van 1 jaar/15.000km oud is kaal op de achterkant.
- Haynes boek
Ik durf in deze motor geen 0W30 of 5W30 te doen, vorige eigenaar gebruikte altijd 5W40.
Hoop dat ik aan deze minder hoef te sleutelen dan de 206. Heeft 267.000km op de teller, is weer eens wat anders dan 428.000
[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 26-08-2024 14:05 ]
Leuk man als je een beetje ruimte hebt om lekker te klussen, succes!EdwinC schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:06:
Ik heb zaterdag een Suzuki Swift uit 2009 opgehaald met een lekke koppakking.
Ik zal hier wel e.e.a. bijhouden over de progressie met de reparatie.
Plan was eigenlijk om hem na reparatie van de hand te doen. Maar mijn dochter (die nu net met haar rijlessen begonnen is) heeft haar zinnen al op de auto gezet.
Ik heb recent een hobbyloods gebouwd juist om lekker wat te kunnen klussen dus daar zal dit de eerste van zijn.
De motorsteunen zijn erg gaar:
:strip_exif()/f/image/WQ5KJQEjyrD30LH44WcAxUS5.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gaat om onderdeelnummer 11910-78101 of 11910-78120.
Ik kan echt niets vinden, niet op de bekende onderdelenwebsites, ebay, google etc. Het dichtstbij is deze op ebay, maar die is 90 graden gedraaid, en dat past natuurlijk niet.
Heeft iemand een idee hoe ik goede vervangende steunen kan vinden, of deze kan reviseren op de een of andere manier?
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Heb je al gekeken of Powerflex of Superflex geen vervangen bussen levert? Dit zijn enkel het binnenwerk.EMP schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:41:
Ik ben mijn Suzuki Alto uit 1985 aan het repareren (lees, een ander motorblok in aan het zetten), en waar mogelijk vervang ik ook de slijtageonderdelen.
[Afbeelding]
Ik kan echt niets vinden, niet op de bekende onderdelenwebsites, ebay, google etc. Het dichtstbij is deze op ebay, maar die is 90 graden gedraaid, en dat past natuurlijk niet.
Heeft iemand een idee hoe ik goede vervangende steunen kan vinden, of deze kan reviseren op de een of andere manier?
En wellicht kan een bedrijf iets voor je betekenen wat vulkanisatie doet.
https://www.vulkanisatiezeeland.nl/ (geen aandelen of linkjes met dit bedrijf gewoon een google found).
[ Voor 7% gewijzigd door EdwinC op 26-08-2024 14:59 ]
Het is even de vraag of ze willen verzenden (en wat dat vervolgens kost), maar hier staat hij wel te koop. En het lijkt origineel Suzuki te zijn, dus wellicht kan het ook nog via de dealer in Nederland?EMP schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:41:
Ik ben mijn Suzuki Alto uit 1985 aan het repareren (lees, een ander motorblok in aan het zetten), en waar mogelijk vervang ik ook de slijtageonderdelen.
[Afbeelding]
Die had ik ook gezien, maar de website verstuurt niet naar NL. Ik heb ze maar een mail gestuurd of ze het alsnog kunnen verzenden hierheen en wat de kosten zouden zijn.deepbass909 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:11:
[...]
Het is even de vraag of ze willen verzenden (en wat dat vervolgens kost), maar hier staat hij wel te koop. En het lijkt origineel Suzuki te zijn, dus wellicht kan het ook nog via de dealer in Nederland?
Ook een goed idee, thanks! Ga ik eens informeren.EdwinC schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:54:
[...]
Heb je al gekeken of Powerflex of Superflex geen vervangen bussen levert? Dit zijn enkel het binnenwerk.
En wellicht kan een bedrijf iets voor je betekenen wat vulkanisatie doet.
https://www.vulkanisatiezeeland.nl/ (geen aandelen of linkjes met dit bedrijf gewoon een google found).
My anime addiction.
In ieder geval al flink wat delen los waaronder het kleppendeksel.
:strip_exif()/f/image/IVADcI6IfFNGNd2JFuOWOBui.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen ik het inlaatspruitstuk eraf haalde zag ik ook een gescheurde koelslang dus die moet ik ook ff vervangen.
:strip_exif()/f/image/uEsGRLWwlg6VLZdIguHwHLph.jpg?f=fotoalbum_large)
Eea kan wel even duren want ik doe het rustig aan en tussendoor want ik heb nog flink wat andere klussen rondom huis liggen die ook moeten gebeuren.
En de Saab van mijn neefje moet ook nog nieuwe koppelingsplaten krijgen.
De oorzaak van de lekke koppakking? Liep de auto nog? Als de koppakking er uit ligt omdat hij zo warm is geworden doordat hij zonder water heeft gereden is de kans op extra schade wel flink groter.EdwinC schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:51:
Toen ik het inlaatspruitstuk eraf haalde zag ik ook een gescheurde koelslang dus die moet ik ook ff vervangen.
Ja de auto liep nog prima, hij is direct aan de kant gezet toen er rook onder de kap vandaan kwam en daarna afgesleept.GWBoes schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:15:
[...]
De oorzaak van de lekke koppakking? Liep de auto nog? Als de koppakking er uit ligt omdat hij zo warm is geworden doordat hij zonder water heeft gereden is de kans op extra schade wel flink groter.
Er is natuurlijk wel een risicootje dat de kop krom is maar daar komen we wel achter als die gedemonteerd is. Dan wordt het of vlakken of een andere kop erop. Beide geen ramp alleen wel wat extra kosten.
Vlakken moet je sowieso wel doen als je de kop eraf haalt, dus dat zijn eigenlijk geen extra kosten. Het is zo te zien al wel een aluminium kop, dus kijk ook of het revisiebedrijf hem kan afpersen. Het zou zonde zijn als hij weer in elkaar zit en er blijkt een scheurtje in te zitten.EdwinC schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:18:
[...]
Ja de auto liep nog prima, hij is direct aan de kant gezet toen er rook onder de kap vandaan kwam en daarna afgesleept.
Er is natuurlijk wel een risicootje dat de kop krom is maar daar komen we wel achter als die gedemonteerd is. Dan wordt het of vlakken of een andere kop erop. Beide geen ramp alleen wel wat extra kosten.
Je zou een Suzuki dealer kunnen contacteren over deze motorsteunen. Ik had laatst wat rubbers nodig voor een Daihatsu, een dealer kon deze zo voor mij uit Duitsland halen, die waren voor de rest ook niet verkrijgbaar.EMP schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:41:
Andere optie is een bedrijf zoeken die er een bus in perst, maar dan raak je wel wat comfor kwijt wellicht.
Dank je goeie tip. Ik heb de dealer gemaild, ze komen er binnen een paar dagen op terug.BlackthunderAwf schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:11:
[...]
Je zou een Suzuki dealer kunnen contacteren over deze motorsteunen. Ik had laatst wat rubbers nodig voor een Daihatsu, een dealer kon deze zo voor mij uit Duitsland halen, die waren voor de rest ook niet verkrijgbaar.
Andere optie is een bedrijf zoeken die er een bus in perst, maar dan raak je wel wat comfor kwijt wellicht.
Hoe vind ik een bedrijf dat dit soort rubbers kan persen? Mijn Google skills laten mij hier in de steek
[ Voor 9% gewijzigd door EMP op 27-08-2024 19:28 ]
My anime addiction.
Ebay:EMP schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:41:
https://www.ebay.com/itm/...984dd6a24163f2b8e857e6b7a
In Cyprus, wel de laatste.
Je kan ook Pakistan even mailen:
https://rubberkingmoulder.com/product/11910-78101/
[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 27-08-2024 20:11 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Die van eBay is 90 graden gedraaid, gaat niet passenTeijgetje schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:04:
[...]
Ebay:
https://www.ebay.com/itm/...984dd6a24163f2b8e857e6b7a
In Cyprus, wel de laatste.
Je kan ook Pakistan even mailen:
https://rubberkingmoulder.com/product/11910-78101/

En die rubberkingmoulder… ik ga er een mailtje aan wagen maar het is alleen een nummer wat ze online hebben staan. Ik ben benieuwd…
My anime addiction.
We hebben hier wel wat landbouw mechanisatiebedrijven zitten of wat mensen in de autocross/technisch aangelegde mensen die zoiets doen.EMP schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:27:
[...]
Dank je goeie tip. Ik heb de dealer gemaild, ze komen er binnen een paar dagen op terug.
Hoe vind ik een bedrijf dat dit soort rubbers kan persen? Mijn Google skills laten mij hier in de steek
Je moet er wel om denken dat de bus waarin de bout zit, lang genoeg is waardoor de bus niet in de bout kan schuiven. Wij hebben dat toen opgevuld met wat waaiers. Maar voor onze crossauto komt het allemaal niet zo precies.
Interieurfilter is waarschijnlijk de afgelopen 2 jaar niet vervangen, was heel smerig (zwart, en niet omdat er actief kool in zit, want dat was niet zo). Carterstop was compleet platgedrukt, opstaande rand en binnenkant nog geen halve mm meer. Die lekte. Olie die er daarbij uit kwam (vinger met latex handschoen kan nou eenmaal niet alles afsluiten) vond ik te smerig om weer terug te gooien, dus een restje 5W40 dat ik nog had staan gebruikt om bij te vullen.
Verder is bij deze auto het kleppendeksel los geweest en is die weer opnieuw gemonteerd met vloeibare pakking. Ik heb het idee dat op de achterkant het een en ander nog lekt. Heb nu de boutjes schoongemaakt met een doekje, kijken of daar binnenkort weer nieuwe olie op zit.

Auto van de buren heeft olie gelekt op de straatstenen. Hoe krijg je dat het beste weg?
Catch: er spelen hier veel kinderen op straat en we hebben de hemelwaterafvoer via goten, niet via putten. Dus even wegspuiten in een out wordt hem niet. Zware chemicaliën doen we dan ook liever niet.
Iemand ideeën?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Remmenreiniger en een paar oude doeken, dat werkt over het algemeen prima.The Eagle schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:17:
Aangezien hier sleutelaars zitten, hier even vragen:
Auto van de buren heeft olie gelekt op de straatstenen. Hoe krijg je dat het beste weg?
Catch: er spelen hier veel kinderen op straat en we hebben de hemelwaterafvoer via goten, niet via putten. Dus even wegspuiten in een out wordt hem niet. Zware chemicaliën doen we dan ook liever niet.
Iemand ideeën?
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
yupThe Eagle schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:26:
Remmenreiniger er op spuiten en dan met die doeken opdeppen begrijp ik?
En als het niet ingetrokken is: kattengrint dat absorbeert als en gek en kan je opvegen.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Dit inderdaad. En niet te zuinig met de remmenreiniger. Kost geen fluit bij de Action, dus gewoon een paar bussen er overheen knallen en deppen maar.ToolkiT schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:38:
[...]
yup
En als het niet ingetrokken is: kattengrint dat absorbeert als en gek en kan je opvegen.
Desnoods daarna nog een paar emmers heet water met een sloot Dasty erop gooien en dan kattengrit. Afhankelijk van het soort klinker zal je het misschien wel blijven zien, maar het ergste krijg je er echt wel af.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Auto daar op de brug, olie aftappen met een losse bak op de transmissiekrik op 1,5 meter hoogte.
Loop ik op een gegeven moment met mijn schouder tegen die bak aan

Hele vloer van de werkplaats onder de olie

Ook mooi zijn van die opvangvaten die je kunt legen met persdruk, daar kun je ook mooie video's van vinden

Overigens gebruik ik zelf ook altijd kattengrit en daarna remmenreiniger, werkt prima
[ Voor 6% gewijzigd door DaWaN op 02-09-2024 22:21 ]
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Weet nog de eerste keer m'n 1.4HDI servicen na aanschaf. Ding had 50.000km met dezelfde olie gereden. Kreeg het oliefilter niet uit de deksel (zo'n ecofilter insert). Dus ik geef het ding een ruk, vliegt eraf met nog een bak olie erachteraan, mooi tegen de muur van ons huis...
Je ziet er inmiddels niks meer van, het is op de regenkant van het huis, gele steen, maar dat is nog lange tijd zwart geweest.
Krukasbout losgehaald, 3 slagmoersleutels faalde...... van 450nm tot 700nm..... Uiteindelijk de krukas maar geblokeerd en toen met de ratel (verlengt met een lange pijp) de bout losgetrokken
:strip_exif()/f/image/Lzc5MbNOfFaoMD37KZi3o5G5.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder alvast de radiateur verwijderd want die ga ik ook vervangen. En begonnen met het uitlaatspruitstuk los te halen. Maar er is nog een hoop te sleutelen

To be continued.
Andere bouten valt op zich wel mee, er worden al 30 jaar - als het onderhand niet al langer is - M8 en M10 bouten met 16mm en 18mm koppen gebruikt, alleen ontbreken die maten om onverklaarbare nog altijd in veel doppensets. Mijn BMW zit er vol mee (bijna alles in het onderstel is 16 of 18mm) en dat is een ontwerp uit 1990.Racer89 schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:51:
@deepbass909 Beide remklauwen waren rechtsom terug draaien. Het is gelukt was wel gekloot maar uiteindelijk is het geluk en bij de tweede ging het al makkelijker. Zonder dat hulp gereedschap is het nog lastiger denk ik. Blij dat ik deze gekocht had. Voor de schijven te wisselen moest ik echt alles demonteren nog een extra dop moeten halen, overal worden tegenwoordig andere bouten in gezet
[Afbeelding]
Hetzelfde met de glijpennen van de remklauwen. Als je ATÉ-remmen hebt, en die zijn heel veel gebruikt op Europese auto's, dan heb je vaak een 7mm inbus nodig om de glijpennen te kunnen verwijderen. Maar ook die ontbreekt heel vaak in doppensets, zelfs in zogenaamde "automotive" sets

Zonder speciaalgereedschap roterende remzuigers terugstellen kan wel, maar dan zit je vaak te klooien met puntbektangen e.d. En voor wat zo'n terugstelsetje kost, zou ik mezelf de moeite besparen.
Alleen vervang je dan de ene olie met een andere... Voordeel van WD40 is alleen wel dat het sneller wegspoelt, dat is vaak na een paar goede regenbuien wel verdwenen, weet ik uit ervaring_JGC_ schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:43:
WD40 wil ook nog wel eens helpen, maar remmenreiniger is idd een mooi stukje agressiever.

O-Weet nog de eerste keer m'n 1.4HDI servicen na aanschaf. Ding had 50.000km met dezelfde olie gereden. Kreeg het oliefilter niet uit de deksel (zo'n ecofilter insert). Dus ik geef het ding een ruk, vliegt eraf met nog een bak olie erachteraan, mooi tegen de muur van ons huis...
Je ziet er inmiddels niks meer van, het is op de regenkant van het huis, gele steen, maar dat is nog lange tijd zwart geweest.
Zal een mooi slapstick momentje zijn geweest.
Krukasbout is inderdaad een leuke... Ik mocht er ook ooit één lostrekken van m'n BMW, die zat met 410Nm vast en wordt ook wel de "Jezus" bolt genoemd, naar wat iedereen roept die hem los probeert te trekken.EdwinC schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:21:
Gisteren weer een uurtje gevonden om verder te hobbyen aan de auto.
Krukasbout losgehaald, 3 slagmoersleutels faalde...... van 450nm tot 700nm..... Uiteindelijk de krukas maar geblokeerd en toen met de ratel (verlengt met een lange pijp) de bout losgetrokken.
[Afbeelding]
Verder alvast de radiateur verwijderd want die ga ik ook vervangen. En begonnen met het uitlaatspruitstuk los te halen. Maar er is nog een hoop te sleutelen![]()
To be continued.
Uitdaging voor mij wordt nog om hem weer vast genoeg te krijgen, vooral omdat ik op het moment nog geen geschikte momentsleutel heb die zoveel aan kan. Voor blokkeren van de krukas heb ik ooit een stuk hoek-ijzer van ruim een meter gekocht en die aan de krukaspoelie vastgemaakt. Dus rustte op de vloer, en met een sterk wringijzer met extra pijp kon ik de bout uiteindelijk lostrekken.
Let er straks wel op dat die bout waarschijnlijk voor eenmalig gebruik was, en dus vervangen moet worden. Maar dat staat als het goed is wel in je werkplaatshandleiding

Vaak bu'j te bang!
-tom-562 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:07:
Beunhaas pro-tip, dop met zo'n dwars verlengstuk op de bout, verlengstuk op de carrosserie of draagarm (o.i.d.) laten rusten en een tik met de startmotor gevenHeeft bij mij al meerdere keren geholpen
Verschrikkelijk figuur en het is uiteraard niet veilig, maar is wel een manier.
Bij korte motoren (3 of 4 in lijn, V6, V8, etc) kan dit, bij lange motoren (vooral 6 cilinders in lijn, zoals BMW en Mercedes die hebben) wordt het afgeraden, omdat het de krukas kan beschadigen. Bij die motoren wil je alle kracht aan de krukaspoeliekant concentreren.
Mijn ervaring was met alleen 4-cilinders (Mazda 626 en een Volvo 940), Ik vond het wel spannend de eerste keerdeepbass909 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:19:
[...]
[YouTube: How to Remove a Crankshaft Pulley in Your Car]
Verschrikkelijk figuur en het is uiteraard niet veilig, maar is wel een manier.
Bij korte motoren (3 of 4 in lijn, V6, V8, etc) kan dit, bij lange motoren (vooral 6 cilinders in lijn, zoals BMW en Mercedes die hebben) wordt het afgeraden, omdat het de krukas kan beschadigen. Bij die motoren wil je alle kracht aan de krukaspoeliekant concentreren.
Vaak bu'j te bang!
Het verschilt sterk van motortype tot motortype hoe vast hij zit. BMW is vrij berucht bij de 6 cilinders, net als Honda. Maar ik heb ook motoren gezien waar je de bout er bij wijze van spreken met een handratel los kon draaien. En dat was niet afhankelijk van motorvermogen oid._JGC_ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:37:
Heb dat ding hier gewoon met de momentsleutel grote los kunnen trekken. Ratel niet eens nodig gehad. Vast was echter een ander verhaal.. 30Nm en dan 180 graden. Geloof dat ik tot 90 graden gekomen ben, daarna stond ik een deuk in het carter te trekken bij wijze van spreken. Ook idioot als je bedenkt dat de hele zooi geborgd is met een lullig klein inbussleuteltje door een klein gaatje in het vliegwiel.
Kijk bijv. naar de motor teardowns van I Do Cars.
Ik had zelf blokkeergereedschap in elkaar gelast wat pas na 5 iteraties sterk genoeg was. Toen uiteindelijk die bout los kwam met een enorme knal dacht ik dat het gereedschap de geest gegeven had. Dat het de bout zelf was, kwam toen al niet eens meer in mij op

Dit weekend nog even de krukaspolie van mijn Toyota 2ZZ-GE afgehaald i.v.m. een lekkende keerring. Die zat 'maar' met 180Nm vast, dus dat ging prima met een wringijzer en een platte schroevendraaier tussen het belhuis en het vliegwiel.
Maargoed... de kleppendeksel lekt achterop de motor langs de boutgaten, dus dat moet anders. Waarschijnlijk komt ook mijn drup aan de carterstop daarvandaan, en was dat niet alleen een plat ringetje.
Is het een beetje te doen, zo'n kunststof klep schoon krijgen van vloeibare pakking, of kan ik maar beter een complete kleppendeksel bestellen?
Edit: net even klepje eraf gehad, voorste kleppendeksel zweet ook, ligt olie bovenop de pakking die eruit geperst is. Achterste kleppendeksel lekt achter en aan de zijkant, en niet een beetje ook.
[ Voor 12% gewijzigd door _JGC_ op 08-09-2024 13:51 ]
Vloeibare pakking, als het gewoon siliconen is, trek je er zo vanaf. Het is alleen wat gepiep, want alles moet eraf._JGC_ schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:11:
Bij de 307 die ik gekocht heb is recent de kleppendeksel opnieuw gemonteerd met vloeibare pakking. De originele pakking bestaat uit een plastic plaat met een rubber ring erom, aftermarket zijn die te koop, maar sommige mensen kiezen ervoor om de oude platgedrukte troep weer te monteren met vloeibare pakking.
Maargoed... de kleppendeksel lekt achterop de motor langs de boutgaten, dus dat moet anders. Waarschijnlijk komt ook mijn drup aan de carterstop daarvandaan, en was dat niet alleen een plat ringetje.
Is het een beetje te doen, zo'n kunststof klep schoon krijgen van vloeibare pakking, of kan ik maar beter een complete kleppendeksel bestellen?
Edit: net even klepje eraf gehad, voorste kleppendeksel zweet ook, ligt olie bovenop de pakking die eruit geperst is. Achterste kleppendeksel lekt achter en aan de zijkant, en niet een beetje ook.
Maar het zou kunnen dat hij is gaan lekken omdat het oude deksel niet meer vlak is, en dan kan je hem sowieso beter vervangen.
Ik vermoed ook dat hij krom is, anders repareer je het niet met vloeibare pakking.deepbass909 schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:51:
[...]
Vloeibare pakking, als het gewoon siliconen is, trek je er zo vanaf. Het is alleen wat gepiep, want alles moet eraf.
Maar het zou kunnen dat hij is gaan lekken omdat het oude deksel niet meer vlak is, en dan kan je hem sowieso beter vervangen.
Zijn op zich nog wel te betalen aftermarket. Origineel zijn ze 280 per stuk

Kijk bij aftermarket wel uit dat ze niet al krom zijn voor je hem monteert._JGC_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:57:
[...]
Ik vermoed ook dat hij krom is, anders repareer je het niet met vloeibare pakking.
Zijn op zich nog wel te betalen aftermarket. Origineel zijn ze 280 per stuk.
Verder is €280 voor een originele een schijntje

218 excl BTW p/s voor de deksels en 33 excl BTW p/s voor de pakking.deepbass909 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:09:
[...]
Kijk bij aftermarket wel uit dat ze niet al krom zijn voor je hem monteert.
Verder is €280 voor een originele een schijntjevoor mijn bmw zie ik prijzen van richting de €500
Gewoon 2 simpele kunststof afdekklepjes zonder vreemde poespas erin. Voor mijn 206 1.4HDI heb ik een kleppendeksel van Maxgear gemonteerd, die was 60 euro en was 1 artikel voor de hele bovenkant incl inlaatspruitstuk.
Nu kleppendeksels van Topran en Bugiad bij Autodoc besteld, hopen dat ze het transport overleven. Mocht dit complete crap zijn is er altijd nog Febi als tussenweg.
Maargoed, had de onderdeelnummers bij de dealer opgevraagd, moest nml nog wat kleinmateriaal hebben (ruitensproeier reservoir deksel, rubber strip langs de drempel aan bestuurderskant en een paar pushpins voor de wielkast). Peugeot is gewoon weer lekker Peugeot met 3 nummers voor de kleppendeksels en 2 nummers voor de pakkingen. En Tecdoc zal Tecdoc niet zijn als bouwjaar auto en organisatienummer niet overeenkomen bij de artikelomschrijvingen. (en Febi maakt dan gewoon 1 pakking met beide origineelnummers erbij

Dat klopt, ik heb het aangepast. Dank je voor de oplettendheid.Wild Chocolate schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:43:
@ThinkPad @deepbass909 In de TS staat bij de links www.daporto.nl, daar wordt denk ik www.daparto.nl bedoeld...
Vervolgens weer zo'n vrolijke handleiding die dingen in de verkeerde volgorde doet... maar uiteindelijk wel gelukt.
Morgen de kabelset en de kogel nog even doen en komende week even een plaatje laten maken met het juiste kenteken.
En maandag hopelijk de kleppendeksels binnen om de 307 van haar incontinentie af te helpen. Dan ook meteen de alu sluitring op de carterstop vervangen door een holle koperen ring, want deze zit al meer dan 30Nm vast en lekt nog steeds.
Maargoed, dan kom je er tijdens montage achter dat de bodemkuip in de kofferbak niet origineel is, maar is vervangen door eentje waar de grote LPG tank inpast. Had dus geen massa punt en het vlakke stuk om de canbus module op vast te zetten was anders.
Alles klaar, accu aan de stroom, fietsendrager aansluiten... niks. Na doormeten bleek dat voor in het dashboard geen stroom kwam. Best raar want MF2 was aangesloten zoals de handleiding zegt, de extra zekeringhouder zat op de daarvoor bestemde draad en er zat iets op aangesloten. Bleek achteraf dat er een zekering in MF6 moest. Nu hopen dat ik geen Gremlins krijg, want ik heb geen idee wat die 2 grijze draadjes zijn van die extra zekering onder het dashboard.
Lokale garagist zei dan bij Mazda en Ford after market Alternators niet werken.. en alleen OEM werkt..
klinkt dat bekend hier?
Niet specifiek Ford of Mazda, maar het komt vaker voor dat aftermarket niet (goed) werkt, zeker als het een slimme dynamo is. Ik neem aan dat je lokale garagist een onafhankelijke garage is die geen banden met Ford/Mazda heeft? Dan zou ik hem daar wel op vertrouwen om eerlijk te zijn.ToolkiT schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:59:
vraagje in relatie tot mijn alternator woes.. zie mazda topic..
Lokale garagist zei dan bij Mazda en Ford after market Alternators niet werken.. en alleen OEM werkt..
klinkt dat bekend hier?
idd een onafhankelijke garagis en een slimme dynamo....deepbass909 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:05:
[...]
Niet specifiek Ford of Mazda, maar het komt vaker voor dat aftermarket niet (goed) werkt, zeker als het een slimme dynamo is. Ik neem aan dat je lokale garagist een onafhankelijke garage is die geen banden met Ford/Mazda heeft? Dan zou ik hem daar wel op vertrouwen om eerlijk te zijn.
Mogelijk zit er verschil in de dynamo's tussen de verschillende markten.ToolkiT schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:59:
vraagje in relatie tot mijn alternator woes.. zie mazda topic..
klinkt dat bekend hier?
Europa is wat strikter met verbruik, dus het zou kunnen dat het ze veld aansturen vanuit de ECU en dat er ook markten zijn waarbij het veld aangestuurd vanuit de dynamo zelf.
Heb je de oude dynamo bewaard? Persoonlijk zou ik kijken of je de electronica van originele dynamo kunt overzetten op de aftermarket dynamo of eventueel als ander goedkoper alternatief de oude dynamo voorzien van nieuwe lagers.
Nee die moest ingeleverd worden helaas.. en was al weer weg.. anders had ik de monteur wel gevraagd die weer terug erin te zetten.. die rammelde en gaf foutmeldingen maar deed het iig..DaWaN schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:22:
[...]
Mogelijk zit er verschil in de dynamo's tussen de verschillende markten.
Europa is wat strikter met verbruik, dus het zou kunnen dat het ze veld aansturen vanuit de ECU en dat er ook markten zijn waarbij het veld aangestuurd vanuit de dynamo zelf.
Heb je de oude dynamo bewaard? Persoonlijk zou ik kijken of je de electronica van originele dynamo kunt overzetten op de aftermarket dynamo of eventueel als ander goedkoper alternatief de oude dynamo voorzien van nieuwe lagers.
Heeft jouw auto i-ELOOP? Die maakt het laadcircuit extra complex met een extra condensator en DC/DC converter en volgens mij is de dynamo dan ook anders t.o.v. de varianten zonder i-ELOOP.ToolkiT schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:30:
[...]
Nee die moest ingeleverd worden helaas.. en was al weer weg.. anders had ik de monteur wel gevraagd die weer terug erin te zetten.. die rammelde en gaf foutmeldingen maar deed het iig..
Als A2TX9181 het OEM nummer is van jouw dynamo zou dit een goede vervanger zijn
Ben stiekem ook wel benieuwd wat er nu dan op zit.
Ja idd..DaWaN schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:34:
[...]
Heeft jouw auto i-ELOOP? Die maakt het laadcircuit extra complex met een extra condensator en DC/DC converter en volgens mij is de dynamo dan ook anders t.o.v. de varianten zonder i-ELOOP.
ze hebben onderdeel gekocht met de details van mijn auto.. maar heb er niet echt veel vertrouwen is dat het de juiste was.. de leverancier had ook maar 1 model op vooraad.. en ik vermoed dat dat de verkeerde was..
dit was origineel:
/f/image/gcey0YzIC2zu15TD4Zdi7mWK.png?f=fotoalbum_large)
dus dat lijkt idd te matchen met die van jouw link..
dit was de vervanger (A2TX3081 dus):
/f/image/qI21rvM7dZdigARuBR3g8dZV.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat we de reden wel eens gevonden kunnen hebben
<edit>
https://as-pl.com/en/p/A5145
:fill(white):strip_exif()/f/image/8GeqpxPqq7c0Cto4OWpzRXVA.png?f=user_large)
heeft idd geen eloop:
:fill(white):strip_exif()/f/image/tw8aQdutEoEr3uZMlGizp52D.png?f=user_large)
https://as-pl.com/en/p/A5396S
[ Voor 50% gewijzigd door ToolkiT op 19-09-2024 11:44 ]
De kleppendeksels was 8 schroefjes los en plopte er zo af. De origineel rubber pakkingen waren plat en de vloeibare pakking heeft nergens op het blok goed gehecht.
Bougies waren na schoonmaken in slechte staat, gewone Bosch FR8SC+ bougies. Op LPG moeten die eigenlijk na 30K wel vervangen worden, maar is dus bij de laatste beurt niet gedaan.
Nou geloof ik niet in LPG bougies, dus daar komen binnenkort 4 nieuwe FR8SC+ bougies voor terug.
Een beetje olie in de cilinder kan niet zoveel kwaad, zolang het maar ruimte laat voor compressie en je geen hydrolock kan krijgen. Een paar keer de motor rond laten gaan zonder bougies zorgt er wel voor dat een teveel er sowieso uit is.
En vloeibare pakking werkt op dit soort plekken nooit, dat is alleen echt bruikbaar waar de te dichten oppervlakken strak op elkaar gedrukt worden. Dit soort beun-oplossingen werken altijd maar kort, als ze überhaupt al werken.
Het is gelukt, hele oprit blauw van de rook, maar proefrit ging prima. Ook tegelijk de spanner vervangen van de multiriem, daar zat 5mm ruimte tussen, de nieuwe 1mm. Stond scheef waardoor de riem niet recht op de poelies uitlijnde.deepbass909 schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:48:
@_JGC_ LPG bougies hebben toch een hogere warmtegraad? Dat helpt namelijk wel in de levensduur.
Een beetje olie in de cilinder kan niet zoveel kwaad, zolang het maar ruimte laat voor compressie en je geen hydrolock kan krijgen. Een paar keer de motor rond laten gaan zonder bougies zorgt er wel voor dat een teveel er sowieso uit is.
En vloeibare pakking werkt op dit soort plekken nooit, dat is alleen echt bruikbaar waar de te dichten oppervlakken strak op elkaar gedrukt worden. Dit soort beun-oplossingen werken altijd maar kort, als ze überhaupt al werken.
De FR8SC+ is overigens al een warmtegraad hoger dan standaard, maar is een nikkel bougie ipv iridium. Er zijn hele discussies over wel of geen speciale bougies en een elektrode afstand van 0.7 of gewoon standaard... de een zegt wel, de ander niet. Feit is dat deze bougies er altijd ingezeten hebben en de auto verder goed rijdt.
Overigens hebben de remblokken ook nog maar 2mm te gaan, die zullen tzt ook moeten.
Neem aan dat het de zwarte silicone pakking was, dat is in veel motoren het standaard product om carters en lastige hoekjes van de kleppendeksels af te dichten. (leuke anekdote: werd een keer gebeld door een collega garagist die op zoek was naar een carterpakking voor een Fiat 16v Fire motor, toen ik antwoordde dat het volgens het originele onderdelen systeem een tube vloeibare pakking was werd er luid vloekend opgehangendeepbass909 schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:48:
Als het echt de gekleurde vloeibare pakking was waar je bakhelften mee afdicht was het idd heel erg kansloos
In het geval van die Fiat zal het de enige pakking zijn geweest, dus niet ook nog een rubberen-, papieren of pakking van kurk. Bij mijn BMW moet er ook vloeibare pakking gebruikt worden bij het kleppendeksel en carter, maar alleen op de plekken waar 2 metalen delen tegen elkaar komen (om de naad op te vullen) en waar scherpe bochten in de pakking zit, omdat daar de rubber pakking anders gaat lekken. Maar dat is met grijze siliconen. Maar kleur zegt zeker niet alles, zie bijv. dit overzicht. Siliconen voor verschillende toepassingen kunnen dezelfde kleur hebben.GWBoes schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:04:
[...]
Neem aan dat het de zwarte silicone pakking was, dat is in veel motoren het standaard product om carters en lastige hoekjes van de kleppendeksels af te dichten. (leuke anekdote: werd een keer gebeld door een collega garagist die op zoek was naar een carterpakking voor een Fiat 16v Fire motor, toen ik antwoordde dat het volgens het originele onderdelen systeem een tube vloeibare pakking was werd er luid vloekend opgehangen)
Als het echt de gekleurde vloeibare pakking was waar je bakhelften mee afdicht was het idd heel erg kansloos
Bij voorkeur kijk je in de service data welke siliconen de fabrikant voorschrijft en haal je die of vergelijkbaar van een andere leverancier.
Maar wat je nooit moet doen, is een rubberen, papieren of krukpakking domweg vervangen door vloeibare pakking en verwachten dat het werkt. En helemaal omdat pakkingen vrijwel altijd goed verkrijgbaar zijn (in het geval van papier kan je ze ook nog zelf maken).
Als je echter gewoon dat rubber schoonmaakt en vervolgens met vloeibare pakking gaat klooien, draai je daarna het deksel er weer op en perst de olie achter het rubber weg in de vloeibare pakking. Vervolgens hecht je siliconen pakking niet meer en blijft het lekken.
Overigens blij dat ik de originele kleppendeksels nog bewaard heb. Vandaag 50km gereden, trek bij thuiskomst de motorkap open en... olie. Oliedop van nieuwe kleppendeksel is lek. Oude dop opgezet en weer 40km gereden, is nu dicht
Gelukkig nog niet heel veel gelekt, is inmiddels weer schoongemaakt met doekje en wat remmenreiniger, maar toch...
[ Voor 30% gewijzigd door _JGC_ op 23-09-2024 16:31 ]
Die heb ik niet. Mijn setje gaat maar tot M12.
Iemand een tip voor een degelijke M14 XZN 1/2" dop?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Klinkt bekend, ik heb hetzelfde probleem gehad bij de Golf 6 Variant. Moest ik ook deze dop hebben. Uiteindelijk van Sonic gekocht en korte versie niet de lange versie pakken. Anders kom je hier niet mee weg. Tenminste niet bij de Golf.Andrehj schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:01:
Ik wil de achterremschijven van mijn Skoda Superb vervangen, maar moet daarvoor de remblokhouder loshalen (kan niet anders). Die houder zit vast met rekbouten M12x1.5x65, waarvoor je wonderbaarlijk genoeg een M14 XZN dop nodig hebt...
Die heb ik niet. Mijn setje gaat maar tot M12.
Iemand een tip voor een degelijke M14 XZN 1/2" dop?
De steekmaat is hetzelfde en de ET-waarde binnen acceptabele range. Alleen de breedte van de velg verschilt: standaard voor de Clubman is 8J bij 18-inch, terwijl de velgen die ik op het oog heb 7,5J zijn. Voor beide is de breedte band 225 de standaard. Dan moet dit toch passen? Of zie ik iets over het hoofd?
Dankjewel. Ik heb inmiddels de Hazet 990S-14 gevonden:Racer89 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:16:
Klinkt bekend, ik heb hetzelfde probleem gehad bij de Golf 6 Variant. Moest ik ook deze dop hebben. Uiteindelijk van Sonic gekocht en korte versie niet de lange versie pakken. Anders kom je hier niet mee weg. Tenminste niet bij de Golf.

Deze is sterk, kort, en heeft als groot voordeel dat er ook een buitenzeskant op zit, zodat ik (hopelijk) iets gemakkelijker met twee sleutels (en twee personen) de hoekverdraaiing van 90° (na de 90 Nm) kan behalen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
7.5J voor 225 is prima. Dan steekt de velg ook niet zo uit, en heb je minder kans op stoeprandschade.OosterF schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:22:
De steekmaat is hetzelfde en de ET-waarde binnen acceptabele range. Alleen de breedte van de velg verschilt: standaard voor de Clubman is 8J bij 18-inch, terwijl de velgen die ik op het oog heb 7,5J zijn. Voor beide is de breedte band 225 de standaard. Dan moet dit toch passen? Of zie ik iets over het hoofd?
Pas vanaf 235 zou ik naar 8J gaan. (En zo ben ik dat ook gewend van de auto's waar ik mij geregeld in verdiep.)
Ik zou wel graag van de dealer willen weten waarom het volgens het systeem niet zou passen. Of zegt ie dat omdat deze velg niet in zijn standaard lijstje staat?
Aandachtspunt is uiteraard wel de massa van de auto (en dus de draagkracht van de velg), check even of die Countryman niet (veel) lichter is dan de Clubman.
[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 25-09-2024 20:19 ]
De dealer geeft aan dat volgens het systeem de velg niet inwisselbaar is, dit op basis van informatie die mini vrijgeeft. Maar hij sluit niet uit dat het in de praktijk mogelijk wel zou passen. Verdere uitleg gaf hij niet. Goede opmerking wat betreft gewicht van de auto’s. Heb het direct opgezocht: de Countryman heeft zelfs 90kg hoger leeggewicht. Dat zou dus geen probleem moeten zijn.Andrehj schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:17:
[...]
7.5J voor 225 is prima. Dan steekt de velg ook niet zo uit, en heb je minder kans op stoeprandschade.
Pas vanaf 235 zou ik naar 8J gaan. (En zo ben ik dat ook gewend van de auto's waar ik mij geregeld in verdiep.)
Ik zou wel graag van de dealer willen weten waarom het volgens het systeem niet zou passen. Of zegt ie dat omdat deze velg niet in zijn standaard lijstje staat?
Aandachtspunt is uiteraard wel de massa van de auto (en dus de draagkracht van de velg), check even of die Countryman niet (veel) lichter is dan de Clubman.
ET waarde van de huidige velg is 57 bij 8J. De nieuwe velg heeft ET waarde van 51 bij 7.5J. Zou dit tot problemen kunnen leiden?_JGC_ schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:02:
@OosterF Wat zijn de ET waardes van beide velgen? Als de velg smaller is heeft dat nml ook invloed op de ET waarde.
Om de ET-waarde en de J-waarde gaat het gewoon passen. Enige waar je rekening mee moet houden is of die velgen wel om je remklauw passen.
Winparts: 54 excl BTW (met 20% korting)
Autodoc: 51 excl BTW
Motorintegrator: 45 excl BTW
Bij de orderbevestiging viel me de "indeks: xxxxxx" op bij de artikelen. Ik ken 1 leverancier die 6 hexadecimale nummers gebruikt als bestelcode en dat is Intercars.
Even verder gezocht, blijkt dat Cleverlog Autoteile onder Intercars Deutschland valt. Waarom ze zo goedkoop zijn: je betaalt bij Motointegrator nagenoeg hetzelfde als wat Autodoc en Winparts bij Intercars Polen betalen. Ergens best wel idioot dat ze hun grote afnemers zo de pas afsnijden.
dit was de gouden tip!DaWaN schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:34:
[...]
Heeft jouw auto i-ELOOP? Die maakt het laadcircuit extra complex met een extra condensator en DC/DC converter en volgens mij is de dynamo dan ook anders t.o.v. de varianten zonder i-ELOOP.
Juiste onderdeel zit erin en auto doet het weer
Super bedankt voor meedenken!
Dat deze motor nog wilde draaien met de oude bougies was een wonder, ik schat de elektrode afstand op 1,5-2mm. Kleur van de bougies was voor een LPG auto prima, maar de schuin afgefikte elektrodes was niet veel meer van over.
Auto is nu goed te rijden zonder veel gas te moeten geven bij wegrijden. Trekt ook veel soepeler op nu.
Binnenkort de koplampen nog polijsten, die dingen zijn zo dof dat je in het donker met mistlampen erbij moet rijden wil je nog kunnen zien hoe de weg loopt. Je ziet helemaal geen steek.
Wie o wie heeft de gouden tip om dat ding los te krijgen?
Het gaat er dus om om dit voor elkaar te krijgen:
https://youtu.be/0LZlnzft7L8?si=xrj1WWCYSn2b9azj&t=1005
Ik zag wel dat hiervoor een glijhamer/schuifhamer bestaat, maar eerlijk gezegd betwijfel ik of het daarmee wél gaat lukken.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
/f/image/vOGYdry1Y7euHP622RvMdCzh.png?f=fotoalbum_large)
Dit ivm APK die gaat verlopen. Scheur zit in de rechtebovenhoek, naast de achteruitkijkspiegel, dus bijrijderskant.
Theoretisch indirect zicht en als ik onderstaand plaatje moet geloven zou hij er net doorheen moeten kunnen...

klip en klaar verhaal of ben ik aan de ganede van de specifieke keurmeester ondervangen....Beoordelen scheuren of beschadigingen in ruiten
Een scheur met 1 of meer stervormige beschadigingen beoordeelt u als een enkelvoudige scheur als:
U om de stervormige beschadiging(en) een cirkel met een diameter van 20 mm (direct gezichtsveld) of 50 mm (indirect gezichtsveld) kan trekken en
Maximaal 2 delen van de scheur buiten die cirkel komen (ongeacht de richting waarin deze lopen).
[ Voor 27% gewijzigd door Damian op 17-10-2024 08:58 ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Golf 3 1.9d, Peugeot 206 1.4HDI, Peugeot 207SW 1.6VTI, Peugeot 206SW 1.4, Peugeot 206SW 1.4HDI en nu de 307 1.6 ook...
Wordt helaas de hele rotzooi uitbouwen en het complete thermostaathuis vervangen.
Edit: vanmorgen nog een rit gedaan... 3km later nog niet op LPG. Motor blijft koud, radiateur warm, bovenste slang ook warm. Na even stilstaan en 5 minuten later weer weg schakelde de motor over op LPG, toen ik ging rijden zakte de temperatuur weer naar 65 graden. Op de snelweg ook 65 graden.
Thermostaatje besteld, komend weekend voor de zoveelste keer een thermostaat vervangen
[ Voor 35% gewijzigd door _JGC_ op 18-10-2024 09:15 ]
De passing tussen de naaf en de fusee is vrij nauwkeurig, dus dat zit waarschijnlijk lekker vastgerot.Metalfreak schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:44:
Wie o wie heeft de gouden tip om dat ding los te krijgen?
Het gaat er dus om om dit voor elkaar te krijgen:
https://youtu.be/0LZlnzft7L8?si=xrj1WWCYSn2b9azj&t=1005[YouTube: Lexus IS 250 350 Abs Wheel Sensor Repair + Fix]
Ik zag wel dat hiervoor een glijhamer/schuifhamer bestaat, maar eerlijk gezegd betwijfel ik of het daarmee wél gaat lukken.
Aangezien het een ronde vorm is, zou ik zelf proberen met een drevel proberen de naaf in het fusee te laten draaien. Dus een drevel op één van die oren van het fusee en dan hard meppen. Met dit soort dingen is het meestal zo dat als het eenmaal 1mm beweegt het zo los komt, helemaal i.c.m. wat extra kruipolie. Als je aan het wiel gaat lopen wrikken kan het juist zijn dat het vaster gaat zitten.
Ik heb echt aan alle kanten zitten meppen, maar er zat nergens ook maar een tiende millimeter beweging in. Misschien dat ik mijn collega eens om raad ga vragen, die sleutelt wel vaker aan auto's en heeft misschien ook het juiste gereedschap hiervoor. Vaster kan het niet gaan zitten denk ikDaWaN schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:10:
[...]
De passing tussen de naaf en de fusee is vrij nauwkeurig, dus dat zit waarschijnlijk lekker vastgerot.
Aangezien het een ronde vorm is, zou ik zelf proberen met een drevel proberen de naaf in het fusee te laten draaien. Dus een drevel op één van die oren van het fusee en dan hard meppen. Met dit soort dingen is het meestal zo dat als het eenmaal 1mm beweegt het zo los komt, helemaal i.c.m. wat extra kruipolie. Als je aan het wiel gaat lopen wrikken kan het juist zijn dat het vaster gaat zitten.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Kijk deze lijst van video's eens door voor tips. Ik denk dat ik bij SMA wel zo'n beetje iedere variant van vastzittende naaf voorbij heb zien komen. En erger dan in het noord-oosten van de VS gaat het niet worden (zij pekelen het jaar rond, gemiddeld is een auto daar na 10 jaar compleet doorgerot). Het maakt daarbij niet uit of het een Lexus of ander merk is, dit type naaf wordt heel veel gebruikt.
Maar of het lukt met de spullen die je thuis tot je beschikking hebt, is lastig. Hij valt heel vaak terug op een zware luchthamer (voor de methode van @DaWaN) of speciale puller. Voor de methode van @DaWaN moet je wel een zware hamer/vuistje (minimaal 1kg) gebruiken. Een gewone (klauw)hamer (500gr) is daar te licht voor als het echt vast zit.
Maar aangezien P codes universeel zijn kan ik het hier ook eens proberen, anders maar eens aanmelden op een auto forum ofzo.
BMW 320d 2012, 355k km.
Engine check control lampje brand oranje (eerlijk gezegd, al een paar maanden).
De auto stottert / houdt in met koude motor bij 10% gas, bij 20% of meer geen "last", bij warme motor ook niet.
Volgens uitlezing: "P0046 / P0115C EGR klep", dit geeft me echter met google geen duidelijke oorzaak/stappenplan.
P0046 lijkt namelijk meer richting turbo (solenoid/vanes) te wijzen, maar dan had ik grotere problemen verwacht?
P0115 (zonder C) lijkt meer op een koeling sensortje, maar zou wel stotteren kúnnen veroorzaken.
Beiden wijzen niet (direct) naar de EGR?
Auto kwam wel glansrijk door de APK (100 deeltjes waar 1M toegestaan is), maargoed, dat was ook met warme motor en i.v.m. roetfilter zegt het wellicht sowieso niks over wat ervoor zit.
Wat is nu beste plan van aanpak om het probleem op te sporen / te verhelpen? EGR klep schoonmaken/vervangen, of een sensor vervangen, of ...?
Vaak helpt het als je een merk-specifieke scanner kan gebruiken, in het geval van BMW INPA of ISTA-D. Die geeft vaak meer detail. OBD2 fouten zijn vaak geconstateerde condities, terwijl merk-specifiek doorgaans wat intelligenter is en ook root cause kan aangeven.
Als ik op P0115C zoek, kom ik overigens veel opmerkingen tegen dat een vervuilde gasklep de oorzaak kan zijn (verklaart ook waarom het bij weinig gas optreedt, dan is de invloed van vervuiling groter). P0115C geeft aan dat er een verschil is gemeten tussen de verwachtte (berekende) hoeveelheid lucht en gemeten. Dat betekent dus simpelweg, uitgaande dat de betrokken sensoren in orde zijn, er ergens lucht de in- of uitlaat in of uit kan komen en er dus ergens een lek zit. Een gasklep die door vuil niet meer goed afsluit of juist extra restrictie heeft gekregen, valt daar ook onder.
Aangezien dat een vrij simpele ingreep is waarvoor geen onderdelen nodig zijn, behalve borstels, doeken, remmenreiniger en carburateur reiniger, zou ik dat als eerste proberen.
Vorige eigenaar zei bij de verkoop dat hij de thermostaat nog niet zo lang geleden had laten doen want lekte koelvloeistof.
Nou pak ik na uitbouwen van remolie reservoir, luchtfilterhuis en resonatorbox de 4 schroeven eruit en de thermostaat blijft plakken. Schroeven zaten ook onder de vettigheid en dat was geen motorolie.
Hebben ze dus een 15+ jaar oud thermostaathuis opnieuw gekit met siliconenpakking. Thermostaathuizen die erom bekend staan dat er na verloop van tijd binnenin een stuk kunststof afbreekt en dan volledig open staan omdat de veer niet meer geborgd wordt.
Nou zijn originele thermostaten bij de dealer 183 euro incl BTW, maar voor de prijs van een NRF of Febi thermostaatje zet je er gewoon een nieuwe op. Ik was 30 incl verzending en BTW kwijt.
Luchtfilter ook meteen maar even gedaan, die was zwart, is bij de laatste beurt ook overgeslagen. Laatste beurt was waarschijnlijk zo'n "laat de olie er even uitlopen bij de APK" beurt, dan is er meer niet vervangen.
Achtergrondinfo: ik ben handig genoeg om zelf een winterbandenwissel te doen enzo, geen doorgewinterde autoklusser. Onderhoud vraagje voor een Kona-EV uit 2019:
Garage doet bij onderhoud naast de reguliere onderhoudszaken ook: "interieurfilter vervangen; Kachelmotor en huis gereinigd." - vragen ze 65 euro voor inclusief materiaal.
Interieurfilter vervangen kan ik zelf ook, dashboardkastje losmaken en filter vervangen.
Maar, kachelmotor en huis reinigen, waar moet ik dan ongeveer zijn?
Geprobeerd wijs te worden op hkona.com, maar weet nog niet helemaal zeker waar te zoeken. Ik gok op het plaatje op deze pagina dat het gaat om nummer 14. En op deze pagina staat wat uitleg hoe je er bij komt - en dat lijkt op het totale dashboard demonteren, kan mij dat niet voorstellen voor het geld dat ze er voor rekenen.
Ook even op Youtube gezocht - deze video is voor een ander model van Hyundai waarbij de blower motor vervangen wordt. Is dat ongeveer waar ik het moet zoeken? Kap losmaken, motor losschroeven, met een stofzuiger ofzo de boel schoonmaken?
Mijn vermoeden is dat ze het filter eruit trekken en via die kier even een stofzuigertje erdoor halen.
Pak je wel een filter met actief koolstof ipv zo'n goedkoop pollenfilter?
...en dus niet, zoals in die Youtube film die ik in m'n vorige post linkte, de motor bij het voeteneind van de bijrijder loshalen en schoonmaken? (ik vermoed dat dat qua tijd ook al moeilijk uit zal kunnen - onhandige plek om te werken, zeker bij het terugplaatsen van de motorunit)_JGC_ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:35:
@vanaalten Die handleiding is voor de airco verdamper, die gaan ze echt niet leegtrekken en opnieuw vullen voor 65 euro.
Mijn vermoeden is dat ze het filter eruit trekken en via die kier even een stofzuigertje erdoor halen.
Daarvan heb ik een tijd terug al een stuk of vier aangeschaft:Pak je wel een filter met actief koolstof ipv zo'n goedkoop pollenfilter?
https://www.onlinecarparts.co.uk/meyle-15260824.html
Weet niet meer precies hoe ik daar op kwam - leek mij in elk geval niet de meest low-budget.
Peugeot vraagt voor een interieurfilter 39 euro en montage 11 euro. Is gewoon filtertje wippen en andere erin leggen, nog geen 5 minuten werk.
Dan heb je ook een idee wat de marges op het materiaal zijn en hoe uitgebreid die reiniging kan zijn... meer dan even stofzuigertje in die spleet duwen kan het niet zijn.
Die Meyle filters lijken me verder prima.
Zou zelf kijken naar Bosch, Mann of voor oosterse auto's AMC. Ik gebruik zelf tegenwoordig antibacteriële filters ipv actief koolstof.
...maar ook bij jou, als ik het goed lees, dus schoonmaken via de opening waar het filter zit. M'n twijfel was dus vooral of ik bij het voeteneind moest proberen de blower-motor los te schroeven en te reinigen. Of dat er een andere manier was om die kachelmotor te reinigen. Zo te zien dus niet - dus binnenkort hier maar eens het filter vervangen, inclusief een stofzuiger op het gat zetten.Uberdude schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:54:
Wij gebruiken een spuitbusje met een lange slang er aan om het kachelhuis te reinigen, spul dood bacteriën en schimmels. En dan gaat er een filter van Bosch of AMC in, ligt er maar net aan welke op voorraad is bij de leverancier.
Aan de andere kant, als je het toch zelf doet kan je het ook pas doen als je klachten hebt. Het is vooral onderdeel van het vervangen van het filter om klachten als: "m'n auto is vorige week voor de beurt geweest en nu maakt m'n kachel lawaai" te voorkomen.
Ik gok dat ze ook niet veel meer dan een spuitpistool en/of stofzuiger in die spleet duwen.
Kachelventilator heb je ook zo los (3 schroefjes en een stekkertje en dan valt hij naar beneden), maar zo ver zullen ze niet gaan. Die ventilatoren blijven meestal prima werken, ook met jaren stof en meuk erop. En mocht je die echt willen gaan schoonmaken dan gaat dat niet lukken voor een paar tientjes arbeid.
Ligt maar net aan de routing, bij sommige auto's zit de motor voor het filter (zoals mijn BMW), bij andere zit hij erachter.DaWaN schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:55:
Juist voor die blaadjes e.d. zit er een interieurfilter in.
Ik gok dat ze ook niet veel meer dan een spuitpistool en/of stofzuiger in die spleet duwen.
Kachelventilator heb je ook zo los (3 schroefjes en een stekkertje en dan valt hij naar beneden), maar zo ver zullen ze niet gaan. Die ventilatoren blijven meestal prima werken, ook met jaren stof en meuk erop. En mocht je die echt willen gaan schoonmaken dan gaat dat niet lukken voor een paar tientjes arbeid.
Ik wilde dan ook vooral weten: wat doet de garage voor dat geld precies om de kachelmotor/huis schoon te maken, zodat ik dat zelf kan proberen te doen. Als ze daadwerkelijk die motor losschroeven en schoonmaken, dan ga ik dat proberen. Als ze enkel een stofzuiger ofzo op de filter-opening zetten, dan is dat voor mij ook goed genoeg.
Gezien de reacties hier gok ik dat ze enkel de stofzuiger er even opzetten. Ik vermoed ook dat dit de activiteiten zijn waar ze het meest aan verdienen, dus meeste marge op zit - en dan zal de arbeid van motor losmaken en weer vastmaken niet uit kunnen.
Het ligt natuurlijk ook aan de constructie, ik heb voorbeelden gezien waar het filter eenvoudig verwijderd kan worden en er gewoon even een stofzuiger het huis in gaat, of met lucht uitgeblazen wordt, maar ik heb ook filterhuizen gezien waarbij de motor zelf losgeklikt werd voor het vervangen van het filter.vanaalten schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:07:
Uiteraard kan die ventilator er wel uit en met wat handigheid is dat vast in korte tijd wel te doen. Maar als dat niet gebruikelijk is bij een onderhoudsbeurt zou ik dat zelf ook liever niet doen. Kan mij zo voorstellen dat die vastgeschroefd zit aan wat kunststof delen en elke keer los/vastschroeven maakt de bevestiging niet beter.
Ik wilde dan ook vooral weten: wat doet de garage voor dat geld precies om de kachelmotor/huis schoon te maken, zodat ik dat zelf kan proberen te doen. Als ze daadwerkelijk die motor losschroeven en schoonmaken, dan ga ik dat proberen. Als ze enkel een stofzuiger ofzo op de filter-opening zetten, dan is dat voor mij ook goed genoeg.
Gezien de reacties hier gok ik dat ze enkel de stofzuiger er even opzetten. Ik vermoed ook dat dit de activiteiten zijn waar ze het meest aan verdienen, dus meeste marge op zit - en dan zal de arbeid van motor losmaken en weer vastmaken niet uit kunnen.
Maar verwacht niet dat het een uitgebreide schoonmaakbeurt van dat spul is.
Voetje(s) in de lucht om de dynamo eruit te peuteren en (later met beide wielen omhoog) een oliewissel te doen:
:strip_exif()/f/image/Gd7C0LH8gXIiaOaiAxOPmtaH.jpg?f=fotoalbum_large)
Oliefilm verwijderd (zweten bij de klepdekselpakking - deze is inmiddels ook vervangen):
:strip_exif()/f/image/vVmfzabrhOnwtnGDcGygo1W2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de vettigheid rond het injectiehuis even verwijderd:
:strip_exif()/f/image/ZOOV4aNEAuXoxn0UGVMtRzlW.jpg?f=fotoalbum_large)
Dashboard eruit om de recirculatieklep van de kachelventilatie weer gangbaar te maken:
:strip_exif()/f/image/s1eC7YZp3IkbN6ulFuTEBmZc.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna de kachelweerstand eruit gepeuterd, omdat die zichzelf heeft kortgesloten (blaast alleen nog maar maximaal, ongeacht de geselecteerde snelheid). Een nieuwe weerstand is nog onderweg.
:strip_exif()/f/image/2xxJMfmpugVugMV6seka1oGA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zIGKC2b0rZANmcdGKeD9d0wD.jpg?f=fotoalbum_large)
Spanningsregelaar van de dynamo gedemonteerd. Koolborstels - zoals ik al vermoedde - versleten. Nieuwe spanningsregelaar is ook nog onderweg:
:strip_exif()/f/image/leA3lQRnyPFfNGsdQGrHa7Tl.jpg?f=fotoalbum_large)
Regelaar kost €15, maar ik heb neeflief wel medegedeeld dat-ie over een paar jaar wel degelijk aan een nieuwe/gereviseerde dynamo toe gaat zijn, want de sleepringen zijn al aardig ingesleten:
:strip_exif()/f/image/sKq2gN49sviqZ4QugXnQYAgw.jpg?f=fotoalbum_large)
V-snaartje liep ook aardig op z'n eind

:strip_exif()/f/image/GTewk8KkWJFxHocbU1mh1Bb9.jpg?f=fotoalbum_large)
Bevriend bekleder heeft in de tussentijd de stoeltjes weer even opgefrist (ingezakte wangetjes aan de instapkanten vernieuwd, loszittende stof van zitvlak weer netjes vastgezet). Die kan ik in de loop van de week weer ophalen en terugzetten:
:strip_exif()/f/image/PkPWHBogLfHyhnzJucL7btyE.jpg?f=fotoalbum_large)
Als bonus heeft-ie ook de vloermatten even netjes gemaakt. Neeflief had deze matten uit zo'n speelkleed geknipt. De bekleder heeft er nu even net randje aangezet (geen rafelranden meer), een hakstuk geplaatst en bevestigingsogen geplaatst zodat ze straks ook niet meer kunnen schuiven.
:strip_exif()/f/image/FjWLevUxusdULMy4iNjqeEBE.jpg?f=fotoalbum_large)
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Kun je die contactjes niet een beetje opvijlen/schuren? Dan werkt het vaak ook wel weer..Wok schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:37:
Daarna de kachelweerstand eruit gepeuterd, omdat die zichzelf heeft kortgesloten (blaast alleen nog maar maximaal, ongeacht de geselecteerde snelheid). Een nieuwe weerstand is nog onderweg.
[Afbeelding]
Toen mijn dynamo er zo uitzag, mocht ik met een jaar of twee weer nieuwe koolborstels plaatsen en de dynamo wegbrengen voor een revisie.
Heerlijk zo'n rode 205. Was mijn eerste auto en gigantisch veel van geleerd op gebied van rijden maar ook knutselen.
Wok schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:37:
Even weer aan de knutsel met de 205 van mijn neef
...
Als bonus heeft-ie ook de vloermatten even netjes gemaakt. Neeflief had deze matten uit zo'n speelkleed geknipt. De bekleder heeft er nu even net randje aangezet (geen rafelranden meer), een hakstuk geplaatst en bevestigingsogen geplaatst zodat ze straks ook niet meer kunnen schuiven.![]()
[Afbeelding]